Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
Bender schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens.
Je mag er van uit gaan dat een professional, die inderdaad geld kost, het sneller en beter doet dan jijzelf.
In de tijd dat die persoon het oplost, verdien je als het goed is meer geld dan hij kost met de manier waar op jij je geld kan verdienen.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar als ik mijn remblokken ga vervangen levert het mij meer op dit de garage te laten doen en ik ga werken, dan dat ik het zelf ga doen.
Als je eenvoudig kan opschalen / afschalen qua werkuren kan het inderdaad lonend zijn om iets uit te besteden (Bv. je gaat op jouw vrijedag als ZZP'er aan de slag voor 100 euro per uur en dan laat je iemand op hetzelfde moment een klus voor jou oppakken voor 60 euro per uur).

Ben je in loondienst is het meer de vraag wat je vrijetijd voor jezelf waard is. Stel je laat de remblokken van je auto doen en je bent 200 euro kwijt, vs 100 euro zelf doen. Is dan de besparing (100 euro) het waard om je vrije dag hieraan te besteden.

Zelf merk ik dat sommige klussen mij te gek zijn (bv. badkamer betegelen, kozijnen schilderen) omdat dit mij 2 weken vakantie kost en het lastig is om geconcentreerd aan de slag te gaan met jonge kinderen in huis. Maar alle klussen die ik savonds kan doen of in een middag doe ik zelf graag. Het geeft voldoening, het bespaart geld en als je tools hebt gekocht voor je klus heb je hier in de toekomst ook nog plezier van.

Oja ook niet vergeten, het draagt bij aan je eigen onafhankelijkheid!
Tazzios schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Voordat je vermeld het er niet mee eens bent ( wat prima mag) zou je eerst moeten vragen of @r.e.s zijn eerder benoemde racefiets ingedachte had met remblokken of een auto. ;)
Auto, verbazingwekkend goed te doen overigens (vooral bij oudere modellen). Typisch een klus die heel intimideren lijkt maar in de praktijk erg meevalt. :P

YouTube: Remblokken vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door r.e.s op 24-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Vandaag ook een artikel op de correspondent;

Inkomsten uit vermogen: hoe belast je dat in vredesnaam?

Waarschijnlijk niets nieuws voor iedereen hier maar een mooie opsomming van de problemen in box 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ybos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Omdat FO ook betekend dat je dingen niet meer hoeft te doen die je niet leuk vind, bijvoorbeeld poetsen/schoonmaken/opruimen :Y
Het gaat niet alleen maar om geld.
Zoals ik schreef, ieder zijn ding.
Voor mij staat FO niet gelijk aan het verheerlijken van persoonlijke luiheid door anderen onderbetaald werk te laten verrichten omdat je er zelf een hekel aan hebt.
Gewoon onmiddellijk je eigen rommel opruimen en je eigen vuil voor eigen deur keren ipv het zich te laten opstapelen zodat je het een ander moet laten doen zodat je je alleen op de voor jou "leukere" dingen van het leven kan concentreren is niet mijn ding.

Het leven draait niet om het feit dat je gewoon de eigen verantwoordelijkheid kan afkopen met geld door anderen voor je rommel en vuil te laten opdraaien. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 16:51
ybos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Omdat FO ook betekend dat je dingen niet meer hoeft te doen die je niet leuk vind, bijvoorbeeld poetsen/schoonmaken/opruimen :Y
Het gaat niet alleen maar om geld.
Ik ben juist van mening dat het onrealistisch wordt voor mij om met een uitgave patroon van zeg 5.000 per maand FO te worden. Juist doordat ik met klusjes zelf doen minder afhankelijk ben van andere en dus ook mijn uitgave laag kan houden bereik ik sneller FO.

5.000 pm = 1,50 mio benodigd -> klinkt voor mij als onrealistisch doel
2.500 pm = 0,75 mio benodigd -> klinkt voor mij als realistisch doel

Voor iedere euro die je per maand uitgeeft heb je 300 EUR meer vermogen nodig om FO te worden.

Ik blijf er ook bij dat het mes aan twee kanten snijdt:
- Door nu minder uit te geven en meer zelf te doen is je opbouw per maand hoger
- Door in de toekomst minder uit te geven heb je een minder groot potje nodig om FO te worden.

Een frugal lifestyle is wat mij betreft de belangrijkste pijler die je in de hand hebt om FO te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door ed14n op 24-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 08:12
ed14n schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Ik ben juist van mening dat het onrealistisch wordt voor mij om met een uitgave patroon van zeg 5.000 per maand FO te worden. Juist doordat ik met klusjes zelf doen minder afhankelijk ben van andere en dus ook mijn uitgave laag kan houden bereik ik sneller FO.

Voor iedere euro die je per maand uitgeeft heb je 300 EUR meer vermogen nodig om FO te worden.

- Door in de toekomst minder uit te geven heb je een minder groot potje nodig om FO te worden.

Een frugal lifestyle is wat mij betreft de belangrijkste pijler die je in de hand hebt om FO te worden.
Zo is het voor iedereen anders. Ik ga liever werken / iets betaald doen dat ik wél leuk vind, dan dezelfde tijd aan het schoonmaken te besteden :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik heb gisteren zelf pizza gebakken. Vele malen beter dan wat je in de supermarkt kan kopen en ik heb de vrijheid om mijn eigen ingrediënten te kiezen.

Maar, en ik moet het eerlijk toegeven, zo heel af en toe heb ik geen tijd of geen zin en bestel ik gewoon een pizza, die dan door iemand anders gebakken wordt, en ook nog eens bezorgd, waarschijnlijk door iemand die niet geweldig goed betaald krijgt. Het leven draait natuurlijk niet om dat soort persoonlijke luiheid verheerlijken, en ik zou me best schuldig willen voelen, ware het niet dat pizza waar je geen moeite voor hebt hoeven doen zo lekker is.

Gelukkig eet ik niet elke dag pizza zodat het onderaan de streep allemaal niet zoveel impact heeft :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ach, de keuze tussen zelf doen of laten doen hangt bij mij af van meerdere factoren:

- als het simpel is, met weinig gereedschap kan en me behoorlijk wat spaart: zelf doen (zie autospiegel hierboven)
- als ik het niet kan, speciaal gereedschap nodig heb of me veel te veel moet inwerken, dan laat ik het wel doen, zeker als ik een goed afgewerkt resultaat wil. (bv nieuwe binnendeuren en omlijstingen)
- tijd ... een klus die me meerdere weken full time zou bezig houden zoals een badkamer uitbreken en vervangen laat ik doen. Ik heb gewoon geen zin om vakantietijd en een hele reeks weekends op te offeren

En verder, ik doe wel eens graag een klusje, maar dan liefst met 2-3 mensen samen als het gaat over iets een dag tot een paar dagen. Alleen 3 dagen liggen klooien gaat me snel tegen steken.
En al zeker als je met een goede machine dat kan doen in een paar uur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• R.van.M
ed14n schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Nog meer zelfs vanwege de VRH. Ik zal het een keer doorrekenen maar ik denk dat het zomaar 10% meer kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:57:
Ach, de keuze tussen zelf doen of laten doen hangt bij mij af van meerdere factoren:

- als het simpel is, met weinig gereedschap kan en me behoorlijk wat spaart: zelf doen (zie autospiegel hierboven)
- als ik het niet kan, speciaal gereedschap nodig heb of me veel te veel moet inwerken, dan laat ik het wel doen, zeker als ik een goed afgewerkt resultaat wil. (bv nieuwe binnendeuren en omlijstingen)
- tijd ... een klus die me meerdere weken full time zou bezig houden zoals een badkamer uitbreken en vervangen laat ik doen. Ik heb gewoon geen zin om vakantietijd en een hele reeks weekends op te offeren

En verder, ik doe wel eens graag een klusje, maar dan liefst met 2-3 mensen samen als het gaat over iets een dag tot een paar dagen. Alleen 3 dagen liggen klooien gaat me snel tegen steken.
En al zeker als je met een goede machine dat kan doen in een paar uur.
De discussie begon eigenlijk met zelf de klusjes doen als je FO bent, dus geen 5 dagen per week meer werkt. Dan kan het juist leuk zijn om 3 weken te klussen om een badkamer te bouwen

Maar goed.. zoals @Rubbergrover1 al aangeeft.. voor de een zou het de hel zijn en voor de ander een leuke uitdaging. Zoveel mensen.. zoveel wensen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Over besparen gesproken. In de vakantie is een onderdeel van onze auto stuk gegaan. Een garage in Italië kon het onderdeel niet op tijd leveren, dus we besloten om het thuis te laten vervangen. Ik had nog wel even gevraagd wat de kosten zouden zijn, dat was 185 incl arbeid.

Bij thuiskomst naar de vaste garage (merkdealer) gebeld voor een afspraak. Nog wel even de kosten gevraagd, wat denk je 450 euro. Waarvan 4 uur arbeid. Vond dat verschil wel erg groot. De man grapte nog dat ik dan maar terug naar Italië moest rijden om te laten repareren (haha).
Andere garage gebeld (tevens merkdealer): doen het voor 113 euro incl arbeid. Het was in 30min gerepareerd.

Altijd even rondbellen dus. Ik had al wat nare ervaringen met auto garages maar deze is wel heel doorzichtig.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2023 14:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:31:
Over besparen gesproken. In de vakantie is een onderdeel van onze auto stuk gegaan. Een garage in Italië kon het onderdeel niet op tijd leveren, dus we besloten om het thuis te laten vervangen. Ik had nog wel even gevraagd wat de kosten zouden zijn, dat was 185 incl arbeid.

Bij thuiskomst naar de vaste garage (merkdealer) gebeld voor een afspraak. Nog wel even de kosten gevraagd, wat denk je 450 euro. Waarvan 4 uur arbeid. Vond dat verschil wel erg groot. De man grapte nog dat ik dan maar terug naar Italië moest rijden om te laten repareren (haha).
Andere garage gebeld (tevens merkdealer): doen het voor 113 euro incl arbeid. Het was in 30min gerepareerd.

Altijd even rondbellen dus. Ik had al wat nare ervaringen met auto garages maar deze is wel heel doorzichtig.
Mijn ervaring: Merkdealer 435 euro voor een accu. Want ja, het is een zware ivm start stop systeem....
Zelf originele accu voor 130 euro besteld en in 30 minuten (incl. het kijken van 10 minuten Youtube filmpje) geplaatst. 305 euro bespaard. Sindsdien ook niet meer bij die merkdealer geweest.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
R.van.M schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

De discussie begon eigenlijk met zelf de klusjes doen als je FO bent, dus geen 5 dagen per week meer werkt. Dan kan het juist leuk zijn om 3 weken te klussen om een badkamer te bouwen
De hel man. Ik werk liever 3 jaar langer dan een hele badkamer op mijn ukkie te gaan verbrouwen.

Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
De hel man. Ik werk liever 3 jaar langer dan een hele badkamer op mijn ukkie te gaan verbrouwen.
Nu is dit voor iedereen anders, maar 3 jaar?!! Dan moet je werk ECHT wel heel leuk zijn :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
rube schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Dan moet je werk ECHT wel heel leuk zijn :Y
Of ie wil alleen een heel dure badkamer.
Of hij werkt aan een heel laag loon.
Of een combinatie van verschillende factoren.
Hij gaf eerder ook al aan zich niet gerust FO te voelen zonder meer dan een miljoen op de rekening. Dat verklaart ook al veel. :+

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2023 15:17 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bender schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens.
Je mag er van uit gaan dat een professional, die inderdaad geld kost, het sneller en beter doet dan jijzelf.
In de tijd dat die persoon het oplost, verdien je als het goed is meer geld dan hij kost met de manier waar op jij je geld kan verdienen.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar als ik mijn remblokken ga vervangen levert het mij meer op dit de garage te laten doen en ik ga werken, dan dat ik het zelf ga doen.
Het ligt er aan hoe veel je verdient ;)

Maar remblokken vervangen is echt supersimpel, niet zoiets als een pc in elkaar zetten maar dan bij een auto. Als je een band kunt verwisselen kun je al 50 procent van het werk en de rest is niet moeilijker ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Marzman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Maar remblokken vervangen is echt supersimpel, niet zoiets als een pc in elkaar zetten maar dan bij een auto. Als je een band kunt verwisselen kun je al 50 procent van het werk en de rest is niet moeilijker ;)
Bij een simpele auto klopt dat, maar er zijn ook auto's waar je "de computer" moet resetten en je speciaal gereedschap nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rube schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Nu is dit voor iedereen anders, maar 3 jaar?!! Dan moet je werk ECHT wel heel leuk zijn :Y
Combinatie hé.

