Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:11:
Als de reacties online al zo heftig zijn op iemand die niet werkt zonder daarvoor schatrijk te zijn of te leven van een uitkering. Wat moet dat dan niet zijn in reallife?

Het nodige geld voor fire bij elkaar verzamelen is misschien nog het gemakkelijkere deel?
Ik denk dat het vooral komt omdat het online veel lastiger is om je goed uit te drukken. Ik lees de reakties meer als vragen terwijl ze schijnbaar bij anderen overkomen als kritiek. Proberen de reakties wat neutraler te lezen zou dus al een hoop helpen. Ik zie iig binnen dit topic maar weinig echte kritiek.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:28:
In de praktijk is het in ieder geval voor weinigen weggelegd om het te realiseren.
Daar zullen er weinig aan twijfelen.
Het is al bij herhaling en door verscheidene deelnemers aangehaald - dus nog maar een keer - dat er legio redenen zijn waarom slechts een minderheid er naar streeft/het doel haalt/het wil.
Ik behoor duidelijk ook niet tot de groep die vindt dat alles voor iedereen bereikbaar is en dat je zelf niet moet streven naar iets dat voor anderen, om wat voor reden dan ook, niet binnen het bereik van allen ligt.
In nl halen vele mensen het nog door het pensioen, maar daar wordt ook al aan alle aan gemorreld. De maatschappij is volgens de meeste inzichten gebaar bij een forse arbeidsparticipatie en groei van de economie. Dus als er daadwerkelijk veel fo/fire mensen komen zal daar snel op bijgestuurd worden.
Wat het pensioen daarmee te maken heeft is me echter niet duidelijk.
Door een pensioen word je niet FIRE en ben je ook niet FO. Wat mis ik?

Dat de streefeconomie niet gebouwd is met de achterliggende gedachte dat iedereen gaat leven naar eigen inkomsten en niet voor derden blijft werken tot het einde bijna in zicht is was ook al duidelijk.
Deze is gebouwd op het tegendeel: steeds meer groei en om dat in stand te kunnen houden moet je de mensen vooral blijven duwen in de richting van steeds meer consumeren, zeker niet onder doen voor de buren en dus steeds streven naar meer inkomen, enz.
En ze vooral blijven inprenten dat het tegendeel proberen te bereiken slechts voor weinigen is weggelegd, met veel obstakels en onzekerheden, bijna een onverantwoord risico want het ongeluk loert achter iedere hoek enz.....
Er moesten er eens teveel het toch proberen en dan ondervinden dat het ook anders kan. Dan stort het huidige model inderdaad in elkaar. Maar dat was ook al geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:04:

Wat het pensioen daarmee te maken heeft is me echter niet duidelijk.
Door een pensioen word je niet FIRE en ben je ook niet FO. Wat mis ik?
Als iemand werkt tot 65 en dan 2000€ pensioen krijgt en kan leven van 1500€, dan is die toch FO. Zelfs al heeft die geen euro spaargeld.
En dan is die 1500€ nog geindexeerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
kabelmannetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:00:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Dat mensen niet Fire kunnen worden omdat ze allemaal ongelukjes krijgen met kinderen?
Er zijn mensen die geslachts gemeenschap hebben en een condoom gebruiken, maar er toch een ongelukje gebeurd doordat de condoom niet goed was. En dan krijgen ze ongepland een kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door phantom09 op 28-08-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Ik krijg ook vaak vragen in deze trend. Het komt volgens mij omdat mensen vooral redeneren vanuit problemen en angst. Het feit dat je nu een bepaalde weg bewandeld (of in jouw geval fietst) betekend het niet dat je dit verplicht je hele leven moet doen.
Dat is heel normaal en niks mis mee. Echter je moet dan wel realistisch zijn. Als je bang bent voor een inbraak in je huis hoef je niet meteen Fortknox van je huis te maken. Je huis echter wat beter beveiligingen door fatsoenlijke sloten te plaatsen is niet verkeerd.

Je kan voor elk probleem een oplossing bedenken, maar je moet niet in extreme problemen/oplosingen gaan denken. Wel in realitische, c.q. de kans is op hoe groot je in aanraking met het probleem komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:11:
Als de reacties online al zo heftig zijn op iemand die niet werkt zonder daarvoor schatrijk te zijn of te leven van een uitkering. Wat moet dat dan niet zijn in reallife?

Het nodige geld voor fire bij elkaar verzamelen is misschien nog het gemakkelijkere deel?
Niets moeilijk aan.
Je vertelt het in real life gewoon niet aan wie het niet moet weten.
En wie er in real life niet mee om kan, gewoon schouders ophalen en verder met je leven.

Wat je ook zegt of doet, er zal er wel altijd minstens eentje zijn die het er niet mee eens is en/of dit als een aanleiding ziet om de persoonlijke frustraties op af te reageren.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:21
Zijn er mensen hier die Waar doen ze het van? kijken? Zit een gast bij die veel pandjes heeft en veel inkomsten genereerd uit de verhuur en verkoop. Nu vraag ik me af hoe rendabel dat nog kan zijn in de huidige Nederlandse markt en ook qua belasting, moet je niet al gauw een stuk of 10 panden hebben om er echt van te kunnen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Niets moeilijk aan.
Je vertelt het in real life gewoon niet aan wie het niet moet weten.
En wie er in real life niet mee om kan, gewoon schouders ophalen en verder met je leven.

Wat je ook zegt of doet, er zal er wel altijd minstens eentje zijn die het er niet mee eens is en/of dit als een aanleiding ziet om de persoonlijke frustraties op af te reageren.
En het eerste wat de meeste nieuwe contacten aan je vragen: wat voor werk doe.

In de huidige samenleving wordt werk als heel belangrijk gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Vermogensbeheer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Of huisjesmelker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Orangelights23 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:58:
Zijn er mensen hier die Waar doen ze het van? kijken? Zit een gast bij die veel pandjes heeft en veel inkomsten genereerd uit de verhuur en verkoop. Nu vraag ik me af hoe rendabel dat nog kan zijn in de huidige Nederlandse markt en ook qua belasting, moet je niet al gauw een stuk of 10 panden hebben om er echt van te kunnen leven?
Hangt nogal van je ethische standaarden af.
Er zijn mensen die krotten opkopen, en ze dan net verhuurbaar maken en verder niks onderhouden tenzij er een advokaat voor de deur staat.

En blijkbaar lukt dat hier en daar nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:08
[...]

Dan moet je ook maar net zin hebben in het leggen van nieuwe contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Als iemand werkt tot 65 en dan 2000€ pensioen krijgt en kan leven van 1500€, dan is die toch FO. Zelfs al heeft die geen euro spaargeld.
En dan is die 1500€ nog geindexeerd.
Nee want de hoogte van je pensioen is niet gegarandeerd want afhankelijk van de goodwill van de overheid of de gezondheid van de pensioenskas.
Je bent (i België) dan ook nog eens afhankelijk van de bijdragen van de werkenden (herverdeeld door de overheid) en van het feit dat het aantal werkenden zal blijven volstaan om de steeds groeiende groep inactieven van een gegarandeerd inkomen te blijven voorzien.
Zelfs het vooruitzicht op de termijn wanneer je dan op "FO" kan gaan is niet gegarandeerd want die leeftijdsgrens schuift ook altijd op.

Wanneer je er vanuit gaat dat het pensioen een gegarandeerd bedrag is, de leeftijdsgrens niet meer naar boven wordt aangepast, er altijd genoeg werkenden zijn om de groep gepensioneerden van een voldoende groot inkomen te voorzien en je kan de tering naar de nering blijven zetten heb je uiteraard gelijk dat iedereen op termijn automatisch "FO" wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Je kan uiteraard altijd als antwoord geven: "Dat doet er niet toe". "Dat zijn uw zaken niet", "Me amuseren", "Gewoon mijn goesting", "Who cares", Huurmoordenaar, "Huurling", "Parelvisser",...... :)
Afhankelijk van de keuze van antwoord (lijst is niet limitatief) gegarandeerd een aanzet tot een verder geanimeerd gesprek. Of juist niet.

Mensen die je menen te moeten afrekenen op wat voor werk je doet reken ik gewoon niet tot de wensbare contacten. Probleem is dan al van de baan.
Mensen die al FO zijn vinden betaald werk al niet meer het belangrijkste in hun leven en wie FIRE als einddoel nastreeft al helemaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Nee want de hoogte van je pensioen is niet gegarandeerd want afhankelijk van de goodwill van de overheid of de gezondheid van de pensioenskas.
Je bent (i België) dan ook nog eens afhankelijk van de bijdragen van de werkenden (herverdeeld door de overheid) en van het feit dat het aantal werkenden zal blijven volstaan om de steeds groeiende groep inactieven van een gegarandeerd inkomen te blijven voorzien.
Zelfs het vooruitzicht op de termijn wanneer je dan op "FO" kan gaan is niet gegarandeerd want die leeftijdsgrens schuift ook altijd op.

Wanneer je er vanuit gaat dat het pensioen een gegarandeerd bedrag is, de leeftijdsgrens niet meer naar boven wordt aangepast, er altijd genoeg werkenden zijn om de groep gepensioneerden van een voldoende groot inkomen te voorzien en je kan de tering naar de nering blijven zetten heb je uiteraard gelijk dat iedereen op termijn automatisch "FO" wordt.
Jep, net even gegarandeerd dus als die 6% die jij krijgt op je spaargeld, of even gegarandeerd als de staatsbon die nu gepromoot wordt.

Misschien is die onzekerheid en beperktheid van het wettelijk pensioen wel de reden waarom ik mijn bedrag (voor 2 personen) nogal hoog inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Jep, net even gegarandeerd dus als die 6% die jij krijgt op je spaargeld, of even gegarandeerd als de staatsbon die nu gepromoot wordt.

Misschien is die onzekerheid en beperktheid van het wettelijk pensioen wel de reden waarom ik mijn bedrag (voor 2 personen) nogal hoog inzet.
Daarom dat je ook in het stelsel van FO/FIRE moet blijven diversifiëren en onafhankelijkheid wel wat meer inhoud dan een goed gevulde spaarboek. Eenmaal FO maar nog niet FIRE heb je uiteraard nog altijd de troef van nog werk achter de hand.

Niets in het leven is gegarandeerd. Zelfs niet dat je de pensioenleeftijd, wat deze in de toekomst ook mag zijn, haalt.
Wanneer je elk mogelijk risico in het leven zo klein mogelijk wil houden, wil uitsluiten en/of van wakker ligt heb je gewoon geen leven meer.
Voor hetzelfde geld bereik je op leeftijd x je vooropgestelde bedrag voor 2 personen en heeft je huidige partner tegen dan genoeg van je gespaar en jacht op meer inkomen en gaat ze er met minstens de helft van je spaargeld met een derde vandoor en wordt je mooie huis te koop gezet. :+

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:15:
[...]

Er is al meermaals gesteld dat de ene mens de andere niet is en dat luxe en vermogen ook een relatief begrip zijn. Voor de een is een miljoen een absoluut minimum waar hij zelfs niet mee zou kunnen rondkomen en voor de andere belachelijk veel geld waar hij niet zou weten waar het allemaal aan te moeten besteden. En alles daar tussen.
Je zal voor jouw situatie daar dus zelf een eigen oplossing voor moeten vinden. Dat kan door een ander nooit voor je ingevuld worden.
Het is heel simpel:

Bij € 2.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 600.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 3.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 900.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 5.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 1.500.000,- aan vermogen nodig.

