Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Ik denk ook wel dat het basisleven eigenlijk steeds goedkoper wordt. Met uitzondering misschien van wonen maar daar zal uiteindelijk ook wel iets op gevonden worden door technologische innovaties en mogelijk de overheid die het kader (her)opstelt.

Alles hangt wel in grote mate af van hoe flexibel je wil/kan zijn.

Qua voeding kan je tevreden zijn met enkele togoodtogo pakketten en enkele maaltijden op je vrijwilligerswerk om de week rond te komen. Of het moeten persé biologische aardbeien zijn in januari.

Qua transport: als je niet gebonden bent aan tijdstippen en geen haast hebt dan geraak je overal te voet of met de fiets en wat openbaar vervoer.

Qua ontspanning kan je tevreden zijn met wat YouTube en openbare televisie of je kan heel gemakkelijk een paar honderd euro per maand uitgeven aan abonnementjes op diverse streamingdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:52:
Nee, dat is dus het hele punt. Een verandering in je uitgaven of in je uitgavenpatroon is wat anders dan inflatie. Inflatie is hoe de prijs van het zelfde brood of van het meel (of beter gezegd, van het zelfde mandje producten en diensten) in die 5 jaar verandert. Als je daarnaast je uitgavenpatroon verandert, dan heeft dat uiteraard wel impact op hoeveel geld je nodig hebt/uitgeeft, maar dat staat los van de inflatie.
Dat is correct.
Maar wanneer je in een niet nader te noemen land woont waar ook de inkomsten (automatisch) gekoppeld zijn aan de inflatie in stijgende zin (in dalende lijn worden de inkomsten slechts zelden gecorrigeerd) houdt dat elkaar wel in evenwicht. In welke mate (negatief, neutraal, positief) hangt dan ook nog eens af van de producten die je zelf consumeert uit het mandje waarop de inflatie berekend wordt.
Gebruik je, zonder je consumptegedrag aan te moeten passen, voornamelijk producten uit de indexkorf die in prijs dalen of minder stijgen is je inkomen meer gestegen dan er op achteruit gegaan.
Gebruik je hoofdzakelijk producten uit de korf die doorslaggevend verantwoordelijk zijn voor een snelle stijging ben je uiteraard (tijdelijk) de klos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Klopt ook, voor de statischtische berekening van inflatie is het inderdaad volledig apart, maar het betoog ging dus vooral om dat je wel een gedeelte de inflatie kan mitigeren door je uitgavenpatroon aan te passen of onafhankelijk te maken van inflatie
Maar die aanpassing zélf van het uitgavenpatroon is dus geen onderdeel van de inflatie.

Je kunt jezelf inderdaad weerbaarder maken tegen inflatie. Bijvoorbeeld door in plaats van periodiek een uitgave te doen, je eenmalige een grote uitgave doet met daarbij periodiek kleine uitgaven. De impact van inflatie is dan kleiner. Of het nu gaat om overstap van brood naar zelf bakken of om de overstap van huurwoning naar koopwoning plus onderhoud, het leidt beiden tot een verandering in de toekomstige inflatie. Maar die overstap zelf is geen onderdeel van de inflatie, maar slechts een aanpassing in het uitgavenpatroon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:38
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:56:
Klopt ook, voor de statischtische berekening van inflatie is het inderdaad volledig apart, maar het betoog ging dus vooral om dat je wel een gedeelte de inflatie kan mitigeren door je uitgavenpatroon aan te passen of onafhankelijk te maken van inflatie
Dat kunstje kun je natuurlijk niet onbeperkt herhalen. Als zelf brood bakken de goedkoopste optie is dan zijn de kosten van van meel, water, energie etcetera daarna nog steeds gewoon onderhevig aan inflatie. Als je het nog goedkoper wil dan droog brood mogen we het echt wel over deflatie van je levensstijl hebben. :P

Het idee van "dan ga ik wel goedkoper leven" heeft voor mij iig nauwelijks betekenis. Ik leef al zo goedkoop als ik wil leven; als wat ik nu nodig heb duurder wordt dan moet ik dat gewoon lappen. OK, er zijn hier en daar wel wat dingetjes waar ik aan zou kunnen schaven, maar niet genoeg om een gierende inflatie mee in de hand te houden.

Als je echt volledig onafhankelijk wil zijn van inflatie kijk je tegen 100% zelfvoorzienend zijn aan; naast je eigen bakker mag je dan ook je eigen molenaar en je eigen boer zijn. Het is een optie, al zal dat voor de meeste mensen te ver gaan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Dat is correct.
Maar wanneer je in een niet nader te noemen land woont waar ook de inkomsten (automatisch) gekoppeld zijn aan de inflatie in stijgende zin (in dalende lijn worden de inkomsten slechts zelden gecorrigeerd) houdt dat elkaar wel in evenwicht. In welke mate (negatief, neutraal, positief) hangt dan ook nog eens af van de producten die je zelf consumeert uit het mandje waarop de inflatie berekend wordt.
Gebruik je, zonder je consumptegedrag aan te moeten passen, voornamelijk producten uit de indexkorf die in prijs dalen of minder stijgen is je inkomen meer gestegen dan er op achteruit gegaan.
Gebruik je hoofdzakelijk producten uit de korf die doorslaggevend verantwoordelijk zijn voor een snelle stijging ben je uiteraard (tijdelijk) de klos.
(En als je FO bent en geen gekoppeld inkomen meer hebt, dan ben je ook de klos :) .)

Maar volgens mij ging de discussie nu juist ook over het afwijken van die standaard korf. Ik ken de samenstelling van die korf niet. Maar als daarin bv ook stijgende huurkosten zitten, en je hebt een koopwoning met gelijkblijvende hypotheek, dan trekt dat ene onderdeel je "eigen" inflatie al een stukje naar beneden. Als simpel voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:58:
Ik denk ook wel dat het basisleven eigenlijk steeds goedkoper wordt. Met uitzondering misschien van wonen maar daar zal uiteindelijk ook wel iets op gevonden worden door technologische innovaties en mogelijk de overheid die het kader (her)opstelt.
Of je neemt het zoveel mogelijk zelf in de hand (indien mogelijk).
En dat wil in de praktijk ook nogal eens meevallen.
Toevallig gisteren, na een tip, een rijhuis gelegen of 2 km van scholen, één km van historisch stadscentrum, in een wijk waarvan ik vermoed dat ze de komende jaren zal opbloeien (veel jonge gezinnen, zichtbaar al vele woningen bezig met energetische renovaties,...), keuken en badkamer van 2 jaar oud, drie slaapkamers, tuintje en individuele garage gaan bezichtigen. EPC C. Alle attesten conform).
Vraagprijs 345.000 €. Bod van 300.000 € geldig voor 5 dagen (met eigen optie eventueel te gaan tot 315.000 € indien bod niet aanvaard). Eerste bod werd echter zelfde dag aanvaard. Met alle kosten gaat dit over een totaalbedrag van 319.000 €. In het specifiek geval (één inkomen) gaat dat over de tegenwaarde van 133 netto maandlonen. JKP van de lening een 3,6%. Maar in euro betaal je dan maandelijks aan de lening - afhankelijk van de leningsduur - een 700 tot 900 € af. De verhuurwaarde van de woning is een 1.000 € per maand.
Met dat verschil dat indien je huurt de jaarkost ieder jaar duurder zal worden en de rentekost gelijk blijft (en vermoedelijk de waarde van de woning mee zal stijgen terwijl huurgeld naar een derde gaat).
Wonen moet dus niet noodzakelijk de volgende jaren duurder worden. Integendeel zelfs.
En ligt ook aantoonbaar binnen het bereik van éénoudergezinnen met een modaal inkomen.
(En net zo goed aantoonbaar niet in weer andere situaties.)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MneoreJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Dat kunstje kun je natuurlijk niet onbeperkt herhalen. Als zelf brood bakken de goedkoopste optie is dan zijn de kosten van van meel, water, energie etcetera daarna nog steeds gewoon onderhevig aan inflatie. Als je het nog goedkoper wil dan droog brood mogen we het echt wel over deflatie van je levensstijl hebben. :P
Precies. Als je net rond kunt komen van je inkomen en dat inkomen gelijk blijft terwijl de prijzen verdubbelen, dan kun je wel zeggen dat je persoonlijke inflatie nul is, omdat je uitgaven niet stijgen. Maar als dat alleen maar komt doordat je nooit meer gas of elektriciteit verbruikt en alleen nog leeft van water en brood, dan kun je moeilijk zeggen dat je geen last hebt van inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Dat is één mogelijkheid.

Je kan ook de inkomsten verhogen. Dan zakt de levensstandaard niet.
En inkomsten die verhogen gewoon door een indexaanpassing vragen ook niet meer arbeid van de persoon.
Inflatie van je uitgaven staat los van de inkomsten.

Het is inderdaad zo dat inflatie geen probleem is als je inkomsten even hard stijgen als je uitgaven.

Maar, nogal wat FO mensen (en jij hoort daar niet bij) sparen geld op een spaarrekening, hebben 500k op hun 55e bv en denken daarvan te leven tot ze de kist in gaan. Dat zijn rekeningen waarmee je tegen de muur loopt.

In je plan MOET je daarom rekening houden met inflatie, eerst en vooral bij de uitgaven, maar je moet dus zorgen dat je dat ook doet met de inkomsten. Voor een periode van 5 jaar maakt dat niet veel uit, maar als je over 35 jaar spreekt des te meer.

En daarom blijf ik herhalen dat je met geld op een spaarrekening aan een rente van minder dan de inflatie (doorgaans is dat zo) nogal snel tegen de muur loopt, zeker als je nog eens VRH moet betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Of je neemt het zoveel mogelijk zelf in de hand (indien mogelijk).
En dat wil in de praktijk ook nogal eens meevallen.
...
Wonen moet dus niet noodzakelijk de volgende jaren duurder worden. Integendeel zelfs.
En ligt ook aantoonbaar binnen het bereik van éénoudergezinnen met een modaal inkomen.
(En net zo goed aantoonbaar niet in weer andere situaties.)
Maar helaas wil het in Nederland in de praktijk ook nogal eens flink tegenvallen. Je omschrijft toevallig precies hetgeen waar kennissen van mij al lange tijd naar zoeken. Maar wat nogal lastig is om te vinden. Of je komt in een catch-22, dat woningen waarvoor je een hypotheek kunt krijgen te ver weg liggen voor het werk en je dan het werk zou moeten opgeven en vervolgens weer geen hypotheek kunt krijgen.
(Werk is zodanig dat er een beperking zit aan hoe ver je van je werk mag wonen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
[...]

Het idee van "dan ga ik wel goedkoper leven" heeft voor mij iig nauwelijks betekenis. Ik leef al zo goedkoop als ik wil leven; als wat ik nu nodig heb duurder wordt dan moet ik dat gewoon lappen. OK, er zijn hier en daar wel wat dingetjes waar ik aan zou kunnen schaven, maar niet genoeg om een gierende inflatie mee in de hand te houden.

Als je echt volledig onafhankelijk wil zijn van inflatie kijk je tegen 100% zelfvoorzienend zijn aan; naast je eigen bakker mag je dan ook je eigen molenaar en je eigen boer zijn. Het is een optie, al zal dat voor de meeste mensen te ver gaan.
Klopt helemaal. Het is geen wondermiddel, maar kan wel helpen om de pijn iets te verzachten. Het past in ieder geval voor mij goed in het straatje van flexibel zijn wanneer ik stop met werken. In de jaren dat het rendement op de beurs laag is je kosten wat verlagen door slimmer met je geld om te gaan zonder al te veel in te leveren zodat je meer kapitaal overhoudt als de beurs weer stijgt.

Ook hier.. er zit een limiet aan hoe flexibel je kan zijn maar alle beetjes zullen de failsafe rate iets verhogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Het gaat ook niet altijd (voor mij al niet) dat zelf brood bakken de goedkoopste optie is.
Kwaliteit/prijsverhouding zal het meestal de beste optie zijn maar dat is iets anders.
Wanneer je de kost van water al kan beperken (dit gaat maar over enkele verwaarloosbare deelcenten per brood) en geen energiekosten hebt wordt het al een ander verhaal.

En het eigenlijke verhaal, met betrekking tot de levensstijl, is hoe hoog je inkomen mee gestegen is in verhouding tot de totaalkost van al je uitgaven.
Zolang de inkomsten gelijk blijven of harder stijgen dan de uitgaven is er geen sprake van een deflatoire levensstijl. Sommigen zullen dat onbeperkt kunnen herhalen (maar je moet er wel flexibel en vooruitziend op kunnen/willen inspelen) en andere minder of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Huurder (=officiele inflatie) e1000/maand plus 10% inflatie = e100 extra. Maand in, maand uit.
Koopwoning (=persoonlike inflatie) hypotheek e1000/maand, geen inflatie = e0 extra. Voor decennia dat je de hypotheek hebt.

