Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 20:20
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

In Nederland zijn mijn totale minimale lasten €700/maand en bij leegstaan huis €400. Als ik er ben dan reken ik €700 voor in Nederland zijn. Benzine, OV, horeca, etc etc. Dan zit ik op €1400 totale kosten als ik in Nederland ben.

Vaak verhuur ik mijn huis als ik weet echt 7 maanden achtereen weg te blijven. Dan heb ik als netto inkomsten €5000 en is mijn reis zowat betaald. Verder krijg ik van mijn ouders de maximale schenking van €6000 uit "warme" hand, wat ik niet nodig heb overigens.
Mijn totale uitgaven uit eigen vermogen, zijn dus rond €6000-€10000/jaar.

Op reis is een beetje afhankelijk van waar en hoe. Ik reken rond €1000/maand. Plus de kosten thuis, zit ik dan op €1400 totaal.

Ik ben gefire'd met 250k ongeveer. Dat is nu rond 350k. Na 8 jaar zonder werken. 50/50 SP500/eStoxx600. Daarnaast heb ik een 75% afgelost huis in Nederland.

[...]

Dat hangt er helemaal vanaf. Ik ben nu in Japan en pak meestal een camping, dat is wel erg leuk. In de steden een hostel, ook gezellig. In goedkopere landen pak ik een hotel, daar hou ik zelf niet van want onpersoonlijk. Maar mag ook graag wildkamperen, dat geeft mij de grootste vrijheid.

[...]

Ik heb geen vast plan. Alles komt zoals het komt en gaat. Als ik zin heb een dag verder te fietsen of met de motor, dan doe ik dat. Zo niet, dan lees ik een boek, videobel ik met bekenden, ga wat lanterfanten, haal koffie en pak ik mijn rugzak voor een wandeling. Kom ik wat interessante dingen tegen, dan blijf ik langer. Kom ik vrijwilligerswerk tegen, blijf ik een week. Tref ik leuke mensen, dan nog veel langer. Niks staat vast.
Waanzinnig leuk om te lezen, echt inspirerend hoe jij FIRE op je eigen manier invult.

Als jij zeven maanden weg gaat, ben je dan ook altijd in één land/regio? Want ik kan me voorstellen dat reiskosten flink drukken op je budget.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
TechHunter schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:03:
[...]

Waanzinnig leuk om te lezen, echt inspirerend hoe jij FIRE op je eigen manier invult.

Als jij zeven maanden weg gaat, ben je dan ook altijd in één land/regio? Want ik kan me voorstellen dat reiskosten flink drukken op je budget.
Ja. Alhoewel dat "kosten drukken" niet mijn doel is. Meestal heb ik het plan van A naar B te rijden en pak niet het vliegtuig. Want, juist tussen A en B is veel te ervaren. Je ziet de natuur, cultuur en mensen veranderen. Je moet moeite doen, bijvoorbeeld door soms delen te moeten liften of een half zinkende ferry nemen. Een vliegtuig mist immers alles, het is een soort portal. En meestal reis ik heel langzaam vergeleken met anderen. Wat ik afgelopen 10 jaren gedaan heb hieronder, elke trip is tussen 6 en 8 maanden.

1999- 2014. 15 jaar fulltime gewerkt. Mijzelf (bijna) Fire verklaard in zomer van 2014, toen was ik 41. In 2015 nog 6 maanden een laatste betaalde baan genomen en toen was het over en uit.
2014/2015- jaar op motor naar India/Nepal/Iran
2015- laatste half jaar gewerkt.
2016- jaar naar Mongolië gereden en terug
2017 - naar Nigeria gereden en weer terug op motor, inclusief 3 maanden Marokko.
2018- rondje ZO-Azie op de fiets. Vietnam, Laos, Thailand, Maleisië, Singapore.
2019- rondje zuid-Amerika op een gekochte crf250 daar.
2020/2021: totaal 1,5 jaar tijdens Covid19 door Europa gereden op motor.
2022: 3 maanden Marokko, Canarias en Spanje met motor.
2023/2024: (vanaf juni) in Japan. In december door naar NewZealand en Indonesië, met fiets. Mei 2024 thuis.

Plannen genoeg. Alhoewel ik weinig plan.

2025 weer langer (>1 jaar) weg, met motor naar Cape Town via Saoudi Arabie.
2026 fietsend van West naar Oost Indonesië, Filipijnen, Papoea.

2027 rondje Canada, USA, Panama. Misschien in een jaar.

Dan ben ik 52. En 12 jaar Fire.

Zoals ik eerder zei, eindeloos veel leuker dan mijn "oude" leven als ICTer. Als ik vanuit mijn mindset weer dat werk en leven moet doen, dan zou ik echt zwaar depressief worden, alleen de gedachte eraan al, doet mn hartslag omhoog gaan. Als ik aan die tijd terug denk, dan was ik echt een totaal ander persoon. Huidige versie is leuker.

[ Voor 20% gewijzigd door kabelmannetje op 27-08-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:24:
[...]
Zoals ik eerder zei, eindeloos veel leuker dan mijn "oude" leven als ICTer. Als ik vanuit mijn mindset weer dat werk en leven moet doen, dan zou ik echt zwaar depressief worden, alleen de gedachte eraan al, doet mn hartslag omhoog gaan. Als ik aan die tijd terug denk, dan was ik echt een totaal ander persoon. Huidige versie is leuker.
Wat deed je voor ICT werk en wat vondt je er niet leuk aan (en wat wel)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

In Nederland zijn mijn totale minimale lasten €700/maand en bij leegstaan huis €400. Als ik er ben dan reken ik €700 voor in Nederland zijn. Benzine, OV, horeca, etc etc. Dan zit ik op €1400 totale kosten als ik in Nederland ben.

Vaak verhuur ik mijn huis als ik weet echt 7 maanden achtereen weg te blijven. Dan heb ik als netto inkomsten €5000 en is mijn reis zowat betaald. Verder krijg ik van mijn ouders de maximale schenking van €6000 uit "warme" hand, wat ik niet nodig heb overigens.

Op reis is een beetje afhankelijk van waar en hoe. Ik reken rond €1000/maand. Plus de kosten thuis, zit ik dan op €1400 totaal.

Ik ben gefire'd met 250k ongeveer. Dat is nu rond 350k. Na 8 jaar zonder werken. 50/50 SP500/eStoxx600. Daarnaast heb ik een 75% afgelost huis in Nederland.

[...]

Dat hangt er helemaal vanaf. Ik ben nu in Japan en pak meestal een camping, dat is wel erg leuk. In de steden een hostel, ook gezellig. In goedkopere landen pak ik een hotel, daar hou ik zelf niet van want onpersoonlijk. Maar mag ook graag wildkamperen, dat geeft mij de grootste vrijheid.

[...]

Ik heb geen vast plan. Alles komt zoals het komt en gaat. Als ik zin heb een dag verder te fietsen of met de motor, dan doe ik dat. Zo niet, dan lees ik een boek, videobel ik met bekenden, ga wat lanterfanten, haal koffie en pak ik mijn rugzak voor een wandeling. Kom ik wat interessante dingen tegen, dan blijf ik langer. Kom ik vrijwilligerswerk tegen, blijf ik een week. Tref ik leuke mensen, dan nog veel langer. Niks staat vast.
Gaaf. Jaloers, en dat zeg ik niet vaak.

Ik tag even mijn maat @blubbers

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

GG85

.......

jerh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Ik schreef dit al eens eerder. Je komt niet bepaald empathisch over door de manier waarop je schrijft. Komt vooral mi doordat je nogal je eigen zienswijze continue inbrengt en weinig ruimte voor andere laat en je eigen ik nogal centraal stelt.

Je zienswijze kan ik verder prima volgen, maar is mi niet voor veel mensen in NL een pad wat gekozen wordt. En ook niet zonder risico’s voor de meesten.
Exact, mooi dat je je ervaringen deelt @IvoB2, daar is dit topic tenslotte voor, maar waar mensen (ik in elk geval) fel op reageren is de manier van schrijven.
Je stelt (terecht) dat jouw manier voor 95% niet toegangelijk is maar schrijft vervolgens wel heel vaak over dat je 'gewoon' dit en 'gewoon' dat hebt gedaan en dat men vooral kansen moet pakken en niet op zijn gat moet blijven zitten en niet klagen etc etc.
Daarmee lijkt het er sterk op dat je een nogal groot waardeoordeel hebt richting anderen en daarnaast lijk je je totaal niet bewust van andere omstandigdheden zoals Belgie vs NL, nu geboren of 40 jaar geleden, je omgeving en opvoeding, etc etc.

No offence maar op mij komt het over als de zoveelste 60+-er die een "de jeugd van tegenwoordig is gewoon lui en moet meer kansen pakken en harder werken, bij mij ging het ook niet vanzelf" verhaal ophoud tot in der treuren. Wat meer blijk van inzicht richting de situatie (zonder schuld) van anderen zou je sieren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
Wat deed je voor ICT werk en wat vondt je er niet leuk aan (en wat wel)?
Heb 7x een andere baan gehad. Van (kort) webprogrammeur, tot (senior) Unix/linux web/systeembeheer voor de overheid, uitvoeren diverse projecten in gemeenteland, IT coördinator, IT projectcoördinator in zorg en bouw.

vond het werk in de hele breedte niet interessant. Vaak geprobeerd een ander vakgebied te krijgen, maar nooit gelukt. Wel steeds iets meer richting coördinatie, maar altijd ook in ICT.

Niet leuk:

- de meest saaie, conservatieve, rechtlijnige en standaard-mensen die ik kan bedenken
- nerds met allerlei autistische trekken
- mensen zonder leven, saaie hobby
- inspiratieloos werk
- de materie zelf boeide mij helemaal niks
- elke dag hetzelfde truukje.
- de cultuur van haantjes in pakken, de manipulatie, de ellebogen van hoger kader.
- elke dag uren treurig op een stoel zitten, achter een schermpje, in een zielloos pand. Kostbare uren van mijn leven tikken nutteloos voorbij.
- altijd dom praat. Over files, auto's, merkjes kleding, verbouwingen in kasten van huizen.

Wat wel: eigenlijk niets. Ook logisch, gezien hoe ik nu "echt" wil leven, het nu, kan daar niet verder van af staan. Behalve een ICTklus in een ziekenhuis, waar heel veel persoonlijk contact was met mensen vol passies. En altijd wel een goed salaris. Achteraf gezien was een opleiding richting bioloog, de zorg of werktuigbouwkundige slimmer geweest. Fire hield mij wel op de been voor "datum X".

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 27-08-2023 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
BFmango schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Gaaf. Jaloers, en dat zeg ik niet vaak.

Ik tag even mijn maat @blubbers
En als je dat wil, dan kan het ook gewoon...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Oh, bovenstaande posts zijn voor mij wel een echte eye-opener. Dat zou eigenlijk betekenen dat ik al FIRE ben. Mijn inkomsten uit vermogen en ook een 'jaarlijkse toelage' dekken mijn uitgaven. Mijn volledige salaris gaat naar deposito's/spaarrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:00:
Ik vind het in principe best interessant als andere insteek wat Ivo te zeggen heeft. Maar voor hem is het wel heel makkelijk van: "Koop gewoon een huis voor €150k, knap hem wat op, en verkoop hem voor €300k". En aan de ene kant zegt hij wel steeds dat 95% van de mensen niet dat kunnen, maar de volgende post is wel weer in dezelfde trant.
Ga jij er dan van uit dat voor 95% van de mensen dit topic enige realistische betekenis heeft?
Mijn mening/ervaringen moet je dan ook uitsluitend zien binnen dit topic.
En dat gaat dan inderdaad over hooguit 95% van de mensen.
En van die hooguit 5% van de mensen bewandelen velen er dan nog eens verschillende wegen.
Er is nu eenmaal geen vastomlijnd te volgen kader dat leidt tot FO en/of FIRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DeadLock schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:30:
Hoewel mijn eigen weg richting FO eerder bij die van Ivo aansluit vind ik de schrijfstijl ook heel erg drammerig over komen. Het is erg fijn dat je gekozen en bewandelde pad goed gewerkt heeft voor je, maar dat wilt niet perse zeggen dat dezelfde formule zomaar te herhalen valt. Ik vind het ook lastig de rode draad te zien in het verhaal, buiten vanzelfsprekend een sobere levensstijl en lage lopende kosten.
Tja, ieder zijn schrijfstijl. Er wordt bij mijn weten nergens een welbepaalde schrijfstijl opgelegd?
Ik zeg ook nergens dat die "formule" (wat het niet eens is) door wie dan ook herhaald moet worden.
Ik lees hier ook genoeg verwachtingen (bv. van het bijeenscharrelen van minstens 1,7 miljoen om jezelf veilig FO te kunnen wanen tot het streven naar een zo hoog mogelijk inkomen om voor je veertigste FIRE te zijn waar ik mezelf totaal niet in kan vinden. So what? Dan volg ik die weg gewoon niet maar iets anders.
Ik pik er alleen uit waar ik zelf iets mee kan en laat de rest voor wat het is.
Zouden er beter meer doen.
De meesten kunnen niet zomaar even een "kluswoning" kopen van 200k zonder hypotheek. Zelfs met een 50% spaarquote bij een normaal bruto (jaar)loon van ~40k zou je daarvoor 13 jaar moeten sparen. En dan kan je de 10j nadien elk jaar je 50% spaarquote gebruiken om te renoveren.
Daar gaan we weer.
De meeste commentaren en meningen van mensen die al FO of FIRE zijn zijn gebaseerd op individuele ervaringen. Niet op een voor iedereen te volgen gemakkelijke formule die altijd kans op slagen biedt als je ze volgt.
Ga jij er dan van uit dat er wel een formule bestaat waarbij "de meeste mensen" gewoon op een welbepaalde leeftijd FO kunnen worden en/of voor een bepaalde leeftijd FIRE kunnen zijn?
Graag dan even die voor de hand liggende makkelijke formule delen want daar zit "iedereen" wellicht op te wachten.

