| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Maar dat is 6 weken na de definitieve vaststelling toch, of 6 weken na ontvangst voorlopige aanslag?Requiem19 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:05:
[...]
In aanvulling op de link hierboven: houd de termijn goed in de gaten. Je hebt 6 weken vanaf de dagtekening op de aanslag inkomstenbelasting om bezwaar in te dienen.
Deze site geeft wel een aardige samenvatting: https://civra.nl/fiscaal/bezwaar-tegen-box-3-over-2022
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Bij een landelijke supermarktketen ging het precies zo (ook met SAP). Project van een paar miljoen en vervolgens werd na bijna 3 jaar de stekker uit het project getrokken en gingen ze toch weer met het oude spinnenweb aan systemen verder.Krisp schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:41:
[...]
Ik begrijp uit derde hand dat dit letterlijk is hoe het bij de Belastingdienst eraan toe ging. Het out-of-the-box systeem heette SAP.
Ontopic:
Afgelopen tijd heb ik de financiën minder gedetailleerd in de gaten gehouden, maar ik merk wel dat de wekelijkse boodschappen een significant groter stuk van de uitgaven opslurpen dan eerder. Zo schrok ik afgelopen week weer eens van de prijs van een kilo uien. In mijn hoofd waren die ongeveer een euro per kg, maar ik mocht gewoon 2,30 afrekenen.
Dit zorgt er wel voor dat we bewust iets minder vaak uit eten gaan of iets laten bezorgen. Want ook dat is allemaal snel duurder geworden.
Op de lange termijn zal het waarschijnlijk een hobbeltje in de weg zijn, maar onze spaarquote is daardoor wel echt wat lager dan eerst.
[ Voor 39% gewijzigd door Muse op 03-07-2023 16:25 ]
Yes - gaat om de definitieve aanslag.DualDevil schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:13:
[...]
Maar dat is 6 weken na de definitieve vaststelling toch, of 6 weken na ontvangst voorlopige aanslag?
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2023 17:02 ]
Volgens mij is het sowieso niet mogelijk bezwaar te maken tegen een voorlopige aanslag.Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:01:
Ik heb een voorlopige aanslag. Heeft het zin om nu al bezwaar te maken, of kan ik beter wachten tot de definitieve? Kijkend naar de voorgaande jaren zal dat waarschijnlijk over een paar jaar zijn. De jurisprudentie zal tegen die tijd vast al weer een stukje verder zijn.
Je kunt geen bezwaar aantekenen tegen een voorlopige aanslag. Nevermind dubbel.Zr40 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:01:
Ik heb een voorlopige aanslag. Heeft het zin om nu al bezwaar te maken, of kan ik beter wachten tot de definitieve? Kijkend naar de voorgaande jaren zal dat waarschijnlijk over een paar jaar zijn. De jurisprudentie zal tegen die tijd vast al weer een stukje verder zijn.
En komen beleggers die geen bezwaarschrift indienen niet in aanmerking voor een mogelijke verlaging van de VRH belasting?
Klagen en bezwaar maken is blijkbaar de enige manier om ooit in de toekomst je recht te halen.phantom09 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:30:
Gaan we nu net als de spaarders in het verleden geklaagt hebben over de oneerlijke 1,2% VRH belasting klagen over VRH en flink verliezen in 2022?
En komen beleggers die geen bezwaarschrift indienen niet in aanmerking voor een mogelijke verlaging van de VRH belasting?
Dus ja.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Logisch en een goede zaak. Toen ik las dat deze regeling ingeperkt gaat worden tot 500.000 euro (tot die tijd wist ik niet dat hij überhaupt bestond) viel ik bijna van mijn stoel. Het probleem is dat er feitelijk geen verplichting tot terugbetaling bestaat, omdat de dga de voorwaarden van de lening bepaalt en deze ook onbeperkt kan doorrollen. Daardoor kan de lening oneindig worden doorgerold. Bij werknemers zou je een vergelijkbare situatie kunnen creëren door een laag (of geen?) salaris te combineren met toegang tot een leenfaciliteit (bijvoorbeeld het recht om max. 100.000 euro per jaar van de werkgever te lenen, plus natuurlijk het bijlenen van betaalde rente), waarbij de (ex) werknemer en zijn eventuele erfgenamen zelf mogen bepalen wanneer ze deze lening terugbetalen. Op deze manier hoeft er nooit belasting te worden betaald. Sterker: er ontstaat wel een aftrekpost in de vermogensbelasting (daar staat wel tegenover dat de bv vpb moet betalen over de renteinkomsten, voor zover die bijdragen aan de fiscale winst).Orangelights23 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:39:
Wat vinden jullie van het feit dat het in veel Europese landen verboden is om geld te lenen van je eigen bv? Ik woon in Zweden en als ik geld zou willen lenen van mijn eigen bv, beland ik of in de gevangenis of ik moet een hoge boete betalen. Belangrijkste reden hiervoor is om zowel individuen als organisaties te beschermen.
Hoe vaker ik zaken doe en mijn kennis vergroot over het hebben van eigen bedrijven in andere Europese landen en dit vergelijk met Nederland, ben ik alleen maar jaloers op de regels in Nederlandvan aftrekposten tot aan eenvoudige subsidies en grote kapitaalinvesteringen; bijna alles is voordeliger en goedkoper in Nederland. Dus mochten er mensen zijn die buitenlandse ambities hebben, lees je echt goed in de lokale regels want Nederland is 1 van de beste Europese landen qua belasting- en kostenverlaging.
Volgens mij zit ik nu bij die supermarktMuse schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:18:
[...]
Bij een landelijke supermarktketen ging het precies zo (ook met SAP). Project van een paar miljoen en vervolgens werd na bijna 3 jaar de stekker uit het project getrokken en gingen ze toch weer met het oude spinnenweb aan systemen verder.
Onze boodschappen zijn inderdaad ook (een stuk) duurder geworden. Deels ook doordat we gebruik maken van AH premium + koopzegels. Die koopzegels tikken wel aan bovenop het bedrag van de boodschappen zelf, maar aangezien we toch iedere week laten bezorgen is het wel de moeite waard.Muse schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:18:
[...]
Ontopic:
Afgelopen tijd heb ik de financiën minder gedetailleerd in de gaten gehouden, maar ik merk wel dat de wekelijkse boodschappen een significant groter stuk van de uitgaven opslurpen dan eerder. Zo schrok ik afgelopen week weer eens van de prijs van een kilo uien. In mijn hoofd waren die ongeveer een euro per kg, maar ik mocht gewoon 2,30 afrekenen.
Dit zorgt er wel voor dat we bewust iets minder vaak uit eten gaan of iets laten bezorgen. Want ook dat is allemaal snel duurder geworden.
Op de lange termijn zal het waarschijnlijk een hobbeltje in de weg zijn, maar onze spaarquote is daardoor wel echt wat lager dan eerst.
Ze geven 6% rente op het bedrag wat je met koopzegels spaart. Zo hebben we inmiddels 45 euro gespaard op 750 euro.
FO word je er niet van maar het is wel een leuk extraatje en 6% deelt nog geen enkele bank uit.
Maar die zegels zul je dan ook wel weer een keer inleveren, neem ik aan. Op die momenten name de rekening voor de boodschappen juist extra laag uit. Over de lange termijn middelt zich dat wel uit.JEightyFive schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Onze boodschappen zijn inderdaad ook (een stuk) duurder geworden. Deels ook doordat we gebruik maken van AH premium + koopzegels. Die koopzegels tikken wel aan bovenop het bedrag van de boodschappen zelf
Het spinnenweb was een bewuste hint welJEightyFive schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Volgens mij zit ik nu bij die supermarkt
Hier precies eender hoor, maar over de hele periode krijg je er ook weer geld voor terug. En AH Premium is al gratis door de korting die het op de bezorgbundel geeft. Het dubbel zo snel koopzegels sparen is nog een bonus daar bovenop.JEightyFive schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Onze boodschappen zijn inderdaad ook (een stuk) duurder geworden. Deels ook doordat we gebruik maken van AH premium + koopzegels. Die koopzegels tikken wel aan bovenop het bedrag van de boodschappen zelf, maar aangezien we toch iedere week laten bezorgen is het wel de moeite waard.
Ze geven 6% rente op het bedrag wat je met koopzegels spaart. Zo hebben we inmiddels 45 euro gespaard op 750 euro.
FO word je er niet van maar het is wel een leuk extraatje en 6% deelt nog geen enkele bank uit.
Als je toch al alles bij AH bestelt, zou je bijna stom zijn om geen Premium te nemen.
Dat vind ik persoonlijk idioot, of ik nu geld wil lenen vanuit de BV aan een derde of aan mijzelf dat moet ik zelf uit kunnen maken en niet de overheid. Daar staat ook een conform rentepercentage tegenover dus de BV heeft er ook nog eens baat bij.Orangelights23 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:39:
Wat vinden jullie van het feit dat het in veel Europese landen verboden is om geld te lenen van je eigen bv? Ik woon in Zweden en als ik geld zou willen lenen van mijn eigen bv, beland ik of in de gevangenis of ik moet een hoge boete betalen. Belangrijkste reden hiervoor is om zowel individuen als organisaties te beschermen.
