Leg je wat minder of leg je voor een kortere periode in? Wordt het bedrag ook lager.de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:46:
[...]
2,2 is natuurlijk alsnog een veeeeeel te grote pot
Tja, ik zal wel verwend zijn door alle verhalen van de Gen Z'ers die maar 20 uur per week willen werken maar wel tegen voltijd salaris en met een dikke leasebak, of zo. Ik ben er zelf geen maar toch. Wist ik veel dat 35 uur vragen de wereld is.assje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:25:
Bij mij is het gewoon 5x8 als enige optie, volop sectoren waar het allemaal nog niet zo progressief is.
Als ik nu het soort werk had waar 5x8, stipt op het kantoor aanwezig zijn ook gewoon nodig was om alles gedaan te krijgen en de klanten tevreden te houden of zou, dan had ik er nog begrip voor. Maar zo'n verhaal is het gewoon niet. Mijn manager had zelfs al het plan geopperd (onder ons dan) om gewoon niet moeilijk te gaan doen met HR maar gewoon "iets" minder werken en dan wel gewoon voor 40 uur betaald krijgen, wat niet weet wat niet deert. Dat gaat dan weer tegen mijn standaarden voor professionaliteit en eerlijkheid in (om nog maar te zwijgen van hoeveel problemen je op de hals haalt als zoiets bekend word), maar het minste dat ik verwacht is dat men niet kijkt alsof men water ziet branden omdat iemand niet 40 uur per week wil werken, maar maar liefst 5 uur minder.
Zoals gezegd, ik verwacht dat we er onderling wel uit komen en ik wil het niet op de spits hoeven drijven, maar het kenmerk van een succesvol bedrijf dat investeert in de werknemers vind ik dit nu ook niet bepaald. Het fijne van FO (en/of ernaartoe werken) is wel dat het een stuk makkelijker wordt om je opties open te houden. Als ze het nu echt zouden gaan gooien op "je komt maar gewoon 40 uur per week naar kantoor en anders is daar het gat van de deur", dan stap ik zonder enige moeite door die deur.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dat was het hele punt waar je dus op reageerde.phantom09 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:50:
[...]
Leg je wat minder of leg je voor een kortere periode in? Wordt het bedrag ook lager.
Mee eens maar de inleg indexeert natuurlijk ook mee. Dekt niet de lading maar komt wel weer ten goede van de pot.phantom09 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:14:
[...]
4,5 miljoen nu is natuurlijk over 20 jaar minder waard. Meestal is na 20 jaar alles circa 2 keer zo duur.
Dus die 4,5 miljoen is dan waarschijnljik te vergelijken met 2,2 miljoen.
Tenzij jullie in een stack werken waar er een overvloed aan developers zijn, snap ik je werkgever totaal niet. Developers zijn veel efficiënter thuis dan op zo’n chaotische kantoortuin. Dus werk duurt langer, mensen weg, meer betalen omdat je moeilijker mensen krijgt die op kantoor willen werken. Dat wordt een dikke winst aan het eind van het jaar hoorMneoreJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:06:
[...]
Zeker, en het kan nog gekker. Dit besproken met de manager (groot woord overigens, we zijn niet zo hiërarchisch), die liet het weer langs HR gaan, mailtje erachteraan, het was allemaal helemaal prima. Krijg ik vandaag alsnog te horen dat 35 uur (5 x 7) niet "kan".... want onze administratie kan alleen halve dagen van 4 uur aan. Je kunt elke gewenste combinatie van daghelften werken, maar niet 7 uur per dag. Computer says no. Koekoek!![]()
Ik heb er alle vertrouwen in dat we hier uiteindelijk wel uit komen met wat creatief denkwerk (40 uur in het systeem zetten en mijn salaris dan gewoon verlagen, zoiets) maar alleen al het feit dat men roept "kan niet" vanwege een technische beperking, en dan verwacht dat ik weer aan zet ben... Dan zit er toch ergens iets niet goed. Maar dat krijg je als de taak van HR blijkbaar is om het systeem met informatie te voeren, in plaats van mensen in dienst te houden.
We zullen ongetwijfeld ook wel wat collega's kwijt gaan raken die gewoon echt niet meer iedere dag naar werk gaan komen en dan maar hun heil elders zoeken. Of die beslissing onderaan de streep goed uitvalt voor het bedrijf is maar afwachten.

Waarom ga jij ook niet elders werken, grote kans dat je gewoon minder uren kan werken tegen zelfde salaris en niet elke dag naar kantoor.
Tja, ik ben van nature nogal behoudend. Ondanks de waan van de dag die er nu heerst heb ik er altijd in goede vrijheid mijn werkzaamheden kunnen doen en dat al behoorlijk wat jaren lang. Het is nog niet zo erg dat ik er al mijn lopende projecten voor wil laten vallen en aju zeg tegen mijn collega's. Misschien is het gras aan de andere kant financieel groener, maar of het ook leuker wordt is een tweede.mannowlahn schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:35:
Waarom ga jij ook niet elders werken, grote kans dat je gewoon minder uren kan werken tegen zelfde salaris en niet elke dag naar kantoor.
Ik vind het op zich ook niet eens zo'n slecht idee om eens een keer wel gewoon een tweedeling te hebben tussen werk, dat we op 1 plek doen, en niet-werk, dat we op een andere plek doen. Thuiswerken is vrijheid blijheid, maar je maakt ook ongemerkt makkelijk extra uren die je niet betaald krijgt. En dat is niet erg zolang wat je doet leuk is, maar een beetje zelfbehoud en duidelijk afbakenen wat werk is en wat niet is ook wat waard. Daar wil ik dan wel wat meer tijd voor terug. Als dat echt teveel gevraagd is dan zie ik wel verder.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Je kan toch prima niet werken buiten je uren? Laptop dicht en iets anders doen. Als je dat nu niet lukt waarom straks als je op kantoor werkt wel? Kan je dan wel strenger zijn, dat is dan toch ook wel raar toch?MneoreJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Tja, ik ben van nature nogal behoudend. Ondanks de waan van de dag die er nu heerst heb ik er altijd in goede vrijheid mijn werkzaamheden kunnen doen en dat al behoorlijk wat jaren lang. Het is nog niet zo erg dat ik er al mijn lopende projecten voor wil laten vallen en aju zeg tegen mijn collega's. Misschien is het gras aan de andere kant financieel groener, maar of het ook leuker wordt is een tweede.
Ik vind het op zich ook niet eens zo'n slecht idee om eens een keer wel gewoon een tweedeling te hebben tussen werk, dat we op 1 plek doen, en niet-werk, dat we op een andere plek doen. Thuiswerken is vrijheid blijheid, maar je maakt ook ongemerkt makkelijk extra uren die je niet betaald krijgt. En dat is niet erg zolang wat je doet leuk is, maar een beetje zelfbehoud en duidelijk afbakenen wat werk is en wat niet is ook wat waard. Daar wil ik dan wel wat meer tijd voor terug. Als dat echt teveel gevraagd is dan zie ik wel verder.
Sowieso eens rond buurten en ergens op gesprek gaan kan geen kwaad. Misschien kom je er achter dat het gras niet groener is en dan is het ook makkelijker accepteren om te blijven bv.
Ik heb al vaak geswitched als developer een maar een keer kwam het voor dat het niet leuk was. Andere keren was het altijd een prima match. Er zijn echt een hele hoop leuke bedrijven hoor.
Da's heel simpel, ik bonjour elke mogelijkheid om te remoten dan de deur uit en dus kan ik alleen nog maar op kantoor werken. Streng zijn is dan relatief simpel omdat ik de trein moet halen. Dan ga ik echt niet zomaar nog wat uurtjes rondhangen.mannowlahn schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:04:
Je kan toch prima niet werken buiten je uren? Laptop dicht en iets anders doen. Als je dat nu niet lukt waarom straks als je op kantoor werkt wel? Kan je dan wel strenger zijn, dat is dan toch ook wel raar toch?
Op dit moment gebruik ik zelfs dezelfde machine voor remote thuiswerk en alles wat niet gaming is, zeg maar. Dan loopt het al snel in elkaar over. Natuurlijk kan ik dat "gewoon" oplossen met wat meer zelfdiscipline, maar als ik mezelf daar fysiek mee help maak ik het allicht makkelijker.
Zoveel mensen, zoveel houdingen. Ik hou het in mijn achterhoofd. Het zal ook allemaal best wel, maar toch is het psychologisch voor mij een grote stap. Ik weet dat het heel ouderwets is om in je leven maar een paar werkgevers te hebben en zolang te blijven plakken dat ze je bij wijze van een gouden horloge cadeau kunnen doen, en al helemaal voor developers, maar ik ben gewoon niet zo iemand die eens lekker gaat jobhoppen.Sowieso eens rond buurten en ergens op gesprek gaan kan geen kwaad. Misschien kom je er achter dat het gras niet groener is en dan is het ook makkelijker accepteren om te blijven bv.
Ik heb al vaak geswitched als developer een maar een keer kwam het voor dat het niet leuk was. Andere keren was het altijd een prima match. Er zijn echt een hele hoop leuke bedrijven hoor.
...en daar is niets mis mee. FI word je vooral door geen 'fouten' te maken door somehow boven je stand te gaan leven. Maar als je een steady inkomen hebt waarbij je elke maand een voor jou significant bedrag overhoudt en daar gelukkig mee bent, dan doe je het heel goed en hoef je helemaal geen andere baan.MneoreJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:13:
[...]
Zoveel mensen, zoveel houdingen. Ik hou het in mijn achterhoofd. Het zal ook allemaal best wel, maar toch is het psychologisch voor mij een grote stap. Ik weet dat het heel ouderwets is om in je leven maar een paar werkgevers te hebben en zolang te blijven plakken dat ze je bij wijze van een gouden horloge cadeau kunnen doen, en al helemaal voor developers, maar ik ben gewoon niet zo iemand die eens lekker gaat jobhoppen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dan moet je daar wel van rond kunnen komen..... anders zul je toch echt een hoger loon moeten hanteren.ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Ja eens maar dat minimale loon is altijd lager dan wat het in een eenmanszaak zou zijn. Daar is en blijft altijd wel een grijs gebied in zitten.
Nee...de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:46:
[...]
2,2 is natuurlijk alsnog een veeeeeel te grote pot
Als de inflatie eerder rond de 5% draait, en dat rendement gaat wat onder de 6% zitten, dan is deze regeling echt geen "enorme" vetpot.
Bovendien, als jullie VRH nog wat stijgt is het helemaal geen vette regeling meer.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik had geen andere reactie van jou verwacht ;-)Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Nee...
Als de inflatie eerder rond de 5% draait, en dat rendement gaat wat onder de 6% zitten, dan is deze regeling echt geen "enorme" vetpot.
Bovendien, als jullie VRH nog wat stijgt is het helemaal geen vette regeling meer.
We hebben het over 2,2 miljoen euro als aanvullend pensioen bovenop AOW, bovenop pensioen opgebouwd in loondienst en bovenop eigen vermogen.
Genoeg mensen die het met 0 moeten doen (geen aanvullend pensioen.). 2.2 miljoen is zeer riant.
Het is vrij bijzonder dat een dergelijke situatie (langdurig) voorkomt. Inflatie is niet geld wat in het niets verdwijnt. Bij hogere inflatie maken de bedrijven meer omzet en zullen de aandelen prijzen deze verhoogde omzet reflecteren.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Nee...
Een heel specifieke uitzondering zou zijn als grondstoffen hard in prijs stijgen en bedrijven deze kosten niet door kunnen berekenen.
Don't feed the trollde Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Ik had geen andere reactie van jou verwacht ;-)
We hebben het over 2,2 miljoen euro als aanvullend pensioen bovenop AOW, bovenop pensioen opgebouwd in loondienst en bovenop eigen vermogen.
Genoeg mensen die het met 0 moeten doen (geen aanvullend pensioen.). 2.2 miljoen is zeer riant.
Het klinkt hier anders maar diegenen die op het einde van hun carrière 2,2 miljoen euro in beleggingen bij elkaar krijgen geharkt behoren heus wel tot de uitzonderingen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Nee...
En het is niet zo dat de rest zijn oude dag in schrijnende armoede moet doorbrengen omdat ze geen 2,2 miljoen opzij hebben kunnen zetten.
Wie tegen de tijd dat hij FO wil zijn een eigen goed onderhouden huis bezit met niet al te veel vaste kosten* is al een heel eind opgeschoten. Dan kom je voor 2 personen met een budget van 1000 tot 1500 € per maand al een heel eind en moet je je weinig ontzeggen. En daar heb je geen 2,2 miljoen voor nodig.
Dat yacht, privévliegtuig en maandelijks buitenlands vakantiereisje zit er dan idd niet in maar voor de meesten is dat ook geen must noch een gemis aan comfort.
* Inflatie is een percentage berekend op een totale korf. Laat de hoge inflatie van 2022-stukje 2023 nu net bovenmatig beïnvloed worden door de energieprijzen. Wie een eigen woning heeft en geen energiekosten voelt dat theoretische inflatiecijfer om te beginnen dus al veel minder hard dan iemand die nog voor alles van derden afhankelijk is (gasprijs, huurprijzen,......).
Inkomsten (beleggingen, pensioenen, lonen, ....) worden overigens ook aangepast aan de levensduurte.
Wie het geluk heeft om een eigen woning te hebben, geen energiekosten en lage vaste kosten kan - wanneer de inkomsten door inflatie ook naar boven worden bijgesteld - op de totale afrekening er zelfs nog op vooruit gaan.
In plaats van euro's bijeen te harken zou ik iedereen die FO wil zijn dus eerder aanraden er eerst voor te zorgen dat je een eigen afbetaalde woning hebt en zo weinig mogelijk vaste kosten. Dan ben je al veel minder afhankelijk van de prijszetting door derden. Dat is zelfs een win-win want nadien hou je ook meer euro's over (want je moet ze niet maandelijks aan derden afstaan om een dak boven je hoofd te hebben en niet in de kou en donker te zitten) om te investeren voor dat extra luxe potje.
En dat is geen theorie want zo heb ik het in het verleden gedaan en doen de kinderen het nu ook.
Niemand van ons komt iets tekort en niemand van ons heeft 2,2 miljoen opzij staan.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 09:37 ]
Ik dacht aan 2.2 mio bovenop AOW (of wat we in België een staatspensioen noemen) en dat voor een koppel.de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Ik had geen andere reactie van jou verwacht ;-)
Voor NL is dat met VRH niet zo riant als je denkt binnen 20 jaar.
Ik zou me vandaag met 1 mio onvoldoende comfortabel voelen omdat de kosten voor levensonderhoud de laatste 2 jaar echt stevig omhoog gegaan zijn.
Misschien moeten we de randvoorwaarden beter benoemen, anders is het inderdaad appelen met peren vergelijken.
Ik maak mij eigenlijk niet zoveel zorgen over inflatie over de lange termijn gezien. Die zal eerder lager worden denk. Behoudens periodes van onzekerheid door onverwachte gebeurtenissen (conflicten, natuurfenomenen,...) die een invloed hebben op de toelevering van voedsel, bouwmaterialen.
