Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
MneoreJ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Tevreden worden met het leven dat je hebt en verwacht te gaan hebben (door ofwel jezelf, ofwel je leven aan te passen) is een mooie tak van sport. Angstvallig de zandloper in de gaten houden hoort daar wat mij betreft niet bij. Realistisch blijven wel
Ik denk dat dat inderdaad wel de strekking zou moeten zijn. Bij het voorbeeld van de serviceflat met mensen die nauwelijks meer iets ondernemen, daar zitten volgens mij veel mensen bij die tevreden zijn met wat ze hebben gedaan en hebben bereikt in het leven. Die zijn tevreden met de kleine dingen, niet omdat ze niets anders meer kunnen, maar omdat ze de dingen die ze zouden willen doen ook al hebben gedaan.

Daarnaast zijn er ook mensen die terugkijken en spijt hebben. En die eigenlijk nog graag dit en dat zouden willen doen of willen zien. Maar dat niet (meer) kunnen. Of die bij veel dingen denken: vroeger kon ik met gemak dit en dat doen, maar dat lukt mij niet meer. Ik denk dat je beter de eerste variant kunt zijn, waarbij het liefst je wensen sneller afnemen dan je mogelijkheden. De mogelijkheden die fo bieden maken het beter mogelijk om de dingen die je echt belangrijk vindt ook te gaan doen op het moment dat je ze nog kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29
phantom09 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:21:
[...]

Al jaren bezuinigd de overheid op van alles en wat. Reken erop dat ze nog meer gaan bezuinigen en de lasten/belasting verhogen in de toekomst. De overheid heeft geen andere keuze.
Dus je denkt dat de gepensioneerden straks door de overheid uit de brand worden geholpen en hiervoor de rekening naar de werkende/toekomstigen gaat toeschuiven?
Met welke kosten reken jij dan voor je oude dag qua verzorging?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
@Rubbergrover1
Dat verschil is nogal fundamenteel, en ik weet niet of je dat zomaar kan kiezen.

Ik vergelijk het een beetje met op vakantie gaan.
De ene boekt een all-inn, en beweegt zich tussen de kamer, het buffet en de ligstoel aan het zwembad.
Een week vakantie staat gelijk aan totaal niks doen, en alles maar op je af laten komen. Dat is soms goedkoop en ook heel makkelijk, maar totaal niet mijn ding. Dan blijf ik liever thuis.

Ik wil een streek verkennen, om de paar dagen ergens anders naartoe, museums bezoeken, wandelingen maken.
Mijn vader is 85, steek die in een kamer zonder sociaal contact en die is binnen 6 maand helemaal klaar voor de laatste reis. Hij doet zelfs nog vrijwiligers werk. Wat hem lastig valt is gewoon het verlies van mensen uit zijn vriendenkring. Maar verder heel tevreden over wat hij nog kan en doet.

Je moet bij het ouder worden gewoon zorgen dat je je niet te vroeg in die zetel zet, en blijft buiten komen, anders wordt je wereld echt snel heel klein.
En dat hoeft geen kapitalen te kosten, maar het kost wel meer dan in de zetel TV kijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:11:
@Rubbergrover1
Dat verschil is nogal fundamenteel, en ik weet niet of je dat zomaar kan kiezen.

Ik vergelijk het een beetje met op vakantie gaan.
De ene boekt een all-inn, en beweegt zich tussen de kamer, het buffet en de ligstoel aan het zwembad.
Een week vakantie staat gelijk aan totaal niks doen, en alles maar op je af laten komen. Dat is soms goedkoop en ook heel makkelijk, maar totaal niet mijn ding. Dan blijf ik liever thuis.

Ik wil een streek verkennen, om de paar dagen ergens anders naartoe, museums bezoeken, wandelingen maken.
Het is uiteraard geen kwestie van simpelweg de keuzes maken tussen de twee situaties. Maar je kunt wel proberen ervoor te zorgen dat je de dingen die je echt belangrijk vindt, de dingen van je 'bucket list', gezien hebt voordat je daar de mogelijkheid niet meer voor hebt.

Het is niet realistisch om er vanuit te gaan dat je op je tachtigste nog gaat klimmen in de Himalaya. Als je dat als belangrijk 'streven' in je leven hebt, dan moet je dat vooral op jonge leeftijd gaan doen. Maar als dat één van de paar honderd dingen is die je wel leuk lijkt om ooit eens te doen, dan weet je ook bij voorbaat dat je die paar honderd dingen waarschijnlijk nooit allemaal zult kunnen gaan doen. En dan kun je ook de afweging maken dat je misschien liever een van de andere paar honderd zaken op je wensenlijstje gaat doen.

Dan kun je aan het eind van je leven gaan klagen of spijt hebben dat je bepaalde dingen niet hebt gedaan, maar je kunt ook kijken naar de dingen die je wél hebt gedaan. Als je wel was gaan klimmen in de Himalaya, dan had je misschien niet gesnorkeld op Barbados (om maar iets willekeurig anders te noemen) en dan had je dáár misschien weer spijt van gehad. En op het moment dat je kiest voor het MoMa, kun je misschien niet gelijk ook naar het Getty museum. Het is in mijn optiek vooral belangrijk dat je de dingen die je écht belangrijk vindt ook probeert te doen. En dat je achteraf dan ook vooral tevreden kunt zijn met wat je wél hebt gedaan dan dat je spijt hebt van de dingen die je niet hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:13
loewie1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:38:
Het is dan geen FO,
Maar ik kan heel erg goed relateren aan de opmerking van @JEightyFive

***members only***
Netjes :) Onze zoons zijn bijna even oud, toevallig.
Hypotheek is bijna vergelijkbaar. De onze is 1200 en een beetje bruto, rente ook ongeveer hetzelfde, LTV < 80%
Met een nieuwe taxatie zal de LTV nog wel een flinke sprong naar beneden maken maar die kosten zijn de daling in renteopslag niet waard. Dat gaat om 0,01% o.i.d.

Hier gelukkig ook geen geldzorgen. Ik ben zelfstandige in de IT en mijn vriendin heeft ook een prima baan.
Merk door het zzp-en wel wat lifestyle inflation in de vakanties. Niet dat we het nu veel duurder maken, maar we gaan wel vaker (wat het wel weer duurder maakt :P). Dit jaar in totaal 7 weken vakantie staan, waarvan 6 weken in het buitenland. Wel blij dat ik dat gepuzzel van loondienst niet meer heb.
Ondanks dat houden we genoeg over om opzij te leggen. En zoals gezegd: vakanties heb ik het graag voor over ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JEightyFive op 07-02-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43
Onderdeel van je FO reis zou (IMO) een investering moeten zijn in zo lang mogelijk een hoge quality of life.

Oud worden heeft weinig zin (voor mij) als het al heel snel oud+weinig kunnen is. Door nu bewuste keuzes te maken en slim te investeren (tijd en geld) verhoog je de kans dat je op 60,70,80 nog veel energie hebt, mobiel bent en veel zelfstandigheid hebt.

Dan wordt FO ook logischer: want waarom zou je 40 jaar hard werken om ‘maar’ 10 jaar goed te kunnen leven (en 20-30 jaar waarin je veel beperkingen hebt).

Je hebt dit natuurlijk niet helemaal zelf in de hand, maar je hebt wel invloed op je lange termijn gezondheid en vitaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Requiem19 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:37:
Onderdeel van je FO reis zou (IMO) een investering moeten zijn in zo lang mogelijk een hoge quality of life.

Oud worden heeft weinig zin (voor mij) als het al heel snel oud+weinig kunnen is. Door nu bewuste keuzes te maken en slim te investeren (tijd en geld) verhoog je de kans dat je op 60,70,80 nog veel energie hebt, mobiel bent en veel zelfstandigheid hebt.

Dan wordt FO ook logischer: want waarom zou je 40 jaar hard werken om ‘maar’ 10 jaar goed te kunnen leven (en 20-30 jaar waarin je veel beperkingen hebt).

Je hebt dit natuurlijk niet helemaal zelf in de hand, maar je hebt wel invloed op je lange termijn gezondheid en vitaliteit.
Het gaat volgens mij vrij hand in hand met FO. Zodra je stopt met (fulltime) werken heb je opeens veel meer tijd om te sporten, gezond te koken en zul je over t algemeen minder stress hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Het gaat volgens mij vrij hand in hand met FO. Zodra je stopt met (fulltime) werken heb je opeens veel meer tijd om te sporten, gezond te koken en zul je over t algemeen minder stress hebben.
Ja maar die volgorde is wmb verkeerd. Je moet - net als met FO - in mijn visie al veel eerder beginnen met investeren in een gezond leven.

Je gaat ook niet pas op je 55e investeren in aandelen, die hebben jaren nodig. Met gezondheid is dat ook zo. Nu al (voor je 40e) investeren in een consistent gezond leven betaalt zich uit op je 60e, 70e, 80e. Dan kun je optimaal genieten van FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

tuinïnen

Eventus stultorum magister

De gedachte van sommigen om alles maar te moeten doen omdat morgen geen zekerheid is zou mij enorm opjagen.
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, buurman X, vriend Y , kennis Z die te vroeg zijn gegaan en mogelijk 'plezier of bucketlistzaken' hebben uitgesteld. Belangrijk is denk ik vooral de factor kans waarop je dit nog op je 50e kan doen en hoe belangrijk alles is. Ik zou de hele wereld willen zien, maar is dat echt belangrijk? Het is een persoonlijke afweging, maar zelf haal ik veel genot uit dingen die niet allemaal een jaar van mijn 'FO-moment' hoeven te kosten.

En dan zijn er nog wel dingen die ik graag zou willen doen als ik niet meer 'moet werken' zoals grote wandelingen maken en extra studeren maar dat zijn vooral tijdrovende dingen. Zelf richt ik mij erop om op een leeftijd van 45-50 FO te zijn en vervolgens hier ook meer tijd voor te kunnen maken. Dat valt ook samen met het moment dat de kids (4) een leeftijd hebben dat papa en mama niet meer continu thuis hoeven te zijn voor hun of dat ze eventueel uit huis zijn.

Het is een reis die ik uitstippel en in het ideale scenario zou willen bewandelen. Mocht ik dit door omstandigheden niet halen weet ik in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb om het statistisch gezien zo goed mogelijk te doen. De rust en het doel dat dit mij geeft gedurende het 'werkende leven' is ook heel wat waard en houdt mij goed op de been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:37:

Ik vraag me af op welke 'investeringen' je doelt. Ik ken bv mensen die een paar keer per week sporten omdat dat 'gezond' is. Maar ik vraag me af of 40 jaar je tijd verspillen aan sporten om iets langer te kunnen leven zo veel beter is dan die 40 jaar de tijd aan gewoon leuke dingen besteden. Natuurlijk prima als je ook plezier beleeft aan 'gezonde' dingen, maar ik zou mijn leven daar niet heel erg op inrichten. En het is vooral ook geen zekerheid, maar slechts de kansen verhogen/verkleinen.

Uiteraard scheelt het wel een hoop als je niet uit gemak of bij gebrek aan energie elke week een pizza haalt oid, maar als je de tijd en energie hebt om fatsoenlijk en smakelijk te koken. In die zin kan de tijd hebben en de tijd nemen wel tot een gezondere leefstijl leiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:39

Licko

ZVDK

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Maar ik vraag me af of 40 jaar je tijd verspillen aan sporten om iets langer te kunnen leven zo veel beter is dan die 40 jaar de tijd aan gewoon leuke dingen besteden.
Met zo'n instelling wordt het niets natuurlijk :+

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:13
Ik sport een paar keer per week zodat ik die pizza kan halen :9
En met een zittend beroep is bewegen wel echt belangrijk i.m.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Half eens. Het gaat hand in hand, maar wel vanaf dag1. Ja, ik ben veel sneller FO met dagelijks patat+frikandel dan een gezonde maaltijd. Maar wat is nu écht het FO vraagstuk?

FO draait juist om het maximaliseren van beschikbare vrije tijd, aangezien tijd dé meest beperkende factor is in het leven. Voor velen nog specifieker: beschikbare vrije tijd wanneer je fysiek nog fit/gezond genoeg bent ook daadwerkelijk iets met die tijd te kunnen doen.
Als je vooraf aan FO er dan alles aan doet om je gezonde periode te minimaliseren (slechte voeding, geen sport)... tja.. waar ben je dan eigenlijk mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Weinig over te zeggen. In onze vriendenclub hebben zijn de 2 met de meeste gezondheidsklachten (allemaal recent) degene die niet roken, niet of weinig drinken en ook nog eens 3 a 4x per week sporten.

