Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:53:
[...]

[...]

Ik lees dit soort berichten vaker, blijkbaar gaat iedereen er zo maar vanuit dat het inkomen navenant stijgt. Dat is niet gegarandeerd. Er zal zeker opwaartse druk zijn op de lonen door inflatie, maar dat je er zomaar even 10+% bij krijgt, is geen gegeven.
Nog erger, de kans op een inkomstendaling is reëel. Werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, persoonlijke ellende (scheiding, burnout).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:53:
[...]

[...]

Ik lees dit soort berichten vaker, blijkbaar gaat iedereen er zo maar vanuit dat het inkomen navenant stijgt. Dat is niet gegarandeerd. Er zal zeker opwaartse druk zijn op de lonen door inflatie, maar dat je er zomaar even 10+% bij krijgt, is geen gegeven.
Afgelopen week mijn jaarlijkse gesprek gehad. Door overperformance van mijzelf en het bedrijf een hele mooie salaris verhoging gekregen (meer dan 10% erbij) en ook nog een bijna dubbele bonus en bijna dubbele hoeveelheid aandelen.

Dit helpt wel enorm met het versnellen van mijn FO reis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Torgo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Afgelopen week mijn jaarlijkse gesprek gehad. Door overperformance van mijzelf en het bedrijf een hele mooie salaris verhoging gekregen (meer dan 10% erbij) en ook nog een bijna dubbele bonus en bijna dubbele hoeveelheid aandelen.

Dit helpt wel enorm met het versnellen van mijn FO reis.
Tuurlijk, kom maar door met je anekdotische verhalen. Leuk voor jou, maar nogmaals: het is niet gegarandeerd dat je inkomen lekker mee blijft stijgen met (tenminste) de inflatie. Mensen die onder een CAO vallen, krijgen er gemiddeld een whopping 3,2% bij en gaan er dus effectief 6% op achteruit. Zit je dan met je lening/hypotheek van 5 ton, die gewoon nog steeds 5 ton is en geen cent minder.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Tuurlijk, kom maar door met je anekdotische verhalen. Leuk voor jou, maar nogmaals: het is niet gegarandeerd dat je inkomen lekker mee blijft stijgen met (tenminste) de inflatie. Mensen die onder een CAO vallen, krijgen er gemiddeld een whopping 3,2% bij en gaan er dus effectief 6% op achteruit. Zit je dan met je lening/hypotheek van 5 ton, die gewoon nog steeds 5 ton is en geen cent minder.
Het was niet zozeer een reactie op jou om je verhaal te bevestigen/ontkrachten, was meer een quote omdat het onderwerp gerelateerd is en ik hier altijd update over de status van mijn FO reis. Misschien had ik je beter niet kunnen quoten. 🙂

PS: Mensen die onder een CAO vallen, krijgen er gemiddeld een whopping 3,2% bij en gaan er dus effectief 6% op achteruit

Dat is ook alleen maar waar bij een spaarquote van 0%. Bij een spaarquote van 50% zal de inflatie ook maar voor 50% impact hebben op je uitgaven en ziet het plaatje er alweer anders uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Torgo op 18-02-2023 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:03
Valorian schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:06:
Waar ik zelf wel benieuwd naar ben als huizenbezitter is of de renovatiekosten van mijn jaren ‘20 (van de vorig eeeuw) tussenwoning niet zo hard duurder blijven worden door inflatie dat ik er niet tegenop kan sparen. Met de kennis van nu had ik misschien het beste 2 jaar geleden mijn hypotheek kunnen ophogen met 50-100k tegen minimale rente, en een enorme verbouwing/renovatie kunnen opstarten. Maar mijn onderbuik stuurde toch aan op “beter nog even doorsparen, dan het zelf bekostigen en schuld laag houden voor ultieme flexibiliteit”. Nu betwijfel ik alleen of mijn spaargeld ooit voldoende gaat worden, want kosten voor verbouwingen en renovatie stijgen de pan uit. Echt zorgen maak ik mij overigens niet, ook zonder verbouwing/renovatie kan ik hier prima nog lang vooruit, maar qua financieel handige keuzes ben ik wel gaan twijfelen aan mijn “zo lang de lasten zo laag mogelijk zijn doe ik weinig verkeerd”-strategie.
Dat was inderdaad handiger geweest. Maar op dit moment is het misschien juist handig om even te wachten tot de klad in de bouw en in de verbouw komt. Dan kunnen de prijzen wel eens weer omlaag gaan.

Overigens tellen bij een renovatie niet alleen de financiële kosten en baten, maar telt vooral ook het (eerder) kunnen genieten van de verbeteringen in de woning. Ik zou vooral kijken in hoeverre je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:05
Blik1984 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:49:
Hoe groot is de kans dat er in 20 jaar niks met je loon gebeurt? Zelfs als je aan het einde van een schaal zit krijg je vaak nog uiteindelijk een inflatieverhoging.

20 jaar is enorm lang, het modale inkomen is in 20 jaar met ongeveer 50% gestegen van 25k naar 37.5k
Ik kan vanalles bedenken, maar daar gaat het niet om.
Het gaat er om dat je het zuiver houdt.
'Inflatie eet mijn schuld op' en 'mijn loon stijgt door inflatie correctie' klinkt als 2x winnen, maar het is beide natuurlijk dezelfde kant van de medaille.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:10:
Mensen die onder een CAO vallen, krijgen er gemiddeld een whopping 3,2% bij en gaan er dus effectief 6% op achteruit.
Eens met je punt hoor, maar wel nuance dat de 3.2% stijging de inflatie correctie is, daarbovenop zijn nog periodieken en schaalverandering mogelijk (maar zeker niet gegarandeerd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:10
assje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:35:
[...]

@Tommie12 zijn getallen:
  • Opportunity cost (rendement): 7%
  • Lening rentepercentage: 1,4%
Of het nou om 20k of gemiddeld over de looptijd om 10k gaat; de verhouding (ratio) blijft 5,6% kosten voor iedere euro uit eigen geld.
Om hier nog even op terug te komen. Deze getallen suggereren dat je bij een lening van €20k en een looptijd van 5 jaar 5,6%*20k*5= €5.600 voordeel hebt als je de €20k niet onttrekt aan je investering maar leent. Dat klopt echter om meerdere redenen niet. Allereerst moet je de 7% rendement over 20k rekenen en de 1,4% rente over 10k (gemiddelde schuld gedurende de looptijd). Daarbij geldt voor je 7% rendement het rente op rente effect en dat geldt niet voor de rente die je op de lening betaalt. Je kunt deze percentages dus niet 1:1 van elkaar aftrekken. Het voordeel lijkt, als je wel met deze zaken rekening houdt, nog groter:

De 20k is na 5 jaar met 7% rendement gegroeid tot €28.051 en de betaalde rente is €700. Rendement is dan dus €7.351 (i.p.v. €5.600).

Echter.... een lening van €20k voor 5 jaar levert een maandelijkse termijn op van €345,- Dat geld kun je in het leenscenario niet investeren, maar houd je in het niet-leen scenario over en kun je dus wel investeren. Doe je dat voor 60 maanden met hetzelfde rendement van 7% dan heb je na 5 jaar een potje van €24.701,-

Het niet-leen scenario kost je dan dus €3.350 t.o.v. het leenscenario. Nog steeds substantieel geld, maar ook substantieel minder dan op basis van de 5,6% die je voorstelde.

Reken je dit door met meer realistische percentages voor de aanschaf van een auto (5,5% rente b.v.) dan komen de 2 scenario's nog veel dichter bij elkaar te liggen. Het wordt dan serieus de vraag of het kleine beetje dat het oplevert opweegt tegen de nadelen van een lening.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 22:34
Torgo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Dat is ook alleen maar waar bij een spaarquote van 0%. Bij een spaarquote van 50% zal de inflatie ook maar voor 50% impact hebben op je uitgaven en ziet het plaatje er alweer anders uit.
Hier heb ik ook over na zitten denken, maar wat je spaart is in principe bedoeld voor toekomstige consumptie, inflatie vertaalt zich ook in een hoger benodigd doelbedrag, wat je met je spaarquote wil opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:33
Blik1984 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:49:
Hoe groot is de kans dat er in 20 jaar niks met je loon gebeurt? Zelfs als je aan het einde van een schaal zit krijg je vaak nog uiteindelijk een inflatieverhoging.

20 jaar is enorm lang, het modale inkomen is in 20 jaar met ongeveer 50% gestegen van 25k naar 37.5k
Dit topic streeft FO na, grote kans dat veel mensen niet verwachten nog 20 jaar te werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Dat was inderdaad handiger geweest. Maar op dit moment is het misschien juist handig om even te wachten tot de klad in de bouw en in de verbouw komt. Dan kunnen de prijzen wel eens weer omlaag gaan.

