Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Dat is de meerderheid in dit topic gewoon met je eens, maar er is een vocale minderheid die tot in den treuren toe de American Dream propageert dat iedereen "gewoon" zoals hunzelf FO hadden kunnen worden als ze maar "gewoon" de goede keuzes gemaakt hadden.
Ik interpreteer het eigenlijk zelf als dat zij vertellen over hun keuzes en hun aanpak.

Ik voel mij daarbij helemaal niet aangesproken om hun keuzes te moeten kopiëren.

Ik vind die persoonlijke verhalen alleen maar leerzaam en interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:08
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Wat ik uit deze post haal, is dat je mijn levensinstelling opnieuw niet begrijpt.

Het gaat niet om low budget reizen. Het gaat erom dat ik zoveel mogelijk lol en avontuur beleef. Dat doe je door couchsurfen, mensen te ontmoeten in hostels, andere reizigers tegen te komen op een camping. En niet door in een duur en onpersoonlijk hotel te gaan zitten. Waar ik niet de mensen ontmoet waar ik blij van word.
Dat begrijp ik zeker wel. Mijn zorg was alleen dat die levensstelling op jongere leeftijd "toevallig" ook relatief goedkoop is, maar dat de kosten flink hoger kunnen worden als je ouder wordt. En dat je daar wel het budget voor moet hebben.

Als je idee van je toekomstige uitgaven gebaseerd zou zijn op je huidige uitgaven, dan zou dat wel eens spaak kunnen gaan lopen. Maar gelukkig heb je een veel hoger budget en lijkt het bij jou dus prima mogelijk om, ook als het wat tegenzit, je levensstijl vol te houden. Daar ben ik blij om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Ik interpreteer het eigenlijk zelf als dat zij vertellen over hun keuzes en hun aanpak.

Ik voel mij daarbij helemaal niet aangesproken om hun keuzes te moeten kopiëren.

Ik vind die persoonlijke verhalen alleen maar leerzaam en interessant.
Het is de toon die de muziek maakt. De verhalen zijn inderdaad leuk, maar de insinuaties waarmee ze soms worden gelardeerd zijn minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Als dat je houding is, dan houdt de discussie inderdaad wel zo'n beetje op. Want een groot deel van de 75-jarigen heeft niet meer de fysieke conditie van een 40-jarige. Ook niet als ze alles eraan hebben gedaan om dat op peil te houden. En in mijn optiek is een onderdeel van FO ook dat je enigszins rekening houdt met reële scenario's.
Niemand schrijft dan ook, ik al zeker niet, dat je geen rekening moet houden met je eigen reële scenario's.
Dat doe je uiteraard beter wel.
Ik lees vooral zaken dat lezers (uit persoonlijke frustratie?) er nadien zelf bij fantaseren en onterecht toeschrijven aan anderen.
Maar jouw scenario is daarom nog niet van toepassing op "iedereen". :+
Lig je niet graag in een tent, rij je niet graag op een motor, vermoed je op je zeventigte niet meer aan te kunnen wat een andere zeventiger wel nog zou kunnen moet je vooral iets anders gaan doen en het anders plannen. Maar dat moet een ander niet tegenhouden te blijven kiezen voor het eigen scenario en de gevolgen van die keuze te blijven dragen.

Maar niet steeds van de veronderstelling uitgaan dat iedereen altijd alles moet kunnen wat een ander kan of niet kan of wil. Als dat het uitgangspunt is dan stopt inderdaad alles. Want zo zit de wereld niet in elkaar. Nooit zo geweest en zal ook nooit zo worden. Je kan wel gelijkwaardigheid nastreven maar dat iedereen gelijk is of zou moeten zijn is gewoon een utopie en geen reëel scenario.

Je mag nooit vergeten dat een forum een schriftelijke weergave is van wat in se beter een mondelinge discussie zou zijn. Het grootste deel van wat in een mondelinge discussie de mening over een ander al zou nuanceren gaat in de schriftelijke weergave grotendeels verloren. Je ziet nl. geen expressie noch hoor je toon.
Nadeel is dat sommigen er dat dan voor henzelf gaan bijverzinnen zodat ze een verschillend beeld krijgen van wat de werkelijkheid is.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik lees zelf geen insinuaties. Het zal inderdaad de toon zijn die door verschillende mensen blijkbaar anders geïnterpreteerd wordt.

Bij het omzetten van gedachten naar vlakke tekst door de schrijver gaat er altijd wel een stuk informatie verloren. Die dan door de lezer er weer bij gedacht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Dan is het een totaal overbodige opmerking. Hoeveel mensen hier zien Fire als het leven met niks, als een zwerver op straat? Afhankelijk van de nachtopvang en van geld van de overheid voor voedsel?
Daarom schreef ik dus ook "Als ik even chargeer" ;) Maar mijn punt is dus dat niet iedereen hetzelfde leven voor ogen heeft. Net zo min dat jij het leven met niks als een zwerver op straat niet voor ogen heeft, hebben andere mensen het leven met een moter en wildkamperen niet voor ogen. En andere mensen gruwelen er van als ze denken aan een leven in een rijtjeshuis in nederland met twee kinderen en een hond. En zo is iedereen verschillend. En is wat voor een FIRE mogelijkheid is, dat niet voor de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Niemand schrijft dan ook, ik al zeker niet, dat je geen rekening moet houden met je eigen reële scenario's.
Dat doe je uiteraard beter wel.
Ik lees vooral zaken dat lezers (uit persoonlijke frustratie?) er nadien zelf bij fantaseren en onterecht toeschrijven aan anderen.
Maar jouw scenario is daarom nog niet van toepassing op "iedereen". :+
Lig je niet graag in een tent, rij je niet graag op een motor, vermoed je op je zeventigte niet meer aan te kunnen wat een andere zeventiger wel nog zou kunnen moet je vooral iets anders gaan doen en het anders plannen. Maar dat moet een ander niet tegenhouden te blijven kiezen voor het eigen scenario en de gevolgen van die keuze te blijven dragen.

Maar niet steeds van de veronderstelling uitgaan dat iedereen altijd alles moet kunnen wat een ander kan of niet kan of wil. Als dat het uitgangspunt is dan stopt inderdaad alles. Want zo zit de wereld niet in elkaar. Nooit zo geweest en zal ook nooit zo worden. Je kan wel gelijkwaardigheid nastreven maar dat iedereen gelijk is of zou moeten zijn is gewoon een utopie en geen reëel scenario.

Je mag nooit vergeten dat een forum een schriftelijke weergave is van wat in se beter een mondelinge discussie zou zijn. Het grootste deel van wat in een mondelinge discussie de mening over een ander al zou nuanceren gaat in de schriftelijke weergave grotendeels verloren. Je ziet nl. geen expressie noch hoor je toon.
Nadeel is dat sommigen er dat dan voor henzelf gaan bijverzinnen zodat ze een verschillend beeld krijgen van wat de werkelijkheid is.
Expressie kun je uitdrukken in smilies :+
Expressie kun je uitdrukken in smilies }:O
Expressie kun je uitdrukken in smilies |:(
Expressie kun je uitdrukken in smilies ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Dit lage niveau is precies de reden dat ik hier 7 jaar geleden, gestopt ben met posten.
Deze reactie is ook wel behoorlijk uitgelokt. Juist reacties zoals dat rondtrekken op een motor niet leeftijdsgebonden is en het is "wat jezelf gewend bent en vooral wat je zelf wil" werken als een rode lap op een stier. Omdat het voor een behoorlijke groep met (gewrichts-)aandoeningen gewoon geen realistisch scenario is. Als iemand dat bagatelliseert met een opmerkingen dat het simpelweg allemaal maar net is wat je gewend bent en wat je wilt, dan kun je zo'n reactie verwachten.

Misschien een interessante link over de fysieke gesteldheid van de gemiddelde Nederlander en hoe dit verandert naarmate de leeftijd vordert.
https://www.vzinfo.nl/chr...teit/leeftijd-en-geslacht
Er is een behoorlijke kans dat je te maken krijgt met een (chronische) aandoening en daardoor belemmerd wordt in je kunnen. Uiteraard heeft niet iedere chronische aandoening grote impact op wat je nog kunt. Maar het is een behoorlijk reëel scenario dat je op een gegeven moment minder fit bent dan rond je 40ste. En dat is iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Enigzins verbaasd lees ik weer hoe de reacties naar extremen gaan. De reden om 7 jaar geleden te kappen met het posten op dit forum.

Nu gaat het of een 75-jarige wel of niet in een tent slapend, op een motor de wereld rondreizend kan gaan als "Fire".

Daar gaat het niet op. Het gaat erom te doen waar je het meest lol in hebt, wat je kan en wat je wil. Is dat anderen te ontmoeten op een camping, ga ervoor. Met pensioen, wat eigen vermogen en AOW kan je als pensionado gewoon elke dag een comfortabel hotel boeken, als je de wereld rond reist. Daar hoef je niet eens Fire voor te zijn.

Het risico op allerlei kwalen neemt wel toe naarmate je ouder wordt. Daarom spreekt dit juist voor Fire: bouw jong vermogen op en leef je droom. Stel het niet uit. Voor de een is dat rondreizen, voor een ander de hele dag vissen, een moestuin, dagelijks naar de kroeg, series kijken of kunst maken.

[ Voor 22% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
Maar niet steeds van de veronderstelling uitgaan dat iedereen altijd alles moet kunnen wat een ander kan of niet kan of wil.
Dat doe ik ook totaal niet. Wat ik aangeef is dat als je een bepaalde levensstijl ambieert, je er ook rekening mee moet houden dat de voorwaarden voor die levensstijl kunnen veranderen als je ouder wordt. En dat dit kan betekenen dat als je die levensstijl wilt aanhouden, je soms noodgedwongen een stuk duurder uit gaat zijn.

Ik zou daar rekening mee houden en ik vroeg me af of de ander daar ook rekening mee hield. Dat is alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Dat doe ik ook totaal niet. Wat ik aangeef is dat als je een bepaalde levensstijl ambieert, je er ook rekening mee moet houden dat de voorwaarden voor die levensstijl kunnen veranderen als je ouder wordt. En dat dit kan betekenen dat als je die levensstijl wilt aanhouden, je soms noodgedwongen een stuk duurder uit gaat zijn.

Ik zou daar rekening mee houden en ik vroeg me af of de ander daar ook rekening mee hield. Dat is alles.
Nee. Opnieuw, die gedachten zijn vanuit angst

- ik heb meer dan genoeg
- reizen is vaak duurder dan in Nederland leven
- ik vertrouw erop dat het goed komt, alles is tot nu toe ook goedgekomen
- ik vertrouw erop dat ik mijzelf goed ken
- ik vertrouw erop dat wat er ook gebeurt, ik het kan oplossen.
- ik heb een instelling dat de beste dingen in het leven gratis zijn. Of, er al zijn. Zoals vrienden, goede gezondheidszorg, een huisje. En als ineens echt alles vanaf morgen zomaar mislukken gaat, dan is er bijstand en andere sociale voorzieningen.

De enige zekerheid is dat je ouder wordt en je steeds minder kan. Met de consequentie dat dromen uiteindelijk niet uitgevoerd gaan worden. Als je niet zélf je eigen leven gaat inrichten, dan bepalen anderen hoe jij leeft.