Hoe vaker ik zaken doe en mijn kennis vergroot over het hebben van eigen bedrijven in andere Europese landen en dit vergelijk met Nederland, ben ik alleen maar jaloers op de regels in Nederlandvan aftrekposten tot aan eenvoudige subsidies en grote kapitaalinvesteringen; bijna alles is voordeliger en goedkoper in Nederland. Dus mochten er mensen zijn die buitenlandse ambities hebben, lees je echt goed in de lokale regels want Nederland is 1 van de beste Europese landen qua belasting- en kostenverlaging.
Jaloers? Ik kan niet wachten tot ik hier weg kan, ik ben zat van alle regels, de betutteling en de overheid die er alles aan doet om veel regels zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Er zullen vast veel regels in Zweden weer makkelijker zijn dan hier in Nederland (en dan vooral wonen en bouwen denk ik zo)
Ik heb een groot perceel en wilde graag een vergunning voor een bijgebouw. Je wilt niet weten aan hoeveel eisen het moet voldoen voordat je aan de slag kunt. Oh, je bent je woning aan het verbouwen en wilt tijdelijk een caravan ofzo in je tuin? Vergunning aanvragen en afrekenen. Bomen omzagen? Vergeet het maar, eerst even langs de gemeente. Het is idioot dat ik wel 100 bomen mag aanplanten zonder vergunning maar er 1 omzagen is zowat een misdrijf.
Het gezonde verstand heeft volledig plaatsgemaakt voor regels, beslissingen nemen waar elke mening telt en de burger zien als een soort melkkoe en pinapparaat of geldboom waar je maar aan kunt rammelen.
Ik vind persoonlijk dat je altijd moet de denkoefening maken: 'wat als ik een buurman zou hebben die zich niet aan de regels houdt?’
De beste remedie tegen regelities is zo goed mogelijk voor jezelf de zaken zo eenvoudig mogelijk maken. Voor alles wat je niet hebt of niet nodig hebt zijn er geen regels.
Over regels over huizen en wonen is Zweden veel lastiger dan Nederland. Heb zelf een huis laten bouwen hier. Aanvraag, toelichting, bewijs aanleveren, goedkeuring krijgen, alles duurde maanden. Het hebben van een eigen bedrijf is heel recht toe recht aan, alles daarbuiten zit vast in hierarchie en Zweedse traagheid. Als ik exact hetzelfde zou doen en zou vragen in Nederland, zou ik per jaar duizenden euro’s netto meer verdienen.
Is dit echt zo? Ergens voelt die Premium 'too good to be true'.
Hier nu anderhalf jaar premium. Kosten €12 per jaar.MB83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:18:
> Als je toch al alles bij AH bestelt, zou je bijna stom zijn om geen Premium te nemen.
Heeft tot nu toe bespaard zo’n €170 volgens de app:
- €58,52 korting biologisch
- €79,84 korting bonusbox premium
- €33 rente op de koopzegels
Daarnaast heb je ook sociale regels. Wellicht mag je wettelijk gezien die nudisten camping daar beginnen maar als je daarmee het hele dorp tegen je in het harnas jaagt werkt het ook nietSissors schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:22:
Ik denk bij iets als "Ik Vertrek" de #1 fout die gemaakt is denken dat je weggaat voor minder regels dan Nederland, alleen je ergens uitkomt waar er net zoveel zijn, maar onduidelijker waar je nu precies moet zijn ervoor.
Ik heb ook premium, simpelweg omdat de koopzegels en airmiles meer opleveren dan de € 12 per jaar. Maar deze berekening is wel een beetje misleidend, want de bonusbox korting die je zonder premium zou hebben wordt hier ook bij geteld. Het komt voor mij eigenlijk nooit voor dat ik per week gebruik maak van meer dan 5 bonusbox items. En als dat wel zou zijn, dan zouden alleen producten moeten meetellen die je anders niet kon selecteren.SvV_Ying schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Hier nu anderhalf jaar premium. Kosten €12 per jaar.
Heeft tot nu toe bespaard zo’n €170 volgens de app:
- €58,52 korting biologisch
- €79,84 korting bonusbox premium
- €33 rente op de koopzegels
En als ik dan toch bezig ben, 'rente op de koopzegels' zou eigenlijk 'korting op de boodschappen' moeten heten. Het is gewoon geen rente, want de opbrengst van koopzegels schaalt met de aankopen en niet met de tijd
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2023 21:49 ]
AH Premium is door Ahold niet in het leven geroepen om geld mee te verdienen, maar voor klantbinding. Die 12 euro per jaar is voor Ahold de spreekwoordelijke euro in je broekzak, maar het speelt perfect in op de "hollander" mentaliteit, ik heb er voor betaalt dus zal ik het maximale uithalen dat er in zit en dat is exact waar Ahold zijn klanten het liefste ziet dat ze standaard alles bij de AH kopen en niet meer bij de concurrentie binnenstappen of bestellen.MB83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:18:
> Als je toch al alles bij AH bestelt, zou je bijna stom zijn om geen Premium te nemen.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Goed punt, je merkt dat ook bij de Jumbo met hun spaarpunten, hoewel dat iets minder geraffineerd is dan de AH heb ik het idee.squaddie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:59:
[...]
AH Premium is door Ahold niet in het leven geroepen om geld mee te verdienen, maar voor klantbinding. Die 12 euro per jaar is voor Ahold de spreekwoordelijke euro in je broekzak, maar het speelt perfect in op de "hollander" mentaliteit, ik heb er voor betaalt dus zal ik het maximale uithalen dat er in zit en dat is exact waar Ahold zijn klanten het liefste ziet dat ze standaard alles bij de AH kopen en niet meer bij de concurrentie binnenstappen of bestellen.
En om de link met het topic maar te behouden: sinds we zijn verhuisd naar een kleiner dorp waar alleen een Jumbo zit doen we alleen daar nog de boodschappen. Wel iets duurder dan de Lidl waar we dat eerst altijd deden, maar dit is weer typisch een gevalletje tijd = geld. Denk ook aan de typische millenial-maaltijdboxen
In die zin ook een stukje lifestyle inflation gezien onze hoge spaarquote. Die paar honderd euro per jaar verschil bij verschillende posten als deze tikken op de lange termijn wel aan, maar zijn afgerond niet eens een % verschil. Dus daar gaan we dan ook niet op besparen.
En mocht het echt nodig zijn dan kan het altijd nog. Ik vind het in mijn vakantieperiode (onderwijs...) altijd veel minder erg om wat meer tijd kwijt te zijn aan dit soort zaken, aangezien de tijd niet meer schaars is. Dus in die zin is het misschien niet eens 'inleveren' na pensionering/RE, maar ook een andere tijdsinvulling. En dan natuurlijk een kopje koffie in de supermarkt doen met de boomers
Zoals anderen al benoemen, het is een middel voor klantbinding. Gekopieerd van bijvoorbeeld Amazon Prime, waar 80% van de VS liever bij Amazon koopt omdat ze al betaald hebben voor gratis bezorging.MB83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:18:
Wij hebben een bezorgbundel bij AH en met Premium krijg je 12 euro korting op een jaar. Dus Premium kost ons niets, maar geeft daar bovenop wel de voordelen van korting op bio-assortiment en extra snel koopzegels sparen.
Natuurlijk kun je je afvragen of de bezorgbundel een noodzaak is, maar het scheelt mij 1 tot 1,5 uur per week aan onderweg zijn om boodschappen te doen. Die tijd besteed ik liever aan mijn kinderen, dus dat heb ik er graag voor over.
De punten van Jumbo werkt bij mij totaal niet. Ik krijg af en toe een dreigend mailtje dat er punten zullen vervallen, maar ik doe daar gewoon niets mee.finsdefis schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:54:
[...]
Goed punt, je merkt dat ook bij de Jumbo met hun spaarpunten, hoewel dat iets minder geraffineerd is dan de AH heb ik het idee.
Bij AH kan die premium gewoon een rationele afweging zijn. Je kunt redelijk inschatten hoeveel bio en koopzegels je jaarlijks koopt en of premium dan een goede keus is. Voor iemand met een FO instelling volgens mij niet zo vreemd.
Heel vreemd en heel jammer. Mijn vrouw spaart ook gratis punten bij de Jumbo en die levert ze in voor 5 euro korting op de boodschappen. Of soms ruilt ze punten in voor een gratis product.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:36:
[...]
De punten van Jumbo werkt bij mij totaal niet. Ik krijg af en toe een dreigend mailtje dat er punten zullen vervallen, maar ik doe daar gewoon niets mee.
Bij AH kan die premium gewoon een rationele afweging zijn. Je kunt redelijk inschatten hoeveel bio en koopzegels je jaarlijks koopt en of premium dan een goede keus is. Voor iemand met een FO instelling volgens mij niet zo vreemd.
phantom09 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:16:
[...]
Heel vreemd en heel jammer. Mijn vrouw spaart ook gratis punten bij de Jumbo en die levert ze in voor 5 euro korting op de boodschappen. Of soms ruilt ze punten in voor een gratis product.
Die punten krijg je volgens mij maar bij een heel beperkt aantal producten, waarvan ik een groot deel nooit koop. En dan krijg je nog steeds maar het equivalent van 5 of 10 cent aan punten. Niet iets waar ik enthousiast van word of waar ik mijn boodschappen op zou aanpassen. Zeker omdat je die punten ook nauwelijks nuttig kunt inwisselen. Ik zou bijvoorbeeld 21 flessen Sprite moeten kopen voor een gratis komkommer...
