Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Torched schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Ja en waar zit je maandloon tov modaal? Toen en nu?

Als ik nml even uitga van modaal met 50 en 55 klopt er namelijk niets van. Toen maybe wel. Maar nu koop je met 55 keer modaal maand praktisch gezien niets
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je wil kopen en wat je wensen zijn.
Ik vis in de vijver van de te renoveren woningen.
Daar zal de verkoopprijs dan wellicht minder gestegen zijn dan een luxe nieuwbouwwoning kopen toen en nu.
Wat de aankoopprijzen zijn van een paar van mijn woningen, toen en nu, heb ik al bij herhaling geschreven. Het moet dan ook geen kunst zijn om dat terug te rekenen naar het loon van toen en nu. :)
Het is hier al meermaals ter sprake gekomen dat individuele eisen nogal veel uiteen lopen.
Wat voor de een onmogelijk lijkt is voor de ander geen probleem en omgekeerd.

Conslusie uit de beide verhalen is dan gewoon dat het voor mij wel nog lukt en blijkbaar volgens jouw verwachtingen en eisen niet (meer). Dan zal je jouw verwachtingen moeten bijstellen, je aanpak moeten veranderen of je bij de feiten neerleggen.
Meer is het niet. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:47
Fr33z schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

zijn we nou echt weer daar? wat als de robots, de ai, de machines, de buitenlanders etc etc....

de meeste mensen gaan niet FI worden dua het heeft geen zin daar over te speculeren.
Deze jongen wel ! Noteer de datum 1-7-2026 maar alvast ! Dan ben ik 54,5 jaar jong *O*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Dat was in Nederland toch wel anders. Hier betaalde je in die tijd in een groeikern buiten de stad al tweënhalf modaal jaarinkomen voor een postzegel van iets meer dan een are. Waar dan nog een rijtjeshuis op gebouwd moest worden. Met een rente richting de 10% was dat iets wat voor een simpele bediende niet echt makkelijk op te brengen was. En al zeker geen 8 are met (vrijstaand) huis er op.
Die rentes zijn uiteraard ook relatief en gekoppeld.
Bij de eerste grote verbouwing van mijn eerste woning heb ik een hypotheek afgesloten op tien jaar omdat dit fiscaal gunstig was. De hypotheekrente bedroeg toen 10% (om de vijf jaar herzienbaar). Ik heb toen hetzelfde bedrag op een termijnrekening bij dezelfde bank vastgezet voor dezelfde periode aan 9% intrest.
Vijf jaar later werd de lening herzien. Na wat "harde" onderhandelingen (o.a. met dreigen met alles te verhuizen naar een andere bank) werd de rente op de lening herzien naar 6% (waar men eerst 7,5% voorstelde). Maar de rente op het kapitaal bleef wel nog vijf jaar op 9% staan. En bovendien kon je de hypotheek ook nog eens gedurende tien jaar fiscaal recupereren. Dubbele winst dus.
Kortom, meestal gaan hoge rentes op lenen ook gepaard met hoge rentes op beleggingen.

Nu stijgen de rentes voor leningen ook terug. Maar een maand geleden heb ik nog spaargeld belegd aan 6% bruto waar dit een jaar terug nog tussen de 4 en 5% lag en twee jaar terug tussen de 3 en 4%.
Het een compenseert dus nog altijd het andere. Dus geen enkele reden om daar dramatisch over te doen.
Persoonlijk vind ik het juist goed dat de kost voor lenen terug stijgt. Zijn we tenminste binnenkort terug van die waanzinnige toestanden af dat kopers mekaar gaan overbieden om toch maar een pand te verwerven want geld was toch praktisch gratis op te halen bij de bank. Hopelijk koelt de opgejaagde vastgoedmarkt dan weer wat af zodat kandidaat kopers met eigen spaargeld weer tegen meer normale prijzen kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Remco d schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:21:
Zo lust ik er wel meer. Onze woning gekocht 10 jaar geleden ongeveer. Hoor nu wel eens dat ik toen geluk heb gehad omdat het toen makkelijk was.
Dat was in de periode daarvoor ook niet anders hoor.
Toen ik van de middelbare school kwam was er een grote economische crisis (wanneer je terugkijkt is er blijkbaar altijd wel een of andere "crisis" aan de gang :) ) en stonden de werkzoekenden nog dagelijks rijen dik aan te schuiven voor een werklozenuitkering.
Wie nu kan en wil werken heeft de werkgevers maar voor het uitkiezen. En nog meer keuze waar men zijn geld al dan niet aan kan uitgeven. :)
Omgekeerde "crisis" dus. :)
De "tering naar de nering zetten" is blijkbaar een begrip uit de oude doos dat verloren is gegaan in de mist der tijden. :+
Wie nu stelt dat het "vroeger" allemaal zoveel makkelijker was heeft waarschijnlijk heel weinig affiniteit noch ervaring met die tijd van "vroeger".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:08
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Kortom, meestal gaan hoge rentes op lenen ook gepaard met hoge rentes op beleggingen.
Kortom, extra winst voor de "haves". En wie buiten de boot valt wordt dubbel genaaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Conslusie uit de beide verhalen is dan gewoon dat het voor mij wel nog lukt en blijkbaar volgens jouw verwachtingen en eisen niet (meer). Dan zal je jouw verwachtingen moeten bijstellen, je aanpak moeten veranderen of je bij de feiten neerleggen.
Meer is het niet. :)
Als die feiten zijn dat ook de kluswoningen onbetaalbaar zijn en je ook daar flink moet overbieden en dan nog meestal de pech hebt de woning niet te krijgen, dan betekent dat ook dat jouw "strategie" voor een hoop mensen gewoon onhaalbaar is. Wat weinig te maken heeft met hoge eisen of verwachtingen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 21:08
IvoB2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Wie nu stelt dat het "vroeger" allemaal zoveel makkelijker was heeft waarschijnlijk heel weinig affiniteit noch ervaring met die tijd van "vroeger".
Ik heb 8 jaar terug gekocht en durf gewoon prima toe te geven dat ik het makkelijk heb gehad. Er was makkelijk geld te leen, huizen relatief goed betaalbaar tov salaris en lasten (vond ik toen al), overbieden was iets heel bijzonders, studiebeurs een gift. Ben nu begin 30 en heb het goed en makkelijk gehad. Generatie na mij (de twintigers van nu) hebben echt een stuk minder (leen)mogelijkheden, meer krapte op de woonmarkt en daarnaast vaak een grote studieschuld die geen gift is.

Ik snap het verhaal waar het nu al veel te veel pagina’s over gaat dat je zelf de omstandigheden naar de hand moet zetten, kansen benutten, dingen kan laten etc. En daar zit ook zeker wat in. Maar laten we niet ontkennen dat er gewoon gelukkigere generaties zijn dan andere. En daar heb ik profijt van gehad.

Velen hier zijn ook lekker star en gaan uit van de complete juistheid van het eigen verhaal. ‘Assume you are wrong’, kan soms wel leuk zijn om in gedachte te houden. Zo blijf je open voor andere perspectieven, evoluties etc. Misschien zit ik/een ander er wel helemaal naast. En zo ontdekken we weer verder.

[ Voor 12% gewijzigd door SvV_Ying op 26-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het eens, behalve het stukje over minder leenmogelijkheden. Eén van de primaire redenen van de hogere prijzen op de huizenmarkt is de ruimere leenmogelijkheden tov 8 jaar geleden. Door lagere rentes (tot heel recent), en voor stellen ruimere leennormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:48
We mogen ook niet vergeten dat niet iedere aankoop van een woning een 'win for life' is.

Er kan nog heel veel financieel mislopen nadat je een woning gekocht hebt. Waarvan mensen soms jarenlang of zelfs nooit kunnen recupereren.

Woningen zijn geen spaarrekeningen. Sommige raak je heel moeilijk weer vanaf als je geld zou nodig hebben. Zelfs al zou je geld toegeven om er vanaf te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:04:
Dat een middenklasse jong koppel een instapklaar nieuw appartement kan kopen is nog nooit voorgevallen in de geschiedenis van de mens.
Inmiddels een paar pagina’s terug maar ik heb in 2013 een handtekening gezet voor een nieuwbouwwoning van 189k, waarvan 136k zelf gefinancierd op één modaal inkomen (ondanks studiefinanciering). Hypotheekrente van 3,6% en op de starterslening 5% af te lossen bij verkoop met maximaal 50% van de winst, bij verlies werd de rente kwijtgescholden maar uiteindelijk zelf vrijwillig afgelost om geheel naar de 1,6% rente te gaan.

Datzelfde huis hebben we afgelopen zomer verkocht zonder noemenswaardig onderhoud voor 495k. Naast de oorspronkelijke aanschaf misschien 15k uitgeven aan verbetering (PV, screens, tuin ect) en afwerking (vloer, muur, ect). Huidige huis gaat meer richting een factor tien daarvan, alles was toen een stuk voordeliger.

Super deal destijds en heeft mij zeker op het juist pad naar FO gezet, hoewel de meeste waarde meegenomen is naar de nieuwe woning drukt dat de maandlasten wel lekker. Grote grap is dat destijds de bouw uitgesteld werd omdat de verkoop niet op gang kwam er zelfs blokken uit de verkoop werden gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SvV_Ying schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb 8 jaar terug gekocht en durf gewoon prima toe te geven dat ik het makkelijk heb gehad.
Dat is ook niet echt de 'vroeger' waar het over ging. 8 jaar geleden was inderdaad een prachtige tijd om te kopen. Als je de mogelijkheid om te kopen.
Ik snap het verhaal waar het nu al veel te veel pagina’s over gaat dat je zelf de omstandigheden naar de hand moet zetten, kansen benutten, dingen kan laten etc. En daar zit ook zeker wat in. Maar laten we niet ontkennen dat er gewoon gelukkigere generaties zijn dan andere. En daar heb ik profijt van gehad.
Het is vooral dat er binnen de meeste generaties bepaalde gelukkiger groepen zijn. En dat het per periode verschilt wie het geluk heeft en waar dat door wordt bepaald.

Daarbij was het in de periode rond een jaar of 10 geleden een uitzonderlijke periode, omdat het voor veel mensen heel goed mogelijk was om een huis te kopen en de lasten zeer betaalbaar waren. Dat dat nu niet meer zo is, kan de perceptie geven dat het nu veel slechter is dan normaal. Terwijl de realiteit vooral is dat het hiervoor even veel beter was, maar de huidige situatie veel meer als 'normaal' in de geschiedenis past dan de situatie van eerder deze eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

SvV_Ying schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb 8 jaar terug gekocht en durf gewoon prima toe te geven dat ik het makkelijk heb gehad. Er was makkelijk geld te leen, huizen relatief goed betaalbaar tov salaris en lasten (vond ik toen al), overbieden was iets heel bijzonders, studiebeurs een gift.
Ik heb het ook niet over 2014/2015, maar over 2011 en 2021 (zie mijn vorige post). Niet bepaald de makkelijkste jaren om een woning te kopen.

Dat probeert @IvoB2 ook duidelijk te maken volgens mij..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2023 14:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het gaat ook niet over makkelijk of moeilijk. Het gaat over leencapaciteit en risico bereidheid. Leencapaciteit is steeds verder weg voor veel mensen. Mede dankzij de enorm snelle stijging van de prijzen van woningen.

Als je niet op de juiste tijd leencapaciteit hebt, dan houdt het gewoon op. Dan heb je nog dat je pech hebt met je timing van de verkregen leencapaciteit.

bijvoorbeeld veel starters die net voor Corona eindelijk af waren van de kortlopende contracten ellende. En alleen met veel geluk en jubel tonnen wat konden kopen.

Dan is er nog risico bereidheid, veel mensen vinden het eng om met zulke bedragen om te gaan en zeker de eerste 10 jaar best aan de top te moeten zitten en twijfelen te lang.

Voor de snelle stijgingen had je best wat tijd om beslissingen te nemen en soms ook wel om te sparen en zo een deel van de top te vermijden. Dat is de laatste jaren wel anders.

Sowieso is risico een raar beestje ook bij FO zie je wel dat aandelen en lenen als enorm eng worden gezien terwijl het belangrijke pijlers zijn in het vergaren van vermogen.

Niet alles is in veilige opties te vatten en in een excel te voorspellen. Het spel wordt toch gewoon in de echte wereld gespeeld en niets is zeker.