[ Voor 21% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Chief schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:17:
Er is op dit moment een testament opgesteld waarbij ons vermogen onder toezicht van een familielid komt te staan (indien zij niet meer leeft dan wordt een vriend van mij de curator) tot de kinderen 18 jaar zijn. Vanaf die leeftijd krijgen zij ieder jaar 10% van hun erfdeel tot hun beschikking en heeft de toezichthouder discretie om meer uit te keren.

Hoe zouden jullie het aanpakken? De vraag of wij de juiste curatoren hebben aangesteld staat niet ter discussie.
Wij hebben een curator aangewezen die het beheer heeft tot 23 jaar voor het vermogen tot hun beschikking zou komen met een aantal aanwijzingen voor de jaren 18-23. Iets anders dan jij hebt, maar waarschijnlijk met dezelfde intentie (niet te jong een te groot bedrag krijgen en niet weten hoe je daarmee om moet gaan).
Chief schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Ah, sorry. De vraag is: hoe zou een ander dit aanpakken?
Fiscaliteit is echt secundair waarvoor we niet optimaliseren. Klinkt misschien gek maar veel belasting betalen is een luxe.
Ik/wij verwachten nog een aardige tijd te leven en ik houd er rekening mee dat we ons volledige vermogen in wat negatievere scenario's zelf geheel nodig zouden kunnen hebben. Ik denk dat we nu nog niet de luxe hebben dat we veel "opzij" kunnen zetten en fiscaal kunnen optimaliseren voor onze kinderen. Mogelijk over een jaar of 10-15 wel. Maar...ik volg dit of er nog interessante reacties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
Als jij geboren bent met een IQ van 70..... Als jij fysiek of mentaal arbeidsongeschikt raakt....
Diverse malen is deze nuancering in het kader van "iedereen" al gemaakt, het lijkt me dat dat voor zich spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:31:
Is er de mogelijkheid dat iemand rekening gehouden heeft met al zijn of haar "reële scenario's" en de conclusie is dat men niet aan boord van de boot van de have's kan geraken en altijd have not's zal blijven?
Uiteraard.
Maar om te beginnen moet je de discussie al in zijn context van dit topic plaatsen.
De kans is al klein dat daar veel "have nots" aan deelnemen.
Vervolgens, zoals al meermaals is aangehaald, kan je geen enkele discussie nog voeren wanneer je van een mening moet vertrekken dat alles altijd voor iedereen binnen bereik moet zijn.

Dat er have's en have nots zijn is een onderdeel van de gewone buitenwereld (of je dat nu leuk vindt of niet gaat dat niet veranderen) maar is niet gebonden aan het onderwerp van dit topic.

Ik mag toch van de veronderstelling uitgaan dat wie interesse heeft in een bepaald topic (in deze dus financiële onafhankelijkheid) daar een zekere voeling mee heeft omdat hun op weg is, de weg reeds heeft afgelegd, mogelijkheden ziet om die weg te bereiken en ideeën wil opdoen hoe anderen die weg op verschillende wijzen hebben opgebouwd of gepland of zelfs na het lezen tot het besluit komen dat ze wel zouden kunnen (via eender welke weg) maar er gewoon zelf geen zin in hebben?
Het lijkt me de evidentie zelve dat het onderwerp van dit topic niet voor iedereen is weggelegd omdat de mogelijkheden er niet zijn of men er gewoon geen zin in heeft of om wat voor reden dan ook.
Maar dat gaat op voor zowat ieder onderwerp.
Iedere mening of discussie, in welk onderwerp dan ook, steeds afblokken met "niet voor iedereen" is dus gewoon een dooddoener waar niemand met oprechte interesse in een onderwerp niets aan heeft.

Wie geen interesse heeft in een bepaald onderwerp kiest, al was het maar voor de eigen gemoedsrust, beter een onderwerp dat dichter aansluit bij de eigen interessesfeer. Of het zou louter moeten zijn om de eigen frustraties te kunnen voeden en luchten. Maar dat is dan eerder een persoonlijk probleem.
Je vindt nl. ook mensen die tegen zonnepanelen, elektrische auto's en wat dan ook zijn om hun gemoed te luchten in topics die daar net over handelen. Begrijp ik zelf niet echt maar ook geen probleem mee. Kunnen ze beter online doen dan op straat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:38:
Maar het is een behoorlijk reëel scenario dat je op een gegeven moment minder fit bent dan rond je 40ste. En dat is iets om rekening mee te houden.
Er is ook niemand die je ervan weerhoudt met wat dan ook rekening te houden met wat jij denkt dat van toepassing is of mogelijk zal zijn op jouw persoon.
Maar het moet ook niemand weerhouden er anders over te denken noch anders te handelen.
Het is niet meer omdat je op je zeventigste niet meer dezelfde fysieke conditie hebt dat je mogelijkheden daarom zoveel beperkter zijn. Integendeel, wie om wat voor reden geen zin meer heeft om op de motor rond te trekken, in een tent te slapen, veel van de wereld te zien zal zijn kosten nog verder zien dalen en nog makkelijker FO blijven. En veel mensen hebben op hun zeventigste al het recht op een pensioensuitkering verworven, toch in België en Nederland, zodat hun inkomen uit vermogen, onroerend goed,..... nog eens aangevuld wordt of dat eerste al in dalende lijn mag zitten.
Gaat uiteraard niet op voor iedereen in de wereld maar ik heb toch een klein vermoeden dat die mensen in dit topic nog steeds in de minderheid zijn.

Off topic, maar gezien je er zelf over begint, ben ik het er ook niet mee eens dat zoiets als een chronisch overgewicht iets is dat je per ongeluk overkomt en waar je zelf niet deels de oorzaak van was. Het zoveelste voorbeeld van het ontvluchten van de eigen verantwoordelijkheid over je eigen leven/toestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Nee. Opnieuw, die gedachten zijn vanuit angst
Geen angst, maar simpelweg inschatting van risicos. Als ik een paraplu meeneem als ik naar buiten ga, is dat dan omdat ik bang ben voor water? Of is het simpelweg omdat er een reële kans op regen is en ik daarop voorbereid wil zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:49
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:39:
Enigzins verbaasd lees ik weer hoe de reacties naar extremen gaan. De reden om 7 jaar geleden te kappen met het posten op dit forum.

Nu gaat het of een 75-jarige wel of niet in een tent slapend, op een motor de wereld rondreizend kan gaan als "Fire".

Daar gaat het niet op. Het gaat erom te doen waar je het meest lol in hebt, wat je kan en wat je wil. Is dat anderen te ontmoeten op een camping, ga ervoor. Met pensioen, wat eigen vermogen en AOW kan je als pensionado gewoon elke dag een comfortabel hotel boeken, als je de wereld rond reist. Daar hoef je niet eens Fire voor te zijn.

Het risico op allerlei kwalen neemt wel toe naarmate je ouder wordt. Daarom spreekt dit juist voor Fire: bouw jong vermogen op en leef je droom. Stel het niet uit. Voor de een is dat rondreizen, voor een ander de hele dag vissen, een moestuin, dagelijks naar de kroeg, series kijken of kunst maken.
Reacties worden vaker extreem zodra ze niet aansluiten bij de eigen leefwereld. Dat zal jij ervaren met de reacties van anderen en andersom net zo.
Ik vind het persoonlijk prettig om veel verschillende kanten van FO/FIRE te zien/lezen. Ik zal ze geen van allen direct overnemen maar het geeft altijd een inzicht in de mogelijkheden die soms buiten je eigen denkpatroon liggen.
Zelf zal ik niet op de motor rond gaan trekken, ik ben gebonden door kleine kinderen. Daarentegen geef je wel een mooi inzicht in hoe je zelf met "weinig' (voor zover je daar met 250K van kan spreken) kan stoppen met werken en vervolgens je leven kan leiden zoals je dat zelf fijn vindt.
Keuzes, keuzes, keuzes en een portie geluk (al is het maar geboren worden in een rijk deel van de wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Inderdaad.
Maar het omgekeerde kan ook gelden.
Dat je het op een welbepaalde leeftijd (die voor iedereen weer anders kan zijn) wel al allemaal gezien hebt en je levensstijl dan gaat aanpassen waardoor het bij het verstrijken van de jaren juist goedkoper leven wordt.
Dat je op elk punt van je leven er best voor zorgt dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt is nu juist een van mijn voornaamste punten. Dat betekent, voor mij toch niet, dat op ieder ogenblik van je leven er evenveel moet binnenkomen om terug buiten te kunnen gaan. Je gaat best flexibel om met wijzigende omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Geen angst, maar simpelweg inschatting van risicos. Als ik een paraplu meeneem als ik naar buiten ga, is dat dan omdat ik bang ben voor water? Of is het simpelweg omdat er een reële kans op regen is en ik daarop voorbereid wil zijn.
Het is een andere aanpak/houding denk ik, zoals @kabelmannetje het als een van de mogelijkheden aangeeft: - ik vertrouw erop dat wat er ook gebeurt, ik het kan oplossen.

Als het gaat regenen kun je ook schuilen. Of gewoon nat laten regen en later opdrogen.

Het is een interessant discussie, maar sommige mensen nemen zaken denk ik te snel te letterlijk, willen als er iets gesteld word en het is niet 100% zeker daar direct weer op inspringen e.d. dat het niet voor iedereen zo is etc.
Dit dus:
superkoex9 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Reacties worden vaker extreem zodra ze niet aansluiten bij de eigen leefwereld. Dat zal jij ervaren met de reacties van anderen en andersom net zo.
Ik vind het persoonlijk prettig om veel verschillende kanten van FO/FIRE te zien/lezen. Ik zal ze geen van allen direct overnemen maar het geeft altijd een inzicht in de mogelijkheden die soms buiten je eigen denkpatroon liggen.
Ik denk ook dat het goed is om zoveel mogelijk verschillende ervaringen te lezen en er vervolgens zelf mee doen wat je wilt (maar niet te heftig reageren, voor je weet blijven mensen permanent weg en gaat het weer alleen over de zonnepanelen en welke type auto fiets het beste is :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Er is ook niemand die je ervan weerhoudt met wat dan ook rekening te houden met wat jij denkt dat van toepassing is of mogelijk zal zijn op jouw persoon.
Maar het moet ook niemand weerhouden er anders over te denken noch anders te handelen.
Klopt. Maar mag ik er dan niet naar vragen?
Het is niet meer omdat je op je zeventigste niet meer dezelfde fysieke conditie hebt dat je mogelijkheden daarom zoveel beperkter zijn. Integendeel, wie om wat voor reden geen zin meer heeft om op de motor rond te trekken, in een tent te slapen, veel van de wereld te zien zal zijn kosten nog verder zien dalen en nog makkelijker FO blijven.
Maar het ging er juist om of je de gewenste levensinstelling kon volhouden. Bijvoorbeeld veel mensen ontmoeten en veel van de wereld zien. Als je die levensinstelling wilt volhouden, maar dat niet meer met motor en tent kan of wil, dan zullen de kosten juist stijgen. Het mooie van FO is namelijk dat je jouw gewenste levensstijl zou kunnen volhouden.
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Inderdaad.
Maar het omgekeerde kan ook gelden.
Dat je het op een welbepaalde leeftijd (die voor iedereen weer anders kan zijn) wel al allemaal gezien hebt en je levensstijl dan gaat aanpassen waardoor het bij het verstrijken van de jaren juist goedkoper leven wordt.
Dat je op elk punt van je leven er best voor zorgt dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt is nu juist een van mijn voornaamste punten. Dat betekent, voor mij toch niet, dat op ieder ogenblik van je leven er evenveel moet binnenkomen om terug buiten te kunnen gaan. Je gaat best flexibel om met wijzigende omstandigheden.
Uiteraard. Maar die keuzes zouden niet afhankelijk moeten zijn van je financiële situatie (want anders niet FO). De veranderde behoefte aan middelen zijn eerder een gevolg van gewijzigde omstandigheden. Daarom goed om er rekening mee te houden dat die omstandigheden kunnen wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:30:
[...]