Maar dat zullen eerder relatief kortstondige stijgingen zijn. Onze samenleving is goed in staat om daarvoor oplossingen te bedenken.
Ik denk dat omwille van vergrijzing én omdat we steeds meer eigen groene energie opwekken uit zon en wind waardoor we dus minder afhankelijk worden van aanvoer van fossiele brandstoffen, we eerder sneller te maken zullen hebben met te weinig inflatie.
Maar dat zullen eerder relatief kortstondige stijgingen zijn. Onze samenleving is goed in staat om daarvoor oplossingen te bedenken.
Ik denk dat omwille van vergrijzing én omdat we steeds meer eigen groene energie opwekken uit zon en wind waardoor we dus minder afhankelijk worden van aanvoer van fossiele brandstoffen, we eerder sneller te maken zullen hebben met te weinig inflatie.
Dan doe je 4 x 8 uur? Of is dat geen lekkere oplossing?MneoreJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:06:
[...]
Zeker, en het kan nog gekker. Dit besproken met de manager (groot woord overigens, we zijn niet zo hiërarchisch), die liet het weer langs HR gaan, mailtje erachteraan, het was allemaal helemaal prima. Krijg ik vandaag alsnog te horen dat 35 uur (5 x 7) niet "kan".... want onze administratie kan alleen halve dagen van 4 uur aan. Je kunt elke gewenste combinatie van daghelften werken, maar niet 7 uur per dag. Computer says no. Koekoek!
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat hangt dan van ieders persoonlijke wensen af.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:29:
[...]
Ik zou me vandaag met 1 mio onvoldoende comfortabel voelen omdat de kosten voor levensonderhoud de laatste 2 jaar echt stevig omhoog gegaan zijn.
Als koppel hebben wij nu ongeveer een 600.000 € ter beschikking in relatief vrij beschikbare beleggingen en dat tegen een bruto rendement van 6% (daar moeten dus nog 30% bevrijdende belastingen af).
Wel een eigen afbetaalde woning, geen energiekosten, nauwelijks andere vaste kosten en geen autokosten.
We leven gemiddeld van een 1100 € per maand (voor 2023 was dat nog 1000 €/maand) voor alle noodzakelijke kosten en de gemeenschappelijke luxe uitgaven. Wij hebben dus absoluut niet het gevoel iets te missen noch een reden om ons oncomfortabel te voelen.
Inflatie had daar ook geen negatieve invloed op. Op jaarbasis zijn de kosten wel met 1200 € gestegen (12 x 100 € meeruitgaven) maar de netto inkomsten daarentegen zijn met 7200 € per jaar gestegen. Dat is - ondanks een hoge inflatie - een netto vooruitgang van 6000 € op jaarbasis waarvan het grootste deel extra herbelegd kan worden.
Inflatie is grotendeels te beheersen door dingen levenslang af te kopen en simpeler te leven, eventueel aangevuld met meer dingen zelf doen/maken. Dus een koophuis, zonnepanelen, kwalitatief goede producten kopen en een moestuin hebben. De resultaten daarvan kun je snel modelleren in de persoonlijke inflatiecalculator van het CBS. Ik vond het heel inzichtelijk.
Grootste nadeel is de veranderende regelgeving van de overheid. Als de eigen woning bijvoorbeeld naar box 3 verhuist, heeft dat enorm veel impact. Als je jezelf daarvoor wil indekken, heb je behoorlijk wat marge nodig.
Grootste nadeel is de veranderende regelgeving van de overheid. Als de eigen woning bijvoorbeeld naar box 3 verhuist, heeft dat enorm veel impact. Als je jezelf daarvoor wil indekken, heb je behoorlijk wat marge nodig.
We hebben het over 2 mio binnen 20 jaar. Ik vergelijk dat met 1mio vandaag.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Het klinkt hier anders maar diegenen die op het einde van hun carrière 2,2 miljoen euro in beleggingen bij elkaar krijgen geharkt behoren heus wel tot de uitzonderingen.
En het is niet zo dat de rest zijn oude dag in schrijnende armoede moet doorbrengen omdat ze geen 2,2 miljoen opzij hebben kunnen zetten.
Wie tegen de tijd dat hij FO wil zijn een eigen goed onderhouden huis bezit met niet al te veel vaste kosten is al een heel eind opgeschoten. Dan kom je voor 2 personen met een budget van 1000 tot 1500 € per maand al een heel eind en moet je je weinig ontzeggen. En daar heb je geen 2,2 miljoen voor nodig.
Dat yacht, privévliegtuig en maandelijks buitenlands vakantiereisje zit er dan idd niet in maar voor de meesten is dat ook geen must noch een gemis aan comfort.
Dat budget van 1000-1500€ per maand, zelfs in een afbetaald huis, daar wil ik niet van rond komen. Als ik zie wat er nu maandelijks buiten gaat, zeker in een vakantiemaand, dan is dat geen comfortabele situatie. (echtgenote heeft ook wat zorgkosten elke maand)
Ik zie nu weer grotere kosten komen. Binnendeuren zijn versleten, dat gaat me 3-5k kosten. Zonnescherm buiten is 25 jaar oud en versleten, dat is ook nog eens 3-5k. En zo heb ik elk jaar wel iets.
Dat valt niet bij de reguliere maandelijkse uitgaven, maar als ik naar onderhoud en investeringen in het huis kijk, dan gaat dat de laatste jaren wel naar 1000€ per maand, zelfs in een afbetaald huis.... (en nee, ik woon niet in een villa in St Martens Latem).
Ik weet dat ik die dingen graag wat ruimer zie, beschouw het maar als persoonlijke keuzes, en dat is ook belangrijk in de afweging van waarmee je wil leven en rondkomen.
Je kan het effect van inflatie tijdelijk proberen tegen te gaan, en wat je voorstelt zal wel effect hebben, maar op termijn slaat het toch keihard toe, en dan zijn het vooral zaken waar menselijke arbeid in zit die duur worden. Een restaurant bezoek is sterk gestegen, een consultatie bij een therapeut is op 3 jaar met 50% gestegen.Krisp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:12:
Inflatie is grotendeels te beheersen door dingen levenslang af te kopen en simpeler te leven, eventueel aangevuld met meer dingen zelf doen/maken. Dus een koophuis, zonnepanelen, kwalitatief goede producten kopen en een moestuin hebben. De resultaten daarvan kun je snel modelleren in de persoonlijke inflatiecalculator van het CBS. Ik vond het heel inzichtelijk.
Ik hou niet zo van de term "levenslang afkopen". Wat kan je nu echt levenslang af kopen?
Als je een huis op 20 jaar af betaalt, dan weet je toch dat je daarna af en toe eens een investering mag doen om het bij de tijd te houden, of om slijtage op te lossen.
Deze week nog: mijn AV versterker geeft een fout.
In mijn aankoopgeschiedenis kon ik zien dat ik die 12 jaar geleden kocht voor 350€. Een gelijkaardig model kost nu 700€.
Toch maar even gekeken of ik die zou kunnen herstellen, en dat is me ook gelukt.
Dat hangt van het scenario af. We hebben als Europa besloten niet te onderhandelen met Rusland, dat we niet investeren in kernenergie, dat boeren weg moeten, dat staalproducenten hier niet horen, enz. En als gevolg van die keuzes, is inflatie in hoofdzaak te vinden in warmte, energie, voedsel, bouw.Krisp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:12:
Inflatie is grotendeels te beheersen door dingen levenslang af te kopen en simpeler te leven, eventueel aangevuld met meer dingen zelf doen/maken.
Ik ga die CBS calculator eens bekijken, misschien valt het mee voor mij persoonlijk. Maar voedsel en warmte zullen de meesten niet zelf produceren.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Nou eigenlijk hadden we het over 4.5 miljoen over 34 jaar. Dat is het bedrag wat er in mijn pensioen zou zitten (geprognotiseerd) als ik vanaf nu ieder jaar de volledige ruimte zou benutten. Stel daar blijft de helft van over vanwege inflatieperikelen - dan heb je het over een pot van >2 miljoen euro.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
We hebben het over 2 mio binnen 20 jaar. Ik vergelijk dat met 1mio vandaag.
Dat lijkt mij een veel te grote pot. Die kan ik wel voor de AOW leeftijd in laten gaan maar dan heb ik geen belastingvoordeel meer (behalve de VRH). Als ik daarmee een pensioenproduct aankoop dan heb ik een gigantische maandelijkse pensioenuitkering. Dit in combinatie van geen studerende kinderen, afbetaald huis, etc. lijkt me dit een veel te groot bedrag.
Ik wil in mijn berekening eigenlijk zorgen dat ik een box3 pot heb waarmee ik de tijd kan vullen tussen FIRE en AOW leeftijd. Vervolgens een pensioen krijgen waarmee ik lekker kan rondkomen vanaf mijn AOW leeftijd. Als ik de volledige ruimte volstort betekent dit dat ik minder in box3 kan storten - en dus pas later FIRE (stoppen met werken) ben.
Het is zeker geen sluitende lijst, maar je kunt wel degelijk dingen afkopen:Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Je kan het effect van inflatie tijdelijk proberen tegen te gaan, en wat je voorstelt zal wel effect hebben, maar op termijn slaat het toch keihard toe, en dan zijn het vooral zaken waar menselijke arbeid in zit die duur worden. Een restaurant bezoek is sterk gestegen, een consultatie bij een therapeut is op 3 jaar met 50% gestegen.
Ik hou niet zo van de term "levenslang afkopen". Wat kan je nu echt levenslang af kopen?
Als je een huis op 20 jaar af betaalt, dan weet je toch dat je daarna af en toe eens een investering mag doen om het bij de tijd te houden, of om slijtage op te lossen.
Deze week nog: mijn AV versterker geeft een fout.
In mijn aankoopgeschiedenis kon ik zien dat ik die 12 jaar geleden kocht voor 350€. Een gelijkaardig model kost nu 700€.
Toch maar even gekeken of ik die zou kunnen herstellen, en dat is me ook gelukt.
- een huis (geen huur meer)
- energie, door middel van zonnepanelen en eventueel een batterij
- voedsel, door een moestuin
- langdurige contracten met een vaste prijs (energie, hypotheek)
- dingen (zelf) te repareren, zoals je zelf al noemt.
- en vooral door minder spullen te hebben.
Inflatie is niet te vermijden, maar wel te verlagen. Een deel van de financiële afhankelijkheid zit hem ook in de afhankelijkheid ten opzichte van 'leveranciers'. Wat dat betreft streef ik naar een bredere vorm van onafhankelijkheid.
Volledig mee eens.Krisp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:12:
Woon (gelukkig?) in België. Daar hebben ze nog nooit van box 3 of welke box ook gehoord.Grootste nadeel is de veranderende regelgeving van de overheid. Als de eigen woning bijvoorbeeld naar box 3 verhuist, heeft dat enorm veel impact. Als je jezelf daarvoor wil indekken, heb je behoorlijk wat marge nodig.
Woning wordt hier belast op onroerende voorheffing (een virtueel huurbedrag ergens in de jaren zeventig van vorige eeuw). AOW, eigen pensioenregelingen, enz. zijn hier ook redelijk onbekende begrippen.
Je krijgt hier een overheidspensioen op basis van je inkomen* en aantal gewerkte jaren.
* Dat kan redelijk laag zijn voor wie weinig jaren in de privé gewerkt heeft (maar wie 20 jaar gewerkt heeft zou op basis van de recente wetgeving recht hebben op het basispensioen van 1500 € netto).
Gelukkig val ik niet onder die pensioenregeling en wordt mijn pensioen berekend op het uitgewerkde loon van de laatste vijf gewerkte jaren en wordt dat gekoppeld aan de index en deels aan de perequatie.
Ik kan ook kiezen om tussen 56 en 67 jaar met pensioen te gaan zonder verlies van max. pensioen (indien 38 gewerkte jaren).
Voor alle duidelijkheid, pensioen beschouw ik als een mooie extra uitkering en reken ik niet mee in de FO bedragen. Je bent er immers voor afhankelijk van de wijzigende overheidsmaatregelen. Maar het is uiteraard wel mooi meegenomen (maar we leven er niet naar in verwachting wat dat zou bijbrengen).
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 10:39 ]
Ik reageer even:Krisp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Het is zeker geen sluitende lijst, maar je kunt wel degelijk dingen afkopen:
- een huis (geen huur meer)
- energie, door middel van zonnepanelen en eventueel een batterij
- voedsel, door een moestuin
- langdurige contracten met een vaste prijs (energie, hypotheek)
- dingen (zelf) te repareren, zoals je zelf al noemt.
- en vooral door minder spullen te hebben.![]()
Inflatie is niet te vermijden, maar wel te verlagen. Een deel van de financiële afhankelijkheid zit hem ook in de afhankelijkheid ten opzichte van 'leveranciers'. Wat dat betreft streef ik naar een bredere vorm van onafhankelijkheid.
- huur: ja, je kan een huis kopen, maar onderhoud krijg je niet weg, en wordt vaak onderschat.
- zonnepanelen: helemaal akkoord, maar je kan niet alles zelf produceren
- moestuin: werkt maar gedeeltelijk. Je hebt tomaten als ze in de supermarkt amper 1€ per kg kosten, en in de winter heb je niks. Mijn mini moestuin is eerder hobby dan als opbrengst voorzien.
- langdurige energiecontracten: tja, dat werkt als een verzekering. Afsluiten op een bepaalde datum aan een bepaalde prijs is dan pure speculatie, en bovendien betaal je wat extra marge omdat je een deel van het risico elders legt. Ik heb liever kortlopende contracten die snel dalen en snel stijgen als de wereldmarktprijzen veranderen. Op de lange termijn en gemiddeld is dat goedkoper.
- zelf herstellen: dikke plus
- minder spullen: heel dikke plus
Zoals ik al eerder schreef, iedereen heeft zijn eigen verlangens en eisen met betrekking tot levensstandaard.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dat budget van 1000-1500€ per maand, zelfs in een afbetaald huis, daar wil ik niet van rond komen. Als ik zie wat er nu maandelijks buiten gaat, zeker in een vakantiemaand, dan is dat geen comfortabele situatie. (echtgenote heeft ook wat zorgkosten elke maand)
Hoe lager je gewend bent of je gewend aan gemaakt hebt (en uiteraard hoe meer je rondkijkt en beseft waarmee de gemiddelde loontrekkende het moet doen) hoe makkelijker en vlugger je FO kan zijn.
Wie behoefte heeft om maandelijks veel geld te spenderen zal gewoon langer afhankelijk zijn van werken (voor derden) en hogere inkomsten uit spaargelden.