Maar het is te begrijpen dat mensen kiezen voor risico mijdend gedrag wat in veel gevallen niet bijdraagt aan het behalen van doelen en in sommige gevallen extra risico op andere vlakken introduceert.

Het hebben van mogelijkheden en het zien van kansen en dan nog risico’s durven nemen die op lange termijn een goede kans op succes geven is gewoon niet iedereen gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Misschien een wat persoonlijke vraag, maar welk FIRE streefbedrag hebben jullie? Aangezien de VRH komende jaren ca. 2% wordt en verschillende heffingskortingen worden afgebouwd, speel ik het zelf redelijk (te?) safe en ga uit van 2% van het vermogen als netto inkomen.

Ik streef zelf naar 1,7 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
GG85 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:38:
Ofwel, de bouwvakkers van 40 jaar geleden konden op 1 salaris een vrijstaande hut kopen waar je nu 2 verdiener en hoogopgeleid voor moet zijn, De bouwvakkers van nu kunnen net aan een rijtjeshuis kopen op 2 salarissen.
Maar verder is het puur een kwestie van hard werken en kansen pakken hoor.

Dan hebben we het nog niet eens over de staat waarin men de wereld achter heeft gelaten, de pensioenleeftijden, FUT regelingen, premiewoningen etc.

(einde rant)

Edit: heb zeker respect voor de kansen die je blijkbaar pakt en gepakt hebt @IvoB2 maar ik wordt soms wat moe van het feit dat (generaliserend) mensen maar niet in willen zien hoeveel 'wind mee' een aantal naoorlogse generaties hebben gehad.
Je kan het leven nu niet vergelijken met die van 40 jaar geleden. Vroeger was het normaal dat vrouw lief thuis zat en voor de kinderen en huishouden ging zorgen. Het loon van de man moest dus wel goed zijn. Vandaag de dag werken man en vrouw vaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-10 21:08
Ferr9 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:12:
Misschien een wat persoonlijke vraag, maar welk FIRE streefbedrag hebben jullie? Aangezien de VRH komende jaren ca. 2% wordt en verschillende heffingskortingen worden afgebouwd, speel ik het zelf redelijk (te?) safe en ga uit van 2% van het vermogen als netto inkomen.

5 ton en een afbetaald huis. Geld is voor overbrugging tot AOW/pensioen. Het potje mag dus (veel) kleiner worden in die tijd. Ik vind 1,7 miljoen veel te veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 26-08-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
rube schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:57:
@GG85 ok duidelijk.

Nog ter aanvulling op mijn vorige post om aan te geven dat het voor mij geen survivorship bias is:
12 jaar geleden heb ik, na het lezen van het boek "early retirement extreme", een plan opgesteld zodat ik binnen 10 jaar FO zou zijn. Achteraf ging dat nog sneller. Mijn begin vermogen was toen 50K, dus ook nog redelijk beperkt als 35 jarige toen (ook omdat de huizenprijs toen weer op hetzelfde niveau stond als wij we het 10 jaar daarvoor hadden gekocht, even ter indicatie dat ook voor de generatie net voor jou vastgoed niet altijd het summum was).

Maar door mijn plan gedurende 10 jaar goed te volgen en uit te voeren ben ik (en mijn partner nu ook) inmiddels FO. Uiteraard moet je geen "pech" hebben en geboren zijn in bepaalde landen in oorlog, ernstig ziek worden, ongeluk krijgen, etc. maar voor de gemiddelde volger hier op dit topic speelt dat niet en kun je, als je dat echt wilt, nog steeds veel voor elkaar krijgen. Het concept is namelijk heel simpel, de discipline is erg lastig.

Wat je vaak ziet is dat het gaat om "balans". Oftewel, mensen hebben niet "alles" over voor FO/FIRE (inclusief hier een daar kansen creëren en durven pakken en van aanpakken weten).

Wat ik hier mee denk ik wil zeggen is dat er altijd betere tijden waren en moeilijkheden zijn, maar dat als je echt wil (en geen echte pech hebt) er altijd nog mogelijkheden zijn om FO te worden. Maar alles heeft consequenties, en dat moet je kunnen en willen accepteren.
Dat was ook mijn eerste FIRE boek dat ik las. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jouw tocht naar FIRE m.b.t. investeren en beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SvV_Ying schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
5 ton en een afbetaald huis. Geld is voor overbrugging tot AOW/pensioen. Het potje mag dus (veel) kleiner worden in die tijd. Ik vind 1,7 miljoen veel te veilig.
Zelf houd ik een iets hogere target aan, maar dat komt doordat ik een andere rekenmethode gebruik. Ik reken met de contante waarde van het pensioen en niet de toekomstige uitkering per maand. Immers, wanneer ik stop met werken, dan stopt ook de inleg in het pensioen. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn, dus het pensioeninkomen kan ik niet voorspellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Verhuis naar Vlaanderen :) Kan je goedkoop wonen en we zoeken nog heel veel volk om te werken.

Dan ben je veel sneller FO :)
Wat kost een huis daar dan? Ik ben ooit in Bitche in Frankrijk geweest (net over de grens met Duitsland).
Daar zag ik een plakaat dat eenwoning te koop stnd voor €40.000,- :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
mazzel123 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 06:59:
[...]

Dit dus. Zit nu op 75% FIRE, maar wel altijd 3 keer per jaar op vakantie en alle dingen doen, zoals sporten , uitgaan met vrienden, etc. Wel zelf klussen, goedkope tweedehandse auto, goedkoop huis, kortom efficiënt besteden van geld. Wel zo dat als ik mijn startbedrag van 100k in 2013 in vastgoed had gestoken met een hefboom ipv aandelen, dan was ik wel al FIRE, maar dat is achteraf gezien.
Dit alle wel met twee academische salarissen, maar ook met kinderen. Als je minder verdient gaat het langzamer, maar ik durf wel te beweren dat de meesten mensen wel op hun vijftigste FIRE kunnen zijn.
Niet als je een een verdiener bent en je partner niet of nauweljiks wat erbij verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:57:
Als iedereen op z'n 50e FIRE is, wie gaat dan al het werk doen?
De meeste mensen zijn gewoonte dieren. Ze zijn makkeljik te verleiden om te consumeren. FO worden zit er dan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

1,7 miljoen :? Hoeveel wil je per jaar dan opnemen?

Ik zelf zit te denken aan € 650.000,- tot € 750.000,- Daarmee zou ik 35K per jaar kunnen opnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
BFmango schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Dat was ook mijn eerste FIRE boek dat ik las. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jouw tocht naar FIRE m.b.t. investeren en beleggen?
Dat je in het begin wel heel erg kunt focussen op investeren, maar zolang je kapitaal bescheiden is, het veel meer zoden aan de dijk zet om te focussen om meer te sparen (d.m.v. minder uitgeven en/of meer verdienen).
Maar dat dit na verloop van tijd (uiteraard) andersom gaat worden: rendement uit vermogen is dan al snel meer relevant dan proberen een paar procent loonsverhoging te krijgen. Neemt natuurlijk niet weg dat je wel al vroeg moet beginnen met investeren/beleggen, al is het alleen maar omdat leergeld van fouten in het begin lager is dan later in het proces.

Daarnaast dat plannen kunnen en zullen wijzigen. In ons specifieke geval b.v. door allerlei wijzigingen vanuit de overheid mbt het verhuren van vastgoed. Je moet dus altijd flexibel blijven, buffers and back-up plannen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Misschien handig om aan te geven of je dan mikt op overbrugging tot pensioen of dat dit incl je pensioen is (en leeftijd), voor hoeveel mensen dat is, of je speciale kosten daarin meeneemt (studie kinderen?), wel of geen afbetaald huis? Etc. Anders kun je niet vergelijken.

1.7 miljoen is op zicht niet een gek bedrag. Het kan ook veel lager of veel hoger zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

En hoe wil je dat bereiken? :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

phantom09 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Vroeger was het normaal dat vrouw lief thuis zat en voor de kinderen en huishouden ging zorgen. Het loon van de man moest dus wel goed zijn. Vandaag de dag werken man en vrouw vaak.
Rare redernatie. Alsof de werkgevers daar vroeger aan dachten, laat staan nu. "We geven de werknemers wat meer loon dan kan de vrouw tenminste thuis blijven".
En nu zeggen ze zeker "We geven ze niet genoeg loon want ..."?

Ik begrijp prima waarom huizen duurder zijn geworden maar dat is een, afhv hoe cinisch je bent, bedoeld/onbedoeld effect van het stimuleren van het gaan werken van vrouwen.
Nu is dat opzich een goed iets alleen is er daardoor wel een hele grote prijsstijging geweest van huizen de afgelopen 40 jaar waardoor je tegenwoordig beiden móét werken om een huis te kopen en de generatie waar dat nog niet 'normaal' was nu, puur door overheidsbeleid, relatief rijk is omdat ze wel op een salaris een huis konden kopen.

Het hele stimuleren van vrouwen aan het werk, de gasbel in Groningen maximaal leegtrekken, niet eerder inzetten op duurzaamheid etc etc is allemaal korte termijn (<10jr) politiek geweest van de eerste paar generaties na de 2e Wereldoorlog.
Goed voor de groei van de economie en welvaart toen en ook goed voor onze huidige levensstandaard maar funest voor de jongeren die nu een huis willen kopen en over 30 jaar ook nog een leefbare planeet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Inkomen - uitgaven * x-jaar tegen een y (compounding) rendement
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rube schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Inkomen - uitgaven * x-jaar tegen een y (compounding) rendement
:+
Ja ik vind die bedragen niet zoveel zeggend, de meeste mensen kunnen niet even 85k netto per jaar opzij leggen om over 20 jaar dat bedrag te hebben. (Iets minder ivm rendement, laat het 15 jaar zijn).
En al helemaal niet met besparen op eten bij het pretpark wat hier af en toe als de weg naar FO wordt gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 26-08-2023 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

Precies, zetten hier ~20% van ons netto inkomen opzij maandelijks. Alles in indexfondsen en dan kijken we rond de 55-60 jaar wel hoe we er voor staan.
Als de beurs het goed doet of er een erfenis om de hoek komt kijken stoppen we wat eerder en anders gaan we langer door.
Ons leven is nu zo ingericht dat we niets merkbaars (meer) moeten laten om die 20% opzij te kunnen zetten dus dat gaat prima zo zonder er hele harde bedragen en deadlines aan hoeven te hangen.

Wat overigens niet betekent dat we "alles" kunnen doen maar we hebben een goed salaris en gaan daarvan 1x per jaar goed op vakantie, ~2 a 3x een weekendje weg en af en toe uit eten (als we oppas voor de kleine kunnen regelen that is....). We letten op waar we het geld aan uitgeven en 1 a 2x per jaar kijken we even gedetaileerd naar de uitgaven. Zodra het salaris gestort wordt gaat er gelijk wat richting de FO pot en een dag voor er weer gestort wordt is de rekening meestal ook zo goed als leeg.
Als we niet zouden inleggen voor FO dan konden we elke week uit eten, meerdere keren, zoals wat ZZP vrienden doen maar ik wordt daar niet perse gelukkiger van. Naast dat het speciale/leuke er wel af gaat vindt ik het dan gewoon zonde van mijn geld.
Maar als we wat doen of kopen letten we niet echt op geld en is het vooral kwaliteit over kwantiteit.

[ Voor 49% gewijzigd door GG85 op 26-08-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Zit nu ongeveer op de helft door sparen en financiele meevallers. Een paar ton is nu met veel risico belegd, dat kan over 5 jaar 1 miljoen extra zijn of nog maar 200k ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
rube schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Dat je in het begin wel heel erg kunt focussen op investeren, maar zolang je kapitaal bescheiden is, het veel meer zoden aan de dijk zet om te focussen om meer te sparen (d.m.v. minder uitgeven en/of meer verdienen).
Maar dat dit na verloop van tijd (uiteraard) andersom gaat worden: rendement uit vermogen is dan al snel meer relevant dan proberen een paar procent loonsverhoging te krijgen. Neemt natuurlijk niet weg dat je wel al vroeg moet beginnen met investeren/beleggen, al is het alleen maar omdat leergeld van fouten in het begin lager is dan later in het proces.

