Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08
Mijn energiekost zit ook maar op 100€ pm, wat in vergelijking met het totaal heel beperkte impact kan hebben.
Maar dat die WOZ waarde zo veel verschil maakt vind ik gewoon bizar, dat kan ik in die tool niet verantwoorden.

Maar je ziet dat de laatste maanden, je ook rond de 4-6% persoonlijke inflatie zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Mijn energiekost zit ook maar op 100€ pm, wat in vergelijking met het totaal heel beperkte impact kan hebben.
Maar dat die WOZ waarde zo veel verschil maakt vind ik gewoon bizar, dat kan ik in die tool niet verantwoorden.

Maar je ziet dat de laatste maanden, je ook rond de 4-6% persoonlijke inflatie zit.
De WOZ waarde van mijn woning is ongeveer 450k dus daar zit ook het grote verschil niet. En inderdaad je ziet dat de hogere kosten en daarmee hogere lonen doorsijpelen over de hele economie. Wat op zich ook een te verwachten effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:27:
Dan betalen we in België de hoofdprijs.
Bij mij is het gestegen van ca 50€ ergens rond 2010 naar 100€ tegen 2019 (Telenet), en na de overstap naar Orange betaal ik nu 75€ pm, en dat is inclusief TV, Internet en één mobiele telefoon.
Nee, niet "we" maar "jij".
Mijn huidig gsm abo bij Orange kost me maandelijks 61 cent. Laat dat met 10% stijgen en dat is een "meerkost" van 6 cent. Internet kost een 32,04 euro. Inclusief TV, internet, één mobiele telefoon, één smartphone is dat dus nog geen 33 € per maand. Een infatie van zelfs 10% heeft daar nauwelijks invloed op want dat gaat dan om slechts enkele euro per maand meer uitgaven, ruimschoots gecompenseerd door de meerinkomsten (alleen de stijging van mijn energieinkomsten is al groter dan de stijgende kost van vorige posten).

Zoals je al kan vaststellen bij een directe vergelijking, de ene zijn rekening is de andere zijn rekening niet. :)
En wat mezelf betreft, de inkomsten zijn hier de laatste jaren meer gestegen dan de gestegen uitgaven.
En ik zal daar geen uitzondering op zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Nee, niet "we" maar "jij".
Mijn huidig gsm abo bij Orange kost me maandelijks 61 cent. Laat dat met 10% stijgen en dat is een "meerkost" van 6 cent. Internet kost een 32,04 euro. Inclusief TV, internet, één mobiele telefoon, één smartphone is dat dus nog geen 33 € per maand. Een infatie van zelfs 10% heeft daar nauwelijks invloed op want dat gaat dan om slechts enkele euro per maand meer uitgaven, ruimschoots gecompenseerd door de meerinkomsten (alleen de stijging van mijn energieinkomsten is al groter dan de stijgende kost van vorige posten).

Zoals je al kan vaststellen bij een directe vergelijking, de ene zijn rekening is de andere zijn rekening niet. :)
En wat mezelf betreft, de inkomsten zijn hier de laatste jaren meer gestegen dan de gestegen uitgaven.
Stuur me die details eens van dat Orange abo, dat interesseert me als er niet te veel beperkingen aan hangen (home office).
En waar je 6% bruto op je spaargeld krijgt interesseert me ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:19:
Om de discussie nog wat transparanter te maken voeg ik er mijn persoonlijke simulatie aan toe.
Ik heb het eerder geplaatst. Mijn persoonlijke inflatie is 4,8% en als ik hypotheek corrigeer 3,8%.

Als ik in mijn huishoudboekje kijk, dan is het 3,9%. Wat bijna volledig door voedsel en gestegen zorgverzekering komt (+€55). Maar weer gecompenseerd wordt door verlaging energiebelasting. (-€20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb het eerder geplaatst. Mijn persoonlijke inflatie is 4,8% en als ik hypotheek corrigeer 3,8%.

Als ik in mijn huishoudboekje kijk, dan is het 3,9%. Wat bijna volledig door voedsel en gestegen zorgverzekering komt (+€55). Maar weer gecompenseerd wordt door verlaging energiebelasting. (-€20).
Op welk tijdstip, en hoe verhoudt zich dat tot de officiele inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb het net snel globaal ingevuld en ik kom flink lager uit met mijn persoonlijke inflatie. De reden is duidelijk te vinden en dat is energie. Ik heb afgelopen jaar in euro meer elektriciteit teruggeleverd aan het net dan ik aan gas uitgegeven heb. Dus mijn energie-uitgaven waren per saldo negatief (0 ingevuld). Dan schiet je persoonlijke inflatie, vooral in de piek, enorm omlaag.
Mee eens.
Mijn energieuitgaven zijn per saldo zelfs niet nul.
De inkomsten uit energie zijn in vergelijking met enkele jaren geleden (uitstap uit salderen tegen een prosumententarief) zelfs behoorlijk gestegen (+70%). Hoe duurder de energie kost hoe meer ik er netto aan overhoudt. Een van de positieve effecten van inflatie op de individuele afrekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Dit is naast de kwestie.
Ik kan mijn gestegen kosten ook betalen door beurswinsten en loonstijgingen.

Het gaat om de impact van inflatie op je UITgaven. Want als ik stop met werken, dan zal ik alleen leven van een mager staatspensioen (na 65) en de rest moet komen van inkomsten uit kapitaal. Woningen verhuren doe ik niet.
Dus... ik moet zorgen dat de inkomsten uit kapitaal minstens mee stijgen met de inflatie, zeker als je hoopt om nog lang te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Stuur me die details eens van dat Orange abo, dat interesseert me als er niet te veel beperkingen aan hangen (home office).
En waar je 6% bruto op je spaargeld krijgt interesseert me ook.
Op eventuele beperkingen kan ik je geen garantie geven. Ik sluit immer een communicatieabo af voor mijn noden. Niet op basis van jouw noden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaS5Kwm6DS03DgzF4mM0OHuyy20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeW4cXVNIwyI1JY2SqWbNaKV.jpg?f=fotoalbum_large
Ik werk niet meer voor derden, dus geen nood aan home office.
Mijn partner werkt wel nog voor derden en de "home office kosten" worden verrekend via Proximus en betaald door de huidige werkgever. En van dat budget kan je ook nog eens parkeerkosten en een deel openbaar vervoerskosten betalen. :)
6% bruto op kapitaal gaat via bedrijfsobligaties. En neen waar je die kan aankopen ga ik hier niet vertellen want dan ga je in rechtstreekse concurrentie met mijn mogelijkheden. Er is nl. zoveel vraag naar dat zo'n product binnen enkele minuten telkens al is volschreven. :)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]
Bij mij is het gestegen van ca 50€ ergens rond 2010 naar 100€ tegen 2019 (Telenet), en na de overstap naar Orange betaal ik nu 75€ pm, en dat is inclusief TV, Internet en één mobiele telefoon.
Dan ben je dus flink goedkoper uit voor meer, vergeleken met 13 jaar geleden. Een negatieve inflatie voor hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Op beperkingen kan ik je geen garantie geven. Ik sluit immer een communicatieabo af voor mijn noden. Niet op basis van jouw noden.
Ik werk niet meer voor derden, dus geen nood aan home office.
Mijn partner werkt wel nog voor derden en de "home office kosten" worden verrekend via Proximus en betaald door de huidige werkgever. En van dat budget kan je ook nog eens parkeerkosten en een deel openbaar vervoerskosten betalen. :)
6% bruto op kapitaal gaat via bedrijfsobligaties. En neen waar je die kan aankopen ga ik hier niet vertellen want dan ga je in rechtstreekse concurrentie met mijn mogelijkheden. Er is nl. zoveel vraag naar dat zo'n product binnen enkele minuten telkens al is volschreven. :)
Dus eigenlijk wordt de helft van je internet (of meer) door iemand anders betaald...
Dat abo van 60ct per maand is even fictief veronderstel ik. Het goedkoopste is 10e per maand met heel beperkte data.