Vergelijkbaar met zoals ze het vanuit Ahold natuurlijk ook al eerder met bol.com gedaan hebben. De besparing op bezorgkosten en besparingen op select kortingen halen het er voor ons zonder enig probleem uit.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:36:
[...]
De punten van Jumbo werkt bij mij totaal niet. Ik krijg af en toe een dreigend mailtje dat er punten zullen vervallen, maar ik doe daar gewoon niets mee.
Er zit natuurlijk een stukje gemak in. Hetzelfde als voor de supermarkt keuze. Sure, je kunt altijd prijs gaan vergelijken tussen diverse shops, afwegingen gaan doen t.a.v. het bestelde product, ervaringen met leveringen, oordelen of aftersales support mogelijk nodig zal gaan zijn, etc. om op basis daarvan mogelijk ook weer geld te gaan besparen. Maar onder de streep kies ik persoonlijk vaak gewoon voor het gemak en doorgaans positieve ervaringen welk ik heb met Bol.
Qua boodschappen variëren wij nog wel eens tussen AH en Jumbo, en zijn we wat meer geneigd een deel van onze producten bij de 1 en bij de ander te halen. Maar ook eigenlijk alleen maar omdat beide supers hier dichtbij gelegen zijn. Binnen onze vorige woning was het altijd Jumbo, daarvoor vrijwel altijd AH. Simpelweg op basis van de lokale beschikbaarheid.
Het is de vraag of dit voor de gemiddelde GDA binnen een BV niet beter is. Nu ben ik hierin niet volledig op de hoogte van de situatie in Zweden. Maar voor wat betreft de Nederlandse situatie is indien je kijkt naar de eenvoud om een BV op te richten, een GDA te worden, en om als GDA vervolgens hoofdelijk aansprakelijk gesteld te kunnen worden indien jouw keuze tot een persoonlijke lening gepaard gaat met latere financiële problemen voor de BV.Orangelights23 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:58:
@Inevitable Snap je punt. De Zweedse overheid doet het om bedrijven en particulieren ‘te beschermen’, zonder enige toelichting. Vind het maar apart.
Stel jij hebt in 2019 een goedlopende BV, leent jezelf 5 ton voor je droomhuis. Corona slaat toe. Alles ligt op zijn gat. Je hebt als BV niet langer afdoende liquide vermogen om richting schuldeisers te voldoen. Kan dit je persoonlijke financiële situatie flink nadelig gaan beïnvloeden omdat er binnen dit soort scenarios onbehoorlijk bestuurschap geoordeeld kan worden.
De Zweedse overheid heeft er kennelijk dus voor gekozen om dit soort problemen voor te zijn, door het simpelweg te verbieden.
Ik ben de afgelopen jaren m.u.v. de reguliere aflossing op onze hypotheek (inmiddels 200K afgelost/ingelegd in banksparen) eigenlijk altijd bijna 100% in aandelen ETFs geweest. Ik was ooit begonnen met een deposito ladder maar toen ging de rente naar 0% dus dat was niet meer rendabel.
Ik heb nu via Raisin een 5 jaar deposito tegen 4,30% kunnen afsluiten. Met de VRH waarbij een deposito vrijwel onbelast is vs aandelen die tegen ~2% worden belast, lijkt de return vs risk enigzins uit balans.
Vanaf 2026+ als daadwerkelijk rendement belast gaat worden zal dit weer enigzins normalizeren, maar voor de komende jaren lijkt het aantrekkelijk om wat meer te gaan (deposito) sparen.
Hoe zien jullie dit?
Het percentage voor spaargeld staat nog niet vast. Dat wordt in 2024 definitief vastgesteld op basis van de rente die je in 2023 kon behalen. Grote have dat dit fictieve rendement een stuk hoger uitvalt dan waar ze nu voorlopig vanuit gaan. En de komende jaren zal dat vermoedelijk ook nog wel wat stijgen.Torgo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:12:
Ik heb nu via Raisin een 5 jaar deposito tegen 4,20% kunnen afsluiten. Met de VRH waarbij een deposito vrijwel onbelast is vs aandelen die tegen ~2% worden belast, lijkt de return vs risk enigzins uit balans.
Vanaf 2026+ als daadwerkelijk rendement belast gaat worden zal dit weer enigzins normalizeren, maar voor de komende jaren lijkt het aantrekkelijk om wat meer te gaan (deposito) sparen.
Hoe zien jullie dit?
Dat je spaargeld en deposito's vrijwel onbelast zouden zijn, lijkt mij dus een wat te optimistische veronderstelling.
Dit klopt, echter gaat men volgens mij uit van het fictief rendement wat je op een Nederlandse spaarrekening kunt behalen.Rubbergrover1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:44:
[...]
Het percentage voor spaargeld staat nog niet vast. Dat wordt in 2024 definitief vastgesteld op basis van de rente die je in 2023 kon behalen. Grote have dat dit fictieve rendement een stuk hoger uitvalt dan waar ze nu voorlopig vanuit gaan. En de komende jaren zal dat vermoedelijk ook nog wel wat stijgen.
Dat je spaargeld en deposito's vrijwel onbelast zouden zijn, lijkt mij dus een wat te optimistische veronderstelling.
Dit is nu bijv. 1-1.6%
Een buitenlandse deposito levert nu 4,3% op.
Daar zit een behoorlijk verschil tussen. Pas als ze depositos anders gaan behandelen dan spaargeld zou dit verschil grotendeels wegvallen. (En vanaf 2026 wanneer het echte rendement belast gaat worden al vraag ik het me af of die invoering gaat lukken in 2026)
Wat mij opvalt is dat het verschil tussen momenteel de hoogste rente op een spaarrekening en deze op een termijnrekening op 10j eigenlijk relatief klein is:
Hoogste rente op spaarrekening: 2,5%
Hoogste rente op termijnrekening op 10j: 3,65% (en daar moet in België nog 30% af, dus netto 2,555%).
Wat kan hiervoor de reden zijn?
Als banken denken dat de rente voor langere tijd in stijgende lijn zal gaan zou je denken dat ze meer rente zullen bieden op geld dat ze nu voor langere tijd kunnen vastzetten?
Naast de rentevisie van een bank heb je ook nog gewoon het mechanisme van vraag & aanbod en het principe dat een bank aan het einde van de dag de actief en passief zijde kloppend moet hebben.Wozmro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:10:
Ik kijk zelf ook regelmatig naar de rentes op spaarrekeningen en op termijnrekeningen (in België).
Wat mij opvalt is dat het verschil tussen momenteel de hoogste rente op een spaarrekening en deze op een termijnrekening op 10j eigenlijk relatief klein is:
Hoogste rente op termijnrekening op 10j: 3,65% (en daar moet in België nog 30% af, dus netto 2,555%).
Als banken denken dat de rente voor langere tijd in stijgende lijn zal gaan zou je denken dat ze meer rente zullen bieden op geld dat ze nu voor langere tijd kunnen vastzetten?
Een bank kan wel heel veel spaargeld aantrekken met hoge rentes; maar als de bank die niet ook kan uitzetten in leningen dan moet zij aan het einde van de dag dat geld in overnight leningen bij andere banken uitzetten of uiteindelijk bij de ECB. En daar gelden dan weer andere tarieven voor.
Ga er maar vanuit dat bij een gemiddelde bank tientallen mensen de hele dag bezig zijn met het optimaliseren van dit gebeuren.
Er is nog steeds sprake van een inverse rente/yield curve. De beleidsrente is heel snel opgelopen en voor begin volgend jaar worden voor de VS de eerste stappen omlaag verwacht (FED weegt ook de economie mee). Een termijndepositio kent natuurlijk ook een risicopremie, maar dat is wel de reden dat het verschil relatief gering is. Voor 3-5 jaar zijn momenteel overigens hogere rentes te krijgen.Wozmro schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:10:
Ik kijk zelf ook regelmatig naar de rentes op spaarrekeningen en op termijnrekeningen (in België).
Maar die 4.3% is maar bij één bank te vinden waar je, als je onder het depositogarantiestelsel wilt blijven vallen, dus max zo'n 80k kunt inleggen. Als je om die reden naar meerdere buitenlandse banken gaat zakt het rendement al snel onder de 4%. Elke extra deposito die je opent geeft dus steeds minder bang voor je buck.Torgo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:12:
Zijn aandelen (ETFs) het nog waard met de huidige VRH en rente?
Ik ben de afgelopen jaren m.u.v. de reguliere aflossing op onze hypotheek (inmiddels 200K afgelost/ingelegd in banksparen) eigenlijk altijd bijna 100% in aandelen ETFs geweest. Ik was ooit begonnen met een deposito ladder maar toen ging de rente naar 0% dus dat was niet meer rendabel.
Ik heb nu via Raisin een 5 jaar deposito tegen 4,30% kunnen afsluiten. Met de VRH waarbij een deposito vrijwel onbelast is vs aandelen die tegen ~2% worden belast, lijkt de return vs risk enigzins uit balans.
Hoe zien jullie dit?
Daarnaast heb je bij het vastzetten van 5 jaar dus overlap met de belasting van werkelijk rendement (klein risico dat ze hun deadline halen
En de verwachting dat zowel aandelen als deposito’s in respectievelijk meer of mindere mate een vorm van opslag op het risicovrije rentetarief bieden.
Ik heb zelf besloten om in ieder geval de komende vijf jaar volledig in aandelen te blijven. Wel 2/3 small cap value en slechts 1/3 ww aandelen.