En er is niets mis mee met eerst jaren sparen voor de aankoop van een woning en vervolgens nog jaren sparen en werken om ze te renoveren. Dat je die weg niet wil volgen is iets totaal anders dan dat het niet kan.
Na 20+ jaar heb je dan een mooie woning en kan je pas beginnen aan het sparen voor FO?
Daar heb ik inderdaad geen probleem mee.
Het is nooit mijn ambitie geweest om voor een bepaalde leeftijd FO te bereiken. Laat staan FIRE.
FO was ik zelf maar na 32 jaar in loondienst. En zelfs dan dacht ik er niet eens aan om dan de FIRE status te activeren.
Er is ook niets mis mee om al na 20 jaar sparen een mooie woning te verwerven. Veel mensen bereiken immers zelf dat punt nooit. Laat staan gelijktijdig FO en FIRE.
Ik geloof best dat je door het kopen van (de juiste!!) kluswoning een mooie hefboom kan creëren richting FO, maar je kan niet zomaar claimen dat het een pad is dat voor iedereen zomaar te bewandelen valt.
Ik schrijf inderdaad nergens dat het een pas is dat "zomaar" te bewandelen valt. Integendeel.
Dat is wat sommigen er tussen hun twee oren zelf van maken. Mijn punt is steeds geweest dat het niet altijd makkelijk moet zijn en dat - voor wie dat wil - moeilijk ook een te bewandelen weg kan zijn. "Zomaar" is er dus nooit bijgeweest. Dat maak jij (en anderen) er steeds van.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Ga jij er dan van uit dat voor 95% van de mensen dit topic enige realistische betekenis heeft?
Yep. Of misschien niet 95%, maar een hoop kunnen er wel vervroegd mee met pensioen gaan. Juist vanwege uitstekende stelsel wat we hier hebben, hoef je alleen tot aan je AOW / pensioen te overbruggen (even los van pensioengaten). En natuurlijk, veruit de meeste kunnen / willen dat niet op hun 40ste (iig niet met de noodzakelijke offers daarvoor). Maar het kan ook op je 63ste.
GioStyle schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:01:
Oh, bovenstaande posts zijn voor mij wel een echte eye-opener. Dat zou eigenlijk betekenen dat ik al FIRE ben. Mijn inkomsten uit vermogen en ook een 'jaarlijkse toelage' dekken mijn uitgaven. Mijn volledige salaris gaat naar deposito's/spaarrekeningen.
Nou, je bent FIRE als dat voor jou werkt. Als jij daarvan denkt: Dat lijkt mij wel wat (en als je het nog nooit eerder hebt gedaan, zou ik ook een plan B aanhouden). Voor mij zou het niks zijn, dus dan kan ik wel zeggen dat ik theoretisch FIRE ben, maar gezien ik daar niet gelukkig van zou worden, ben ik dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
GioStyle schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:01:
Nee, wanneer je inkomsten uit vermogen de uitgaven dekken ben je FO.
FIRE ben je pas wanneer je ook daadwerkelijk uit het beroepsleven stapt. De "FI" staat nl. voor de eerdere FO en de "RE" is nog een extra stap.
Of heb je die stap al gezet want dat is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:29:
[...]
Yep. Of misschien niet 95%, maar een hoop kunnen er wel vervroegd mee met pensioen gaan. Juist vanwege uitstekende stelsel wat we hier hebben, hoef je alleen tot aan je AOW / pensioen te overbruggen (even los van pensioengaten). En natuurlijk, veruit de meeste kunnen / willen dat niet op hun 40ste (iig niet met de noodzakelijke offers daarvoor). Maar het kan ook op je 63ste.
Het kan idd op elke leeftijd.
Maar of je op leeftijd x stopt met werken (in dit geval 63ste) FIRE te noemen hangt gewoon van de individuele pensioenleeftijd af. Iemand die op zijn 55ste pensioengerechtigd is en op zijn 63ste zich terugtrekt uit de loopbaan zou ik nu zelf niet onder de noemer FIRE plaatsen.
Persoonlijk zou ik pensioen ook niet echt meetellen binnen de status FO. Je blijft voor (een deel) van het inkomen dan immers afhankelijk van een derde partij, met name diegene die dat pensioen uitkeert.

En "een hoop" is uiteraard nietszeggend. Daar kan je alle kanten mee uit gezien geen objectief hard cijfers maar een subjectief gegeven. :)
Nou, je bent FIRE als dat voor jou werkt. Als jij daarvan denkt: Dat lijkt mij wel wat (en als je het nog nooit eerder hebt gedaan, zou ik ook een plan B aanhouden). Voor mij zou het niks zijn, dus dan kan ik wel zeggen dat ik theoretisch FIRE ben, maar gezien ik daar niet gelukkig van zou worden, ben ik dat niet.
Daarin verschillen we dan van uitgangspunt.
Volgens mij bestaat er niet zo iets als een theoretische FIRE want dat is een stap waar je bewust voor kiest.
Je doet het of je doet het niet.
Je kan wel in de praktijk al FO zijn en gewoon verder blijven werken als voorheen en daarna op eender welk ogenblik dat het je past daadwerkelijk kiezen voor FIRE. Of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik was iets te impulsief met mijn post. Ik ben het inderdaad eens met dat de term FIRE is op het moment dat je niet meer werkzaam bent en FO wanneer je je baan niet meer nodig hebt om rond te komen, maar je werkt nog wel. Dan bedoel ik voor mezelf FO. Ik werk blijkbaar niet (meer) omdat het financieel noodzakelijk is, maar meer voor mijn sociale skills/contacten. Ik ben een einzelgänger pur sang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ook wat dat laatste betreft kan je meerdere wegen bewandelen.
Ik heb bv. nog nooit zoveel tijd kunnen vrijmaken voor het onderhouden van (sociale) contacten dan vanaf de tijd dat ik geen betaalde baan meer heb.
Na FO ook nog jaren doorgewerkt. Gewoon omdat ik het werk uitdagend en leuk vond voor mezelf. Niet voor de sociale contacten.
Maar zoveel individuen, zoveel mogelijkheden om de tijd op een andere wijze in te vullen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Ivo, je bent vandaag gewoon een beetje ‘all over the place’. Elke 3e bijdrage is van jou, en dan antwoord je ineens op alle reacties, positief of negatief.

En steeds is het: het kan wel, want ik heb het gedaan.
Je moet simpelweg toegeven dat je naast je loon een heel stuk extra inkomen vergaard hebt door huizen te kopen, te renoveren en te verkopen met winst. Bij ons noemen ze dat op zijn minst een bijverdienste. Ik denk dat het bij jou regelmatig de hoofdverdienste was.
Goed voor jou, maar dat past niet bij iedereen. Ik had het in die fase van mijn leven niet gekunnen omdat ik 4 kinderen heb en een echtgenote die toen in een zware depressie gezakt is. Ik heb andere manieren gezocht en gevonden (promoties, bonussen, opties,.. ). Dat is ook niet voor iedereen weg gelegd, en er was een stevige geluksfactor met opties in 2008 door de beurscrash.
Ik ben geen CEO, maar als ik met het advies zou komen om even CEO van een groot bedrijf te worden en dat een jaar of 5 vol te houden, dan neemt niemand dit ernstig.

Wees iets minder dominant, en tracht je af en toe eens in de schoenen van iemand anders te zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/mIxfmixcENIAAAAd/palomitas-eating-popcorn.gif

Ik sta aan de kant van Team Tommie en de rest 😂

Al vind ik het wel grappig dat Ivo een dikke plaat voor zijn kop heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Tommie12 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:46:
Wees iets minder dominant, en tracht je af en toe eens in de schoenen van iemand anders te zetten.
Dat laatste lijkt me sowieso goed advies, en ik heb eerder ook al wel eens iets in de volgende richting geschreven, maar het hele FO/FIRE verhaal is sowieso natuurlijk lang niet voor iedereen mogelijk. FIRE a la kabelmannetje is wellicht op papier nog voor een grote hap mensen in theorie wel haalbaar, maar in de praktijk is dat natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd. Niet iedereen wil/kan wildkamperend door het leven met de motor. Als je kinderen hebt - en die hebben natuurlijk veel mensen - dan zit je al in een compleet andere realiteit. En zo zijn er 101 factoren die zorgen voor persoonlijke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:04:
[...]

Dat laatste lijkt me sowieso goed advies, en ik heb eerder ook al wel eens iets in de volgende richting geschreven, maar het hele FO/FIRE verhaal is sowieso natuurlijk lang niet voor iedereen mogelijk. FIRE a la kabelmannetje is wellicht op papier nog voor een grote hap mensen in theorie wel haalbaar, maar in de praktijk is dat natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd. Niet iedereen wil/kan wildkamperend door het leven met de motor. Als je kinderen hebt - en die hebben natuurlijk veel mensen - dan zit je al in een compleet andere realiteit. En zo zijn er 101 factoren die zorgen voor persoonlijke verschillen.
IvoB gaat niet op de motor maar kabemannetje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:46:
Ik denk dat het bij jou regelmatig de hoofdverdienste was.
Dat dacht je dan verkeerd.
Het is nooit een goed uitgangspunt om op basis van louter eigen veronderstellingen over een ander te willen scoren. Maar de details daarover zijn blijkbaar al eens allemaal geschreven dus dat gaan we niet meer herhalen. :+
En door even in jouw schoenen te gaan staan of in eender wiens schoenen is niemand gebaat.
Je krijgt er dan misschien zelf een iets beter gevoel door maar in het kader van dit topic zou het geen enkel verschil gemaakt hebben.
Net zoals je "bijdrage" overigens. Volstrekt argumentum ad hominen en niets bijdragend aan het onderwerp van het topic zelf.
En, als ik dan toch even, overigens op jouw aanraden, in jouw schoenen moet gaan staan mag ik toch hopen dat al die kinderen telkens een eigen welbewuste keuze waren en geen "ongeluk" noch de schuld van een ander?

Soit, nog iets on topic toe te voegen? Bijvoorbeeld jouw plan hoe je op x jaar tijd aan 1,7 miljoen euro spaarquota geraakt en hoe dat binnen de mogelijkheden van iedereen ligt zodat iedereen daaruit kan leren hoe ze met gerust gemoed op tijd FIRE kunnen bereiken?
Als ik hier nu één ding "geleerd" heb dan is het wel dat het blijkbaar een noodzaak is dat wanneer je een mening hebt of een ervaring deelt over een (deel van) de persoonlijk gevolgde weg dat deze toepasbaar moet zijn voor "iedereen". :?
Kan dat niet hou je het beter voor jezelf?
Het gaat hier dan toch erg stil houden wanneer je die "regel" op "iedereen" gaat toepassen. :)

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 00:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabelmannetje
Hielko schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:04:
[...]
maar het hele FO/FIRE verhaal is sowieso natuurlijk lang niet voor iedereen mogel FIRE a la kabelmannetje is wellicht op papier nog voor een grote hap mensen in theorie wel haalbaar, maar in de praktijk is dat natuurlijk voor de meeste mensen niet weggelegd.
Je spreekt jezelf tegen. Het is óf haalbaar, óf niet. Dat dat voor de meeste mensen niet is weggelegd, heeft meer met hun andere prioriteiten in het leven te maken dan het vroeg met pensioen te gaan.

