Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:33
Qwerty-273 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Ik zie die hype niet, David Chaum schreef al in 1982 over het idee van een blockchain protocol. En je hebt dan Hashcash uit 1997/2002 waar een proof-of-work algoritme werd bedacht/ingezet als anti-spam oplossing. Bitcoin komt zelf uit 2008/2009. Ik zie niet een onomkeerbaar event waarmee traditionele financiën (of delen daarvan) vervangen worden door "crypto". Wel zie je dat distributed ledgers hun weg vinden in het bedrijfsleven etc. Dat is geen Walhalla van onomkeerbare veranderingen.
Kan het toch niet laten om te reageren op je reactie.
Het klopt dat de bitcoin withpaper is opgebouwd uit een samenvoegsel van de innovaties die jij o.a. opsomt. Het belangrijkste dat hierbij bewerkstelligd is, is het oplossen van het dubble spending problem. Het vertrouwen wat gecreëerd kan worden zonder een derde partij. Alleen dit al zorgt voor enorme efficiency door het wegnemen van de enorme hoeveelheid aan frictie die aanwezig is in de traditionele financiële industrie. Het monopoly van de traditionele markten wordt hiermee doorbroken. Ik zie de gelijkenis met de centrale partijen die voor het internet het monopoly hadden op het verspreiden van informatie.

Dat distributed ledgers hun wegvinden in bedrijven is onjuist. De meeste bedrijven zijn hier alweer mee gestopt. Dat ze hiermee gestart zijn is de onwetendheid wat de kracht van een blockchain is en dat het om decentralisatie gaat. Bitcoin is een protocol (infrastructuur) een laag toegevoegd aan het internet. Ze zijn beter af met een centrale database ipv een zeer trage blockchain. Veel telefoonmaatschappijen dachten ook een eigen internet variant te kunnen beginnen. Tot de werkelijkheid hun inhaalde en zij onderdeel uit gingen maken van dat internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:31
R.van.M schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:08:
Zullen we het aub niet over bitcoin gaan hebben hier. Het voegt absoluut niets toe aan de discussie over FI. Er zijn mensen die er 100% in geloven en anderen die het als een tulpenbollen manie zien. Deze 2 groepen zullen het nooit met elkaar eens worden
offtopic:
Zoals je zelf al merkt is het enige dat helpt als je dit soort dingen opmerkt een TR waarbij een mod dan uiteindelijk gewoon "STOP" kan zeggen, ook al duurt dat dan meestal even. Vriendelijk verzoeken doet helaas niks (op duimpjes na :P). Je eigen duit in het zakje kunnen doen is gewoon niet te weerstaan voor de meeste mensen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 09:15
Orangelights23 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Nee hoor, heb meer verdiend dan met HODL’en mogelijk was sinds 2011.
Als je 1000 euro had ingelegd in 2011 had je nu meer dan 1 miljoen (en dan reken ik voorzichtig) maar jij zou meer dan dat verdient hebben met traden. Maar je bent daarmee gestopt want het is zo'n "raar wereldje". Sorry maar dat klinkt echt als onzin.

Zal verder geen inhoudelijke discussie meer voeren over crypto.

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 17-07-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 17:32
Orangelights23 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Nee hoor, heb meer verdiend dan met HODL’en mogelijk was sinds 2011. Maar ik vind het een raar wereldje met te veel fanatiekelingen. Laat mij maar lekker elke maand saai geld inleggen :P vond de 2008 crisis al spannend genoeg. Volgens de huidige berekeningen kunnen mijn vrouw en ik met pensioen tussen 47 en 49, nog zo’n 15 jaar in ons geval. Dus nog 15 jaar om nieuwe hobbies te vinden :)
Dus je hebt veel verdient met crypto maar je bent er mee gestopt omdat je het een raar wereldje vindt? Zelfs als zet je 1% in bitcoin en de rest in aandelen/obligaties wat je rendement aardig omhoog krikt zonder veel meer risico wat je neemt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En we gaan vanaf hier dus inhoudelijk verder over het topic en laten Bitcoin even voor wat het is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
Torgo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:44:
[...]

Nou, dat valt ook wel weer mee. Als je een beetje flexibel bent met de looptijd kan je al vier banken vinden boven de 4%

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als onderdeel van de portefeuille heb ik nog zo'n 20% in deposito's zitten en ik wil dat ongeveer zo houden, dus aan het kijken naar opties via Raisin.
Ik begreep dat rentebetaling hier plaatsvindt aan het einde van de looptijd, dus in geval van 5 jaar alles einde periode. Klopt dat? Dat is natuurlijk een verschil t.o.v. jaarbetaling, met effect voor liquiditeit, maar ook voor effectieve rente omdat je de jaarlijkse termijn niet meteen kunt herbeleggen. Benieuwd dus naar ervaringen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:33
JURIST schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Als onderdeel van de portefeuille heb ik nog zo'n 20% in deposito's zitten en ik wil dat ongeveer zo houden, dus aan het kijken naar opties via Raisin.
Ik begreep dat rentebetaling hier plaatsvindt aan het einde van de looptijd, dus in geval van 5 jaar alles einde periode. Klopt dat? Dat is natuurlijk een verschil t.o.v. jaarbetaling, met effect voor liquiditeit, maar ook voor effectieve rente omdat je de jaarlijkse termijn niet meteen kunt herbeleggen. Benieuwd dus naar ervaringen hiermee.
Er zijn verschillende deposito aanbiedeop Raisin die jaarlijks de rente bijschrijven op het deposito. Dan is het dus niet liquide, maar je hebt wel rente op rente. Goed het productinformatieblad doorlezen dus van de bank.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
FI update: onlangs onze hypotheek volledig afgelost. Vooraf veel gelezen over beleggen vs extra aflossen en ondanks dat veel advies gaat over maximaal rendement (dan kom je snel op beleggen ipv aflossen) toch maar volledig afgelost. Ik zie het ook als een van de randvoorwaarden voor RE, al is dat natuurlijk discutabel.

Voelt goed maar ik ben niet zo lyrisch als sommige verhalen die je leest (op bijv. Reddit) van mensen die hetzelfde hebben gedaan. Er valt geen last van mijn schouders, beetje een anti climax :O

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:37
Wat ook eens een leuke oefening is om te doen is eens terugkijken naar 10 jaar geleden en zien hoe de zaken geëvolueerd zijn op gebied van je financiële situatie maar eigenlijk ook je welvaart in het algemeen.

Ik begin:
Als ik vergelijk met 2013 dan:
- is mijn hypotheek volledig afbetaald.
- is mijn beleggingsportefeuille ongeveer x10 gegaan (inleg + rendement)
- is mijn huidige auto vele malen comfortabeler dan deze die ik had in 2013.
- is de omgeving waar ik woon groener en fietsvriendelijker geworden.
- is er veel meer keuze qua lekkere en gezonde voeding.
- is de luchtkwaliteit beter geworden.
- is mijn woning full electric geworden, groene stroom geleverd door een coöperatie waar ik mede-eigenaar van ben.
...

Wat zal het binnen nog eens 10j zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:39
De afgelopen 10 jaar is de economie (en assets zoals beleggingen, huizen etc.) enorm gestegen. Iedereen in dit topic zal het zeer goed hebben gedaan als er geen zaken zijn gebeurd zoals bijvoorbeeld een scheiding.

Mocht het de komende 10 jaar bergafwaarts gaan - dan ben ik benieuwd hoe het eruit ziet als je 10 jaar terug kijkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Zou kunnen.

Maar wat als het binnen 10j nog beter is dan nu? :)

- uitstoot van fossiele brandstoffen is te verwaarlozen
- iedereen zijn eigen persoonlijke mental/health/work/fin...-AI-coach.
- nog meer groene omgeving.
-...

Welvaart is meer dan het financiële aspect.

[ Voor 10% gewijzigd door Wozmro op 21-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zolang je in die 10 jaar niet systematisch je lasten hebt verhoogd of in ieder geval actief hebt gewerkt om die lasten (weer) te verlagen, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

Hier in de afgelopen 10 jaar:
- Huis gekocht, weer verkocht (met 150% winst)
- Tweede huis gekocht
- Een half passief inkomen opgebouwd
- Salaris is meer dan verdubbeld, salaris partner is daarbij gekomen
- Brandstofkosten en energielasten naar nul, en van het gas af
- Hypotheek is verdubbeld, maar dat dragen we nu met twee mensen

Effectief is ons vermogen meer dan vertienvoudigd, en ook bij tegenslagen (bijvoorbeeld verlies van één inkomen) kunnen we dat consolideren. We staan dus uitstekend gepositioneerd voor het volgende decennium. :)

(Praktisch) hypotheekvrij leven staat bij ons wel hoog op dat lijstje. Bij ons vorige huis hebben we dat al eens ervaren, en voor ons gaf dat wel extra rust. Het is toch een significante kostenpost waar je nooit meer last van hebt. We zijn nu geleveraged, en dat is ook goed, maar het voelt toch anders.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 21:41
Wozmro schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:36:
Zou kunnen.

Maar wat als het binnen 10j nog beter is dan nu? :)

- uitstoot van fossiele brandstoffen is te verwaarlozen
- iedereen zijn eigen persoonlijke mental/health/work/fin...-AI-coach.
- nog meer groene omgeving.
-...

