Nee, dat je behoeftes veranderen. De grap is juist dat ze behoorlijk vitaal zijn voor hun leeftijd, maar vooral alleen nog dingen willen doen die gewoon niet zoveel geld kosten.ColeJ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:03:
[...]
Bedoel je dan te zeggen dat het leven stopt als 75 bent ... of? Ik snap deze niet.
Zolang iemand wil betalen om bepaald werk te laten doen is er geen sprake van bullshit jobs.Galactic schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:41:
[...]
Waarom, ik zou ook gaan lenen tegen 3.5% als de inflatie 7% isIdem voor autolening, in België was dat 1 jaar geleden ongeveer 1% rente, dan ben je in mijn ogen niet geweldig financiëel onderlegd als je er niet voor gaat lenen.
[...]
Maar is dat in de huidige economie van bullshitjobs, geld rondpompen jobs etc nog wel zo. Ik durf voorzichtig te schatten dat 25-35% van het werk in de huidige vorm niet meteen een zinvolle bijdrage zal leveren.
Net dat vind ik ontzettend jammer, iedereen zou minder kunnen werken, maar het lijkt wel of werken haast moet, en dan men het elkaar vooral niet wil gunnen om in de situatie te komen dat het veel minder hoeft.
En als je vindt dat je zelf zo'n baan hebt moet je rap ander werk gaan zoeken.
Gezien mensen niet gratis werken is er voldoende filter op bs jobs. Al zou je nog wat kunnen zeggen over vrijwilligerswerk.
Als je op je ouders lijkt, dan moet je vooral je plan volgen. Maar besef dat het ook kan zijn dat je anders bent. Ik ken namelijk ook mensen die, nadat ze vanwege de leeftijd de koopwoning hebben verkocht en zijn gaan huren, flink wat leuke dingen zijn gaan doen van het geld dat 'uit de stenen' beschikbaar kwam. Enerzijds jammer dat dat geld eerst 'vast' zat en ze daar jarenlang niet van hebben kunnen profiteren, anderzijds mooi dat ze op hoge leeftijd alsnog een hoop leuke dingen zijn gaan doen.moshimoshi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:22:
[...]
Nee, dat je behoeftes veranderen. De grap is juist dat ze behoorlijk vitaal zijn voor hun leeftijd, maar vooral alleen nog dingen willen doen die gewoon niet zoveel geld kosten.
Die ervaring heeft mij in elk geval wel laten zien dat ik 'later' genoeg geld beschikbaar wil hebben voor leuke dingen en dat ik niet voor zo'n hoog-laag constructie voor mijn pensioen zal kiezen.
Aangezien de gemiddelde verwachte levensduur lager is dan 85 is het totale onzin om daarvoor te plannen. Als je met elk excess rekening wil houden kan je net zo goed stoppen want die zijn overal te bedenken. Het is prima om algemene regels te gebruiken.Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Aan die algemene regels hebben we niks. Dat is zo individueel.
Mijn vader is 85, nog fit, en geeft meer geld uit aan ontspanning dan aan dokters. (zonder echte excessen)
Vakantie, een wandelweekend, een nieuwe fiets... en hij rijdt nog altijd met de auto.
Zeggen dat je na je 75e niks meer nodig hebt... ik durf hopen van niet.
... meen je dat echt?Vipertje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:16:
[...]
Aangezien de gemiddelde verwachte levensduur lager is dan 85 is het totale onzin om daarvoor te plannen. Als je met elk excess rekening wil houden kan je net zo goed stoppen want die zijn overal te bedenken. Het is prima om algemene regels te gebruiken.
Als je nu geboren wordt is de verwachte levensduur waarschijnlijk al boven de 80.
Als je 60 bent, dan wordt die kans echt wel realistisch.
Maar los daarvan.... ik ken gewoon veel te veel mensen die wel de 85 in goede gezondheid gehaald hebben. En ik ben van plan dan nog leuke dingen te doen!
Ik reken gewoon met behoud van kapitaal.... en hoop op mijn 90e nog een groot feest te geven.
En ja, dat maakt dat de bedragen allemaal wat hoger zijn.
Ik zou me trouwens echt niet goed voelen op mijn 75e wetende dat ik maar kan zorgen dat ik op mijn 80e maar onder de zoden moet liggen...