Ik ga niet met tegenzin werken en heb een hartsgrondige hekel aan dat werk, laat staan dat ik het helemaal zou kunnen.

En natuurlijk een decadent dure badkamer met gouden kranen, handgemaakte tegels, speciaal stucwerk en italiaanse meubels. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tommie12 ik had niet anders verwacht ;)

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
[...]

En wat zijn de kosten van de benodigde tools?
Bender schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

En wat zijn de kosten van de benodigde tools?
Bij een simpele auto spreek je van een wieldopsleutel (en momentsleutel als je fancy wil doen), en een paar tangen en een schroevendraaier. Gooi er nog een hamertje bovenop, en het moet lukken.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:36
[...]

Als het een simpel klusje is, dan laat ik het liever door de garage doen als de auto daar toch voor de APK/een beurt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04
Sport_Life schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:31:

Heb ik ook al eens gehad met een voorruit met een barst.

Ik eerst bellen naar de gekende merknaam(heel veel reclame) voor een prijsopgave: 800€ voor een voorruit van een mazda2 bouwjaar 2005. Dus nog zonder sensoren, camera, of ander fancy stuff.

Hm, toch maar eens bellen naar de lokale autogarage die altijd het onderhoud doet van mijn auto:
'O ja, wij doen dat niet zelf maar we hebben daar een mannetje voor die bij ons langskomt' Prijs: 220€

Zelfs al doe je het niet zelf dan nog kan je heel veel geld besparen door een algemene interesse in techniek en geld.
Moeilijk te berekenen natuurlijk maar het verschil moet toch redelijk groot zijn als je het op een heel leven overschouwd. Tussen iemand die niets met techniek/geld wil te maken hebben en iemand die er wel een algemene kennis van heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Bij een simpele auto spreek je van een wieldopsleutel (en momentsleutel als je fancy wil doen), en een paar tangen en een schroevendraaier. Gooi er nog een hamertje bovenop, en het moet lukken.
Krik is niet nodig?
Maar je raad het al, ik gok niet dat ik een simpele auto heb.. 5 serie van 5 jaar oud.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Bender schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:43:
[...]

Krik is niet nodig?
Maar je raad het al, ik gok niet dat ik een simpele auto heb.. 5 serie van 5 jaar oud.
Ook daar is het een krik, dop 17, inbus 8 en als je de schijven ook wil doen nog een inbus 6 of 7 en een steeksleutel, ik dacht 16. Klaar is Kees.
Reset van de indicator moet als het goed is nog met de knop van de boordcomputer kunnen.

Ik zou 't alleen ivm garantie uitbesteden, anders is het weggegooid geld. Voor mij.
Maar 't is net wat ik zeg, heen en weer naar de garage kost me meer tijd en gedoe dan 't zelf doen. Dat was de eerste keer wel anders :P

[ Voor 15% gewijzigd door Pannencouque op 24-08-2023 20:35 ]

• ybos
  • Laatst online: 08:12
[...]

offtopic: tenzij de handrem ineens de voorremblokken klemt zonder dat je dit weet. Dan kan de hamer nog zo groot zijn maar je slaat de remklauwen niet van de schijven af :X :+
(citroen xantia)
Wel gelukt na een google actie :X

• Wozmro
Je moet er ook wel de plaats voor hebben. Op straat aan je auto werken is moeilijk.

En je moet oppassen met afvalstoffen, degelijk afvoeren en zo.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 14:37
Pannencouque schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Ook daar is het een krik, dop 17, inbus 8 en als je de schijven ook wil doen nog een inbus 6 of 7 en een steeksleutel, ik dacht 16. Klaar is Kees.
Reset van de indicator moet als het goed is nog met de knop van de boordcomputer kunnen.

Ik zou 't alleen ivm garantie uitbesteden, anders is het weggegooid geld. Voor mij.
Maar 't is net wat ik zeg, heen en weer naar de garage kost me meer tijd en gedoe dan 't zelf doen. Dat was de eerste keer wel anders :P
Deze modellen van BMW net als de 3 en 4 bv, zijn super easy gemaakt om de blokken en vooral de schijf te vervangen.

2 x inbus achterin de remklauw en de remklauw is los. Schuif je er zo af en dan de remschijf is 1 kleine inbus en haal je er zo uit. Blokjes eruit halen en de bus die de blokjes naar buiten duwt, duw ik met mijn hand naar binnen. Bietje kopervet op de hoekjes van de nieuwe blokjes en alles weer terug. 1.5 uur werk voor 2 wielen.

Merk ATE kopen online, als ik me niet vergis gebruikt BMW die ook, maar met BMW stempel.

Kleine en grote beurt idem. Alleen als ik onder de auto moet wezen dan een brug huren. Dat kan in A,dam bv voor 12.50 per uur.

De rest doe ik op eige nterrein. krik en as steunen (y)

ik doe dit ook bij onze auto's en motor.
Waarom...ik vind het erg leuk, ik weet zeker wat er vervangen is en de kwaliteit ervan. Uiteraard scheelt het geld, wat ik liever investeer. :9

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:50
Edit: toch maar verwijderd, terug naar on-topic ;) Dank voor de reminder @Verwijderd

[ Voor 111% gewijzigd door Valorian op 25-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Even meer algemeen, ik vind het wel echt iets voor FO om minder afhankelijk te zijn van diensten van anderen en meer zelf te kunnen doen. Of het nu gaat om een auto onderhouden, je huis schilderen, een moestuin hebben of ga zo maar door. Je wordt daarmee voor die zaken minder afhankelijk van financiën en gaat daarmee dus letterlijk meer richting financieel onafhankelijk.

Tegelijk kun je je ook afvragen of je die zaken wilt, of je ze kunt en wat de kosten zijn die samenhangen met die dingen zelf te doen. Een moestuin kost bijvoorbeeld ook een hoop geld aan grond, gereedschappen, zaden etc. en ook een hoop tijd. En je zult voor die 'hobby's' waarschijnlijk ook extra schuurruimte nodig hebben. Het is niet evident dat dit puur financieel gezien de meest effectieve investering is. Als die dingen tegelijk ook je hobby zijn, of als het je voldoening schept, dan is het uiteraard prima om zelf die dingen te doen. Maar als je alle plussen en minnen optelt, dan kan het ook zijn dat het helemaal niet zo'n goede investering van tijd en geld is. Daarom kun je dat beter per activiteit voor jezelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Veel zaken kan je uiteraard ook aanleren. Zeker als je door FO geen tijd meer moet steken in werken voor derden.
Aankoop van goed (tuin)gereedschap is ook een eenmalige investering. Gebruiken we hier trouwens de ecocheques voor. Anders weten we toch niet wat er nuttig mee aan te vangen.

Die onafhankelijkheid kan je overigens nog verder doortrekken door niet meer zo afhankelijk te zijn van dingen die je eens FO/FIRE niet meer zo nodig hebt.
Hier hebben we bv. nog slechts één elektrische auto (gezien het ding, evenals het onderhoud, toch nagenoeg gratis is en we hem met drie andere gezinnen kunnen delen). De dag dat die auto niet meer gratis is komt er gewoon geen andere meer binnen.
We hebben geluk dat er in het dorp verscheidene stelplaatsen voor elektrische deelauto's zijn.

Een moestuin hoeft ook niet veel geld aan grond te kopen. Tenminste toch niet als die grond al aan je huis grenst. :) Maar dat kan je ook al inplannen voor je je terugtrekt uit het beroepsleven.
Teelaarde komt hier gewoon uit de eigen composthoop (scheelt weer betalend afval afvoeren) en gratis te verkrijgen compost in het containerpark.
Gezien we relatief klein wonen (139 m², alles gelijkvloers) hebben we uiteraard ook nog een extern tuinhuis (70 m²) dat we zonder al te grote kosten verbouwd hebben (Van een bestaande vervallen betonnenconstructie het asbestdak afgebroken en vervolgens in hout verstevigd/uitgebreid en bekleed met thermowood in de eenvoudige stijl van de woning met een plat dak).
Daar hebben we wel een boorhamer, draadloze boormachine/schroevendraaier met bits en zaagtafel voor moeten aankopen. Maar de kost daarvan valt in het niet in vergelijking met de uren die een aannemer vraagt en met hetzelfde materiaal ook nog eens een volledige stadswoning afgebroken en vervolgens gerenoveerd.
Die laatste woning werd voor 165.000 € aangekocht (vervallen pand uit de jaren veertig vorige eeuw met bouwovertreding), voor een 150.000 € gerenoveerd en daarna voor verkoop geschat op 420.000 €.
Het geld van het klusmateriaal hebben we er dus al dik terug uit en kan nog steeds voor andere doeleinden gebruikt worden.
En het moet ook niet altijd duur materiaal zijn om degelijk te zijn. Zo bv. tien jaar geleden voor 10 € een tweedehands Wolf elektrische grasmaaier gekocht en die doet na al die tijd nog altijd zeer ruw werk in de tuin. Blijkbaar nog geproduceerd in een tijd dat men dacht dat materiaal eeuwig moest meegaan. :)
En zo zijn er nog vele voorbeelden te geven waarop je gelijktijdig je financiën kan ontzien en er nog plezier aan kan beleven ook. Dat laatste is uiteraard niet voor iedereen weggelegd gezien "werken" blijkbaar voor iedereen een uiteenlopende betekenis blijkt te hebben. :+

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:52:
Even meer algemeen, ik vind het wel echt iets voor FO om minder afhankelijk te zijn van diensten van anderen en meer zelf te kunnen doen. Of het nu gaat om een auto onderhouden, je huis schilderen, een moestuin hebben of ga zo maar door. Je wordt daarmee voor die zaken minder afhankelijk van financiën en gaat daarmee dus letterlijk meer richting financieel onafhankelijk.

Tegelijk kun je je ook afvragen of je die zaken wilt, of je ze kunt en wat de kosten zijn die samenhangen met die dingen zelf te doen. Een moestuin kost bijvoorbeeld ook een hoop geld aan grond, gereedschappen, zaden etc. en ook een hoop tijd. En je zult voor die 'hobby's' waarschijnlijk ook extra schuurruimte nodig hebben. Het is niet evident dat dit puur financieel gezien de meest effectieve investering is. Als die dingen tegelijk ook je hobby zijn, of als het je voldoening schept, dan is het uiteraard prima om zelf die dingen te doen. Maar als je alle plussen en minnen optelt, dan kan het ook zijn dat het helemaal niet zo'n goede investering van tijd en geld is. Daarom kun je dat beter per activiteit voor jezelf bepalen.
Zoals alles is het de juiste balans vinden.

Als je voor elke nagel in de muur een "vakman" moet roepen, dan is dat duur. Maar een gasketel onderhouden is dan weer iets wat ik absoluut aan de vakman over laat.

Moestuintje heb ik ook, maar dat is meer hobby. Kost niet veel geld (paar tomatenplanten, sla, kruiden in het voorjaar kopen, en dan af en toe wat oogsten), maar kan niet zeggen dat daar voor meer dan 20-30€ aan groenten uit komt. Ik doe het meer voor de smaak en om de tuin in te gaan, en met iets terug naar binnen te komen.
Dit jaar waren de tomaten een ramp bij mij, vorig jaar was dat een groot succes.