Ik woon ook niet in Sint-Martens-Latem. Niet eens in een villa. Maar wel in een villawijk (kan ik zelf spijtig genoeg niets aan doen*) waar een "standaardwoning" op 10 are grond staat en tussen de 800.000 tot meer dan een miljoen kost). Gezien mijn woning daar maar een fractie van gekost heeft (met ruim meer grond) is de onderhoudskost ook geen 1000 € per maand. Onze levensstandaard ligt waarschijnlijk ook zo ver uit elkaar dat ik niet eens zou kunnen begrijpen waar ik maandelijks 1000 € onderhoudskosten aan zou uitgeven.Ik zie nu weer grotere kosten komen. Binnendeuren zijn versleten, dat gaat me 3-5k kosten. Zonnescherm buiten is 25 jaar oud en versleten, dat is ook nog eens 3-5k. En zo heb ik elk jaar wel iets.
Dat valt niet bij de reguliere maandelijkse uitgaven, maar als ik naar onderhoud en investeringen in het huis kijk, dan gaat dat de laatste jaren wel naar 1000€ per maand, zelfs in een afbetaald huis.... (en nee, ik woon niet in een villa in St Martens Latem).
* voordeel is dan wel dat daardoor de grondprijzen zodanig zijn gestegen dat ik beter mijn woning zou abreken en de grond als twee bouwplaatsen zou verkopen. Aan 250-350 €/m² is dat een mooie extra spaarpot tegen de tijd dat ik het hier beu zou worden.
Vanuit mijn situatie bekeken is dat eerder een eufemisme.Ik weet dat ik die dingen graag wat ruimer zie,
Ik heb een eigen woning, niet gebouwd naar buiten toe naar de smaak van de straat maar binnen ingericht naar alles wat ik zelf wens, ruime tuin aan rand van bos en water zodat ik niet meer zonodig rust en natuur elders moet gaan opzoeken tegen overdreven betaling, geen energierekeningen, nauwelijks vaste kosten en een gezinsinkomen dat ongeveer zeven keer hoger is dan de standaard uitgaven.
Momenteel nog een BEV onder de carport met eigen laadpaal op kosten van de werkgever van de partner en voldoende aanbod van deelauto's in de buurt wanneer dat zou wegvallen.
Kinderen zijn allen de deur uit en hebben geleerd voor zichzelf te zorgen.
Wanneer ik dat vergelijk met de situatie van de meerderheid van de loontrekkenden (en zelfs kleine zelfstandigen) zie ik geen enkele reden om me in mijn persoonlijke situatie oncomfortabel te voelen. Integendeel. Ik voel me heel rijk. En dat gevoel wordt zelfs bevestigd in de statistieken. Wanneer ik die moet geloven en ik tel al mijn bezittingen bij elkaar zou ik zelfs tot de 10% rijksten moeten behoren. Dus 90% staat er slechter voor dan wij. Hoezo geen comfortabel leven?
Onderschatten doe ik ook niets. Hier wordt immers alles gemeten en alle uitgaven en inkomsten punctueel bijgehouden. Ook op dat vlak dus nauwelijks verrassingen.
Ik heb voor jou even een paar berekeningetjes gemaakt.ColeJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Nou eigenlijk hadden we het over 4.5 miljoen over 34 jaar. Dat is het bedrag wat er in mijn pensioen zou zitten (geprognotiseerd) als ik vanaf nu ieder jaar de volledige ruimte zou benutten. Stel daar blijft de helft van over vanwege inflatieperikelen - dan heb je het over een pot van >2 miljoen euro.
Dat lijkt mij een veel te grote pot. Die kan ik wel voor de AOW leeftijd in laten gaan maar dan heb ik geen belastingvoordeel meer (behalve de VRH). Als ik daarmee een pensioenproduct aankoop dan heb ik een gigantische maandelijkse pensioenuitkering. Dit in combinatie van geen studerende kinderen, afbetaald huis, etc. lijkt me dit een veel te groot bedrag.
Ik wil in mijn berekening eigenlijk zorgen dat ik een box3 pot heb waarmee ik de tijd kan vullen tussen FIRE en AOW leeftijd. Vervolgens een pensioen krijgen waarmee ik lekker kan rondkomen vanaf mijn AOW leeftijd. Als ik de volledige ruimte volstort betekent dit dat ik minder in box3 kan storten - en dus pas later FIRE (stoppen met werken) ben.
Om een vergelijkbaar bedrag te hebben met 1mio vandaag heb je over 34 jaar een bedrag nodig van:
Inflatie Bedrag
1% --> 1.4mio
2% --> 1.8mio
3% --> 2.5mio
4% --> 3.4mio
5% --> 4.5mio
Dus... als je een reserve wil die overeenkomt met 1mio vandaag, dan spreken we over iets tussen de 2 en 4.5mio wat je bij elkaar mag sparen.
Nu denk ik dat 5% voor die hele periode wat hoog is, maar die 1-2% zien we de eerste jaren niet zo snel terug.
Uiteraard heb je in de winter nog voorraad van de opbrengsten van eigen boomgaard en moestuin.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
- moestuin: werkt maar gedeeltelijk. Je hebt tomaten als ze in de supermarkt amper 1€ per kg kosten, en in de winter heb je niks. Mijn mini moestuin is eerder hobby dan als opbrengst voorzien.
Fruit en groenten kan je ook zo behandelen dat ze een hele winter meegaan.
En los daarvan, in de zomer eet ik toch liever smaakbommen uit eigen tuin dan water met een schil rond voor 1€/kg. Dat eerste draagt bij aan een comfortabel leven. Dat tweede, aangewezen op water dat er aan de buitenkant uitziet als een mooie vrucht of groente zou ik pas inleveren op comfort beschouwen.
Maar zoals eerder geschreven, ieder zijn ding.
Voor de een is dat inzetten op kwaliteit (o.a. "werken" in de moestuin om kwalitatieve voeding te produceren) en de ander op uiterlijk vertoon (veel op dure vakanties kunnen gaan , meerdere auto's op de oprit tentoon kunnen stellen, mooi huis voor het zicht van de straat,.....)
De goedkoopste kWh is nog altijd diegene die je niet moet verbruiken.- langdurige energiecontracten: tja, dat werkt als een verzekering. Afsluiten op een bepaalde datum aan een bepaalde prijs is dan pure speculatie, en bovendien betaal je wat extra marge omdat je een deel van het risico elders legt. Ik heb liever kortlopende contracten die snel dalen en snel stijgen als de wereldmarktprijzen veranderen. Op de lange termijn en gemiddeld is dat goedkoper.
De tweede goedkoopste is deze die je zelf kan produceren en waarvan je niet afhankelijk bent van de prijszetting door derden.
Qua vermogen zal je zeker bij de 10% rijksten zitten, dat is zeker comfortabel, en daar is niks mis mee.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
Zoals ik al eerder schreef, iedereen heeft zijn eigen verlangens en eisen met betrekking tot levensstandaard.
Hoe lager je gewend bent of je gewend aan gemaakt hebt (en uiteraard hoe meer je rondkijkt en beseft waarmee de gemiddelde loontrekkende het moet doen) hoe makkelijker en vlugger je FO kan zijn.
Wie behoefte heeft om maandelijks veel geld te spenderen zal gewoon langer afhankelijk zijn van werken (oor derden) en hogere inkomsten uit spaargelden.
[...]
Ik woon ook niet in Sint-Martens-Latem. Niet eens in een villa. Maar wel in een villawijk (kan ik zelf spijtig genoeg niets aan doen*) waar een "standaardwoning" op 10 are grond staat en tussen de 800.000 tot meer dan een miljoen kost). Gezien mijn woning daar maar een fractie van gekost heeft (met ruim meer grond) is de onderhoudskost ook geen 1000 € per maand. Onze levensstandaard ligt waarschijnlijk ook zo ver uit elkaar dat ik niet eens zou kunnen begrijpen waar ik maandelijks 1000 € onderhoudskosten aan zou uitgeven.
* voordeel is dan wel dat daardoor de grondprijzen zodanig zijn gestegen dat ik beter mijn woning zou abreken en de grond als twee bouwplaatsen zou verkopen. Aan 250-350 €/m² is dat een mooie extra spaarpot tegen de tijd dat ik het hier beu zou worden.
[...]
Vanuit mijn situatie bekeken is dat eerder een eufemisme.![]()
Ik heb een eigen woning, niet gebouwd naar buiten toe naar de smaak van de straat maar binnen ingericht naar alles wat ik zelf wens, ruime tuin aan rand van bos en water zodat ik niet meer zonodig rust en natuur elders moet gaan opzoeken tegen overdreven betaling, geen energierekeningen, nauwelijks vaste kosten en een gezinsinkomen dat ongeveer zeven keer hoger is dan de standaard uitgaven.
Momenteel nog een BEV onder de carport met eigen laadpaal op kosten van de werkgever van de partner en voldoende aanbod van deelauto's in de buurt wanneer dat zou wegvallen.
Kinderen zijn allen de duer uit en hebben geleerd voor zichzelf te zorgen.
Wanneer ik dat vergelijk met de situatie van de meerderheid van de loontrekkenden (en zelfs kleine zelfstandigen) zie ik geen enkele reden om me in mijn persoonlijke situatie oncomfortabel te voelen. Integendeel. Ik voel me heel rijk. En dat gevoel wordt zelfs bevestigd in de statistieken. Wanneer ik die moet geloven en ik tel al mijn bezittingen bij elkaar zou ik zelfs tot de 10% rijksten moeten behoren. Dus 90% staat er slechter voor dan wij. Hoezo geen comfortabel leven?
Onderschatten doe ik ook niets. Hier wordt immers alles gemeten en alle uitgaven en inkomsten punctueel bijgehouden. Ook op dat vlak dus nauwelijks verrassingen.
Maar een maandbudget van 1000-1500€ is net iets boven bestaansminimum in B (en ja, mensen die dat als inkomen hebben beginnen eerst met 700-800€ huur, dat is zeker geen comfortsituatie).
Onderhoud van 1000€ per maand klinkt veel, maar als ik terug kijk naar de laatste jaren, dan is dat wel wat hier buiten gegaan is. Niet elk jaar, maar er zijn ook jaren geweest dat we er boven zaten.
2023: 3500€ schilderwerken en vervangen van plafond en isoleren van een slaapkamer - 2 nieuwe toiletten: 1500€
2022: 16000€: 4 airco's (WP) en 6000Wp aan PV
2021: 10000€ tuin, oprit, terras
2020: 4000€ nieuwe verwarmingsketel
..
2010: grote verbouwing inclusief vervangen keuken, badkamer en 30m2 extra: 100k (huis was 24 jaar oud)
Vooral die investering in 2010 was een grote en gaf ook een pak extra comport. Dat hadden we ook voor de helft kunnen doen, maar het heeft ook een meerwaarde aan het huis opgeleverd.
Er is een groot verschil tussen moeten leven van een bestaansminimum en kunnen rondkomen voor de extra uitgaven voor eenzelfde bedrag. En al helemaal wanneer het op comfortgevoel aankomt.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
Qua vermogen zal je zeker bij de 10% rijksten zitten, dat is zeker comfortabel, en daar is niks mis mee.
Maar een maandbudget van 1000-1500€ is net iets boven bestaansminimum in B (en ja, mensen die dat als inkomen hebben beginnen eerst met 700-800€ huur, dat is zeker geen comfortsituatie).
Ik zou me ook niet comfortabel voelen bij een gezinsinkomen van 1500 € waar ik eerst nog 800 € huur aan derden zou moeten betalen, een deel maandelijks aan de (hoge want huurhuizen voor dat huurbedrag zijn meestal niet ingericht op een lage energierekening) energierekening te moeten afdragen en nog wat andere vaste kosten.
Ik dacht wel duidelijk gemaakt te hebben dat het te besteden maandbudget van 1000 - 1500 € een bedrag is zonder woonkosten, zonder enegierekening, zonder grote vaste kosten, zonder lopende kosten voor fastfood enz. Dan kan je zeer ruim en confortabel leven van dat budget.
Zeker wanneer je weet dat, moest er iets onverwacht mis gaan, je nog 600.000 € achter de hand hebt en de inkomsten niet beperkt zijn tot dat bestaansminimum maar daar ruim boven liggen.
Dat speelt uiteraard ook allemaal mee in het comfortabel levensgevoel.
Totaal andere uitgangssituatie dan een inkomen begrensd op 1500 €, zonder buffer en waar nog alle kosten af moeten.
Grote verbouwingen maken uiteraard geen deel uit van het maandelijks leefbudget.
Dat zijn nl. geen standaard uitgaven maar luxe uitgaven die men zich af en toe (al dan niet) wil veroorloven.
En daarvoor leg je (ik toch) nu net een buffer aan. Ik ben nl. niet van plan geld te blijven oppotten tot de dag dat ik naar de andere kant verhuis. Ook die buffer mag er vroeg of laat (gedeeltelijk*) aan om te investeren in bijkomende luxe.
*niet volledig maar met de jaren steeds minder gezien ik mijn eigen sterfdatum niet kan voorspellen maar ook niet verwacht gezond leeftijdsrecords te gaan slaan.
@Tommie12 Hoe slijten binnendeuren zodanig dat ze vervangen moeten worden? (Voor 3-5K).
Een likje verf of deurbeslag (scharnieren, deurklink/slot) vervangen kan ik me voorstellen. Maar een deur zelf gaat nauwelijks kapot? Er zijn genoeg huizen waar nog deuren van 100 jaar in zitten?
Esthetische overwegingen is natuurlijk wat anders..... Wij hebben 2 jaar geleden ook vier binnendeuren met kozijnen vervangen voor bijna 4K maar dat was echt om esthetisch redenen.
Een likje verf of deurbeslag (scharnieren, deurklink/slot) vervangen kan ik me voorstellen. Maar een deur zelf gaat nauwelijks kapot? Er zijn genoeg huizen waar nog deuren van 100 jaar in zitten?
Esthetische overwegingen is natuurlijk wat anders..... Wij hebben 2 jaar geleden ook vier binnendeuren met kozijnen vervangen voor bijna 4K maar dat was echt om esthetisch redenen.
Die deuren van 100 jaar zijn dikwijls massieve houten deuren, en die kan je ook (laten) onderhouden.rube schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:19:
@Tommie12 Hoe slijten binnendeuren zodanig dat ze vervangen moeten worden? (Voor 3-5K).
Toen we bouwden (28 jaar geleden) zijn er lichte deuren met een witte of 'beukenprint' folie in gekomen, en ja, die folie is her en der beschadigd, sloten versleten, en wat schade door poetsen en gebruik.
Het gaat om 8 deuren, en ca 500€ per deur is zowat de prijs voor iets wat nog eens 25 jaar mee kan.
Thanks - word gewaardeerdTommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
Ik heb voor jou even een paar berekeningetjes gemaakt.
Om een vergelijkbaar bedrag te hebben met 1mio vandaag heb je over 34 jaar een bedrag nodig van:
Inflatie Bedrag
1% --> 1.4mio
2% --> 1.8mio
3% --> 2.5mio
4% --> 3.4mio
5% --> 4.5mio
Dus... als je een reserve wil die overeenkomt met 1mio vandaag, dan spreken we over iets tussen de 2 en 4.5mio wat je bij elkaar mag sparen.
