Dat is ook een normale ontwikkeling. Waar het vooral om gaat is dat je die verandering niet zozeer maakt omdat je het kunt betalen, maar dat je verandert omdat je zelf in je wensen (en je leven) verandert.Mirved schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Ik merk toch wel dat je door verschillende fases in je leven gaat en je hierin toch kunt veranderen of het er toch langzaam in sluipt.
Ik ben meer dan 10 jaar geleden begonnen met mijn FIRE reis. Ondertussen zijn er kinderen, ander huis etc. ik merk nu toch wel dat hetgeen waar ik 10 jaar geleden meer dan tevreden mee zou zijn nu toch niet meer "goed genoeg is".
Zeker heeft dat er veel mee te maken. Maar het uiteten bijvoorbeeld niet. Ik zou ook gewoonweg nooit meer een vakantie huisje boeken zonder airco. Die lifestyle inflatie heeft toch gewoon toegeslagen maar ik probeer het wel binnen de perken te houden en het bedrag dat ik spaar evenredig mee te laten groeien.R.van.M schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Klinkt dat de reden voor de hogere uitgaven vooral gerelateerd zijn aan de kinderen. Als je geen kinderen zou hebben zou je dan wel nog spartaans op vakantie gaan en een oudere auto rijden?
Toch is het zo dat je voor jezelf gaat goed praten. Zo zou ik al kunnen stoppen met hetgeen dat ik opgebouwd heb mits ik niet 3x per jaar op vakantie ga en maandelijks uiteten etc. maar dat zijn dingen die ik toch belangrijk ben gaan vinden en zo vind je het niet erg om toch nog 10 jaar langer door te werken. Vaak lees ik hier ook mensen die zeggen "ik wil niet stoppen het gaat me om de onafhankelijkheid" en hoewel ik het sentiment snap. Denk ik ook dat er wel wat mensen tussen zitten zoals mij. Die wel zouden kunnen stoppen maar een bepaalde leefstijl niet willen opgeven.
Is vaak niet alleen lifestyle inflatie, maar ook dat het dingen zijn die je eerder je niet kon veroorlovenMirved schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Zeker heeft dat er veel mee te maken. Maar het uiteten bijvoorbeeld niet. Ik zou ook gewoonweg nooit meer een vakantie huisje boeken zonder airco. Die lifestyle inflatie heeft toch gewoon toegeslagen maar ik probeer het wel binnen de perken te houden en het bedrag dat ik spaar evenredig mee te laten groeien.
Als je bijvoorbeeld 2 meter lang bent en net afgestudeerd een auto'tje koopt om naar je werk te kunnen, dan is de kans groot dat dat een auto is waarin je opgevouwen moet zitten. Dat je vijf jaar later een twee keer zo dure middenklasser koopt waarin je wel fatsoenlijk kunt zitten, zie ik niet echt als lifestyle inflatie, maar als de winst die je hebt doordat je dan de mogelijkheid hebt om ook een betere auto te kopen.
Zo zijn er een hoop 'verbeteringen' in het leven die ik niet meteen als lifestyle inflatie zie, maar eerder als de al veel langer bestaande wens die 'eindelijk' kan uitkomen.
Volgens mij is dat nu juist lifestyle inflationRubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:09:
[...]
Is vaak niet alleen lifestyle inflatie, maar ook dat het dingen zijn die je eerder je niet kon veroorloven.
Als je bijvoorbeeld 2 meter lang bent en net afgestudeerd een auto'tje koopt om naar je werk te kunnen, dan is de kans groot dat dat een auto is waarin je opgevouwen moet zitten. Dat je vijf jaar later een twee keer zo dure middenklasser koopt waarin je wel fatsoenlijk kunt zitten, zie ik niet echt als lifestyle inflatie, maar als de winst die je hebt doordat je dan de mogelijkheid hebt om ook een betere auto te kopen.
Zo zijn er een hoop 'verbeteringen' in het leven die ik niet meteen als lifestyle inflatie zie, maar eerder als de al veel langer bestaande wens die 'eindelijk' kan uitkomen.
Een kleine auto brengt je ook van A naar B, maar de luxe van een grotere auto wordt een noodzaak als je het je kunt veroorloven. Als je die sprong in inkomen niet had gehad, had je geen andere keuze gehad dan om in die kleine auto te blijven rijden (die je ook van A naar B brengt).
Lifestyle inflation wordt hier vaak als iets negatiefs gezien, maar je moet toch ook kunnen leven. Ik moet er niet aan denken om met vrouw en kind ergens anti-kraak voor 250 euro te wonen om maar niet meer uit te geven dan in mijn studententijd...
Uiteraard begrijp ik dat elke euro die ik uitgeeft ertoe leidt dat ik minder spaar / beleg, maar hier zal iedereen voor zich een balans in moeten vinden.
Ik woon graag in een fijn huis in een fijne buurt, en dat kost geld; Ik eet en drink graag lekkere dingen, en dat kost geld; etc. Voor mij is het die toename in kosten waard, voor een ander wellicht niet.
Maar de eigen woning valt sowieso niet in box3.rube schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:08:
@Lordy79 vastgoed in box 3 is hetzelfde als aandelen e.d.
Mijn opmerking ging vooral om de eigen woning.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dat zie ik toch anders. Ik zie lifestyle inflatie als het bijstellen van je wensen en doelen naarmate je meer mogelijkheden hebt om aan die wensen te voldoen. Maar er zijn ook doelen die je al had voordat je meer mogelijkheden kreeg.john5951 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Volgens mij is dat nu juist lifestyle inflation
Een kleine auto brengt je ook van A naar B, maar de luxe van een grotere auto wordt een noodzaak als je het je kunt veroorloven. Als je die sprong in inkomen niet had gehad, had je geen andere keuze gehad dan om in die kleine auto te blijven rijden (die je ook van A naar B brengt).
Simpel voorbeeld, toen ik op school zat had ik een klasgenoot van wie de grootste wens was om ooit eens naar de dierentuin te gaan. De ouders hadden daar niet de mogelijkheden voor, dus dat werden een bezoekjes aan de kinderboerderij in de buurt. Als die ouders (of het kind zelf) later wel de mogelijkheid zou hebben om eens een keer naar de dierentuin te gaan, dan zie ik dat niet als lifestyle inflatie, maar als simpelweg de mogelijkheid hebben om een al langer bestaande wens in vervulling te laten gaan.
Ik heb er al vaker wat over geschreven, maar dat laatste het investeren in geluk en de dingen doen die je leuk vind is een van de voordelen geweest van de reis naar FO voor mij. Ik heb ruimte, zowel financieel als in tijd gekregen om eens goed na te denken over wat ik wil, wat ik leuk denk te vinden en ruimte om te experimenteren om uit te vinden wat ik echt leuk vind.goodfella schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:28:
Ik ben maandje geleden begonnen met mijn FIRE journey en het zal ±20 jaar duren. Ik lurk hier nog dagelijks en bespeur dat ik het zonde van mijn tijd vind niets meer te puzzelen heb. Ik vraag me af wat ik nu wel kan doen?
Wat heb ik gedaan?
- twee jaar ingelezen over passief indexbeleggen.
- bank/broker uitgekozen
- lump sum van significant bedrag
- periodieke orders ingesteld van 3 NT fondsen 80/10/10 (om en nabij).
- jaarlijks herbalanceren (indien nodig)
Wat ik wel wil
- geen tot weinig tijd spenderen, de periodieke orders doen hun werk.
- niet te krampachtig leven en dingen ervoor laten. Ook onderweg genieten.
Wat ik niet wil
- tijd spenderen aan optimalisaties door andere fondsen te kopen. ik ga voor de 3 NT fondsen, recht toe, recht aan. Ik zie veel mensen nog in de passieve indexbeleggen topic/fora vaak discussiëren over welke fondsen etc, ik heb zoiets, maakt dat echt zoveel verschil uit t.o.v. van de usual suspects (NT fondsen)?
Wat kan ik nog doen?
Hebben jullie leesvoer suggesties over de reis zelf? Het mag ook filosofisch georiënteerd zijn.
Of podcasts, videos. Een mooi voorbeeld vind ik deze video "Investing in Happiness" van Ben Felix".
[YouTube: Investing in Happiness]
Alvast bedankt.
Daar is voor mij de conclusie uitgekomen dat ik meer zaken als projecten ga zien, dat geeft een doel, ik kan het duidelijk (wel losjes) plannen en ik besteedt echt tijd aan de dingen die ik leuk vind zonder ze uit te stellen.
Behaal ik altijd het gewenste resultaat ? Nee, maar ik ben lekker bezig en leer steeds weer wat. Ik weet nu wat ik doen om mijn tijd leuk door te brengen. Het proces erachter staat. Ik had nogal de neiging om dingen uit te stellen. Maar ik kwam erachter dat tijd niet oneindig is, en ik maar beter goed met mijn tijd kan omgaan.
Dus veel zaken die nog op de lijst staan simpelweg gaan doen, maar niet op een hobbymatige manier aanpakken maar meer als project. Dus plannen en doen. Daar zijn projecten vroegtijdig gesneuveld omdat ik er niets aan vond. Terwijl dat vaak dingen waren die ik hoog op de lijst had staan om te gaan doen als ik FO zou zijn. Andere projecten gaven mij onverwacht veel plezier en lopen door.
Ook heb ik zaken aangepakt die ik nu nog kan doen, maar naarmate ik ouder wordt de kans steeds geringer gaat zijn dat ik de energie er nog voor heb.
Ik ben actiever geworden in het verwezenlijken van de wensenlijst in plaats van te blijven hangen in het "als ik ooit FO ben ga ik deze dingen wel doen".
Werkt dat voor iedereen ? Wellicht niet, maar het uitgangspunt om meer nu te doen is denk ik voor iedereen die tijd wil kopen door middel van FO nastreven een goed idee.
Ik heb veel geleerd over mijzelf op deze manier, niet in de laatste plaats dat uitvoer nogaleens anders is dan ik vooraf had gedacht. Niet perse slecht of goed maar anders. En zoals altijd loopt het anders dan gedacht. Het is wel veel leuker om te doen dan om alleen in de ideeën fase te blijven hangen.
Maar wat als die wens skydiven is? En vervolgens vind je het zo leuk dat je het elk jaar gaat doen?Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:00:
[...]
Dat zie ik toch anders. Ik zie lifestyle inflatie als het bijstellen van je wensen en doelen naarmate je meer mogelijkheden hebt om aan die wensen te voldoen. Maar er zijn ook doelen die je al had voordat je meer mogelijkheden kreeg.
Simpel voorbeeld, toen ik op school zat had ik een klasgenoot van wie de grootste wens was om ooit eens naar de dierentuin te gaan. De ouders hadden daar niet de mogelijkheden voor, dus dat werden een bezoekjes aan de kinderboerderij in de buurt. Als die ouders (of het kind zelf) later wel de mogelijkheid zou hebben om eens een keer naar de dierentuin te gaan, dan zie ik dat niet als lifestyle inflatie, maar als simpelweg de mogelijkheid hebben om een al langer bestaande wens in vervulling te laten gaan.
Dan vind ik het voorbeeld van die te kleine auto beter. Omdat je het dan puur om gezondheidsredenen doet. En i.p.v. dan 50k+ stukslaan op een auto in de vorm van een BMW/Audi/Mercedes gewoon een Kia/Nissan/Opel/Ford/... koopt die "wat groter" is. Zeg maar de categorie de eerste auto is zo'n oude Ford Ka, dat bolle geval, waar je niet in past en totaal niet praktisch is, en daarna koop je een Fiesta / Focus / Mondeo die een stuk ruimer zijn maar uiteraard niet op het prijsniveau (& kwaliteit/rijplezier?) van BMW/Audi/Mercedes staan.
Of een koppel dat eerst een stadsauto/hatchback heeft en vervolgens komt er een kind en wordt de auto ingeruild voor een grotere, maar ook zeker duurdere stationcar. Sure, een kinderwagen krijg je vast ook in een stadsauto, maar een stationcar / grotere auto is toch een stuk praktischer.