Overigens tellen bij een renovatie niet alleen de financiële kosten en baten, maar telt vooral ook het (eerder) kunnen genieten van de verbeteringen in de woning. Ik zou vooral kijken in hoeverre je daar behoefte aan hebt.
Ja dat is waar. Ik hoop de komende jaren veel te kunnen sparen en dat dan tegelijkertijd alles wat tot rust komt qua prijzen voor verbouwingen. Verder eens wat betreft dat laatste, meer comfort en daar zelf van kunnen genieten heeft ook veel waarde. Het blijft een beetje kip-ei voor mij wat dat betreft. Heb ik (echt) meer ruimte nodig? Nee. Maar zou ik er een goede invulling voor vinden als het er is: ja 😅. Overigens heeft de energietransitie mij ook doen beseffen dat ik misschien beter een paar hele grondige dingen kan doen straks dan tussentijds lappen met klein grut. Dus niet: veel gedoe en vloer isoleren terwijl kruipruimte nauwelijks toegankelijk is. Wel: sparen en vervolgens hele vloer eruit en vervangen door schuimbeton comfortvloer. Etc. Voordeel is dat ik in mijn eentje ben, en buiten de deur werk waardoor energielasten laag zijn , ondanks matige isolatie. Dat betekent in praktijk dat het me niet veel geld kost als ik niets doe voorlopig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:38
Lonen stijgen is ook in goede stabiele tijden geen garantie, loonmatiging is jarenlang de norm geweest.

Lenen is altijd een kwestie van de berekeningen op dat moment maken, en de afweging maken hoeveel je wil interen op je liquide vermogen.

Dat heeft ook weer te maken met het eigen risico profiel.

Lenen kan zonder meer erg handig zijn om liquide middelen vrij te houden. Het is simpel weg spelen met tijd en risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58
klaaas schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:54:
Dat klopt echter om meerdere redenen niet. Allereerst moet je de 7% rendement over 20k rekenen en de 1,4% rente over 10k (gemiddelde schuld gedurende de looptijd).
Je mist dus volledig het punt, het gaat niet om het bedrag maat het percentage, de rest is ruis. Laat ik het simpeler zeggen; het verschil (volgens de aangenomen waarden) is 5,6% over iedere euro uitstaande lening. Hoeveel die lening dan precies is en hoe dat verandert is secundair. Ga voor het gedachteexperiment anders uit van een aflossingsvrije lening....

Sowieso zinloos dit tot achter de komma uit te werken op basis van verwachtingen. Het is vooral een overweging/inschatting van risico.
Reken je dit door met meer realistische percentages voor de aanschaf van een auto (5,5% rente b.v.) dan komen de 2 scenario's nog veel dichter bij elkaar te liggen. Het wordt dan serieus de vraag of het kleine beetje dat het oplevert opweegt tegen de nadelen van een lening.
In België is lenen volgens mij wat goedkoper. Hoe dan ook, persoonlijk zou ik een lening van >3% niet snel overwegen. Mijn risicotolerantie is wellicht lager.

Maar, of die lening dan is voor een woning, verduurzaming, een auto of mijn part een televisie maakt me dan weer niets uit. In de praktijk wordt een lening met gelijke voorwaarden voor verschillende doeleinden echter vaak heel anders beoordeeld; dat is wat mij betreft irrationeel.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 18-02-2023 15:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:41
@assje Veel mensen bekijken financiering geïsoleerd, terwijl je dit vaak op totaalniveau moet bekijken. Dus op het totaal van bezittingen en schulden. In combinatie met rentepercentage, risico tolerantie en met een schuin oog waarvoor het wordt aangeschaft.

Bij een auto, zou ik eerst op de TCO focussen en daarna zou ik de aanschaf absoluut financieren met een lening bij een rentepercentage lager dan zeg 3%. Die 3% zou je kunnen duiden als mijn risicotolerantie; met een lening van 3% durf ik met de niet uitgegeven gelden te gaan beleggen (hoger verwacht rendement, maar ook hoger risico). De oorzaak zit in het feit dat momenteel minder dan 50% van mijn bezittingen is gefinancierd met leningen en dat de financiering van een auto met een lage rente makkelijk erbij kan.

Bij een investering in zonnepanelen idem dito. Hier zou ik eerst focussen op terugverdientijd. Hier kun je zelfs een businesscase maken waarin de IRR met defensieve aannames wordt afgezet tegen het rentepercentage van de duurzaamheidslening. De beslissing op zichzelf om te gaan lenen is echter weer afhankelijk van je totale schuldpositie en risicotolerantie. Immers bij hoge schulden en/of een laag eigen vermogen kan dit risicovol zijn. Om die reden zie je mensen soms geen duurzaamheidslening met lage rente (nobrainer) aangaan, omdat de totale financiële positie helaas niet goed genoeg is. Of omdat risico tolerantie erg laag is.

Ergo, lenen kan - op de juiste manier toegepast - een prima optie zijn. Extra lenen als er al heel veel geleend is en/of lenen tegen een hele hoge rente is meestal niet raadzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
assje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Je mist dus volledig het punt, het gaat niet om het bedrag maat het percentage, de rest is ruis. Laat ik het simpeler zeggen; het verschil (volgens de aangenomen waarden) is 5,6% over iedere euro uitstaande lening. Hoeveel die lening dan precies is en hoe dat verandert is secundair. Ga voor het gedachteexperiment anders uit van een aflossingsvrije lening....
Aflossingsvrije leningen bestaan niet. Hooguit verschilt het moment van aflossing. Als je 2 financiële scenario's vergelijkt kun je zo'n belangrijk aspect niet buiten beschouwing laten. En daarnaast negeer je dan nog steeds het rente op rente effect. Zoals ik hierboven heb laten zien is dat op een 5 jaars lening toch redelijk substantieel.
Sowieso zinloos dit tot achter de komma uit te werken op basis van verwachtingen. Het is vooral een overweging/inschatting van risico.
Dat klopt maar dan moeten je uitgangspunten wel kloppen. Mezelf rijk rekenen ben ik ook goed in, maar de realiteit is weerbarstig ;)

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Spuit 11 reporting.

Ik heb na 2 jaar maar eens mijn financiële administratie/overzicht bijgewerkt in Portfolio Performance, ik wilde het overzicht graag met jullie delen. Gelukkig is de PDF / CSV import functionaliteit in de afgelopen 2 jaar flink verbeterd, zodat de overzichten uit ING betaalrekeningen en DeGiro een stuk makkelijker bij te houden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrXv4UVuWPXIHwHLyfzBvyGJMV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBC3xlsNQTy1I05u2xeagpFN.jpg?f=fotoalbum_large
De returns zijn in jaarlijkse TTWROR (True Time Weighted Rate of Return).

De onderste cijfers gaan over de hele periode vanaf 2010 tot nu toe, waarbij ik pas vanaf 2015 ben begonnen met beleggen.
Als ik alleen vanaf 2015 erbij pak, dan zijn dit de statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tk33JfRjdkNn_Wt-xU0zj1qMtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFo2XvWJ9KIaVxpsRaQyhXdv.jpg?f=user_large.

In een notendop, ik begon met IWDA voor ~70% vermogen, toen 2 jaar later overgestapt naar VXUS+VTI en voor 100% vermogen, sinds 2018 alleen maar VWRL bijgekomen, en 1,5 jaar geleden alle VWRL en deel van VTI verkocht (voor 33% van mijn vermogen) voor aankoop huis en het herbalanceren van de aandelenportfolio (VTI groeide harder dan VXUS).
'Rendement' van het huis en/of bijhouden van het vermogen dat vastzit in het huis doe ik voor nu even niet, het is bovendien niet alleen van mij.

Volgende stap is weer te beginnen met investeren in aandelen, want sinds ik het huis kocht 1,5 aar geleden heb ik persoonlijk geen aandeel meer gekocht, en heb ik ~16% van mijn vermogen in cash staan, wat ik weer wil terugbrengen naar ~10%. Ik wil alleen geen VWRL meer aankopen, maar twijfel nog of ik ING (huisbank) + NT zal doen (wat we ook al doen voor ons gezamenlijke spaardoel voor een nieuwe keuken over 5 jaar), of moeilijker ga doen met UB+ACTIAM enzo.... Ergens weet ik dat ik het mezelf erg moeilijk maak in mijn optimalisatiedrang (lees: perfectiedrang), en mezelf dan in de voeten schiet met uitstelgedrag en inactiviteit.

[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 19-02-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58
klaaas schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:16:
En daarnaast negeer je dan nog steeds het rente op rente effect. Zoals ik hierboven heb laten zien is dat op een 5 jaars lening toch redelijk substantieel.
Je maakt het te moeilijk, rente op tente geldt voor alle opties. Iets abstracter denken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
assje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Je maakt het te moeilijk, rente op tente geldt voor alle opties. Iets abstracter denken.
Bij rente die je over een lening betaalt is geen sprake van rente op rente. 1 van de redenen waarom je die 2 percentages m.i. niet van elkaar af kunt trekken.

Misschien maak ik het wel ingewikkelder, maar de vraag is m.i. allereerst of het correct is. Op basis van jouw 5,6% kom ik in het rekenvoorbeeld op een voordeel van €5.600 voor de leenoptie. Neem ik alle variabelen mee dan kom ik op een voordeel van €3.350. Dat is een verschil van 40%. Dan is uitgaan van 5,6% toch niet eens een ruwe benadering te noemen?