Het is een andere aanpak/houding denk ik, zoals @kabelmannetje het als een van de mogelijkheden aangeeft: - ik vertrouw erop dat wat er ook gebeurt, ik het kan oplossen.

Als het gaat regenen kun je ook schuilen. Of gewoon nat laten regen en later opdrogen.
Klopt. Maar mag ik dan niet vragen of hij een paraplu heeft of er bewust voor kiest om bij regen te gaan schuilen, of nog een heel andere keus maakt? Of beter gezegd, of hij er over nagedacht heeft dat het zou kunnen gaan regenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Het gaat over Fire, niet over deze irrelevante whataboutism.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Klopt. Maar mag ik dan niet vragen of hij een paraplu heeft of er bewust voor kiest om bij regen te gaan schuilen, of nog een heel andere keus maakt? Of beter gezegd, of hij er over nagedacht heeft dat het zou kunnen gaan regenen?
Opnieuw, een irrelevante vraag. Ik heb mijn leven zo ingericht dat ik aan absolute zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit financiële problemen zal krijgen. Ik snap even niet wat dit met een natuurfenomeen waar ik geen enkele invloed op heb, te maken heeft. En waar je hoogstens wat ongemak van krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:34:
Maar het ging er juist om of je de gewenste levensinstelling kon volhouden. Bijvoorbeeld veel mensen ontmoeten en veel van de wereld zien. Als je die levensinstelling wilt volhouden, maar dat niet meer met motor en tent kan of wil, dan zullen de kosten juist stijgen. Het mooie van FO is namelijk dat je jouw gewenste levensstijl zou kunnen volhouden.
Die vraag heb ik inmiddels tot in den treure hier beantwoord, maar blijkbaar komt het niet door.

Opnieuw dus,

- ik leef zo omdat ik hier het meeste lol aan beleef.
- ik heb ruim voldoende vermogen. Voor welke andere omstandigheden er ook gaan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Nu zet je hem zelf ook wel scherp in. Jij snapt ook wel dat het niet om de paraplu gaat.

Het is goed mogelijk dat je tijdens je fietstocht in Japan geschept wordt door een vrachtwagen en verlamt raakt. Het is toch relevant om je visie te horen of en hoe je tegenslagen incalculeert. Heb je een goede reisverzekering die je dan repatrieerd naar Nederland? Verwacht je dan op bijstand en toeslagen te gaan leven en heb je daar vrede mee? Of heb je extra voorzorgsmaatregelen genomen? Of neem je bewust het risico dat er een tegenslag kan komen (ook minder ernstig dan een verlamming) zonder daar maatregelen voor in te calculeren?

Zijn vraag komt uit interesse, niet uit afkraken.
Sorry dat ik even inhaak, maar juist door dergelijke risico's te accepteren raak je eerder FO, als je alles incalculeert moet je tot 67 blijven werken :).

Als de huizenprijzen na 2011 nooit meer waren gestegen - zoals een aantal vanuit gingen - dan zat ik noodgedwongen nog steeds in dat kleine appartement ipv in een gasloze villa :'( ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2023 12:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Die vraag heb ik inmiddels tot in den treure hier beantwoord, maar blijkbaar komt het niet door.

Opnieuw dus,

- ik leef zo omdat ik hier het meeste lol aan beleef.
- ik heb ruim voldoende vermogen. Voor welke andere omstandigheden er ook gaan komen.
Ja, dat weet ik al lang. En daar ben ik blij om. Maar de discussie ging er om dat ik daar blijkbaar niet naar mocht vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Nu zet je hem zelf ook wel scherp in. Jij snapt ook wel dat het niet om de paraplu gaat.
Dan is het een whataboutism. En zal de vraag gewoon duidelijk gesteld moeten worden.
Het is goed mogelijk dat je tijdens je fietstocht in Japan geschept wordt door een vrachtwagen en verlamt raakt.

Het is toch relevant om je visie te horen of en hoe je tegenslagen incalculeert.
Opnieuw. Omdat een ander allerlei angsten kan verzinnen, betekent niet dat een ander dat als angst ziet. Je kan wel 1000 redenen verzinnen wat er allemaal mis kan gaan en die obsessieve gedachten je leven laten bepalen. Zo zit ik niet inelkaar. Dat jij fietsen koppelt aan verlamd raken, zegt alles over jou. Het heeft niet eens wat met Fire te maken.

Tegenslagen deal ik mee als die er zijn. Ik ga niet 1000den potentiële scenarios vooraf bedenken en vantevoren oplossen en mijn leven laten bepalen. En weet je.....vrijwel altijd gaat het gewoon goed!
Heb je een goede reisverzekering die je dan repatrieerd naar Nederland?
Ja. Dat spreekt voor zich toch?
Verwacht je dan op bijstand en toeslagen te gaan leven en heb je daar vrede mee?
Wat voor een angsten heb jij, dat je zoiets vraagt? Met >600k eigen vermogen krijg je echt geen bijstand.
Of heb je extra voorzorgsmaatregelen genomen? Of neem je bewust het risico dat er een tegenslag kan komen (ook minder ernstig dan een verlamming) zonder daar maatregelen voor in te calculeren?
Geen idee waar je het over hebt.
Zijn vraag komt uit interesse, niet uit afkraken.
Opnieuw, ik heb weinig zin allerlei angsten van anderen in te vullen of ontkrachten. Dat zegt alles over de vraagsteller, niet over mij.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dan is de vraag eigenlijk waarom sommige mensen in dit topic (ik ook) de neiging hebben om angsten te verzinnen?

Niets beter te doen? Als excuus om niets beter te moeten doen? Ervaringen uit het verleden? ....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Spuit11, want @kabelmannetje had zelf al gereageerd....
[...]
Het is goed mogelijk dat je tijdens je fietstocht in Japan geschept wordt door een vrachtwagen en verlamt raakt. Het is toch relevant om je visie te horen of en hoe je tegenslagen incalculeert. Heb je een goede reisverzekering die je dan repatrieerd naar Nederland?
Een reisverzekering is toch onafhankelijk van FO of niet, daar heb je niet veel geld voor nodig om te kunnen afsluiten en is in veel gevallen verstandig (niet altijd noodzakelijk).
Verwacht je dan op bijstand en toeslagen te gaan leven en heb je daar vrede mee?
Ook hier, als je werkt kan dit toch ook gebeuren. Dan krijg je een tijdje WW, maar daarna toch ook alleen maar bijstand (nadat je vermogen grotendeels op is).
Dus of je dat nu wel of niet doet, de risico's zijn er altijd en daar kun je voor kiezen om die wel of niet gedeeltelijk af te dekken d.m.v. verzekeringen. Maar ook hier onafhankelijk van het FO verhaal?.
Of heb je extra voorzorgsmaatregelen genomen? Of neem je bewust het risico dat er een tegenslag kan komen (ook minder ernstig dan een verlamming) zonder daar maatregelen voor in te calculeren?
Risicomanagement is in het algemeen belangrijk en tuurlijk moet je daar in het FO verhaal zeker rekening mee houden, maar het klinkt nogal aanvallend en in veel gevallen is het niet zo heel relevant voor de discussie hier / is het meer een algemene vraag en niet specifiek relevant voor Kabelmannetje zijn verhaal lijkt mij zo.

[ Voor 4% gewijzigd door rube op 28-08-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:41:
[...]
Het gaat over Fire, niet over deze irrelevante whataboutism.
Klopt. En een groot deel van de discussies in dit FO topic gaan over kansen en risico's. De hele safe withdrawal rate-discussie gaat bijvoorbeeld over de kans dat je geld opraakt doordat je uitgaven en vermogen niet in evenwicht blijken te zijn. Dat is net zozeer kijken naar kansen en risico's. Niet vanuit angsthazerij, maar simpelweg vanuit stilstaan bij reële scenario's en risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Rubbergrover1 Precies. Maar de vraag of je dan wel of niet een reisverzekering hebt afgesloten of dat je verlamt kan raken is dan volgens mij niet de juiste vraagstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:16:
[...]
Als je niet open staat voor vragen van andere over risicobereiheid in je FO-plan en die loeihard afsnouwt als zijnde ongegronde angsten, dan kun je beter je reisverslagen in AZ gaan delen.
Jammer dat je zo reageert, omdat ik angsten die in jouw reactie staan, benoem.
Jouw aanpak is bewonderingswaardig maar je gaat uit van lage uitgaven tot je pensioen in vergelijking met andere in dit topic.
Moet ik dus meer uit gaan geven, alleen maar omdat anderen dat doen? Dat vind ik heel erg raar. Opnieuw, ik kan makkelijk dubbel zoveel uitgeven als ik nu doe.
Als iemand hier post dat men meent 10k per maand netto nodig te hebben voor FO te raken krijgt men daarover ook vragen.
Geen idee waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Verwijderd daar heeft hij toch al een aantal keer antwoord op gegeven? Dat kan hij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

De voorbeelden waren wat ongelukkig gekozen maar de kernvraag staat. Je leeft (wat velen beschouwen als) op het randje, wat als het tegenvalt? Het gekozen voorbeeld is niet relevant voor de vraag.
JIJ beschouwt het zo. Vele anderen waaronder ik, zien dat niet zo. Ik zie minder dan de helft van een Fire budget uitgeven met daarnaast tonnen aan vermogen in een eigen huis, niet als financieel "op het randje leven". Serieus, hoe verzin je het?

Dus de vraag blijft, vanuit welke angsten komt dit denken? Waarom al die rampscenario's bedenken waar anderen gewoon gezond mee omgaan en oplossen?

[ Voor 22% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:38
Het topic gaat de laatste pagina's wel erg veel over elkaar vliegen afvangen. Is het nu wel of niet "haalbaar"? Wat is "haalbaar" precies? Is het leven nou helemaal maakbaar, helemaal niet, toch iets ertussenin, en wie beweert nu het een, en wie het ander? Als iemand FO is geworden met een bepaalde levensstijl, is dat dan wel verstandig, of moet die eigenlijk toch iets anders gaan doen naar de mening van de spreker? En zelfs indien niet, moeten we dan niet gewoon wel duidelijk vaststellen dat het niks voor jou is, en ook niet voor allerlei andere denkbeeldige mensen? Straks blijft er nog iemand onbeantwoord die ongelijk heeft op het internet.

Het sterkt mij dan weer wel in de opvatting dat er niks kan gaan boven je eigen plan trekken, want wat de rest ervan vindt stoelt bewust of onbewust toch wel heel erg op "wat zou ik nou van zoiets vinden" en een stuk minder op "werkt het voor jou". :P In die zin is het toch wel fijn dat de kern van FO gewoon dom gereduceerd kan worden tot hoeveel je uitgeeft en hoe groot je denkt dat je pot geld moet zijn. Hoe je die pot geld dan precies denk te gaan uitgeven over de jaren, daar kun je dan weer een hoop kanten mee op.

