Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
In de huidige situatie waarin we wel kunnen stellen dat de wereld op gebied van de auto er binnen 10 jaar heel anders uit zal zien is het inderdaad wel een plus dat je geld aan de kant hebt staan en daardoor op een rustige manier de evolutie kan overschouwen om dan een zo goed mogelijke beslissing te nemen over de aankoop van een nieuwe auto.

Ik zit zelf in de wereld van de elektriciteit en momenteel kan je wel stellen dat de evolutie naar elektrische mobiliteit echt wel in gang geschoten is.
Het lijkt wel of iedere werkgever momenteel bezig is met zonnepanelen en laadpalen.

Ook de connectie tussen mobiliteit en werk is interessant. Zeker in de krappe arbeidsmarkt.

Ik sprak onlangs een zaakvoerder van een klein bedrijf met enkele arbeiders in dienst. Die mensen komen nu elke dag met de fossiele auto naar het werk.
Die zaakvoerder was nu al aan het nadenken over hoe zijn werknemers binnen pakweg enkele jaren tot bij het bedrijf zullen geraken. Dat ze allemaal zelf een elektrische auto zullen kunnen kopen leek hem niet zo realistisch dus denkt hij er over na om zelf elektrische auto’s voor hen te kopen. Die dan zullen opladen overdag aan laadpalen op het bedrijf. Laadpalen die in het weekend publiek toegankelijk zijn voor de omwonenden omdat het bedrijf dan toch gesloten is en de zon ook wel schijnt in het weekend.

Waarbij dan nog het aspect komt dat de batterijen in die auto’s zullen kunnen gebruikt worden om de stroomprijzen te optimaliseren voor het bedrijf door te laden wanneer de stroom goedkoop is en batterijstroom terug te leveren aan het bedrijf op piekmomenten. Dus die auto's die stilstaan op de parking zijn op dat moment eigenlijk ook ’aan het werk’ in tegenstelling tot fossiele auto’s. Lijkt mij wel een interessante bedrijfsasset.

Kortom: binnen 10 jaar ziet onze wereld er weer anders uit en ik denk dat we dat tegen dan normaal zullen vinden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Tegen dan zal een electrische auto ook minder duur zijn dan een benzineauto.

Tenzij natuurlijk je vast houdt aan een auto die een rijbereik krijgt van 800 km en in 5 min vol moet zijn…. Wat niemand nodig heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
In dit specifieke geval ging het laaggeschoolde arbeiders. Het werk dat ze doen is geproduceerde onderdelen schoonmaken, slijpen,...

Mensen voor wie een gewone nieuwe auto, basismodelletje eigenlijk al moeilijk te betalen is.

Het is nog wel een tijdje wachten op tweedehands elektrische barrels.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Wozmro schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:57:

Het is nog wel een tijdje wachten op tweedehands elektrische barrels.
Klopt, alles gaat voor export als de de leasetermijnen afgelopen zijn.

• ColeJ
Playa del C. schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Als de meerijder wil delen in de kosten van de auto, dan heb je er zelf ook voordeel van. Win-Win voor jullie beiden en Win voor het milieu.
Zie je het al voor je, dat je een tikkie kriigt omdat je mee rijdt naar kantoor? Ik rij een vrij dure auto dus dat zal per kilometer ook een flink stuk hoger zijn dan de gebruikelijke 21 cent. Ik snap de gedachte van het meebetalen maar in de praktijk gaat dat hem, voor mij in ieder geval, niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ColeJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Zie je het al voor je, dat je een tikkie kriigt omdat je mee rijdt naar kantoor? Ik rij een vrij dure auto dus dat zal per kilometer ook een flink stuk hoger zijn dan de gebruikelijke 21 cent. Ik snap de gedachte van het meebetalen maar in de praktijk gaat dat hem, voor mij in ieder geval, niet worden.
Bij een bepaalde werkgever sponsorden ze carpoolen; ook de collega bijrijder kon de rit declareren en dan aan de bestuurder toewijzen.

Evenals speciale carpool parkeerplekken dichter bij kantoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:55

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hier ook een enorme hekel aan auto’s en zeker aan nieuwe auto’s. Wat een geldverspilling. Ik rij al 15 jaar met Ford Focus stations van max 2500 euro. Nooit gezeur mee gehad of noemenswaardige kosten.

Maar nu; gezin wordt zo groot dat ik naar een 7-zitter moest. 2e hands markt erg krap en ook aan de prijs. Je raadt het al wat ik gedaan heb… een nieuwe auto. Niemand van familie, vrienden of kennissen kon het geloven, de zuinige tuinïnen een nieuwe auto..

Een keuze moeten maken, ik heb voor het jonge gezin minimaal 10 a 15 jaar goed vervoer nodig met niet al te hoge maandlasten. Uiteindelijk een Dacia Jogger op LPG waar ik mee hoop lang vooruit te kunnen. Geen auto voor ‘status’ maar vooral praktisch. Wel een kleine FO deuk die de komende jaren een beetje moet herstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
Auto's zijn tegenwoordig toch een investering waar je rendement op maakt?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 17:10
[...]

Waarom niet? Het hoeft toch niet per se 50-50 te zijn? Als je die college niet zou meenemen, dan zou je helemaal niets hebben ontvangen. Ik ging twintig jaar geleden al regelmatig samen met een collega naar het werk. Was niet ongebruikelijk bij dat bedrijf, waarbij ook vanuit de werkgever duidelijk werd aangegeven wat een 'faire' vergoeding was. Dan hoefde je daar ook niet over te discussiëren.

Wilde je alleen rijden, even goede vrienden. Voor jou zou de keus dan waarschijnlijk zijn om toch alleen te rijden, maar voor anderen is het wel een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:11:
Tegen dan zal een electrische auto ook minder duur zijn dan een benzineauto.

Tenzij natuurlijk je vast houdt aan een auto die een rijbereik krijgt van 800 km en in 5 min vol moet zijn…. Wat niemand nodig heeft.
Dat is iets wat veel mensen wel nodig hebben, maar wat ze niet dagelijks nodig hebben. Maar die vakanties of dagjes/weekendjes weg zullen veel mensen wel houden.

Dan vergt het wel een mentale omslag om bij elektrisch toch te kiezen voor een auto met kleinere actieradius en voor de incidentele verre reizen bv te huren. Omdat dat iets is wat bij een benzineauto minder speelt. Maar de meerkosten van een elektrische auto met grote actieradius zijn zo groot, dat identieke huur wel een logische gedachte kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
tuinïnen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:04:
Hier ook een enorme hekel aan auto’s en zeker aan nieuwe auto’s. Wat een geldverspilling. Ik rij al 15 jaar met Ford Focus stations van max 2500 euro. Nooit gezeur mee gehad of noemenswaardige kosten.

Maar nu; gezin wordt zo groot dat ik naar een 7-zitter moest. 2e hands markt erg krap en ook aan de prijs. Je raadt het al wat ik gedaan heb… een nieuwe auto. Niemand van familie, vrienden of kennissen kon het geloven, de zuinige tuinïnen een nieuwe auto..

Een keuze moeten maken, ik heb voor het jonge gezin minimaal 10 a 15 jaar goed vervoer nodig met niet al te hoge maandlasten. Uiteindelijk een Dacia Jogger op LPG waar ik mee hoop lang vooruit te kunnen. Geen auto voor ‘status’ maar vooral praktisch. Wel een kleine FO deuk die de komende jaren een beetje moet herstellen.
Ja maar is toch prima, en je hebt in principe een auto waar je betrouwbaar jaren mee verder komt.

Ik heb net nooit begrepen waarom je een 2de hands wagen zou kopen. Als ik de prijzen ervan zie denk ik altijd :| geef ik echt niet meer voor een 3-4 jaar oude wagen. Voor oudere wagens bv 7 jaar kan het financieel wat interessanter zijn, maar opnieuw, betrouwbaarheid is voor ons belangrijk. Bovendien weet je nooit zeker wat er allemaal is mee gebeurt bij de vorige eigenaar en kan je dat als leek ook minder goed zien. De onbetrouwbaarheid in zijn algemeen is dus altijd groter dan bij een nieuwe wagen.

Nee, doe mij maar lekker goed uitkijken voor een nieuwe wagen, en goed onderhandelen natuurlijk, want dat kan ook al veel doen bij een nieuwe wagen. Bij Dacia is dat lastiger heb ik begrepen, maar je krijgt natuurlijk al best veel voor de prijs tenopzichte van andere merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 17-02-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Galactic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Ja maar is toch prima, en je hebt in principe een auto waar je betrouwbaar jaren mee verder komt.