Welvaart is meer dan het financiële aspect.
En persoonlijke welvaart is wat anders dan welvaart van de bevolking als geheel. Je moet je persoonlijke veranderingen van de afgelopen tien jaar in je rijtje niet verwisselen met veranderingen in de samenleving als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:48
Krisp schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:36:
Zolang je in die 10 jaar niet systematisch je lasten hebt verhoogd of in ieder geval actief hebt gewerkt om die lasten (weer) te verlagen, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

Hier in de afgelopen 10 jaar:
- Huis gekocht, weer verkocht (met 150% winst)
- Tweede huis gekocht
- Een half passief inkomen opgebouwd
- Salaris is meer dan verdubbeld, salaris partner is daarbij gekomen
- Brandstofkosten en energielasten naar nul, en van het gas af
- Hypotheek is verdubbeld, maar dat dragen we nu met twee mensen

Effectief is ons vermogen meer dan vertienvoudigd, en ook bij tegenslagen (bijvoorbeeld verlies van één inkomen) kunnen we dat consolideren. We staan dus uitstekend gepositioneerd voor het volgende decennium. :)

(Praktisch) hypotheekvrij leven staat bij ons wel hoog op dat lijstje. Bij ons vorige huis hebben we dat al eens ervaren, en voor ons gaf dat wel extra rust. Het is toch een significante kostenpost waar je nooit meer last van hebt. We zijn nu geleveraged, en dat is ook goed, maar het voelt toch anders.
Hoe heb je dat passief inkomen gerealiseerd? Hoe verdien je het? Altijd interessant voor inspiratie.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Waarom niet?

Ik ben toch deel van die samenleving, ik heb er in gewerkt, belastingen betaald, gaan stemmen,...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoedje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Hoe heb je dat passief inkomen gerealiseerd? Hoe verdien je het? Altijd interessant voor inspiratie.
Dat is de SWR waarmee ik reken. :) We gebruiken het nu niet, maar we kunnen daar wel van leven als het moet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

Ik heb mijn (eenvoudige) rekensheets weer eens geupdate.
Hiermee kan je een grove inschatting maken welk bedrag je nodig hebt om FO te zijn en hoe lang je van dat bedrag kunt leven.
Houdt verder geen rekening met andere inkomsten zoals AOW of pensioen.

Vermogen opbouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6LNvGf3Xyzt1qnoq19sLzeQOWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AeoujAgg8nxwRTuGXjQwF1H.png?f=fotoalbum_large

Vermogen opnemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zElSiWV6bDTrtnFeqAB8D02OZfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMnvF8bqlvd0sjtQFKMfh4d9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Als je wat meer los wilt gaan moet je bij de 'FIRE Calculator voor loonslaven' van Geldnerd zijn :9~

Laatste versie (4.1.3)
Handleiding

(idee om deze op te nemen in de startpost?)

[ Voor 25% gewijzigd door GG85 op 21-07-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
GG85 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:36:
Hiermee kan je een grove inschatting maken welk bedrag je nodig hebt om FO te zijn en hoe lang je van dat bedrag kunt leven.

Vermogen opbouwen
[Afbeelding]

Vermogen opnemen
[Afbeelding]
Leuke excel! Ik heb bijna precies dezelfde, en grappig genoeg ook hetzelfde bouwjaar ;)
Ik zie alleen dat je bijna een miljoen nodig hebt om voldoende te hebben bij je jaaruitgaven. Alleen ga je dat niet redden met de huidige opzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

PHPResource schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:08:
[...]

Leuke excel! Ik heb bijna precies dezelfde, en grappig genoeg ook hetzelfde bouwjaar ;)
Ik zie alleen dat je bijna een miljoen nodig hebt om voldoende te hebben bij je jaaruitgaven. Alleen ga je dat niet redden met de huidige opzet?
Haha, de ingevulde cijfers zijn een beetje geanonimiseerd ;) dus niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:39

Vermogen opbouwen
[Afbeelding]

Vermogen opnemen
[Afbeelding]
Dank voor je post! Morgen eens even mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:31
Mirved schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Als je 1000 euro had ingelegd in 2011 had je nu meer dan 1 miljoen (en dan reken ik voorzichtig) maar jij zou meer dan dat verdient hebben met traden. Maar je bent daarmee gestopt want het is zo'n "raar wereldje". Sorry maar dat klinkt echt als onzin.

Zal verder geen inhoudelijke discussie meer voeren over crypto.
Grappig dat je een sneer uitdeelt en vervolgens de deur dichtgooit. Niet heel netjes. Je lijkt ook heel mijn punt te missen… Zal verder geen inhoudelijke discussie meer voeren over crypto :)

Eén van mijn oude werkgevers is naar de beurs gegaan en daardoor kan ik mijn aandelen eindelijk verhandelen. Als het nu de waarde had die zij voor hadden geschreven/berekend, had ik er een paar ton bij. Helaas is dat niet gebeurd, maar heb ik er alsnog rond de 32K netto bij. Niet vervelend! Dat gaat rechtstreeks mijn algemene beleggingen in, na eerst een of twee mooie restaurants te hebben bezocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:26
Leuk gedaan. Ik heb ik ook iets dergelijks. Ik heb een klein jaarlijkse lijstje met de maandelijks geschatte uitgaven. Daarnaast hoe de waarde van mijn portfolio voor die maand is.

Echter je mag een portfolio hebben, maar de vraag is hoe deze zich gaat standhouden bij slechte omstandigheden. Dit kan je simuleren door gebruik te maken van www.dutchfirecalc.nl

Hier kan je zien of het kapitaal dat je hebt genoeg is om ook onder extreme beur chrashes zoals in 1929 te kunnen weerstaan. Je kan ook rekening houden met een pensioen die je ontvangt.

Hierbij een voorbeeld. Deze portfolio overleeft een 1929 beurscrash niet. Het is een waarschijnlijkheid van iets meer dan 92% dat je portolfolio het zal halen onder worste case scenario.
Mooiste is natuurlijk om 100% score te behalen, maar ik denk dat ergens rond de 98-99% al genoeg zou zijn. Kans dat we een crash zoals in 1929 krijgen exreem klein is. Vandaag de dag is alles veel beter gereguleerd en grijpen centrale banken veel sneller in. Daarnaast was in 1929 beleggen alleen voor de rijken, vandaag de dag is het in vele landen verplicht via een pensioenfonds of doen mensen dit zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3DIXmyek6VHx1kcVdCj-NDjrQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TImxgydvMpI1eIfJGnFtttHa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door phantom09 op 22-07-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
phantom09 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Leuk gedaan. Ik heb ik ook iets dergelijks. Ik heb een klein jaarlijkse lijstje met de maandelijks geschatte uitgaven. Daarnaast hoe de waarde van mijn portfolio voor die maand is.

Echter je mag een portfolio hebben, maar de vraag is hoe deze zich gaat standhouden bij slechte omstandigheden. Dit kan je simuleren door gebruik te maken van www.dutchfirecalc.nl

Hier kan je zien of het kapitaal dat je hebt genoeg is om ook onder extreme beur chrashes zoals in 1929 te kunnen weerstaan. Je kan ook rekening houden met een pensioen die je ontvangt.

Hierbij een voorbeeld. Deze portfolio overleeft een 1929 beurscrash niet. Het is een waarschijnlijkheid van iets meer dan 92% dat je portolfolio het zal halen onder worste case scenario.
Mooiste is natuurlijk om 100% score te behalen, maar ik denk dat ergens rond de 98-99% al genoeg zou zijn. Kans dat we een crash zoals in 1929 krijgen exreem klein is. Vandaag de dag is alles veel beter gereguleerd en grijpen centrale banken veel sneller in. Daarnaast was in 1929 beleggen alleen voor de rijken, vandaag de dag is het in vele landen verplicht via een pensioenfonds of doen mensen dit zelf.

[Afbeelding]
Wellicht leuk om hier ook mijn ERE plan te delen. In dit voorbeeld ga ik uit van afbetaald huis en een kleine investering. Een hogere succesrate is natuurlijk altijd beter, maar de vraag is hoeveel (schijn)zekerheid je wilt hebben en hoe lang je daarvoor zaken wil uitstellen.

In dit plan ga ik er vanuit dat er nooit meer inkomsten zullen zijn, maar ik verwacht een soort barista FIRE te hebben waarbij ik af en toe een remote opdracht doe om zo wat extra inkomsten te verkrijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H30En-4MZeTww4JfvqKL1nlG-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkCUdYNd40IPwGDW8SxyGajP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:53
Deze tool gebruikt alleen data van de VS. Een 1929 scenario is waarschijnlijk goed op te vangen door wereldwijd te spreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:36:
Deze tool gebruikt alleen data van de VS. Een 1929 scenario is waarschijnlijk goed op te vangen door wereldwijd te spreiden.
In mijn ogen is het een aardige scenariotool om een beetje te zien hoe je er voor staat. Als je echt richting RE gaat, loont het om ook na te denken hoe je je assets spreid zodat je de grootste risico's uit de vergelijking haalt. Ik heb net wat gegevens erin gestopt en het viel me best mee wat ik nog aan kapitaal nodig zou hebben om met 95% zekerheid totaan de pensioengerechtigde leeftijd te komen. Nogmaals, een indicatie want ik heb toch een wat ander getal in mijn hoofd om zonder al te veel zorgen te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Dat is maar de vraag. Op basis van historische data heeft juist de SP500 het beter gedaan dan wereldwijd over de afgelopen 50 jaar. Daar bovenop zijn de waarderingen nu relatief hoog. Uiteindelijk blijft het een educated guess. Zoals ik vaker heb gezegd op dit forum bestaat 100% zekerheid niet.

Het is vooral bewust zijn van de risico's. Deze mitigeren waar mogelijk en verder het verloop monitoren. In mijn excel heb ik een verloop van de kosten en relatief veilig rendement. Dit kan ik monitoren en waar nodig bijsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Als de VS niest wordt de wereld verkouden. De krach van 1929 sloeg het hardst toe in de VS (die hadden ook het verst te vallen), maar had wereldwijde gevolgen. Er waren natuurlijk landen die er minder last van hadden, maar weinig die er ongeschonden uit kwamen.

