Kan het toch niet laten om te reageren op je reactie.Qwerty-273 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:06:
[...]
Ik zie die hype niet, David Chaum schreef al in 1982 over het idee van een blockchain protocol. En je hebt dan Hashcash uit 1997/2002 waar een proof-of-work algoritme werd bedacht/ingezet als anti-spam oplossing. Bitcoin komt zelf uit 2008/2009. Ik zie niet een onomkeerbaar event waarmee traditionele financiën (of delen daarvan) vervangen worden door "crypto". Wel zie je dat distributed ledgers hun weg vinden in het bedrijfsleven etc. Dat is geen Walhalla van onomkeerbare veranderingen.
Het klopt dat de bitcoin withpaper is opgebouwd uit een samenvoegsel van de innovaties die jij o.a. opsomt. Het belangrijkste dat hierbij bewerkstelligd is, is het oplossen van het dubble spending problem. Het vertrouwen wat gecreëerd kan worden zonder een derde partij. Alleen dit al zorgt voor enorme efficiency door het wegnemen van de enorme hoeveelheid aan frictie die aanwezig is in de traditionele financiële industrie. Het monopoly van de traditionele markten wordt hiermee doorbroken. Ik zie de gelijkenis met de centrale partijen die voor het internet het monopoly hadden op het verspreiden van informatie.
Dat distributed ledgers hun wegvinden in bedrijven is onjuist. De meeste bedrijven zijn hier alweer mee gestopt. Dat ze hiermee gestart zijn is de onwetendheid wat de kracht van een blockchain is en dat het om decentralisatie gaat. Bitcoin is een protocol (infrastructuur) een laag toegevoegd aan het internet. Ze zijn beter af met een centrale database ipv een zeer trage blockchain. Veel telefoonmaatschappijen dachten ook een eigen internet variant te kunnen beginnen. Tot de werkelijkheid hun inhaalde en zij onderdeel uit gingen maken van dat internet.