Wellicht dat ik een denk- of rekenfout maak, maar geef dan maar aan waar die zit. Leer ik ook weer wat.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:32
Orangelights23 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Een lening aangaan wordt dankzij inflatie op den duur goedkoper ja, maar het ziet als gratis geld klopt niet. 5 ton nu is over 20 jaar in verhouding nog meer 4 ton, bijvoorbeeld.
Gemiddeld gesproken wordt alles 2 keer zo duur na 20 jaar. 5 Ton schuld is dan te vergeljiken met 2,5 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
klaaas schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Aflossingsvrije leningen bestaan niet. Hooguit verschilt het moment van aflossing. Als je 2 financiële scenario's vergelijkt kun je zo'n belangrijk aspect niet buiten beschouwing laten. En daarnaast negeer je dan nog steeds het rente op rente effect. Zoals ik hierboven heb laten zien is dat op een 5 jaars lening toch redelijk substantieel.
Euh aflossingsvrije hypotheek kan nog steeds hoor. Kom je weliswaar niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:57
phantom09 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Gemiddeld gesproken wordt alles 2 keer zo duur na 20 jaar. 5 Ton schuld is dan te vergeljiken met 2,5 ton.
Een ding heb ik geleerd: dat klopt niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:05
Dat zou neerkomen op een jaarlijkse inflatie van ongeveer 3,5% Dat is een stuk hoger dan de ECB nastreeft.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
phantom09 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Euh aflossingsvrije hypotheek kan nog steeds hoor. Kom je weliswaar niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek.
Dat noemen we een aflossingsvrije hypotheek, maar dat is het natuurlijk niet.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-09 18:09
[...]

Alleen als aan de inkomstenkant ook een verdubbeling plaats heeft gevonden.
Je zit immers niet alleen met de objectieve waarde van de schuld zelf (waarbij mogelijk 5 ton in 2043 dezelfde waarde heeft als 2,5 ton nu), maar ook met (meerdere) variabelen aan de inkomstenkant en verdere uitgaven van de persoon zelf en hoe zwaar de hypotheek binnen diegene's inkomsten én budget erop drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Orangelights23 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Een ding heb ik geleerd: dat klopt niets van.
Het is niet exact, het is ongeveer.

https://themoney.co/nl/wh...n-over-the-last-20-years/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:53
[...]

De gemiddelde inflatie is in Nederland de afgelopen 10 jaar circa 1.7% geweest. Met dat inflatie percentage is het na 20 jaar dan nog altijd een equivalent van circa 355k nu.

Maar buiten dat om, is dit alles natuurlijk ook relatief t.o.v. je inkomen. Dat wil zeggen, de schuld verdwijnt niet. Stel, je betaalt niets af, dan is het i.v.m. 20 jaar geleden natuurlijk nog steeds 5 ton. En indien je inkomen ook niet gewijzigd zou zijn, dan is de zwaarte van de hypotheek voor jouw persoonlijke situatie niet veranderd.

Oftewel, indien jij een baan hebt waarbij je loon niet in gelijke verhouding met inflatie meestijgt, gaat de vlieger van effectieve 'halvering' van de hypotheek met 20 jaar niet op. Jouw graduele mindering in koopkracht staat dit dan namelijk niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 12:19
[...]

Je schuld daalt niet door inflatie.

Het aandeel van de (hypotheek) schuld t.o.v. je inkomsten kan wel lager worden als je inkomen stijgt door inflatie correcties of carrière stappen.

Maar je inkomen kan natuurlijk ook dalen omdat je minder gaat werken of kiest voor een leukere baan die minder goed betaald. In dat geval stijgt je schuld niet, maar wordt het wel een hoger percentage van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 12:19

[ Voor 63% gewijzigd door helloitsme op 21-02-2023 05:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
Kunnen we stoppen met de inflatie discussie? Op basis van voorgaande pagina’s begrijpen veel mensen klaarblijkelijk niet wat dit is, en zien lenen als gratis geld. 8)7

Laatst mijn maandelijkse inlet verhoogd naar 2K per maand. Voelt heel fijn om het totaal belegde vermogen hard te zien stijgen. Ik krijg per jaar ook een mooie bonus waar ik in eerste instantie minimaal 50% van wilde inleggen, maar toch besloten om dit uit te geven aan leuke herinneringen en avonturen. Dit najaar met mijn gezin voor 4 weken naar Nieuw Zeeland, kijk er naar uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
Orangelights23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:00:
Kunnen we stoppen met de inflatie discussie? Op basis van voorgaande pagina’s begrijpen veel mensen klaarblijkelijk niet wat dit is, en zien lenen als gratis geld. 8)7

Laatst mijn maandelijkse inlet verhoogd naar 2K per maand. Voelt heel fijn om het totaal belegde vermogen hard te zien stijgen. Ik krijg per jaar ook een mooie bonus waar ik in eerste instantie minimaal 50% van wilde inleggen, maar toch besloten om dit uit te geven aan leuke herinneringen en avonturen. Dit najaar met mijn gezin voor 4 weken naar Nieuw Zeeland, kijk er naar uit :)
En om het dan maar naar FO te trekken.. waarom heb je besloten om daar niet 50% van te beleggen? Dit is precies de lifestyle inflatie waar we het altijd over hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09 21:43
R.van.M schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:40:
[...]

En om het dan maar naar FO te trekken.. waarom heb je besloten om daar niet 50% van te beleggen? Dit is precies de lifestyle inflatie waar we het altijd over hebben :)
Om er van te genieten en in het hier en nu te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
EnduronDon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Kortom, de conclusie is dan dus dat het FO streven minder belangrijk is dan initieel gedacht? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Requiem19 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Kortom, de conclusie is dan dus dat het FO streven minder belangrijk is dan initieel gedacht? ;)
En je kan alleen genieten als je je hele bonus uitgeeft ;)

Maar lijkt mij overigens wel een bijzondere ervaring 4 weken naar NZ. Dat is ook wat waard. De kunst zit denk ik in de balans, en bij een inleg van 2k per maand inleggen ben je aardig op weg. Als je dit 15 jaar volhoudt krijg je een mooie portefeuille. Als je echter ook nog 50% van de bonus inlegt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
EnduronDon schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Dat mag niet. Je had ook op de Veluwe kunnen staan.

Zonder gekkigheid, wij maken tegenwoordig ook wat meer reizen, maar onze spaarquote blijft stabiel en stijgt wellicht zelfs :P enorm luxeprobleem, maar ik merk dat onze smaak aan reizen, restaurants, activiteiten niet veranderd is. En dat we bepaalde zaken het geld nog steeds niet waard vinden (zoals dure hotels).

'The boring middle' qua financiën lijkt dus definitief bereikt te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
R.van.M schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Omdat zowel mijn vrouw als ik nu al met 50 jaar met pensioen kunnen en ik ook wil genieten :) Lifestyle inflatie doe ik niet aan (zo zwak ben ik gelukkig niet ;) ), ik heb ongeveer dezelfde uitgaven als toen ik aanzienlijk minder verdiende en zowel mijn vrouw als ik hebben zeer weinig persoonlijke uitgaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
Requiem19 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Laat mensen toch keuzes maken.
FO is niet voor iedereen even belangrijk, en niet iedereen gaat er even ver in om de laatste euro te besparen en te beleggen. (en ik doe dat ook niet)

Ik geef mooie bedragen aan mijn kinderen als ze een huis kopen, dat zou me makkelijk 5-6 jaar vroeger FO maken, en ik geef soms ook mooi geld uit aan reizen. Dat is mijn keuze, mijn passie, daar werk ik voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tommie12 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Laat mensen toch keuzes maken.
FO is niet voor iedereen even belangrijk, en niet iedereen gaat er even ver in om de laatste euro te besparen en te beleggen. (en ik doe dat ook niet)

Ik geef mooie bedragen aan mijn kinderen als ze een huis kopen, dat zou me makkelijk 5-6 jaar vroeger FO maken, en ik geef soms ook mooi geld uit aan reizen. Dat is mijn keuze, mijn passie, daar werk ik voor.
Ik laat mensen ook keuzes maken, niet gelijk boos worden ;).

Ik vind het interessant om te zien dat iemand in zijn FO reis juist tot de conclusie komt dat er een evenwicht moet zijn tussen focussen op de toekomst en leven in het nu.

Daar zit geen waardeoordeel van mij aanvast, alleen maar leerzaam om te zien dat je gaandeweg de FO reis misschien juist wel beseft dat niet alles in het teken moet staan van FO.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:05
Keuzes maken mag -- is verplicht zelfs -- maar als je ze hier meldt moeten het wel de juiste keuzes zijn, anders word je genadeloos afgefakkeld. Dit volgt uit de twee principes die je moet eren: 1) imiteer niet de levensstijl van anderen maar ontdek waar je zelf gelukkig van wordt en 2) kraak de levensstijl van anderen af omdat goedkeuring (impliciet of expliciet) een ontkenning is van de juistheid van je eigen keuzes.