Tegenwoordig zijn de mondiale economieën nog dichter verweven met elkaar dan in 1929. Ik ben geen econoom, dus ik kan geen uitspraken doen over hoe waarschijnlijk het überhaupt is dat een depressie van die omvang nog eens kan gebeuren, en hoe dat wereldwijd dan uitpakt (genoeg die er beweren dat zoiets noooooit meer kan natuurlijk, wegens redenen), maar het zal vast niet zo simpel zijn dat je van "een 1929 scenario" kan spreken waar dan gewoon met een wereldindexfondsje voor gecompenseerd kan worden omdat de beurs in Timboektoe minder hard omlaag gaat. Wellicht komt zo'n grote krach daardoor dan inderdaad niet meer voor, of misschien wordt het nog wel erger omdat de muziek overal stopt.

Uiteindelijk moet je waarschijnlijk niet teveel waarde hechten aan specifiek de ergste periode zoals bekend uit de geschiedenis doorstaan ja of nee, omdat de kans op herhaling zeer ongewis is en het lastig te zeggen is hoe je dat moet afwegen tegen je eigen risicoaversie. Rekening houden met "gewone" depressies is een stuk simpeler natuurlijk, want die zijn bijkans zekerheid.

Om dat te illustreren: met die Dutch FIRE calculator moet ik, om van 99.62% succes naar 100% succes te gaan (waarmee we zowel de oorlog als de Grote Depressie zouden doorstaan), 100K extra sparen op mijn eindkapitaal. Dat is behoorlijk wat langer doorwerken; die laatste loodjes worden duur betaald. Zou extra zuur zijn als je dat dan allemaal gedaan hebt en dan alsnog de boot in gaat omdat de volgende Grote Depressie net een tikje erger wordt. Die 100% succes is er natuurlijk alleen op papier.

[ Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 22-07-2023 11:03 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MneoreJ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Als de VS niest wordt de wereld verkouden.
Qua langere termijn beurs resultaten gaat dat vaak niet op. Zie bijvoorbeeld de 'lost decade' in de VS van 2000 tot 2010: S&P 500 deed zo'n -1%. EM deed zo'n +10%, Europa +7%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:01
Je kunt deze simulatie ook doen, maar dan wel met zelf gekozen portfolios op https://portfoliocharts.com/portfolio/retirement-spending/

Daar kun je ook spelen met drawdowns e.d. en de zogenoemde ulcerindex. Want de theorie is mooi, maar praktijk is soms anders en je moet wel tegen de mogelijke drawdowns kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Hoe gaat die calc om met rendement op je vermogen? Ik zie alleen een parameter voor kosten. Gaat deze er vanuit dat je 100% belegd blijft of juist niet? Dit lijkt mij nogal van invloed op de scenarios. Met de huidige rentestand kan je redelijk makkelijk de komende 10 jaar gegarandeerd 2.66% netto rendement krijgen. (4% minus 33% VRH) waardoor je uiteindelijk 1.34% per jaar opneemt.

Volgens berekenhet.nl kan je bij een vermogen van 1M 4125 EUR p/m opmaken voor 30 jaar bij een rentestand van 4%

https://www.berekenhet.nl...geld-opmaken.html#calctop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Torgo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Hoe gaat die calc om met rendement op je vermogen? Ik zie alleen een parameter voor kosten. Gaat deze er vanuit dat je 100% belegd blijft of juist niet? Dit lijkt mij nogal van invloed op de scenarios. Met de huidige rentestand kan je redelijk makkelijk de komende 10 jaar gegarandeerd 2.66% netto rendement krijgen. (4% minus 33% VRH) waardoor je uiteindelijk 1.34% per jaar opneemt.

Volgens berekenhet.nl kan je bij een vermogen van 1M 4125 EUR p/m opmaken voor 30 jaar bij een rentestand van 4%

https://www.berekenhet.nl...geld-opmaken.html#calctop
Je houdt in je voorbeeld al geen rekening met de inflatie die invloed heeft op je withdrawl rate. Dus als je 2,66% rendement maakt zul je per saldo na correctie van inflatie interen op je vermogen en dus juist meer op moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Torgo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Met de huidige rentestand kan je redelijk makkelijk de komende 10 jaar gegarandeerd 2.66% netto rendement krijgen. (4% minus 33% VRH)
Waar kan ik 4% krijgen op 10 jaar vast? Hoogste rente via Raisin is 3.5%.

Edit: of heb je het over obligaties?

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 22-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
R.van.M schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Wellicht leuk om hier ook mijn ERE plan te delen. In dit voorbeeld ga ik uit van afbetaald huis en een kleine investering. Een hogere succesrate is natuurlijk altijd beter, maar de vraag is hoeveel (schijn)zekerheid je wilt hebben en hoe lang je daarvoor zaken wil uitstellen.

In dit plan ga ik er vanuit dat er nooit meer inkomsten zullen zijn, maar ik verwacht een soort barista FIRE te hebben waarbij ik af en toe een remote opdracht doe om zo wat extra inkomsten te verkrijgen

[Afbeelding]
Verwacht je 14.000 pensioen/AOW per maand te gaan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
helloitsme schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Verwacht je 14.000 pensioen/AOW per maand te gaan ontvangen?
Het is per jaar (of ik heb de calculator fout ingevuld 😄)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
R.van.M schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Het is per jaar (of ik heb de calculator fout ingevuld 😄)
Ik zou nog eens goed kijken ;)

Nu maakt het denk ik niet zoveel uit in je berekening aangezien het bedrag pas start in 2065 en je de looptijd op 40 jaar hebt gezet, dus de berekening stopt al in 2063.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

[Afbeelding]
Opzich een gave tool, maar ik vind 'm niet echt bruikbaar als je niet aan FAT fire doet. FAT fire zoals Amerikanen doen is voor Nederlanders gewoon bijna niet te halen, even op je 35e uitstappen met 2 miljoen op de bankrekening...

Een calculator die je weg naar fire in partjes opdeelt zou fijner zijn. Mijn fire route ziet er zo uit;

1. Nog 10 jaar: Fulltime stressvolle baan met hoog inkomen (max opbouwen)
2. Daarna 5 jaar: Part-time stressvolle baan met hoog inkomen (med opbouwen)
3. Daarna 5 jaar: Part-time yolo baan met normaal-laag inkomen (min opbouwen)
4. Daarna 15 jaar: FiRe (nul opbouwen, maximaal opnemen)
5. Pensioen

In die partjes zal ik naar verwachting behalve anders opbouwen ook anders opnemen. Steeds wat zuiniger leven. En dat kan ook automatisch als je minder werkt of ander werk doet (yolo baantje dicht bij huis).

Het verschil tussen nog een jaartje of 10-20 gewoon een of ander yolo baantje doen of echt helemaal FiRe zijn en teren op je vermogen/rendement is echt immens, en vereist véééél meer kapitaal. Voor zo'n barista-fire-achtige route heb je tonnen minder vermogen nodig.

Zou wel vet zijn als daar een calculator voor is, ook al kan je dat in Excel doorrekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door BFmango op 22-07-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
BFmango schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Opzich een gave tool, maar ik vind 'm niet echt bruikbaar als je niet aan FAT fire doet. FAT fire zoals Amerikanen doen is voor Nederlanders gewoon bijna niet te halen, even op je 35e uitstappen met 2 miljoen op de bankrekening...

Een calculator die je weg naar fire in partjes opdeelt zou fijner zijn. Mijn fire route ziet er zo uit;

5. Pensioen

In die partjes zal ik naar verwachting behalve anders opbouwen ook anders opnemen. Steeds wat zuiniger leven. En dat kan ook automatisch als je minder werkt of ander werk doet (yolo baantje dicht bij huis).

Het verschil tussen nog een jaartje of 10-20 gewoon een of ander yolo baantje doen of echt helemaal FiRe zijn en teren op je vermogen/rendement is echt immens, en vereist véééél meer kapitaal. Voor zo'n barista-fire-achtige route heb je tonnen minder vermogen nodig.

Zou wel vet zijn als daar een calculator voor is, ook al kan je dat in Excel doorrekenen.
met de calculator van geldnerd kan je dat denk ik wel nabootsen. Wat die echter niet doet is het doorrekenen van risico's van dalingen van de aandelen markt. Hij gaat gewoon uit van een gemiddeld rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:11:
[...]

met de calculator van geldnerd kan je dat denk ik wel nabootsen. Wat die echter niet doet is het doorrekenen van risico's van dalingen van de aandelen markt. Hij gaat gewoon uit van een gemiddeld rendement.
Dan kom je meer op het terrein van de monte carlo simulaties. En daarvoor geldt dat goede inputparameters veel bepalen over het realiteitsgehalte van de simulatie. En omdat geen enkele crisis hetzelfde is, kun je toch niet alles (maar wel veel) simuleren.