Een fiets onderhouden vind ik wel een goed punt waar je wel wat op kan sparen, en wat ik ook nog graag doe. Om een band te plakken of vervangen ga ik niet naar een fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:58:
Een moestuin hoeft ook niet veel geld aan grond te kopen. Tenminste toch niet als die grond al aan je huis grenst. :) Maar dat kan je ook al inplannen voor je je terugtrekt uit het beroepsleven.
Dan moet je daar dus al op 'voorsorteren' met het kopen van een woning met voldoende tuin. Gezien de grondprijzen die in Nederland gelden, en de meerkosten die je moet betalen voor een woning met iets meer dan gemiddelde tuin, heb je het dan toch over een forse extra investering die je hebt moeten doen om een beetje grond aan je huis te hebben grenzen.
Gezien we relatief klein wonen (139 m², alles gelijkvloers) hebben we uiteraard ook nog een extern tuinhuis (70 m²) dat we zonder al te grote kosten verbouwd hebben (Van een bestaande vervallen betonnenconstructie het asbestdak afgebroken en vervolgens in hout verstevigd/uitgebreid en bekleed met thermowood in de eenvoudige stijl van de woning met een plat dak).
Dus je hebt niet alleen een woning met extra grond gekocht, maar ook nog met een extra tuinhuis in de tuin. Wat bij aanschaf ook fors meer kost dan een woning zonder dat extra tuinhuis. (Zeker in Nederland.)

Uiteraard zijn dit maar een paar voorbeelden. Maar het is wel goed om te beseffen dat die "gratis" extra's die jij bij je woning hebt, in werkelijkheid bij aankoop van de woning flink meetellen in de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een best grote (moes)tuin met veel appelbomen en diverse groenten, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een hoop gedoe, wat voor mij dan weer als 'werken' voelt. Beetje grasmaaien en onkruid weghalen is wel ontspannend, maar verder hoeft het van mij niet zo.

Appels uit de tuin zijn wel lekker, maar dat is maar een paar weken per jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:37:
Dan moet je daar dus al op 'voorsorteren' met het kopen van een woning met voldoende tuin.
Uiteraard.
Gezien de grondprijzen die in Nederland gelden, en de meerkosten die je moet betalen voor een woning met iets meer dan gemiddelde tuin, heb je het dan toch over een forse extra investering die je hebt moeten doen om een beetje grond aan je huis te hebben grenzen.
Niet als je daar tijdig aan begint en het zo in je planning opneemt.
De huidige woning heb ik bv. in 1999 in naakte eigendom aangekocht, in 2011 het vruchtgebruik bekomen, dan onmiddellijk al van PV voorzien, bewoonbaar gemaakt in 2013 (en al direct voor WP gegaan en niet meer voor gas of stookolie), in gaan wonen begin 2014 en vervolgens stap voor stap de woning verder van alle comfort voorzien (extra isolatie, extra grote ramen op zuid,....).
Eind 2018 gestopt met loondienst en vervolgens tuin volledig heraangelegd (moestuinen, boomgaard, fruitstruiken, druivelaars, bloemenweiden ipv grasland,...... ). En als sluitstuk een aansluitend bos van 1 Ha bij gekocht voor de spreekwoordelijke appel en een ei om zeker te zijn dat daar nooit gebouwd zou worden.
En nu is alles klaar om met minimale vaste kosten zo onafhankelijk mogelijk te leven in een woning en omgeving waar nog maar weinig werk aan is.

Streven naar een zo groot mogelijke onafhankelijkheid houdt voor mij wel wat meer in dan het vergaten van bakken geld. Dat laatste was niet eens het voornaamste punt.
Dus je hebt niet alleen een woning met extra grond gekocht, maar ook nog met een extra tuinhuis in de tuin. Wat bij aanschaf ook fors meer kost dan een woning zonder dat extra tuinhuis. (Zeker in Nederland.)
Eu neen. De woning was niet bewoonbaar en het tuinhuis moest buiten de betonnen delen ook volledig afgebroken worden. Buiten wat handenarbeid en huren van een paar containers waren daar dus niet veel kosten aan. De aankoop heeft me initieel 75.000 € gekost met nog eens 35.000 € gespreid over 10,5 jaar. Een totale aankoopkost van ongeveer 110.000 €. Hypotheekvrij.
De kunst is op voorhand plannen en je kosten spreiden zodat de initiële inleg niet zo hoog is en binnen het bereik blijft voor iemand in loondienst met een modaal loon.
Uiteraard zijn dit maar een paar voorbeelden. Maar het is wel goed om te beseffen dat die "gratis" extra's die jij bij je woning hebt, in werkelijkheid bij aankoop van de woning flink meetellen in de vraagprijs.
Nee, zie voorgaande.
Voor die extra's heb ik, verspreid over bijna twintig jaar, zelf grotendeels gezorgd.
Het enige wat bij aankoop telt is locatie, locatie, locatie. Al de rest daar kan je later nog voor zorgen wanneer daar voldoende budget voor is.
Uiteraard niet wanneer je vanuit het standpunt vertrekt dat je alles hier en nu moet hebben. Daar betaal je dan inderdaad minstens dubbel voor. En dan moet je idd al een job hebben met een zeer hoog loon om ooit het punt van FO te bereiken. Als je dat al bereikt met zo'n instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:14:
De kunst is op voorhand plannen en je kosten spreiden zodat de initiële inleg niet zo hoog is en binnen het bereik blijft voor iemand in loondienst met een modaal loon.
Maar dat is toch ook wat ik aangeef? Dat je hier dus van tevoren op moet voorsorteren. En ik vermoed dat ook in die tijd de aankoop van een vergelijkbare woning met minder grond etc. ook voordeliger was geweest.

Dat de kosten toen veel lager waren dan als je dat nu nog zou moeten kopen lijkt mij evident. Maar het is dus geen 'gratis' extra grond.
Het enige wat bij aankoop telt is locatie, locatie, locatie. Al de rest daar kan je later nog voor zorgen wanneer daar voldoende budget voor is.
Niet alleen locatie, maar vooral ook m²'s grond. Daar kun je later namelijk ook niet meer voor zorgen.

(En een vergunning voor het bouwen van een grote schuur of de aanwezigheid van een bouwval waar je een nieuwe schuur als vervanging mag bouwen. Het is namelijk in Nederland niet zo evident dat je zomaar een grote schuur mag bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:20:
Niet alleen locatie, maar vooral ook m²'s grond. Daar kun je later namelijk ook niet meer voor zorgen.
Correct, ik heb dan ook bij aanvang twee stukken bouwgrond naast elkaar gekocht waarvan het tweede gelukkig fiscaal nog staat ingekleurd als "moeras" en dus vrijgesteld van belastingen (in de praktijk is het een vijver van 10 are).
Met een beetje geluk kan je uiteraard nadien nog grond bijkopen. Zoals ik schreef heb ik nadien nog het aangrenzend perceel van 1 Ha bos bij aangekocht. Wel zelf initiatief genomen om de eigenaar te overtuigen te verkopen en heeft me wel een onderhandelingsronde of drie gekost.
Of de extra grond (30 are bouwgrond: 17 + 13 are) bij aankoop gratis was laat ik in het midden.
Heb er inclusief woning (in realiteit dus een casco) zoals geschreven 110.000 € voor betaald. De grond alleen is nu al een 300 €/m2 waard. Toevallig deze week (na twee jaar gepalaver met de administratieve diensten, opsplitsen bestaande kadasterpercelen is blijkbaar niet zo evident) 82 m2 meter verkocht aan overbuur en nog een perceel van 75 m2 in behandeling voor verkoop aan andere overbuur.
Een perceel waarop de straat ligt in 2017 al ondergronds verkocht aan de watermaatschappij. :)
Die gecumuleerde extra onbelaste inkomsten zijn al voldoende om de aankoopprijs van het stuk bos te financieren. :)
(En een vergunning voor het bouwen van een grote schuur of de aanwezigheid van een bouwval waar je een nieuwe schuur als vervanging mag bouwen. Het is namelijk in Nederland niet zo evident dat je zomaar een grote schuur mag bouwen.)
Hier ook niet.
Maar zoals ik al meermaals in voorgaande schreef stond het tuinhuis er al als bouwval en dus zo ingekleurd op de kadasterplannen. De overheid vond het niet erg dat het asbestdak verwijderd werd en vervangen door een EPDM dakbedekking. Dat het uitgebreid werd tijdens de renovatie was ook geen punt want dan vangen ze jaarlijks meer onroerende voorheffing. Er is ook geen aangrenzende bebouwing dus dat maakt het allemaal eenvoudiger.

Het helpt ook als je niet voortdurend in mogelijke problemen denkt maar vooral in mogelijke oplossingen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Het helpt ook als je niet voortdurend in mogelijke problemen denkt maar vooral in mogelijke oplossingen. :+
O ik ben het er zeker mee eens dat er een hoop mogelijkheden zijn, als je die maar ziet en wilt zien. Het gaat mij er meer om dat dat geen free lunch is, dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

O ik ben het er zeker mee eens dat er een hoop mogelijkheden zijn, als je die maar ziet en wilt zien. Het gaat mij er meer om dat dat geen free lunch is, dat is alles.
Klopt, en dingen die 5-10 jaar geleden mogelijk waren zijn nu niet altijd haalbaar.

Je eerste huis of appartement kopen is gewoon een pak duurder geworden in vergelijking met een simpelweg een paar jaar geleden door de hogere interestvoeten terwijl de prijzen niet echt gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:33:
[...]
Klopt, en dingen die 5-10 jaar geleden mogelijk waren zijn nu niet altijd haalbaar.
Weer zo'n dooddoener die in de praktijk geen hout snijdt.
Laatste effectief aangekochte woning was in 2019 en volledig gestript en gerenoveerd tijdens de coronaperiode. De aankoopwaarde en huidige geschatte waarde vind je al eerder.
Zoals ik zei, mogelijkheiden zien en vooral benutten ipv altijd maar eerst problemen te zien en die als reden aan te halen waarom iets niet zou kunnen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Niet om je tegen te houden iets te doen.
Vanavond trouwens terug een te renoveren pand bezichtigingen. :)
En de gekke prijzen van een jaar tot twee jaar geleden zijn echt wel terug in dalende lijn. Maar om dat te weten moet je wel regelmatig in de markt blijven en niet gewoon afgaan op buikgevoel.
De intresten zijn inderdaad terug aan het stijgen. En gelukkig maar want dat geeft terug extra voordeel aan wie cash kan investeren tegenover partijen die mekaar als gekken overbieden omdat ze pratisch gratis konden lenen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 14:21
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:58:
Veel zaken kan je uiteraard ook aanleren. Zeker als je door FO geen tijd meer moet steken in werken voor derden.
Aankoop van goed (tuin)gereedschap is ook een eenmalige investering. Gebruiken we hier trouwens de ecocheques voor. Anders weten we toch niet wat er nuttig mee aan te vangen.

Die onafhankelijkheid kan je overigens nog verder doortrekken door niet meer zo afhankelijk te zijn van dingen die je eens FO/FIRE niet meer zo nodig hebt.
Hier hebben we bv. nog slechts één elektrische auto (gezien het ding, evenals het onderhoud, toch nagenoeg gratis is en we hem met drie andere gezinnen kunnen delen). De dag dat die auto niet meer gratis is komt er gewoon geen andere meer binnen.
We hebben geluk dat er in het dorp verscheidene stelplaatsen voor elektrische deelauto's zijn.

Teelaarde komt hier gewoon uit de eigen composthoop (scheelt weer betalend afval afvoeren) en gratis te verkrijgen compost in het containerpark.
Daar hebben we wel een boorhamer, draadloze boormachine/schroevendraaier met bits en zaagtafel voor moeten aankopen. Maar de kost daarvan valt in het niet in vergelijking met de uren die een aannemer vraagt en met hetzelfde materiaal ook nog eens een volledige stadswoning afgebroken en vervolgens gerenoveerd.
Die laatste woning werd voor 165.000 € aangekocht (vervallen pand uit de jaren veertig vorige eeuw met bouwovertreding), voor een 150.000 € gerenoveerd en daarna voor verkoop geschat op 420.000 €.
Het geld van het klusmateriaal hebben we er dus al dik terug uit en kan nog steeds voor andere doeleinden gebruikt worden.
En het moet ook niet altijd duur materiaal zijn om degelijk te zijn. Zo bv. tien jaar geleden voor 10 € een tweedehands Wolf elektrische grasmaaier gekocht en die doet na al die tijd nog altijd zeer ruw werk in de tuin. Blijkbaar nog geproduceerd in een tijd dat men dacht dat materiaal eeuwig moest meegaan. :)
En zo zijn er nog vele voorbeelden te geven waarop je gelijktijdig je financiën kan ontzien en er nog plezier aan kan beleven ook. Dat laatste is uiteraard niet voor iedereen weggelegd gezien "werken" blijkbaar voor iedereen een uiteenlopende betekenis blijkt te hebben. :+
Ivo, je ben echt geweldig goed. Mag wel eens gezegd worden.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nu twijfel ik tussen ironie of sarcasme. :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 17:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:00:
Het gaat mij er meer om dat dat geen free lunch is, dat is alles.
Mee eens.
Meestal komt "geluk" niet gewoon uit de lucht vallen.
Je kan dat voor een groot deel gewoon afdwingen door zelf initiatief te nemen en te handelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Mee eens.
Meestal komt "geluk" niet gewoon uit de lucht vallen.
Je kan dat voor een groot deel gewoon afdwingen door zelf initiatief te nemen en te handelen.
Ik denk het omgekeerde: vaker wel dan niet komt de mogelijkheid om überhaupt geluk af te dwingen uit de lucht vallen. Ik kocht toevallig mijn eerste woning in een studentenstad na mijn afstuderen: 185k op één inkomen. Vier jaar later waren ze 350k. Als ik vier jaar later geboren was had ik 0,0 kans gehad om deze stap te zetten zonder partner, wat me 150k aan overwaarde had gescheeld.