Nu denk ik dat 5% voor die hele periode wat hoog is, maar die 1-2% zien we de eerste jaren niet zo snel terug.
Als ik om mij heen kijk zie ik eerder pensioenpotten van een paar ton tot een ton of 6. Dan houdt het echt wel op om mij heen. Laat staat een pot van ruim 2 miljoen.
@Tommie12 Maar dat lijkt me toch wel grotendeels lifestyle inflatie. Als het namelijk om alleen de deuren en sloten gaat (vergelijkbaar met de lichte deuren die nu toch al 28 jaar meegaan) kun je ook echt wel deuren vinden voor een heel stuk minder dan 500 euro per stuk lijkt mij. Prima hoor, maar dat het nodig is, is een andere discussie denk ik.
Mensen die het geld niet eens zouden hebben, nieuwe sloten kopen, wat plamuren en verf. Is het net zo mooi, nee. Werkt het: ja. Keuzes....
Mensen die het geld niet eens zouden hebben, nieuwe sloten kopen, wat plamuren en verf. Is het net zo mooi, nee. Werkt het: ja. Keuzes....
Zoals je nu zelf schrijft heeft dat nog maar weinig met standaard levensbehoeften te maken maar meer met welke lifestyle je wil aanhouden.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:22:
[...]
Die deuren van 100 jaar zijn dikwijls massieve houten deuren, en die kan je ook (laten) onderhouden.
Toen we bouwden (28 jaar geleden) zijn er lichte deuren met een witte of 'beukenprint' folie in gekomen, en ja, die folie is her en der beschadigd, sloten versleten, en wat schade door poetsen en gebruik.
Het gaat om 8 deuren, en ca 500€ per deur is zowat de prijs voor iets wat nog eens 25 jaar mee kan.
Hier hebben de binnendeuren - op het toilet na - bv. al geen sloten (waarom trouwens?) en zijn ze allemaal uitgevoerd in waterbestendige MDF. Dat verslijt dus nooit en kan je desnoods zelf opschuren en van een ander motief/kleur voorzien indien het oog eens wat anders wil. Keuken destijds in zelfde materiaal uitgevoerd. Onverslijtbaar en desnoods zonder al te veel kosten aan te passen aan de "trends". Werk- en keukenbladen eveneens onverslijtbaar (kwatscomposiet). Dat zijn dus allemaal eenmalige kosten die al lang achter de rug zijn en niet terugkeren.
Toen we bouwden waren dat zo wat de goedkoopste deuren, wegens budget op.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:47:
[...]
Zoals je nu zelf schrijft heeft dat nog maar weinig met standaard levensbehoeften te maken maar meer met welke lifestyle je wil aanhouden.
Hier hebben de binnendeuren - op het toilet na - bv. al geen sloten (waarom trouwens?) en zijn ze allemaal uitgevoerd in waterbestendige MDF. Dat verslijt dus nooit en kan je desnoods zelf opschuren en van een ander motief/kleur voorzien indien het oog eens wat anders wil. Keuken destijds in zelfde materiaal uitgevoerd. Onverslijtbaar en desnoods zonder al te veel kosten aan te passen aan de "trends". Werk- en keukenbladen eveneens onverslijtbaar (kwatscomposiet). Dat zijn dus allemaal eenmalgie kosten die al lang achter de rug zijn en niet terugkeren.
Dat die meer dan 25 jaar zijn mee gegaan is al een succes.
Als er waterbestendige MDF deuren waren, dan had ik nu een schilder gezocht.
Sloten zijn er niet echt, het is meer het sluitmechanisme dat niet meer OK is.
Wat dat met levensstijl te maken heeft...
Ik kan nu trouwens deuren vinden van 300€ tot 3000€ (geplaatst), en waarschijnlijk nog duurder.
Dat we dan voor deuren kiezen van 500€ per stuk is toch niet zo uitzonderlijk denk ik.
Onze eerste keuken was van Ikea, die heeft het bijna 20 jaar uit gehouden, zo slecht is dat ook niet hé.
Nu is er inderdaad een granieten blad, maar dan kom je ook niet meer toe met een IKEA keukenbudget, dat weet je ook.
Als ik nu iets vervang wil ik dat het goed is, en een levensduur van 20 - 30 jaar kan halen, en dan koop je niet in het goedkoopste segment.
Je vergeet mee te nemen dat de 1 miljoen ook rendement maakt van 6% bovenop de inflatie. Je hebt dus een stuk minder nu nodig om over 34 jaar 2,5 miljoen te hebben.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
Ik heb voor jou even een paar berekeningetjes gemaakt.
Inflatie Bedrag
1% --> 1.4mio
2% --> 1.8mio
3% --> 2.5mio
4% --> 3.4mio
5% --> 4.5mio
Omdat bovenstaande berekening ook totaal incompleet is. Het heeft geen enkel nut om alleen naar 1 aspect in het geheel te kijkenColeJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:29:
[...]
Thanks - word gewaardeerd. Het is natuurlijk wel zo dat de maandelijkse inleggen ook aan indexatie onderhevig zijn. Dekt niet volledig de lading maar speelt wel een rol in positieve zin.
Als ik om mij heen kijk zie ik eerder pensioenpotten van een paar ton tot een ton of 6. Dan houdt het echt wel op om mij heen. Laat staat een pot van ruim 2 miljoen.
Dat is nu net het hele punt.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
Als ik nu iets vervang wil ik dat het goed is, en een levensduur van 20 - 30 jaar kan halen, en dan koop je niet in het goedkoopste segment.
Tegen dat je FO bent is dat dus (hopelijk) allemaal al in orde en moet je dan ook geen rekening meer houden met een budget van 1000 € per maand om in onderhoud van de woning te voorzien.
Al die (dure) wijzigingen en upgrades doe je beter wanneer je nog een inkomen door werk hebt. Dan moet je ze later niet meer doen wanneer je moet leven van eigen geld.
Je maakt de veel voorkomende fout om je uitgavenpatroon op jongere werkende leeftijd (jonge kinderen, WW-verkeer, meer nood aan luxe vakanties om de ratrace te compenseren, nog gevoeliger voor uiterlijk vertoon, opbouwfase roerend en onroerend goed,....) 1:1 door te trekken naar een latere leeftijd waarop je (totaal) andere behoeften hebt.
Een deur in folie kan je niet plamuren en verven.rube schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:31:
@Tommie12 Maar dat lijkt me toch wel grotendeels lifestyle inflatie. Als het namelijk om alleen de deuren en sloten gaat (vergelijkbaar met de lichte deuren die nu toch al 28 jaar meegaan) kun je ook echt wel deuren vinden voor een heel stuk minder dan 500 euro per stuk lijkt mij. Prima hoor, maar dat het nodig is, is een andere discussie denk ik.
Als je mij goede deuren kan aanbevelen voor minder dan 500€ inclusief plaatsing en afbraak van de oude deuren, dan hou ik mezelf aanbevolen.
Van Nordex heb ik al een offerte liggen, die zijn duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 01-08-2023 13:18 ]
Gewoon even ter info: dat minimum pensioen van 1500€ netto krijg je maar als je effectief 45 gewerkte jaren hebt.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Volledig mee eens.
[...]
Woon (gelukkig?) in België. Daar hebben ze nog nooit van box 3 of welke box ook gehoord.
Woning wordt hier belast op onroerende voorheffing (een virtueel huurbedrag ergens in de jaren zeventig van vorige eeuw). AOW, eigen pensioenregelingen, enz. zijn hier ook redelijk onbekende begrippen.
Je krijgt hier een overheidspensioen op basis van je inkomen* en aantal gewerkte jaren.
* Dat kan redelijk laag zijn voor wie weinig jaren in de privé gewerkt heeft (maar wie 20 jaar gewerkt heeft zou op basis van de recente wetgeving recht hebben op het basispensioen van 1500 € netto).
Gelukkig val ik niet onder die pensioenregeling en wordt mijn pensioen berekend op het uitgewerkde loon van de laatste vijf gewerkte jaren en wordt dat gekoppeld aan de index en deels aan de perequatie.
Ik kan ook kiezen om tussen 56 en 67 jaar met pensioen te gaan zonder verlies van max. pensioen (indien 38 gewerkte jaren).
Voor alle duidelijkheid, pensioen beschouw ik als een mooie extra uitkering en reken ik niet mee in de FO bedragen. Je bent er immers voor afhankelijk van de wijzigende overheidsmaatregelen. Maar het is uiteraard wel mooi meegenomen (maar we leven er niet naar in verwachting wat dat zou bijbrengen).
Heb je bijvoorbeeld ’maar’ 20 jaar gewerkt dan krijg je 20/45 van die 1500€.
Voor de rest helemaal akkoord met je betoog.
Bijkomend gaat iedereen er hier vanuit dat je bij fo zijn voor de rest van je leven nog 0€ zal verdienen qua inkomsten.
Persoonlijk zie ik mijzelf wel een paar duizend euro per jaar verdienen met allerhande tijdelijke jobjes. Zoals seizoensarbeid, tuinonderhoud en klussen bij mensen. Al is het maar voor de variatie.
Inderdaad, ben ik van op de hoogte (is niet op mij maar bv. wel op de huidige partner van toepassing).Wozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:19:
[...]
Gewoon even ter info: dat minimum pensioen van 1500€ netto krijg je maar als je effectief 45 gewerkte jaren hebt.
Heb je bijvoorbeeld ’maar’ 20 jaar gewerkt dan krijg je 20/45 van die 1500€.
Maar ik ging ervan uit dat wie FO nastreeft dat wel zou weten.
En 20/45 ste is voor wie zelf de beslissing kan maken om na 20 jaar werken te stoppen maar vroeger dan 45 (?) gewerkte jaren uiteraard nog altijd meer dan niets.
Volledig mee eens.Persoonlijk zie ik mijzelf wel een paar duizend euro per jaar verdienen met allerhande tijdelijke jobjes. Zoals seizoensarbeid, tuinonderhoud en klussen bij mensen. Al is het maar voor de variatie.
Ook zelfde ervaring uit eigen omgeving. Mijn zoon welke op 33 jaar met FIRE gegaan is moet nu al oppassen dat hij jaarlijks door zijn hobby's* niet meer vergoedingen ontvangt dan het belastingvrije inkomen (Aanslagjaar 2024, inkomsten 2023: 10.160 euro). Die vergoedingen zijn trouwens ook welgekomen om zelf als jonge FO'er geen eigen bijdragen te moeten betalen aan de sociale zekerheid en toch ermee in orde te blijven.
*o.a. musiceren en zweefvliegtuigtrainingen geven aan jongeren tijdens WE-ends en schoolvakanties.
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 13:32 ]
Het onderhoud komt volgens NIBUD neer op 1% van de woningwaarde. Bij een woning van 500k komt dat neer op een reservering van 415eur per maand. Je kan uiteraard je tuin voor laten opfrissen, in elke ruimte een airco plaatsen en extra badkamers en toiletten in je huis plaatsen, maar dat is puur luxe/lifestyle creep.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Dat is nu net het hele punt.
Tegen dat je FO bent is dat dus (hopelijk) allemaal al in orde en moet je dan ook geen rekening meer houden met een budget van 1000 € per maand om in onderhoud van de woning te voorzien.
Al die (dure) wijzigingen en upgrades doe je beter wanneer je nog een inkomen door werk hebt. Dan moet je ze later niet meer doen wanneer je moet leven van eigen geld.
Je maakt de veel voorkomende fout om je uitgavenpatroon op jongere werkende leeftijd (jonge kinderen, WW-verkeer, meer nood aan luxe vakanties om de ratrace te compenseren, nog gevoeliger voor uiterlijk vertoon, opbouwfase roerend en onroerend goed,....) 1:1 door te trekken naar een latere leeftijd waarop je (totaal) andere behoeften hebt.
Daarnaast kun je een hoop zelf doen. Je kan inderdaad voor 500+ een binnendeur laten plaatsen of zelf 1 bij de doehetzelf kopen voor 100eur en m erin hangen. Tegen de tijd dat je te oud bent om het zelf te doen boeit die binnendeur waarschijnlijk ook niet meer.
Er is altijd wel een reden te verzinnen om je budget verder op te hogen, maar het is vooral redeneren vanuit angst. Je ziet dit psychologische fenomeen ook terug komen met het "1 more year" syndrome.
Mijn vader heeft waarschijnlijk 5-10 jaar te lang doorgewerkt kijkende naar hun huidige vermogen / uitgaven. Voor hem was het ook altijd een vorm van angst, voor de zekerheid maar doorwerken om volledig pensioen op te bouwen maar met een afbetaald huis en lage uitgaven houden mijn ouders ruim over van hun AOW+pensioen. Nu willen ze geen verre reizen meer maken terwijl ze dat misschien 5-10 jaar geleden wel hadden gedaan.
Zelf redeneer ik dus andersom. Ik probeer een realistisch beeld neer te zetten van wat mijn uitgaves zullen zijn. Hier neem ik ook reserveringen voor onderhoud van het huis en afschrijving van meubels/auto in mee. Echter ik kijk hier kritisch naar en probeer alles zo realitisch neer te zetten zonder overal marge bovenop te plaatsen. Dit komt neer in euro's van vandaag op rond de €1500 met een afbetaald huis en auto.
De marge die je inbouwt komt met de SWR. In NL kun je naar mijn mening ruimer dan de 4% gaan omdat je ook AOW+pensioen krijgt. In mijn geval gebruik ik 3,5% omdat ik maar een gedeelte AOW+pensioen zal krijgen. Dit betekend dat ik 515k nodig heb.
Doordat ik nu nog niet met pensioen kan gaan en nog 5 jaar moet doorgaan indexeert deze 1500 nog en daarmee dus ook de 515k. Dit is nu een beetje koffiedik kijken maar naarmate de pensioendatum dichterbij komt zal dit ook duidelijker worden.
Het inbouwen van allerlei marges en angst zorgt er al snel voor dat je op bedragen zoals 2 miljoen uitkomt en daarmee dus in principe zal doorwerken tot je pensioendatum omdat dat onhaalbaar is voor vrijwel iedereen in loondienst. Mijn voorspelling zal dan ook zijn dat je met meer dan 2 miljoen zal overlijden. Ik zou er geld op willen inzetten, maar helaas heb ik daarvoor niet gebudgetteerd
Er is uiteraard geen verplichtende regel dat je je eigen leven zou moeten inrichten volgens algemene statistieken.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Het onderhoud komt volgens NIBUD neer op 1% van de woningwaarde. Bij een woning van 500k komt dat neer op een reservering van 415eur per maand. Je kan uiteraard je tuin voor laten opfrissen, in elke ruimte een airco plaatsen en extra badkamers en toiletten in je huis plaatsen, maar dat is puur luxe/lifestyle creep.
Tuin moet hier al niet door derden opgefrist worden. Wat dat dan ook mag betekenen. Dat catalogeer ik nl. ook onder luxe lifestyle voor het oog van een ander. Ik heb nl. een tamelijk wilde opbrengstuin die we zelf minimaal onderhouden en waar we zelf in oogsten (en wat we niet zelf kunnen verbruiken/verwerken schenken we gratis weg aan de buren en familie).