Zelf zit ik meer op het pad van @BFmango. Als ik t.z.t. gestopt ben met werken en het zit vrij snel daarna heel erg tegen op de beurs dan kies ik er voor om beperkt weer te gaan werken om een deel van de vaste lasten af te dekken zodat de pot niet heel snel leeg raakt. Zeker in Nederland is het eerste deel van je inkomen bijna onbelast (met het toenemen van de arbeidskorting en algemene heffingskorting bij lage inkomens) waardoor dat fiscaal een best gunstige oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Afas schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Zelf zit ik meer op het pad van @BFmango. Als ik t.z.t. gestopt ben met werken en het zit vrij snel daarna heel erg tegen op de beurs dan kies ik er voor om beperkt weer te gaan werken om een deel van de vaste lasten af te dekken zodat de pot niet heel snel leeg raakt. Zeker in Nederland is het eerste deel van je inkomen bijna onbelast (met het toenemen van de arbeidskorting en algemene heffingskorting bij lage inkomens) waardoor dat fiscaal een best gunstige oplossing is.
Inderdaad, dat had ik nog niet eens benoemd. Met de arbeidskorting en heffingskorting is het best interessant om part-time te blijven werken, al is het maar 2 dagen per week. Ik denk dat het ook een stuk fijner/beter is dan echt helemaal niks móeten doen (al is dat een hele andere discussie en heel erg persoonsafhankelijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
BFmango schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Inderdaad, dat had ik nog niet eens benoemd. Met de arbeidskorting en heffingskorting is het best interessant om part-time te blijven werken, al is het maar 2 dagen per week. Ik denk dat het ook een stuk fijner/beter is dan echt helemaal niks móeten doen (al is dat een hele andere discussie en heel erg persoonsafhankelijk).
eens!
ik vond dit wel een aardige berekening: https://uitklokken.nl/ink...le-basissalaris-van-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar de heffingskorting is ook van toepassing op Box 3. Als je dus zover bent qua vermogen dat je die daarvoor al gebruikt, dan moet je eigenlijk alleen naar de arbeidskorting kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:25:
Maar de heffingskorting is ook van toepassing op Box 3. Als je dus zover bent qua vermogen dat je die daarvoor al gebruikt, dan moet je eigenlijk alleen naar de arbeidskorting kijken.
waar staat dat? zie het niet direct staan op de site van de belastingdienst, daar hebben ze het alleen over "Belastbaar inkomen uit werk en woning"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

helloitsme schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:35:
[...]

waar staat dat? zie het niet direct staan op de site van de belastingdienst, daar hebben ze het alleen over "Belastbaar inkomen uit werk en woning"
Voorlopig nog niet. Voor de algemene heffingskorting wordt nu nog gerekend met het belastbare inkomen uit werk en woning. In het aangenomen Belastingplan 2023 (zie artikel III - F) is opgenomen dat vanaf 1 januari 2025 wordt gerekend met het verzamelinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Nu online
Afas schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:20:
[...]
Je houdt in je voorbeeld al geen rekening met de inflatie die invloed heeft op je withdrawl rate. Dus als je 2,66% rendement maakt zul je per saldo na correctie van inflatie interen op je vermogen en dus juist meer op moeten nemen.
Het gaat ook niet op mijn voorbeeld, mijn vraag was hoe die firecalc dit berekend. Gaat die uit van een rendement of niet en inflatie correctie of niet. Ik heb dat niet kunnen vinden toen ik er (even) naar keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
In 1929 had de gehele wereld last van de depression, niet alleen de VS.
Niemand weet wat de toekomst bied en een scenario zoals 1929 lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, c.q. de kans hierop extreem klein. Dus zo slecht is deze calculator nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik zie dat tax free gekozen hebt. Als je eerlijk tegen jezelf wilt zijn kun je beter wel de voorgestelde 2022 tax selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Niet als je, zoals R van M weleens heeft aangegeven, tegen die tijd in Thailand zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
G83 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:07:
Niet als je, zoals R van M weleens heeft aangegeven, tegen die tijd in Thailand zit
Hoe werkt dat precies? Als je uitschrijft uit Nederland betaal je geen VRH meer maar betaal je wel meer dividendbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33

Ad Hox

N/A

BFmango schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:54:
[...]

5. Pensioen

Ik heb mijn Excel-sheet ook in parten opgedeeld:

1. Nog 15 jaar: fulltime baan met hoog inkomen en bonus, vol sparen en beleggen
2. Daarna 12 jaar: stoppen met werken, hypotheek afgelost. Inkomen = rendement en grotendeels onttrekken beleggingen (mede ivm verlagen VRH)
3. Daarna 7 jaar: vroeg pensioen + wat spaargeld onttrekken (met mijn pensioenregeling kan ik 5 jaar eerder stoppen).
4. Daarna: start AOW + vroeg pensioen + start “kleine” pensioenpotjes.

Ik hou dan nog genoeg buffer over om tegenvallers op te vangen (spaargeld). Heb VRH meegenomen in het netto resultaat en mijn uitgaven steeds geindexeerd. Het is best een grote sheet geworden die volgens mij alleen ik nog maar begrijp :+

Stoppen met werken zou dan op mijn 50e zijn. Als het tegenzit kan ik nog 1 á 2 dagen per week doorwerken.

Grote aannames zijn wel het netto beleggingsrendement, salarisverhoging (heb ik conservatief gehouden) en bonussen, hoewel deze al 7 jaar lang structureel zijn.

Edit: op mijn 50e weg uit NL, huis verhuren en ander huis kopen/huren in het buitenland is een reeël scenario i.v.m. VRH. Maar die heb ik nog niet uitgewerkt… zal ook wel de nodige uurtjes gaan kosten haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad Hox op 22-07-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Torgo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Het gaat ook niet op mijn voorbeeld, mijn vraag was hoe die firecalc dit berekend. Gaat die uit van een rendement of niet en inflatie correctie of niet. Ik heb dat niet kunnen vinden toen ik er (even) naar keek.
Voor zover ik kan zien laat de calculator aan het einde de uitkomst zien. Hierbij wordt je vermogen ingezet op de SP500 van de afgelopen 150 jaar en wordt er rekening gehouden met de inflatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4imHarJzvPUTGfd6G5RrgT7gOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHddh2ZwAABVM7RnCmZk0Pa5.png?f=user_large

De worste case scenario is denk ik als je bijvoorbeeld een x bedrag hebt en nu stopt met werken. Het meeste slechte moment is denk ik 1929 als je zou stoppen met werken. Daarna wordt er gekeken of je portfolio het nog overleeft,

Je ziet ook dat er een tabel komt met de 5 meest slechtste periodes. Hier zie je wat je overhoud met je portfolio. Maar je ziet ook de 5 beste tijden. Er wordt dan gekeken dat je stopt met werken wanneer de beurs op zijn dieptepunt is. Er wordt dan berekend wat je vermogen zou zijn voor de jaren wat jij hebt opgegeven.

Daarentegen hebben ze ook een median end capital weer gegeven wat meer realistisch is. Hierbij gan ze uit van het gemiddeld rendement van de SP500 over de afgelopen 150 jaar. En dat is denk ik 7 of 8%.

[ Voor 34% gewijzigd door phantom09 op 22-07-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Hoe werkt dat precies? Als je uitschrijft uit Nederland betaal je geen VRH meer maar betaal je wel meer dividendbelasting?
Als je je uitschrijft in Nederland en emigreert, schrijf je je ergens anders is. Meestal betaal je dan daar de lokale belastingen die van toepassingen zijn.
Maar het is erg afhankelijk van de details (welk land, welk inkomen, welk vermogen, welke verdragen etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
G83 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:07:
Volgens mij spreken ze geen Spaans in Thailand, @R.van.M toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Als je je uitschrijft in Nederland en emigreert, schrijf je je ergens anders is.
Hoeft volgens mij niet perse. In Thailand heb je bijvoorbeeld een retirement visa van 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:17:
[...]
Hoeft volgens mij niet perse. In Thailand heb je bijvoorbeeld een retirement visa van 1 jaar.
Zoals ik zei, het ligt heel erg aan de situatie. Maar er zijn specifieke regels voor uitschrijven en ook of je nog wel of niet belastingplichtig bent. Die lopen niet altijd 1 op 1, zo ben je namelijk verplicht uit te schrijven als je langer dan 8 maanden weg gaat uit Nederland, maar als je nog (economische) binding houd met Nederland (huis, sociale kring etc) ben je (in een aantal gevallen) belastingplichtig in Nederland.
Als je "echt" emigreert, dan meestal niet meer. Een retirement Visa voor 1 jaar is voor mij niet een teken van een "echte" emigratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Chloortablet schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Voorlopig nog niet. Voor de algemene heffingskorting wordt nu nog gerekend met het belastbare inkomen uit werk en woning. In het aangenomen Belastingplan 2023 (zie artikel III - F) is opgenomen dat vanaf 1 januari 2025 wordt gerekend met het verzamelinkomen.
De heffingskorting is automatisch meegenomen in de voorlopige aanslag 2023 die ik op de site van de belastingdienst heb ingevuld, en dat is zonder inkomsten uit inkomen uit Box 1 en maar beperkt inkomen uit eigen woning.
Dat zou volgens jou niet kloppen? 🤔.
Weet @JanHenk vast duidelijk uit te leggen hoe dat zit met heffingskorting en wel of geen inkomsten uit inkomen in Box 1?

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 22-07-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Voor zover ik kan zien laat de calculator aan het einde de uitkomst zien. Hierbij wordt je vermogen ingezet op de SP500 van de afgelopen 150 jaar en wordt er rekening gehouden met de inflatie [Afbeelding]

De worste case scenario is denk ik als je bijvoorbeeld een x bedrag hebt en nu stopt met werken. Het meeste slechte moment is denk ik 1929 als je zou stoppen met werken. Daarna wordt er gekeken of je portfolio het nog overleeft,

Je ziet ook dat er een tabel komt met de 5 meest slechtste periodes. Hier zie je wat je overhoud met je portfolio. Maar je ziet ook de 5 beste tijden. Er wordt dan gekeken dat je stopt met werken wanneer de beurs op zijn dieptepunt is. Er wordt dan berekend wat je vermogen zou zijn voor de jaren wat jij hebt opgegeven.

Daarentegen hebben ze ook een median end capital weer gegeven wat meer realistisch is. Hierbij gan ze uit van het gemiddeld rendement van de SP500 over de afgelopen 150 jaar. En dat is denk ik 7 of 8%.
Dank voor de uitleg!

Dan is dus het idee om altijd 100% in aandelen te blijven. Dat is ook wel interessant om te vergelijken met het alternatief waar je bijv. 50/50 gaat met aandelen/deposito’s om te vergelijken.

Zelf vind ik het best spannend om straks als ik geen inkomen (uit arbeid) meer heb 100% in aandelen te (blijven) zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Torgo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Dank voor de uitleg!

Dan is dus het idee om altijd 100% in aandelen te blijven. Dat is ook wel interessant om te vergelijken met het alternatief waar je bijv. 50/50 gaat met aandelen/deposito’s om te vergelijken.