Daarnaast dat plannen kunnen en zullen wijzigen. In ons specifieke geval b.v. door allerlei wijzigingen vanuit de overheid mbt het verhuren van vastgoed. Je moet dus altijd flexibel blijven, buffers and back-up plannen hebben.
Vanaf wanneer ging bij jou het sneeuwbaleffect gevoelsmatig rollen? Weet je dat nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 12:21

Zenix

BOE!

GG85 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:42:
Precies, zetten hier ~20% van ons netto inkomen opzij maandelijks. Alles in indexfondsen en dan kijken we rond de 55-60 jaar wel hoe we er voor staan.
Als de beurs het goed doet of er een erfenis om de hoek komt kijken stoppen we wat eerder en anders gaan we langer door.
Ons leven is nu zo ingericht dat we niets merkbaars (meer) moeten laten om die 20% opzij te kunnen zetten dus dat gaat prima zo zonder er hele harde bedragen en deadlines aan hoeven te hangen.

Wat overigens niet betekent dat we "alles" kunnen doen maar we hebben een goed salaris en gaan daarvan 1x per jaar goed op vakantie, ~2 a 3x een weekendje weg en af en toe uit eten (als we oppas voor de kleine kunnen regelen that is....). We letten op waar we het geld aan uitgeven en 1 a 2x per jaar kijken we even gedetaileerd naar de uitgaven. Zodra het salaris gestort wordt gaat er gelijk wat richting de FO pot en een dag voor er weer gestort wordt is de rekening meestal ook zo goed als leeg.
Als we niet zouden inleggen voor FO dan konden we elke week uit eten, meerdere keren, zoals wat ZZP vrienden doen maar ik wordt daar niet perse gelukkiger van. Naast dat het speciale/leuke er wel af gaat vindt ik het dan gewoon zonde van mijn geld.
Maar als we wat doen of kopen letten we niet echt op geld en is het vooral kwaliteit over kwantiteit.
Mijn savings rate is de afgelopen jaren best hoog geweest, denk aan 50-60%, maar mijn doel is ook rond 50-55 met pensioen te gaan met ongeveer een miljoen en een afbetaalde woning. Dat gaat wel lukken met zo'n 2.5k per maand beleggen. Mijn loon zal de komende jaren nog flink stijgen, maar dat hoeft niet allemaal naar de rekening. Ik ga voor iets meer levensstijlinflatie. omdat ik ook niet die persoon wil zijn die super zuinig aan het leven is en te weinig geniet. Daarnaast heb ik veel plezier in mijn werk en weinig stress, waardoor ik ook niet zeker weet of ik wel wil gaan stoppen met werken in de toekomst. Het is bij mijn werkgever mogelijk is om per jaar 16 weken vrij te nemen 8) Of om twee jaar verlof te sparen, dus misschien ga ik ook wel twee jaar verlof opnemen om te zien hoe het gaat.

Als er geen rare dingen gebeuren op de beurs, dan is de verwachting dat ik volgend jaar genoeg geld heb om het huis af te lossen. Dat geeft ook rust en een stuk financiële onafhankelijkheid. Mocht ik bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken, dan kan ik mijn huis afbetalen en hier prima blijven wonen met een uitkering. Maar op dit moment ben ik niet van plan om af te lossen met 1,62% rente.

En ik begrijp het verhaal dat je van dat soort dingen niet veel gelukkiger gaat worden. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met uit eten gaan en auto's. Uit eten gaan doe ik misschien 2-3 keer per jaar met familie en die trakteer ik dan ook, want mijn ouders en broer verdienen niet zoveel als ik. En dan is het ook speciaal en een avond die je niet snel vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
BFmango schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:17:
[...]
Vanaf wanneer ging bij jou het sneeuwbaleffect gevoelsmatig rollen? Weet je dat nog?
Ik wilde een grafiekje posten maar dat lukt me zo even niet vanuit te telefoon, dus even in tekst.

Eigenlijk hebben wij altijd geprobeerd om grofweg van 1 salaris te leven en het andere salaris te sparen. Al vrij snel zaten we op een savings rate van 60% en aan het einde was dat zo'n 70%.
De savings rate ging dus niet extreem omhoog, maar omdat de waarde van het tot dan toe opgebouwde vermogen behoorlijk begon te stijgen ging het totaal vermogen inderdaad op een gegeven moment wel flink omhoog.

Ik denk dat het bij ons na een jaar of 5-7 echt al heel snel ging. Maar ik had echt wel een goed salaris en mijn partner (later) ook een goed salaris. Dan is het, zolang je je lifestyle inflation onder controle weet te houden, relatief makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CornermanNL schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:37:
Het gaat ook niet over makkelijk of moeilijk. Het gaat over leencapaciteit en risico bereidheid. Leencapaciteit is steeds verder weg voor veel mensen. Mede dankzij de enorm snelle stijging van de prijzen van woningen.
Leencapaciteit?
Ik heb nog nooit een onroerend goed aangekocht op basis van een lening.
En de enige lening die ik afsloot op een onroerend goed was omdat dit fiscaal interessanter was dan de eigen middelen er voor te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:16:
[Je kan het leven nu niet vergelijken met die van 40 jaar geleden. Vroeger was het normaal dat vrouw lief thuis zat en voor de kinderen en huishouden ging zorgen. Het loon van de man moest dus wel goed zijn. Vandaag de dag werken man en vrouw vaak.
Echt?
Ik heb nog nooit een partner gehad die niet zelf uit ging werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Ik kom goed rond op basis van 400.000 € belegd vermogen en een eigen woning zonder hypotheek en bijna geen vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Kortom, extra winst voor de "haves". En wie buiten de boot valt wordt dubbel genaaid.
Tja zorg dan dat je aan boord geraakt.
Precies of iedereen die iets bereikt in zijn leven dat in het begin gewoon cadeau heeft gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46

Klinkt erg hoog, maar wellicht heb je het idd nodig.
Of het te veel of wellicht zelfs te weinig is hangt met name af van:

- hoeveel geef je uit en denk je later uit te moeten geven (bv als je een afbetaald huis hebt dan scheelt dat nogal wat qua uitgaven). Houd rekening met inflatie!

- welke inkomsten heb je nog meer nadat je gestopt bent met werken (pensioen uitkeringen? En over hoeveel jaar starten die?)

- hoe lang denk je nog te leven nadat je gestopt bent met werken. En is het ok als het geld dan op is of wil je geld achterlaten voor kinderen etc.

Deze al eens ingevuld? (Niet perfect, maar helpt wel)

https://www.geldnerd.nl/h...l-van-de-fire-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:50:
[...]

Echt?
Toen mijn ouders trouwden was het eigenlijk zelfs standaard dat de vrouw ontslag nam. Mijn moeder is uiteindelijk pas weer gaan werken toen mijn zus en ik naar de middelbare school gingen. En dat was in die tijd een redelijk normale situatie (jaren 60-80).
In de tussentijd hebben mijn ouders wel gewoon een huis kunnen kopen (op 1 salaris dus). Als ik op funda kijk dan kost dat huis nu ongeveer 100x een modaal inkomen.

Edit: maandinkomen

% werkenden, 15-75 jaar

Afbeeldingslocatie: https://usercontent.one/wp/www.werkeninkinderopvang.nl/wp-content/uploads/2017/09/Bruto-arbeidsparticipatie-17-09-13.jpeg?media=1644076142

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 27-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:34:
Ik heb 3x een woning gekocht en achteraf is het makkelijk praten, maar op dat moment zelf was het niet per se makkelijk.

Wat mij betreft sluit het aan bij wat @IvoB2 zegt; kansen zien en pakken.

Ik hoef geen schouderklopje en zou het traject niemand aanraden want best risicovol, maar wil aangeven dat er meer mogelijkheden zijn dan heel zuinig leven :)
Dan moet je wel 1) stabiel inkomen hebben 2) de economische hoog conjuctuur mee hebben. In 2013 studeerde ik nog, in 2016 werd ik met drie tijdelijke contracten afgepoeierd en geen intentieverklaring en in 2020 had ik dan wel een vast contract te pakken maar onvoldoende overbiedbudget. Dus je kunt zo lang blijven praten over kansen zien en kansen pakken. Ik zag in 2013 en 2016 heus wel kansen maar kon lullen als brugman maar computer says no voor de bank. En in 2020 viel er tegen de stijging niet op te sparen op 1 inkomen en zonder steun van familie.

Jij hebt het risico genomen om drie huizen aan te kopen en op te knappen en zo de vastgoed ladder beklommen. De wind mee in de rug was de rente die van 5% naar 1% dook. Ja dan is het leuk herfinancieren en vastleggen die rente voor 30 jaar. Appeltje eitje toch, moet iedereen kunnen doen. Het is uitzonderlijk om van een woning van 2 ton die in te wisselen tegen een huis van 4 ton en dan te eindigen met een huis van 8 ton.

En zo is het in Vlaanderen qua woningmarkt anders dan in Nederland @IvoB2. Het is minder gereguleerd, kavels betaalbaarder. Maar om dan maar tegen starters in NL te zeggen vertrek maar naar buiten NL is nogal gemakkelijk. Daar is mijn sociaal centrum niet, ligt mijn werk niet. En die beperking op toegang tot startkapitaal of verkeerde timing hoe je het wil noemen bepaalt een hoop. Mijn zus (2 jaar ouder) kon kopen met mijn zwager op 1 inkomen in 2015. Mijn oom/tante al 40 jaar risico avers en huurders waagden de sprong in het diepe in 2016. Ik had graag hetzelfde gedaan maar tegen 90k maximaal hypotheek toen en 180k nu blijft het behelpen.

Dus die hefboom van de eigen woning als springplank naar FO ligt niet voor mij in het verschiet. Gelukkig zijn er meer wegen naar Rome. Met een saving rate van 50% telt mijn vermogen in geld jaar in jaar uit rap op. Met inmiddels 4% spaarrente zijn we terug op 2008 niveaus. Nog vier jaar zo doordoen en ik kan zonder ooit de bank nodig te hebben een krot uit eigen zak betalen. Streep ik direct de grootste kostenpost: huur/hypotheek weg. En ergens spreekt dat mij meer aan ook al mis ik dan de hefboom functie. Is niet het geëigende pad maar met slechts 1 inkomen zul je creatief moeten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
Net akkoord ontvangen op een groot stuk land (12000 m2) om vier eigen huizen op te zetten voor de verkoop. Bouwgrond kost geen drol hier in Zweden en per huis ben ik ongeveer 3 ton in euro’s kwijt. Over 8 maanden klaar (inclusief vertraging), eind volgend jaar gaan de huizen in de verkoop (tussen de 10-15% winst per huis) en ze gaan per maand omgerekend 250 euro per huis aan erfpacht betalen. Groot en spannend avontuur, maar redelijk standaard in ontwikkelgebieden naast de grote steden. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 19:24

KoudeAardbei

Moderator

Orangelights23 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:44:
Net akkoord ontvangen op een groot stuk land (12000 m2) om vier eigen huizen op te zetten voor de verhuur. Bouwgrond kost geen drol hier in Zweden en per huis ben ik ongeveer 3 ton in euro’s kwijt. Over 8 maanden klaar (inclusief vertraging), eind volgend jaar gaan de huizen in de verkoop (tussen de 10-15% winst per huis) en ze gaan per maand omgerekend 250 euro per huis aan erfpacht betalen. Groot en spannend avontuur, maar redelijk standaard in ontwikkelgebieden naast de grote steden. Zin in!
Wauw, prachtig avontuur! Mag ik vragen waar in Zweden? :9~

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:48:
[...]

Leencapaciteit?
Ik heb nog nooit een onroerend goed aangekocht op basis van een lening.
En de enige lening die ik afsloot op een onroerend goed was omdat dit fiscaal interessanter was dan de eigen middelen er voor te besteden.
Ja leencapaciteit is voor de meeste mensen echt het belangrijkste om ooit een huis te kunnen kopen. Sterker door de snelle stijging van de huizenprijzen is het nog belangrijker geworden.

Hartstikke mooi dat jij nooit hebt hoeven lenen voor de aankoop maar zo steekt de wereld voor de grote meerderheid niet in elkaar.

Leencapaciteit is overigens niet maximaal lenen voor een huis, maar is de mate van toegang tot vreemd vermogen van mensen.