Wat de buren daarvan denken is hun probleem (en gezien de woning volledig omzoomd is door enerzijds bos, water en meters brede hagen tot tien meter hoog is de kans uitermate klein dat ze daar iets van zouden merken).
Die 1% regel van de geschatte waarde van een woning volg ik trouwens ook niet. Wanneer ik een WP of whatever wil plaatsen in de woning heeft dat zijn vaste kostprijs. De kostprijs is niet afhankelijk van de prijs van de woning. Een WP of whatever wordt er niet goedkoper noch duurder op wanneer mijn woning 75.000 € waard is, 1.000.000 € of whatever.
Mijn gedacht.Daarnaast kun je een hoop zelf doen. Je kan inderdaad voor 500+ een binnendeur laten plaatsen of zelf 1 bij de doehetzelf kopen voor 100eur en m erin hangen. Tegen de tijd dat je te oud bent om het zelf te doen boeit die binnendeur waarschijnlijk ook niet meer.
Of eenmalig de deur vervangen door eentje van zo'n kwaliteit dat je er nooit - behoudens voor het oog - nog iets aan moet doen. Dat is nu eenmaal het voordeel van eenmalige kwalitatieve investeringen. Kost eenmalig iets meer maar je moet er later weinig tot niets meer voor opzij zetten.
Volledig mee eens.Er is altijd wel een reden te verzinnen om je budget verder op te hogen, maar het is vooral redeneren vanuit angst. Je ziet dit psychologische fenomeen ook terug komen met het "1 more year" syndrome.
Angst is een uitermate slechte raadgever en werkt ook nog eens verlammend.
Wie angstig is krijgt ook slaag.
Het inbouwen van allerlei marges en angst zorgt er al snel voor dat je op bedragen zoals 2 miljoen uitkomt en daarmee dus in principe zal doorwerken tot je pensioendatum omdat dat onhaalbaar is voor vrijwel iedereen in loondienst. Mijn voorspelling zal dan ook zijn dat je met meer dan 2 miljoen zal overlijden. Ik zou er geld op willen inzetten, maar helaas heb ik daarvoor niet gebudgetteerd
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 14:38 ]
Dat inbouwen van marges en misschien wat angst geeft bij mij ook bedragen die rond 1.5 mio zitten, en die zijn voor mij niet onhaalbaar door wat professionele meevallers, goed beleggen en een schenking die ik ooit kreeg. Doordat die van mijn ouders kwam, met de impliciete vraag om ook goed te zorgen voor de volgende generatie ga ik er van uit om dat bedrag inflatiegecorrigeerd intact te houden en daarvan alvast enkel de opbrengst boven inflatie te gebruiken.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
En met die opbrengst kan ik deuren van 500€ betalen, maar niet van 5000€.
Deurtjes van 150€ zijn idd te vinden, maar dan spreken we over kartonnen schilderdeuren zonder beslag, en die plaatsen zichzelf niet. Deuren goed plaatsen is niet simpel, ik heb daar noch het gereedschap, noch het geduld voor.
Daar zijn toch ook onderzoeken naar gedaan? Opa/oma vergaren geld en bouwen vermogen op. De kinderen erven het maar geven het niet uit (jij in dit geval?) want het zijn zuurverdiende centen waar opa/oma hard voor hebben gewerkt. De 3e generatie (jouw kinderen) verbrassen alles.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
een schenking die ik ooit kreeg. Doordat die van mijn ouders kwam, met de impliciete vraag om ook goed te zorgen voor de volgende generatie ga ik er van uit om dat bedrag inflatiegecorrigeerd intact te houden en daarvan alvast enkel de opbrengst boven inflatie te gebruiken.
Ik denk dat ik al de 3e of 4e generatie ben.... En het niet verbrast, maar het is ook geen kapitaal waarmee iemand op 30-jarige leeftijd de rest van zijn leven zorgeloos is.ColeJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:03:
[...]
Daar zijn toch ook onderzoeken naar gedaan? Opa/oma vergaren geld en bouwen vermogen op. De kinderen erven het maar geven het niet uit (jij in dit geval?) want het zijn zuurverdiende centen waar opa/oma hard voor hebben gewerkt. De 3e generatie (jouw kinderen) verbrassen alles.
De traditie is dat je wat krijgt als je een eerste huis koopt, en op de rest mag je wachten tot de ouder vindt dat het goed is of besluit om aan de andere kant van het gras te gaan wonen.
En ja, ik help mijn kinderen ook. De eerste 2 hebben hun voorschot al gehad, de 2 jongsten hebben het nog tegoed.
Dat hangt nogal van die persoon af. Genoeg van 'ons' die instant fire zouden zijn hoor. Maar wellicht is die voorzichtigheid en/of hoge standaard ook erfelijkTommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
maar het is ook geen kapitaal waarmee iemand op 30-jarige leeftijd de rest van zijn leven zorgeloos is.
Ik zal het gewoon neer schrijven: mijn kinderen krijgen elk 50k.de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
Dat hangt nogal van die persoon af. Genoeg van 'ons' die instant fire zouden zijn hoor. Maar wellicht is die voorzichtigheid en/of hoge standaard ook erfelijk
Ben je daarmee instant fire...
Ik hoop het niet.
En voorlopig heb ik ook zoiets gekregen, maar wel efficient belegd zodat het wat meer geworden is.
Man toch... alsof een binnendeur van 500€ iets uitzonderlijk is, en alsof 3-4k per maand een totaal uitzonderlijk budget is.
Er zijn tal van 2-verdieners die daar los overgaan, en niet elke maand bij Peter Goossens zitten te eten.
Ja maar sorry, dat is nu eenmaal de ongeschreven regel in het topic: als je meldt dat je X euro hebt uitgegeven aan Y en je wordt specfiek, dan hebben mensen wat te zeggen over zowel die X als die Y. Het is ofwel "lifestyle inflation", of je bent bezig met een "race to the bottom". Dat zijn zo de twee smaakjes die we hebben.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:00:
Man toch... alsof een binnendeur van 500€ iets uitzonderlijk is, en alsof 3-4k per maand een totaal uitzonderlijk budget is.
Er zijn tal van 2-verdieners die daar los overgaan, en niet elke maand bij Peter Goossens zitten te eten.
Ik heb toevallig vorig jaar een stel deuren gekocht, omdat ik te weinig tijd had om de oude deuren op te knappen (en het waren opdekdeuren). Ik heb 81 euro per deur betaald. Daar komt nog een kozijn (80 euro) en beslag (40 euro) bij, en het ophangwerk inderdaad. Maar als het goed is moeten deze deuren wel 50-75 jaar mee kunnen, ze zijn iig volspaan en geen holle deuren. Dus dat hoofdstuk heb ik afgerond.
Ik vind 2-4k ook niet uitzonderlijk, zeker niet met kinderen. Nadat de kinderen de deur uit zijn zal het vast goedkoper kunnen, maar vooralsnog ligt hier het doel ook gewoon op grofweg €1,5M, zelfs waneer de hypotheek afgelost is. Worst case krijgen mijn kinderen wat meer mee, dan hebben ze het later iig goed.
Ik vind 2-4k ook niet uitzonderlijk, zeker niet met kinderen. Nadat de kinderen de deur uit zijn zal het vast goedkoper kunnen, maar vooralsnog ligt hier het doel ook gewoon op grofweg €1,5M, zelfs waneer de hypotheek afgelost is. Worst case krijgen mijn kinderen wat meer mee, dan hebben ze het later iig goed.
Blijft lonken in dit topic om toch iets van levensstijl te vinden zodra er ergens een prijs genoemd wordt.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Ik zal het gewoon neer schrijven: mijn kinderen krijgen elk 50k.
Ben je daarmee instant fire...
Ik hoop het niet.
En voorlopig heb ik ook zoiets gekregen, maar wel efficient belegd zodat het wat meer geworden is.
Of 500 euro voor een deur goed besteed is of niet moet je zelf bepalen.
Als je er over nadenkt en het ervoor over hebt dan is ie het geld waard. Niet al te lang geleden ging het hier ook al over keukens. De een vind een keuken van 20 jaar oud nog prima voldoen, de ander zet een Boretti oven neer die meer kost dan een Ikea keuken.
Niets zo persoonlijk als de reis naar FO en de keuzes die eenieder daar in maakt.
MneoreJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
Ja maar sorry, dat is nu eenmaal de ongeschreven regel in het topic: als je meldt dat je X euro hebt uitgegeven aan Y en je wordt specfiek, dan hebben mensen wat te zeggen over zowel die X als die Y. Het is ofwel "lifestyle inflation", of je bent bezig met een "race to the bottom". Dat zijn zo de twee smaakjes die we hebben.
Tja, dan ben ik een van de weinige die daar zowat tussen laveert vrees ik.
En ja, als er wat over blijft nadat ik verhuis naar het vacuum, dan is dat geen zorg, integendeel.
Droog lopen op je 80ste moet toch vreselijk zijn, en ja dat is misschien angst.
Als je op dat moment aan je kinderen zakgeld moet vragen om een koffie te drinken, dan is het erg gesteld.
Met zo'n instelling loop je uiteraard ook een groot risico.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Dat inbouwen van marges en misschien wat angst geeft bij mij ook bedragen die rond 1.5 mio zitten, en die zijn voor mij niet onhaalbaar door wat professionele meevallers, goed beleggen en een schenking die ik ooit kreeg. Doordat die van mijn ouders kwam, met de impliciete vraag om ook goed te zorgen voor de volgende generatie ga ik er van uit om dat bedrag inflatiegecorrigeerd intact te houden en daarvan alvast enkel de opbrengst boven inflatie te gebruiken.
En met die opbrengst kan ik deuren van 500€ betalen, maar niet van 5000€.
Deurtjes van 150€ zijn idd te vinden, maar dan spreken we over kartonnen schilderdeuren zonder beslag, en die plaatsen zichzelf niet. Deuren goed plaatsen is niet simpel, ik heb daar noch het gereedschap, noch het geduld voor.
De dag van vandaag komt nl. nooit meer terug.
Wanneer je over een spaarquota van 1,5 miljoen euro beschikt (het tig-voudige van wat de meerderheid van de bevolking zelfs op hun oude dag na +40 jaar niet bijeengespaard krijgt) kan je uiteraard wel zonder enig probleem deuren van 5.000 € plaatsen. Alleen angst voor het onbekende weerhoud je dan nog daarvan.
Op jouw leeftijd besef je het waarschijnlijk nog niet maar je leeft echt maar één keer hoor.
En dan kan je beter, indien je daar de middelen voor hebt, ten volle van iedere dag genieten ipv dit uit te stellen tot "later" en het risico lopen dat dat later, om wat voor onziene reden ook, toch niet komt.
Weinig mensen hebben op hun sterfbed spijt van wat ze gedaan hebben. Des te meer zijn er die spijt hebben voor wat ze niet gedaan hebben of te laat. Maar dan is het te laat om dat nog goed te maken.
OMGTommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:18:
[...]
En het niet verbrast, maar het is ook geen kapitaal waarmee iemand op 30-jarige leeftijd de rest van zijn leven zorgeloos is.

Moest iedereen zo'n instelling aanhouden zou 95% van de bevolking doorlopend in angst leven het niet te redden.
Ik heb nog nooit in mijn leven een dag 1,5 miljoen euro bij elkaar gekregen. Maar ook nog nooit me één dag zorgen moeten maken dat ik het (later) niet zou rooien.
Rijk volk, raar volk.
En tussen minstens 1,5 miljoen reserve moeten hebben en zakgeld moeten vragen om op je 80ste een koffie te kunnen drinken ligt een wereld van verschil. Van laveren tussen uitersten gesproken.
[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 18:37 ]
Ik denk dat je een paar dingen aan neemt.
Nee, ik heb geen 1,5 mio gekregen, het was een fractie er van, en ook toen ik mijn eerste huis kocht met een hypotheek.
En nee, ik heb die 1,5 mio niet, maar het ligt wel binnen bereik tegen dat ik op pensioen ga.
Ik schrijf alleen dat ik momenteel niet zou stoppen met werken voor ik die 1,5 mio heb. Maar dat is dus mijn keuze.
Nee, ik heb geen 1,5 mio gekregen, het was een fractie er van, en ook toen ik mijn eerste huis kocht met een hypotheek.
En nee, ik heb die 1,5 mio niet, maar het ligt wel binnen bereik tegen dat ik op pensioen ga.
Ik schrijf alleen dat ik momenteel niet zou stoppen met werken voor ik die 1,5 mio heb. Maar dat is dus mijn keuze.
Ik neem niks aan. Ik baseerde me op je uitspraken maar die bleken dus - voor mij - niet al te duidelijk.
Wanneer dat je uitgangspunt is dan is de kans dat je zal blijven werken tot de wettelijke pensioenleeftijd tig keer groter dan dat je vroeger FO bent met 1,5 miljoen achter de hand. Hoe hoger je het eindoel stelt hoe onrealistischer het wordt om dat ooit te bereiken en hoe meer kans dat iets onverwachts dat plan doorkruist.
Je weet namelijk totaal niet wat er de komende jaren nog zal gebeuren. Een doodgewone echtscheiding bv. en je vermogen wordt in normale omstandigheden al in no time gehalveerd. Een conflict dat uitbreiding neemt, ineenstorting van het westerse systeem, geldontwaarding, ......
Allemaal redenen om in het heden volop te leven ipv alle hoop te stellen op een vage onzekere toekomst.
Wanneer dat je uitgangspunt is dan is de kans dat je zal blijven werken tot de wettelijke pensioenleeftijd tig keer groter dan dat je vroeger FO bent met 1,5 miljoen achter de hand. Hoe hoger je het eindoel stelt hoe onrealistischer het wordt om dat ooit te bereiken en hoe meer kans dat iets onverwachts dat plan doorkruist.
Je weet namelijk totaal niet wat er de komende jaren nog zal gebeuren. Een doodgewone echtscheiding bv. en je vermogen wordt in normale omstandigheden al in no time gehalveerd. Een conflict dat uitbreiding neemt, ineenstorting van het westerse systeem, geldontwaarding, ......
Allemaal redenen om in het heden volop te leven ipv alle hoop te stellen op een vage onzekere toekomst.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 19:27 ]
Tja, daar zit ook een groot verschil.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:22:
Ik neem niks aan. Ik baseerde me op je uitspraken maar die bleken dus - voor mij - niet al te duidelijk.
Wanneer dat je uitgangspunt is dan is de kans dat je zal blijven werken tot de wettelijke pensioenleeftijd tig keer groter dan dat je vroeger FIRE bent.
Je weet namelijk totaal niet wat er de komende jaren nog zal gebeuren. Een doodgewone echtscheiding bv. en je vermogen wordt in normale omstandigheden al in not time gehalveerd. Een conflict dat uitbreiding neemt, ineenstorting van het westerse systeem,......