De zuipende, rokende hebben geen klachten. N=1 is nul. Maar helaas heb je gewoon geen enkele garantie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
tuinïnen schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:15:
De gedachte van sommigen om alles maar te moeten doen omdat morgen geen zekerheid is zou mij enorm opjagen.
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, buurman X, vriend Y , kennis Z die te vroeg zijn gegaan en mogelijk 'plezier of bucketlistzaken' hebben uitgesteld. Belangrijk is denk ik vooral de factor kans waarop je dit nog op je 50e kan doen en hoe belangrijk alles is. Ik zou de hele wereld willen zien, maar is dat echt belangrijk? Het is een persoonlijke afweging, maar zelf haal ik veel genot uit dingen die niet allemaal een jaar van mijn 'FO-moment' hoeven te kosten.

En dan zijn er nog wel dingen die ik graag zou willen doen als ik niet meer 'moet werken' zoals grote wandelingen maken en extra studeren maar dat zijn vooral tijdrovende dingen. Zelf richt ik mij erop om op een leeftijd van 45-50 FO te zijn en vervolgens hier ook meer tijd voor te kunnen maken. Dat valt ook samen met het moment dat de kids (4) een leeftijd hebben dat papa en mama niet meer continu thuis hoeven te zijn voor hun of dat ze eventueel uit huis zijn.

Het is een reis die ik uitstippel en in het ideale scenario zou willen bewandelen. Mocht ik dit door omstandigheden niet halen weet ik in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb om het statistisch gezien zo goed mogelijk te doen. De rust en het doel dat dit mij geeft gedurende het 'werkende leven' is ook heel wat waard en houdt mij goed op de been.
Zoals met alles gaat het om de juiste balans vinden. Ik maak het even digitaal.

Als je een dikke vette bucket list hebt, dan zal je moeten zorgen dat je inkomen daar naar gericht is, en dat betekent wellicht ondernemen, en heel hard werken, maar je vakanties kan je dan echt enorm luxe maken.

Aan de andere zijde, je kan heel snel FO worden door je behoeften zo sterk naar beneden te schroeven (geen partner, alle dagen havermout, gedeeld wonen in een kraakpand, enkel het noodzakelijke uitgeven).

Voor iedereen zal het wel ergens in het midden liggen, bij de ene wat meer naar links, de andere wat verder naar rechts... Niet iedereen wil op 45 stoppen, maar bv wel al tevreden zijn met de wetenschap dat je morgen kan stoppen als je dat wil.

Zoals met alles moet je keuzes maken. Niet iedereen maakt die keuzes bewust, veel te veel mensen worden gedreven door "wat hoort". Je hebt een goede job, dus daar hoort een BMW bij. Terwijl je misschien vlak bij je werk woont en met de fiets kan.

Ik weet dat ik aan sommige vakanties te veel geld kan uit geven, maar dat is het mij waard.
En het kan, dus waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Xanaroth schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Half eens. Het gaat hand in hand, maar wel vanaf dag1. Ja, ik ben veel sneller FO met dagelijks patat+frikandel dan een gezonde maaltijd. Maar wat is nu écht het FO vraagstuk?

FO draait juist om het maximaliseren van beschikbare vrije tijd, aangezien tijd dé meest beperkende factor is in het leven. Voor velen nog specifieker: beschikbare vrije tijd wanneer je fysiek nog fit/gezond genoeg bent ook daadwerkelijk iets met die tijd te kunnen doen.
Als je vooraf aan FO er dan alles aan doet om je gezonde periode te minimaliseren (slechte voeding, geen sport)... tja.. waar ben je dan eigenlijk mee bezig.
Ik zeg nergens dat je je gezondheid moet verwaardelozen om sneller FO te zijn. Mijn punt was dat het makkelijker is om gezond te koken en te sporten als je geen 40uur per week moet werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Als je nou een moestuin neemt, ben je gelijk zowel in beweging als dat je goedkope (en gezondere) groente/fruit hebt. Win win voor FO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Volgens mij draait het vooral om de tweede letter. Onafhankelijkheid. Of te wel maximale vrijheid om je leven in te richten, zonder dat je door financiële redenen gedwongen wordt om bepaalde keuzes te maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Cyberpope schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Weinig over te zeggen. In onze vriendenclub hebben zijn de 2 met de meeste gezondheidsklachten (allemaal recent) degene die niet roken, niet of weinig drinken en ook nog eens 3 a 4x per week sporten.

De zuipende, rokende hebben geen klachten. N=1 is nul. Maar helaas heb je gewoon geen enkele garantie.
Dat is gewoon pech hebben (slechte genen) of juist teveel sporten. Zorgt ook voor blessures. Het beste is gewoon wandelen/zwemmen in plaats opeens heel actief zijn. Overdreven sporten is helemaal niet goed. Gewoon regelmatig bewegen en niet teveel stil zitten. Gezonde voeding.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 07-02-2023 10:11 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Nou, daarom vroeg ik mij dus af wat bedoeld werd met dat investeren in een gezond leven. Ik ken bv. mensen die twee of meer keer per week een uur of langer hardlopen. Maar ik heb zelf een hekel aan zulke sporten. Ik zie dan vooral: de relatief beperkte vrije tijd die je tijdens je werkende leven hebt, ben je dan grotendeels aan het besteden aan zo lang mogelijk 'gezond blijven'. Terwijl tegelijk je leven aan je voorbij gaat omdat je geen tijd overhoudt voor dingen die je wel echt leuk vindt.

Ik zou daarom nooit zulke tijdsinvesteringen doen puur voor het gezond bezig zijn, terwijl je er geen plezier van hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Ik vraag me af op welke 'investeringen' je doelt. Ik ken bv mensen die een paar keer per week sporten omdat dat 'gezond' is. Maar ik vraag me af of 40 jaar je tijd verspillen aan sporten om iets langer te kunnen leven zo veel beter is dan die 40 jaar de tijd aan gewoon leuke dingen besteden. Natuurlijk prima als je ook plezier beleeft aan 'gezonde' dingen, maar ik zou mijn leven daar niet heel erg op inrichten. En het is vooral ook geen zekerheid, maar slechts de kansen verhogen/verkleinen.

Uiteraard scheelt het wel een hoop als je niet uit gemak of bij gebrek aan energie elke week een pizza haalt oid, maar als je de tijd en energie hebt om fatsoenlijk en smakelijk te koken. In die zin kan de tijd hebben en de tijd nemen wel tot een gezondere leefstijl leiden.
Die 2x per week sporten is een investering inderdaad (2-3 duur per week). De uitbetaling is een significant grotere kans op 168 gezondere uren per week op latere leeftijd.

Je hebt overigens zeker gelijk dat sporten met tegenzin niet werkt. Gezond leven is een marathon en geen sprint. Het staat en valt met consistent de goede keuzes maken (en natuurlijk kun je af en toe lekker los gaan). Consistentie dag op dag, week op week, maand op maand, jaar op jaar werkt alleen als je iets doet waar je plezier in hebt. Ik heb - net als jij - medelijden met mensen die staan te zweten in de sportschool met tegenzin omdat ‘ze denken dat het moet’. Ga lekker wat anders doen waar je wel plezier in hebt denk ik dan.

Iedereen mag daar z’n eigen keuzes in maken, maar ik zie soms dat mensen niet stil staan bij de lange termijn visie.

En het is natuurlijk niet alleen sporten. Het is ook verdiepen in voeding, een gezond klimaat in huis (luchtvochtigheid/CO2), een goed matras, voldoende buiten zijn, netjes zonnebrand op als je langer buiten bent, een beetje werken aan je mobiliteit, een sociaal leven. En dan zijn er nog duizend punten die ik niet noem. Met simpele keuzes kunnen bepaalde dingen patronen worden en maak je vanzelf de juiste keuzes zonder dat het tijd/moeite kost.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 07-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Nou, daarom vroeg ik mij dus af wat bedoeld werd met dat investeren in een gezond leven. Ik ken bv. mensen die twee of meer keer per week een uur of langer hardlopen. Maar ik heb zelf een hekel aan zulke sporten. Ik zie dan vooral: de relatief beperkte vrije tijd die je tijdens je werkende leven hebt, ben je dan grotendeels aan het besteden aan zo lang mogelijk 'gezond blijven'. Terwijl tegelijk je leven aan je voorbij gaat omdat je geen tijd overhoudt voor dingen die je wel echt leuk vindt.

Ik zou daarom nooit zulke tijdsinvesteringen doen puur voor het gezond bezig zijn, terwijl je er geen plezier van hebt.
Vandaar dat ik het andersom neerzet in mijn post. Als je zulke investeringen niet doet heb je meer tijd voor andere hobbies ofzo, klopt. Maar kom je fysiek tegen punten aan waardoor je niet kúnt doen wat je leuk vindt.

Hou je van fysiek bezig zijn (wandelen, fietsen, zwemmen, varen, klussen, met de kids spelen, tuinieren, festivals/concerten, etc) zal je daar fysiek toe in staat moeten zijn. Al is het maar om langdurig te kunnen staan zonder probleem. Hou je juist van iets kleins (muziek instrument bespelen, haken/breien, knutselen, puzzelen) ook dan zul je fysiek ertoe in staat moeten zijn om langdurig in de noodzakelijke
houding te zitten/staan, en voldoende hand/oog coördinatie hebben en alles flexibel genoeg houden.

Zelfs voor hersensport is fit zijn relevant, want dat heeft invloed op je concentratie en denkvermogen. Zo was er gister nog een onderzoek dat schakers slechter spelen bij hoge luchtvervuiling. Dat is niet veel anders dan wat je kan verwachtten als gevolg bij slechte conditie.

Behalve films/series kijken of in het cafe zitten kan ik weinig bedenken waar een goed fysiek geen dagelijkse meerwaarde heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 07-02-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheDudez schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is gewoon pech hebben (slechte genen) of juist teveel sporten. Zorgt ook voor blessures. Het beste is gewoon wandelen/zwemmen in plaats opeens heel actief zijn. Overdreven sporten is helemaal niet goed. Gewoon regelmatig bewegen en niet teveel stil zitten. Gezonde voeding.
Primair gewoon het eerste. En dat geld voor ons allemaal.

Ja, je kunt je gezondheid enigszins beïnvloeden, maar garanties krijg je nooit. Je kunt hele leven nooit met sigarettenrook in aanmerking komen en toch longkanker krijgen. Shit happens.
Wat je hoogstens kunt doen is de kans verkleinen. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cyberpope schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Ja, je kunt je gezondheid enigszins beïnvloeden, maar garanties krijg je nooit. Je kunt hele leven nooit met sigarettenrook in aanmerking komen en toch longkanker krijgen. Shit happens.
Deels mee eens, een gezonde levensstijl biedt geen garantie op een langer leven. Maar tegelijk zit er dus ook wel eingszins een genetische component in. Als je beide ouders rond hun 50ste zijn overleden, dan vind ik het niet gek dat je met een iets andere houding in het leven staat dan als je ouders 90+ zijn geworden. (Ik ken beide situaties.) In het eerste geval zul je waarschijnlijk toch eerder een beetje in je achterhoofd het gevoel hebben dat als je ouder dan 50 wordt, je in 'bonustijd' leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:49
We zijn hier nu al een tijdje open deuren aan het intrappen over gezondheid.

Zoals altijd, iedereen heeft een andere visie op wat FO is. Inclusief allerlei varianten erop.

Enige feit is dat vrijwel iedereen hier zal moeten investeren, wat impliceert dat het rendement in de toekomst ligt. Ja, je kunt pech hebben en alles voor niks hebben gedaan.

Ik zie het omgekeerd: er is voor mij slechts één optie en dat is FO nastreven. Het is een manier van leven.

Mensen met kinderen: als ze het lekkerste bewaren voor het laatst bij het eten, dan zit de FO-mindset in de genen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Cyberpope schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Je ontkent hier toch een beetje de wetenschap. Garanties zijn er niet, maar we zien dat in bepaalde regio's de mensen ouder worden. Vrijwel al die plekken hebben een mediterraan dieet, veel beweging maar niet sporten, schone berglucht, een gematigd klimaat en weinig stress.

