Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Fr33z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:32:
tadaa: https://www.belastingdien...ouden1/belastingverdragen

de 183-dagen regeling, wat voor de meeste gevallen gewoon betekent dat je max een half jaar ergens anders kunt zitten en er niet zoveel aan de hand is.
Het gaat om veel meer dan belastingheffing. Als een buitenlander hier werkt, hoe kort ook, is de arbowet van toepassing. En welk recht regelt de aansprakelijkheid als zo'n werknemer hier schade toebrengt aan zaken van de werkgever of een derde?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-09 12:50
CornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:03:
Ik heb er vaker over geschreven, maar ik denk dat een vast stop moment na het behalen van een x bedrag aan vermogen een illusionaire finishlijn is. De veiligheid die wordt gezocht in het vermogen om te gaan doen wat men altijd gedroomd heeft te gaan doen of de rat race te verlaten overschat wordt.

En onderschat wat je met de tussenliggende tijd alvast kan gaan doen, met het reeds bereikte vermogen. Bijvoorbeeld een paar maanden besteden aan het afmaken van dat boek waar je al iedere zaterdag een ochtend aan besteedt. Of de training doen voor die ene wedstrijd die al tijden op het programma staat.

Er is zoveel nu al mogelijk, maar we worden tegengehouden door angst om de 'veilige' baan te verlaten die over zoveel jaar 'financiële zekerheid' biedt om definitief te stoppen.

Het grootste probleem is dat veel mensen een idee hebben van wat ze denken dat leuk is om te gaan doen na een pensioen, of vervroegd door FO bereikt pensioen. Maar als ze er eenmaal zijn er geen idee is of dat nu daadwerkelijk zo leuk is.

Het uitvinden waar je echt je tijd aan wil en kan besteden zonder dat het op een negatieve manier energie wegtrekt en je op een gegeven moment het rat race gevoel krijgt en je kapot irriteert is veel belangrijker dan blijven hangen tot een moment X waarop je vermogen Y hebt bereikt en dan ineens wel weet wat je wil.

En daar zit in de moderne maatschappij wel een probleem, mensen hebben steeds minder een idee waarom ze iets doen en waarvoor ze het doen, een soort innerlijke drive waarbij je je nooit afvraagt of dit wel hetgeen is wat je wil doen.

Geld is het doel geworden en niet het middel, spullen kopen belangrijker dan gelukkig zijn met de dingen die je doet in het dagelijks leven. En dat kan best eens moeilijk en ingewikkeld zijn, stress geven, en een slapeloze nacht hier en daar. Als de balans maar positief uitslaat. Elke dag met een goed gevoel aan de slag gaan. En dat kan best eens afgewisseld worden met langere tijden van ontspanning, andere projecten of wat dan ook.

Ik snap de fascinatie niet met de einddatum, en deels ook niet met het bedrag, aangezien dat ook maar geld is uiteindelijk. Als ik iets geleerd heb en heb kunnen toepassen dankzij de weg naar FO is dat ik niets meer doe waar ik ongelukkig van raak, en juist nu dingen doe die ik kan doen omdat ik nog gezond genoeg ben, de energie nog heb en de uitdaging nog aan kan. Of dat nu in de vorm van werk is, of met andere projecten.

Ik moet namelijk eerst nog maar eens zo oud zien te worden, en als je eenmaal weet wat je echt leuk vind , hoeft dat qua geld vaak niet eens zoveel te kosten, het kost vaak wel veel tijd. En dat is iets dat ik dankzij de weg naar FO voor een goed deel kan 'kopen'.

Het lange termijn denken is hetzelfde gebleven en de structuren ook, maar ik ben afgestapt van wachten op een moment in de toekomst om te gaan beginnen met het doen van de leuke dingen. Of proberen of ik ze leuk vindt het gebeurd ook wel dat het niet is wat ik mij ervan had voorgesteld. En dan is het fijn om daar nu al achter te komen.
Mooie analyse en ik heb jouw visie op FO ook hoog zitten. Ik wacht ook niet met leuke dingen, maar ik zie tijd wel als een beperkende factor om al de dingen te doen die ik zou willen doen in de rest van mijn leven oftewel 'carriere'. De opbouw gaat geleidelijk en je wordt ook geleidelijk minder afhankelijk, maar ik zie het moment van een goedbetaalde, maar ook tijdrovende en regelmatig stressvolle baan wel als een grote verandering.
Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst part-time zal gaan werken, maar dat zal dan in een andere rol zijn, dat zou na 20+ jaar wel een redelijke omslag zijn.
Ik heb overigens interessant werk, dus de reis is niet vervelend, maar het gaat gewoon ook ten koste van andere dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:26
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Laat je die investeringen achterwege, dan zul je dat inderdaad uiteindelijk terugzien in de verkoopwaarde van de woning.
Als het goed is leef ik niet meer als mjin woning wordt verkocht. Degene die het erven mogen dan blij zijn met wat het opleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Voor mezelf eens even gekeken, nu 36 tot nu toe opgebouwd pensioen is reeds hoger dan totaal op te bouwen AOW.

Puur persoonlijk fun fact, verder niet gemiddeld/representatief en voor gezin zal de balans iets anders liggen.
Op te bouwen AOW? Je krijgt gewoon AOW voor de volle 100% als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaald. Behalve als je als je uit het buitenland komt of bent gaan wonen. Dan krijg je een korting van 2% op je AOW voor elk jaar dat je in het buitenland hebt gewoont (wordt gerekend vanaf je 13 jaar als ik mij niet vergis).

AOW voor een alleenstaande is nu € 939,-. Dus je opgebouwde aanvullende pensioen is meer dan dat?
Ik werk al 26 jaar en heb mijn aanvullende pensioen wat ik tot nu toe opgebouwd heb is minder dan de AOW die ik krijg. En ik verdien iets meer dan een modaal salaris. Dus hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:28
phantom09 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Als het goed is leef ik niet meer als mjin woning wordt verkocht. Degene die het erven mogen dan blij zijn met wat het opleverd.
Weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb nog wel een jaartje of 50 te leven. Dan is niet investeren in mijn huis geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb nog wel een jaartje of 50 te leven. Dan is niet investeren in mijn huis geen optie
Ik weet niet hoe oud ik wordt maar een jaartje of 30 tot heel misschien 40 zou ik misschien kunnen halen.
En ik weiger te investeren in mijn huis, tenzij het moet. Tijdens een onderhoudsbeurt aan mijn cv-ketel werd er geconstateerd dat de ketel vervangen moest worden. Dat heb ik dan gedaan.

Ik repareer liever een laadje of deurtje van de keuken dan dat ik het laat vervangen.
Want wat is een keuken nou? Niks anders dan wat kastjes waar je wat in kan doen. Moet je daar nou zoveel voor gaan betalen?

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 02-08-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Op te bouwen AOW? Je krijgt gewoon AOW voor de volle 100% als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaald. Behalve als je als je uit het buitenland komt of bent gaan wonen. Dan krijg je een korting van 2% op je AOW voor elk jaar dat je in het buitenland hebt gewoont (wordt gerekend vanaf je 13 jaar als ik mij niet vergis).
2% korting van niet wonen in Nederland of 2% opbouwen van wel wonen is natuurlijk hetzelfde.
AOW voor een alleenstaande is nu € 939,-. Dus je opgebouwde aanvullende pensioen is meer dan dat?
Ik werk al 26 jaar en heb mijn aanvullende pensioen wat ik tot nu toe opgebouwd heb is minder dan de AOW die ik krijg. En ik verdien iets meer dan een modaal salaris. Dus hoe doe jij dat?
Je bouwt over de eerste ~€15k geen pensioen op, dus als iemand 1.5x modaal verdient is pensioen opbouw al significant hoger dan met modaal. En ik vermoed dat genoeg hier op meer dan 1.5x modaal zitten. Dan heb je nog grote verschillen of iemand bijvoorbeeld op 21ste leraar is geworden met fatsoenlijk ABP pensioen, of iemand tot 25ste door heeft gestudeerd en toen ergens gaan werken met een Stipp pensioen wat nou niet een vetpot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
Ik zou tekenen voor nog een jaartje of 50. In goede gezondheid, dat wel :Y (zou het rekenen ook veeeel makkelijker maken).

Volgens mij varieert de leeftijd hier best veel, maakt de discussie soms ook wat lastig(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Ik zou tekenen voor nog een jaartje of 50. In goede gezondheid, dat wel :Y (zou het rekenen ook veeeel makkelijker maken).

Volgens mij varieert de leeftijd hier best veel, maakt de discussie soms ook wat lastig(er).
Dat is altijd lastig te bepalen. Je mag jong zijn en in goede gezondheid maar je kan zo maar op je 30ste komen te overlijden. Het zou ook zo maar kunnen dat je rookt, drinkt en ongezond leeft en 90+ wordt.
Gezondheid is bij iedereen anders. Het enige wat je kan dus is wat gezonder eten en bewegen waardoor je wat langer leeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
phantom09 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Ik weet niet hoe oud ik wordt maar een jaartje of 30 tot heel misschien 40 zou ik misschien kunnen halen.
En ik weiger te investeren in mijn huis, tenzij het moet. Tijdens een onderhoudsbeurt aan mijn cv-ketel werd er geconstateerd dat de ketel vervangen moest worden. Dat heb ik dan gedaan.

Ik repareer liever een laadje of deurtje van de keuken dan dat ik het laat vervangen.
Want wat is een keuken nou? Niks anders dan wat kastjes waar je wat in kan doen. Moet je daar nou zoveel voor gaan betalen?
Laat ik dan een ander voorbeeld noemen. Je wilt oud worden in je huidige huis, maar je huis is niet levensloopbestendig. Dus moet je huis een verbouwing ondergaan om een slaapkamer en badkamer beneden te krijgen.

Op de hele lange termijn (langer dan 15-20 jaar) komen er altijd grote posten voorbij die heel ruim over die 1% per jaar heen gaan. Dat kan verduurzaming zijn, een nieuw dak, een verbouwing aan huis/tuin, een nieuwe keuken/badkamer, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:52
Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Ik ben iets jonger, maar eens gekeken, en inderdaad bij mij zit ik ook daaroverheen. Nu heb ik goed salaris waar ik niet over kan klagen met goede pensioen voorziening, maar het laat gewoon zien dat je pensioen gewoon een groot gedeelte kan zijn van je FO schap (uiteraard), en dat het dus primair gaat (/ kan gaan) om het gat tussen wanneer je wil stoppen, en je AOW leeftijd.
Dat zegt meer over jouw persoonlijke situatie dan over wat normaal is. Iemand met een modaal inkomen zit zelfs bij de fiscaal beste pensioenregelingen pas na iets van 30 jaar op meer pensioen dan AOW. Het is goed om te beseffen dat het maar een relatief kleine groep is die in een zo riante situatie zit als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Laat ik dan een ander voorbeeld noemen. Je wilt oud worden in je huidige huis, maar je huis is niet levensloopbestendig. Dus moet je huis een verbouwing ondergaan om een slaapkamer en badkamer beneden te krijgen.