Jij maakt mij niet wijs dat dat "amper verschillend" is.... Echt, wat ik hier soms lees..
Doe de simulatie maar eens, je ziet de grafiek schuiven, maar echt weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
En als ik beslis om van Mercedes naar Dacia over te schakelen om geld te besparen, dan is dat een persoonlijke keuze die mogelijk nodig is om het budget in evenwicht te houden, maar objectief gaat mijn levensstandaard naar beneden.
Hetzelfde is geldig voor restaurantbezoek. Je kan die kosten verlagen door zelf te koken, maar je levensstandaard zakt.
Objectief? Lijkt mij redelijk subjectief ;).

De laatste pagina's veel heen en weer discussie, maar denk niet dat hier ooit echt uitgekomen gaat worden.

Risico aversie versus risico nemend is een redelijk verschil in mindset. Zeker met daarbovenop ook nog eens een bijkomend verschil in gewenste levensstandaard.

Het is ook lastig om te zeggen wat hierin beter is. Risico aversie is in zekere zin veiliger, maar betekend langer doorwerken. En reële kans dat je aan het einde van de rit met een flinke sloot geld blijft zitten. Tegelijkertijd, risico nemend kent natuurlijk weer het risico dat je ergens op of onder een armoede grens eindigt. Of dit kwalijk is, zal sterk afhankelijk zijn van de persoon.

Sommige mensen beschouwen uit eten gaan en Mercedes bezit als een objectief betere levensstandaard :+, voor anderen heeft dit vrij weinig waarde. Dit is natuurlijk allemaal bijzonder subjectief. Niet zozeer in het bijzonder gericht tot jou, @Tommie12, maar in zijn algemeenheid. Ik vond je woordkeuze passend als voorbeeld ;).

In de basis blijf ik persoonlijk dan ook interessanter vinden om te denken in relatieve cijfers binnen de discussie tussen mensen. Procentueel, van je vermogen, wat hanteer je als withdrawal rate? Je vermogen staat gelijk aan hoeveel x je verwachte maandelijkse uitgaven? Et cetera. Absolute getallen vind ik vaak wat minder interessant, minder snel universeel toepasbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:19:
Ook hier.. er zit een limiet aan hoe flexibel je kan zijn maar alle beetjes zullen de failsafe rate iets verhogen :)
Het enige dat ik op dit gebied kan doen, realistisch gezien, is gewoon meer marge inbouwen (en dat doe ik dan ook). Ik kan natuurlijk ook ter voorbereiding op wat grotere voet gaan leven zodat ik daarna weer kan inkrimpen, maar dat voelt nogal onzinnig. :P

Bij mij zal het risico eerder zijn dat ik tegen het einde "teveel" geld heb en meer uit had kunnen geven. Daarmee lijkt me zeer goed te leven, in de zin dat er dan vast wel wat mooie goede doelen te vinden zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
We moeten hierbij ook zeker wel in rekening brengen dat de Dacia van vandaag in zijn geheel een betere auto(techniek, comfort, verbruik, onderhoud) is dan een Mercedes van 20 jaar oud. Behalve dan het premium gevoel maar dat is 100% emotie.

Net zoals ik vandaag een smartphone heb van 200€ waarop ik quasi al mijn praktische dingen kan regelen. Waar er 20 jaar geleden een vaste pc van 2000€ in de woonkamer stond die veel meer ruimte in nam en veel meer stroom verbruikte.

Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat als je de emotie-hebbedingetjes achterwege kan laten dat het leven gewoon steeds goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:15:
Inflatie van je uitgaven staat los van de inkomsten.
Nee dat doet het niet. Zeker niet in België waar vele inkomsten rechtstreeks gekoppeld zijn aan de stijgende levensduurte. Ze stijgen immers mee. Hoe hard hangt gewoon van het inkomen af gezien de correctie op inkomsten wordt berekend in percenten en niet in euro.
Kort door de bocht:
wie 1000 € inkomsten heeft en 1000 € uitgaven zal bij een inflatie van 10% zijn uitgaven zien stijgen met 100 € en zijn inkomsten ook.
wie 5000 € inkomsten heeft en 1000 € uitgaven zal bij een inflatie van 10% zijn uitgaven zien stijgen met 100 € doch 500 € meer inkomsten verwerven. Die gaat er dus netto bij een ongewijzigde levensstijl 400 € op vooruit.
Een brood en water uit de kraan kosten bij eenzelfde verkooppunt immers hetzelfde voor de verdiener met 1000 € als deze van 5000 €.
En zo kan je nog allerlei bevattelijke scenario's berekenen.
Het belangrijkste punt hierbij is dat hoe groter de delta in positieve zin tussen levenskost en inkomen hoe voordeliger een stijgende inflatie is bij indexgekoppeld inkomen.
En hoe kleiner hoe minder voordeel.
Voor wie de vaste kosten hoger zijn dan de inkomsten is het negatief effect het sterkst.
En alles daar tussen in.
Het is inderdaad zo dat inflatie geen probleem is als je inkomsten even hard stijgen als je uitgaven.
Waarom er dan wel een probleem van maken?
Maar, nogal wat FO mensen (en jij hoort daar niet bij) sparen geld op een spaarrekening, hebben 500k op hun 55e bv en denken daarvan te leven tot ze de kist in gaan. Dat zijn rekeningen waarmee je tegen de muur loopt
.
Correct.
Maar in dat geval kan je niet eens van een beleggingsstrategie spreken noch de status van FO bereikt te hebben.
Het is ook niet al te slim wanneer je op je 55ste stopt met werken zonder uitzicht op een pensioen of andere inkomsten en denkt nog jaren te kunnen leven van een niet renderende spaarrekening.
Spaarrekeningen lopen immers altijd achter op de inflatie.
Maar hoeveel mensen vind je in de context van dit topic?
In je plan MOET je daarom rekening houden met inflatie, eerst en vooral bij de uitgaven, maar je moet dus zorgen dat je dat ook doet met de inkomsten. Voor een periode van 5 jaar maakt dat niet veel uit, maar als je over 35 jaar spreekt des te meer.
Iedereen mag dat doen maar je moet niets.
Hangt gewoon af van de verhouding tussen inkomsten en uitgaven, het rendement van je uitgaven, het onder controle hebben (of de afwezigheid van) vaste kostenposten, uitzicht op andere inkomsten zoals pensioenuitkeringen, of je alleen FO wil zijn of ook nog FIRE, de leeftijd dat je FIRE wil gaan, enz...
Dus gewoon weer situatiegebonden.
Jij vindt dus duidelijk dat je daar rekening mee MOET houden. Een ander, waaronder ikzelf want totaal andere situatie en levensstijl, weer niet.
En daarom blijf ik herhalen dat je met geld op een spaarrekening aan een rente van minder dan de inflatie (doorgaans is dat zo) nogal snel tegen de muur loopt, zeker als je nog eens VRH moet betalen.
Correct.
Maar ik vraag me toch af wie in dit topic van dat standpunt uitgaat.
En nogmaals, VRH is op mijn situatie en diegenen die in mijn land wonen ook niet van toepassing.
Ik betaal gewoon bevrijdende voorheffing op een deel van de inkomsten en reken wat betreft de inkomsten dan netto en niet bruto. Je moet het niet nodeloos ingewikkeld maken.
In België betaal je veel belasting op arbeid. Niet op vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Doe de simulatie maar eens, je ziet de grafiek schuiven, maar echt weinig.
Opnieuw. Waarom is €100 (+10%) extra maandelijks betalen voor huur (plus de flinke inflatie daar extra nog eens overheen) t.o.v een vaste hypotheek (met 0% inflatie) , "nauwelijks verschil" voor je persoonlijke inflatie?

Dus. Waarom maakt +10% of +0% inflatie op wonen, "nauwelijks verschil" uit? Het is immers een van de grootste kostenposten.

[ Voor 18% gewijzigd door kabelmannetje op 29-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
Het grotere risico komt vooral als je aan het RE gedeelte begint en dus geen salaris meer krijgt wat evt aan inflatie wordt aangepast. Het moet dan dus vooral komen van de aandelen die met 6% + inflatie groeien.
Correct.
Vandaar het verschil in risico tussen FO en FIRE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

(En als je FO bent en geen gekoppeld inkomen meer hebt, dan ben je ook de klos :) .)
Wanneer je FO bent zonder gekoppeld inkomen ben je FIRE.
Deze begrippen worden hier continu door elkaar gehaald terwijl er een redelijk groot verschil tussen zit.
Maar volgens mij ging de discussie nu juist ook over het afwijken van die standaard korf. Ik ken de samenstelling van die korf niet. Maar als daarin bv ook stijgende huurkosten zitten, en je hebt een koopwoning met gelijkblijvende hypotheek, dan trekt dat ene onderdeel je "eigen" inflatie al een stukje naar beneden. Als simpel voorbeeld.
Wie nog moet huren is in mijn optie al niet FO want dan ervaar je voor wonen al volledig de negatieve effecten van de inflatie.
En niemand betwist, ik zeker niet, dat er voor sommige groepen geen negatief effect van de inflatie is.
Wie denkt met 500.000 € op een eenvoudige spaarrekening voor altijd FO te zijn, laat staan FIRE, en bovendien nog moet huren heeft het gewoon niet goed begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En wanneer je zoals kabelmannetje tijdens je fire bestaan niet je volledige SWR opmaakt kun je inflatie (waar je weinig invloed op kunt uitoefenen) opvangen. Dat ik door het verrekenen van hogere energiekosten in de fabriek van voedsel meer kwijt ben aan de kassa in de supermarkt, meer moet begroten voor mijn boodschappen valt hiermee te tackelen.

Idem met hogere energielasten. Mijn waterverbruik is met 1 euro in de maand omhoog gegaan. Electra/gas ging ik van 20 cent respectievelijk 60 cent naar 30 cent per kWh en 90 cent de kuub gas. Ja procentueel een plus 150% inflatie. Maar bij gelijkblijvend of verminderend verbruik door verduurzaming ben ik in de maand 10 euro meer kwijt qua energie. En qua voedsel 50 euro. Omdat je zoals Kabelmannetje de volle 4% SWR niet eens opmaakt kun je zulke prijsstijgingen door inflatie de baas.

Anders gezegd ik zou nooit op de volle limiet gaan zitten van die 4% SWR gaan zitten wat essentieel is voor je vaste lasten. Maar 3% daarvoor inzetten en dan 1% achter de hand houden voor prijsstijgingen en belastingplannen waar je ook geen invloed op hebt als eenvoudige consument. Dan kom je nooit voor de omstandigheid te staan dat je FIRE bestaan ophoudt eerder dan gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Maar helaas wil het in Nederland in de praktijk ook nogal eens flink tegenvallen. Je omschrijft toevallig precies hetgeen waar kennissen van mij al lange tijd naar zoeken. Maar wat nogal lastig is om te vinden. Of je komt in een catch-22, dat woningen waarvoor je een hypotheek kunt krijgen te ver weg liggen voor het werk en je dan het werk zou moeten opgeven en vervolgens weer geen hypotheek kunt krijgen.
(Werk is zodanig dat er een beperking zit aan hoe ver je van je werk mag wonen.)
Ook dat laatste is niet van toepassing in België. Je woont waar je wil. Tenminste als je de locatie kan/wil betalen. Wonen is hier niet gekoppeld aan werkplek en het gevolg van een eigen vrije keuze.

Dus toch weer een verschil tussen Nederland en België. :)

Ik beweer ook nergens dat het hier makkelijk is om te vinden.
Ook hier houdt dat in dat je de markt moet opvolgen en er wat kennis over hebben (ik praat inmiddels mening makelaar met eigen feitenkennis - of beter gezegd met gebrek aan kennis van de makelaar - onder tafel), tijd moet insteken en tijdig gebruik moet maken van verkregen inside info.
Van de honderden panden die ik zie voorbij komen worden er nog geen 10% effectief bezocht.
En na pandbezoek blijven er van de bezochte panden nog een 2% van over waar ik een bod op moet doen.
En tussen 2020 en 2022 werd zelfs geen enkel bod aanvaard omdat iedereen dacht over gratis geld te kunnen beschikken en waanzinnig boven de waarde van de panden begon op te bieden. Dan moet je gewoon geduld uitoefenen en de gekte aan je voorbij laten gaan.
Maar voor wie geduld kon uitoefenen en zich niet liet meeslepen in de massahysterie begint het tij nu weer te keren. Die overboden panden komen nu, om uiteenlopende redenen, terug op de markt met verlies voor de toenmalige kopers, kooplustigen nemen af, banken verhogen hun hypotheekrentes,..... waardoor er terug kansen zijn voor wie de bank nu alleen als hefboom nodig heeft.
En dat komt heus allemaal niet gewoon uit de lucht vallen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
MneoreJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Het enige dat ik op dit gebied kan doen, realistisch gezien, is gewoon meer marge inbouwen (en dat doe ik dan ook). Ik kan natuurlijk ook ter voorbereiding op wat grotere voet gaan leven zodat ik daarna weer kan inkrimpen, maar dat voelt nogal onzinnig. :P

Bij mij zal het risico eerder zijn dat ik tegen het einde "teveel" geld heb en meer uit had kunnen geven. Daarmee lijkt me zeer goed te leven, in de zin dat er dan vast wel wat mooie goede doelen te vinden zijn.
Daar probeer ik dus juist van weg te blijven want op het moment dat je overal marge op gaat plaatsen dan is het einde zoek. Ik probeer zo objectief mogelijk een realistische inschatting te maken (inc onderhoud, afschrijving etc) zonder daar marge bovenop te zetten.