Mijn vrouw zal geen of weinig pensioen krijgen, ik krijg een werknemerspensioen, en dat is op zoch gene vette, zeker niet in vergelijking met mijn loon.
Dan is een ambtenarenstatuut in B een pak voordeliger, zeker als je met 2 ambtenaar was.
En ja, er is een groepsverzekering, maar die maakt dat verschil zeker niet goed.
Heb je het nu over mij want dan kan ik niet meer volgen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:27:
[...]
Dan is een ambtenarenstatuut in B een pak voordeliger, zeker als je met 2 ambtenaar was.
En ja, er is een groepsverzekering, maar die maakt dat verschil zeker niet goed.
Geen idee wat een ambtenarenstatuut B is en een vrouw heb ik ook al jaren niet meer. Die opsplitsing van vermogen hebben we al achter de rug.
Voor het ogenblik wel een inwonende partner die de huishoudelijke kosten deelt maar die is geen ambtenaar.
En volgens Mypension zal haar toekomstig pensioen ook maar een 1600 € bedragen.
En wij gaan ook van het standpunt uit dat ieder desnoods voor zichzelf moet kunnen instaan.
Er is immers geen enkele garantie dat we het tot het einde onzer dagen bij elkaar uitzingen.
Zoals ik eerder al schreef worden onze maandelijkse uitgaven momenteel volledig gedekt door inkomsten uit spaargelden. En daar hebben we in de verste verte geen 1,5 miljoen voor nodig. De andere inkomsten worden daar niet bijgeteld.
Maar ze zijn er uiteraard wel. Voor mij een reden te meer om niet nog meer te werken voor een loon.
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 19:37 ]
Voor velen hier juist weer zeer riant dus waarschijnlijkTommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:27:
[...]
ik krijg een werknemerspensioen, en dat is op zoch gene vette
Ik kom geschat op ongeveer 0,35% budget voor de woning die ik al 16 jaar heb.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Het onderhoud komt volgens NIBUD neer op 1% van de woningwaarde. Bij een woning van 500k komt dat neer op een reservering van 415eur per maand. Je kan uiteraard je tuin voor laten opfrissen, in elke ruimte een airco plaatsen en extra badkamers en toiletten in je huis plaatsen, maar dat is puur luxe/lifestyle creep.
Dat is een stuk lager dan de 1%.
Realistisch de bedragen rekenen kan, maar wat als in de toekomst blijkt dat om wat voor reden dan ook je uitgaven meer zijn en je rendementen lager zijn? Dan moet je straks zuiniger gaan leven.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Het punt is wel dat als je eenmaal stopt met werken het de vraag is of je weer aan het werk kan en wil gaan.
Wellicht ben je zeg 80 jaar en merk je dat je berekening toch niet helemaal kloppen. Dan was het fijn geweest als je toch wat marge naar boven had meegenomen.
Ik denk dat wat marge niet verkeerd is, je moet echter ook weer niet overdrijven door veel te veel marge naar boven te nemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Niet slecht. Ik zou alleen niet alle crypto weg doen. 1-2% laten staan. Je weet maar nooit.Hbeez schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:29:
***members only***
en spreiding kan geen kwaad.
@Hbeez lekker bezig. Beetje geluk moet je natuurlijk hebben maar veel zaken doe je heel doordacht en dan komt geluk ook makkelijker.
Daar is de SWR rate voor. Wil je meer marge dan neem je een SWR van 3%. Echter het is al dermate veilig (vanwege aow, pensioen) dat het in mijn optiek al te veilig is.phantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:24:
[...]
Ik kom geschat op ongeveer 0,35% budget voor de woning die ik al 16 jaar heb.
Dat is een stuk lager dan de 1%.
[...]
Realistisch de bedragen rekenen kan, maar wat als in de toekomst blijkt dat om wat voor reden dan ook je uitgaven meer zijn en je rendementen lager zijn? Dan moet je straks zuiniger gaan leven.
Het punt is wel dat als je eenmaal stopt met werken het de vraag is of je weer aan het werk kan en wil gaan.
Wellicht ben je zeg 80 jaar en merk je dat je berekening toch niet helemaal kloppen. Dan was het fijn geweest als je toch wat marge naar boven had meegenomen.
Ik denk dat wat marge niet verkeerd is, je moet echter ook weer niet overdrijven door veel te veel marge naar boven te nemen.
Ik begrijp heel goed dat ik flink meer risico zal nemen dan de gemiddelde persoon hier. Uiteindelijk heb ik relatief weinig speling in mijn budget om de uitgaven verder te verlagen. Ga je voor een luxe FI dan heb je natuurlijk ook meer om in te snijden als t mis gaat.
Daar staat tegenover dat je natuurlijk niet opeens uit het niets blut bent op je 80. Door vroeg te stoppen heb je meer speling in de leeftijd. Ik verwacht dat je in de eerste 5 tot 10 jaar al relatief goed het traject kan zien en dan is er natuurlijk nog tijd om bij te gaan sturen of tijdelijk weer te werken.
De vraag is of je wel weer een baan kan krijgen en op hoge leeftijd is het de vraag of je nog wel in staat bent om te gaan werken.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Daar staat tegenover dat je natuurlijk niet opeens uit het niets blut bent op je 80. Door vroeg te stoppen heb je meer speling in de leeftijd. Ik verwacht dat je in de eerste 5 tot 10 jaar al relatief goed het traject kan zien en dan is er natuurlijk nog tijd om bij te gaan sturen of tijdelijk weer te werken.
Herkenbaar verhaal. Er zijn altijd redenen om targets op te hogen en marges in te bouwen, maar je leeft maar een keer en het gaat om tijd in gezondheid. Ik ben van nature ook niet iemand die op een magere basis 'met FO' zou gaan, maar te 'vet' is ook niet de bedoeling gezien andere plannen, dan wordt het pre-pensiorn.R.van.M schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Daarnaast kun je een hoop zelf doen. Je kan inderdaad voor 500+ een binnendeur laten plaatsen of zelf 1 bij de doehetzelf kopen voor 100eur en m erin hangen. Tegen de tijd dat je te oud bent om het zelf te doen boeit die binnendeur waarschijnlijk ook niet meer.
Er is altijd wel een reden te verzinnen om je budget verder op te hogen, maar het is vooral redeneren vanuit angst. Je ziet dit psychologische fenomeen ook terug komen met het "1 more year" syndrome.
Mijn vader heeft waarschijnlijk 5-10 jaar te lang doorgewerkt kijkende naar hun huidige vermogen / uitgaven. Voor hem was het ook altijd een vorm van angst, voor de zekerheid maar doorwerken om volledig pensioen op te bouwen maar met een afbetaald huis en lage uitgaven houden mijn ouders ruim over van hun AOW+pensioen. Nu willen ze geen verre reizen meer maken terwijl ze dat misschien 5-10 jaar geleden wel hadden gedaan.
Zelf redeneer ik dus andersom. Ik probeer een realistisch beeld neer te zetten van wat mijn uitgaves zullen zijn. Hier neem ik ook reserveringen voor onderhoud van het huis en afschrijving van meubels/auto in mee. Echter ik kijk hier kritisch naar en probeer alles zo realitisch neer te zetten zonder overal marge bovenop te plaatsen. Dit komt neer in euro's van vandaag op rond de €1500 met een afbetaald huis en auto.
De marge die je inbouwt komt met de SWR. In NL kun je naar mijn mening ruimer dan de 4% gaan omdat je ook AOW+pensioen krijgt. In mijn geval gebruik ik 3,5% omdat ik maar een gedeelte AOW+pensioen zal krijgen. Dit betekend dat ik 515k nodig heb.
Doordat ik nu nog niet met pensioen kan gaan en nog 5 jaar moet doorgaan indexeert deze 1500 nog en daarmee dus ook de 515k. Dit is nu een beetje koffiedik kijken maar naarmate de pensioendatum dichterbij komt zal dit ook duidelijker worden.
Wel is een gezin met kinderen anders dan zonder. Ik voel er ook wel verantwoordelijkheid voor om ze te helpen als dat nodig is met studie en financiering en dat vraagt om marge. Ook maakt het nogal wat uit of FO-bedragen met of zonder afbetaalde woning zijn.
Verder denk ik juist dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen vaak worden onderschat. Met de vergrijzing moet het niet heel ingewikkeld zijn om weer wat te gaan werken of iets op te zetten, ook al is dat in een andere sector tegen minder salaris en part-time. Niets hoeft wat dat betreft m.i. definitief te zijn.
Die 1% regel is ook geen wet van Meeden en Perzen. Maar eerder een richtlijn. In de praktijk is het toch vaak zo dat een grotere woning meer onderhoud vergt en ook duurder is dan een kleinere woning. En dat een saaie simpele woning makkelijker te onderhouden is, maar ook minder duur gewaardeerd wordt, dan een woning met neer complexere elementen en aspecten (bv vooroorlogs). Er is in het grote geheel dus juist vaak wel een goed verband tussen woningwaarde en onderhoudskosten.IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
Die 1% regel van de geschatte waarde van een woning volg ik trouwens ook niet. Wanneer ik een WP of whatever wil plaatsen in de woning heeft dat zijn vaste kostprijs. De kostprijs is niet afhankelijk van de prijs van de woning. Een WP of whatever wordt er niet goedkoper noch duurder op wanneer mijn woning 75.000 € waard is, 1.000.000 € of whatever.
Tegelijk zijn er zeker kanttekeningen te plaatsen. Uiteraard hangt het sterk af van de woning. En is het uitgangspunt dat het onderhoud uitbesteed wordt en je hier alles zelf doet. En die 'kosten' zijn in de regel ook een combinatie van daadwerkelijke uitgaven in de tijd dat je er woont plus het inhaalwerk dat je niet doen als je er komt wonen. Of die de nieuwe bewoners moeten uitvoeren na jouw verhuizing. (In feite dus 'besparingen' die waarde drukkend werken voor de verkoopprijs.)
Dat is zeker voor hoog geschoold werk de vraag maar persoonlijk denk ik dat het prima moet lukken om een relatief simpele baan tegen een matig salaris te nemen.phantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
De vraag is of je wel weer een baan kan krijgen en op hoge leeftijd is het de vraag of je nog wel in staat bent om te gaan werken.
Alles afhankelijk van je levensstandaard maar met een baan voor 1500 euro netto hoeven wij niet heel veel meer uit onze FO pot te halen als ons huis is afbetaald. (niet gecorrigeerd voor inflatie maar ook het minimumloon zal meestijgen verwacht ik)
Het is in mijn ogen vooral de kunst om een "simpele" baan te vinden die niet fysiek heel zwaar is en waar ik ook nog mijn ei in kwijt kan.
eea werkt natuurlijk anders als je erachter komt dat je pot te laag is als je de 70 gepasseerd bent
Vergeet niet dat Tommie in de Belgische situatie zit. In de Nederlandse situatie heb je bijvoorbeeld de inflatie gecorrigeerde AOW, die op het moment van ingang voor een echtpaar grofweg het equivalent van een half miljoen waard is. Dat moet Tommie dus ook incalculeren. En veel Nederlanders hebben ook een behoorlijke pensioenregeling, die bij ingang enkele tonnen waard is, die Tommie misschien niet heeft. Als je daarnaast een paar duizend euro per maand extra wil en de wens hebt om je vermogen intact te houden, waarbij je van een swr uitgaat van bv 3,5%, dan is een miljoen extra geen gekke wens.de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Voor velen hier juist weer zeer riant dus waarschijnlijk
Uiteraard zou dit voor een hoop mensen niet bereikbaar zijn. Ook in dit topic. Maar het is wel goed om te beseffen dat oud worden nou eenmaal een dure aangelegenheid is. En vroeg stoppen niet voor iedereen is weggelegd. Zeker niet als je je vermogen intact zou willen houden.
Het is vooral de kunst om een werkgever te vinden die jou op die leeftijd nog aan zou willen nemen. Juist bij simpele banen zal de voorkeur dan toch eerder bij 'snellere' en flexibelere jongeren liggen.superkoex9 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:06:
[...]
Het is in mijn ogen vooral de kunst om een "simpele" baan te vinden die niet fysiek heel zwaar is en waar ik ook nog mijn ei in kwijt kan.
eea werkt natuurlijk anders als je erachter komt dat je pot te laag is als je de 70 gepasseerd bent
Helemaal eens. Die 1% regel is daarnaast ook gestoeld op een hele lange periode. Logisch dat je geen 1% kosten hebt als je 3 jaar in een woning woont, maar als je 50 jaar in dezelfde woning woont ga je allicht een keer een een fikse verbouwing krijgen met een nieuwe keuken, badkamer, verduurzaming en ben je zo 100k verder. Tel daar de kleine klusjes en verbeteringen bij op over 50 jaar tijd, en dan is die 1% zo gek nog niet. En hoeveel mensen klappen er niet een flinke verbouwing op de hypotheek als ze gaan verhuizen naar een nieuw huis, dan heb je de eerst x% onderhoudskosten al te pakken.Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:53:
[...]
Die 1% regel is ook geen wet van Meeden en Perzen. Maar eerder een richtlijn. In de praktijk is het toch vaak zo dat een grotere woning meer onderhoud vergt en ook duurder is dan een kleinere woning. En dat een saaie simpele woning makkelijker te onderhouden is, maar ook minder duur gewaardeerd wordt, dan een woning met neer complexere elementen en aspecten (bv vooroorlogs). Er is in het grote geheel dus juist vaak wel een goed verband tussen woningwaarde en onderhoudskosten.
Tegelijk zijn er zeker kanttekeningen te plaatsen. Uiteraard hangt het sterk af van de woning. En is het uitgangspunt dat het onderhoud uitbesteed wordt en je hier alles zelf doet. En die 'kosten' zijn in de regel ook een combinatie van daadwerkelijke uitgaven in de tijd dat je er woont plus het inhaalwerk dat je niet doen als je er komt wonen. Of die de nieuwe bewoners moeten uitvoeren na jouw verhuizing. (In feite dus 'besparingen' die waarde drukkend werken voor de verkoopprijs.)
Laat je die investeringen achterwege, dan zul je dat inderdaad uiteindelijk terugzien in de verkoopwaarde van de woning.
Voor de gemiddelde pensionado is de component pensioen groter dan AOW, die pensioenregeling zal doorgaans een fors grotere waarde vertegenwoordigen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:20:
[...
In de Nederlandse situatie heb je bijvoorbeeld de inflatie gecorrigeerde AOW, die op het moment van ingang voor een echtpaar grofweg het equivalent van een half miljoen waard is. Dat moet Tommie dus ook incalculeren. En veel Nederlanders hebben ook een behoorlijke pensioenregeling, die bij ingang enkele tonnen waard is, die Tommie misschien niet heeft.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Vandaar ook dat ik aanhaal dat als je vroeg stopt (40-45) je meer mogelijkheden hebt om weer aan het werk te gaan dan als je op je 55-60e stopt. Daar staat tegenover dat als je op je 60e stopt je vrijwel volledig pensioen zal hebben wat voor het meerendeel voldoende zal zijnphantom09 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
De vraag is of je wel weer een baan kan krijgen en op hoge leeftijd is het de vraag of je nog wel in staat bent om te gaan werken.