Dat sommige mensen inderdaad geen kansen grijpen cq. risico's nemen klopt ook. Het ene sluit het andere niet uit. Maar alleen al het feit dat we in NW Europa geboren zijn is al een enorm geluk. (zonder dat toeval hadden we hier überhaupt niet gepost is natuurlijk de dooddoener)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het loopt hier "toevallig" ook vol met mensen die hier niet geboren zijn doch elders het initiatief genomen hebben - met alle risico's van dien - om noordelijker te trekken en vervolgens hier "toevallig" ook nog eens een veel beter bestaan hebben opgebouwd dan sommigen die hier geboren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Je eerste huis of appartement kopen is gewoon een pak duurder geworden in vergelijking met een simpelweg een paar jaar geleden door de hogere interestvoeten terwijl de prijzen niet echt gezakt zijn.
Het is eerder andersom. De dingen die nu en ook tot een paar decennia geleden moeilijk zijn/waren, waren bij hoge uitzondering 5-10 jaar geleden voor heel veel mensen wél mogelijk. Er was de onnatuurlijke situatie dat (gechargeerd) zowat iedereen met een baan een huis kon kopen. En dat iedereen met een goede baan een groot huis kon kopen. Waarvan met een beetje geluk de waarde jaarlijks meer steeg dan een modaal inkomen.

We zijn nu weer terug bij een iets meer natuurlijke situatie dat kopen niet meer voor iedereen haalbaar is. Wat nu het grootste probleem is, is dat er geen alternatief is. Het is een natuurlijke situatie dat niet iedereen een koopwoning kan en wil kopen. Maar het alternatief, huren, is de laatste decennia nog veel moeilijker geworden dan kopen. Dus is het met de rug tegen de muur zoeken naar een mogelijkheid om überhaupt ergens te kunnen wonen.

Maar goed, de woningmarkt is een heel ander onderwerp dan FO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:51:
Maar goed, de woningmarkt is een heel ander onderwerp dan FO.
Niet mee eens.
Tijdig een eigen woning verwerven is juist een (eerste) grote stap richting FO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Niet mee eens.
Tijdig een eigen woning verwerven is juist een (eerste) grote stap richting FO.
Haha, scherp, dat is inderdaad zo. Maar de perikelen die daarmee samenhangen zijn meer voor een ander topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik begrijp de argumenten van @IvoB2 wel, maar denk hij niet beseft hoe anders de Nederlandse woningmarkt is in vergelijking met België en met een 5-10 jaar geleden.

Maar ik ben het wel met hem eens dat door soms ver vooruit te plannen of zaken wat onconventioneel aan te pakken, je vaak veel (meer) weet te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rube schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:18:
Ik begrijp de argumenten van @IvoB2 wel, maar denk hij niet beseft hoe anders de Nederlandse woningmarkt is in vergelijking met België en met een 5-10 jaar geleden.

Maar ik ben het wel met hem eens dat door soms ver vooruit te plannen of zaken wat onconventioneel aan te pakken, je vaak veel (meer) weet te bereiken.
De combinatie tijd en inkomen (principe dat een woning x% stijgt per jaar) maken de eigen woning interessant.

Tijd: Als ik het me goed herinner kocht hij in 1999 zijn (1e?) woning, toen was ik zelf net van de basisschool af :+.
Degene die nu een woning koopt doet het per definitie 'goed' als je over 25 jaar terugkijkt op nu.

Inkomen: los van promotie ed stijgen de inkomens met 2-3% per jaar (afgelopen jaren wat minder, nu komt er een inhaalslag). Dus als je in 1999 een woning kocht met destijds maximale lasten (bv 1.000 gulden per maand) dan is dat nu nog 500 euro per maand bij dezelfde rente. En over 5 jaar betaal je alleen nog belasting..

Het maakt m.i. ook niet uit wanneer je koopt, als je maar koopt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rube schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:18:
Toevallig is mijn overbuurman een Nederlander die het "ongeluk" had veel te veel zuidelijk te zijn geboren maar het initiatief genomen heeft om op volwassen leeftijd niet terug al te noordelijk te emigreren. :)

Uiteraard ga ik uit van de eigen situatie en niet van die van een ander.
Anderzijds heb ik nooit de enorme bedragen verdiend die ik hier lees nog de reserves kunnen opbouwen die anderen denken nodig te hebben om FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

De combinatie tijd en inkomen (principe dat een woning x% stijgt per jaar) maken de eigen woning interessant.

Tijd: Als ik het me goed herinner kocht hij in 1999 zijn (1e?) woning, toen was ik zelf net van de basisschool af :+.
Vierde.

Degene die nu een woning koopt doet het per definitie 'goed' als je over 25 jaar terugkijkt op nu.
Inkomen: los van promotie ed stijgen de inkomens met 2-3% per jaar (afgelopen jaren wat minder, nu komt er een inhaalslag).
Nope, buiten de indexaanpassingen de laatste 20 jaar van mijn carrière geen loonopslag gehad.
Dus als je in 1999 een woning kocht met destijds maximale lasten (bv 1.000 gulden per maand) dan is dat nu nog 500 euro per maand bij dezelfde rente. En over 5 jaar betaal je alleen nog belasting..
Weet niet over welke lasten je het precies hebt maar de woning werd met eigen middelen gekocht en zoals eerder geschreven nog 10,5 jaar 250€/maandrente.
Het maakt m.i. ook niet uit wanneer je koopt, als je maar koopt .
Mee eens.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

@IvoB2 heeft gewoon een heel grote Survivorship Bias en lijkt niet te willen/kunnen begrijpen dat de kansen voor vermogensopbouw voor zijn generatie (aanname dat hij 50+ is) een stuk beter waren dan voor jongere generaties.

Heel makkelijk om het op kansen pakken etc te gooien en daarmee, bewust of onbewust, zichzelf op de schouders te kloppen.

Heb het al eerder verteld maar ik woon in een straat met veel vrijstaand spul. Allemaal bewoond door 50+-ers met veelal een praktische achtergrond (bouwvakkers etc) die altijd in loondienst hebben gewerkt met 4+ kinderen thuis en de vrouw als huismoeder.
Ben zelf bijna 40 en woon in een van de goedkoopste woningen in de straat. Hoe ik dat voor elkaar heb kunnen krijgen? Doordat mijn vrouw verdorie arts is en ik zelf ingenieur.

Ofwel, de bouwvakkers van 40 jaar geleden konden op 1 salaris een vrijstaande hut kopen waar je nu 2 verdiener en hoogopgeleid voor moet zijn, De bouwvakkers van nu kunnen net aan een rijtjeshuis kopen op 2 salarissen.
Maar verder is het puur een kwestie van hard werken en kansen pakken hoor.

Dan hebben we het nog niet eens over de staat waarin men de wereld achter heeft gelaten, de pensioenleeftijden, FUT regelingen, premiewoningen etc.

(einde rant)

Edit: heb zeker respect voor de kansen die je blijkbaar pakt en gepakt hebt @IvoB2 maar ik wordt soms wat moe van het feit dat (generaliserend) mensen maar niet in willen zien hoeveel 'wind mee' een aantal naoorlogse generaties hebben gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door GG85 op 25-08-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:38:
@IvoB2 heeft gewoon een heel grote Survivorship Bias en lijkt niet te willen/kunnen begrijpen dat de kansen voor vermogensopbouw voor zijn generatie (aanname dat hij 50+ is) een stuk beter waren dan voor jongere generaties.
Zoals ik eerder al schreef was mijn jongste zoon niet alleen veel vroeger dan mezelf FO maar ook nog eens FIRE op zijn 33ste.
Heeft dus duidelijk totaal niets met generaties te maken maar eerder met de zoveelste uitvlucht waarom iets niet zou kunnen versus het bewijs dat het voor individuen van alle generaties kan. Of niet.
Ik moet niet iets kunnen begrijpen gezien ik van nabij in de praktijk kan vaststellen dat individuen van de huidige generatie ook best lukt.
Heel makkelijk om het op kansen pakken etc te gooien en daarmee, bewust of onbewust, zichzelf op de schouders te kloppen.
Zie voorgaande.
Heeft ook niets met makkelijk te maken. Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was. Moeilijk gaat ook.
Het is uiteraard wel veel makkelijker om de uitvluchten te blijven bijeenharken waarom iets niet kan dan te blijven streven naar iets mogelijk te maken.
Heb het al eerder verteld maar ik woon in een straat met veel vrijstaand spul. Allemaal bewoond door 50+-ers met veelal een praktische achtergrond (bouwvakkers etc) die altijd in loondienst hebben gewerkt met 4+ kinderen thuis en de vrouw als huismoeder.
Ben zelf bijna 40 en woon in een van de goedkoopste woningen in de straat. Hoe ik dat voor elkaar heb kunnen krijgen? Doordat mijn vrouw verdorie arts is en ik zelf ingenieur.
Ja dat schreef je al.
En ik schreef ook al dat ik dat duidelijk niet was. En als toevoeging, mijn zoon ook niet. Allebei in overheidsdienst geweest. Mijn zoon noch ik zijn overigens gehuwd. Al ons onroerend goed en spaarkapitaal is dus eigen opgebouwd vermogen.
Overigens woon ik in het kleinste huis van de wijk met alleen maar open bebouwingen - gemiddeld op een stukje grond van 10 tot 15 are - en overwegend bewoond door dertigers en veertigers met minstens twee SUV's op de oprit. Huurwoningen zijn er niet bij.
Dus niet veel reden om me hiervoor op de borst te kloppen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Zoals ik eerder al schreef was mijn jongste zoon niet alleen veel vroeger dan mezelf FO maar ook nog eens FIRE op zijn 33ste.
Heeft dus duidelijk totaal niets met generaties te maken maar eerder met de zoveelste uitvlucht.
Ik moet niet iets kunnen begrijpen dat ik van nabij in de praktijk kan vaststellen.

[...]

Zie voorgaande.
Heeft ook niets met makkelijk te maken. Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was.
Het is uiteraard veel makkelijker om de uitvluchten te blijven bijeenharken waarom iets niet kan dan te blijven streven naar iets mogelijk te maken.

[...]

Ja dat zei je al.
En ik schreef ook al dat ik dat duidelijk niet was. En als toevoeging, mijn zoon ook niet. Allebei in overheidsdienst geweest. Mijn zoon noch ik zijn overigens gehuwd. Al ons onroerend goed en spaarkapitaal is dus eigen opgebouwd vermogen.
Qua je zoon, zou je in wat meer detail kunnen treden?