Pas als ik boven de VRH grens kom ga iets met vaste rente toevoegen aan de mix om het geheel stabieler te maken. Of aflossen op de hypotheek als die rente tegen die tijd nog steeds 4%+ is. Die kostenbesparing zie ik ook als rendement.
Ik zou sowieso niet met mijn volle vermogen op één paard wedden. Niet alleen wat betreft de bank, maar ook wat betreft de looptijd/begin- en einddatum. Met die achtergrond zou ik zelf niet zo snel in één keer meer dan de grens van het depositogarantiestelsel willen inleggen in een vijfjaarsdeposito.Hbeez schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:42:
[...]
Maar die 4.3% is maar bij één bank te vinden waar je, als je onder het depositogarantiestelsel wilt blijven vallen, dus max zo'n 80k kunt inleggen. Als je om die reden naar meerdere buitenlandse banken gaat zakt het rendement al snel onder de 4%. Elke extra deposito die je opent geeft dus steeds minder bang voor je buck.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Als je een beetje flexibel bent met de looptijd kan je al vier banken vinden boven de 4%Hbeez schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:42:
[...]
Maar die 4.3% is maar bij één bank te vinden waar je, als je onder het depositogarantiestelsel wilt blijven vallen, dus max zo'n 80k kunt inleggen. Als je om die reden naar meerdere buitenlandse banken gaat zakt het rendement al snel onder de 4%. Elke extra deposito die je opent geeft dus steeds minder bang voor je buck.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyHowGlatV3j9hiz52EXQFY7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWSXBgSEnlknJARa9IBNlT33.jpg?f=user_large)
Het wetsvoorstel hervorming box 3 - belastingheffing over werkelijk rendement - is nog niet door het parlement en dit wordt ongetwijfeld controversieel verklaard met een fragiele meerderheid en het vertrek van verschillende kopstukken. Hoe het verder gaat, wordt dus waarschijnlijk een verkiezingsonderwerp en hangt af van een nieuw kabinet (en dat gaat naar mijn idee inderdaad minstens vertraging opleveren)Hbeez schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:42:
[...]
Daarnaast heb je bij het vastzetten van 5 jaar dus overlap met de belasting van werkelijk rendement (klein risico dat ze hun deadline halen).
En wat gebeurt er dan als rechters de huidige regeling afkeuren? Moet er dan niet op kortere termijn een aanpassing doorgevoerd worden?JURIST schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Het wetsvoorstel hervorming box 3 - belastingheffing over werkelijk rendement - is nog niet door het parlement en dit wordt ongetwijfeld controversieel verklaard met een fragiele meerderheid en het vertrek van verschillende kopstukken. Hoe het verder gaat, wordt dus waarschijnlijk een verkiezingsonderwerp en hangt af van een nieuw kabinet (en dat gaat naar mijn idee inderdaad minstens vertraging opleveren)
Welkom in Nederland waar alles op slot zit 😊helloitsme schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:32:
[...]
En wat gebeurt er dan als rechters de huidige regeling afkeuren? Moet er dan niet op kortere termijn een aanpassing doorgevoerd worden?
Wat belangrijk is, is om te kijken naar het reëel rendement. Een deposito van 4,3% klinkt goed, maar als de inflatie de komende 5 jaar boven de 5% blijft maak je nog steeds een negatief reëel rendement.Torgo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:12:
Zijn aandelen (ETFs) het nog waard met de huidige VRH en rente?
Hoe zien jullie dit?
In theorie bieden aandelen een bescherming tegen inflatie. Bedrijven rekenen de gestegen kosten van materiaal en loon door in hun prijzen waarmee in theorie hun winstmarge gelijk blijft. De werkelijke wereld is uiteraard wat complexer maar in basis komt het hier op neer.
Terugkomend op de vraag, op het moment dat je verwacht dat de inflatie inderdaad weer omlaag zal gaan en je een deposito hebt van 4,3% bij een inflatie van 2% dan is het inderdaad een interessante belegging vooral doordat de VRH met een flinke vertraging werkt om het fictief rendement te berekenen.
Op het moment dat de inflatie hoog blijft of stijgt is minder interessant.
Ik begrijp wel je relatie tussen beurskoersen en inflatie maar die vlieger gaat nou niet erg op voor het afgelopen jaar. De inflatie was gigantisch en de beurskoersen blijven daar wel op achter.R.van.M schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Wat belangrijk is, is om te kijken naar het reëel rendement. Een deposito van 4,3% klinkt goed, maar als de inflatie de komende 5 jaar boven de 5% blijft maak je nog steeds een negatief reëel rendement.
In theorie bieden aandelen een bescherming tegen inflatie. Bedrijven rekenen de gestegen kosten van materiaal en loon door in hun prijzen waarmee in theorie hun winstmarge gelijk blijft. De werkelijke wereld is uiteraard wat complexer maar in basis komt het hier op neer.
Terugkomend op de vraag, op het moment dat je verwacht dat de inflatie inderdaad weer omlaag zal gaan en je een deposito hebt van 4,3% bij een inflatie van 2% dan is het inderdaad een interessante belegging vooral doordat de VRH met een flinke vertraging werkt om het fictief rendement te berekenen.
Op het moment dat de inflatie hoog blijft of stijgt is minder interessant.
Bij een deposito van 4.5% moet jouw ETF wel minimaal 6,5% halen (vanwege VRH) om gelijkwaardig te renderen. En eigenlijk zou die veel hoger moeten renderen vanwege het veel hogere risicoprofiel. Ik denk inderdaad dat op dit moment de risico/rendement verhouding uit balans is. Depositosparen is zo slecht nog niet ..
De vraag is wel, blijft spaargeld zo laag belast worden? Werkelijk rendement laat nog jaren op zich wachten (nu helemaal waarschijnlijk) maar het percentage kan denk ik wel omhoog.
[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 11-07-2023 10:05 ]
De buffer heb ik in deposito's, waarbij ik 25% van de buffer om de 3 maanden vernieuw. Sluit ik af via Raisin, waarbij ik er op let dat ik geen withholding tax betaal en de depositogarantie in Euro's is. Plus ik spreid over verschillende landen/banken.
Beleggingsvermogen heb ik grotendeels in wereldwijde brede ETF. Vanuit het idee dat de brede spreiding risico's verminderd en doordat bedrijven het beste in staat zijn waarde te creeëren en inflatie te compenseren.
Obligaties heb ik afgebouwd ivm VRH. Functie van obligaties is ook risicodemping, maar deze functie wordt ook vervuld door mijn buffer: mocht ik het geld nodig hebben op het moment dat koersen hard dalen/gedaald zijn, dan put ik uit de buffer.
Tot slot heb ik nog een paar beleggingen in duurzame projecten (bedrijfsobligaties). Hier heb ik een haat/liefde-verhouding mee: liefde want de rendementen zijn best aardig en het doel onderschrijf ik. Haat want ze hebben geen opwaarts potentieel (maar wel default-risico), ze zijn snel uitverkocht en het kost administratieve moeite. En ook nog eens VRH. Hier moet ik eens een 'bestendige gedragslijn' voor ontwikkelen.
Je kan premieum ook aanschaffen met airmiles (miles only) aanbieding kost het je alleen airmiles die je toch weer bij AH kan sparen scheelt je weer 12 euro (kopje Kassakorting)MB83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:18:
Edit: plek toegevoegd waar je het kan vinden op de site
[ Voor 8% gewijzigd door marco4all op 11-07-2023 11:43 ]
Voor de huidige 'tussenregeling' die op het fiscale jaar 2022 van toepassing was, is het wachten op een arrest van de Hoge Raad dat later dit jaar wordt verwacht. Lagere rechters in de regio hebben er een streep door gehaald. Als de HR daar in mee gaat heb ik geen idee hoe het voor de korte opgelost gaat worden. Terug naar het oude systeem van standaard ficitief rendement van 4% kan ook niet vanwege spaarders (al loopt de rente nu wel weer op)helloitsme schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:32:
[...]
En wat gebeurt er dan als rechters de huidige regeling afkeuren? Moet er dan niet op kortere termijn een aanpassing doorgevoerd worden?
https://www.veb.net/artik...-belasting-voor-beleggers
Je kan het niet op korte termijn bekijken, we hebben het hier vooral over de langere termijn waarbij aandelen een goede hedge zouden moeten zijn tegen inflatie. Vorig jaar was matig, het jaar ervoor was geniaal en dit jaar gaat zover ook zeer goedColeJ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Ik begrijp wel je relatie tussen beurskoersen en inflatie maar die vlieger gaat nou niet erg op voor het afgelopen jaar. De inflatie was gigantisch en de beurskoersen blijven daar wel op achter.
Bij een deposito van 4.5% moet jouw ETF wel minimaal 6,5% halen (vanwege VRH) om gelijkwaardig te renderen. En eigenlijk zou die veel hoger moeten renderen vanwege het veel hogere risicoprofiel. Ik denk inderdaad dat op dit moment de risico/rendement verhouding uit balans is. Depositosparen is zo slecht nog niet ..
De vraag is wel, blijft spaargeld zo laag belast worden? Werkelijk rendement laat nog jaren op zich wachten (nu helemaal waarschijnlijk) maar het percentage kan denk ik wel omhoog.
Met een beetje geluk kan het zo zijn dat de heffing op box3 voorlopig opgeschort wordtJURIST schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:43:
[...]