Ben het deels met je eens. Ja je kan nog relatief gezond zijn en leuke dingen doen, maar de leuke dingen zullen een stuk goedkoper zijn. Op die leeftijd wil je vooral bekende dingen dicht bij en minder avontuur. Over het algemeen zullen je kosten voor 'fun' een stuk lager zijn op je 85 dan op je 55e.Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:21:
[...]
... meen je dat echt?
Als je nu geboren wordt is de verwachte levensduur waarschijnlijk al boven de 80.
Als je 60 bent, dan wordt die kans echt wel realistisch.
Maar los daarvan.... ik ken gewoon veel te veel mensen die wel de 85 in goede gezondheid gehaald hebben. En ik ben van plan dan nog leuke dingen te doen!
Ik reken gewoon met behoud van kapitaal.... en hoop op mijn 90e nog een groot feest te geven.
En ja, dat maakt dat de bedragen allemaal wat hoger zijn.
Ik zou me trouwens echt niet goed voelen op mijn 75e wetende dat ik maar kan zorgen dat ik op mijn 80e maar onder de zoden moet liggen...
Je kan uiteraard rekenen dat je op je 85 nog een wereldreis gaat maken, maar die kans is erg klein
Ik zie ook best wel wat mensen in goede of relatief goede gezondheid 85+ worden, maar dat betekent dan dat ze nog zelfstandig wonen, misschien nog auto rijden en een keer een wandeling of een fietstocht maken. Verre vliegreizen, boten, campers en andere dure hobby's zie ik in die fase toch weinig meer. Dus in die zin snap ik wel dat je tegen die tijd met minder comfortabel kunt leven.
Daarnaast zie ik in de generatie van mn ouders ook genoeg (verder vitale) mensen die rond hun 60e ofwel omvallen met hartproblemen of aan diverse vormen van kanker overlijden. Als je dan je hele leven gesappeld hebt voor je pensioen is ook zuur...
Het blijft uiteindelijk een persoonlijke keuze, maar ik kies voor een gezonde dosis pakken wat je (in goeie gezondheid) pakken kunt. Minder werken als er kleine kinderen zijn, misschien een keer sabbatical, dat soort dingen zijn in mijn beleving ook vormen van financiële onafhankelijkheid.
edit: Dus eigenlijk wat @R.van.M in minder woorden zegt / sneller tikte
Daarnaast zie ik in de generatie van mn ouders ook genoeg (verder vitale) mensen die rond hun 60e ofwel omvallen met hartproblemen of aan diverse vormen van kanker overlijden. Als je dan je hele leven gesappeld hebt voor je pensioen is ook zuur...
Het blijft uiteindelijk een persoonlijke keuze, maar ik kies voor een gezonde dosis pakken wat je (in goeie gezondheid) pakken kunt. Minder werken als er kleine kinderen zijn, misschien een keer sabbatical, dat soort dingen zijn in mijn beleving ook vormen van financiële onafhankelijkheid.
edit: Dus eigenlijk wat @R.van.M in minder woorden zegt / sneller tikte

[Voor 15% gewijzigd door Charly op 06-02-2023 14:04]
Maar geen financiële stress hebben is volgens mij wel een factor die meespeelt in het lang gezond blijven.
Langdurige stress is zeer slecht voor de fysieke gezondheid. (Psychisch ook)
Al zijn er geen garanties natuurlijk.
Langdurige stress is zeer slecht voor de fysieke gezondheid. (Psychisch ook)
Al zijn er geen garanties natuurlijk.
Boten kan je sowieso vergeten als je met een redelijk inkomen ergens wil geraken.Charly schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:58:
Ik zie ook best wel wat mensen in goede of relatief goede gezondheid 85+ worden, maar dat betekent dan dat ze nog zelfstandig wonen, misschien nog auto rijden en een keer een wandeling of een fietstocht maken. Verre vliegreizen, boten, campers en andere dure hobby's zie ik in die fase toch weinig meer. Dus in die zin snap ik wel dat je tegen die tijd met minder comfortabel kunt leven.
Dat woord past sowieso niet in een FO topic.
Je wil op die leeftijd gewoon geen financiele zorgen. Dan kan je in elk geval bijklussen echt wel vergeten.