Bedrijfsobligaties interesseren me niet, dus wees niet bang, ik hou het veel liever bij aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Op welk tijdstip, en hoe verhoudt zich dat tot de officiele inflatie?
Nu. Het officiële CBS inflatiecijfer is 7,5%. Bijna het dubbele dus als mijn persoonlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Dan ben je dus flink goedkoper uit voor meer, vergeleken met 13 jaar geleden. Een negatieve inflatie voor hetzelfde product.
Niet echt, toen was het 50€ pm, nu 75€ pm. Tussendoor werd het te gorting bij Telenet en toen ben ik geswitcht.
Dat was in 2020 ook 65€, maar nu dus 75€.
Dat is ook wat inflatie. Ik kan daar een paar euro van af pitsen, maar dan heeft mijn echtgenote net te weinig data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Nu. Het officiële CBS inflatiecijfer is 7,5%. Bijna het dubbele dus als mijn persoonlijke.
Het mijne is NU dus 4.8%
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Op eventuele beperkingen kan ik je geen garantie geven. Ik sluit immer een communicatieabo af voor mijn noden. Niet op basis van jouw noden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daibR_6Zq6RZp46a6RlTc2DJPrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGUiLQlVhYebCnaMdEMq5RQf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:00:
Dus eigenlijk wordt de helft van je internet (of meer) door iemand anders betaald...
Inderdaad, net zoals alle andere gemeenschappelijke kosten wordt ons Telenet abo voor internet gedeeld tussen mezelf en mijn huidige partner en gaat dat naar de gemeenschappelijke huishoudrekening.
Wat is daar mis mee? Deel jij dan geen gemeenschappelijke kosten met je partner? Anders een aanrader hoor.
Persoonlijk heb ik er ook geen probleem mee dat een deel van mijn kosten doorgeschoven kunnen worden naar een ander. :+
Dat abo van 60ct per maand is even fictief veronderstel ik. Het goedkoopste is 10e per maand met heel beperkte data.
Dat schreef ik niet, dat maak jij ervan.
Ik schreef heel duidelijk mijn GSM abo van 61 cent/maand.
Daar is, zoals je in de bijlage kan zien, voor mijn situatie niets fictief aan. Je kan natuurlijk nog gaan vitten dat niet iedere maand de extra kosten in dat GSM abo + opties vervat zitten (zoals de whopping 9 cent extra in augustus). Maar dan nog kom ik - en dan moet ik al heel gek doen - niet boven de 1€/maand uit.
Dat het goedkoopste abo dat jij kan afsluiten 10 € bedraagt en dan blijkbaar niet voldoet aan jouw noden maakt uiteraard (weer) mijn rekening niet. Ik ga volgens mijn noden naar mijn mogelijkheden. Ik ga niet op zoek naar iets dat aansluit bij jouw noden en wat mogelijk is voor jou.
Zoals ik al bij herhaling schreef: zoveel individuen, zoveel uitgangspunten, zoveel verschillende noden, zovel verschillende mogelijkheden leidt telkens tot zoveel verschillende conclusies.
Wat voor de een "moet" is dus niet altijd een noodzaak voor een ander.
Waarbij nog maar eens wordt aangetoond dat het ene individu ook gevoeliger is voor inflatie dan het ander.
Bedrijfsobligaties interesseren me niet, dus wees niet bang, ik hou het veel liever bij aandelen.
Ieder zijn ding.
Ik gaf gewoon een antwoord op je eigen vraag over het behaalde rendement over een deel van mijn kapitaal.
Dan krijg je een antwoord over mijn uitgangspunten en situatie en niet noodzakelijk een antwoord dat voldoet aan jouw verwachtingen.
Je bent overigens niet de enige die hier meeleest. :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Opmerking vanuit mijn perspectief: Hoewel kosten(besparing) een wezenlijk onderdeel van FO is en daarmee een plaats heeft in dit topic, vind ik een discussie over telefoonabonnementen een beetje te veel detail voor dit topic. Misschien goed na te denken tot welk niveau discussies in dit topic horen en wanneer je het beter via DM kunt bediscussiëren.

Nogmaals: vanuit mijn perspectief, kan best zijn dat andere deelnemers aan dit topic daar anders over denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Niet echt, toen was het 50€ pm, nu 75€ pm. Tussendoor werd het te gorting bij Telenet en toen ben ik geswitcht.
Dat was in 2020 ook 65€, maar nu dus 75€.
Dat is ook wat inflatie. Ik kan daar een paar euro van af pitsen, maar dan heeft mijn echtgenote net te weinig data.
Ik lees " 100€ tegen 2019 (Telenet), en na de overstap naar Orange betaal ik nu 75€ pm, en dat is inclusief TV, Internet en één mobiele telefoon. "

Dus, van €100 4 jaar geleden, naar €75 nu. Mét TV, internet en mobiel erbij. Die kosten heb je dan ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Afas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:25:
Opmerking vanuit mijn perspectief: Hoewel kosten(besparing) een wezenlijk onderdeel van FO is en daarmee een plaats heeft in dit topic, vind ik een discussie over telefoonabonnementen een beetje te veel detail voor dit topic. Misschien goed na te denken tot welk niveau discussies in dit topic horen en wanneer je het beter via DM kunt bediscussiëren.

Nogmaals: vanuit mijn perspectief, kan best zijn dat andere deelnemers aan dit topic daar anders over denken.
Ben het daar mee eens in principe.

Maar ik leer ook graag bij. Dus als iemand zijn telefoonkosten kan decimeren dan wil ik dat misschien ook. Blijkt dat hier toch wat creatief boekhouden werd gedaan. Mijn kosten zijn voor een huishouden en kunnen door iedereen afgesloten worden.
Voor telefoonabo's aan 1€ per maand hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje

Het is slechts 1 onderdeel van een wat mij betreft continue proces. Namelijk het verminderen van de uitgaven, zonder functionaliteit te missen. Zelf loop ik jaarlijks alles langs en zie welke nieuwe producten er zijn, of het voor minder kan en of ik echt iets nodig heb. Een paar voorbeelden;

- energie naar 0, gasloos
- NL bank (€5/maand) opzeggen en gratis N26/Revolut
- internet de deur uit en naar unlimited 5G data
- zelf iets proberen ipv iemand te betalen
- jaarlijks een prijsvergelijker doorlopen
- zien of een electrische fiets buskaartjes bespaart
- tv eruit, via NPO app
- etc etc

Als ik al deze bespaarde kosten over de decennia optel, dan kom ik tot gigantische bedragen. En al die "nutteloze Euro's" gaan rechtstreeks naar de pot met leuke dingen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik denk er ook zo over.
Ik gaf in het begin van de discussie ook alleen maar het algemene plaatje (maandinkomsten tov maanduitgaven).
Maar als men dan begint door te drammen over de prijs van het brood, meel, telefoon en bovendien persoonlijke vragen over details stelt en blijft stellen antwoord ik daar dan gewoon op want ik heb in deze weinig te verbergen.
Al was het maar om te voorkomen dat men zou gaan suggereren dat je het verzint en het algemene niet kan onderbouwen. Wat blijkbaar ook al niet helpt want zelfs na het geven van details en screenshot van desbetreffende facturen begint men dan te veronderstellen dat het fictieve cijfers zijn. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:46
Een beetje spelen met de persoonlijke calculator leert dat vervoer nogal een impact heeft. In het kader van FO is, als het past binnen de woonwensen en het soort werk, geen auto en dichtbij het werk en voorzieningen wonen de extra investering in een woning dichtbij wel waard. Of in een gebied dat voor jouw activiteiten voldoende ontsloten is met het OV.

Bijvoorbeeld werk sowieso op fietsafstand maar bij te slecht weer toch het OV kunnen benutten.

Nu is OV niet ideaal uiteraard, maar het scheelt nogal in inflatie, en zaken als reserveringen bij het niet bezitten van een auto. Nooit zo erg bij stilgestaan want vroeger lease auto en nu fiets maar het viel mij nu ineens op.

Aardige overweging in het kader van FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:37
[...]

Maar je krijgt toch ook veel meer voor je geld?
Meer snelheid, meer gigabytes,...

Wij betalen hier voor een gezin van 3 een 25€ bij orange voor zo'n 4g modem. 150 gigabyte, snelheid weet ik eigenlijk niet maar voor ons is het voldoende voor het gewone surfen, YouTube, vrt max,...

Naar huidige normen waarschijnlijk prehistorisch maar nog wel veel meer dan wat je in 2010 kreeg voor 50€ denk ik.

Als ik alleen zou wonen dan zou ik die 25€ nog kunnen schrappen want van mijn werk heb ik ook nog eens 50Gbyte op de smartphone en 50Gbyte op de tablet waarvoor iets van een 5€/maand VAA op mijn loonbriefje staat.

Waarschijnlijk zal het ook wel weer met de leeftijd te maken hebben maar ik vind de stappen die in de technologie gezet worden hoe langs om meer waanzinniger. En tegelijk dat mensen daar zo snel aan wennen.
Ik consumeert relatief weinig van die technologie maar ik volg het wel graag op.

Deze week bijvoorbeeld nog de fameuze FSD12 van Tesla. Moet je eens zoeken op YouTube. Crazy als je er wat over begint na te denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
Maar ik leer ook graag bij. Dus als iemand zijn telefoonkosten kan decimeren dan wil ik dat misschien ook. Blijkt dat hier toch wat creatief boekhouden werd gedaan. Mijn kosten zijn voor een huishouden en kunnen door iedereen afgesloten worden.
Daar komt weinig creatief boekhouden bij kijken. Gewoon gebruik maken van de geboden mogelijkheden (die niet voor iedereen gelijk zijn).
Maar wel een groot verschil in uitgangspunt.
Ik ga voor het bekomen van een gunstig kosten/baten plaatje uit van de individuele situatie en de individuele mogelijkheden. Jij blijkbaar voor kosten en baten die voor iedereen gelden. Wanneer je daar een meerprijs voor wil betalen is dat uiteraard jouw keuze. Ik maak een andere keuze.

Overigens, louter mijn mening, weinig mis met creatief zijn om vlugger FO te bekomen en/of de status van FO gemakkelijker te bestendigen.
Voor telefoonabo's aan 1€ per maand hou ik me aanbevolen.
Dan zal je daar in voorkomend geval je noden aan moeten aanpassen. Maar dat wil je blijkbaar ook niet?
Of in onderhandeling gaan met je werkgever om (meer) bij te dragen in de kosten van je "home office".
Of een werkgever zoeken die ook die voordelen geeft.
Of je erbij moeten neerleggen dat jouw situatie en noden anders zijn dan deze van een ander en dat daar een ander kostenplaatje mee gepaard gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:43:
Een beetje spelen met de persoonlijke calculator leert dat vervoer nogal een impact heeft. In het kader van FO is, als het past binnen de woonwensen en het soort werk, geen auto en dichtbij het werk en voorzieningen wonen de extra investering in een woning dichtbij wel waard. Of in een gebied dat voor jouw activiteiten voldoende ontsloten is met het OV.

Bijvoorbeeld werk sowieso op fietsafstand maar bij te slecht weer toch het OV kunnen benutten.

Nu is OV niet ideaal uiteraard, maar het scheelt nogal in inflatie, en zaken als reserveringen bij het niet bezitten van een auto. Nooit zo erg bij stilgestaan want vroeger lease auto en nu fiets maar het viel mij nu ineens op.