Voor de huidige 'tussenregeling' die op het fiscale jaar 2022 van toepassing was, is het wachten op een arrest van de Hoge Raad dat later dit jaar wordt verwacht. Lagere rechters in de regio hebben er een streep door gehaald. Als de HR daar in mee gaat heb ik geen idee hoe het voor de korte opgelost gaat worden. Terug naar het oude systeem van standaard ficitief rendement van 4% kan ook niet vanwege spaarders (al loopt de rente nu wel weer op)
https://www.veb.net/artik...-belasting-voor-beleggers
Is zeker dat tarief omhoog gaat dacht ik.ColeJ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:03:
[...]
De vraag is wel, blijft spaargeld zo laag belast worden?
Ik vond net dit filmpje: YouTube: Florida Home Buyers BLINDSIDED By TREMENDOUS Cost To Own
Toegegeven, het filpmpje is entertainment en anekdotisch. Aan de andere kant heeft de VS bij ons nog altijd het imago van ’land of the free’, de staat Florida is die van ’the rich and famous’. Je zou je toch kunnen vergissen..
We hebben wel veel regels maar veel van die regels zijn wel goed gestructureerd en eenvoudig te doorlopen. In NL kun je bijvoorbeeld binnen 10 minuten makkelijk je belastingaangifte doen. Ik heb ook wel eens Belgische aangiftes gezien dat is verre van zo simpel. Collega heeft mij uitgelegd wat hij allemaal moest doen om vastgoed te kopen in Italië en hoe traag dat allemaal werkt.Wozmro schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:04:
Een tijdje geleden ging het hier over de vele regeltjes hier in Nederland/België. En dat zou een goede reden zijn om te verhuizen naar een ander land want daar zou alles eenvoudiger, relaxer, minder regels zijn.
Ik vond net dit filmpje: YouTube: Florida Home Buyers BLINDSIDED By TREMENDOUS Cost To Own
Toegegeven, het filpmpje is entertainment en anekdotisch. Aan de andere kant heeft de VS bij ons nog altijd het imago van ’land of the free’, de staat Florida is die van ’the rich and famous’. Je zou je toch kunnen vergissen..
Veel mensen hebben echt geen idee hoe goed het geregeld is in NL.
Op het moment dat je een huis hebt verkocht met overwaarde en een nieuw huis hebt gekocht al dan niet met een nieuwe partner en al dan niet met en gedeeltelijke aflossingsvrije hypotheek, op zich een situatie die toch best vaak voorkomt, ben je wel even iets langer bezig dan 10 minuten om te bepalen welk percentage van je betaalde rente in box 1 valt en hoeveel jaar dat nog geldt (behalve de experts onder ons, voor wie het hun beroep is om dit regelmatig te doenMirved schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:44:
[...]
In NL kun je bijvoorbeeld binnen 10 minuten makkelijk je belastingaangifte doen.
Maar eens hoor, ondanks het brakke IT systeem aan de achterkant van de belastingdienst en andere niet altijd even logische regeltjes, is Nerderland wat dat betreft goed en makkelijk in vergelijking met de meeste andere landen.
De belastingsaangifte in België is de laatste 10j wel heel sterk geëvolueerd. Het it-systeem is naar mijn mening enorm performant geworden, de meeste mensen krijgen een vereenvoudigde aangifte en moeten eigenlijk enkel nakijken en bevestigen.Mirved schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:44:
[...]
We hebben wel veel regels maar veel van die regels zijn wel goed gestructureerd en eenvoudig te doorlopen. In NL kun je bijvoorbeeld binnen 10 minuten makkelijk je belastingaangifte doen. Ik heb ook wel eens Belgische aangiftes gezien dat is verre van zo simpel. Collega heeft mij uitgelegd wat hij allemaal moest doen om vastgoed te kopen in Italië en hoe traag dat allemaal werkt.
Aan de andere kant moet je natuurlijk altijd wel een zekere basiskennis belastingtechniek hebben. Die heb ik zelf meegekregen van thuis, dat is wel een meevaller.
De belastingaangifte vult al heel veel zaken op voorhand in. Woningen, kinderopvang, uitkeringen,... zaken als winwin-lening, dividenden,... moet je wel nog zelf invullen en dat is wat zoeken.
maar als je twijfelt of het klopt is het toch best om eens samen te zitten met een specialist.
Klopt, als je situatie niet te ingewikkeld is, dan is die aangifte echt simpel, en staat 90% vooraf ingevuld (loon, giften, woning ...)Wozmro schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:38:
[...]
De belastingsaangifte in België is de laatste 10j wel heel sterk geëvolueerd. Het it-systeem is naar mijn mening enorm performant geworden, de meeste mensen krijgen een vereenvoudigde aangifte en moeten eigenlijk enkel nakijken en bevestigen.
Aan de andere kant moet je natuurlijk altijd wel een zekere basiskennis belastingtechniek hebben. Die heb ik zelf meegekregen van thuis, dat is wel een meevaller.
De belastingaangifte vult al heel veel zaken op voorhand in. Woningen, kinderopvang, uitkeringen,... zaken als winwin-lening, dividenden,... moet je wel nog zelf invullen en dat is wat zoeken.
maar als je twijfelt of het klopt is het toch best om eens samen te zitten met een specialist.
En bij heel veel mensen komt er dan echt niet veel meer bij om in te vullen.
En met Taxonweb gaat dat ook echt makkelijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Totdat je buiten de standaard doelgroep valt, dan wordt het lastig om het proces aan te passen. Als emigrant en immigrant (gehopt tussen NL-DE-PL een aantal keer) dan loop je soms tegen een muur aan van de inflexibiliteit van regels in NL. Ja ze werken over het algemeen recht toe recht aan, maar je loopt met andere ervaringen heel snel tegen het drogantwoord "Zo werkt het nu eenmaal in NL!" aan.Mirved schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:44:
Nu wil ik zeker niet stellen dat de regels in DE of PL flexibeler zijn
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Wou net zeggen zo'n soort situatie is toch overal moeilijk.Qwerty-273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Totdat je buiten de standaard doelgroep valt, dan wordt het lastig om het proces aan te passen. Als emigrant en immigrant (gehopt tussen NL-DE-PL een aantal keer) dan loop je soms tegen een muur aan van de inflexibiliteit van regels in NL. Ja ze werken over het algemeen recht toe recht aan, maar je loopt met andere ervaringen heel snel tegen het drogantwoord "Zo werkt het nu eenmaal in NL!" aan.
90% van de kosten van automatisering zitten in 10% van je uitzonderingen (obv persoonlijke ervaringen). Laat de complexe situaties maar over aan experts. Dat soort uitdagingen moeten we zeker niet bij de IT van de Belastingdienst beleggen, die hebben al teveel op hun bordje.Qwerty-273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Totdat je buiten de standaard doelgroep valt, dan wordt het lastig om het proces aan te passen. Als emigrant en immigrant (gehopt tussen NL-DE-PL een aantal keer) dan loop je soms tegen een muur aan van de inflexibiliteit van regels in NL. Ja ze werken over het algemeen recht toe recht aan, maar je loopt met andere ervaringen heel snel tegen het drogantwoord "Zo werkt het nu eenmaal in NL!" aan.
Ik denk dat daar ook wel de kern zit. Als je in land X bent opgegroeid, en zeker als je daar ook bent begonnen met werken, dan zullen voor jou een hoop lokale eigenaardigheden als vanzelfsprekend worden gezien. Je hebt onbewust een heleboel aannames over wat normaal is en zult er zo waarschijnlijk niet bij stil staan dat men in andere landen anders denkt.Wozmro schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Als je dan naar een ander land gaat, dan kan het zijn dat die basisprincipes ineens heel anders zijn. En dat je bij iedere stap van wat voor anderen een rechttoe-rechtaan aangifte is, toch even moet nadenken.
Ooit een leuke over gehoord van een Braziliaanse collega (al zal deze situatie wellicht ook voor Zuid-Europa gelden).Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat daar ook wel de kern zit. Als je in land X bent opgegroeid, en zeker als je daar ook bent begonnen met werken, dan zullen voor jou een hoop lokale eigenaardigheden als vanzelfsprekend worden gezien. Je hebt onbewust een heleboel aannames over wat normaal is en zult er zo waarschijnlijk niet bij stil staan dat men in andere landen anders denkt.
Een vriend van hem had een aannemer voor een verbouwing en had 50% aanbetaald. Gevolg: meneer de aannemer kwam niet meer opdagen, totdat een paar maanden later die 50% op was.
Collega zei ook: in Brazilië nooit vooruit betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door JEightyFive op 12-07-2023 11:55 ]
De aannemer wilde geen vaste prijs geven i.v.m. complexiteit en dat vond ik wel best. We hebben veel zelf gedaan, maar ook nog veel dingen laten doen die we zelf hadden willen doen. Toch hebben we nog zo'n 20% op de raming van de aannemer weten te besparen = 4k. We hebben niet ons volledige bouwdepot hoeven te gebruiken, al zouden we het restant nog wel kunnen gebruiken voor de afwerkingspuntjes. We hadden echter naast het bouwdepot óók nog rekening gehouden met een hap uit het spaargeld.
Nu hebben we dus 20k aan spaargeld wat een klein beetje rente staat te vangen bij Bunq waar we geen doel voor hebben (naast dit spaargeld is er ook nog een liquide buffer), we gaan nog even nadenken of we ons meer willen focussen op ETF's of lagere hypotheeklasten. Tot vorig jaar ging er maandelijks een best bedrag in ETF's maar nu we dicht in de buurt van de vrijstelling komen moeten we nog serieus gaan rekenen ook.