Op de hele lange termijn (langer dan 15-20 jaar) komen er altijd grote posten voorbij die heel ruim over die 1% per jaar heen gaan. Dat kan verduurzaming zijn, een nieuw dak, een verbouwing aan huis/tuin, een nieuwe keuken/badkamer, etc.
Maar je bent het levende bewijs (je schrijft de oplossing nl. zelf) dat je dat toch al kan inschatten voor je FO bent?
Zorg er dus voor dat je tijdens je actieve loopbaan al een huis voorziet waar alles gelijkvloers is en de materialen levensloopbestendig zijn. Dan komen er nadien geen grote kosten meer bij.
Exact wat ik gedaan heb. Hier is alles beneden, comfort voor max. drie personen (dus geen veel te grote kooi die je nodeloos extra energie aan koelen, verwarmen, onderhoud,....kost) en ingericht op kwaliteit en niet op uiterlijk vertoon. Laat je dat laatste al bewust weg en hou je het volume bescheiden hou je heel wat te besteden budget over voor een kwalitatieve woninginrichting die op termijn kostenbestendig is.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Maar je bent het levende bewijs (je schrijft de oplossing nl. zelf) dat je dat toch al kan inschatten voor je FO bent?
Zorg er dus voor dat je tijdens je actieve loopbaan al een huis voorziet waar alles gelijkvloers is en de materialen levensloopbestendig zijn. Dan komen er nadien geen grote kosten meer bij.
Exact wat ik gedaan heb. Hier is alles beneden, comfort voor max. drie personen (dus geen veel te grote kooi die je nodeloos extra energie aan koelen, verwarmen, onderhoud,....kost) en ingericht op kwaliteit en niet op uiterlijk vertoon. Laat je dat laatste al bewust weg en hou je het volume bescheiden hou je heel wat te besteden budget over voor een kwalitatieve woninginrichting die op termijn kostenbestendig is.
klinkt leuk maar verreweg de meeste huizen in NL.zijn rijtjeswoningen met te weinig ruimte beneden om dat te doen. Dat is niet erg maar zorgt er wel voor dat de meeste mensen of moeten verhuizen of grof verbouwen als ze op leeftijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Juist die psychische last is iets waar je juist niet pas dan vanaf moet komen als je er al last van hebt. Het is inderdaad een rekenkundig middel, maar het heeft geen enkele meerwaarde als je in de tussentijd geen werk maakt van bijvoorbeeld het verlaten van die stressvolle baan waar je 70% van de tijd het niet naar je zin hebt en maar 30% van de tijd werkt aan dingen die je wel leuk vind.
Het gaat niet zozeer om stress vanuit het werk. Maar om stress (als je het zo wilt noemen) die gepaard gaat met de onzekerheid over of je je leven kunt blijven leven op de manier die je gewend bent. Ik heb een prima stress-arme baan, maar toch heb ik niet de zekerheid dat ik dit werk tot mijn AOW zou kunnen blijven doen, als ik dat zou willen. Dat zwaard van Damocles zit toch best vaak in mijn achterhoofd.

Uiteraard geldt wel dat hoe groter de pot geld is die je hebt, hoe kleiner de risicos en de spanning. Maar zolang ik niet de mogelijkheid heb om de rest van mijn leven zonder betaald werk door te komen, zal ik die onzekerheid of spanning houden. Die spanning valt pas weg als ik voorbij dit rekenkundige FO datum ben.
Het zonder problemen kunnen stoppen met werken kan namelijk weer andere problemen geven, op het gebied van invulling van het leven, of de hobby's blijken toch niet zo leuk te zijn om je tijd mee te vullen. Of men mist een bepaalde uitdaging. Of de drive omdat de finish is bereikt.
Daar was een paar weken geleden nog een artikel over en ook discussie in dit topic. Dat je even simpel gezegd te soorten mensen hebt. De (in mijn woorden) ambitieuzen, die de weg naar FO goed kunnen betalen. Maar die tegelijk doodongelukkig worden als ze stil moeten zitten. En de minder ambitieuzen, die wat betreft salaris ambities minder hoog in de boom zitten, en vaak lastiger FO worden. Maar die prima gelukkig kunnen worden zonder uitdaging of 'doel'. Het is wel nuttig om te beseffen bij welke groep je hoort. En je verwachtingen daarop aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Dat zegt meer over jouw persoonlijke situatie dan over wat normaal is. Iemand met een modaal inkomen zit zelfs bij de fiscaal beste pensioenregelingen pas na iets van 30 jaar op meer pensioen dan AOW. Het is goed om te beseffen dat het maar een relatief kleine groep is die in een zo riante situatie zit als jij.
Whoops, ik zat er naast. Ik keek op mijnpensioenoverzicht wat er tot nu toe opgebouwd was, maar dat is ook het tot nu toe opgebouwde AOW, dus als ik nu in buitenland zou gaan wonen. Nee volledige AOW is nog wel even te gaan voor ik daar ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Fr33z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

klinkt leuk maar verreweg de meeste huizen in NL.zijn rijtjeswoningen met te weinig ruimte beneden om dat te doen. Dat is niet erg maar zorgt er wel voor dat de meeste mensen of moeten verhuizen of grof verbouwen als ze op leeftijd zijn.
De meeste mensen in NL (of waar dan ook) geraken ook nooit FO, laat staan FIRE dus ik zie het verband met dit topic niet.
En wanneer je sommigen hier ziet rekenen wat ze menen nodig te hebben om FO te geraken (budgetten oplopend tot 1,5-2,5 miljoen) lijkt het me eerder aangewezen eerst te zorgen dat men zijn woonruimte op orde heeft voor men begint reserves van die grootorde bij elkaar te scharrelen.

Mijn persoonlijke mening is dat het weinig zin heeft om eerst veel geld bijeen te harken om FO te kunnen worden en dan pas - op leeftijd dan nog - te gaan kijken hoe je de woning kan inrichten en dan pas tot het besluit komt dat je nog moet gaan verhuizen of verbouwen.
Je kan beter eerst zorgen dat je woning ingericht is op zo weinig mogelijk kosten en dan bekijken hoeveel geld je nog extra daarboven op bijeen krijgt en een reëel zicht krijgt op de leeftijd dat je daarwerkelijk FO kan zijn.

Kwestie van tijdig de juiste prioriteiten te stellen.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Mocht het zo zijn dat ik de trap niet meer op kan, dan kan ik altijd nog een traplift kopen.
De slaap en badkamer beneden krijgen is niet te doen. Daarvoor is de ruimte te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Dan zul je toch ergens de overstap moeten maken naar een dergelijke woning, en die zijn schaars en relatief duur. En normaliter kom je niet in zo’n woning zolang je kinderen hebt, dus dat hele verhaal gaat voor mij niet op. Ik heb nog zeker 15 jaar kinderen in huis wonen.

Nog even los van hoe anders de woningmarkt is in Nederland vs België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blik1984 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:25:
[...]
Ik heb nog zeker 15 jaar kinderen in huis wonen.
Wat uiteraard een bijkomende beperkende factor is om vroeg FO te worden.
Nog even los van hoe anders de woningmarkt is in Nederland vs België.
Geen idee maar het een sluit niet noodzakelijk het andere uit.
De huidige woning had ik nl. al aangekocht toen ik nog in een andere woning woonde met kinderen.
Pas toen de kinderen het huis uit waren begonnen met de renovatie van de huidige woning.
Gelijktijdig twee woningen aankopen hakt in eerste instantie in op je kapitaalsreserve maar dat wordt later ruimschoots goedgemaakt wanneer je de eerste woning terug kan verkopen. Dan keert dat kapitaal gewoon terug in de pot. En met wat geluk met winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

Qwerty-273

Meukposter

IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:11:
Mijn persoonlijke mening is dat het weinig zin heeft om eerst veel geld bijeen te harken om FO te kunnen worden en dan pas - op leeftijd dan nog - te gaan kijken hoe je de woning kan inrichten en dan pas tot het besluit komt dat je nog moet gaan verhuizen of verbouwen.
Je kan beter eerst zorgen dat je woning ingericht is op zo weinig mogelijk kosten en dan bekijken hoeveel geld je nog extra daarboven op bijeen krijgt en een reëel zicht krijgt op de leeftijd dat je daarwerkelijk FO kan zijn.

Een stuk kwa planning van de locatie van de woning zal ook van belang zijn. Wanneer je een baan hebt kan je andere vereisten hebben met locatie dan wanneer je volledig met pensioen (in welke vorm dan ook) kan gaan. Dan wordt opeens dat prachtige huis op een onhandige plek kwa reisafstanden/tijden naar de werkplek weer aantrekkelijk. Of dat je zonder significante problemen kan emigreren naar je droom regio, bijvoorbeeld omdat je niet langer rekening hoeft te houden met de lokale werkgelegenheid en bijbehorende salarissen.

Maar het is inderdaad de "kwestie van tijdig de juiste prioriteiten te stellen". En iedereen staat weer anders in het leven en heeft daarmee andere prioriteiten waarmee het lijstje geordend wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:09
IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

De meeste mensen in NL (of waar dan ook) geraken ook nooit FO, laat staan FIRE dus ik zie het verband met dit topic niet.
En wanneer je sommigen hier ziet rekenen wat ze menen nodig te hebben om FO te geraken (budgetten oplopend tot 1,5-2,5 miljoen) lijkt het me eerder aangewezen eerst te zorgen dat men zijn woonruimte op orde heeft voor men begint reserves van die grootorde bij elkaar te scharrelen.

Als je puur kijkt naar wat de snelste manier van FO worden is denk ik eigenlijk wel dat in een krot wonen en z.s.m. een pot bijeen harken de beste manier is. Vanwege het rente-op-rente effect.