Ik zal zelf niet met 75 op de motor gaan zitten, maar dat zit ik nu ook niet, lekker makkelijk. :P

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 28-08-2023 13:26 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje

(knip)
discussie tussen gebruikers op welles/nietes niveau

[ Voor 107% gewijzigd door t_captain op 01-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

JIJ beschouwt het zo. Vele anderen waaronder ik, zien dat niet zo. Ik zie minder dan de helft van een Fire budget uitgeven met daarnaast tonnen aan vermogen in een eigen huis, niet als financieel "op het randje leven". Serieus, hoe verzin je het?

Dus de vraag blijft, vanuit welke angsten komt dit denken? Waarom al die rampscenario's bedenken waar anderen gewoon gezond mee omgaan en oplossen?
Maar de oorspronkelijke vraag was dus juist óf je budget toereikend zou zijn als de kosten zouden toenemen. En óf je de mogelijkheid zou hebben om met veranderende omstandigheden om te gaan en op te lossen. Het is geen met je vingertje wijzen dat je het niet goed zou doen of dat het anders zou moeten. Het is simpelweg de vraag of er rekening mee gehouden wordt (en hoe) dat het leven in de toekomst duurder zou kunnen worden. Het is jammer dat zo'n simpele vraag meteen wordt omgedacht naar angstdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
[...]

Ik snap jullie beiden gedachtgang en zoals altijd de waarheid ligt in het midden. Iemand die een actieve levenstijl heeft heeft een grotere kans nog actief te kunnen zijn op z'n 70e. Daarnaast heeft die persoon ook een mindset om beter om te gaan met bepaalde ongemakken.

Daar staat tegenover dat het geen garantie is. Je kan 1x ongelukkig vallen van je fiets en de rest van je leven niet meer kunnen fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Maar de oorspronkelijke vraag was dus juist óf je budget toereikend zou zijn als de kosten zouden toenemen. En óf je de mogelijkheid zou hebben om met veranderende omstandigheden om te gaan en op te lossen. Het is geen met je vingertje wijzen dat je het niet goed zou doen of dat het anders zou moeten. Het is simpelweg de vraag of er rekening mee gehouden wordt (en hoe) dat het leven in de toekomst duurder zou kunnen worden. Het is jammer dat zo'n simpele vraag meteen wordt omgedacht naar angstdenken.
Ja, in mijn eerdere opgesomde budgetten staan dat ik binnen mijn "fire budget" nog niet eens de helft uitgeef. En dat ik meer dan voldoende vermogen heb voor een plan B, C of Z. En dat ik zelfs als mijn vermogen op is, een huis kan verkopen met een flinke overwaarde. En dan kan huren.

De discussie die ik lees is inmiddels zo ver heen, dat ik scenarios moet overwegen dat ik over 25 jaar niet meer een tentje kan slapen terwijl ik rond de wereld reis op een motor. Dat is niet eens een overweging voor mij, zeer waarschijnlijk doe ik immers gewoon wat anders en realistischer. Ook zou ik rekening moeten houden met een aanrijding op de fiets en wat al niet.
Dat is echt het denken vanuit angsten.

[ Voor 18% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Dat weet je natuurlijk nooit. Niemand kan in de toekomst kijken. Het is van zoveel factoren afhankelijk. AOW/Pensioen is een hele tijd niet geïndexeerd. Dat is een nieuwe situatie waar voorheen niemand rekening mee heeft gehouden. Je kan nog zo goed plannen en zoveel marge inbouwen.. 100% zekerheid heb je nooit.

Als ik naar mijn omgeving kijk zie ik juist de kosten afnemen bij de mensen die ouder worden. Kinderen uit huis. Geen (verre) vakanties meer. Geen dure gadgets/kleding. Zorgkosten worden vrijwel volledig gedekt uit het zorgstelsel.

Er blijft een kans dat je op een gegeven moment naar een verpleeghuis moet, maar ook daar is de eigen bijdrage afhankelijk van je vermogen. Heb je veel omdat je altijd veel marge hebt aangehouden mag je veel betalen terwijl je dezelfde zorg krijgt als iemand met 0 op de rekening.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/5ccwbd.jpg

Dit is natuurlijk de echte reden dat we FO willen zijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
MneoreJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:25:
Het topic gaat de laatste pagina's wel erg veel over elkaar vliegen afvangen. Is het nu wel of niet "haalbaar"? Wat is "haalbaar" precies? Is het leven nou helemaal maakbaar, helemaal niet, toch iets ertussenin, en wie beweert nu het een, en wie het ander? Als iemand FO is geworden met een bepaalde levensstijl, is dat dan wel verstandig, of moet die eigenlijk toch iets anders gaan doen naar de mening van de spreker? En zelfs indien niet, moeten we dan niet gewoon wel duidelijk vaststellen dat het niks voor jou is, en ook niet voor allerlei andere denkbeeldige mensen? Straks blijft er nog iemand onbeantwoord die ongelijk heeft op het internet.

Het sterkt mij dan weer wel in de opvatting dat er niks kan gaan boven je eigen plan trekken, want wat de rest ervan vindt stoelt bewust of onbewust toch wel heel erg op "wat zou ik nou van zoiets vinden" en een stuk minder op "werkt het voor jou". :P In die zin is het toch wel fijn dat de kern van FO gewoon dom gereduceerd kan worden tot hoeveel je uitgeeft en hoe groot je denkt dat je pot geld moet zijn. Hoe je die pot geld dan precies denk te gaan uitgeven over de jaren, daar kun je dan weer een hoop kanten mee op.

Ik zal zelf niet met 75 op de motor gaan zitten, maar dat zit ik nu ook niet, lekker makkelijk. :P
Het komt eigenlijk in de grond neer op dezelfde discussie die we al vaker gehad hebben over welke uitgaven noodzakelijk zijn. Voor de een betekend het dat er minimaal een budget moet zijn van €5000 per maand terwijl de ander rond komt met €1000 per maand.

Voor de persoon die zijn minimale budget van €5000 heeft is FO met €1000 niet haalbaar omdat hij daar zoveel voor moet laten dat het geen zin voor hem heeft.

Het enige wat @kabelmannetje hier probeert aan te geven dat het wel mogelijk is om met €1400 nu FO te zijn. Hij heeft zijn eigen minimum niveau van comfort en heeft ook meermaals aangegeven dat als het niet meer kan hij gewoon in NL kan leven met een sobere levenstijl. Dit is een risicoafweging die voor iedereen anders is.

Edit: Wat ik nog wil toevoegen. Het betekend niet dat iedereen deze route moet bewandelen maar het is juist interessant om een andere invalshoek te zien. Je hoeft het niet 100% eens te zijn met bepaalde keuzes maar dit kan voor jezelf wel nieuwe inzichten scheppen.

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 28-08-2023 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Dat weet je natuurlijk nooit. Niemand kan in de toekomst kijken. Het is van zoveel factoren afhankelijk. AOW/Pensioen is een hele tijd niet geïndexeerd. Dat is een nieuwe situatie waar voorheen niemand rekening mee heeft gehouden. Je kan nog zo goed plannen en zoveel marge inbouwen.. 100% zekerheid heb je nooit.
Dat is wat ik bij sommigen hier wél lees. Het uitsluiten van wat dan ook. Dit is typisch Nederlands, deze hang naar (overdreven en zelfbedachte) volledige "zekerheid" en "totale controle" tot aan het graf. Op zich niet erg, maar wel als het je leven beheerst. Ik zat soms met verbazing naar collegas te luisteren die het over hun "pensioengat" hadden. En daar met grote vrees naar keken, zelfs hun leven bepaalde het. Terwijl ik dacht; een paar euro extra maandelijks naar mijn Fire-pot en lekker boeiend verder.

Of, een collega wiens grote droom het was een paar maanden met zn familie door Amerika te rijden. Zijn gezondheid was niet zo best en had nog 6 maanden tot pensioen. Ik zei; waarom kap je nu niet ermee en doe je het nu? Antwoord; loyaal/angst reactie collegas, angsten voor niet rond kunnen komen bij pensioen, geld (auto verkopen voor wat kleiners) en wat al niet. Hij overleed in de laatste weken tot pensioen. Zijn angst was vele malen sterker dan zijn droom en won.

[ Voor 19% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:59:
Het enige wat @kabelmannetje hier probeert aan te geven dat het wel mogelijk is om met €1400 nu FO te zijn. Hij heeft zijn eigen minimum niveau van comfort en heeft ook meermaals aangegeven dat als het niet meer kan hij gewoon in NL kan leven met een sobere levenstijl. Dit is een risicoafweging die voor iedereen anders is.
Ik sta daar dan weer niet echt van te kijken. Ik kom ook rond van €1400 per maand aan uitgaven, op het moment. Maar: geen afbetaald huis, en nog niet FO. En ik ben geen zwerver, maar als ik mijn levensstijl uit de doeken moet doen denk ik ook dat veel mensen daar meer uit zouden willen halen als afschuwwekkend voorbeeld van hoe zij nooit zouden willen leven, dan dat ik veel interesse krijg van hoe dat nou zo gaat. In zekere zin, als je op zeer bescheiden niveau kunt leven weet je het al van jezelf, en zo niet dan ga je er waarschijnlijk niet vanzelf naartoe bewegen, en dat hoeft ook niet natuurlijk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Uiteraard. Net als dat je bijvoorbeeld bij iedere SWR nooit 100% zekerheid hebt dat je kapitaal voldoende is. Toch kun je wel kijken naar wat reële scenario's zijn en hoeveel onzekerheid je zou willen inbouwen. Een belangrijk aspect van FO is dan ook om te bedenken wat je in de toekomst nodig denkt te hebben en hoe 'zeker' je daarvan wilt zijn, hoeveel marge je wilt inbouwen.

Meer of minder zekerheid is allebei prima, als het maar bij jou past.
Als ik naar mijn omgeving kijk zie ik juist de kosten afnemen bij de mensen die ouder worden. Kinderen uit huis. Geen (verre) vakanties meer. Geen dure gadgets/kleding. Zorgkosten worden vrijwel volledig gedekt uit het zorgstelsel.
Dat hangt dus sterk af van je levenshouding en van je wensen. (En van je leeftijd.) Voor mij zou belangrijk zijn dat de benodigde uitgaven voor mijn levenshouding zo veel mogelijk afhankelijk zijn van mijn wensen. En niet van het verminderende budget. Ik zou liever geld over houden op het moment dat ik geen verre vakanties meer zou hoeven, dan dat ik nog wel die wens had, maar het geld op zou zijn.

Overigens zie ik om mij heen dat de uitgaven wel een beetje toegroeien naar een top op hoge leeftijd. Met de kinderen uit huis en voldoende vrije tijd zie ik mensen juist aan (dure) hobby's beginnen en steeds meer verre reizen maken. Die ook wat comfortabeler worden naar mate ze ouder worden. Pas op heel hoge leeftijd, als de fysieke ongemakken te erg worden, nemen die wensen af.