Het is en blijft sowieso voor iedereen anders. Daar gaan ook ongeveer 500 pagina's uit dit topic over. Ik doe denk ik meer dan 95% van de gemiddelde Nederlander. Stort iedere maand flink in Meesman en jaarruimte bij BrandNewDay. Het bedrag dat ik bij Meesman stort is de afgelopen jaren eigenlijk ook wel gestaag gegroeid. In vastgoed hebben wij ook een aardige slag kunnen slaan waar we goed op verdiend hebben - daar zit ook een stuk geluk bij.
Maar ik ben wel een veel grotere auto gaan rijden en boeit het me ook niets als ik op een mooie zomer avond een tank brandstof tijdens het waterskiën wegbrand. Dit topic is voor mij heel zinvol op het gebied van beleggen, vastgoed en soms ook wat fiscaliteit. Maar het stukje beknibbelen en bij iedere uitgave gaan berekenen wat dat voor invloed heeft op mijn FIRE traject - dat doe ik absoluut niet terwijl ik iedereen respecteer die dat wel doet.
Maar ik ben wel een veel grotere auto gaan rijden en boeit het me ook niets als ik op een mooie zomer avond een tank brandstof tijdens het waterskiën wegbrand. Dit topic is voor mij heel zinvol op het gebied van beleggen, vastgoed en soms ook wat fiscaliteit. Maar het stukje beknibbelen en bij iedere uitgave gaan berekenen wat dat voor invloed heeft op mijn FIRE traject - dat doe ik absoluut niet terwijl ik iedereen respecteer die dat wel doet.
Het punt is niet zozeer of je iets meer of
minder uitgeeft, maar weet waarom. En soms is het gewoon omdat het leuk is. Maar er is financiële ruimte om dat te doen.
Heel veel mensen rennen rond en jagen groot, groter, groots na zonder te weten waarom. En de grotere auto komt er zodra het net aan betaald kan worden.
De extra vakantie is een vaste feature, waar die ooit extra was. En ga zo maar door.
Er blijft dus altijd een druk om minimaal x te verdienen en het liefst ieder jaar meer.
Zonder dat het een bewuste keuze is. Vraag je door dan weten velen niet echt waarom ze dat doen. Buiten het zichzelf willen aanmeten van de succesvolle persoon. Wat ingegeven is door het plaatje dat de maatschappij daaraan gegeven heeft.
Het nadenken en uitproberen van hetgeen je echt graag wil doen is best een proces waarbij je jezelf kan tegenkomen. Niet iets dat mensen graag doen , net als breken met de norm. Wat FO toepassen in zekere zin ook is.
minder uitgeeft, maar weet waarom. En soms is het gewoon omdat het leuk is. Maar er is financiële ruimte om dat te doen.
Heel veel mensen rennen rond en jagen groot, groter, groots na zonder te weten waarom. En de grotere auto komt er zodra het net aan betaald kan worden.
De extra vakantie is een vaste feature, waar die ooit extra was. En ga zo maar door.
Er blijft dus altijd een druk om minimaal x te verdienen en het liefst ieder jaar meer.
Zonder dat het een bewuste keuze is. Vraag je door dan weten velen niet echt waarom ze dat doen. Buiten het zichzelf willen aanmeten van de succesvolle persoon. Wat ingegeven is door het plaatje dat de maatschappij daaraan gegeven heeft.
Het nadenken en uitproberen van hetgeen je echt graag wil doen is best een proces waarbij je jezelf kan tegenkomen. Niet iets dat mensen graag doen , net als breken met de norm. Wat FO toepassen in zekere zin ook is.
Dan kan ik me goed voorstellen dat je veel moeite doet om die wens waar te maken. Ook dat zie ik nog niet als lifestyle inflatie. Ik vind het vooral lifestyle inflatie als puur de financiële mogelijkheid om iets te doen ertoe leidt dat je die (steeds verder opschuivende) wens gaat nastreven.RobertMe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:14:
[...]
Maar wat als die wens skydiven is? En vervolgens vind je het zo leuk dat je het elk jaar gaat doen?
Precies. Elk jaar een nieuwe auto kopen, terwijl je ook in je bestaande auto kunt blijven rijden.Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Dan kan ik me goed voorstellen dat je veel moeite doet om die wens waar te maken. Ook dat zie ik nog niet als lifestyle inflatie. Ik vind het vooral lifestyle inflatie als puur de financiële mogelijkheid om iets te doen ertoe leidt dat je die (steeds verder opschuivende) wens gaat nastreven.
Maar dat is het toch ook precies.Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:54:
Ik vind het vooral lifestyle inflatie als puur de financiële mogelijkheid om iets te doen ertoe leidt dat je die (steeds verder opschuivende) wens gaat nastreven.
- Iemand die 5 hoog in een flatje zit denkt dat hij gelukkig zou zijn met een tussenwoning
- Iemand in een tussenwoning denkt dat hij gelukkig zou zijn met een 2-kapper met grotere tuin
- Iemand met een 2-kapper zou echt gelukkig zijn met een vrijstaande woning
- Degene in een vrijstaande woning zou graag aan het water met een steiger en bootje
- etc
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 29-06-2023 13:01 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bewust ervoor gekozen om geen pensioenrekening te nemen bij Meesman?ColeJ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:26:
Het is en blijft sowieso voor iedereen anders. Daar gaan ook ongeveer 500 pagina's uit dit topic over. Ik doe denk ik meer dan 95% van de gemiddelde Nederlander. Stort iedere maand flink in Meesman en jaarruimte bij BrandNewDay. Het bedrag dat ik bij Meesman stort is de afgelopen jaren eigenlijk ook wel gestaag gegroeid. In vastgoed hebben wij ook een aardige slag kunnen slaan waar we goed op verdiend hebben - daar zit ook een stuk geluk bij.
Precies, het is heel makkelijk om je wensen steeds verder te laten opschuiven onder het mom noodzakelijk. We werken nu meer thuis en we hebben bepaalde dagen overlap dus 2 werkkamers nodig. Een grotere tuin is ook wel prettig met thuis werken.assje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Maar dat is het toch ook precies.Voor al die mensen voelt het ongetwijfeld als net zo zinvol/noodzakelijk om (eindelijk) geluk te vinden. Vanuit ons eigen referentiekader vinden we de zaken die we willen gewoon "normale/noodzakelijke basis".
- Iemand die 5 hoog in een flatje zit denkt dat hij gelukkig zou zijn met een tussenwoning
- Iemand in een tussenwoning denkt dat hij gelukkig zou zijn met een 2-kapper met grotere tuin
- Degene in een vrijstaande woning zou graag aan het water met een steiger en bootje
- etc
Om dit te (deels) te ondervangen is door een flinke spaarquote te hebben. In mijn geval probeer ik een SR van 60% te halen. Dat betekend automatisch dat extra salaris of bonussen direct voor 60% afgeroomd worden. Daarmee beperk je al een flink deel van de lifestyle inflatie zonder dat je jezelf alles ontzegt
Dat is dus inderdaad lifestyle inflatie: niet convergeren naar een "vast" doel, maar dat het doel opschuift bij iedere stap dat je dichter bij het oude doel komt.assje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Maar dat is het toch ook precies.
- etc
Dat is wat anders dan als je een doel had en langzaam maar zeker steeds dichter bij dat doel komt, zonder dat dat doel verder opschuift. Dus bv. dat je na je afstuderen als doel hebt om een eengezinswoning met tuin te hebben, maar begint met een studio 3-hoog achter, dan verhuist naar een tweekamerflat en daarna misschien naar een driekamerflat gaat, maar nog steeds dat zelfde doel voor ogen houdt.
Het is de voorgekauwde route, bovendien is het, als er altijd een volgende ding is, weinig ruimte voor genieten. De auto is koud uit de showroom en de folder voor de grotere versie ligt er al. Het geluk zit in steeds grotere dingen. Nu kan er veel te zeggen zijn voor het nastreven van de grotere woning, auto etc. Maar wat ik om mij heen zie is het vooral meedoen. Het is ook relatief eenvoudig, vergt weinig inspanning en er is altijd een moeten. Dat geeft deels richting aan het leven. Er is automatisch een nieuw 'doel'. En dat is altijd groter.assje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:58:
[...]
Maar dat is het toch ook precies.Voor al die mensen voelt het ongetwijfeld als net zo zinvol/noodzakelijk om (eindelijk) geluk te vinden. Vanuit ons eigen referentiekader vinden we de zaken die we willen gewoon "normale/noodzakelijke basis".
- etc
Probleem daarbij is stress en risico, als er ook maar enigszins iets tegenzit dan gaat het financieel de verkeerde kant op. Met allerlei vervelende gevolgen.
Niets is zo moeilijk als zelf richting bepalen en breken met gewoontes en standaarden. En de tijd en ruimte nemen om moeilijke zaken te gaan doen. FO is zeker in het begin een concept dat heel ver in de toekomst ligt. De voordelen komen al veel sneller, maar het vergt heel veel moeite, bezuinigen, sparen en lange termijn denken.
Allemaal activiteiten die niet stroken met het maatschappelijke raamwerk, en deels ook de menselijke biologie van korte termijn, nu genieten en leven. Helaas is in onze maatschappij genieten veelal gelijkgesteld aan consumeren. En dus zo snel mogelijk je verdiende geld uitgeven.
Dus het starten van een FO traject vergt al een bepaalde, laat ik het even eigenwijsheid noemen. Dat ontbreekt vaak al.
Ik hou hier ook enigzins rekening mee. Op DutchFire benoemen andere lotgenoten dat ze het niet strak plannen en ook open staan voor een 'treat'. Mr. Mustache had onlangs een Tesla Model Y gekocht, iets wat velen niet zagen aankomen...Mirved schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Ik merk toch wel dat je door verschillende fases in je leven gaat en je hierin toch kunt veranderen of het er toch langzaam in sluipt.
...
Goede, daar had ik nog niet over nagedacht, ik kan nog betaald plaatjes draaien, iets wat ik heel lang heb gedaan. Toch extra inkomen. Thanks.Highland schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:23:
[...]
En als dat gaat vervelen (wat ik me goed kan voorstellen), kun je ook een nieuwe hobby zoeken. Leren data-graven, je huis verduurzamen, sporten of een vakopleiding doen. Dat geeft allemaal levensplezier. Als je echt geluk hebt levert het je ooit een nieuwe inkomstenbron op, dan gaat de FIRE-reis wat sneller. En zo niet, enjoy the ride en rustig de rit uitzitten.
Dank voor je inzicht. Helemaal eens met het uitproberen van zinvolle dingen/projecten. Ik ben een groot van Stephen Covey's "The 7 Habits of Highly Effective People". Samengevat: doe wat er toe doet.CornermanNL schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Ik heb er al vaker wat over geschreven, maar dat laatste het investeren in geluk en de dingen doen die je leuk vind is een van de voordelen geweest van de reis naar FO voor mij. Ik heb ruimte, zowel financieel als in tijd gekregen om eens goed na te denken over wat ik wil, wat ik leuk denk te vinden en ruimte om te experimenteren om uit te vinden wat ik echt leuk vind.
Daar is voor mij de conclusie uitgekomen dat ik meer zaken als projecten ga zien, dat geeft een doel, ik kan het duidelijk (wel losjes) plannen en ik besteedt echt tijd aan de dingen die ik leuk vind zonder ze uit te stellen.
...
Telsa heeft de naam om duur te zijn. maar zeker in de USA, is de model y vrij goedkoop.goodfella schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Ik hou hier ook enigzins rekening mee. Op DutchFire benoemen andere lotgenoten dat ze het niet strak plannen en ook open staan voor een 'treat'. Mr. Mustache had onlangs een Tesla Model Y gekocht, iets wat velen niet zagen aankomen...
vanaf 37.500 euro. (omgerekend). tel daar de besparingen bovenop van brandstof en er is weinig zo goedkoop om te rijden.
Hier ook de keuze gemaakt om de y te rijden, en de halve wereld doet dat:
https://www.autoweek.nl/a...erkochte-auto-ter-wereld/
het geld rendeert op een prettige manier terug, wellicht iets duurder dan 1 van de concurrenten, maar je krijgt er zoveel meer auto voor terug
Denk dat veel mensen zuinig aandoen verwarren met zo goedkoop mogelijk alles doen.
Goede spullen mogen iets kosten, net zoals dat zonnepanelen een smak geld kosten, maar wel vrijwel eindeloos rendement op het dak.
andere dingen in het rijtje:
isolatie, moestuin (al is dat ook werk!), of dichter bij je woning gaan werken zodat de auto de deur uit kan. ondanks dat het salaris lager is.