Let wel op dat de VRH gaat veranderen in ik dacht 2027, dus je hebt dan mogelik iets meer vermogen nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 28-08-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik eerder al schreef stel ik voor mezelf liever de eigen regels en doelstellingen voorop.
Dat is momenteel bruto 6% op een vrij beschikbaar vermogen van 400.000 € voor één persoon met een jaarlijks uitgavenpatroon van een 13.000 €, uitgavenpatroon te spreiden over 2 inkomens en een bevrijdende roerende voorheffing van 30% (wordt dus niet bij het eventuele andere inkomen geteld).
Dat is hier de werkbare praktijkervaring.
Wanneer je deze "pot" dan niet opsoupeert en ook nog eens de rente jaarlijks niet volledig opsoupeert loopt de spaarquota ieder jaar zelfs op ipv af te nemen.
Zelfs in loondienst heb ik nooit een inkomen van 5000 € gehad. Dus ook geen noodzaak om uit loondienst met minder onkosten daar plots naar te gaan streven.

Wanneer iemand liever zijn doelstellingen afstemt op algemene regels en op een ander uitgavenpatroon, gewoon doen.
Zoals ik dus al zei: "Je zal voor jouw situatie daar dus zelf een eigen oplossing voor moeten vinden. Dat kan door een ander nooit voor je ingevuld worden.".

Ik ben overigens Belg (met recht op een overheidspensioen, wat neerkomt op 75% van het gemiddelde inkomen van de laatste 5 jaar als loontrekkende) zodat de wijziging van VRH (wat dat ook mag zijn) in 2027 niet van toepassing is. Als ik voorgaande goed begrepen heb was zelfs het bereiken van dat spaarquota al overbodig want automatisch FO bij het bereiken van de pensioenleeftijd. :)

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Het is heel simpel:

Bij € 2.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 600.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 3.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 900.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 5.000,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 1.500.000,- aan vermogen nodig.

Let wel op dat de VRH gaat veranderen in ik dacht 2027, dus je hebt dan mogelik iets meer vermogen nodig.
Als we wel rekening houden met VRH, ik gebruik het 2025 tarief van 34%, plus afbouw heffingskorting(en) dan is het opeens een stuk minder rooskleurig. Dit zijn dan de netto bedragen, na VRH, waar je van moet leven...

Bij € 1.050,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 600.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 1.500,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 900.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 2.500,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 1.500.000,- aan vermogen nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:56
De 4%-regel is totaal niet relevant als je het prima vindt dat je vermogen minder wordt (tot pensioen/aow bijvoorbeeld), is erg op vermogensbehoud gericht, en is ook erg gefocust op Amerika. Ik ga zelf zo'n 5 tot 7% uit de pot opnemen per jaar, zo is nu de planning.

[ Voor 8% gewijzigd door SvV_Ying op 28-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
@Ferr9 je hebt ook nog een heffingsvrij vermogen, uitgaande van een koppel scheelt dat nog wat volgens binnen jou aannames/berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
rube schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:38:
@Ferr9 je hebt ook nog een heffingsvrij vermogen, uitgaande van een koppel scheelt dat nog wat volgens binnen jou aannames/berekening.
De berekening houdt al rekening met heffingsvrij vermogen, ik heb de bedragen via berekenhet.nl opgevraagd en alleen het tarief aangepast van 32% naar 34% belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Ergens ook wel te begrijpen.
Angst wordt mensen aangepraat om ze in een welbepaald gareel te laten lopen (ik moet een leuke partner, ik moet een leuk huis, ik moet een leuke auto, ik moet,........ want wat zouden de anderen anders wel van me denken? ).
Wanneer de meerderheid van de mensen zich van die angst zouden kunnen bevrijden stort het huidige econmisch model ook gewoon in elkaar want dat is louter gebaseerd op de angst om steeds te moeten streven naar meer omdat men blijkbaar niet meer met minder kan (of zo wordt het toch bij herhaling aangepraat).
Het huidige economische model is voornamelijk consumeren en wat angst. Het is voornamelijk mee willen doen met de massa. Dus je moet gezien worden. Dus mooie dure kleren kopen, moois huis, nette spullen, leuke auto, de nodige verre vakanties waar je over kan praten.
Een beetje angst door soms onnodige extra verzekeringen af te sluiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jerh
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Dan moet je ook maar net zin hebben in het leggen van nieuwe contacten.
Ik had/heb dat in elk geval wel. Wat mij tegenviel in het begin van mijn re periode is dat werk meer aan mijn sociale leven verbonden was dan ik bij stil had gestaan.

Dus ja behoefte aan nieuwe contacten. Versterkt doordat ik ook meer tijd had voor hobbiesen mijn leven anders heb ingedeeld. Komt ondermeer doordat ik nu tijd heb om overdag dingen te doen. Dat betekent in de praktijk bijna altijd nieuwe contacten.
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Je kan uiteraard altijd als antwoord geven: "Dat doet er niet toe". "Dat zijn uw zaken niet", "Me amuseren", "Gewoon mijn goesting", "Who cares", Huurmoordenaar, "Huurling", "Parelvisser",...... :)
Afhankelijk van de keuze van antwoord (lijst is niet limitatief) gegarandeerd een aanzet tot een verder geanimeerd gesprek. Of juist niet.

Mensen die je menen te moeten afrekenen op wat voor werk je doet reken ik gewoon niet tot de wensbare contacten. Probleem is dan al van de baan.
Mensen die al FO zijn vinden betaald werk al niet meer het belangrijkste in hun leven en wie FIRE als einddoel nastreeft al helemaal niet.
Ik denk niet dat wij in real life ooit vrienden zullen worden. Ik geloof dat je helemaalniks hebt begrepen van mijn voorgaande stukjes over empathie en verplaatsen in anderen.

Ik vind het nogal lomp en eigenwijs overkomen, zo zal ik nooit antwoorden.

Ik ga ook niet meer op je reageren, zonde van mijn energie, ik erger me gruwelijk aan je ongenuanceerde uitingen en oprispingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Aan de andere kant wordt er ook steeds meer geprobeerd om belasting op alle inkomsten (dus ook rendement) te heffen, maar ook op vermogen. En dan wordt het voor iemand die al FO is ook een stuk duurder. Echt onafhankelijk worden gaat je dus hoe dan ook niet lukken. Wat dat betreft is dat aardig vergelijkbaar met het pensioen dat verschuift/verandert.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:46:
Het huidige economische model is voornamelijk consumeren en wat angst. Het is voornamelijk mee willen doen met de massa. Dus je moet gezien worden. Dus mooie dure kleren kopen, moois huis, nette spullen, leuke auto, de nodige verre vakanties waar je over kan praten.
Mee eens.
Daarom dat het relatief eenvoudiger is om voor jezelf FO te bereiken wanneer je niet met de massa meehuppelt en er lak aan hebt wat anderen daar van menen te moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Ik had/heb dat in elk geval wel. Wat mij tegenviel in het begin van mijn re periode is dat werk meer aan mijn sociale leven verbonden was dan ik bij stil had gestaan.

Dus ja behoefte aan nieuwe contacten. Versterkt doordat ik ook meer tijd had voor hobbiesen mijn leven anders heb ingedeeld. Komt ondermeer doordat ik nu tijd heb om overdag dingen te doen. Dat betekent in de praktijk bijna altijd nieuwe contacten.
Voor mij is dit de reden waarom ik geen aanstalten maak om op die re aan te sturen. Ik ga veel liever wat minder werken dan dat ik helemaal zou stoppen. Voordeel daarvan is ook dat het FO stuk al snel een stuk betaalbaarder wordt ;)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Mee eens.
Daarom dat het relatief eenvoudiger is om voor jezelf FO te bereiken wanneer je niet met de massa meehuppelt en er lak aan hebt wat anderen daar van menen te moeten vinden.
Je blijft er aan voorbij gaan dat dat leven juist is wat veel mensen willen. Veelal niet eens voor anderen, maar voor zichzelf. Dat jij het anders wil moet je zelf weten, maar daarom hoef je niet zo kleinerend over anderen te praten die dat anders zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jerh schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:47:
Ik denk niet dat wij in real life ooit vrienden zullen worden. Ik geloof dat je helemaalniks hebt begrepen van mijn voorgaande stukjes over empathie en verplaatsen in anderen.
Moet ook niet.
Had sowieso al nooit het idee dat dit hier een datingsite was. :)

Het nut om me in de context van dit topic te kunnen verplaatsen in alle anderen ontgaat me inderdaad volledig.
Daar wordt niemand een seconde vlugger FO noch FIRE van.
In die context zouden mensen zich beter meer concentreren op de eigen situatie dan keer op keer energie te verspillen om zich voortdurend te spiegelen aan anderen laat staan zich steeds te verplaatsen in anderen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Ferr9 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Als we wel rekening houden met VRH, ik gebruik het 2025 tarief van 34%, plus afbouw heffingskorting(en) dan is het opeens een stuk minder rooskleurig. Dit zijn dan de netto bedragen, na VRH, waar je van moet leven...

Bij € 1.050,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 600.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 1.500,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 900.000,- aan vermogen nodig.
Bij € 2.500,- in de maand heb je volgens de 4% regel € 1.500.000,- aan vermogen nodig.
Hoe kom je aan deze berekening? Historisch gezien levert beleggen tussen de 7 en 8% rendement per jaar op.
Gemiddeld dus 7,5%. De ECB wil de inflatie van hooguit 2%.

Dus stel je hebt € 600.000,- aan vermogen, dat levert dat een bruto rendement op van € 42.000,-
Hier gaat 2% vanaf zodat je vermogen blijft groeien en dat is € 12.000,-
Er moet dan 34% belasting betaald worden over de 42 K. Dat wordt dan €14.280,-
Daarnaast is er dacht ik een drempel van €800,-. Heb je een partner dan wordt dan € 1.600,-

Blijft er dus over (42.000,-+ 1600) - 12.000,- -14.280,-= €17.320,-

Per maand wordt dat dan € 1.444,-

Daarnaast hoef je geen vermogenswinstbelasting te betalen in een jaar dat je een negatief rendement hebt.
Dus op lange termijn wordt de belasting nog wat lager. Hoeveel is lastig te zeggen. Ik gok op 2% i.p.v. 2,5% (uitgaande van 7,5% rendement op beleggingen op lange termijn).

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Daarom dat je ook in het stelsel van FO/FIRE moet blijven diversifiëren en onafhankelijkheid wel wat meer inhoud dan een goed gevulde spaarboek. Eenmaal FO maar nog niet FIRE heb je uiteraard nog altijd de troef van nog werk achter de hand.

Niets in het leven is gegarandeerd. Zelfs niet dat je de pensioenleeftijd, wat deze in de toekomst ook mag zijn, haalt.
Wanneer je elk mogelijk risico in het leven zo klein mogelijk wil houden, wil uitsluiten en/of van wakker ligt heb je gewoon geen leven meer.
Voor hetzelfde geld bereik je op leeftijd x je vooropgestelde bedrag voor 2 personen en heeft je huidige partner tegen dan genoeg van je gespaar en jacht op meer inkomen en gaat ze er met minstens de helft van je spaargeld met een derde vandoor en wordt je mooie huis te koop gezet. :+
Ik weet dat ik mijn vooropgesteld bedrag wel zal halen, en ja, als mijn partner dan adios zegt, dan koop ik het huis wel als ik dat wil.
Ik neem risico’s, en spreid mijn risico’s (vraag dat maar aan mijn bankier). Waar haal je dat ik geen risico’s wil nemen?

Maar die boutade…. ‘niks is gegarandeerd’, dat is bangmakerij.
Als de hemel op onze kop valt zijn alle mussen dood, en als Putin op de verkeerde knop duwt jij en ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:49:
[...]