Bedoel dat niet als kruisverhoor maar uit interesse. Een vriend van me is namelijk, op papier, ook FO terwijl hij mijn leeftijd is maar die heeft daar ook geluk mee gehad en veel voor gelaten:

Op zijn 16e gaan werken, altijd savonds en op zaterdag beunen, letterlijk nooit op vakantie of stappen en eigenlijk tot zijn 20e nooit vrienden gehad.
Altijd bij zijn ouders gewoond (nog steeds met 38 jaar) zonder kostgeld te hoeven betalen. Die heeft idd rond 2014 een appartementje gekocht en direct verhuurd. Dat trucje herhaald 3 jaar later en ondertussen heeft ie zijn 3e appartement en zou hij dus in 1 kunnen wonen envan de inkomsten van de andere 2 kunnen leven.
Die heeft idd door hard werken en dingen laten FO bereikt (in theorie) op relatief jonge leeftijd maar ook gratis kunnen wonen tm zijn 38e bij paps en mams en de huizenmarkt heel erg mee gehad dus zelfs hij heeft heel veel geluk gehad.

En dan nog, hij is de outlier. De gemiddelde (!) 20 er heeft een stuk minder kansen qua financiële groei en toegang tot de woningmarkt dan die van 40 jaar geleden, daar blijf ik bij.

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 25-08-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Als je een huis koopt waar 99% van de mensen van zeggen: dit is niet bewoonbaar. Dan is het nog altijd relatief haalbaar om en woning te kopen.

Ik heb dat gedaan, mijn ouders hebben dat gedaan 45j geleden.
En in mijn werk kom ik regelmatig woningen tegen die 'halfaf' zijn, soms al 20 jaar. :) Of jonge koppels met kleine kinderen die hun droomwoning op droomlocatie gekocht hebben en daarvoor een paar jaar kamperen op de zolder en tijdens het weekend en vakantiedagen renoveren.
Als je die keuze zelf bewust maakt en een langetermijnvisie hebt dan is daar helemaal niets mis mee.
Het is wel belangrijk dat de familiale omgeving hier ook wat in ondersteunt. Niet zozeer financieel maar moreel. Als het al 'oei en ai' is als er een deur moet geschilderd worden dan zal het ook niet lukken.

Moet je veel zelf willen doen, een aantal jaar relatief sober leven, 'basic' wonen, 'stof eten',...

Dat een middenklasse jong koppel een instapklaar nieuw appartement kan kopen is nog nooit voorgevallen in de geschiedenis van de mens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
@GG85 Op zijn 18 afgestudeerd latijn-wiskunde.
Ingangsproeven en examens gedaan voor een baan bij de federale overheid. Telkens voor de drie verschillende ingangsexamens geslaagd en batig gerangschikt (750 kandidaten voor, afhankelijk van type functie, 2 tot 20 te begeven plaatsen).
Contract aangegaan voor 12 jaar (excl. tijdsduur beroepsopleiding, opleiding was wel al met loon dus inkomen vanaf 18de).
Al die jaren spaarzaam geleefd en bijna nooit thuis (dus jaren bijna volledig kunnen leven op kosten werkgever).
Op 27ste appartement in centrum provinciestad gekocht met eigen spaargeld. Rest internationaal belegd.
Tot zijn 27ste inderdaad officieel bij mij ingeschreven maar in de praktijk zagen we elkaar slechts zelden.
Op zijn 33ste ontslag genomen en pensioen laten uitbetalen (en dat kapitaal onmiddellijk belegd).
Dus niet op papier FO maar daadwerkelijk FIRE.

Wie, op welke leeftijd dan ook, FO wordt en zeker FIRE is sowieso de uitzondering op de regel.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Dan moet dat een zeer specifieke overheidsfunctie geweest zijn? In het loodswezen of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 21:20
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:04:
Dat een middenklasse jong koppel een instapklaar nieuw appartement kan kopen is nog nooit voorgevallen in de geschiedenis van de mens.
Dat is volgens mij niet helemaal waar hoor. Mijn ouders hebben in de jaren 80, nog voor hun 30e, gewoon een nieuwbouwhuis kunnen kopen. Meer middenklasse dan mijn ouders vind je bijna niet: de een was administratief medewerker en de ander stoffeerder.

Wonen is gewoon feitelijk een stuk duurder dan 40 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:04:
Als je een huis koopt waar 99% van de mensen van zeggen: dit is niet bewoonbaar. Dan is het nog altijd relatief haalbaar om en woning te kopen.
Volledig mee eens en dat kan je ook nog doortrekken.
Je bereikt niet iets dat buiten de massa ligt door steeds hetzelfde na te streven en te handelen zoals de massa. Het tegendeel is eerder waar. En dat ligt binnen het bereik van ieder normaal gezond persoon met doorsnee fysieke capaciteiten en doorsnee talenten.
Ikzelf noch één van mijn kinderen heeft ooit een nieuwbouw gekocht maar eerder woningen waar een ander de mogelijkheden niet van zag en/of al helemaal niet aan wou beginnen of gedurende enkele jaren iets voor wou laten.
Ik heb dat gedaan, mijn ouders hebben dat gedaan 45j geleden.
En in mijn werk kom ik regelmatig woningen tegen die 'halfaf' zijn, soms al 20 jaar. :) Of jonge koppels met kleine kinderen die hun droomwoning op droomlocatie gekocht hebben en daarvoor een paar jaar kamperen op de zolder en tijdens het weekend en vakantiedagen renoveren.
Als je die keuze zelf bewust maakt en een langetermijnvisie hebt dan is daar helemaal niets mis mee.
Het is wel belangrijk dat de familiale omgeving hier ook wat in ondersteunt. Niet zozeer financieel maar moreel. Als het al 'oei en ai' is als er een deur moet geschilderd worden dan zal het ook niet lukken.
Mijn gedacht. :)
Moet je veel zelf willen doen, een aantal jaar relatief sober leven, 'basic' wonen, 'stof eten',...
Volledig mee eens: In mijn eerste aangekochte woning stond enkel gebarsten enkel glas of glas in lood, was de enige verwarming een open haard in de leefruimte, waren de elektrische leidingen nog met stof omwikkeld en een deel van de waterleidingen loden pijpen. Zeven jaar aan verbouwd en drie keer verhuisd binnen de woning zelf (beginnen te renoveren op zolder en zo naar beneden toe gewerkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Mania-92 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

Dat is volgens mij niet helemaal waar hoor. Mijn ouders hebben in de jaren 80, nog voor hun 30e, gewoon een nieuwbouwhuis kunnen kopen. Meer middenklasse dan mijn ouders vind je bijna niet: de een was administratief medewerker en de ander stoffeerder.

Wonen is gewoon feitelijk een stuk duurder dan 40 jaar geleden.
Exact, mijn schoonouders (productieleider en huisvrouw) ook voor 100k guldens begin jaren 90 een 2 onder een kap in een middelgrote stad. 50k hypotheek en 50k zelf gespaard.
Is nu 700k in euro's waard dus succes om dat te kopen als stel met dezelfde achtergrond en startpositie.
Feit is gewoon dat huidige generaties eem flinke stap achteruit moeten doen en dit de eerste generaties zijn die armer dan hun ouders zullen zijn en waarsch langer en in slechtere omstandigheden zullen moeten werken.

N=1 uitzonderingen die laten zien dat t allemaal echt wel kan als je maar wilt komen we niet zover mee.

Maar goed: alleen maar meer reden om met FO bezig te gaan/zijn. (Zijn we t nog ergens over eens ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:12:
Dan moet dat een zeer specifieke overheidsfunctie geweest zijn?
Correct.
Van de uiteindelijk 20 geselecteerden met toegang tot de opleiding voor de baan zijn er uiteindelijk maar drie afgestudeerd.
Je krijgt niets voor niets zoals sommigen denken.
Je moet er veel voor willen opofferen, aanvankelijk veel van je vrije tijd in willen steken en een beroepsleven leiden dat niet iedereen wil leiden. Maar daar staat dan weer tegenover dat je de rest van je leven zowat kan doen en laten waar je zin in hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Exact, mijn schoonouders (productieleider en huisvrouw) ook voor 100k guldens begin jaren 90 een 2 onder een kap in een middelgrote stad. 50k hypotheek en 50k zelf gespaard.
Is nu 700k in euro's waard dus succes om dat te kopen als stel met dezelfde achtergrond en startpositie.
Feit is gewoon dat huidige generaties eem flinke stap achteruit moeten doen en dit de eerste generaties zijn die armer dan hun ouders zullen zijn en waarsch langer en in slechtere omstandigheden zullen moeten werken.

N=1 uitzonderingen die laten zien dat t allemaal echt wel kan als je maar wilt komen we niet zover mee.

Maar goed: alleen maar meer reden om met FO bezig te gaan/zijn. (Zijn we t nog ergens over eens ;))
Verhuis naar Vlaanderen :) Kan je goedkoop wonen en we zoeken nog heel veel volk om te werken.

Dan ben je veel sneller FO :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:58:
[...]
...Die heeft idd rond 2014 een appartementje gekocht en direct verhuurd. Dat trucje herhaald 3 jaar later en ondertussen heeft ie zijn 3e appartement...
Ik ben het eens met je rant ;) dat het op dit moment (en de afgelopen jaren) heel moeilijk is voor de huizenmarkt mbt to FI en zeker voor starters.

Maar....je schrijft dat je 40 bent, in 2014 was je dus begin 30 en had je dit zelf ook kunnen doen.
Zelf als je nog weinig eigen vermogen had gehad en/of goed inkomen destijds, had dat geen probleem hoeven te zijn (dat weet ik uit eigen ervaring en van leeftijdsgenoten van jou)

Wat ik dus hiermee wil zeggen is dit: ja, je rant is gedeeltelijk terecht voor de huidige jonge generatie maar eerlijk gezegd waren er voor jezelf als nu 40'er zijnde ook hele goede mogelijkheden op de huizenmarkt nog geen 10 jaar geleden.
Het zijn echt niet alleen 50+ die daar voordeel mee hebben behaald. Maar dan moet je soms dus wel kansen zien en pakken en onconventionele dingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Correct.
Van de uiteindelijk 20 geselecteerden met toegang tot de opleiding voor de baan zijn er uiteindelijk maar drie afgestudeerd.
Je krijgt niets voor niets zoals sommigen denken.
Je moet er veel voor willen opofferen, aanvankelijk veel van je vrije tijd in willen steken en een beroepsleven leiden dat niet iedereen wil leiden. Maar daar staat dan weer tegenover dat je de rest van je leven zowat kan doen en laten waar je zin in hebt.
Heel knap maar dat is dan toch ook al uitzonderlijk? Je brengt t alsof het dus voor elke 33 jarige mogelijk is FO te zijn.

(Los van het feit dat z'n jaren op de beurs de beste van de eeuw waren (geluk) en zijn mentale capaciteiten en het veilige nest waar hij uit komt ook niet vanzelfsprekend zijn ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Heel knap maar dat is dan toch ook al uitzonderlijk? Je brengt t alsof het dus voor elke 33 jarige mogelijk is FO te zijn.

(Los van het feit dat z'n jaren op de beurs de beste van de eeuw waren (geluk) en zijn mentale capaciteiten en het veilige nest waar hij uit komt ook niet vanzelfsprekend zijn ;)).
Nee dat zeg ik helemaal niet.
Ik zeg dat het voor individuen van elke generatie tot de mogelijkheden behoort wanneer je normaal gezond en normaal getalenteerd bent. Nog altijd de meerderheid van de bevolking.
En dat je het vooral zelf moet willen.
Zoals ik al zei is FO worden en zeker FIRE sowieso al een uitzonderingssituatie. Dat is dus per definitie al nooit vanzelfsprekend.
De meeste mensen denken daar niet eens aan en willen het misschien ook niet eens wegens totaal andere prioriteiten. En daar is ook niets mis mee.

Ik was het overigens niet eens met zijn beslissing om op zijn 33ste voor FIRE te kiezen want er lag een goed betaalde luizencarrière met een hoog pensioen in het verschiet, maar het is zijn beslissing. Met alle voor- en nadelen.
Wanneer je FIRE bent heb je er weinig aan dat in het verleden de beurs op zijn best was. Je moet er de jaren nadien ook nog van kunnen leven. Zit trouwens ook niet zonder inkomen. Wordt nu betaald om zijn hobby's te beoefenen (in groep musiceren en les zweefvliegen geven). Genoeg om kosteloos van de sociale zekerheid te kunnen blijven genieten, niet teveel om belasting erop te moeten betalen en geen kosten te moeten doen aan de hobby's. Maar dat was niet gepland maar werd aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

rube schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Ik ben het eens met je rant ;) dat het op dit moment (en de afgelopen jaren) heel moeilijk is voor de huizenmarkt mbt to FI en zeker voor starters.