Op het moment dat ik RE kan dan planning vs werkelijkheid gaan bijhouden en indien nodig bijsturen door bijvoorbeeld uitgavenpatroon aan te passen of een extra bijverdienste te zoeken in iets wat ik leuk vind.

Uitgaven naar boven bijstellen verwacht ik niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:00:
Daar probeer ik dus juist van weg te blijven want op het moment dat je overal marge op gaat plaatsen dan is het einde zoek. Ik probeer zo objectief mogelijk een realistische inschatting te maken (inc onderhoud, afschrijving etc) zonder daar marge bovenop te zetten.
Voor de duidelijkheid: de enige marge waar ik het hier over heb is marge op het totale kapitaal, niet op individuele posten, waar ik inderdaad ook gewoon met de daadwerkelijke bedragen reken, niet met "zou dit wel eens duurder kunnen worden", want zo helder is mijn glazen bol niet. Ik heb immers geen marge naar onderen toe om te bezuinigen, dus probeer ik de opbrengsten op de beurs niet al te positief te schatten, want als het "even minder gaat" kan ik niet gewoon even wat luxe weglaten. Of nou ja, kan wel, maar dat zou me zeer ongelukkig maken, en dat proberen we natuurlijk te vermijden.
Op het moment dat ik RE kan dan planning vs werkelijkheid gaan bijhouden en indien nodig bijsturen door bijvoorbeeld uitgavenpatroon aan te passen of een extra bijverdienste te zoeken in iets wat ik leuk vind.
Ik heb precies het tegenovergestelde; omdat ik alles al wel weg-geoptimaliseerd heb dat ik echt niet nodig heb en geen zin heb om later de boer op te moeten voor een zakcentje kan ik het maar beter gelijk goed doen. Natuurlijk is dat alsnog geen garantie op succes en moet ik misschien met m'n 60e alsnog uraniumstaven gaan sjouwen voor de kernreactors die we dan hebben :+, maar helemaal zonder risico gaat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Vraagprijs 345.000 €. Bod van 300.000 € geldig voor 5 dagen (met eigen optie eventueel te gaan tot 315.000 € indien bod niet aanvaard). Eerste bod werd echter zelfde dag aanvaard. Met alle kosten gaat dit over een totaalbedrag van 319.000 €. In het specifiek geval (één inkomen) gaat dat over de tegenwaarde van 133 netto maandlonen. JKP van de lening een 3,6%. Maar in euro betaal je dan maandelijks aan de lening - afhankelijk van de leningsduur - een 700 tot 900 € af.
Huh? Ik mis hier wel iets simpels denk ik. Een lening van 300 000 euro bij 3.6% met een looptijd van 25 jaar geeft een maandelijkse aflossing van ongeveer 1508 euro.

Met een (netto) maandinkomen van 300 000/133 (= 2255) lijkt me dat ook onmogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door DeadLock op 29-08-2023 14:19 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

MneoreJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Natuurlijk is dat alsnog geen garantie op succes en moet ik misschien met m'n 60e alsnog uraniumstaven gaan sjouwen voor de kernreactors die we dan hebben :+, maar helemaal zonder risico gaat natuurlijk niet.
Op zich voor FO is dat helemaal goed want met verkorte levensverwachting heb je weer minder vermogen nodig :+

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
MneoreJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:15:

[...]

Ik heb precies het tegenovergestelde; omdat ik alles al wel weg-geoptimaliseerd heb dat ik echt niet nodig heb en geen zin heb om later de boer op te moeten voor een zakcentje kan ik het maar beter gelijk goed doen. Natuurlijk is dat alsnog geen garantie op succes en moet ik misschien met m'n 60e alsnog uraniumstaven gaan sjouwen voor de kernreactors die we dan hebben :+, maar helemaal zonder risico gaat natuurlijk niet.
Daarom 2 zaken iets anders. Ik ga het vanaf het begin bijhouden, dus als het goed is zie ik al vrij snel of de werkelijkheid de projectie volgt. Je komt er als goed is niet opeens op je 60e pas achter dat t niet klopt.

Tweede punt, je kan natuurlijk iets gaan doen wat leuk is maar waar je maar een kleine vergoeding voor krijgt. Hiervoor werd genoemd iemand die zweefvlieg lessen geeft voor een kleine vergoeding. Als op die manier 500eur extra per maand binnenkomt heeft dat (voor mij) een gigantische impact terwijl je waarschijnlijk iets doet wat je leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

En iedere medebewoner in hetzelfde gebouw (overigens grenzend aan de Nederlandse grens). :)
Mijn punt is nu net dat (bijna) geen enkele regel 1:1 opgaat voor "iedereen".
Iedereen kent wel iemand die het beter of slechter doet dan wat zou moeten gelden voor "iedereen".
Schiet je dus weinig mee op in dit topic.
Wel als je nu al ziet dat er een enorm tekort is aan dat soort huizen en de partikuliere optie een heel wat hoger prijskaartje heeft. Waarbij dat het er niet op lijkt dat dit in de komende jaren opgelost gaat worden. Dan heb je het dus niet meer over iets waarbij het een uitzondering is als het niet lukt, maar eentje waarbij het de uitzondering is dat het wel lukt. En dan begint het iets te worden waar je wel degelijk rekening mee moet houden.
Voor mij is FO een individueel te bereiken punt. Geen streven dat moet opgaan voor iedereen.
Het heeft dus weinig zin om telkens te verwijzen dat iedereen wel telkens iemand kent waarvoor het anders verloopt.
Het is nogal logisch dat FO individueel is, omdat ieder zijn situatie anders is. Je moet er alleen wel mee opletten dat je de risico-inschatting niet door laat schieten de andere kant op en elk risico afdoet als onzin. . En daarbij moet je je weliswaar niet te druk maken over wat er allemaal wel niet kan gebeuren, maar aan de andere kant is het ook niet slim om helemaal geen rekening te houden met wat er in de toekomst kan gebeuren.

BTW, ik verwijs helemaal niet naar iemand waarbij het anders is, ik verwijs naar de verwachting dat het voor een grote groep wel eens lastig zou gaan worden. En in dit geval heeft dat vooral impact op mensen met een groter eigen vermogen (zoals FO). En als je zo'n risico naast je neer legt, loop je simpelweg een groot risico.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je in de toekomst door andere keuzes kan maken, jouw uitgaven en daarmee de officiële inflatie, kan drukken. Natuurlijk kan eigen brood bakken niet veel goedkoper. Maar dit met soort voorbeelden is dat zeker het geval;

- smartphone vervangt hele serie aan andere apparaten. Die ik niet hoef te vervangen en ook minder stroom kosten
- omdat ik zelf klus (in huis, aan fiets of motor) krijg ik er ervaring in en hoef minder vaak naar een dure expert.
- door zonnepanelen en isolatie aan te brengen kan je het in de toekomst beoogde energieverbruik drukken. Wellicht naar 0 in de toekomst.
- mijn nieuwe motor is veel zuiniger. De bespaarde kosten op benzine zijn veel groter dan de stijging van de benzineprijs.
- vroeger had ik internet en een simkaart nodig. Internet doe ik nu helemaal via een unlimited data sim.
- ik vang regenwater op en spoel sinds kort hiermee door. Mijn grootste waterpost is hiermee naar 0 gegaan.
- een nieuwe koelkast had een fractie van de oude nodig. Ongerekend per kWh-prijs toen en nu, ben ik heel fors minder kwijt, ondanks de gestegen prijs van een kWh.

Ook in de toekomst zullen allerlei uitgaven die we nu voorzien, anders worden. En, vaak positief in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:21:
Daarom 2 zaken iets anders. Ik ga het vanaf het begin bijhouden, dus als het goed is zie ik al vrij snel of de werkelijkheid de projectie volgt. Je komt er als goed is niet opeens op je 60e pas achter dat t niet klopt.
Je eigen uitgaven wel, rendement op de lange termijn voor de beurs is de enige onzekere factor bij mij. Daar moeten we natuurlijk uitgaan van in het verleden behaalde resultaten en whatnot, anders werkt heel het idee van FO niet. Daar moet ik dus maar het percentage van de wijzen overnemen en de vingers kruisen. :P
Tweede punt, je kan natuurlijk iets gaan doen wat leuk is maar waar je maar een kleine vergoeding voor krijgt. Hiervoor werd genoemd iemand die zweefvlieg lessen geeft voor een kleine vergoeding. Als op die manier 500eur extra per maand binnenkomt heeft dat (voor mij) een gigantische impact terwijl je waarschijnlijk iets doet wat je leuk vind.
Mja, als ik zulke vaardigheden had, waarbij ik geld kan verdienen met iets dat onverminderd leuk blijft, maakte ik er nu wel mijn beroep van. :P Natuurlijk kun je met FO dan zeggen: ik bepaal juist lekker zelf hoe en wanneer ik het doe en als het niet leuk is hou ik ermee op, maar die (zweef)vlieger gaat niet op als je het nou net moet doen om een gat in de begroting op te vullen.

Uiteraard prima idee als je wel een ruime keus hebt uit schnabbeldingetjes die je zou kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:29:
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je in de toekomst door andere keuzes kan maken, jouw uitgaven en daarmee de officiële inflatie, kan drukken. Natuurlijk kan eigen brood bakken niet veel goedkoper. Maar dit met soort voorbeelden is dat zeker het geval;

- smartphone vervangt hele serie aan andere apparaten. Die ik niet hoef te vervangen en ook minder stroom kosten
- omdat ik zelf klus (in huis, aan fiets of motor) krijg ik er ervaring in en hoef minder vaak naar een dure expert.
- door zonnepanelen en isolatie aan te brengen kan je het in de toekomst beoogde energieverbruik drukken. Wellicht naar 0 in de toekomst.
- mijn nieuwe motor is veel zuiniger. De bespaarde kosten op benzine zijn veel groter dan de stijging van de benzineprijs.
- vroeger had ik internet en een simkaart nodig. Internet doe ik nu helemaal via een unlimited data sim.
- ik vang regenwater op en spoel sinds kort hiermee door. Mijn grootste waterpost is hiermee naar 0 gegaan.
- een nieuwe koelkast had een fractie van de oude nodig. Ongerekend per kWh-prijs toen en nu, ben ik heel fors minder kwijt, ondanks de gestegen prijs van een kWh.

Ook in de toekomst zullen allerlei uitgaven die we nu voorzien, anders worden. En, vaak positief in mijn ervaring.
Ik deel jouw ervaring niet, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Het kan best mijn gebrek aan inbeeldingsvermogen zijn dat ik nu nog niet zie hoe ik in de toekomst goedkoper zou kunnen gaan leven, maar over de afgelopen 5 jaar bijvoorbeeld is mijn situatie redelijk stabiel gebleven. OK, ja, ik heb ook een nieuwe koelkast aangeschaft die zuiniger is dan de oude, maar dat was het dan ook wel. Qua totale uitgaven heeft dat niet veel zoden aan de dijk gezet.

Ik ga er in ieder geval niet op rekenen dat ik op nu nog niet te voorziene wijze (significant) goedkoper ga leven, want dat was de afgelopen tijd ook niet zo. Daarbij dan overigens wel de kanttekening dat mijn persoonlijke inflatie nu al drastisch onder de gemiddelde inflatie ligt -- die twee dingen kunnen uiteraard veel verschillen door je persoonlijke keuzes, en in tegenstelling tot sommige andere mensen heb ik dat ook nooit bestreden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DeadLock schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Huh? Ik mis hier wel iets simpels denk ik. Een lening van 300 000 euro bij 3.6% met een looptijd van 25 jaar geeft een maandelijkse aflossing van ongeveer 1508 euro.