Echter heb je natuurlijk ook te nog te leven gedurende de reis. Wij zaten eigenlijk op het traject om rond onze 40 à 45 FO te zijn met onze huidige levensstijl. Echter hebben we recent een nieuw huis gekocht en gaan deze flink verbouwen de komende 2 jaar. Dan wonen we in het dorp waar we willen wonen met een flinke tuin en een (te?) groot huis. Hierdoor krijgt ons FO traject een flinke knauw, maar we hebben de keuze weloverwogen gemaakt. Gezien we (hopelijk) nog een heel leven voor ons hebben en dit echt onze droomplek is. We hadden ook kunnen kiezen om in ons huidige huis nog 15 jaar te wonen en FO te zijn. Dat we over 40 jaar misschien moeten verbouwen om op de begane grond te kunnen gaan slapen/douchen zien we dan wel weer, daar ga ik niet mijn hele leven rekening mee houden.

FO is wat dat betreft meer een mooi een streven, maar niet het ultieme levensdoel. We wonen dadelijk vrij op 1800m2 waar we ons hele (mobiele) leven nog van kunnen genieten. In plaats van dat we nog 15 jaar in een rijtjeshuis wonen (niks mis mee overigens) en dan op latere leeftijd misschien nog een keer iets groter gaan wonen.

Punt is; ik denk dat iedereen verschillende dingen belangrijk vindt in het leven. De een wil z.s.m. uit de "rat-race" en is tevreden in een appartementje van 50m2. De ander houdt van tuinieren en wil graag wat grond om zich heen. Die wensen veranderen ook nog eens door je leven heen. Omdat het FO-traject zo'n lange is, is het denk ik onmogelijk om precies vast te stellen wat "de juiste prioriteiten" zijn. Je moet volgens mij gewoon doen wat op het moment het juiste lijkt en voelt. Achteraf kun je dan wel zien of het dat ook daadwerkelijk was :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:33
ManzokuSan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Als je puur kijkt naar wat de snelste manier van FO worden is denk ik eigenlijk wel dat in een krot wonen en z.s.m. een pot bijeen harken de beste manier is. Vanwege het rente-op-rente effect.

Echter heb je natuurlijk ook te nog te leven gedurende de reis. Wij zaten eigenlijk op het traject om rond onze 40 à 45 FO te zijn met onze huidige levensstijl. Echter hebben we recent een nieuw huis gekocht en gaan deze flink verbouwen de komende 2 jaar. Dan wonen we in het dorp waar we willen wonen met een flinke tuin en een (te?) groot huis. Hierdoor krijgt ons FO traject een flinke knauw, maar we hebben de keuze weloverwogen gemaakt. Gezien we (hopelijk) nog een heel leven voor ons hebben en dit echt onze droomplek is. We hadden ook kunnen kiezen om in ons huidige huis nog 15 jaar te wonen en FO te zijn. Dat we over 40 jaar misschien moeten verbouwen om op de begane grond te kunnen gaan slapen/douchen zien we dan wel weer, daar ga ik niet mijn hele leven rekening mee houden.

FO is wat dat betreft meer een mooi een streven, maar niet het ultieme levensdoel. We wonen dadelijk vrij op 1800m2 waar we ons hele (mobiele) leven nog van kunnen genieten. In plaats van dat we nog 15 jaar in een rijtjeshuis wonen (niks mis mee overigens) en dan op latere leeftijd misschien nog een keer iets groter gaan wonen.

Punt is; ik denk dat iedereen verschillende dingen belangrijk vindt in het leven. De een wil z.s.m. uit de "rat-race" en is tevreden in een appartementje van 50m2. De ander houdt van tuinieren en wil graag wat grond om zich heen. Die wensen veranderen ook nog eens door je leven heen. Omdat het FO-traject zo'n lange is, is het denk ik onmogelijk om precies vast te stellen wat "de juiste prioriteiten" zijn. Je moet volgens mij gewoon doen wat op het moment het juiste lijkt en voelt. Achteraf kun je dan wel zien of het dat ook daadwerkelijk was :9
Het is altijd een balans zoeken tussen nu leven, en sparen voor later.
Uiteindelijk komt het neer op het bewust uit geven van geld. Word ik van deze uitgave of investering gelukkig? Is het echt nodig?

En af en toe moet je eens wat gek doen, en jezelf verwennen, zo lang het geen nieuwe levensstijl wordt is dat meer dan ok.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:21
In de afgelopen 50 jaar was je (achteraf) juist het beste af door zo veel mogelijk hefboom te pakken en maximale woning in eigendom te hebben.

Of dat de komende 50 jaar ook het geval zal zijn.....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Qwerty-273 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 03:16:
[...]

Een stuk kwa planning van de locatie van de woning zal ook van belang zijn. Wanneer je een baan hebt kan je andere vereisten hebben met locatie dan wanneer je volledig met pensioen (in welke vorm dan ook) kan gaan.
Uiteraard.
Vandaar dat ik in het centrum van een stad woonde tot de tijd dat mijn kinderen schoolplichtig waren en ze zelf hun plan konden trekken (dus wanneer de jongste 18 jaar werd) zodat alles te voet of met de fiets bereikbaar was.
En de geplande woning om mij uit het actieve leven terug te trekken op een totaal andere locatie ligt.
Maar zoals eerder gezegd moeten beiden elkaar niet in de weg staan.
Je kan het ook zo plannen dat je verschillende woningen op verschillende locaties aankoopt.
Dan wordt opeens dat prachtige huis op een onhandige plek kwa reisafstanden/tijden naar de werkplek weer aantrekkelijk. Of dat je zonder significante problemen kan emigreren naar je droom regio, bijvoorbeeld omdat je niet langer rekening hoeft te houden met de lokale werkgelegenheid en bijbehorende salarissen.
Iedereen maakt uiteraard zijn eigen planning.
Wanneer de omstandigheden wijzigen verhuis je toch gewoon naar een andere locatie.
Je moet het uiteraard niet zo plannen dat je prachtige huis zo onhandig gelegen is dat je het aan de straatstenen niet meer kwijt kan.
Een goed gepland huis behoudt nl. minstens zijn waarde en is geen verloren kapitaal.
Dat is nu niet anders dan in het verleden en zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk ook niet veranderen.
Mensen zullen altijd ergens moeten wonen en goede locaties worden steeds zeldzamer. Je kan er dus maar beter zo vroeg mogelijk bijzijn om een eigen woning te verwerven.

Ik heb natuurlijk het voordeel al FO te zijn en te kunnen spreken uit ervaring en dat de meeste "onzekerheden" al achter de rug zijn.
Dat pad is voor mij geen onbekende factor meer want ligt al achter mij en is niet tegengevallen.
Ik heb nog nooit een woning met verlies moeten verkopen. Integendeel de verkoop van een woning was altijd een stap dichter bij FO.
Op een bepaald ogenblik in mijn leven (rond mijn veertigste) bezat ik twee woningen in België (één in een historisch stadscentrum en eentje aan de rand van een natuurgebied) en twee in het zuiden van Frankrijk.
Ik kon dus nog alle kanten op. Ik heb telkens op het hoogtepunt van de lokale markt de wonigen verkocht en een deel van de opbrengst toegevoegd aan het kapitaal en de laatste woning (aan de rand van het natuurgebied) stap voor stap kwalitatief gerenoveerd tot het mijn eindwoning was.
Inmiddels ligt dat pand op een zo gegeerde lokatie dat wanneer ik zou beslissen het te verkopen (een intentie die ik nog niet heb want ik heb hier alles binnen handbereik wat ik me maar kan wensen) de opbrengst (tezamen met het reeds bestaande kapitaal) zou volstaan om te emigreren naar waar ik maar zou willen (Portugal is een plan geweest dat bijna concreet werd maar om redenen die er hier niet toe doen hebben we daar op het laatste ogenblik van afgezien).
Maar voorlopig zit ik best waar ik nu zit en ik moet me niets ontzeggen.
Opdracht met succes volbracht zou ik dan zeggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Mee eens.
FO is bij mij nooit een doel an sich geweest.
Op een bepaald ogenblik overkwam het me gewoon. :)
Ik maak persoonlijk ook een duidelijk onderscheid tussen FO en FIRE.
Ik heb mijn job nog geruime tijd uitgeoefend nadat ik technisch al FO was.
En dat was, voor mij, ook een extra luxe. Werken met de gedachte dat je het kan doen tot de dag dat je het leuk vindt en de dag dat het je begint tegen te steken kan zeggen "foert" is een uitermate comfortabel gevoel. :)
Gezien iedereen verschillende wensen en behoeften heeft wisselen we ook verschillende keuzes en paden uit.
Uiteraard doet iedereen dan wat op het ogenblik het juiste lijkt en kan men pas achteraf daadwerkelijk vaststellen of dat de juiste prioriteiten waren.
Doordat verschillende personen verschillende paden en keuzes uitwisselen kunnen anderen, die nog onderweg zijn, daaruit ideeën pikken die het best bij hun verwachtingen passen en de rest skippen.
Het lijkt me niet de bedoeling een welbepaalde keuze te gaan voorstellen als de enige mogelijke weg.

Gezien ik reeds aan het einde van de weg ben kan ik nu wel vaststellen dat - voor mij - de gestelde prioriteiten voldoen aan de persoonlijke verwachtingen om - volgens de eigen behoeften en verwachtingen - comfortagel FO te zijn.
En de eerste prioriteit was dan om nooit meer geld uit te geven dan er binnenkwam, zo vlug mogelijk in een afbetaalde woning te wonen en eens dat achter de rug op die basis verder te bouwen naar een leven waar vaste terugkerende kosten zo laag mogelijk of zelfs afwezig zijn.
Gelukkig heb ik daarvoor nooit in een rijhuis en maar een vijftal jaren in wat technisch een krot was moeten wonen.
Is dat voor iedereen de beste keuze? Uiteraard niet. Je pikt er de ideeën uit die je het beste liggen en de rest negeer je gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Mijn mening: meer focussen op algemene risicoanalyse dan enkel kijken naar de hoeveelheid euro’s dat iets kost of zou opbrengen.

De hoeveelheid euro’s is maar 1 aspect van het verhaal.

Bijvoorbeeld, als ik iemand hoor vertellen: ik kan niet zonder eigen auto want....

Dan denk ik: maar wat als die auto op een dag er toch niet meer is (daar kan je best wel wat redenen voor bedenken). Wat ga je dan doen? Wat zijn je opties als je er altijd al vanuit bent gegaan dat je op dat vlak geen opties hebt?

Het moment dat je geen opties hebt dan begint het leven heel erg duur te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:34:
Het moment dat je geen opties hebt dan begint het leven heel erg duur te worden.
Vandaar dat hoe lager je verwachtingen/eisen zijn hoe makkelijker het pad naar FO is.
En ook hoe makkelijker het is dat de praktijk rooskleuriger uitdraait dan de gestelde verwachtingen.