Maar....je schrijft dat je 40 bent, in 2014 was je dus begin 30 en had je dit zelf ook kunnen doen.
Zelf als je nog weinig eigen vermogen had gehad en/of goed inkomen destijds, had dat geen probleem hoeven te zijn (dat weet ik uit eigen ervaring en van leeftijdsgenoten van jou)

Wat ik dus hiermee wil zeggen is dit: ja, je rant is gedeeltelijk terecht voor de huidige jonge generatie maar eerlijk gezegd waren er voor jezelf als nu 40'er zijnde ook hele goede mogelijkheden op de huizenmarkt nog geen 10 jaar geleden.
Het zijn echt niet alleen 50+ die daar voordeel mee hebben behaald. Maar dan moet je soms dus wel kansen zien en pakken en onconventionele dingen doen.
Oh zeker, zal de hand in eigen boezem steken:

Heb in 2013, op een salaris, een appartementje gekocht voor €175k.
Toen we in 2018 samen ons huidige huis kochten was mijn vrouw nog in opleiding tot arts en behoorlijk risicoavers. Toen dus op safe gespeeld en 100k onder onze maximale hypotheek gekocht en mijn appartement verkocht.

6 jaar later lachen we ons rot om onze huidige maandlasten en heb ik wel eens spijt dat ik mijn appartement toch niet gehouden heb voor de verhuur. Half jaar geleden is hij namelijk verkocht voor €330k....
2 hefbomen laten schieten.

Dus heb mijn kansen niet gepakt en me laten lijden door angst kan je zeggen.
Daarnaast ben ik heel technisxh maar ook perfectionistisch dus wil alles goed kunnen voor ik er aan begin. Grote klussen of totale renovaties in huis zal ik dus nooit doen.

Ik heb dus zeker wel respect voor mensen als @IvoB2 die dat wel kunnen en doen alleen die praten er wel heel makkelijk/schouderkloppend over.
80% van het leven is geluk mijns inziens (je zal maar in Afrika geboren worden, of een IQ van 70 hebben of drugsverslaafde ouders hebben of ...)

Mijn punt is dat, los van bovenstaand, het alsnog een feit is dat huidige generaties het op veel vlakken die aan FO raken het slechter hebben en/of minder kansen dan voorgaande generaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:40:
[...]
80% van het leven is geluk mijns inziens (je zal maar in Afrika geboren worden, of een IQ van 70 hebben of drugsverslaafde ouders hebben of ...)
Echt?
Eén van de andere kinderen heeft een ASS.
Tot zijn 19de naar school geweest en dat laatste was een verloren jaar.
In een bedrijf een beroepsopleiding begonnen.
Heeft zijn handicap omgebogen tot een eigen voordeel en is nu een veelgevraagd specialist pomptechnieker die zaken praktisch oplost waar theoretisch geschoolde ingenieurs kop noch staart aan krijgen.
Van ongeschoold werkman tot werknemer en ZZP'er in bijberoep en wegens overbevraagd recent overgeschakeld naar ZZp'er. Op zijn 25ste eerste appartement gekocht en recent, op 29ste, een tweede nieuwbouwappartement gekocht aan de stadsrand van Antwerpen.

Nu ja.
We gaan het er verder maar bij laten en alles gewoon over ons heen laten komen want het leven is toch voor 80% afhankelijk van extern geluk. Waarom ons dan nog zelf inspannen. O-)
Gewoon wachten tot het geluk nog eens aanklopt. En wanneer het dat niet doet is het de schuld van het ongeluk en de anderen. :+
Ik ben al FO, mijn kinderen en die van de huidige partner, allen van een jongere generatie allemaal hun eigen huis en allemaal te danken aan toeval en geluk. Wat kan het leven simpel zijn voor wie de goden steeds de goede kaarten leggen. :z
Lekker makkelijk voor wie het anders uitdraait. Altijd de fout van een ander of nog beter, doodgewoon geen geluk. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@GG85 ok duidelijk.

Nog ter aanvulling op mijn vorige post om aan te geven dat het voor mij geen survivorship bias is:
12 jaar geleden heb ik, na het lezen van het boek "early retirement extreme", een plan opgesteld zodat ik binnen 10 jaar FO zou zijn. Achteraf ging dat nog sneller. Mijn begin vermogen was toen 50K, dus ook nog redelijk beperkt als 35 jarige toen (ook omdat de huizenprijs toen weer op hetzelfde niveau stond als wij we het 10 jaar daarvoor hadden gekocht, even ter indicatie dat ook voor de generatie net voor jou vastgoed niet altijd het summum was).

Maar door mijn plan gedurende 10 jaar goed te volgen en uit te voeren ben ik (en mijn partner nu ook) inmiddels FO. Uiteraard moet je geen "pech" hebben en geboren zijn in bepaalde landen in oorlog, ernstig ziek worden, ongeluk krijgen, etc. maar voor de gemiddelde volger hier op dit topic speelt dat niet en kun je, als je dat echt wilt, nog steeds veel voor elkaar krijgen. Het concept is namelijk heel simpel, de discipline is erg lastig.

Wat je vaak ziet is dat het gaat om "balans". Oftewel, mensen hebben niet "alles" over voor FO/FIRE (inclusief hier een daar kansen creëren en durven pakken en van aanpakken weten).

Wat ik hier mee denk ik wil zeggen is dat er altijd betere tijden waren en moeilijkheden zijn, maar dat als je echt wil (en geen echte pech hebt) er altijd nog mogelijkheden zijn om FO te worden. Maar alles heeft consequenties, en dat moet je kunnen en willen accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
Nu ja.
We gaan het er verder maar bij laten en alles gewoon over ons heen laten komen want het leven is toch voor 80% afhankelijk van extern geluk. Waarom ons dan nog zelf inspannen. O-)
Gewoon wachten tot het geluk nog eens aanklopt. En wanneer het dat niet doet is het de schuld van het ongeluk en de anderen. :+
Ik snap een beetje waar je naartoe probeert te redeneren: als je de locus of control puur extern legt en altijd externe factoren de schuld geeft van je pech, dan zul je er nooit uitkomen.

Maar het gaat wel erg richting de American Dream, d.w.z. alles is maakbaar. En laat dat toevallig een filosofie zijn die vaak gepropageerd wordt door degenen die toevallig de uitzondering zijn op de regel.

Maar aan de andere kant is het ook gewoon zo dat je minder kans op succes hebt als je omstandigheden minder gunstig zijn. Of dat nou het land is waarin je geboren bent of je aangeboren aanleg.

Het feit dat ik erken dat externe factoren mijn startpositie en -kansen hebben bepaald wil niet zeggen dat ik afwacht tot de spreekwoordelijke loterij bij mij aanklopt. Dat is een valse tegenstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:38:

Maar hij heeft het juist niet over vermogensopbouw. Volgens mij is de essentie juist dat het hier helemaal niet om veel vermogen gaat. Maar dat je soms voor het zelfde geld keuzes kúnt maken die je op de lange termijn meer onafhankelijkheid kunnen geven.

Als je bijvoorbeeld 3 ton hebt te besteden (als...), dan kun je kijken of je een tweekamerflatje in een buitenwijk van een grote stad kunt vinden, of je kunt proberen een woning verder weg in een dorp te kopen of je kunt in the middle of nowhere een verouderd huis met een flinke lap grond zoeken (bv zoals https://www.funda.nl/koop...295332-derk-luddesweg-32/ ). Een slechte woning kun je in de loop van de tijd wel wat op orde brengen, zeker als je daar geen haast me hebt. Maar bij die flat in de stad kun je nooit een flinke lap grond krijgen. Dit soort keuzes kan iedereen maken die die 3 ton te besteden heeft. Maar lang niet iedereen zal die keus willen maken. Dat gaat dus juist niet om veel meer vermogen vergaren of geluk hebben dat je een goed inkomen hebt, maar vooral om de keuzes die je met een relatief normaal budget kunt maken.

Maar: dit zal altijd een keus zijn tussen of het een of het ander. Het is niet zo dat je voor het zelfde geld 'zomaar' bijvoorbeeld een hectare grond bij een woning krijgt. Dat zal dan een meer afgelegen woning zijn of een minder goed onderhouden of sterker verouderde woning zijn. Vandaar: geen free lunch.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-08-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Maar het gaat wel erg richting de American Dream, d.w.z. alles is maakbaar. En laat dat toevallig een filosofie zijn die vaak gepropageerd wordt door degenen die toevallig de uitzondering zijn op de regel.
Uh, ik ben opgegroeid in een sociale woonwijk in een Limburgs plattelandsdorp met een plattelandsmentaliteit van hier tot ginder. Ik heb alleen mijn middelbare school afgemaakt (was nu eenmaal verplicht) en op 18 het huis uitgegaan. Dan in overheidsdienst gegaan op de laagste trap (je moest niet eens een diploma hebben) met het eerste deel van mijn carrière een loon ver beneden de mediaan en pas op het laatst er boven.
Wat is daar zo uitzonderlijk en/of bevoorrecht aan?
Mits wat doorzettingsvermogen en (aangeleerde/bijgespijkerde) discipline is dat inderdaad weggelegd voor ieder normaal gezond persoon ongeacht rang, stand, herkomst, kleur,.....
Je moet alleen die kans willen benutten.
Niet dat er iets mis is wanneer je dat niet wil en je een andere weg kiest. Maar gelijkaardige kansen zijn er wel voor bijna iedereen.
En de overgrote meerderheid, bijna zeker meer dan 80%, op dit forum zijn Nederlanders en Vlamingen.
Nog niet veel Amerikanen, Afrikanen en Chinezen hier tegengekomen die hun "ongeluk" op hun land van herkomst kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:08:
Maar hij heeft het juist niet over vermogensopbouw. Volgens mij is de essentie juist dat het hier helemaal niet om veel vermogen gaat. Maar dat je soms voor het zelfde geld keuzes kúnt maken die je op de lange termijn meer onafhankelijkheid kunnen geven.
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Komaan Ivo, ga nu niet beweren dat vastgoed in verhouding tot je loon niet duurder geworden is.

Ik ben opgegroeid in een villawijk. Mijn vader was een simpele bediende, tegenover ons woonde een leraar en ernaast een postbode. Die konden toen (jaren 70) allemaal een bouwgrond kopen van 8-10 are, en er een huis op laten bouwen, en dat was op 15 km van Brussel.
Die konden dat allemaal op 1 inkomen.

Ik wil niet beweren dat je met beleggen en verbouwen van vastgoed geen geld meer kan verdienen, maar de instap is een pak moeiijker.
Mijj oudste zoon kocht een appartement in slechte staat voor 140k wat bewoonbaar gemaakt werd voor 40k er bovenop naast wat eigen werk. En dat in een centrumstad. Die kreeg ook nog de woonbonus.
Mijn jongste zoon zoekt nu iets gelijkaardig, maar loopt tegen prijzen van 50- 100k hoger aan en leningen die een pak duurder zijn. Dan mag je nog een deftig inkomen hebben, alleen lukt dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IvoB2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Weer zo'n dooddoener die in de praktijk geen hout snijdt.
Laatste effectief aangekochte woning was in 2019 en volledig gestript en gerenoveerd tijdens de coronaperiode. De aankoopwaarde en huidige geschatte waarde vind je al eerder.
Zoals ik zei, mogelijkheiden zien en vooral benutten ipv altijd maar eerst problemen te zien en die als reden aan te halen waarom iets niet zou kunnen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Niet om je tegen te houden iets te doen.
Vanavond trouwens terug een te renoveren pand bezichtigingen. :)
En de gekke prijzen van een jaar tot twee jaar geleden zijn echt wel terug in dalende lijn. Maar om dat te weten moet je wel regelmatig in de markt blijven en niet gewoon afgaan op buikgevoel.
De intresten zijn inderdaad terug aan het stijgen. En gelukkig maar want dat geeft terug extra voordeel aan wie cash kan investeren tegenover partijen die mekaar als gekken overbieden omdat ze pratisch gratis konden lenen.
Dat wil ik niet afstrijden. De eerste instap is moeilijker geworden. Als je geld hebt en je hebt zin in renoveren zal er wel nog iets te verdienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:37:
Komaan Ivo, ga nu niet beweren dat vastgoed in verhouding tot je loon niet duurder geworden is.