Ik verplaats me ook voornamelijk met de fiets en het OV, incidenteel huur ik een auto als dat nodig is. Dat is inderdaad financieel zeker geen slechte keuze in het licht van FO. Of het zo veel in de inflatie scheelt weet ik niet: het OV gaat de komende jaren fors duurder worden. Voor de NS geldt volgend jaar inflatie +3,5% en het stads- en streekvervoer wordt +10% verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Dan zal je daar in voorkomend geval je noden aan moeten aanpassen. Maar dat wil je blijkbaar ook niet?
Of in onderhandeling gaan met je werkgever om (meer) bij te dragen in de kosten van je "home office".
Of een werkgever zoeken die ook die voordelen geeft.
Of je erbij moeten neerleggen dat jouw situatie en noden anders zijn dan deze van een ander en dat daar een ander kostenplaatje mee gepaard gaat.
Ik krijg een vaste onkostenvergoeding, die meer dan mijn internet en verwarming dekt, en tegen de legale grenzen zit wat bedragen betreft. Dat klasseer ik onder inkomsten.
Maar we moeten wel zelf zorgen voor een degelijke internetaansluiting die niet om de haverklap plat valt. Dan kom je met 150 GB per maand niet toe, zeker niet om dat ik 3 dagen per week thuis werk.
Mijn GSM staat volledig op kosten van werkgever, die van mijn echtgenote is privé.

En dat thuiswerk levert me dan weer op dat mijn echtgenote met de bedrijfswagen kan rijden als ze boodschappen etc moet gaan doen.
Alles samen is dat zeer budgetpositief.

Alleen blijf ik 75€ pm gewoon veel geld vinden, wetende dat dit in Frankrijk met de helft kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Volledig mee eens.
Een auto is hier geen noodzaak maar een toevallige luxe tegen een lage kostprijs (de VAA welke bij een BEV minimaal is, wat bovendien ook nog eens gecompenseerd kan worden met creatief boekhouden vanwege de werkgever).
In de toekomst geen auto meer staat hier gewoon gelijk aan de combinatie van deelauto/E-bike/OV.
Desnoods verhuizen we ervoor. Zoals we in het verleden ook al naar een locatie verhuisd zijn omdat deze op wandelafstand van de scholen en werk lag.
Het voordeel van te leven in België is dat je er mag wonen waar je wil zonder rekening te moeten houden met externe voorwaarden opgelegd door derden (zoals ik meen begrepen te hebben ligt dat in NL iets anders).

Steek daar vrij van huur/hypotheek en energielast nog bij en je bent al een heel eind onafhankelijk van variërende vaste kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 12:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:38

Ik vind vooral dat er heel veel geneuzeld wordt vanuit de "nee jij hebt ongelijk"/"nee JIJ hebt ongelijk, tevens zei ik niet wat jij dacht dat ik zei, en trouwens..." discussiestijl. Ik moet een hoop door mijn wimpers lezen.

Zonder die moeizame pogingen om de communicatie open en op gang te houden zou een enkele post over een goedkoop telefoonabonnement niet eens zoveel misstaan, maar met dat er ook nog bij gaan we dan rustig een pagina door natuurlijk, want ook over dat abonnement moet eerst overeenstemming bereikt worden.. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:49
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat zonder WOZ waarde er geen huis wordt meegenomen. Of alleen de huur die je zelf eventueel opgeeft. Met WOZ waarde zullen er een hoop kosten bij komen voor belastingen, verzekeringen, zaken als waterschappen en verontreinigingsheffingen etc. maar ook reservering voor onderhoud en vervanging van slijtagegevoelige zaken. Maar ik vind het ook wel een heel hoog bedrag. Kan eigenlijk alleen als ze er ook een hypotheek bij incalculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:35:
Als ik al deze bespaarde kosten over de decennia optel, dan kom ik tot gigantische bedragen. En al die "nutteloze Euro's" gaan rechtstreeks naar de pot met leuke dingen doen.
Allemaal correct vanuit de individuele situatie (waar ik het overigens grotendeels mee eens ben).

Maar vanuit een andere situatie (bv. een hekel aan zelf klussen, grasmaaien, onderhoud huis en tuin, je eigen vuil opkuisen, kortom de "minder leuke dingen in het leven") en andere noden (abo's op van alles en nog wat, uitgebreid TV aanbod in de hoogste kwaliteit, lijst niet gelimiteerd) heb je daar uiteraard weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Het verbaast mij vooral dat je hier verbaasd over bent ;) . Ik heb het idee dat veel mensen, vooral in het FO topic, toch wel een indicatie hebben van de (hoge) kosten van vervoer, en dan met name van autobezit.

En of een verhuizing naar dicht bij het werk werkelijk een voordeliger optie is valt wel te betwijfelen. Dat is namelijk juist een belangrijke reden waarom woningen in de randstad of in de buurt van goede OV verbindingen zo gewild, schaars en duur zijn. Vaak stijgen de maandlasten dan zo veel, dat je voor het zelfde geld (of minder) in je oude woning ook voor een OV jaarkaart of auto zou kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Allemaal correct vanuit de individuele situatie (waar ik het overigens grotendeels mee eens ben).

Maar vanuit een andere situatie (bv. een hekel aan zelf klussen, grasmaaien, onderhoud huis en tuin, je eigen vuil opkuisen, kortom de "minder leuke dingen in het leven") en andere noden (abo's op van alles en nog wat, uitgebreid TV aanbod in de hoogste kwaliteit, lijst niet gelimiteerd) heb je daar uiteraard weinig aan.
Prima, dan heeft dat de bekende consequenties. In het aantal jaren werken of/en elders op bezuinigen. Een uurtje prijzen vergelijken, critisch nadenken over autogebruik, over gasloos wonen, zelf eens wat proberen te fixen, over telefoonabonnementen... levert uiteindelijk veel en veel meer op dan dan dezelfde uren werken. Het is daarom wat mij betreft zeer relevant voor Fire.

[ Voor 11% gewijzigd door kabelmannetje op 30-08-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Ik krijg een vaste onkostenvergoeding, die meer dan mijn internet en verwarming dekt, en tegen de legale grenzen zit wat bedragen betreft. Dat klasseer ik onder inkomsten.
Maar we moeten wel zelf zorgen voor een degelijke internetaansluiting die niet om de haverklap plat valt. Dan kom je met 150 GB per maand niet toe, zeker niet om dat ik 3 dagen per week thuis werk.
Mijn GSM staat volledig op kosten van werkgever, die van mijn echtgenote is privé.

En dat thuiswerk levert me dan weer op dat mijn echtgenote met de bedrijfswagen kan rijden als ze boodschappen etc moet gaan doen.
Alles samen is dat zeer budgetpositief.

Alleen blijf ik 75€ pm gewoon veel geld vinden, wetende dat dit in Frankrijk met de helft kan.
Ja, dat is jouw individuele situatie.
Voor een ander is dat weer anders.
Wanneer je 75€ veel geld vindt zal je er iets aan moeten doen of je er bij neerleggen.

Zoals ik eerder schreef kost het internetabo hier een 33 € en daar staat al jaren 300GB per maand tegenover en geen 150. En daar komen we iedere maand ruim mee toe wat betreft internet voor TV en home office (mijn partner heeft vrije keuze tussen thuiswerk en werken op verplaatsing dat schommelt dus van 1 tot 5 dagen thuiswerk en van 6 tot 12 werkuren per dag. Zelfs deelnemen aan online discussies of o.a. dit forum zit daar in vervat. :+
GSM is, zoals ik ook al zei, net omgekeerd: Proximus voor de partner op kosten werkgever partner en de mijne privé aan de kost van het aangehaalde Orange abo.
Dat jij of je partner dat niet kan afsluiten heeft gewoon met de mogelijkheden te maken. Waarschijnlijk hebben jullie weer andere voordelen waar ik niet aan kan deelnemen (bv. nog nooit in mijn leven een bedrijfswagen gehad die ik privé mocht gebruiken).

Zo maakt ieder telkens zijn eigen individueel (gezins) budget op met de eigen voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:46
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Het verbaast mij vooral dat je hier verbaasd over bent ;) . Ik heb het idee dat veel mensen, vooral in het FO topic, toch wel een indicatie hebben van de (hoge) kosten van vervoer, en dan met name van autobezit.

En of een verhuizing naar dicht bij het werk werkelijk een voordeliger optie is valt wel te betwijfelen. Dat is namelijk juist een belangrijke reden waarom woningen in de randstad of in de buurt van goede OV verbindingen zo gewild, schaars en duur zijn. Vaak stijgen de maandlasten dan zo veel, dat je voor het zelfde geld (of minder) in je oude woning ook voor een OV jaarkaart of auto zou kunnen kiezen.
Haha ja ik ook eigenlijk. Maar ja al zo lang is het geen significante kostenpost voor mij persoonlijk. En ik heb al jaren mijn werk op fietsafstand. Ik heb wel bewust gekeken naar dichtbij een station wonen en dichtbij een grote stad. Dat wel. Al was dat qua kosten toen ook niet zo'n vraagstuk. Puur geluk met de tijd waarin ik de woning kocht.