De grootste stap die je zelf direct kunt zetten is niet roken, niet drinken, geen rood vlees, geen bewerkt vlees, weinig suiker, beperkt vet en een uurtje lichaamsbeweging per dag. Dat zijn allemaal stappen die te overzien zijn en verder weinig impact hebben op je levensvreugde. Op deze manier heb je het grootste gedeelte van de gezondheidswinst al te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
moshimoshi schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Je ontkent hier toch een beetje de wetenschap. Garanties zijn er niet, maar we zien dat in bepaalde regio's de mensen ouder worden. Vrijwel al die plekken hebben een mediterraan dieet, veel beweging maar niet sporten, schone berglucht, een gematigd klimaat en weinig stress.

De grootste stap die je zelf direct kunt zetten is niet roken, niet drinken, geen rood vlees, geen bewerkt vlees, weinig suiker, beperkt vet en een uurtje lichaamsbeweging per dag. Dat zijn allemaal stappen die te overzien zijn en verder weinig impact hebben op je levensvreugde. Op deze manier heb je het grootste gedeelte van de gezondheidswinst al te pakken.
Ik denk dat veel mensen onderschatten wat goede zelfzorg (en daar hoort bewegen bij) kan betekenen.

Je zal er misschien geen hersentumor of pancreaskanker mee vermijden, maar wel of je nog iets kan doen op je 80e of je de geraniums kan tellen. Dat is toch wat ik zie in mijn omgeving.
Ouderen die zich nestelen in hun relaxzetel gaan snel achteruit.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37
Het hele idee van een Bucket list is niet zozeer aan mij besteed. Het meest waardevolle van de FO reis is het kunnen nadenken over wat je met je tijd wil doen. En de financiële ruimte weten te maken om tijd vrijer in te kunnen delen.

Dat is een luxe, een groot deel van de mensen heeft die luxe niet of is nog niet zover. Onze maatschappij is enorm gericht op het hebben van zoveel mogelijk, of dat nu spullen of ervaringen zijn. De moeilijkheid is uitvinden wat je echt leuk vind.

En het lef hebben om daar ook vol voor te gaan, want dat betekend toch vaak tegen de stroom in zwemmen van wat gangbaar is. De boot discussie is dan een mooi startpunt, veel mensen hebben een zeilboot waar ze af en toe mee gaan varen in het weekend. Die ze prima kunnen betalen. Vanuit FO oogpunt zou je dan zeggen die boot eruit en huur er een als je een dagje gaat varen.

Veel mensen die ik ken met een zeilboot , en dat zijn er niet zoveel, maar toch voldoende aangezien ik ooit bij een haven woonde, willen er ooit voor langere tijd mee op reis. Vaak is dat een pensioen doel en zitten ze de meeste tijd op die boot in die haven. Van die mensen is er 1 die het plan had om er 5 jaar mee te gaan zeilen. En daar ook echt mee bezig was. Weinig geld, maar wel tijd gemaakt om de boot op te knappen en na verloop van tijd de eerste test vaarten te maken om te zien of het ook echt allemaal goed ging. Ervaring opdoen, na een aantal jaar daadwerkelijk vertrokken en 7 jaar weggeweest.

De meeste anderen zitten nog steeds op die boot en blijven in de haven.
Het eenvoudig om een droom te hebben , maar moeilijk om uit te voeren. Het vergt een bepaalde instelling en je moet het echt heel leuk vinden om er echt voor te gaan en het als een project te zien.

En dat is best een drempel, je verlaat als het ware een stuk veiligheid, een pad waarvan je zeker denkt te weten dat het werkt. Na het pensioen heb ik geen 'zorgen' meer.

Zo werkt het met veel dingen, het starten van een eigen zaak, het echt leren van een nieuw vak of vaardigheid.
Het zijn moeilijke trajecten die je echt anders moet benaderen dan een hobby. Veel mensen die echt leuk werk hebben, vinden het geen probleem om er veel tijd in te stoppen omdat het voor hen niet voelt als werk.

Anderen kijken uit naar het weekend en hebben het pensioen als einddatum dat ze eindelijk niet meer hoeven. En dan kan het genieten van de extra tijd beginnen. Wat dat inhoudt dat is vaak pas bekend op het moment dat het tijd is om met pensioen te gaan. En dat kan prima zijn, privé is het leuk, weekenden zijn gevuld , het leven heeft een ritme en mensen gaan gewoon hun gang.

Het moeilijke is de confrontatie met jezelf aangaan en uitvinden wat je echt met je leven wil, en vaak kan dat pas op het moment dat er ruimte is, financieel kan ruimte geven. Maar ook een gebeurtenis. Veel mensen komen niet op dat punt. En het is ook niet altijd makkelijk op het moment dat je er wel aankomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:40:

De meeste anderen zitten nog steeds op die boot en blijven in de haven.
Mooie analogie. De veiligste plek voor een schip is in de haven, maar dat is niet waar schepen voor gebouwd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:21
@CornermanNL mooi geschreven, herkenbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:40:
Het hele idee van een Bucket list is niet zozeer aan mij besteed. Het meest waardevolle van de FO reis is het kunnen nadenken over wat je met je tijd wil doen. En de financiële ruimte weten te maken om tijd vrijer in te kunnen delen.
Maar dan is dát toch jouw 'bucket list'? Je moet een bucket list niet zo beperkt zien als een lijstje instagram-bestemmingen en ervaringen die je wilt afstrepen. Het is vooral een lijstje met 'doelen' die voor jou grote waarde hebben. En waarvan je kunt zeggen: als ik dit in mijn leven heb bereikt, dan kan ik straks tevreden op mijn leven terugkijken.

Dat kan dus ook zijn dat je een eigen zaak wilt beginnen of een nieuw vak wilt leren, waar je het ook over had. Of voor mijn part dat je een moestuin wilt en veel dingen zelf wilt verbouwen, om maar een wens op een heel ander niveau te noemen. Er kan een hele diversiteit aan zaken op zo'n bucket list staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Maar dan is dát toch jouw 'bucket list'? Je moet een bucket list niet zo beperkt zien als een lijstje instagram-bestemmingen en ervaringen die je wilt afstrepen. Het is vooral een lijstje met 'doelen' die voor jou grote waarde hebben. En waarvan je kunt zeggen: als ik dit in mijn leven heb bereikt, dan kan ik straks tevreden op mijn leven terugkijken.

Dat kan dus ook zijn dat je een eigen zaak wilt beginnen of een nieuw vak wilt leren, waar je het ook over had. Of voor mijn part dat je een moestuin wilt en veel dingen zelf wilt verbouwen, om maar een wens op een heel ander niveau te noemen. Er kan een hele diversiteit aan zaken op zo'n bucket list staan.
De bucket list in mijn stukje is als analogie voor een berg dingen. Want de meeste bucket lists staat vol met dingen waarvan alles of heel vluchtig (1 keer) of niet gedaan gaat worden. We zijn in een maatschappij beland waar mensen veel willen. En eigenlijk niet goed weten waarom, en daarom maar zoveel mogelijk dingen half doen.

Wat je ook doet het gaat erom dat je dat doet of voor jou doordachte en belangrijke redenen. Die redenen kunnen van heel basic gaan , er moet immers in de basisbehoefte voorzien worden, tot een roeping en alles wat er tussen zit.

Wat ik vaak mis bij mensen is echt weten en voelen waarom je iets doet. En dan bijvoorbeeld al maar alvast de boot kopen om in de haven klaar te hebben voor het geval dat je het moment haalt dat ermee durft te varen. In plaats van de urgentie te voelen om ermee te gaan varen en een groot deel van de energie daarin stoppen. Omdat je dat gewoon het leukste vind om te doen.

Het is een luxe besef ik mij, maar ook een keuze om de tijd te nemen en belangrijker de confrontatie met jezelf aan te gaan om erachter te komen wat je echt wil doen. En niet blijven praten over een tijd die misschien nooit gaat komen en dan op magische wijze ineens al je dromen te gaan uitvoeren. Want dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.

Doelen vergen werk, planning en uitvoering. En toewijding. En veel mensen willen de dingen op hun lijstjes simpelweg niet graag genoeg om er echt voor te gaan. En dat komt vaak voort uit het feit dat ze niet weten wat ze nu echt willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
En een bucket list kan veranderen….
Soms moet je dingen aanpassen en wil je gewoon andere dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:56:
En een bucket list kan veranderen….
Soms moet je dingen aanpassen en wil je gewoon andere dingen.
Absoluut, maar niet zelden veranderd het gewoon zonder dat er iets echt gedaan is. Het wachten op het ideale moment om die eigen zaak te beginnen of die reis te doen. En na verloop van tijd verdwijnt zoiets dan van de lijst.

Er zijn altijd veel meer redenen te verzinnen waarom iets nu niet kan dan er gewoon maar 1 nodig te hebben om er voor te gaan.

Want dan begint het moeilijke deel van de droom de uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
Het probleem is dat veel mensen de dromen van anderen najagen. Daarom geldt in het geval van een boot het eeuwenoude spreekwoord "bezit van de zaak, is het einde van het vermaak" in bijna alle gevallen nog steeds. Het is dus zaak eerst te bepalen wat je nou eigenlijk zelf wil en de O in FO betekent dus ook onafhankelijk woorden van andermans dromen.

[ Voor 22% gewijzigd door moshimoshi op 07-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Absoluut, maar niet zelden veranderd het gewoon zonder dat er iets echt gedaan is. Het wachten op het ideale moment om die eigen zaak te beginnen of die reis te doen. En na verloop van tijd verdwijnt zoiets dan van de lijst.
De kunst is dan om onderscheid te maken tussen de dingen die je echt belangrijk vindt en de dingen die je in een bepaalde levensfase belangrijk vindt, maar die later misschien niet meer zo belangrijk blijken. Dat onderscheid is 'onderweg' niet altijd makkelijk te maken.

Overigens zijn er ook een hoop 'levensdoelen' die niet direct in bucket lists komen, maar die achteraf toch wel heel belangrijk blijken te zijn. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld belangrijk of waardevol om te proberen om kinderen te krijgen en die goed de wereld in te sturen. Dat wordt niet vaak als bucket list item gezien, maar ik denk dat het eigenlijk voor veel mensen vrij hoog op het wensenlijstje van levensdoelen staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:53:
[...]

De bucket list in mijn stukje is als analogie voor een berg dingen. Want de meeste bucket lists staat vol met dingen waarvan alles of heel vluchtig (1 keer) of niet gedaan gaat worden. We zijn in een maatschappij beland waar mensen veel willen. En eigenlijk niet goed weten waarom, en daarom maar zoveel mogelijk dingen half doen.

Wat je ook doet het gaat erom dat je dat doet of voor jou doordachte en belangrijke redenen. Die redenen kunnen van heel basic gaan , er moet immers in de basisbehoefte voorzien worden, tot een roeping en alles wat er tussen zit.

Wat ik vaak mis bij mensen is echt weten en voelen waarom je iets doet. En dan bijvoorbeeld al maar alvast de boot kopen om in de haven klaar te hebben voor het geval dat je het moment haalt dat ermee durft te varen. In plaats van de urgentie te voelen om ermee te gaan varen en een groot deel van de energie daarin stoppen. Omdat je dat gewoon het leukste vind om te doen.

Het is een luxe besef ik mij, maar ook een keuze om de tijd te nemen en belangrijker de confrontatie met jezelf aan te gaan om erachter te komen wat je echt wil doen. En niet blijven praten over een tijd die misschien nooit gaat komen en dan op magische wijze ineens al je dromen te gaan uitvoeren. Want dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.

Doelen vergen werk, planning en uitvoering. En toewijding. En veel mensen willen de dingen op hun lijstjes simpelweg niet graag genoeg om er echt voor te gaan. En dat komt vaak voort uit het feit dat ze niet weten wat ze nu echt willen.
Ik denk dat er veel mensen zijn die doelen hebben verwarren met wat zullen we consumeren.

In het geval van die boot voor een lange reis: De boot kopen is het gemakkelijke deel.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:10
Wozmro schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat er veel mensen zijn die doelen hebben verwarren met wat zullen we consumeren.

In het geval van die boot voor een lange reis: De boot kopen is het gemakkelijke deel.
Ik heb in mijn hoofd een keer een behoorlijke reis te maken. Liefst met de fiets. Fiets kopen is geen probleem, de tijd vrij maken ook niet. T geld ook niet. Toch is het er nog nooit van gekomen. Nu gebruik ik als excuus de jonge leeftijd vd kids maar voordat die er waren was er ook altijd wel een reden om het niet te doen.

De stap zetten om dromen uit te voeren is toch wel een grote, psychologisch.

Ik vind het dan ook knap als mensen zoiets toch doen al zitten ze krap en/of hebben ze nog veel meer redenen om dingen NIET te doen. Zie de gemiddelde "ik vertrek" aflevering. Stukje leedvermaak natuurlijk maar toch, zij doen het wel, ik niet!