Wanneer je het persoonlijk gewoon bent om als koppel met 1000 - 1500 € per maand rond te komen zal het makkelijker zijn om dat doel te bereiken en vol te houden en is alles wat daarbovenop komt extra luxe die het leven nog makkelijker en aangenamer maakt.
De kans is dan uitermate klein dat je ooit het gevoel zal hebben dat het leven te duur wordt.

Wanneer je echter denkt dat je niet zonder een budget van minstens (bv.) 3.000 € per maand kan overleven en om je mentaal comfortabel te voelen ook nog eens een buffer van een paar miljoen nodig hebt is de kans veel groter dat je niet slaagt in je opzet en is er nog een grotere kans dat je onder die verwachtingen blijft en nooit een comfortabel leven kan leiden volgens de eigen gestelde limieten.
De kans is dan groot dat je het leven altijd te duur zal vinden om verder te kunnen zonder gegarandeerd vast inkomen via een job.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

JEightyFive schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:37:
Wat voor mij enorm geholpen heeft is om de stap naar zelfstandigheid te maken.
Ik werd gek van dat betuttelende loondienst waarin alles voor je bepaald wordt. Je (aantal) vrije dagen, je opleidingsbudget, je pensioen, je inflatiecorrectiesalarisverhoging, zelfs je pad werd nog net niet voor je uitgestippeld want hé, we móéten allemaal de corporate ladder op willen toch?

Sindsdien ervaar ik echt een stuk vrijheid (onafhankelijkheid) waar ik hiervoor nooit van had durven dromen.
Het gevoel van 'moeten' werken is ook verdwenen.
Ik ben naar 32 uur gegaan om nu al meer tijd te hebben en daar bovenop dit jaar 8 weken vakantie (in totaal, niet aaneengesloten) en geen haan die ernaar kraait. Het enige is dat het geld kost maar dat maakt je ook mooi bewust van de keuze tussen tijd en geld en hoeveel sommige dingen je wel of niet waard zijn.

Hierdoor ook niet meer het gevoel dat ik naar een finishlijn aan het werken ben want ik heb de luxe om bepaalde dingen gewoon nu te doen.
Zo staat op de planning om begin volgend jaar een maand vanuit het buitenland te werken om hier de winter te ontvluchten.
Opdrachtgever boeit het niet waar ik vandaan werk en de kleine hoeft nog niet naar school. Enige mogelijke struikelblok nu is de werkgever van mijn vriendin. Daar gaan we alweer met dat betuttelende loondienst ;)
Wat mij tegenhoudt is de 'angst' om dan juist geen verlof op te nemen omdat je gaat uitrekenen hoeveel het je kost terwijl ik nu 40 vrije dagen heb die wel op 'moeten'.
Hetzelfde met de vrijheid, ja je hebt meer vrijheid maar ik zou denk ik toch ook stress ervaren van aflopende opdrachten en steeds weer wat nieuws moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GG85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Wat mij tegenhoudt is de 'angst' om dan juist geen verlof op te nemen omdat je gaat uitrekenen hoeveel het je kost terwijl ik nu 40 vrije dagen heb die wel op 'moeten'.
Hetzelfde met de vrijheid, ja je hebt meer vrijheid maar ik zou denk ik toch ook stress ervaren van aflopende opdrachten en steeds weer wat nieuws moeten.
Er zijn steeds meer werkgevers met juist een laag (wettelijk) aantal basis vakantiedagen en nog een heel aantal zelf te kopen via het cafetaria model, ook bij overheid bijv.

Bij mijn huidige werkgever kan ik bijv bijna het dubbele aan vakantiedagen bijkopen uit 3 verschillende potjes. Dat voelt nu als ongelimiteerd.
Tegelijkertijd laat het je meteen zien hoe 'duur' een vakantiedag is.
Tegelijkertijd zou ik zelfs een sabatical met onbetaald verlof kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:24
GG85 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Ik probeer niet te kijken naar "wat als".

Mijn vriendin moet rond december/januari vaak al vakanties voor het hele jaar indienen omdat ze dat allemaal in moeten plannen voor iedereen (klein bedrijf). Dat verplicht ons om te kijken wat we wanneer willen.
Voordeel hiervan is dat ik op basis hiervan een prognose maak van mijn facturabele uren, en dus niet op basis van een heel jaar zonder verlof.
Tuurlijk gaat er hier en daar nog wel eens een dag af maar onderaan de streep blijft er meer dan genoeg over.

Ik vind het juist wel lekker om te zien dat ik in zo'n jaar als dit 8 weken verlof heb en nog steeds een dikke omzet draai :)
Het kan altijd meer, maar dan kom je weer op de discussie: moet je dan nu maar alles laten om z.s.m. FO te zijn? Voor mij is dat antwoord een duidelijke nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

phantom09 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:16:

AOW voor een alleenstaande is nu € 939,-
@phantom09
Dit bedrag klopt niet hoor;
ik lees bedragen van €1378 en 1101, afhankelijk van loonheffings korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

JEightyFive schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Ik probeer niet te kijken naar "wat als".

.....

Het kan altijd meer, maar dan kom je weer op de discussie: moet je dan nu maar alles laten om z.s.m. FO te zijn? Voor mij is dat antwoord een duidelijke nee.
Ik ook maar het lukt niet altijd :).

Klopt, zo sta ik er ook heel erg in maar ben toch bang dat ik mezelf laat verleiden tot meer meer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 14:09
assje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

In de afgelopen 50 jaar was je (achteraf) juist het beste af door zo veel mogelijk hefboom te pakken en maximale woning in eigendom te hebben.

Of dat de komende 50 jaar ook het geval zal zijn.....
Is dat zo? Als je kijkt hoe hard de wereldindex is gestegen de afgelopen 50 jaar was het dan niet beter om zo goedkoop mogelijk te wonen en alles in ETFs te smijten? Als ik je goed interpreteer tenminste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:21
ManzokuSan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:52:
Is dat zo? Als je kijkt hoe hard de wereldindex is gestegen de afgelopen 50 jaar was het dan niet beter om zo goedkoop mogelijk te wonen en alles in ETFs te smijten? Als ik je goed interpreteer tenminste. ;)
Maar daarvoor kan je niet dezelfde goedkope hefboom gebruiken (hypotheeklening I.c.m. HRA).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Als je een maximale hypotheek neemt, dan "rendeert" dat volle bedrag vanaf dag 1. Als je een goedkoper huis koopt en bv een ton lagere hypotheek neemt, heb je iedere maand wel iets meer geld om te beleggen (bv 700 euro per maand), maar duurt het jaren voordat dat extra kapitaal een beetje zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
In de veronderstelling dat je op het moment dat je dat huis met maximale hypotheek koopt ook nog eens een pak geld opzij hebt staan om dat dan lumpsum in te leggen in een belegging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:24:
[...]
Als je een maximale hypotheek neemt, dan "rendeert" dat volle bedrag vanaf dag 1. Als je een goedkoper huis koopt en bv een ton lagere hypotheek neemt, heb je iedere maand wel iets meer geld om te beleggen (bv 700 euro per maand), maar duurt het jaren voordat dat extra kapitaal een beetje zoden aan de dijk zet.
Je kan uiteraard ook een goedkoop huis kopen zonder hypotheeklast.
Heb je nog meer geld om iedere maand te beleggen en van bij de start al niet gebonden aan een bank (dus ook vrij om bij de eerste de beste opportuniteit de woning te verkopen zonder hypotheek met extra kosten af te kopen).
Hoeveel zoden dat extra geld aan de dijk zet is iets totaal anders (en heeft ook met de factor geluk te maken).
Je kan natuurlijk ook meer "risico" nemen met je eigen geld dat je voor niets anders nodig hebt. Dat kan het rendement gevoelig opdrijven. Of net niet.
Maar wanneer je een huis met hypotheek hebt (waar je verplicht ben maandelijks een som af te dragen) en er gebeurt dan iets tegen verwachtingen met je grote som geld die je hebt belegt zit je wel met een extra probleem.

Of je beter een hypotheek op je onroerend goed neemt of niet hangt ook af van de delta tussen de hypotheekkost en het gemiddeld rendement van je belegggingen. Dat kan ook nogal eens keren.

Het kan dus alle kanten uit.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JAN-B schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

@phantom09
Dit bedrag klopt niet hoor;
ik lees bedragen van €1378 en 1101, afhankelijk van loonheffings korting.
Excuses je hebt gelijk. Ik bedoel dat de AOW voor getrouwden/samenwonende per persoon €939,- is.

https://www.svb.nl/nl/aow...w/aow-bedragen#section_01

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2023 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wozmro schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:49:
In de veronderstelling dat je op het moment dat je dat huis met maximale hypotheek koopt ook nog eens een pak geld opzij hebt staan om dat dan lumpsum in te leggen in een belegging?
Nee, niet echt. Waar het om gaat is dat bij een duurder huis met een hogere hypotheek je vanaf dag 1 voor de volledige woningwaarde profiteert van de waardestijging. Terwijl je bij de keus voor een goedkopere woning, waarbij je de besparing in maandlasten kunt beleggen in bv aandelen, je maar geleidelijk instapt. Wat na X jaar de voordeligste keus is, hangt daarom niet alleen af van de waardeontwikkeling over die X jaar van woningen versus aandelen. Daarom kun je niet simpelweg de index van woningen en de index van aandelen vergelijken.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JEightyFive schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:37:
Wat voor mij enorm geholpen heeft is om de stap naar zelfstandigheid te maken.
Precies dat! Hoewel ik het best naar mn zin heb en zeker niet klaag over salaris trekt het mij ook al enige tijd. Ik heb veel gelezen (oa op dit forum) , maar durf de stap nog niet helemaal te zetten.
Tarief zal zo'n 90-100 euro per uur zijn in mijn geval, zelfs na reservering pensioen/onvoorzien etc nog een stuk hoger dan loondienst.

[ Voor 104% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2023 23:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Gewoon een tegengeluidje over zelfstandig worden:

Ik ben zelf een vijftal jaar zelfstandig geweest in België. Gewoon op mijn eentje, geen bedrijfsleningen, geen grote investeringen,... eenvoudiger kan eigenlijk niet.

Ik kon er goed van leven, op dat vlak zeker geen stress. Ik had ook niet de indruk dat ik echt veel uren klopte.

Maar wel had ik het (rare) gevoel dat de overheid mijn werkgever geworden was. Alhoewel het niets abnormaals was: inkomstenbelasting, btw, sociale bijdragen,... had ik toch het gevoel dat ik voortdurend gecontroleerd werd en dat mijn ’huiswerk’ juist moest zijn.