Ik heb net nooit begrepen waarom je een 2de hands wagen zou kopen. Als ik de prijzen ervan zie denk ik altijd :| geef ik echt niet meer voor een 3-4 jaar oude wagen. Voor oudere wagens bv 7 jaar kan het financieel wat interessanter zijn, maar opnieuw, betrouwbaarheid is voor ons belangrijk. Bovendien weet je nooit zeker wat er allemaal is mee gebeurt bij de vorige eigenaar en kan je dat als leek ook minder goed zien. De onbetrouwbaarheid in zijn algemeen is dus altijd groter dan bij een nieuwe wagen.

Nee, doe mij maar lekker goed uitkijken voor een nieuwe wagen, en goed onderhandelen natuurlijk, want dat kan ook al veel doen bij een nieuwe wagen. Bij Dacia is dat lastiger heb ik begrepen, maar je krijgt natuurlijk al best veel voor de prijs tenopzichte van andere merken.
Wat jij observeert is nogal afhankelijk van merk en leeftijd...
Bij sommige merken zakt de waarde snel, en bij anderen gebeurt dat pas een pak later...
Hangt nogal af van je wensen en budget.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
Galactic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Ik heb net nooit begrepen waarom je een 2de hands wagen zou kopen.
Omdat het voor veel mensen überhaupt niet mogelijk is het geld voor een nieuwe auto in 1x op te hoesten?

Daarnaast rijd ik al 6 jaar probleemloos in een inmiddels 13 jaar oude gezinsauto met bijna 300k op de teller voor minder dan 19ct/km aan variabele kosten. Rationeel gezien vind ik een nieuwe auto juist onbegrijpelijk.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Omdat het voor veel mensen überhaupt niet mogelijk is het geld voor een nieuwe auto in 1x op te hoesten?

Daarnaast rijd ik al 6 jaar probleemloos in een inmiddels 13 jaar oude gezinsauto met bijna 300k op de teller voor minder dan 19ct/km aan variabele kosten. Rationeel gezien vind ik een nieuwe auto juist onbegrijpelijk.
Nieuwe auto is ook de slechtste investering die je kan doen, zeker met FO in het achterhoofd. Zodra je uit de showroom bent is de waarde al met 20% gedaald.
Wij hebben ook 2 auto's, waarvan 1 een 'barrel' die wel mooi 1 op 25 rijdt. Zelfs met mijn rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41
[...]

Je kan toch voor zelf bedenken wat je wilt vragen voor het meerijden, dan is het aan die collega om te bedenken of dat het voor hem/haar waard is. Heb je een dure auto en offer je er ook nog wat flexibiliteit voor op dan vraag he wat meer, heb je zelf juist al lage kosten en vind je het ook nog eens gezellig dan wat minder.

Ik heb jaren samen gereden met een collega uit dezelfde wijk. We kregen beiden 19ct / km van werkgever per persoon, dus zij kon gewoon haar vergoeding aan mij overmaken voor het aantal dagen dat er werd meegereden. Scheelde mij al snel zo’n 100 euro netto per maand, en voor haar was het fijn zelf geen auto hoeven aanschaffen én niet met trein te hoeven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Je kan toch voor zelf bedenken wat je wilt vragen voor het meerijden, dan is het aan die collega om te bedenken of dat het voor hem/haar waard is. Heb je een dure auto en offer je er ook nog wat flexibiliteit voor op dan vraag he wat meer, heb je zelf juist al lage kosten en vind je het ook nog eens gezellig dan wat minder.

Ik heb jaren samen gereden met een collega uit dezelfde wijk. We kregen beiden 19ct / km van werkgever per persoon, dus zij kon gewoon haar vergoeding aan mij overmaken voor het aantal dagen dat er werd meegereden. Scheelde mij al snel zo’n 100 euro netto per maand, en voor haar was het fijn zelf geen auto hoeven aanschaffen én niet met trein te hoeven gaan.
Als je jaren met elkaar samen gaat carpoolen kan ik het me zeker voorstellen. Ik ging uit van een casus waarbij er sporadisch wordt meegereden omdat iemand uit FO oogpunt geen auto wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ColeJ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Als je jaren met elkaar samen gaat carpoolen kan ik het me zeker voorstellen. Ik ging uit van een casus waarbij er sporadisch wordt meegereden omdat iemand uit FO oogpunt geen auto wilt kopen.
Ah helder. Dan is het anders ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:13
Voggy schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Nieuwe auto is ook de slechtste investering die je kan doen, zeker met FO in het achterhoofd. Zodra je uit de showroom bent is de waarde al met 20% gedaald.
Wij hebben ook 2 auto's, waarvan 1 een 'barrel' die wel mooi 1 op 25 rijdt. Zelfs met mijn rijstijl.
Ligt aan wat je koopt. Heb in 2017 een Model S verkocht, 100.000 km mee gereden en in 2020 verkocht voor 10% minder dan de aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Mijn duurste auto om te rijden was een Ford Escrot van 1950,-, vergelijkbaar met een auto van 2500,- nu. In een jaar tijd een nieuwe koppeling en afgeschreven naar 350 euro inruil.

Ik heb geen enkele andere auto gehad die 1600 euro afschreef in een jaar tijd. Mede doordat ik vrij lang met mijn auto’s doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 14:37
Is ook een leuk broodje aap verhaal "Als je de showroom uit rijdt ben je 20% kwijt"
Ja is nog semi-waar als je de auto terug verkoopt aan de verkoper/garage.
Echter als 2e hands koper die weer van de garage koopt, betaal je toch zo goed als nieuw prijs.

Misschien als je echt van consument naar consument koopt, dan haal je als 2e consument wat voordeel maar dan moet je wel wat van auto's weten en/of investeren in een second opinion/keuring om te voorkomen dat je Renault toch een citroen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
namliam_eht schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:13:
Is ook een leuk broodje aap verhaal "Als je de showroom uit rijdt ben je 20% kwijt"
Dat is de marge en korting op de catalogusprijs. Als je een tweedehands auto komt zal je ook de meeste afschrijving hebben op dag 1 en de laatste dag. ANWB geeft niet voor niets prijs verschil voor opkoop, handelaar, vakgarage en particuliere verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Een auto als investering zien is sowieso al een vreemde gedachte.

De overweging waarom wij in het verleden wel een nieuwe auto hebben gekocht lag in de overweging hoeveel een auto met de technologie van een paar jaar oud en een ton of meer op de teller waard is in vergelijking met een nieuwe auto. Met veel km per jaar was de keus op dat moment eigenlijk tussen een nieuwe hybride of een tweedehands minder zuinige conventionele benzineauto of een diesel. Als ik dan een paar jaar eerder weer een andere auto zou moeten kopen en ook nog jaarlijks flink meer aan brandstof of belasting en eerder aan groot onderhoud kwijt zou zijn, was het ook economisch niet extreem onverantwoord om een nieuwe hybride auto te kopen in plaats van een goede tweedehands met de technologie van een paar jaar eerder.

Daarnaast scheelt het ook een hoop gedoe dat je simpel naar de lokale dealer kunt stappen om een nieuwe auto te proberen en te kopen, die je op je gemak thuis hebt kunnen uitzoeken. In plaats van dat je maar moet hopen dat de garage een leuke tweedehands heeft. Of dat je jouw gewenste soort auto via internet alleen aan de andere kant van het land vindt en dan nog maar moet zien dat die echt aan je wensen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Het ‘probleem’ met auto’s is m.i. dat er maar weinig mensen zijn die zo’n ding puur rationeel kopen (anders reed heel NL wel in een 2e hands Prius ;)). Ook als het niet als statusobject gezien wordt is vaak toch nog wel het idee dat een auto ‘een beetje leuk’ moet zijn of iets in die geest. Daar komt bij dat veel mensen absoluut geen idee hebben wat een auto nou omgerekend per maand kost en hoe zich dat verhoudt tot andere auto’s of vervoersmogelijkheden. Natuurlijk is er niets mis mee als je bepaalde voorkeuren hebt en daardoor niet een 100% rationele beslissing neemt, maar punt is wel dat het met auto’s nogal hard aan kan tikken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:25:
Het ‘probleem’ met auto’s is m.i. dat er maar weinig mensen zijn die zo’n ding puur rationeel kopen (anders reed heel NL wel in een 2e hands Prius ;)). Ook als het niet als statusobject gezien wordt is vaak toch nog wel het idee dat een auto ‘een beetje leuk’ moet zijn of iets in die geest. Daar komt bij dat veel mensen absoluut geen idee hebben wat een auto nou omgerekend per maand kost en hoe zich dat verhoudt tot andere auto’s of vervoersmogelijkheden. Natuurlijk is er niets mis mee als je bepaalde voorkeuren hebt en daardoor niet een 100% rationele beslissing neemt, maar punt is wel dat het met auto’s nogal hard aan kan tikken.
Ik denk dat binnen dit topic het percentage 'rationele' rijders hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. En dat er bij de overige mensen in dit topic daarnaast ook bovengemiddeld meer mensen zijn die zich terdege bewust zijn van (de kosten van) hun irrationele keus voor een 'leuke' auto.

