Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
Het gaat mij ook niet om het kunnen of willen beleven van avonturen, maar om de manier waarop je die avonturen wilt en kunt beleven. Bij veel mensen wordt dat op oudere leeftijd toch iets lastiger. Het is daarom goed om er rekening mee te houden dat je op je 70ste misschien niet meer op een slaapmatje in je koepeltent kunt of wilt slapen, maar dat je een iets duurdere optie zult moeten of willen kiezen. Daarom zou ik in deze situatie in het FO budget ook rekening houden met een flinke, bovengemiddelde, stijging in de kosten. Mijn vraag, of zorg, was meer of daar ook rekening mee was gehouden of niet.
Om te beginnen lig ik al niet wakker van wat voor "veel mensen" op welke leeftijd dan ook lastig is.
Het hangt er gewoon vanaf wat je individueel wenst en in welke conditie men zich individueel op peil wil houden om wat dan ook te doen. Op welke leeftijd dan ook.
Je hebt mensen die op hun dertigste met moeite uit de MacDonnalds gerold komen en mensen die op hun negenstigste nog met de glimlach 100 km stappen. En alles daar tussen in.
Slapen op een matje in een geodetische tent is niet leeftijdsgebonden.
Net zoals rondtrekken op een motor niet leeftijdsgebonden is.
Het is maar wat jezelf gewend bent en vooral wat je zelf wil.
Het een sluit het ander ook niet uit. Je kan net zo goed een deel van een reis in een tentje doorbrengen, een deel in een basic B&B of budget baanhotel en een deel in een luxe resort op een maginfieke plek gelegen.
Het een moet het ander niet uitsluiten.
Nog maar recent terug van een motorreis met passagier, tent en bagage voor een maand en de nacht doorgebracht in een tent naast een stroompje in de Picos de Europa , een budgethotel van 35 € voor twee personen midden een industrieterrein tot een suite in een vier sterrenhotel met uitzicht over de baai van San Sebastian. Om maar te zeggen, het één moet het ander niet uitsluiten.
En ik ben al lang geen dertig meer en vanuit het standpunt van een twintiger waarschijnlijk al stokoud.
Moet wel zeggen dat de kwaliteit van tentjes en slaapmatjes er met sprongen op vooruit gegaan is vergeleken met de tijd dat ik nog een twintiger was. Dat scheelt dus ook al en het verschil zit hem meestal in de details.

Nee, absoluut geen angst. Maar puur realiteitszin omdat de praktijk leert dat bij veel mensen met zo'n low-budget levenshouding de kosten voor het leven in de loop van de decennia relatief meer stijgen. Ook als dat niet hun eigen wens is/was. En dat het daarom verstandig is om daar rekening mee te houden.
Ook een te relativeren uitspraak.
Wat voor de een een low budget levenshouding is (als ik het goed heb kunnen volgen een beschikbaar maandbudget van minstens 2000 €?) is voor een ander een budget om van te dromen.
Maar, wat ik ook al eerder heb gezegd, het gaat niet alleen om wat je zou willen aan "luxe", maar ook om wat je (fysiek) nog aankunt.
De uitzonderingen niet te na gesproken, als er iets is dat je grotendeels in de hand hebt dan is het wel je fysieke conditie tot op latere leeftijd.
Niet iedereen kan op zijn 70ste nog de "primitieve" levensstijl aanhouden die hij enkele decennia daarvoor aankon. Dat is lang niet altijd een wens naar meer luxe, maar vaak ook simpelweg je fysieke gestel. En het is verstandig om er rekening mee te houden dat je ook in die situatie terecht kunt komen. Ook al zou je nog zo graag op je 70ste nog met een rugzak liftend de wereld door trekken met niet veel meer dan een matje en wat kleren, dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Nee en niet iedereen wil dat.
Maar ga je nu ook al beginnen met de dooddoener dat niet alles voor "iedereen" weggelegd is?
Met die instelling geraak je nergens en doe je niets meer. Dat is voor een deel van de mensen op hun zeventigste inderdaad niet weggelegd. Maar dat is ook niet weggelegd voor een deel van de twintigers, dertigers,.......
Kijk wat je zelf wil/kan bereiken en hoe je zelf wil/kan leven en lig niet wakker van wat de mogelijkheden en beperkingen van "de anderen" zijn en al helemaal niet wat anderen menen te moeten denken van je levensstijl/houding. Meer is het niet hoor.
Veel "onoplosbare problemen" zitten gewoon in de mensen hun hoofd en weerhoudt hen ervan om ze in de praktijk tegemoet te treden en er een oplossing voor te bedenken.