Niet bewust bij het kostenplaatje stilgestaan. Ik vang blijkbaar niet alles meer in cijfers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:12:
Prima, maar dan heeft dat de bekende consequenties. In het aantal jaren werken of/en elders op bezuinigen. Een uurtje prijzen vergelijken, nadenken over autogebruik, over gasloos worden, over telefoonabonnementen... levert uiteindelijk veel en veel meer op dan dan dezelfde uren werken. Het is daarom wat mij betreft zeer relevant voor Fire.
Volledig mee eens.
Maar dat schijnen sommigen toch moeilijk te kunnen begrijpen/aanvaarden.
Die vinden keer op keer dat alles telkens voor iedereen mogelijk moet zijn of dat er anders over gezwegen moet worden (om vervolgens over hun eigen voor- en nadelen te beginnen :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:09:
Maar dat mes snijdt ook aan twee kanten.
Woningen gelegen op een uitstekende locatie stijgen doorgaans meer in waarde dan dat ze dalen.
De tijdelijk duurdere lasten haal je er bij de volgende switch meer dan uit.
En doorgaans zijn alleen de lasten van de eerste woning hoog.
De meerwaarde (toch als je een beetje rekent en uitkijkt) bij verkoop financiert al de volgende aankoop waardoor de vaste lasten dan terug minder worden enz.
Eenmaal de bal aan het rollen gekregen rolt hij daarna steeds sneller in je voordeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Er zijn politici die beloven te snijden op het ambtenarenapparaat. Er is dus druk om te snijden in het aantal ambtenaren. En niet om te snijden in de kosten. Dus de hoeveelheid ambtenaren wordt verminderd, terwijl uit een ander potje de zelfde FTE's weer worden ingehuurd. Maar dan tegen hogere kosten en vaak met een lagere senioriteit.
Ik werk voor een groot ministerie met 3000 IT'ers, daarvan is 1/3 extern. Er zijn complete detacheringsbedrijven die draaien op de overheid. Vaak willen die externen wel intern werken, maar ze willen niet achteruit gaan. Maar boven de 6.3k betalen voor iemand die uitvoerend werk doet in de IT past niet binnen de functieprofiel. Daarom zie je ook dat de goede interne engineers uiteindelijk manager worden of architect om door te groeien, terwijl ze belangrijker waren als engineer en om die goede engineers te vervangen komen dan weer externen.
Sommige afdelingen bestaan compleet uit externen en ken zelfs een afdeling die al meer dan 10 jaar bestaat met dezelfde externen. :F

Ze zouden inderdaad op meer ambtenaren moeten inzetten en die ook goed belonen, dan maken we minder kosten. Ik zit wel goed op mijn plek, maar als ik uiteindelijk niet verder kan groeien, dan moet ik misschien ook maar die externe worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 30-08-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Woningen gelegen op een uitstekende locatie stijgen doorgaans meer in waarde dan dat ze dalen.
De meerwaarde (toch als je een beetje rekent en uitkijkt) bij verkoop financiert al de volgende aankoop waardoor de vaste lasten dan terug minder worden enz.
Eenmaal de bal aan het rollen gekregen rolt hij daarna steeds sneller in je voordeel.
Dat is zeker voor een deel zo. Maar je moet je dus niet meteen rijk rekenen in maandelijkse kosten.

En tegelijk is het ook zo dat de woning waar je dan naartoe zou willen verhuizen óók bovengemiddeld gestegen zal zijn. Dus die meerwaarde bij verkoop financiert vaak vooral ook een deel van de prijsstijging van de woning waar je naartoe zou verhuizen.

Tot het moment dat je weer naar een meer afgelegen plek zou verhuizen natuurlijk. Dan heb je de voorbeelden van mensen die een appartementje in Amsterdam inruilen voor een vrijstaande woning met een lap grond ergens in de periferie. Voor FO een prima strategie overigens (zolang dit kaartenhuis blijft staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zenix schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:54:
Ze zouden inderdaad op meer ambtenaren moeten inzetten en die ook goed belonen, dan maken we minder kosten.
Bwa, dan krijg je weer uit een andere hoek kritiek dat ambtenaren veel te veel betaald worden voor wat op hun stoel te zitten niksen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Bwa, dan krijg je weer uit een andere hoek kritiek dat ambtenaren veel te veel betaald worden voor wat op hun stoel te zitten niksen. :)
Op het werk zeggen we altijd, wat hebben mensen toch tegen ambtenaren, die doen toch niks?
Dat is van alle tijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Op dit moment heeft de Nederlandse overheid met zekerheid grote tekorten, onder andere aan:
- Agenten
- Militairen
- Verpleegkundigen
- Leraren
- ICT'ers
- personeel bij COA en Ind
- divers personeel in de ruimtelijke discipline (vergunningen, bestemmingsplannen e.d.)

Dat gaat vaak niet eens om meer ambtenaren maar het invullen van vacatures met vaste mensen. Dit gaat om tenminste vele tienduizenden functies die of niet niet of vaak met externen ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:22:
En tegelijk is het ook zo dat de woning waar je dan naartoe zou willen verhuizen óók bovengemiddeld gestegen zal zijn. Dus die meerwaarde bij verkoop financiert vaak vooral ook een deel van de prijsstijging van de woning waar je naartoe zou verhuizen.
Dat moet helemaal zo niet zijn.
Eenmaal de kinderen zelfstandig naar school kunnen, hun studie zelfstandig verder kunnen zetten of zelfs stoppen met hun studie kan je gewoon voor een andere omgeving kiezen om te wonen en deze is dan niet noodzakelijk duurder.
Tot het moment dat je weer naar een meer afgelegen plek zou verhuizen natuurlijk. Dan heb je de voorbeelden van mensen die een appartementje in Amsterdam inruilen voor een vrijstaande woning met een lap grond ergens in de periferie. Voor FO een prima strategie overigens (zolang dit kaartenhuis blijft staan).
Voilà.
Voor de een lukt zo'n strategie*, voor een ander om uiteenlopende redenen niet.
Gezien ik de strategie van kinderen/werken voor derden al voorbij ben en FO al behaald (en FIRE niet op het verlanglijstje staat/stond) kan dat kaartenhuisje al niet meer omvallen wegens reeds bewezen. :)

* Zelf ook niet altijd de strategie van opeenvolgende onroerend kopen toegepast maar, eenmaal de eerste koop was afgerond en naar alle gewenst comfort bewoonbaar, ook al eens op twee paarden gelijk gewed => meerdere woningen op verschillende locaties aankopen en gewoon geduld uitoefenen om later vrij de keuze te kunnen maken waar je voor dat ogenblik het best kan wonen.
Geeft een bijkomend gevoel van onafhankelijkheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:45
MneoreJ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Ik vind vooral dat er heel veel geneuzeld wordt vanuit de "nee jij hebt ongelijk"/"nee JIJ hebt ongelijk, tevens zei ik niet wat jij dacht dat ik zei, en trouwens..." discussiestijl. Ik moet een hoop door mijn wimpers lezen.

Zonder die moeizame pogingen om de communicatie open en op gang te houden zou een enkele post over een goedkoop telefoonabonnement niet eens zoveel misstaan, maar met dat er ook nog bij gaan we dan rustig een pagina door natuurlijk, want ook over dat abonnement moet eerst overeenstemming bereikt worden.. :P
Helemaal mee eens. Het wordt een beetje vermoeiend. Het is wel typisch Tweakers trouwens. Bij reacties op de homepage zie je het ook vaak. Als iemand een reactie plaatst, gaat het mij met name om de algehele boodschap, een idee, een visie, het verhaal. Niet om dat bericht volledig te ontleden en dan op elk woordje waarover gevallen kan worden, weer verder te gaan. Meel, telefoons, het draait een beetje door.

Volgens mij is de grotere boodschap die iemand bedoeld vaak belangrijker dan een detail in datzelfde bericht.

Geïnteresseerden in FO/Fire die nieuw dit topic ontdekken zullen op basis van de laatste pagina’s toch ook denken ‘waar ben ik beland’.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 30-08-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Op dit moment komt de Nederlandse overheid met zekerheid grote tekorten, onder andere aan:
- Agenten
- Militairen
- Verpleegkundigen
- Leraren
- ICT'ers
- personeel bij COA en Ind
- divers personeel in de ruimtelijke discipline (vergunningen, bestemmingsplannen e.d.)

Dat gaat vaak niet eens om meer ambtenaren maar het invullen van vacatures met vaste mensen. Dit gaat om tenminste vele tienduizenden functies die of niet niet of vaak met externen ingevuld worden.
Dat moet je mij niet vertellen. En is ook niet beperkt tot de Nederlandse overheid.
Ik zit nl. niet in de hoek die vindt dat alles in de privé efficiënt en met oog voor het algemeen belang geregeld is en bij de overheid alles inefficiënt is en louter gebaseerd is op eigenbelang.
Integendeel, het grootste deel van mijn actieve loopbaan heb ik gespendeerd in overheidsdienst. Goed beseffende dat ik voor hetzelfde werk in de privé veel meer kon "vangen". :)
Ook nog een bijkomend nadeel voor de overheid: mensen die op kosten van de gemeenschap betaald een dure opleiding bekostigd door diezelfde overheid volgen en zodra het mogelijk is die verworven skills in de privé gaan inzetten tegen diezelfde overheid. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zenix schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
Op het werk zeggen we altijd, wat hebben mensen toch tegen ambtenaren, die doen toch niks?
Dat is van alle tijden ;)
Inderdaad.
Zoals gezegd er is volk tekort. Ook in de ambtenarij. Waar dan nog op wachten om voor een goed betaalde job
te solliciteren waar je niets voor moet doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Als je zo vaak de gemiddelde Nederlander gaat verhuizen (elke 7 jaar) dan wordt het al snel een hele dure grap en kan je wellicht beter gaan huren.

Verder is wonen in de Randstad geen gegeven. Zelf heb ik -heel bewust- nooit in de Randstad maar in een middelgrote stad in het noorden gewoond. Er is relatief iets minder hoogopgeleid werk, maar ik bleef altijd doorgaan met solliciteren tot ik op fietsafstand werkte en die baan kwam na een paar jaar. Vele banen betalen buiten de Randstad identiek aan daarbinnen want ze volgen een CAO. Dat scheelt uiteindelijk een vermogen door fors lagere kosten van de woning, een iets lager algemeen prijspeil, geen OV nodig maar fietsafstand, beperkte reistijd en wat al niet.

Als ik mijn leven terug zou kunnen rollen, maar wonend in de Randstad, dan zou ik bij lange na nog niet Fire zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48
<knip> <mee eens dat telefoon kosten te detail zijn>

[ Voor 89% gewijzigd door R.van.M op 30-08-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:49:
Als ik mijn leven terug zou kunnen rollen, maar wonend in de Randstad, dan zou ik bij lange na nog niet Fire zijn.
Andere uitgangspunten.
Ik ben Belg en daar heb je geen "Randstad".
Of je zou ervan uit moeten gaan dat heel Vlaanderen een soort Randstad is. :)
Maar dan maakt het ook niet uit waar je gaat wonen.
Mijn eerste eigen woning lag overigens in het midden van het historisch centrum van een centraal gelegen provinciestad. Dat was zelfs een enorme hefboom bij latere verkoop.
Andere woningen verspreid over uiteenlopende locaties (van een middeleeuwse site in zuidelijk Frankrijk tot in de groene rand van steden en het hartje van de stad, van rijhuizen over open bebouwingen tot appartementen in wat in Vlaanderen mits enig chauvenisme een grootstad genoemd wordt.