Met een (netto) maandinkomen van 300 000/133 (= 2255) lijkt me dat ook onmogelijk?
Je rekent om te beginnen uiteraard ook de kost mee.
Dat geeft dan 319000/2400 = afgerond naar boven133 netto maandinkomens .
Er wordt ook niet geleend aan 100%.
Het max. te ontlenen bedrag bij dat inkomen bedraagt ongeveer 214000 € bij een rentevoet van 3,25%, een JKP van 3,72% een looptijd van 25 jaar. De maandaflossing bedraagt dan 1066,60 €.
Bij een hogere inbreng en een kortere looptijd worden de mensualiteiten en de rentevoet lager.
Het uitgangspunt is hier overigens een lening van 140.000 € op 20 jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10 12:59
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

En als ik beslis om van Mercedes naar Dacia over te schakelen om geld te besparen, dan is dat een persoonlijke keuze die mogelijk nodig is om het budget in evenwicht te houden, maar objectief gaat mijn levensstandaard naar beneden.
Hetzelfde is geldig voor restaurantbezoek. Je kan die kosten verlagen door zelf te koken, maar je levensstandaard zakt.
Ik vind dit wel een interessante opmerking, in een topic over FIRE. Waarom denk je dat je levensstandaard objectief naar beneden gaat met een Dacia ten opzichte van een Mercedes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:21:
[...]
Je refereert waarschijnlijk naar een eerdere tussenkomst van mij?
Het ging dan niet om een maandelijkse vast inkomen en kleine vergoeding maar over het geven van zweefvlieglessen in de vakantieperiodes en bepaalde week-ends aan 16-18 jarigen en het musiceren in groep tegen een onkostenvergoeding van 250 € per dag.
Wanneer je het betaald deel van die hobby dan onder de jaarlijkse belanstingsvrij inkomen houdt (10.160 € in :)B )betaal je er ook geen belasting op en is dat netto bijkomend inkomen. Het is wel voldoende om in orde te blijven met de sociale zekerheid en dus ook die bijkomende kost te vermijden (voor wie niet meer in loondienst is, niet ten laste van derden en niet geniet van een vervanginsinkomen).
Tijdens het uitoefenen van die hobby heb je ook nog eens gratis "kost en inwoon". :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
MneoreJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:39:
[...]
Ik deel jouw ervaring niet, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. ... inflatie nu al drastisch onder de gemiddelde inflatie ligt -- die twee dingen kunnen uiteraard veel verschillen door je persoonlijke keuzes, en in tegenstelling tot sommige andere mensen heb ik dat nooit bestreden
Dan zijn we het toch eens? Door allerlei mogelijkheden die voorbij kwamen, ligt mijn persoonlijke inflatie ook heel fors onder het "officiële".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bwana schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Ik vind dit wel een interessante opmerking, in een topic over FIRE. Waarom denk je dat je levensstandaard objectief naar beneden gaat met een Dacia ten opzichte van een Mercedes?
Eenvoudig, het is een subjectief gegeven en geen opjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Wel als je nu al ziet dat er een enorm tekort is aan dat soort huizen en de partikuliere optie een heel wat hoger prijskaartje heeft. Waarbij dat het er niet op lijkt dat dit in de komende jaren opgelost gaat worden. Dan heb je het dus niet meer over iets waarbij het een uitzondering is als het niet lukt, maar eentje waarbij het de uitzondering is dat het wel lukt. En dan begint het iets te worden waar je wel degelijk rekening mee moet houden.
Dat zal dan weer een verschil tussen Nederland en België zijn.
Hier staan talrijke serviceflats te verkommeren bij gebrek aan klanten.
Verschillende beleggers hebben daar dan ook al hun broek aan gescheurd.

En inderdaad, iedereen moet vanuit de individuele situatie rekening houden met de persoonlijke verwachtingen en voor zichzelf uitmaken met hoeveel onbekende toekomstige parameters hun rekening willen houden.
Hier in België bestaat ook nog zo iets als de verplichte jaarlijkse zorgpremie en de zorgplicht van kinderen tov hun ouders.
Het is nogal logisch dat FO individueel is, omdat ieder zijn situatie anders is.
Daar zijn we het dan over eens.
Je moet er alleen wel mee opletten dat je de risico-inschatting niet door laat schieten de andere kant op en elk risico afdoet als onzin. .
Mijn excuses maar dat was niet de bedoeling.
Mijn punt is dat ieder individu risico anders inschat en aanvoelt en individueel bereid is meer of minder risico te dragen voor zichzelf.
Aan onverwacht de pijp uitgaan met een goed gevulde bankrekening is ook een zeker "risico" verbonden wanneer je daardoor het tijdens je actieve leven op je levensstandaard heb moeten inbinden.
Het andere uiterste is inderdaad dat je nog gezond en wel bent en op leeftijd x inkomen te kort komt.
Het is aan ieder individu dan om een persoonlijk evenwicht na te streven tussen beide uitersten. En dat ligt dan weer voor iedereen anders.
En daarbij moet je je weliswaar niet te druk maken over wat er allemaal wel niet kan gebeuren, maar aan de andere kant is het ook niet slim om helemaal geen rekening te houden met wat er in de toekomst kan gebeuren.
Je moet al behoorlijk slim zijn om goed te kunnen inschatten wat er in de toekomst kan gebeuren. Wie dat met een hoge mate van betrouwbaarheid kan die zijn broodje is gebakken en kan met onmiddellijke ingang met FIRE. :)
Voor alle duidelijkheid, ik reken mezelf niet tot die slimme categorie. Daarom dat ik me liever flexibel opstel en indien nodig eerder kies om het later eventueel met minder te doen dan nu al in te binden om een niet te voorspellen toekomst proberen veilig te stellen.
BTW, ik verwijs helemaal niet naar iemand waarbij het anders is, ik verwijs naar de verwachting dat het voor een grote groep wel eens lastig zou gaan worden. En in dit geval heeft dat vooral impact op mensen met een groter eigen vermogen (zoals FO). En als je zo'n risico naast je neer legt, loop je simpelweg een groot risico.
Begrepen.
Maar ik behoor toch liever tot de risicogroep met een groter eigen vermogen dan tot de risicogroep met een laag tot geen eigen vermogen. Het eerste lijkt me, persoonlijke inschatting, eerder een luxeprobleem.
En het risico wordt ook nog eens beperkt door de delta tussen wat je zelf als een comfortabel leven aanvoelt en wat je inkomen is.
Heb je bv. maandelijks 5000 € nodig om je goed en gerust bij te voelen en je hebt "maar" een inkomen van 5.000 € kan er al vlug iets misgaan wanneer je inkomen om welke reden dan ook daalt.
Anderzijds, heb je maandelijks maar 1000 € nodig om je goed bij te voelen en je hebt een inkomen van 5000 € is de delta zo groot dat het risico redelijk geminimaliseerd kan worden.
Er moet al veel gebeuren waarbij het inkomen van 5000 € en de stijgende kosten vanaf 1000 € elkaar gaan raken, laat staan dat de kost dan het inkomen overstijgt.
(mijn gezinsdelta is bv. op dit ogenblik 7 en individueel 5).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Maar het drukken van je uitgaven is wat anders dan het drukken van je persoonlijke inflatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:07:
Dan zijn we het toch eens? Door allerlei mogelijkheden die voorbij kwamen, ligt mijn persoonlijke inflatie ook heel fors onder het "officiële".
Jawel, maar jouw stelling was (als ik het niet verkeerd begrepen heb) dat je verwacht dat zulke mogelijkheden zich in de toekomst altijd aan zullen blijven dienen, met andere woorden dat je altijd gevrijwaard kunt blijven van hogere inflatie door iets te veranderen. Mijn stelling is dat er op een bepaald moment toch echt wel een bodem bereikt is en dat als wat jij nodig hebt dan x% duurder wordt door inflatie, je gewoon x% inflatie te slikken hebt. Het extreme voorbeeld is dan het zelfgebakken brood dat niet meer goedkoper kan, maar hetzelfde geldt voor alles waarbij je de kosten niet volledig tot 0 kunt reduceren (wat neer komt op compleet zelfvoorzienend zijn, wat op zich wel kan maar een bijzondere tak van sport is).

Daarmee is het cirkeltje dan weer rond dat niemand geheel gevrijwaard kan blijven van inflatie, alleen dat de soep een stuk minder heet gegeten kan worden als je toch al van de standaard afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Wanneer je FO bent zonder gekoppeld inkomen ben je FIRE.
Deze begrippen worden hier continu door elkaar gehaald terwijl er een redelijk groot verschil tussen zit.
Fire is een deelgroep van FO. Het zijn geen complementaire groepen. Als je FO zonder gekoppeld inkomen bent, dan kun je ook nog gewoon aan het werk zijn, bijvoorbeeld als zelfstandige. Je hoeft dan helemaal niet FIRE te zijn.
[...]

Wie nog moet huren is in mijn optie al niet FO want dan ervaar je voor wonen al volledig de negatieve effecten van de inflatie.
In mijn optiek is de mate van afhankelijkheid van inflatie geen maat voor of je wel of niet FO bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Maar het drukken van je uitgaven is wat anders dan het drukken van je persoonlijke inflatie.
Zelf zie ik dat wel zo. Ik heb ooit in mijn SWR deze kosten wel meegenomen. In mijn voorbeelden ben in tegenwoordig minder afhankelijk van gas, electra, benzine, betalen van experts, etc. Zo heb ik én lagere lasten én druk ik de inflatie erop. Want, wat je bespaart, daar heeft inflatie ook geen invloed meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:36
Wozmro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:38:
We moeten hierbij ook zeker wel in rekening brengen dat de Dacia van vandaag in zijn geheel een betere auto(techniek, comfort, verbruik, onderhoud) is dan een Mercedes van 20 jaar oud. Behalve dan het premium gevoel maar dat is 100% emotie.

Net zoals ik vandaag een smartphone heb van 200€ waarop ik quasi al mijn praktische dingen kan regelen. Waar er 20 jaar geleden een vaste pc van 2000€ in de woonkamer stond die veel meer ruimte in nam en veel meer stroom verbruikte.

Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat als je de emotie-hebbedingetjes achterwege kan laten dat het leven gewoon steeds goedkoper wordt.
Een mercedes van 20 jaar oud heeft een heel andere aanschafprijs dan een dacia van 2023. Die laatste start bij zon 17K. Terwijl de oude auto begint bij 2K.
Vervolgens kan je uitgaan dat de gemiddelde mercedes meer vermogen en meer binnenruimte (bij juiste model) heeft. En dan met name de achterbank.
Mocht je dus ook vaak een aanhanger gebruiken heb je dus meer aan een oude merc.

Sterk afhankelijk van je wenspakket dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Fire is een deelgroep van FO. Het zijn geen complementaire groepen. Als je FO zonder gekoppeld inkomen bent, dan kun je ook nog gewoon aan het werk zijn, bijvoorbeeld als zelfstandige. Je hoeft dan helemaal niet FIRE te zijn.
Dan bestaat er een misverstand over "gekoppeld" inkomen.
Een zelfstandige genereert meestal ook een inkomen.
Het verschil tussen FO en niet FO is voor mij nu net dat je financieel verder kan zonder daar, op welke wijze dan ook, nog voor te moeten werken maar er voor kiest wel nog te blijven werken tegen een vergoeding.
Een zelfstandige werkt meestal ook voor derden hoor en genereert via derden (al zijn het maar zijn klanten) ook een stroom van inkomsten.
Als loontrekkende kan je trouwens even goed al FO zijn.
De status van FO staat voor mij dus los van het soort werk dat je doet maar geeft je gewoon de vrije keuze om financieel verder te kunnen zonder inkomsten uit fysieke en/of mentale arbeid.

FIRE komt, toch als je het verstandig aanpakt*, na FO. Je bent financieel onafhankelijk van werken maar je stopt effectief met betaald werk voor je pensioengerechtigde leeftijd. Het heet niet voor niets vervroegd je terugtrekken uit de arbeidsmarkt.

* Kiezen voor FIRE zonder FO te zijn kan inderdaad niet want het FI en FO staan voor hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Dan bestaat er een misverstand over "gekoppeld" inkomen.
Een zelfstandige genereert meestal ook een inkomen.
Maar in de regel zal het inkomen dat je als zelfstandige genereert niet automatische gekoppeld zijn aan de inflatie. In je post waar ik op reageerde had je het over "een niet nader te noemen land woont waar ook de inkomsten (automatisch) gekoppeld zijn aan de inflatie in stijgende zin". Wat voor iemand die zelfstandig inkomen genereert dus niet automatisch het geval is.