Dus als je geen vast inkomen had of een te laag inkomen kom je niet in aanmerking voor een hypotheek. En gezien de snelheid van de stijging van de prijzen viel er ook niet tegenaan te sparen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 02:00:
[...]

Tja zorg dan dat je aan boord geraakt.
Precies of iedereen die iets bereikt in zijn leven dat in het begin gewoon cadeau heeft gekregen.
Maar de mogelijkheid om iets te kopen was en is lang niet voor iedereen weggelegd. Zelfs als je nul eisen stelt aan woning en locatie, kost de meest basic afgelegen woning in Nederland nog een ton. En vaak ben je veel meer kwijt. Dat zul je wel moeten kunnen hebben of lenen.

Om dat bij elkaar te kunnen sparen heb je tijd en leencapaciteit nodig. In de tussentijd zul je wel ergens moeten wonen, waarvoor je met de ontzettend schaarse huurwoningen nauwelijks keus hebt. En als dat al lukt, dan ben je in veel gevallen zoveel aan huur kwijt dat je daar nauwelijks meet bij kunt sparen. Laat staan dat je tot een ton kunt sparen. Niet omdat je kritisch bent op je woonruimte, maar simpelweg omdat je geen keus hebt uit andere, goedkopere, huurwoningen.

Dus in de praktijk komt het er vaak op neer dat je toch een hypotheek moet afsluiten. Het was lange tijd zo dat je een hypotheek bijna alleen met een vast arbeidscontract kon krijgen. Dat heb je lang niet altijd voor het kiezen. En als je arbeidsongeschikt bent, dan kun je het helemaal wel schudden.

Dat "zorgen dat je aan boord geraakt" is dus makkelijk gezegd. Maar de mogelijkheid hebben om aan boord te geraken is in de praktijk vaak helemaal geen keus van jezelf. Of je die mogelijkheid hebt is vaak sterk afhankelijk van factoren waar je zelf weinig invloed op hebt. Kun je een vast contract krijgen? Ben je niet arbeidsongeschikt? Heb je het geluk dat je in een van de schaarse sociale huurwoningen terecht kunt, zodat je de mogelijkheid hebt om van je inkomen nog wat te sparen? Heb je ouders die je een schenking willen doen of geld willen lenen? Etc.

Ik vind het eerlijk gezegd tamelijk bizar dat de financiële toekomst (niet alleen de mogelijkheid om FO te worden) zo ontzettend sterk afhangt van of je een koopwoning hebt gekocht of niet. En vooral dat de mogelijkheid om in die koopwoning-trein in te stappen zo sterk afhangt van zaken waar je niet altijd zelf invloed op hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Zenix schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Mijn savings rate is de afgelopen jaren best hoog geweest, denk aan 50-60%, maar mijn doel is ook rond 50-55 met pensioen te gaan met ongeveer een miljoen en een afbetaalde woning. Dat gaat wel lukken met zo'n 2.5k per maand beleggen. Mijn loon zal de komende jaren nog flink stijgen, maar dat hoeft niet allemaal naar de rekening. Ik ga voor iets meer levensstijlinflatie. omdat ik ook niet die persoon wil zijn die super zuinig aan het leven is en te weinig geniet. Daarnaast heb ik veel plezier in mijn werk en weinig stress, waardoor ik ook niet zeker weet of ik wel wil gaan stoppen met werken in de toekomst. Het is bij mijn werkgever mogelijk is om per jaar 16 weken vrij te nemen 8) Of om twee jaar verlof te sparen, dus misschien ga ik ook wel twee jaar verlof opnemen om te zien hoe het gaat.

Als er geen rare dingen gebeuren op de beurs, dan is de verwachting dat ik volgend jaar genoeg geld heb om het huis af te lossen. Dat geeft ook rust en een stuk financiële onafhankelijkheid. Mocht ik bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken, dan kan ik mijn huis afbetalen en hier prima blijven wonen met een uitkering. Maar op dit moment ben ik niet van plan om af te lossen met 1,62% rente.

En ik begrijp het verhaal dat je van dat soort dingen niet veel gelukkiger gaat worden. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met uit eten gaan en auto's. Uit eten gaan doe ik misschien 2-3 keer per jaar met familie en die trakteer ik dan ook, want mijn ouders en broer verdienen niet zoveel als ik. En dan is het ook speciaal en een avond die je niet snel vergeet.
Ik zou nooit op het moment dat je een uitkering krijgt je huis aflossen, stel je ww duurt lang en je komt in de bijstand dan mag je eerst je vermogen opeten in veel gemeentes. Alles boven een overwaarde van 50k.

Maar dan heb je net je liquide middelen in je huis gestopt. En is je leencapaciteit nul aangezien je in de bijstand zit (@IvoB2 daar is de leencapaciteit weer 😉) dus bijlenen gaat niet meer.

Schuld is echt niet perse slecht zeker niet een schuld die minder kost dan de inflatie. En in dit geval verzeker je het risico op verlies van het dak boven je hoofd niet extra door naar nul af te lossen. Sterker je introduceert heel veel risico op ander vlak.

En het kost je ook nog eens een groot deel liquide middelen, in andere woorden een hele hoge premie.

Aanvulling met betrekking tot arbeidsongeschiktheid
Members only: title

[ Voor 28% gewijzigd door CornermanNL op 27-08-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:51:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd tamelijk bizar dat de financiële toekomst (niet alleen de mogelijkheid om FO te worden) zo ontzettend sterk afhangt van of je een koopwoning hebt gekocht of niet. En vooral dat de mogelijkheid om in die koopwoning-trein in te stappen zo sterk afhangt van zaken waar je niet altijd zelf invloed op hebt.
Om hier op in te haken. Hetgeen ik wel anders had kunnen doen is om in 2013 niet door te studeren maar wel te gaan werken. Maar het was toen eurocrisis, nasleep 2008 crisis en zag zelf dat de banen niet voor het oprapen lagen. Dus was mijn afweging: doorstuderen. Ik had dat ook niet kunnen doen, toch ergens een startersbaantje nemen en gewoon beginnen. Had ik wellicht in 2016 al uit de 3 jaar tijdelijk contracten caroussel geraakt en kon ik dus tussen 2016-2018 wel toeslaan.

Maar dat is met de kennis van nu had ik toen een hele andere keuze gemaakt. Kan moeilijk ala een AI tig scenario's simuleren ter plekke om te weten welke het beste uitpakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
Dan moet je wel 1) stabiel inkomen hebben 2) de economische hoog conjuctuur mee hebben.
Het is niet zozeer belangrijk dat je de economische hoogconjunctuur mee hebt. Het werkt nog een stuk sneller als je in economische laagconjunctuur de mogelijkheid hebt om een woning te kopen. En het dan ook aandurft.

In "slechte" tijden kun je namelijk vaak best gunstig een woning kopen. Beter kopen in de situatie waarin de markt ingestort is en niemand meer een huis kan of wil kopen dan in de situatie van een oververhitte koopmarkt met overdadig hoge prijzen.

Of je dat aandurft is iets waar je zelf invloed op hebt. Maar veel belangrijker is het of je in de economisch slechte periode ook een woning kúnt kopen.Je moet dan, ondanks de slechte economie, wel een baan hebben. En een voldoende hoge hypotheek kunnen krijgen. Daarnaast moet je ook niet aan je huidige woning vast zitten omdat die onder water staat en je geen kapitaal hebt om de restschuld af te lossen. In slechte tijden is het dus voor best veel mensen ineens niet meer mogelijk om een woning te kopen. Dat is ook een belangrijke reden van de afname van de vraag.

Maar áls je de mogelijkheid hebt om te kopen, dan ben je vaak wel gunstig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07
phantom09 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Wat kost een huis daar dan? Ik ben ooit in Bitche in Frankrijk geweest (net over de grens met Duitsland).
Daar zag ik een plakaat dat eenwoning te koop stnd voor €40.000,- :o
Dat "ooit" zal wel even geleden zijn ;) De huizenprijzen liggen daar rond de 1500€ m2 op dit moment. Dat is niet veel maar daartegenover staat sociale isolatie en ver van werk. De dichtstbijzijnde grote stad is Straatsburg en ligt al op 1 uur en een kwartier rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Om hier op in te haken. Hetgeen ik wel anders had kunnen doen is om in 2013 niet door te studeren maar wel te gaan werken. Maar het was toen eurocrisis, nasleep 2008 crisis en zag zelf dat de banen niet voor het oprapen lagen. Dus was mijn afweging: doorstuderen. Ik had dat ook niet kunnen doen, toch ergens een startersbaantje nemen en gewoon beginnen. Had ik wellicht in 2016 al uit de 3 jaar tijdelijk contracten caroussel geraakt en kon ik dus tussen 2016-2018 wel toeslaan.

Maar dat is met de kennis van nu had ik toen een hele andere keuze gemaakt. Kan moeilijk ala een AI tig scenario's simuleren ter plekke om te weten welke het beste uitpakt.
Bovendien is het de vraag of je werkelijk die keus had. Er zijn verschillende periodes in de geschiedenis geweest waarin het als starter zeer lastig was om aan werk te komen. Als het vooruitzicht dan is dat je een jaar lang zonder inkomen zit omdat je de hele tijd sollicitaties de deur uit moet sturen waarop je alleen maar afwijzingen krijgt, omdat er altijd anderen zijn met meer werkervaring en kennis, dan is de keus om in plaats daarvan dat jaar te gebruiken om te studeren geen heel gekke keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:03:
[...]
In "slechte" tijden kun je namelijk vaak best gunstig een woning kopen.
Of je dat aandurft is iets waar je zelf invloed op hebt. Maar veel belangrijker is het of je in de economisch slechte periode ook een woning kúnt kopen.Je moet dan, ondanks de slechte economie, wel een baan hebben. En een voldoende hoge hypotheek kunnen krijgen.

Maar áls je de mogelijkheid hebt om te kopen, dan ben je vaak wel gunstig uit.
Zeker dat het makkelijker kopen is wanneer woningen zes maanden te koop staan, geen hond komt kijken, onderbieden aan de orde is. Maar precies dat: het kunnen kopen aan de hand van een hypotheeklening is wel een vereiste in Nederland. En juist dat ontbrak er aan voor mij in 2013 (nog studerend/niet werkend) en 2016 (werkend, loon ontoereikend)

Al zijn die slechte tijden op 1 hand te tellen. Je kon gunstig kopen in de jaren 80, 2013-2017. Het was niet makkelijk want de drempel was hoog om die hypotheeklening rond te krijgen. Dus om te gaan zitten wachten op een volgend ongunstig moment dan ben je wel wat jaren verder. En vast is echt niet zo vast meer tegenwoordig. Bij financieel ongunstige tijden sta je met een minieme transitievergoeding ook zo buiten de deur. En weg toegang tot een hypotheeklening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:14:
[...]
Je kon gunstig kopen in de jaren 80, 2013-2017. Het was niet makkelijk want de drempel was hoog om die hypotheeklening rond te krijgen. Dus om te gaan zitten wachten op een volgend ongunstig moment dan ben je wel wat jaren verder.
Ik zou ook zeker niet blijven wachten. Het was meer om aan te geven dat als je een woning kunt kopen, je de economisch slechtere tijden vaak juist achteraf een goed moment blijken te zijn voor het aankopen. En dat je dus zeker niet bang daarvoor moet zijn. Maar het probleem is dat je lang niet altijd kúnt kopen als je zou willen. Dat "je kon rustig kopen in de jaren 80, 2013-2017" gaat in veel gevallen dus niet helemaal op.
En vast is echt niet zo vast meer tegenwoordig. Bij financieel ongunstige tijden sta je met een minieme transitievergoeding ook zo buiten de deur. En weg toegang tot een hypotheeklening.
Maar als je al een hypotheek hebt, dan ben je die niet ineens kwijt. Het is dus niet zozeer van belang of je jouw baan behoudt, het is van belang of je een inkomen hebt waarop de bank een lening wil verstrekken. Dat was tot nog niet zo lang geleden bij heel veel mensen en beroepen behoorlijk lastig. Daarom vind ik het wat makkelijk om te zeggen over keuzes uit het verleden dat je maar 'gewoon' had moeten instappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 27-08-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
FreeShooter schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Dat "ooit" zal wel even geleden zijn ;) De huizenprijzen liggen daar rond de 1500€ m2 op dit moment. Dat is niet veel maar daartegenover staat sociale isolatie en ver van werk. De dichtstbijzijnde grote stad is Straatsburg en ligt al op 1 uur en een kwartier rijden.
Om exact te zijn, ik ben er in 2022 geweest. Niet zo heel lang geleden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:53:
[...]