Momenteel heb ik een job als werknemer waarbij ook een beetje moet opletten dat ik mijn grenzen goed bewaak of ik zou bezig blijven, er is altijd werk. Maar hier heb ik wel collega's die in hetzelfde geval zitten, een contract waar ik kan naar verwijzen indien nodig,...

Kortom: het echte gevoel van vrijheid had ik eigenlijk niet bij het zelfstandig zijn. Ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb, ik heb er heel veel van geleerd. En indien het nodig zou zijn dan zou ik opnieuw zelfstandig worden, het is geen trauma of zo.

Maar voor het gevoel van vrijheid moet je volgens mij niet zelfstandig worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 11-08-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:06
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:31:
[...]

Precies dat! Hoewel ik het best naar mn zin heb en zeker niet klaag over salaris trekt het mij ook al enige tijd. Ik heb veel gelezen (oa op dit forum) , maar durf de stap nog niet helemaal te zetten.
Tarief zal zo'n 90-100 euro per uur zijn in mijn geval, zelfs na reservering pensioen/onvoorzien etc nog een stuk hoger dan loondienst.
Tja, ik verwijs iedereen dan nog maar even naar de begintijd van corona toen het bij de sociale dienst op gemeentes volliep met zzp'ers zonder enige vorm van reserve en die een uitkering nodig hadden om te overleven. In de IT denk ik dat het nog wel zal meevallen, maar ook daar kan het hard gaan als er een recessie "ineens" toeslaat. Veel van de huidige zzp'ers zijn dat nog niet zo heel lang en hebben geen of weinig periodes van economische neergang meegemaakt. En uit ervaring weet ik dat de flexibele schil er altijd als eerste uitgaat.

En zzp'er betekent ook niet per definitie meer vrijheid, ik vond dat destijds vooral dat ik afhankelijk was van de grillen van klanten. En stond ik in het weekend te werken, omdat de vaste medewerkers dat niet wilden.

Maar op vakantie gaan kan je dan weer helemaal zelf bepalen :) zonder baas (behalve je vrouw).....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19
Zzp’en moet ook bij je persoonlijkheid passen.

Voordat ik zo’n stap zou maken zou ik eerst eens met veel mensen gaan praten en wellicht met een coach of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:01:
Gewoon een tegengeluidje over zelfstandig worden:
Maar voor het gevoel van vrijheid moet je volgens mij niet zelfstandig worden.
Zolang je moet werken voor je inkomen beschik je bijna nooit 24/7 vrij over de besteding van je uren.
Ongeacht het stelsel.
Het grootste deel van mijn actieve loopbaan in overheidsdienst geweest.
Je vaste loon ligt er altijd aan het begin van de maand, ongeacht of je ziek bent, veel of weinig aanwezig was en verlof was er jaarlijks meer dan genoeg (van dertig dagen tot drie maanden).
En na je pensioendatum loopt dat loon nog eens grotendeels door. Wat je "minder" had tijdens de actieve carrière compenseert zich daarna ruimschoots. :)

En nooit geen probleem hoe je je "zwart" geld ongestraft moet uitgeven aan nodeloze luxe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Theoretisch/filosofisch kan je nog verder gaan: ook met een grote beleggingsportefeuille waarmee je volledig financieel onafhankelijk bent ben je niet 24/7 vrij. Je hebt er misschien geen werk aan maar je hebt wel de gedachte: wat als mijn geld er morgen niet meer is?

Je bent nooit 100% vrij Maar iedere keer als je tegen jezelf kan zeggen(volledig uit eigen vrije wil): dit heb ik niet nodig, of dit hoef ik niet te bezitten. Dan pas kan je tegen jezelf zeggen: nu ben ik een stukje vrijer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Dan gaan we sterk richting het boeddhisme :+

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 11-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Boedhisme, of de Stoicijnse filosofen.

“Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun denkbeelden erover.”
“Er is slechts één weg naar geluk en dat is op te houden met je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt.”

Uiteindelijk is iedereen hier 100% financieel afhankelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
jerh schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Tja, ik verwijs iedereen dan nog maar even naar de begintijd van corona toen het bij de sociale dienst op gemeentes volliep met zzp'ers zonder enige vorm van reserve en die een uitkering nodig hadden om te overleven. In de IT denk ik dat het nog wel zal meevallen, maar ook daar kan het hard gaan als er een recessie "ineens" toeslaat. Veel van de huidige zzp'ers zijn dat nog niet zo heel lang en hebben geen of weinig periodes van economische neergang meegemaakt. En uit ervaring weet ik dat de flexibele schil er altijd als eerste uitgaat.

En zzp'er betekent ook niet per definitie meer vrijheid, ik vond dat destijds vooral dat ik afhankelijk was van de grillen van klanten. En stond ik in het weekend te werken, omdat de vaste medewerkers dat niet wilden.

Maar op vakantie gaan kan je dan weer helemaal zelf bepalen :) zonder baas (behalve je vrouw).....
Precies, je bent dan zelfstandig maar afhankelijk van de grillen van de klant. In de huidige tijd heb je genoeg macht om tegengas te geven maar zodra het wat minder gaat kun je bijna geen nee meer zeggen.

Daarnaast zie ik bij vrienden dat het soms juist moeilijker is om minder werk aan te nemen omdat het heel duidelijk is hoeveel geld je op de tafel laat liggen. Daardoor hebben ze soms teveel werk en draaien ze lange dagen. Het is uiteraard iets wat je zelf in de hand hebt maar blijkbaar toch een psychologische valkuil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ha, de filosofie van financiële onafhankelijkheid.

Het topic heet niet voor niets financiële onafhankelijkheid. :P Daarbuiten zit nog een hele wereld van andere vormen van onafhankelijkheid, sommige zinvoller dan anderen. Dat lijkt me niet direct relevant voor dit topic. Sowieso is financiële onafhankelijkheid een paradoxaal begrip, omdat je met veel gangbare strategieën erg afhankelijk bent van ons financiële systeem. :)

ZZP-en kan inderdaad een turbo zijn naar meer onafhankelijkheid, zeker als je in een domein zit waar 'altijd' vraag naar is. Om die reden neig ik er ook naar.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Wat vind men hier van day-traden en dan in de form van financiële onafhankelijkheid? In principe moet je wat doen natuurlijk met hoge risico's, dus je bent niet echt onafhankelijk. Maar zou dit mogelijk kunnen zijn op een of andere manier?

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
Krisp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:01:
ZZP-en kan inderdaad een turbo zijn naar meer onafhankelijkheid, zeker als je in een domein zit waar 'altijd' vraag naar is. Om die reden neig ik er ook naar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
Leuke samenvatting, maar het ziet er wel ongestructureerd uit :)

De zaken die je in het 3e, 4e en 5e jaar hebt gedaan zijn dat wel goede investeringen geweest? Als je het geld in een aandelen ETF had gestoken had je waarschijnlijk een hoger rendement gehad met minder risico. Daarnaast zou je in principe elk jaar de investeringen opnieuw moeten bekijken en beslissen of dit nog steeds de juiste risico/rendement balans heeft.

In het voorbeeld van een bedrijfshal, zou je dit pand nu weer kopen voor de huidige waardering? Zo nee, dan kun je het beter verkopen.

Verder is er niets mis mee geld aan een hobby uit te geven zolang je je er maar van bewust bent wat dit kost in "jaren later FO". Dit is een afweging die voor iedereen persoonlijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Kaasplankje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:16:
Wat vind men hier van day-traden en dan in de form van financiële onafhankelijkheid? In principe moet je wat doen natuurlijk met hoge risico's, dus je bent niet echt onafhankelijk. Maar zou dit mogelijk kunnen zijn op een of andere manier?

Mijn persoonlijke mening is dat je daar als amateur geen geld mee kan verdienen.

En de risico’s zijn inderdaad hoog.
Nu kanje het alijd eens proberen gedurende een vakantie of zo, en dan kijken hoe veel je per dag of per uur kan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
unifi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:53:
“Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun denkbeelden erover.”
En dit is dus helemaal waar en waarom sommige mensen compleet in de stress schieten bij een bepaalde situatie en andere mensen bij eenzelfde situatie hun schouders ophalen of er zelfs om kunnen lachen.

Ik ben er naar al die jaren nog steeds niet heel goed in, maar besef me het in ieder geval en alleen het tegen mezelf zeggen "stress maak je zelf" helpt dan al, tenminste, een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:03
Day-traden? Hard werken, hoog risico en dan maar hopen dat je er aan verdient. En je moet het maar leuk vinden. Maar als het je ding is, vooral doen. Ik kies voor mezelf een ander carrièrepad om mijn geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
R.van.M schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
In het voorbeeld van een bedrijfshal, zou je dit pand nu weer kopen voor de huidige waardering? Zo nee, dan kun je het beter verkopen.
Ehm, ja maar je moet bij vastgoed meer meenemen als alleen de waardering op dat moment. Het is niet helemaal te vergelijken met simpelweg iets op de beurs aan of verkopen (denk aan opkoopbescherming, regels omtrent verhuur vergunning, overdrachtsbelasting, hypotheekvoorwaarden etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
R.van.M schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Leuke samenvatting, maar het ziet er wel ongestructureerd uit :)

De zaken die je in het 3e, 4e en 5e jaar hebt gedaan zijn dat wel goede investeringen geweest? Als je het geld in een aandelen ETF had gestoken had je waarschijnlijk een hoger rendement gehad met minder risico. Daarnaast zou je in principe elk jaar de investeringen opnieuw moeten bekijken en beslissen of dit nog steeds de juiste risico/rendement balans heeft.

Verder is er niets mis mee geld aan een hobby uit te geven zolang je je er maar van bewust bent wat dit kost in "jaren later FO". Dit is een afweging die voor iedereen persoonlijk is.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:11
Spaar je ook voor je pensioen? Ik heb net van de week een deel van mijn meesman aandelen omgezet naar hun pensioen/lijfrente product. Dan geld het als lijfrente dus hoef je nu geen belasting te betalen (dus belastingaftrek omdat je nu netto ingelegd hebt ipv bruto). Na je 67e betaal je pas belasting maar zit je in een lager tarief.
Bruto geld lang laten renderen is fijner dan netto geld lang laten renderen :)

Omzetten kan zonder administratiekosten of transactiekosten bij meesman.