Daarmee kan het dus zijn dat dit minder stijgt dan de inflatie. Zodat je, in jouw worden, "de klos" bent, net als wanneer je hoofdzakelijk producten gebruikt uit de korf die doorslaggevend verantwoordelijk zijn voor een snelle stijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:23:
Maar in de regel zal het inkomen dat je als zelfstandige genereert niet automatische gekoppeld zijn aan de inflatie. In je post waar ik op reageerde had je het over "een niet nader te noemen land woont waar ook de inkomsten (automatisch) gekoppeld zijn aan de inflatie in stijgende zin". Wat voor iemand die zelfstandig inkomen genereert dus niet automatisch het geval is.
Ok, nu ben ik terug mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Zelf zie ik dat wel zo. Ik heb ooit in mijn SWR deze kosten wel meegenomen. In mijn voorbeelden ben in tegenwoordig minder afhankelijk van gas, electra, benzine, betalen van experts, etc. Zo heb ik én lagere lasten én druk ik de inflatie erop. Want, wat je bespaart, daar heeft inflatie ook geen invloed meer op.
Als je bv met een verbouwing de periodieke kosten van 1000 euro gas terugbrengt naar 500 euro periodieke financieringslasten voor zonnepanelen, dan hoort die daling van 500 euro aan energie-uitgaven niet tot de "inflatie". Maar als na een aantal jaar die 1000 euro gas door de inflatie naar 2000 euro zou zijn gestegen, terwijl jouw periodieke financieringslasten 500 blijven, dan heb je uiteraard wel een besparing op je inflatie(-gevoeligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
R.van.M schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Zo werkt de SWR niet. Je kan niet met 7,5% rekenen, ook niet voor bovenstaande voorbeeld.

De reden om met de SWR 4% te rekenen in plaats van het historische rendement op aandelen van 7,5% heeft te maken met het feit dat je slechte periodes anders zoveel kapitaal zou verbruiken dat je niet meer genoeg hebt om weer terug te komen op een kapitaal om in de toekomst genoeg uit te onttrekken.

In jouw voorbeeld zou je dus met een SWR van 7,5% rekenen die een hoge kans heeft op failure
Hoe kkom je erbij dat ik met een swr van 7,5% reken? Die 7,5% is het gemiddeld behaalde rendement van beleggingen op de beurs. En ik spreek over een SWR van 4%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Afas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Alle signalen beginnen stilaan op rood te staan als je naar de Nederlandse schatkist kijkt. En daar komt bij dat er miljarden naar de minder bedeelden moet om te zorgen dat deze niet door het ijs zakken. Dan kan rechts NL wel roepen dat er bezuinigd moet worden, alleen als je de staat van ons land bekijkt is er vooral nood aan extra investeringen in de publieke sector. Al met al denk ik dat we stilaan met redelijke zekerheid naar belastingverhogingen toe gaan. Aangezien eigenlijk iedereen wel eens is dat vermogen zwaarder belast moet worden en zeker niet arbeid, kun je wachten op een wijziging van de AHK. Bovendien denk ik dat de politiek met alle box 3 problemen misschien zelfs naar een vermogensbelasting gaat grijpen in plaats van belasten van rendement.

Overigens: Als het geld goed gebruikt wordt, vind ik het helemaal geen probleem om wat meer belasting te betalen en als gevolg daarvan wellicht een jaartje of 2 extra door te werken. Uiteindelijk zijn we allemaal gebaat bij een goed functionerend land.
Meer armoede? Volgens dit artikel is de armoede van nu vergeleken met de jaren 90 gehalveerd.

https://fd.nl/futures/138...je-armoede-ook-verdwijnen
Maar’, zegt Van Mulligen, ‘bedenk wel dat halverwege de jaren negentig nog twee miljoen Nederlanders in armoede leefden, onder wie een half miljoen kinderen. In amper 25 jaar is de armoede in Nederland dus gehalveerd.’
.

En lees ook dit artikel eens:

https://fd.nl/opinie/1466...om-de-klunzige-figuranten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

GG85

.......

Vraagjes wat betreft beleggen bij Interactive Brokers wat ik maar niet online kan vinden:

- Kan je bij IB automatisch maandelijks inleggen?
- Kan je een deel van een fonds of een tracker kopen zoals bij, bijv. de Rabo? Dus rond $500 inleggen en daar dan 4.223 aandeel voor krijgen bij wijze van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
GG85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:35:
Vraagjes wat betreft beleggen bij Interactive Brokers wat ik maar niet online kan vinden:

- Kan je bij IB automatisch maandelijks inleggen?
- Kan je een deel van een fonds of een tracker kopen zoals bij, bijv. de Rabo? Dus rond $500 inleggen en daar dan 4.223 aandeel voor krijgen bij wijze van.
Nee en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

GG85

.......

Duidelijk, dus wel maandelijks, rond, je totale inleg inleggen alleen dan wel met het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Afas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Het grootste risico dat ik zie is dat de politiek veel te veel bezig is met korte termijn scoren en oppervlakkig en opzichtig cadeautjes uitdelen in plaats van dit complexe verhaal over te brengen. Uiteindelijk keert de wal het schip en op lange termijn leiden extreme welvaartsverschillen historisch bijna altijd tot een vorm van revolutie.
Sinterklaas spelen doen ze al sinds de gasbel werd ontdekt. Allemaal mooie social voorzieningen bedenken en goed bedoeld geld uitgeven. Echter men vergeet weg is weg.

Noorwegen is daarentegen verstandiger geweest. De opbrengsten van olia, gas, mineralen zijn in een special fonds gestopt.

In de 6 maanden tijd heeft dit fonds 130 miljard euro opgeleverd. het totale fonds is nu 1,3 biljoen euro waard. 8)7

https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Heel jammer dat Nederland ook zijn aardgas baten niet in een fonds heeft gestopt. Nu is het geld op en dat merk je ook. In de loop der jaren zijn de lasten verhoogt en voorzieningen versombert terwijl dit helemaal niet had gehoeven... :N

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2023 20:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
Ik vind het nogal kort door de bocht dat sociale voorzieningen een vorm van Sinterklaas spelen is.

In veel gevallen brengen sociale voorzieningen heel veel geld op of besparen ze veel geld.

Zonder sociale voorzieningen zoals onderwijs, zorg, bijstand bij ziekte of andere tegenslag zou onze economie er maar pover voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Zelf ben ik niet geweest in het verre oosten, maar ik weet wel dat het in Europa makkelijk 20% gestegen is de laatste 3 jaar.
Ik ben begin dit jaar naar Azie geweest en ook daar zijn de prijzen hoger dan voor de corona crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

Sindskort is er de 'recurring' mode bij Ibkr. Ik gebruik het zelf niet maar volgens mij kan het sindskort dus wel automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Bwana schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Het gaat om de vergelijking.
Zelf brood bakken ipv brood kopen.
Zelf koken tov af en toe een restaurantje.
Thuis achter de begonia’s of af en toe een uitje.
Wonen in een ruim huis met tuin, of in een studiootje.

Het zijn allemaal dingen waar je op kan sparen maar wel een andere levensstandaard. En de ene vindt dit belangrijk, iemand anders vindt er niks aan.
Vertel een fanatieke petrolhead dat hij zijn V8 mag inwisselen voor een Dacia, en de kans is groot dat die gewoon gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[b]IvoB2 in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:51[/mess
Wie denkt met 500.000 € op een eenvoudige spaarrekening voor altijd FO te zijn, laat staan FIRE, en bovendien nog moet huren heeft het gewoon niet goed begrepen.
Dit is exact het punt wat ik wil maken.

Je moet zorgen dat je inkomsten (en dus vermogen) mee kunnen groeien met de inflatie want ook bij je uitgaven slaat inflatie hard toe.
Als beide de inflatie volgen, en dat is alleen vrij waarschijnlijk met je wettelijkpensioen (na 65), je loon en een goed belegd vermogen.

Je wil niet weten hoe veel mensen het bedrag van hun groepsverzekering optrekken als loontrekkende en dat op een spaarrekening laten beschimmelen.
Waar denk je dat die miljarden die de laatste dagen naar de staatsbon gaan nu vandaan komen. Allemaal slapend geld wat de laatste 3 jaar makkelijk 15% koopkracht heeft verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Het gaat om de vergelijking.
Zelf brood bakken ipv brood kopen.
Zelf koken tov af en toe een restaurantje.
Thuis achter de begonia’s of af en toe een uitje.
Wonen in een ruim huis met tuin, of in een studiootje.

Het zijn allemaal dingen waar je op kan sparen maar wel een andere levensstandaard. En de ene vindt dit belangrijk, iemand anders vindt er niks aan.
Vertel een fanatieke petrolhead dat hij zijn V8 mag inwisselen voor een Dacia, en de kans is groot dat die gewoon gaat fietsen.
Het gaat er om dat het aanpassen van je levensstandaard iets is dat niets te maken heeft met je persoonlijke inflatie. Het zijn twee verschillende dingen.

Als je wilt kijken wat je over 10-20-30 jaar nodig denkt te hebben, dan heb je met beide zaken te maken. Je moet een inschatting maken van hoe de prijzen ongeveer zullen gaan stijgen en van hoe je levensstandaard of levensdoelen veranderen. Maar een aanpassing van de levensstijl of gewoontes, een en daarmee gepaard gaande verandering in uitgaven, staat los van inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kabelmannetje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Dat geldt niet voor iedereen. Ik heb al zeker 20 jaar een 'kasboekje' met alle maandelijkse uitgaven. En dat zijn juist zaken die ik veel gebruik, die flink minder dan inflatie gestegen zijn. Niet alleen financieel, maar ook door slimmer gebruik te maken van mijn kennis, mijn extra tijd, beter vergelijkingswebsites te gebruiken, nieuwe producten die er komen, etc.

- mijn hypotheek is 1,5%. Dit is heel fors onder de inflatie. Een enorme verlaging van mijn persoonlijke inflatie op de 'officiele' cijfers.
- ik heb vorig jaar een andere motor gekocht want de mijne was na 225.0000km reizen wel op. Die 50% zuiniger is. Ik rij al weinig, maar het compenseert voor jaren heel ruim de persoonlijke inflatie op fossiele brandstoffen.
- vroeger had ik minder tijd zelf te klussen. Dit doe ik nu zelf en steeds beter. Materiaal van marktplaats kan je voor bijna niks krijgen.
- de verhoging van de gasprijs raakt mij niet, want ik ben er niet in de 'koudere' half van het jaar. De energietoeslag is nu 40/maand bij laag verbruik. Waardoor ik zelfs nu, een negatieve energierekening heb over de maand of 5 dat ik hier ben.
- zaken als internet, mobiel zijn goedkoper geworden. Vast internet heb ik niet meer, door een unlimited data sim. Ik kan sinds kort mijn abonnement op bijna 0 zetten als ik buiten Europa ben.
- inboedel/reis/aansprakelijkheid/motor-verzekering zijn nauwelijks gestegen sinds ik dit noteer. Jaarlijks zoek ik de goedkoopste op internet.
-Op hoeveel graden laat je de cv ketel aan staan om bevriezing te voorkomen?

-welke provider/abbo gebruik je in het buitenland? En dan in Azie? Of koop je daar een lokale prepaid sim?
Als je in Indonesie bent dan mag je met een NL sim alleen in Indonesie bellen.naar Nederland bellen is geblokkeerd. Dus moet je een lokale sim kopen.
Bellen via skype vanuit Indonesie naar een normale nurmmer of mobiel nummer kan wel en is vrij goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:24:
Ik vind het nogal kort door de bocht dat sociale voorzieningen een vorm van Sinterklaas spelen is.

In veel gevallen brengen sociale voorzieningen heel veel geld op of besparen ze veel geld.

Zonder sociale voorzieningen zoals onderwijs, zorg, bijstand bij ziekte of andere tegenslag zou onze economie er maar pover voor staan.
Dan lees je mijn verhaal niet goed. Je hebt 2 keuzes:

1. Aardgas bel opbrengsten gebruiken voor sociale voorzieningen totdat geld op is. En dat is na circa 50 jaar op.

2. Aardgas opbrengsten in een fonds stoppen en met dit fonds de 4% regel toepassen zodat er tot in de eeuwigheid geld voor sociale voorzieningen zijn.

Maak uw keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Afas schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Alle signalen beginnen stilaan op rood te staan als je naar de Nederlandse schatkist kijkt. En daar komt bij dat er miljarden naar de minder bedeelden moet om te zorgen dat deze niet door het ijs zakken. Dan kan rechts NL wel roepen dat er bezuinigd moet worden, alleen als je de staat van ons land bekijkt is er vooral nood aan extra investeringen in de publieke sector. Al met al denk ik dat we stilaan met redelijke zekerheid naar belastingverhogingen toe gaan. Aangezien eigenlijk iedereen wel eens is dat vermogen zwaarder belast moet worden en zeker niet arbeid, kun je wachten op een wijziging van de AHK. Bovendien denk ik dat de politiek met alle box 3 problemen misschien zelfs naar een vermogensbelasting gaat grijpen in plaats van belasten van rendement.