Gr Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

Remco d schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Ik heb in mijn hoofd een keer een behoorlijke reis te maken. Liefst met de fiets. Fiets kopen is geen probleem, de tijd vrij maken ook niet. T geld ook niet. Toch is het er nog nooit van gekomen. Nu gebruik ik als excuus de jonge leeftijd vd kids maar voordat die er waren was er ook altijd wel een reden om het niet te doen.

Ik vind het dan ook knap als mensen zoiets toch doen al zitten ze krap en/of hebben ze nog veel meer redenen om dingen NIET te doen. Zie de gemiddelde "ik vertrek" aflevering. Stukje leedvermaak natuurlijk maar toch, zij doen het wel, ik niet!

Gr Remco
Tsja. Gewoon doen dus. Heb je sowieso een mooi verhaal later.

Ik ben een keer naar de noordkaap gefietst via Noorwegen. Fantastisch. Mooie ervaring. Zo heel spannend is het ook weer niet. Gewoon een vakantie eigenlijk zonder echte consequenties als het niet gaat als gepland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Gr Remco
Het kan helpen om uit te zoeken waar de drempel mentaal zit, wellicht gaat het ook helpen in andere delen van je leven.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:17
[...]

Gr Remco
Deels is het ook een kwestie van een fiets kopen en beginnen met kleine tochtjes. Die zal je hoe dan ook moeten doen voordat je een grote fietstocht maakt. In NL kan je prachtige fietstochten maken van paar een uur tot een aantal dagen. Die stappen zal je toch moeten maken om er achter te komen wat je allemaal nodig hebt, wat voor fiets past bij je, is het echt zo leuk ;) etc. Zolang je die kleine stapjes niet maakt, blijft het iets heel (te) groots in je hoofd. Als je eenmaal begint zie je ook dat zo'n droomtocht haalbaar en maakbaar is op jouw manier.

*kleine notitie dat ik ook jonge kinderen(3) heb tussen 1,5 & 5. En dat ik in April mijn eerste echte tocht van 430km in Noord Engeland ga maken in drie dagen. Vijf dagen van huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Plint op 08-02-2023 10:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Nu gebruik ik als excuus de jonge leeftijd vd kids
Ja, kinderen kunnen dus inderdaad zo'n blokkade zijn in (het denken over) wat je wilt en kunt doen. Maar ik heb ondertussen al ervaren dat met creatief nadenken en meebewegen in de (on)mogelijkheden van de kinderen je eigenlijk nog steeds hetzelfde kunt doen.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
de Peer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Tsja. Gewoon doen dus. Heb je sowieso een mooi verhaal later.

Ik ben een keer naar de noordkaap gefietst via Noorwegen. Fantastisch. Mooie ervaring. Zo heel spannend is het ook weer niet. Gewoon een vakantie eigenlijk zonder echte consequenties als het niet gaat als gepland.
Zo werkt het niet. Iedereen heeft zo zijn blokkades.
Ik heb hetzelfde probleem.

Ik bulk van het geld (bij wijze van spreken), maar als ik een auto moet kopen moet dat met vanaf dat moment gespaard geld, niet uit de buffer. Interen is iets heel ingewikkelds. Zeggen dat ik het gewoon moet doen werkt niet. "Eerst sparen dan kopen" zit ingeprogrammeerd, genetisch dan wel uit de opvoeding. En gespaard geld zonder doel hoort daar niet bij. Dat zijn een soort omgekeerde sunk costs of zo (vergeef me de analogie).

Wat ik wel doe is zorgen dat mijn kinderen dit gedrag niet overnemen. Doe wat ik zeg, niet wat ik doe.
Ga voor ervaringen, niet voor bufferen (liever geen buffer, dan geen ervaringen -- maar NOG liever een buffer EN ervaringen natuurlijk)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Gr Remco
Er zit een groot verschil in risico-bereidheid tussen mensen. In mijn visie ligt dat met name aan een inherent verschil in persoonlijke inslag tussen optimisme, realisme en pessimisme.

In een FO topic zullen relatief meer realistische/pessimistische mensen vertoeven. Een lange termijn FO strategie heeft namelijk de meeste kans van slagen als je zoveel mogelijk risico's tackelt in je strategie.

Ik heb zelf het geluk dat ik (te? ;)) optimistisch ben. Dat zorgt bij mij voor het gevoel 'dat het sowieso wel goed komt'. Nadelig voor FO, want soms wat laconiek met uitgaven, maar voordelig in het aangaan van ervaringen en avonturen:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Requiem19 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Er zit een groot verschil in risico-bereidheid tussen mensen. In mijn visie ligt dat met name aan een inherent verschil in persoonlijke inslag tussen optimisme, realisme en pessimisme.

In een FO topic zullen relatief meer realistische/pessimistische mensen vertoeven. Een lange termijn FO strategie heeft namelijk de meeste kans van slagen als je zoveel mogelijk risico's tackelt in je strategie.

Ik heb zelf het geluk dat ik (te? ;)) optimistisch ben. Dat zorgt bij mij voor het gevoel 'dat het sowieso wel goed komt'. Nadelig voor FO, want soms wat laconiek met uitgaven, maar voordelig in het aangaan van ervaringen en avonturen:

***members only***
Mooi verwoord. Denk ook de onderliggende reden dat het soms moeilijk is om je te verplaatsen in anderen. Zo zijn mijn schoonzus (en haar vriend) ook totaal tegenovergesteld van mij en mijn vriendin. Ze werken allebei in de culturele sector als ZZP-er, gaan richting de 40 en hebben nog 0 pensioen opgebouwd. Ze hebben ondertussen wel een koophuis, dus dat is ergens nog een soort spaarpotje. Maar in mijn hoofd kan ik daar gewoon echt geen chocola van maken. Het kwam vorig jaar een keer ter sprake en dan is inderdaad het antwoord; "Ach, dat komt allemaal wel goed. We gaan nu van de laatste euro's liever uiteten of op vakantie."

Ik zou zo niet kunnen slapen, maar zij varen er prima bij. Wie ben ik dan uiteindelijk om daarover te oordelen. Ergens zou ik zelf ook wel meer van deze instelling kunnen gebruiken. Een voorbeeld voor mezelf is de knoop doorhakken om 36 i.p.v. 40u te gaan werken. Hier zit ik al lang over te dubben en iets houdt me tegen, terwijl ik eigenlijk zeker weet dat meer vrije tijd voor mij heel waardevol is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Toch kan je risico en scenario's bouwen in je brein en daarmee je dagelijkse stress aardig onder controle krijgen zonder daar allerlei financiële verzekeringen voor op te hoeven tuigen. Leren met risico omgaan en weten wat daadwerkelijk risico is en doet met een mens heeft mij een hoop geleerd.

Het eerste dat je je moet realiseren is dat je brein als default stand heeft scenario's bedenken, dus de rust in je hoofd vind je op het moment dat je je brein afleidt van zijn default stand. Aandacht richten op je taken en het hier en nu. Het brein gaat namelijk in zijn down tijd direct aan de slag om te kijken of er een scenario bedacht kan worden. Gebaseerd op herinneringen en resultaten uit het verleden, negatieve en pijnlijke herinneringen blijven hangen. Dus je brein gaat zich voorbereiden op soortgelijke situaties in de toekomst. (Er is een langere uitleg nodig, zie boeken als Peak mind, maar dit is een snelle samenvatting)

Problemen waren in mijn hoofd ook vaak groter dan ze in werkelijkheid zijn, risico zien en risico voelen zijn 2 verschillende dingen. De risico's zitten vaak niet in de dingen die je kan zien en tot een bepaalde hoogte kan controleren. Veel risico's komen normaal gezien niet voor of kan je als persoon maar weinig aan doen. En op het moment dat je risico voelt beleef je het heel anders.

Dus heel veel reserveren voor risico's die niet veel voorkomen en daar dus heel veel tijd voor reserveren om ze af te dekken is niet nuttig. Het kost alleen veel tijd, iets dat je probeert te winnen.

En doet zich dan zo'n calamiteit voor waar je eigenlijk rekening mee gehouden had dan loopt toch alles anders dan je scenario's waar je je risico dekking op had gebaseerd. Met name snelheid van gebeurtenissen die zich dan voordoen is eigenlijk amper voor te stellen.

Er is maar zoveel risico wat je als individu kan afdekken, dus richt je vooral op wat je wil met de tijd en dus de dingen die je wel kan controleren. De rest is iets dat je moet oplossen als het moment daar is.

En dan is altijd alles anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Gr Remco
Je geeft aan dat er eigenlijk steeds excuses zijn om het niet te doen. Maar die excuses kunnen ook een manier zijn om 'goed te praten' dat je het eigenlijk stiekem Dieu van binnen ook helemaal niet echt wilt gaan uitvoeren. Er kan van alles zijn dat leuk is om over te fantaseren, maar waarbij het een hoop gedoe geeft om het werkelijk uit te voeren. En het dan in de praktijk ook veel minder leuk is dan gedacht.

De kracht van televisieprogramma's zoals Ik vertrek en sommige 'extreme' reisprogramma's zit hem volgens mij ook in de combinatie van het gevoel dat je dat ook wel zou willen, gecombineerd met het besef dat het eigenlijk toch wel een hoop gedoe is en het prettiger is om van de zijkant mee te kijken.

Wat bij mij zelf nog meespeelt is trouwens dat er een hoop dingen zijn die mij wel leuk zouden lijken, maar mijn partner niet. Terwijl ik er veel meer lol aan zou beleven als ik ze niet in mijn eentje zou moeten doen. Die doe ik dus niet, ook omdat er weer andere dingen zijn die ik in plaats daarvan juist wel weer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

poehee schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Zo werkt het niet. Iedereen heeft zo zijn blokkades.
Ik heb hetzelfde probleem.
oke, dat is dan iets wat ik niet kan begrijpen. Zeker als die blokkades bekend zijn, zie ik des te meer reden om die te overrulen en het gewoon te doen.

Patronen doorbereken is lastig, maar dus des te meer reden om die uitdaging aan te gaan.

Blijkbaar zit ik anders in elkaar. ik begrijp het oprecht niet. Soms moet je jezelf een schop onder de kont geven.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 08-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Moraal van het verhaal: in 95% van de gevallen komt het altijd wel goed. Zonde om teveel tijd te besteden aan de 5% dat het niet goed komt....
Zoals @CornermanNL ook al een beetje aangeeft, dit is te simplistisch @Requiem19 .
Het ene risico is het andere niet. En aan het ene risico kun je wel wat doen, het andere niet.

Als de uitkomst van een risico te ernstig is om te accepteren EN je kunt er iets aan doen, dan moet je niet niets doen omdat het toch maar een kleine kans heeft dat die kan gebeuren, dat is gewoon je kop in het zand steken. Wel als het gaat om iets onbenulligs zoals, je komt misschien een beetje nat thuis omdat je je paraplu bent vergeten, tja, daar moet je niet te lang bij stil gaan staan en allerlei systemen gaan implementeren zodat je in alle omstandigheden een paraplu bij je hebt, altijd toegang tot de weersvoorspelling hebt etc.

Misschien bedoelde je dat in zijn algemeenheid ook wel hoor, maar het kan door mensen op verschillende manieren gelezen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:09:
En doet zich dan zo'n calamiteit voor waar je eigenlijk rekening mee gehouden had dan loopt toch alles anders dan je scenario's waar je je risico dekking op had gebaseerd. Met name snelheid van gebeurtenissen die zich dan voordoen is eigenlijk amper voor te stellen.
Herkenbaar, ook de rest van je verhaal.

Ook bij stressvolle zaken op het werk, zoals audits of beoordelingsmomenten, ga ik soms liggen piekeren over allerlei mogelijkheden. En in werkelijkheid valt het inderdaad het merendeel van de tijd erg mee of gaat er juist iets anders (vaak triviaals) mis en moet ik toch weer improviseren.

En ergens is dit geen gekke coping strategy: de vraag 'wat is het ergste dat er kan gebeuren?' (en de impliciete vervolgvraag: (hoe) beinvloedt dat mijn levensgeluk) is niet voor niets een exercitie die je binnen bijv. het moderne stoicisme wel eens terugziet. Maar het moet dan weer niet tot slapeloze nachten en/of eindeloze piekersessies leiden.