Ik ben opgegroeid in een villawijk. Mijn vader was een simpele bediende, tegenover ons woonde een leraar en ernaast een postbode. Die konden toen (jaren 70) allemaal een bouwgrond kopen van 8-10 are, en er een huis op laten bouwen, en dat was op 15 km van Brussel.
Die konden dat allemaal op 1 inkomen.
Dat was in Nederland toch wel anders. Hier betaalde je in die tijd in een groeikern buiten de stad al tweënhalf modaal jaarinkomen voor een postzegel van iets meer dan een are. Waar dan nog een rijtjeshuis op gebouwd moest worden. Met een rente richting de 10% was dat iets wat voor een simpele bediende niet echt makkelijk op te brengen was. En al zeker geen 8 are met (vrijstaand) huis er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:37:
Daarin moet ik je gelijk geven.
De eerste woning die ik kocht had een tegenwaarde van 50 maandlonen.
De laatste die ik effectief kocht het equivalent van 55 maandlonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:24
rube schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:57:
@GG85 ok duidelijk.

Nog ter aanvulling op mijn vorige post om aan te geven dat het voor mij geen survivorship bias is:
12 jaar geleden heb ik, na het lezen van het boek "early retirement extreme", een plan opgesteld zodat ik binnen 10 jaar FO zou zijn. Achteraf ging dat nog sneller. Mijn begin vermogen was toen 50K, dus ook nog redelijk beperkt als 35 jarige toen (ook omdat de huizenprijs toen weer op hetzelfde niveau stond als wij we het 10 jaar daarvoor hadden gekocht, even ter indicatie dat ook voor de generatie net voor jou vastgoed niet altijd het summum was).

Maar door mijn plan gedurende 10 jaar goed te volgen en uit te voeren ben ik (en mijn partner nu ook) inmiddels FO.
Dit dus. Zit nu op 75% FIRE, maar wel altijd 3 keer per jaar op vakantie en alle dingen doen, zoals sporten , uitgaan met vrienden, etc. Wel zelf klussen, goedkope tweedehandse auto, goedkoop huis, kortom efficiënt besteden van geld. Wel zo dat als ik mijn startbedrag van 100k in 2013 in vastgoed had gestoken met een hefboom ipv aandelen, dan was ik wel al FIRE, maar dat is achteraf gezien.
Dit alle wel met twee academische salarissen, maar ook met kinderen. Als je minder verdient gaat het langzamer, maar ik durf wel te beweren dat de meesten mensen wel op hun vijftigste FIRE kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mazzel123 op 26-08-2023 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 01-10 21:17
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Dat was in Nederland toch wel anders. Hier betaalde je in die tijd in een groeikern buiten de stad al tweënhalf modaal jaarinkomen voor een postzegel van iets meer dan een are. Waar dan nog een rijtjeshuis op gebouwd moest worden. Met een rente richting de 10% was dat iets wat voor een simpele bediende niet echt makkelijk op te brengen was. En al zeker geen 8 are met (vrijstaand) huis er op.
Maar ook hier gaat hetzelfde wel op. Vroeger waren koopwoningen bereikbaarder. Naar rato waren woningen goedkoper, de voorwaarden voor hypotheken waren minder stringent, de beschikbaarheid t.o.v. de vraag was gunstiger.

Kijk ik naar klasgenoten van de basisschool, waarbij destijds waar ik opgegroeid was traditioneel christelijk er een enkel inkomen was, konden ook vaders die helemaal geen vooraanstaande beroepen hadden maar bijvoorbeeld werkte als buschauffeur of vrachtwagenchauffeur met een gezin en enkelverdiener een koopwoning bemachtigen op circa een half uur van Rotterdam.

Tegenwoordig is dat niet langer indenkbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-09 10:32
Zo lust ik er wel meer. Onze woning gekocht 10 jaar geleden ongeveer. Hoor nu wel eens dat ik toen geluk heb gehad omdat het toen makkelijk was. Het was toen crisis in de bouw en veel bedrijven gingen op de fles. En als dat gebeurde had je niet zomaar terug werk, een groot verschil met nu! Het stukje dat iedereen toen 25% minder verdiende vergeet ook iedereen als je prijzen vergelijkt met vroeger.

Wij namen een hypotheek op een groot huis terwijl mijn werkgever toen 3 maanden achter lag met loon betalen en iedere dag verwachte dat de bank de stekker eruit trok. Dat was net zo goed niet makkelijk. Een huis is nooit makkelijk geweest.

Bij mijn ouders ging het full time loon van mn moeder volledig op aan alleen rente. Wie doet dat nu nog? 5 jaar niet op vakantie om de top van de hypotheek eraf te halen en wat financiële ruimte te creëren?

Dus nee het is nu zeker niet makkelijker maar men wil er ook minder voor laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 20:06
Leuk om de verschillende trajecten van @IvoB2 en zijn zoon te lezen.

Tijdje terug op de podcast Richer, Wiser, Happier gestuit waarbij de host praat met veel succesvolle investeerders en andere mensen met succes, en iets minder geld. En daar komt ook vaak naar voren dat jezelf richten op het proces, en de eerstvolgende stap in de richting van het doel de manier is.

De werkelijkheid is eigenlijk altijd ingewikkelder dan vooraf gedacht, het falen onderweg altijd groter dan gedacht. Het belangrijkste is leren van je fouten. En bezig blijven is essentieel.

Soms wat filosofisch ingesteld maar ik denk dat het juist bij FO behalen erg nuttig kan zijn om verschillende manieren van kijken naar hoe je in het leven kan slagen. En dan vooral niet alleen in termen van geld.

Uiteraard is het gezien de huidige stand van het land wel moeilijker geworden is om FO te bereiken dan pak hem beet 20 jaar geleden. Dat heeft dan weer te maken met de instabiliteit die het heersende politieke klimaat heeft opgeleverd.

Stabiliteit is immers een belangrijke voorwaarde om keuzes te kunnen maken die op langere termijn goed uit pakken. Of de kans hebben om goed uit te pakken.

Naast de attributen dat je een bepaald inkomen moet genereren voor FO moet je ook bepaalde karaktereigenschappen hebben om het te kunnen uitvoeren.

Je moet je eigen weg kunnen en durven gaan. Goed gratificatie kunnen uitstellen en goed in beeld hebben waar jij blij en gelukkig van wordt.

Veel mensen zitten vast in een mindset van de korte termijn, en weten niet goed wat ze echt willen.

Dan is geld misschien niet eens een obstakel maar meer het niet goed weten wat men echt wil in het leven. Het is ook makkelijker om mee te gaan in de stroom dan eerst goed te moeten nadenken wat je wil en dan een zwaar traject aangaan dat op lange termijn uit gaat betalen, en dat weet je niet zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Maar ook hier gaat hetzelfde wel op. Vroeger waren koopwoningen bereikbaarder. Naar rato waren woningen goedkoper, de voorwaarden voor hypotheken waren minder stringent, de beschikbaarheid t.o.v. de vraag was gunstiger.

Kijk ik naar klasgenoten van de basisschool, waarbij destijds waar ik opgegroeid was traditioneel christelijk er een enkel inkomen was, konden ook vaders die helemaal geen vooraanstaande beroepen hadden maar bijvoorbeeld werkte als buschauffeur of vrachtwagenchauffeur met een gezin en enkelverdiener een koopwoning bemachtigen op circa een half uur van Rotterdam.

Tegenwoordig is dat niet langer indenkbaar.
Vroeger waren de voorwaarden op veel gebieden juist veel strenger. Bijvoorbeeld de eis van een vaste baan. Je noemt nu ook allemaal beroepen die voor de bank relatief veel zekerheid gaven. Als bv zelfstandige of freelancer was het juist heel moeilijk om een hypotheek te krijgen.

En je hebt hier ook een bias: de mensen die in die koopwoningen woonden, die konden inderdaad een woning kopen. Maar dat kon dus alleen áls er een woning was. En als je het geluk had dat jij die woning 'mocht' kopen, omdat er ook toen een groot tekort was. Je ziet niet de grote groep mensen die toen niet voor een koopwoning in aanmerking kwam.

Overigens viel het ook met de betaalbaarheid wel vies tegen. Veel mensen denken dat we aflossingsvrije hypotheken kregen als een vorm van een luxe-dingetje. Maar dit was eerder pure noodzaak, omdat vanwege de hoge rentes de woningen anders helemaal onbetaalbaar en onverkoopbaar werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zou zelf niet direct zeggen dat we in een minder stabiele omgeving leven.

Het is wel zo dat je met veel meer informatie moet leren omgaan en verwerken. Maar de hulpmiddelen om met die informatie om te gaan zijn toch ook wel heel sterk geëvolueerd.

Toen ik mij huis kocht(2005) kwam er 1 extra documentje(A4'tje) aan te pas: een bodemattest waarin de betreffende instelling verklaarde dat ze geen weet hadden van mogelijke vervuiling uit het verleden op de te kopen stuk grond. (Maar dat ze het dus ook niet kunnen uitsluiten).

Vandaag heb je de digitale Vlaamse Woningpas met informatie over vanalles en nog wat: isolatie, technische installaties, kans op wateroverlast, mobiliteit, al dan niet asbest aanwezig,...

En daar zal in de toekomst waarschijnlijk nog veel bijkomen over de gebruikte bouwmaterialen, al dan niet circulair, luchtkwaliteit, geluidsniveau,...

Ingewikkeld? Heel zeker. Maar het wordt ook mooi gepresenteerd om een website met grafieken, kleurcodes, foto's,...

Je moet er wel even bij gaan neerzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 01-10 21:17
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Vroeger waren de voorwaarden op veel gebieden juist veel strenger. Bijvoorbeeld de eis van een vaste baan. Je noemt nu ook allemaal beroepen die voor de bank relatief veel zekerheid gaven. Als bv zelfstandige of freelancer was het juist heel moeilijk om een hypotheek te krijgen.

En je hebt hier ook een bias: de mensen die in die koopwoningen woonden, die konden inderdaad een woning kopen. Maar dat kon dus alleen áls er een woning was. En als je het geluk had dat jij die woning 'mocht' kopen, omdat er ook toen een groot tekort was. Je ziet niet de grote groep mensen die toen niet voor een koopwoning in aanmerking kwam.

Overigens viel het ook met de betaalbaarheid wel vies tegen. Veel mensen denken dat we aflossingsvrije hypotheken kregen als een vorm van een luxe-dingetje. Maar dit was eerder pure noodzaak, omdat vanwege de hoge rentes de woningen anders helemaal onbetaalbaar en onverkoopbaar werden.
Maar wil je nu insinueren dat het vroeger moeilijker was om met een onder modaal tot modaal inkomen een woning te kopen dan nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:35
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:11:
[...]

Ja en waar zit je maandloon tov modaal? Toen en nu?

Als ik nml even uitga van modaal met 50 en 55 klopt er namelijk niets van. Toen maybe wel. Maar nu koop je met 55 keer modaal maand praktisch gezien niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Maar wil je nu insinueren dat het vroeger moeilijker was om met een onder modaal tot modaal inkomen een woning te kopen dan nu?
Nee dat insinueer ik helemaal niet. Het hangt vooral sterk van je situatie af of het vroeger beter of slechter was. Daar kun je geen algemene uitspraken over doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
@Wozmro sociale verzekeringen zijn behoorlijk afgebouwd, over kortere termijn. Juist in tijden van neergang is het dan erg wenselijk om dat lang te hebben een verzekering tegen inkomensdaling.

De woonmarkt is door het wensdenken van marktwerking compleet aan gort.

Inkomens zijn jarenlang, in goede tijden aan loonmatiging onderhevig geweest. De arbeidsmarkt is versoepeld, ook hier met de valse belofte dat dat voor meer langdurige arbeid zou zorgen.

En ga zo maar door, de rekening komt terecht bij het individu. Als je dan kijkt is FO nastreven eigenlijk noodzakelijk aan het worden omdat de verzekeringen voor grote risico’s niet meer te betalen zijn omdat ze uit het collectieve domein zijn gehaald (zzp constructies en korte contracten) dan wel versoberd.