Maar ook hier weer: dit verschilt van persoon tot persoon, maar ik zou die keus vooral vanuit mijn eigen wens willen maken. En niet vanuit financiële noodzaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Opnieuw, ik heb weinig zin allerlei angsten van anderen in te vullen of ontkrachten. Dat zegt alles over de vraagsteller, niet over mij.
Ik vraag me vooral af waarom keer op keer elke vraag wordt afgedaan als angst? Want ook met een FO/fire-budget wil je een risico-afweging doen. En dat is niet omdat je bang bent dat er iets fout gaat, maar zodat je voorbereid bent. En daar kan dus ook uit komen dat je sommige risico's gewoon accepteert (die iemand anders dan b.v. weer niet zou accepteren). Maar iedere risico-inschatting/vraag afdoen als 'angst' is toch wel heel kort door de bocht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
MneoreJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Ik sta daar dan weer niet echt van te kijken. Ik kom ook rond van €1400 per maand aan uitgaven, op het moment. Maar: geen afbetaald huis, en nog niet FO. En ik ben geen zwerver, maar als ik mijn levensstijl uit de doeken moet doen denk ik ook dat veel mensen daar meer uit zouden willen halen als afschuwwekkend voorbeeld van hoe zij nooit zouden willen leven, dan dat ik veel interesse krijg van hoe dat nou zo gaat. In zekere zin, als je op zeer bescheiden niveau kunt leven weet je het al van jezelf, en zo niet dan ga je er waarschijnlijk niet vanzelf naartoe bewegen, en dat hoeft ook niet natuurlijk.
Onderschat het aantal mensen niet doe moeten rond komen van bedragen waar ze eigenlijk niet mee willen rond komen.
Als je niks gespaard hebt en je gaat op pensioen als werknemer in België zonder "groepsverzekering", dan val je terug op 70% in het beste geval, maar kan ook 50% van je laatste loon zijn.
Dat is bij sommige echt slikken hoor, en dan de levensstijl abrupt aan passen omdat de mogelijkheid om iets extra te verdienen er niet meer is.

En dan is er nog geen sprake van vroeger stoppen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Maar ook hier weer: dit verschilt van persoon tot persoon, maar ik zou die keus vooral vanuit mijn eigen wens willen maken. En niet vanuit financiële noodzaak.
Precies, zoveel mensen zoveel wensen. De vraag is echter hoeveel extra vermogen wil je voor de bovenstaand hypothetische situatie opbouwen en dus hoeveel "goede" jaren wil je daarvoor langer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Ik vraag me vooral af waarom keer op keer elke vraag wordt afgedaan als angst? Want ook met een FO/fire-budget wil je een risico-afweging doen. En dat is niet omdat je bang bent dat er iets fout gaat, maar zodat je voorbereid bent. En daar kan dus ook uit komen dat je sommige risico's gewoon accepteert (die iemand anders dan b.v. weer niet zou accepteren). Maar iedere risico-inschatting/vraag afdoen als 'angst' is toch wel heel kort door de bocht.
Mee eens.. wellicht zou in plaats van het woord angst risico-avers beter passen.
Veel mensen in Nederland zijn risico-avers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:38
Een algemene vraag hoe mensen er hier over denken:

Tenzij er iets heel raars gebeurt zitten wij in de gelukkige situatie dat wij niet meer over onze eigen pensioen hoeven na te denken en zelfs over de volgende generatie beginnen na te denken waarbij de kans reeel is dat er na het overlijden van mijn vrouw en mezelf nog miljoenen overblijven voor onze twee kinderen. Er is op dit moment een testament opgesteld waarbij ons vermogen onder toezicht van een familielid komt te staan (indien zij niet meer leeft dan wordt een vriend van mij de curator) tot de kinderen 18 jaar zijn. Vanaf die leeftijd krijgen zij ieder jaar 10% van hun erfdeel tot hun beschikking en heeft de toezichthouder discretie om meer uit te keren.

Hoe zouden jullie het aanpakken? De vraag of wij de juiste curatoren hebben aangesteld staat niet ter discussie.
Wat een reactie-geweld de laatste pagina's, en dat allemaal over.. tsja, waar gaat het de laatste pagina's eigenlijk écht over? Ik laat die beker maar even passeren.
Maar de vraag van Chief vind ik wel interessant: omdat het iets is dat ik al een tijdje in mijn hoofd heb maar nog niet geregeld heb. Ik heb weliswaar niet zo'n groot bedrag, maar wanneer mijn vrouw & ik nu onder de bus komen, dan zitten mijn kinderen ook opeens met een bedrag dat groter is dan (gezien hun leeftijd) goed voor ze is.

Hoog tijd om een levenstestament op te stellen, bij een notaris te droppen en daar in ieder geval in te regelen:
- de verdeling: algemeen en uitzonderingen
- wie voert uit en wie is vervanger
- vanaf welke leeftijd krijgen ze wat
- aan welke voorwaarden moeten kinderen voldoen (bv geen verslaving hebben)
- eventuele fiscale optimalisaties (belasting betalen is luxe, maar niet gebruik van democratisch vastgestelde fiscale spelregels is een -onbelaste- schenking aan de overheid).

Dit is wat ik zo snel kan verzinnen. Volgens mij al precies wat Chief heeft geregeld. Ik zou aan het testament nog een preek kunnen toevoegen gericht aan mijn kinderen over hoe ze met geld om moeten gaan, maar dat lijkt me weinig effectief. Een van de dochters vroeg me afgelopen weekend al haar Uniform PensioenOverzicht van haar bijbaantje uit te leggen, dus dat deel van de opvoeding is al geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Mee eens.. wellicht zou in plaats van het woord angst risico-avers beter passen.
Als je het succes bekijkt van de nieuwste belgische staatsbon, dan kan je niet anders concluderen over de belgen.

Ondertussen is er 9 miljard opgehaald bij particulieren (ca 800€ per belg!) aan een netto interestvoet van 2.8% met een looptijd van 1 jaar.
Gezien inflatie zowat 5% is, zijn er dus een enorme hoop mensen die behoorlijk wat geld willen vast leggen om ongeveer 2.2% te verliezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Die benaming is wel al beter, maar dekt de lading van de vraag nog steeds niet. Want bij de vraag wordt er nog nergens een oordeel gegeven, maar puur gevraagd of er over nagedacht is en wat dan het plan is. (Risico-avers zie ik meer als iemand die na een uitleg aangeeft dat hij nooit zulke risico's zou nemen ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
Gezien inflatie zowat 5% is, zijn er dus een enorme hoop mensen die behoorlijk wat geld willen vast leggen om ongeveer 2.2% te verliezen...
De meeste vinden dat een stuk beter dan 5% verliezen. De andere optie is b.v. beleggen of investeren waarbij het risico is dat je alles kwijt bent. En helaas staat er tegenover iedereen die succesvol FO is geworden ook wel iemand die door verkeerde keuzes alleen nog via het staatsinfuus rond kan komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Dan ben ik ben benieuwd hoe jij de claim dat "financieel op het randje" leven, bij een SWR van minder dan de helft van wat verstandig is, benoemt.

En, de claim dat je als je Fire bent, na een aanrijding met de fiets, in de bijstand komt en afhankelijk bent van toeslagen. Hoe zou je dit dan willen omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Precies, zoveel mensen zoveel wensen. De vraag is echter hoeveel extra vermogen wil je voor de bovenstaand hypothetische situatie opbouwen en dus hoeveel "goede" jaren wil je daarvoor langer werken?
Dat is inderdaad een van de belangrijke vragen in het FO topic.

Waarbij je ook nog eens de afweging kunt krijgen tussen meer "goede" jaren, maar minder budget per jaar, of minder "goede" jaren maar veel meer budget per jaar. Zodat je in de minder goede jaren op een duurdere manier het zelfde (of meer) nut/waarde kunt toevoegen aan je leven. Dat blijft een lastige afweging. Ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.

Zelf heb ik de gedachte van een bepaald "doelkapitaal" voor FO, maar dat dat voor mij niet meteen het RE punt is. Zolang ik lol heb in wat ik betaald doe, en dit niet te veel mijn plannen verstoort, blijf ik nog wel even doorgaan. Dat geeft mij -naar keuze- nog wat meer buffer voor tegenvallers of een hoger budget voor extra/leuke dingen. En tegelijk heb ik dan de mogelijkheid om bij een willekeurige gebeurtenis te stoppen met werken (bv reorganisatie op het werk of als ik meer tijd met de (klein)kinderen wil omgaan of als ik zou willen verhuizen dichter bij familie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

De meeste vinden dat een stuk beter dan 5% verliezen. De andere optie is b.v. beleggen of investeren waarbij het risico is dat je alles kwijt bent. En helaas staat er tegenover iedereen die succesvol FO is geworden ook wel iemand die door verkeerde keuzes alleen nog via het staatsinfuus rond kan komen.
Wat een voorbeeld van doemdenken...

Als je oordeelkundig belegd (goed gespreide ETF is al voldoende), dan raak je echt niet alles ineens kwijt.

Ik ken er meer die aan staatsinfuus liggen door simpelweg niks te doen of geen keuzes te maken dan door echt verkeerde keuzes (en dan bedoel ik niet drugs of gokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:48:

En, de claim dat je als je Fire bent, na een aanrijding met de fiets, in de bijstand komt en afhankelijk bent van toeslagen. Hoe zou je dit dan willen omschrijven?
Met een hospitalisatie verzekering en een normale rechtsbijstand moet je toch genoeg bij de (verzekering van de) tegenpartij kunnen halen om de extra kosten op te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Een algemene vraag hoe mensen er hier over denken:

Tenzij er iets heel raars gebeurt zitten wij in de gelukkige situatie dat wij niet meer over onze eigen pensioen hoeven na te denken en zelfs over de volgende generatie beginnen na te denken waarbij de kans reeel is dat er na het overlijden van mijn vrouw en mezelf nog miljoenen overblijven voor onze twee kinderen. Er is op dit moment een testament opgesteld waarbij ons vermogen onder toezicht van een familielid komt te staan (indien zij niet meer leeft dan wordt een vriend van mij de curator) tot de kinderen 18 jaar zijn. Vanaf die leeftijd krijgen zij ieder jaar 10% van hun erfdeel tot hun beschikking en heeft de toezichthouder discretie om meer uit te keren.

Gaat het om de situatie in Nederland of in België? Volgens mij is de regelgeving nogal verschillend. Zowel fiscaal als wat betreft erfrecht en schenkingsrecht en ook wat betreft de mogelijkheden om geld voor je kinderen te "blokkeren".

Mijn algemene gedachte is dat als het echt "over" is, ik het zo veel mogelijk met warme hand zou willen overdragen. Maar als ik het misschien nog nodig zou hebben, dan is het handiger om nog even zelf te houden.

Als het om echt een groot vermogen gaat, dan denk ik dat ik mij zou verdiepen in de mogelijkheden van een fonds voor gemene rekening. Volgens mij kun je daar wel handige dingen mee doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Dat zie ik juist andersom. Men is juist risico-avers op het vlak dat écht belangrijk kan zijn voor iemand. Zij nemen onbewust het grote risico om allerlei dromen die ze mogen hebben, niet uit te laten komen. Daarvoor denken ze voor zekerheid te kiezen, maar dit is voornamelijk schijn. Dat kan op allerlei vlakken zijn, werk, relaties, financiën, baan opzeggen om te reizen of te groeien, gewoon "nee" te zeggen tegen leidinggevende, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Wat een voorbeeld van doemdenken...
Tja, dat kun je vinden, maar in de praktijk gebeurd het wel vaak.
Als je oordeelkundig belegd (goed gespreide ETF is al voldoende), dan raak je echt niet alles ineens kwijt.
Het grote probleem blijft dat veel mensen hier de ballen verstand van hebben en niet eens weten wat een ETF is. Als dat soort mensen iets anders gaan doen dan zulke regelingen is de kans dat ze veel kwijt raken nogal groot. Het is dus geen doemdenken, het is de praktijk.