Aan de andere kant wordt er ook steeds meer geprobeerd om belasting op alle inkomsten (dus ook rendement) te heffen, maar ook op vermogen. En dan wordt het voor iemand die al FO is ook een stuk duurder. Echt onafhankelijk worden gaat je dus hoe dan ook niet lukken. Wat dat betreft is dat aardig vergelijkbaar met het pensioen dat verschuift/verandert.
Inderdaad, totaal onafhankelijk wordt niemand.
Of je zou alleen op een eiland moeten gaan wonen dat nog door niemand geclaimd is en daar eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen.
Je kan alleen maar streven naar een zo hoog mogelijke graad van onafhankelijkheid. Dat is doorgaans al meer dan de meeste mensen bereiken.
De toekomst kent niemand en daar vallen geen bindende uitspraken over te doen.
Anderzijds is het mijn persoonlijke ervaring (en die kan voor een ander best tegengesteld zijn) dat het leven alleen maar relatief goedkoper wordt. Wie een grote mate van onafhankelijkheid heeft bereikt is ook minder gevoelig voor de stijging van de levensduurte.
De laatste jaren was bv. de energiekost in grote mate verantwoordelijk voor de stijging van de levensduurte.
Voor wie dus al geen energiekost heeft en gelijktijdig een (deel) inkomen heeft gekoppeld aan de index (bv. in België al de pensioenen, inkomsten uit onroerend goed,....) ziet zijn inkomen met de levensduurte omhoog gaan terwijl de kost niet gelijkwaardig stijgt.
Om weer een tegenvoorbeeld uit de praktijk te geven: mijn levenskost voor 2 personen is in 2023 (in vergelijking met 2022) met ongeveer 10% toegenomen. Het netto inkomen is eveneens met ongeveer 10% toegenomen. Maar percenten vertellen niet het hele verhaal. In euro komt dat er op neer dat de jaarkost met een 1200 € is toegenomen en de inkomsten met 7200 €. Het leven is dan wel duurder geworden maar je gaat er in euro niet op achteruit maar gevoelig op vooruit.

Men zegt niet voor niets dat België een arm land is doch met rijke inwoners. Wat trouwens door de laatste internationale statistieken nog eens wordt bevestigd.
Wanneer ik het hier nog allemaal een beetje kan volgen is Nederland blijkbaar een rijk land maar met steeds meer armlastige inwoners?

Bijkomend voordeel van FO is ook nog eens dat je op elk ogenblik er voor kan kiezen om de stap naar FIRE te zetten en te verkassen naar een meer fiscaal gunstig buitenland. Moet je het al niet ver gaan zoeken (binnen de EU bv. Portugal). Afhankelijk van je beroep kan je er zelfs FO zijn zonder direct te kiezen voor FIRE . Massa's jongeren in bv. de IT sector werken gewoon vanuit het buitenland.
Kan uiteraard niet voor iedereen. Bv. al niet wanneer je de sociale contacten met de huidige buren niet kan missen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Ik weet dat ik mijn vooropgesteld bedrag wel zal halen, en ja, als mijn partner dan adios zegt, dan koop ik het huis wel als ik dat wil.
Prima toch.
Maar is dat wel voor iedereen haalbaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Hoe kom je aan deze berekening? Historisch gezien levert beleggen tussen de 7 en 8% rendement per jaar op.

Dus stel je hebt € 600.000,- aan vermogen, dat levert dat een bruto rendement op van € 42.000,-
Daarnaast is er dacht ik een drempel van €800,-. Heb je een partner dan wordt dan € 1.600,-

Die berekeningen maken wel pijnlijk duidelijk hoe zwaar zo’n VRH er in hakt.
En als de inflatie dan eens 10 en 5% is, dan maak je echt grote stappen achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Prima toch.
Maar is dat wel voor iedereen haalbaar? :+
Laat maar…. Ben het beu.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 28-08-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door R.van.M op 28-08-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Al gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daarom was het uitgangspunt ook niet de "voorspelde" 2000 euro per maand, maar was er rekening gehouden met flink wat tegenslagen die tot een daling naar 1500 leidden. Dat pensioen van 2k hoeft dus ook helemaal niet gegarandeerd te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
Men zegt niet voor niets dat België een arm land is doch met rijke inwoners. Wat trouwens door de laatste internationale statistieken nog eens wordt bevestigd.
Wanneer ik het hier nog allemaal een beetje kan volgen is Nederland blijkbaar een rijk land maar met steeds meer armlastige inwoners?
Ook België heeft datzelfde probleem hoor en zo heeft Nederland ook een heel deel juist rijke inwoners. Wat dat betreft is er niet eens zo heel veel verschil.
Bijkomend voordeel van FO is ook nog eens dat je op elk ogenblik er voor kan kiezen om de stap naar FIRE te zetten en te verkassen naar een meer fiscaal gunstig buitenland. Moet je het al niet ver gaan zoeken (binnen de EU bv. Portugal). Afhankelijk van je beroep kan je er zelfs FO zijn zonder direct te kiezen voor FIRE . Massa's jongeren in bv. de IT sector werken gewoon vanuit het buitenland.
Kan uiteraard niet voor iedereen. Bv. al niet wanneer je de sociale contacten met de huidige buren niet kan missen. :)
Totdat iemand ziek wordt en dan zie je (iig voor Nederland) iedereen weer heel snel terugkomen omdat de ziektekosten hier minimaal zijn en de ziekenzorg juist goed. En dat is wat mij juist tegen staat, veelal wordt eerst gezocht naar het fiscaal gunstigste land om dan daarna weer snel terug te gaan om te profiteren van de sociale voorzieningen (wat precies de reden is dat het hier fiscaal wat minder gunstig is). Oftewel wel de lusten, maar niet de lasten willen dragen. Maar dit is een andere discussie wat niet alleen voor FO/fire speelt :+

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Dat herken ik totaal niet. Ik ken niemand met dure kleding, mijn huis en auto zijn gewone gebruiksartikelen en op vakantie ga in voor mezelf, ik praat daar niet of nauwelijks over met andere mensen. En de mooie spullen die ik heb, heb ik puur voor mezelf,. Omdat ik niet houd van vaak mensen op bezoek en dus ook zo min mogelijk mensen over de vloer krijg om met mijn spullen te ""pronken ".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Dat herken ik totaal niet. Ik ken niemand met dure kleding, mijn huis en auto zijn gewone gebruiksartikelen en op vakantie ga in voor mezelf, ik praat daar niet of nauwelijks over met andere mensen. En de mooie spullen die ik heb, heb ik puur voor mezelf,. Omdat ik niet houd van vaak mensen op bezoek en dus ook zo min mogelijk mensen over de vloer krijg om met mijn spullen te ""pronken ".
Ik zie juist vaak mensen met weinig vermogen/relatief laag inkomen in dure kleding en 'dure' auto's rijden.
Doorgaans niet de mensen die bij ons over de vloer komen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

GG85

.......

[...]

4% is dé Trinity studie, hele grondslag qua ontstaan van FIRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:46:
Ook België heeft datzelfde probleem hoor en zo heeft Nederland ook een heel deel juist rijke inwoners. Wat dat betreft is er niet eens zo heel veel verschil.
Die statistiek ging niet over gemiddelden want dan vertekenen heel rijke en heel arme mensen inderdaad het beeld.
Het ging net over de mediaan.
Als volgens de mediaan Belgen tot de rijkste mensen behoren is het punt juist dat het niet gaat over het klein deel rijke inwoners dat een vertekend beeld geeft van gemiddelden maar dat wanneer de mediaan aangeeft dat de inwoners tot de rijksten behoren zelfs 50% daar nog eens boven zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:04
Dank voor de reacties.

Even wat antwoorden:
- situatie is niet specifiek NL/BEL. Wonen al lang niet in NL maar de kans bestaat dat de kinderen straks in
NL gaan studeren maar dat duurt wel even
- BV constructies / belasting optimilisatie. Daar wil ik niet aan beginnen zoals ik al eerder heb aangegeven

Wat we zouden kunnen overwegen is een trust constructie maar heb daar nog helemaal niet naar gekeken

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

En als de inflatie dan eens 10 en 5% is, dan maak je echt grote stappen achteruit.
De vraag is of je persoonlijke inflatie dan ook zo hoog is. Als je bv niet huurt maar in plaats daarvan een koophuis hebt waarvan de hypotheek afgelost is,dan scheelt dat al behoorlijk.

Daarnaast is het zoals hiervoor ook al gemeld erg belangrijk om te beseffen dat de 4% regel bepaald is met het idee dat je vermogen nooit op zal raken. Als het echter prima is dat het vermogen wel minder wordt, bv omdat je daarnaast pensioen hebt opgebouwd bij je werkgever en dat over 15 jaar start, dan kan je Met een hoger % dan 4% gaan rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Ik ga mij zelf niet blind staren op de mogelijkheid van 5 á 10% inflatie.

Het is voor mij wel duidelijk dat de centrale banken de boel onder controle hebben. En de markten zijn daar blij mee. Er wordt nog steeds gestreefd naar gemiddeld 2% en dat is ook aan het gebeuren.

Pakweg in de loop van 2024 of 2025 schieten we onder die 2% (met de nodige drama: deflatie in aantocht! Koop goud, zilver, gedroogde erwten,...!) en zullen de centrale banken de rentes weer laten zakken.

En dan begint het ganse toneeltje weer opnieuw: Schande dat de rente zo laag staat, onze spaarboekjes smelten weg, meltup op de beurs,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:15:

Het is voor mij wel duidelijk dat de centrale banken de boel onder controle hebben. En de markten zijn daar blij mee. Er wordt nog steeds gestreefd naar gemiddeld 2% en dat is ook aan het gebeuren.

Pakweg in de loop van 2024 of 2025 schieten we onder die 2% (met de nodige drama: deflatie in aantocht! Koop goud, zilver, gedroogde erwten,...!) en zullen de centrale banken de rentes weer laten zakken.

En dan begint het ganse toneeltje weer opnieuw: Schande dat de rente zo laag staat, onze spaarboekjes smelten weg, meltup op de beurs,...
"De inflatie" is ook niet zo interessant. Veel belangrijker is hoe jouw persoonlijke kosten naar verwachting veranderen. Dat kan wel eens heel anders zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Daarnaast hoef je geen vermogenswinstbelasting te betalen in een jaar dat je een negatief rendement hebt.
Dus op lange termijn wordt de belasting nog wat lager. Hoeveel is lastig te zeggen. Ik gok op 2% i.p.v. 2,5% (uitgaande van 7,5% rendement op beleggingen op lange termijn).
Zo werkt de SWR niet. Je kan niet met 7,5% rekenen, ook niet voor bovenstaande voorbeeld.

De reden om met de SWR 4% te rekenen in plaats van het historische rendement op aandelen van 7,5% heeft te maken met het feit dat je slechte periodes anders zoveel kapitaal zou verbruiken dat je niet meer genoeg hebt om weer terug te komen op een kapitaal om in de toekomst genoeg uit te onttrekken.

In jouw voorbeeld zou je dus met een SWR van 7,5% rekenen die een hoge kans heeft op failure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-

[ Voor 100% gewijzigd door Marzman op 29-08-2023 09:06 . Reden: verkeerde topic ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:05
@kabelmannetje Allereerst bedankt voor het delen van je levensfilosofie & de getallen die erbij horen.

Ik heb er vaker over geschreven in dit topic en ik denk dat alles begint met jezelf leren kennen en wat je drijfveren zijn.

Waar je gelukkig van wordt en wat je actief en scherp houdt. En dat houdt in vooral dingen doen. Voor mij althans. Ik had activiteiten staan voor als ik FO zou zijn en mijn baan aan de wilgen zou hangen waarvan ik nu weet dat ze helemaal niets voor mij zijn.

Dat heeft een aanpassing in denken veroorzaakt. Naast dat mijn gezondheid een draai nam en ik met echt risico geconfronteerd ben. Het feit dat je wellicht wel rekening moet houden met het bereiken van de leeftijd van 60/70/80 maar dat dit nooit zeker is.

Ik weet nu veel beter dat opties hebben en leren wat je wil op de kortere en middellange termijn belangrijk is. Vooral dingen doen. Ik heb voor mijn gezondheid een draai nam gelukkig veel dingen gedaan die ik toen erg graag wilde doen. Achteraf had ik best wat minder veiligheid mogen inbouwen en meer dingen alvast moeten doen.