( :+ )

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Ik sta er wel een beetje hetzelfde in. We beleggen gezamenlijk netjes €3k per maand en lossen €1.5k per maand aan hypotheek af, in grote aankopen en kleine dingen proberen we prijsbewust te zijn, maar op zaken als vakanties etc. bezuinigen we niet omdat we dat veel te belangrijk vinden om op te bezuinigen. Met daarbij dus ook de gedachte in ons achterhoofd dat we op maandelijkse basis een spaarquote hebben waar we zeer tevreden mee zijn.

FO-streven is er in allerlei smaken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Mesque schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:01:
Ik sta er wel een beetje hetzelfde in. We beleggen gezamenlijk netjes €3k per maand en lossen €1.5k per maand aan hypotheek af, in grote aankopen en kleine dingen proberen we prijsbewust te zijn, maar op zaken als vakanties etc. bezuinigen we niet omdat we dat veel te belangrijk vinden om op te bezuinigen. Met daarbij dus ook de gedachte in ons achterhoofd dat we op maandelijkse basis een spaarquote hebben waar we zeer tevreden mee zijn.

Dit soort inleg kan natuurlijk alleen als je ook bovengemiddeld goed verdient.

Je keuzes hangen ook voor een groot deel af van de mogelijkheden die je hebt qua verdiencapaciteit (en deels ook in keuzes in zaken als woning (bijvoorbeeld bewust voor een goedkopere woning gaan om zo de maandlasten te verlagen etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
"Bezuinigen" is typisch ook zo'n woord dat in theorie neutraal is maar in de praktijk heel anders gebruikt wordt. Het heeft automatisch de nare bijsmaak van "we zouden liever meer geld uitgeven, maar het kan niet want het moet ergens anders naartoe" in tegenstelling tot wat het zou moeten zijn voor FO -- "we zouden meer geld kunnen uitgeven, maar dat doen we niet want daar wordt het voor ons niet beter van".

Of je minder geld uitgeeft aan iets zou dan ook niet zozeer moeten gaan om of het belangrijk is, maar of je er dan wel of niet op achteruit gaat op een manier die voor jou niet meer acceptabel is. Dat kan eventueel ook betekenen dat je eens een keer wat moet proberen en een risico moet nemen om te zien of zo'n "bezuiniging" misschien niet gewoon prima bevalt. Doe je dat nooit omdat iets "belangrijk" is en het "natuurlijk" een achteruitgang is om niet X uit te geven dan kom je daar misschien niet achter. Let wel, ik zeg misschien -- ik hoef niet in een natgeregend tentje in het bos te liggen om te weten dat dat niet mijn idee is van een leuke vakantie. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-09 19:51
Ach, ook ik ben met FO bezig maar niet zo "hard" als dat sommige hier zijn. Heb er al teveel om zien vallen die niet eens van hun FO "pot" kunnen genieten. Spaar geen centen maar goede momenten zijn ook leuke tegeltjes, zit ook een deel waarheid in. Die reis naar NZ ga je nooit meer vergeten met het gezin, wat een avontuur! Jaloers :)

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 21-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Ik denk dat FO nastreven met een soort finishlijn niet zo nuttig is. Want het gevaar bestaat dat je een te enge focus hebt. En dan als je de finish over bent zoiets krijgt als wat nu?

FO geeft ruimte om je tijd in te delen met activiteiten die jij wil ondernemen. De sleutel is weten wat dat is.

Is dat nu die wereldreis van 2 jaar ? Doen. Even een sabbatical na een hectische periode? Doen.

Het leven is veranderlijk, de mens ook , als persoon maak je groei door. Wat 10 jaar geleden leuk leek is nu niets meer voor je en andersom.

Verandering houdt het ook interessant, uitdagingen ook. En FO geeft financiële ruimte om tijd te kopen.

Er is geen verkeerde beslissing als het een goed overwogen beslissing is van het gebruik van je tijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is maar net hoe je tegen FO aankijkt. Laat je alles liggen tot je FO bent want FO asap gaat boven alles. De obsessie: deze aankoop kost mij X maanden later met FO gaan is mij te boekhoudkundig naar het geheel kijken. Want wie garandeert je hoe lang je hebt te genieten van FO zijn?

Het is wat ik vooral bij opa/oma zag. Ja later als ik met pensioen ben dan ga ik XYZ doen. Want FO door goede pensioenopbouw, AOW, eigen spaarpot. Zijn ze met pensioen: ouderdom komt met gebreken en dat lijstje aan leuke dingen doen is echt niet afgevinkt. Ik snap de keuze om XYZ naar voren te halen om ze nu te doen. En juist als je de luxe hebt dat je FO kunt worden (niet iedereen houdt zich bezig met budgetteren) zou ik het spreiden.

Nieuw Zeeland staat ook op mijn lijstje en ga ik in april/mei doen. Slaat 1 maand spaarvermogen aan deuk in mijn FO opbouw zo je wil. Want ik heb een sloot aan vakantie uren ingezet. Die 1 maand minder sparen nu kan ik wel lijden. En nu kan ik bovendien genieten van een beetje actieve vakantie. Zo'n trip ga ik niet uitstellen tot ik 50-60 jaar ben en FO. Onderuit lui op een strandstoel zulke vakanties kan prima als je geen puf meer hebt voor de actievere dingen.

Ik ga rond mijn 50e echt niet terugkijken en denken goh had ik 1 maand meer gespaard want dan was ik op mijn 49e en then some FO. Verder is het effectiever om je terugkerende vaste lasten beperkt te houden zodat je genoeg financiële ruimte hebt om een dure vakantie überhaupt te kunnen doen zonder problemen. Liever goedkoop met boodschappen doen en op rondreis dan 3x zoveel kwijt aan boodschappen en die rondreis niet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Joosie200 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:38:
Het is maar net hoe je tegen FO aankijkt. Laat je alles liggen tot je FO bent want FO asap gaat boven alles. De obsessie: deze aankoop kost mij X maanden later met FO gaan is mij te boekhoudkundig naar het geheel kijken. Want wie garandeert je hoe lang je hebt te genieten van FO zijn?
Niemand, maar dat maakt zo'n analyse nog niet minder relevant. Dat is vooral handig voor "gewoontes" die je ongemerkt heel veel kosten en te weinig "opleveren" in termen van geluk om het waard te zijn. Het klassieke voorbeeld is iedere dag koffie halen bij de Starbucks: fijn zo'n luxe bakkie troost, maar als je hierdoor letterlijk jaren later pas FO bent, is het het dan waard? Als je daar niet eens bij stil staat kun je ongemerkt veel verspillen.

Voor individuele aankopen hoef je dat eigenlijk niet te doen, want met dezelfde analyse kun je uitvissen dat zo'n eenmalige deuk in je budget bijna geen effect heeft op je FO, ook niet als het veel is. Pas als je een uitgave herhaalt kan het erin gaan hakken, ook als het klein is, en dan is het de moeite waard om te bekijken. Lijkt een wereldreis je superleuk? Gewoon doen dan. Wil je ieder jaar op wereldreis? Ja, dan moet je er misschien iets kritischer naar kijken.
Ik ga rond mijn 50e echt niet terugkijken en denken goh had ik 1 maand meer gespaard want dan was ik op mijn 49e en then some FO. Verder is het effectiever om je terugkerende vaste lasten beperkt te houden zodat je genoeg financiële ruimte hebt om een dure vakantie überhaupt te kunnen doen zonder problemen. Liever goedkoop met boodschappen doen en op rondreis dan 3x zoveel kwijt aan boodschappen en die rondreis niet kunnen doen.
Precies dit dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik laat mensen ook keuzes maken, niet gelijk boos worden ;).

Ik vind het interessant om te zien dat iemand in zijn FO reis juist tot de conclusie komt dat er een evenwicht moet zijn tussen focussen op de toekomst en leven in het nu.

Daar zit geen waardeoordeel van mij aanvast, alleen maar leerzaam om te zien dat je gaandeweg de FO reis misschien juist wel beseft dat niet alles in het teken moet staan van FO.
Maar is er dan iemand hier die ooit anders heeft beweerd? Volgens mij is het altijd al geweest: Bezuinig op de dingen waar je toch niet gelukkiger van wordt. Of denk iig erover na of het het geld voor je waard is. Dat betekent geen Audi kopen als het alleen is omdat de buurman er ook één heeft. Maar als jij dol op die auto bent en er echt gelukkiger van wordt, en hem kan betalen, by all means, koop hem.

Iedereen die geen enkele lifestyle inflatie heeft woont dus nog in zijn/haar studentenkamer / bij zijn/haar ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Sissors schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Maar is er dan iemand hier die ooit anders heeft beweerd? Volgens mij is het altijd al geweest: Bezuinig op de dingen waar je toch niet gelukkiger van wordt. Of denk iig erover na of het het geld voor je waard is. Dat betekend geen Audi kopen als het alleen is omdat de buurman er ook één heeft. Maar als jij dol op die auto bent en er echt gelukkiger van wordt, en hem kan betalen, by all means, koop hem.