En dat je dat risico door je er in te verdiepen heel klein kunt maken ben ik het helemaal mee eens. Punt blijft alleen dat dat voor veel mensen helemaal niet is weggelegd.
Ik ken er meer die aan staatsinfuus liggen door simpelweg niks te doen of geen keuzes te maken dan door echt verkeerde keuzes (en dan bedoel ik niet drugs of gokken).
Klopt, maar ik durf te wedden dat velen daarvan als ze wel keuzes zouden maken ook aan dat staatsinfuus terecht zouden komen. Ik acht de kans dan ook groot dat heel veel van die mensen er juist verstandig aandoen omdat ze met zo'n regeling minder geld kwijt raken dan als ze niets zouden doen of wel zouden investeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Dat zie ik juist andersom. Men is juist risico-avers op het vlak dat écht belangrijk kan zijn voor iemand. Zij nemen onbewust het grote risico om allerlei dromen die ze mogen hebben, niet uit te laten komen. Daarvoor denken ze voor zekerheid te kiezen, maar dit is voornamelijk schijn. Dat kan op allerlei vlakken zijn, werk, relaties, financiën, baan opzeggen om te reizen of te groeien, gewoon "nee" te zeggen tegen leidinggevende, etc).
Nee hoor, ik heb het in de praktijk vaak gezien, maar voor veel mensen is die droom gewoon te hoog gegrepen.

Ik heb zelf via het werk al een aantal keren in het buitenland gewoond, en ben daar ook mensen tegengekomen die zich over hebben laten halen om toch de stap te wagen. Stuk voor stuk waren ze doodongelukkig. En dan niet omdat het niet leuk was, maar omdat ze zich over van alles druk bleven maken. En dat zijn helaas eigenschappen die simpelweg in het beestje zitten. En dan weegt die droom uiteindelijk niet op tegen de onrust die het geeft.

Vaak heeft het dan ook weinig met angst/risico-aversie te maken, maar simpelweg dat bepaalde stappen niet bij bepaalde mensen passen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Men is juist risico-avers op het vlak dat écht belangrijk kan zijn voor iemand. Zij nemen onbewust het grote risico om allerlei dromen die ze mogen hebben, niet uit te laten komen.
Omdenken :+
Ik vind het wel een mooie gedachte om even bij stil te staan.
.....maar nu spring ik weer op mijn fiets om verder te gaan met mijn fietstochtje (en dat zonder levensverzekering of ongevallenverzekering :X :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Highland schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:41:
Ik zou aan het testament nog een preek kunnen toevoegen gericht aan mijn kinderen over hoe ze met geld om moeten gaan, maar dat lijkt me weinig effectief.
Je moet ook geen preek toevoegen, maar bijzondere clausules die tot hilarische resultaten leiden -- eerst geld uitgeven a la Brewster's Millions, of een jaar lang zorgen voor een zwerver (die dan natuurlijk vreselijk misbruik gaat maken van de gastvrijheid), of wat nachten in een spookhuis doorbrengen, of... Dan heb je er nog wat voorpret van en je kinderen een leuk avontuur, en wie weet maken ze er dan nog een documentaire van die alsnog veel opbrengt. :+

Op de minder grappige toer: ik zou goed nadenken over voorwaarden als "geen verslaving hebben". Want hoewel het begrijpelijk is dat je iemand met een verslaving geen grote zak geld zonder condities wil meegeven om op te maken aan die verslaving snij je ook iemand af die het geld op zich goed had kunnen gebruiken voor professionele hulp (voorbij het overbelaste zorgstelsel). Verslaving is voor de meeste verslaafden maar zeer beperkt een keuze (geweest), omdat er een hoop aanleg en ongeluk bij zit. Of je daarmee dan een grote zak geld gaat opgeven zal maar beperkt kunnen motiveren. Op z'n minst kun je overwegen om het geld dan voor het overgrote deel in escrow te laten houden, met een beperkte toelage op voorwaarde van pogingen tot afkicken.

Uiteraard heb je al dat soort zaken liever bij leven geregeld zodat je zelf nog kan sturen, maar als het niet anders kan is een beetje extra moeite erin steken wellicht beter dan gewoon een "no moneys for you" bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:38
Haha, goed plan. Ik heb net al een offerte bij een notaris aangevraagd, zal hem vragen nog een paar van dit soort suggesties op te laten stellen ;-p
Verder eens dat die voorwaarden niet moeten leiden tot uitsluiting. Een onterving (voor zover dat kan) geeft veel emotionele schade, dat staat haaks op onze opvoedprincipes. Maar geld (brandstof) op een vuur (verslaving of ander destructief probleem) gooien, daar help je ook niemand mee. De notaris mag ons helpen hier een mooie formulering voor te verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Dan ben ik ben benieuwd hoe jij de claim dat "financieel op het randje" leven, bij een SWR van minder dan de helft van wat verstandig is, benoemt.
Als je niet de goede verzekeringen hebt is 250k buffer niet echt veel als je verder geen vaste inkomsten hebt. Dan is het dus niet gek dat je daar vragen over krijgt.
Zeker in het buitenland kun je met de verkeerde verzekering al snel veel geld kwijt zijn. Ik heb in Amerika collega's gezien die plotseling een ton op mochten hoesten omdat ze een ongeluk hadden gehad. Ook hierover is het dus niet gek dat je wat vragen krijgt. Ziektekosten zijn naar mijn idee zo'n beetje het grootste risico bij een leven zoals jij leeft. Dat is dus zeker iets waar je over na moet denken.

Hoe dan ook gaat het vooral om de manier van reageren, veel vragen zijn er niet vanwege 'angst', maar vanuit 'nieuwsgierigheid'. Als daar een antwoord op zou komen ipv die angst-reakties zou je heel deze discussie niet hebben. Dus simpelweg zeggen dat je die verzekering hebt en in Nederland nog een buffer zou dan voldoende moeten zijn.

En voor de duidelijkheid, volgens mij heb jij er prima over nagedacht en moet je vooral lekker doorgaan zoals je nu doet. Maar bedenk wel dat de meeste vragen helemaal niet vanuit angst komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Als je niet de goede verzekeringen hebt is 250k buffer niet echt veel als je verder geen vaste inkomsten hebt. Dan is het dus niet gek dat je daar vragen over krijgt.
Welke verzekeringen mis ik precies? En mijn vermogen is niet 250k. Ik ben met 250k gefire'd en had destijds uit verhuur een inkomen dat al mijn kosten destijds dekte. Dat huis heb ik verkocht, nu heb ik iets praktischers en is bijna afbetaald. Plus 350k aan ETFs, waarvan mijn SWR minder dan de helft is van wat 95% zeker is.
Zeker in het buitenland kun je met de verkeerde verzekering al snel veel geld kwijt zijn. Ik heb in Amerika collega's gezien die plotseling een ton op mochten hoesten omdat ze een ongeluk hadden gehad.
Dat is wel heel ver gezocht, we leven gewoon in Nederland. Hier gelden onze wetten en heb gewoon een verzekering omdat ik die kosten niet kan dragen.
Ook hierover is het dus niet gek dat je wat vragen krijgt. Ziektekosten zijn naar mijn idee zo'n beetje het grootste risico bij een leven zoals jij leeft. Dat is dus zeker iets waar je over na moet denken.
Wat dekt mijn extra doorlopende reisverzekering dan niet waar jij het over hebt? Ik kan mij daar echt niks bij voorstellen. Hier zit zelfs een redding per helikopter bij in. 100% uitkering bij zorg wereldwijd. Repatriëring. Schadeloosstelling bij claims tot een miljoen. Juridische ondersteuning. En ook nog eens een ton of zo aan eigen blijvend invalide zijn -die ik niet eens nodig heb.

[ Voor 19% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Je gaat iedere keer voorbij aan de menselijke psyche. Wat jij als mogelijkheden ziet, is dat voor velen helemaal niet. Als je de mens buiten beschouwing laat is dat een ander verhaal, maar die mens speelt toch echt mee.

Er zijn genoeg mensen die in precies dezelfde situatie als jij, helemaal de keuze niet zouden hebben om FO te kunnen worden. En dan kun je blijven roepen dat ze dat wel kunnen omdat ze dezelfde situatie als jou hebben, maar zo werkt het gewoon niet. En zolang je dat verschil niet in wil/kunt zien blijft dit topic in cirkeltjes draaien :)
Ik zie dat heus wel in hoor en waar zit het verschil in wat we beiden zeggen?
Dat jij het misschien met wat mooiere woorden omzwachtelt en ik te direct ben? :)

Wanneer je in eenzelfde situatie en met dezelfde mogelijkheden (of zelfs betere mogelijkheden) door toedoen van de "menselijke psyche" niet tot dezelfde resultaten komt is het alleen je eigen psyche die je tegenhoudt en niet door toedoen van externe factoren zoals ongeluk, de anderen,....
De meeste mensen zijn inderdaad hun eigen grootste rem op hun situatie te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Welke verzekeringen mis ik precies? En mijn vermogen is niet 250k, maar fors meer.
Dat was de vraag juist :+ Een simpel antwoord dat je goed verzekerd bent zou voldoende zijn.
En in je post stond toch 350k + huis (waarbij veel mensen dat huis niet als echt vrij vermogen zien, je wilt ten slotte toch graag ergens wonen)
[...]
Dat is wel heel ver gezocht, we leven gewoon in Nederland. Hier gelden onze wetten.
Volgens mij reis je in het buitenland. Dus als je daar in het ziekenhuis terecht komt kan het snel gaan als je maar minimaal bent verzekerd.
[...]
Wat dekt mijn extra doorlopende reisverzekering van €3.75 dan niet waar jij je over hebt? Ik kan mij daar echt niks bij voorstellen. Hier zit zelfs een redding per helikopter bij in.
Als je dit als 1e antwoord had gegeven had dat minstens 3 pagina's in dit topic gescheeld :+ (alhoewel je dan nog steeds goed moet lezen of alle medische kosten vergoed worden, sommige willen nog wel eens beperken tot wat het in Nederland zou kosten)

En nogmaals, ik geef alleen aan wat ik hier lees, ik heb er geen enkel oordeel over en heb aan de hand van wat je hier post de volle overtuiging dat je er goed over na hebt gedacht d:)b

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Ik zie dat heus wel in hoor en waar zit het verschil in wat we beiden zeggen?
Dat jij het misschien met wat mooiere woorden omzwachtelt en ik te direct ben? :)
Lol, da's ook voor het eerst dat ik hoor dat ik niet de te directe ben :+
Wanneer je in eenzelfde situatie en met dezelfde mogelijkheden (of zelfs betere mogelijkheden) door toedoen van de "menselijke psyche" niet tot dezelfde resultaten komt is het alleen je eigen psyche die je tegenhoudt en niet door toedoen van externe factoren zoals ongeluk, de anderen,....
De meeste mensen zijn inderdaad hun eigen grootste rem op hun situatie te veranderen.
Precies, het verschil is vooral dat sommige dingen niet te veranderen zijn en daardoor voor die mensen onmogelijk en zelfs onwenselijk. Er zouden heel veel mensen ongelukkig zijn als ze op de hier genoemde manieren naar FO zouden moeten gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

(knip)

reactie in een gesprek dat teveel op de man speelde en te weinig op het onderwerp FO

[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 01-09-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Dat was de vraag juist :+ Een simpel antwoord dat je goed verzekerd bent zou voldoende zijn.
En in je post stond toch 350k + huis (waarbij veel mensen dat huis niet als echt vrij vermogen zien, je wilt ten slotte toch graag ergens wonen)
Hierboven wordt 250k genoemd, vandaar. De vraag wordt gesteld vanuit aanname plus allerlei daaruit vloeiende rampscenario's dat ik niet verzekerd zou zijn. Dat ben ik gewoon, lijkt mij vrij logisch ook.