Persoonlijk ben ik in een jaar of 17 gefire'd. Wegens wat sabbaticals, is dat een jaar of 15 netto fulltime werk. En dat is ongeveer een SR van 50%. Wist ik eerder van Fire, dan had ik dat makkelijk naar 10 jaar werk kunnen brengen door betere financiële keuzes. Verder had ik de meeste tijd geen partner met wie ik een groot deel van de kosten had kunnen delen.
Niet iedereen wil/kan wildkamperend door het leven met de motor.
Dat is wel heel zwart/wit. Ik woon een groot deel van het jaar gewoon in Nederland. En verblijf vaker in hotels dan ik wildkampeer tijdens het reizen. Wat anderen willen, vind ik ook helemaal niet zo interessant. Als zij consumeren, ga ik dat gedrag echt niet overnemen. Deze opmerking is dan ook totaal irrelevant.
Als je kinderen hebt - en die hebben natuurlijk veel mensen - dan zit je al in een compleet andere realiteit. En zo zijn er 101 factoren die zorgen voor persoonlijke verschillen.
Kinderen neem je, volgens mijn laatste kennis. En, ook dan kan je gewoon Fire worden, echt niet zo heel moeilijk.

[ Voor 14% gewijzigd door kabelmannetje op 27-08-2023 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Toch wel maar volstrekt off topic.
Daar bestaan dan weer andere fora voor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:35:
[...]
Kinderen neem je, volgens mijn laatste kennis. En, ook dan kan je gewoon Fire worden, echt niet zo heel moeilijk.
Behalve als je een ongelukje krijgt. Dan is het niet gepland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:57:
[...]
Wat wil je nu precies zeggen? Dat mensen niet Fire kunnen worden omdat ze allemaal ongelukjes krijgen met kinderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
OMG, de "excuses" en "uitvluchten" worden met de minuut lachwekkender.
We zijn wel de jaren zestig al meer dan een halve eeuw voorbij hoor.
Tijd om je op meerdere vlakken eens te laten voorlichten. :+

Soit, on topic blijkbaar niets meer op te rapen. Tijd voor :z ;w

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:24
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Ik ben nu halverwege mijn 6 maanden fietstrip door Japan. Meer geleerd hier, dan in mijn 17 jaren op "kantoor".
Gaaf om je hele verhalen en reizen te lezen. Mooi om te lezen.

Ik quote deze speciaal, omdat altijd nieuwsgierig ben naar wat men dan leert...
Ik kan het wellicht invullen, maar ik ben nieuwsgierig naar jouw leerervaringen / momenten.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:08
[...]

[...]

[...]

Klinkt als een mooi en avontuurlijk leven. Tegelijk vraag ik me af of je deze levensstijl kunt en wilt volhouden als je straks 60/70/80 jaar oud bent. Ik heb toch het idee dat dit niet iets is wat je de rest van je leven kunt/wilt blijven doen, zeker niet voor dit budget. Althans, dat zou ik zelf hebben :) . En dan kun je je afvragen of het niet eerder een avontuurlijke levensfase is, dan dat je echt voor de rest van je leven financieel onafhankelijk bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Tja, ieder zijn schrijfstijl. Er wordt bij mijn weten nergens een welbepaalde schrijfstijl opgelegd?
Ik zeg ook nergens dat die "formule" (wat het niet eens is) door wie dan ook herhaald moet worden.
Je zegt inderdaad niet dat het een formule is die door iedereen herhaald zou moeten worden. Je suggereert wel dat het een weg is die voor iedereen door de eigen keuzes te begaan is.
Ik schrijf inderdaad nergens dat het een pas is dat "zomaar" te bewandelen valt. Integendeel.
Niet zomaar, maar je doet wel voorkomen alsof het voor iedereen met wat moeite mogelijk zou moeten zijn. Met open deuren zoals "zorg dan dat je aan boord geraakt" en "Mijn punt is algemeen gesteld dat het kan voor wie dat wil" suggereer je dat de mogelijkheid om die eigen woning krijgen voornamelijk van jezelf afhangt en voor iedereen mogelijk zou zijn. Terwijl er dus juist ontzettend veel mensen zijn bij wie die keus er niet is.

Het is mooi om jouw ervaringen te lezen. Maar het suggereren dat dit iets is wat voor iedereen, met de juiste concessies, mogelijk zou zijn, is simpelweg een onjuiste suggestie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:33:
[...]

Dat dacht je dan verkeerd.
Het is nooit een goed uitgangspunt om op basis van louter eigen veronderstellingen over een ander te willen scoren. Maar de details daarover zijn blijkbaar al eens allemaal geschreven dus dat gaan we niet meer herhalen. :+
En door even in jouw schoenen te gaan staan of in eender wiens schoenen is niemand gebaat.
Je krijgt er dan misschien zelf een iets beter gevoel door maar in het kader van dit topic zou het geen enkel verschil gemaakt hebben.
Net zoals je "bijdrage" overigens. Volstrekt argumentum ad hominen en niets bijdragend aan het onderwerp van het topic zelf.
En, als ik dan toch even, overigens op jouw aanraden, in jouw schoenen moet gaan staan mag ik toch hopen dat al die kinderen telkens een eigen welbewuste keuze waren en geen "ongeluk" noch de schuld van een ander?

Soit, nog iets on topic toe te voegen? Bijvoorbeeld jouw plan hoe je op x jaar tijd aan 1,7 miljoen euro spaarquota geraakt en hoe dat binnen de mogelijkheden van iedereen ligt zodat iedereen daaruit kan leren hoe ze met gerust gemoed op tijd FIRE kunnen bereiken?
Als ik hier nu één ding "geleerd" heb dan is het wel dat het blijkbaar een noodzaak is dat wanneer je een mening hebt of een ervaring deelt over een (deel van) de persoonlijk gevolgde weg dat deze toepasbaar moet zijn voor "iedereen". :?
Kan dat niet hou je het beter voor jezelf?
Het gaat hier dan toch erg stil houden wanneer je die "regel" op "iedereen" gaat toepassen. :)
Jouw methode moet zeker niet voor iedereen toepasbaar zijn, net dat is mijn punt.
Mijn methode werkt ook niet voor iedereen, net omdat we andere keuzes maken.
Maar elke kritische noot wijs je af, of geef je het label ‘ad hominem’.

En je dominantie in dit topic gaat maar door. Sinds mijn kritische noot heb je terug 3 keer je mening moeten doorduwen. En 2 keer schrijf je dat een een bedrag van 1,7 mio belachelijk is. Dat is ad hominem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
MneoreJ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:41:
"Lieve X,

Met inachtneming van de opzeggingstermijn zoals vermeld in onze relatievoorwaarden zeg ik, met ingang van de eerste van de komende maand, onze relatie op. Helaas moet ik constateren dat onze verwachtingen voor onze levensstandaarden te ver uit elkaar liggen om van een succesvolle unie te kunnen spreken. Pogingen die aan beide kanten gedaan zijn tot toenadering hebben helaas niet geleid tot een standaard die voor beide partijen acceptabel is. Zou de situatie zich ontwikkelen langs de huidige lijnen dan zou het mij onmogelijk worden om de door mij gewenste financiële onafhankelijkheid te bereiken op een acceptabel tijdstip.

Ik wil benadrukken dat dit besluit noch onverhaast, noch met rancune genomen is; ik heb onze relatie altijd als zeer prettig ervaren in aspecten anders dan de financiële. Ik hoop dan ook dat ook jij altijd met genoegen terug zult denken aan de tijd die we samen ervaren hebben, en ik blijf beschikbaar voor het verstrekken van referenties aan toekomstige partners.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd verblijf ik, met de meest innige hoogachting,

F. O. Nastrever"
Is Ivo zijn methode niet de beste? Shit.. En ik dit weekend net de ontslagbrief bij mijn vriendin ingeleverd :'(
Had ik het maar eerder gelezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kabelmannetje
Loft schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:43:
[...]

Gaaf om je hele verhalen en reizen te lezen. Mooi om te lezen.

Ik quote deze speciaal, omdat altijd nieuwsgierig ben naar wat men dan leert...
Ik kan het wellicht invullen, maar ik ben nieuwsgierig naar jouw leerervaringen / momenten.
Niet alleen Japan, maar in het algemeen. Hoe de wereld werkt, waarom je iets denkt wat achteraf niet blijkt te kloppen. Over écht fysiek en mentaal doorzetten, over hulp die overal is. Dat je vraagt, het antwoord altijd "ja" is. Dat mensen overal dezelfde dromen hebben
Hoe waanzinnig mooi de natuur is. Dat er veel problemen zijn die we in Nederland niet kennen en zelf veroorzaken. Dat we in Nederland een stelletje verwende eikels zijn, hoe veel wij weten vergeleken met anderen. Dat je weinig nodig hebt om blij te kunnen zijn. Enz.

Op het werk leer je kunstjes, niet over het echte leven om mens te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 09:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:26:
[...]
Klinkt als een mooi en avontuurlijk leven. Tegelijk vraag ik me af of je deze levensstijl kunt en wilt volhouden als je straks 60/70/80 jaar oud bent. Ik heb toch het idee dat dit niet iets is wat je de rest van je leven kunt/wilt blijven doen, zeker niet voor dit budget.
Ik heb meerdere mensen ontmoet in die leeftijd die dat prima konen en ook vonden. Verschillende mensen, verschillende wensen en mogelijkheden.
Overigens, met een huis in NL voor driekwart afgelost, het vermogen wat hij heeft, later AOW erbij, zal hij het waarschijnlijk nog meer geld hebben als heel veel andere mensen.
Kabelmannetje kennende komt dat helemaal goed, al reizende of meer in Nederland of op een andere manier.
Hopelijk kunnen we het over een jaar of 30 allemaal nog lezen hoe het gegaan is :+.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Klinkt als een mooi en avontuurlijk leven. Tegelijk vraag ik me af of je deze levensstijl kunt en wilt volhouden als je straks 60/70/80 jaar oud bent. Ik heb toch het idee dat dit niet iets is wat je de rest van je leven kunt/wilt blijven doen, zeker niet voor dit budget.
Deze vraag krijg ik vreemdgenoeg heel vaak en snap nooit waarom. Als ik namelijk geen zin erin heb, doe ik het niet. Het is geen verplichting. Als ik over 5 jaar totaal anders wil leven, dan doe ik dat. Dankzij Fire heb ik heel veel opties die anderen niet hebben.

Mijn leven kan gewoon aangehouden worden. In veel landen lukt het je echt niet om veel meer uit te geven dan €30/dag. Ik wildkampeer, couchsurf of neem hostels ook niet om geld te besparen, maar omdat ik het leuker/persoonlijker vind dan hotels. Ook met een budget van €100/dag ben ik gewoon Fire.
Althans, dat zou ik zelf hebben :) . En dan kun je je afvragen of het niet eerder een avontuurlijke levensfase is, dan dat je echt voor de rest van je leven financieel onafhankelijk bent.
Ja, maar jij bent niet ik natuurlijk. En of het een avontuurlijke levensfase is, vind ik ook niet zo interessant. Ik doe het omdat ik het leuk vind, niet omdat ik in "een fase" in mijn leven moet labelen.

Verder ben ik gewoon financieel onafhankelijk, snap ook deze opmerking even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Na het ongeluk gaat een bedenktermijn van 22-24 weken in, genoeg tijd om te plannen. Het is zeker geen makkelijk keuze, maar er is een keuze. Dankzij mijn oudste hebben we destijds ook een huis gekocht en zijn we financiën serieuzer gaan nemen. Het sluit echter ook weer aan op je partnerkeuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Deze vraag krijg ik vreemdgenoeg heel vaak en snap nooit waarom. Als ik namelijk geen zin erin heb, doe ik het niet. Het is geen verplichting. Als ik over 5 jaar totaal anders wil leven, dan doe ik dat. Dankzij Fire heb ik heel veel opties die anderen niet hebben.
[...]
Ik krijg ook vaak vragen in deze trend. Het komt volgens mij omdat mensen vooral redeneren vanuit problemen en angst. Het feit dat je nu een bepaalde weg bewandeld (of in jouw geval fietst) betekend het niet dat je dit verplicht je hele leven moet doen.