Maar de vaste baan, luxe doordeweeks en het vele reizen met het werk was ook gewoon leuk. Gelukkig nooit spijt gehad.

Het grootste probleem voor mij was dat ik ideeen had maar ze nooit echt uitvoerde het bleef op het, ik noem het maar even, hobby vlak. Ik richt mijn leven nu zo in dat ik mij op een paar projecten richt. Dingen die ik nu kan en waar ik iedere dag plezier aan beleef.

FO ondersteund dat doordat geld geen primaire voorwaarde meer is. Ik kan de keuze maken om minder of geen geld te verdienen.

Dat alles heeft geleid tot een beter keuze proces op hoe ik mijn leven wil inrichten. Ik weet dat ik flexibel genoeg ben qua geld en ik weet welke dingen ik absoluut niet meer wil doen. En mijn kwaliteit van leven is veel beter geworden. Juist omdat ik keuzes maak op basis van zelfkennis en uitga mag gaan van wat ik leuk vind.

Dat heeft als neveneffect dat ik ook beter ben geworden in mijn werk. En ik hou meer tijd over voor andere projecten.

80 moet ik nog maar zien te halen. Dus ik ben enorm blij dat ik mijzelf heb leren kennen en nu veel beter weet hoe ik keuzes kan maken en wat mijn persoonlijke risico’s zijn. Ik weet inmiddels ook dat risico over tijd iets anders is dan risico uitgedrukt in een statisch overzicht waar ik vroeger veel meer van uitging.

Het one more year syndrome voor de optische illusie van meer zekerheid. De enige onzekerheid bij mij bleek te zijn dat ik nooit de confrontatie met mijzelf was aangegaan om te kijken wat ik echt leuk vind en dat ook te proberen. In plaats van alleen te denken dat dat het Walhalla was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Ferr9 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Het is ietsjes beter doordat je nu nog een AHK waarmee je totale belastingdruk wordt verlaagd als je geen ander inkomen hebt. Er wordt echter al over gesproken om dit verder te beperken.

In het voorbeeld van 600.000 zou je ongeveer €10.000 aan box 3 betalen. Hier gaat echter de AHK vanaf waardoor er ongeveer €7000 over blijft aan belasting dus zou je €1300 kunnen ontrekken elke maand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Het is ietsjes beter doordat je nu nog een AHK waarmee je totale belastingdruk wordt verlaagd als je geen ander inkomen hebt. Er wordt echter al over gesproken om dit verder te beperken.

In het voorbeeld van 600.000 zou je ongeveer €10.000 aan box 3 betalen. Hier gaat echter de AHK vanaf waardoor er ongeveer €7000 over blijft aan belasting dus zou je €1300 kunnen ontrekken elke maand.
Alle signalen beginnen stilaan op rood te staan als je naar de Nederlandse schatkist kijkt. En daar komt bij dat er miljarden naar de minder bedeelden moet om te zorgen dat deze niet door het ijs zakken. Dan kan rechts NL wel roepen dat er bezuinigd moet worden, alleen als je de staat van ons land bekijkt is er vooral nood aan extra investeringen in de publieke sector. Al met al denk ik dat we stilaan met redelijke zekerheid naar belastingverhogingen toe gaan. Aangezien eigenlijk iedereen wel eens is dat vermogen zwaarder belast moet worden en zeker niet arbeid, kun je wachten op een wijziging van de AHK. Bovendien denk ik dat de politiek met alle box 3 problemen misschien zelfs naar een vermogensbelasting gaat grijpen in plaats van belasten van rendement.

Overigens: Als het geld goed gebruikt wordt, vind ik het helemaal geen probleem om wat meer belasting te betalen en als gevolg daarvan wellicht een jaartje of 2 extra door te werken. Uiteindelijk zijn we allemaal gebaat bij een goed functionerend land.

[ Voor 9% gewijzigd door Afas op 29-08-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
helloitsme schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:49:
[...]

De vraag is of je persoonlijke inflatie dan ook zo hoog is. Als je bv niet huurt maar in plaats daarvan een koophuis hebt waarvan de hypotheek afgelost is,dan scheelt dat al behoorlijk.

Daarnaast is het zoals hiervoor ook al gemeld erg belangrijk om te beseffen dat de 4% regel bepaald is met het idee dat je vermogen nooit op zal raken. Als het echter prima is dat het vermogen wel minder wordt, bv omdat je daarnaast pensioen hebt opgebouwd bij je werkgever en dat over 15 jaar start, dan kan je Met een hoger % dan 4% gaan rekenen.
Wozmro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:15:

Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie.
In 2022 was energie de belangrijkste driver achter de inflatie. Als je dan "van het gas af was", met een hoop PV en een salderingsregeling, dan was je de koning op dat gebied.
Maar alsnog werd je brood flink duurder, benzine ging goed omhoog... en een beetje later al de rest door looninflatie. Voeding blijft nu nog doorstijgen. Restaurantprijzen zijn ook sterk verhoogd.
Auto's werden echt een groot pak duurder, net als onderhoud, verzekering etc.

Tijdelijk kan je daar wat aan ontsnappen, maar een beetje later voel je dat toch gewoon in alles.

Ik zie de inflatie nog niet zo snel zakken. Er blijven structurele tekorten aan personeel in veel sectoren, maar ook de prijzen van energie en voeding zie ik om redenen van instabiliteit (oorlog in Rusland, Afrika, handelsconflicten in China) niet snel zakken.
Maar ook dat is mijn persoonlijke visie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
@Afas het probleem is dat de Euro gestoeld is op het principe van begrotingsdiscipline, en het neo liberale geloof dat je moet bezuinigen als dat tekort oploopt. En de markt de rest regelt. Naast het rente middel is de ECB zeer beperkt binnen haar mandaat iets anders te doen. Is wel gebeurd overigens met het opkopen van obligaties.

Dan zijn er nog de convergentie theories die in de praktijk niet werken, geld en arbeid reizen niet naar de plekken waar ze nodig zijn.

Zelfs binnen 1 land, als voorbeeld Italië is dit al een groot probleem laat staan binnen Europa.

We moeten terug naar een actieve overheid die innovatie aanjaagt, de brede infrastructuur verbeterd, zeker in tijden van crisis. Maar we zitten in het neo liberale geloof vastgeroest. En die gaat precies tegen deze zaken in. Het voert wat ver om er dieper op in te gaan. Als je een boek zoekt is de Euro van Joseph Stiglitz een aanrader. Ook al zitten ook in zijn zienswijze wat omissies hij geeft een goed beeld van het experiment dat de euro heet. En het heeft grote gevolgen gehad op het gebied van stabiliteit en bestaanszekerheid.

Kort gezegd kunnen we de vermogensbelasting niet teveel verhogen omdat een groot deel van de mei liberale filosofie samenhangt met grote vermogens in privé bezit die de juiste weg bewandeld. Dat dit in de praktijk niet gebeurd is wat anders.

Om echte verandering te bewerkstelligen moeten wij in Europa af van deze denkwijze en tegelijkertijd de Euro constructies ingrijpend wijzigen.

Voor FO heeft deze richting ook zo zijn gevaren. Zeker met betrekking tot bestaanszekerheid en investeringen in al die zaken die belangrijk zijn om te kunnen groeien als individu. Onderwijs, leefomgeving kortom stabiele bestaanszekerheid.

FO is iets wat je kan nastreven wanneer de grootste factor langdurige bestaanszekerheid en een hoog niveau van brede infrastructuur gewaarborgd zijn. En dat staat steeds meer onder druk.

De belasting verhoging op kleine vermogens, want dat zijn FO vermogens simpelweg vaak wel, gaat aan die trend geen halt toeroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Het is heel simpel:

So simpel is het niet. En het is niet volledig. Het hangt van veel factoren af;

- mogelijkheid tot flinke variabele onttrekking? Doe maar +0,5% bij de SWR op
- Fire op je 50ste, doe er maar 1,25% bij. Je hoeft immers 'maar' 20 jaar te overbruggen
- pensioen eerder uit laten keren op bijvoorbeeld 63, doe er maar 0,5% bij
- is er de eerste jaren geen crash op de markt, doe er maar 0,5% bij.
- vind je 90% ipv 100% zekerheid een acceptabel risico, doe er maar 0,5% bij.

Firecalc.com is een goede website met diverse scenario's te spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Nee, de inflatie zit al bij de SWR in. Het is [4 tot 5,5%] plus de inflatie van afgelopen jaar. Daar hoef je niet nogmaals rekening mee te houden.

Als je nauwelijks consumeert op de vlakken met hoge inflatie, dan heb je er weinig 'last' van. Zo is mijn hypotheek gelijk gebleven (is een fors negatieve inflatie), gebruik nauwelijks gas/electra (ben er in de winter niet), tank niet meer dan 15L per maand, etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:20:
@Afas het probleem is dat de Euro gestoeld is op het principe van begrotingsdiscipline, en het neo liberale geloof dat je moet bezuinigen als dat tekort oploopt. En de markt de rest regelt. Naast het rente middel is de ECB zeer beperkt binnen haar mandaat iets anders te doen. Is wel gebeurd overigens met het opkopen van obligaties.

Dan zijn er nog de convergentie theories die in de praktijk niet werken, geld en arbeid reizen niet naar de plekken waar ze nodig zijn.

Zelfs binnen 1 land, als voorbeeld Italië is dit al een groot probleem laat staan binnen Europa.

We moeten terug naar een actieve overheid die innovatie aanjaagt, de brede infrastructuur verbeterd, zeker in tijden van crisis. Maar we zitten in het neo liberale geloof vastgeroest. En die gaat precies tegen deze zaken in. Het voert wat ver om er dieper op in te gaan. Als je een boek zoekt is de Euro van Joseph Stiglitz een aanrader. Ook al zitten ook in zijn zienswijze wat omissies hij geeft een goed beeld van het experiment dat de euro heet. En het heeft grote gevolgen gehad op het gebied van stabiliteit en bestaanszekerheid.

Kort gezegd kunnen we de vermogensbelasting niet teveel verhogen omdat een groot deel van de mei liberale filosofie samenhangt met grote vermogens in privé bezit die de juiste weg bewandeld. Dat dit in de praktijk niet gebeurd is wat anders.

Om echte verandering te bewerkstelligen moeten wij in Europa af van deze denkwijze en tegelijkertijd de Euro constructies ingrijpend wijzigen.

Voor FO heeft deze richting ook zo zijn gevaren. Zeker met betrekking tot bestaanszekerheid en investeringen in al die zaken die belangrijk zijn om te kunnen groeien als individu. Onderwijs, leefomgeving kortom stabiele bestaanszekerheid.

FO is iets wat je kan nastreven wanneer de grootste factor langdurige bestaanszekerheid en een hoog niveau van brede infrastructuur gewaarborgd zijn. En dat staat steeds meer onder druk.

De belasting verhoging op kleine vermogens, want dat zijn FO vermogens simpelweg vaak wel, gaat aan die trend geen halt toeroepen.
De grootste vraag is of dat we binnen het neoliberale paradigma door gaan of dat wat er nu in Nederland en de politiek gebeurt ook een voorbode is van een veranderend wereldbeeld. Ik ben met je eens dat dit soort verandering niet zonder schokken en problemen verloopt, tegelijkertijd zijn er ook veel signalen dat het neoliberalisme zijn langste tijd heeft gehad. Mensen zien excessen van marktwerking en zien ook hoe een land als Amerika ontwikkelt en zien dat helemaal niet zitten. Nu denk ik helemaal niet dat we terug moeten willen naar een socialistische heilstaat maar er is een breed gevoel in de samenleving dat we beter voor elkaar moeten zogen, de collectieve voorzieningen te veel uitgehold zijn, dat de verschillen in ons land minder groot moeten worden en dat er fundamenteel iets moet wijzigen in de relatie tussen de burger en overheid. Daarbij wordt er veel meer van de overheid verwacht en dat kan alleen als je ook bereid bent daar voor te betalen. Het wordt simpel als een verdelingsvraagstuk gebracht maar als je de problemen echt op wilt lossen zal de verhouding publiek-privaat herzien moeten worden waarbij de overheid veel meer zorg gaat dragen voor collectieve goederen. In de economische theorie zijn daar ook veel studies naar gedaan waarbij het ook gaat om het 'juist' beprijzen van zaken.