Ik kom goed rond op basis van 400.000 € belegd vermogen en een eigen woning zonder hypotheek en bijna geen vaste kosten.
Uitgaande van de 4% regels heb je dan netto ietsmeer dan € 1300,- per maand. Niet echt veel.
Kan je je daarmee redden (met daarnaast een afbetaald huis)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:50:
[...]

Echt?
Vroeger was het normaal dat de man werkte en de vrouw thuis zat. Zekers voor de jaren 60-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Uitgaande van de 4% regels heb je dan netto ietsmeer dan € 1300,- per maand. Niet echt veel.
Als je niet uitgaat van die 4% regel kun je je daarmee prima redden ;). Het hangt er dus vanaf hoe je met je vermogen wilt omgaan. Als je het gewoon op wilt maken, dan neemt het maandbedrag ook toe.

In Nederland heb je daarnaast op een gegeven moment ook de AOW en eventueel een bedrijfspensioen. Uiteraard zou je voor een eerlijke vergelijking de waarde daarvan ook moeten meenemen in het doelkapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dan moet je wel 1) stabiel inkomen hebben 2) de economische hoog conjuctuur mee hebben. In 2013 studeerde ik nog, in 2016 werd ik met drie tijdelijke contracten afgepoeierd en geen intentieverklaring en in 2020 had ik dan wel een vast contract te pakken maar onvoldoende overbiedbudget. Dus je kunt zo lang blijven praten over kansen zien en kansen pakken. Ik zag in 2013 en 2016 heus wel kansen maar kon lullen als brugman maar computer says no voor de bank. En in 2020 viel er tegen de stijging niet op te sparen op 1 inkomen en zonder steun van familie.

Jij hebt het risico genomen om drie huizen aan te kopen en op te knappen en zo de vastgoed ladder beklommen. De wind mee in de rug was de rente die van 5% naar 1% dook. Ja dan is het leuk herfinancieren en vastleggen die rente voor 30 jaar. Appeltje eitje toch, moet iedereen kunnen doen. Het is uitzonderlijk om van een woning van 2 ton die in te wisselen tegen een huis van 4 ton en dan te eindigen met een huis van 8 ton.

En zo is het in Vlaanderen qua woningmarkt anders dan in Nederland @IvoB2. Het is minder gereguleerd, kavels betaalbaarder. Maar om dan maar tegen starters in NL te zeggen vertrek maar naar buiten NL is nogal gemakkelijk. Daar is mijn sociaal centrum niet, ligt mijn werk niet. En die beperking op toegang tot startkapitaal of verkeerde timing hoe je het wil noemen bepaalt een hoop. Mijn zus (2 jaar ouder) kon kopen met mijn zwager op 1 inkomen in 2015. Mijn oom/tante al 40 jaar risico avers en huurders waagden de sprong in het diepe in 2016. Ik had graag hetzelfde gedaan maar tegen 90k maximaal hypotheek toen en 180k nu blijft het behelpen.

Dus die hefboom van de eigen woning als springplank naar FO ligt niet voor mij in het verschiet. Gelukkig zijn er meer wegen naar Rome. Met een saving rate van 50% telt mijn vermogen in geld jaar in jaar uit rap op. Met inmiddels 4% spaarrente zijn we terug op 2008 niveaus. Nog vier jaar zo doordoen en ik kan zonder ooit de bank nodig te hebben een krot uit eigen zak betalen. Streep ik direct de grootste kostenpost: huur/hypotheek weg. En ergens spreekt dat mij meer aan ook al mis ik dan de hefboom functie. Is niet het geëigende pad maar met slechts 1 inkomen zul je creatief moeten zijn.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Vroeger was het normaal dat de man werkte en de vrouw thuis zat. Zekers voor de jaren 60-70.
Sterker nog, het was vaak ook helemaal geen keus voor de vrouw. Trouwen was een geaccepteerde reden voor ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
helloitsme schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 06:39:
[...]

Toen mijn ouders trouwden was het eigenlijk zelfs standaard dat de vrouw ontslag nam. Mijn moeder is uiteindelijk pas weer gaan werken toen mijn zus en ik naar de middelbare school gingen. En dat was in die tijd een redelijk normale situatie (jaren 60-80).
In de tussentijd hebben mijn ouders wel gewoon een huis kunnen kopen (op 1 salaris dus). Als ik op funda kijk dan kost dat huis nu ongeveer 100x een modaal inkomen.
Een huis kost ongeveer 100x een modaal inkomen?? :?

Modaal inkomen in 2023 is circa: € 40.000,- bruto. https://www.google.com/se...efox-b-e&q=modaal+inkomen

Dus volgens jou kost een gemiddeld huis in Nederland € 4.000.000,-?
Bedoel je niet 10x modaal inkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:41:
[...]
Bedoel je niet 10x modaal inkomen?
Maandinkomen gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dat ligt inderdaad meer voor de hand, maar elke instantie/bank/hypotheekverstrekker gaat uit van een bruto jaarsalaris en niet en bruto maandloon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
[...]

Zeker dat het makkelijker kopen is wanneer woningen zes maanden te koop staan, geen hond komt kijken, onderbieden aan de orde is. Maar precies dat: het kunnen kopen aan de hand van een hypotheeklening is wel een vereiste in Nederland. En juist dat ontbrak er aan voor mij in 2013 (nog studerend/niet werkend) en 2016 (werkend, loon ontoereikend)

Al zijn die slechte tijden op 1 hand te tellen. Je kon gunstig kopen in de jaren 80, 2013-2017. Het was niet makkelijk want de drempel was hoog om die hypotheeklening rond te krijgen. Dus om te gaan zitten wachten op een volgend ongunstig moment dan ben je wel wat jaren verder. En vast is echt niet zo vast meer tegenwoordig. Bij financieel ongunstige tijden sta je met een minieme transitievergoeding ook zo buiten de deur. En weg toegang tot een hypotheeklening.
Voor iedereen jongere die niet kan geloven dat het een tijdje ontzettend behelpen was op de huizenmarkt raad ik aan om oudere nieuws uitzendingen te bekijken, het youtube kanaal "huizen zeepbel" heeft er een aantal:

YouTube: EenVandaag Bank moet meer begrip hebben voor restschuld

YouTube: 1,3 miljoen huishoudens onder water; huizenprijzen na 2030 weer op n...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Maand inkomen idd.
Ik had dat zo vermeld omdat er een paar pagina' s terug over 50x een maandinkomen werd gesproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik vind de verschillen in dit topic toch erg fascinerend om te lezen. Niet omdat het ene beter of logischer is dan het andere maar om jezelf de vraag te stellen wanneer je jezelf gewetensvol FO kunt noemen. Uiteindelijk is dat een functie van de levensstandaard (uitgavenpatroon) en de mate van zekerheid die je wilt hebben. Vooral dat laatste vind ik erg lastig een schatting van de maken, want wat gaat er met de VRH, pensioenleeftijd en fiscale behandeling gebeuren? , hoe veel life style inflatie gaat je overkomen als je meer tijd hebt? , hoe ontwikkelt je gezondheid en je persoonlijke omstandigheden?, hoeveel buffer wil je voor onvoorziene omstandigheden?

Persoonlijk wil ik niet in de situatie komen dat ik een paar jaar voordat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik met een (tijdelijk) geldtekort te maken krijg en verder besef ik dat elke planning eigenlijk vooral een best guess van het onbekende is. Ik neig op dit moment steeds meer naar een langere periode van deeltijd werken voordat ik stop omdat je daarmee veel beter de onzekerheden onder controle kunt houden. Door deze ook eerder in te laten gaan, is er grotere kans dat je aan het begin nog veel dingen in goede gezondheid kunt doen. En het biedt de mogelijkheid te wennen aan de nieuwe werkelijkheid, want eigenlijk is de vrijheid van FO de allergrootste onbekende. Misschien kom ik t.z.t. wel tot de conclusie dat ik FO dodelijk saai vind, wie zal het zeggen.

N.B. Voor de vaste meelezers hier: Ik werk eigenlijk nu al deeltijd als ZZP'er maar ik denk dan meer aan een uitgebreide variant daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 27-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Zeker dat het makkelijker kopen is wanneer woningen zes maanden te koop staan, geen hond komt kijken, onderbieden aan de orde is.
Maar er is natuurlijk een reden dat er geen hond komt kijken en onderbieden de norm is. Een belangrijk argument is een lening die niet makkelijk was af te sluiten, maar wellicht groter argument was het sentiment op de woningmarkt. Zou jij nu een appartement kopen als iedereen zegt dat de waarde volgend jaar 20% lager is?
Als dat ja is dan behoor je tot de minderheid, en dat is nu precies de groep die achteraf gezien 'geluk' had . (Dan praat ik dus over de tijd voor 2015).

Als iedereen hetzelfde zou doen dan zouden huizenprijzen exploderen. Oh wacht.. ;).

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goede vraag.

Ik vind het geen gek bedrag, de vraag is alleen. Wanneer is die 1,7 miljoen gerekend.
Is dat aan waarde vandaag, of waarde in bv 2023.
En is die 1,7 mio voor 1 persoon, of een koppel?

En hoe kom je aan 2%? Hoe wil je die 1,7 mio aan het werk zetten?
Er is nogal een verschil tussen een spaarrekening en een aandelen portefeuille.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 27-08-2023 10:39 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
KoudeAardbei schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:47:
[...]

Wauw, prachtig avontuur! Mag ik vragen waar in Zweden? :9~
Half uurtje buiten Stockholm, ten zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
helloitsme schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 06:39:
Hangt er gewoon vanaf wat je verwachtingen zijn.
Wil je een instapklaar huis of een nieuwbouw in een leuke buurt met alles erop en eraan zal dat het minste zijn waar je nodig hebt. Vandaar ook dat veel mensen nooit op het punt van FO geraken laat staan FIRE. Een groot deel van hun inkomen gaat een groot deel van hun actief leven al naar de bank.

Ben je bereid in het begin de lat heel laag te leggen en daar de nodige prioriteiten voor te stellen ziet het er al heel anders uit.
En wat dan nog? Net een afspraak gemaakt om volgende week een instapklaar (moet uiteraard ter plekke nog geëvalueerd worden) pand van vier slaapkamers, een garage en met een vraagprijs van 315000 € te gaan bezichtigen (bieden op 300.000 € en kosten begroot op 20.000 €).
Zelfs met de huidige leningskost (JKP3,75%) zit je dan bij een afbetaling op 20-25 jaar en een spaaruota van rond de 50% ergens op een maandlast tussen de 680-800 €. Dat is lager dan de huur die je betaalt voor een gelijkaardige woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Zoals ik eerder al schreef, wie veel eisen en nogo's stelt komt tot andere conclusies en zal dan ofwel de eisen moeten beginnen bij te stellen/prioriteiten wijzigen of zich neerleggen bij de situatie.
Niet iedereen moet/kan FO worden, laat staan FIRE. Meestal moet je daar iets voor over hebben en komt het niet uit de lucht vallen. Creatief zijn en niet de normale paden volgen die iedereen meent de moeten volgen is al het minste dat je kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Net een afspraak gemaakt om volgende week een instapklaar (moet uiteraard ter plekke nog geëvalueerd worden) pand van vier slaapkamers, een garage en met een vraagprijs van 315000 € te gaan bezichtigen (bieden op 300.000 € en kosten begroot op 20.000 €).
Je beseft dat dat in Nederland onmogelijk is? ;).