Iedereen die geen enkele lifestyle inflatie heeft woont dus nog in zijn/haar studentenkamer / bij zijn/haar ouders.
Je was me net voor.

Build the life you want, then save for it

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Maar is er dan iemand hier die ooit anders heeft beweerd? Volgens mij is het altijd al geweest: Bezuinig op de dingen waar je toch niet gelukkiger van wordt. Of denk iig erover na of het het geld voor je waard is. Dat betekent geen Audi kopen als het alleen is omdat de buurman er ook één heeft. Maar als jij dol op die auto bent en er echt gelukkiger van wordt, en hem kan betalen, by all means, koop hem.

Volgens mij begon dit gesprek bij iemand die (relatief) minder dan eerst inlegde voor het FO doel en juist bewust meer uitgaf aan ervaringen in het nu.

Dat is dus een shift in het denken over FO, waarbij je de balans iets meer de ene kant op laat gaan dan je eerst deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:07
Orangelights23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:00:

Iemand die een 8)7 bij zijn tekst moet. Dan heb ik altijd het idee dat diegene het niet begrijpt. Of een soort tunnelvisie... of onervaren/onwetend. Ja voor mij en anderen die wel rationeel met kapitaal kunnen omgaan, is lenen tegen 2% bij een inflatie van 8% een quasi synoniem voor gratis geld wat het in absolute zin natuurlijk niet is. *knip* sneren moge achterwege blijven. Vervolgposts ook verwijderd

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 21-02-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
*knip* hou het vriendelijk en constructief, zonder te sneren

[ Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 21-02-2023 14:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:35
<knip> Laat dat, het is hier geen huiskamer.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 21-02-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
MneoreJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:49:
[...]Wil je ieder jaar op wereldreis? Ja, dan moet je er misschien iets kritischer naar kijken.
[...]
Ja, als je dat wil doen ben je permanent aan het reizen. Dat kun je doen nadat je fo bent geworden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Ja, als je dat wil doen ben je permanent aan het reizen. Dat kun je doen nadat je fo bent geworden :+.
Mits je het dan nog kunt.

Dat is altijd een lastig punt binnen FO. Er zijn dingen die je wel kunt als je jonger bent, maar niet - of moeilijker - als je ouder bent. En die je dus liever niet uitstelt.

(En dan gaat het niet alleen om fysiek niet meer kunnen, maar het kan ook zijn dat je bv graag iets met je kinderen wilt doen op een leeftijd waarop het voor hen handig is en extra veel toegevoegde waarde biedt. Dan kan uitstel ook ongewenst zijn.)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 12:37
Ik gooi hem er nog eens in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Atd1LKCuaWhpAhsog_cutYiitqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbBap7jN0plgdDRKo84Tg4ZD.png?f=fotoalbum_large

Het is geen YOLO, maar YODO (you only DIE once). Leven doe je elke dag, en op de weg naar FO moet je wel zorgen dat je er ook van geniet. Dit naar ieders eigen invulling natuurlijk (iedereen wordt van andere dingen blij), maar genoeg opmerkingen helaas al in eerdere posts over voorbeelden van mensen die de eindstreep te vroeg haalden. Alles uitstellen tot je (vroeg)pensioen is niet aan te bevelen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:54
Leuk, plaatjes zonder schaal. Dan kan iedereen zijn eigen beelden er op projecteren en is het voor iedereen waar.

Als student had ik niet veel budget nodig om geweldige 'experiences' te beleven (wat vooral neerkwam op: mooie belevenissen samen met anderen). Als werkende oudere (ben inmiddels 50+) kan ik wel een helicopter huren om me bovenop een gletsjer af te zetten, maar ik vermoed dat ik de studenten-ski-vakantie uiteindelijk toch gaver ga vinden.

En daarnaast is mijn conditie nu een stuk beter dan toen ik begin 30 was.

Mijn 2-cents: het optimum is altijd nu. Vroeger is voorbij en morgen bestaat nog niet. Wanneer je spaart, dan moet je nu genieten van een verwachting en het veilige gevoel. Wanneer je meer geniet van een uitgave tbv een belevenis nu, dan het genot van de verwachting & veiligheid straks, dan moet je je geld uitgeven. Nuts-optimalisatie. En omdat mijn stelregel ook geen schaal heeft, is hij ook voor iedereen waar ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Highland schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:22:

Mijn 2-cents: het optimum is altijd nu. Vroeger is voorbij en morgen bestaat nog niet.
Dat is lang niet voor alles waar. Bijvoorbeeld als je kinderen hebt en die wat van de wereld wilt laten zien, dan kun je bepaalde dingen juist bewust uitstellen tot ze de leeftijd hebben dat ik iets bij ze blijft hangen. Of je kunt met sommige zaken bewust wachten tot de kinderen het huis uit zijn, omdat je dan makkelijker op een willekeurig moment buiten de schoolvakanties er op uit kunt.

Of je kunt juist het idee hebben dat je misschien 'ooit' kinderen wilt, terwijl je daar nu nog niet aan toe bent.

Er kunnen dus een hoop zaken zijn waarvoor 'nu' helemaal niet het optimum is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Er bestaat inderdaad niet zoiets als een absoluut optimum of dat het zwart wit is nu of later. Wat mij erg helpt zijn :
1. Alles wat klein is in termen van geld maar me nu veel plezier of voldoening geeft doe ik in principe behalve als ik een goede reden heb om het niet te doen.
2. Regelmatig - in mijn geval 2x per jaar - kijk ik wat uitgebreider terug en vooruit om voor mezelf te beoordelen of ik een goede balans gevonden heb. Daarbij is de eerste vraag of ik met voldoening terug kijk naar de afgelopen periode en wat ik zou kunnen veranderen het komend half jaar om mijn geluk te verbeteren. Natuurlijk zijn er vervolgens afwegingen tussen nu en later maar het begint wel bij je geluk nu.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Mits je het dan nog kunt.

Dat is altijd een lastig punt binnen FO. Er zijn dingen die je wel kunt als je jonger bent, maar niet - of moeilijker - als je ouder bent. En die je dus liever niet uitstelt.

(En dan gaat het niet alleen om fysiek niet meer kunnen, maar het kan ook zijn dat je bv graag iets met je kinderen wilt doen op een leeftijd waarop het voor hen handig is en extra veel toegevoegde waarde biedt. Dan kan uitstel ook ongewenst zijn.)
Ik heb hier even over nagedacht en ik denk dat we precies om wat je hier aan geeft, regelmatig verschillende meningen of houdingen zien hoe mensen hiermee omgaan:
1) mensen voor wie het lastig is om op hele jonge leeftijd FO te worden, simpelweg omdat het inkomen onvoldoende is (en lastig is om te verhogen en/of minder uit te geven) om minimaal 50% te kunnen sparen. Deze mensen kunnen ook met een spaar ratio van 20 of 30% echt wel een flink bedrag sparen en ook wel b.v.10 a 15 jaar eerder met pensioen gaan dan de AOW leeftijd. Maar omdat er natuurlijk ook best wel een kans is dat je dan al niet meer gezond bent of erger, kiezen deze mensen er (terecht?) voor om eerder bepaalde dingen te doen die wellicht niet helpen om FO te worden, maar die heb je dan in ieder geval maar gedaan.
2) De andere groep zijn mensen die wel in staat zijn om (makelijk) 60%+ te sparen. Deze mensen kunnen al met b.v. 40-45 jaar FO zijn. Voor hen is de kans dat ze die wereldreis niet meer kunnen maken vanwege een slechte gezondheid niet zo heel groot, ze zijn tenslotte nog relatief jong als ze FO zijn. Voor deze groep is het makkelijker om iets een relatief korte tijd uit te stellen omdat ze daarna nog tijd genoeg hebben om dingen te doen (met waarschijnlijk een goede gezondheid).

Eigenlijk hebben mensen in groep 1 het daarmee veel lastiger, dan moet je regelmatig afwegen wat de juiste balans is en dat ook nog veel lang volhouden. Na zoveel jaar in de boring middle lijkt het maar of je niet echt vooruit komt en vraag je je af of je dan inderdaad toch maar niet nu al X of Y moet doen.

Uiteraard zijn er veel gradaties, maar door deze verschillende posities beoordelen mensen situaties anders. Uiteraard heel logisch en misschien heeft deze post weinig toegevoegde waarde voor anderen :+, maar voor mijzelf had ik er eigenlijk nooit zo over nagedacht omdat ik altijd meer vanuit de 2de groep heb gedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij beide "scenario's" kijk je nu alleen naar de financiële kant en de vermindering van je fysieke mogelijkheden vanwege het ouder worden. Terwijl er in beide gevallen dus juist ook andere redenen kunnen zijn om dingen nú te willen doen. En die redenen kunnen nu juist behoorlijk belangrijk zijn in de afweging om ergens wel of niet nu voor te kiezen.