Waarom niet? Ik vind dat zeker wel binnen een FO passen. Want niet alles moet permanent opgepot blijven. Mijn buurman heeft een boot. Ze genieten daar enorm van. Spreken er af met vrienden, hebben er vrienden leren kennen etc. Hij vaart naar Franse kust, Engeland, Noorwegen enzoverder in zijn vakanties en vrije tijd.Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Boten kan je sowieso vergeten als je met een redelijk inkomen ergens wil geraken.
Dat woord past sowieso niet in een FO topic.
Je wil op die leeftijd gewoon geen financiele zorgen. Dan kan je in elk geval bijklussen echt wel vergeten.
Ja die boot was in aanschaf niet goedkoop ik schat nieuwprijs 500k, maar hij heeft dat slim 2de hands gekocht, ondertussen is de boot ook weer 10 jaar in bezit en gaat hij hem verkopen voor een andere. Hij heeft de kosten uitgerekend en het hebben van een boot heeft hem jaarlijks 6.500 euro gekost alle kosten inclusief.
Vind ik heel redelijk iemands hobby en vrijetijdsbesteding hoor. Beste man krijgt ook gewoon +- 80.000 euro netto binnen ieder jaar en verhuurd daar bovenop nog eens 2 appartementen die inmiddels zo goed als afgelost zijn.
Een onderdeel van FO is voor mij ook een stukje zelfvoorziening. Ik ben 35 en heb een grote tuin waar fruitbomen en noten zich ontwikkelen. Kleiner wonen in de toekomst lijkt me een leuk idee, maar dat betekent dat ik dan dus niet de vruchten van de arbeid nu kan plukken (letterlijk!). Ben ik de enige die zo kijkt? Ik vind dat er hier wel heel makkelijk gesproken wordt over emigreren, naar een goedkope streek verhuizen e.d.
Fo betekend toch niet dat je geen sociaal leven onderhoudt wat je voor een beetje financieel gewin opgeeft?
Fo betekend toch niet dat je geen sociaal leven onderhoudt wat je voor een beetje financieel gewin opgeeft?
Het is net zoals bij een auto of huis, als je geen sociaal leven bezit hoef je het ook niet te onderhoudenRemco d schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:12:
Een onderdeel van FO is voor mij ook een stukje zelfvoorziening. Ik ben 35 en heb een grote tuin waar fruitbomen en noten zich ontwikkelen. Kleiner wonen in de toekomst lijkt me een leuk idee, maar dat betekent dat ik dan dus niet de vruchten van de arbeid nu kan plukken (letterlijk!). Ben ik de enige die zo kijkt? Ik vind dat er hier wel heel makkelijk gesproken wordt over emigreren, naar een goedkope streek verhuizen e.d.

"Redelijk inkomen" ≠ "+- 80.000 euro netto"Galactic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Waarom niet? Ik vind dat zeker wel binnen een FO passen. Want niet alles moet permanent opgepot blijven. Mijn buurman heeft een boot. Ze genieten daar enorm van. Spreken er af met vrienden, hebben er vrienden leren kennen etc. Hij vaart naar Franse kust, Engeland, Noorwegen enzoverder in zijn vakanties en vrije tijd.
Ja die boot was in aanschaf niet goedkoop ik schat nieuwprijs 500k, maar hij heeft dat slim 2de hands gekocht, ondertussen is de boot ook weer 10 jaar in bezit en gaat hij hem verkopen voor een andere. Hij heeft de kosten uitgerekend en het hebben van een boot heeft hem jaarlijks 6.500 euro gekost alle kosten inclusief.
Vind ik heel redelijk iemands hobby en vrijetijdsbesteding hoor. Beste man krijgt ook gewoon +- 80.000 euro netto binnen ieder jaar en verhuurd daar bovenop nog eens 2 appartementen die inmiddels zo goed als afgelost zijn.
En 6.5k aan totale kosten aan een boot die 500k nieuw heeft gekost, ik wil het graag geloven, maar het lijkt mij erg sterk.
"If It Flies, Floats or Fucks rent it by the hour"
Koop een boot werk je dood. No way dat jij 6500 per jaar kwijt bent aan een boot van 500k. Dat ben je met een sloepje al bijna kwijt.
Afgelopen jaren zijn boten wel enorm in prijs gestegen. Kan best dat de betreffende boot meer waard is geworden en dat dat ook onderdeel van de rekensom is geweest..Johan Bogle schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:43:
Koop een boot werk je dood. No way dat jij 6500 per jaar kwijt bent aan een boot van 500k. Dat ben je met een sloepje al bijna kwijt.