Het grootste risico dat ik zie is dat de politiek veel te veel bezig is met korte termijn scoren en oppervlakkig en opzichtig cadeautjes uitdelen in plaats van dit complexe verhaal over te brengen. Uiteindelijk keert de wal het schip en op lange termijn leiden extreme welvaartsverschillen historisch bijna altijd tot een vorm van revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Nee, de inflatie zit al bij de SWR in. Het is [4 tot 5,5%] plus de inflatie van afgelopen jaar. Daar hoef je niet nogmaals rekening mee te houden.

Als je nauwelijks consumeert op de vlakken met hoge inflatie, dan heb je er weinig 'last' van. Zo is mijn hypotheek gelijk gebleven (is een fors negatieve inflatie), gebruik nauwelijks gas/electra (ben er in de winter niet), tank niet meer dan 15L per maand, etc.
Die SWR kan dan alleen onderhouden worden als je echt op de beurs je geld belegd. Met obligaties en staatsbons haal je al jaren onvoldoende rendement om de inflatie te corrigeren.

Jij hebt er nu geen last van, maar kost een biertje, een campingnacht, een vliegticket en een maaltijd nog altijd even weinig als 3 jaar geleden? Dat zal toch sterk van de locatie af hangen. Zelf ben ik niet geweest in het verre oosten, maar ik weet wel dat het in Europa makkelijk 20% gestegen is de laatste 3 jaar.

Ik sla misschien dikwijls op dezelfde nagel, maar als ik 20-30 jaar terug kijk, dan zie ik wel dat die inflatie op alle gebieden een forse impact heeft gehad.
Ik herinner me nog een brood van 0,5€, een liter benzine voor 35ct, een half open huis op 600m2 voor 150.000€, een VW Passat voor 10.000€ etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:13:
Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie.
In 2022 was energie de belangrijkste driver achter de inflatie. Als je dan "van het gas af was", met een hoop PV en een salderingsregeling, dan was je de koning op dat gebied.
Maar alsnog werd je brood flink duurder, benzine ging goed omhoog... en een beetje later al de rest door looninflatie. Voeding blijft nu nog doorstijgen. Restaurantprijzen zijn ook sterk verhoogd.
Auto's werden echt een groot pak duurder, net als onderhoud, verzekering etc.
Heeft weinig met "iets wijs maken te maken" maar alles met je huiswerk maken en kunnen rekenen.
Ik heb het hier al eens voorgerekend.
In België zijn de lonen, uitkeringen, inkomsten uit verhuur,... ook nog eens gekoppeld aan de index.
Je geeft zelf al voorbeelden (energie) waardoor de inflatie voor bepaalde groepen minder negatief is dan voor anderen. Heb je dan ook nog eens geen auto op fossiele brandstof (of geen auto) wordt de weerslag nog kleiner. Wie gebruik kan maken van een salarisauto voelt het nog minder.
Wie niet moet huren maar eigenaar is voelt de stijging van woningkost ook al niet.
Of zelfs omgekeerd, wie niet huurt maar een hypotheek met een vaste lage rentevoet afbetaalt ziet zijn inkomen stijgen maar zijn woonkosten niet. De delta tussen inkomen en woonkost wordt op dit vlak alleen maar groter in positieve zin.
Voeding kan dan wel stijgen maar wanneer de uitgaven voor voeding lager zijn dan de inkomsten stijgen door aanpassingen aan de index hou je uiteindelijk in euro nog meer over.
Bovendien is de voorthollende (energiegestuurde) inflatie van 2022 al over de top en terug in dalende lijn.
Maar de lonen en pensioenen werden wel in de hoogte aangepast en dalen niet terug mee met de dalende inflatie.
Er zullen zeker groepen zijn die hun levensstandaard (nog verder) zagen dalen door de inflatie, een deel waarbij het weinig tot geen impact had, en een deel dat er netto zelfs op vooruit ging.
Conclusie: weinig met "zelf iets wijs maken" te zien maar slecht rekenwerk of de eigen (negatieve?) situatie weer eens trachten te projecteren op alle anderen.
Maar ook dat is mijn persoonlijke visie.
Cijferwerk heeft heel weinig te maken met een persoonlijke visie laat staan een subjectief buikgevoel dat ontstaat door gedegen rekenwerk.
Het leuke aan cijfers is dat ze objectief zijn en geen persoonlijke visie nodig hebben.
Dat de persoonlijke situatie van de ene partij kan verschillen tov deze van een ander is iets anders. Dan is de uitkomst van het cijferwerk ook telkens verschillend.

Zoals eerder al aangehaald: je gevoeligheid voor de negatieve impact van inflatie is voor een groot deel afhankelijk van je individuele consumptiepatroon.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 12:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:13:
Dat geldt niet voor iedereen. Ik heb al zeker 20 jaar een 'kasboekje' met alle maandelijkse uitgaven. En dat zijn juist zaken die ik veel gebruik, die flink minder dan inflatie gestegen zijn. Niet alleen financieel, maar ook door slimmer gebruik te maken van mijn kennis, mijn extra tijd, beter vergelijkingswebsites te gebruiken, nieuwe producten die er komen, etc.

- mijn hypotheek is 1,5%. Dit is heel fors onder de inflatie. Een enorme verlaging van mijn persoonlijke inflatie op de 'officiele' cijfers.
- ik heb vorig jaar een andere motor gekocht want de mijne was na 225.0000km reizen wel op. Die 50% zuiniger is. Ik rij al weinig, maar het compenseert voor jaren heel ruim de persoonlijke inflatie op fossiele brandstoffen.
- vroeger had ik minder tijd zelf te klussen. Dit doe ik nu zelf en steeds beter. Materiaal van marktplaats kan je voor bijna niks krijgen.
- de verhoging van de gasprijs raakt mij niet, want ik ben er niet in de 'koudere' half van het jaar. De energietoeslag is nu 40/maand bij laag verbruik. Waardoor ik zelfs nu, een negatieve energierekening heb over de maand of 5 dat ik hier ben.
- zaken als internet, mobiel zijn goedkoper geworden. Vast internet heb ik niet meer, door een unlimited data sim. Ik kan sinds kort mijn abonnement op bijna 0 zetten als ik buiten Europa ben.
- inboedel/reis/aansprakelijkheid/motor-verzekering zijn nauwelijks gestegen sinds ik dit noteer. Jaarlijks zoek ik de goedkoopste op internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Die SWR kan dan alleen onderhouden worden als je echt op de beurs je geld belegd. Met obligaties en staatsbons haal je al jaren onvoldoende rendement om de inflatie te corrigeren.
Dat is niet zo, de SWR is immers [4-5,5%] PLUS [inflatie vorig jaar]. SWR gaat uit van 60/40% SP500/USA Bonds. 5 jaar USA bonds doen nu 4.38%.
Jij hebt er nu geen last van, maar kost een biertje, een campingnacht, een vliegticket en een maaltijd nog altijd even weinig als 3 jaar geleden? Dat zal toch sterk van de locatie af hangen. Zelf ben ik niet geweest in het verre oosten, maar ik weet wel dat het in Europa makkelijk 20% gestegen is de laatste 3 jaar.
Dat zijn een paar euro's per week die ik extra betaal. Dit wordt ruim gecompenseerd door zaken die mijn persoonlijke inflatie drukken. Zoals een zuinigere motor, een 'negatieve' hypotheek of allerlei zaken die ik eerder aangaf. Dat een ticket 100 of 200e extra kost, maakt mij niet uit, dit is immers een paar euro extra per week en merk ik niet eens.
Ik sla misschien dikwijls op dezelfde nagel, maar als ik 20-30 jaar terug kijk, dan zie ik wel dat die inflatie op alle gebieden een forse impact heeft gehad.
Ik herinner me nog een brood van 0,5€, een liter benzine voor 35ct, een half open huis op 600m2 voor 150.000€, een VW Passat voor 10.000€ etc.
Dan heb je het over >40 jaar geleden? Rond het jaar 2000 is de benzine boven e1.00 gekomen. Ik hou 20 jaar een kasboekje bij en zie dat sommige zaken nauwelijks gestegen zijn en sommige meer. Uiteindelijk streep ik dit tegen elkaar af en is mijn persoonlijke inflatie fors minder dan de 'officiele'. Is jouw salaris ook gelijk gebleven?

En het is verder ook niet zo interessant. Want, in de SWR zit immers een inflatiecorrectie ingebakken. Het is de [SWR 4-5,5%] plus [de inflatie van vorig jaar], dat je veilig kan onttrekken.
Aangezien mijn persoonlijke inflatie onder de officiele zit, kan ik dus meer onttrekken. Dus, ik word rijker.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Groot gelijk.
Persoonlijk zit ik ook aan de gunstige kant van de inflatie. En ik zal daar heus niet alleen in zijn.
Geen hypotheekkosten, geen energiekosten (integendeel inkomsten uit energie), geen autokosten, geen huur, nauwelijks communicatiekosten (een 33 € per maand).
Brood kopen doen we ook al niet. Groenten en fruit in zeer beperkte mate. Enz.

Ja sommige zaken zijn inderdaad duurder geworden maar dat zijn dan meestal ook nog eens luxeuitgaven die je zelf, indien nodig, kan sturen (zoals bv. restaurantbezoek, benzine voor motoren,.....).
Maar als door de inflatie de inkomsten 6 tot 7 keer meer stijgen dan de uitgaven zou ik dat toch niet als een negatief effect durven te omschrijven.
En zoals gezegd zullen er ook groepen zijn die wel het negatieve effect van inflatie zullen voelen.
In landen waar de lonen en uitkeringen niet automatisch gekoppeld zijn aan de index zal het negatieve effect zich ook vlugger en breder laten voelen.
Maar dat is iets totaal anders dat "iedereen" er vroeg of laat de gevolgen van zal dragen.

Een huishoudrekening maak je beter voor jezelf en niet voor anderen. Zeker al niet wanneer je niet op de hoogte bent van het uitgavenpatroon noch inkomsten van anderen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:37:

Tja, wanneer je inkomen in vergelijking met 20-30 jaar geleden niet meer gestegen is dan behoor je inderdaad tot de groep die de negatieve impact van inflatie het hardst zal treffen. Maar dat is heus niet bij iedereen het geval.
De voorbije jaren is de inflatie zelfs zo laag geweest dat je bij de bank gratis geld kon ophalen om te investeren.
Van een (gemiste?) hefboom opportuniteit gesproken.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:58:
Groot gelijk.
Persoonlijk zit ik ook aan de gunstige kant van de inflatie. En ik zal daar heus niet alleen in zijn.
Geen hypotheekkosten, geen energiekosten (integendeel inkomsten uit energie), geen autokosten, geen huur, nauwelijks communicatiekosten (een 33 € per maand).
Brood kopen doen we ook al niet. Groenten en fruit in zeer beperkte mate. Enz.

Ja sommige zaken zijn inderdaad duurder geworden maar dat zijn dan meestal ook nog eens luxeuitgaven die je zelf, indien nodig, kan sturen (zoals bv. restaurantbezoek, benzine voor motoren,.....).
Maar als door de inflatie de inkomsten 6 tot 7 keer meer stijgen dan de uitgaven zou ik dat toch niet als een negatief effect durven te omschrijven.
En zoals gezegd zullen er ook groepen zijn die wel het negatieve effect van inflatie zullen voelen.
Maar dat is iets totaal anders dat "iedereen" er vroeg of laat de gevolgen van zal dragen.