Eigenlijk komt het FO-streven van mijn vrouw en ik ook wel voort uit deze mindset. Onszelf in de positie manouvreren dat onze 'fallback position' zonder werk zo positief mogelijk is zonder dat het ons huidige levensgeluk aantast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
rube schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Zoals @CornermanNL ook al een beetje aangeeft, dit is te simplistisch @Requiem19 .
Het ene risico is het andere niet. En aan het ene risico kun je wel wat doen, het andere niet.

Als de uitkomst van een risico te ernstig is om te accepteren EN je kunt er iets aan doen, dan moet je niet niets doen omdat het toch maar een kleine kans heeft dat die kan gebeuren, dat is gewoon je kop in het zand steken.
Je illustreert hier volgens mij precies de rest van m'n post die je niet quote ;):

Wat ik hierin lees is dat je risico-bereidheid kleiner is dan mijn risico-bereidheid. Je wilt risico's mitigeren in zoverre het risico's zijn waarvan je geanalyseerd hebt dat het 'risico te ernstig is om te accepteren' EN als je er niets aan kunt doen. Ik merk hierbij op dat 'te ernstig om te accepteren' een persoonlijke kwalificatie is. Wij zouden over 'te ernstig om te accepteren' namelijk van mening kunnen verschillen.

Voor jou zou bijvoorbeeld het risico dat je na een sabbatical zou terugkeren met 1500 euro en geen baan + arbeidsongeschikt, want misschien aangereden ergens in India door een vrachtwagen, wellicht te ernstig zijn om te accepteren, voor mij was het dat duidelijk niet.

Risico-kwalificaties zijn tot op zeker niveau persoonlijk en ook de risico-bereidheid is persoonlijk. Ik propageer ook niet dat iedereen #yolo moet gaan doen en dat het leven je vervolgens toelacht.

Iedereen moet daarin z'n eigen keuzes maken op een manier die voor haar/hem werkt en zo uiteindelijke tot z'n eigen afweging komen, Het helpt volgens mij wel als je een goed beeld hebt van hoe je eigen brein daarin werkt. Dan kun je bepaalde belemmeringen soms makkelijker overwinnen.

Als we het terugbrengen naar FO lijkt mij rationeel gezien de meest prudente strategie een strategie die zoveel mogelijk risico's in kaart gebracht heeft en zoveel mogelijk mitigerende maatregelen kan treffen in het geval van materialisatie van dergelijke risico's - precies wat jij zegt dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Bovenstaande is allemaal heel herkenbaar voor mij.

Het traject voorafgaand aan een beslissing is voor mij altijd al lastiger geweest dan het traject er na. En als er moet geïmproviseerd worden loopt het, tot nu toe, eigenlijk altijd wel goed af.

Ik zit zelf ook in mijn hoofd met het idee om meer lange , trage reizen te gaan maken (wandelen/fietsen).
Maar ik zie mijzelf niet mijn werk opzeggen en vertrekken. Alhoewel het praktisch eigenlijk wel zou kunnen.
Mijn idee is nu om in stapjes op te bouwen. Een weekend, een week, paar weken,....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
Het werkt net als bij projecten, in dit geval kunnen we een tolerantiematrix makenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_lXLr9JxH5w9Tb0-p1Ke2Wojq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRVDaDXobkwuQ4hqrSdkkJuY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit soort analyses kun je ook toepassen op FIRE. Voor iedereen zal het natuurlijk een beetje verschillen waar je een risico classificeert maar vaak zit het toch wel in dezelfde richting.

Scenario: FO Kapitaal ontoereikend
Kans - Mogelijk
Impact - Ernstig

Of je de impact als ernstig of rampzalig classificeert maakt uiteindelijk weinig uit. Je zal dit risico moeten afdekken (door bijvoorbeeld strak te monitoren, rekening te houden met sequence risk, flexibele of lagere SWR gebruiken)

Vaak als je op een realistische manier de verschillende scenario's zo indeelt krijgt je een beter beeld van welke risico's je echt over moet nadenken (rood/geel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:29:
Het werkt net als bij projecten, in dit geval kunnen we een tolerantiematrix maken[Afbeelding]

Dit soort analyses kun je ook toepassen op FIRE. Voor iedereen zal het natuurlijk een beetje verschillen waar je een risico classificeert maar vaak zit het toch wel in dezelfde richting.

Scenario: FO Kapitaal ontoereikend
Kans - Mogelijk
Impact - Ernstig

Of je de impact als ernstig of rampzalig classificeert maakt uiteindelijk weinig uit. Je zal dit risico moeten afdekken (door bijvoorbeeld strak te monitoren, rekening te houden met sequence risk, flexibele of lagere SWR gebruiken)

Vaak als je op een realistische manier de verschillende scenario's zo indeelt krijgt je een beter beeld van welke risico's je echt over moet nadenken (rood/geel)
Dit werkt mooi bij rationele risico's. Maar er zijn ook een hoop risico's waarbij de kans en impact moeilijk in te schatten zijn. Of waarbij de rationele impact heel anders ligt dan de emotionele impact.

Simpel voorbeeld, als je werkloos raakt, dan heb je nog een flink vangnet vanuit de overheid (ww) en/of je vermogen. Zeker binnen dit topic. En de hand dat je binnen afzienbare tijd weer aan het werk bent is vaak behoorlijk groot. Puur rationeel gezien dus niet iets om je druk over te maken. Tegelijk wordt je baan verliezen emotioneel gezien als een gebeurtenis met een van de grootste impacts.

En als de impact of risico van een event voor jou moeilijk in te schatten is, dan hangt het mede af van je persoonlijkheid hoe je het invult. De een schat alles erger in, terwijl de ander juist zaken onderschat.

Het resultaat hangt dus sterk af van hoe je dat tabelletje invult en hoe je eigen mindset is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:19:
[...]

oke, dat is dan iets wat ik niet kan begrijpen. Zeker als die blokkades bekend zijn, zie ik des te meer reden om die te overrulen en het gewoon te doen.

Patronen doorbereken is lastig, maar dus des te meer reden om die uitdaging aan te gaan.

Blijkbaar zit ik anders in elkaar. ik begrijp het oprecht niet. Soms moet je jezelf een schop onder de kont geven.
Ik zie rond mij (en zeker niet alleen bij de iets oudere mensen, maar ook bij 20ers en 30ers) een ernorme onzekerheid als er iets in hun leven verandert.

Een Electrische auto... o jee, ik kan niet meer 1000km in één trek naar Frankrijk.
Een nieuwe computer: ... daar ga ik nooit mee kunnen werken.

Zo veel mensen zijn enorme gewoontedieren en doen morgen hetzelfde als gisteren, kopen jaren dezelfde producten, gaan altijd op dezelfde plaats op vakantie om in dezelfde tent te gaan eten etc etc etc.

Het vereist gewoon een andere mindset om eens iets anders te doen, zodat je positief tegenover een verandering aan kijkt.

Het tweede punt is slachtoffergedrag.
Er is een probleem, men gaat daar enorm over klagen, en een "ander" moet het oplossen.
De andere manier om dat te bekijken is: ok, er is iets gebeurd, hoe lossen we dit op, en wat kan IK doen om de situatie terug te verbeteren. En dan verder gaan met je leven ipv bij de pakken te blijven zitten.

Dat laatste heb je enorm nodig als je FO wil worden. Niemand gaat je helpen of stimuleren om dat te doen. Je moet daar zelf beslissingen voor nemen, en veel mensen zijn daar heel slecht in. Ze worden geleefd, en de dingen lopen zoals ze lopen, ze zijn figurant in hun eigen leven maar beseffen het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Ik zie rond mij (en zeker niet alleen bij de iets oudere mensen, maar ook bij 20ers en 30ers) een ernorme onzekerheid als er iets in hun leven verandert.

Een Electrische auto... o jee, ik kan niet meer 1000km in één trek naar Frankrijk.

Zo veel mensen zijn enorme gewoontedieren en doen morgen hetzelfde als gisteren, kopen jaren dezelfde producten, gaan altijd op dezelfde plaats op vakantie om in dezelfde tent te gaan eten etc etc etc.

Het vereist gewoon een andere mindset om eens iets anders te doen, zodat je positief tegenover een verandering aan kijkt.

Er is een probleem, men gaat daar enorm over klagen, en een "ander" moet het oplossen.
De andere manier om dat te bekijken is: ok, er is iets gebeurd, hoe lossen we dit op, en wat kan IK doen om de situatie terug te verbeteren. En dan verder gaan met je leven ipv bij de pakken te blijven zitten.

Dat laatste heb je enorm nodig als je FO wil worden. Niemand gaat je helpen of stimuleren om dat te doen. Je moet daar zelf beslissingen voor nemen, en veel mensen zijn daar heel slecht in. Ze worden geleefd, en de dingen lopen zoals ze lopen, ze zijn figurant in hun eigen leven maar beseffen het niet.
Ja ik denk dat je dat wel goed verwoordt. Onder de 30 jaar zie je dit veel minder. Dan is iedereen nog flexibel en bereid om leuke ervaringen op te doen door af en toe iets geks te doen. In mijn omgeving deed iedereen de gekste dingen en was ik zelf juist eerder relatief passief en behouden. Daarna lijkt het alsof iedereen accepteert dat hij in een keurslijf terecht komt, terwijl dat een beleving is en misschien zelfs wel een keuze.
Ik ben hier zelf altijd bewust mee bezig geweest. Ik dwing mezelf om elke paar jaar te evalueren. Daardoor heb ik een keer 'zo maar' ontslag genomen na 5 jaar, maak ik lange fietsreizen (vind ik weinig bijzonder aan, gewoon vakantie) en het belangrijkste: mezelf niet voor de gek houden. Ik heb al die blokkades in ieder geval niet. Goed, ik zal niet zo maar mijn huis verkopen en emigreren, maar tussen dat en passief maar door het leven hobbelen zit nog een heel spectrum.
Ik dwing mezelf om verandering als een uitdaging te zien. het is verfrissend en (bijna altijd) goed voor je.

Gevoelsmatig ervaar ik het anders overigens. Ik vind het ook spannend en eng soms. Maar de beslissingen neem ik op rationale basis.
Ik wilde geen ontslag nemen, maar vond (rationeel) dat ik dat moest doen.

Ik zag ook wel allerlei beren op de weg voor mijn fietstocht naar de noordkaap, maar rationeel weet ik dat ik dat gewoon moet doen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik zag onlangs een interessante spreekbeurt van een professor over het brein/psychologie.

Die stelde dat we 5% bewuste keuzes maken met ons ’mensenbrein’ en de overige 95% zijn onbewuste keuzes van ons ’dierenbrein’.

Met daarbij focus op efficiënt omgaan met energie en overleven. Denk aan meedoen met de groep en ook: gewoontes (automatismen) vergen veel minder energie dan nieuwe dingen proberen. Nog meer als je een vorm van beloning krijgt voor de dingen die je doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:01:
Ik zag onlangs een interessante spreekbeurt van een professor over het brein/psychologie.

Die stelde dat we 5% bewuste keuzes maken met ons ’mensenbrein’ en de overige 95% zijn onbewuste keuzes van ons ’dierenbrein’.

Met daarbij focus op efficiënt omgaan met energie en overleven. Denk aan meedoen met de groep en ook: gewoontes (automatismen) vergen veel minder energie dan nieuwe dingen proberen. Nog meer als je een vorm van beloning krijgt voor de dingen die je doet.
Kan ik inkomen, en het verklaart wel iets.

Ik heb ooit een voordracht over change gehoord, en de man begon met te vragen wie er rookte.
(was 10 jaar geleden, dus een boel handen de lucht in).
Daarna vroeg hij welk merk. En hoe lang al dat merk.

Dan vroeg hij wie een krant las, en welke krant, en hoe lang al.

Daarna nog een paar van die dingen (ontbijt, merk auto, ..)

Om dan tot het statement te komen: hoe wil je nu positief in het leven staan als je zelf nooit iets verandert...
Die zat!