Zelf vind ik het best spannend om straks als ik geen inkomen (uit arbeid) meer heb 100% in aandelen te (blijven) zitten.
Ik beleg amper in obligatries, buiten een paar fondsen waar ze in zitten. Maar ook behoorlijk wat losse aandelen, en ja, dat geeft af en toe wat emoties in de portefeuille.
Je krijgt wel eens wat klappen, maar dan zijn er ook momenten als deze week met ArgenX die gewoon 30% er bij doen. Ik heb daar een jaar of 6 geleden eens 10 k in gestoken, en al ooit voor 10k verkocht, maar wat er overblijft is alsnog genoeg om een hele mooie auto te kopen. Dat is ook leuk, en ik kan daarvan genieten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Ik ben al uitgeschreven in NL en val nu tussen de wal en t schip qua box3 dus betaal op dit moment niks 😁

Dividendbelasting is inderdaad wat wordt ingehouden op het moment van uitkeren. Omdat ik niks betaal kan ik ook niets terugvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Volgens mij spreken ze geen Spaans in Thailand, @R.van.M toch?
Goed onthouden 😉.. zuid Amerika inderdaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:26:
[...]

De heffingskorting is automatisch meegenomen in de voorlopige aanslag 2023 die ik op de site van de belastingdienst heb ingevuld, en dat is zonder inkomsten uit inkomen uit Box 1 en maar beperkt inkomen uit eigen woning.
Dat zou volgens jou niet kloppen? 🤔.
Weet @JanHenk vast duidelijk uit te leggen hoe dat zit met heffingskorting en wel of geen inkomsten uit inkomen in Box 1?
De algemene heffingskorting wordt in mindering gebracht op je totale inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (dus zowel Box 1 als Box 3). De omvang van de algemene heffingskorting is nu afhankelijk van het belastbare inkomen uit werk en woning. In de toekomst wordt de omvang dus afhankelijk van het verzamelinkomen. Als je dan dus ook inkomsten in Box 3 hebt, krijg je minder algemene heffingskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:05:
[...]

Ik beleg amper in obligatries, buiten een paar fondsen waar ze in zitten. Maar ook behoorlijk wat losse aandelen, en ja, dat geeft af en toe wat emoties in de portefeuille.
Je krijgt wel eens wat klappen, maar dan zijn er ook momenten als deze week met ArgenX die gewoon 30% er bij doen. Ik heb daar een jaar of 6 geleden eens 10 k in gestoken, en al ooit voor 10k verkocht, maar wat er overblijft is alsnog genoeg om een hele mooie auto te kopen. Dat is ook leuk, en ik kan daarvan genieten.
Zo die gaat flink stijgen. Van $21 in 2017 naar $550 nu.

Wel zie ik dat ze in 2022 nog steeds flink wat geld verbranden.

https://www.marketwatch.c...-profile?mod=mw_quote_tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Torgo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Dank voor de uitleg!

Euh, nou dat is voor iedereen persoonlijk. Financiele instellingen zoals verzekeraars zorgen er vaak voor dat elke deelnemer obligaties afneemt om het risico/fluctuactie te dempen. Naarmate een persoon ouder wordt gaan ze het aandeel gedeelte afbouwen en het obligatie gedeelte op bouwen.

Echter als je op lange termijn bekijkt hebben beleggingen in aandelen een hoger rendement dan in obligaties. Ik zelf heb geen obligaties. Wel ooit gehad, maar dat schoot niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Chloortablet schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:14:
[...]
De algemene heffingskorting wordt in mindering gebracht op je totale inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (dus zowel Box 1 als Box 3). De omvang van de algemene heffingskorting is nu afhankelijk van het belastbare inkomen uit werk en woning. In de toekomst wordt de omvang dus afhankelijk van het verzamelinkomen. Als je dan dus ook inkomsten in Box 3 hebt, krijg je minder algemene heffingskorting.
Ah, okay, nu begrijp ik wat je bedoelde, bedankt
Ja, dat is wel jammer voor FO'ers. Gaat de belastingdruk (weer) verder omhoog. Grote onbekende is voorlopig natuurlijk sowieso wat er gaat gebeuren met box3 gezien de politieke situatie en de situatie bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Ah, okay, nu begrijp ik wat je bedoelde, bedankt
Ja, dat is wel jammer voor FO'ers. Gaat de belastingdruk (weer) verder omhoog. Grote onbekende is voorlopig natuurlijk sowieso wat er gaat gebeuren met box3 gezien de politieke situatie en de situatie bij de belastingdienst.
Eigenlijk raar, waarom zou de algemene heffingskorting omlaag moeten gaan als je inkomsten uit box3 hebt? Je zou FO juist moeten stimuleren als overlheid. FO'ers zorgen er juist zelf voor dat ze hun broek kunnen ophouden. Heel wat anders dan mensen die niet werken bewust of onbewust. Deze mensen zouden ze juist moeten stimuleren om te gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 22-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Grappig dat je een sneer uitdeelt en vervolgens de deur dichtgooit. Niet heel netjes. Je lijkt ook heel mijn punt te missen…
Ik gooi de deur niet dicht. Het zijn 2 aparte berichten ten eerste was jouw reactie gewoon onzin en mijn argumentatie daarvoor. Daaronder geef ik aan dat ik niet meer inhoudelijk over crypto zal schrijven omdat hier niet gewenst is. Zoals de mod reactie eronder ook al duidelijk maakt. Jouw fantasie verhaal dat je meer dan 1 miljoen hebt verdiend met traden is geen inhoudelijke crypto discussie. Heb idd geen punt kunnen ontdekken uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hier een stukje van FinancElle over FO:

https://www.financelle.nl...nodig-stoppen-met-werken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Euh, nou dat is voor iedereen persoonlijk. Financiele instellingen zoals verzekeraars zorgen er vaak voor dat elke deelnemer obligaties afneemt om het risico/fluctuactie te dempen. Naarmate een persoon ouder wordt gaan ze het aandeel gedeelte afbouwen en het obligatie gedeelte op bouwen.

Echter als je op lange termijn bekijkt hebben beleggingen in aandelen een hoger rendement dan in obligaties. Ik zelf heb geen obligaties. Wel ooit gehad, maar dat schoot niks op.
Met de huidige VRH regels en met de stijgende rente zijn obligaties inderdaad niet interessant. Ik overweeg meer om tzt een gedeelte in depositos te stoppen mits de rente niet weer terug gaat naar zeer lage niveaus. Dat zorgt er ook voor dat als er wél een crash komt, ik nog wat geld heb om weer extra in te stappen. En als er geen crash komt, dan mis je het exta misgelopen rendement ook niet echt, dus lijkt mij wel een goede hedge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Torgo schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Met de huidige VRH regels en met de stijgende rente zijn obligaties inderdaad niet interessant. Ik overweeg meer om tzt een gedeelte in depositos te stoppen mits de rente niet weer terug gaat naar zeer lage niveaus. Dat zorgt er ook voor dat als er wél een crash komt, ik nog wat geld heb om weer extra in te stappen. En als er geen crash komt, dan mis je het exta misgelopen rendement ook niet echt, dus lijkt mij wel een goede hedge.
Dat is gewoon het probleem met box3 totdat ze ooit werkelijk rendement (inclusief negatief) kunnen verrekenen. Je krijgt allerlei rare bijwerkingen en je moet goed nadenken om te voorkomen dat je de belasting relatief makkelijk kan ontwijken.

In de opzet zoals die nu op tafel ligt kan het bijvoorbeeld interessant zijn om met een hoge hefboom te werken waarbij het onderpand als cash gestald is op een bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 09:25
phantom09 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:15:
[...]

Zo die gaat flink stijgen. Van $21 in 2017 naar $550 nu.

Wel zie ik dat ze in 2022 nog steeds flink wat geld verbranden.

https://www.marketwatch.c...-profile?mod=mw_quote_tab
Klopt, ik hou ze ook goed in de gaten.
Ik ben ingestapt rond 60€.
De CEO heeft wel al een paar keer direct een kapitaalsverhoging uitgevoerd vlak na het publiceren van goed of heel goed nieuws. Dan worden die nieuwe aandelen zonder korting verkocht. Belangrijk is dat de marge goed zit, en de verkoop ookin de VS sterk stijgt. Ik heb er nog sterk vertrouwen in.

In elk geval, dit helpt om sneller FO te worden en het is in België volledig belastingsvrij rendement.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

MneoreJ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:52:
Tegenwoordig zijn de mondiale economieën nog dichter verweven met elkaar dan in 1929. Ik ben geen econoom, dus ik kan geen uitspraken doen over hoe waarschijnlijk het überhaupt is dat een depressie van die omvang nog eens kan gebeuren, en hoe dat wereldwijd dan uitpakt (genoeg die er beweren dat zoiets noooooit meer kan natuurlijk, wegens redenen), maar het zal vast niet zo simpel zijn dat je van "een 1929 scenario" kan spreken waar dan gewoon met een wereldindexfondsje voor gecompenseerd kan worden omdat de beurs in Timboektoe minder hard omlaag gaat. Wellicht komt zo'n grote krach daardoor dan inderdaad niet meer voor, of misschien wordt het nog wel erger omdat de muziek overal stopt.
Je zal bij dit ook politieke veranderingen in acht moeten nemen (nog onvoorspelbaarder). Wat als er in de VS opeens een communist ala Xi Jinping aan de macht komt en het gros van de bedrijven gaat nationaliseren. Dan zal je een uitvlucht hebben van de wereldwijde bedrijven vanuit de VS naar elders. Dan valt het VS deel opeens een stuk omlaag tot de bodem, en zal de rest ook vallen maar wellicht minder hard.