Mijn huis verkopen heb ik geen moeite mee. Het is een worst-case scenario als ik veel geld nodig heb, voor wat dan ook. Het (gedwongen) verkopen is een absoluut minimale kans.
Volgens mij reis je in het buitenland. Dus als je daar in het ziekenhuis terecht komt kan het snel gaan als je maar minimaal bent verzekerd.
Nee, dat is de omgekeerde wereld. Er wordt geclaimd met allerlei aannames dat ik geen reisverzekering heb en men gaat daaruit allerlei doemscenarios verzinnen of invullen. En beweringen als dat ik "financieel op de rand loop" en wat al niet voor idioterie.

Volgens mij begint het met de vraag of ik verzekerd ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:34:
Klopt. Maar mag ik er dan niet naar vragen?[
Uiteraard.
Net zoals er daarop terug gereageerd mag worden.
Als dat jouw opvatting is dan is dat inderdaad correct.
Maar er is om te beginnen al een verschil in levensstijl tussen individuen en ook niet iedereen wil zijn hele leven dezelfde levensstijl blijven aanhouden.
Ik zou het bv. al vlug heel vervelend beginnen te vinden er steeds dezelfde levensstijl op na te moeten houden.
Daarom ook al op één vakantie uiteenlopende accomodaties.
En een ander wordt dan weer heel blij als hun altijd hetzelfde mag doen en zo min mogelijk voor veranderingen en verrassingen komt te staan.
En alles er tussen in.

Het blijft toch een wonderlijk gegeven dat velen zich storen wanneer iemand zijn persoonlijke mening en handelswijze poneert omdat deze niet op iedereen toepasbaar is om dan zelf (elders) te reageren volgens strikt eigen verwachtingen. :)

Zoveel individuen, zoveel verwachtingen, zoveel verschillende conclusies en wegen.
Uiteraard. Maar die keuzes zouden niet afhankelijk moeten zijn van je financiële situatie (want anders niet FO). De veranderde behoefte aan middelen zijn eerder een gevolg van gewijzigde omstandigheden. Daarom goed om er rekening mee te houden dat die omstandigheden kunnen wijzigen.
Waarom zou je niet FO kunnen zijn/blijven wanneer je het vermogen bezit om je aan te passen aan wijzigende omstandigheden? Dat moeten de meeste mensen zelfs al doen als ze nog in loondienst zijn.
Uiteraard is het veel makkelijker en vraagt het minder flexibiliteit wanneer de delta tussen inkomen en uitgaven groter is.
Het is niet omdat je maandelijks bv. duizend euro uitgeeft om jezelf goed in je vel te voelen en naar eigen gevoel je niets moet ontzeggen dat er geen hoger bedrag aan inkomsten mag/kan tegenover staan. En het is niet omdat er een hoger beschikbaar inkomen is dat je daar ineens moet naar gaan leven.
Uiteraard zullen er ook mensen zijn die niet aan die verleiding kunnen weerstaan. Maar dat blijft dan wel hun eigen keuze.
Wie de delta zo hoog mogelijk houdt zal dus bij zijn huidige aangehouden levensstijl minder voor (onaangename) verrassingen komen te staan.

En nu moet ik even dringend een pauze hier inlassen want om 16:30 uur een afspraak voor bezichtiging onroerend goed. :) ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:04:
[...]
Ik zal mezelf onthouden van voorbeelden die realistischer zijn, daar schieten we niks meer mee op. De vraag over risicobereidheid en hoe het met je SWR staat als het leven duurder wordt is legitiem voor een ieder die FO is.
De voorbeelden die je geeft zijn alles behalve realistisch. In de SWR zit al een inflatiecorrectie ingebakken. Daar zit geen risico in, het is bekend.
Als je meteen had gezegd "ik neem maar de helft van mijn SWR op en heb voldoende buffer om comfortabel te leven in Nederland ook als het leven onverwacht veel duurder wordt" dan was er helemaal niks aan de hand geweest.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Dan zal de vraag duidelijk geformuleerd moeten worden. En niet eerst een beschuldigend spervuur aan "onmogelijk! Ja maar dit , ja maar dat, ja maar over 25 jaar, ja maar 'jij leeft financieel op de rand! Ja maar jij bent niet verzekerd, ja maar in Amerika'.." -die niet zo zijn en vooral erg vermoeiend zijn. Herhaaldelijk heb ik aangegeven meer dan voldoende vermogen te hebben, maar dit is voor velen die niet Fire zijn en vooral in problemen denken, lastig voor te stellen. Eerst moeten hun eigen problemen en angsten op een ander geprojecteerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:04:
[...]
...Als je meteen had gezegd "ik neem maar de helft van mijn SWR op en heb voldoende buffer om comfortabel te leven in Nederland ook als het leven onverwacht veel duurder wordt" dan was er helemaal niks aan de hand geweest. Dat heb ik, en blijkbaar andere, aanvankelijk niet in je reacties teruggevonden.
Maar dat stond ook allemaal al in zijn 2 de post van dit deel 5 beschreven? Klik hier:
En
Gekscherend (met een grote knipoog ;) ) zou ik willen zeggen: "Ga toch fietsen man". Laat ons plebs lekker in dit topic zitten, kun jij gaan genieten.
Doe maar niet nu, het is al bijna middernacht in Japan, grote kans op ongelukken in het donker en na te veel sake ;). Kabelmannetje kan beter morgen weer verder fietsen. Ik spring zometeen wel weer na een 2de korte pauze wel op de fiets :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip) reacktie in een discussie over wie er gelijk heeft. Ik hem meerdere posts weggeknipt, dit voegt niets toe aan de kennis & inzichten over FO.

[ Voor 85% gewijzigd door t_captain op 01-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
De post die je linkt legt wat van zijn kosten uit maar niet aanvankelijk niet genoeg om voor mij een volledig beeld te krijgen van zijn risicobereiheid.

Prima, my bad, maar de manier waarop hij er met gestrekt been op ingaat is wat mij betreft onnodig.
Tja, communicatie is altijd lastig, zeker online. Ik begrijp zijn reactie ook wel een beetje want heel veel informatie was al gegeven en een goede reisverzekering is natuurlijk vrij standaard. Dus verder waren veel vragen, opmerkingen nogal dubbel, niet geheel duidelijk.

Maar ik denk dat er nu veel duidelijk is, iedereen is anders, er kan veel, niet iedereen wilt hetzelfde, je moet rekening houden met x, y en z :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje

(knip)
Discussie tussen gebruikers over wie er gelijk heeft).

[ Voor 94% gewijzigd door t_captain op 01-09-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Wow, je bent geprikkeld inmiddels. Nergens zeg ik dat jij dit zegt. Het is een samenvatting van alles wat ik zoal tegenkom hier.

[...]

Wat is het nu precies, waar je mij van beschuldigd? Beschuldigen van inhoudelijke discussie, of trollen, of selectief quoten, of ik beweer dat jij bepaalde zaken zegt?

Jammer dat je je onthoudt van verdere inhoudelijke zaken rond Fire. Ik gooi er nog een thee in en dan is het bedtijd.
De post die je linkt legt wat van zijn kosten uit maar niet aanvankelijk niet genoeg om voor mij een volledig beeld te krijgen van zijn risicobereiheid.
Dan moet je gewoon vragen, ipv vanalles maar aannemen en daarop door extrapoleren als waarheid en excuses. Wat uiteindelijk nooit een gesprek gaat opleveren.

Mijn risicobereidheid is laag. Daarom geef ik maar de helft van wat verantwoordelijk is, uit. Voor sommigen hier is dit blijkbaar al zeer hoog, aan de reacties te leven dat ik "financieel op de rand leef".
Jij gaat er met gestrekt been in
Hoppa, nog maar een beschuldigend woord. Gaat lekker zo.

[ Voor 11% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
IvoB2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Oeps, ik dacht dat het de bedoeling was meningen en praktijkervaringen met betrekking tot het topic te delen. Niet in het verwerven van zoveel mogelijk gelijkgestemde zielen waarmee je vriendjes wil worden. :+
Dit topic gaat over alles rond financiële onafhankelijkheid. Niet over hoe maak ik zo vlug mogelijk zoveel mogelijk gelijkgestemde vrienden. Zo had ik het toch begrepen. ;)
Het is dan ook helemaal niet mijn betrachting om "empatisch" over te komen. Alleen het persoonlijk zelfbeeld van diegenen die zichzelf empatisch vinden en dat dan ook nog eens graag over zichzelf verkondingen wordt er misschien beter van. Maar daar schiet met betrekking tot het onderwerp niemand iets mee op.

Weinig ruimte voor anderen laten? Het staat iedereen vrij om zoveel of zo weinig bij te dragen als men zelf wil. Nog niet gemerkt dat ook maar iemand beperkt wordt in zijn bijdragen.

Zienswijzen mogen gedeeld worden. Of niet. Daar is iedereen vrij in.
Wanneer het de bedoeling is dat er een pad wordt uitgezet dat door veel mensen in NL kan gevolgd worden kan je dit topic beter afsluiten. Het is sowieso geen onderwerp dat door veel mensen in NL noch elders, om uiteenlopende redenen, gevolgd wordt.
Iedereen die FO wordt, en zeker FIRE, is sowieso al de uitzondering op de regel.
Ik dacht wacht even met reageren en kijk wat er gebeurt. Ik vind dat door jouw dominantie en agressieve schrijfstijl het topic minder waard worden en ben daardoor geneigd om minder deel te nemen. En gezien de reacties ben ik niet de enige.

Doe er mee wat je wilt, maar een beetje je verplaatsen in anderen zou je bijdrages waardevoller kunnen maken.
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:31:
In mijn geval gaat het inderdaad niet over geld, dat is er genoeg (meer dan bvb kabelmannetje).

Maar vooral schrik/angst. En eigenlijk nog vooral van de schrik/angst om mij te moeten verantwoorden tegenover anderen, dat mensen zouden kunnen denken dat ik een profiteur ben die het allemaal wat gemakkelijk neemt en zich niet wil inzetten voor de rest van de samenleving.

Ter verduidelijking: ik weet dat mijn gedachten irrationeel zijn want ikzelf denk niet zo over andere mensen.