Hetzelfde geldt voor mijn situatie. Op het moment dat ik het niet meer leuk vind in het ver weg land van mijn vrouw dan verhuis ik. Er zijn altijd zeldzame scenario's te bedenken waarbij het beter is als je in NL woont maar zoals gezegd dat is redeneren vanuit angst. Tot nu toe blijkt steeds de werkelijkheid een stuk makkelijker dan ik mij vooraf had voorgesteld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rube
Voor elke oplossing is een mogelijk probleem te verzinnen - voor bijna elk probleem is een oplossing te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Klinkt als een mooi en avontuurlijk leven. Tegelijk vraag ik me af of je deze levensstijl kunt en wilt volhouden als je straks 60/70/80 jaar oud bent. Ik heb toch het idee dat dit niet iets is wat je de rest van je leven kunt/wilt blijven doen, zeker niet voor dit budget. Althans, dat zou ik zelf hebben :) . En dan kun je je afvragen of het niet eerder een avontuurlijke levensfase is, dan dat je echt voor de rest van je leven financieel onafhankelijk bent.
Waarom zou dat niet kunnen?
Ook dat verschilt van persoon tot persoon.
Er zijn mensen die in hun leven nauwelijks "avontuur" beleven, anderen wiens leven van jongsafaan tot hun laatste zucht een aaneenschakeling is van avonturen en alles daar tussen in.
Het begrip "avontuur" an sich is trouwens al relatief. Wat voor de een een normale levensstijl (geworden) is dat is voor de ander al iets om angstig van te worden. :)
Of men voor de rest van zijn leven financieel onafhankelijk is dat is trouwens nooit een zekerheid. De een breekt bij die gedachte al het angstzweet uit en een ander ziet wel wat er van komt en gaat er de pret van het heden niet door laten verstoren.
Ieder jaar dat je ouder wordt wordt de kans dat het tij keert uiteraard weer iets kleiner en vooral, wat geweest is kan men je al niet meer afnemen. Uitstel van kansen grijpen en volop van het leven genieten leidt in veel gevallen zelfs tot definitief afstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
In mijn geval gaat het inderdaad niet over geld, dat is er genoeg (meer dan bvb kabelmannetje).

Maar vooral schrik/angst. En eigenlijk nog vooral van de schrik/angst om mij te moeten verantwoorden tegenover anderen, dat mensen zouden kunnen denken dat ik een profiteur ben die het allemaal wat gemakkelijk neemt en zich niet wil inzetten voor de rest van de samenleving.

Ter verduidelijking: ik weet dat mijn gedachten irrationeel zijn want ikzelf denk niet zo over andere mensen.

Geld is dus niet het probleem bij mij maar wel de gedachte. Daar moet ik dus nog aan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Het belangrijkste om te snappen is dat een keuze van een willekeurig individu niet voor iedereen mogelijk is. Roepen dat iedereen FO/FIRE kan worden is gewoon onzin, voor veel mensen is dat simpelweg niet weggelegd. En dan kun je natuurlijk zeggen dat ze betere keuzes moeten maken, maar als iemand dat niet kan of wil (beide opties bestaan) houdt het snel op.

En daarop zie ik hier nu de meeste discussies vastlopen, er wordt geredeneerd dat als iemand het kan, iedereen het kan. Maar zo werkt het niet, zelfs niets als iemand het met de juiste keuzes wel zou kunnen. Veel mensen kunnen en willen simpelweg die keuzes niet maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:39:
Je zegt inderdaad niet dat het een formule is die door iedereen herhaald zou moeten worden. Je suggereert wel dat het een weg is die voor iedereen door de eigen keuzes te begaan is.
Correct.
Met de nuance dat niet iedereen die keuzes wil maken, laat staan moet maken.
Ik zet me alleen af tegen het idee van sommigen dat wie iets bereikt (dat ze misschien zelf niet eens willen bereiken en daar is ook niets mis mee) dat te danken heeft aan "geluk", "toeval", geboren in de juiste omgeving en omstandigheden, behorende tot een of andere bevoorrechte generatie, etc....
Ik doe niet iets dat niet binnen het bereik ligt van eender ander normaal begaafd en gezond persoon.
Wil je hetzelfde bereiken (moest je dat al willen) ligt dat dus binnen het bereik van ieder normaal gezond persoon die dat zelf wil. Ik zeg niet dat je dat zelf moet willen.
Ik wijs alleen de criticasters en diegenen die graag overal eerst problemen zien ipv oplossingen op het feit dat ik niet meer of minder kansen gekregen heb dan de doorsnee van de bevolking. Het verschil ligt meestal in het feit of je kansen wil grijpen of niet. En wil je niet is dat ook geen punt. Maar meestal kon/kan het wel.

Uiteraard trap je dan op sommige teentjes want het is nooit leuk dat men er je op wijst dat kansen benutten voor een groot deel bij jezelf ligt en wanneer je die mist je dan de oorzaak eerst bij jezelf moet gaan zoeken en niet een ander of andere omstandigheid steeds als excuses moet gaan opvoeren.
Niet zomaar, maar je doet wel voorkomen alsof het voor iedereen met wat moeite mogelijk zou moeten zijn. Met open deuren zoals "zorg dan dat je aan boord geraakt" en "Mijn punt is algemeen gesteld dat het kan voor wie dat wil" suggereer je dat de mogelijkheid om die eigen woning krijgen voornamelijk van jezelf afhangt en voor iedereen mogelijk zou zijn. Terwijl er dus juist ontzettend veel mensen zijn bij wie die keus er niet is.
Dat is uiteraard het excuus bij uitstek, dat het "voor ontzettend veel mensen/niet iedereeen binnen de mogelijkheden ligt. Dat gaat zowat voor alles op. Wanneer je kansen niet meer mag benutten en/of anderen er niet meer op mag wijzen dat voor ontzettend veel mensen :+ die kansen wel voor het grijpen liggen stopt natuurlijk alles. "Niet voor iedereen" is gewoon een dooddoener van formaat want niets is voor iedereen. Nergens, nooit geweest en zal ook nooit zo worden.
Het is mooi om jouw ervaringen te lezen. Maar het suggereren dat dit iets is wat voor iedereen, met de juiste concessies, mogelijk zou zijn, is simpelweg een onjuiste suggestie.
Zelfs dat suggereer ik niet. Dat is wat anderen er tussen hun twee oren van menen te willen maken.
Ik zeg, bij herhaling maar dat mag blijkbaar ook al niet meer zonder commentaar te krijgen, voor ieder normaal begaafd en normaal fysiek en gezond persoon. En gelukkig maar zijn dat nog altijd de overgrote meerderheid van de mensen in België. De rest is, volgens alle statistieken, in de minderheid.
Over Nederland ga ik me niet in detail uitspreken. Wanneer je over andere statistieken beschikt voor Nederland mag je die altijd delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JEightyFive schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Is Ivo zijn methode niet de beste? Shit.. En ik dit weekend net de ontslagbrief bij mijn vriendin ingeleverd :'(
Voor alle duidelijkheid, wat je aanhaalt is helemaal niet mijn methode. Dat werd door een ander verzonnen en zal dus eerder verwijzen naar zijn situatie. :+
Ik heb nog nooit een relatie met een partner op de beschreven wijze beëindigd. |:(

Mijn persoonlijk punt in relatie tot dit topic echter wel dat ik met vallen en opstaan geleerd heb dat je beter je financiële onafhankelijkheid niet laat samenvallen met een persoonlijke relatie want dat beperkt je onafhankelijkheid. En voor alle duidelijkheid, ook geen instelling die een ander moet navolgen.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Nou, dat is dus een beetje de kern van mijn vraag. Of je voldoende budget hebt om in de toekomst je leven ook anders in te richten. Wat ik veel in mijn omgeving zie is dat mensen naar mate ze ouder worden toch iets meer behoefte aan comfort etc. hebben. Niet zozeer vanuit lifestyle inflatie, maar meer omdat het fysiek (en soms ook mentaal) allemaal wat minder wordt. Het leven wordt op die manier vaak ook duurder. Zelf zou ik daarom de zekerheid willen hebben dat ik in de toekomst die ruimte zou hebben.

Als je die financiële ruimte hebt, dan is dat prima. Maar ik lees soms ook verhalen van mensen die iets te naïef met een te krap budget aan zulke plannen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:23:
[...]
Ik krijg ook vaak vragen in deze trend. Het komt volgens mij omdat mensen vooral redeneren vanuit problemen en angst. Het feit dat je nu een bepaalde weg bewandeld (of in jouw geval fietst) betekend het niet dat je dit verplicht je hele leven moet doen.
Het komt voort uit angst. Het is -als je een tijdje uit Nederland bent- fascinerend te zien. Alles is hier zo goed geregeld, maar tegelijkertijd zit er zo'n grote angst in de maatschappij gestopt.

De vraag kan ook zijn; wat als je je hele leven werkt (voor spullen) en een andere weg wil bewandelen? De levensopties met een mindset van angst (verantwoorden naar anderen, pensioengat, status, carrièrepad, etc), een duur huis met hypotheek en ladingen aan spullen die ruimte innemen, worden immers fors beperkt.

Ik ken er echt genoeg. Die een droom hebben (vrijheid, reizen, ontdekken) maar dat door een hele serie (irrationele) redenen nooit gaan doen. En dat alles ingegeven door... een obsessieve angst, waardoor alle spontaniteit uit het leven gaat en alles (denkt men) planbaar wordt. Dát is in Nederland het ultieme geluk.

Zoals de filosoof Alan Watts al zei. Het grootste taboe in de (westerse) samenleving, is het taboe om te zijn wie je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:59:
Op het werk leer je kunstjes, niet over het echte leven om mens te zijn.
Grotendeels met je visie eens maar dit laatste is uiteraard ook werkgerelateerd.
Het ene "werk" is het andere niet.
Mijn werk heeft me bv. in contact gebracht met culturen over de hele wereld en met mensen van de laagste sport op de sociale ladder tot ver voorbij de hoogste sport. Toch veel van opgestoken onderweg.
O.a. dat de beschikking over heel veel geld en luxe je nog niet onafhankelijker maakt van anderen dan voor wie kan rondkomen met heel weinig geld en vermeende luxe.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 09:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Heb 7x een andere baan gehad. Van (kort) webprogrammeur, tot (senior) Unix/linux web/systeembeheer voor de overheid, uitvoeren diverse projecten in gemeenteland, IT coördinator, IT projectcoördinator in zorg en bouw.

vond het werk in de hele breedte niet interessant. Vaak geprobeerd een ander vakgebied te krijgen, maar nooit gelukt. Wel steeds iets meer richting coördinatie, maar altijd ook in ICT.

Niet leuk:

- de meest saaie, conservatieve, rechtlijnige en standaard-mensen die ik kan bedenken
- nerds met allerlei autistische trekken
- mensen zonder leven, saaie hobby
- inspiratieloos werk
- de materie zelf boeide mij helemaal niks
- elke dag hetzelfde truukje.
- de cultuur van haantjes in pakken, de manipulatie, de ellebogen van hoger kader.
- elke dag uren treurig op een stoel zitten, achter een schermpje, in een zielloos pand. Kostbare uren van mijn leven tikken nutteloos voorbij.
- altijd dom praat. Over files, auto's, merkjes kleding, verbouwingen in kasten van huizen.

Wat wel: eigenlijk niets. Ook logisch, gezien hoe ik nu "echt" wil leven, het nu, kan daar niet verder van af staan. Behalve een ICTklus in een ziekenhuis, waar heel veel persoonlijk contact was met mensen vol passies. En altijd wel een goed salaris. Achteraf gezien was een opleiding richting bioloog, de zorg of werktuigbouwkundige slimmer geweest. Fire hield mij wel op de been voor "datum X".
Je had gewoon een kutbaan :+. Ik word al depressief als ik dat lees , zou het nog geen dag uithouden dus respect dat het jou jarenlang is gelukt.

Blijkt maar weer dat er allerlei redenen zijn om 'FO' te worden. (Ik vind mijn werk oprecht leuk/interessant, kom ook met leuke/slimme mensen in contact).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2023 09:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JEightyFive schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Dat had je idd beter niet gedaan. De markt voor blanke slavinnen is gestegen sinds de uitvoer uit Rusland gestopt is.
Je was in 1 klap FO geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:32:
Het belangrijkste om te snappen is dat een keuze van een willekeurig individu niet voor iedereen mogelijk is. Roepen dat iedereen FO/FIRE kan worden is gewoon onzin, voor veel mensen is dat simpelweg niet weggelegd. En dan kun je natuurlijk zeggen dat ze betere keuzes moeten maken, maar als iemand dat niet kan of wil (beide opties bestaan) houdt het snel op.

En daarop zie ik hier nu de meeste discussies vastlopen, er wordt geredeneerd dat als iemand het kan, iedereen het kan. Maar zo werkt het niet, zelfs niets als iemand het met de juiste keuzes wel zou kunnen. Veel mensen kunnen en willen simpelweg die keuzes niet maken.
Niet iedereen, maar wel vrijwel iedereen die hoger opgeleid is. Het is vooral dat mensen hogere eisen stellen met daarbij behorend budget.

Als ik kijk naar mijn ouders. Zij houden van fietsen en onderweg stoppen om een koffie te drinken. Thuis te lezen en wat in de tuin te werken. Ze gaan niet op vakantie, kopen eigenlijk vrijwel niets tenzij de zolen van de schoenen vallen en houden niet van uitjes. Ik schat dat hun uitgaven rond de 600eur per maand zijn (met afbetaald huis).