Op de vorige pagina was er bijvoorbeeld best veel kritiek op iemand die ervoor koos om dit najaar met het gezin een reis in Nieuw Zeeland te gaan maken. Terwijl er juist goede redenen kunnen zijn om dat op bepaalde momenten in je leven te doen. Om dat in het goede jaargetijde te kunnen, zul je buiten de schoolvakanties willen gaan. En 'moet' dat ofwel als de kinderen nog niet naar school zijn, ofwel als je kinderen niet meer op een opleiding zitten, maar ook zelf (nog) geen gezin hebben. Dan zit je dus met beperkte tijdsintervallen waarop het 'kan'. En vind ik het juist goed dat je dat 'nu' doet.

Zelfde kun je hebben met bv het krijgen van kinderen en het opvoeden van kinderen. Dat zijn dingen die je niet tot later kunt uitstellen. Het is dan dus niet echt een keus of je het eerder of later wilt doen, het is nu of nooit. En daar kun je ook je keuzes op baseren. Variërend van kleine aanpassingen, zoals een dag minder gaan werken (en daarmee veel later werk-onafhankelijk worden) tot ingrijpender keuzes, zoals je leven 'anders' inrichten omdat je met je gezin in een heel andere leefomgeving wilt wonen.

Ik vind het belangrijke van (de reis naar) FO nu juist dat je die keuzes kúnt maken. Dat je die reis naar Nieuw Zeeland kunt maken zonder dat je op een houtje moet bijten, of zonder problemen een dag minder kunt gaan werken, dát maakt je in mijn ogen echt financieel onafhankelijk. En is in mijn optiek veel belangrijker dan of je nou wel of niet op moment X 'werk-onafhankelijk' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[b]Rubbergrover1 in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"Rubbergrover1 schreef ....Terwijl er in beide gevallen dus juist ook andere redenen kunnen zijn om dingen nú te willen doen.
Uiteraard zullen er altijd van dat soort overwegingen zijn. Maar nog steeds denk ik dat als je heel jong FO bent dat er meer ook nog makkelijk te doen is nadat je FO bent. Simpelweg omdat de tijd die het duurt voor je FO bent veel korter is, dus zijn er ook minder specifieke tijdsgebonden zaken die perse in die 10-15 jaar tijdsinterval moeten gebeuren omdat het daarna niet meer kan.
.... zul je buiten de schoolvakanties willen gaan. En 'moet' dat ofwel als de kinderen nog niet naar school zijn, ofwel als je kinderen niet meer op een opleiding zitten...
Dit is niet een heel goed voorbeeld want je kunt ook reizen met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Dat het makelijk en legaal mogelijk is, dat weet ik want dat doen we nu zelf :+. Je moet alleen wel administratief een paar zaken regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 23-09 13:10
rube schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Uiteraard zullen er altijd van dat soort overwegingen zijn. Maar nog steeds denk ik dat als je heel jong FO bent dat er meer ook nog makkelijk te doen is nadat je FO bent. Simpelweg omdat de tijd die het duurt voor je FO bent veel korter is, dus zijn er ook minder specifieke tijdsgebonden zaken die perse in die 10-15 jaar tijdsinterval moeten gebeuren omdat het daarna niet meer kan.

[...]

Dit is niet een heel goed voorbeeld want je kunt ook reizen met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Dat het makelijk en legaal mogelijk is, dat weet ik want dat doen we nu zelf :+. Je moet alleen wel administratief een paar zaken regelen.
Kun je een link geven met info daarover? Beide ouders in loondienst... Want als je ondernemer bent is daarin wel één en ander mogelijk. Wellicht een beetje off topic maar valt wel binnen de redenen waarom heel veel mensen minder financieel afhankelijk willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Remco d schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:35:
[...]
Kun je een link geven met info daarover? Beide ouders in loondienst... Want als je ondernemer bent is daarin wel één en ander mogelijk. Wellicht een beetje off topic maar valt wel binnen de redenen waarom heel veel mensen minder financieel afhankelijk willen worden.
Mijn punt was meer richting de leerplicht, niet een werkgever (want ik ging ervan uit dat je dan al fo bent en dat makkelijk kunt oplossen door ontslag nemen, sabbatical, werken op afstand).
Leerplicht: les op afstand of uitschrijven uit Nederland (volgens de regels) zodat leerplicht niet meer van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Ging mij ook over leerplicht. 10 dagen mits aantoonbaar geen twee weken vrij in de schoolvakanties is wat ik kan vinden.

Uitschrijven uit Nederland klinkt best heftig tenzij je daadwerkelijk gaat emigreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Remco d schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:47:
Uitschrijven uit Nederland klinkt best heftig tenzij je daadwerkelijk gaat emigreren?
Valt wel mee. Als je 8 maanden weg gaat uit Nederland ben je verplicht je uit te schrijven. Maar als je binnen 12 maanden van plan bent om terug te komen ben je voor de sociale verzekeringsbank en de belastingdienst een "gewone" Nederlander zonder dat er iets aan de hand is. Maar de leerplicht vervalt wel want je bent niet ingeschreven. Alleen voor andere verzekeringen moet je wat regelen, want die vervallen vaak automatisch als je je uitschrijft uit Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:54
Of de route die ik laatst hoorde: gezin ging voor 3/4 maanden in Nieuw-Zeeland wonen, de schoolgaande kinderen gingen in die tijd daar naar school.

Zoals de man vertelde: van die periode kan het gezin nog van week tot week herinneren wat ze gedaan hadden, doordat het zo'n intens avontuur was. Van zijn werkende jaren zijn de werkweken een blur geworden waarvan niet veel bijzonders te herinneren was.

Ik vind het bewonderenswaardig hoe hij met zijn gezin dat (en nog veel meer) heeft weten te organiseren, de eerlijkheid voor mijn eigen situatie is dat mijn vrouw en ik nooit de energie hebben/hadden kunnen opbrengen voor dat soort avonturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Highland schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:04:
Ik vind het bewonderenswaardig hoe hij met zijn gezin dat (en nog veel meer) heeft weten te organiseren, de eerlijkheid voor mijn eigen situatie is dat mijn vrouw en ik nooit de energie hebben/hadden kunnen opbrengen voor dat soort avonturen.
De vraag is ook in hoeverre het echt bij je past. Tuurlijk maak je fantastische herinneringen, maar je offert er mogelijk ook dingen voor op. Bij 3/4 maanden zal dat nog niet zo aan de orde zijn, maar bij vaker voor langere tijd weggaan krijgen je kinderen ook niet/minder de kans om hier vrienden te maken/onderhouden. Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd waren er weinig jaren die ik volledig had willen missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:36:
[...]

De vraag is ook in hoeverre het echt bij je past. Tuurlijk maak je fantastische herinneringen, maar je offert er mogelijk ook dingen voor op. Bij 3/4 maanden zal dat nog niet zo aan de orde zijn, maar bij vaker voor langere tijd weggaan krijgen je kinderen ook niet/minder de kans om hier vrienden te maken/onderhouden. Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd waren er weinig jaren die ik volledig had willen missen...
Dat dus. Ik had het in mijn post ook bewust over "buiten de schoolvakanties willen" en niet over moeten. Nog los van de vraag of je überhaupt meerdere maanden weg zou willen zijn. Het was meer in de context van een vakantie van een maand naar een plek waar de beste reistijd niet samenvalt met onze zomervakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 15:54
Een factor die nog niet genoemd is over het "voor of na FO leuke dingen doen" is de compound interest. Wat mij soms wel "spending anxiety" geeft is de wetenschap dat iedere euro die ik uitgeef dubbel moet terugverdienen aan het eind van de rit.
Als ik bijvoorbeeld in een compound interest calculator 1000 euro laat stijgen met 7% per jaar, is dat over 10 jaar verdubbeld. Dus iedere euro die ik nu niet uitgeef, is later dubbel of meer zo effectief. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 12:39
Bwana schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:11:
Een factor die nog niet genoemd is over het "voor of na FO leuke dingen doen" is de compound interest. Wat mij soms wel "spending anxiety" geeft is de wetenschap dat iedere euro die ik uitgeef dubbel moet terugverdienen aan het eind van de rit.
Als ik bijvoorbeeld in een compound interest calculator 1000 euro laat stijgen met 7% per jaar, is dat over 10 jaar verdubbeld. Dus iedere euro die ik nu niet uitgeef, is later dubbel of meer zo effectief. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Tja, je 50e verjaardag pas vieren op je 60e is een beetje lullig.

Wat je schetst is exact het dilemma dat je moet afwegen tussen nu en later. Dat is zo persoonlijk, en je moet daar gewoon een gezonde balans in vinden.
Dat kan niemand voor jou bepalen.
Ik pas mijn behoeften wel eens aan naar het budget. Als er een dikke bonus valt, of er is een goed beursjaar, dan kan de vakantie ook wat duurder worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:54
Wat mij betreft valt dat samen met het doel. Wil je gewoon zsm stoppen met werken en daarna sober leven zonder behoefte aan werk, wil je minimaal 5k per maand te besteden hebben of de mogelijkheid om eenvoudiger keuzes te maken of keuzemogelijkheden te creëren die voor anderen niet mogelijk zijn.