Klopt, maar dat zal in dit topic vermoedelijk anders liggen. Omdat het streven hier is om ver voor de lucratieve jaren met relatief veel opbouw, te stoppen. En hier ook relatief veel mensen zijn met een niet echt optimale pensioenregeling.assje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Voor de gemiddelde pensionado is de component pensioen groter dan AOW, die pensioenregeling zal doorgaans een fors grotere waarde vertegenwoordigen.
Maar bij de gemiddelde pensionado vertegenwoordigt het pensioen inderdaad nog meer waarde dan de AOW. En in dat perspectief is het streven naar in totaal anderhalf miljoen aan waarde zeker niet extreem.
Voor mezelf eens even gekeken, nu 36 tot nu toe opgebouwd pensioen is reeds hoger dan totaal op te bouwen AOW.Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:41:
Klopt, maar dat zal in dit topic vermoedelijk anders liggen. Omdat het streven hier is om ver voor de lucratieve jaren met relatief veel opbouw, te stoppen. En hier ook relatief veel mensen zijn met een niet echt optimale pensioenregeling.
Puur persoonlijk fun fact, verder niet gemiddeld/representatief en voor gezin zal de balans iets anders liggen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben vorig jaar geëmigreerd op mijn 40e. Dit betekend dat zowel pensioenopbouw als AOW opbouw gestopt zijn. Als de bedragen die ik reeds heb opgebouwd geïndexeerd worden dan is dit hetzelfde als mijn lean-fire budget. AOW is 38% en pensioen 62% van het te verwachten bedrag.assje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
Voor mezelf eens even gekeken, nu 36 tot nu toe opgebouwd pensioen is reeds hoger dan totaal op te bouwen AOW.
Puur persoonlijk fun fact, verder niet gemiddeld/representatief en voor gezin zal de balans iets anders liggen.
Als deze bedragen inderdaad geïndexeerd zouden worden dan zou ik dus alleen mijn FO pot hoeven aan te spreken tot mijn 71e(?). Ik heb hier mijn twijfels bij. Daarnaast is het maar de vraag hoe het nieuwe pensioenstelsel gaat uitpakken en of de NL regering in de toekomst niet meer regels gaat opleggen voor AOW ontvangen in het buitenland.
Ik tel zelf daarom met een een "korting" van 50% op de netto uitkering in 2055. Hopelijk is dat pessimistisch
Ik heb er vaker over geschreven, maar ik denk dat een vast stop moment na het behalen van een x bedrag aan vermogen een illusionaire finishlijn is. De veiligheid die wordt gezocht in het vermogen om te gaan doen wat men altijd gedroomd heeft te gaan doen of de rat race te verlaten overschat wordt.
En onderschat wat je met de tussenliggende tijd alvast kan gaan doen, met het reeds bereikte vermogen. Bijvoorbeeld een paar maanden besteden aan het afmaken van dat boek waar je al iedere zaterdag een ochtend aan besteedt. Of de training doen voor die ene wedstrijd die al tijden op het programma staat.
Er is zoveel nu al mogelijk, maar we worden tegengehouden door angst om de 'veilige' baan te verlaten die over zoveel jaar 'financiële zekerheid' biedt om definitief te stoppen.
Het grootste probleem is dat veel mensen een idee hebben van wat ze denken dat leuk is om te gaan doen na een pensioen, of vervroegd door FO bereikt pensioen. Maar als ze er eenmaal zijn er geen idee is of dat nu daadwerkelijk zo leuk is.
Het uitvinden waar je echt je tijd aan wil en kan besteden zonder dat het op een negatieve manier energie wegtrekt en je op een gegeven moment het rat race gevoel krijgt en je kapot irriteert is veel belangrijker dan blijven hangen tot een moment X waarop je vermogen Y hebt bereikt en dan ineens wel weet wat je wil.
En daar zit in de moderne maatschappij wel een probleem, mensen hebben steeds minder een idee waarom ze iets doen en waarvoor ze het doen, een soort innerlijke drive waarbij je je nooit afvraagt of dit wel hetgeen is wat je wil doen.
Geld is het doel geworden en niet het middel, spullen kopen belangrijker dan gelukkig zijn met de dingen die je doet in het dagelijks leven. En dat kan best eens moeilijk en ingewikkeld zijn, stress geven, en een slapeloze nacht hier en daar. Als de balans maar positief uitslaat. Elke dag met een goed gevoel aan de slag gaan. En dat kan best eens afgewisseld worden met langere tijden van ontspanning, andere projecten of wat dan ook.
Ik snap de fascinatie niet met de einddatum, en deels ook niet met het bedrag, aangezien dat ook maar geld is uiteindelijk. Als ik iets geleerd heb en heb kunnen toepassen dankzij de weg naar FO is dat ik niets meer doe waar ik ongelukkig van raak, en juist nu dingen doe die ik kan doen omdat ik nog gezond genoeg ben, de energie nog heb en de uitdaging nog aan kan. Of dat nu in de vorm van werk is, of met andere projecten.
Ik moet namelijk eerst nog maar eens zo oud zien te worden, en als je eenmaal weet wat je echt leuk vind , hoeft dat qua geld vaak niet eens zoveel te kosten, het kost vaak wel veel tijd. En dat is iets dat ik dankzij de weg naar FO voor een goed deel kan 'kopen'.
Het lange termijn denken is hetzelfde gebleven en de structuren ook, maar ik ben afgestapt van wachten op een moment in de toekomst om te gaan beginnen met het doen van de leuke dingen. Of proberen of ik ze leuk vindt het gebeurd ook wel dat het niet is wat ik mij ervan had voorgesteld. En dan is het fijn om daar nu al achter te komen.
En onderschat wat je met de tussenliggende tijd alvast kan gaan doen, met het reeds bereikte vermogen. Bijvoorbeeld een paar maanden besteden aan het afmaken van dat boek waar je al iedere zaterdag een ochtend aan besteedt. Of de training doen voor die ene wedstrijd die al tijden op het programma staat.
Er is zoveel nu al mogelijk, maar we worden tegengehouden door angst om de 'veilige' baan te verlaten die over zoveel jaar 'financiële zekerheid' biedt om definitief te stoppen.
Het grootste probleem is dat veel mensen een idee hebben van wat ze denken dat leuk is om te gaan doen na een pensioen, of vervroegd door FO bereikt pensioen. Maar als ze er eenmaal zijn er geen idee is of dat nu daadwerkelijk zo leuk is.
Het uitvinden waar je echt je tijd aan wil en kan besteden zonder dat het op een negatieve manier energie wegtrekt en je op een gegeven moment het rat race gevoel krijgt en je kapot irriteert is veel belangrijker dan blijven hangen tot een moment X waarop je vermogen Y hebt bereikt en dan ineens wel weet wat je wil.
En daar zit in de moderne maatschappij wel een probleem, mensen hebben steeds minder een idee waarom ze iets doen en waarvoor ze het doen, een soort innerlijke drive waarbij je je nooit afvraagt of dit wel hetgeen is wat je wil doen.
Geld is het doel geworden en niet het middel, spullen kopen belangrijker dan gelukkig zijn met de dingen die je doet in het dagelijks leven. En dat kan best eens moeilijk en ingewikkeld zijn, stress geven, en een slapeloze nacht hier en daar. Als de balans maar positief uitslaat. Elke dag met een goed gevoel aan de slag gaan. En dat kan best eens afgewisseld worden met langere tijden van ontspanning, andere projecten of wat dan ook.
Ik snap de fascinatie niet met de einddatum, en deels ook niet met het bedrag, aangezien dat ook maar geld is uiteindelijk. Als ik iets geleerd heb en heb kunnen toepassen dankzij de weg naar FO is dat ik niets meer doe waar ik ongelukkig van raak, en juist nu dingen doe die ik kan doen omdat ik nog gezond genoeg ben, de energie nog heb en de uitdaging nog aan kan. Of dat nu in de vorm van werk is, of met andere projecten.
Ik moet namelijk eerst nog maar eens zo oud zien te worden, en als je eenmaal weet wat je echt leuk vind , hoeft dat qua geld vaak niet eens zoveel te kosten, het kost vaak wel veel tijd. En dat is iets dat ik dankzij de weg naar FO voor een goed deel kan 'kopen'.
Het lange termijn denken is hetzelfde gebleven en de structuren ook, maar ik ben afgestapt van wachten op een moment in de toekomst om te gaan beginnen met het doen van de leuke dingen. Of proberen of ik ze leuk vindt het gebeurd ook wel dat het niet is wat ik mij ervan had voorgesteld. En dan is het fijn om daar nu al achter te komen.
Dat bruto pensioen zal ca 1/5 zijn van mijn laatste loon.de Peer schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Voor velen hier juist weer zeer riant dus waarschijnlijk
En als ik de extra legale voordelen mee reken nog minder.
Om in België een goed pensioen te hebben moet je bij de overheid, leger of spoorwegen gewerkt hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door Tommie12 op 02-08-2023 09:21 ]
Netjes en eindelijk weer eens een echte inhoudelijke reactie in dit topic met goede voorbeelden van keuze. Respect voor de stappen die jullie hebben gezet!Hbeez schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:29:
***members only***
Volgens mij zien een hoop mensen die FO datum ook helemaal niet als een soort "einddatum". Het is simpelweg een rekenkundig moment vanaf wanneer je -mocht er iets gebeuren- zonder problemen zou kunnen stoppen met werken. Je bent dus een stuk vrijer (of onafhankelijker) in je doen en laten.CornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:03:
...
Ik snap de fascinatie niet met de einddatum
Het is niet dat je vanaf dat moment je leven spontaan omgooit. Het is eerder een moment waarop een soort psychische last van je af kan vallen.
Dat is inderdaad niet bepaald representatief. Ook niet in dit topic.assje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
Voor mezelf eens even gekeken, nu 36 tot nu toe opgebouwd pensioen is reeds hoger dan totaal op te bouwen AOW.
Maar als je van jouw uitkeringsbedragen de contante waarde straks op pensioendatum bepaalt, dan zou dat best in de orde van grootte van Tommies wens kunnen liggen.
Dit. E.e.a. wordt hier heel binair geschetst, terwijl het in mijn ervaring een graduele tocht is naar steeds meer vrijheid en flexibiliteit:CornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
- als je 5k hebt, kun je gemakkelijk een tegenvaller opvangen
- als je 10k hebt, kun je zonder al te veel pijn je baan verliezen
- als je 50k hebt, kun je er een jaar tussenuit als je dat wilt
- als je 100k hebt, kun je een eigen onderneming starten
- als je 250k hebt, kun je minder werken en e.e.a. met het passieve inkomen opvangen
- als je 500k hebt, kan een van beide partners stoppen
- etc.
Deze bedragen zijn niet absoluut, maar naarmate je verder komt, wordt de flexibiliteit steeds groter en het risico op blut zijn steeds kleiner. Elk stapje dat je zet, levert daarmee steeds meer vrijheid op. En daarmee ook de mogelijkheden om leuke dingen te doen.
Maar bovenal: als je de reis niets vindt, dan wordt het een helse lijdensweg. 15-20 jaar ongelukkig zijn houdt bijna niemand vol. Ik zou zo mijn savingsrate opgeven als ik daarmee de stap zou kunnen maken van een baan waarin ik ongelukkig ben, naar een baan waarin ik gelukkig ben. Even los van het feit dat ik nu dat issue niet heb.
Dit dus. Ook ut eigen ervaringKrisp schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Dit. E.e.a. wordt hier heel binair geschetst, terwijl het in mijn ervaring een graduele tocht is naar steeds meer vrijheid en flexibiliteit:

Juist die psychische last is iets waar je juist niet pas dan vanaf moet komen als je er al last van hebt. Het is inderdaad een rekenkundig middel, maar het heeft geen enkele meerwaarde als je in de tussentijd geen werk maakt van bijvoorbeeld het verlaten van die stressvolle baan waar je 70% van de tijd het niet naar je zin hebt en maar 30% van de tijd werkt aan dingen die je wel leuk vind.Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Volgens mij zien een hoop mensen die FO datum ook helemaal niet als een soort "einddatum". Het is simpelweg een rekenkundig moment vanaf wanneer je -mocht er iets gebeuren- zonder problemen zou kunnen stoppen met werken. Je bent dus een stuk vrijer (of onafhankelijker) in je doen en laten.
Het is niet dat je vanaf dat moment je leven spontaan omgooit. Het is eerder een moment waarop een soort psychische last van je af kan vallen.
Ik merk toch in dit topic dat het vaak als een soort startpunt wordt gezien van het moment dat er FO bereikt wordt om veranderingen te gaan maken. Al dan niet verwachten te gaan maken. Mijns inziens is het dan te laat.
Het zonder problemen kunnen stoppen met werken kan namelijk weer andere problemen geven, op het gebied van invulling van het leven, of de hobby's blijken toch niet zo leuk te zijn om je tijd mee te vullen. Of men mist een bepaalde uitdaging. Of de drive omdat de finish is bereikt.
Het kan ook allemaal prima uitpakken uiteraard, zo is het ook. Maar ik zie teveel dat er hoge gespannen verwachtingen zijn van een pensioen, maar ook iets betrekkelijks korts als een sabbatical die niet uitkomen omdat mensen zichzelf eigenlijk slecht kennen. Men weet niet wat ze intrinsiek gelukkig maakt. En dan komt er alsnog een zwart gat. Ook tijdens een sabbatical.
Het heb ik het daar nu allemaal voor gedaan moment. In mijn ervaring begint met het willen bereiken van FO ook een stuk zelfonderzoek naar wie je nu bent en wat je nu echt wil. Dat is mijn ervaring geweest althans.
En dan is er nog wat te bereiken in het durven doen, zonder angst te hebben om niet meer terug te kunnen keren naar een baan, of de angst dat die baan niet meer genoeg gaat verdienen om FO te bereiken.
Uiteindelijk is FO voor mij, uiteraard puur persoonlijk, na de technische details op orde te hebben gekregen het startpunt geweest om eens echt na te gaan wat ik nu leuk vindt. En direct veranderingen durven doorvoeren. Nu ben ik daar wel in geholpen door een aanvaring met mijn gezondheid, maar ook daarna bleek ik wat blokkades te hebben waardoor ik bleef hangen.
Dat oplossen heeft mij veel gebracht, mijn kijk op risico is ook heel anders geworden. Ik ga nu puur uit van tijd. En de rest komt daarna, ondersteund door de FO buffers. Had ik mij meer blijven richten op de technische kant (ik noem dat maar even zo) dan was ik lang niet zover gekomen.
Hier afgelopen week een mooie mijlpaal bereikt met onze gezamelijke FO-pot: zitten nu op 10% van ons te behalen bedrag!
En laat dat nu net ook nog eens een mooi rond getal zijn.