Het is uiteraard is dat een voorbeeld van een extreem zuinige levenstijl, maar het is vooral om aan te geven dat op het moment dat je je kosten drastisch omlaag kan brengen FO opeens wel haalbaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Nou, dat is dus een beetje de kern van mijn vraag. Of je voldoende budget hebt om in de toekomst je leven ook anders in te richten.
En, weer lees ik: ANGST. En ja, heb meer dan genoeg. Naast mijn vaste lasten als eten en wonen, heb ik ongeveer €2000 maandelijks extra te besteden binnen budget. Wat ik dus bij lange na niet haal.

Daarnaast heb ik ook nog een 75% afgeloste woning waar vermogen in zit en -ooit- een flinke erfenis. Ik heb echt nu geen idee wat ik hiermee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Het komt voort uit angst. Het is -als je een tijdje uit Nederland bent- fascinerend te zien. Alles is hier zo goed geregeld, maar tegelijkertijd zit er zo'n grote angst in de maatschappij gestopt.

De vraag kan ook zijn; wat als je je hele leven werkt (voor spullen) en een andere weg wil bewandelen? De levensopties met een mindset van angst (verantwoorden naar anderen, pensioengat, status, carrièrepad, etc), een duur huis met hypotheek en ladingen aan spullen die ruimte innemen, worden immers fors beperkt.

Ik ken er echt genoeg. Die een droom hebben (vrijheid, reizen, ontdekken) maar dat door een hele serie (irrationele) redenen nooit gaan doen. En dat alles ingegeven door... een obsessieve angst, waardoor alle spontaniteit uit het leven gaat en alles (denkt men) planbaar wordt. Dát is in Nederland het ultieme geluk.

Zoals de filosoof Alan Watts al zei. Het grootste taboe in de (westerse) samenleving, is het taboe om te zijn wie je bent.
En misschien ook deze "een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest".
Heb ik zelf ook best last van - daarom zou ik niet zo snel de dingen op de motor doen die jij doet, maar gelukkig ook weer niet te veel last van, zodat ik ondanks alle mogelijke beren op de weg, ik nu inmiddels toch al iets meer dan een jaar geen baan meer hebt en we een hele mooie wereldreis van 9 maanden met ons gezin hebben gemaakt .
Nou, nu maar wat nuttigs gaan doen, want veel van de mensen hier posten zouden nu eigenlijk moeten werken, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Na het ongeluk gaat een bedenktermijn van 22-24 weken in, genoeg tijd om te plannen. Het is zeker geen makkelijk keuze, maar er is een keuze. Dankzij mijn oudste hebben we destijds ook een huis gekocht en zijn we financiën serieuzer gaan nemen. Het sluit echter ook weer aan op je partnerkeuze.
Volledig mee eens.
En zelfs een partnerkeuze moet geen definitief iets zijn.
Je kan je altijd bedenken. Gaat uiteraard ook op voor de partner.
En mensen veranderen ook. Daardoor kan een goede partnerkeuze na jaren ook uitdraaien op het tegendeel.
Niets mis mee wanneer je tot dat besef komt en dan alsnog een andere richting wil uitgaan. Uiteraard nog beter wanneer beiden tot dat besef komen. Dan ligt het iets makkelijker dan wanneer beide partners er anders over denken. Maar, ik herhaal, moeilijk gaat ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Mooi leesvoer weer hier, dank! Het verhaal van @kabelmannetje bevestigt maar weer dat het probleem bij mij zit in de uitgaven en niet in het vermogen haha. Maar goed FMA is gerealiseerd en FO zal vroegpensioen worden, helemaal ok mee. Psychologisch zal overigens voor het besluit om daadwerkelijk te stoppen (wat mij betreft binnen vijf jaar) nog wel wat irrationele angst moeten worden overwonnen om blut te raken. Reacties van de omgeving heb ik gelukkig wat minder moeite mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:23:
[...]
Tot nu toe blijkt steeds de werkelijkheid een stuk makkelijker dan ik mij vooraf had voorgesteld.
_/-\o_
Volledig mee eens.
De moeilijkste stap, zoals ook ik al meermaals heb ondervonden, is de angst (voor het onbekende) overwinnen.
Na die stap gezet te hebben denk je meestal na afloop "was het dat maar". :)
En hoe meer van dergelijke stappen je in je leven kan zetten hoe meer je het korte leven en vermeende problemen kan gaan relativeren en hoe makkelijker de problemen nadien lijkt op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Nou, dat is dus een beetje de kern van mijn vraag. Of je voldoende budget hebt om in de toekomst je leven ook anders in te richten. Wat ik veel in mijn omgeving zie is dat mensen naar mate ze ouder worden toch iets meer behoefte aan comfort etc. hebben. Niet zozeer vanuit lifestyle inflatie, maar meer omdat het fysiek (en soms ook mentaal) allemaal wat minder wordt. Het leven wordt op die manier vaak ook duurder. Zelf zou ik daarom de zekerheid willen hebben dat ik in de toekomst die ruimte zou hebben.

Als je die financiële ruimte hebt, dan is dat prima. Maar ik lees soms ook verhalen van mensen die iets te naïef met een te krap budget aan zulke plannen beginnen.
Veel angsten gaan vooral over het ouder zijn en hoe daar mee om te gaan. Uiteraard is het fijn om extra luxe te hebben, maar de afgelopen generaties zijn ook gewoon oud geworden zonder luxe.

Daarnaast denk ik dan altijd, dan ga ik dus mijn "jongere" jaren opofferen om wat meer luxe te hebben als ik 80+ ben, als ik het uberhaubt al haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:31:
In mijn geval gaat het inderdaad niet over geld, dat is er genoeg (meer dan bvb kabelmannetje).

Maar vooral schrik/angst. En eigenlijk nog vooral van de schrik/angst om mij te moeten verantwoorden tegenover anderen, dat mensen zouden kunnen denken dat ik een profiteur ben die het allemaal wat gemakkelijk neemt en zich niet wil inzetten voor de rest van de samenleving.

Ter verduidelijking: ik weet dat mijn gedachten irrationeel zijn want ikzelf denk niet zo over andere mensen.

Geld is dus niet het probleem bij mij maar wel de gedachte. Daar moet ik dus nog aan werken.
Dat je dat zelf beseft is al een grote stap. (y)

En vooral niet wakker liggen van wat anderen van je zouden moeten denken.
Dat doen ze toch al, of je daar nu wakker van ligt of niet, rekening mee houdt of niet.
Dat is dus ballast die je al beter meteen kan skippen want dat is eerder hun persoonlijk probleem dan het jouwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rube schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:29:
Voor elke oplossing is een mogelijk probleem te verzinnen - voor bijna elk probleem is een oplossing te realiseren
Dit is vanzelfsprekend helemaal waar alleen moeten we niet vergeten dat we ook in een bepaalde mate geconditioneerd zijn en het niet voor iedereen gemakkelijk is daar afstand van te nemen.

Hoe fascinerend en inspirerend ik de verhalen van @kabelmannetje ook vind, het past karakterologisch niet bij mij. Het is vooral een eye opener dat je heel anders naar je situatie kunt kijken, tegelijkertijd staat het zo ver van mijn behoefte aan zekerheden en beperkte avontuurlijkheid af dat ik vooral hoop kleine stukjes van dit soort verhalen te gebruiken om een beetje mijn eigen pad bij te sturen en fijn te slijpen. In die zin zijn vooral de afwijkende verhalen hier de zaken waar je het meeste van kunt leren. Bevestiging van je eigen 'gelijk' is leuk maar niet persé erg leerzaam.

Wat ik overigens wel jammer vind, is dat de afgelopen dagen niet iedereen in dit topic een open houding aan lijkt te kunnen houden. Als het alleen nog maar om overtuigen gaat, sta je vaak niet erg meer open voor andere denkbeelden en daarmee ontzeg je jezelf nogal wat. Dit laatste is een algemene opmerking en dus zeker niet als reply aan @rube gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Zelf zou ik daarom de zekerheid willen hebben dat ik in de toekomst die ruimte zou hebben.

Er is al meermaals gesteld dat de ene mens de andere niet is en dat luxe en vermogen ook een relatief begrip zijn. Voor de een is een miljoen een absoluut minimum waar hij zelfs niet mee zou kunnen rondkomen en voor de andere belachelijk veel geld waar hij niet zou weten waar het allemaal aan te moeten besteden. En alles daar tussen.
Je zal voor jouw situatie daar dus zelf een eigen oplossing voor moeten vinden. Dat kan door een ander nooit voor je ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Niet iedereen, maar wel vrijwel iedereen die hoger opgeleid is. Het is vooral dat mensen hogere eisen stellen met daarbij behorend budget.
Ook mensen die hoger opgeleid zijn kunnen of willen vaak niet de goede keuzes maken. Even een heel simpel voorbeeld, ik zou als ik er moeite in zou steken best binnen 10 jaar of zo FO kunnen worden. Ik heb b.v. al voor het bedrijf waar ik werk een aantal jaren in het buitenland gezeten. Naast veel ervaring levert dat ook geld op omdat alles wordt betaald, en je in Nederland je huis kunt verhuren. Ik heb dat echter bewust niet gedaan omdat ik helemaal geen zin heb om dat langer/vaker te doen (vooral vanwege de kinderen)

Zo ken ik ook mensen die dat juist wel gedaan hebben maar tegelijkertijd heel luxe zijn gaan leven. Die proberen al tijden om juist minder geld uit te geven, maar het lukt ze gewoon niet. En die zijn dan echt wel hoog opgeleid, maar moeten dan bewust in de gaten gaan houden wat ze kopen/uitgeven. En dat kunnen ze dus echt niet.
Als ik kijk naar mijn ouders. Zij houden van fietsen en onderweg stoppen om een koffie te drinken. Thuis te lezen en wat in de tuin te werken. Ze gaan niet op vakantie, kopen eigenlijk vrijwel niets tenzij de zolen van de schoenen vallen en houden niet van uitjes. Ik schat dat hun uitgaven rond de 600eur per maand zijn (met afbetaald huis).

Het is uiteraard is dat een voorbeeld van een extreem zuinige levenstijl, maar het is vooral om aan te geven dat op het moment dat je je kosten drastisch omlaag kan brengen FO opeens wel haalbaar is
Dus nogmaals, hoeveel mensen willen/kunnen zo leven? Als je er puur theoretisch naar kijkt (dus alleen naar wat iemand uitgeeft/binnen krijgt) zul je voor heel veel mensen best een manier kunnen verzinnen. Zodra je echter de mensen er zelf bij pakt, blijkt het voor veel mensen gewoon niet haalbaar te zijn. En dat geldt net zo goed voor mensen met een hoge opleiding.

Net als dat hierboven wordt gezegd, je moet over je 'angsten' heen stappen. Simpel gezegd zal dat voor degene die dat willen/kunnen vaak goed uitpakken. Je moet alleen niet vergeten dat voor veel mensen die dat niet kunnen/willen het juist slecht uit zou pakken. Iets wel gaan doen terwijl je continue in spanning blijft leven zal je leven niet verbeteren. Zelfs niet als je na een tijdje FO blijkt te zijn geworden.

Oftewel zoals ik in mijn eerdere post al zei, de posters kunnen hier wel vanuit eigen perspectief blijven kijken en aangeven hoe goed alles wel niet is. Voor veel andere mensen zijn dit gewoon geen opties en zou het ook helemaal niet goed uitpakken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09
Een algemene vraag hoe mensen er hier over denken:

Tenzij er iets heel raars gebeurt zitten wij in de gelukkige situatie dat wij niet meer over onze eigen pensioen hoeven na te denken en zelfs over de volgende generatie beginnen na te denken waarbij de kans reeel is dat er na het overlijden van mijn vrouw en mezelf nog miljoenen overblijven voor onze twee kinderen. Er is op dit moment een testament opgesteld waarbij ons vermogen onder toezicht van een familielid komt te staan (indien zij niet meer leeft dan wordt een vriend van mij de curator) tot de kinderen 18 jaar zijn. Vanaf die leeftijd krijgen zij ieder jaar 10% van hun erfdeel tot hun beschikking en heeft de toezichthouder discretie om meer uit te keren.

Hoe zouden jullie het aanpakken? De vraag of wij de juiste curatoren hebben aangesteld staat niet ter discussie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:59:
Daarnaast heb ik ook nog een 75% afgeloste woning waar vermogen in zit en -ooit- een flinke erfenis. Ik heb echt nu geen idee wat ik hiermee moet doen.
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar in België kan je een erfenis gewoon weigeren. Dan heb je al niet het probleem wat je ermee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Chief schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:17:

Tenzij er iets heel raars gebeurt zitten wij in de gelukkige situatie dat wij niet meer over onze eigen pensioen hoeven na te denken en zelfs over de volgende generatie beginnen na te denken waarbij de kans reeel is dat er na het overlijden van mijn vrouw en mezelf nog miljoenen overblijven voor onze twee kinderen. Er is op dit moment een testament opgesteld waarbij ons vermogen onder toezicht van een familielid komt te staan (indien zij niet meer leeft dan wordt een vriend van mij de curator) tot de kinderen 18 jaar zijn. Vanaf die leeftijd krijgen zij ieder jaar 10% van hun erfdeel tot hun beschikking en heeft de toezichthouder discretie om meer uit te keren.