Geld is dus niet het probleem bij mij maar wel de gedachte. Daar moet ik dus nog aan werken.
Dat herken ik heel goed. Heb er eerder overgeschreven. Ik voel vaak druk van anderen als ik ze vertel dat ik klaar ben met werken. Bijna niemand reageert daar positief op, ze vinden je daar dan te jong voor. Terwijl als ik zeg dat ik een sabbatical heb, iedereen reageert oh wat goed dat je voor jezelf kiest….
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Het is voor velen uiteraard wel weggelegd. Zoals al meermaals geschreven, niets is voor iedereen weggelegd dus dat is een nietszeggende dooddoener.
En er is een groot verschil dat wat voor velen - mits uiteraard kiezen voor dezelfde priofiteiten - binnen de mogelijkheden ligt ook hun eigen wens/keuze is.
Het is dus niet dat wanneer je zelf voor een andere weg kiest een andere weg niet tot de mogelijkheden zou behoord hebben. Gelukkig kiezen we niet allemaal voor dezelfde weg want dan zou het daar dringen worden.
In de praktijk is het in ieder geval voor weinigen weggelegd om het te realiseren. In nl halen vele mensen het nog door het pensioen, maar daar wordt ook al aan alle aan gemorreld. De maatschappij is volgens de meeste inzichten gebaar bij een forse arbeidsparticipatie en groei van de economie. Dus als er daadwerkelijk veel fo/fire mensen komen zal daar snel op bijgestuurd worden.
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Als je het succes bekijkt van de nieuwste belgische staatsbon, dan kan je niet anders concluderen over de belgen.

Ondertussen is er 9 miljard opgehaald bij particulieren (ca 800€ per belg!) aan een netto interestvoet van 2.8% met een looptijd van 1 jaar.
Ik denk dat deze groep vorige jaar meer heeft overgehouden dan de gemiddelde etf belegger…. Ze maken andere keuzes met wellicht andere motivaties.
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Ja, in mijn eerdere opgesomde budgetten staan dat ik binnen mijn "fire budget" nog niet eens de helft uitgeef. En dat ik meer dan voldoende vermogen heb voor een plan B, C of Z. En dat ik zelfs als mijn vermogen op is, een huis kan verkopen met een flinke overwaarde. En dan kan huren.

De discussie die ik lees is inmiddels zo ver heen, dat ik scenarios moet overwegen dat ik over 25 jaar niet meer een tentje kan slapen terwijl ik rond de wereld reis op een motor. Dat is niet eens een overweging voor mij, zeer waarschijnlijk doe ik immers gewoon wat anders en realistischer. Ook zou ik rekening moeten houden met een aanrijding op de fiets en wat al niet.
Dat is echt het denken vanuit angsten.
Ik had nog nooit over je gehoord. Ik denk dat veel vragen komen door 2 zaken.

De meesten hier kunnen zich niet goed voorstellen wat het betekent om primair alleen dat te doen wat je leuk/belangrijk vindt. Ik zie dat zelf pas veel scherper sinds ik met het re gedeelte ben begonnen.

En het tweede is dat je in verhouding tot bedragen die hier vaak genoemd worden, met een relatief laag fo bedrag aan het re avontuur bent begonnen. En nu gaat iedereen dat op zich zelf projecteren en vragen aan jou stellen.

En verder niet alleen richting jou, ik ben recent aangereden op de fiets door een auto en ik kijk nu wel anders tegen dat risico aan. Na 5 maanden ben ik nog niet volledig hersteld (komt waarschijnlijk wel goed). Het doet mij wel beseffen dat gezondheid belangrijk is en dat je niet alles in de hand hebt. Re status helpt dan wel weer, geen werkgever die vind dat ik moet werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet. Dan zal de vraag duidelijk geformuleerd moeten worden. En niet eerst een beschuldigend spervuur aan "onmogelijk! Ja maar dit , ja maar dat, ja maar over 25 jaar, ja maar 'jij leeft financieel op de rand! Ja maar jij bent niet verzekerd, ja maar in Amerika'.." -die niet zo zijn en vooral erg vermoeiend zijn. Herhaaldelijk heb ik aangegeven meer dan voldoende vermogen te hebben, maar dit is voor velen die niet Fire zijn en vooral in problemen denken, lastig voor te stellen. Eerst moeten hun eigen problemen en angsten op een ander geprojecteerd worden.
Ik ben al een tijdje op je aan het reageren met precies deze boodschap dat het puur om een simpele vraag gaat :+ En jij blijft terug komen met je 'angsten, waar het nogmaals juist helemaal niet om gaat. Je leest er dus echt dingen in die er niet staan en die ook niet zo bedoeld zijn. Mensen zijn gewoon benieuwd naar wat je hebt gedaan met de risico-inschattingen. En dan kun je 'angst' blijven roepen, maar uiteindelijk heb jij die risico-inschattingen gewoon gedaan en zou het veel makkelijker zijn om dat ook te vertellen. Mensen stellen vragen om te leren, niet om je af te zeiken. En jouw reakties wijzen er sterk op dat je vooral van dat laatste uit gaat (waarbij ik er van uit ga dat dat dan weer niet jouw bedoeling is)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Dat herken ik heel goed. Heb er eerder overgeschreven. Ik voel vaak druk van anderen als ik ze vertel dat ik klaar ben met werken. Bijna niemand reageert daar positief op, ze vinden je daar dan te jong voor. Terwijl als ik zeg dat ik een sabbatical heb, iedereen reageert oh wat goed dat je voor jezelf kiest….
Ach, ik ben voor het werk een paar keer naar het buitenland verhuisd (met gezin) en ook dat zien veel mensen al helemaal niet zitten. Veel mensen vinden het moeilijk om veranderingen te overzien. Naar mijn idee is dat hele FO/fire verhaal dan ook voor een groot deel een skill die je wel of niet hebt. Veel mensen hebben die niet, anderen hebben hem wel maar willen er niets mee doen en anderen zoals jij hebben hem wel en doen er ook iets mee.
En verder niet alleen richting jou, ik ben recent aangereden op de fiets door een auto en ik kijk nu wel anders tegen dat risico aan. Na 5 maanden ben ik nog niet volledig hersteld (komt waarschijnlijk wel goed). Het doet mij wel beseffen dat gezondheid belangrijk is en dat je niet alles in de hand hebt. Re status helpt dan wel weer, geen werkgever die vind dat ik moet werken
Het voordeel van een werkgever is dan weer wel dat je inkomen gewoon door loopt ook al zit je ziek thuis (ook op de fiets een keer vlieglessen gehad maar gelukkig koste dat maar een maandje)

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kabelmannetje
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:28:
Ik had nog nooit over je gehoord. Ik denk dat veel vragen komen door 2 zaken.
Aangenaam. 6-8 jaar geleden ofzo postte ik hier regelmatig omdat ik toen bijna Fire was. Toen ben ik nooit meer actief geweest hier, mede door het gezeur en geklaag (enorme risico's, kan niet, ja maar x ja maar y) naar mij, wat meteen ook nu weer gebeurt. Gelukkig maar door een kleine groep. Een paar dagen geleden werd ik getagged, vandaar ik weer wakker werd. :)
De meesten hier kunnen zich niet goed voorstellen wat het betekent om primair alleen dat te doen wat je leuk/belangrijk vindt. Ik zie dat zelf pas veel scherper sinds ik met het re gedeelte ben begonnen.
Ja, heel herkenbaar! Grappig he, hoe je eigenlijk zo geconditioneerd wordt door "werk" is leven in deze samenleving.
En het tweede is dat je in verhouding tot bedragen die hier vaak genoemd worden, met een relatief laag fo bedrag aan het re avontuur bent begonnen. En nu gaat iedereen dat op zich zelf projecteren en vragen aan jou stellen.
Ik krijg juist de indruk dat velen dit niet gelezen hebben. 8 jaar geleden ben ik met 250k gefire'd, had alleen geen kosten want mijn huurders betaalden in basis ruim al mijn lasten. Had mijn eerste etage verbouwd en woonde zelf op de begane grond, in een soort studio. Dus dan is 250k niet weinig. Het is een passieve pot van zowat €1000 leuke dingen doen maandelijks, daar nog eens bovenop.

Later heb ik alles verkocht (huis te groot en te veel gedoe met verhuur) en heb er een leuk klein huisje voor teruggekocht, met kleine hypotheek nog erop. Een flink deel van de overwaarde heb ik in ook in mijn Fire-pot gestort.
Mooi dat het beter gaat. Dat lijkt mij zeker een goede motivatie dat je juist voor vroeg Fire moet gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Ik ben al een tijdje op je aan het reageren met precies deze boodschap dat het puur om een simpele vraag gaat :+ En jij blijft terug komen met je 'angsten, waar het nogmaals juist helemaal niet om gaat. Je leest er dus echt dingen in die er niet staan en die ook niet zo bedoeld zijn. Mensen zijn gewoon benieuwd naar wat je hebt gedaan met de risico-inschattingen. En dan kun je 'angst' blijven roepen, maar uiteindelijk heb jij die risico-inschattingen gewoon gedaan en zou het veel makkelijker zijn om dat ook te vertellen. Mensen stellen vragen om te leren, niet om je af te zeiken. En jouw reakties wijzen er sterk op dat je vooral van dat laatste uit gaat (waarbij ik er van uit ga dat dat dan weer niet jouw bedoeling is)
Stel mij een gerichte vraag en ik zal deze proberen te beantwoorden. Verder heb ik bij sommigen wel degelijk het idee dat dit meer de eigen projectie van angsten is, dan een vraag waar ze in openheid wat van willen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:51:
[...]
Stel mij een gerichte vraag en ik zal deze proberen te beantwoorden. Verder heb ik bij sommigen wel degelijk het idee dat dit meer de eigen projectie van angsten is, dan een vraag waar ze in openheid wat van willen leren.
Zelfs als je dat idee hebt werkt het een stuk beter om het uit te leggen. Want of het nu een vraag is of iets wat ze tegenhoudt om hetzelfde te doen, in beide gevallen werkt een uitleg het beste :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Zelfs als je dat idee hebt werkt het een stuk beter om het uit te leggen. Want of het nu een vraag is of iets wat ze tegenhoudt om hetzelfde te doen, in beide gevallen werkt een uitleg het beste :)
Niet als er een spervuur van allerlei angsten is die sommigen projecteren als "de waarheid". En dat dit ook mijn waarheid moet zijn en dat mijn Fire onmogelijk is. Want aanname x, aanname y, aanname z. Dat mijn financiën "op het randje van de afgrond" staan -zonder verdere uitleg. Daar ben ik meestal snel klaar mee, ik heb niet zoveel lol aan het mijzelf moeten verontschuldigen.

Dus, vraag maar raak, maar wel gewoon open vragen aub. :)

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 28-08-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Als de reacties online al zo heftig zijn op iemand die niet werkt zonder daarvoor schatrijk te zijn of te leven van een uitkering. Wat moet dat dan niet zijn in reallife?

Het nodige geld voor fire bij elkaar verzamelen is misschien nog het gemakkelijkere deel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:11:
Als de reacties online al zo heftig zijn op iemand die niet werkt zonder daarvoor schatrijk te zijn of te leven van een uitkering. Wat moet dat dan niet zijn in reallife?
Ik denk dat het enige antwoord daarop is "wat maakt het jou uit wat anderen denken"? Zolang je geen puppy's schopt voor je vermaak of ouderen van dagen oplicht voor je inkomen, natuurlijk, dan mag het je misschien wel iets uitmaken. :P

Daarnaast, dit is zoals je zelf al zegt een online forum. Mensen reageren heftig op om het even wat je post, want online is alles een zaak van leven of dood. Of nauwkeuriger van slechte communicatie door gebrek aan fysieke feedback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:11:

Het nodige geld voor fire bij elkaar verzamelen is misschien nog het gemakkelijkere deel?
Ik praat best veel met mensen die interesse tonen, over hoe ik leef en dat ik al jaren met pensioen ben. Nooit heb ik daar ook maar 1 negatieve opmerking over gekregen. Juist het tegenovergestelde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ok, toch blij om dat te horen.
Pagina: 1 ... 157 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.