Komende ~17 jaar dit bedrag x 10 en het (rekenkundige) doel is bereikt
.
En laat dat nu net ook nog eens een mooi rond getal zijn.
Komende ~17 jaar dit bedrag x 10 en het (rekenkundige) doel is bereikt
Meerdere dingen die je hier beschrijft zijn erg herkenbaarCornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Juist die psychische last is iets waar je juist niet pas dan vanaf moet komen als je er al last van hebt. Het is inderdaad een rekenkundig middel, maar het heeft geen enkele meerwaarde als je in de tussentijd geen werk maakt van bijvoorbeeld het verlaten van die stressvolle baan waar je 70% van de tijd het niet naar je zin hebt en maar 30% van de tijd werkt aan dingen die je wel leuk vind.
Ik merk toch in dit topic dat het vaak als een soort startpunt wordt gezien van het moment dat er FO bereikt wordt om veranderingen te gaan maken. Al dan niet verwachten te gaan maken. Mijns inziens is het dan te laat.
Het zonder problemen kunnen stoppen met werken kan namelijk weer andere problemen geven, op het gebied van invulling van het leven, of de hobby's blijken toch niet zo leuk te zijn om je tijd mee te vullen. Of men mist een bepaalde uitdaging. Of de drive omdat de finish is bereikt.
Het kan ook allemaal prima uitpakken uiteraard, zo is het ook. Maar ik zie teveel dat er hoge gespannen verwachtingen zijn van een pensioen, maar ook iets betrekkelijks korts als een sabbatical die niet uitkomen omdat mensen zichzelf eigenlijk slecht kennen. Men weet niet wat ze intrinsiek gelukkig maakt. En dan komt er alsnog een zwart gat. Ook tijdens een sabbatical.
Het heb ik het daar nu allemaal voor gedaan moment. In mijn ervaring begint met het willen bereiken van FO ook een stuk zelfonderzoek naar wie je nu bent en wat je nu echt wil. Dat is mijn ervaring geweest althans.
En dan is er nog wat te bereiken in het durven doen, zonder angst te hebben om niet meer terug te kunnen keren naar een baan, of de angst dat die baan niet meer genoeg gaat verdienen om FO te bereiken.
Uiteindelijk is FO voor mij, uiteraard puur persoonlijk, na de technische details op orde te hebben gekregen het startpunt geweest om eens echt na te gaan wat ik nu leuk vindt. En direct veranderingen durven doorvoeren. Nu ben ik daar wel in geholpen door een aanvaring met mijn gezondheid, maar ook daarna bleek ik wat blokkades te hebben waardoor ik bleef hangen.
Dat oplossen heeft mij veel gebracht, mijn kijk op risico is ook heel anders geworden. Ik ga nu puur uit van tijd. En de rest komt daarna, ondersteund door de FO buffers. Had ik mij meer blijven richten op de technische kant (ik noem dat maar even zo) dan was ik lang niet zover gekomen.
Ik ben nu een tijdje bezig op mijn reis en voor mij is het belangrijkste doel om stapje voor stapje minder afhankelijk te worden van 'een baas' of 'een werkgever', dus eigenlijk een motivatie om iets niet te willen. Ik heb wel ideeën over m'n tijd tijdens het FO zijn, maar die zijn op dit moment nog veel vager.
Heb je op de een of andere manier hulp ingeschakeld bij dit stuk zelfonderzoek / doorbreken van barrières?
Wat voor mij enorm geholpen heeft is om de stap naar zelfstandigheid te maken.
Ik werd gek van dat betuttelende loondienst waarin alles voor je bepaald wordt. Je (aantal) vrije dagen, je opleidingsbudget, je pensioen, je inflatiecorrectiesalarisverhoging, zelfs je pad werd nog net niet voor je uitgestippeld want hé, we móéten allemaal de corporate ladder op willen toch?
Sindsdien ervaar ik echt een stuk vrijheid (onafhankelijkheid) waar ik hiervoor nooit van had durven dromen.
Het gevoel van 'moeten' werken is ook verdwenen.
Ik ben naar 32 uur gegaan om nu al meer tijd te hebben en daar bovenop dit jaar 8 weken vakantie (in totaal, niet aaneengesloten) en geen haan die ernaar kraait. Het enige is dat het geld kost maar dat maakt je ook mooi bewust van de keuze tussen tijd en geld en hoeveel sommige dingen je wel of niet waard zijn.
Hierdoor ook niet meer het gevoel dat ik naar een finishlijn aan het werken ben want ik heb de luxe om bepaalde dingen gewoon nu te doen.
Zo staat op de planning om begin volgend jaar een maand vanuit het buitenland te werken om hier de winter te ontvluchten.
Opdrachtgever boeit het niet waar ik vandaan werk en de kleine hoeft nog niet naar school. Enige mogelijke struikelblok nu is de werkgever van mijn vriendin. Daar gaan we alweer met dat betuttelende loondienst
Ik werd gek van dat betuttelende loondienst waarin alles voor je bepaald wordt. Je (aantal) vrije dagen, je opleidingsbudget, je pensioen, je inflatiecorrectiesalarisverhoging, zelfs je pad werd nog net niet voor je uitgestippeld want hé, we móéten allemaal de corporate ladder op willen toch?
Sindsdien ervaar ik echt een stuk vrijheid (onafhankelijkheid) waar ik hiervoor nooit van had durven dromen.
Ik ben naar 32 uur gegaan om nu al meer tijd te hebben en daar bovenop dit jaar 8 weken vakantie (in totaal, niet aaneengesloten) en geen haan die ernaar kraait. Het enige is dat het geld kost maar dat maakt je ook mooi bewust van de keuze tussen tijd en geld en hoeveel sommige dingen je wel of niet waard zijn.
Hierdoor ook niet meer het gevoel dat ik naar een finishlijn aan het werken ben want ik heb de luxe om bepaalde dingen gewoon nu te doen.
Zo staat op de planning om begin volgend jaar een maand vanuit het buitenland te werken om hier de winter te ontvluchten.
Opdrachtgever boeit het niet waar ik vandaan werk en de kleine hoeft nog niet naar school. Enige mogelijke struikelblok nu is de werkgever van mijn vriendin. Daar gaan we alweer met dat betuttelende loondienst
Hangt van situatie tot situatie af en hoe men zijn persoonlijke FO wil inplannen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:53:
[...]
Die 1% regel is ook geen wet van Meeden en Perzen. Maar eerder een richtlijn. In de praktijk is het toch vaak zo dat een grotere woning meer onderhoud vergt en ook duurder is dan een kleinere woning. En dat een saaie simpele woning makkelijker te onderhouden is, maar ook minder duur gewaardeerd wordt, dan een woning met neer complexere elementen en aspecten (bv vooroorlogs). Er is in het grote geheel dus juist vaak wel een goed verband tussen woningwaarde en onderhoudskosten.
Om FO te kunnen zijn heb ik net er eerst voor gezorgd dat ik een eigen woning zonder hypotheeklast had en die (langs buiten) bewust saai en simpel was doch met kwalitatieve materialen binnen en buiten zodat de onderhoudskost geminimaliseerd kon worden en er ook naar de toekomst toe nog maar weinig gemoderniseerd diende te worden.
Dat is - voor mij toch - net een onderdeel van de FO planning => vaste lopende kosten zoveel mogelijk op de lange termijn drukken. Wat je niet op regelmatige basis moet betalen moet je ook niet overmatig voorzien naar de toekomst toe.
Om FO te kunnen zijn moeten veel mensen immers afwijken van de geijkte paden/formules.
De eventuele herverkoopwaarde van mijn woning zit bovendien niet in de woning zelf maar in de (locatie van de) grond. Woningen zijn onderhevig aan smaken en kunnen desnoods afgebroken en herbouwd of grondig verbouwd/gerenoveerd worden. Grond waarop je mag bouwen, zeker op de beste locaties, wordt steeds zeldzamer en stijgt dus in waarde.
Je moet het dus zien in de algemene context van FO en niet in de context van de normale woningmarkt.
Het streefdoel is immers anders dan de algemene gang van zaken.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 11:39 ]
Ik ben iets jonger, maar eens gekeken, en inderdaad bij mij zit ik ook daaroverheen. Nu heb ik goed salaris waar ik niet over kan klagen met goede pensioen voorziening, maar het laat gewoon zien dat je pensioen gewoon een groot gedeelte kan zijn van je FO schap (uiteraard), en dat het dus primair gaat (/ kan gaan) om het gat tussen wanneer je wil stoppen, en je AOW leeftijd.assje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
En meer in zijn algemeenheid, ik sta er vooral in als wat hier FMA genoemd wordt. In de praktijk houd ik een hoop geld over, omdat ik veel dingen gewoon niet denk gelukkiger van te worden, of het het geld niet waard vindt. (Als in, business class vliegen wordt ik vast gelukkiger van, maar niet in verhouding tot wat het kost). Ik heb weleens het idee dat sommige zich wel heel afhankelijk maken van financiën, om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden van hun financiën? Waarbij dat wordt gedefinieerd als niet hoeven te werken meer, maar je alsnog allerlei andere dingen moet laten vanwege je financiën. En zeker niet iedereen hoor, maar persoonlijk zou ik opletten dat je je niet altijd laat leiden voor financiële keuzes, dat lijkt mij het omgekeerde van FO willen zijn.
Even gewoon mijn N=1, maar het meeste hiervan kan ik prima in loondienst ook doen. Dus hangt af van je werkgever. Eg ik heb standaard 5 weken vakantie, maar ik kan direct via HR formuliertje zo aantal weken bijkopen, en daar heeft je manager niks over te zeggen, dus ook geen toestemming ofzo die ik moet vragen.JEightyFive schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:37:
Mooie post, ook de rest ervan i.c.m. je vorige post. Goede nuanceringen vind ik. Bij mij is het op dit moment andersom: 70% van de tijd wel leuk, 30% niet. Is ook een beetje het aard van het beestje, heb een hekel aan administratie en randzaken, dus die 30% vind ik acceptabel.CornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Juist die psychische last is iets waar je juist niet pas dan vanaf moet komen als je er al last van hebt. Het is inderdaad een rekenkundig middel, maar het heeft geen enkele meerwaarde als je in de tussentijd geen werk maakt van bijvoorbeeld het verlaten van die stressvolle baan waar je 70% van de tijd het niet naar je zin hebt en maar 30% van de tijd werkt aan dingen die je wel leuk vind.
En aan dat percentage wil ik ook nog wel een persoonlijke kanttekening hangen: voor mij gaat het uiteindelijk vooral om het gevoelsmatige percentage. 30% van de tijd enorm stressvolle dingen doen kan alsnog voelen alsof het 90% van je werk behelst. Gelukkig is dat niet zo.
Wat ik vooral zie gebeuren bij iets oudere collega's in dezelfde sector is dat die percentages eigenlijk altijd wel in negatieve zin verschuiven als je niets doet en geen 'nee' kunt verkopen.
De ironie is in mijn geval dat ik gezien onze FO-pot (nu al >12x onze jaaruitgaven) veel makkelijker 'nee' zeg en daardoor mijn percentage tot nu toe redelijk in balans hou, waardoor ik de noodzaak tot kunnen stoppen op dit moment minder voel. Maar goed, als 33-jarige heb ik nog wel even en geeft het ons kortom een belangrijke gemoedsrust dat we geen slachtoffer zullen zijn van de molensteen om de nek richting de pensioendatum. Vooral nu er in potentie veel (informele) mantelzorg onze kant op komt.
Ik merk wel een spanningsveld ontstaan bij mezelf. Enerzijds vind ik mijn freelanceklussen naast loondienst ook heel tof en lonkt uitbreiding daarvan, maar het contact met mijn collega's, ook op informeel vlak, vind ik ook vaak energie geven.
Je zal er waarschijnlijk wel mee wegkomen, maar zomaar uit het buitenland werken mag niet. Je zou dan eigenlijk ook belasting en sociale premies in dat land moeten afdragen. Zolang je het maar niet te gek maakt is er geen haan die er naar kraait maar wel iets om in het achterhoofd te houden als je dit voor langere periodes zou willen doen.JEightyFive schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:37:
Goeie opmerking. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Tegenwoordig zijn "workations" helemaal hip natuurlijk. Geldt dit dan ook voor bedrijven die dit aanbieden aan hun personeel?R.van.M schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:29:
[...]
Je zal er waarschijnlijk wel mee wegkomen, maar zomaar uit het buitenland werken mag niet. Je zou dan eigenlijk ook belasting en sociale premies in dat land moeten afdragen. Zolang je het maar niet te gek maakt is er geen haan die er naar kraait maar wel iets om in het achterhoofd te houden als je dit voor langere periodes zou willen doen.
Ik dacht lekker de laptop mee en een beetje variëren tussen genieten van het weer en werken, maar ik zal er eens induiken.
Prijs jezelf gelukkigSissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Even gewoon mijn N=1, maar het meeste hiervan kan ik prima in loondienst ook doen. Dus hangt af van je werkgever. Eg ik heb standaard 5 weken vakantie, maar ik kan direct via HR formuliertje zo aantal weken bijkopen, en daar heeft je manager niks over te zeggen, dus ook geen toestemming ofzo die ik moet vragen.
Ja, een hoop kleine bedrijven staan er niet bij stil. Bij grotere bedrijven moet je vaak een tool invullen die dan dit soort zaken correct belastingtechnisch regelt. In mijn groot internationaal bedrijf zijn er strenge regels voor en tijdens covid is er zelfs een waarschuwing gestuurd naar iedereen dat het niet toegestaan is om vanuit het buitenland te werken zonder toestemming.JEightyFive schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
Goeie opmerking. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Tegenwoordig zijn "workations" helemaal hip natuurlijk. Geldt dit dan ook voor bedrijven die dit aanbieden aan hun personeel?
Ik dacht lekker de laptop mee en een beetje variëren tussen genieten van het weer en werken, maar ik zal er eens induiken.
tadaa: https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
de 183-dagen regeling, wat voor de meeste gevallen gewoon betekent dat je max een half jaar ergens anders kunt zitten en er niet zoveel aan de hand is.
de 183-dagen regeling, wat voor de meeste gevallen gewoon betekent dat je max een half jaar ergens anders kunt zitten en er niet zoveel aan de hand is.
Wellicht is het issue ook voor mijn bedrijf het 2e puntFr33z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:32:
tadaa: https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen
De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
Mijn werkgever is namelijk in vrijwel alle landen gevestigd
Ik denk dat de meeste Nederlanders die in Nederland wonen bij de lokale BV een arbeidscontract hebben en dus gewoon een werkgever hebben die in Nederland gevestigd is.R.van.M schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:34:
[...]
Wellicht is het issue ook voor mijn bedrijf het 2e punt
De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
Mijn werkgever is namelijk in vrijwel alle landen gevestigd
Een groter probleem is dat lang niet alle werkgevers ingericht zijn op remote werk en dus niet zo happig zijn op medewerkers die tijdelijk een maandje ofzo ergens anders willen werken.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.