Toen ik in België werkte en net mijn eerste hypotheek voor 30j had afgesloten (in NL) sprak ik Belgische collega's die de hypotheek in 20j aflossen.
Voor mij was dat qua lasten onmogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar volgens mij is het nu al behoorlijk vaak gemeld, echter de Belgische huizenmarkt kan je echt niet vergelijken met de Nederlandse. Als ik kijk hoeveel meer huis je hier krijgt net over de grens voor hetzelfde bedrag, dan is dat echt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:50:
[...]
-Ja leencapaciteit is voor de meeste mensen echt het belangrijkste om ooit een huis te kunnen kopen. Sterker door de snelle stijging van de huizenprijzen is het nog belangrijker geworden. [
Correct.
En omdat de meeste mensen dat algemeen pas blijven volgen en niet naar andere oplossingen zoeken worden ze algemeen gesteld ook nooit FO noch FIRE.
Hartstikke mooi dat jij nooit hebt hoeven lenen voor de aankoop maar zo steekt de wereld voor de grote meerderheid niet in elkaar.
Inderdaad, zie voorgaande.
Dit topic gaat dan ook over FO. Niet weggelegd voor de grote meerderheid in de wereld. Vroeger niet, nu niet en in de toekomst niet.

Leencapaciteit is overigens niet maximaal lenen voor een huis, maar is de mate van toegang tot vreemd vermogen van mensen.
Dus als je geen vast inkomen had of een te laag inkomen kom je niet in aanmerking voor een hypotheek. En gezien de snelheid van de stijging van de prijzen viel er ook niet tegenaan te sparen.
Dat is dan jouw persoonlijke ervaring.
De mijne is al decennia lang het tegengestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:51:
[...]

Maar de mogelijkheid om iets te kopen was en is lang niet voor iedereen weggelegd.
Inderdaad en dat is ook helemaal niet het punt.
Het is ook niet het punt dat iedereen financieel onafhankelijk kan worden.
Sommigen wel, velen niet.
En dat heeft zelfs niet altijd iets te maken met de hoogte van je inkomen, geluk; toeval,......
Iemand met een inkomen van 4000 € en de wens om FO te worden met een spaarquota van minstens 1,7 miljoen, minstens een en liefst twee auto's voor de deur, een huis met van bij de start alles erop en eraan zal het in de praktijk zelfs moeilijker hebben dan iemand die als doel heeft om FO te worden met 500.000 €, een goedkoop pand dat de volgende jaren stap voor stap kan gerenoveerd worden, hoogstens één auto voor de deur, enz.
Sommigen bereiken na termijn meer met minder middelen dan anderen.

En zoals al meermaals geschreven: er leiden verschillende wegen naar een doel dat niet eens voor iedereen gelijk is. En het is zelfs geen verplichting voor iedereen om dat doel na te streven laat staan te bereiken.
Maar dit topic gaat wel over FO. Dan kan je maar aangeven dat er verschillende wegen en doelstellingen kunnen zijn om dat te bereiken. Aan de lezers om voor hen eruit te halen wat bij hen past. Of niet.

In heel mijn leven maar zes maanden gehuurd.
Ik gaf eerder al aan hoe je het ook anders kan doen. Maar dat is uiteraard niet de makkelijke weg.
En niemand moet dat navolgen. Ik geef alleen maar aan dat er wel degelijk andere wegen zijn dan de gebaande en voor de hand liggende. Het is en blijft een voorbeeld. Geen eis tot navolging.

Dat er altijd meer voor de hand liggende redenen zijn om stil te blijven staan bij mogelijke problemen wat het handelen in de weg staat dan energie te steken in het handelen om problemen op te lossen is al meermaals aangehaald. Veel mensen denken nu eenmaal eerst in problemen en beperken zich tot de voor de hand liggende mogelijkheden in plaats van mogelijke oplossingen te overdenken en ze uit te proberen en zich dan buiten de gebaande paden te begeven.
De meeste mensen zijn gewoon risico avers. Niets mis mee maar dat is niet de schuld van anderen maar een persoonlijke instelling.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:56
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:05:
En wat dan nog? Net een afspraak gemaakt om volgende week een instapklaar (moet uiteraard ter plekke nog geëvalueerd worden) pand van vier slaapkamers, een garage en met een vraagprijs van 315000 € te gaan bezichtigen (bieden op 300.000 € en kosten begroot op 20.000 €).
Zelfs met de huidige leningskost (JKP3,75%) zit je dan bij een afbetaling op 20-25 jaar en een spaaruota van rond de 50% ergens op een maandlast tussen de 680-800 €. Dat is lager dan de huur die je betaalt voor een gelijkaardige woning.
Wat bedoel je met "een spaarquota van 50%"? Tenzij je bedoelt dat je maar een hypotheek wil nemen voor 50% van het totaalbedrag (wat iets heel anders is dan een spaarquota, maar dat terzijde) komen die lasten niet uit (en zelfs voor 150K kom ik op hogere maandlasten uit met een willekeurige site die het berekent). Ik heb geen kennis van de regels in België, maar ik neem aan dat je ook daar toch wel minstens het te lenen bedrag weer af moet lossen. Correct me if I'm wrong.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:59:
Maar dan heb je net je liquide middelen in je huis gestopt. En is je leencapaciteit nul aangezien je in de bijstand zit (@IvoB2 daar is de leencapaciteit weer 😉) dus bijlenen gaat niet meer.
Nou als je al zo risicoschuw bent dat je er van in het begin vanuit gaat dat je er zelfs rekening mee moet houden vroeg of laat in de bijstand te geraken heb je uiteraard een investeringsprobleem.
Je kan ook vertrekken van het standpunt dat, - behoudens erg onvoorzien ongeluk, en om dat op te vangen dient onze sociale zekerheid - je je plan wel zal trekken, ondanks hindernissen die je op je weg tegenkomt.
En wie onroerend goed in bezit heeft dat niet bezwaard is met een hypotheek is uiteraard zijn kapitaal niet kwijt. In het slechtste geval kan je dat onroerend goed terug verkopen en heb je terug nieuw startkapitaal.
Op dit ogenblik staan we er op de arbeidsmarkt zelfs veel beter voor dan veertig jaar geleden.
Er is nog nooit zoveel vraag geweest naar mensen die willen werken dan in het heden. Wie wil en kan werken heeft de jobs voor het uitzoeken ipv te moeten wachten op een aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:11:
[...]
Klopt niet.
Bruto 6% op 400.000 € is 24.000 € inkomsten uit beleggingen.
30% RV op die inkomsten geeft netto 16.800 €. Vermeerderd met 2500 € inkomsten uit de energierekening geeft dat een INDIVIDUEEL te besteden bedrag van 1600 € per maand.
Zoals ik eerder al schreef zijn mijn maanduitgaven een 1100 € per maand. Voor het gemak weergegeven per maand. Deze zijn uiteraard niet elke maand gelijk. Gaat om een jaartotaliteit van een 13.000 € (in 2022 lag dat op 12.000 €).
Maar dan wel voor 2 personen. Individueel moet ik, zolang er een inwonende partner aanwezig is, die levenskost van 13.000 € dan ook maar voor de helft dragen.
1600 - 550 € is zelfs maandelijks een "overschot" van 1050 € per persoon (in een gezin van 2 personen/inkomens).
Daar kom ik inderdaad ruimschoots mee toe. Daarnaast uiteraard nog andere inkomsten (die de spaarquota alleen maar opdrijven). Maar daar reken ik gewoon niet mee in de FO status.
Voor huidige partner gaat ongeveer dezelfde situatie op. Maandelijks dus veel meer inkomsten dan uitgaven wat ik eerder een luxe uitgangspunt vind dan een probleem om rond te komen. :)
Wanneer de huidige partner, om wat voor reden dan ook, wegvalt uit dat plaatje zal ik uiteraard ook iets minder uitgaven hebben dan de huidige. Maar zelfs al blijven deze gelijk (1100 nu door één persoon te dragen) is het individuele inkomen dan nog ruimschoots groter dan de uitgaven.
Bovendien is er nog het punt dat ik zo wil leven. Niet dat ik zo moet leven want er zijn nog andere inkomsten.
Maar wanneer deze om wat voor reden dan ook zouden wegvallen blijk ik nog altijd FO zolang de inkomsten de uitgaven overstijgen.

Er is geen woning af te betalen. Er werd nooit een hypotheek aangegaan voor de huidige woning.
De woning wordt ook niet meegerekend in de spaarquota (want we wonen erin) maar wel in de eigen reserve (je kan ze indien nodig altijd te gelde maken en de woning is 100% mijn persoonlijke eigendom, huidige geschatte waarde is 600.000 € voor de twee bouwgronden en 40.000 € voor het deel bos, woning zelf op waarde nul gesteld. En dat is voorzichtig geschat, het blijft een schatting, gezien alle recent verkochte bouwgronden in de onmiddellijke omgeving aan minstens 300 €m² verkocht werden).

Zoals ik al tot in den treure in het verleden schreef ook nauwelijks vaste kosten. Bv. al geen te betalen energierekening, geen huur, geen leningen,... Dit dankzij de jarenlange voorbereiding op het einddoel. Dat nu al jaren geleden bereikt werd zodat ik kan schrijven vanuit de praktijkervaring en geen rekening meer moeten houden met "wat als dit later" en wat als dat". In de bijstand ga ik heus niet meer verzeilen hoor. :+

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 12:21

Zenix

BOE!

CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:59:
[...]

Ik zou nooit op het moment dat je een uitkering krijgt je huis aflossen, stel je ww duurt lang en je komt in de bijstand dan mag je eerst je vermogen opeten in veel gemeentes. Alles boven een overwaarde van 50k.

Schuld is echt niet perse slecht zeker niet een schuld die minder kost dan de inflatie. En in dit geval verzeker je het risico op verlies van het dak boven je hoofd niet extra door naar nul af te lossen. Sterker je introduceert heel veel risico op ander vlak.

En het kost je ook nog eens een groot deel liquide middelen, in andere woorden een hele hoge premie.

Aanvulling met betrekking tot arbeidsongeschiktheid

***members only***
Mijn geval is iets anders, ik heb een uitkering gehad vanwege arbeidsongeschiktheid (100%) maar ben daar na 10 jaar uitgekomen. Indien ik dus terug zou vallen, maak ik daar weer aanspraak op. Ik ga dus niet naar bijstand, dus vermogen of afgelost hypotheek maakt dan niet uit. Je hebt ook recht op zorgtoeslag en andere regelingen met minder inkomen, maar niet altijd met veel vermogen. Het ligt dus aan de situatie.

Sowieso hou ik altijd rekening met hypotheek op zo'n moment, zolang de rente 1,62% is doe ik niks, maar is die 8% dan is het aflossen al snel een stuk interessanter.

Flexibiliteit is het belangrijkste en dat geeft vermogen in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Je beseft dat dat in Nederland onmogelijk is? ;).

Toen ik in België werkte en net mijn eerste hypotheek voor 30j had afgesloten (in NL) sprak ik Belgische collega's die de hypotheek in 20j aflossen.
Voor mij was dat qua lasten onmogelijk.
Ik moet dat niet beseffen want ik ga daar niet wonen. :+
Moest ik in Nederland wonen en zien dat in een buurland waar men ook nog eens dezelfde taal spreekt voor hetzelfde geld meer mogelijkheden had zou me dat er niet van weerhouden om naar daar te verhuizen en daar mijn kans te wagen
Ik ben ook niet gebonden aan Vlaanderen. Zelfs een tijd overwogen (en een koopoptie genomen) om te verhuizen naar Portugal. Maar dat was, voor onze situatie, niet echt een beter uitgangspunt.
De dag dat het elders wel veel beter is zal niets me tegenhouden om hier in Vlaanderen te blijven hoor. We leven in 2023 waar je met een paar muisklikken zowat iedere uithoek van de wereld kan bereiken. Sociale contacten leggen en vrienden maken kan je overal. Nu ja, ik heb daat toch geen probleem mee. :)
Komen we weer bij het punt dat wie andere eisen en prioriteiten stelt andere resultaten zal bekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Maar volgens mij is het nu al behoorlijk vaak gemeld, echter de Belgische huizenmarkt kan je echt niet vergelijken met de Nederlandse. Als ik kijk hoeveel meer huis je hier krijgt net over de grens voor hetzelfde bedrag, dan is dat echt een wereld van verschil.
Je kan ook nog altijd richting Wallonië trekken. Daar is het nog goedkoper. :) Daarmee vergeleken is Vlaanderen dan weer pokkeduur.
Of hele dorpen opkopen in een nog zuidelijker gelegen regio voor een symbolisch bedrag (zoals ik jaren geleden ook al deed in Zuid-Frankrijk) renoveren en jaren later met de nodige winst stuk voor stuk verkopen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• rube
@IvoB2 realiseer je dat jou manier voor veel mensen extreem/afwijkend is, zelfs hier in het FO topic. Hoe meer je afwijkend bent van hun eigen situatie, hoe lastiger het voor hen is om in te leven/ het te begrijpen. Het was een beetje hetzelfde met @kabelmannetje die hier in het verleden ook de wat meer extremere posts had. Aanvulling: @R.van.M is daar ook wat extremer in, laag doelbedrag, geo-arbitrage (emigreren naar een lage kosten land) en ook regelmatig commentaar krijgen dat het niet kan, te gevaarlijk is etc.