Hoe zouden jullie het aanpakken? De vraag of wij de juiste curatoren hebben aangesteld staat niet ter discussie.
Wat is precies je vraag? Zoals ik het lees, heb je al een framework uitgezet wat jullie wensen zijn die uitgevoerd moeten worden. Als het over miljoenen gaat, zou ik als ik moest uitvoeren me vooraf fiscaal goed voor laten lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:53:
Ergens ook wel te begrijpen.
Angst wordt mensen aangepraat om ze in een welbepaald gareel te laten lopen (ik moet een leuke partner, ik moet een leuk huis, ik moet een leuke auto, ik moet,........ want wat zouden de anderen anders wel van me denken? ).
Wanneer de meerderheid van de mensen zich van die angst zouden kunnen bevrijden stort het huidige econmisch model ook gewoon in elkaar want dat is louter gebaseerd op de angst om steeds te moeten streven naar meer omdat men blijkbaar niet meer met minder kan (of zo wordt het toch bij herhaling aangepraat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:09
Afas schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Wat is precies je vraag? Zoals ik het lees, heb je al een framework uitgezet wat jullie wensen zijn die uitgevoerd moeten worden. Als het over miljoenen gaat, zou ik als ik moest uitvoeren me vooraf fiscaal goed voor laten lichten.
Ah, sorry. De vraag is: hoe zou een ander dit aanpakken?

Fiscaliteit is echt secundair waarvoor we niet optimaliseren. Klinkt misschien gek maar veel belasting betalen is een luxe.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2023 10:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Veel angsten gaan vooral over het ouder zijn en hoe daar mee om te gaan. Uiteraard is het fijn om extra luxe te hebben, maar de afgelopen generaties zijn ook gewoon oud geworden zonder luxe.

Daarnaast denk ik dan altijd, dan ga ik dus mijn "jongere" jaren opofferen om wat meer luxe te hebben als ik 80+ ben, als ik het uberhaubt al haal.
Daarin zit eigenlijk omfloerst ook de "angst" voor de dood vervat.
Het zal velen, want ingebakken in de cultuur, ook weer de schrik om het hart doen slaan maar er is ook geen enkele verplichting om (heel) oud te worden. Eenmaal de angst voor de dood overwonnen zijn alle andere problemen in het leven relatief licht te overkomen. Uiteraard niet weggelegd voor iedereen om die angst te overwinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:35:
[...]

Je spreekt jezelf tegen. Het is óf haalbaar, óf niet. Dat dat voor de meeste mensen niet is weggelegd, heeft meer met hun andere prioriteiten in het leven te maken dan het vroeg met pensioen te gaan.
Als ik even chargeer, iedereen kan natuurlijk als een zwerver op straat gaan leven met een minimaal budget. Dus ja, dan kan iedereen wel "FIRE" zijn. Maar uiteindelijk is er natuurlijk een scala aan dingen die verschillende personen noodzakelijk vinden.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch hoe jij je eigen plan trekt en geniet van de dingen die jij belangrijk vind. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen, eisen en mogelijkheden. Want ook je relatieve beperkte vermogen wat je hebt weten te verzamelen voor je FO zijn is natuurlijk voor complete beroepsgroepen toch aardig buiten bereik. En andere mensen willen juist graag dingen doen die wat meer geld kosten. Want uiteindelijk ben je pas echt FIRE als je kan doen wat je wilt doen. Ik gaf kinderen als een veelvoorkomend voorbeeld, wat voor veel mensen inderdaad een keuze is, maar wel een keuze met een grote impact. Dan reis je niet meer met een minimaal budget de wereld rond op de motor.

Dan heeft het weinig zin om te zeggen, iedereen kan FO worden, moet je maar geen kinderen nemen. Want dat is dan net zoiets als, je kan prima FO worden, moet je maar geen huis nemen en gewoon op de straat leven. Want dat is gewoon niet het leven waar men voor wilt kiezen.

En ja, zoals je schrijft, je kan prima ook FO met kinderen worden. Het wordt alleen lastiger. FO met een miljoenenvilla kan ook. Is alleen nog lastiger. En dan kom je toch snel tot de conclusie dat het niet voor iedereen weggelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
....
Beetje tegengesteld uitgangspunt want je stelt een algemene vraag over een individuele situatie en je vraagt een antwoord van verschillende individuen.

Persoonlijk vind ik, in jouw situatie, niets mis met die optie.
Wijzigt de situatie kan je nog altijd je testament wijzigen.

Hier iets ander uitgangspunt: zelfde luxe probleem als @kabelmannetje : is zou begod niet weten wat ik met de erfenis van mijn ouders zou moeten aanvangen. Daarom kies ik voor een erfenissprong. Spaart al een keer successierechten uit (toch volgens de Belgische wetgeving). Maar mijn kinderen zijn de 18 dan ook al voorbij.
Persoonlijk zou ik dus met zo'n framework gewoon wachten tot ze meerderjarig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
In de context van dit topic, dus bij mensen die kennis hebben van het concept FO, denk ik dat 'het is niet voor iedereen weggelegd/haalbaar' niet de juiste (taalkundige) uitdrukking is.

Ik denk dat we dan eerder moeten spreken over: 'ik maak andere keuzes in mijn leven'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Angst wordt mensen aangepraat om ze in een welbepaald gareel te laten lopen (ik moet een leuke partner, ik moet een leuk huis, ik moet een leuke auto, ik moet,........ want wat zouden de anderen anders wel van me denken? ).
Wanneer de meerderheid van de mensen zich van die angst zouden kunnen bevrijden stort het huidige econmisch model ook gewoon in elkaar want dat is louter gebaseerd op de angst om steeds te moeten streven naar meer omdat men blijkbaar niet meer met minder kan (of zo wordt het toch bij herhaling aangepraat).
Je blijft het angst noemen, maar voor veel mensen is dat precies wat ze willen. Een partner maakt het leven ten slotte toch veel leuker en ik moet er niet aan denken om continue van partner te wisselen. Met een vaste woonplek kun je mooi sociale contacten opbouwen en hoef je dat niet steeds opnieuw te doen (iets wat veel mensen niet eens kunnen).

Dus zoals ik al een paar keer zeg, het zijn vaak helemaal geen angsten, veel mensen kunnen of willen simpelweg niet anders. Of precies zoals @Wozmro hieboven zegt, mensen willen/kunnen niet dat soort keuzes maken. En dat is zeker niet altijd door angst gedreven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hielko schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
En ja, zoals je schrijft, je kan prima ook FO met kinderen worden. Het wordt alleen lastiger. FO met een miljoenenvilla kan ook. Is alleen nog lastiger. En dan kom je toch snel tot de conclusie dat het niet voor iedereen weggelegd is.
Het is voor velen uiteraard wel weggelegd. Zoals al meermaals geschreven, niets is voor iedereen weggelegd dus dat is een nietszeggende dooddoener.
En er is een groot verschil dat wat voor velen - mits uiteraard kiezen voor dezelfde priofiteiten - binnen de mogelijkheden ligt ook hun eigen wens/keuze is.
Het is dus niet dat wanneer je zelf voor een andere weg kiest een andere weg niet tot de mogelijkheden zou behoord hebben. Gelukkig kiezen we niet allemaal voor dezelfde weg want dan zou het daar dringen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
Sport_Life schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Je had gewoon een kutbaan :+. Ik word al depressief als ik dat lees , zou het nog geen dag uithouden dus respect dat het jou jarenlang is gelukt.
Dat is 100% waar, ik nog meer achteraf. Ik heb diverse malen een lange sabbatical genomen en van baan gewisseld. Dat hield mijn brein nog enigszins gezond. Met Fire in zicht, had ik er ook geen trek in om bijvoorbeeld een studie volgen om werk te vinden in een andere sector. Met mijn opleiding en werkervaring heb ik dan maar de voor mij "minst slechte" baan genomen, wat in essentie natuurlijk weinig fundamenteels aan wat ik haatte, deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?
Ook dat verschilt van persoon tot persoon.
Er zijn mensen die in hun leven nauwelijks "avontuur" beleven, anderen wiens leven van jongsafaan tot hun laatste zucht een aaneenschakeling is van avonturen en alles daar tussen in.
Het begrip "avontuur" an sich is trouwens al relatief. Wat voor de een een normale levensstijl (geworden) is dat is voor de ander al iets om angstig van te worden. :)
Het gaat mij ook niet om het kunnen of willen beleven van avonturen, maar om de manier waarop je die avonturen wilt en kunt beleven. Bij veel mensen wordt dat op oudere leeftijd toch iets lastiger. Het is daarom goed om er rekening mee te houden dat je op je 70ste misschien niet meer op een slaapmatje in je koepeltent kunt of wilt slapen, maar dat je een iets duurdere optie zult moeten of willen kiezen. Daarom zou ik in deze situatie in het FO budget ook rekening houden met een flinke, bovengemiddelde, stijging in de kosten. Mijn vraag, of zorg, was meer of daar ook rekening mee was gehouden of niet.
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

En, weer lees ik: ANGST. En ja, heb meer dan genoeg. Naast mijn vaste lasten als eten en wonen, heb ik ongeveer €2000 maandelijks extra te besteden binnen budget. Wat ik dus bij lange na niet haal.

Nee, absoluut geen angst. Maar puur realiteitszin omdat de praktijk leert dat bij veel mensen met zo'n low-budget levenshouding de kosten voor het leven in de loop van de decennia relatief meer stijgen. Ook als dat niet hun eigen wens is/was. En dat het daarom verstandig is om daar rekening mee te houden.

De vraag was dus vooral of je daar rekening mee hebt gehouden. Niet vanuit 'beren op de weg' maar puur om te voorkomen dat je later teleurgesteld raakt.
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Er is al meermaals gesteld dat de ene mens de andere niet is en dat luxe en vermogen ook een relatief begrip zijn. Voor de een is een miljoen een absoluut minimum waar hij zelfs niet mee zou kunnen rondkomen en voor de andere belachelijk veel geld waar hij niet zou weten waar het allemaal aan te moeten besteden. En alles daar tussen.
Je zal voor jouw situatie daar dus zelf een eigen oplossing voor moeten vinden. Dat kan door een ander nooit voor je ingevuld worden.
Maar, wat ik ook al eerder heb gezegd, het gaat niet alleen om wat je zou willen aan "luxe", maar ook om wat je (fysiek) nog aankunt. Niet iedereen kan op zijn 70ste nog de "primitieve" levensstijl aanhouden die hij enkele decennia daarvoor aankon. Dat is lang niet altijd een wens naar meer luxe, maar vaak ook simpelweg je fysieke gestel. En het is verstandig om er rekening mee te houden dat je ook in die situatie terecht kunt komen. Ook al zou je nog zo graag op je 70ste nog met een rugzak liftend de wereld door trekken met niet veel meer dan een matje en wat kleren, dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Ik ben blij dat kabelmannetje die (financiële) mogelijkheden heeft en hij zijn levensstijl daarom zonder problemen ook in aangepaste vorm voort kan zetten als hij ouder wordt en wellicht fysiek (of mentaal) minder kan dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:36:
Ik denk dat we dan eerder moeten spreken over: 'ik maak andere keuzes in mijn leven'.
Mee eens.
Maar wie, voor welke reden dan ook, een andere keuze wil maken mag dan ook eens stoppen met het symantische spelletje dat de keuze die de ander maakt "niet voor iedereen is weggelegd".
Mensen maken om uiteenlopende redenen andere keuzes. Wat iets totaal anders is dan dat de keuze van een ander niet tot de eigen mogelijkheden zou behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
kabelmannetje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:24:
[...]

Ja. Alhoewel dat "kosten drukken" niet mijn doel is. Meestal heb ik het plan van A naar B te rijden en pak niet het vliegtuig. Want, juist tussen A en B is veel te ervaren. Je ziet de natuur, cultuur en mensen veranderen. Je moet moeite doen, bijvoorbeeld door soms delen te moeten liften of een half zinkende ferry nemen. Een vliegtuig mist immers alles, het is een soort portal. En meestal reis ik heel langzaam vergeleken met anderen. Wat ik afgelopen 10 jaren gedaan heb hieronder, elke trip is tussen 6 en 8 maanden.