Overigens: Als het geld goed gebruikt wordt, vind ik het helemaal geen probleem om wat meer belasting te betalen en als gevolg daarvan wellicht een jaartje of 2 extra door te werken. Uiteindelijk zijn we allemaal gebaat bij een goed functionerend land.
Dit soort generalisaties helpen niet, niet iedereen is het er mee eens dat vermogen zwaarder belast moet worden. Ik niet aangezien dit vermogen, in mijn geval, reeds voor 49% is belast met inkomstenbelasting, jaarlijks een paar duizend euro VRH kost en als ik het later onttrek ook weer BTW, accijns, e.d. oplevert voor de schatkist.

Ik heb zelf meer dan 20 jaar voor de overheid en semi overheid gewerkt en daar schrok ik van de enorme verspilling op vrijwel elk vlak. Meer geld voor de zorg of onderwijs, daar is iedereen voor toch? Nou ik niet (meer), ik zie zoveel verspilling, van te dure externen, die slechts extra werk creeeren voor zichzelf, nutteloze vergaderingen, complete divisies met verandermanagers, diversiteitsmanagers, duurzaamheid coaches, compleet nutteloos en weggegooid geld. Daarnaast dure projecten (50 miljoen of meer) die gedoemd zijn om te falen, dat weet iedereen die eraan mee werkt maar het geld moet op, anders komt er volgend jaar minder (ja zo werkt het helaas nog steeds).

Armoede komt niet veel voor in Nederland, ondanks wat een aantal politieke partijen proberen te pushen. Wil je daar wat aan doen? Verlaag de inkomstenbelasting voor de eerste 20K tot 20% of nog lager, ik betaal daar graag wat meer voor in de hoogste schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ferr9 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Armoede komt niet veel voor in Nederland, ondanks wat een aantal politieke partijen proberen te pushen. Wil je daar wat aan doen? Verlaag de inkomstenbelasting voor de eerste 20K tot 20% of nog lager, ik betaal daar graag wat meer voor in de hoogste schijf.
Mensen die wonen in een 3e wereldland en arm zijn zouden heel blij zijn als ze mogen leven naar dezelfde armoede status als iemand die hier in Nederland woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
-Op hoeveel graden laat je de cv ketel aan staan om bevriezing te voorkomen?
7c.
-welke provider/abbo gebruik je in het buitenland? En dan in Azie? Of koop je daar een lokale prepaid sim?
Lokale simkaart.
Als je in Indonesie bent dan mag je met een NL sim alleen in Indonesie bellen.naar Nederland bellen is geblokkeerd. Dus moet je een lokale sim kopen.
Ik snap even niet waarom je dit met een NL sim überhaupt zou willen met prijzen die 100x zo hoog zijn. Lokale simkaart daar kost geen drol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

phantom09 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

1. Aardgas bel opbrengsten gebruiken voor sociale voorzieningen totdat geld op is. En dat is na circa 50 jaar op.

2. Aardgas opbrengsten in een fonds stoppen en met dit fonds de 4% regel toepassen zodat er tot in de eeuwigheid geld voor sociale voorzieningen zijn.

Maak uw keuze.
De Nederlandse politiek heeft soms wel eens een beetje last van tunnelvisie. Ze zijn best goed in het oplossen van problemen die zich nu voordoen, maar soms lijken ze de lange termijn een beetje uit het oog te verliezen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe we omgaan met het milieu. Soms lijkt het erop dat we tevreden zijn met snelle oplossingen die nu de lucht wat schoner maken, zoals het promoten van elektrische auto's.

Maar laten we niet vergeten dat we op den duur misschien ook moeten nadenken over de energiebronnen die we gebruiken en hoe we onze steden inrichten, zodat we écht duurzaam zijn.

Een ander ding is dat ze soms een beetje oppervlakkig zijn in hun aanpak. Stel je voor dat we praten over werkloosheid. In plaats van écht te duiken in wat er aan de hand is, lijkt het erop dat ze soms gewoon tijdelijke oplossingen aandragen, zoals het creëren van wat korte termijn baantjes. Dat kan op dat moment helpen, maar als we niet aan de onderliggende oorzaken werken, zijn we eigenlijk gewoon aan het dweilen met de kraan open.

Wat zou helpen is als ze een beetje verder vooruit zouden kijken. Een soort mix van 'nu oplossen' en 'laten we eens goed nadenken waar we over 10 jaar willen staan'. Dat betekent dat ze moeten kijken naar bredere trends en niet alleen naar de problemen van vandaag. Een 'bigger picture' perspectief zegmaar. Het probleem is alleen dat dat niet populair is bij de aanhang en regeren maar 4 jaar is en de zittende partijen verantwoordelijk voor de problemen van zijn voorgangers.

Maargoed wellicht meer iets voor in het politieke topic dit :+

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
phantom09 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Maak uw keuze.
Je gaat aan 1 ding voorbij. Als je die aardgas opbrengsten in de structurele verdiencapaciteit van Nederland stopt is de kans best groot dat de economie zoveel meer groeit dan die 4% op de lange termijn dat de opbrengsten dus oneindig veel groter zijn.

In Nederland lijken we te veel sociale voorzieningen opgetuigd te hebben en daarnaast ook veel prestige projecten gedaan als de betuwelijn. Daarentegen de Delta werken, die ook betaald zijn met gas, hebben waarschijnlijk vele malen meer opgeleverd dan die 4%

Zoals altijd. It depends ;)

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 00:07:
[...]

Ik snap even niet waarom je dit met een NL sim überhaupt zou willen met prijzen die 100x zo hoog zijn. Lokale simkaart daar kost geen drol.
Mocht ik aanspraak willen doen op mijn resiverzekering, dan moet ik mijn verzekeraar bellen.
Ze staan bellen via whatsapp niet toe. Je kan wel appen met ze. Je kan ze alleen spreken als je ze op een normale Nederlandse nummer belt.

Daarom vindt ik het prettig dat ik al al een mobiel met een normaal gesproken werkende simkaart heb.
Als je in het land bent moet je er nog eerst 1 kopen en je kan al aanspraak moeten doen voordat je een simkaart kan kopen. Ok, kans is wel exreem klein maar het zou kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
phantom09 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:23:
[...]
Mocht ik aanspraak willen doen op mijn resiverzekering, dan moet ik mijn verzekeraar bellen.
Ze staan bellen via whatsapp niet toe. Je kan wel appen met ze. Je kan ze alleen spreken als je ze op een normale Nederlandse nummer belt.

Daarom vindt ik het prettig dat ik al al een mobiel met een normaal gesproken werkende simkaart heb.
Als je in het land bent moet je er nog eerst 1 kopen en je kan al aanspraak moeten doen voordat je een simkaart kan kopen. Ok, kans is wel exreem klein maar het zou kunnen.
offtopic:
Je kan ook met een andere (buitenlandse) simkaart gewoon met je NL whatsapp nummer blijven appen en bellen, dat is niet opeens anders als je er een andere simkaart in doet. Overigens kun je natuurlijk ook (als het niet zou werken) gewoon je nederlandse simkaart er weer terug in doen (voor het geval je geen duo sim hebt). Dus je bent volgens mij een probleem aan het bedenken dat er niet is.
En kijk dan ook heel goed naar welke landen je zou gaan, want sommige landen hebben whatsapp geblokkeerd, kun je je verzekeraar helemaal niet bereiken ;) )

Het is gewoon erg handig en veel tot extreem veel voordeliger om buiten de EU gewoon een lokale simkaart te kopen. In veel landen stap je een winkel binnen en 5-10 minuten later sta je buiten met een werkende lokale simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
[...]

Sorry hoor, maar met deze instelling moet je in een bunker gaan wonen en hopen dat het dak niet op je hoofd valt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferr9 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:15:
[...].

Ik heb zelf meer dan 20 jaar voor de overheid en semi overheid gewerkt en daar schrok ik van de enorme verspilling op vrijwel elk vlak.
In denk dat jouw voorbeelden voor heel veel grote organisaties opgaan en niet puur gerelateerd zijn aan de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Hoe kkom je erbij dat ik met een swr van 7,5% reken? Die 7,5% is het gemiddeld behaalde rendement van beleggingen op de beurs. En ik spreek over een SWR van 4%.
Ik heb je reactie nog een keer goed gelezen en je rekent inderdaad niet met 7,5% maar met 5,5%
phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:59:
Dus stel je hebt € 600.000,- aan vermogen, dat levert dat een bruto rendement op van € 42.000,-
Hier gaat 2% vanaf zodat je vermogen blijft groeien en dat is € 12.000,-
Er moet dan 34% belasting betaald worden over de 42 K. Dat wordt dan €14.280,-
Daarnaast is er dacht ik een drempel van €800,-. Heb je een partner dan wordt dan € 1.600,-

Blijft er dus over (42.000,-+ 1600) - 12.000,- -14.280,-= €17.320,-

Per maand wordt dat dan € 1.444,-
SWR = het percentage wat je ontrekt aan je vermogen
Je geeft aan in jouw voorbeeld dat dat 7,5% is minus 2% om je vermogen te laten groeien = 5,5%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Niet spoedeisend kan je via de app doen.
Persoonlijk zou ik een andere ZV nemen, telefoon niet opnemen als je in het buitenland bent, is ernstig verzaken van wettelijke plicht. Immers, ze moeten ook aan klanten het buitenland zorg verlenen. Ik heb wel eens vanuit Afrika gebeld, ging prima. Het ziekenhuis daar moest contact opnemen met de verzekeraar. Echt krankzinnig dat ze niet eens opnemen bij de jouwe. Telefoontje werd trouwens ook helemaal vergoed.

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:02:
[...]

In denk dat jouw voorbeelden voor heel veel grote organisaties opgaan en niet puur gerelateerd zijn aan de overheid.
Ik heb voor beide gewerkt. Kan het bevestigen. De overheid is schokkend qua omvang van verspilling. Er is nauwelijks interne kennis, waardoor legers consultants ingevlogen worden, die vooral zichzelf aan de slag houden. En niet de burger centraal hebben. Nauwelijks is er het besef dat geld eindig is, dat het publiekelijk geld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:03:
Je wil niet weten hoe veel mensen het bedrag van hun groepsverzekering optrekken als loontrekkende en dat op een spaarrekening laten beschimmelen.
Waar denk je dat die miljarden die de laatste dagen naar de staatsbon gaan nu vandaan komen. Allemaal slapend geld wat de laatste 3 jaar makkelijk 15% koopkracht heeft verloren.
Waarom zou ik dat niet willen weten?
Hoeveel spaargeld er staat te verpieteren op gereglementeerde spaarrekeningen en staatsbons is trouwens geen geheim. Maar dat heeft niets met FO of FIRE te maken.
Het is niet omdat mensen geld op een spaarrekening parkeren - daar kunnen meerdere* redenen voor zijn dat ze zichzelf dan beschouwen als zijne FO/FIRE of dat dit anderzijds raakt aan hun mogelijkheid tot FO.

Het is uiteraard altijd leuk meegenomen wanneer al je uitstaand kapitaal altijd de inflatiegraad overschrijdt maar dat is geen noodzaak om gezond FO te zijn en te blijven.
Dan is het belangrijkste dat de inkomsten de uitgaven blijven overstijgen. En voor wie niet kan inleveren op een vermeende noodzakelijke "levensstandaard" komt daar nog bij dat de delta tussen inkomsten en uitgaven dan gewoon groter moet zijn in het voordeel van de inkomsten.
Wie daar maand na maand in slaagt behoort al tot de bevoorrechten in de maatschappij.
Al wat daar bovenopkomt of zou moeten komen is een first world luxe "probleem".

*Ik beschouw mezelf ook al een tijdje als FO (meer inkomsten dan uitgaven) en al mijn spaarquota is NIET iedere dag van het jaar inflatiebestendig. Er staat momenteel zelfs een 60.000 € te "beschimmelen" op een spaarrekening. Maar dat heeft een goede reden. Maar dat bedrag telt wel mee met al die miljaren en toch ben ik er geen dag minder FO door.
Ik heb er ook geen 15% koopkracht door verloren en ik eet er geen boterham minder voor noch minder "uitjes" en in een Dacia rij ik ook al niet (Waar trouwens niets mis mee zou zijn. Liever in een nieuwe full option Dacia rondrijden dan voor de schone schijn in een oude dieselslurpende Mercedes).