Ben er net zo schuldig aan, we hebben hier 2 auto's voor de deur staan (komt nog van voor coronna).
maar tegenwoordig gebruiken we ze amper, maximaal 1. zelden 2.
Netto maandelijkse kosten van de 2 auto's: 1400 euro per maand!. (incl verzekering/afschrijving/onderhoud).
als we de goedkoopste weg doen, besparen we direct 380 euro per maand. (andere auto is wat duurde). en we gebruiken gemiddeld 1x in de 3 maanden, een dag beide auto's tegelijk.
Een taxi is goedkoper!. meest logische besluit is dus gewoon de taxi gaan gebruiken ipv de auto.
maarja we zijn zo gewend aan 2 auto's....
Volgend jaar is er een natuurlijk beslismoment over wat we met de 2e auto willen gaan doen.
Waarschijnlijk wacht ik tot dan. en wellicht verdwijnt er een auto uit het huishouden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Poahh, Door alle info hier ben ik de afgelopen weken elke avond veel aan het lezen geweest. Ook een Webinar gevolgd van Meesman, die gaf wat duidelijkheid en inzicht.
*EDIT VERKEERDE TOPIC*
*EDIT VERKEERDE TOPIC*
[ Voor 66% gewijzigd door Unknown Alien op 29-06-2023 16:30 ]
Ergens is dit echter wel een kunstmatig onderscheid. Ik ben opgegroeid in een arbeidersgezien en de helft van de doelen die ik nu heb had ik als jongere / kind niet eens kunnen bedenken omdat mijn belevingswereld dat simpelweg niet toeliet. Denk aan een keertje business class vliegen - als kind dacht ik dat dat alleen voor zakenmannen wasRubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:06:
[...]
Dat is dus inderdaad lifestyle inflatie: niet convergeren naar een "vast" doel, maar dat het doel opschuift bij iedere stap dat je dichter bij het oude doel komt.
Dat is wat anders dan als je een doel had en langzaam maar zeker steeds dichter bij dat doel komt, zonder dat dat doel verder opschuift. Dus bv. dat je na je afstuderen als doel hebt om een eengezinswoning met tuin te hebben, maar begint met een studio 3-hoog achter, dan verhuist naar een tweekamerflat en daarna misschien naar een driekamerflat gaat, maar nog steeds dat zelfde doel voor ogen houdt.
Om nog maar te zwijgen over waar je dan de lijn moet trekken tussen veranderende smaken / volwassenwording / ontwikkeling van je gezin vs. lifestyle inflation. Want dat eerste kan ook hand in hand gaan met het tweede.
Belangrijkste blijft voor mijzelf in elk geval dat ik mezelf niet voor de gek wil houden: niets van wat wij extra doen of hebben t.o.v. 5 jaar geleden heb ik echt nodig om gelukkig te zijn, maar het is wel gewoon tof om mee te maken. Bewust wat lifestyle inflation toelaten, maar ook beseffen dat we nog steeds gelukkig zouden zijn met een reis naar Duitsland i.p.v. Korea bijvoorbeeld.
Maar goed, een harde ondergrens heb ik wel qua vermogensopbouwquote (aflossen, sparen, beleggen) en dat is 50%. Dus op een gegeven moment bereik je toch een plafond: de stijgingen in loontredes / facturabel uurtarief vlakken op een gegeven moment af. Dan komt voor ons wel de echte toets: blijven we inderdaad gelukkig als we het plafond qua reële koopkracht bereikt hebben.
Wij hebben wel bewust wat lifestyle-infatie toegepast. Als ik nu stop met inleggen hebben we statistisch gezien zat vermogen om rond onze 50e (als de kinderen uit huis zijn) met pensioen te gaan, enkel door niets eruit te halen. Dus leggen we minder in doordat we wat meer uitgeven, en ben ik nu gaan ondernemen. Mijn vrouw wil (en kan realistisch gezien) niet minder werken, en wij kunnen in principe alles op 1 inkomen doen. De extra's komen nu uit mijn inkomen, net als de inleg voor later. En dan zien we wel hoe het schip strandt. Terug kunnen we altijd, maar voorlopig geven we vooral meer uit.
Grappig genoeg is dat vooral aan spullen die op termijn weer minder uitgaven tot gevolg hebben: we hebben verbouwd en daardoor voorlopig minder onderhoud aan het huis, een andere auto (EV) die veel lager is qua maandlasten (en daardoor overall goedkoper dan onze vorige auto), en onze $$$ bakfiets spaart weer een tweede auto uit. Vermoedelijk gaat de fire-mindset er nooit meer uit.
Grappig genoeg is dat vooral aan spullen die op termijn weer minder uitgaven tot gevolg hebben: we hebben verbouwd en daardoor voorlopig minder onderhoud aan het huis, een andere auto (EV) die veel lager is qua maandlasten (en daardoor overall goedkoper dan onze vorige auto), en onze $$$ bakfiets spaart weer een tweede auto uit. Vermoedelijk gaat de fire-mindset er nooit meer uit.
[ Voor 24% gewijzigd door Krisp op 29-06-2023 15:12 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Daar zit wel een gevaar in.Krisp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:10:
Wij hebben wel bewust wat lifestyle-infatie toegepast. Als ik nu stop met inleggen hebben we statistisch gezien zat vermogen om rond onze 50e (als de kinderen uit huis zijn) met pensioen te gaan, enkel door niets eruit te halen. Dus leggen we minder in doordat we wat meer uitgeven, en ben ik nu gaan ondernemen. Mijn vrouw wil (en kan realistisch gezien) niet minder werken, en wij kunnen in principe alles op 1 inkomen doen. De extra's komen nu uit mijn inkomen, net als de inleg voor later. En dan zien we wel hoe het schip strandt. Terug kunnen we altijd, maar voorlopig geven we vooral meer uit.
Een vakantie is een eenmalige uitgave, en je kan in een week plezier hebben aan 1000€, maar je kan ook 15.000€ uitgeven.
Maar veel dingen worden een gewoonte, en doen pijn als je ze af schaft.
Als je 1 keer per maand echt lekker gaat eten voor pakweg 100€ per persoon, dan wordt eten voor 25€ iets banaals, en kan je daar niet meer van genieten.
Als je je wijntjes koopt in het rek waar die van 50-100€ liggen, dan gaat een fles van 7,5€ niet meer smaken.
Er zijn uiteraard ook wat uitgaven die je meer als investering kan zien omdat ze zichzelf min of meer terug verdienen. Ik heb zo airco (L/L WP) geplaatst in 2022.
Dat geeft op hete dagen een enorm extra comfort tegen een heel beperkte prijs (zeker met PV), maar het heeft onze gasrekening ook stevig naar beneden geduwd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zal per persoon verschillen. Ik kan soms nog even veel genieten van een frikandel speciaal als van een restaurantbezoek van 100 euroTommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:22:
[...]
Als je 1 keer per maand echt lekker gaat eten voor pakweg 100€ per persoon, dan wordt eten voor 25€ iets banaals, en kan je daar niet meer van genieten.
Als je je wijntjes koopt in het rek waar die van 50-100€ liggen, dan gaat een fles van 7,5€ niet meer smaken.
De 'pijn' van het afschaffen is doorgaans maar tijdelijk; idealiter gun ik mezelf periodiek wat minder om zo het besef door te laten dringen hoe goed we het hebben. Maar al zou het permanent zijn, ook dat went wel weer.
Ik zou er zeker eens goed/ rationeel over nadenken. Wij hadden nog 2 auto's van voor we samenwoonden. die hebben we tijdens covid vervangen voor 1 wat recenter / groter model en nog geen moment spijt van. Ik denk dat ik in de afgelopen jaren misschien 3x gedacht heb "goh een 2e auto was nu wel handig geweest", maar dan los je het anders op en dan is het ook prima.Smuggler schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:32:
[...]
we hebben hier 2 auto's voor de deur staan (komt nog van voor coronna).
maar tegenwoordig gebruiken we ze amper, maximaal 1. zelden 2.
Netto maandelijkse kosten van de 2 auto's: 1400 euro per maand!. (incl verzekering/afschrijving/onderhoud).
als we de goedkoopste weg doen, besparen we direct 380 euro per maand. (andere auto is wat duurde). en we gebruiken gemiddeld 1x in de 3 maanden, een dag beide auto's tegelijk.
Een taxi is goedkoper!. meest logische besluit is dus gewoon de taxi gaan gebruiken ipv de auto.
maarja we zijn zo gewend aan 2 auto's....
Volgend jaar is er een natuurlijk beslismoment over wat we met de 2e auto willen gaan doen.
Waarschijnlijk wacht ik tot dan. en wellicht verdwijnt er een auto uit het huishouden.
Wij werken beide vooral thuis en kunnen veel fietsen dus de auto wordt vooral gebruik voor "uitjes" die we dan toch vaak samen doen... En dan is afschrijving en vaste lasten x2 is gewoon best wel zonde geld wat je "uit gewoonte" laat liggen.
En doordat we nu een grotere /nieuwere auto hebben voelt het toch als vooruitgang.
(Terwijl we dus minder kosten hebben)
[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 30-06-2023 10:38 ]
Natuurlijk, en van een zak smoutebollen even goed. Maar als je een gewoonte terug moet schroeven.... en bv nooit meer een restaurant van niveau kan gaan bezoeken...finsdefis schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:27:
[...]
Zal per persoon verschillen. Ik kan soms nog even veel genieten van een frikandel speciaal als van een restaurantbezoek van 100 euro
Ja, dat doet even pijn, vooral als het niet vrijwillig is. Maar ook daar wen je wel weer aan qua geluksgevoel. Ik heb zelf in elk geval het privilege dat ik me om de basisbestaanszekerheid / sociale behoeften etc. niet druk hoef te maken, dus heb er vertrouwen in dat we daar ook wel doorheen komen.Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Natuurlijk, en van een zak smoutebollen even goed. Maar als je een gewoonte terug moet schroeven.... en bv nooit meer een restaurant van niveau kan gaan bezoeken...
Covid-19 was daar wel een goede test op kleine schaal voor in ons geval: niet reizen, niet uit eten, etc. Ironisch genoeg zijn we daarna veel minder op restaurant gegaan.
Tja, die gemiste vakantie, daar heb ik toch nog altijd spijt van.finsdefis schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Ja, dat doet even pijn, vooral als het niet vrijwillig is. Maar ook daar wen je wel weer aan qua geluksgevoel. Ik heb zelf in elk geval het privilege dat ik me om de basisbestaanszekerheid / sociale behoeften etc. niet druk hoef te maken, dus heb er vertrouwen in dat we daar ook wel doorheen komen.
Covid-19 was daar wel een goede test op kleine schaal voor in ons geval: niet reizen, niet uit eten, etc. Ironisch genoeg zijn we daarna veel minder op restaurant gegaan.
We hebben toen 2 ebikes gekocht, dus het geld was dan toch ook weg...
Dat is zeker waar, en deels heb ik daar ook last van. Niet zo zeer qua ervaringen, maar wel qua spullen. Meer/betere spullen impliceert ook dat je meer tijd/geld kwijt bent aan 'beheer'. Een fiets heeft onderhoud nodig, je moet spullen vervangen.Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:22:
[...]
Daar zit wel een gevaar in.
Een vakantie is een eenmalige uitgave, en je kan in een week plezier hebben aan 1000€, maar je kan ook 15.000€ uitgeven.
Er zijn uiteraard ook wat uitgaven die je meer als investering kan zien omdat ze zichzelf min of meer terug verdienen. Ik heb zo airco (L/L WP) geplaatst in 2022.
Dat geeft op hete dagen een enorm extra comfort tegen een heel beperkte prijs (zeker met PV), maar het heeft onze gasrekening ook stevig naar beneden geduwd.
Uiteindelijk ben ik er niet zo ontzettend bang voor. Zeker qua ervaringen hebben wij de laatste jaren juist weer teruggeschroefd, vanwege kinderen maar ook vanwege corona-maatregelen. Ik werd er daarnaast ook wel moe van om elke week uit eten te gaan, of dat nu een burgerbar was of een Michelin tip. Dus inmiddels beperken we dat tot hooguit 1x per maand, dat houdt het leuk en speciaal. The law of diminishing returns geldt hier ook.