Op deze manier haal je meer rendement uit je geld. De aandelen pot van meesman gebruik je om tot je 67e uit te keren daarna ga je je lijfrente pot opmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
bazzzzzz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Spaar je ook voor je pensioen? Ik heb net van de week een deel van mijn meesman aandelen omgezet naar hun pensioen/lijfrente product. Dan geld het als lijfrente dus hoef je nu geen belasting te betalen (dus belastingaftrek omdat je nu netto ingelegd hebt ipv bruto). Na je 67e betaal je pas belasting maar zit je in een lager tarief.

Op deze manier haal je meer rendement uit je geld. De aandelen pot van meesman gebruik je om tot je 67e uit te keren daarna ga je je lijfrente pot opmaken
Het meesman potje zie ik als mijn pensioen, daarnaast zullen we op termijn ook kleiner gaan wonen.
Ik zet geld bewust niet vast in potjes die fiscaal aantrekkelijk zijn. Ik betaal daardoor meer, maar ben 100% flexibel want het is mijn eigen geld, belasting is reeds betaald en het staat niet vast.

Ik twijfel er weleens over om een deel wel te doen maar in mijn hoofd voelt het niet goed dat het geld pas na mijn 67e beschikbaar komt. Ben er nog niet over uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos

Een oom van mij doet dit. Die maakt heus zo nu en dan een klapper maar hij heeft ook al meerdere jaren break even gedraaid. Dan heb je heel wat uurtjes "gewerkt" zonder daadwerkelijk rendement te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
... day-traden .....Maar zou dit mogelijk kunnen zijn op een of andere manier?
Als je begint met heel veel geld dan kun je altijd nog wel wat overhouden na verloop van tijd om nog onafhankelijk te zijn :P :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het verwachte gemiddelde rendement van daytrading is negatief. Je betaalt immers transactiekosten. Als je break-even draait heb je de index nog niet eens verslagen.

In principe is er niets te verdienen met daytrading. Computeralgoritmes doen dit al veel beter en sneller dan dat een mens ooit zou kunnen doen. Geluk hebben waardoor het rendement positief is is wel mogelijk, maar omgerekend naar een uurtarief kan je beter een baantje met minimumloon nemen. In een loterij maak je meer kans op winst.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Precies, je bent dan zelfstandig maar afhankelijk van de grillen van de klant. In de huidige tijd heb je genoeg macht om tegengas te geven maar zodra het wat minder gaat kun je bijna geen nee meer zeggen.
Wat ik ook bemerk is dat je, zeker bij een veranderende markt, in dienst van een (wat grotere) organisatie makkelijker van werkzaamheden kunt veranderen, of bijscholing of omscholing hebt in de richting van wat belangrijk is of gaat worden. Nog los van het gewone bijblijven in je vak, wat je via je werk kunt doen. Terwijl je als zelfstandige toch sneller blijft hangen in het werk waarin je gespecialiseerd was. Ook omdat je dan eventuele cursussen zelf moet uitzoeken, betalen en in je eigen tijd doen.

Dus ondanks die vrijheid, blijft het werk inhoudelijk vaak juist meer van het zelfde. Terwijl je in dienst van een organisatie soms makkelijker de inhoud van je werk kunt sturen. Als je veel ervaring hebt en een gewild specialisme hebt, dan is het zelfde werk voor een jaar of tien prima te doen, maar het kan dan ook best saai worden.

Overigens zal dit uiteraard ook sterk van de sector en je persoonlijkheid afhangen. Maar ik heb gemerkt dat die zelfstandigheid zeker niet altijd ook echt meer vrijheid betekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:53
bazzzzzz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Dat hoop je maar, dat je je pensioenpot op je 67e mag gebruiken. Misschien is het tegen die tijd wel 75? Ook hoop je maar dat de belastingschijven van een AOW gerechtigde lager blijft dan een niet AOW gerechtigde. Ik beleg ook voor mijn pensioen bij BND maar ik blijf het een inflexibele onbetrouwbare pot geld vinden waar ik niet bij kan als ik dat wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Leuk overzicht (y)

Wat betreft crypto, en dat lees ik hier eigenlijk best vaak. Is dat kopen omdat iedereen het koopt en toch maar iets van te bezitten? Ik ga in jouw geval uit van het 5de jaar dus 2021?

Dit was al na een parabolische stijging lees bullmarkt. Bitcoin (of Ethereum of desnoods andere crypto) koop je in een bearmarkt en verkoop je na een Bitcoin halving en de daaropvolgende stijging. Geen garantie dat het binnen dit en 2 jaar weer zo is maar na de voorgaande Bitcoin halvings was dit wel het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2VtgnnwP2ccjw-UyVqTY-rRobI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/omvRYW9B0zhPksEIgfp93Ucq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J88I4yKFFTZLWaYhab22ZUbtqxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRMj0Lk97s4xzkcq0oea0ovU.jpg?f=fotoalbum_large

Meer om aan te geven dat veel mensen denken dat hier niet een soort van ‘plan’ of ‘logica’ achter zit ;)

Als de meeste mensen kopen omdat andere op dat moment kopen (wat waarschijnlijk dicht bij een top zal zijn) snap ik dat er wat wantrouwen rond het onderwerp crypto blijft bestaan.

In ieder geval knap dat je gewoon blijft holden en over 1 a 2 jaar (volgende halving ongeveer april 2024) nog eens kijken inderdaad.

De meeste mensen die rond de top kopen hebben vaak met dik verlies verkocht en komen weer kijken als ‘iedereen koopt’.

Dit was in 2017 en 2021 zo en hoogstwaarschijnlijk (niets is zeker) zal dit in 2025 weer zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:31

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Ik noem dat niet financieel onafhankelijk, is gewoon een andere vorm van werken..
Of het mogelijk is om je geld te verdienen met daytraden, vast wel.. maar de ins en out geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door ColdStone op 11-08-2023 15:12 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:24
Sport_Life schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:31:
[...]

Inhakende op dit tarief en wat er over corona gezegd werd: hiermee bouw je met een jaar een buffer op waarmee je best wel even uit kan zingen en niet direct je handje op hoeft te houden.
Leuk dat er een groep is geweest die alles over de balk yolo't maar dat geldt natuurlijk niet voor alle zelfstandigen, en ik neem aan zeker niet voor mensen die bewust nadenken over FO.
Ironisch genoeg is de corona tijd juist voor mij het juiste moment geweest omdat alles vanuit huis ging. Aantal leuke buitenlandse klussen gehad vanaf de zolderkamer.

Verder ook totaal niet het idee afhankelijk te zijn van de grillen van klanten, maar ik zit in een niche waar meer werk is dan mensen beschikbaar zijn en dat zal voorlopig zo blijven. Als mijn huidige klant vandaag opzegt heb ik bij wijze van maandag een nieuwe klus. Er wordt voldoende aan mij getrokken.
Wil niet zeggen dat er geen slechte tijden aan kunnen breken uiteraard maar op dit moment heb ik er totaal geen zorgen over.

Tevens vind ik het bevrijdend dat ik nu zelf mijn pensioen regel (Meesman, BND) in plaats van het verplicht in een ondoorzichtig pensioenfonds te gooien waar na wat vage rekensommen over 30 jaar misschien iets uit komt rollen. Al zie ik de bui daar al wel hangen nadat ze klaar zijn om dat gedrocht van een verplichte AOV bij iedereen door de strot te duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
JEightyFive schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Inhakende op dit tarief en wat er over corona gezegd werd: hiermee bouw je met een jaar een buffer op waarmee je best wel even uit kan zingen en niet direct je handje op hoeft te houden.
Leuk dat er een groep is geweest die alles over de balk yolo't maar dat geldt natuurlijk niet voor alle zelfstandigen, en ik neem aan zeker niet voor mensen die bewust nadenken over FO.
Ironisch genoeg is de corona tijd juist voor mij het juiste moment geweest omdat alles vanuit huis ging. Aantal leuke buitenlandse klussen gehad vanaf de zolderkamer.

Verder ook totaal niet het idee afhankelijk te zijn van de grillen van klanten, maar ik zit in een niche waar meer werk is dan mensen beschikbaar zijn en dat zal voorlopig zo blijven. Als mijn huidige klant vandaag opzegt heb ik bij wijze van maandag een nieuwe klus. Er wordt voldoende aan mij getrokken.
Wil niet zeggen dat er geen slechte tijden aan kunnen breken uiteraard maar op dit moment heb ik er totaal geen zorgen over.

Tevens vind ik het bevrijdend dat ik nu zelf mijn pensioen regel (Meesman, BND) in plaats van het verplicht in een ondoorzichtig pensioenfonds te gooien waar na wat vage rekensommen over 30 jaar misschien iets uit komt rollen. Al zie ik de bui daar al wel hangen nadat ze klaar zijn om dat gedrocht van een verplichte AOV bij iedereen door de strot te duwen.
Ik lees dit topic wel eens en weet niet of het al eens geplaatst is. De CPB analyse "De verscheidenheid van vermogens van huishoudens" https://www.cpb.nl/public...vermogens-van-huishoudens vind ik altijd wel een heel duidelijk plaatje geven. Daar worden zelfstandigen en mensen in loondienst op één van de eerlijkste manieren vergeleken, namelijk door het pensioen vanuit loondienst ook om te rekenen naar een vermogen. Dan zie je dat de meest zelfstandigen in Nederland het heel goed doen, beter dan mensen in loondienst. Er is in 2021 ook een update van die analyse geweest: https://www.cpb.nl/sites/...se-huishoudens-update.pdf

De analyse vind ik zelf heel bruikbaar, omdat je ook qua leeftijd en gezinssamenstelling goed kunt vergelijken met hoe je ten opzichte de rest van NL er voor staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
barbarbar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ik lees dit topic wel eens en weet niet of het al eens geplaatst is. De CPB analyse "De verscheidenheid van vermogens van huishoudens" https://www.cpb.nl/public...vermogens-van-huishoudens vind ik altijd wel een heel duidelijk plaatje geven. Daar worden zelfstandigen en mensen in loondienst op één van de eerlijkste manieren vergeleken, namelijk door het pensioen vanuit loondienst ook om te rekenen naar een vermogen. Dan zie je dat de meest zelfstandigen in Nederland het heel goed doen, beter dan mensen in loondienst. Er is in 2021 ook een update van die analyse geweest: https://www.cpb.nl/sites/...se-huishoudens-update.pdf

