Nee dat doet het niet. Zeker niet in België waar vele inkomsten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de stijgende levensduurte. Ze stijgen immers mee. Hoe hard hangt gewoon van het inkomen af gezien de correctie op inkomsten wordt berekend in percenten en niet in euro.
Kort door de bocht:
wie 1000 € inkomsten heeft en 1000 € uitgaven zal bij een inflatie van 10% zijn uitgaven zien stijgen met 100 € en zijn inkomsten ook.
wie 5000 € inkomsten heeft en 1000 € uitgaven zal bij een inflatie van 10% zijn uitgaven zien stijgen met 100 € doch 500 € meer inkomsten verwerven. Die gaat er dus netto bij een ongewijzigde levensstijl 400 € op vooruit.
Een brood en water uit de kraan kosten bij eenzelfde verkooppunt immers hetzelfde voor de verdiener met 1000 € als deze van 5000 €.
En zo kan je nog allerlei bevattelijke scenario's berekenen.
Het belangrijkste punt hierbij is dat hoe groter de delta in positieve zin tussen levenskost en inkomen hoe voordeliger een stijgende inflatie is bij indexgekoppeld inkomen.
En hoe kleiner hoe minder voordeel.
Voor wie de vaste kosten hoger zijn dan de inkomsten is het negatief effect het sterkst.
En alles daar tussen in.
Het is inderdaad zo dat inflatie geen probleem is als je inkomsten even hard stijgen als je uitgaven.
Waarom er dan wel een probleem van maken?
Maar, nogal wat FO mensen (en jij hoort daar niet bij) sparen geld op een spaarrekening, hebben 500k op hun 55e bv en denken daarvan te leven tot ze de kist in gaan. Dat zijn rekeningen waarmee je tegen de muur loopt
.
Correct.
Maar in dat geval kan je niet eens van een beleggingsstrategie spreken noch de status van FO bereikt te hebben.
Het is ook niet al te slim wanneer je op je 55ste stopt met werken zonder uitzicht op een pensioen of andere inkomsten en denkt nog jaren te kunnen leven van een niet renderende spaarrekening.
Spaarrekeningen lopen immers altijd achter op de inflatie.
Maar hoeveel mensen vind je in de context van dit topic?
In je plan MOET je daarom rekening houden met inflatie, eerst en vooral bij de uitgaven, maar je moet dus zorgen dat je dat ook doet met de inkomsten. Voor een periode van 5 jaar maakt dat niet veel uit, maar als je over 35 jaar spreekt des te meer.
Iedereen mag dat doen maar je moet niets.
Hangt gewoon af van de verhouding tussen inkomsten en uitgaven, het rendement van je uitgaven, het onder controle hebben (of de afwezigheid van) vaste kostenposten, uitzicht op andere inkomsten zoals pensioenuitkeringen, of je alleen FO wil zijn of ook nog FIRE, de leeftijd dat je FIRE wil gaan, enz...
Dus gewoon weer situatiegebonden.
Jij vindt dus duidelijk dat je daar rekening mee MOET houden. Een ander, waaronder ikzelf want totaal andere situatie en levensstijl, weer niet.
En daarom blijf ik herhalen dat je met geld op een spaarrekening aan een rente van minder dan de inflatie (doorgaans is dat zo) nogal snel tegen de muur loopt, zeker als je nog eens VRH moet betalen.
Correct.
Maar ik vraag me toch af wie in dit topic van dat standpunt uitgaat.
En nogmaals, VRH is op mijn situatie en diegenen die in mijn land wonen ook niet van toepassing.
Ik betaal gewoon bevrijdende voorheffing op een deel van de inkomsten en reken wat betreft de inkomsten dan netto en niet bruto. Je moet het niet nodeloos ingewikkeld maken.
In België betaal je veel belasting op arbeid. Niet op vermogen.