En voor jou zelf is het zo simpel en logisch, dat het voor jou lastig is om in te beelden dat het voor andere mensen "niet te begrijpen is".

Daarmee geef ik geen waardeoordeel over jou of over anderen, maar ieder ziet het gewoon heel erg vanuit zijn eigen perspectief, ervaringen, kennis etc. en dan is het als daar veel verschil in lastig om elkaar te begrijpen.

Er zijn een paar bekende bloggers in de FI / FIRE wereld. Generaliserend: de meeste mensen die veel geld verdienen en gewoon veel sparen, beetje zelf klussen e.d. vallen in de categorie Mr. Money Mustache. Veel mensen (niet allemaal!) die het hier volgen zitten in deze groep.

Andere mensen die niet per se heel veel verdienen maar op andere, nogal afwijkende manieren, veel weten te sparen door hele beperkte uitgaven vallen een beetje in de "early retirement extreme" (ERE) categorie. Ik weet niet of je bekend bent met het boek, blog of forum maar jij bent volgens mij een persoon die daar in past. En binnen die groep zul je zien dat je minder extreem bent en dat er juist veel meer mensen zijn die met "slechts 400K" FO zijn e.d.

Ikzelf zit er een beetje tussenin denk ik, maar ik voel me qua denkwijze vaak meer aangetrokken tot ERE.

Wat ik wil zeggen, wees bewust dat als je meer extreme zaken post (in de ogen van anderen) je meer onbegrip, vragen, commentaar zult krijgen.
Ik juich dat overigens alleen maar goed, want nieuw inzichten, betere discussies dan de zoveelste discussie over wel of geen zonnepanelen heeft niet zo heel veel zin meer.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 27-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rube schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:10:
@IvoB2 realiseer je dat jou manier voor veel mensen extreem/afwijkend is, zelfs hier in het FO topic.
Ja en?
Ik geef alleen een praktijkvoorbeeld hoe het ook anders zou kunnen.
Ik vraag niemand zich in te leven in wat dan ook.
Ik leef me ook niet in in de doorsnee situatie van anderen => huisje, tuintje, boompje gebonden aan een dertigjarige leeftijd waardoor je moet blijven hollen achter steeds meer en hoger inkomen.
Ook niets mis mee want iedereen doet maar wat hij de beste manier vindt. En ik heb er geen probleem mee dat ik me daar niet in kan vinden want het is mijn keuze.
Waarom zou dat andersom dan wel moeten?
Daarmee geef ik geen waardeoordeel over jou of over anderen, maar ieder ziet het gewoon heel erg vanuit zijn eigen perspectief, ervaringen, kennis etc. en dan is het als daar veel verschil in lastig om elkaar te begrijpen.
Uiteraard ziet en handelt iedereen vanuit het eigen perspectief.
En daar is, mijn mening, niets mis mee.
Het is hier een forum, delen van meningen en ervaringen. Geen kerk waar men zieltjes moet winnen en wie niet mee is met de dogma's naar de hel gaat. :)
Er zijn een paar bekende bloggers in de FI / FIRE wereld. Generaliserend: de meeste mensen die veel geld verdienen en gewoon veel sparen, beetje zelf klussen e.d. vallen in de categorie Mr. Money Mustache. Veel mensen (niet allemaal!) die het hier volgen zitten in deze groep.

Andere mensen die niet per se heel veel verdienen maar op andere, nogal afwijkende manieren, veel weten te sparen door hele beperkte uitgaven vallen een beetje in de "early retirement extreme" (ERE) categorie. Ik weet niet of je bekend bent met het boek, blog of forum maar jij bent volgens mij een persoon die daar in past. En binnen die groep zul je zien dat je minder extreem bent en dat er juist veel meer mensen zijn die met "slechts 400K" FO zijn e.d.
Nee niet mee bekend en heb daar ook geen noodzaak aan.
Ik moet niet zo noodzakelijk in één of ander hokje passen. Maar als je daar gelukkig van wordt om anderen in te kunnen delen in een of ander hokje mij niet gelaten hoor.
En nogmaals, ik beschouw mezelf als FO niet als FIRE. Voor mij zijn dat twee verschillende begrippen. En het uitgangspunt van dit topic is eerder FO dan FIRE (volgens de titel van dit topic).
Ikzelf zit er een beetje tussenin denk ik, maar ik voel me qua denkwijze vaak meer aangetrokken tot ERE.
Mag. Ik heb daar geen probleem mee.
Wat ik wil zeggen, wees bewust dat als je meer extreme zaken post (in de ogen van anderen) je meer onbegrip, vragen, commentaar zult krijgen.
Daar ben ik me bewust van want maakt al lang deel uit van mijn leven.
Ik heb daar geen probleem mee. Noch om mijn eigen visie te verdedigen. :)
Wat iets totaal anders is dan dat anderen dat zouden moeten volgen. Dat laatste is iets dat anderen er meestal voor zichzelf van maken. Niemand moet mijn visie volgen. voor mijn part gaat iedereen, extreem gesteld, in de bijstand of blijft jagen op steeds meer. En alles daar tussenin. Het is hun leven/rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Nou hierom dus:
Goed te horen dat je daar geen probleem mee hebt, dat is ook wel zo handig ;)
Wat iets totaal anders is dan dat anderen dat zouden moeten volgen. Dat laatste is iets dat anderen er meestal voor zichzelf van maken. Niemand moet mijn visie volgen. voor mijn part gaat iedereen, extreem gesteld, in de bijstand of blijft jagen op steeds meer. En alles daar tussenin. Het is hun leven/rekening.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Nou als je al zo risicoschuw bent dat je er van in het begin vanuit gaat dat je er zelfs rekening mee moet houden vroeg of laat in de bijstand te geraken heb je uiteraard een investeringsprobleem.
Je kan ook vertrekken van het standpunt dat, - behoudens erg onvoorzien ongeluk, en om dat op te vangen dient onze sociale zekerheid - je je plan wel zal trekken, ondanks hindernissen die je op je weg tegenkomt.
En wie onroerend goed in bezit heeft dat niet bezwaard is met een hypotheek is uiteraard zijn kapitaal niet kwijt. In het slechtste geval kan je dat onroerend goed terug verkopen en heb je terug nieuw startkapitaal.
Op dit ogenblik staan we er op de arbeidsmarkt zelfs veel beter voor dan veertig jaar geleden.
Er is nog nooit zoveel vraag geweest naar mensen die willen werken dan in het heden. Wie wil en kan werken heeft de jobs voor het uitzoeken ipv te moeten wachten op een aanbieding.
Nee je houdt er geen rekening mee maar het is zonde van het extra vermogen dat je op een plek stalt die illiquide is. Zonder dat je risico profiel beter wordt en dan hebben we het nog niet over de opportuniteit kosten.

Het is dus juist niet risico avers. En zoals ik probeer te schetsen is een huis niet zo makkelijk verkocht en moet je maar net een geschikt huis kunnen vinden in het juiste tijdsbestek.

Je kan zomaar niet de tijd krijgen om het probleem op te lossen. Juist door meer liquide te blijven heb je meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:35:
Het is dus juist niet risico avers. En zoals ik probeer te schetsen is een huis niet zo makkelijk verkocht en moet je maar net een geschikt huis kunnen vinden in het juiste tijdsbestek.
Dan zal dat weer de tegenstelling NL/BE zijn?
Ik heb nog nooit een probleem gehad om onroerend goed te verwerven noch om de verkopen binnen de temijnen door mezelf bepaald.
Je kan zomaar niet de tijd krijgen om het probleem op te lossen. Juist door meer liquide te blijven heb je meer tijd.
Het ene moet het andere ook niet altijd uitsluiten.
De spaarquota van 400.000 € aan 6% die ik nu bv. aanhoudt is bv. ook binnen de week vrij te maken.
Dat is net de bedoeling. En vermeerderen en vlug kunnen inspelen op opportuniteiten. Je hebt om onroerend goed volledig te betalen immers een drie tot vier maanden de tijd tussen aankoopbelofte en afrekenen bij de notaris. In België toch.
Zoals al meermaals gesteld, iedereen maakt zijn eigen rekening op zijn eigen manier.

De tijd dat je in België/Vlaanderen fiscaal voordeel kon doen bij de aankoop van een woning door er een hypotheek op te vestigen ligt ook al achter ons.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:08:
[...]
Ik ga uit van deze 4% regel:
Dat mag.
Maar gezien je aan mij vroeg of ik daar van "rondkom" ga ik om te antwoorden dan ook uit van de eigen realiteit. :)
Regels en gemiddelden zijn goed om een algemene richting aan te geven maar zijn zelden 1:1 toepasbaar op ieder individu.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Ja en?
Ik geef alleen een praktijkvoorbeeld hoe het ook anders zou kunnen.
Ik vraag niemand zich in te leven in wat dan ook.
Ik leef me ook niet in in de doorsnee situatie van anderen => huisje, tuintje, boompje gebonden aan een dertigjarige leeftijd waardoor je moet blijven hollen achter steeds meer en hoger inkomen.
Ook niets mis mee want iedereen doet maar wat hij de beste manier vindt. En ik heb er geen probleem mee dat ik me daar niet in kan vinden want het is mijn keuze.
Waarom zou dat andersom dan wel moeten?

[...]

Uiteraard ziet en handelt iedereen vanuit het eigen perspectief.
En daar is, mijn mening, niets mis mee.
Het is hier een forum, delen van meningen en ervaringen. Geen kerk waar men zieltjes moet winnen en wie niet mee is met de dogma's naar de hel gaat. :)

[...]

Nee niet mee bekend en heb daar ook geen noodzaak aan.
Ik moet niet zo noodzakelijk in één of ander hokje passen. Maar als je daar gelukkig van wordt om anderen in te kunnen delen in een of ander hokje mij niet gelaten hoor.
En nogmaals, ik beschouw mezelf als FO niet als FIRE. Voor mij zijn dat twee verschillende begrippen. En het uitgangspunt van dit topic is eerder FO dan FIRE (volgens de titel van dit topic).

[...]
Mag. Ik heb daar geen probleem mee.

[...]

Ik schreef dit al eens eerder. Je komt niet bepaald empathisch over door de manier waarop je schrijft. Komt vooral mi doordat je nogal je eigen zienswijze continue inbrengt en weinig ruimte voor andere laat en je eigen ik nogal centraal stelt.

Je zienswijze kan ik verder prima volgen, maar is mi niet voor veel mensen in NL een pad wat gekozen wordt. En ook niet zonder risico’s voor de meesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
jerh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Ik schreef dit al eens eerder. Je komt niet bepaald empathisch over door de manier waarop je schrijft. Komt vooral mi doordat je nogal je eigen zienswijze continue inbrengt en weinig ruimte voor andere laat en je eigen ik nogal centraal stelt.

Je zienswijze kan ik verder prima volgen, maar is mi niet voor veel mensen in NL een pad wat gekozen wordt. En ook niet zonder risico’s voor de meesten.
Oeps, ik dacht dat het de bedoeling was meningen en praktijkervaringen met betrekking tot het topic te delen. Niet in het verwerven van zoveel mogelijk gelijkgestemde zielen waarmee je vriendjes wil worden. :+
Dit topic gaat over alles rond financiële onafhankelijkheid. Niet over hoe maak ik zo vlug mogelijk zoveel mogelijk gelijkgestemde vrienden. Zo had ik het toch begrepen. ;)
Het is dan ook helemaal niet mijn betrachting om "empatisch" over te komen. Alleen het persoonlijk zelfbeeld van diegenen die zichzelf empatisch vinden en dat dan ook nog eens graag over zichzelf verkondingen wordt er misschien beter van. Maar daar schiet met betrekking tot het onderwerp niemand iets mee op.