Maar in zijn algemeenheid hebben veel mensen inderdaad weinig idee van de werkelijke kosten van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
namliam_eht schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:13:
Ja is nog semi-waar als je de auto terug verkoopt aan de verkoper/garage.
Echter als 2e hands koper die weer van de garage koopt, betaal je toch zo goed als nieuw prijs.

Misschien als je echt van consument naar consument koopt, dan haal je als 2e consument wat voordeel maar dan moet je wel wat van auto's weten en/of investeren in een second opinion/keuring om te voorkomen dat je Renault toch een citroen is.
Nou, ze schrijven echt wel hard af in het begin. Nu met de chip tekorten is het tijdelijk even anders, maar toen ik mijn auto kocht was die 2,5 jaar oud en had die al 38,5% afgeschreven. Mijn inziens is de sweet spot normaal gesproken ergens tussen de 2 en 4 jaar oud. Dan is er echt al flink afgeschreven, maar is onderhoud nog geen issue.

Met oudere auto’s dan zes jaar moet je geluk hebben, maar dat komt maar weinig voor. De meeste mensen doen hun oude auto tenslotte weg omdat er iets mee is, anders zouden ze er namelijk gewoon mee doorrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
we doen weer een rondje auto's zie ik :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
rube schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:38:
Wat vinden we van zonnepanelen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
rube schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:38:
Niet zo gek toch. Na wonen is vervoer de grootste uitgavenpost. Er is zelfs een sterke link tussen woonlasten en vervoerslasten. Dus het heeft veel impact op FO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
moshimoshi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:43:
[...]
Niet zo gek toch. Na wonen is vervoer de grootste uitgavenpost. Er is zelfs een sterke link tussen woonlasten en vervoerslasten. Dus het heeft veel impact op FO.
Zeker (vergeet de boodschappen niet). En ook nog: iedereen heeft er een mening over, dus kunnen we er eindeloos over discussiëren. Meer dat er al een aantal keer eigenlijk alles wel over gezegd is, net zoals inderdaad zonnepanelen.

Maar goed, om dan on-topic te blijven: ik heb onze auto "geschorst" zodat we geen wegenbelasting betalen gedurende de maanden die we nu aan het reizen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Zelf ruim 3 jaar geleden een nieuwe elektrische Renault Zoe op naam van BV gekocht. Was toen aantrekkelijk vanwege 4% bijtelling en mogelijkheden voor afschrijving etc. Over een jaar loopt de 4% bijtelling af, waarna ik de auto in privé overneem. Ik werk als ZZP-er veel samen met consultants van grotere adviesbureaus en die gniffelen om mijn keuze voor een Zoe. De norm is toch een Tesla, Volvo, dat werk. Maar ik koos voor de goedkoopste op dat moment met een actieradius waarbij ik in NL vrijwel nooit buiten mijn oprit hoef te laden. Deze Zoe gebruik ik als eerste auto, ook als er drie pubers achterin moeten haha. Zoe maakt zo 30.000 km per jaar.

Daarnaast een tweede benzine auto van inmiddels 12 jaar. Gebruik voor vakantie (want groter) en bij dubbel gebruik voor degene die de kortste rit maakt. Max 10.000 per jaar, niet duur meer in afschrijving, maar wel prijzig in wegenbelasting en onderhoud, dus een echte luxe. Een auto van 12 jaar in onze luxe nieuwbouwwijk is werkelijk een bezienswaardigheid haha. Deze rijden we nog een jaar of vier helemaal af, waarna we tweedehands een grotere elektrische auto kopen met naast bewezen betrouwbaarheid vooral een trekhaak en met hogere snelheid laden (ook beter bruikbaar voor vakantie daarmee). De rest van de specificaties laat me werkelijk koud, zoals merk en styling. Als we FO zijn gaat ook de Zoe er dan uit (maar 4 jaar is wel een ideaal scenario).

Ik merk aan alle kanten dat waar ik auto's als gebruiksvoorwerp zie, dit vaak heel anders wordt gezien. Verder helemaal eens met dat auto's reteduur zijn (en tijdens Corona meermaals gedacht de tweede auto van de hand te doen), tegelijkertijd geeft dit ons nu wel in een druk leven flexibiliteit.

PS Zonnepanelen en dak vol is een nobrainer haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 23-09 13:10
Zeker. Juist het bewustzijn wat een auto kost. Ik denk dat 80% vd Nederlanders het de helft te laag in schat aan maandelijkse kosten.

Ik zie om mee heen veel jonge gezinnen waarbij de vrouw 2 dagen werkt in bv thuiszorg of kinderopvang maar daarvoor een auto extra heeft. Dan werk je praktisch je halve tijd voor je vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
moshimoshi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Nou, ze schrijven echt wel hard af in het begin. Nu met de chip tekorten is het tijdelijk even anders, maar toen ik mijn auto kocht was die 2,5 jaar oud en had die al 38,5% afgeschreven. Mijn inziens is de sweet spot normaal gesproken ergens tussen de 2 en 4 jaar oud. Dan is er echt al flink afgeschreven, maar is onderhoud nog geen issue.
En hoeveel km had die auto er al op zitten? Ik heb het idee dat zo'n auto van 2,5 jaar oud vaak niet veel minder dan 38,5% van het te aantal km's dat hij waarschijnlijk (economisch) zal kunnen rijden, er op heeft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:14
Deze discussie hebben we trouwens al eerder gevoerd volgens mij. Ik sta er er met de keuze van mijn auto iets anders in. Ondanks dat het maandelijks een hoop geld kost heb ik gekozen voor een zo veilig mogelijke auto (gegeven mijn budget). Met name vanwege de kinderen achterin op de 3e zitrij. Is 1 van de weinige auto's waar dit getest is bij botsproeven en de achterkant (inclusief evt kids) niet fungeert als kreukelzone.

Mijn afweging is al volgt, mocht ik ongeluk krijgen, dan zou ik bij evt letsel van inzittenden niet kunnen verteren dat ik voor minder veilige auto zou hebben gekozen. De kans op ongeluk is heel klein, dat besef ik, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Rijd deze auto trouwens nu al 6 jaar, en hij gaat hopelijk nog jaren mee. Dus qua afschrijving valt het dan wel weer mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 17-02-2023 14:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-09 16:21

G83

Red devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:08:
Deze discussie hebben we trouwens al eerder gevoerd volgens mij. Ik sta er er met de keuze van mijn auto iets anders in. Ondanks dat het maandelijks een hoop geld kost heb ik gekozen voor een zo veilig mogelijke auto (gegeven mijn budget). Met name vanwege de kinderen achterin op de 3e zitrij. Is 1 van de weinige auto's waar dit getest is bij botsproeven en de achterkant (inclusief evt kids) niet fungeert als kreukelzone.

Mijn afweging is al volgt, mocht ik ongeluk krijgen, dan zou ik bij evt letsel van inzittenden niet kunnen verteren dat ik voor minder veilige auto zou hebben gekozen. De kans op ongeluk is heel klein, dat besef ik, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Rijd deze auto trouwens nu al 6 jaar, en hij gaat hopelijk nog jaren mee. Dus qua afschrijving valt het dan wel weer mee.
Serieus? Van het jaarlijks aantal overlijdens (bijna 171.000) zijn er 38 passagier in een auto, dat is dus nog niet eens specifiek het aantal kinderen. https://www.cbs.nl/nl-nl/...-komen-om-in-het-verkeer-

En daarvoor koop je specifiek zo'n tank? Dat ding verbruikt drie keer zoveel als een normale auto. Ik ben geen hippie, maar dit verbruik zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
G83 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Serieus? Van het jaarlijks aantal overlijdens (bijna 171.000) zijn er 38 passagier in een auto, dat is dus nog niet eens specifiek het aantal kinderen. https://www.cbs.nl/nl-nl/...-komen-om-in-het-verkeer-
Hmmm ja, nogmaals:
De kans op ongeluk is heel klein, dat besef ik, maar de gevolgen kunnen enorm zijn.
En daarvoor koop je specifiek zo'n tank? Dat ding verbruikt drie keer zoveel als een normale auto. Ik ben geen hippie, maar dit verbruik zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.
Toegegeven, deze tank lijkt een beetje overdreven. Maar als je eenmaal in de rabbit-hole van Youtube crash tests zit, dan blijf je beetje bij dat merk hangen. Hiervoor een reguliere station van dat merk, dus dat werd automatisch weer een volvo. Komt ook bij dat ik wel into het merk ben, en de ins-en outs wel ken. Zijn kwalitief ook goede auto's.

