Ja en?
Ik geef alleen een praktijkvoorbeeld hoe het ook anders zou kunnen.
Ik vraag niemand zich in te leven in wat dan ook.
Ik leef me ook niet in in de doorsnee situatie van anderen => huisje, tuintje, boompje gebonden aan een dertigjarige leeftijd waardoor je moet blijven hollen achter steeds meer en hoger inkomen.
Ook niets mis mee want iedereen doet maar wat hij de beste manier vindt. En ik heb er geen probleem mee dat ik me daar niet in kan vinden want het is mijn keuze.
Waarom zou dat andersom dan wel moeten?
Daarmee geef ik geen waardeoordeel over jou of over anderen, maar ieder ziet het gewoon heel erg vanuit zijn eigen perspectief, ervaringen, kennis etc. en dan is het als daar veel verschil in lastig om elkaar te begrijpen.
Uiteraard ziet en handelt iedereen vanuit het eigen perspectief.
En daar is, mijn mening, niets mis mee.
Het is hier een forum, delen van meningen en ervaringen. Geen kerk waar men zieltjes moet winnen en wie niet mee is met de dogma's naar de hel gaat.

Er zijn een paar bekende bloggers in de FI / FIRE wereld. Generaliserend: de meeste mensen die veel geld verdienen en gewoon veel sparen, beetje zelf klussen e.d. vallen in de categorie Mr. Money Mustache. Veel mensen (niet allemaal!) die het hier volgen zitten in deze groep.
Andere mensen die niet per se heel veel verdienen maar op andere, nogal afwijkende manieren, veel weten te sparen door hele beperkte uitgaven vallen een beetje in de "early retirement extreme" (ERE) categorie. Ik weet niet of je bekend bent met het boek, blog of forum maar jij bent volgens mij een persoon die daar in past. En binnen die groep zul je zien dat je minder extreem bent en dat er juist veel meer mensen zijn die met "slechts 400K" FO zijn e.d.
Nee niet mee bekend en heb daar ook geen noodzaak aan.
Ik moet niet zo noodzakelijk in één of ander hokje passen. Maar als je daar gelukkig van wordt om anderen in te kunnen delen in een of ander hokje mij niet gelaten hoor.
En nogmaals, ik beschouw mezelf als FO niet als FIRE. Voor mij zijn dat twee verschillende begrippen. En het uitgangspunt van dit topic is eerder FO dan FIRE (volgens de titel van dit topic).
Ikzelf zit er een beetje tussenin denk ik, maar ik voel me qua denkwijze vaak meer aangetrokken tot ERE.
Mag. Ik heb daar geen probleem mee.
Wat ik wil zeggen, wees bewust dat als je meer extreme zaken post (in de ogen van anderen) je meer onbegrip, vragen, commentaar zult krijgen.
Daar ben ik me bewust van want maakt al lang deel uit van mijn leven.
Ik heb daar geen probleem mee. Noch om mijn eigen visie te verdedigen.
Wat iets totaal anders is dan dat anderen dat zouden moeten volgen. Dat laatste is iets dat anderen er meestal voor zichzelf van maken. Niemand moet mijn visie volgen. voor mijn part gaat iedereen, extreem gesteld, in de bijstand of blijft jagen op steeds meer. En alles daar tussenin. Het is hun leven/rekening.