Het voordeel van in centraal Vlaanderen te gaan wonen is dat zowat alles er dan binnen handbereik ligt.
Je bent bijna even vlug in het centrum van een stad - zelfs in dat van verschillende steden - dan in het midden van de natuur (of wat daar van overblijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De vlaamse Randstad is zowat de veelhoek tussen Brussel, Leuven, Antwerpen, Gent.
Ruraal Limburg en de Westhoek (en dan bedoel ik uiteraard niet de kuststrook, maar Poperinge, Veurne etc) zijn merkelijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zit ik al mijn hele volwassen leven, zonder verliezen, te vissen in de "Vlaamse Randstad". :)

De inflatie (vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden) is trouwens weer verder gedaald tot 4,1 procentpunt en komt van boven de 12%. De daling is voornamelijk te wijten aan de daling van de gas- en elektriciteitsprijzen. Maakt al onmiddellijk heel duidelijk hoe groot de invloed van alleen deze componenten op de levensduurte is en wie daar geen negatieve invloed van ondervindt in het dagelijkse leven met een veel lager cijfer rekening moet houden om zijn inkomsten te laten mee evolueren met de persoonlijk gestegen levensduurte.

[ Voor 106% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2023 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:17
SvV_Ying schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Geïnteresseerden in FO/Fire die nieuw dit topic ontdekken zullen op basis van de laatste pagina’s toch ook denken ‘waar ben ik beland’.
Ik ben hier recent naartoe verhuisd van /r/DutchFIRE, ik merk inderdaad dat de cultuur hier heel anders is. Het voelt hier wat "vijandiger", lekker belangrijk wat andere mensen doen. Niks MOET op je reis naar FIRE, iedereen kan zelf afwegingen maken wat hij wel en niet belangrijk vind en zo zijn/haar leven inrichten. Het mooie aan de FIRE beweging vind ik juist dat je de doelen zelf kan bepalen afhankelijk van de financiële middelen die je hebt. Ik vind bijvoorbeeld zelf het heel belangrijk om dicht bij familie en vrienden te blijven wonen. Dat ik voor de helft van de kosten ergens anders in het land kan wonen weegt voor mij niet tegen nadelen op.

Verder blijft het gewoon het standaard riedeltje: verhoog je inkomen, verlaag je uitgaven en stop het verschil in een breedgespreid indexfondsen met een zo'n laag mogelijke TER. De rest is geneuzel in de marge of sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kim Jong-tuk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Verder blijft het gewoon het standaard riedeltje: verhoog je inkomen, verlaag je uitgaven en stop het verschil in een breedgespreid indexfondsen met een zo'n laag mogelijke TER. De rest is geneuzel in de marge of sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
Dit is uiteraard niet verkeerd, maar een van de belangrijkste vragen is en blijft, en daar gaat het dikwijls over:
Voor elke 1000€ die ik per maand wil kunnen uitgeven, hoe veel kapitaal heb ik daarvoor nodig op welke leeftijd.
De SWR van 4% is een leiddraad, maar toch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Ik ben hier recent naartoe verhuisd van /r/DutchFIRE, ik merk inderdaad dat de cultuur hier heel anders is. Het voelt hier wat "vijandiger", lekker belangrijk wat andere mensen doen. Niks MOET op je reis naar FIRE, iedereen kan zelf afwegingen maken wat hij wel en niet belangrijk vind en zo zijn/haar leven inrichten. Het mooie aan de FIRE beweging vind ik juist dat je de doelen zelf kan bepalen afhankelijk van de financiële middelen die je hebt. Ik vind bijvoorbeeld zelf het heel belangrijk om dicht bij familie en vrienden te blijven wonen. Dat ik voor de helft van de kosten ergens anders in het land kan wonen weegt voor mij niet tegen nadelen op.

Het is de afgelopen dagen ook wel iets pittiger dan normaal moet ik zeggen :+ aan de andere kant zorgt het wel voor levendigheid. Alleen opletten dat het niet te veel op details en individuele nuances ingaat denk ik.

Aan de andere kant vind ik het ook wel lastig, want anders kan je de hele discussie platslaan met 'elke situatie is uniek'. Terwijl ik in dit topic ook wel eens nieuwe inzichten opgedaan heb doordat iemand een kritische kanttekening plaatste bij een deel van mijn uitgavenpatroon (ging over horeca als gewoonte en niet meer als geluksmoment, geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Aan de andere kant vind ik het ook wel lastig, want anders kan je de hele discussie platslaan met 'elke situatie is uniek'.
Anderzijds, wanneer men zich (en dat geldt voor bijna ieder topic) zou houden aan louter generaliserende meningen die altijd en voor iedereen en alles moeten kunnen opgaan ben je na één pagina al uitgepraat.
Er is ook geen enkele verplichting om in een topic alles te lezen noch kennis te nemen van de meningen/ervaringen van iedere deelnemer. Scroll gewoon verder als iets niet bij je past en al zeker wanneer men er zich aan stoort en/of negeer (deels) de bijdragen van anderen.
Vraagt alleen zelfdiscipline. Maar dat heb je in een streven naar FO/FIRE toch al nodig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Vraagt alleen zelfdiscipline. Maar dat heb je in een streven naar FO/FIRE toch al nodig. :)
Eens met je eerste gedeelte. Ik pik dit er ook even uit.

De grap is dat ik bijzonder lui ben en voor weinig dingen écht intrinsiek gemotiveerd ben - afgezien van mensen helpen en iets bijbrengen. Ik ben ook niet bijzonder gedisciplineerd en ben nooit helemaal van SOG afgekomen. Mocht iemand zich daarin herkennen: all is not lost. Wat mij gered heeft is routines inbouwen en afbouwen.

Daar is nu zo'n hip boek over geschreven (Atomic Habits), maar het is ook gewoon gezond boerenverstand. Maak ongewenste gewoontes (bijv. geld uitgeven aan onzin of ongezond eten) moeilijk en onaantrekkelijk. En gewenste gewoontes automatiseren of koppelen aan bestaande gewoontes zodat de drempel lager wordt. Plus, mocht een gewoonte even niet tot het gewenste resultaat leiden in het begin (bijv. blessures, dipje in de aandelenmarkt net wanneer je begint), zie het hebben van een goede gewoonte op zichzelf al als een pluspunt.

Een stap verder is het anders zien van zaken die je als negatief kunt ervaren. In mijn geval bijvoorbeeld spierpijn :+ zorgt voor veel ongemakken, maar wel een teken dat ik aan mijn lichaam aan het werken ben. Of bovenstaande dip in de aandelenmarkt net wanneer je veel ingelegd hebt --> straks goedkoper inkopen.

Inmiddels ook serieus aan het kijken naar een jaar ertussenuit. In principe kunnen we (bijna 34 jr) er wel 15 jaar tussenuit o.b.v. huidig liquide vermogen, maar voelen de behoefte nog niet. In mijn huidige baan kan ik al veel voor mensen betekenen (onderwijs), dan nog een manier verzinnen om dat na de fase 'loonslaaf' te doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:03
Ik kom ook van Reddit ja - althans wat dit onderwerp betreft 8)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik lees vanaf nu mee!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabelmannetje
kellhus schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:

***members only***

Ik lees vanaf nu mee!
>500k vermogen? Dat is maandelijks €2100 passief inkomen en je woont al zowat gratis. Hoeveel heb je nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-10 19:15
[...]

Ff blijven hangen. Het is sinds een paar dagen welles/nietes tussen een aantal (nog nooit zoveel posts in een korte tijd volgens mij :X ). Hopelijk zakt dat weg of gaan ze verder via pb en gaat t weer over FO / FIRE :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
finsdefis schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Eens met je eerste gedeelte. Ik pik dit er ook even uit.

De grap is dat ik bijzonder lui ben en voor weinig dingen écht intrinsiek gemotiveerd ben - afgezien van mensen helpen en iets bijbrengen. Ik ben ook niet bijzonder gedisciplineerd en ben nooit helemaal van SOG afgekomen. Mocht iemand zich daarin herkennen: all is not lost. Wat mij gered heeft is routines inbouwen en afbouwen.

Daar is nu zo'n hip boek over geschreven (Atomic Habits), maar het is ook gewoon gezond boerenverstand. Maak ongewenste gewoontes (bijv. geld uitgeven aan onzin of ongezond eten) moeilijk en onaantrekkelijk. En gewenste gewoontes automatiseren of koppelen aan bestaande gewoontes zodat de drempel lager wordt. Plus, mocht een gewoonte even niet tot het gewenste resultaat leiden in het begin (bijv. blessures, dipje in de aandelenmarkt net wanneer je begint), zie het hebben van een goede gewoonte op zichzelf al als een pluspunt.

Een stap verder is het anders zien van zaken die je als negatief kunt ervaren. In mijn geval bijvoorbeeld spierpijn :+ zorgt voor veel ongemakken, maar wel een teken dat ik aan mijn lichaam aan het werken ben. Of bovenstaande dip in de aandelenmarkt net wanneer je veel ingelegd hebt --> straks goedkoper inkopen.