Qua verbruik, je moet geen 50k op jaarbasis gaan rijden, ik zit zo rond de 10k per jaar en dan is het prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
@G83 +1
Ik vraag me dan ook altijd af, hebben die kinderen ook altijd een fietshelm op, volledige bescherming aan bij skaten, geen paardrijden, gaan niet zelf trampoline springen en mogen niet mee naar trampoline feestjes, etc. want daar zijn de risicos veelal veel groter.
En, rij je ook 90 ipv 120 km/h zodat de impact veel minder is? Overigens ook voor je portemonnee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Red devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Hmmm ja, nogmaals:

[...]

[...]

Toegegeven, deze tank lijkt een beetje overdreven. Maar als je eenmaal in de rabbit-hole van Youtube crash tests zit, dan blijf je beetje bij dat merk hangen. Hiervoor een reguliere station van dat merk, dus dat werd automatisch weer een volvo. Komt ook bij dat ik wel into het merk ben, en de ins-en outs wel ken. Zijn kwalitief ook goede auto's.

Qua verbruik, je moet geen 50k op jaarbasis gaan rijden, ik zit zo rond de 10k per jaar en dan is het prima te doen.
Tesla Model Y heeft de absoluut beste ratings op gebied van veiligheid. Dus wisselen maar.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
rube schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:03:
@G83 +1
Ik vraag me dan ook altijd af, hebben die kinderen ook altijd een fietshelm op, volledige bescherming aan bij skaten, geen paardrijden, gaan niet zelf trampoline springen en mogen niet mee naar trampoline feestjes, etc. want daar zijn de risicos veelal veel groter.
En, rij je ook 90 ipv 120 km/h zodat de impact veel minder is? Overigens ook voor je portemonnee :P
Ja goede punten allemaal. Ik ben best wel bezig met veiligheid mee bezig. Dat vertaalt zich ook in andere keuzes, bijv selectie voor middelbare school voor mijn kids. Veiligheid in huis. Op snelweg gewoon met 100 met de rest meerijden, dat is volgens mij veiliger dan als slak steeds worden ingehaald.
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Tesla Model Y heeft de absoluut beste ratings op gebied van veiligheid. Dus wisselen maar. >:)
Ja fantastische auto, zou ik ook wel willen. Maar dan lever je qua ruimte wel wat in en ik was nog vergeten te melden dat de auto ook is aangeschaft om een sleurhut door Europa te trekken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-09 16:21

G83

@G83 +1
Inderdaad... Ik heb ook jonge kinderen en kies ook soms de iets duurdere/veiliger/comfortabeler oplossing. Maar probeer het wel enigszins rationeel te houden. Maar goed, ieder zijn keuzes.

En ik denk dat als er een 3e rij nodig is voor de kinderen dat de Tesla niet voldoet. Ikzelf zat overigens als 4e kind een groot deel van mijn jeugd los in de kofferbak. Als er een botsing was geweest dan was ik waarschijnlijk onthoofd... Dat relativeert de risico's voor huidige generatie ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:26

Jerra

Beunhaas in wording

Nou hij zei al wel maar 10K per jaar te rijden, wat dat betreft is natuurlijk het gebruik beperken altijd de meest economische manier om iets te besparen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
G83 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Nog een beter idee: in het OV vallen gemiddeld 0,6 doden per jaar 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:25:
Het ‘probleem’ met auto’s is m.i. dat er maar weinig mensen zijn die zo’n ding puur rationeel kopen (anders reed heel NL wel in een 2e hands Prius ;)). Ook als het niet als statusobject gezien wordt is vaak toch nog wel het idee dat een auto ‘een beetje leuk’ moet zijn of iets in die geest.
Ik heb mijn auto juist wel rationeel gekocht. De tegenhanger van de prius in het Honda kamp omdat zuinig rijden wel een beetje leuk moet zijn :+ Daarvoor een Nissan gehad, Japanners roesten als een malle maar kosten weinig in onderhoud. Voor de werkelijke totale kosten in de maand lease ik geen c/d segmenter van maximaal 6 jaar oud. Dus dat de mijne keurig boven de gemiddelde leeftijd uitkomt van het NL wagenpark zit /care

Nog een reden om mij niet vast te pinnen op private lease je hebt niks in bezit maar betaalt voor mobiliteit de nieuwprijs over de gehele looptijd. Plus het blokkeert mij in de aanschaf van een koopwoning want slaat een deuk in mijn financiering met een hypotheek. Dus ja hoe je je vervoer inregelt heeft effect op je bestedingen elders. Verder is het voor mij pure luxe. Niet nodig voor werk (met file op de A28 ben ik sneller met de trein die de baas voor mij betaald) niet nodig voor boodschappen (super op de hoek + thuisbezorgd) Enkel voor de weekenden/avonden naar familie/vrienden in the middle of nowhere met belbussen.

Overigens als ik op het werk wel mobiliteitsbudget zou krijgen dan was die lease EV er allang geweest. Zelfs al kan ik niet thuis laden kun je voor dezelfde gebruikskosten elektrisch rijden voor de kosten die ik nu heb aan een barrel van 12 jaar oud. Enkel de aanschaf is het tienvoudige (ik shop in het 2500-5000 segment met reden) wat ik wel heb liggen om stuk te slaan. Maar je haalt geen rendement uit het kopen van een auto over het algemeen. Dat er een tekort is aan chips en door corona er een run is op occasions is iets van de laatste tijd. Dan wend ik die aanschaf van 25-50k op de plank liever aan om mee te beleggen.

En dat laatste kan best vanuit FO oogpunt de reden zijn waarom men wel voor een lease kiest. Hou je geld op zak, benut het voor zaken die wel renderen en je kunt toch nieuw rijden. Het verschil is wel dat een lease EV al snel 400-500 in de maand is tegenwoordig en ik voor 200 - 250 per maand mijn barrel kan blijven rijden. (afhankelijk van de hoogte van jaarlijks onderhoud) Dus waarom zou ik 2x zoveel budget moeten uitgeven als dat ook in aandelen, crypto of als je al wel een lopende hypotheek hebt extra aflossing kan gaan zitten. Je kunt je euro maar 1x uitgeven en juist die uitgavekant hou ik liever binnen de perken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Ach, ik rij ook een dure auto en ik mij zeer bewust van de hoge maandelijkse kosten. Verbruik is ook nog laag en ik rij 120/130 waar dat kan (op de snelweg). Ik vind dit prima maar ik sta misschien ook iets anders in het FO traject.

Ja, ik wil FO worden/zijn. Nee, ik wil daar niet alles voor laten op dit moment. Oftewel, het traject zal wat langer duren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Magpie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:51:
Over een jaar loopt de 4% bijtelling af, waarna ik de auto in privé overneem.
Heb je al uitgezocht hoe dat precies in zijn werk gaat, want ik heb daar naar zitten kijken en de indruk die ik krijg is dat je voor de belasting maar een keer de keuze mag maken of hij privé of zakelijk is (en die keuze heb jij nu dus al gemaakt). De enige manier die ik zag om eronderuit te komen is om beneden de 10% zakelijke kilometers uit te komen, dan moet hij verplicht naar privé...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Red devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:08:
Deze discussie hebben we trouwens al eerder gevoerd volgens mij. Ik sta er er met de keuze van mijn auto iets anders in. Ondanks dat het maandelijks een hoop geld kost heb ik gekozen voor een zo veilig mogelijke auto (gegeven mijn budget).
Ik denk niet dat je daarmee zo anders er in staat dan anderen in dit topic. Dat is m.i. gewoon een van de argumenten die je mee kun nemen in de afwegingen. Waarbij iedereen zijn eigen argumenten kan hebben (veiligheid, verbruik, ruimte voor familie en ook voor jezelf als je lang bent, (geluids-)comfort, maandlasten en ga zo maar door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
G83 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Inderdaad... Ik heb ook jonge kinderen en kies ook soms de iets duurdere/veiliger/comfortabeler oplossing. Maar probeer het wel enigszins rationeel te houden. Maar goed, ieder zijn keuzes.