Een huishoudrekening maak je beter voor jezelf en niet voor anderen. Zeker al niet wanneer je niet op de hoogte bent van het uitgavenpatroon noch inkomsten van anderen.
Je moet inflatie bereken als % van je uitgaven.
Je koopt geen brood, maar wel meel. Kijk eens naar de prijs van een zak meel 5 jaar geleden en nu. Als dat nu niet hoger is, dan maken de bakkers ons behoorlijk wat wijs.

Kijk eens naar je waterrekening van 5 jaar geleden.

Mijn energie rekening is amper gewijzigd, of zelfs verbeterd door PV etc.
Maar bv de onroerende voorheffing op mijn afbetaald huis is 20% hoger dan 3 jaar geleden.
En de wekelijkse boodschappen zijn wel degelijk duurder geworden.
Kan ik het betalen, jazeker, want in België hebben we een paar hele mooie indexaanpassingen gehad. Mijn spaarquote is gestegen, maar sowieso kan ik met mijn spaargeld minder doen dan 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Tja, wanneer je inkomen in vergelijking met 20-30 jaar geleden niet meer gestegen is dan behoor je inderdaad tot de groep die de negatieve impact van inflatie het hardst zal treffen. Maar dat is heus niet bij iedereen het geval.
Je maakt weer te veel veronderstellingen.
Ik verdien nu ca 5 keer zo veel als 30 jaar geleden, en ik schat dat door inflatie mijn kosten x2 à x3 gegaan zijn.

Ik had ook studenten op kot van 2010 tot 2023. De huurprijs van een studentenkot in die periode alleen al is bijna verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:04:
Mijn spaarquote is gestegen, maar sowieso kan ik met mijn spaargeld minder doen dan 3 jaar geleden.
Dat zal ook niemand bestrijden want je kent de eigen situatie en je eigen uitgaven patroon het best.
Maar dat is een individuele vaststelling die daarom niet automatisch op iedereen van toepassing is.

Voor de delta tussen uitgaven en inkomsten kijk je beter niet naar statistiche percenten maar naar de harde euro cijfers. Wanneer de uitgaven in percent even hard stijgen dan de inkomsten hangt het positieve of negatieve effect in euro gewoon af van het verschil tussen je persoonlijke uitgavenpatroon aan de ene kant en de inkomsten aan de andere zijde.
Wanneer ik bv. iedere maand 100 € meer moet uitgeven om hetzelfde bestedingspatroon aan te houden doch aan de inkomstenkant komt er 600 € bij heb ik gewoon iedere maand 500 € netto overschot. Ga je dat beleggen stijgen de inkomsten zelfs nog meer.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Dat zal ook niemand bestrijden want je kent de eigen situatie en je eigen uitgaven patroon het best.
Maar dat is een individuele vaststelling die daarom niet automatisch op iedereen van toepassing is.
Klopt, maar elk FO plan waarin inflatie niet opgenomen wordt is gedoemd om fout te gaan.

Binnen 30 jaar kan je geen groot brood meer vinden voor 2€, en een kilo appelen voor 3€, daar durf ik een behoorlijke zak geld op verwedden.

Als je dan zorg nodig hebt zal je daar ook uurlonen voor betalen die nu kapitalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Je moet inflatie bereken als % van je uitgaven.
Nee, zo wordt de algemene inflatie niet berekend. Dat is namelijk een gegeneraliseerd mandje van uitgaven. Zo worde de persoonlijke inflatie berekend: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator
Je koopt geen brood, maar wel meel. Kijk eens naar de prijs van een zak meel 5 jaar geleden en nu. Als dat nu niet hoger is, dan maken de bakkers ons behoorlijk wat wijs.
Als je 5 jaar geleden brood kocht en nu zelf bakt, dan is dat wel degelijk een verlaging op de uitgaven en dus op de geprojecteerde inflatie.
Kijk eens naar je waterrekening van 5 jaar geleden.
Ok, in 2004 was dat e8.00 En nu e9.00. Omdat ik vaatwasser nauwelijks meer gebruik. Zuinigere wasmachine, waterton voor de planten. enz.
Mijn energie rekening is amper gewijzigd, of zelfs verbeterd door PV etc.
Dus, wel degelijk een lagere inflatie.

[ Voor 10% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Nee, zo wordt de persoonlijke inflatie niet berekend. Zo wel: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator

[...]

Als je 5 jaar geleden brood kocht en nu zelf bakt, dan is dat wel degelijk een verlaging op de uitgaven en dus op de geprojecteerde inflatie.

[...]

Ok, in 2004 was dat e8.00 En nu e7.00.

[...]

Dus, wel degelijk een lagere inflatie.
Ik heb het niet over persoonlijke inflatie, ik beweer dat inflatie je vroeg of laat te pakken krijgt.

Een zak meel vergelijken met een compleet brood is niet correct. Trouwens, kan je binnen 20 jaar nog zelf je brood bakken, want als je dan moet overschakelen is je persoonlijke inflatie een heel pak hoger dan de officiële.

Water kost in NL niks, in B is dat voor mij nu ca 20€ per maand en was 15 jaar geleden minder dan helft met meer personen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Dat geldt niet voor iedereen. Ik heb al zeker 20 jaar een 'kasboekje' met alle maandelijkse uitgaven. En dat zijn juist zaken die ik veel gebruik, die flink minder dan inflatie gestegen zijn. Niet alleen financieel, maar ook door slimmer gebruik te maken van mijn kennis, mijn extra tijd, beter vergelijkingswebsites te gebruiken, nieuwe producten die er komen, etc.

- mijn hypotheek is 1,5%. Dit is heel fors onder de inflatie. Een enorme verlaging van mijn persoonlijke inflatie op de 'officiele' cijfers.
- ik heb vorig jaar een andere motor gekocht want de mijne was na 225.0000km reizen wel op. Die 50% zuiniger is. Ik rij al weinig, maar het compenseert voor jaren heel ruim de persoonlijke inflatie op fossiele brandstoffen.
- vroeger had ik minder tijd zelf te klussen. Dit doe ik nu zelf en steeds beter. Materiaal van marktplaats kan je voor bijna niks krijgen.
- de verhoging van de gasprijs raakt mij niet, want ik ben er niet in de 'koudere' half van het jaar. De energietoeslag is nu 40/maand bij laag verbruik. Waardoor ik zelfs nu, een negatieve energierekening heb over de maand of 5 dat ik hier ben.
- zaken als internet, mobiel zijn goedkoper geworden. Vast internet heb ik niet meer, door een unlimited data sim. Ik kan sinds kort mijn abonnement op bijna 0 zetten als ik buiten Europa ben.
- inboedel/reis/aansprakelijkheid/motor-verzekering zijn nauwelijks gestegen sinds ik dit noteer. Jaarlijks zoek ik de goedkoopste op internet.
Daarnaast kun je ook je gewoontes aanpassen. Heel simpel voorbeeld.. voorheen at ik Zalm maar de afgelopen jaren is de prijs daarvan zo sterk gestegen dat ik nu witte vis eet die goedkoper is dan de zalm van 3 jaar geleden.

Uiteindelijk wordt iedereen door inflatie geraakt maar het is niet zo hard als het lijkt op basis van de eerste hoge inflatie cijfers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Je maakt weer te veel veronderstellingen.
Ik verdien nu ca 5 keer zo veel als 30 jaar geleden, en ik schat dat door inflatie mijn kosten x2 à x3 gegaan zijn.

Ik had ook studenten op kot van 2010 tot 2023. De huurprijs van een studentenkot in die periode alleen al is bijna verdubbeld.
Indien je vijf keer meer inkomen hebt dan 30 jaar geleden en je kosten zijn in totaliteit maar twee tot drie keer gestegen ben je erop vooruit gegaan. Toch wanneer de uitgaven in verhouding tot het inkomen stonden en staan.

Ik maak trouwens geen veronderstellingen. Jij bent het die staat te klagen dat alles duurder wordt en men er door de inflatie op achteruit gaat en dat dit geldt voor iedereen. Het gaat, volgens je eigen redenering, dus ook op voor jou. En nu beweer je voor jezelf weer het tegendeel.

De individuele prijs van een studentverblijf heeft in het totaalplaatje er niets mee te maken. Ik mag toch hopen dat je dat al hebt meegerekend in de totale kostenstijging van 2 tot 3 keer? Dat laatste geeft trouwens al aan dat je weinig inzicht hebt in je eigen kostenstructuur. Er is nl. een groot verschil tussen factor 2 en 3.
Dat zijn dus redeneringen uit de losse pols.
Net zoals @kabelmannetje hou ik al decennia lang alle uitgavenposten en inkomstenposten tot op de euro bij. Ik weet dus tot op de euro waar ik aan toe ben en moet niet staan goochelen met factoren die ver uit elkaars buurt liggen om een punt te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:15:
[...]
Ik heb het niet over persoonlijke inflatie, ik beweer dat inflatie je vroeg of laat te pakken krijgt.
Nee, je zei dat zei je niet, je zei dit :
"Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie. ".
Dat is inmiddels wel ontkracht. Zolang je persoonlijke inflatie onder de officiele inflatie zit, word je rijker en kan de SWR omhoog. Want, in de SWR zit het officiele en fors hogere inflatiecijfer.
Een zak meel vergelijken met een compleet brood is niet correct. Trouwens, kan je binnen 20 jaar nog zelf je brood bakken, want als je dan moet overschakelen is je persoonlijke inflatie een heel pak hoger dan de officiële.
Je kan het wel degelijk vergelijken. Want, het is hetzelfde product wat eruit komt.
Over 20 jaar zijn broodmachines en meel niet meer te koop? Graag hoor ik waarom.
Water kost in NL niks, in B is dat voor mij nu ca 20€ per maand en was 15 jaar geleden minder dan helft met meer personen in huis.
Opnieuw, persoonlijke inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Nee, je zei dat zei je niet, je zei dit : "Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie. ". Zolang je persoonlijke inflatie onder de officiele inflatie zit, word je rijker en kan de SWR omhoog. Want, in de SWR zit het officiele inflatiecijfer.

[...]

Je kan het wel degelijk vergelijken. Want, het is hetzelfde product wat eruit komt.
Over 20 jaar zijn broodmachines en meel niet meer te koop? Graag hoor ik waarom.

[...]

Misschien kan je binnen 20 jaar zelf geen brood bakken onwille van je fysieke mogelijkheden. In elk geval, dat meel en die machine zullen duurder zijn.

Hoe kan water nu persoonlijke inflatie zijn? Ik verbruik minder en betaal meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:20:
Uiteindelijk wordt iedereen door inflatie geraakt maar het is niet zo hard als het lijkt op basis van de eerste hoge inflatie cijfers
Uiteraard wordt (bijna) iedereen wat betreft zijn uitgaven geraakt door de inflatie.
Maar inflatie heeft ook een opwaarts effect op het inkomen.
Wanneer je inkomen in euro harder stijgt dan je uitgaven in euro zou ik dat dan toch niet als een negatief effect willen benoemen. Integendeel.

En je moet vooral niet afgaan op hoe iets lijkt. Maar het gewoon becijferen. Cijfers liegen niet. Ze tonen gewoon de reële situatie aan. Dat die voor iedereen anders zullen uitvallen wordt niet betwist. Toch niet door mij.
Wat betreft je huishoudrekening moet je ook geen individuele items uit de pot halen (zoals brood en water) maar telt het totaalplaatje. Het gaat om het totaal te besteden budget. Niet om elk item afzonderlijk waar je voor het een wat meer betaalt en voor het ander wat minder, waar hier wat minder inkomsten zijn en elders wat meer. Het enige wat telt is de delta tussen uitgaven en inkomsten. Wanneer je niets moet laten en hetzelfde bestedingspatroon kan aanhouden ga je er gewoon niet op achteruit.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
[...]