Dan komt er wel iets anders voor terug. Net zoals je niet vega(n) moet worden met enkel vleesvervangers en echt iets fundamenteels anders moet maken, moet je niet zo zeer naar 'mindere' restaurants gaan, maar minder vaak en/of een andere hobby zoeken. Wij hebben ook lol om zelf dingen te maken. Dat kost een stuk minder (hoewel het nog steeds duur kan zijn), maar is ook leuk.Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Natuurlijk, en van een zak smoutebollen even goed. Maar als je een gewoonte terug moet schroeven.... en bv nooit meer een restaurant van niveau kan gaan bezoeken...
Ik denk dat dat juist in dit topic wel meevalt. De meeste mensen zullen hier wel bekend zijn met fenomenen zoals het verschil tussen aanschafprijs en kosten en het concept van waar voor je geld.Smuggler schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Denk dat veel mensen zuinig aandoen verwarren met zo goedkoop mogelijk alles doen.
Hm, dat is wel een behoorlijke kostenpost. Wij hebben ook "nog steeds" een tweede auto terwijl we die niet echt nodig hebben, maar die kost heel wat minder. Twee tientjes belastingen en een vergelijkbaar bedrag voor de verzekering. Onze insteek was dat die verkopen nauwelijks wat zal opleveren, terwijl het opnieuw aanschaffen heel wat meer kost. Maar als het 380 euro zou zijn, dan zouden wij denk ik toch een andere keus maken.als we de goedkoopste weg doen, besparen we direct 380 euro per maand. (andere auto is wat duurde). en we gebruiken gemiddeld 1x in de 3 maanden, een dag beide auto's tegelijk.
Interessant materie, ik ga zelf deze maand proberen de uitgaven (drastisch) te beperken. Hoewel onze spaarquote tussen 25-35% per maand ligt is dat eigenlijk veel te laag met een afbetaald huis en twee goede inkomens.
Ik merk vooral dat er elke maand wel iets "groots" is, onderhoud huis/auto, fiets, belastingen, kosten voor de kinderen: zwemles, hockeyles, voetbal, etc. Hoewel ik me neer heb gelegd bij een relatief lage spaarquote lijkt het me beter om minder uit te geven. Tips zijn welkom!
Ik merk vooral dat er elke maand wel iets "groots" is, onderhoud huis/auto, fiets, belastingen, kosten voor de kinderen: zwemles, hockeyles, voetbal, etc. Hoewel ik me neer heb gelegd bij een relatief lage spaarquote lijkt het me beter om minder uit te geven. Tips zijn welkom!
Volgens mij zijn de standaard tips:Ferr9 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:54:
tips zijn welkom!
* vermijd abonnementen; die tellen stiekem op tot grote bedragen
* groot huis, grote auto zorgen ook voor grote kosten. Is de badkamer echt 'op' of is die "uit de mode"? Dat is iets om af te wegen: bate versus prijs of doe je het 'voor de buren'.
[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 29-06-2023 22:06 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Tja leven veranderd,Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Ik denk dat dat juist in dit topic wel meevalt. De meeste mensen zullen hier wel bekend zijn met fenomenen zoals het verschil tussen aanschafprijs en kosten en het concept van waar voor je geld.
[...]
Hm, dat is wel een behoorlijke kostenpost. Wij hebben ook "nog steeds" een tweede auto terwijl we die niet echt nodig hebben, maar die kost heel wat minder. Twee tientjes belastingen en een vergelijkbaar bedrag voor de verzekering. Onze insteek was dat die verkopen nauwelijks wat zal opleveren, terwijl het opnieuw aanschaffen heel wat meer kost. Maar als het 380 euro zou zijn, dan zouden wij denk ik toch een andere keus maken.
Private lease, toen corona net nieuw was, en we nog in de wereld leefden van altijd op kantoor werken.
We hebben nu 2 werkplekken thuis en de auto's ja die worden niet meer gebruikt.
De private lease is de auto op 25k per jaar afgenomen (we reden 40k eerder, we hadden wel iets minder verwacht), maar niet zo weinig.
Maar ach, het zijn mooie leermomenten, de lease zal een keer afgelopen zijn. en afkopen is het ook weer niet waard.
Het geeft in elk geval heel veel vrijheid om heen te gaan waar we maar willen
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dit! Hier ook een auto en toevallig gisteren kwam het niet uit want vrouw en ik hadden een afspraak en daarna moest ik iemand ophalen voor een etentje en zij naar huis.Charly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat ik in de afgelopen jaren misschien 3x gedacht heb "goh een 2e auto was nu wel handig geweest", maar dan los je het anders op en dan is het ook prima.
Zij heeft gewoon de trein en taxi naar huis genomen en ik de auto. Kost wel wat meer maar de 362 dagen dat je het niet nodig hebt bespaar je zon gruwelijk vermogen.
Voordeel is ook nog dat je automatisch milieuvriendelijker leeft.
We hebben voor die 1 of 2 keer per maand dat onze auto dubbel geboekt is al jaren een greenwheels abbo. Een rit kost dan ergens tussen de €50 - €100. Dat lijkt dan heel duur, maar die eigen oude stadsauto kost €200-€300 per maand en staat altijd in de weg.
Begin dit jaar ben ik gaan ZZP'en en "moest" ik mijn pensioen zelf regelen. Ik had al een beleggingsrekening bij Meesman waar ik al jaren maandelijks op start. Ik heb er toen voor gekozen om mijn pensioen bij BND te regelen - hier zit niet een duidelijke reden achter.Crasheeee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Bewust ervoor gekozen om geen pensioenrekening te nemen bij Meesman?
Moet wel zeggen dat ik de interface bij BND een stuk "leuker" eruit vind zien. Ook worden de cijfers veel sneller bijgewerkt.
Hangt ook af van of die auto er al is of nog niet. Als de afweging is om een tweede auto te kopen, dan is dat een dure keus. Maar als je al een tweede stadsauto'tje hebt van 10 of 15 jaar oud, dan kost die nauwelijks wat en levert ook weinig op bij de verkoop. Terwijl het wel weer een hoop kost om zo'n auto'tje opnieuw aan te schaffen. Je kunt dan de afweging krijgen of je het die paar tientjes per maand waard vindt om niet het 'risico' te lopen dat je straks alsnog weer een tweede auto 'moet' kopen, vanwege bv verandering in werk of andere veranderingen. (Los van de extra vrijheid die een tweede auto kan geven.)Highland schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:57:
We hebben voor die 1 of 2 keer per maand dat onze auto dubbel geboekt is al jaren een greenwheels abbo. Een rit kost dan ergens tussen de €50 - €100. Dat lijkt dan heel duur, maar die eigen oude stadsauto kost €200-€300 per maand en staat altijd in de weg.
Dat is een dure 'verzekering'. 150-200 euro per maand zit je al snel op, dat is voor mij niet een 'paar tientjes'.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:39:
[...]
Hangt ook af van of die auto er al is of nog niet. Als de afweging is om een tweede auto te kopen, dan is dat een dure keus. Maar als je al een tweede stadsauto'tje hebt van 10 of 15 jaar oud, dan kost die nauwelijks wat en levert ook weinig op bij de verkoop. Terwijl het wel weer een hoop kost om zo'n auto'tje opnieuw aan te schaffen. Je kunt dan de afweging krijgen of je het die paar tientjes per maand waard vindt om niet het 'risico' te lopen dat je straks alsnog weer een tweede auto 'moet' kopen, vanwege bv verandering in werk of andere veranderingen. (Los van de extra vrijheid die een tweede auto kan geven.)
Sinds we verhuisd zijn naar een plek waar je alle voorzieningen ook op de fiets kan bereiken hebben we de tweede auto (die toevallig stuk ging rond de verhuizing) niet meer nodig gehad. Gemist? Ja een paar keer als mijn vrouw de auto had en ik mijn dochter ergens heen moest brengen door de regen.
En heb je een tweede auto, dan ga je je leven erop inrichten. Dus als mijn vrouw de auto heeft en ik niet en ik moet ergens heen dan ga ik vaker met de fiets of OV. Als ik van baan zou willen veranderen, dan zou 'bereikbaar zonder auto' wel een heel belangrijk criterium worden.
Een auto kan toch nooit <EUR50 per maand kosten als je alles meerekent?Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:44:
[...]
Ik denk dat dat juist in dit topic wel meevalt. De meeste mensen zullen hier wel bekend zijn met fenomenen zoals het verschil tussen aanschafprijs en kosten en het concept van waar voor je geld.
[...]
Hm, dat is wel een behoorlijke kostenpost. Wij hebben ook "nog steeds" een tweede auto terwijl we die niet echt nodig hebben, maar die kost heel wat minder. Twee tientjes belastingen en een vergelijkbaar bedrag voor de verzekering. Onze insteek was dat die verkopen nauwelijks wat zal opleveren, terwijl het opnieuw aanschaffen heel wat meer kost. Maar als het 380 euro zou zijn, dan zouden wij denk ik toch een andere keus maken.
Behalve overlapperiodes tussen oude en nieuwe auto hebben we bewust nooit twee auto's gehad. Met alle dagelijkse zaken binnen fietsafstand is het altijd te organiseren. Een handvol keren meegereden ivm simultane uitwedstrijden, nul keer een auto gehuurd sinds Corona (daarvoor wel, 2-3 tientjes voor een dag), motor ook al twee jaar niet gebruikt.
Dat ding niet hebben staan betekent hem ook niet voor elk wissewasje gebruiken.
50 euro per maand is inderdaad wel heel laag, daar kom je niet aan. Maar in het voorbeeld werd 1 of 2 keer per maand een Greenwheels van 50-100 euro per keer genomen. Dan zit je een flink stuk hoger dan 50 euro per maand.Rukapul schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Een auto kan toch nooit <EUR50 per maand kosten als je alles meerekent?
Behalve overlapperiodes tussen oude en nieuwe auto hebben we bewust nooit twee auto's gehad. Met alle dagelijkse zaken binnen fietsafstand is het altijd te organiseren. Een handvol keren meegereden ivm simultane uitwedstrijden, nul keer een auto gehuurd sinds Corona (daarvoor wel, 2-3 tientjes voor een dag), motor ook al twee jaar niet gebruikt.
Dat ding niet hebben staan betekent hem ook niet voor elk wissewasje gebruiken.
Onze 'tweede auto' kost ongeveer 500 per jaar voor belastingen en verzekering en gemiddeld zo'n 300 per jaar voor onderhoud bij de merkdealer, pechservice en APK. (Wat ook veel goedkoper of gratis zou kunnen omdat met de beperkte km's onderhoud niet echt nodig is, maar wat wij wel prettig vinden.) De auto is niet echt veel meer waard, zodat de afschrijving ook nauwelijks wat voorstelt. Al met al kom ik zo per maand niet snel boven de 100 euro uit, wat ik voor het extra gemak aanvaardbaar vind.
Zeker met het oog op de kinderen die binnenkort waarschijnlijk ook hun rijbewijs hebben, vinden wij het handiger om die auto voorlopig even 'achter de hand te houden' dan om de auto nu te verkopen en vervolgens alsnog regelmatig alternatief vervoer te moeten regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-06-2023 10:51 ]
Ik zou ook niet snel een tweede auto aanschaffen als je die nauwelijks gebruikt. Dus als de auto stuk gaat ook niet vervangen. Maar dat is wat anders dan de auto weg doen als je die al hebt.Kalentum schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:14:
[...]
Sinds we verhuisd zijn naar een plek waar je alle voorzieningen ook op de fiets kan bereiken hebben we de tweede auto (die toevallig stuk ging rond de verhuizing) niet meer nodig gehad.
Zeker zo dat we voor veel zaken de auto niet echt nodig hebben. En dat je de auto dan gebruikt voor momenten waarop het niet per se nodig is. Maar een auto maakt het leven ook wel veel makkelijker. En er zijn ook een hoop situaties waarin een auto best wel "nodig" is. (Ik ga bv regelmatig naar verschillende natuurgebieden die met het OV nauwelijks bereikbaar zijn.)En heb je een tweede auto, dan ga je je leven erop inrichten. Dus als mijn vrouw de auto heeft en ik niet en ik moet ergens heen dan ga ik vaker met de fiets of OV. Als ik van baan zou willen veranderen, dan zou 'bereikbaar zonder auto' wel een heel belangrijk criterium worden.