En ik denk dat als er een 3e rij nodig is voor de kinderen dat de Tesla niet voldoet. Ikzelf zat overigens als 4e kind een groot deel van mijn jeugd los in de kofferbak. Als er een botsing was geweest dan was ik waarschijnlijk onthoofd... Dat relativeert de risico's voor huidige generatie ook wel
Aan de ene kant relativeert dat de risico's voor de huidige generatie, aan de andere kant toont het ook aan dat de keuze voor een (extra) veilige auto of voor extra veiligheidsmaatregelen in het grote geheel wel degelijk ook effect heeft.

Het jaarlijks aantal verkeersdoden lag in de jaren '70 bv boven de 3000, terwijl het nu rond de 600 ligt. Met veel meer verkeersbewegingen dan toen. Dus al die maatregelen die in het begin door het gros van de mensen vaak maar overdreven worden gezien, hebben uiteindelijk behoorlijk veel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Shapeshifter schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Heb je al uitgezocht hoe dat precies in zijn werk gaat, want ik heb daar naar zitten kijken en de indruk die ik krijg is dat je voor de belasting maar een keer de keuze mag maken of hij privé of zakelijk is (en die keuze heb jij nu dus al gemaakt). De enige manier die ik zag om eronderuit te komen is om beneden de 10% zakelijke kilometers uit te komen, dan moet hij verplicht naar privé...
Dit klopt, je kunt niet zomaar zeggen van: het fiscale voordeel is nu weg (hogere bijtelling) dus ik ga lekker prive rijden. Zo werkt het (helaas) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Red devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:09:

[...]

Helemaal OT... maar ja:

Ja fantastische auto, zou ik ook wel willen. Maar dan lever je qua ruimte wel wat in en ik was nog vergeten te melden dat de auto ook is aangeschaft om een sleurhut door Europa te trekken. :+
Kan 1600kg trekken, en je zou helemaal verwonderd zijn over de ruimte binnen. Dat valt echt heel hard mee, en met de frunk er bij heb je zelfs meer kofferruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:42:
[...] Omdat het voor veel mensen überhaupt niet mogelijk is het geld voor een nieuwe auto in 1x op te hoesten
Ja dat heb ik ook nooit begrepen, en anders kan je altijd lenen.

De rente op een autolening minus inflatie is niet hoog. Maar voor sommigen is lenen not-done.

Of het verstandig is laat ik buiten de discussie.
[...] Nieuwe auto is ook de slechtste investering die je kan doen, zeker met FO in het achterhoofd. Zodra je uit de showroom bent is de waarde al met 20% gedaald.
Ook de uitspraak van 20% waardevermindering is met een flinke korrel zout te nemen als je voor een 2de hands (populair model) wagen na 2 jaar en 40.000 km nog altijd vraagprijzen ziet van cataloguswaarde -25%.

Sorry maar ik onderhandel al standaard 10-15% (en soms meer) op de catalogusprijs bij een nieuwe wagen. Dat is nu net voor mij het probleem, een wagen van 4 jaar oud is voor mij misschien 50% van de catalogusprijs waard. De vraagprijs zal waarschijnlijk eerder 60-65% zijn vermoed ik.

Dat vind IK de bijkomende onzekerheid en risico niet waard.

Hetzelfde zie je hier soms op de pricewatch ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Kan 1600kg trekken, en je zou helemaal verwonderd zijn over de ruimte binnen. Dat valt echt heel hard mee, en met de frunk er bij heb je zelfs meer kofferruimte....
Elke 200-250 km laden en meestal je caravan loskoppelen gaat denk ik wel snel storen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Onderschat niet wat mijn gezin allemaal mee sleept op vakantie. :+
Overigens heb ik wel eens serieus gekeken naar EV maar de beroerde aerodynamica van een caravan doet de range echt instorten.

Qua kosten zit ik nu ex brandstof (en met volledige afschrijving in 10 jaar) op 420 euro per maand, 620 per maand incl brandstof. Afgezien van de veiligheidsaspecten, is zo'n grote SUV super praktisch en rijdt het best lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:13
[...]

Volgens mij is een nieuwe auto kopen en die helemaal op rijden (>15 jaar) nog altijd goedkoper. Je zou eigenlijk ook de rente en opportuniteitskosten moeten meenemen, maar in die 15 jaar 2x 'extra' een tweedehands auto kopen is ook veel gedoe en bij aankoop via de garage ook extra kosten. Die garage hanteert natuurlijk ook een 'spread' tussen inkoop en verkoopprijs, en dat is jouw verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
ColeJ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Dit klopt, je kunt niet zomaar zeggen van: het fiscale voordeel is nu weg (hogere bijtelling) dus ik ga lekker prive rijden. Zo werkt het (helaas) niet.
@Shapeshifter : @Magpie Geeft aan dat hij de auto met zijn BV heeft gekocht. Dan kan je prima de auto verkopen aan jezelf privé. Als IB-ondernemer (dus zonder BV) kan dat niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Shapeshifter schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Auto staat op BV, deze verkoopt de auto aan mij. Wat ik zo lees zonder problemen mogelijk, wel even vastleggen natuurlijk en afrekenen. Edit: zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Maahes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Volgens mij is een nieuwe auto kopen en die helemaal op rijden (>15 jaar) nog altijd goedkoper. Je zou eigenlijk ook de rente en opportuniteitskosten moeten meenemen, maar in die 15 jaar 2x 'extra' een tweedehands auto kopen is ook veel gedoe en bij aankoop via de garage ook extra kosten. Die garage hanteert natuurlijk ook een 'spread' tussen inkoop en verkoopprijs, en dat is jouw verlies.
Meer bepalend is het soort auto. Ik lees dat iemand een Tesla model S heeft gekocht, die zijn boven de 100k qua aanschaf dacht ik. Als je dan een nieuwe Skoda Fabia of een Renault Clio ook goed vindt heb je al 80.000 euro niet niet uitgegeven. Dat is toch weer mooi eerder stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Galactic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Ja dat heb ik ook nooit begrepen, en anders kan je altijd lenen.

De rente op een autolening minus inflatie is niet hoog. Maar voor sommigen is lenen not-done.

Of het verstandig is laat ik buiten de discussie.
Los van not-done en verstandig: als je streeft naar FO dan is geld lenen om in een nieuwe auto te kunnen rijden toch wel een domme omweg, lijkt me.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Red devil schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Onderschat niet wat mijn gezin allemaal mee sleept op vakantie. :+
Overigens heb ik wel eens serieus gekeken naar EV maar de beroerde aerodynamica van een caravan doet de range echt instorten.

Qua kosten zit ik nu ex brandstof (en met volledige afschrijving in 10 jaar) op 420 euro per maand, 620 per maand incl brandstof. Afgezien van de veiligheidsaspecten, is zo'n grote SUV super praktisch en rijdt het best lekker.
Tja, ik zou er nooit aan denken om een caravan mee te nemen, maar vroeg of laat moet je toch aan een EV. Ik ben dan zo ingesteld: hoe vroeger hoe liever.

En wat lenen betreft. Ik zie dat als een aparte beslissing.
Ik zal nooit lenen om een auto, reis, huisupgrade te kunnen betalen.
Dat geld moet er eerst zijn.
Maar als ik het dan beslis, dan kijk ik na of het financieel een betere beslissing is om te lenen, dan wel cash te betalen.
Zonnepanelen en WP vorig jaar: 16k geleend aan 1.4%, en rustig mijn ETF's niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Tja, ik zou er nooit aan denken om een caravan mee te nemen, maar vroeg of laat moet je toch aan een EV. Ik ben dan zo ingesteld: hoe vroeger hoe liever.

En wat lenen betreft. Ik zie dat als een aparte beslissing.
Ik zal nooit lenen om een auto, reis, huisupgrade te kunnen betalen.
Dat geld moet er eerst zijn.
Maar als ik het dan beslis, dan kijk ik na of het financieel een betere beslissing is om te lenen, dan wel cash te betalen.
Zonnepanelen en WP vorig jaar: 16k geleend aan 1.4%, en rustig mijn ETF's niet verkocht.
Qua huisupgrade, dat ligt er wel weer aan wat dit is natuurlijk. Je kan een huis van 300k kopen en voor 100k upgraden of een huis kopen van 400k zonder die te hoeven upgraden. Dan is het niet logisch om voor het een wel en het ander niet te lenen.
Maar een nieuwe keuken o.i.d.? Nee, daar zou ik niet zo snel voor lenen. Maar ik zou er ook zeker geen ETF's voor verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RichieB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:00:
[...]