Volgens mij klopt niet wat je in je laatste alinea schrijft.
Je berekening gaat uit van het langjarig gemiddelde. Dus jaren met dikke winsten (15-20%) maar ook jaren met verliezen. Dan kom je dus gemiddeld uit op die 7,5%. Dan kan je niet zeggen dat je dan nog het voordeeltje hebt als je negatief rendement hebt in een jaar, want dat zit al in het gemiddelde verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Misschien kan je binnen 20 jaar zelf geen brood bakken onwille van je fysieke mogelijkheden. In elk geval, dat meel en die machine zullen duurder zijn.
Misschien stort ook wel een meteoriet op je dak en adem je door een rietje.. Dan heb je geen auto of fiets nodig en dus een enorme verlaging van de kosten.
Opnieuw, meel plus machine is ook over 20 jaar aannemelijk veel goedkoper dan dat iemand dat voor jou bakt.
Hoe kan water nu persoonlijke inflatie zijn? Ik verbruik minder en betaal meer....
Voor de 2de keer: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator

Opnieuw, jouw claim "Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie. ". is niet waar. Alleen al mijn lage hypotheek -vergeleken met huren, waar de 'officiele' cijfers vanuit gaan- neemt een enorme hap uit mijn werkelijke inflatie.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:22:
Ken je wel de betekenis van het woord "ik"? Niets persoonlijkers dan dat woord. 8)7
En "misschien" is ook maar een loutere veronderstelling.
Je hebt blijkbaar nog altijd niet door dat wie streeft naar zoveel mogelijke onafhankelijkheid minder gevoelig is voor externe wijzigende omstandigheden.
Misschien gaat mijn kneedmachine over twintig jaar nog gewoon mee, misschien kneed ik brood nog met de hand, misschien eet ik gewoon geen brood,..... :)
Ik verbruik trouwens in totaliteit niet minder water en betaal alleen iets meer voor het klein aandeel in kraanwater aangeleverd door derden.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Indien je vijf keer meer inkomen hebt dan 30 jaar geleden en je kosten zijn in totaliteit maar twee tot drie keer gestegen ben je erop vooruit gegaan. Toch wanneer de uitgaven in verhouding tot het inkomen stonden en staan.

Ik maak trouwens geen veronderstellingen. Jij bent het die staat te klagen dat alles duurder wordt en men er door de inflatie op achteruit gaat en dat dit geldt voor iedereen. Het gaat, volgens je eigen redenering, dus ook op voor jou. En nu beweer je voor jezelf weer het tegendeel.

De individuele prijs van een studentverblijf heeft in het totaalplaatje er niets mee te maken. Ik mag toch hopen dat je dat al hebt meegerekend in de totale kostenstijging van 2 tot 3 keer? Dat laatste geeft trouwens al aan dat je weinig inzicht hebt in je eigen kostenstructuur. Er is nl. een groot verschil tussen factor 2 en 3.
Dat zijn dus redeneringen uit de losse pols.
Net zoals @kabelmannetje hou ik al decennia lang alle uitgavenposten en inkomstenposten tot op de euro bij. Ik weet dus tot op de euro waar ik aan toe ben en moet niet staan goochelen met factoren die ver uit elkaars buurt liggen om een punt te kunnen maken.
Tuurlijk ben ik er op vooruit gegaan, ik had toen een startersjob, en ben nu kaderlid... Dat is ook onvergelijkbaar. Wel weet ik dat een startersjob van vandaag minder koopkracht heeft dan 30 jaar geleden. Alleen al het aantal maanden dat je moet werken voor een woning is sterk gestegen.

Ik ben geen boekhouder, ik hou niet alle uitgaven bij. Een studentenverblijf in een andere stad heeft een andere prijs. Het eerste kot kostte 220€ per maand à 11 maand per jaar in Brussel. Het laatste was 480x 12 in Antwerpen, maar wel met eigen sanitair. Daarom schrijf ik 2-3 x.

In totaal gaat het niet over mijn persoonlijke situatie, het gaat over het meenemen van inflatie in je plannen.
Voor een jaar of 2-3 is de impact te overzien. Als je plannen maakt die je 20-30 en misschien meer jaren moeten verder brengen, dan is inflatie een héél belangrijke factor.

Zeker als je stopt met werken op jongere leeftijd moet je dat mee nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 29-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
Voor een jaar of 2-3 is de impact te overzien. Als je plannen maakt die je 20-30 en misschien meer jaren moeten verder brengen, dan is inflatie een héél belangrijke factor.

Zeker als je stopt met werken op jongere leeftijd moet je dat mee nemen.
Ik zeg dit inmiddels voor de 4de keer. De SWR is [4-5,5%] PLUS DE OFFICIELE INFLATIE.

Iedereen rekent met de SWR, de inflatie zit hier al bij in. Je hoeft hier dus helemaal niet extra rekening mee houden, zoals jij weer opnieuw claimt. Lees: https://www.investopedia....rawal-rate-swr-method.asp

Dus, als je persoonlijke inflatie onder de officiele inflatie zit, word je rijker. Je kan dan immers meer onttrekken.

[ Voor 14% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Inflatie zit in de SWR, en is in die zin gedekt en een gegeven. Dat we jarenlang hebben kunnen sturen op een inflatie van 2% is een luxe geweest en die kost ons nu heel veel.

En voor veel mensen is loonmatiging uit het verleden nu een aardige nekslag. In dit topic hebben wij de luxe van vermogen, en in het geval van een gunstige verhouding , is een groot deel van ons vermogen in staat om de inflatie te weerstaan en daarboven winst te maken.

Namelijk het deel wat wij hebben geïnvesteerd in andere bedrijven waarvan wij de productiviteitsgroei van anderen meepakken.

Ik ben niet zo bang voor inflatie. Ik ben ervan overtuigd dat ik flexibiliteit genoeg heb om mij aan te passen mocht het echt flink tegenzitten.

In de tussentijd richt ik mij op wat ik wel kan controleren, de indeling van mijn tijd en de rest is toch een grove schets voor de toekomst.

Alleen die positie is al een ongekende luxe zeker als ik mij bedenk dat er steeds meer mensen zijn die onvoldoende inkomen hebben om ook maar iets aan vermogensopbouw te kunnen doen en deze vragen überhaupt enorm ver weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

(knip)

Ik schoon een aantal reacties op waar mensen sterk op elkaar reageren. Doel van het topic is om te werken aan kennis en inzicht rondom FO.

FO raakt aan financiele keuzes. Mensen verschillen in hun keuzes en ook in hun meningen over de keuzes van anderen. Laten we geen discussie voeren over wie er gelijk heeft.

[ Voor 120% gewijzigd door t_captain op 01-09-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Ken je wel de betekenis van het woord "ik"? Niets persoonlijkers dan dat woord. 8)7
En "misschien" is ook maar een loutere veronderstelling.
Je hebt blijkbaar nog altijd niet door dat wie streeft naar zoveel mogelijke onafhankelijkheid minder gevoelig is voor externe wijzigende omstandigheden.
Misschien gaat mijn kneedmachine over twintig jaar nog gewoon mee, misschien kneed ik brood nog met de hand, misschien eet ik gewoon geen brood,..... :)
Ik verbruik trouwens in totaliteit niet minder water en betaal alleen iets meer voor het klein aandeel in kraanwater aangeleverd door derden.
Zet hier als perfecte boekhouder dan de prijs van je meel eens neer, en de prijs van je water voor de laatste 5 jaar.
De kneedmachine zal niet veel impact hebben op de prijs van je brood, maar jij weet dat wel te berekenen tot vandaag.

En nu mag je stoppen met je "ad hominem" reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:36:
[...]

Die statistiek ging niet over gemiddelden want dan vertekenen heel rijke en heel arme mensen inderdaad het beeld.
Het ging net over de mediaan.
Als volgens de mediaan Belgen tot de rijkste mensen behoren is het punt juist dat het niet gaat over het klein deel rijke inwoners dat een vertekend beeld geeft van gemiddelden maar dat wanneer de mediaan aangeeft dat de inwoners tot de rijksten behoren zelfs 50% daar nog eens boven zit.
Ik heb het juist over de mediaan (gemiddelde zegt inderdaad weinig) , want als je kijkt wat je er echt netto aan overhoudt zijn Nederland en Belgie wat inkomen betreft aardig te vergelijken. Voor dit topic heeft het dan ook weinig nut om verschil te maken tussen Belgie en Nederland (tenzij je het natuurlijk over specifieke wetgeving wil hebben)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb wat gespeeld met die tool, en soms in behoorlijk extreme mate.
Geen huur, veel huur, met en zonder auto.

Mijn voorlopige conclusie... het verschil tussen persoonlijke en officiële inflatie is over de gehele periode amper verschillend.
Ik heb blijkbaar behoorlijk winst gemaakt van 2019 tot 2022 met een lagere persoonlijke inflatie (vooral gedreven door lage energieafhankelijkheid), en nadien zit ik er boven, vooral gedreven door voeding en vakantie. Prima, daar kan ik mee leven.

Je kan extremer gaan, maar dan krijg je niet meer hetzelfde voor je geld. Een zak meel wordt enkel een brood als je er werk, tijd en warmte in stopt. (en water voor er weer correcties komen).
Dat is niet vergelijkbaar!

Als ik vroeger met een Mercedes reed, en nu een Dacia om hetzelfde uit te geven aan mobiliteit, dan rij ik nog steeds, maar de vergelijking is mank. Ik moet een Dacia van toen vergelijken met een Dacia van nu.
Dat is ook wat de officiele inflatie doet.
En als ik beslis om van Mercedes naar Dacia over te schakelen om geld te besparen, dan is dat een persoonlijke keuze die mogelijk nodig is om het budget in evenwicht te houden, maar objectief gaat mijn levensstandaard naar beneden.
Hetzelfde is geldig voor restaurantbezoek. Je kan die kosten verlagen door zelf te koken, maar je levensstandaard zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Zet hier als perfecte boekhouder dan de prijs van je meel eens neer, en de prijs van je water voor de laatste 5 jaar.
De kneedmachine zal niet veel impact hebben op de prijs van je brood, maar jij weet dat wel te berekenen tot vandaag.
Blijkbaar ontgaat het je nog steeds, dat zelf de broodmachine aanzetten, niks kost. En dat wanneer een ander brood voor je bakt, hier hogere kosten aan verbonden zijn. Dat is met zelf een auto opknappen zo, een badkamer verbouwen, een band plakken, een kop koffie zetten zo, je huis schoonmaken zo, een muur witten, eten koken ..

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb het juist over de mediaan (gemiddelde zegt inderdaad weinig) , want als je kijkt wat je er echt netto aan overhoudt zijn Nederland en Belgie wat inkomen betreft aardig te vergelijken. Voor dit topic heeft het dan ook weinig nut om verschil te maken tussen Belgie en Nederland (tenzij je het natuurlijk over specifieke wetgeving wil hebben)
Waar het in dit topic natuurlijk vooral om gaat is de belasting van vermogen en dat is in België en Nederland nogal verschillend. Ik ben niet precies op de hoogte hoe het in België in detail werkt maar een belangwekkend verschil is in ieder geval dat je in Nederland forfaitair elk jaar betaalt (afhankelijk van het oordeel Hoge Raad) terwijl je in België werkelijk rendement af rekent op het moment dat je het rendement realiseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Mijn voorlopige conclusie... het verschil tussen persoonlijke en officiële inflatie is over de gehele periode amper verschillend.
Ik heb blijkbaar behoorlijk winst gemaakt van 2019 tot 2022 met een lagere persoonlijke inflatie (vooral gedreven door lage energieafhankelijkheid), en nadien zit ik er boven, vooral gedreven door voeding en vakantie. Prima, daar kan ik mee leven.
Huurder (=officiele inflatie) e1000/maand plus 10% inflatie = e100 extra. Maand in, maand uit.
Koopwoning (=persoonlike inflatie) hypotheek e1000/maand, geen inflatie = e0 extra. Voor decennia dat je de hypotheek hebt.