De analyse vind ik zelf heel bruikbaar, omdat je ook qua leeftijd en gezinssamenstelling goed kunt vergelijken met hoe je ten opzichte de rest van NL er voor staat.
Er zal hier ook een grote mate van causaliteit in zitten. Veel mensen kiezen alleen voor zelfstandige als dat een (veel) voordeliger optie is. Anders gaan of blijven ze in loondienst. En dan is het logisch dat zo'n onderzoek vervolgens bevestigt dat zelfstandigen gemiddeld voordeliger uit zijn. Maar dat betekent niet dat de keus voor zelfstandige voor iedereen (of voor de meerderheid) de beste keus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:44:
Je bent nooit 100% vrij Maar iedere keer als je tegen jezelf kan zeggen(volledig uit eigen vrije wil): dit heb ik niet nodig, of dit hoef ik niet te bezitten. Dan pas kan je tegen jezelf zeggen: nu ben ik een stukje vrijer.
Uiteraard niet 100% maar je kan wel streven naar een zo hoog mogelijk praktisch cijfers. :)
Aan theoretisch/filosofisch heb ik geen boodschap. Het is de praktijk die telt.
En zoals je zelf schrijft, hoe minder je in de praktijk afhankelijk bent van materialisme hoe vrijer je je kan bewegen.
Mijn spaargeld is bovendien een buffer die ik niet echt nodig heb. Verdwijnt het om welke reden dan ook dan is dat even spijtig maar meer ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Er zal hier ook een grote mate van causaliteit in zitten. Veel mensen kiezen alleen voor zelfstandige als dat een (veel) voordeliger optie is. Anders gaan of blijven ze in loondienst. En dan is het logisch dat zo'n onderzoek vervolgens bevestigt dat zelfstandigen gemiddeld voordeliger uit zijn. Maar dat betekent niet dat de keus voor zelfstandige voor iedereen (of voor de meerderheid) de beste keus is.
Het beeld wat er van zelfstandigen een beetje heerst is dat het uitgeknepen mensen zijn die hun pensioen en verzekeringen niet op orde en dus flinke financiële risico's lopen. Terwijl dat uit de cijfers totaal niet blijkt. Er is een klein groepje mensen die in verkapte loondienst werken en die worden uitgeknepen. Die halen het nieuws en enigszins terecht dat daar aandacht voor is. Maar verreweg de meeste zelfstandigen hebben het financiële gewoon goed voor elkaar.

Of je voor werken als zelfstandige of in loondienst kiest ligt aan heel veel factoren, waarvan financiële belangrijk zijn maar zeker niet de enige. Wat hier ook al terugkomt is de vrijheid die je hebt in je werk, waar dit in loondienst vaak (maar ook zeker niet altijd) stukken minder is. Ik denk niet dat zelfstandigen alleen naar de financiële kant kijken. Ik vermoed juist dat zelfstandigen wat meer opbouwen, juist omdat ze beter beseffen welke risico's ze financieel moeten afdekken. En niet zozeer omdat ze graag veel meer willen verdienen, want vele zelfstandigen doen werk dat ook prima in loondienst voor een baas kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
barbarbar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Maar verreweg de meeste zelfstandigen hebben het financiële gewoon goed voor elkaar.
Dénk je dit, of wéét je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Requiem19 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Dénk je dit, of wéét je dit?
Ik zou zeggen, lees de analyse van het cpb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
barbarbar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Ik zou zeggen, lees de analyse van het cpb...
Ik denk dat je het CBS bedoelt?

Als ik zelf zoek vind ik alleen onderstaande, maar die bedoel je denk ik niet? (precies dit laat zien waarom bronnen geven over absolute statements prettig is).

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-analyse-per-contracttype

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Ik denk niet dat zelfstandigen alleen naar de financiële kant kijken. Ik vermoed juist dat zelfstandigen wat meer opbouwen, juist omdat ze beter beseffen welke risico's ze financieel moeten afdekken. En niet zozeer omdat ze graag veel meer willen verdienen, want vele zelfstandigen doen werk dat ook prima in loondienst voor een baas kan.
Volgens mij is dat in andere woorden wat ik ook aangeef. Veel zelfstandigen doen werk dat ook prima in loondienst kan, maar dan tegen een betere vergoeding. Mede ter compensatie van de extra risico's die ze lopen en kosten die ze hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-08-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Als ik zelf zoek vind ik alleen onderstaande, maar die bedoel je denk ik niet? (precies dit laat zien waarom bronnen geven over absolute statements prettig is).

barbarbar in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ah, was al besproken - ik lees niet scherp genoeg mee kennelijk 🤐.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JEightyFive schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Bij velen heerst het imago van de timmerman zzp die iedere 3-4 jaar een nieuwe bus + BMW heeft en bij laagconjunctuur ineens hulp nodig heeft.

De interimmers die ik ken (hoge opleiding en ruime werkervaring) houden een gezonde buffer aan, die kunnen het prima enkele jaren uitzingen met spaargeld en altijd nog terug in loondienst. Ik ken iemand die zo'n 200k per jaar binnenharkt en met een 15 jaar oude auto naar kantoor komt _/-\o_

Je ziet ook aan de reacties hier precies wie er geschikt voor is en wie niet ;). Je bent ondernemer en daar kleven risico's aan. High risk, high reward. Na verloop van tijd bouw je vermogen op en worden risico's wat kleiner.

Voor mij persoonlijk geld dat ik op een soort tweesplising sta: veel directe collega's stromen door naar een manager functie, mij ligt dat niet zo omdat ik de inhoud veel te leuk vind , dan is interimmen een goede optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Requiem19 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

-

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 11-08-2023 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Alpina schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Leuk overzicht (y)

Wat betreft crypto, en dat lees ik hier eigenlijk best vaak. Is dat kopen omdat iedereen het koopt en toch maar iets van te bezitten? Ik ga in jouw geval uit van het 5de jaar dus 2021?

Dit was al na een parabolische stijging lees bullmarkt. Bitcoin (of Ethereum of desnoods andere crypto) koop je in een bearmarkt en verkoop je na een Bitcoin halving en de daaropvolgende stijging. Geen garantie dat het binnen dit en 2 jaar weer zo is maar na de voorgaande Bitcoin halvings was dit wel het geval:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meer om aan te geven dat veel mensen denken dat hier niet een soort van ‘plan’ of ‘logica’ achter zit ;)

Als de meeste mensen kopen omdat andere op dat moment kopen (wat waarschijnlijk dicht bij een top zal zijn) snap ik dat er wat wantrouwen rond het onderwerp crypto blijft bestaan.

In ieder geval knap dat je gewoon blijft holden en over 1 a 2 jaar (volgende halving ongeveer april 2024) nog eens kijken inderdaad.

De meeste mensen die rond de top kopen hebben vaak met dik verlies verkocht en komen weer kijken als ‘iedereen koopt’.

Dit was in 2017 en 2021 zo en hoogstwaarschijnlijk (niets is zeker) zal dit in 2025 weer zo zijn.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
[...]

Ik vermoed juist dat zelfstandigen wat meer opbouwen, juist omdat ze beter beseffen welke risico's ze financieel moeten afdekken. En niet zozeer omdat ze graag veel meer willen verdienen, want vele zelfstandigen doen werk dat ook prima in loondienst voor een baas kan.
Maar dat is je onderbuik. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik een paar zelfstandigen die gewoon bewust meer risico willen lopen, maar ook wat onwetenden. Sprak er laatst nog eentje: 'ik zet genoeg opzij dat ik met mijn pensioen ongeveer een ton beschikbaar heb, dat zal wel genoeg zijn toch?'. :X

Dat is ook vast geen goede afspiegeling hoor, maar de verdeling zal niet zo zwart/wit zijn als jij 'm voorstelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pannencouque op 12-08-2023 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ColeJ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Dat hoop je maar, dat je je pensioenpot op je 67e mag gebruiken. Misschien is het tegen die tijd wel 75? Ook hoop je maar dat de belastingschijven van een AOW gerechtigde lager blijft dan een niet AOW gerechtigde. Ik beleg ook voor mijn pensioen bij BND maar ik blijf het een inflexibele onbetrouwbare pot geld vinden waar ik niet bij kan als ik dat wil.
Onzekerheden heb je ook met je eigen beleggingen. Als de aanwinstvermogens belasting wordt ingevoerd dan moet je waarschijnlijk ook meer belasting betalen dan nu. Daarnaast weet je ook niet wat inflatie gaat doen.
En wie weet gaat de AOW in de toekomst minder of niet mee met de inflatie indexering.

Allemaal onzekerheden waar je wat aan kan doen zolang je werkt en extra vermogen kan opbouwen.
Dat de pensioenleeftijd omhoog gaat dat is heel goed mogelijk, maar naar 75? De hoogste leeftijd nu is dat die in 1998 geboren is pas met 70 met pensioen mag gaan. Nu is 45 jaar in de toekomst kjiken natuurljik moeiljik.

Het punt is wel dat je voor jezelf moet afvragen hoeveel vermogen/zekerheid je wilt hebben. Je kan bijvoorbeeld inschatten dat je een x tal jaar eerder met pensioen wilt gaan en dit gat opvult en daarnaast nog je pensioengat gaat opvullen.
Of je kan extra geld opzij leggen voor extra noodgevallen en pleziertjes (vakanties, hobbies, etc).

Maar of het verstandig is om door te werken totdat je je pensioengerechtigde leeftijd hebt behaald en bijvoorbeeld 2 miljoen aan vermogen hebt klaar liggen? je gezondheid is ook heel wat waard.
En minder stress te hebben door eerder met pensioen te gaan of minder te gaan werken is ook heel wat waard.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 12-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Wat tegenwicht aan de ZZP: na jaren als ZZP-er ben ik weer in loondienst gegaan bij een van mijn klanten. In ruil voor een relatief hoog salaris, ontslagbescherming, pensioenopbouw en verzekering tegen "ziek worden" lever ik een deel van het ZZP tarief in.Ik krijg er echter wel veel voor terug, als ZZP'er bouwde ik geen pensioen op (komt later wel dacht ik) en had ik een dure AOV.

Het is dus een een hele persoonlijke keuze en hangt voornamelijk af van of je een goed contract kunt krijgen in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor degenen hier zonder ZZP-ervaring, wat noem je in deze een goed contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:51:
[...]
De interimmers die ik ken (hoge opleiding en ruime werkervaring) houden een gezonde buffer aan, die kunnen het prima enkele jaren uitzingen met spaargeld en altijd nog terug in loondienst. Ik ken iemand die zo'n 200k per jaar binnenharkt en met een 15 jaar oude auto naar kantoor komt _/-\o_
...
Voor mij persoonlijk geld dat ik op een soort tweesplising sta: veel directe collega's stromen door naar een manager functie, mij ligt dat niet zo omdat ik de inhoud veel te leuk vind , dan is interimmen een goede optie.
Als je op de inhoud wil blijven en voldoende 'gewicht' hebt aan unieke kennis en ervaring (ook bij meerdere werkgevers), en daarmee voor sommigen 'onmisbaar' bent, dan is zelfstandige worden een prima keus. En dan kun je inderdaad (afhankelijk van de sector) flink verdienen. Maar vaak is die 'onmisbaarheid' wel tijdelijk. Bedenk goed hoe toekomstbestendig jouw kennis en ervaring is.