Daarnaast heb ik nog een forse promotie gekregen (>500 netto p/m erbij), dus daar moeten we ook nog een bestemming voor verzinnen. Echt FO voor ons 50e zit er nog steeds niet in, maar dat is gelukkig ook niet het doel.
Lifestyle inflation is niet echt een issue, we zijn beide tevreden met weinig. Het enige waar we geld in stoppen is in het mooier maken van ons huis (al stopt dat ook wel een keer natuurlijk).
Ik weet niet of het iets specifieks is voor Brazilië maar in een van de buurlanden is het wel heel normaal. Voor veel zaken moet je vooraf betalen omdat de aannemer ook niet het geld heeft om de materialen te kopen, zeker als je wat duurdere kwaliteit spullen wil hebben.JEightyFive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Ooit een leuke over gehoord van een Braziliaanse collega (al zal deze situatie wellicht ook voor Zuid-Europa gelden).
Een vriend van hem had een aannemer voor een verbouwing en had 50% aanbetaald. Gevolg: meneer de aannemer kwam niet meer opdagen, totdat een paar maanden later die 50% op was.
Collega zei ook: in Brazilië nooit vooruit betalen.
Je moet er in principe wel veel dichter bovenop zitten. Vragen voor kopieën van facturen en deze ook echt controleren op datum, product en PO nummer etc. Het gebeurd vaker dat ze je aanslaan voor de dure cement maar goedkope rotzooi kopen
Daarnaast werkt daar alles veel meer op contacten. Als jij als buitenlander zonder enige contacten aankomt is de kans vrij groot dat je in het beste geval afgezet wordt. Juridische contracten zijn vaak niet veel waard tenzij je zaken doet met een grote/internationale firma.
Daar ben ik het mee eens, maar als een proces gedigitaliseerd geraakt heb je soms geen "escape" mogelijkheden, of worden de uitzonderingen zo moeilijk en traag gemaakt dat ze totaal onwerkbaar zijn.Deveon schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:14:
[...]
90% van de kosten van automatisering zitten in 10% van je uitzonderingen (obv persoonlijke ervaringen). Laat de complexe situaties maar over aan experts. Dat soort uitdagingen moeten we zeker niet bij de IT van de Belastingdienst beleggen, die hebben al teveel op hun bordje.
Dan moet je maar hopen dat die uitzonderingen behandelen op een speciale manier je niet meer mankracht kost dan wat je uitspaart door de automatisering.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Maar de belastingdienst heeft onvoldoende zicht op die data lijkt mij, waardoor het dus ook niet geheel onlogisch is dat dit tijd kost.rube schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:25:
[...]
Op het moment dat je een huis hebt verkocht met overwaarde en een nieuw huis hebt gekocht al dan niet met een nieuwe partner en al dan niet met en gedeeltelijke aflossingsvrije hypotheek, op zich een situatie die toch best vaak voorkomt, ben je wel even iets langer bezig dan 10 minuten om te bepalen welk percentage van je betaalde rente in box 1 valt en hoeveel jaar dat nog geldt (behalve de experts onder ons, voor wie het hun beroep is om dit regelmatig te doen). .
Maar eens hoor, ondanks het brakke IT systeem aan de achterkant van de belastingdienst en andere niet altijd even logische regeltjes, is Nerderland wat dat betreft goed en makkelijk in vergelijking met de meeste andere landen.
Zo zijn er natuurlijk wel meer uitzonderingen waarmee je wat meer tijd kwijt bent. Maar voor de doorsnee werknemer, in huurwoning of vast in een koopwoning, eventuele beleggingen via de eigen bank. Is het allemaal vrij eenvoudig, alles staat eigenlijk al klaar. Het zou mij niet verbazen als voor meer dan 80% je in principe ook af zou kunnen met direct een voorlopige aanslag sturen.
Daarin zit net het gevaar.Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat daar ook wel de kern zit. Als je in land X bent opgegroeid, en zeker als je daar ook bent begonnen met werken, dan zullen voor jou een hoop lokale eigenaardigheden als vanzelfsprekend worden gezien. Je hebt onbewust een heleboel aannames over wat normaal is en zult er zo waarschijnlijk niet bij stil staan dat men in andere landen anders denkt.
Als je dan naar een ander land gaat, dan kan het zijn dat die basisprincipes ineens heel anders zijn. En dat je bij iedere stap van wat voor anderen een rechttoe-rechtaan aangifte is, toch even moet nadenken.
Je hebt geen weet van de eigenaardigheden in een ander land.
Als je dan denkt: ik weet het niet dus die zijn er niet, wat is het leven daar toch eenvoudig.
Dan kan dat wel eens een heel dure manier van denken zijn.
Het excuus 'ik wist het niet' werkt nooit bij overheden (en andere grote abstracte entiteiten).
Op vakantie gaan naar een bepaald land of er effectief gaan wonen is een gigantisch verschil qua rechten en plichten.
Maar dat is nu juist het grote probleem van die systemen (en de systematiek). Voor het gros van de mensen is het rechttoe, rechtaan. En dat is ook makkelijk te automatiseren. Maar juist de uitzonderingen, de afwijkingen van de standaard, daar gaat de energie in zitten.psychodude schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Zo zijn er natuurlijk wel meer uitzonderingen waarmee je wat meer tijd kwijt bent. Maar voor de doorsnee werknemer, in huurwoning of vast in een koopwoning, eventuele beleggingen via de eigen bank. Is het allemaal vrij eenvoudig, alles staat eigenlijk al klaar. Het zou mij niet verbazen als voor meer dan 80% je in principe ook af zou kunnen met direct een voorlopige aanslag sturen.
Daar ga je natuurlijk heel lastig omheen komen, aangezien er enkel te automatiseren valt voor zover zaken gekoppeld zijn. Persoonlijk zie ik dat helemaal niet zozeer als een probleem. De afwijkingen zijn gewoon echt een minderheid. Des te meer het gaat afwijken van de norm, des te kleiner de minderheid wordt. En vaak ook gewoon binnen een spectrum gaat komen waarin je ook simpelweg geen realistische vorm van automatisering kunt gaan treffen.Rubbergrover1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Maar dat is nu juist het grote probleem van die systemen (en de systematiek). Voor het gros van de mensen is het rechttoe, rechtaan. En dat is ook makkelijk te automatiseren. Maar juist de uitzonderingen, de afwijkingen van de standaard, daar gaat de energie in zitten.
Dit jaar gaat hier wel goed,
BTC aanwezig is portfolio.
Heb niet zoveel spreiding momenteel, nouja meeste spreiding zit in het ing fonds.
BTC, LTC en ETH (mijn mix):31%
TESLA: 121,11%
PHILIPS: 30,26%
CAP: kon ik zo snel niet opzoeken (speciaal werknemers fonds)
ING duurzaamindex offensief:15,46%
Gaat wel lekker, veel goedkoop kunnen inkopen. probeer er niet te verslaafd aan te raken, en ook genoeg in de indexen te beleggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 16-07-2023 22:58 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dat BTC bovenaan staat komt natuurlijk wel door de eerste jaren...danielvn schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:13:
Vond ik wel een leuk tabel voor dit forum.
[Afbeelding]
Ook zonder de eerste jaren zal BTC wel bovenaan staan. Maar het is zo te zien wel zo dat hoe meer je naar boven komt, hoe sterker het instapmoment ook bepaalt hoe het rendement wordt. Of anders gezegd, hoe meer je er voor de lange termijn in moet zitten.ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Dat BTC bovenaan staat komt natuurlijk wel door de eerste jaren...
Ook wel leuk om te zien hoe de 'veilige haven' goud het in deze vergelijking doet. Ben ik toch niet heel enthousiast over.
Alleen gaat het bij hem per decennium sinds 1930 en laat hij bitcoin buiten beschouwing. Je krijgt een mooi overzicht doordat hij de asset classes een kleurtje geeft en ze per kolom sorteert van hoge naar lage returns.
Belangrijkste les: de klasse die het ene jaar de beste is, kan volgend jaar zomaar de slechtste zijn. En omgekeerd.
In een van z'n youtube video's focust hij vooral op de (natuurlijk positieve) prestaties van "zijn" vier-fund combo ten opzichte van de S&P500.
Dat klopt, maar ik verwacht nog lang geen einde van de exponentiële groei. Bitcoin is here to stay. Dit komt nu plots ook uit monden van de allergrootste vermogens beheerders. Wat zal een paar procenten van hun biljoenen onder beheer doen met de prijs, als hun spot ETF’s toe worden gestaan. Wanneer je bitcoin en de implicaties van deze technologie echt begrijpt (denk aan het internet) weet je dat dit een onderdeel moet uitmaken van je portfolio. Zag vanmorgen deze toegankelijke video voorbij komen dit dit helder maakt:ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Dat BTC bovenaan staat komt natuurlijk wel door de eerste jaren...