Deze denkwijze hoofdzakelijk relevant als je auto bij een dealer koopt en verkoopt door in te ruilen o.i.d. Goedkope auto kan je ook op marktplaats particulier kopen/verkopen en dan hoeft er helemaal niets tussen aankoop en verkoop te zitten. Het is dan hoogstens afhankelijk van je inzicht/onderhandelingsvaardigheden.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:39:
Hangt ook af van of die auto er al is of nog niet. Als de afweging is om een tweede auto te kopen, dan is dat een dure keus. Maar als je al een tweede stadsauto'tje hebt van 10 of 15 jaar oud, dan kost die nauwelijks wat en levert ook weinig op bij de verkoop. Terwijl het wel weer een hoop kost om zo'n auto'tje opnieuw aan te schaffen.
Als aspirant FO'er met voldoende liquide middelen kan je mijn inziens ook juist profiteren omdat je auto's kunt afrekenen zonder financiering/inruil terwijl de gemiddelde koper dat niet kan.
Ik verdenk hier toch ook wel wat mental accounting. Iedere auto heeft afschrijving (hoe klein ook) en risico op grote reparaties waardoor de waarde ineens naar schrootwaarde vervalt.
Dat gezegd hebbende, mijn eerste auto kocht ik in 2010 voor €500 en verkocht ik in 2017 voor €500 met 90kkm meer op de klok -> ECHT geen afschrijving
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En daar ontbreekt het mij aan. Ik vind auto's totaal niet boeiend en heb er ook totaal geen inzicht in en ik heb bovendien een hekel aan moeten onderhandelen etc. Dus grote kans dat als ik mij er al toe zou zetten om mij op Marktplaats te begeven, ik misschien 500 euro voor mijn auto terugkrijg. Terwijl als ik een vergelijkbare auto zou moeten kopen, ik daar 2000 voor zou betalen. En dan alsnog een wrak op de weg in handen heb.assje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:12:
[...]
Deze denkwijze hoofdzakelijk relevant als je auto bij een dealer koopt en verkoopt door in te ruilen o.i.d. Goedkope auto kan je ook op marktplaats particulier kopen/verkopen en dan hoeft er helemaal niets tussen aankoop en verkoop te zitten. Het is dan hoogstens afhankelijk van je inzicht/onderhandelingsvaardigheden.
Niet echt een gunstige situatie, lijkt me.
@Rubbergrover1 gaat zn 2e waggie niet weg doen, dat is me wel duidelijk.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:46:
[...]
En daar ontbreekt het mij aan. Ik vind auto's totaal niet boeiend en heb er ook totaal geen inzicht in en ik heb bovendien een hekel aan moeten onderhandelen etc. Dus grote kans dat als ik mij er al toe zou zetten om mij op Marktplaats te begeven, ik misschien 500 euro voor mijn auto terugkrijg. Terwijl als ik een vergelijkbare auto zou moeten kopen, ik daar 2000 voor zou betalen. En dan alsnog een wrak op de weg in handen heb.
Niet echt een gunstige situatie, lijkt me.
Wij hebben onze beide auto's een paar jaar terug verkocht via de "anwb verkoop service". (Waar uiteindelijk gewoon weer 1 van die grote opkoop partijen achter zit, weet ff niet meer welke.) Ondanks de diverse horror verhalen van dit soort diensten bij beide prima verlopen en gewoon netjes het bedrag ontvangen wat geadverteerd / aangeboden werd.
En ja bij particuliere verkoop had je meer kunnen krijgen, maar koehandel aan de deur hadden we geen trek in. Geboden bedragen lagen in lijn met de verwachtingen en wat we voor de meest courante (mk6 fiesta) kregen was hoger dan wat de dealer er voor wou geven. Dus al met al wat mij betreft een prima oplossing.
Zelfs al had je maximale afschrijving gehad, dan was het nog maar 5,95 euro per maand geweestassje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:12:
[...]
Dat gezegd hebbende, mijn eerste auto kocht ik in 2010 voor €500 en verkocht ik in 2017 voor €500 met 90kkm meer op de klok -> ECHT geen afschrijving
Belangrijke vraag voor het totaaloverzicht is natuurlijk wel, hoeveel onderhoudskosten heb je gehad gedurende die 90K kilometer.
Hoe kijken jullie naar mijn situatie?
Nieuwbouwwoning uit 2016 volledig afgelost. Altijd extra afgelost met de gedachten om vrij te zijn van de bank en de keuze te maken om uiteindelijk te verhuren voor +/- 1200eu p.m.
In het 1% hypotheekrente tijdperk (Q2-2021) een tweede nieuwbouwwoning gekocht waarin wij per 1-8-23 naar verhuizen.
Nu o.a. de tijdelijke verhuur contracten deels zijn afgeschaft, het voordeel van de leegwaarde ratio deels is weggevallen i.c.m. flinke heffingen in box 3, twijfel ik wat wijsheid is verhuren of verkopen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Is er voor de rekensom al meer meer te zeggen over de rekenmethodiek die in 2025/2026 wordt toegepast, box 3 belasten tegen werkelijk rendement?
Nieuwbouwwoning uit 2016 volledig afgelost. Altijd extra afgelost met de gedachten om vrij te zijn van de bank en de keuze te maken om uiteindelijk te verhuren voor +/- 1200eu p.m.
In het 1% hypotheekrente tijdperk (Q2-2021) een tweede nieuwbouwwoning gekocht waarin wij per 1-8-23 naar verhuizen.
Nu o.a. de tijdelijke verhuur contracten deels zijn afgeschaft, het voordeel van de leegwaarde ratio deels is weggevallen i.c.m. flinke heffingen in box 3, twijfel ik wat wijsheid is verhuren of verkopen.
Is er voor de rekensom al meer meer te zeggen over de rekenmethodiek die in 2025/2026 wordt toegepast, box 3 belasten tegen werkelijk rendement?
PArticulier kopen of verkopen is niet zo makkelijk.assje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:12:
[...]
Deze denkwijze hoofdzakelijk relevant als je auto bij een dealer koopt en verkoopt door in te ruilen o.i.d. Goedkope auto kan je ook op marktplaats particulier kopen/verkopen en dan hoeft er helemaal niets tussen aankoop en verkoop te zitten. Het is dan hoogstens afhankelijk van je inzicht/onderhandelingsvaardigheden.
Als aspirant FO'er met voldoende liquide middelen kan je mijn inziens ook juist profiteren omdat je auto's kunt afrekenen zonder financiering/inruil terwijl de gemiddelde koper dat niet kan.
Ik verdenk hier toch ook wel wat mental accounting. Iedere auto heeft afschrijving (hoe klein ook) en risico op grote reparaties waardoor de waarde ineens naar schrootwaarde vervalt.
Voor een brik van 1000€... tja, risico is laag, maar meestal koop je dan een pak miserie. Enkel doen als je zelf de staat van die auto kan inschatten.
En een auto van 10-20k particulier kopen is ook een risico want je hebt geen enkele garantie. Als je bedrogen wordt, dan moet je via een rechtbank of ingewikkelde onderhandeling gaan aantonen dat de verkoper op de hoogte was van het defect, en je getild heeft. Er zijn leukere activiteiten in je vrije tijd.
Ik zou het dan ook alleen doen als ik een auto van een betrouwbaar familielid of vriend wil kopen.
Hoeveel punten heeft de woning?PSP123 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:01:
Gezien de schaarste aan huurhuizen zou je hier juist wel eens een voordeel uit kunnen halen. Je moet wel een redelijke rendement kunnen halen (minimaal 0,6% van de waarde aan maandelijkse huur), maar als dat kan, is het nog steeds erg interessant om vastgoed te hebben.
Bij een huis van 325k is de huur dan dus 2k per maand, hoewel dat veel lijkt heb je natuurlijk ook kosten (en belasting). Los van of je die 2k gaat krijgen, is het nettorendement is dan helemaal niet zo fantastisch (zeker als je risico's op schade, wanbetaling, etc. meeneemt).
De lucrative huurscenario's zijn (volgens mij allemaal): relatief goedkope woning, idealiter maximaal met (goedkoop) vreemd vermogen gefinancierd, eventueel te verkameren.
Als je het dan ook nog eens gekocht hebt op een dieptepunt in de markt, dan is alleen waardestijging al genoeg. Maar als je bij een 200k woning een 120k lening à max 2,5% hebt dan heb je bij €1.000,- huur al een stuk beter rendement: €250,- rente, dus €750,- bruto op €80k geïnvesteerd vermogen.
Zeker bij de "oude" box-3 regels is dat veel interessanter dan een hypotheek vrije woning.
De lucrative huurscenario's zijn (volgens mij allemaal): relatief goedkope woning, idealiter maximaal met (goedkoop) vreemd vermogen gefinancierd, eventueel te verkameren.
Als je het dan ook nog eens gekocht hebt op een dieptepunt in de markt, dan is alleen waardestijging al genoeg. Maar als je bij een 200k woning een 120k lening à max 2,5% hebt dan heb je bij €1.000,- huur al een stuk beter rendement: €250,- rente, dus €750,- bruto op €80k geïnvesteerd vermogen.
Zeker bij de "oude" box-3 regels is dat veel interessanter dan een hypotheek vrije woning.
Met die laatste opmerking haal je eigenlijk de rest van je betoog een beetje onderuit. Met de oude regels was een schuld voor de verhuurde woning extra gunstig, omdat je die feitelijk volledig kon aftrekken van de woningwaarde. Maar het is beter om naar de toekomst te kijken. Waarbij dit heel wat minder gunstig is. (Wat ik eerlijk gezegd principieel niet echt een bezwaarlijke verandering vind.)Jake schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:45:
In de nieuwe situatie zul je bij deze casus waarschijnlijk nog steeds geen verlies maken in de cashflow. Maar de echte winst moet uit de waardeontwikkeling van de woning komen. Op termijn zal die vermoedelijk op zijn minst de inflatie bijhouden. En waarschijnlijk ook meer dan de inflatie stijgen. Maar of je, zeker op de kortere termijn, per saldo echt beter uit bent met een verhuurde woning is de vraag. Zelf zie ik het vooral als vorm van diversificatie. Met iets minder risico en iets minder rendement dan bijvoorbeeld aandelen, maar beter dan deposito's.
Dat is juist precies wat ik (ook) bedoel: het was onder de oude regels in bepaalde situaties erg lucratief.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:46:
Met die laatste opmerking haal je eigenlijk de rest van je betoog een beetje onderuit. Met de oude regels was een schuld voor de verhuurde woning extra gunstig, omdat je die feitelijk volledig kon aftrekken van de woningwaarde.
Ik ging echter even uit van 60% vreemd gefinancierd, omdat een beetje de ratio is die geld voor dergelijke hypotheken (voor zover ik weet).
Ook dit bedoel(de) ik ook zo: volgens mij zorgen de nieuwe box-3 regels er voor dat de casus slechter wordt (wellicht als je alle huizen buiten privé houdt dat het nog wel uit kan, maar gezien het afhaken van veel investeerders lijkt mij dat ook niet zo).Maar het is beter om naar de toekomst te kijken. Waarbij dit heel wat minder gunstig is. (Wat ik eerlijk gezegd principieel niet echt een bezwaarlijke verandering vind.)
Persoonlijk zou ik geen recente woning aanhouden voor de verhuur. Ik ga er hierbij toch echt wel vanuit dat de gemiddelde nieuwbouwwoning van 2016 nog wel meer dan 325k is, dus het lijkt mij (op zichzelf) geen goede businesscase mee te maken; behalve: puur nog door de waardeontwikkeling van het vastgoed.In de nieuwe situatie zul je bij deze casus waarschijnlijk nog steeds geen verlies maken in de cashflow. Maar de echte winst moet uit de waardeontwikkeling van de woning komen. Op termijn zal die vermoedelijk op zijn minst de inflatie bijhouden. En waarschijnlijk ook meer dan de inflatie stijgen. Maar of je, zeker op de kortere termijn, per saldo echt beter uit bent met een verhuurde woning is de vraag. Zelf zie ik het vooral als vorm van diversificatie. Met iets minder risico en iets minder rendement dan bijvoorbeeld aandelen, maar beter dan deposito's.