1999- 2014. 15 jaar fulltime gewerkt. Mijzelf (bijna) Fire verklaard in zomer van 2014, toen was ik 41. In 2015 nog 6 maanden een laatste betaalde baan genomen en toen was het over en uit.
2014/2015- jaar op motor naar India/Nepal/Iran
2015- laatste half jaar gewerkt.
2016- jaar naar Mongolië gereden en terug
2017 - naar Nigeria gereden en weer terug op motor, inclusief 3 maanden Marokko.
2018- rondje ZO-Azie op de fiets. Vietnam, Laos, Thailand, Maleisië, Singapore.
2019- rondje zuid-Amerika op een gekochte crf250 daar.
2020/2021: totaal 1,5 jaar tijdens Covid19 door Europa gereden op motor.
2022: 3 maanden Marokko, Canarias en Spanje met motor.
2023/2024: (vanaf juni) in Japan. In december door naar NewZealand en Indonesië, met fiets. Mei 2024 thuis.

Plannen genoeg. Alhoewel ik weinig plan.

2025 weer langer (>1 jaar) weg, met motor naar Cape Town via Saoudi Arabie.
2026 fietsend van West naar Oost Indonesië, Filipijnen, Papoea.

2027 rondje Canada, USA, Panama. Misschien in een jaar.

Dan ben ik 52. En 12 jaar Fire.

Gaaf om dit soort updates te lezen! Dat is mede waarom ik dit soort topics volg. Gewoon zien hoe het ook kan. Beetje "schijt" hebben aan hoe alles "hoort" en gewoon lekker je eigen plan trekken :Y
Goed bezig en lekker zo doorgaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Het is voor velen uiteraard wel weggelegd. Zoals al meermaals geschreven, niets is voor iedereen weggelegd dus dat is een nietszeggende dooddoener.
En er is een groot verschil dat wat voor velen - mits uiteraard kiezen voor dezelfde priofiteiten - binnen de mogelijkheden ligt ook hun eigen wens/keuze is.
Het is dus niet dat wanneer je zelf voor een andere weg kiest een andere weg niet tot de mogelijkheden zou behoord hebben. Gelukkig kiezen we niet allemaal voor dezelfde weg want dan zou het daar dringen worden.
Je gaat iedere keer voorbij aan de menselijke psyche. Wat jij als mogelijkheden ziet, is dat voor velen helemaal niet. Als je de mens buiten beschouwing laat is dat een ander verhaal, maar die mens speelt toch echt mee.

Er zijn genoeg mensen die in precies dezelfde situatie als jij, helemaal de keuze niet zouden hebben om FO te kunnen worden. En dan kun je blijven roepen dat ze dat wel kunnen omdat ze dezelfde situatie als jou hebben, maar zo werkt het gewoon niet. En zolang je dat verschil niet in wil/kunt zien blijft dit topic in cirkeltjes draaien :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

[...]

Dus nogmaals, hoeveel mensen willen/kunnen zo leven? Als je er puur theoretisch naar kijkt (dus alleen naar wat iemand uitgeeft/binnen krijgt) zul je voor heel veel mensen best een manier kunnen verzinnen. Zodra je echter de mensen er zelf bij pakt, blijkt het voor veel mensen gewoon niet haalbaar te zijn. En dat geldt net zo goed voor mensen met een hoge opleiding.
Precies mijn punt. Het is haalbaar. Het is vooral dat veel mensen een dergelijk niveau niet wenselijk vinden, wat ik prima kan begrijpen. Het is dus wellicht een andere invulling die wij geven aan het woord haalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Niet iedere wens van een ander, die misschien niet met jouw wens overeen komt, is een "angst". En lang niet alle wensen zijn gebaseerd op wat anderen zouden denken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hielko
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Niet specifiek naar jouw gericht, maar ik ben een beetje allergisch voor de hoe de FIRE beweging in het algemeen de levensstijl promoot met het idee dat het voor iedereen mogelijk is. Als je als tweeverdienend hoogopgeleid koppel in de IT-sector (zoals velen in dit topic) zit dan is er heel veel mogelijk met wat scherpe keuzes. Maar voor de meeste mensen is het geld aan het eind van de maand gewoon op, en niet omdat ze elke dag bij de starbucks koffie halen en elke dag voor de lunch op een terras zitten. Voor veel mensen is het leven gewoon heel duur tov wat er binnenkomt op de rekening. En dan heb ik het nog niet eens over zaken zoals beperkingen, ziektes, burnouts etc waarmee er ook een dikke streep door FO plannen kan gaan.

En dan specifiek over het kiezen van het pad richting FO. Je woordkeuze suggereert dat het een keuze is, en dat dat pad er voor iedereen wel ligt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zelf ben ik ook FO, maar het heeft weinig zin om in veel details uit de doeken te gaan doen over het hoe en wat. Want het is een pad wat in ieder geval deels niet meer bestaat, en ook toen voor de meeste mensen gewoon niet te volgen zou zijn. Want stap 1 was toch min of meer een aantal jaren een carriere als professionele pokerspeler. De online pokergames zijn tegenwoordig minder winstgevend, en ook 10-15 jaar geleden waren er voor elke winstgevende pokerspeler waarschijnlijk tientallen verliesgevende spelers. Voor de meeste mensen zou het advies om een winnende pokerspeler te worden om FO te worden het slechte advies zijn wat je ooit zou kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Precies mijn punt. Het is haalbaar. Het is vooral dat veel mensen een dergelijk niveau niet wenselijk vinden, wat ik prima kan begrijpen. Het is dus wellicht een andere invulling die wij geven aan het woord haalbaar.
Klopt, maar de meeste anderen die op je reageren gebruiken ook die andere definitie van haalbaar. Je moet dus het verschil bedenken tussen haalbaar vanuit de situatie en haalbaar voor de specifieke mensen. En dan zul je zien dat FO voor een bepaalde situatie haalbaar kan zijn, maar dan nog voor veel mensen alsnog niet haalbaar is. En dat is dan geen keuze/angst of wat dan ook, die mensen kunnen/willen dat gewoon niet.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Mee eens.
Maar wie, voor welke reden dan ook, een andere keuze wil maken mag dan ook eens stoppen met het symantische spelletje dat de keuze die de ander maakt "niet voor iedereen is weggelegd".
Mensen maken om uiteenlopende redenen andere keuzes. Wat iets totaal anders is dan dat de keuze van een ander niet tot de eigen mogelijkheden zou behoren.
Fundamenteel mee oneens.

Ik word doodongelukkig als ik weken zelf in een huis moet klussen (en ik kan 80% niet). Dus een krot opkopen en zelf renoveren gaat het niet worden. Dat zijn keuzes die ik niet kan maken, tenzij ze bakken geld mogen kosten.
Niks mis mee, er zijn andere dingen die ik wel kan.

Maar stop met dat opdringen van ‘doe wat ik doe, en je bent overmorgen ook FO’. Dat is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Denk er ook aan als iedereen de adviezen hier opvolgt de strategie niet langer succesvol is. Leuk dat Ivo een goedkoop kluspand koopt en renoveert maar als iedereen dat gaat doen is dat kluspand niet meer goedkoop. En als iedere schoonmaker zich laat omscholen naar de IT dan zijn die ITers ook niks meer waard.
Dat klopt, maar de grap is dat het in de praktijk domweg niet zo werkt. Uiteindelijk volgen mensen hun passies en interesses, en die verschillen domweg per persoon. Niet iedereen klust graag of werkt graag met computers.

En in de praktijk werkt het (helaas) ook zo met geld. Niet iedereen heeft het geluk, de ambitie, de interesse en/of de discipline om een vermogen op te bouwen. En dat hoeft ook helemaal niet: het is niet alsof mensen die niet naar FO streven een ontzettend slecht leven hebben. Hun leven is gewoon anders ingedeeld, en werk speelt daar een andere rol in. Heb je geen hekel aan werk (om wat voor reden dan ook), dan kun je nog steeds erg gelukkig zijn.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Niet specifiek naar jouw gericht, maar ik ben een beetje allergisch voor de hoe de FIRE beweging in het algemeen de levensstijl promoot met het idee dat het voor iedereen mogelijk is. Als je als tweeverdienend hoogopgeleid koppel in de IT-sector (zoals velen in dit topic) zit dan is er heel veel mogelijk met wat scherpe keuzes. Maar voor de meeste mensen is het geld aan het eind van de maand gewoon op, en niet omdat ze elke dag bij de starbucks koffie halen en elke dag voor de lunch op een terras zitten. Voor veel mensen is het leven gewoon heel duur tov wat er binnenkomt op de rekening. En dan heb ik het nog niet eens over zaken zoals beperkingen, ziektes, burnouts etc waarmee er ook een dikke streep door FO plannen kan gaan.
Mee eens dat het voor bepaalde groepen inderdaad helemaal niet haalbaar is. Maar er is ook een heel grote groep die het gevoel heeft dat FO niet haalbaar is, terwijl het met aanpassingen in de levensstijl best wel haalbaar zou zijn. Ik denk dat tegenover iedere persoon die FO wordt er ook een persoon is die niet FO wordt, maar dat best wel had kunnen worden. Dat betekent niet dat iedereen FO kan worden, maar FO is wel voor een hoop mensen mogelijk die denken dat het niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
Het gaat mij ook niet om het kunnen of willen beleven van avonturen, maar om de manier waarop je die avonturen wilt en kunt beleven. Bij veel mensen wordt dat op oudere leeftijd toch iets lastiger. Het is daarom goed om er rekening mee te houden dat je op je 70ste misschien niet meer op een slaapmatje in je koepeltent kunt of wilt slapen, maar dat je een iets duurdere optie zult moeten of willen kiezen. Daarom zou ik in deze situatie in het FO budget ook rekening houden met een flinke, bovengemiddelde, stijging in de kosten. Mijn vraag, of zorg, was meer of daar ook rekening mee was gehouden of niet.
Om te beginnen lig ik al niet wakker van wat voor "veel mensen" op welke leeftijd dan ook lastig is.
Het hangt er gewoon vanaf wat je individueel wenst en in welke conditie men zich individueel op peil wil houden om wat dan ook te doen. Op welke leeftijd dan ook.
Je hebt mensen die op hun dertigste met moeite uit de MacDonnalds gerold komen en mensen die op hun negenstigste nog met de glimlach 100 km stappen. En alles daar tussen in.
Slapen op een matje in een geodetische tent is niet leeftijdsgebonden.
Net zoals rondtrekken op een motor niet leeftijdsgebonden is.
Het is maar wat jezelf gewend bent en vooral wat je zelf wil.
Het een sluit het ander ook niet uit. Je kan net zo goed een deel van een reis in een tentje doorbrengen, een deel in een basic B&B of budget baanhotel en een deel in een luxe resort op een maginfieke plek gelegen.
Het een moet het ander niet uitsluiten.
Nog maar recent terug van een motorreis met passagier, tent en bagage voor een maand en de nacht doorgebracht in een tent naast een stroompje in de Picos de Europa , een budgethotel van 35 € voor twee personen midden een industrieterrein tot een suite in een vier sterrenhotel met uitzicht over de baai van San Sebastian. Om maar te zeggen, het één moet het ander niet uitsluiten.
En ik ben al lang geen dertig meer en vanuit het standpunt van een twintiger waarschijnlijk al stokoud. :+
Moet wel zeggen dat de kwaliteit van tentjes en slaapmatjes er met sprongen op vooruit gegaan is vergeleken met de tijd dat ik nog een twintiger was. Dat scheelt dus ook al en het verschil zit hem meestal in de details. :)
Nee, absoluut geen angst. Maar puur realiteitszin omdat de praktijk leert dat bij veel mensen met zo'n low-budget levenshouding de kosten voor het leven in de loop van de decennia relatief meer stijgen. Ook als dat niet hun eigen wens is/was. En dat het daarom verstandig is om daar rekening mee te houden.
Ook een te relativeren uitspraak.
Wat voor de een een low budget levenshouding is (als ik het goed heb kunnen volgen een beschikbaar maandbudget van minstens 2000 €?) is voor een ander een budget om van te dromen.
Maar, wat ik ook al eerder heb gezegd, het gaat niet alleen om wat je zou willen aan "luxe", maar ook om wat je (fysiek) nog aankunt.
De uitzonderingen niet te na gesproken, als er iets is dat je grotendeels in de hand hebt dan is het wel je fysieke conditie tot op latere leeftijd.
Niet iedereen kan op zijn 70ste nog de "primitieve" levensstijl aanhouden die hij enkele decennia daarvoor aankon. Dat is lang niet altijd een wens naar meer luxe, maar vaak ook simpelweg je fysieke gestel. En het is verstandig om er rekening mee te houden dat je ook in die situatie terecht kunt komen. Ook al zou je nog zo graag op je 70ste nog met een rugzak liftend de wereld door trekken met niet veel meer dan een matje en wat kleren, dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Nee en niet iedereen wil dat.
Maar ga je nu ook al beginnen met de dooddoener dat niet alles voor "iedereen" weggelegd is?
Met die instelling geraak je nergens en doe je niets meer. Dat is voor een deel van de mensen op hun zeventigste inderdaad niet weggelegd. Maar dat is ook niet weggelegd voor een deel van de twintigers, dertigers,.......