@Shapeshifter : @Magpie Geeft aan dat hij de auto met zijn BV heeft gekocht. Dan kan je prima de auto verkopen aan jezelf privé. Als IB-ondernemer (dus zonder BV) kan dat niet.
Klopt helemaal! Was me even ontgaan dat het om een BV ging.

Vraag me overigens wel af, als je dit als IB-ondernemer doet waarom het niet mag. Als ik de auto tegen normale marktwaarde overneem - wat is dan het verschil met een derde partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
offtopic:
@ColeJ De fiscale leer van de vermogensetikettering.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tehh schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Qua huisupgrade, dat ligt er wel weer aan wat dit is natuurlijk. Je kan een huis van 300k kopen en voor 100k upgraden of een huis kopen van 400k zonder die te hoeven upgraden. Dan is het niet logisch om voor het een wel en het ander niet te lenen.
Maar een nieuwe keuken o.i.d.? Nee, daar zou ik niet zo snel voor lenen. Maar ik zou er ook zeker geen ETF's voor verkopen :)
Tja, ik hou zelden veel cash aan.
Meer dan 2-3 maanden loon is dat niet, dus bij een grote aankoop verkoop ik altijd wel iets.
Of als ik het zie aankomen, dan beleg ik een tijd het spaargeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:20

oscar82

De ondertitel

Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Idem hier. Zelfs tegen een rente van 4% laat ik liever m'n beleggingen intact, mede omdat ik samen met partner nog onder de VRH grens zit. En een box 3 lening er dus net voor kan zorgen dat we nog een extra jaartje geen belasting hoeven te betalen. Maar voor mij persoonlijk is 4% ook wel de ultieme bovengrens qua rentelast op een lening.

Als mijn rentevaste periode afloopt over 4,5 jaar en de nieuwe rente is boven de 4% en de hypotheekrenteaftrek is nog verder verkleind, dan zou ik m'n opgebouwde beleggingsportfolio wel eens kunnen gaan aanspreken om dat versneld af te lossen.

Ter verduidelijking, ik heb dus 2 hypothecaire leningen, waarvan het grootste deel nu nog lage rente annuitiar en in aanmerking voor hra, en een kleiner deel hoge rente aflossingsvrij en in box 3. Verhouding ongeveer 3:1, dus een kwart van het totale bedrag is aflossingsvrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
oscar82 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Idem hier. Zelfs tegen een rente van 4% laat ik liever m'n beleggingen intact, mede omdat ik samen met partner nog onder de VRH grens zit. En een box 3 lening er dus net voor kan zorgen dat we nog een extra jaartje geen belasting hoeven te betalen. Maar voor mij persoonlijk is 4% ook wel de ultieme bovengrens qua rentelast op een lening.

Als mijn rentevaste periode afloopt over 4,5 jaar en de nieuwe rente is boven de 4% en de hypotheekrenteaftrek is nog verder verkleind, dan zou ik m'n opgebouwde beleggingsportfolio wel eens kunnen gaan aanspreken om dat versneld af te lossen.

Ter verduidelijking, ik heb dus 2 hypothecaire leningen, waarvan het grootste deel nu nog lage rente annuitiar en in aanmerking voor hra, en een kleiner deel hoge rente aflossingsvrij en in box 3. Verhouding ongeveer 3:1, dus een kwart van het totale bedrag is aflossingsvrij.
Laat het vooral afhangen van de inflatie!
Met een inflatie van 10% ben ik gerust bereid 5% rente te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Kalentum schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Meer bepalend is het soort auto. Ik lees dat iemand een Tesla model S heeft gekocht, die zijn boven de 100k qua aanschaf dacht ik. Als je dan een nieuwe Skoda Fabia of een Renault Clio ook goed vindt heb je al 80.000 euro niet niet uitgegeven. Dat is toch weer mooi eerder stoppen met werken.
In een FO topic zou ik verwachten dat we dit soort uitgaven iets financiëler zouden benaderen.

De uitgave sec is niet je kosten. De uitgave is cashflow.

Je kosten zijn:

- afschrijving
- onderhoud
- verzekering
- belastingen
- brandstof
- overige

Edit: ook wel zo fair om de gederfde investeringskosten van je kapitaal mee te nemen in je berekening (heb ik zelf niet gedaan bedenk ik me nu :()

Nu zal in deze benadering een Model S nog steeds meer kosten met zich meebrengen dan een Skoda Fabia, maar het verschil zal minder zijn dan het cashflow verschil.

Omdat Cashflow voor FO minder belangrijk is als je streefdatum nog ver weg is, heb ik zelf de business case gemaakt voor een Model Y. Noodzakelijk qua gezinsgrote om dit formaat te hebben. Elektrisch efficient vanwege zonnepanelen (ik heb 0 elektriciteitskosten voor de auto op basis van mijn kilometrage). Geen wegenbelasting komende twee jaar, zeer weinig onderhoud en relatief lage afschrijvingsverwachting. En dan ook nog een leuke km vergoeding van de werkgever….

Voor een auto is het imo simpel: bepaal eerst wat je minimaal nodig hebt. Stap 2 zet de opties in Excel en bepaal de daadwerkelijke kosten. Stap 3: kies.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 17-02-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Requiem19 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:21:
[...]

In een FO topic zou ik verwachten dat we dit soort uitgaven iets financiëler zouden benaderen.

De uitgave sec is niet je kosten. De uitgave is cashflow.

Je kosten zijn:

- afschrijving
- onderhoud
- verzekering
- belastingen
- brandstof
- overige

Edit: ook wel zo fair om de gederfde investeringskosten van je kapitaal mee te nemen in je berekening (heb ik zelf niet gedaan bedenk ik me nu :()

Nu zal in deze benadering een Model S nog steeds meer kosten met zich meebrengen dan een Skoda Fabia, maar het verschil zal minder zijn dan het cashflow verschil.

Omdat Cashflow voor FO minder belangrijk is als je streefdatum nog ver weg is, heb ik zelf de business case gemaakt voor een Model Y. Noodzakelijk qua gezinsgrote om dit formaat te hebben. Elektrisch efficient vanwege zonnepanelen (ik heb 0 elektriciteitskosten voor de auto op basis van mijn kilometrage). Geen wegenbelasting komende twee jaar, zeer weinig onderhoud en relatief lage afschrijvingsverwachting. En dan ook nog een leuke km vergoeding van de werkgever….

Voor een auto is het imo simpel: bepaal eerst wat je minimaal nodig hebt. Stap 2 zet de opties in Excel en bepaal de daadwerkelijke kosten. Stap 3: kies.
Ja precies, die 50k moet wel ergens vandaan komen en ten koste van iets anders gaan.

Auto is bij ons ook vrij simpel, we kiezen een aanschaf budget en kijken wat we kunnen kopen. Ik probeer rond de 400 per maand te komen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Los van not-done en verstandig: als je streeft naar FO dan is geld lenen om in een nieuwe auto te kunnen rijden toch wel een domme omweg, lijkt me.
Dan begrijp je het niet helemaal. Als ik een auto zou kopen zou ik afhankelijk van omstandigheden waarschijnlijk lenen. Nu kan dit tegen hier tegen +- 3.8% terwijl de inflatie dit jaar (veel) hoger dan dat zal uitkomen. Dus dat is eigenlijk nog steeds (via een omweg) gratis geld.

Op mijn geinvesteerd vermogen haal ik een veel hoger rendement. Dat zal ik echt nooit inzetten om een huis of een auto te kopen, of elk ander goed waarvoor ik heel goedkoop kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Galactic schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Dan begrijp je het niet helemaal. Als ik een auto zou kopen zou ik afhankelijk van omstandigheden waarschijnlijk lenen. Nu kan dit tegen hier tegen +- 3.8% terwijl de inflatie dit jaar (veel) hoger dan dat zal uitkomen. Dus dat is eigenlijk nog steeds (via een omweg) gratis geld.

Op mijn geinvesteerd vermogen haal ik een veel hoger rendement. Dat zal ik echt nooit inzetten om een huis of een auto te kopen, of elk ander goed waarvoor ik heel goedkoop kan lenen.
We hadden het volgens mij over mensen die het geld voor een nieuwe auto niet in 1x konden ophoesten. Dat is wat anders dan jouw situatie.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

De inflatie is in dit verhaal niet direct van belang. Gaat alleen om de rente die je moet betalen en het rendement dat je (naar verwachting) kunt behalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
[...]