In het verleden was verhuur zeer lucratief met de relatief lagere woningprijzen en vooral de zeer gunstige fiscale behandeling. Nu zou ik er niet meer aan beginnen. Overigens vind ik één woning niet bepaald een gediversificeerde investering. Als asset class (je zit met je eigen woning al dik in onroerend goed) en zeker ook niet binnen deze asset class (groot niet-gediversificeerd risico met weinig objecten). Met een ETF heb je het laatste punt veel eenvoudiger opgelost.
Tsja, het blijven allemaal plannen waarin ik niet geloof. Misschien is dat wel “het plan”… we presenteren dit zodat de Piet Particuliere belegger bang is geworden en verkoopt. Vervolgens gaan de plannen niet door en is iedereen de woning kwijt. Terugkopen gaat niet meer met al die zelfbewoningsverplichtingen en overdrachtsbelasting. Weg=weg.
De overheid wil een huis als belegging aan banden brengen. Dit om ervoor te zorgen dat huurders en kopers beter kansen krijgen. Echter wat ik zo lees gaat dit averechts werken.Magpie schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:25:
In het verleden was verhuur zeer lucratief met de relatief lagere woningprijzen en vooral de zeer gunstige fiscale behandeling. Nu zou ik er niet meer aan beginnen. Overigens vind ik één woning niet bepaald een gediversificeerde investering. Als asset class (je zit met je eigen woning al dik in onroerend goed) en zeker ook niet binnen deze asset class (groot niet-gediversificeerd risico met weinig objecten). Met een ETF heb je het laatste punt veel eenvoudiger opgelost.
Beleggen en investeren vinden met name linkse partijen een vies woord. Men vergeet echter dat dit ook geld in het laadje brengt.
Hoezo brengt het geld in het laadje? Juist door de lage box3 brengt het weinig op.phantom09 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:16:
[...]
De overheid wil een huis als belegging aan banden brengen. Dit om ervoor te zorgen dat huurders en kopers beter kansen krijgen. Echter wat ik zo lees gaat dit averechts werken.
Beleggen en investeren vinden met name linkse partijen een vies woord. Men vergeet echter dat dit ook geld in het laadje brengt.
Wat ik eerder als probleem zie is dat door deze hetze tegen de belegger we uiteindelijk geen huurhuizen meer zullen hebben in het midden segment
Beleggen en investeren zijn geen vieze woorden. Maar je moet dan wel, het als bij andere inkomsten, fatsoenlijke belastingen over de inkomsten betalen. Daar schortte het de laatste decennia aan.phantom09 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Dat leidde ertoe dat elke malloot een random stuk onroerend goed kon kopen en zonder al te veel moeite met een fiks rendement kon verhuren. Dat die groep nu uitstapt ben ik niet rouwig om.
En dit dan?Rubbergrover1 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Beleggen en investeren zijn geen vieze woorden. Maar je moet dan wel, het als bij andere inkomsten, fatsoenlijke belastingen over de inkomsten betalen. Daar schortte het de laatste decennia aan.
Dat leidde ertoe dat elke malloot een random stuk onroerend goed kon kopen en zonder al te veel moeite met een fiks rendement kon verhuren. Dat die groep nu uitstapt ben ik niet rouwig om.
https://www.rtlnieuws.nl/...er-meer-belasting-betalen
Gezien pensioenfonds mijn A-factor had gestuurd, dacht ik eens tijd om dit te berekenen. Volgens belastingdienst kan ik dan paar duizend Euro jaarruimte bijstorten. Iedereen kan zelf een afweging maken, maar imo een no-brainer.Highland schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:32:
Zie hiervoor ook een actuele blogpost van Mr Fob over de ruimere jaarruimte.
Echter toen ook eens bij BND het ingevuld, die nieuwere regels moet hebben dan de belastingdienst. En euhm, laten we het erop houden dat het iets is waar ik over na moet gaan denken, want één ding is zeker, ik ga niet mijn hele jaarruimte vullen. De hogere reserveringsruimte snap ik prima, voor mensen die achter zijn dat ze eigenlijk in het verleden meer hadden moeten opbouwen. Maar met een behoorlijk goede pensioenregeling kan ik nog eens 20% van mijn brutosalaris erbij storten, dan ga ik wel heel veel geld vastzetten.
Met stijgende huizenprijzen hebben die een heel hoog rendement gehaald ja. Maar puur de verhuurrendementen ben ik nooit echt van onder de indruk geweest.Rubbergrover1 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Ergens is die tool van BND toch wel gevaarlijk. Je kan de juistheid van de berekening niet controleren met de officiële rekentools. En de Belastingdienst vraagt dat je hun eigen tool gebruikt en daar een afdruk/screenshot van maakt als bewijs.Sissors schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:52:
[...]
Gezien pensioenfonds mijn A-factor had gestuurd, dacht ik eens tijd om dit te berekenen. Volgens belastingdienst kan ik dan paar duizend Euro jaarruimte bijstorten. Iedereen kan zelf een afweging maken, maar imo een no-brainer.
Echter toen ook eens bij BND het ingevuld, die nieuwere regels moet hebben dan de belastingdienst. En euhm, laten we het erop houden dat het iets is waar ik over na moet gaan denken, want één ding is zeker, ik ga niet mijn hele jaarruimte vullen. De hogere reserveringsruimte snap ik prima, voor mensen die achter zijn dat ze eigenlijk in het verleden meer hadden moeten opbouwen. Maar met een behoorlijk goede pensioenregeling kan ik nog eens 20% van mijn brutosalaris erbij storten, dan ga ik wel heel veel geld vastzetten.
"Als u dit hulpmiddel sluit, gaan de gegevens die u invulde en alle berekeningen verloren. Maak daarom een afdruk van dit hulpmiddel. Stuur de afdruk niet mee met uw aangifte. Bewaar hem wel, zodat u hem kunt laten zien als wij daarom vragen."
Zelf ga ik vooralsnog uit van de rekentool van de Belastingdienst. Het meerdere wordt vanzelf reserveringsruimte, genoeg tijd om nog over na te denken zeg maar
Sowieso zijn verhuurrendementen nu raar.Sissors schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:54:
[...]
Met stijgende huizenprijzen hebben die een heel hoog rendement gehaald ja. Maar puur de verhuurrendementen ben ik nooit echt van onder de indruk geweest.
Je hebt in het middensegment een harde max wat je mag vragen. Maar je moet wel marktwaarde van het pand betalen.
Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog voldoende geld overblijft om de woningen bij de tijd te houden.
Nu is mijn begrip dat dat laatste sws al weinig gebeurde want geen geld. Maarja met nieuwe eigenaar die eerst de financiering terug moet hebben wordt dat niet beter.
Lijkt me dat dit plan wordt afgeschoten door onze rechters. Dit valt namelijk onder het afnemen van bezit omdat je jaarlijks 4% van je vermogen moet afstaan aan de staat, ongeacht hoe dit vermogen zich ontwikkelt. Kan me niet voorstellen dat dit mag...
Probleem gaat straks worden dat niet alleen "elke malloot" uit gaat stappen, maar ook elke niet filantropische ingestelde persoon of organisatie. Dus zo'n beetje iedereenRubbergrover1 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Ik denk dat het redelijk veilig is om te stellen dat dat residentieel vastgoed in Nederland, over het algemeen genomen, op dit moment niet meer interessant is voor de FO geïnteresseerden.
Klinkt als een toekomstige niche markt.rube schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:08:
[...]
Probleem gaat straks worden dat niet alleen "elke malloot" uit gaat stappen, maar ook elke niet filantropische ingestelde persoon of organisatie. Dus zo'n beetje iedereen.
'k heb zelf een klein huisje waarvan de woningcorporatie dezelfde huizen tegen 4.8% rendement op jaarbasis met huidige verkoopprijzen verhuurt dus kijk het zelf hier nog even aan.
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 02-07-2023 21:27 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoezo zou het niet mogen? Elke vermogens(/rendements)heffing kan je zien als 'afnemen van bezit'. IB idem.Ferr9 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Lijkt me dat dit plan wordt afgeschoten door onze rechters. Dit valt namelijk onder het afnemen van bezit omdat je jaarlijks 4% van je vermogen moet afstaan aan de staat, ongeacht hoe dit vermogen zich ontwikkelt. Kan me niet voorstellen dat dit mag...
Verder lijkt t me op het eerste gezicht een prima plan: helder, en stevige tranches. Als je t voorbeeld vergelijkt met de 1,2% VRH met 60k vrijstelling uit 2019 dan betaalde je toen 2880 euro en nu 1000. Dus eigenlijk moeten die tarieven nog wat hoger.
Idem in België hoor. Als je alleen al ziet wat voor administratie er komt kijken bij het kopen/verkopen van een bestaande woning: bodemattest, keuringsverslag elektrische installatie, epc verslag (niveau isolatie), asbest attest, eventueel keuring stookolietank, cv ketel.rube schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:08:
[...]
Probleem gaat straks worden dat niet alleen "elke malloot" uit gaat stappen, maar ook elke niet filantropische ingestelde persoon of organisatie. Dus zo'n beetje iedereen.
Ik denk dat het redelijk veilig is om te stellen dat dat residentieel vastgoed in Nederland, over het algemeen genomen, op dit moment niet meer interessant is voor de FO geïnteresseerden.
Ik heb zelf een deel van een woning dat verhuur wordt. Met de perfecte huurder, nooit problemen, stipte betaling. De huurder zal normaal dit jaar de woning overkopen. En ik zal dit niet erg vinden. Ze zullen daarbij verplicht worden om binnen de vijf jaar na aankoop energetische renovaties uit te voeren.
Als verhuurder met een netto huurrendement van 2% (dus zonder enig gedoe met huurders) is het eigenlijk niet te doen om zelf die renovaties uit te voeren.
In mijn werk afgelopen week nog een koppel tegengekomen die 2 appartementjes te koop hebben gezet. Slechte huurders, problemen met het gebouw,... na +10 jaar verhuren wilden ze er vanaf. Ze werden letterlijk ziek van de stress.
Investeer gewoon in je eigen woning naar gelang je eigen behoeften, dat rendeert nog het meest van al.
Waarschijnlijk heb je het hele proces (dit is nu al jaren aan de gang!) gemist over de juridische grondslag van de VRH.unifi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Hoezo zou het niet mogen? Elke vermogens(/rendements)heffing kan je zien als 'afnemen van bezit'. IB idem.
Verder lijkt t me op het eerste gezicht een prima plan: helder, en stevige tranches. Als je t voorbeeld vergelijkt met de 1,2% VRH met 60k vrijstelling uit 2019 dan betaalde je toen 2880 euro en nu 1000. Dus eigenlijk moeten die tarieven nog wat hoger.
IB is anders: daar belast je inkomen. In Box 3 zou je juridisch gezien werkelijk rendement moeten belasten, maar dat kan onze 1980 Belastingdienst niet aan.
Voordat de Belastingdienst een nieuw stelsel gaat implementeren zullen er eerst wetten geschreven moeten worden. En voordat die geschreven worden zal er politiek draagvlak moeten zijn.Requiem19 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:10:
[...]
IB is anders: daar belast je inkomen. In Box 3 zou je juridisch gezien werkelijk rendement moeten belasten, maar dat kan onze 1980 Belastingdienst niet aan.
Het is wel heel makkelijk om naar de Belastingdienst te wijzen, maar voor deze kwestie moet je toch echt bij de politiek zijn.
De grondslag van de inkomstenbelasting is dat inkomsten belast worden. Inkomsten uit werk, inkomsten uit vermogen. Als je een euro meer ontvangt, dan houd je na belasting nog steeds meer over.unifi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Hoezo zou het niet mogen? Elke vermogens(/rendements)heffing kan je zien als 'afnemen van bezit'. IB idem.
VRH (box 3) is weliswaar onderdeel van de inkomstenbelasting, maar staat in werkelijkheid los van de daadwerkelijke inkomsten. Je betaalt evenveel, of je nu een beetje winst, heel veel winst, of veel verlies maakt. Op zich prima, want beleggen is een keuze, niet een verplichting. Echter is het problematisch geworden door de dalende rente. Als je niet kiest voor beleggen, dan was je opeens méér belasting verschuldigd dan je aan rente ontvangt.
Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat (onder andere) kort gezegd stelt dat een staat iemand's eigendom niet mag ontnemen. Daar is sprake van als je meer belasting bent verschuldigd dan de grondslag (voor de IB: de inkomsten) waarover die belasting wordt geheven.