Jij kent je uitgaven het beste. Ik ga dus niet bestrijden dat bij jouw uitgaven de inflatie hard toeslaat.
Maar je moet dat niet projecteren op de uitgaven van een ander. Waarom niet is je al bij herhaling uitgelegd.
Nog eens samengevat: wanneer de inflatie stijgt komt dat door het aandeel van ieder product in de indexkorf.
Wanneer je als individu de meest gestegen producten (met de hoogste weerslag op de index) niet of nauwelijks gebruikt heb je veel minder last van de stijgende levensduurte dan wie wel aan dat soort consumptie onderhevig is. Je zal met je inkomsten dus de levensduurte veel minder moeten compenseren dan de theoretische algemene index.
De index (zeker de gezondheidsindex) is gewoon een algemeen gemiddelde met een verschillende weerslag op ieder individu. Een deel gaat er op achteruit, een deel blijft neutraal daaronder en een deel gaat er zelfs op vooruit.
Je kan er dus sowieso geen algemene stelling van maken die voor iedereen zou moeten gelden.

En ook niet iedereen gaat op zijn 65ste op zijn pensioen hoor. Er zijn er die later gaan en een groot deel dat vroeger gaat. Dat laatste is in België geen onbekend gegeven. :)
En ook de pensioenen zijn niet gelijk. Dat gaat van minder dan duizend euro/maand tot meerdere duizenden euro. Bij gelijke basisuitgaven lopen zij met meerdere duizenden euro steeds verder uit op diegenen onder de duizend euro. En alles daar tussen. Zoveel verschillende uitgangssituaties, zoveel verschillende resultaten.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:33:
[...]

Ik heb voor beide gewerkt. Kan het bevestigen. De overheid is schokkend qua omvang van verspilling. Er is nauwelijks interne kennis, waardoor legers consultants ingevlogen worden, die vooral zichzelf aan de slag houden. En niet de burger centraal hebben. Nauwelijks is er het besef dat geld eindig is, dat het publiekelijk geld is.
Dat is inderdaad wel zo. In het kader van het verminderen van het aantal ambtenaren is er een hoop waardevolle kennis verdwenen, waarna noodgedwongen vervolgens weer een blik juniors tegen een hoger tarief en met korte termijn visie ingehuurd worden. Zo kunnen sommige politici zich op de borst kloppen dat ze het ambtenarenapparaat "efficiënter" hebben gemaakt.

Maar veel van de genoemde kansloze projecten zie ik ook bij grote bedrijven. Daarin zie ik dus minder verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabelmannetje
phantom09 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:36:
[...]
Mensen die wonen in een 3e wereldland en arm zijn zouden heel blij zijn als ze mogen leven naar dezelfde armoede status als iemand die hier in Nederland woont.
Klopt. Elke keer dat ik hoor dat er "armoede" in Nederland is, denk ik echt... Je moet je schamen.

Als je op de ondergrens van Nederland woont, dan heb je al een dak boven je hoofd, eten op tafel, veiligheid, een koelkast, internet, een van de beste zorg ter wereld, bijna gratis voorzieningen als de bieb, zwembad, sport voor minima en wat al niet. Je hebt vakantie, je kan bijna gratis wandelend en fietsend de hele zomer Nederland door.

Vrienden van mij die langdurig in de bijstand zitten zeggen dat schrijnende gevallen vooral hulp nodig hebben. Budgetcoaches, bijvoorbeeld. En dat deze gevallen veel schulden, afbetalen, dure honden, roken, overbodige auto en wat al niet aan levensstijl hebben. Die ze eigenlijk niet kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ok, kans is wel exreem klein maar het zou kunnen.
Met zo'n instelling moet je al zeker niet (in je uppie) gaan reizen.
Je kan het dan beter houden op een georganiseerde groepsreis met gids binnen de BeNeLux.
En dan nog loop je "risico". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Het gaat er om dat het aanpassen van je levensstandaard iets is dat niets te maken heeft met je persoonlijke inflatie. Het zijn twee verschillende dingen.
Dat heeft het wel degelijk. Jij koppelt minder uitgeven aan "aanpassen van levensstandaard". Dat is niet waar het om draait.

- zelf appeltaart bakken doe ik niet omdat het goedkoper is. Maar lekkerder, verser, eigen inzicht, etc. Zelfde met brood.
- zelf je fiets of motor maken doe ik niet omdat ik "levensstandaard inlever". Maar, omdat ik het leuk vind. Om te prutsen, zien hoe het werkt, om vrienden te vragen hoe ze het fixen. Ik word er steeds beter in, dus hoef steeds minder die +10% loonsverhoging die monteurs vragen, te betalen.
- zelf een muur verven doe ik niet om "levensstandaard" in te leveren. Maar, omdat ik het doe zoals ik het wil, de voldoening en ik weet dat het goed gebeurt.
- zelfstandig (= veel goedkoper) op reis gaan ipv er een te boeken, doe ik niet om "levensstandaard" aan te passen. Maar, omdat ik het zelfstandig reizen veel leuker vind
- een hostel ipv hotel neem ik niet door mijn "levensstandaard" te verlagen omdat het goedkoper is. Ik vind een hotel vaak saai en kom nauwelijks gelijkgestemden tegen.
- eigen regenwater opvangen doe ik niet wegens "levensstandaard". Maar uit etnische redenen en het leuk vind te knutselen.

Door bepaalde uitgaven niet/nauwelijks te hebben, heb je automatisch ook lagere lasten en dus ook geen inflatie erover. Dat werkt allemaal door in jouw uitgaven, de persoonlijke inflatie.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou, ik ken toevallig ook de openbare en private sector zeer goed.
In de meeste bedrijven gaat het er inzake verspilling en nodeloze uitgaven (en omgekeerd) niet veel anders aan toe dan in de private sector. De private sector is doorgaans alleen minder transparant en wordt minder op de vingers gekeken.
Je mag van mij ook alles wat de overheid nu doet (onderwijs, politie, brandweer, wegenbouw, onderhoud van de publieke ruimte, defensie,......) privatiseren en in ruil geen belasting meer betalen. Uiteraard dan ook telkens de prijs betalen die men er je voor zal aanrekenen indien je er beroep op moet doen en de prijs van de private verzekeringen om het risico wat binnen de perken te houden.
Het gehuil en geweeklaag zal er daarna zeker niet minder door zijn. Zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:58:
- eigen regenwater opvangen doe ik niet wegens "levensstandaard". Maar uit etnische redenen en het leuk vind te knutselen.
Ik kan in wat je schrijft me in veel vinden maar dat is toch de eerste keer dat ik hoor dat dit als reden wordt opgegeven om regenwater op te vangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Dat heeft het wel degelijk. Jij koppelt minder uitgeven aan "aanpassen van levensstandaard". Dat is niet waar het om draait.
Je geeft vervolgens allerlei voorbeelden van aanpassingen aan je levensstandaard. Dat zijn niet per definitie verslechteringen, dat is ook niet wat ik beweer. Maar je past wel je levensstijl aan.

Ik koppel de aanpassingen in de levensstandaard ook totaal niet aan per definitie meer of minder uitgeven. Ik zeg wel dat de aanpassingen ook impact kunnen hebben op je uitgavenpatroon. En dat je de aanpassingen die je verwacht ook beter kunt incalculeren. Dat kan zijn dat je hogere uitgaven hebt (bv behoefte aan meer comfort) maar het kan ook zijn dat je juist lagere uitgaven hebt (bv. minder werkgerelateerde kosten). Of dat het slechts een verschuiving is die verder kostenneutraal is.

Maar deze verschuivingen staan dus los van de (persoonlijke) inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

Toch wel redelijk paradoxaal.

Er is minder interne kennis omdat de overheid voortdurend bespaart onder politieke druk. Maar aan de andere kant wordt er geld uitgegeven alsof er geen besef is dat geld eindig(en publiek) is?

Volgens mij is dit het resultaat van veel te veel een samenleving willen sturen met de centen als belangrijkste parameter.

Niet alles in een samenleving kan je uitdrukken in een centencijfer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 17:08
Eerst je fortuin bij elkaar halen door jarenlang voor de overheid te werken en als het geld binnen is eruit stappen en verkondigen hoe het geld verspild wordt. De ironie ontgaat mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Maar deze verschuivingen staan dus los van de (persoonlijke) inflatie.
Die staan er niet los van. Omdat ik het leuk vind te prutsen en er steeds beter in word, betaal ik steeds minder de inflatie op het loon van een ander. Deze component zit in de algemene inflatie van CBS ingebakken. Maar zal steeds minder effect hebben en mijn persoonlijke inflatie doen dalen t.o.v. de officiële.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Ik kan in wat je schrijft me in veel vinden maar dat is toch de eerste keer dat ik hoor dat dit als reden wordt opgegeven om regenwater op te vangen. :)
Volgens mij geldt dit in Nederland voor de overgrote meerderheid van de mensen die zelf water opvangen. Hier is namelijk (in de regel) niet de verplichting om regenwater op eigen terrein op te vangen zoals dat volgens mij in België wel geldt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Die staan er niet los van. Omdat ik het leuk vind te prutsen en er steeds beter in word, betaal ik steeds minder de inflatie op het loon van een ander. Deze component zit in de algemene inflatie van CBS ingebakken. Maar zal steeds minder effect hebben en mijn persoonlijke inflatie doen dalen t.o.v. de officiële.
De aanpassing zelf hoort niet bij de inflatie. Dat je als gevolg van de aanpassing in de toekomst minder (of soms meer) invloed van de prijsontwikkeling hebt, heeft uiteraard wel invloed op jouw persoonlijke inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:20:
Volgens mij geldt dit in Nederland voor de overgrote meerderheid van de mensen die zelf water opvangen. Hier is namelijk (in de regel) niet de verplichting om regenwater op eigen terrein op te vangen zoals dat volgens mij in België wel geldt..
Ha zo. :)
Volgens mij heeft "etnisch" in België en Nederland ook een totaal andere betekenis dan? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Jean-Bob schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:18:
Eerst je fortuin bij elkaar halen door jarenlang voor de overheid te werken en als het geld binnen is eruit stappen en verkondigen hoe het geld verspild wordt. De ironie ontgaat mij niet.
Ik snap de ironie even niet. Waarom is diegene die alleen voor de overheid werkt en ziet hoe geld verkwanseld wordt, ironisch te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Ha zo. :)
Volgens mij heeft "etnisch" in België en Nederland ook een totaal andere betekenis dan? :+
O, haha, ik had die 'n' niet gezien en dacht dat het een 'h' was. Ik vermoed dat 'ethisch' wel de zelfde betekenis heeft in Nederland en in Vlaanderen :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wozmro schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Toch wel redelijk paradoxaal.

Er is minder interne kennis omdat de overheid voortdurend bespaart onder politieke druk. Maar aan de andere kant wordt er geld uitgegeven alsof er geen besef is dat geld eindig(en publiek) is?
Er zijn politici die beloven te snijden op het ambtenarenapparaat. Er is dus druk om te snijden in het aantal ambtenaren. En niet om te snijden in de kosten. Dus de hoeveelheid ambtenaren wordt verminderd, terwijl uit een ander potje de zelfde FTE's weer worden ingehuurd. Maar dan tegen hogere kosten en vaak met een lagere senioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 17:08
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Ik snap de ironie even niet. Waarom is diegene die alleen voor de overheid werkt en ziet hoe geld verkwanseld wordt, ironisch te noemen?
Als diegene gebruik maakt van die waargenomen spilzucht door tientallen jaren zelf een deel van dat publieke geld op te strijken is diegene wat mij betreft zelf deel van het probleem.

Ik zag hier vanmorgen iemand roepen dat hij of zij 20 jaar voor de overheid had gewerkt, dat er zo met publiek geld werd gesmeten en dat het onterecht zou zijn om de VRH omhoog te schroeven omdat over dat verdiende geld al 49% belasting was afgedragen. Ik krijg dat in mijn hoofd niet bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Jean-Bob schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Als diegene gebruik maakt van die waargenomen spilzucht door tientallen jaren zelf een deel van dat publieke geld op te strijken is diegene wat mij betreft zelf deel van het probleem.

Ik zag hier vanmorgen iemand roepen dat hij of zij 20 jaar voor de overheid had gewerkt, dat er zo met publiek geld werd gesmeten en dat het onterecht zou zijn om de VRH omhoog te schroeven omdat over dat verdiende geld al 49% belasting was afgedragen. Ik krijg dat in mijn hoofd niet bij elkaar.
Wel erg kort door de bocht. Een politieagent, uitvoerend ambtenaar, zorgverlener, werkende voor de verkeersveiligheid, onderhouder van ICT-systenen, BOA, leger en wie al niet, hebben echt geen enkele invloed op het gevoerde beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

Waarom zou ik dat niet willen weten?
Hoeveel spaargeld er staat te verpieteren op gereglementeerde spaarrekeningen en staatsbons is trouwens geen geheim. Maar dat heeft niets met FO of FIRE te maken.
Het is niet omdat mensen geld op een spaarrekening parkeren - daar kunnen meerdere* redenen voor zijn dat ze zichzelf dan beschouwen als zijne FO/FIRE of dat dit anderzijds raakt aan hun mogelijkheid tot FO.