Als je jezelf niet wil laten vast roesten, dan moet je gewoon af en toe iets veranderen om jezelf te dwingen soepel te zijn in je denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
de Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Ja ik denk dat je dat wel goed verwoordt. Onder de 30 jaar zie je dit veel minder. Dan is iedereen nog flexibel en bereid om leuke ervaringen op te doen door af en toe iets geks te doen. In mijn omgeving deed iedereen de gekste dingen en was ik zelf juist eerder relatief passief en behouden. Daarna lijkt het alsof iedereen accepteert dat hij in een keurslijf terecht komt, terwijl dat een beleving is en misschien zelfs wel een keuze.
Ik ben hier zelf altijd bewust mee bezig geweest. Ik dwing mezelf om elke paar jaar te evalueren. Daardoor heb ik een keer 'zo maar' ontslag genomen na 5 jaar, maak ik lange fietsreizen (vind ik weinig bijzonder aan, gewoon vakantie) en het belangrijkste: mezelf niet voor de gek houden. Ik heb al die blokkades in ieder geval niet. Goed, ik zal niet zo maar mijn huis verkopen en emigreren, maar tussen dat en passief maar door het leven hobbelen zit nog een heel spectrum.
Ik dwing mezelf om verandering als een uitdaging te zien. het is verfrissend en (bijna altijd) goed voor je.

Gevoelsmatig ervaar ik het anders overigens. Ik vind het ook spannend en eng soms. Maar de beslissingen neem ik op rationale basis.
Ik wilde geen ontslag nemen, maar vond (rationeel) dat ik dat moest doen.

Ik zag ook wel allerlei beren op de weg voor mijn fietstocht naar de noordkaap, maar rationeel weet ik dat ik dat gewoon moet doen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Het is zoals met zoveel dingen, je moet het trainen. Op het moment dat je altijd dezelfde dingen doet wordt je comfort zone steeds kleiner en lijkt alles steeds moeilijker.

Iedereen vindt nieuwe dingen spannend en denkt veel na over de 'wat als'. Zelf ben ik nu geëmigreerd en dat was enorm spannend vooraf, maar uiteindelijk, met een goede voorbereiding, was het eigenlijk zeer makkelijk en is het enorm meegevallen.

Mijn ervaring is dan ook dat je goed moet nadenken over een beslissing maar op een gegeven moment het gewoon moet doen. Zoals je aangeeft.. als het niet bevalt kun je altijd weer een wijziging aanbrengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Je doet het voorkomen alsof er spontaan met de jaren een rem komt op die flexibiliteit. Maar het is vaak simpelweg dat met de jaren ook meer verantwoordelijkheid komt, of meer externe factoren waar je rekening meer kunt of moet houden. Als je in je eentje in een studentenkamer zit en verder nergens aan gebonden bent, dan kun je doen wat je wilt. Je hebt er alleen soms jezelf mee. Maar naar mate je leven groeit, kom je in de regel ook meer in de situatie dat je gedrag steeds meer gevolgen heeft voor anderen Je kunt een relatie krijgen, of werk waar je rekening mee moet houden. Soms heb je een koophuis of kinderen. En ga zo maar door. Sommige dingen zijn een keus, andere sluipen er langzaam in. Maar het heeft ook te maken met een bepaalde mate van volwassenheid. En dat is iets wat inderdaad vaak geaccepteerd wordt, ook omdat er ook veel tegenover die afhankelijkheid staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Om dan tot het statement te komen: hoe wil je nu positief in het leven staan als je zelf nooit iets verandert...
Die zat!

Als je jezelf niet wil laten vast roesten, dan moet je gewoon af en toe iets veranderen om jezelf te dwingen soepel te zijn in je denken.
Wat een onzin. Als bijvoorbeeld krant X het beste bij je past en je je doodergert aan andere kranten, dan zou je alsnog van krant moeten veranderen omdat je anders vastroest? Het kan toch prima zijn dat je bewust bepaalde keuzes hebt gemaakt, juist omdat de alternatieven niet bevallen.

Dat je bepaalde vaste keuzes hebt betekent helemaal niet dat je niet soepel bent of niet zou willen veranderen. Het kan ook gewoon zijn dat dit voor jou het beste product is en er nog geen betere keus voorbij is gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Wat een onzin. Als bijvoorbeeld krant X het beste bij je past en je je doodergert aan andere kranten, dan zou je alsnog van krant moeten veranderen omdat je anders vastroest? Het kan toch prima zijn dat je bewust bepaalde keuzes hebt gemaakt, juist omdat de alternatieven niet bevallen.

Dat je bepaalde vaste keuzes hebt betekent helemaal niet dat je niet soepel bent of niet zou willen veranderen. Het kan ook gewoon zijn dat dit voor jou het beste product is en er nog geen betere keus voorbij is gekomen.
Niet te letterlijk nemen.
Om het over kranten te hebben, je moet wel open staan om eens een andere krant te bekijken. En dan heb ik het niet over rioolkranten, maar eens De Tijd of De Morgen lezen naast mijn vertrouwde De Standaard.
Het Laatste Nieuws... nee bedankt.

Veel mensen kijken zelfs niet meer buiten hun eigen bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Niet te letterlijk nemen.
Om het over kranten te hebben, je moet wel open staan om eens een andere krant te bekijken. En dan heb ik het niet over rioolkranten, maar eens De Tijd of De Morgen lezen naast mijn vertrouwde De Standaard.
Het Laatste Nieuws... nee bedankt.

Veel mensen kijken zelfs niet meer buiten hun eigen bubbel.
Ik ben het er mee eens dat veel mensen niet open staan voor verandering en dat ook vaak maar eng vinden. Maar dat je bepaalde vaste gewoontes hebt, betekent niet dat je nooit iets anders probeert. Of niet open zou staan voor veranderingen. In tegendeel, juist als je regelmatig nieuwe dingen probeert, en die tegenvallen, kun je juist worden bevestigd in de eerder gemaakte keuzes.

Als zo iemand op deze manier tegen mij zou beginnen dat je niet positief in het leven zou staan als je zelf nooit iets verandert, dan schiet dat bij mijn dus totaal in het verkeerde keelgat en jaag je mij tegen je in het harnas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
We hadden het een tijdje geleden al over het ficitieve rendement wat voor beleggingen gebruikt wordt in het nieuwe stelsel. Vandaag in het FD een artikel. Een paar quotes eruit (je kan een gratis account aanmaken om t hele artikel te lezen

https://fd.nl/politiek/14...dag-berekend-jjb3cak0wbFr
Terwijl het kabinet het forfaitaire rendement op beleggingen voor 2024 pas rond Prinsjesdag bekendmaakt, heeft een fiscaal deskundige dit percentage nu al berekend. De veronderstelde opbrengst waarover beleggers in dat jaar inkomstenbelasting moeten gaan betalen, is 6,04%.
'Maar beleggers zullen naar de rechter stappen als hun werkelijke rendementen tegenvallen. En met het kerstarrest van de Hoge Raad in de hand maken ze volgens mij goede kans om gelijk te krijgen.'
Zo gaan we weer een heel nieuwe hoofdstuk in over de box3 :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:10:
We hadden het een tijdje geleden al over het ficitieve rendement wat voor beleggingen gebruikt wordt in het nieuwe stelsel. Vandaag in het FD een artikel. Een paar quotes eruit (je kan een gratis account aanmaken om t hele artikel te lezen

https://fd.nl/politiek/14...dag-berekend-jjb3cak0wbFr

[...]

[...]

Zo gaan we weer een heel nieuwe hoofdstuk in over de box3 :+
Ik heb het al vaker gezegd, er is wmb een zeer grote kans dat dit nieuwe stelsel geen stand houdt bij de (Europese) rechter.

Als de veronderstelde opbrengst 6% is in een jaar waarin (bijna) iedereen verlies geleden heeft, voldoet dit stelsel niet aan de kaders die nu in de jurisprudentie zijn vastgelegd wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd, er is wmb een zeer grote kans dat dit nieuwe stelsel geen stand houdt bij de (Europese) rechter.

Als de veronderstelde opbrengst 6% is in een jaar waarin (bijna) iedereen verlies geleden heeft, voldoet dit stelsel niet aan de kaders die nu in de jurisprudentie zijn vastgelegd wmb.
De oplossing is beleidsmatig niet zo ingewikkeld, alleen 'computer says no' bij de belastingdienst.

Het probleem is voor ons wel dat als je een individueel bezwaar maakt je het ook zelf uit moet gaan procederen. Ik heb nog geen bericht gehad van bijvoorbeeld de bond voor belastingbetalers dat er ook hiervoor gewerkt wordt aan een massaal bezwaarprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bedankt @R.van.M .
Ik het me inderdaad goed voorstellen dat de fictieve percentages ook geen stand houden, ik weet nog niet of ik er iets aan heb/mee kan doen, maar ik hou dit dossier ook in de gaten.

Verder, let ook even op de "waarschuwing" hieronder voor we te uitgebreid ingaan op de VRH hier: Vermogensrendementsheffing 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Principiële vraag is of je werkelijk verlies hebt geleden of dat allen het cijfertje van je beleggingsportefeuille veranderd is. Dus dat je pas werkelijk verlies (of winst) hebt op het moment dat je daadwerkelijk gaat incasseren. Wijkt de waardeontwikkeling tussen moment van aankoop en moment van verkoop werkelijk zo veel af van de fictieve rendementen die in die periode door de belastingdienst zijn gehanteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Principiële vraag is of je werkelijk verlies hebt geleden of dat allen het cijfertje van je beleggingsportefeuille veranderd is. Dus dat je pas werkelijk verlies (of winst) hebt op het moment dat je daadwerkelijk gaat incasseren.
Daar ben ik het niet mee eens...
Je kijk naar de waarde op een bepaalde dag, en dat is bepaald door de beurskoers van die dag.

Als een aandeel op dat moment 30% lager staat, dan kan je het ook niet meer aan je aankoopprijs verkopen..
Als het dan het jaar er na terug recupereert heb je dat jaar wel winst gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik ken wel een hele groep mensen die claimen de andere manier te volgen, maar die eigenlijk vol in de eerste groep vallen. Die roepen wel "Hoe lossen we dit op?" maar vervolgens doet men slechts "project management" en wacht men op anderen om het op te lossen. Zonder zelf ook maar iets constructiefs aan de situatie te willen doen.

Klagen is dan ook een stuk makkelijker dan er energie in te steken waarbij er vervolgens een kans is dat het opgelost wordt of dat het toch niet lukt en je met een vergelijkbare situatie zit. Veel mensen zien dan ook erg veel "grote" problemen en hebben eigenlijk dat kleine zetje nodig om er één aan te pakken. En als dat lukt dan lijken die anderen eigenlijk maar kleine dingetjes die ze zonder morren ook oplossen. Maar zie het eerste zetje maar te krijgen als "iedereen" om je heen (sociale kring waar je in terecht komt) eigenlijk alleen maar zit te klagen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Principiële vraag is of je werkelijk verlies hebt geleden of dat allen het cijfertje van je beleggingsportefeuille veranderd is. Dus dat je pas werkelijk verlies (of winst) hebt op het moment dat je daadwerkelijk gaat incasseren. Wijkt de waardeontwikkeling tussen moment van aankoop en moment van verkoop werkelijk zo veel af van de fictieve rendementen die in die periode door de belastingdienst zijn gehanteerd?
Ik bekijk het juridisch. Mijn constatering is dat er veel ruimte is om succesvol de gang naar de rechter te maken.

Ihkv FO is dat imo ook van belang: juridisch onrechtmatige heffing van belastingen is nadelig voor de FO reis. Ruimte om dit aan te vechten, voor eenieder staat het vrij om daar tijd en energie in te steken, of om het prima te vinden as is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
Requiem19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Ik bekijk het juridisch. Mijn constatering is dat er veel ruimte is om succesvol de gang naar de rechter te maken.
Zijn er al initiatieven van juridische acties in voorbereiding voor FY2022 of is het wachten op de aanslag, BB?
Ik kan de heffing denk ik nog redelijk vereffenen met aftrek lijfrentepremie en inkomensafhankelijke combinatiekorting maar de basis voor fictieve Box 3 heffing blijkt na eerder uitspraken uitermate wankel m.i.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Weer een volgend artikel in het FD over de nieuwe wet:
De verfijningen in plan B zijn bedoeld om de fictieve rendementen zo dicht mogelijk in de buurt te brengen van de werkelijke opbrengsten. Die voorwaarde heeft de Hoge Raad namelijk gesteld aan een forfaitair stelsel. Plan B telt meer vermogenssoorten die de fiscus voorziet van veronderstelde opbrengsten. Zo wordt onroerend goed uitgesplitst naar woningen en niet-woningen, maar ook naar verhuurd en niet-verhuurd. Obligaties krijgen hun eigen rendement, dat vaak lager zal zijn dan dat voor aandelen. Ook aan de wijze waarop de rendementen tot stand komen, kan worden gesleuteld zodat die beter aansluiten bij de actuele opbrengsten in het betreffende belastingjaar.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/14...ensbelasting-lmb3cak0wbFr

Verdere discussie in het bijbehorende forum

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 13-02-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

[...]
Normaliteitsbias; er van uitgaan dat alles blijft zoals het is / dat de toekomst er uit blijft zien zoals het verleden.