Om die reden zal een nieuwe vermogensheffing ook problematisch zijn. De staat zou dan eigendommen ontnemen enkel omdat die eigendommen in iemand's bezit zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2023 22:49 ]
Er is een verschil tussen vermogensrendement belasten en vermogen. Zelf was ik ook voorstander van gewoon oude systeem houden en de naam veranderen, maar gezien dat niet gebeurd is, vermoed ik dat het toch niet zo simpel was.unifi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Overigens leuk hoor die "stevige tranches", maar verwacht je echt dat mensen met die hoge vermogens daadwerkelijk zulke box 3 percentages gaan betalen?
En dat daadwerkelijke rendement kan op meerdere manieren en heeft heel veel haken en ogen + veel meer opties om het te "ontwijken". Dus zo triviaal is dat zeker allemaal niet. En dan krijg je dingen als Duitsland, waar ze simpelweg maar geen belasting heffen op crypto inkomsten (zolang je niet binnen een jaar verkoopt).Requiem19 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:10:
[...]
Waarschijnlijk heb je het hele proces (dit is nu al jaren aan de gang!) gemist over de juridische grondslag van de VRH.
Geldt dat ook voor lichamen die onderhevig zijn aan de vennootschapsbelasting zoals een BV? Dan hoor ik graag een top 10 aan haken en ogen en veel opties om belasting te ontwijken die óók gebruikt kunnen worden bij een daadwerkelijk rendementsheffing die de overheid voor ogen heeft.Sissors schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:48:
[...]
En dat daadwerkelijke rendement kan op meerdere manieren en heeft heel veel haken en ogen + veel meer opties om het te "ontwijken". Dus zo triviaal is dat zeker allemaal niet.
Ik ben zeker geen expert, maar dat is nu toch ook al het geval? Denk aan EWF. Alhoewel daar natuurlijk een andere redenering achter zit.Zr40 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:41:
[...]
Om die reden zal een nieuwe vermogensheffing ook problematisch zijn. De staat zou dan eigendommen ontnemen enkel omdat die eigendommen in iemand's bezit zijn.
Gezien de "echt rijken" allemaal in zulk soort dingen hun geld stallen gok ik dat ze dat niet doen omdat ze daar zoveel belasting betalen...Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:51:
[...]
Geldt dat ook voor lichamen die onderhevig zijn aan de vennootschapsbelasting zoals een BV? Dan hoor ik graag een top 10 aan haken en ogen en veel opties om belasting te ontwijken die óók gebruikt kunnen worden bij een daadwerkelijk rendementsheffing die de overheid voor ogen heeft.
Maar geen idee hoe daarin je crypto airdrop die je hebt gekregen omdat je een NFT bezat na het staken van je tokens wordt belast. In oude box 3 stelsel was het triviaal, als je rendement per jaar belast lukt het ook nog wel, maar als je gerealiseerd rendement belast, hoeveel moet je dan betalen aan belasting bij het verkopen van die airdrop content?
Ik zit vrij goed in deze materie (als in dit is m’n werkveld) en het voornaamste punt van vertraging is simpelweg de ICT problematiek van de BD.Zr40 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:24:
[...]
Voordat de Belastingdienst een nieuw stelsel gaat implementeren zullen er eerst wetten geschreven moeten worden. En voordat die geschreven worden zal er politiek draagvlak moeten zijn.
Het is wel heel makkelijk om naar de Belastingdienst te wijzen, maar voor deze kwestie moet je toch echt bij de politiek zijn.
Daarom is de introductie verder naar achteren geschoven naar 2027. Dat zal overigens ook niet gehaald gaan worden.
Daarom is de VRH ook aangepast en zelfs de aangepaste nieuwe variant is mogelijk nog steeds in strijd met het 1e protocol EVRM. Ik heb volgens mij al eerder gezegd hier dat iedereen er goed aan doet om bezwaar te maken tegen de box 3 aanslag. Kan je mogelijk aardig wat geld opleveren.finsdefis schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:02:
[...]
Ik ben zeker geen expert, maar dat is nu toch ook al het geval? Denk aan EWF. Alhoewel daar natuurlijk een andere redenering achter zit.
Vermogen naar de BV overhevelen had met name in het oude box3 regime enorme voordelen. Dat is nu minder, mede omdat je als DGA nog maar 7 ton van de eigen BV mag lenen en omdat de VPB en BOX2 tarieven zijn/worden verhoogd.Sissors schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:05:
[...]
Gezien de "echt rijken" allemaal in zulk soort dingen hun geld stallen gok ik dat ze dat niet doen omdat ze daar zoveel belasting betalen...
De "echt rijken" verhuizen hun vermogen naar het buitenland, trouwens.
In een BV moet je over gerealiseerde winst gewoon vpb betalen. Hoe dat werkt met een crypto airdrop die je hebt gekregen omdat je een NFT bezat na het staken van je tokens weet ik ook niet maar je komt gegarandeerd een keer aan de beurt.
En daar zou ik totaal geen problemen mee hebben. Omdat het eigenlijk principieel ook niet iets is wat als box 3 passief vermogen zou horen te gelden, maar wat je eerder zou moeten zien als iets waar je ook een hoop energie in zou horen te steken.rube schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:08:
[...]
Maar ik vermoed dat de belastingdienst dat ook niet weet. Bij aandelen heb je al het ding dat als je een aandeel hebt verkocht, die je op meerdere momenten hebt gekocht, je moet gaan kiezen welk aankoopmoment gebruikt gaat worden voor belasting. Maar dat is nog te overzien, en dividend is ook duidelijk. Maar het gerealiseerde rendement als je iets verkoopt wat je nooit direct hebt gekocht is nogal een grijs gebied.Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:10:
[...]
In een BV moet je over gerealiseerde winst gewoon vpb betalen. Hoe dat werkt met een crypto airdrop die je hebt gekregen omdat je een NFT bezat na het staken van je tokens weet ik ook niet maar je komt gegarandeerd een keer aan de beurt.
En zonder daar alle opties in dit topic te willen bediscussieren, maar ik vind het echt te makkelijk om het dan op de systemen van de belastingdienst te gooien. Die natuurlijk ook grote problemen hebben, dat is zeker zo. Maar er is een reden dat landen er maar voor kiezen om crypto niet te belasten, omdat het te ingewikkeld wordt. Wat ook niet bepaald een ideaal resultaat is natuurlijk.
Daar zijn wel oplossingen voor. Maar die discussie is hier enigszins off topic.Sissors schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:07:
[...]
Maar ik vermoed dat de belastingdienst dat ook niet weet. Bij aandelen heb je al het ding dat als je een aandeel hebt verkocht, die je op meerdere momenten hebt gekocht, je moet gaan kiezen welk aankoopmoment gebruikt gaat worden voor belasting. Maar dat is nog te overzien, en dividend is ook duidelijk. Maar het gerealiseerde rendement als je iets verkoopt wat je nooit direct hebt gekocht is nogal een grijs gebied.
En zonder daar alle opties in dit topic te willen bediscussieren, maar ik vind het echt te makkelijk om het dan op de systemen van de belastingdienst te gooien. Die natuurlijk ook grote problemen hebben, dat is zeker zo. Maar er is een reden dat landen er maar voor kiezen om crypto niet te belasten, omdat het te ingewikkeld wordt. Wat ook niet bepaald een ideaal resultaat is natuurlijk.
Van Tweakers:Sissors schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:07:
[...]
En zonder daar alle opties in dit topic te willen bediscussieren, maar ik vind het echt te makkelijk om het dan op de systemen van de belastingdienst te gooien. Die natuurlijk ook grote problemen hebben, dat is zeker zo.
nieuws: Belastingdienst heeft ict pas in 2026 op ordeEen groter probleem ontstaat bij de vermogensbelasting in box 3, die na een uitspraak van de Hoge Raad moet worden aangepast, maar wat ook niet lukt vanwege de problemen bij de Belastingdienst. Dat laatste heeft prioriteit gekregen bij de Belastingdienst. De vermogensrendementsheffing werkt op software die is geschreven in programmeertaal Cool:Gen, dat al in 1987 werd opgeleverd. Zowel binnen als buiten de Belastingdienst verdwijnt de kennis over die taal, waardoor de Belastingdienst dat systeem sneller wil uitfaseren. "Vanwege deze herplanning is de inwerkingtredingsdatum van het nieuwe stelsel verschoven naar 2026", schrijft de staatssecretaris.
Dit is van van feb dit jaar. Toen was de planning 2026. Inmiddels is het wederom een jaar uitgesteld…
Maakt ook niet uit wáárom we dit niet hebben. Voor FO goed om te weten dat we tot 2027 geen reele heffing hebben.
In mijn optiek zou een verouderd systeem al jaren geleden een goede reden zijn geweest om niet met lapmiddelen te blijven werken, maar om het juist radicaal anders aan te pakken. Juist omdat je het van de grond af nieuw kunt (moet) opzetten, kun je een heel nieuwe systematiek bedenken zonder aan de bagage van vroeger vast te zitten.Requiem19 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Van Tweakers:
[...]
nieuws: Belastingdienst heeft ict pas in 2026 op orde
Dit is van van feb dit jaar. Toen was de planning 2026. Inmiddels is het wederom een jaar uitgesteld…
Maakt ook niet uit wáárom we dit niet hebben. Voor FO goed om te weten dat we tot 2027 geen reele heffing hebben.
Volgens mij is dat ook al meerdere keren geprobeerd. Leidend tot megaprojecten die tot niets hebben geleid (behalve dan veel winst voor betrokken externe IT bedrijven)Rubbergrover1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:09:
[...]
In mijn optiek zou een verouderd systeem al jaren geleden een goede reden zijn geweest om niet met lapmiddelen te blijven werken, maar om het juist radicaal anders aan te pakken. Juist omdat je het van de grond af nieuw kunt (moet) opzetten, kun je een heel nieuwe systematiek bedenken zonder aan de bagage van vroeger vast te zitten.
Ja, natuurlijk heb ik de krokodillentranen over de VRH meegekregenRequiem19 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:10:
[...]
Waarschijnlijk heb je het hele proces (dit is nu al jaren aan de gang!) gemist over de juridische grondslag van de VRH.
Misschien een wat filosofisch standpunt, maar dat inkomen dat belast wordt is toch ook van mij? Het is niet zo dat een werkgever mijn salaris aan de overheid betaald en ik het daarna krijg.
Of je nou rendement, vermogen of inkomen belast, het is per definitie het 'afnemen van bezit'. Inkomen is ook gewoon vermogen, maar omdat je het toevallig in het afgelopen boekjaar hebt gekregen, mag het wel 'afgenomen' worden, ofzo? Euro's zijn euro's. Maar goed, dat hoef een rechter niet met mij eens te zijn natuurlijk
Ik denk wel dat we echt heel heel veel beter af zijn met een simpel, helder en eenvoudig systeem, ook als je dan een keer een jaar wat meer betaalt dan je ontvangt. Wellicht zelfs een systeem dat zo simpel is dat een ICT-systeem uit 1980 het aan kan
Volgens mij is dat ook voor een groot deel het gevolg van de sterke drang van de laatste decennia om de hoeveelheid personeel in dienst van de overheid te verminderen. Omdat de hoeveelheid werk niet minder wordt, komen in het gunstigste geval die zelfde mensen via de achterdeur als externe weer binnen, maar zullen in de praktijk de goede mensen andere opdrachten aannemen en worden de onervaren mensen naar binnen geschoven. Vaak tegen hogere kosten dan vroeger.jeroenkb schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:45:
[...]
Volgens mij is dat ook al meerdere keren geprobeerd. Leidend tot megaprojecten die tot niets hebben geleid (behalve dan veel winst voor betrokken externe IT bedrijven)
De kwaliteit van het werk schiet achteruit, maar je kun je op de borst kloppen dat je het aantal ambtenaren fors hebt verminderd. Applaus...
Niet helemaal. De vraag of er inbreuk gemaakt op het eigendom is één vraag, maar niet de enige vraag. Een tweede vraag is of die inbreuk gerechtvaardigd is. Daarvan was in het oude stelsel geen sprake. Maar in een ander stelsel kan er best wel sprake zijn van een gerechtvaardigde inbreuk.Zr40 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:41:
[...]
Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat (onder andere) kort gezegd stelt dat een staat iemand's eigendom niet mag ontnemen. Daar is sprake van als je meer belasting bent verschuldigd dan de grondslag (voor de IB: de inkomsten) waarover die belasting wordt geheven.
(Grofweg zijn de criteria: bij de wet voorzien; een legitieme doelstelling in het algemeen belang en, uiteraard, proportionaliteit van maatregel en doel.)t
Als de vrijstelling hoog genoeg is vind ik dat die inbreuk wel gerechtvaardigd is. Hoe hoog de vrijstelling zou moeten zijn ligt aan hoeveel vermogen ik op dat moment heb!
Met andere woorden iemand zonder geld met bijstand vindt een vermogen van 10k al exorbitant veel. De meeste "gemiddelde Nederlanders" vinden het prima dat vermogens boven een ton flink belast worden omdat zij die nooit gaan verzamelen.
Hier is de tendens wellicht wat anders.
Als iemand 2 ton heeft gespaard door de helft van zijn modale inkomen opzij te zetten, auto de deur uit en met een tentje op vakantie te gaan vind ik het knap en zou ik het zuur vinden als er grof over betaald moet worden ieder jaar .
Bij iemand met een ton inkomen per jaar, een makkelijk en ruim leven en wellicht een erfenisje of iets dergelijks zou 2 ton vermogen wat meer belasten wel gerechtvaardigd voelen.
Blijft een moeilijk punt en ga je nooit over eens worden.
Met andere woorden iemand zonder geld met bijstand vindt een vermogen van 10k al exorbitant veel. De meeste "gemiddelde Nederlanders" vinden het prima dat vermogens boven een ton flink belast worden omdat zij die nooit gaan verzamelen.
Hier is de tendens wellicht wat anders.
Als iemand 2 ton heeft gespaard door de helft van zijn modale inkomen opzij te zetten, auto de deur uit en met een tentje op vakantie te gaan vind ik het knap en zou ik het zuur vinden als er grof over betaald moet worden ieder jaar .
Bij iemand met een ton inkomen per jaar, een makkelijk en ruim leven en wellicht een erfenisje of iets dergelijks zou 2 ton vermogen wat meer belasten wel gerechtvaardigd voelen.
Iedereen zal toch altijd vooral zijn eigen grootste afdracht post het vervelendst vinden.
- Verdien je veel: "Ze ontmoedigen het werken met deze hoge inkomstenbelasting!"
- Heb je veel vermogen: "Ze pakken mijn geld/schenden mijn mensenrechten!"
- Grote erfenis gekregen: "Daar hebben mijn ouders hard voor gewerkt! Daar is toch al belasting over betaald!"
Er zal inderdaad nooit consensus over belastingen ontstaan (behalve dat we teveel betalen
)
- Verdien je veel: "Ze ontmoedigen het werken met deze hoge inkomstenbelasting!"
- Heb je veel vermogen: "Ze pakken mijn geld/schenden mijn mensenrechten!"
- Grote erfenis gekregen: "Daar hebben mijn ouders hard voor gewerkt! Daar is toch al belasting over betaald!"
Er zal inderdaad nooit consensus over belastingen ontstaan (behalve dat we teveel betalen
En hoe ga je "ik vind het knap/zuur" en "een makkelijk en ruim leven" meten en uitvoeren als Belastingdienst? Vergeet ook niet dat er in box 1 al een behoorlijk verschil zit tussen deze 2 personen (modaal inkomen vs 100k inkomen). En 2 ton wordt ook nu al relatief zwaarder belast dan 1 ton (de vrijstelling weegt procentueel een stuk harder door bij 1 ton dan bij 2, sterker nog: met een fiscale partner betaal je niks over die ton).Remco d schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:59:
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-07-2023 13:24 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het probleem wat je hebt bij veel grote organisaties is dat een zelf-gebouwd systeem allerlei (handige en nuttige) functionaliteiten heeft die later zijn ingebouwd. Je hebt dus een soort Jenga toren waarbij functionaliteiten gebruik en misbruik maken van andere functionaliteiten. De systemen zijn zo groot dat niemand het overzicht heeft en als er al documentatie is, dan is deze vaak verouderd en incompleet.Rubbergrover1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:09:
[...]
In mijn optiek zou een verouderd systeem al jaren geleden een goede reden zijn geweest om niet met lapmiddelen te blijven werken, maar om het juist radicaal anders aan te pakken. Juist omdat je het van de grond af nieuw kunt (moet) opzetten, kun je een heel nieuwe systematiek bedenken zonder aan de bagage van vroeger vast te zitten.
Elk project begint met een schone lei, vaak met het motto we gaan nu gebruik maken van een standaard out-of-the-box systeem. Naarmate de exploratie fase vordert blijkt dat er steeds meer requirements bijkomen die het out-of-the-box systeem niet aankan maar wel business kritisch zijn.
Dan gaan we fase 2 in, waarbij we op de standaard functionaliteiten gaan bouwen waar de standaard eigenlijk niet voor bedoeld is. Naarmate het project vordert en er miljoenen ingestoken zijn blijkt steeds meer dat het standaard systeem de nieuwe requirements niet aan kan en dat er fundamentele fouten zijn gemaakt bij de beginfase. Vaak lijkt een requirement heel simpel (we willen een zoekfunctie) maar naarmate de details worden uitgewerkt blijkt dat de database het niet aankan (we krijgen ongeveer 1000 zoekopdrachten per minuut met allerlei criteria waarbij verschillende databases aan elkaar gekoppeld moeten worden)
Dan gaan we fase 3 in waarbij er bij we aan watermeloen reporting gaan doen (groen naar buiten, rood van binnen) en er nog lange tijd voortgesukkeld wordt voordat iemand de ballen heeft de stekker uit te trekken.
Verder nog nooit meegemaakt hoor
Zo.. dit is herkenbaar zeg.R.van.M schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:02:
[...]
Het probleem wat je hebt bij veel grote organisaties is dat een zelf-gebouwd systeem allerlei (handige en nuttige) functionaliteiten heeft die later zijn ingebouwd. Je hebt dus een soort Jenga toren waarbij functionaliteiten gebruik en misbruik maken van andere functionaliteiten. De systemen zijn zo groot dat niemand het overzicht heeft en als er al documentatie is, dan is deze vaak verouderd en incompleet.
Elk project begint met een schone lei, vaak met het motto we gaan nu gebruik maken van een standaard out-of-the-box systeem. Naarmate de exploratie fase vordert blijkt dat er steeds meer requirements bijkomen die het out-of-the-box systeem niet aankan maar wel business kritisch zijn.
Dan gaan we fase 2 in, waarbij we op de standaard functionaliteiten gaan bouwen waar de standaard eigenlijk niet voor bedoeld is. Naarmate het project vordert en er miljoenen ingestoken zijn blijkt steeds meer dat het standaard systeem de nieuwe requirements niet aan kan en dat er fundamentele fouten zijn gemaakt bij de beginfase. Vaak lijkt een requirement heel simpel (we willen een zoekfunctie) maar naarmate de details worden uitgewerkt blijkt dat de database het niet aankan (we krijgen ongeveer 1000 zoekopdrachten per minuut met allerlei criteria waarbij verschillende databases aan elkaar gekoppeld moeten worden)
Dan gaan we fase 3 in waarbij er bij we aan watermeloen reporting gaan doen (groen naar buiten, rood van binnen) en er nog lange tijd voortgesukkeld wordt voordat iemand de ballen heeft de stekker uit te trekken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zit hier met een enigszins vergelijkbare situatie:PSP123 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:01:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan kunnen we twee dingen doen: huidige huis verkopen met stevige overwaarde en dat gebruiken voor extra ETF en lagere hypotheek of huis aanhouden en verhuren. Huuropbrengst waarschijnlijk tussen de 1.750 en 2.200.
Vanwege de tijd tot deze keuze zich aandient kijken we gewoon nog even de kat uit de boom
Wat vinden jullie van het feit dat het in veel Europese landen verboden is om geld te lenen van je eigen bv? Ik woon in Zweden en als ik geld zou willen lenen van mijn eigen bv, beland ik of in de gevangenis of ik moet een hoge boete betalen. Belangrijkste reden hiervoor is om zowel individuen als organisaties te beschermen.
Hoe vaker ik zaken doe en mijn kennis vergroot over het hebben van eigen bedrijven in andere Europese landen en dit vergelijk met Nederland, ben ik alleen maar jaloers op de regels in Nederland
van aftrekposten tot aan eenvoudige subsidies en grote kapitaalinvesteringen; bijna alles is voordeliger en goedkoper in Nederland. Dus mochten er mensen zijn die buitenlandse ambities hebben, lees je echt goed in de lokale regels want Nederland is 1 van de beste Europese landen qua belasting- en kostenverlaging.
Hoe vaker ik zaken doe en mijn kennis vergroot over het hebben van eigen bedrijven in andere Europese landen en dit vergelijk met Nederland, ben ik alleen maar jaloers op de regels in Nederland
Ik begrijp uit derde hand dat dit letterlijk is hoe het bij de Belastingdienst eraan toe ging. Het out-of-the-box systeem heette SAP.R.van.M schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:02:
[...]
Het probleem wat je hebt bij veel grote organisaties is dat een zelf-gebouwd systeem allerlei (handige en nuttige) functionaliteiten heeft die later zijn ingebouwd. Je hebt dus een soort Jenga toren waarbij functionaliteiten gebruik en misbruik maken van andere functionaliteiten. De systemen zijn zo groot dat niemand het overzicht heeft en als er al documentatie is, dan is deze vaak verouderd en incompleet.
Ik zit helemaal niet zo goed in de materie,Requiem19 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:10:
[...]
Daarom is de VRH ook aangepast en zelfs de aangepaste nieuwe variant is mogelijk nog steeds in strijd met het 1e protocol EVRM. Ik heb volgens mij al eerder gezegd hier dat iedereen er goed aan doet om bezwaar te maken tegen de box 3 aanslag. Kan je mogelijk aardig wat geld opleveren.

In 2022 heb ik flink negatief rendement gemaakt op mijn globaal gespreide ETF portefeuille. Het gaat niet om de specifieke bedragen, maar orde is startbedrag januari tussen 200 en 300k, 40k extra inleg gedurende het jaar gedaan. Waarde einde jaar grofweg gelijk aan startbedrag op 1 januari. Er is dus zo'n 40k negatief resultaat.
Ik wil bezwaar maken omdat we flink belasting betalen over ons rendement in 2022, terwijl we feitelijk 40k negatief resultaat hebben. Kun je mij wat helpen aan de juridisch/fiscale argumenten zijn om dat bezwaar te maken? Het voelt wat "zwak" om alleen bovenstaande verhaal op te schrijven. Ik denk dat velen met mij daarmee geholpen zijn. Excuus als dit te ver offtopic is.
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
https://rb.nl/fiscale_mod...box-3-voor-particulieren/DualDevil schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Ik zit helemaal niet zo goed in de materie,daarom even een concrete vraag uit volledig eigenbelang:
In 2022 heb ik flink negatief rendement gemaakt op mijn globaal gespreide ETF portefeuille. Het gaat niet om de specifieke bedragen, maar orde is startbedrag januari tussen 200 en 300k, 40k extra inleg gedurende het jaar gedaan. Waarde einde jaar grofweg gelijk aan startbedrag op 1 januari. Er is dus zo'n 40k negatief resultaat.
Ik wil bezwaar maken omdat we flink belasting betalen over ons rendement in 2022, terwijl we feitelijk 40k negatief resultaat hebben. Kun je mij wat helpen aan de juridisch/fiscale argumenten zijn om dat bezwaar te maken? Het voelt wat "zwak" om alleen bovenstaande verhaal op te schrijven. Ik denk dat velen met mij daarmee geholpen zijn. Excuus als dit te ver offtopic is.
In aanvulling op de link hierboven: houd de termijn goed in de gaten. Je hebt 6 weken vanaf de dagtekening op de aanslag inkomstenbelasting om bezwaar in te dienen.DualDevil schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Ik zit helemaal niet zo goed in de materie,daarom even een concrete vraag uit volledig eigenbelang:
Deze site geeft wel een aardige samenvatting: https://civra.nl/fiscaal/bezwaar-tegen-box-3-over-2022
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.