Zeer waardevolle informatie, en ik denk ook een mooie les voor iedereen hier.FankdeRouw schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:23:
[...]
Het zou zomaar kunnen dat met de ontwikkelingen in de zorg, dat je ouders hun huis zelf moeten opeten. Persoonlijk kijk ik niet na erfenissen. Het is niet mijn geld! Mocht er iets komen is dat extra, niet in de basis.
Aow zou ik ook geen rekening mee houden. Kijk naar de landen om ons heen. Meestal is het een vangnet voor als er geen pensioen is opgebouwd. (vergelijk het met bijstand) Heb je een redelijk pensioen, dan krijg je niets.
Naar een gunstige uitkomst rekenen is erg makkelijk. Je kan ook aanvoeren dat de kosten op latere leeftijd juist hoger worden. Denk aan zorgkosten en onderhoud huis en tuin als je dat zelf niet meer kan doen.
Ben zelf nu bijna 7 jaar gestopt met werken en FO. Het is erg lastig om te reken ver in te toekomst met alle die variabelen. Als ik zie welke veranderingen de afgelopen jaren al hebben plaatsgevonden. Geloof me 1 jaar 10% inflatie op het moment dat je FO bent hakt er hard in. Daarom ben ik blij dat ik behoudend heb gerekend.
Ik reken helemaal niet op erfenissen. Als de gezondheidstoestand van je ouders echt slecht wordt, dan kan je zelfs in de situatie komen dat je je moet bijdragen (Belgie), of dat het huis wordt opgegeten.
Dementie henik bij vrienden van mijn ouders heel hard zien toeslaan, waar de kosten enorm oplopen, en er echt jaren moet bijgepast worden om het waardig te houden. Dan blijft er gewoon niks over.
En ja, ver in de toekomst kijken is moeilijk.
Zelf zou ik niet willen stoppen met werken als dat betekent dat je comfortabel kan leven zo lang er gene buitengewone kosten zijn. Die komen er toch. En ja, ik ga wel eens graag op vakantie, dat kost ook wel wat.
Sony A7 iv en wat recycled glas