Bovendien verzekert de zo bejubelde markt veel risico’s na een bepaalde leeftijd niet meer.

Dus wat mij betreft is de stabiliteit zeker verslechterd. En het grote risico is eigenlijk onzichtbaar als je er niet mee te maken krijgt.

Dus lijkt het voor veel mensen alsof het prima geregeld is, totdat het voor hen mis gaat en dan is terugkomen vaak erg moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Nee dat insinueer ik helemaal niet. Het hangt vooral sterk van je situatie af of het vroeger beter of slechter was. Daar kun je geen algemene uitspraken over doen.
Een goed punt, ook wel relevant voor mijn eerdere post.

En dat is dus een groot deel van het probleem, de individuele situatie bepaald de mate van toegang tot een essentieel iets als wonen momenteel. Nog los van eventueel kopen.

Laat staan verder weg op de ladder van het opbouwen van vermogen, verdere carrière enzovoort. Als de basis al moeilijker wordt voor veel mensen doet dat iets met de stabiliteit van een samenleving.

Het is makkelijker FO worden in een omgeving waar de kosten van de grootse risico’s en belangrijke infrastructuur bij het collectief liggen.

Dit maakt dat dalen korter duren en herstel sneller gaat. Waar FO ook vooral een spel van tijd is, is het prettig als de periodes van tegenslag kort zijn en snel weg.

Dat maakt een grotere kans op succes. Of je nu FO wil worden of andere keuzes maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
mazzel123 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 06:59:
Dit alle wel met twee academische salarissen, maar ook met kinderen. Als je minder verdient gaat het langzamer, maar ik durf wel te beweren dat de meesten mensen wel op hun vijftigste FIRE kunnen zijn.
Mee eens. Zelfs zonder academisch salaris en met kinderen. Maar wel geen drie keer per jaar op gezinsvakantie. Maar dat was in onze "omgeving" sowieso al niet de gewoonte zodat niemand ooit het gevoel had iets te moeten missen.
En eigenlijk nooit een plan gehad om op datum x FO te worden, laat staan FIRE.
Gewoon van in het begin steeds het basisprince gehanteerd dat er nooit meer buiten gaat dan het gezinsinkomen en daar naar geleefd.
Rond mijn vijftigste gewoon vastgesteld dat ik eigenlijk een inkomen in loondienst niet meer nodig had. Dan ben je dus technisch eigenlijk FO. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb 3x een woning gekocht en achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment zelf was het niet per se makkelijk. Wat wel helpt is er heel veel tijd insteken (door de buurt lopen, bij bekenden aangeven dat je wat zoekt, enz), de meeste winst valt te behalen bij een woning die niet op Funda staat..

Wat mij betreft sluit het aan bij wat @IvoB2 zegt; kansen zien en pakken. Verschil is alleen dat we absoluut niet zuinig leven (dat is in NL sowieso niet mogelijk met 3 kinderen en 3 dagen kinderopvang), maar juist een hoog inkomen proberen te bereiken. En tegelijkertijd de woonlasten zo laag mogelijk houden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoef geen schouderklopje en zou het traject niemand aanraden want best risicovol, maar wil aangeven dat er meer mogelijkheden zijn dan heel zuinig leven :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:34:
Ik heb 3x een woning gekocht en achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment zelf was het niet per se makkelijk.
Ik heb ook nooit geschreven dat het makkelijk is noch dat het dat moet zijn.
Mijn punt is algemeen gesteld dat het kan voor wie dat wil. Wanneer je fysiek en mentaal normaal gezond en begaafd bent. En je moet het zelfs niet specifiek willen. Andere prioriteiten kunnen ook best ok zijn maar daar gaat dit specifiek topic nu eenmaal niet over.
Het "probleem" (in het kader van dit topic) is dat veel mensen moeilijk prioriteiten kunnen stellen, niet op de lange termijn kunnen/willen denken handelen maar wel onmiddellijk alles willen. En als dat laatste niet lukt voor henzelf de makkelijke uitvlucht hanteren dat anderen altijd meer "geluk" hebben dan zijzelf.

Zoals ik eerder al schreef, intrekken in een woning welke men nu zou omschrijven als een "krot" (maar met veel potentieel gezien van oorsprong een historisch pand uit de 15de-17de eeuw) en bereid zijn om in die woning zeven jaar te verbouwen en van verdieping tot verdieping te verhuizen, op het laatst met kinderen, en financieel daarvoor enkele jaren harde prioriteiten te stellen is niet voor de makkelijkste weg kiezen nog zitten wachten tot "het geluk" gewoon komt aankloppen.
Eenmaal die eerste tien jaar voorbij gaat het daarna inderdaad veel makkelijker en komt alles in een stroomversnelling terecht.

Ik denk ook niet dat België en Nederland inzake levensstijl/kost nu echt zo'n wereld van verschil zijn.
Integendeel, de Vlaamse politici willen ons zelfs voorhouden dat Nederland ons gidsland moet zijn waar alles op wieltjes loopt en wanneer we ons gedragen zoals de Nederlanders we als Vlaming in het land van melk en honing terecht komen. :+
Zelf heb ik ook helemaal niet het gevoel dat we zuinig leven en me iets ontzeg. Maar als ik dan onze gemiddelde maanduitgaven zie en wat anderen schrijven maandelijk minimaal te moeten uitgeven blijken we plots, daarmee vergeleken, extreem zuinig te leven. Maar, mijn mening, is dat niet omdat we ons van alles ontzeggen maar omdat we in de jaren ervoor de moeite gedaan hebben om alles zo te plannen en uit te voeren dat er zo weinig mogelijk vaste kosten zijn en een groot deel van het inkomen daardoor niet voortdurend naar dure derden vloeit (zoals bv. de energierekening wat in ons ogen een100% nutteloze uitgavepost zou zijn). Enz.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb ook nooit geschreven dat het makkelijk is noch dat het dat moet zijn.
Mijn punt is algemeen gesteld dat het kan voor wie dat wil. Wanneer je fysiek en mentaal normaal gezond en begaafd bent. En je moet het zelfs niet specifiek willen. Andere prioriteiten kunnen ook best ok zijn maar daar gaat dit specifiek topic nu eenmaal niet over.
Het "probleem" (in het kader van dit topic) is dat veel mensen moeilijk prioriteiten kunnen stellen, niet op de lange termijn kunnen/willen denken handelen maar wel onmiddellijk alles willen. En als dat laatste niet lukt voor henzelf de makkelijke uitvlucht hanteren dat anderen altijd meer "geluk" hebben dan zijzelf.
Ik zeg het omdat veel mensen denken dat het een makkelijk traject was waar veel geluk bij kwam kijken. Heb het nu volledig uiteengezet en probeer juist een te duiden dat het alles behalve makkelijk was en de eerste 2 aankopen toch best risicovol. (anders zou iedereen het doen).
Daar vind ik de overeenkomst met jouw filosofie :).
Zoals ik eerder al schreef, intrekken in een woning welke men nu zou omschrijven als een "krot" (maar met veel potentieel gezien van oorsprong een historisch pand uit de 15de-17de eeuw) en bereid zijn om in die woning zeven jaar te verbouwen en van verdieping tot verdieping te verhuizen, op het laatst met kinderen, en financieel daarvoor enkele jaren harde prioriteiten te stellen is niet voor de makkelijkste weg kiezen nog zitten wachten tot "het geluk" gewoon komt aankloppen.
Eenmaal die eerste tien jaar voorbij gaat het daarna inderdaad veel makkelijker en komt alles in een stroomversnelling terecht.
Ik zou dus zelf nooit tijdelijk in een krot willen wonen, en qua verbouwen besteden we alles uit dus daar valt ook geen winst te behalen.
Jij omschrijft een prima weg naar Rome, maar er zijn er meer ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iedereen op z'n 50e FIRE is, wie gaat dan al het werk doen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:37
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:57:
zijn we nou echt weer daar? wat als de robots, de ai, de machines, de buitenlanders etc etc....

de meeste mensen gaan niet FI worden dua het heeft geen zin daar over te speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Jij omschrijft een prima weg naar Rome, maar er zijn er meer ;)
Inderdaad. Ook volledig mee eens.
Niemand moet mijn weg navolgen. Ik geef alleen praktijkvoorbeelden om in te gaan tegen de heersende mening dat het voor de een niet lukt en voor de andere wel omdat de een van alles meekrijgt en/of meer geluk heeft dan de ander.
Mijn punt is dat het ook wel kan ook al ben je geen grootverdiener. Maar daar moet je dan wel (tijdelijk) wat voor over hebben en andere prioriteiten stellen dan alleen in het hier en nu te leven.
Of je dat al dan niet wil is een totaal andere zaak. Mijn streven is het bv. ook nooit geweest altijd meer inkomen te verwerven. Dat had ik er dan weer niet voor over. Maar niets mis waneer een ander wel die weg wil kiezen.
Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen.
Hoe meer wegen hoe beter want dan kan de objectieve lezer daaruit meepikken wat het beste bij zijn situatie aansluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:11:
[...]

En dat eerste was bewoonbaar, en dat tweede was een bouwproject….
Zo kan ik het ook.

55 maandlonen van 3000€ is 165k. Daar heb je niks bewoonbaars voor, en dat weet jij ook.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gfe36dk88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
We hebben het over zo’n kleine groep dat dat niet gaat uitmaken. Waar je eerder last van gaat krijgen als samenleving is de ophoping van ongebruikt kapitaal wat niets bijdraagt aan de maatschappelijke doelen die belangrijk zijn.

De kwaliteit van bijvoorbeeld onderwijs, de gezondheidszorg maar ook de culturele sector.

Het gebrek aan innovatie en projecten ingezet en geleid door de overheid.

FO en zeker FIRE is zo’n niche die er zeker niet voor gaat zorgen dat het werk niet gedaan wordt.

Het gebrek aan investeringen gaat uiteindelijk wel leiden tot het niet kunnen uitnutten van arbeidspotentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:44:
[...]
Mijn punt is algemeen gesteld dat het kan voor wie dat wil.
...
Probleem is dat (in elk geval in Nederland) de situatie momenteel zo is dat het voor veel mensen haast onmogelijk is om überhaupt zo'n krot te vinden of te kopen. De meeste woningen zijn ook in 'krot'-toestand voor een hoop mensen onbetaalbaar. Of worden voor de neus weggekaapt door flippers die ze opknappen en voor veel geld weer verkopen.

Het is momenteel bijna zo dat het er niet zozeer vanaf hangt wat voor woning je koopt, maar meer óf je een woning koopt/kunt kopen. Als je eenmaal ingestapt bent (en hebt kunnen instappen) in de woningmarkt, dan heb je de grootste stap naar FO al gemaakt. En dan maakt het in de praktijk weinig uit of die eerste stap nu een krot is of een net appartement. Maar veel mensen kunnen überhaupt niet instappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:34:
Ik heb 3x een woning gekocht en achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment zelf was het niet per se makkelijk. Wat wel helpt is er heel veel tijd insteken (door de buurt lopen, bij bekenden aangeven dat je wat zoekt, enz), de meeste winst valt te behalen bij een woning die niet op Funda staat..

Wat mij betreft sluit het aan bij wat @IvoB2 zegt; kansen zien en pakken.
Jouw verhaal illustreert mooi dat het er niet zozeer om gaat wát je koopt, maar dat het er vooral om gaat dát je iets kunt kopen. Je moet die kansen niet alleen zien, maar ook kúnnen pakken. Lang niet iedereen heeft daar de middelen voor. (Of de connecties/het netwerk om signalen op te vangen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ruwe getallen, ligt natuurlijk aan opleiding, etc: Van je 21ste tot 50ste werken is 30 jaar, en dan 15 jaar eerder met pensioen (jaja, niet meer 65, makkelijker rekenen). Oftewel je werkt 'maar' 75% van je werkzame leven. Dat is net iets minder dan iemand die 32 uur werkt, en significant meer dan degene die 24 uur werken tot aan hun reguliere pensioen.

Oftewel, als iedereen parttime werkt, wie gaat dan al het werk doen?
Pagina: 1 ... 154 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.