Tegelijk is de keus voor zelfstandige ook geen onomkeerbare keus. En kun je later alsnog weer in loondienst gaan. Maar dan moet je op dat moment natuurlijk nog wel aantrekkelijk zijn voor werkgevers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ferr9 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:25:
Wat tegenwicht aan de ZZP: na jaren als ZZP-er ben ik weer in loondienst gegaan bij een van mijn klanten. In ruil voor een relatief hoog salaris, ontslagbescherming, pensioenopbouw en verzekering tegen "ziek worden" lever ik een deel van het ZZP tarief in.Ik krijg er echter wel veel voor terug, als ZZP'er bouwde ik geen pensioen op (komt later wel dacht ik) en had ik een dure AOV.

Het is dus een een hele persoonlijke keuze en hangt voornamelijk af van of je een goed contract kunt krijgen in loondienst.
Maar aan de andere kant, loondienst is ook een soort van schijnzekerheid. De drive om genoeg op te bouwen is bij veel mensen simpelweg niet aanwezig, waardoor men bij een crisis ook wel een probleem heeft.
Als ik om economische redenen ontslagen word is mijn uitkering 40k per jaar voor 2 jaar, dat is minder dan de helft wat ik nu verdien.. Omgerekend ongeveer een half jaar zzpen. Daarna kom je als zzper en ex-loondienst in de bijstand volgens mij? Dus zijn je rechten gelijk.

Als zzper houd je daar (meer) rekening mee. Ook ga ik ervan uit dat een zzper makkelijker weer aan een vaste baan kan komen, meer diverse ervaring.

Als je dus een goed vergelijk wil maken moet je dus rekening houden met die 40k (bruto!) en 2 jaar lang, dat is netto 60k ofzo. Voor een zzper is dat niet zo bar veel.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:49:
Hangt natuurlijk ook af van wat je belangrijk vindt...

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zr40 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:49:
Waar je tijdens je actieve jaren comfortabel van kan leven en nog iets opzij kan leggen om te beleggen voor later?
Wanneer je dat wil uitgedrukt zien in euro zal dat - ook hier weer - voor iedereen een ander bedrag opleveren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Je wijkt helemaal af van het topic.
Crypto is puur gokwerk en heeft dus niks te maken met FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ik zou niet iemand adviseren om een groot percentage van hun portfolio in crypto te houden. Maar crypto is tegenwoordig zo groot in marktwaarde dat het eigenlijk niet meer te negeren valt. Zeker BTC en ETH zijn zo groot dat het waarschijnlijk nooit meer weggaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:31
Mwoh. Als ik morgen alles op 7 zet bij de roulette en ik ben in 1 klap FO kom ik het waarschijnlijk toch wel melden hier. Ook al raad ik dan misschien anderen niet aan om hetzelfde te doen.

Op dezelfde manier vinden veel mensen die niets met FO doen de aandelenmarkt puur gokwerk. Immers, morgen kunnen je aandeeltjes wel 10% minder waard zijn. Wie wil dat nou? Gewoon stug doorsparen, dan raak je het tenminste niet kwijt.

Laten we het erop houden dat dit topic niet is om de diepte in te gaan over crypto, want daar is een compleet subforum voor. Maar dat het "niks te maken heeft met FO" is ook te boud. Ook hele riskante investeringen kunnen gewoon onderdeel zijn van je strategie...
Blik1984 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:52:
Ik zou niet iemand adviseren om een groot percentage van hun portfolio in crypto te houden. Maar crypto is tegenwoordig zo groot in marktwaarde dat het eigenlijk niet meer te negeren valt. Zeker BTC en ETH zijn zo groot dat het waarschijnlijk nooit meer weggaat.
...maar dit gaat dan ook weer te ver. Zelfs als je de glazen bol even weglegt, waarom zou de grootte van een markt moeten dicteren waarin investeringen gedaan worden? Hele volksstammen zweren bij goud als onderdeel van hun portfolio, anderen zien daar absoluut het nut niet van in. Hoeveel geld er al in iets geïnvesteerd is door anderen is hooguit een factor in de beslissing om er al dan niet zelf wat mee te doen, maar het kan niet leidend zijn.

Je kunt crypto prima negeren. Of je daarmee een beter of een slechter portfolio hebt is een tweede, maar het idee dat als er maar heel veel geld in iets gepompt wordt dat jij het dan ook moet doen is een non sequitur. Om een parallel te trekken met aandelen: als de aandelenmarkten gigantisch op hun bek gaan kun je dat "niet negeren" in de zin dat er ook hele grote economische gevolgen aan geknoopt zullen zijn, maar dan nog wil dat niet zeggen dat de gemiddelde persoon dus belegd moet zijn. Als je rendement wil zien en FO nastreeft is het een ander verhaal, maar dan nog is het je eigen keuze hoeveel rendement en hoeveel risico je dan wil, en crypto zal voor heel veel mensen een brug te ver zijn qua risico. Dat is zo of er nu 100 euro of 100 triljoen triljard euro in zit.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ipv crypto of, in mijn ogen, anderszins hoog risico spul zoals wat individuele aandelen heb ik hier een tijdje terug mijn 10% NT Small-Cap en 10% NT Emerging Markets de deur uit gedaan en vervangen door RobecoSAM Smart Energy Equitie en het Fidelity Funds Global Technology Fund.

Waarom? Het RobecoSAM Smart Energy Equities fonds omdat ik geloof in de energietransitie en dat daarmee bovengemiddeld rendement mee valt te behalen en Fidelity Funds Global Technology Fund omdat het tech is (heeft denk ik sowieso de toekomst) en het een meer 'global' fonds is dan de standaard tech georiënteerde fondsen die voor US stocks in de portfolio hebben.

Of het slim is geen idee maar het maakt ook maar 20% van mijn aandelen (en daarmee van de totale FO pot) uit. De 10% SC en 10% EM fondsen 'om maar te spreiden' hadden wat mij betreft geen meerwaarde tov NT World.

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 12-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 19:53
Crypto heeft geen onderliggende waarde, dat maakt het een product met een wat andere plaats in je portfolio dan aandelen/obligaties/spaargeld/etc. De meeste bedrijven trekken kapitaal aan (obligaties), boeken winst en keren dat als dividend uit (aandelen). Daarnaast heeft het bedrijf zelf een waarde, omdat het winst kan genereren en o.a. bezittingen heeft.

Uiteindelijk zijn crypto's speculatieve munten, er zit geen onderliggende waarde in. Je kunt echter wel een hoop rendement missen als je geen crypto hebt en rendement is een belangrijk onderdeel van FIRE. Ik zou echter niemand aanraden om veel in crypto te investeren, puur omdat het een speculatief product is, zonder intrinsieke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kwam zojuist dit artikel tegen. Stipt wel een paar punten aan die hier ook vaker besproken worden. En toch krijg ik een allergische reactie op de term 'movement' / beweging.
While these entrepreneurs say they now feel a sense of joy and freedom, they also grapple with feelings of emptiness and anxiety, due to the seemingly limitless possibilities that lie ahead.

https://fortune.com/2023/...personal-finance-success/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MneoreJ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

[...]

...maar dit gaat dan ook weer te ver. Zelfs als je de glazen bol even weglegt, waarom zou de grootte van een markt moeten dicteren waarin investeringen gedaan worden? Hele volksstammen zweren bij goud als onderdeel van hun portfolio, anderen zien daar absoluut het nut niet van in. Hoeveel geld er al in iets geïnvesteerd is door anderen is hooguit een factor in de beslissing om er al dan niet zelf wat mee te doen, maar het kan niet leidend zijn.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel dus helemaal niet dat je in crypto moet zitten. Ik bedoel dat je het niet kunt negeren als een optie als route richting FO, als een mogelijk onderdeel van je portefeuille

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:50
@Blik1984 ik ben op weg naar FO en negeer cryptomunten totaal. Dus het kan zeker wel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
RichieB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:33:
@Blik1984 ik ben op weg naar FO en negeer cryptomunten totaal. Dus het kan zeker wel.
En dat is prima, ik negeer obligaties en edelmetaal ook volledig. Maar dat betekent niet dat het niet in iemand z’n portfolio kan zitten.

Ik had het woord negeren misschien niet moeten gebruiken…

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 12-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is net als meedoen aan de loterij, je kan het niet negeren als een optie als route richting FO.

Helpt het je waarschijnlijk richting FO? Is het verstandig? Dat is niet te zeggen vooraf. Maar misschien heb je wel geluk :)

Ik persoonlijk doe daar niet aan mee (crypto niet en loterij niet). Ik vind het persoonlijk alleen verstandig om te investeren in zaken die een positieve intrinsieke waarde hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

En, na alle reacties onder je post nog steeds deze mening :? Ik ben het in ieder geval niet met je eens ;) (en dat hoeft ook niet!)
Naar mijn mening heeft het wel degelijk wat te maken met FO, aangezien er al velen (deels) FO door crypto geworden zijn, alleen dat al maakt het van toepassing (en ook veel verliezers, dat is waar).
Maar die verliezers heb je ook in aandelen (panicselling bij een stevige correctie is niet anders)

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 12-08-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blik1984 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel dus helemaal niet dat je in crypto moet zitten. Ik bedoel dat je het niet kunt negeren als een optie als route richting FO, als een mogelijk onderdeel van je portefeuille
Of het ny crypto, obligaties, aandelen, ETF's, beleggingsfondsen, Opties, futures of whatever is, je kan er altijd in investeren. Alleen wel op een verantwoorde manier.
Zelf heb ik ook crypto trackers gekocht. Dit vertegenwoordigd momenteel circa 2% van mijn portofolio.
En die laat ik zo staan.

Wel zie je met crypto dat het steeds minder hard gaat wat betreft stijgingen en dalingen. Ook wel logisch, in het begin kende niemand crypto. Als je er dan vroeg bij bent moet de meute nog komen en dan kan het hard gaan. Nu is crypto redelijk bekend.
Pagina: 1 ... 151 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.