Weinig ruimte voor anderen laten? Het staat iedereen vrij om zoveel of zo weinig bij te dragen als men zelf wil. Nog niet gemerkt dat ook maar iemand beperkt wordt in zijn bijdragen.

Zienswijzen mogen gedeeld worden. Of niet. Daar is iedereen vrij in.
Wanneer het de bedoeling is dat er een pad wordt uitgezet dat door veel mensen in NL kan gevolgd worden kan je dit topic beter afsluiten. Het is sowieso geen onderwerp dat door veel mensen in NL noch elders, om uiteenlopende redenen, gevolgd wordt.
Iedereen die FO wordt, en zeker FIRE, is sowieso al de uitzondering op de regel.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt geen ongelijk, Ivo.
Maar iedereen die dit topic (frequent) bezoekt, kent je mening inmiddels wel.

Sterker nog: ik kan 90+% van je reactie al uittypen voordat je 'm zelf neerpent.

Staat je uiteraard nog steeds vrij om je te blijven herhalen, maar de meerwaarde zie ik niet (meer).

[ Voor 21% gewijzigd door Smultie op 27-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Smultie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:37:
Je hebt geen ongelijk, Ivo.
Maar iedereen die dit topic (frequent) bezoekt, kent je mening inmiddels wel.

Sterker nog: ik kan 90+% van je reactie al uittypen voordat je 'm zelf neerpent.

Staat je uiteraard nog steeds vrij om je te blijven herhalen, maar de meerwaarde zie ik niet (meer).
Geen probleem.
Ik hou je niet tegen om in het vervolg voor mij 90% van de reacties typen. :)

Zullen we dan afspreken dat iedereen die al iets heeft geschreven in dit topic zichzelf niet meer gaat herhalen en we alleen nog nieuwe meningen/inzichten toelaten?
Of wil je dat allen beperken tot welbepaalde personen die niet bijdragen aan je persoonlijke zoektocht naar meerwaarde?

Het zou uiteraard ook helpen dat mensen eerst alles in dit topic lezen voor ze een vraag stellen. Dan moet je ook al niet meer in herhaling vallen met antwoorden. Maar zelf heb ik geen probleem met een vraag nogmaals te beantwoorden ook al werd ze in het verleden al gesteld en vind je de antwoorden in het verleden terug.
En als je dat stoort is er ook niets of niemand die het verbiedt mijn antwoorden volledig te negeren.
Er is daar zelfs een handige functie voor die dat verder automatisch kan regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 14:46 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
rube schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:10:
@kabelmannetje die hier in het verleden ook de wat meer extremere posts had. Aanvulling: @R.van.M is daar ook wat extremer in, laag doelbedrag, geo-arbitrage (emigreren naar een lage kosten land) en ook regelmatig commentaar krijgen dat het niet kan, te gevaarlijk is etc.
Oh, ik word nog steeds ge-quote hier. :) Inmiddels leef ik nog steeds, ondanks de "grote gevaren" en claims van anderen dat "het niet kan". :) De laatste jaren, 5 maanden per jaar in NL en 7 op reis. Inmiddels mijn 8ste jaar Fire, geen seconde spijt. Succes er allemaal mee!

Groetjes vanuit Japan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:58:
[...]
...Inmiddels mijn 8ste jaar Fire, geen seconde spijt. Succes er allemaal mee!
Goed om wat van je te lezen en fijn dat het goed gaat d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door rube op 27-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vind het in principe best interessant als andere insteek wat Ivo te zeggen heeft. Maar voor hem is het wel heel makkelijk van: "Koop gewoon een huis voor €150k, knap hem wat op, en verkoop hem voor €300k". En aan de ene kant zegt hij wel steeds dat 95% van de mensen niet dat kunnen, maar de volgende post is wel weer in dezelfde trant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hoewel mijn eigen weg richting FO eerder bij die van Ivo aansluit vind ik de schrijfstijl ook heel erg drammerig over komen. Het is erg fijn dat je gekozen en bewandelde pad goed gewerkt heeft voor je, maar dat wilt niet perse zeggen dat dezelfde formule zomaar te herhalen valt. Ik vind het ook lastig de rode draad te zien in het verhaal, buiten vanzelfsprekend een sobere levensstijl en lage lopende kosten.

De meesten kunnen niet zomaar even een "kluswoning" kopen van 200k zonder hypotheek. Zelfs met een 50% spaarquote bij een normaal bruto (jaar)loon van ~40k zou je daarvoor 13 jaar moeten sparen. En dan kan je de 10j nadien elk jaar je 50% spaarquote gebruiken om te renoveren.

Na 20+ jaar heb je dan een mooie woning en kan je pas beginnen aan het sparen voor FO?

Ik geloof best dat je door het kopen van (de juiste!!) kluswoning een mooie hefboom kan creëren richting FO, maar je kan niet zomaar claimen dat het een pad is dat voor iedereen zomaar te bewandelen valt.

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 27-08-2023 15:33 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
[...]

Oh, ik word nog steeds ge-quote hier. :) Inmiddels leef ik nog steeds, ondanks de "grote gevaren" en claims van anderen dat "het niet kan". :) De laatste jaren, 5 maanden per jaar in NL en 7 op reis. Inmiddels mijn 8ste jaar Fire, geen seconde spijt. Succes er allemaal mee!

Groetjes vanuit Japan.
Leuk te horen dat je je 8e jaar ingaat , hoe besteedt je je tijd nu je Fire bent ? Hoe hou je het boeiend en interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:56
CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:38:
Leuk te horen dat je je 8e jaar ingaat , hoe besteedt je je tijd nu je Fire bent ? Hoe hou je het boeiend en interessant?
Eigenlijk is dat welbeschouwd een rare vraag. Is dat niet helemaal onafhankelijk van FO? Is de verwachting dat iemand die fulltime werkt voor centen als antwoord heeft "nou ja, werken voor geld hè, dat houdt het boeiend, verder is er eigenlijk niet zoveel te doen"?

Niet dat ik probeer te antwoorden voor hem, voor de duidelijkheid. Maar het raakt wel aan de kern van hoe je FO ziet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
MneoreJ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Eigenlijk is dat welbeschouwd een rare vraag. Is dat niet helemaal onafhankelijk van FO? Is de verwachting dat iemand die fulltime werkt voor centen als antwoord heeft "nou ja, werken voor geld hè, dat houdt het boeiend, verder is er eigenlijk niet zoveel te doen"?

Niet dat ik probeer te antwoorden voor hem, voor de duidelijkheid. Maar het raakt wel aan de kern van hoe je FO ziet.
Uiteraard. ik heb juist de filosofie om nu de dingen te doen waar ik blij van wordt, of dat nu werk of anderzijds is en juist door FO heb ik veel meer ruimte gekregen om niet alleen naar geld te kijken. Te onderzoeken wat ik nu wil en kan doen en dat veel beter te bepalen.

Ik heb niet meer de druk om x te moeten verdienen. Dat heeft mijn leven veel leuker gemaakt. Ik ben gewoon benieuwd hoe je het een en ander inricht op het moment dat je echt met pensioen gaat.

Ik hecht bijvoorbeeld veel waarde aan mijn werkomgeving omdat ik hier veel kan leren van mijn collega’s en projecten en daarnaast kan ik zelf in mijn eigen omgeving niet zo’n raamwerk opzetten waarin ik mijzelf genoeg kan uitdagen en afwisseling kan creëeren.

Dat weet ik van mijzelf, en hoewel ik mijn privé projecten erg leuk vindt heb ik werk gewoon nodig voor mijn leer en groei proces en om het meer onvoorspelbare.

Ik ben dus nieuwsgierig hoe mensen het leven inrichten nadat ze bewust met pensioen zijn gegaan dus echt RE zonder een werk omgeving.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kabelmannetje
CornermanNL schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Ik ben in de zomermaanden in Nederland en daarbuiten op reis. Hou er (nog steeds) van om dan te fotograferen, nieuwe mensen te ontmoeten, de wereld te ervaren en culturen te ontdekken. Avontuur! Op de fiets of per motor. Die vrijheid is alles wat ik nodig heb.

Dat vind ik zoveel boeiender en interessanter dan mijn (ICT) werk ooit geweest is.

In de zomer ga ik vaak naar Nederland. Dan bezoek ik vrienden en familie, vaak gekoppeld aan een rondje NL op de fiets. Om mij wat bezig te houden lees ik interessante boeken, leer ik van YT, hou een aantal blogs bij en lees de krant. Verder doe ik 3x wekelijks een halve dag vrijwilligerswerk. Waar ik ook zo onderuit kan dus helemaal flexibel.

Na 8 jaar stoppen met werk is terugkeer naar NL nog altijd weer bevreemdend. Ik ken het "oude" leven wat ik achteraf zo haatte en zie zoveel mensen dat hier tot hun 70ste (moeten) doen. Geestelijk, lichamelijk en emotioneel uitgeput door alle verplichtingen en het vastzitten in hun standaard denkwijze van onmogelijkheden. De enorme huizen, massas auto's, de drukte, de verplichtingen tot hun 70ste. Het wordt mij alleen maar duidelijker.

Ik ben nu halverwege mijn 6 maanden fietstrip door Japan. Meer geleerd hier, dan in mijn 17 jaren op "kantoor".

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 27-08-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MneoreJ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Wat is daar vreemd aan? Normaal besteedt je 32-40 uur aan werk, plus nog wat daaromheen. Houd dan rekening met details als slapen, eten, boodschappen doen, huishouden. En als je stopt met werken heb je ineens heel veel meer vrije tijd. Hoe je dat indeelt is dus een logische vraag imo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Groetjes vanuit Japan.
Netjes. Hoeveel euries heb je per jaar hiervoor nodig? En hoe heb je dit geregeld (belegt, gespaard, etc.).
Hoe verblijf je in het buitenland? Hotel? Appartement? camping?
Wat doe je in het buitenland allemaal? Lijkt mij dat je meer doet dan alleen fietsen of de motor pakken in het buitenland.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 27-08-2023 16:52 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Netjes. Hoeveel euries heb je per jaar hiervoor nodig? En hoe heb je dit geregeld (belegt, gespaard, etc.).
In Nederland zijn mijn totale minimale lasten €700/maand en bij leegstaan huis €400. Als ik er ben dan reken ik €700 voor in Nederland zijn. Benzine, OV, horeca, etc etc. Dan zit ik op €1400 totale kosten als ik in Nederland ben.

Vaak verhuur ik mijn huis als ik weet echt 7 maanden achtereen weg te blijven. Dan heb ik als netto inkomsten €5000 en is mijn reis zowat betaald. Verder krijg ik van mijn ouders de maximale schenking van €6000 uit "warme" hand, wat ik niet nodig heb overigens.
Mijn totale uitgaven uit eigen vermogen, zijn dus rond €6000-€10000/jaar.

Op reis is een beetje afhankelijk van waar en hoe. Ik reken rond €1000/maand. Plus de kosten thuis, zit ik dan op €1400 totaal.

Ik ben gefire'd met 250k ongeveer, ik had €0 lasten want mijn huurders dekten dat. Dat is nu rond 350k. Na 8 jaar zonder werken. 50/50 SP500/eStoxx600. Daarnaast heb ik een 75% afgelost huis in Nederland, wat ik niet verhuur als ik er ben.
Hoe verblijf je in het buitenland? Hotel? Appartement? camping?
Dat hangt er helemaal vanaf. Ik ben nu in Japan en pak meestal een camping, dat is wel erg leuk. In de steden een hostel, ook gezellig. In goedkopere landen pak ik een hotel, daar hou ik zelf niet van want onpersoonlijk. Maar mag ook graag wildkamperen, dat geeft mij de grootste vrijheid.
Wat doe je in het buitenland allemaal? Lijkt mij dat je meer doet dan alleen fietsen of de motor pakken in het buitenland.
Ik heb geen vast plan. Alles komt zoals het komt en gaat. Als ik zin heb een dag verder te fietsen of met de motor, dan doe ik dat. Zo niet, dan lees ik een boek, videobel ik met bekenden, ga wat lanterfanten, haal koffie en pak ik mijn rugzak voor een wandeling. Kom ik wat interessante dingen tegen, dan blijf ik langer. Kom ik vrijwilligerswerk tegen, blijf ik een week. Tref ik leuke mensen, dan nog veel langer. Niks staat vast.

[ Voor 23% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 16:18 ]

Pagina: 1 ... 155 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.