Ik: ik kan niet wachten tot de volgende uitvinding die de wereld veranderd!

Het is onvoorstelbaar hoeveel er is veranderd in de laatste 30 jaar. Ik kan niet wachten om mee te maken wat er in de komende 30 jaar gaat veranderen. Noem me naïef, maar ik ga er van uit dat we de wereld niet per ongeluk deleten met kernfusie².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tehh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Normaliteitsbias; er van uitgaan dat alles blijft zoals het is / dat de toekomst er uit blijft zien zoals het verleden.

Ik: ik kan niet wachten tot de volgende uitvinding die de wereld veranderd!

Het is onvoorstelbaar hoeveel er is veranderd in de laatste 30 jaar. Ik kan niet wachten om mee te maken wat er in de komende 30 jaar gaat veranderen. Noem me naïef, maar ik ga er van uit dat we de wereld niet per ongeluk deleten met kernfusie².
Hehe, ik ook.
Ik vind alleen dat er buiten het internet en de mobiele telefoon niet zo veel veranderd is.
We rijden nog altijd met een auto.
Wasmachine, koken… niks aan veranderd.
TV is plat en groter geworden….

Energie, er wordt echt nog zo veel gas en kolen gestookt….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
30 jaar geleden was er nog geen internet, geen mobiele telefoon, ging je naar de bank met een papieren overschrijving, kon je nog overal roken, was vegetarisch eten ’raar’, was alcohol nog veel meer alomtegenwoordig, was met het vliegtuig op vakantie heel erg uitzonderlijk, kon je in de steden nog overal gratis parkeren,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Hehe, ik ook.
Ik vind alleen dat er buiten het internet en de mobiele telefoon niet zo veel veranderd is.

Er zijn een hoop dingen ook wél veranderd. Maar dat gaat vaak in een evolutie, niet in een revolutie.
Internet en mobiele telefoon hebben er bv toe geleid dat je voor die (platte) TV niet meer met de auto naar de electronicaboer in het stadscentrum gaat, om te kopen wat hij zei dat goed was. Of dat je eerst in de bibliotheek de consumentengids ging bestuderen. Tegenwoordig heb je in een kwartier een beeld van wat de 'beste' TV is en heb je die ofwel besteld en wordt die morgen of binnen een paar dagen afgeleverd, ofwel ga je naar de lokale 'mall'/industrieterrein waar de mega-elektronicawinkel staat.

Die TV kon je gebruiken om de vier Nederlandse zenders (en een paar exoten zoals Eurosport, Discovery, MTV, Kindernet) en een paar buitenlandse publieke zenders lineair te bekijken. Of je kon eventueel programma's opnemen met een videorecorder. Terwijl je nu de keus hebt uit iets van 150 zenders, die je via uitzending-gemist achtige systemen op je eigen tijd kunt bekijken, en een handvol streamingdiensten. Die je vervolgens kunt binge watchen met de chips die je via de zelfscan om 21 uur 's avonds bij je lokale super hebt gehaald. Of via de Gorillas thuisbezorgd hebt gekregen. In plaats van dat je na 18 uur pech had en daarna alle winkels dicht waren (op een enkele nachtwinkel na).

Zijn allemaal geen schokkende veranderingen, maar zijn toch zeker wel veranderingen. Ik ken een hoop (oude) mensen die het nog steeds houden bij het lineair kijken naar de via de kabel aangeboden zenders.

En dat is nog maar één heel klein aspect van het dagelijks leven dat toch al behoorlijk veranderd is. Wat betreft de auto die je noemde, tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat je deels thuiswerkt. En die auto dus niet dagelijks gebruikt. Ook voor Corona al. Dat was 30 jaar geleden ondenkbaar. Betekent ook dat een hoop tweeverdieners nu meer mogelijkheden om áls ze een auto 'moeten' hebben, het met één auto te doen. Terwijl dat in het verleden toch vaak twee auto's 'moesten' zijn.

Wat betreft FO had je toen de keus uit je huisbank en een enkele aanbieder van beleggingsfondsen, zoals Robeco. Losse aandelen was wel een heel gedoe. Tegenwoordig ligt de wereld aan mogelijkheden voor je open. En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan. Er is stiekem, zonder dat je het merkt, behoorlijk veel veranderd. En die verandering blijft doorgaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Orangelights23 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:24:
Stel je moet naar een bejaardenthuis. Zou je dan niet liever een paar ton hebben om naar een privaat instelling te gaan? :P
Dat is nu helemaal niet te zeggen. Bestaan ze dan nog? en zijn ze niet veranderd. Juist over ouderenzorg is veel te doen. Ze vertegenwoordigen de komende periode het meerendeel van de stemmers.... dus zullen best invloed kunnen uitoefenen. Dus over x jaar is het misschien wel heel anders dan nu.
R.van.M schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Ik zeg nergens dat je je gezondheid moet verwaardelozen om sneller FO te zijn. Mijn punt was dat het makkelijker is om gezond te koken en te sporten als je geen 40uur per week moet werken
Dat is een goed punt. Het nadeel van veel tijd om te koken is, dat het ook makkelijker is om veel uitgebreider te koken. En dan meer te consumeren.....

Het aspect dat je als in de RE zit meer tijd is, klopt wel. Ik merk zelf dat de stressfactor enorm veranderd is, veel minder stress in mijn leven. De andere kant is wel is dat mijn prestatievermogen ook is teruggelopen, waar ik voorheen van alles door elkaar aan deed, kost dat nu veel meer energie.... Niet erg, maar wel confronterend.

En het voordeel van veel tijd, is dat je kunt doen wat je wilt (binnen grenzen). Ik speel nu relaxt 2 uur per dag piano, zonder me ergens schuldig over te voelen, mijn to do lijst is een stukt beperkter.
[...]

Dat is dan jou visie daarop. Ik weet niet of tijd de meest beperkende factor is. Dat is een binaire gedachte. Ik denk zelf dat geluk hebben in het leven ook een aardige beperking is. Dat begint al met het feit dat je geluk hebt als je in de westerse (of eerste) wereld geboren wordt. Je levensverwachting en levensstandaard zijn dan bijna altijd beter dan voor anderen. En zo is dat voor meer zaken in het leven, de juiste genen, voorspoedige economische ontwikkelingen, geen oorlogen etc.
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:11:
@Rubbergrover1
Je moet bij het ouder worden gewoon zorgen dat je je niet te vroeg in die zetel zet, en blijft buiten komen, anders wordt je wereld echt snel heel klein.
En dat hoeft geen kapitalen te kosten, maar het kost wel meer dan in de zetel TV kijken.
En wat is daar slecht aan? Ik zie dat bij moeder van achter in de 70, haar wereld is een stuk kleiner, maar ze geniet intens van wat ze wel heeft.
Tommie12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Hehe, ik ook.

Eh, dat is toch niet serieus. De wereld is in 30 jaar enorm veranderd. Allerlei zaken zoals ontkerkeling, maatschappelijk denken, de groei van de wereldbevolking, telkens nieuwe trends (woke, nimby, de positie van vrouwen in de maatschappij etc) maken dat de maatschappij in sneltrein vaart veranderd. Omdat je er midden in staat, valt het je niet op. Maar de meest simpele zaken zijn anders: 30 jaar terug was de supermarkt niet op zondag en 's avonds open, zomaar een willekeurig voorbeeld (En de vraag is of supermarkten over 30 jaar nog bestaan of dat alles dan thuis bezorgd wordt via een of ander systeem. )

Einde quotes.

Ik heb een tijdje niet heel actief dit topic gevolgd, was druk met genieten, maar mij valt op dat er wel heel binair gedacht wordt in de hele discussie van de laatste pak hem beet 10 paginas.. Vermogen opbouwen is prettig en kan je veel brengen, maar niet alles is in te calculeren. Vooral het feit dat jezelf veranderd in verschillende levensfases maakt dat sommige zaken op bepaalde momenten belangrijker voor je kunnen zijn/worden. Vermogen kan daarin veel ondersteuning bieden, maar niet alles is met geld te regelen/uit te drukken.

Ik heb zelf in ieder geval niet de illusie dat ik alles kan overzien, maar probeer zoveel mogelijk te genieten. En dat genieten kan per moment verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oethenether
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-04-2023
*knip*, dit topic gaat over FO ;) deze vraag past beter in eigen topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Als ik deze vraag lees ben ik vooral benieuwd naar de achtergrond van je vraag. Waarom wil je dit weten?

Klinkt alsof je de 'pakkans' probeert in te schatten en dat is - imo - nooit een goed uitgangspunt. Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar dan ben ik wel benieuwd naar de reden van deze specifieke vraag.

[ Voor 54% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:51:

Betekent ook dat een hoop tweeverdieners nu meer mogelijkheden om áls ze een auto 'moeten' hebben, het met één auto te doen. Terwijl dat in het verleden toch vaak twee auto's 'moesten' zijn.
* Lordy79 steekt hand op! Overigens zijn wij een eenverdienersgezin maar we zouden absoluut een 2e auto kopen als ik er eentje nodig had voor dagelijks woon-werk verkeer. Die 2e zou dan wel een barrel zijn want die zou ik dan alleen voor het woon-werk verkeer moeten gebruiken :+
Er is stiekem, zonder dat je het merkt, behoorlijk veel veranderd. En die verandering blijft doorgaan.
Ik heb dit vooral gemerkt toen ik na 15 jaar opnieuw vader werd. Mijn oudste dochter werd geboren in 2002 toen er nog geen mobiel internet was (geen gemeengoed) en zelfs vast internet thuis was niet vanzelfsprekend en al helemaal niet de 150 zenders, netflix en social media.
Mijn oudste zoon werd geboren in 2018 en het huis ligt vól met elektronische apparaten: 2 tablets, 2 laptops en natuurlijk 2 smartphones en het is een hele 'strijd' om de kinderen weg te houden van al die schermen. Maar ja, dan moeten papa en mama ook niet steeds de telefoons gebruiken om te bellen, appen, mailen, werken, iets opzoeken, lummelen enz.
Aan de andere kant is mijn dochter van nu 20 jaar bezig met social media en weet ik al wat niet meer terwijl ik toen ik 20 was alleen een PC had. Zo'n groot lomp ding.

Nee, de wereld is enorm veranderd in 15-20 jaar.

En als het gaat om financiën: precies wat RG1 zegt: vroeger had je geen internetbankieren en geen directe verbinding met de beurs. Je had teletekst ofzo en verder moest je voor een order gaan bellen.
Ze piesten bij de beleggingsdesk van het lachen in hun broek als er weer zo'n particulier 10 aandelen ahold wilde kopen of verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lordy79 op 16-02-2023 08:23 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:22:
[...]

* Lordy79 steekt hand op! Overigens zijn wij een eenverdienersgezin maar we zouden absoluut een 2e auto kopen als ik er eentje nodig had voor dagelijks woon-werk verkeer. Die 2e zou dan wel een barrel zijn want die zou ik dan alleen voor het woon-werk verkeer moeten gebruiken :+
Een barrel voor woon-werk verkeer? Bij ons was de afhankelijkheid voor woon-werk verkeer en het er op moeten kunnen vertrouwen juist een belangrijke reden dat we alleen nieuwe of niet oude tweedehands auto's hebben gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Een barrel voor woon-werk verkeer? Bij ons was de afhankelijkheid voor woon-werk verkeer en het er op moeten kunnen vertrouwen juist een belangrijke reden dat we alleen nieuwe of niet oude tweedehands auto's hebben gekocht.
Nou ja, er zijn grenzen qua barrel-gehalte. Maar het hoeft geen nieuwe auto te zijn en al helemaal geen auto waar het hele gezin in pas.
Gelukkig werk ik fulltime thuis, al 20 jaar en het bevalt me uitstekend :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
[...]

Alleen maar met het oog op woon-werkverkeer wil jij een nieuwe auto? Dat is dan wel een dure afdekking van een zeer beperkt risico.

