Dat is nu helemaal niet te zeggen. Bestaan ze dan nog? en zijn ze niet veranderd. Juist over ouderenzorg is veel te doen. Ze vertegenwoordigen de komende periode het meerendeel van de stemmers.... dus zullen best invloed kunnen uitoefenen. Dus over x jaar is het misschien wel heel anders dan nu.
Dat is een goed punt. Het nadeel van veel tijd om te koken is, dat het ook makkelijker is om veel uitgebreider te koken. En dan meer te consumeren.....
Het aspect dat je als in de RE zit meer tijd is, klopt wel. Ik merk zelf dat de stressfactor enorm veranderd is, veel minder stress in mijn leven. De andere kant is wel is dat mijn prestatievermogen ook is teruggelopen, waar ik voorheen van alles door elkaar aan deed, kost dat nu veel meer energie.... Niet erg, maar wel confronterend.
En het voordeel van veel tijd, is dat je kunt doen wat je wilt (binnen grenzen). Ik speel nu relaxt 2 uur per dag piano, zonder me ergens schuldig over te voelen, mijn to do lijst is een stukt beperkter.
Xanaroth schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:38:
[...]
FO draait juist om het maximaliseren van beschikbare vrije tijd, aangezien tijd dé meest beperkende factor is in het leven. Voor velen nog specifieker: beschikbare vrije tijd wanneer je fysiek nog fit/gezond genoeg bent ook daadwerkelijk iets met die tijd te kunnen doen.
Als je vooraf aan FO er dan alles aan doet om je gezonde periode te minimaliseren (slechte voeding, geen sport)... tja.. waar ben je dan eigenlijk mee bezig.
Dat is dan jou visie daarop. Ik weet niet of tijd de meest beperkende factor is. Dat is een binaire gedachte. Ik denk zelf dat geluk hebben in het leven ook een aardige beperking is. Dat begint al met het feit dat je geluk hebt als je in de westerse (of eerste) wereld geboren wordt. Je levensverwachting en levensstandaard zijn dan bijna altijd beter dan voor anderen. En zo is dat voor meer zaken in het leven, de juiste genen, voorspoedige economische ontwikkelingen, geen oorlogen etc.
En wat is daar slecht aan? Ik zie dat bij moeder van achter in de 70, haar wereld is een stuk kleiner, maar ze geniet intens van wat ze wel heeft.
Tommie12 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:29:
[...]
Hehe, ik ook.
Ik vind alleen dat er buiten het internet en de mobiele telefoon niet zo veel veranderd is.
We rijden nog altijd met een auto.
Wasmachine, koken… niks aan veranderd.
TV is plat en groter geworden….
Energie, er wordt echt nog zo veel gas en kolen gestookt….
Eh, dat is toch niet serieus. De wereld is in 30 jaar enorm veranderd. Allerlei zaken zoals ontkerkeling, maatschappelijk denken, de groei van de wereldbevolking, telkens nieuwe trends (woke, nimby, de positie van vrouwen in de maatschappij etc) maken dat de maatschappij in sneltrein vaart veranderd. Omdat je er midden in staat, valt het je niet op. Maar de meest simpele zaken zijn anders: 30 jaar terug was de supermarkt niet op zondag en 's avonds open, zomaar een willekeurig voorbeeld (En de vraag is of supermarkten over 30 jaar nog bestaan of dat alles dan thuis bezorgd wordt via een of ander systeem. )
Einde quotes.
Ik heb een tijdje niet heel actief dit topic gevolgd, was druk met genieten, maar mij valt op dat er wel heel binair gedacht wordt in de hele discussie van de laatste pak hem beet 10 paginas.. Vermogen opbouwen is prettig en kan je veel brengen, maar niet alles is in te calculeren. Vooral het feit dat jezelf veranderd in verschillende levensfases maakt dat sommige zaken op bepaalde momenten belangrijker voor je kunnen zijn/worden. Vermogen kan daarin veel ondersteuning bieden, maar niet alles is met geld te regelen/uit te drukken.
Ik heb zelf in ieder geval niet de illusie dat ik alles kan overzien, maar probeer zoveel mogelijk te genieten. En dat genieten kan per moment verschillen.