Een 1929 scenario is nog best mogelijk, maar eerder in semi losstaande markten met wispelturige regime veranderingen dan in een markt die zo verweven is met de wereldwijde economie. Oorlogen zijn ook nog een onvoorspelbare toevoeging in deze scenario's wat alles vervolgens vloeibaar maakt

Ook zal er nog best politiek een hard spel gespeeld kunnen worden door wel binnenlandse investeerders te vergoeden voor een nationalisatie actie, maar buitenlandse investeerders (uit onvriendelijke staten) een dikke middelvinger te geven.

Hiervoor is het natuurlijk niet de oplossing om van een S&P500 fonds te switchen naar een fonds dat de wereld marktkapitalisatie volgt. Maar eerder een deel vermogen dat buiten dit type beleggingen zit, en je eenvoudig kan aanspreken. Een deposito in de boedel van een failliete bank waar je 1 van de velen bent die wacht op een nationaal compensatieschema is op dat punt ook niet ideaal ;)

De keuze om de wereld te volgen ipv van een bepaalde markt (VS, Europa, Developed, Emerging, of verder specifiekere keuze) is om het gewoon uit te middelen en niet een actieve keuze te maken tussen markten. Dat betekend dus minder rendement dan de bovenste maar wel meer rendement dan de onderste(n) voor elke periode zonder dat je daarvoor zelf actieve keuzes hoeft te maken om te switchen van markt naar markt.

Uit het artikel Has Europe picked up the equities baton from the US? een eenvoudige grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://content.ftserussell.com/sites/default/files/april_blog_europe_returns_time_series.png
Source: FTSE Russell. Data through March 31, 2023. Past performance is no guarantee to future results.

--edit:
En nog een extra blog artikel met wat geschiedenis over de laatste decennia.
https://www.bankeronwheel...national-diversification/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

rube schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:11:
Als je je uitschrijft in Nederland en emigreert, schrijf je je ergens anders is. Meestal betaal je dan daar de lokale belastingen die van toepassingen zijn.
Maar het is erg afhankelijk van de details (welk land, welk inkomen, welk vermogen, welke verdragen etc.).
Elke belastingdienst zal het anders behandelen. De Nederlandse is wel alert op mensen die claimen te emigreren maar waar het vermoeden bestaat dat men zich niet ergens anders heeft ingeschreven en dat men nog het gros van de tijd (op jaarbasis) in NL is.

De meeste landen zijn ook aangesloten bij het "Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes" en zullen informatie met elkaar uitwisselen, bijvoorbeeld op basis van "AEOI / CRS". Het ene land zal er actiever gebruik van maken dan het andere, juist om belastingontduiking tegen te gaan. Maar zelf kiezen voor een mild belastingregime waar vermogen minimaal belast wordt is natuurlijk geen ontduiking :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:52
Qwerty-273 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Elke belastingdienst zal het anders behandelen. De Nederlandse is wel alert op mensen die claimen te emigreren maar waar het vermoeden bestaat dat men zich niet ergens anders heeft ingeschreven en dat men nog het gros van de tijd (op jaarbasis) in NL is.
Zoals bij dit stel:
https://www.nu.nl/eindhov...s-miljoen-euro-boete.html

Lekker snugger ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Beetje een simpel artikeltje. Denk dat menig Tweaker die al enige tijd met dit onderwerp bezig is daar niks van gaat leren.

De crux van het hele FO verhaal is ook niet zo simpel als "25x je jaaruitgaven" zoals ze daarin aangeeft; da's erg Amerikaans, generalistisch (wat nou als ik het prima vind mijn vermogen half op te eten tegen de tijd dat ik 94 ben?) en ondertussen gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
BFmango schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Beetje een simpel artikeltje. Denk dat menig Tweaker die al enige tijd met dit onderwerp bezig is daar niks van gaat leren.

De crux van het hele FO verhaal is ook niet zo simpel als "25x je jaaruitgaven" zoals ze daarin aangeeft; da's erg Amerikaans, generalistisch (wat nou als ik het prima vind mijn vermogen half op te eten tegen de tijd dat ik 94 ben?) en ondertussen gedateerd.
Dat is een keuze die iedereen zelf kan maken. Het er staat nergens dat je verplicht bent om exact hetzelfde te doen. Het is alleen een aanbeveling. En de 4% regel is zo slecht nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BFmango
phantom09 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Dat is een keuze die iedereen zelf kan maken. Het er staat nergens dat je verplicht bent om exact hetzelfde te doen. Het is alleen een aanbeveling. En de 4% regel is zo slecht nog niet.
Nee dat klopt.

Maar ik vind het een te simpel artikeltje dat veel te weinig diepgang geeft, en da's mijn keuze :)

Je hoeft echt niet 25x je jaaruitgaven bij elkaar te krijgen als je hypotheek over 15 jaar is afgelost (scheelt ineens pakweg 12.000 euro per jaar aan de uitgavenkant maar geen woord wordt daarover gerept), je verder geen vreemde kosten verwacht, AOW en pensioen hebt, wil FIRE'en vanaf je 60e en geen monstererfenis voor je kind(eren) wil achterlaten.

Edit: dat is echt typisch voor het Amerikaanse model: hypotheek tot je dood, geen AOW/pensioen, je kinderen hebben het financieel zwaar en je wil ze 'alles gunnen' want family matters dus er moet een erfenis zijn en ze moeten naar een dure universiteit, etc. etc.

[ Voor 14% gewijzigd door BFmango op 24-07-2023 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BFmango schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Wellicht iets te negatief, maar het lijkt mij de zoveelste blogger die wil cashen op de versimpelde variant van wat we in dit topic bespreken. Dan moet het wel toegankelijk zijn...

Zo zijn er wel meer die vaak in de media verschijnen en er een levendige social media-aanwezigheid op nahouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rube
Ik vraag me af waarom dit vrij standaard/simpel artikel uit 2018(!) opeens opduikt hier :?
Prima voor een kennismaking met FI, verder niet. Let's move on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wat vinden jullie dan van het volgende artikel:

https://www.financieelona...om-te-stoppen-met-werken/

Heeft mr. FOB gelijk om meer dan 1,7 miljoen euro opzij te leggen als je netto 3000 euro per maand wilt gebruiken? Dan ga je uit van een swr van iets meer dan 2 i.p.v. de swr van 4.

Beetje zwaar overdreven.

[ Voor 43% gewijzigd door phantom09 op 26-07-2023 00:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Zoals mr. FOB aangeeft gaat hij uit van een WR van 3.5% (en geen AOW en/of Pensioen). Dat is aardig binnen de bandbreedte van de alom gehanteerde 3-4% range. Vergeet niet dat de VRH ook betaald moet worden....

Als jij andere aanames wilt doen zoals een hogere WR (of de VRH wilt negeren) of wel wilt rekenen met AOW, pensioen, interen op kapitaal, lagere uitgaven hebt, geld blijft verdienen etc, dan kun je dat allemaal doen. Het is jouw plan, jouw pad ;).

Ik ga wel uit van (wat) AOW en Pensioen en kom (o.a.) daardoor op een iets hogere (S)WR uit, maar ik denk dat de berekening van mr. FOB niet zo heel gek is met de aangegeven aanames.

Wil je substantieel minder vermogen nodig hebben, zorg dat je niet te ver van je AOW leeftijd af bent en/of geef (veel) minder uit en/of zorg dat je een hogere S(!)WR weet te creëren (nogal Risky :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 00:56:
Zoals mr. FOB aangeeft gaat hij uit van een WR van 3.5% (en geen AOW en/of Pensioen). Dat is aardig binnen de bandbreedte van de alom gehanteerde 3-4% range. Vergeet niet dat de VRH ook betaald moet worden....

Als jij andere aanames wilt doen zoals een hogere WR (of de VRH wilt negeren) of wel wilt rekenen met AOW, pensioen, interen op kapitaal, lagere uitgaven hebt, geld blijft verdienen etc, dan kun je dat allemaal doen. Het is jouw plan, jouw pad ;).

Ik ga wel uit van (wat) AOW en Pensioen en kom (o.a.) daardoor op een iets hogere (S)WR uit, maar ik denk dat de berekening van mr. FOB niet zo heel gek is met de aangegeven aanames.

Wil je substantieel minder vermogen nodig hebben, zorg dat je niet te ver van je AOW leeftijd af bent en/of geef (veel) minder uit en/of zorg dat je een hogere S(!)WR weet te creëren (nogal Risky :+ ).
Hij geeft volgende aan:

-SWR van 3,5%
-2% inflatie
-rekening houden met VRH

Aandelen renderen op lange termijn circa 8% en hij geeft aan dat de VRH in 2027 voor aandelen eop 2,7% komt: https://www.financieelona...n-gerealiseerd-rendement/

Dus zou het reken sommetje moeten worden 8-2-2,7=2,7% SWR.
Stel dus dat je 3000 netto per maand wil hebben, dan geef mr fob aan dat je dan €1.750.971 nodig hebt.
Bij een SWR van 2,7% heb je echter € 3936,- per maand netto.
En dit komt denk ik omdat hij o.a. in obligaties belegt en rekening houd met een lager rendement.

Geef je deze €1.750.971 weer in de duthcfirecalc en ga je uit van taxfree maar 2,7% servicefee (de VRH in 2027) en zonder pensioen dan km je uit op 99,84% zekerheid.

Natuurlijk wil je niet stoppen met werken en na 10-15 jaar er achter komen dat de pot bijna leeg is. Of dat je al boven de AOW leeftijd bent en dan merkt dat je reserves erg laag zijn en je moeilijk of niet aan een baan kan komen.

Ik zelf ga wel rekening houden met het pensioen dat ik ontvang. Ik hou bewust geen rekening met het voordeel dat ik straks mijn hypotheek afgelost hebt en mijn vrouw ook een pensioen krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 26-07-2023 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:39:

Heeft mr. FOB gelijk om meer dan 1,7 miljoen euro opzij te leggen als je netto 3000 euro per maand wilt gebruiken? Dan ga je uit van een swr van iets meer dan 2 i.p.v. de swr van 4.