En wederom worden door soort onlogische redenaties dankzij inflatie aangehaald. Gratis geld als de rente lager is dan de inflatie 8)7

Precies om deze reden zou inflatie als percentage niet meer bekend gemaakt moeten worden, als mensen op deze manier gaan redeneren… in welke wereld zie jij geld lenen als gratis geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Joh, die Tesla Model S van 100k… een enkeling tikt hem af. De rest allemaal lease, daarom zie je zo ook niet meer. Net als de Model 3, nu op elke hoek van de straat. Straks nergens meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat de inflatie ook is, als je rente betaalt dan ben je meer geld kwijt dan als je geen rente betaalt. Bedenk dat inflatie evenveel effect op je besteding heeft als je wel of geen schulden hebt. Als ik voor een jaar 1000 euro leen met 2% rente, die ik lineair aflos, dan is mijn geldsaldo over een jaar 10 euro lager dan wanneer ik niet had geleend.

Wat wel het geval is, is dat de prijs van de aankoop vandaag lager zou kunnen zijn dan de prijs van dezelfde aankoop een jaar later. Dat betekent dat door vandaag die 1000 euro te lenen ik weliswaar 10 euro aan rente kwijt ben, maar als de inflatie 5% is dan bespaar ik 50 euro op de aankoopprijs. En heb ik het product een jaar eerder tot mijn beschikking.

Maar dat is eigenlijk alleen relevant voor grondstoffen en verbruiksartikelen. Voor de meeste producten die aan vernieuwing onderhevig zijn is de werking van inflatie niet het meest relevant. Neem bijvoorbeeld een CPU als voorbeeld. Voor een high-end Intel i7 13700K betaal je vandaag € 449. Maar over een jaar betaal je daar bij wijze van spreken nog maar € 349 voor, want de nieuwe 14700K is veel beter en die kost dan € 449. Voor nieuwe auto's geldt een vergelijkbaar principe, daar heb je modeljaren. Een ongebruikte nieuwe auto uit 2018 die de showroom nooit heeft verlaten ga je niet dezelfde prijs voor betalen als hetzelfde model gebouwd in 2023.

Door geld te lenen voor de auto (of de CPU, of wat het ook moge zijn) krijg je vooral het product eerder in bezit. Het kost je de rente, en de meerprijs die je betaalt omdat je niet hebt kunnen of willen wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-02-2023 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Orangelights23 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:48:
En wederom worden door soort onlogische redenaties dankzij inflatie aangehaald. Gratis geld als de rente lager is dan de inflatie 8)7
Andersom is het net zo goed onlogisch om inzetten van spaargeld als gratis te zien; dan is er sprake van opportunity cost. Als de opportunity cost hoger is dan de rente op een lening is met enige logica "gratis geld" te noemen.

Wat overblijft is de overweging wat betreft risico.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ColeJ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:53:
Joh, die Tesla Model S van 100k… een enkeling tikt hem af. De rest allemaal lease, daarom zie je zo ook niet meer. Net als de Model 3, nu op elke hoek van de straat. Straks nergens meer
Dit geldt eigenlijk voor elke nieuwe auto. Worden maar relatief weinig 40k of duurdere auto’s particulier aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Magpie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:02:
[...]

Auto staat op BV, deze verkoopt de auto aan mij. Wat ik zo lees zonder problemen mogelijk, wel even vastleggen natuurlijk en afrekenen. Edit: zie hierboven.
Oh my bad, had even gemist dat hij op de BV stond.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:20:
Wat de inflatie ook is, als je rente betaalt dan ben je meer geld kwijt dan als je geen rente betaalt. Bedenk dat inflatie evenveel effect op je besteding heeft als je wel of geen schulden hebt. Als ik voor een jaar 1000 euro leen met 2% rente, die ik lineair aflos, dan is mijn geldsaldo over een jaar 10 euro lager dan wanneer ik niet had geleend.

Wat wel het geval is, is dat de prijs van de aankoop vandaag lager zou kunnen zijn dan de prijs van dezelfde aankoop een jaar later. Dat betekent dat door vandaag die 1000 euro te lenen ik weliswaar 10 euro aan rente kwijt ben, maar als de inflatie 5% is dan bespaar ik 50 euro op de aankoopprijs. En heb ik het product een jaar eerder tot mijn beschikking.

Maar dat is eigenlijk alleen relevant voor grondstoffen en verbruiksartikelen. Voor de meeste producten die aan vernieuwing onderhevig zijn is de werking van inflatie niet het meest relevant. Neem bijvoorbeeld een CPU als voorbeeld. Voor een high-end Intel i7 13700K betaal je vandaag € 449. Maar over een jaar betaal je daar bij wijze van spreken nog maar € 349 voor, want de nieuwe 14700K is veel beter en die kost dan € 449. Voor nieuwe auto's geldt een vergelijkbaar principe, daar heb je modeljaren. Een ongebruikte nieuwe auto uit 2018 die de showroom nooit heeft verlaten ga je niet dezelfde prijs voor betalen als hetzelfde model gebouwd in 2023.

Door geld te lenen voor de auto (of de CPU, of wat het ook moge zijn) krijg je vooral het product eerder in bezit. Het kost je de rente, en de meerprijs die je betaalt omdat je niet hebt kunnen of willen wachten.
Als dat geld staat te beschimmelen op een spaarrekening heb je gelijk….
Maar bij mij brengt geld ca 7% per jaar op (niet in 2022, maar wel gemiddeld over 10 jaar).

Dus 1000€ niet lenen kost me 70€.
20.000€ wel lenen kost me bij de bank 280€ per jaar, maar levert me 1400€ op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Die €20.000 moet je ook weer aflossen. Het bedrag van de aflossing plus de rente kun je bij niet lenen beleggen met een rendement van 7%. Dat verkleint het verschil aanzienlijk.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:15:
Die €20.000 moet je ook weer aflossen. Het bedrag van de aflossing plus de rente kun je bij niet lenen beleggen met een rendement van 7%. Dat verkleint het verschil aanzienlijk.
Maar verandert niets aan de ratio dus is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
assje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:24:
[...]

Maar verandert niets aan de ratio dus is niet relevant.
Ratio als in verhouding of als in redenering?

[ Voor 11% gewijzigd door klaaas op 17-02-2023 22:33 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommie12 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:05:
[...]

Als dat geld staat te beschimmelen op een spaarrekening heb je gelijk….
Maar bij mij brengt geld ca 7% per jaar op (niet in 2022, maar wel gemiddeld over 10 jaar).

Dus 1000€ niet lenen kost me 70€.
Ik heb het niet over geld op de spaarrekening, ik heb het over de kosten van lenen. Er werd geopperd dat lenen gratis geld oplevert als de rente lager is dan de inflatie. Dit was uitleg dat dat niet het geval is.

Dat je iets nuttigs kan doen met het geleende geld staat buiten kwestie.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 17-02-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Tommie12 zijn getallen:
  • Opportunity cost (rendement): 7%
  • Lening rentepercentage: 1,4%
Of het nou om 20k of gemiddeld over de looptijd om 10k gaat; de verhouding (ratio) blijft 5,6% kosten voor iedere euro uit eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
klaaas schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Ratio als in verhouding of als in redenering?
Dat dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
assje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:35:
[...]

@Tommie12 zijn getallen:
Of het nou om 20k of gemiddeld over de looptijd om 10k gaat; de verhouding (ratio) blijft 5,6% kosten voor iedere euro uit eigen geld.
Hoe groot is het voordeel dan bij een lening van 5 jaar?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
[...]

@Tommie12 zijn getallen:
Die 7% rendement uit het verleden kun je niet 1:1 extrapoleren.

Neem hierin ook de VRH mee (wel van toepassing op beleggingen, niet op een eigen auto).

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 17-02-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
In Nederland zal het anders liggen dan in Belgie. Zijn schulden niet aftrekbaar van vermogen in Nederland dan? Dat maakt de som al anders natuurlijk.

Maar goed, ik ben al FO voor mij is de aankoop auto eigenlijk al wat rommelen in de marge. Het bedrag stelt ook niet zoveel voor voor ons als gezin En moet dan goed opletten niet te vergeten dat 30k voor velen een grote som is. Voor mij stelt het niet zoveel voor.

Je ziet ook weer, ieder doet het op zijn manier. Niet ieder zijn kennisniveau, risico appetijt, normen en waarden etc. zijn te vergelijken.