Inmiddels ook serieus aan het kijken naar een jaar ertussenuit. In principe kunnen we (bijna 34 jr) er wel 15 jaar tussenuit o.b.v. huidig liquide vermogen, maar voelen de behoefte nog niet. In mijn huidige baan kan ik al veel voor mensen betekenen (onderwijs), dan nog een manier verzinnen om dat na de fase 'loonslaaf' te doen.
Bij mij is dat ook zo. :) Ik doe niet aan wilskracht of zelfbeheersing. Als ik iets aan mezelf wil veranderen dan moet ik iets bedenken waardoor mijn omstandigheden veranderen en daardoor de afstand tot slechte of ongezonde gewoontes groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:03
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

>500k vermogen? Dat is maandelijks €2100 passief inkomen en je woont al zowat gratis. Hoeveel heb je nodig?
Heel eerlijk, tot nu toe heb ik alles een beetje laten groeien als een gefragmenteerd geheel. Individual stock met bizarre verschillen qua rendement (en een paar stinkers..), een te hoog bedrag qua emergency savings, laat begonnen met ETFs..

Maandelijks gaat er wel 6k uit, naast een automatische aanschaf van Meesman wereldwijd (1k). Daarnaast stort ik wel jaarlijks een flink bedrag (variabel salaris) lump sum, dat gaat vanaf nu allemaal naar de ETF. Ik denk - heel kort door de bocht - dat ik mijn total net worth moet verdubbelen in de komende tien jaar om op dezelfde voet te blijven leven. Ik ga het eens doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
[...]
Vrienden van mij die langdurig in de bijstand zitten zeggen dat schrijnende gevallen vooral hulp nodig hebben. Budgetcoaches, bijvoorbeeld. En dat deze gevallen veel schulden, afbetalen, dure honden, roken, overbodige auto en wat al niet aan levensstijl hebben. Die ze eigenlijk niet kunnen kopen.
Ik ken de situaties van mensen met geldproblemen niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat deze mensen de problemen mogelijk zelf hebben veroorzaakt. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat alle mensen die in de schulden zitten dit probleem zelf hebben veroorzaakt.

Vaak hebben mensen een bepaalde levensstijl. Als ze dan potseling met minder moeten doen hebben ze er veel moeite mee om te moeten bezuinigen en komen hierdoor in de schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Ik heb je reactie nog een keer goed gelezen en je rekent inderdaad niet met 7,5% maar met 5,5%

phantom09 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:59:
Dus stel je hebt € 600.000,- aan vermogen, dat levert dat een bruto rendement op van € 42.000,-
Hier gaat 2% vanaf zodat je vermogen blijft groeien en dat is € 12.000,-
Er moet dan 34% belasting betaald worden over de 42 K. Dat wordt dan €14.280,-
Daarnaast is er dacht ik een drempel van €800,-. Heb je een partner dan wordt dan € 1.600,-

Blijft er dus over (42.000,-+ 1600) - 12.000,- -14.280,-= €17.320,-

Per maand wordt dat dan € 1.444,-

[...]

SWR = het percentage wat je ontrekt aan je vermogen
Je geeft aan in jouw voorbeeld dat dat 7,5% is minus 2% om je vermogen te laten groeien = 5,5%
Ik geef aan dat er 2% van je rendement af gaat voor de inflatie en 34% belasting over 7,5%=2,55%.
Totaal gaat er dus 4,55% vanaf. blijft er netto dus 2,95% over. Voor het gemak laten we zeggen 3%.
Echter dit is worste case scenario, want wanneer je een negatief rendement hebt behaald omdat de beursen zijn gecrasht/gedaald dan hoef je geen vermogenswinstbelasting te betalen.
Dus het zou goed mogelijk kunnen zijn dat je dan netto 3,5% rendement over houd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
lekker belangrijk wat andere mensen doen. Niks MOET op je reis naar FIRE, iedereen kan zelf afwegingen maken wat hij wel en niet belangrijk vind en zo zijn/haar leven inrichten.
Dat vind ik juist het interessante aan dit topic. De verhalen over de verschillende 'reizen' die iedereen maakt. Dat kan soms tot vragen leiden en uiteraard zou niet iedereen de zelfde keuzes maken. Maar het is ook inspirerend en kan je op ideeën brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
kellhus schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:

***members only***

Ik lees vanaf nu mee!
SWR van 5%? Vergeet je niet dat de vermogensbelasting in 2027 waarschijnlijk hoger wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Ook niet als je na je werkende leven je (dure) huis in de Randstad zou verkopen en zou verhuizen naar een veel goedkoper huis in een ander, goedkoper deel van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:01
phantom09 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Ik ken de situaties van mensen met geldproblemen niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat deze mensen de problemen mogelijk zelf hebben veroorzaakt. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat alle mensen die in de schulden zitten dit probleem zelf hebben veroorzaakt.

Vaak hebben mensen een bepaalde levensstijl. Als ze dan potseling met minder moeten doen hebben ze er veel moeite mee om te moeten bezuinigen en komen hierdoor in de schulden.
Veel mensen met schulden komen daar niet plotseling. En mensen die daar wel plotseling komen blijven daar vaak ook niet structureel. Bij mensen met geldproblemen zie je frequent een veel meer structureel probleem in disbalans in uitgaven in inkomsten. In zekere zin zit daar dan ook vaak wel een vorm van eigen medeverantwoordelijkheid in. Hoewel maatschappelijk gezien natuurlijk niet altijd even fair.
kabelmannetje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:41:
Vrienden van mij die langdurig in de bijstand zitten zeggen dat schrijnende gevallen vooral hulp nodig hebben. Budgetcoaches, bijvoorbeeld. En dat deze gevallen veel schulden, afbetalen, dure honden, roken, overbodige auto en wat al niet aan levensstijl hebben. Die ze eigenlijk niet kunnen kopen.
Dit soort voorbeelden bijvoorbeeld. Met name iets als overbodige auto.

Half Tweakers schreeuwt moord en brand als ik in een topic weer eens aangeef dat in Nederland een auto een overbodig luxe product is :>. Het wordt maatschappelijk gewoon gezien als essentie voor velen, sterker nog, de gemiddelde Tweaker ziet zelfs 2 auto's voor een koppel als essentieel.

En is het maatschappelijk gezien dus ook niet fair om mensen met schulden het dus aan te rekenen dat hun inkomen te laag is om een auto te bekostigen.

Een andere dure uitgavenpost zijn kinderen. Maar ook dit kun je mensen natuurlijk niet aanrekenen in een land als Nederland.

En zelfs voor iets als roken. Om vele redenen af te keuren. Maar hoeveel gaat er voor mensen in dit topic wel niet door heen aan zaken als uit eten, dagjes weg, etc. Mensen in de bijstand hebben vaak al niet bijzonder veel. Om één of andere reden is dit voor een deel hiervan nog "iets" in het leven. Is natuurlijk wat cru om dan dat ook nog te ontnemen uit financiële overwegingen.

Sure, een deel van de mensen langdurig in de bijstand doet echt gekke dingen. Maar het grootste probleem is eigenlijk dat je in Nederland met een minimum inkomen eigenlijk gewoon niet rond kunt komen conform een maatschappelijke norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Tja, best speciaal eigenlijk die 'maatschappelijke norm', het lijkt op een spoort van wetgeving maar eigenlijk ook weer niet.

Als je van nul zou herbeginnen valt er perfect een maatschappelijke norm te bedenken waarin een privé auto als overbodig en raar wordt beschouwd. Of zelfs eentje waarin privébezit van grond als raar wordt beschouwd. Waarin iedereen voor zijn leven een aantal vierkante meters wordt toegewezen die je gratis levenslang mag gebruiken maar op het einde van je leven moet je zorgen dat je alles weer achterlaat zoals je het gekregen hebt, vrij voor de volgende mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
psychodude schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:44:
Dit soort voorbeelden bijvoorbeeld. Met name iets als overbodige auto.

Half Tweakers schreeuwt moord en brand als ik in een topic weer eens aangeef dat in Nederland een auto een overbodig luxe product is :>. Het wordt maatschappelijk gewoon gezien als essentie voor velen, sterker nog, de gemiddelde Tweaker ziet zelfs 2 auto's voor een koppel als essentieel.
Het punt is dat mensen niet meer weten wat essentieel is en wat extra is.

Essentieel is:

-Woning
-te eten (net voldoende om geen honger te lijden)
-zorgverzekering
-een simpel en goedkoop smartphone

De rest is extra/luxe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
phantom09 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Essentieel is:

-Woning
-zorgverzekering

De rest is extra/luxe.
Er is een verschil tussen leven en overleven. Een mens heeft meer nodig dat wat je beschrijft om niet in een totale depressie te raken. Ontspanning, sociale contacten, appreciatie zijn behoorlijk essentieel. Die dingen vallen moeilijk in geld uit te drukken, maar meestal moet je ‘buiten’ komen, en dat kost altijd wel iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Er is een verschil tussen leven en overleven. Een mens heeft meer nodig dat wat je beschrijft om niet in een totale depressie te raken. Ontspanning, sociale contacten, appreciatie zijn behoorlijk essentieel. Die dingen vallen moeilijk in geld uit te drukken, maar meestal moet je ‘buiten’ komen, en dat kost altijd wel iets.
Dat is per persoon verschillend. Waarom kunnen nonnen en monniken dan wel zo leven?

Het punt is vaak dat de maatschappij ervoor zorgt dat iedereen naar elkaar kijkt. Wijk je af door b.v. geen auto te hebben dan noemen ze je al arm. En dat terwijl je het geld wat je aan de auto besteed investeert op de beurs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Niet noodzakelijk.
Je kan, om maar één vb. te geven, net zo goed sociale contacten opbouwen via vrijwilligerswerk en dat kost je dan niets. Afhankelijk van de persoonlijke ingesteldheid kan dat even ontspannend zijn dan betaalde ontspanning en de nodige appreciatie krijg je er meestal ook al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 20:36
Auto's zijn vooral duur omdat de overheid ze duur maakt.

De voordelen van de auto zijn ook groot,
Het kunnen gaan en staan waar je wil zonder veel last van weersomstandigheden, fitheid of dienstregeling.
De auto maakt voor veel mensen de wereld groter dan het dorp of de stad waar je in woont.
Moet je daar naar terug willen.