Beetje zwaar overdreven.
Als je het artikel leest zie je dat hij gewoon de standaard 3,5%+VRH volgt. Helemaal niet zwaar overdreven.

Het probleem is vooral de VRH die er hard inhakt en waarschijnlijk nog zwaarder gaat worden. Naarmate je maandelijkse uitgaven hoger zijn hakt deze VRH er steeds harder in. Je ziet in het artikel ook het verschil tussen 1 persoon die 3000eur uitgeeft of 2 personen 1500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Ik zelf ga wel rekening houden met het pensioen dat ik ontvang. Ik hou ik rekening bewust niet het voordeel mee dat ik straks mijn hypotheekagelost hebt en mijn vrouw ook een pensioen krijg.
Waarom zou je daar geen rekening mee houden? Als je meer veiligheid wil, verlaag dan je SWR maar ik snap nooit waarom je bepaalde zaken die een zekerheid zijn buiten beschouwing zou laten. Juist door een zo realistisch mogelijk beeld neer te zetten kun je gaan spelen met parameters (hogere inflatie, lagere SWR etc) en zien wat de impact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Je ziet nu al met de wijziging van het pensioenstelsel dat pensioen en AOW helemaal niet zo zeker zijn. Je gaat natuurlijk nog pensioen krijgen maar het is niet meer zo zeker als voor de wijziging wat je gaat krijgen. AOW over 20+ jaar vind ik al helemaal onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Mirved schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:54:
Je ziet nu al met de wijziging van het pensioenstelsel dat pensioen en AOW helemaal niet zo zeker zijn. Je gaat natuurlijk nog pensioen krijgen maar het is niet meer zo zeker als voor de wijziging wat je gaat krijgen. AOW over 20+ jaar vind ik al helemaal onzeker.
Dat je een bepaalde mate van onzekerheid in je pensioen meeneemt snap ik (doe ik ook) want dat is inderdaad geen zekerheid, maar je afbetaald huis niet meenemen snap ik niet. Het is een dermate significant bedrag dat het je hele berekening onzin maakt als je het niet meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mirved schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:54:
Voor de wijzigingen was het ook niet zeker. Kijk hoe lang ze bevroren waren. Niks is zeker in het leven, en zeker ook niet de rendementen op je index fondsen. Het kan best dat pensioenen tegenvallen, maar niet dat ze er niet zijn. AOW beperken voor mensen met hoog pensioen zie ik nog wel gebeuren, maar gewoon pensioen en AOW niet meerekenen vind ik ook wel erg pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:45
phantom09 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Hij geeft volgende aan:

-SWR van 3,5%
-2% inflatie
-rekening houden met VRH

Aandelen renderen op lange termijn circa 8% en hij geeft aan dat de VRH in 2027 voor aandelen eop 2,7% komt: https://www.financieelona...n-gerealiseerd-rendement/

Dus zou het reken sommetje moeten worden 8-2-2,7=2,7% SWR.
Stel dus dat je 3000 netto per maand wil hebben, dan geef mr fob aan dat je dan €1.750.971 nodig hebt.
Bij een SWR van 2,7% heb je echter € 3936,- per maand netto.
En dit komt denk ik omdat hij o.a. in obligaties belegt en rekening houd met een lager rendement.

Geef je deze €1.750.971 weer in de duthcfirecalc en ga je uit van taxfree maar 2,7% servicefee (de VRH in 2027) en zonder pensioen dan km je uit op 99,84% zekerheid.

Natuurlijk wil je niet stoppen met werken en na 10-15 jaar er achter komen dat de pot bijna leeg is. Of dat je al boven de AOW leeftijd bent en dan merkt dat je reserves erg laag zijn en je moeilijk of niet aan een baan kan komen.

Ik zelf ga wel rekening houden met het pensioen dat ik ontvang. Ik hou ik rekening bewust niet het voordeel mee dat ik straks mijn hypotheekagelost hebt en mijn vrouw ook een pensioen krijg.
Het niet meenemen van zaken als bijvoorbeeld een huis maakt het toch veel moeilijker om te rekenen?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar onze uitgaven. Die worden zonder hypotheek ca. 1/3 lager.
Simpel met 25 keer de jaaruitgaven gerekend geeft dat voor ons een benodigd vermogen van 750K of 1.125 miljoen.
Net zo voor het pensioen van je vrouw: al is het een klein pensioen, het heeft al snel forse gevolgen voor je benodigd vermogen. Bij 750 euro per maand gaat het alweer om 225K aan extra benodigd vermogen.

Bij ons zou het niet meenemen van het huis en het niet meerekenen van het pensioen van mijn partner ongeveer 600K schelen in het benodigd vermogen bij een 4%SWR. Wat mij betreft geen wisselgeld.

(We zitten btw iets anders in de wedstrijd: FMA is meer het doel)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:52
Ik sta er simpel, misschien te simpel, in. Ik ga gewoon uit van AOW en een prima pensioen. Mijn doelbedrag is alleen gebaseerd om het gat te overbruggen van stoppen met werken tot het ontvangen van AOW/pensioen. Er hoeft in principe amper vermogen over te zijn als AOW/pensioen begint.

Stel onze uitgaven zijn tegen die tijd gemiddeld €30.000 per jaar en we willen 15 jaar eerder stoppen met werken, dan hebben we een pot nodig van 'slechts' €450.000. We nemen dan dus elk jaar meer dan 6% op van de pot. Hoeveel er dan nog in de markt zit, geen idee, misschien amper wat.

Door deze instelling dat het ons vooral om overbrugging gaat en niet om vermogensbehoud, en dat we uitgaan van AOW/pensioen, maakt dat ons doelbedrag relatief laag is tov wat ik hier soms voorbij zie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
SvV_Ying schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:15:
Ik sta er simpel, misschien te simpel, in. Ik ga gewoon uit van AOW en een prima pensioen. Mijn doelbedrag is alleen gebaseerd om het gat te overbruggen van stoppen met werken tot het ontvangen van AOW/pensioen. Er hoeft in principe amper vermogen over te zijn als AOW/pensioen begint.

Stel onze uitgaven zijn tegen die tijd gemiddeld €30.000 per jaar en we willen 15 jaar eerder stoppen met werken, dan hebben we een pot nodig van 'slechts' €450.000. We nemen dan dus elk jaar meer dan 6% op van de pot. Hoeveel er dan nog in de markt zit, geen idee, misschien amper wat.

Door deze instelling dat het ons vooral om overbrugging gaat en niet om vermogensbehoud, en dat we uitgaan van AOW/pensioen, maakt dat ons doelbedrag relatief laag is tov wat ik hier soms voorbij zie komen.
Zo staan wij er eerlijk gezegd ook in. We hopen wel ooit nog kinderen te mogen krijgen, die willen we natuurlijk graag op weg helpen en als het kan iets na laten. Wat betreft geld nalaten nemen we dus ook zeker mee dat beide ouders in een gemiddeld/bovengemiddeld koophuis wonen en wij allebei maar met 1 broer/zus hebben. Als er niks geks gebeurd zal dat dus nog een mooie erfenis opleveren die weer aan onze eigen kinderen door kunnen geven. Zo hoeven we zelf alleen het gat tot AOW/pensioen te overbruggen (met een beetje speling uiteraard), maar gaan we niet zitten zweten tot we 1,5 miljoen op de bank hebben zodat we kunnen leven van het rendement. Het geld mag gewoon op.

We gaan ons niet nu al rijk rekenen met dikke erfenissen want er kan natuurlijk altijd van alles gebeuren. Maar net doen alsof het niet bestaat is net zo goed jezelf voor de gek houden. Dan heb je straks 1,5 miljoen op de bank en kan je eindelijk (10 jaar later dan je gewild had) met pensioen, komt er ineens nog een paar ton aan erfenissen je kant op. Voelt ergens cru, maar het is toch de realiteit. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van het leeftijdsverschil tussen jezelf en je ouder. Is er veel verschil dan weet je (helaas) al op tijd waar je aan toe bent, zijn je ouders nog relatief jong dan zal je er iets flexibeler mee om moeten gaan. Benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
ManzokuSan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:59:
We gaan ons niet nu al rijk rekenen met dikke erfenissen want er kan natuurlijk altijd van alles gebeuren. Maar net doen alsof het niet bestaat is net zo goed jezelf voor de gek houden. Dan heb je straks 1,5 miljoen op de bank en kan je eindelijk (10 jaar later dan je gewild had) met pensioen, komt er ineens nog een paar ton aan erfenissen je kant op. Voelt ergens cru, maar het is toch de realiteit. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van het leeftijdsverschil tussen jezelf en je ouder. Is er veel verschil dan weet je (helaas) al op tijd waar je aan toe bent, zijn je ouders nog relatief jong dan zal je er iets flexibeler mee om moeten gaan. Benieuwd hoe anderen hier naar kijken.
Ik zou zeggen, hou jezelf voor de gek, reken niet op erfenissen en denk dat je ouders het eeuwige leven hebben.

Dat is namelijk niet zo, maar de klap die je krijgt als ze overlijden is al erg genoeg, en tenzij je ouders hun financiële huishouding, hun medisch dossier en al hun toekomstplannen volledig met je gedeeld hebben (dat kan best, maar hoeft niet zo te zijn) weet je niet hoe groot die erfenis precies gaat worden. Wat je dan krijgt voelt beter als extraatje dan als ding dat je al netjes op de planning gezet hebt. Kun je er eerder van stoppen of extra riant gaan leven of een goed doel enorm blij maken? Da's dan mooi meegenomen. Maar als je ermee wil rekenen denk ik dat je beter kunt sturen op schenkingen met de warme hand -- het eerder regelen heeft voor iedereen voordelen.