Kijk wat je zelf wil/kan bereiken en hoe je zelf wil/kan leven en lig niet wakker van wat de mogelijkheden en beperkingen van "de anderen" zijn en al helemaal niet wat anderen menen te moeten denken van je levensstijl/houding. Meer is het niet hoor.
Veel "onoplosbare problemen" zitten gewoon in de mensen hun hoofd en weerhoudt hen ervan om ze in de praktijk tegemoet te treden en er een oplossing voor te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Hielko schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Als ik even chargeer, iedereen kan natuurlijk als een zwerver op straat gaan leven met een minimaal budget. Dus ja, dan kan iedereen wel "FIRE" zijn. Maar uiteindelijk is er natuurlijk een scala aan dingen die verschillende personen noodzakelijk vinden.
Ik snap even niet de vergelijking met een zwerver. Ik leef en ben niet als een zwerver. Heb mijn eigen vermogen, een heel leuk huisje en doe precies de dingen waar ik blij van wordt. Ook heb ik roots, waardoor ik geaard ben.
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch hoe jij je eigen plan trekt en geniet van de dingen die jij belangrijk vind. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen, eisen en mogelijkheden.
Dat iedereen andere wensen, eisen en mogelijkheden heeft, doet niks af van het feit dat zij blijkbaar andere prioriteiten hebben en Fire uiteindelijk onmogelijk wordt.
Want ook je relatieve beperkte vermogen wat je hebt weten te verzamelen voor je FO zijn is natuurlijk voor complete beroepsgroepen toch aardig buiten bereik.
Dat is niet helemaal waar. Ik ben ook begonnen met €0 en pas relatief laat echt wat gaan verdienen. Fire kwam ik relatief laat mee in aanraking, heb de meeste tijd geen kosten kunnen delen. Verdiende maximaal 1,5x modaal. Maar, ik had altijd wel een visie hoe ik wil leven en hoe daar dan te komen. Zonder dat ik mijzelf ooit plezier heb ontzegd, de leukste dingen in het leven zijn gewoon gratis. Als men de lifestyle van consumeren van anderen kiest en daaruitvolgend niet de wens heeft (=dus geen prioriteit) vroeg met pensioen te gaan, dan zal dat ook nooit lukken.
En andere mensen willen juist graag dingen doen die wat meer geld kosten. Want uiteindelijk ben je pas echt FIRE als je kan doen wat je wilt doen. Ik gaf kinderen als een veelvoorkomend voorbeeld, wat voor veel mensen inderdaad een keuze is, maar wel een keuze met een grote impact. Dan reis je niet meer met een minimaal budget de wereld rond op de motor.
Opnieuw, als de prioriteiten anders liggen in het leven, dan wordt fire lastiger. Ook met kinderen kan je echt prima FO worden. Dan heb je itt tot ik, immers een dubbel inkomen.

Ook met kinderen kan je prima op een minimaal budget de wereld rond. Met zeilboot, busje of truck. Opnieuw, prioriteiten. En vooral: mindset. Denken in mogelijkheden, ipv problemen en onmogelijkheden.
Dan heeft het weinig zin om te zeggen, iedereen kan FO worden, moet je maar geen kinderen nemen. Want dat is dan net zoiets als, je kan prima FO worden, moet je maar geen huis nemen en gewoon op de straat leven. Want dat is gewoon niet het leven waar men voor wilt kiezen.
Ik kan je inmiddels niet meer volgen, dit gaat echt nergens meer over. Je gaat allerlei dingen roepen, die ik niet zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Mee eens dat het voor bepaalde groepen inderdaad helemaal niet haalbaar is. Maar er is ook een heel grote groep die het gevoel heeft dat FO niet haalbaar is, terwijl het met aanpassingen in de levensstijl best wel haalbaar zou zijn. Ik denk dat tegenover iedere persoon die FO wordt er ook een persoon is die niet FO wordt, maar dat best wel had kunnen worden. Dat betekent niet dat iedereen FO kan worden, maar FO is wel voor een hoop mensen mogelijk die denken dat het niet kan.
Daar ben ik het dan inderdaad weer 100% mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15

Sowieso goed dat je er over nadenkt, over luxeproblemen gesproken 8)
Het lijkt me goed om over na te denken, maar probeer ook weer niet teveel over je geld te regeren na je dood.
Zoals ik het lees gaat om serieuze bedragen. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je kinderen pas erven na hun 18e (tenzij er iets ernstigs gebeurd, iets met bewapende overallen in een kantoor oid? ;) ).
Hoe je het ook inricht, ik denk dat het belangrijkste is wat je ze meegeeft aan opvoeding/levenservaring en dat dat 85-95% gaat bepalen hoe jouw kinderen met het geld om zullen gaan.
Het laatste wat je wilt is dat je kids na het lezen van het testament een zuur gevoel hebben over hoe jij/jullie een financiële planning voor hen hebben uitgestippeld/bepaald (ondanks dat je dat zelf niet meer meekrijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Ik snap even niet de vergelijking met een zwerver. Ik leef en ben niet als een zwerver. Heb mijn eigen vermogen, een heel leuk huisje en doe precies de dingen waar ik blij van wordt. Ook heb ik roots, waardoor ik geaard ben.
Sorry, ik denk dat je me niet begrijpt. Ik wilde absoluut niet zeggen dat ik denk dat jij als een zwerver leeft, of ook meer iets in die strekking. Alleen dat men in het algemeen - met hele extreme keuzes - altijd wel een soort van FO kan bereiken (maar daar niet perse blij van wordt!).

[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 28-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Niet iedere wens van een ander, die misschien niet met jouw wens overeen komt, is een "angst". En lang niet alle wensen zijn gebaseerd op wat anderen zouden denken.
Inderdaad.
Maar het zou ons teveel tijd vragen en te ver van het topic onderwerp afleiden om iedere individuele situatie tot in detail te gaan analyseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik denk dat er hier sommige zaken een beetje te letterlijk genomen worden. Het gaat niet om een kluswoning, Bitcoin, poker, de beurs, die of die job, bepaalde groepen van mensen,...

Het is eerder iets algemeens. Ieder individu die hier in dit topic terechtkomt en er in blijft lezen heeft blijkbaar momenteel de luxe om na te denken over wat die zal of wil doen met zijn leven. Wel steeds binnen zijn eigen individuele mogelijkheden, denkkader, omstandigheden,...

FO nastreven kan daar een onderdeel van zijn, dat is geen verplichting. Je moet dat niet doen en de manier waarop je dat zou willen of kunnen doen is ook nergens vastgelegd in regels die je zou moeten volgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik haak even af totdat deze welles-nietes discissie achter de rug is. Ik lees weinig nieuwe standpunten en ideeën en vooral herhaling van dezelfde argumenten. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hielko schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Niet specifiek naar jouw gericht, maar ik ben een beetje allergisch voor de hoe de FIRE beweging in het algemeen de levensstijl promoot met het idee dat het voor iedereen mogelijk is.
Het zou ook hoogst eigenaardig zijn als dat persoonlijk tegen mij gericht zou zijn (wat dan weer wel eigenaardig is dat je mij ervoor quote :+ ).
Ik heb al meermaals aangehaald dat FO en FIRE voor mij twee totaal verschillende begrippen zijn.
Samengevat: FO is me op een bepaalde leeftijd "overkomen" terwijl het nooit een doel an sich was en voor de status FIRE heb ik bewust nooit gekozen.
Als je als tweeverdienend hoogopgeleid koppel in de IT-sector (zoals velen in dit topic) zit dan is er heel veel mogelijk met wat scherpe keuzes.
Kan zijn maar kan ik niet beoordelen uit eigen ervaring. Zelf nooit in de IT-sector gewerkt, niet hoogopgeleid en FO beschouw ik als een individueel iets dus niet iets waarvoor ik de prestaties van voormalige en huidige partners mee in rekening breng.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[b][message=7
[...]

De uitzonderingen niet te na gesproken, als er iets is dat je grotendeels in de hand hebt dan is het wel je fysieke conditie tot op latere leeftijd.
Als dat je houding is, dan houdt de discussie inderdaad wel zo'n beetje op. Want een groot deel van de 75-jarigen heeft niet meer de fysieke conditie van een 40-jarige. Ook niet als ze alles eraan hebben gedaan om dat op peil te houden. En in mijn optiek is een onderdeel van FO ook dat je enigszins rekening houdt met reële scenario's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

... omdat de praktijk leert dat bij veel mensen met zo'n low-budget levenshouding de kosten voor het leven in de loop van de decennia relatief meer stijgen. Ook als dat niet hun eigen wens is/was. En dat het daarom verstandig is om daar rekening mee te houden.
Wat ik uit deze post haal, is dat je mijn levensinstelling opnieuw niet begrijpt.

Het gaat niet om low budget reizen. Het gaat erom dat ik zoveel mogelijk lol en avontuur beleef. Dat doe je door couchsurfen, mensen te ontmoeten in hostels, andere reizigers tegen te komen op een camping. En niet door in een duur en onpersoonlijk hotel te gaan zitten. Waar ik niet de mensen ontmoet waar ik blij van word.

Opnieuw, het gaat niet om weinig uitgeven. De lol die ik heb bij 10 dagen vrijwilligerswerk doen bij Oerol, is zoveel meer, dan daar veel geld uitgeven in dure hotels en elke dag uit eten gaan.

De lol die ik had bij een maand vrijwilligerswerk in een dorpje in Namibië, was zoveel meer dan dat ik een auto koop. En dat alles om maar niet "low budget" te zijn in de ogen van een ander.

Opnieuw, ik kan rustig 3x zoveel uitgeven dan nu. Word ik daar blijer van? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:07:
[...]
Zal mijn seniore oom met reuma die op de armoedegrens leeft vertellen dat Ivo op het forum vond dat hij gewoon op een motor moet gaan wildkamperen en zo geen geldzorgen meer heeft.
Je moet wel lezen wat er staat en er niet van alles bij gaan verzinnen omdat het anders niet meer in je kraam past.
Dat jij je oom in de discussie wil betrekken is je eigen keuze. Het ging in de discussie die je nu uit zijn verband wil trekken niet eens over jou laat staan over je oom of wie dan ook. ;w

Het punt was dat zeventigjarigen fysiek niet meer alles aankunnen. Het contra argument was dat dit een niet leeftijdsgebonden argument is. Sommige zeventigjaringen kunnen nog wat dertigjarigen nooit gekund hebben enz. Jouw specifieke oom had er niets mee te maken.

En wat is met betrekking tot dit topic nu je feitelijke punt? Je hebt een oom met reuma die op de armoedegrens leeft en daardoor is FO/FIRE/fysieke paraatheid/...... niet voor "iedereen" toegankelijk dus zwijgen we er verder beter over om je oom niet voor het hoofd te stoten?
Overigens benieuwd of je oom de weg naar dit forum heeft gevonden en waarom hij in voorkomend geval dan niet zelf reageert?

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Zal mijn seniore oom met reuma die op de armoedegrens leeft vertellen dat Ivo op het forum vond dat hij gewoon op een motor moet gaan wildkamperen en zo geen geldzorgen meer heeft.
Dergelijk extreem extrapoleren draagt voor mij toch weinig bij aan het debat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Dat is nu juist dé reden waarom je vol voor Fire moet gaan als je jong bent. Dat je niet alles wat je wilde doen in het leven, uitstelt. En niet als 75jarige met reuma en zonder geld, eindigt. Denkend...had ik maar. Alle opties zijn dan verdwenen.

Overigens kan je als gezonde 75er prima op een motor de wereld rond. Huis verkopen, maandelijkse AOW en pensioen en gaan. Elke dag in een hotel is gewoon haalbaar. Opnieuw, keuzes en levensinstelling.

[ Voor 37% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Hielko schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Sorry, ik denk dat je me niet begrijpt. Ik wilde absoluut niet zeggen dat ik denk dat jij als een zwerver leeft, of ook meer iets in die strekking. Alleen dat men in het algemeen - met hele extreme keuzes - altijd wel een soort van FO kan bereiken (maar daar niet perse blij van wordt!).
Dan is het een totaal overbodige opmerking. Hoeveel mensen hier zien Fire als het leven met niks, als een zwerver op straat? Afhankelijk van de nachtopvang en van geld van de overheid voor voedsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:16 ]

Pagina: 1 ... 156 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.