Ik lach de laatste paar jaar mij al een ongeluk om al die mensen die geen trekhaak achter de auto hebben. Ja kan lelijk zijn maar maakt zaken als verhuizen, vervoer van grote spullen zoveel makkelijker.
Om overal een bakwagen a 150 p dag ex brandstof voor te moeten huren maakt het leven niet zoveel goedkoper.

Ik woon trouwens 20 minuten met auto van de grotere stad af dus dat kleurt mijn mening ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:18:
Snelste weg naar FO is in een klooster gaan leven ;)
De topic start is idd gewoon incompleet. Al dat gebrabbel over savings rates en geld opzij zetten, terwijl je ook gewoon een religieuze asceet kunt worden en zo gelijk van alle geldzorgen af bent. O-)

Mochten mensen dat pad gaan bewandelen, deel dan vooral ook je ervaringen in dit topic, dat lijkt me heel interessant.

Ik bedoel, mits je internet hebt in je cel/tempel/grot natuurlijk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 06:52:
[...]

De topic start is idd gewoon incompleet. Al dat gebrabbel over savings rates en geld opzij zetten, terwijl je ook gewoon een religieuze asceet kunt worden en zo gelijk van alle geldzorgen af bent. O-)

Mochten mensen dat pad gaan bewandelen, deel dan vooral ook je ervaringen in dit topic, dat lijkt me heel interessant.

Nou, dat lijkt misschien een beetje flauw, maar ik ben zeker wel benieuwd naar mensen die een heel andere weg zijn ingeslagen. Juist omdat je zo ook anders FO kunt zijn dan de standaard. Hoeft uiteraard niet meteen monnik te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Essentieel is:

-Woning
-zorgverzekering

De rest is extra/luxe.
Het punt is vooral dat, ook bij mensen die in de onderste range van inkomens zitten, die kosten zo sterk uiteen kunnen lopen. Dat het bv vaak een kwestie van geluk of pech is of je in een sociale woning terecht kunt komen. En dat je met een beetje pech weinig keus hebt en ofwel een heel dure woning hebt, ofwel een tochthol waar de energierekening de helft van je huur is ofwel een woning in Schubbekutteveen zonder voorzieningen of ov en je nauwelijks ontkomt aan autobezit.

En een aanzienlijk deel van de probleemgevallen is bijvoorbeeld chronisch ziek. Dan kunnen de kosten voor zorg flink de pan uit rijzen en ben je in sommige gevallen ook erg afhankelijk van ander vervoer dan lopen of de fiets.

Ben je gezond en heb je een redelijk geïsoleerde sociale huurwoning in een stad of een dorp met voorzieningen, dan kun je vaak behoorlijk redelijk leven van een minimaal inkomen. Maar zit je in een andere situatie, dan heb het kostenplaatje flink anders liggen. Dát maakt dat er best veel probleemhuishoudens zijn/komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:16:
Nou, dat lijkt misschien een beetje flauw, maar ik ben zeker wel benieuwd naar mensen die een heel andere weg zijn ingeslagen. Juist omdat je zo ook anders FO kunt zijn dan de standaard. Hoeft uiteraard niet meteen monnik te zijn.
Oh zeker. En ik maakte geen grapje toen ik zei dat die monnik ook ervaringen moest delen. Bij zoiets krijg je hopelijk ook veel minder discussies of dat wel voor iedereen weggelegd is :P, maar je weet het nooit.

Als we iets hebben vastgesteld in dit topic is wel dat je bij FO niet echt van een standaard kunt spreken; op elk puntje zijn er wel andere keuzes en meningen. "Genoeg geld hebben om niet meer te hoeven werken (of je nu werkt of niet)" is de enige gemeenschappelijke deler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Niet noodzakelijk.
Je kan, om maar één vb. te geven, net zo goed sociale contacten opbouwen via vrijwilligerswerk en dat kost je dan niets. Afhankelijk van de persoonlijke ingesteldheid kan dat even ontspannend zijn dan betaalde ontspanning en de nodige appreciatie krijg je er meestal ook al voor.
Natuurlijk is dat een ideale manier, maar je moet je verplaatsen, en je gaat al eens iets drinken met je collega's.
De appreciatie is er zeker, en het goede gevoel kan fantastisch zijn.

Bij mensen in totale armoede hoor je dat "buiten" komen altijd wel geld kost, en als de nood enorm hoog is, dan isoleren die mensen zich, soms gewoon al omdat ze zich schamen over de kleren die ze noodgedwongen dragen.

• Tommie12
MneoreJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 06:52:
[...]

Als ze daar zitten om de juiste redenen, dan is geld daar geen deel van.

Trouwens, een pastoor zie ik niet snel als een totale asceet. Die genieten goed van het leven, en als ze in het klooster een fles wijn boven halen, dan is dat geen azijn.
Mijn vader doet vrijwilligerswerk voor de Abdij van Grimbergen, en krijgt elk jaar een etentje aangeboden en een fles champagne. Hij kent behoorlijk wat paters, en die zijn niet ondervoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Ik geef aan dat er 2% van je rendement af gaat voor de inflatie en 34% belasting over 7,5%=2,55%.
Totaal gaat er dus 4,55% vanaf. blijft er netto dus 2,95% over. Voor het gemak laten we zeggen 3%.
Echter dit is worste case scenario, want wanneer je een negatief rendement hebt behaald omdat de beursen zijn gecrasht/gedaald dan hoef je geen vermogenswinstbelasting te betalen.
Dus het zou goed mogelijk kunnen zijn dat je dan netto 3,5% rendement over houd.
Precies. Daarom probeer ik aan te geven dat je de SWR niet correct gebruikt.
Als je met een SWR van 4% rekent is dat het percentage dat je aan je kapitaal kan onttrekken. Uit die 4% moet je dus ook je VRH betalen.

In jouw voorbeeld reken je met een SWR van 7,5%-2% = 5,5%. Dat mag uiteraard en er zijn ook wel redenen om hoger dan de 4% te gaan maar het is wel hoog.

Daarnaast werkt (in NL) de vermogensbelasting helaas niet zo dat als je negatief rendement hebt je geen VRH betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Torched schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:36:
Auto's zijn vooral duur omdat de overheid ze duur maakt.

De voordelen van de auto zijn ook groot,
Het kunnen gaan en staan waar je wil zonder veel last van weersomstandigheden, fitheid of dienstregeling.
De auto maakt voor veel mensen de wereld groter dan het dorp of de stad waar je in woont.
Moet je daar naar terug willen.

Ik lach de laatste paar jaar mij al een ongeluk om al die mensen die geen trekhaak achter de auto hebben. Ja kan lelijk zijn maar maakt zaken als verhuizen, vervoer van grote spullen zoveel makkelijker.
Om overal een bakwagen a 150 p dag ex brandstof voor te moeten huren maakt het leven niet zoveel goedkoper.

Ik woon trouwens 20 minuten met auto van de grotere stad af dus dat kleurt mijn mening ook.
In de laatste zin zit dan ook precies de angel. Afhankelijk van je persoonlijke situatie heeft de auto voordelen.

Ik heb mijn hele volwassen leven in het centrum van een grote stad gewoond en ik heb geen kinderen. Ik heb mijn hele leven nog nooit een auto gehad en ook nooit gemist. Als ik ga verhuizen huur ik een busje. Als ik een keer in de zomer wil genieten van een dagtripje huur ik een cabrio. Verder alles met de fiets/ov. Geen gedoe met onderhoud, boetes, verzekering etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:16:
Niet flauw maar gewoon standaard menselijk gedrag.
Veel mensen worden gewoon heel zenuwachtig van gedrag en handelingen van anderen dat afwijkt van de standaard. En wanneer afwijken van het standaardgedrag dan ook nog eens blijkt te werken hebben ze het helemaal gehad. :)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:18 ]

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Natuurlijk is dat een ideale manier, maar je moet je verplaatsen, en je gaat al eens iets drinken met je collega's.
De appreciatie is er zeker, en het goede gevoel kan fantastisch zijn.

Bij mensen in totale armoede hoor je dat "buiten" komen altijd wel geld kost, en als de nood enorm hoog is, dan isoleren die mensen zich, soms gewoon al omdat ze zich schamen over de kleren die ze noodgedwongen dragen.
We leven duidelijk in een totaal andere wereld.

Je verplaatsen moet ook niet duur zijn en "iets gaan drinken" evenmin.
Het merendeel van de verplaatsingen voor vrijwiligerswerk (sociaal en cultureel) doe ik nl. al fietsend op de e-bike (schiet door de stad ook meestal nog eens vlugger op dan met de auto) en iets drinken moet niet zo noodzakelijk in det meest fancy dure gelegenheid om dat die op dat ogenblik "in" is. Doorgaans doe je dat bij vrijwilligerswerk ook ter plaatse en zijn drank en eten gewoon inbegrepen in de bezigheid.

Voor de kleren die ik draag heb ik me nog nooit geschaamd. Ik heb nl. het voordeel dat het me geen jot kan schelen wat anderen daar van denken. Dat is natuurlijk niet iedereen gegeven. Veel mensen leven nu eenmaal naar wat anderen er wel van zouden kunnen denken en richten hun leven in de eerste plaats daar naar in.
Leer het loslaten zou ik zeggen en de tijd tot FO verkort enorm.

Wat betreft dat klooster, ik heb in het verleden al enige tijd doorgebracht in een boeddhistisch klooster. Gewoon voor de ervaring. Had dus totaal niets met FO te maken.
Los van het financiële maakt deel uitmaken van eender welke geloofsgemeenschap je ook niet onafhankelijker. Integendeel zelfs. Ik ga geestelijke onafhankelijkheid niet opofferen ten voordele van een vermeende soort van financiële onafhankelijkheid. Maar dat is gewoon mijn mening.
In veel kloostergemeenschappen moet je ook nog eens de gelofte van armoede en gehoorzaamheid afleggen. En in andere gevallen is er dan weer een verplichting tot werken (Ora et Labora). Lijkt me allemaal nogal haaks te staan op FO.