Ik zou dan toch liever een klein risico op 'gedoe' accepteren en een stukje goedkoper rijden. En sneller FO te worden. Bij ons thuis is alleen mijn vrouw er min of meer van afhankelijk maar in geval van nood kan ze ook een auto lenen, met de bus of met een collega meerijden. In de praktijk hebben we zelfs met onze 1500 euro auto's nooit in de situatie gezeten dat de auto het niet deed en we 'dus' niet naar werk konden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien woon-werk verkeer het meeste is waar veel mensen hun auto voor gebruiken, is dat toch niet vreemd? Je zit een hele tijd in die auto. En ook qua veiligheid sla ik het barrel wel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe noodzakelijk je aanwezigheid is. Ik kan prima thuis werken als de auto niet start, of in mijn geval de bus niet rijdt. Het werken op locatie is voor mij meer een wens vanuit de opdrachtgever maar ik kan 90-95% vanuit huis doen, meestal zelfs efficiënter.

Overigens maak ik sindskort gebruik van het OV om op het werk te komen. Ten eerste is de tweede auto nu helemaal niet meer nodig (vrouwlief loopt naar het werk) en pak in de trein (soms bus) nog wat werktijd mee. Hiervoor betaal ik wel extra voor eerste klas voor een zitplaats. Die 11 euro is echter snel terugverdiend met 20 minuten werktijd (in loondienst zal dat natuurlijk wel vergoed moeten worden) en tel het ook niet meer mee als "reistijd". Mijn reistijd is hierdoor minder geworden dan het met de auto was én krijg ruim mijn dagelijkse beweging in de reistijd die overblijft.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sissors schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:42:
Gezien woon-werk verkeer het meeste is waar veel mensen hun auto voor gebruiken, is dat toch niet vreemd? Je zit een hele tijd in die auto. En ook qua veiligheid sla ik het barrel wel over.
Zoals @Lordy79 al zei, barrel-gehalte kan aardig verschillen, maar als je auto's hebt van nu 10 jaar oud, dan heb je, door de verbeterde standaarden door de jaren heen, al een heel veilige auto. Terwijl je dan toch niet de hoofd-kosten hebt (* YMMV, gebreken kunnen er altijd zijn, ook bij nieuwe trouwens).

Overigens ben ik door (nieuwe) lease auto's vaker in de steek gelaten dan door ervaren occasions. Waarvan de ernstigste een Volvo V40 van nog geen 18 maanden oud (gereden vanaf 0km) waar een compleet nieuw motorblok in moest. En dan krijg je wel een vervangende auto, maar gezien je naar een verplichte garage aangewezen door de Leasemaatschappij moest, was ik daar weer meer tijd mee kwijt dan mijn occasion naar de lokale garage om de hoek.

En inderdaad, wat @Deveon zegt, er is steeds meer werk waar aanwezigheid op kantoor een bijkomstigheid is. Zelfs voor externe consultants.

Overigens ook meer in de FO mindset: bij veel loondienst werkgevers zonder lease, wordt de woon-werk met eigen auto beperkt vergoed en OV vaak wel volledig.
Ten tweede, OV reizen kan op een bepaalde manier veel relaxter zijn dan de duw-trek files met rode remlichten.
Ten derde, je dagelijkse beweging van lopen over de stations en evt fietsen ernaartoe, telt ook mee. Ik merk het in iedergeval wel aan mijn lichaam :P

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 16-02-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kalentum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Alleen maar met het oog op woon-werkverkeer wil jij een nieuwe auto? Dat is dan wel een dure afdekking van een zeer beperkt risico.

Ik zou dan toch liever een klein risico op 'gedoe' accepteren en een stukje goedkoper rijden. En sneller FO te worden. Bij ons thuis is alleen mijn vrouw er min of meer van afhankelijk maar in geval van nood kan ze ook een auto lenen, met de bus of met een collega meerijden. In de praktijk hebben we zelfs met onze 1500 euro auto's nooit in de situatie gezeten dat de auto het niet deed en we 'dus' niet naar werk konden.
Heeft ook met ervaringen uit het verleden te maken. En uiteraard met de overige manieren waarop je naar je werk kunt.
Members only:

Uiteraard kan iedere auto een keer iets hebben, maar de kans is toch wel iets kleiner bij een auto van een paar jaar oud dan bij een auto van een paar decennia oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Zoals @Lordy79 al zei, barrel-gehalte kan aardig verschillen, maar als je auto's hebt van nu 10 jaar oud, dan heb je, door de verbeterde standaarden door de jaren heen, al een heel veilige auto. Terwijl je dan toch niet de hoofd-kosten hebt (* YMMV, gebreken kunnen er altijd zijn, ook bij nieuwe trouwens).

Overigens ben ik door (nieuwe) lease auto's vaker in de steek gelaten dan door ervaren occasions. Waarvan de ernstigste een Volvo V40 van nog geen 18 maanden oud (gereden vanaf 0km) waar een compleet nieuw motorblok in moest.
Mijn auto is ook tweedehands gekocht, maar wel een "fatsoenlijke" tweedehands. En juist omdat ik die niet voor woon-werk verkeer gebruik, staat hij heel veel stil. Wat dat betreft snap ik dus juist heel goed dat mensen wat meer uitgeven voor iets waar ze zo goed als elke dag redelijk wat tijd in doorbrengen.

En wat een barrel precies is kunnen we het lang over hebben, maar we weten allemaal wat er normaal mee bedoelt wordt.

Edit: Overigens gerelateerd: Ja een goedkopere auto had gekund, en ik ben echt geen autoliefhebber ofzo, dat ding moet me van A naar B brengen. Hell geen auto had ook gekund. Met OV, auto lenen, auto delen, de fiets, en desnoods een keer een taxi pakken zou ik zeker veel goedkoper uit zijn geweest. Maar die O van FO vind ik zelf ook wel belangrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 16-02-2023 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
Wozmro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:55:
30 jaar geleden was er nog geen internet, geen mobiele telefoon, ging je naar de bank met een papieren overschrijving, kon je nog overal roken, was vegetarisch eten ’raar’, was alcohol nog veel meer alomtegenwoordig, was met het vliegtuig op vakantie heel erg uitzonderlijk, kon je in de steden nog overal gratis parkeren,...
Wat is er in 30 jaar toch een hoop verbeterd. Kan niet wachten tot de volgende 30 jaar.

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 18:35
Hier ook gewoon een tweedehands auto die het helemaal prima doet. Zit waarschijnlijk ook een extra tweedehands auto aan te komen, aangezien wij beiden een auto nodig hebben voor werk. Ook die zal wel weer tweedehands worden. Nooit het nut ingezien van een volledig nieuwe auto, die na de eerste honderd kilometer al 10% van zijn waarde heeft ingeleverd bij wijze van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 15:49
Sommige dingen geef ik wel gewoon geld aan uit, zoals een auto. Dan maar minder snel FO, de auto is mijn heiige koe :9

Het argument: we kunnen meerijden met een collega vind ik een beetje dubbel. Als iemand aan mij vraagt: kan ik met je meerijden want wij hebben geen auto omdat we sneller FO willen zijn? Dan is mijn antwoord: fijne wandeling.

• Rubbergrover1
Eggthud schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:21:
Hier ook gewoon een tweedehands auto die het helemaal prima doet. Zit waarschijnlijk ook een extra tweedehands auto aan te komen, aangezien wij beiden een auto nodig hebben voor werk. Ook die zal wel weer tweedehands worden. Nooit het nut ingezien van een volledig nieuwe auto, die na de eerste honderd kilometer al 10% van zijn waarde heeft ingeleverd bij wijze van
Volgens mij zegt ook niemand dat het een volledig nieuwe auto 'moet' zijn. In had het bewust over een "nieuwe of niet oude tweedehands auto."

• Wozmro
  • Nu online
Hier ook een degelijke tweedehandse (hout vasthouden).

Die gebruik ik voornamelijk voor het werk, niet voor woonwerkverkeer maar om de hele dag naar klanten te rijden, gemiddeld 150/200km per dag.
Daar krijgen we dan wel momenteel 43 cent/km voor, 4 jaar geleden was dar nog 34 cent. Wordt ieder jaar inflatie gecorrigeerd.

Momenteel 5 jaar oud, 140k km, waarvan 60k in de laatste 2j door mij gereden. In 2020 15k voor betaald bij mijn vaste garage.

Als die het nog een tijdje volhoudt dan wordt de volgende waarschijnlijk elektrisch. De auto kan ik betalen maar er moeten ook nog wat meer laadpalen op wandelafstand bij ons in de buurt bijkomen want ik kan zelf geen lader zetten (rijwoning).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 17:49
ColeJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:04:
Sommige dingen geef ik wel gewoon geld aan uit, zoals een auto. Dan maar minder snel FO, de auto is mijn heiige koe :9

Het argument: we kunnen meerijden met een collega vind ik een beetje dubbel. Als iemand aan mij vraagt: kan ik met je meerijden want wij hebben geen auto omdat we sneller FO willen zijn? Dan is mijn antwoord: fijne wandeling.
Als de meerijder wil delen in de kosten van de auto, dan heb je er zelf ook voordeel van. Win-Win voor jullie beiden en Win voor het milieu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 11:57

oscar82

De ondertitel

de FO'er denkt waarschijnlijk ook: ha, een fijne wandeling! Lijkt me heerlijk om de hele dag te kunnen wandelen tot ik een ons weeg. Of lekker in de trein zitten op weg naar een andere stad een boekje lezen als je toch de tijd hebt en niks hoeft.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:04:
Haal je daarmee ook echt plezier uit tijdens het forenzen? Voor mij zijn auto's ook een hobby maar wordt daar in de spits echt niet vrolijk van. Even fietsen, in de trein en een wandeling bevalt mij beter. Dit geeft ook ruimte om in het weekend een wat minder financieel verantwoordelijke auto te rijden gezien je er geen tienduizenden kilometers per jaar mee rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 15:49
Deveon schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Haal je daarmee ook echt plezier uit tijdens het forenzen? Voor mij zijn auto's ook een hobby maar wordt daar in de spits echt niet vrolijk van. Even fietsen, in de trein en een wandeling bevalt mij beter. Dit geeft ook ruimte om in het weekend een wat minder financieel verantwoordelijke auto te rijden gezien je er geen tienduizenden kilometers per jaar mee rijdt.
Persoonlijk haal ik er wel echt plezier uit tijdens forenzen. Elke dag rij ik weer met een big smile rond :)

• moshimoshi
ColeJ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Persoonlijk haal ik er wel echt plezier uit tijdens forenzen. Elke dag rij ik weer met een big smile rond :)
Ik hou echt van autorijden, maar ik heb echt een hekel aan forenzen. Sterker nog, ik heb een carriereswitch gemaakt om geen woon-werkverkeer meer te hebben. Ik werk nu lekker vanuit huis en bezoek mijn meeste klanten op de fiets en pak incidenteel de auto voor een klant buiten de stad.

Maar ik herken de zorgen om een oude auto wel hoor. Mijn huidige auto was 2,5 jaar oud toen ik hem kocht en is inmiddels 10 jaar oud met zo'n 240.000km op de teller. Terwijl ik met mijzelf had afgesproken om hem met 6 jaar of 150.000km weg te doen.... Dat is dus niet helemaal gelukt.

Vorig jaar bij de APK kwam die niet door de emissietest en volgens de garage was de katalysator niet goed meer. Dat zou een reparatie van 1200+ zijn. Het klonk logisch dus ik heb de auto naar een BMW-specialist gebracht, want die kon hem dan gelijk repareren. Auto is daar opnieuw gekeurd en daar bleek de katalysator niet kapot te zijn, maar de bevestiging van de katalysator bleek te lekken. Reparatie van 80 euro in plaats van 1200 euro. Een grote meevaller, maar ik blijf mij zorgen maken wanneer de volgende grote reparatie komt.

Objectief is er helemaal niets aan de hand. Met deze auto ben ik vorig jaar nog Dubrovnik (bijna 2000km) gereden zonder een centje pijn. Maar in het achterhoofd blijft het rijden in een oude auto knagen.

• Rubbergrover1
moshimoshi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:28:
[...]
Een grote meevaller, maar ik blijf mij zorgen maken wanneer de volgende grote reparatie komt.

Objectief is er helemaal niets aan de hand. Met deze auto ben ik vorig jaar nog Dubrovnik (bijna 2000km) gereden zonder een centje pijn. Maar in het achterhoofd blijft het rijden in een oude auto knagen.
Voordeel van dat je in dit topic zit, is dat je dan waarschijnlijk ook de mogelijkheid hebt om een andere auto te kopen, als dat zou moeten. Lijkt mij handig om dan vast wat voor te sorteren en te oriënteren op wat voor auto je hierna zou willen. Zodat je tegen de tijd dat er écht iets duurs niet gebeuren de auto kunt inruilen zonder dat je eerst hoeft te bedenken wat je eigenlijk zou willen.
Pagina: 1 ... 122 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.