Hele subjectieve mening van iemand die 3 jaar geleden (pas? alweer?) de laatste rites mocht uitvoeren en daarbij heel goed wist dat er bijkans niks over zou blijven. De uitvaartverzekering dekte de kosten, dat was het wel. Maar al had het me een miljoen opgeleverd, ik had dat miljoen natuurlijk graag ingeruild. Helaas, zo werkt dat natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 09:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hier gaan we uit van 0 erfenissen.
Iedereen kan tegenwoordig eventueel 100 worden. Tegen die tijd is alles weer totaal anders.
En je weet nooit hoeveel er echt in zo'n erfenis zit.
Aan mijn ouders kant zal het mij niet verbazen als ik inmiddels onterfd ben (de relatie is zeer slecht). Niet dat hier iets te erven is, zal waarschijnlijk nog moeten lappen om ze een waardig afscheid te kunnen geven als het zover is.
Over de kant van mijn vrouw heb ik niets over te zeggen.
Aangezien we zelf doelen op minimaal rond komen later. Dus weinig uitgaven en dus ook weinig geld nodig.
Is een erfenis ook niet nodig in elk geval houden de plannen er geen rekening mee. Er is immers een kans dat ik al bijna aow ontvang voordat die erfenis aanwezig is. En wellicht is die al op door allerlei zorgkosten.
En ik zie mensen waar ik eventueel erfgenaam van ben liever als mens dan als een zak geld.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Het inschatten van de hoogte en jaartal dat de erfenis komt is zeer lastig. In mijn berekeningen heb ik gerekend met de leeftijd van 100 voor mijn ouders en erfenis ter waarde van 50% van de ouderlijke woning (andere helft gaat naar mijn broer). Deze waarde indexeer ik niet. Hiermee reken ik naar mijn mening zeer conservatief.

Omdat ik voor lean-fire ga heeft het voor mijn plannen wel invloed in een pessimistisch scenario. Met erfenis haal ik de 100 voordat mijn kapitaal op zou zijn en zonder erfenis is dat op mijn 88e

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FankdeRouw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 18:13
R.van.M schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:02:
Het inschatten van de hoogte en jaartal dat de erfenis komt is zeer lastig. In mijn berekeningen heb ik gerekend met de leeftijd van 100 voor mijn ouders en erfenis ter waarde van 50% van de ouderlijke woning (andere helft gaat naar mijn broer). Deze waarde indexeer ik niet. Hiermee reken ik naar mijn mening zeer conservatief.

Omdat ik voor lean-fire ga heeft het voor mijn plannen wel invloed in een pessimistisch scenario. Met erfenis haal ik de 100 voordat mijn kapitaal op zou zijn en zonder erfenis is dat op mijn 88e
Het zou zomaar kunnen dat met de ontwikkelingen in de zorg, dat je ouders hun huis zelf moeten opeten. Persoonlijk kijk ik niet na erfenissen. Het is niet mijn geld! Mocht er iets komen is dat extra, niet in de basis.

Aow zou ik ook geen rekening mee houden. Kijk naar de landen om ons heen. Meestal is het een vangnet voor als er geen pensioen is opgebouwd. (vergelijk het met bijstand) Heb je een redelijk pensioen, dan krijg je niets.

Naar een gunstige uitkomst rekenen is erg makkelijk. Je kan ook aanvoeren dat de kosten op latere leeftijd juist hoger worden. Denk aan zorgkosten en onderhoud huis en tuin als je dat zelf niet meer kan doen.

Ben zelf nu bijna 7 jaar gestopt met werken en FO. Het is erg lastig om te reken ver in te toekomst met alle die variabelen. Als ik zie welke veranderingen de afgelopen jaren al hebben plaatsgevonden. Geloof me 1 jaar 10% inflatie op het moment dat je FO bent hakt er hard in. Daarom ben ik blij dat ik behoudend heb gerekend.

[ Voor 3% gewijzigd door FankdeRouw op 26-07-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
FankdeRouw schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:23:
[...]
Ben zelf nu bijna 7 jaar gestopt met werken en FO. Het is erg lastig om te reken ver in te toekomst met alle die variabelen. Als ik zie welke veranderingen de afgelopen jaren al hebben plaatsgevonden. Geloof me 1 jaar 10% inflatie op het moment dat je FO bent hakt er hard in. Daarom ben ik blij dat ik behoudend heb gerekend.
Nice, ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Zelf heb ik het idee om een soort van 'levensstijlbuffer' in te bouwen. Het is w.m.b. namelijk een illusie om te denken dat je één specifieke levensstijl met bijbehorend uitgavenpatroon hebt waarmee je 100% gelukkig kan zijn.

Denk aan hier en daar wat laaghangend fruit qua uitgaven wegstrepen / luxe inleveren en daarmee aanzienlijke besparingen doen. Op dit moment gaan we namelijk wel vaak op vakantie, maar dat kan ook best wat minder (luxe).

Niet in zoverre dat we dan meteen heel sober gaan leven, maar wel om daarin onszelf ook wat flexibiliteit aan te meten binnen een bepaalde bandbreedte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
FankdeRouw schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat met de ontwikkelingen in de zorg, dat je ouders hun huis zelf moeten opeten. Persoonlijk kijk ik niet na erfenissen. Het is niet mijn geld! Mocht er iets komen is dat extra, niet in de basis.

Aow zou ik ook geen rekening mee houden. Kijk naar de landen om ons heen. Meestal is het een vangnet voor als er geen pensioen is opgebouwd. (vergelijk het met bijstand) Heb je een redelijk pensioen, dan krijg je niets.

Naar een gunstige uitkomst rekenen is erg makkelijk. Je kan ook aanvoeren dat de kosten op latere leeftijd juist hoger worden. Denk aan zorgkosten en onderhoud huis en tuin als je dat zelf niet meer kan doen.

Het probleem is dat je bepaalde aannames moet maken. Ik ben het met je eens dat je niet te rooskleurig moet rekenen, maar wel realistisch moet blijven. Het wegstrepen van alles zoals in jouw voorbeeld AOW en pensioen en paar posts erboven eigen huis is het tegenoversgestelde. Je gaat een dermate onrealistisch scenario maken dat je uiteindelijk 10-20 jaar langer moet doorwerken en waarschijnlijk met meerdere miljoenen de kist in gaat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Eens. Je kan wel volledige zekerheid creëren, maar dan zit je in 99% van de scenarios te veilig. En daarmee heb je weer het risico dat veel keuzes die je eigenlijk zou willen maken aan je voorbij gaan in je streven naar zekerheid.

Ik streef zelf ook meer naar de variant (zoals hierboven) waarbij je bewust bent dat je niet 100% zekerheid hebt maar dat je zo nodig ofwel iets soberder gaat leven (vakantie minder of minder luxe, niet noodzakelijke spullen niet vervangen, etc) of af en toe wat gaat werken. Niks mis mee voor mij.

Wat betreft erfenissen is niet meerekenen wat raar als je weet wat er ongeveer is en hoe ouders in het leven staan. Ik zou niet een ooit te verwachten erfenis inrekenen om in jaar X in de toekomst mijn huisvesting en boodschappen van te betalen. Maar ik ga ik geen totaal studiefonds bij elkaar sparen/beleggen voor de kinderen als de kans 95% zeker is dat tegen de tijd dat ze zouden kunnen gaan studeren er een erfenis vrijkomt die dat afdekt.

Goed om wat extra marge in te bouwen en bewuste keuzes te maken, maar het leven laat zich niet vangen in spreadsheets en je kan altijd nog keuzes maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 12:19
Ik kan het maar niet vinden, maar stel dat ik met mijn IKB - budget (https://www.p-direkt.nl/i...zebudget-ikb/gevolgen-ikb) een fiets koop + werkbeverbijdragen, wordt dit dan gezien als inkomen of niet? Ik probeer namelijk zo weinig mogelijk inkomen te hebben i.v.m. huurtoeslag en kan het nergens echt duidelijk vinden...

[ Voor 6% gewijzigd door RaiderZ op 26-07-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@RaiderZ ik zou gewoon een proefberekening aanvragen bij P-Direkt. Dan kan je zelf zien hoe de keuzes met het IKB uitpakken op het loon.
Het is dus raadzaam om de gevolgen van de door u gewenste keuzecombinatie goed te bekijken. U kunt een proefberekening van uw salaris aanvragen via het P-Direktportaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
phantom09 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:39:

Beetje zwaar overdreven.
Er is natuurlijk al het nodige gezegd. Maar persoonlijk denk ik dat de vraag natuurlijk ook een beetje is hoe 'realistisch' het is om in een FO setting nog 3000 netto per maand uit te geven. Sure, alles is mogelijk. Maar als ik gewoon kijk naar onze maandelijkse uitgaven op dit moment, gezin met 2 kids. Dan halen wij bij lange na geen 3k in de maand aan uitgaven na aftrek van de huidige kosten van de kids en de periodieke woonlasten.

Dus behoudens indien de 3k netto inclusief nog af blijven lossen van een hypotheek is, klinkt mij dit meer een beetje in de richting van een fat FIRE. Dat je meer geld nodig hebt om een FO status te bereiken met mogelijkheid om meer geld uit te geven, lijkt mij nogal wiedes. Maar de vraag is in wat voor een mate dit je persoonlijke ambities zijn.

En niet alleen gekeken op het moment dat je een FO status bereikt, maar ook voor de lange termijn. Dit is natuurlijk allemaal nogal vrij persoonlijk. Maar ik denk ergens dat 3k netto per maand (excl. hypotheek aflossing) ruim bovengemiddeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 12:19
Qwerty-273 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:23:
@RaiderZ ik zou gewoon een proefberekening aanvragen bij P-Direkt. Dan kan je zelf zien hoe de keuzes met het IKB uitpakken op het loon.

[...]
Heb (denk) ik niks aan, die zegt gewoon kei leuk dat ik 2.000 erbij krijg want het wordt uitbetaald, maar dit zegt nog steeds niet of dit toetsbare inkomen is.
Pagina: 1 ... 148 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.