Als ik voor mezelf spreek dan hoef ik niet zsm met pensioen. Ik vind mn werk leuk en haal daar voldoening uit. Wat ik wel prettig zou vinden is om over 20 jaar wanneer de situatie geheid anders is dan nu eventueel de keuze hebben om te stoppen met werken of laagbetaald werk nemen. Ja, dat gaat makkelijker als ik nu niet die 1000 euro uitgeef. Het blijft echter wel koffiedik kijken of ik iets later ook nog kan en wil. Ik beleg in principe een vast bedrag waarmee ik verwacht over 20 jaar voldoende vermogen te hebben om op deze voet door te leven. Als ik geld "overhoud" dan mag dat op(met hetzelfde idee als altijd: vinden we het echt nuttig/leuk/mooi). Hoeft uiteraard niet.

Wat ik zelf prettig vind aan ons FO/FMA traject is dat we veel bewuster zijn geworden van wat ons gelukkig maakt en dat we veel bewuster bezig zijn met onze keuzes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:24
Je vergeet inflatie of een crisis. Zo is bier nu bijna twee keer zo duur als 10 jaar geleden.

Je moet nu én later genieten van het leven.

Als je een goed financieel plan hebt, dan eindig je met een bedrag zoals je had gepland. En dan reserveer je ook voor nu een bedrag om nu van te leven. Maak er geen probleem van om dat geld van nu gewoon op te maken. Hou je wel geld van dat potje over, dan is dat leuk voor later.

Probeer niet een dwangmatige krent te worden, je leeft maar één keer en geld isnmaar geld. Geluk, gezondheid, ervaring, tijd... allemaal niet te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik heb vooral het idee dat iets dat je op jonge leeftijd voor 1000 euro kost, over 10 jaar wellicht wel 2000 zou kunnen kosten. Niet alleen vanwege de inflatie, maar ook omdat je het dan misschien iets luxer en duurder wilt/moet. Bijvoorbeeld die eerder genoemde reis naar Nieuw Zeeland, die doe je nu misschien in 2-sterren hotels of een kleine bestelbus-camper, terwijl je die over 10 jaar misschien in een 4 sterren hotel wilt doen of in een luxere camper.

Daarnaast houd ik ook zeker rekening met de prijs en hoe die ligt in vergelijking met 'normaal'. Als iets wat je al een tijdje op je verlanglijstje hebt staan ineens in een aanbieding een stuk goedkoper is, dan is dat soms een mooie aanleiding om dat nu al te doen. Kan een leuke aanbieding van Coolblue zijn, maar kan ook een voordelige lastminute/vroegboek vakantie zijn. Zo zag ik een paar jaar geleden bv. een reis die we sowieso al wilden maken ineens ergens voor een prijs flink lager lag dan wat normaal was (en wat ook later niet meer terug kwam). Dat was een mooie aanleiding om op dat moment 'toe te slaan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

Bespaartipje voor mensen die nog niet in de laagste risicocategorie qua hypotheek zitten en waarbij de hypotheekverstrekker genoeg neemt met de WOZ waarde: onze WOZ is 28% gestegen.

Zat al in de laagste risicoklasse dus het er qua hypotheekrente zelf niets aan maar aangezien hij waarschijnlijk komend jaar weer met ~15% daalt kan het de moeite zijn de waarde van je huis dit jaar "vast" te zetten door je WOZ door te geven aan je hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
GG85 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:04:
Bespaartipje voor mensen die nog niet in de laagste risicocategorie qua hypotheek zitten en waarbij de hypotheekverstrekker genoeg neemt met de WOZ waarde: onze WOZ is 28% gestegen.

Zat al in de laagste risicoklasse dus het er qua hypotheekrente zelf niets aan maar aangezien hij waarschijnlijk komend jaar weer met ~15% daalt kan het de moeite zijn de waarde van je huis dit jaar "vast" te zetten door je WOZ door te geven aan je hypotheekverstrekker.
En mocht je nog geen bericht hebben gehad van de gemeente, de meeste WOZ waardes staan inmiddels op https://www.wozwaardeloket.nl/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55

Zenix

BOE!

Miin WOZ is met 106k gestegen, denk dat ik maar bezwaar ga maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wil je zeggen dat er op 1 januari 2022 geen sprake was van flink hogere huizenprijzen? :P

In mijn gemeente hebben ze het OZB tarief verlaagd zodat de veel hogere WOZ waarde niet leidt tot een veel hogere aanslag. Ik betaal dit jaar slechts 9% meer aan gemeentelijke belastingen terwijl de WOZ waarde met 39% is gestegen.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 25-02-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Zenix schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:08:
Holy cow. Hier +148K. Mijn WOZ is nu 74K boven de vraagprijs van het huis van de buren dat 100% identiek is en recent verkocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Torgo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Holy cow. Hier +148K. Mijn WOZ is nu 74K boven de vraagprijs van het huis van de buren dat 100% identiek is en recent verkocht is.
Daar zit wel een tijdsverschil tussen. Peildatum WOZ is 1 januari 2022. In de tussentijd is de hypotheekrente weer gestegen en de huizenmarkt weer wat afgekoeld.

De verkoopprijs (niet vraagprijs) van het huis van de buren kan je volgend jaar wel gebruiken als argument voor peildatum 1 januari 2023 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:38
Zr40 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:25:
[...]

De verkoopprijs (niet vraagprijs) van het huis van de buren kan je volgend jaar wel gebruiken als argument voor peildatum 1 januari 2023 :)
Alleen als dat huis in 2022 verkocht is. Verkopen na de peildatum kan je volgens mij niet meenemen in je argumentatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55

Zenix

BOE!

[...]

Hier ook huizen van buren verkocht op het hoogtepunt, maar met uitbouw en carport. Die ik niet heb. Mijn huis is bijna 4 ton en gaat om rijtjeswoning in Flevoland _/-\o_

Maar moet nog even alles doornemen, om te zien of het nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RichieB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:28:
[...]

Alleen als dat huis in 2022 verkocht is. Verkopen na de peildatum kan je volgens mij niet meenemen in je argumentatie.
Letterlijk genomen niet nee. Maar 'recent' klinkt als ergens in januari en die paar weken zullen vast geen significant verschil maken in de waardering.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Doe dat bezwaar maken svp zelf. Bel ze even en leg uit.

Die gratis bureau's zijn namelijk niet gratis. De gemeente mag deze betalen en zo mogen wij ze allemaal betalen. Terwijl als je een duidelijk verhaal hebt, deze bezwaren niet meer kansrijk zijn als die je zelf doet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op zich zegt dat niks. Als het maar 10% is valt het mee?

Mijne ging 14% omhoog, jaar ervoor nog 19%. Heb wel eens bezwaar gemaakt, is toen wel gehonoreerd maar jaar later trokken ze het weer omhoog en toen werd bezwaar afgewezen...
Cyberpope schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:58:
Doe dat bezwaar maken svp zelf. Bel ze even en leg uit.

Die gratis bureau's zijn namelijk niet gratis. De gemeente mag deze betalen en zo mogen wij ze allemaal betalen. Terwijl als je een duidelijk verhaal hebt, deze bezwaren niet meer kansrijk zijn als die je zelf doet.
Volgens mij is dit (de kosten van die talloze bureau's) ook gewoon onderdeel van de extreme verhogingen. Dom systeem eigenlijk.
Gezien de hoeveelheid reclame die erdoor gemaakt wordt zal het wel lucratieve business zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
[...]

Zodra het officieel bericht komt van de gemeente kun je zien waarmee ze vergeleken hebben en kun je zelf inschatten of dit reeel is.

Verder tip om geen gebruik te maken van woz bezwaar ratten maar gewoon zelf naar de gemeente gaan. Anders gaat veel van je gemeente belasting naar een dergelijk bureau, als iedereen dat doet, zal de gemeente toch ergens anders de belasting vandaan moeten halen...

edit: ik zie dat dit hierboven ook al vermeld werd :)

[ Voor 4% gewijzigd door coldasice op 26-02-2023 07:54 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Want? Je vind dat het niet klopt of je zou je huis er op 1-jan-2022 niet voor willen/kunnen verkopen?

Hier ook 136k er bij en dat resulteert in ~€50 meer belasting. Daar ga ik de gemeente (en daarmee de samenleving) niet op kosten jagen door bezwaar in te dienen tegen iets wat zeer waarchijnlijk een heel behoorlijke schatting(!) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daar zit wel een tijdsverschil tussen. Peildatum WOZ is 1 januari 2022. In de tussentijd is de hypotheekrente weer gestegen en de huizenmarkt weer wat afgekoeld.

Waarschijnlijk wordt dat huis van de buren volgend jaar ook als referentieobject gebruikt. En kun je dus ook goed zien hoeveel de werkelijke verkoopprijs was, en hoeveel dat van de vraagprijs afwijkt.