Het is uiteraard altijd leuk meegenomen wanneer al je uitstaand kapitaal altijd de inflatiegraad overschrijdt maar dat is geen noodzaak om gezond FO te zijn en te blijven.
Dan is het belangrijkste dat de inkomsten de uitgaven blijven overstijgen. En voor wie niet kan inleveren op een vermeende noodzakelijke "levensstandaard" komt daar nog bij dat de delta tussen inkomsten en uitgaven dan gewoon groter moet zijn in het voordeel van de inkomsten.
Wie daar maand na maand in slaagt behoort al tot de bevoorrechten in de maatschappij.
Al wat daar bovenopkomt of zou moeten komen is een first world luxe "probleem".

*Ik beschouw mezelf ook al een tijdje als FO (meer inkomsten dan uitgaven) en al mijn spaarquota is NIET iedere dag van het jaar inflatiebestendig. Er staat momenteel zelfs een 60.000 € te "beschimmelen" op een spaarrekening. Maar dat heeft een goede reden. Maar dat bedrag telt wel mee met al die miljaren en toch ben ik er geen dag minder FO door.
Ik heb er ook geen 15% koopkracht door verloren en ik eet er geen boterham minder voor noch minder "uitjes" en in een Dacia rij ik ook al niet (Waar trouwens niets mis mee zou zijn. Liever in een nieuwe full option Dacia rondrijden dan voor de schone schijn in een oude dieselslurpende Mercedes).

Jij kent je uitgaven het beste. Ik ga dus niet bestrijden dat bij jouw uitgaven de inflatie hard toeslaat.
Maar je moet dat niet projecteren op de uitgaven van een ander. Waarom niet is je al bij herhaling uitgelegd.
Nog eens samengevat: wanneer de inflatie stijgt komt dat door het aandeel van ieder product in de indexkorf.
Wanneer je als individu de meest gestegen producten (met de hoogste weerslag op de index) niet of nauwelijks gebruikt heb je veel minder last van de stijgende levensduurte dan wie wel aan dat soort consumptie onderhevig is. Je zal met je inkomsten dus de levensduurte veel minder moeten compenseren dan de theoretische algemene index.
De index (zeker de gezondheidsindex) is gewoon een algemeen gemiddelde met een verschillende weerslag op ieder individu. Een deel gaat er op achteruit, een deel blijft neutraal daaronder en een deel gaat er zelfs op vooruit.
Je kan er dus sowieso geen algemene stelling van maken die voor iedereen zou moeten gelden.

En ook niet iedereen gaat op zijn 65ste op zijn pensioen hoor. Er zijn er die later gaan en een groot deel dat vroeger gaat. Dat laatste is in België geen onbekend gegeven. :)
En ook de pensioenen zijn niet gelijk. Dat gaat van minder dan duizend euro/maand tot meerdere duizenden euro. Bij gelijke basisuitgaven lopen zij met meerdere duizenden euro steeds verder uit op diegenen onder de duizend euro. En alles daar tussen. Zoveel verschillende uitgangssituaties, zoveel verschillende resultaten.
Hier spreek je jezelf toch een paar keer tegen.

Als je vervroegd gestopt bent met werken ga ik er van uit dat het grootste deel van je inkomsten uit kapitaal komt. Dat moet dan toch op lange termijn meer opleveren dan inflatie als je wil dat de inkomsten sneller stijgen dan de uitgaven. Dat lukt met een spaarrekening niet.
Dat je daar een deel parkeert omwille van bv aankoop huis is logisch natuurlijk.

En wat de uitgaven betreft, ik blijf er bij dat je enkel op korte termijn de meest gestegen producten kan vermijden, maar op iets langere termijn gaat alles gewoon omhoog.
Noem me maar een paar belangrijke producten die in de laatste 10 jaar niet merkelijk gestegen zijn, en die een groot aandeel betekenen in je uitgaven. Meel is dat alvast niet, want je koopt maar 1 zak per jaar.

Inflatie negeren en daar geen rekening mee houden is blind varen, en dat zou je als boekhouder moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Wel erg kort door de bocht. Een politieagent, uitvoerend ambtenaar, zorgverlener, werkende voor de verkeersveiligheid, onderhouden van ICT-systenen en wie al niet, hebben echt geen enkele invloed op het gevoerde beleid.
Idd, maar wel in het algemeen op de manier waarop ze het verkondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Als je vervroegd gestopt bent met werken ga ik er van uit dat het grootste deel van je inkomsten uit kapitaal komt. Dat moet dan toch op lange termijn meer opleveren dan inflatie als je wil dat de inkomsten sneller stijgen dan de uitgaven. Dat lukt met een spaarrekening niet.
Dat je daar een deel parkeert omwille van bv aankoop huis is logisch natuurlijk.

En wat de uitgaven betreft, ik blijf er bij dat je enkel op korte termijn de meest gestegen producten kan vermijden, maar op iets langere termijn gaat alles gewoon omhoog.
Noem me maar een paar belangrijke producten die in de laatste 10 jaar niet merkelijk gestegen zijn, en die een groot aandeel betekenen in je uitgaven. Meel is dat alvast niet, want je koopt maar 1 zak per jaar.

Inflatie negeren en daar geen rekening mee houden is blind varen, en dat zou je als boekhouder moeten weten.
Maar in de eerste jaren van fo/ re ben je het kwetsbaarst en is het mi (en zo handel ik ook) het behoud van vermogen belangrijker dan de groei. Kwestie van risico beheersing.

Telecommunicatiediensten zijn in ieder geval een voorbeeld wat goedkoper is geworden. Maar veel meer weet ik er niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Ok.

- mijn hypotheek (fors minder en die 1,5% rente hou ik nog voor de komende 16 jaar)
- kosten voor mobiel en internet (ruim gehalveerd en kwaliteit beter)
- motorverzekering, huisverzekering (nauwelijks)
- kosten inhuren klussers, monteurs (kan steeds meer zelf) (fors minder)
- vervoerskosten, benzine (verbruik/km fors lager) en door bezit electrische fiets ook vaker gebruik daarvan makend. (zeker gehalveerd)
- reisverzekering. Betaal minder dan in 2004.
- de krant (digitaal ipv papier)
- abonnement op cloud en andere digitale diensten.
- TV, overgestapt op betaalde app. (Was €30, nu paar euro)
- in de planning, solar en warmtepomp. Gasloos, energie 0. Dan zijn energiekosten fors verlaagd t.o.v. 10 jaar terug, inclusief de investering op zich.
- bankieren. N26/Revolut zijn gratis en werken prima.
- computers. Voor €200 koop ik een 2de hands PC die meer dan goed werkt voor mij de komende 5 jaar. Vroeger had je veel grotere bedragen nodig voor basisfunctionaliteit.

Gestegen:

- voedsel (in 10 jaar bijna verdubbeld)
- zorgverzekering (verdubbeld)
- waterschap (+30%)
- gemeentelijke belastingen
- OV (wel minder nodig door electrische fiets)
- motorfiets (maar verdient zich door aanmerkelijk zuiniger zijn, binnen 5 jaar terug).
- de inkomsten uit verhuur.

[ Voor 41% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Om de discussie nog wat transparanter te maken voeg ik er mijn persoonlijke simulatie aan toe.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, want ik geef alleen aan dat jouw stelling opgaat voor een deel en voor een ander deel weer niet en alles daar tussen in terwijl jij blijft volhouden dat jouw stelling moet opgaan voor iedereen.
Je mag daar uiteraard van uitgaan en zoals eerder geschreven betwist ik zelfs niet dat dit volledig opgaat voor jezelf. Maar dat is iets totaal anders dan dat het dan ook moet opgaan voor ieder ander.
Ook hier geldt hetzelfde.
Kan best zijn dat dit op jouw persoonlijke inkomsten en uitgaven van toepassing is maar dat is iets anders dan dat dit dan ook moet gelden voor een ander.
Ik heb al bij herhaling - anderen worden er zelfs zenuwachtig van - geschreven welke producten een grote invloed uitoefenen op de inflatie maar waar (gelukkig) niet iedereen gebruik van maakt. Wanneer je daar telkens naast leest of blijft negeren omdat het niet in jouw situatie inpast zal dat blijven herhalen niet veel verschil meer maken.
Het gaat er niet om dat er producten zijn die duurder worden en een deel uitmaken van de uitgaven maar om producten die een grote invloed hebben op de stijging van de legensduurte maar die je NIET gebruikt en aldus de individuele levensduurte niet doen stijgen. Dat er dan enkele producten die men gebruikt wel duurder worden (wat nooit werd betwist maar ook daar blijf je blijkbaar overheen lezen) wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de stijging van de inkomsten.
En dat men dat laatste niet kan voorkomen door uitsluitend je kapitaal te plaatsen op een niet renderend spaarboekje ligt nogal voor de hand. Maar dan ben je in de feiten ook niet FO. Het is niet omdat je denkt dat je dan FO bent dat dit ook zo is.
Ik ben helemaal geen boekhouder. Integendeel.
Ik hou wel nauwkeurig mijn uitgaven en inkomsten bij en stel dan maand na maand, jaar na jaar vast dat er - ondanks de inflatie en ondanks dat ik niet meer werk voor derden en ik bovendien niet het gevoel heb wat dan ook te moeten laten - nog altijd meer binnenkomt dan er buitengaat. Van blind varen is dus geen sprake.

Het rendement op kapitaal houdt hier ook de theoretische algemene inflatieindex niet altijd bij, laat staan dat het deze altijd zou overstijgen. Soms is het al eens iets meer, soms is het minder. Maar dat maakt individueel niet uit wanneer de inkomsten gelijke tred houden (of zelfs stijgen) in verhouding tot de persoonlijke uitgaven.
Bij een praktische delta van 7 (zeven keer meer inkomsten dan uitgaven) is er ook nog eens buffer genoeg om stijgende inflatie op een deel van de uitgaven in te dekken. De dag dat je dan in de financiële problemen komt kan je nog altijd de levensstandaard gaan minderen. Maar wanneer het zo ver zou komen zijn er wel grotere problemen die dringend opgelost moeten worden want dan staat de maatschappij in haar geheel aan de rand van de afgrond.

Het is niet moeilijk rekenen hoor. Wanneer maandelijks het gsmabo 5 cent duurder wordt, het internet 2 euro het water 1 euro en het meel 50 cent doch de index wordt 10% duurder door stijgende energieprijzen, huurprijzen, autokosten, onderhoud, lonen van poetsvrouw, tuinman, whatever dat je niet consumeert moeten de inkomsten niet met 10% stijgen om dezelfde levensstandaard aan te houden maar met slechts hooguit 4 €.
Wie dat wel allemaal consumeert moet daar uiteraard wel allemaal rekening mee houden.
Vandaar, wat voor de een opgaat moet niet voor de ander opgaan.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Telecommunicatiediensten zijn in ieder geval een voorbeeld wat goedkoper is geworden. Maar veel meer weet ik er niet.
Dan betalen we in België de hoofdprijs.
Bij mij is het gestegen van ca 50€ ergens rond 2010 naar 100€ tegen 2019 (Telenet), en na de overstap naar Orange betaal ik nu 75€ pm, en dat is inclusief TV, Internet en één mobiele telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:19:
Om de discussie nog wat transparanter te maken voeg ik er mijn persoonlijke simulatie aan toe.

***members only***
Ik heb het net snel globaal ingevuld en ik kom flink lager uit met mijn persoonlijke inflatie. De reden is duidelijk te vinden en dat is energie. Ik heb afgelopen jaar in euro meer elektriciteit teruggeleverd aan het net dan ik aan gas uitgegeven heb. Dus mijn energie-uitgaven waren per saldo negatief (0 ingevuld). Dan schiet je persoonlijke inflatie, vooral in de piek, enorm omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Afas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb het net snel globaal ingevuld en ik kom flink lager uit met mijn persoonlijke inflatie. De reden is duidelijk te vinden en dat is energie. Ik heb afgelopen jaar in euro meer elektriciteit teruggeleverd aan het net dan ik aan gas uitgegeven heb. Dus mijn energie-uitgaven waren per saldo negatief (0 ingevuld). Dan schiet je persoonlijke inflatie, vooral in de piek, enorm omlaag.
En na die piek? Wanneer energieprijzen dalen, en de rest allemaal stijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

En na die piek? Wanneer energieprijzen dalen, en de rest allemaal stijgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5Ym9u6JpV7uvuEfGmEjCX6I9d0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8gghqabbgApmpI2WaTuxoWgH.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 159 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.