Jij maakt mij niet wijs dat dat "amper verschillend" is.... Echt, wat ik hier soms lees..

[ Voor 16% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Afas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Waar het in dit topic natuurlijk vooral om gaat is de belasting van vermogen en dat is in België en Nederland nogal verschillend. Ik ben niet precies op de hoogte hoe het in België in detail werkt maar een belangwekkend verschil is in ieder geval dat je in Nederland forfaitair elk jaar betaalt (afhankelijk van het oordeel Hoge Raad) terwijl je in België werkelijk rendement af rekent op het moment dat je het rendement realiseert.
Precies, waarbij Nederland ook aan het proberen is om meer over te stappen naar belasting op rendement. Mede omdat de rechter de huidige manier van belasting heffen op vermogen heeft afgeschoten omdat er daar van een vast rendement uit wordt gegaan wat gewoon niet reeel is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:11:
Klopt, maar elk FO plan waarin inflatie niet opgenomen wordt is gedoemd om fout te gaan.
Kan zijn. Moet je voor jouw situatie dan best rekening mee houden.
Ik ben al jaren FO en er blijkt onderweg niet veel fout te zijn gegaan. Die persoonlijke zorg heb ik dus al niet.
En gelukkig maar dat ik er voorheen nooit een probleem van heb moeten maken.
Binnen 30 jaar kan je geen groot brood meer vinden voor 2€, en een kilo appelen voor 3€, daar durf ik een behoorlijke zak geld op verwedden.
Ja en?
Of dat negatief of positief zal uitdraaien hangt gewoon af van het inkomen over 30 jaar.
Als je dan zorg nodig hebt zal je daar ook uurlonen voor betalen die nu kapitalen zijn.
Als je denkt in de zorg terecht te komen dan kan je inderdaad beter daar nu al je kapitaal voor reserveren.
Persoonlijk leef ik liever in het nu (en van die keuze heeft niemand last) dan voortdurend wakker te liggen van een onbekende toekomst en daarvoor nu een deel van de kwaliteit van je leven op te offeren.

Nog een voorbeeld uit de praktijk: mijn negentigjarige vader zit in een serviceflat. Kost hem 780 € per maand.
En dat bij een maandinkomen van 2400 €. Persoonlijk zou ik die maandkost geen "kapitalen" noemen en de overschot volstaat op zijn leeftijd ruimschoots om zorgeloos de maand rond te komen.
Bovendien werd de woning nu te koop gezet. Er ligt dus ook nog eens een ruime extra spparpot in het verschiet.
Al goed dat hij zijn actieve leven niet heeft laten beïnvloeden daar voortdurend in problemen te denken en er nog van genoten heeft (ging overigens op zijn 56ste met pensioen :) , volgens gangbare theorieën hier dus op zijn 56ste al FIRE :+ ).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Nee, je zei dat zei je niet, je zei dit :
"Je kan jezelf gedurende korte tijd wijs maken dat je persoonlijke inflatie lager is dan de algemene inflatie. ".
Dat is inmiddels wel ontkracht. Zolang je persoonlijke inflatie onder de officiele inflatie zit, word je rijker en kan de SWR omhoog. Want, in de SWR zit het officiele en fors hogere inflatiecijfer.

[...]

[...]

Dat rijker is denk ik wel subjectief. Je koopkracht verbeterd toch niet als in de re fase zit. Dat is toch afhankelijk van beleggingsopbrengsten. En vaak gaat hoge (algemene) inflatie samen met recessie (althans tot voor kort) en lagere koersen. Uiteraard wel stijgende opbrengsten uit obligaties.

Of bedoel je met rijker tov de overige mensen?

En ik bak al 10 jaar brood zelf, omdat ik dat leuk vindt. Maar als je alles meerekent is brood halen bij de ah goedkoper. Niet zo lekker en zeker niet zo gezond, maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb al meermaals aangegeven dat wat mijn persoonlijke situatie betreft de totale gezinsuitgaven op jaarbasis met een 1000 € gestegen zijn (2023 vergeleken met 2022, de jaren ervoor was het redelijk stabiel) doch de persoonlijke gezinsinkomsten met een 7000 € netto.
Die stijging wordt dan ook nog eens hoofdzakelijk veroorzaakt door niet noodzakelijke luxeuitgaven (alcoholische drank, restaurantbezoek, cultuurevenementen,......). Gezien de stijging van de inkomsten in verhouding tot de stijging van de uitgaven zie ik voorlopig ook nog geen enkele noodzaak om op luxe te gaan besparen. Maar - indien noodizakelijk - zou het uiteraard wel kunnen.

Wat is daar zo moeilijk aan te rekenen?
De individuele prijs van iedere uitgavepost doet er in deze niet toe.
Maar om je nieuwsgierigheid te bevredigen: meel voor brood, rechtstreeks aangekocht bij de molenaar, heeft in onze huishoudrekening een kostenpost van 30€ per jaar. Dat is dus een kost van 2,5 € per maand. Heeft dus nauwelijks impact.
De totale kost van kraanwater is in vergelijking met vorig jaar met 12 € per jaar gestegen of een kostenstijging van 1€ op maandbasis. Ik ga je niet uitrekenen wat de weerslag van de waterkost in één brood is. :)
Brood wordt hier doorgaans in de elektrische oven gebakken en die energiekost is nihil.
Gezien ik niet meer werk voor derden heb ik de "verloren" arbeidstijd inderdaad niet meegerekend die het kost om een eigen brood te bakken. De kwaliteit van dat brood in vergelijking met de gebakken lucht die men in warenhuizen verkoopt is trouwens onbetaalbaar. :)
Anderzijds zijn sinds de vrijwillige uitstap uit de Vlaamse salderingsregeling mijn inkomsten uit energie op jaarbasis al met een 600 € netto per jaar gestegen.
Individuele kostenposten zijn dus weinig relevant.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
jerh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:14:
[...]
Dat rijker is denk ik wel subjectief. Je koopkracht verbeterd toch niet als in de re fase zit. Dat is toch afhankelijk van beleggingsopbrengsten. En vaak gaat hoge (algemene) inflatie samen met recessie (althans tot voor kort) en lagere koersen. Uiteraard wel stijgende opbrengsten uit obligaties.
Nee, dat is niet subjectief. SWR=[4-5,5%] plus de officiele inflatie vorig jaar. Stel,

SWR was 2000/maand, plus 10% (officiele) inflatie vorig jaar = 2000+200= SWR volgend jaar =2200/maand .
Stel, mijn persoonlijke inflatie is 5%. Dat is 2000+100=Dus ik geef 2100/maand uit.
Dus, om de SWR te volgen, kan ik maandelijks 100 extra uitgeven. Dus, ik ben rijker geworden.

Net even uitgerekend wat het echt is. Mijn persoonlijke inflatie is 4,8%. Reken ik echter mijn (niet gestegen) hypotheek mee (=20% van mijn uitgaven), dan is het mijn persoonlijke inflatie 3,8%. Heel fors minder dan de "officiele" 10% ofzo van het CBS.

[ Voor 27% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Nou van mij moet dat niet echt.
Maar één van de eerste reacties die je hier meestal krijgt zijn in de trant van "maar dat kan je niet vergelijken met de situatie in Nederland, enz." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
Hetzelfde is geldig voor restaurantbezoek. Je kan die kosten verlagen door zelf te koken, maar je levensstandaard zakt.
Dat is één mogelijkheid.

Je kan ook de inkomsten verhogen. Dan zakt de levensstandaard niet.
En inkomsten die verhogen gewoon door een indexaanpassing vragen ook niet meer arbeid van de persoon.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Nou van mij moet dat niet echt.
Maar één van de eerste reacties die je hier meestal krijgt zijn in de trant van "maar dat kan je niet vergelijken met de situatie in Nederland, enz." :+
Vandaar ook precies mijn melding. Op de genoemde vermogensbelasting na zit er niet zoveel verschil tussen Nederland en Belgie.

Wel een andere opmerking over je andere post hierboven over de zorg. Helaas ken ik toch iets teveel mensen die door de zorg veel geld zijn kwijt geraakt (en dan gaat het helaas juist om mensen die goed gespaard hadden), om dat stuk niet mee te nemen. Helaas is jouw 90-jarige vader met zijn goedkope serviceflat hierbij toch echt een uitzondering.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Nee, dat is dus het hele punt. Een verandering in je uitgaven of in je uitgavenpatroon is wat anders dan inflatie. Inflatie is hoe de prijs van het zelfde brood of van het meel (of beter gezegd, van het zelfde mandje producten en diensten) in die 5 jaar verandert. Als je daarnaast je uitgavenpatroon verandert, dan heeft dat uiteraard wel impact op hoeveel geld je nodig hebt/uitgeeft, maar dat staat los van de inflatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Helaas is jouw 90-jarige vader met zijn goedkope serviceflat hierbij toch echt een uitzondering.
En iedere medebewoner in hetzelfde gebouw (overigens grenzend aan de Nederlandse grens). :)
Mijn punt is nu net dat (bijna) geen enkele regel 1:1 opgaat voor "iedereen".
Iedereen kent wel iemand die het beter of slechter doet dan wat zou moeten gelden voor "iedereen".
Schiet je dus weinig mee op in dit topic.

Voor mij is FO een individueel te bereiken punt. Geen streven dat moet opgaan voor iedereen.
Het heeft dus weinig zin om telkens te verwijzen dat iedereen wel telkens iemand kent waarvoor het anders verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Uiteraard wordt (bijna) iedereen wat betreft zijn uitgaven geraakt door de inflatie.
Maar inflatie heeft ook een opwaarts effect op het inkomen.
Wanneer je inkomen in euro harder stijgt dan je uitgaven in euro zou ik dat dan toch niet als een negatief effect willen benoemen. Integendeel.

En je moet vooral niet afgaan op hoe iets lijkt. Maar het gewoon becijferen. Cijfers liegen niet. Ze tonen gewoon de reële situatie aan. Dat die voor iedereen anders zullen uitvallen wordt niet betwist. Toch niet door mij.
Wat betreft je huishoudrekening moet je ook geen individuele items uit de pot halen (zoals brood en water) maar telt het totaalplaatje. Het gaat om het totaal te besteden budget. Niet om elk item afzonderlijk waar je voor het een wat meer betaalt en voor het ander wat minder, waar hier wat minder inkomsten zijn en elders wat meer. Het enige wat telt is de delta tussen uitgaven en inkomsten. Wanneer je niets moet laten en hetzelfde bestedingspatroon kan aanhouden ga je er gewoon niet op achteruit.
Het grotere risico komt vooral als je aan het RE gedeelte begint en dus geen salaris meer krijgt wat evt aan inflatie wordt aangepast. Het moet dan dus vooral komen van de aandelen die met 6% + inflatie groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Nee, dat is dus het hele punt. Een verandering in je uitgaven of in je uitgavenpatroon is wat anders dan inflatie. Inflatie is hoe de prijs van het zelfde brood of van het meel (of beter gezegd, van het zelfde mandje producten en diensten) in die 5 jaar verandert. Als je daarnaast je uitgavenpatroon verandert, dan heeft dat uiteraard wel impact op hoeveel geld je nodig hebt/uitgeeft, maar dat staat los van de inflatie.
Klopt ook, voor de statischtische berekening van inflatie is het inderdaad volledig apart, maar het betoog ging dus vooral om dat je wel een gedeelte de inflatie kan mitigeren door je uitgavenpatroon aan te passen of onafhankelijk te maken van inflatie
Pagina: 1 ... 158 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.