Ik was vroeger ook niet van het geld lenen, een van mijn grootste fouten in het vroege begin was te weinig lenen. Had verder kunnen staan op deze manier, maar ik klaag niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Blik1984 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Dit geldt eigenlijk voor elke nieuwe auto. Worden maar relatief weinig 40k of duurdere auto’s particulier aangeschaft.
Valt reuze mee. Tegenwoordig kan je onder de 40k niet eens een auto kopen... :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
GioStyle schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:09:
[...]

Valt reuze mee. Tegenwoordig kan je onder de 40k niet eens een auto kopen... :D
Ik ben tegen de 40, mijn gehele kennissenkring bestaat uit goedopgeleide mensen met minimaal HBO maar vnl toch universiteit. Er is niemand uit die groep die zelf een (nieuwe) auto heeft gekocht voor 40k of meer (sterker nog, niet eens 20k of meer). Als ze al een nieuwe auto rijden, is dat lease via werk/eigen bedrijf en soms private lease.

Zegt natuurlijk niet alles, maar er zijn gewoon weinig mensen die zomaar even 40k kunnen neerleggen voor een auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

@Tommie12 zijn getallen:
En in dat sommetje komt de inflatie dus nergens voor. Dat was het hele punt. In de afweging lenen of eigen geld zou de vraag of inflatie hoog of laag is dus helemaal niet moeten voorkomen.

(Uiteraard kan de inflatie wel impact hebben op het te verwachten rendement. En op de leenkosten. Maar dat is geen 1 op 1 zekerheid.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:25:
[...]

En in dat sommetje komt de inflatie dus nergens voor. Dat was het hele punt. In de afweging lenen of eigen geld zou de vraag of inflatie hoog of laag is dus helemaal niet moeten voorkomen.

(Uiteraard kan de inflatie wel impact hebben op het te verwachten rendement. En op de leenkosten. Maar dat is geen 1 op 1 zekerheid.)
Inflatie maakt je lening nog eens een stuk beter draagbaar.
Ik ga er van uit dat inflatie na enige tijd ook in de beurskoersen gaat zitten. Als een bedrijf door inflatie zijn omzet verhoogt, dan komt dat ook wel in de beurskoersen terecht… met vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Orangelights23 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Precies om deze reden zou inflatie als percentage niet meer bekend gemaakt moeten worden, als mensen op deze manier gaan redeneren… in welke wereld zie jij geld lenen als gratis geld?
Een huis kopen werkt toch ook precies zo? De inflatie eet de hypotheek sneller op dan jij hem kunt aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:38:
[...]
Alleen als dit inderdaad van toepassing is:
Ik ga er van uit dat inflatie na enige tijd ook in de beurskoersen gaat zitten. Als een bedrijf door inflatie zijn omzet verhoogt, dan komt dat ook wel in de beurskoersen terecht… met vertraging.
Wat lang niet altijd voor iedereen het geval is. Dus ja, ik begrijp de gedachte die (niet alleen door jou) werd gepost, maar je moet dat per individueel geval bekijken en (we) moeten hier niet zomaar klakkeloos verkondigen dat geld gratis is bij hoge inflatie want dat kan gevaarlijk zijn voor bepaalde groepen.

Overigens, inflatie komt in eerste instantie negatief in de beurskoersen terecht want stijgende rente dus lagere waarderingen en lagere beurskoersen. Dat moet eerst maar weer eens goed gemaakt worden en dat kan soms (heel) lang duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
moshimoshi schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Een huis kopen werkt toch ook precies zo? De inflatie eet de hypotheek sneller op dan jij hem kunt aflossen.
En ook hier, ja de inflatie kan in je voordeel werken, maar ondertussen daalt eerst de waarde van je huis (door de gestegen rente) en wellicht verlies je je baan (inflatie, hogere rente, recessie, baanverlies) en moet je tegen verlies verkopen. Dan eet de inflatie helaas toch niet de hypotheek op.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:38:
Ik lees dit soort berichten vaker, blijkbaar gaat iedereen er zo maar vanuit dat het inkomen navenant stijgt. Dat is niet gegarandeerd. Er zal zeker opwaartse druk zijn op de lonen door inflatie, maar dat je er zomaar even 10+% bij krijgt, is geen gegeven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Bij het kopen van een huis is de afweging in het algemeen niet of je een hypotheek wilt of eigen geld gebruikt. Daar is de afweging eerder of je vaste leenlasten wilt of inflatiegekoppelde huur. Dat is dus een heel andere afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Waar ik zelf wel benieuwd naar ben als huizenbezitter is of de renovatiekosten van mijn jaren ‘20 (van de vorig eeeuw) tussenwoning niet zo hard duurder blijven worden door inflatie dat ik er niet tegenop kan sparen. Met de kennis van nu had ik misschien het beste 2 jaar geleden mijn hypotheek kunnen ophogen met 50-100k tegen minimale rente, en een enorme verbouwing/renovatie kunnen opstarten. Maar mijn onderbuik stuurde toch aan op “beter nog even doorsparen, dan het zelf bekostigen en schuld laag houden voor ultieme flexibiliteit”. Nu betwijfel ik alleen of mijn spaargeld ooit voldoende gaat worden, want kosten voor verbouwingen en renovatie stijgen de pan uit. Echt zorgen maak ik mij overigens niet, ook zonder verbouwing/renovatie kan ik hier prima nog lang vooruit, maar qua financieel handige keuzes ben ik wel gaan twijfelen aan mijn “zo lang de lasten zo laag mogelijk zijn doe ik weinig verkeerd”-strategie.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 18-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
[...]

Een lening aangaan wordt dankzij inflatie op den duur goedkoper ja, maar het ziet als gratis geld klopt niet. 5 ton nu is over 20 jaar in verhouding nog meer 4 ton, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:12:
Een lening aangaan wordt dankzij inflatie op den duur goedkoper ja, maar het ziet als gratis geld klopt niet. 5 ton nu is over 20 jaar in verhouding nog meer 4 ton, bijvoorbeeld.
Mits je inkomen net zo hard is toegenomen. Het bedrag in absolute euro's blijft gelijk, dus je moet wel meer gaan verdienen om die verhouding te laten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:05
Orangelights23 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Precies. En dit gaat alleen over de uitgaven kant. Als er aan de inkomsten kant niets wijzigt dan drukken dir '4" ton over 20 jaar net zo zwaar als de 5 ton nu. Misschien nog wel zwaarder omdat andere kosten/uitgaven doorde inflatie over 20 jaar gestegen zijn.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hoe groot is de kans dat er in 20 jaar niks met je loon gebeurt? Zelfs als je aan het einde van een schaal zit krijg je vaak nog uiteindelijk een inflatieverhoging.

20 jaar is enorm lang, het modale inkomen is in 20 jaar met ongeveer 50% gestegen van 25k naar 37.5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:53:
[...]

[...]

Ik lees dit soort berichten vaker, blijkbaar gaat iedereen er zo maar vanuit dat het inkomen navenant stijgt. Dat is niet gegarandeerd. Er zal zeker opwaartse druk zijn op de lonen door inflatie, maar dat je er zomaar even 10+% bij krijgt, is geen gegeven.
In België wel…
Hier heeft zowat iedereen 11% indexaanpassing gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:58:
[...]

In België wel…
Hier heeft zowat iedereen 11% indexaanpassing gekregen.
Hier in NL is de gemiddelde stijging van de CAO-lonen 3,2%. En dat is de "grootste loonstijging in 14 jaar", volgens het CBS*. Maar de inflatie hier was 10%, dus de reële "stijging" van de lonen was -6%. Uiteraard valt niet heel Nederland onder een CAO en zijn bijvoorbeeld het minimumloon en de AOW wel gestegen met 10%, maar zoals ik al zei: het is geen gegeven dat je inkomen mee blijft stijgen met de inflatie en zo je schulden relatief kleiner maakt.

*Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ar-inflatie-stijgt-harder
Blik1984 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:49:
Hoe groot is de kans dat er in 20 jaar niks met je loon gebeurt? Zelfs als je aan het einde van een schaal zit krijg je vaak nog uiteindelijk een inflatieverhoging.

20 jaar is enorm lang, het modale inkomen is in 20 jaar met ongeveer 50% gestegen van 25k naar 37.5k
Wie heeft het over "niks"? Ik zeg alleen maar dat de vaak gehoorde kreet: "inflatie eet je schulden op" alleen van toepassing is als je inkomen met tenminste het inflatie-percentage blijft stijgen. En dat is geenszins gegarandeerd. Oh ja, de inflatie over diezelfde periode was > 50% (50,5% van 2002-2022, 62% van 2003-2023).

[ Voor 30% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-02-2023 11:47 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.