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Kinderen heb ik helaas een wettelijke overeenkomst mee tot hun 21ste levensjaar, daarna kunnen die ook een brief ontvangen. ;)
Dat zal dan toch een Nederlands gegeven zijn.
In België worden kinderen al sinds 1 mei 1990 op hun 18de wettelijk meerderjarig.

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Dat zal dan toch een Nederlands gegeven zijn.
In België worden kinderen al sinds 1 mei 1990 op hun 18de wettelijk meerderjarig.
In Nederland word je ook met 18 jaar meerderjarig, maar blijven ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig. En zijn ze verantwoordelijk voor de kosten voor levensonderhoud en studie.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 31-08-2023 09:04 ]

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

In Nederland word je ook met 18 jaar meerderjarig, maar blijven ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig. En zijn ze verantwoordelijk voor de kosten voor levensonderhoud en studie.
In België wordt je als ouder geacht om in hun onderhoud te blijven voorzien tot ze hun eerste diploma gehaald hebben als de studievoortgang als redelijk kan ingeschat worden. Dat kan dus langer zijn.
In de praktijk betalen de meeste ouders wel de studies van hun kinderen, mede ingegeven door het feit dat je voor studerende kinderen ook kindergeld krijgt tot 25 jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

We leven duidelijk in een totaal andere wereld.

Je verplaatsen moet ook niet duur zijn en "iets gaan drinken" evenmin.
Het merendeel van de verplaatsingen voor vrijwiligerswerk (sociaal en cultureel) doe ik nl. al fietsend op de e-bike (schiet door de stad ook meestal nog eens vlugger op dan met de auto) en iets drinken moet niet zo noodzakelijk in det meest fancy dure gelegenheid om dat die op dat ogenblik "in" is. Doorgaans doe je dat bij vrijwilligerswerk ook ter plaatse en zijn drank en eten gewoon inbegrepen in de bezigheid.

Voor de kleren die ik draag heb ik me nog nooit geschaamd. Ik heb nl. het voordeel dat het me geen jot kan schelen wat anderen daar van denken. Dat is natuurlijk niet iedereen gegeven. Veel mensen leven nu eenmaal naar wat anderen er wel van zouden kunnen denken en richten hun leven in de eerste plaats daar naar in.
Leer het loslaten zou ik zeggen en de tijd tot FO verkort enorm.
Moet je nu op ELKE bijdrage van mij gaan reageren?
Ik ben het gewoon zat.

Je draagt wat je wil, maar ik vermoed dat er geen gaten in je kleren en schoenen zitten. Dat is bij mensen die moeten "overleven" wel het geval, en dat remt ze om buiten te komen.
Ik heb vrienden die in de "hulpsector" werken, en mensen buiten krijgen is één van hun grootste uitdagingen.

• IvoB2
Je vervalt dan ook steeds in uitersten.

Het ging eerst dat je geld nodig had om sociale contacten te kunnen maken.
Waarop met een voorbeeld (vrijwilligerswerk) duidelijk werd aangetoond dat dit geen noodzaak is.
Waarop jij er uiteindelijk weer een ander uiterste bijsleurt van behoeftigen met gaten in hun kleren en schoenen.
Wat niets meer te maken heeft met de uitgaven in een gewone situatie. Laat staan met een streven of bekomen van FO.

Het valt je blijkbaar zelf niet meer op maar ik reageer gewoon omdat jij telkens in een neergaande spiraal op mijn voorgaande bericht reageert. Kortom, je wordt blijkbaar zenuwachtig (of om je eigen woorden te gebruiken "zat") van je eigen gedrag.
Je kan uiteraard ook altijd zelf niet meer reageren.
Of ga je ervan uit dat reageren alleen aan jou is voorbehouden?

Ik kom regelmatig in contact met daklozen.
En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat leven als een dakloze niet noodzakelijk inhoudt dat je dan gaten in je kleren en schoenen hebt. Er zijn er zelfs die er een eer van maken om er steeds verzorgd (wat iets totaal anders is dan duur) voor te komen. Er zijn er zelfs (bv. in het centrum van Brussel) die vanuit hun standpunt van dakloze georganiseerde rondleidingen geven aan andere sociale klassen om bv. al het clichédenken (lage sociale klasse = geen contacten = gaten in kleding) bij anderen een beetje bij te stellen.
Een aanrader dus om het standaarddenken over anderen waar men doorgaans minder nauw in contact mee komt wat te kunnen bijstellen.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2023 09:36 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 19:14
Anders gaan Tommie en Ivo even naar een aparte kamer om daar verder te gaan.

Sowieso stop met op elkaar reageren. Jullie irriteren. Beide. Vanwege het op elkaar reageren.

Dit topic is nu al 10 pagina's lang een draak. En leuke inzichten van de kabelman sneeuwen helemaal onder.

Groet. Een lurker.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• Tommie12
rudi-assauer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:30:
Anders gaan Tommie en Ivo even naar een aparte kamer om daar verder te gaan.

Sowieso stop met op elkaar reageren. Jullie irriteren. Beide. Vanwege het op elkaar reageren.

Dit topic is nu al 10 pagina's lang een draak. En leuke inzichten van de kabelman sneeuwen helemaal onder.

Groet. Een lurker.
Klopt, ben weg.
;w

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:19 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:01
IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Niet flauw maar gewoon standaard menselijk gedrag.
Veel mensen worden gewoon heel zenuwachtig van gedrag en handelingen van anderen dat afwijkt van de standaard. En wanneer afwijken van het standaardgedrag dan ook nog eens blijkt te werken hebben ze het helemaal gehad. :)
The Croods ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Jullie kunnen toch ook gewoon meeposten zonder op elke post van elkaar te blijven reageren. De standpunten kunnen best interessant zijn alleen het telkens op elkaar reageren zorgt voor een extreem lange welles-nietes achtige discussie die beter buiten dit topic plaats heeft (als daar behoefte aan is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:27:
Je vervalt dan ook steeds in uitersten.

Het ging eerst dat je geld nodig had om sociale contacten te kunnen maken.
Waarop met een voorbeeld (vrijwilligerswerk) duidelijk werd aangetoond dat dit geen noodzaak is.
Jullie hebben beiden deels gelijk. Het probleem zit hem namelijk nu juist vaak in de uitersten.

In veel gevallen heb je inderdaad geen extra geld nodig om sociale contacten te leggen. Als je al op een acceptabel basisniveau zit. Maar dat geldt niet voor iedereen. Vaak leidt een opstapeling van meerdere problemen ertoe dat mensen in een neergaande spiraal terecht komen. Bijvoorbeeld als iemand fysiek niet meer mobiel is, dan kan diegene misschien niet meer elk werk doen. En ook niet meer op de fiets naar dat vrijwilligerswerk toe gaan. Dat kan dan tot een isolement leiden.

Maar gelukkig zitten we in een fo topic en zal dit bij de meesten niet spelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:52:
Zonder gekheid is het natuurlijk wel een intressant gedachtenexperiment om jezelf af te vragen waarom je geen monnik zou willen worden (naast het religeuze aspect). En zijn er zaken waar je nu veel geld aan uitgeeft die niet bij jezelf opkomen als je die eerste vraag beantwoord?
Dat is voor mij simpel: ik leef graag op mezelf. In een commune wonen zou helemaal mijn ding niet zijn, en vooral niet als daar een of andere religieuze component bij komt kijken, want ik ben zo gelovig als een steen. (Ik neem even aan dat er ook wel samenwonen bestaat zonder levensbeschouwelijke ondergrond, maar dat zullen er toch aanzienlijk minder zijn.)

Zolang je op jezelf leeft zul je toch minstens kost en inwoning moeten betalen (of afbetalen, in het geval van een hypotheek), daar is geen potje voor -- en dat zijn bij mij wel de grootste kostenposten. Of je moet natuurlijk in een zelfgebouwde hut in de bossen van Canada je eigen kostje bij elkaar jagen, de zelfvoorzienende toer. Ik ben een te gemakzuchtig stadsmens daarvoor, respect voor de mensen die dat wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:44:
Met hoe saai FO is is het een wonder dat er al 5 delen volgeschreven zijn met steeds dezelfde terugkerende discussies. [...]
Klopt allemaal, maar je bent de zonnepanelen vergeten. :+

Al hebben we die al heel lang niet meer gehad, moet ik zeggen. Afkloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Het grootste probleem als een lid van een kloosterorde of een pastoor, is dat je "pensioen" wel binnen jouw werkgever wordt opgebouwd (als je dat zo kan noemen). Op het moment dat je echt gaat stoppen (ook met het lidmaatschap van de werkgever) dan is het twijfelachtig of je nog wel aanspraak kan maken op dat "opgebouwde pensioen". Het is een roeping / functie voor het leven waar je niet 1-2-3 uit kan stappen.

Ik verwacht niet dat je als monnik (of andere functie) ook maar op enige manier iets onafhankelijk op kan bouwen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:56:
Ik heb een goed betaalde baan, zeker voor mijn leeftijd, ervaring, en opleiding. Alleen vind ik het doodsaai, niet zozeer omdat er niks te doen is maar omdat het niet uitdaagt.

's-Ochtends in de file dagdroom ik wel eens over andere banen maar alles wat ik kan bedenken verdient de helft, als ik er al geen nieuwe opleiding voor hoef te doen.
Serieuze vraag, is dat dan een probleem, dat het de helft verdient? Zou je van zo'n salaris nog rondkomen, of niet?

Als je werk doet dat je leuk vindt en leuk blijft vinden heb je namelijk geen FO nodig puur om niet meer te hoeven werken (je kunt het alsnog nastreven voor andere doelen, natuurlijk). Dat je een trede omlaag gaat in salaris of status hoeft op zichzelf geen probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Pagina: 1 ... 160 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.