Ben het met je eens en zit zelf ook al jaren in crypto. Echter, ik heb nog steeds het idee dat de koers omhoog gaat omdat er een andere sukkel koopt nadat jij hebt gekocht. Natuurlijk is dit bij aandelen ook zo alleen zit daar wel een onderliggende waarde aan ten grondslag. Een bitcoin blijft een reeks eentjes en nulletjes - geen activa, goodwill, cash, business plan etc.danielvn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Dat klopt, maar ik verwacht nog lang geen einde van de exponentiële groei. Bitcoin is here to stay. Dit komt nu plots ook uit monden van de allergrootste vermogens beheerders. Wat zal een paar procenten van hun biljoenen onder beheer doen met de prijs, als hun spot ETF’s toe worden gestaan. Wanneer je bitcoin en de implicaties van deze technologie echt begrijpt (denk aan het internet) weet je dat dit een onderdeel moet uitmaken van je portfolio. Zag vanmorgen deze toegankelijke video voorbij komen dit dit helder maakt: [YouTube: Bitcoin to 100,000,000 dollars?]
Wanneer je de technologie echt begrijpt, dan weet je dat bitcoin en de gebruikte technologie twee verschillende dingen zijn. En weet je juist dat niet bitcoin deel moet uitmaken van je portfolio, maar dat de gebruikte technologie deel moet uitmaken van je portfolio.danielvn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Wanneer je bitcoin en de implicaties van deze technologie echt begrijpt (denk aan het internet) weet je dat dit een onderdeel moet uitmaken van je portfolio.
nu wil ik hier niet een crypto topic van maken, maar toch heb ik nog nooit iemand een goed voorbeeld zien geven van de toepassing van deze technologie. En dan bedoel ik een voorbeeld welke in de echte wereld toe te passen is en ook voordeel biedt, niet dat we banken niet meer nodig hebben want dat gaat de wetgevende macht toch nooit toestaanRubbergrover1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Wanneer je de technologie echt begrijpt, dan weet je dat bitcoin en de gebruikte technologie twee verschillende dingen zijn. En weet je juist dat niet bitcoin deel moet uitmaken van je portfolio, maar dat de gebruikte technologie deel moet uitmaken van je portfolio.
Dit. Dat die grote financiële jongens er nu op duiken verteld mij alleen dat ze geloven dat zij er nu geld aan kunnen verdienen en zegt imo helemaal niets over de kwaliteit van het onderliggende product.ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Ben het met je eens en zit zelf ook al jaren in crypto. Echter, ik heb nog steeds het idee dat de koers omhoog gaat omdat er een andere sukkel koopt nadat jij hebt gekocht.
Same. Een aantal jaar geleden was het in mijn vakgebied ook block chain voor en na. Inmiddels x jaar later heb ik nog steeds geen breed geïmplementeerde toepassing gezien, hoor ik er ook niemand meer over en inmiddels is AI de magische oplossing voor al je problemen.Leipo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[...]
ik nog nooit iemand een goed voorbeeld zien geven van de toepassing van deze technologie. En dan bedoel ik een voorbeeld welke in de echte wereld toe te passen is en ook voordeel biedt.
[ Voor 35% gewijzigd door Charly op 17-07-2023 11:38 ]
Dat laatste is toch op zich geen probleem? Een investering in een apen-NFT is toch ook een waardevaste investering?ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Ben het met je eens en zit zelf ook al jaren in crypto. Echter, ik heb nog steeds het idee dat de koers omhoog gaat omdat er een andere sukkel koopt nadat jij hebt gekocht. Natuurlijk is dit bij aandelen ook zo alleen zit daar wel een onderliggende waarde aan ten grondslag. Een bitcoin blijft een reeks eentjes en nulletjes - geen activa, goodwill, cash, business plan etc.
Ik noem dat een waardevaste speculatie - geen investeringRubbergrover1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Dat laatste is toch op zich geen probleem? Een investering in een apen-NFT is toch ook een waardevaste investering?
Leipo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[...]
nu wil ik hier niet een crypto topic van maken, maar toch heb ik nog nooit iemand een goed voorbeeld zien geven van de toepassing van deze technologie. En dan bedoel ik een voorbeeld welke in de echte wereld toe te passen is en ook voordeel biedt, niet dat we banken niet meer nodig hebben want dat gaat de wetgevende macht toch nooit toestaan
Een van de handige eigenschappen van blockchain is dat de geschiedenis altijd blijft bestaan. En dat je zo bijvoorbeeld je logistiek zo kunt inrichten dat je het hele spoor terug kunt herleiden. Komt je verantwoorde shirtje niet toch uit een sweatshop in Bangladesh? Is je kobalt niet afkomstig van een fout regime? Welke lading bananen kwam er uit dat gebied dat vervuild bleek te zijn? Maar je kunt ook bijvoorbeeld het eigendom van een stuk land (of van iets anders) op een zekerder manier vastleggen zonder dat je er een instelling zoals het kadaster voor hoeft op te richten. Genoeg toepassingen te bedenken.
De technologie kan zeer zinvol zijn inderdaad. Tegelijkertijd is elke munt waardeloos. Niet zo zeer omdat het aantal stukken van een muntsoort beperkt is, maar omdat je een onbeperkt aantal muntsoorten kunt maken. Voor deze toepassing zou ik een separate 'kledingmunt' of 'houtmunt' neerzetten, net zoals een kadaster zijn eigen 'munt' kan neerzetten. En daarmee is duidelijk dat iets als BTC nooit gaat doorbreken.Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:45:
[...]
offtopic:
Een van de handige eigenschappen van blockchain is dat de geschiedenis altijd blijft bestaan. En dat je zo bijvoorbeeld je logistiek zo kunt inrichten dat je het hele spoor terug kunt herleiden. Komt je verantwoorde shirtje niet toch uit een sweatshop in Bangladesh? Is je kobalt niet afkomstig van een fout regime? Welke lading bananen kwam er uit dat gebied dat vervuild bleek te zijn? Maar je kunt ook bijvoorbeeld het eigendom van een stuk land (of van iets anders) op een zekerder manier vastleggen zonder dat je er een instelling zoals het kadaster voor hoeft op te richten. Genoeg toepassingen te bedenken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Ik noem dat een waardevaste speculatie - geen investering
Volgens mij mis je de grap. Dat die bored ape NFT's waar wat beroemdheden in zaten, in korte tijd ongelooflijk in prijs gekelderd zijn.
We hebben een heel subforum voor dit onderwerp, het lijkt me niet zinvol deze discussie hier te gaan voeren.danielvn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:19:
Dat klopt, maar ik verwacht nog lang geen einde van de exponentiële groei. Bitcoin is here to stay.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bitcoin zal je ook niet als aandelen moeten zien maar meer als goud. De waarde van goud staat ook volledig los van het functionele nut van de grondstof. Sterker nog het zou net als diamanten veel breder inzetbaar kunnen zijn als het niet zo belachelijk geprijsd was omdat iemand anders er meer geld voor over heeft. De geschiedenis van goud gaat ook nog eens veel verder terug dan aandelen.ColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Ben het met je eens en zit zelf ook al jaren in crypto. Echter, ik heb nog steeds het idee dat de koers omhoog gaat omdat er een andere sukkel koopt nadat jij hebt gekocht. Natuurlijk is dit bij aandelen ook zo alleen zit daar wel een onderliggende waarde aan ten grondslag. Een bitcoin blijft een reeks eentjes en nulletjes - geen activa, goodwill, cash, business plan etc.
Daarnaast heb je natuurlijk naast goud ook alternatieven als zilver, maar dat is puur minder waard omdat de vraag minder is als waardevaste investering. Binnen crypto heb je dit onderscheid ook met Bitcoin en een technisch superieure Litecoin of veelzijdigere Etherium wat weer meer op diamanten lijkt wat ook gewoon veel breder toepassingen heeft dan alleen tokens uitwisselen.
Dat is dus precies wat ik ook aangeef. Dat niet bitcoin deel moet uitmaken van je portfolio, maar dat de gebruikte technologie deel moet uitmaken van je portfolio.Krisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:48:
De technologie kan zeer zinvol zijn inderdaad. Tegelijkertijd is elke munt waardeloos. Niet zo zeer omdat het aantal stukken van een muntsoort beperkt is, maar omdat je een onbeperkt aantal muntsoorten kunt maken. Voor deze toepassing zou ik een separate 'kledingmunt' of 'houtmunt' neerzetten, net zoals een kadaster zijn eigen 'munt' kan neerzetten. En daarmee is duidelijk dat iets als BTC nooit gaat doorbreken.
Ik zou crypto eerder zien als een ongereguleerd casino waar de winstgevendheid van "het huis" (de whales) hem zit in de mogelijkheden om de markt te bespelen en manipuleren. Net als in het casino zullen er volop mensen zijn die er beter van worden maar op lange termijn is de winstverwachting gemiddeld negatief.Deveon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:51:
Bitcoin zal je ook niet als aandelen moeten zien maar meer als goud.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 17-07-2023 11:55 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De waarde van de munt zit hem ook in de veiligheid van de chain. Jij kan een houtmunt maken maar die heeft niet de achterliggende beveiliging die een munt als BTC heeft. Houtmunt is dus zeer gevoelig voor 51% attacks en daardoor dus geen veilig transactiemiddel en waardeloos. Iemand die BTC wil aanvallen moet er zoveel geld in steken dat het hem meer kost dan het hem ooit oplevert om een transactie om te draaien. Daarom zal een instantie ervoor kiezen om een miljoenen transactie eerder via een veilig netwerk te sturen dan via houtmunt.Krisp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:48:
De technologie kan zeer zinvol zijn inderdaad. Tegelijkertijd is elke munt waardeloos. Niet zo zeer omdat het aantal stukken van een muntsoort beperkt is, maar omdat je een onbeperkt aantal muntsoorten kunt maken. Voor deze toepassing zou ik een separate 'kledingmunt' of 'houtmunt' neerzetten, net zoals een kadaster zijn eigen 'munt' kan neerzetten. En daarmee is duidelijk dat iets als BTC nooit gaat doorbreken.