Bij ons was de werkelijke verkoopprijs van de drie referentieobjecten bijvoorbeeld 20% tot 30% hoger dan de vraagprijs zoals die op Funda stond. Gelukkig hebben ze de woz niet zo extreem verhoogd, is beperkt gebleven tot ongeveer 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 20:57
GG85 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Want? Je vind dat het niet klopt of je zou je huis er op 1-jan-2022 niet voor willen/kunnen verkopen?

Hier ook 136k er bij en dat resulteert in ~€50 meer belasting. Daar ga ik de gemeente (en daarmee de samenleving) niet op kosten jagen door bezwaar in te dienen tegen iets wat zeer waarchijnlijk een heel behoorlijke schatting(!) is.
Voor mij gold dit ook. Daarom snap ik ook niet die WOZ-reclames, waar halen ze hun winst vandaan als het zo marginaal is. Kennelijk zie ik iets over het hoofd.

Enfin. Nu mijn vraag m.b.t. tot FIRE. Door het nalaten van WOZ calibraties, scheelt dit dan significant veel? Of is dit echt te verwaarlozen door b.v. verkoop huis later, wat het uiteindelijk wegstreept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
GG85 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Hier hetzelfde. Beetje gestegen. Prima, no worries. Wil ik daarvoor echt bezwaar aantekenen? Echt geen zin in voor iets wat me tientjes per jaar oplevert. Enige andere optie is het via zo’n bureau te spelen maar dat zijn gewoon boeven en dat kost de gemeente veel geld, en dat geld gaan ze de komende jaren toch ergens vandaan moeten halen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Precies, en wat ik hierboven al schreef: als je geen NHG hebt en nog niet in de laagste risicoklasse zit kan je in veel gevallen deze 'WOZ piek' gebruiken als woningwaarde indicator bij je hypotheekverstrekker en daardoor potentieel een lagere rente krijgen.

Dat levert een stuk meer op dan bezwaar indienen.

Ofwel: koesteren die hoge WOZ voordat hij volgend jaar weer naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Zou ik bijzonder vinden. Mijn WOZ is 349K geworden terwijl een identieke woning van de buren eind 2022 is verkocht voor 340K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Mesque schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:01:

Makkelijk praten met zo'n inkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
BFmango schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Hier hetzelfde. Beetje gestegen. Prima, no worries. Wil ik daarvoor echt bezwaar aantekenen? Echt geen zin in voor iets wat me tientjes per jaar oplevert. Enige andere optie is het via zo’n bureau te spelen maar dat zijn gewoon boeven en dat kost de gemeente veel geld, en dat geld gaan ze de komende jaren toch ergens vandaan moeten halen…
Ik heb het een paar jaar geleden wel gedaan en toen leverde het me ook wat op. Schouwing en al gehad. Maar dat was ook onderbouwd én dus niet via zo'n discutabel bureautje.
Ethisch vind ik ook wel iets van iedereen die maar bezwaar maakt om het bezwaar maken en het dan uitbesteedt. Als ze het zelf zouden moeten betalen zouden ze het niet doen, maar nu de hele buurt meebetaalt aan hun bezwaar kan het ineens wel. :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
goodfella schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Voor mij gold dit ook. Daarom snap ik ook niet die WOZ-reclames, waar halen ze hun winst vandaan als het zo marginaal is. Kennelijk zie ik iets over het hoofd.
Bedrijven die het bezwaar voor je verzorgen mogen als ze in gelijk gesteld worden hun proceskosten (al snel duizenden euro’s) claimen bij de desbetreffende gemeente. Dus ook al is de “winst” voor jou als consument minimaal, voor hem kan het dan zeker uit. Zie ook bijv: https://www.rtlnieuws.nl/...g-woz-waarde-huis-bezwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Wat het belangrijkste is, is dat hetgeen je wil gaan doen met het geld ook echt dat is wat je wil doen. En veel zaken zijn tijdsgebonden.

Een tijd vrijaf nemen om een klim expeditie te doen gaat nu eenmaal makkelijker als je jong bent. Een wereldreis is eenvoudiger als je fysiek gezond bent. Maar het hoeft niet vrije tijd gerelateerd te zijn.

Een bedrijf opzetten is ook leuker als je er nog lang aan kan bouwen.

Er zijn zat mensen die dat soort zaken maar blijven uitstellen tot uiteindelijk na het pensioen en dan komt het er niet meer van. En je moet later ook nog maar halen.

Ik denk overigens dat mensen het dan toch niet belangrijk genoeg vinden om er echt werk van te maken. Het is dan meer een soort het zou leuk zijn als het een keer uitkomt.

Als je echt iets graag wil, maak een plan , zet het geld ervoor opzij en maak er een echt project van. En doe het.

Zo werkt het voor de meeste mensen die echt weten wat ze willen. En weet je dat niet, investeer tijd om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
Pannencouque schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Ik heb het een paar jaar geleden wel gedaan en toen leverde het me ook wat op. Schouwing en al gehad. Maar dat was ook onderbouwd én dus niet via zo'n discutabel bureautje.
Ethisch vind ik ook wel iets van iedereen die maar bezwaar maakt om het bezwaar maken en het dan uitbesteedt. Als ze het zelf zouden moeten betalen zouden ze het niet doen, maar nu de hele buurt meebetaalt aan hun bezwaar kan het ineens wel. :?
Wat is ethisch? Dat ik een plek heb gekocht om te wonen voor 300k en dat ik nu belasting betaal over een waarde van 600k? Ik zit niet te wachten op waardestijging, in een gezonde markt zou een huis gewoon afschrijven tot de grondprijs in x periode, of nog veel minder dan dat in geval van rijtje of 2 kapper omdat je er immers niet zomaar wat nieuws kan bouwen als de buurman niet meedoet.

Desalniettemin die bureaus dat klopt zeker niet, krijg altijd een vieze smaak in mijn mond alsof de eigenaren van zo'n bureau op de een of andere manier ook bij het maken van die regelgeving betrokken zijn geweest die hun verdienmodel mogelijk maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mesque
De hele discussie over WOZ waarde en malafide bureautjes is ook al hier gevoerd: Ervaringen met de WOZ waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Remco d schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Wat is ethisch? Dat ik een plek heb gekocht om te wonen voor 300k en dat ik nu belasting betaal over een waarde van 600k? Ik zit niet te wachten op waardestijging, in een gezonde markt zou een huis gewoon afschrijven tot de grondprijs in x periode, of nog veel minder dan dat in geval van rijtje of 2 kapper omdat je er immers niet zomaar wat nieuws kan bouwen als de buurman niet meedoet.
Tja. Dus als jij je woning gaat verkopen en de WOZ is x euro, maar de gemiddelde verkoopprijs x+100k dan geef jij die 100k aan de gemeente?

Mijn WOZ waarde is nu meer dan 2,5 keer het bedrag dat ik 8 jaar geleden voor mijn huis betaald heb . Ik ga dan niet moeilijk doen over meer belasting betalen, maar vooral blij zijn dat ik mega overwaarde heb (en een afgeloste hypotheek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
Pannencouque schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Makkelijk praten met zo'n inkomen...
Tja, dat is toch niet zo relevant verder in deze? Gaat mij erom dat zolang je een spaardoel bereikt waar je tevreden mee bent, de reis naar FO niet hoeft te betekenen dat je op alles hoeft te bezuinigen. Dat betekent natuurlijk onder aan de streep wellicht wel een paar jaar later FO dan je had kunnen zijn, maar ieder zijn eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
BFmango schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:59:
[...]

De WOZ wordt hier (Amsterdam) gebruikt voor de gecombineerde aanslag (gemeente belasting en afvalstoffenheffing) maar ook door het Waterschap. Sinds we dit huis hebben zijn we van een gecombineerde aanslag van zo’n 500 EUR pj naar nu 900+. Waterschapsbelasting is ook van zo’n 250 naar 500+ EUR pj gegaan.

Dus het is geen tientjes werk. :)

Je kan in Amsterdam gewoon bezwaar maken op de site van de belastingdienst zelf, ze hebben zelfs al een heel menu met redenen waarom je vindt dat de WOZ niet klopt.

Uiteindelijk zijn de belastingen veel harder gestegen dan de inflatie en is het ook apart dat belastingen omhoog gaan als de WOZ omhoog gaat. Eigenlijk hebben die twee niets met elkaar te maken, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
Torgo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:35:
[...]
Uiteindelijk zijn de belastingen veel harder gestegen dan de inflatie en is het ook apart dat belastingen omhoog gaan als de WOZ omhoog gaat. Eigenlijk hebben die twee niets met elkaar te maken, maar dat is een andere discussie.
Gemeentelijke belastingen gaan niet omhoog als de WOZ omhoog gaan. Als het budget van de gemeente hetzelfde is, en er is dus niet meer geld nodig is, zal het OZB percentage dalen als de gemiddelde WOZ waarden stijgen. Als er wel meer geld nodig is, zal je belasting hoe dan ook stijgen, is het niet via hogere WOZ waarden, dan zal het gebeuren via een verhoging van het OZB percentage.
Pagina: 1 ... 124 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.