Nu we het toch hebben over crypto. Wil ik nog zeggen dat ik sowieso weinig toekomst in BTC zie. Het is traag, duur en beperkt in mogelijkheden. Het doel was ooit om het te gebruiken als wereldwijd online betaalmiddel maar dat is al lang achterhaald. Daarnaast is het overdreven energiegebruik van die chain niet meer goed te praten nu er alternatieven zijn die even veilig zijn en die maar 0,01% van de energie gebruiken. Buiten het feit dat die alternatieven ook nog eens meer gebruiksmogelijkheden bieden (smart contracts) en sneller/goedkoper zijn. Als laatste zit er een fout in het security model van BTC (de halvings) waardoor het minen straks onbetaalbaar wordt. Iets wat de beveiliging van de chain parten zal spelen. Enige optie om dit op te lossen is dan toch af te stappen van het vaste aantal uitgaven van 21 miljoen coins. Oftewel de inflatie omhoog gooien.
[ Voor 34% gewijzigd door Mirved op 17-07-2023 12:02 ]
Bitcoin is een technologie geen bedrijf, gelijk aan het internet. De overeenkomsten (eigenschappen, adoptie) van het internet zijn gelijk aan die van bitcoin. Er is geen alternatief met dezelfde eigenschappen. De altcoins zijn allemaal ontstaan naar voorbeeld van bitcoin door centrale partijen. Hierdoor kan bijvoorbeeld al niet worden voldaan aan het censorship-resistance en immutable zijn. Daarnaast geldt ook het network effect, waarbij de waarde van een product of dienst toeneemt als de adoptie toeneemt. Kijk naar de markt cap en participanten en oordeel zelf.Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Wanneer je de technologie echt begrijpt, dan weet je dat bitcoin en de gebruikte technologie twee verschillende dingen zijn. En weet je juist dat niet bitcoin deel moet uitmaken van je portfolio, maar dat de gebruikte technologie deel moet uitmaken van je portfolio.
Eens, persoonlijk verwacht ik ook dat de volgende bullrun gestart wordt door regulering. Iedereen kan zelf een bitcoin-adres aanmaken, maar voordat je duizenden euro equivalent aan overmaakt zal je via een ander kanaal moeten vaststellen dat het juist is.assje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Ik zou crypto eerder zien als een ongereguleerd casino waar de winstgevendheid van "het huis" (de whales) hem zit in de mogelijkheden om de markt te bespelen en manipuleren. Net als in het casino zullen er volop mensen zijn die er beter van worden maar op lange termijn is de winstverwachting gemiddeld negatief.
Een soort openbaar SWIFT waarbij de waarde met name gebruikt wordt om andere assets tegenaan te wegen zoals aandelen, grondstoffen, andere crypto's met lagere transactiekosten of USD in contracten. Uiteindelijk wil een groot deel van de wereld toch af van die afhankelijkheid van de USD. Bitcoin is dankzij het hoge energieverbruik met name gebaseerd op energieprijzen (en efficiency van hardware).
Overigens heb ik zelf geen benoemswaardige positie in crypto. De techniek is interessant maar kan er zelf nog geen waarde oordeel op plakken. Voor hetzelfde geld komen alle bull scenario's uit en blijft de waarde hangen.
Je opmerking kan ik begrijpen. Kans op het off topic geraken is groot. Maar het gaat hier om het verkrijgen van financiële onafhankelijkheid. Wanneer je bitcoin ziet als een "once in een lifetime" event (wat een understatement is) en een mogelijke ontwrichting van ons globale monetaire systeem, lijkt mij dit toch wel in scope. Het is goed om sceptisch te zijn. Maar veel tegengeluiden berusten op gebrek aan kennis. Ik zat ook in dit kamp, totdat ik door vele uren aan studie tot een andere conclusie kwam. Het enige wat ik kan adviseren doe dit ook en trek hierbij je eigen conclusie. Ik ben van mening dat er iets bijzonders aan het ontstaan is wat onomkeerbaar is en grote impact heeft voor die die financiële onafhankelijkheid nastreeft.assje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:49:
[...]
We hebben een heel subforum voor dit onderwerp, het lijkt me niet zinvol deze discussie hier te gaan voeren.
Ik zie die hype niet, David Chaum schreef al in 1982 over het idee van een blockchain protocol. En je hebt dan Hashcash uit 1997/2002 waar een proof-of-work algoritme werd bedacht/ingezet als anti-spam oplossing. Bitcoin komt zelf uit 2008/2009. Ik zie niet een onomkeerbaar event waarmee traditionele financiën (of delen daarvan) vervangen worden door "crypto". Wel zie je dat distributed ledgers hun weg vinden in het bedrijfsleven etc. Dat is geen Walhalla van onomkeerbare veranderingen.danielvn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:35:
Ik ben van mening dat er iets bijzonders aan het ontstaan is wat onomkeerbaar is en grote impact heeft voor die die financiële onafhankelijkheid nastreeft.
Ja je kan door te speculeren (dik) geld verdienen (en verliezen) in crypto. Ik zou het door de volatiliteit eerder vergelijken met junk aandelen van enkele centen. Gaat de koers door een event plots met 1 cent omhoog, tik je al snel 50%-100% koersrendement aan. De kans dat het gebeurt op het juiste moment is mijns inziens meer geluk dan echt gebaseerd op feiten etc. (terugkijkend zou je in 2010 alles in bitcoin hebben moeten steken, en op een van de twee hoogtepunten in 2021 alles moeten verkopen - maar dat is terugkijken en dat is veel makkelijker dan vooruitkijken. Zulke onwerkelijke rendementen zijn ook nu niet meer mogelijk met Bitcoin.)
Maar dit is niet een crypto-bash topic
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
sorry, maar alles wat ik op deze manier gepitched heb zien worden door mensen bleek allemaal wappie en/of geld aftroch/piramidespellen te zijndanielvn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:35:
Het enige wat ik kan adviseren doe dit ook en trek hierbij je eigen conclusie.
Met betrekking tot financiële onafhankelijkheid heb ik weer een mooie salarissprong te pakken gekregen. Hierdoor wil ik uiteindelijk iets vaker wat meepakken van het fatfire, ook al kom ik daar bij lange na niet in de buurt. Dromen mag altijd
tja waar moeten we het anders over hebben. set&forget etf's is ook maar zo saai en ik moet nog 10 jaar voordat ik FI benOrangelights23 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:32:
Waarom hebben we het nog steeds over crypto, een gokmiddel?
Tsja, had je toen die daghandel maar gedag gezegd en ook gewoon DCA strategie gedaan. Was je nu waarschijnlijk FO geweestOrangelights23 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:32:
Waarom hebben we het nog steeds over crypto, een gokmiddel? Ik hoor al sinds 2016 dat het 1 ton per jaar zou worden. Dikke onzin, want het heeft geen use case en geen bestaansrecht. Ik heb zelf van 2011 tot 2017 aan daghandel gedaan in crypto en het is net zo leuk als poker. Ik heb het dan specifiek over crypto als ruilmiddel en niet blockchain.
Met betrekking tot financiële onafhankelijkheid heb ik weer een mooie salarissprong te pakken gekregen. Hierdoor wil ik uiteindelijk iets vaker wat meepakken van het fatfire, ook al kom ik daar bij lange na niet in de buurt. Dromen mag altijd

een portefeuille van 100% goud is waardeloos, maar als onderdeel van een portefeuille kan het, tegen alle verwachtiginen in, extreem goed werken. Een stukje van portfoliocharts:Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:19:
[...]
Ook wel leuk om te zien hoe de 'veilige haven' goud het in deze vergelijking doet. Ben ik toch niet heel enthousiast over.
Do you see that lonely point at the far bottom right that not only was insanely painful to own but also had large negative real returns for a full 15 years? There’s a reason I cropped the charts to ignore it. Why on earth would any rational investor touch that with a 10-foot pole?
That’s the portfolio with 100% gold.
So two things can be true at the same time:
An asset is a critical component in many of the most desirable portfolios.
The same asset is disastrously undesirable when studied only in isolation.
Do you like salt on your food? Can you eat an entire box of it in one sitting without getting extremely sick? Same concept.
Voor de volledige tekst en details: https://portfoliocharts.c...ost-efficient-portfolios/Gold is the ultimate example of the same risk-bending phenomenon that we saw with mixes of stocks and long term bonds where it only makes sense in certain amounts. That disconnect between the individual asset and the overall asset allocation is why some people can’t get over owning any gold in a portfolio, and it’s also why the concept of mixing volatile assets to cancel the noise can seem completely out of reach for investors of a certain mindset. If you fixate on the fundamentals of each portfolio ingredient, you’ll never see the full potential of the recipe.
Nee hoor, heb meer verdiend dan met HODL’en mogelijk was sinds 2011. Maar ik vind het een raar wereldje met te veel fanatiekelingen. Laat mij maar lekker elke maand saai geld inleggenColeJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Tsja, had je toen die daghandel maar gedag gezegd en ook gewoon DCA strategie gedaan. Was je nu waarschijnlijk FO geweest
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.