Had je pre-corona een boot, camper, caravan of dat soort zaken in bezit, dan heb je zeker wat rendement gepakt..
6500 per jaar geloof ik niet, zeker niet bij een boot met die prijs. Ik woon in Zweden in een gebied waar iedereen een boot heeft. Toen wij twee jaar geleden aan het oriënteren waren op een boot, kom je al gauw op 5k per jaar uit aan voor een boot van een ton. Gaat er iets kapot en is het niet verzekerd, kost dat al gauw een paar duizend extra.Galactic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Boten zijn een hele slechte investering, wij huren er af en toe een. Ik ben liever tien keer per jaar 1K kwijt aan huur dan zo’n ding zelf in beheer willen houden.
Daarnaast is 6500eur nog steeds een hoop geld, zeker voor iets wat je alleen in de zomermaanden echt kan gebruiken. Op die manier kun je heel veel uitgaven goed praten.
Niks mis met geld uitgeven en genieten, alleen is een boot wel echt een cashdrain. Je hebt mensen die elk dubbeltje drie keer omdraaien om FO te worden en mensen die gewoon heel goed verdienen en FO worden EN lekker leven ondertussen 👍
Ik zou nooit alles op ‘later’ zetten. Ten eerste omdat er geen garantie is dat er een later komt en ten tweede omdat bijvoorbeeld reizen gewoon veel leuker is wanneer je jong bent.
Daarnaast is het doel van het leven mijnsinziens om herinneringen te maken en niet om vermogen te vergaren. Het 1 is een middel voor het ander.
Ik zou nooit alles op ‘later’ zetten. Ten eerste omdat er geen garantie is dat er een later komt en ten tweede omdat bijvoorbeeld reizen gewoon veel leuker is wanneer je jong bent.
Daarnaast is het doel van het leven mijnsinziens om herinneringen te maken en niet om vermogen te vergaren. Het 1 is een middel voor het ander.
Ten eerste heeft die man een zwaar bovengemiddeld inkomen: dat zal kort bij 100k netto zijn.Galactic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Waarom niet? Ik vind dat zeker wel binnen een FO passen. Want niet alles moet permanent opgepot blijven. Mijn buurman heeft een boot. Ze genieten daar enorm van. Spreken er af met vrienden, hebben er vrienden leren kennen etc. Hij vaart naar Franse kust, Engeland, Noorwegen enzoverder in zijn vakanties en vrije tijd.
Maar 6500€ per jaar aan een dikke boot, dat kan alleen als je niet vaart, en zelfs dan kost liggeld ook geld.
Ik ken mensen met een boot, en die uit het water halen en de bodem reinigen en eventueel herlakken kost al bijna dat bedrag. Doe daar daar liggeld bij, verzekering en nog wat andere losse prullen, en je zit aan het dubbele.
Ik ken dat wel, booteigenaars willen gewoon de totale kost van hun boot niet kennen, net zoals de meest autoliefhebbers geen idee hebben hoe veel geld ze er in steken.
De boot is niet nieuw gekocht, dacht dat het wel duidelijk was uit de post. En de ene boot is de andere niet ivm het onderhoud en lopende kosten, net zoals bij auto's. Als ik mij goed herinner heeft hij er 150.000 voor betaald, boot was helemaal in orde. Hij heeft hem nu 10 jaar in gebruik en hij gaat volgend jaar in de verkoop voor +- 110.000 euro. Blijkbaar hebben boten toch een lange levensduur.
Grootste kost (na afschrijving) is liggeld. Ik dacht iets van +- 1750 euro per jaar voor alle liggeld gerelateerde kosten. De boot gaat ook in winterbewaring en soms een laagje verf. Hij heeft 1 schade gehad en die was verzekend, dus ongeveer 0 operatie.
Hij is heel kredietwaardig en ik ken hem heel goed, dus ik geloof hem wel.
Dat zie ik overigens toch vaker bij de mensen rondom mij met leeftijd 5x... ze genieten erg van het leven. Het is misschien het type personen waar ik mee op ga, maar ik ken eigenljik zo goed als niemand die op die leeftijd nog de eindjes aan elkaar moet zitten knopen.
Grootste kost (na afschrijving) is liggeld. Ik dacht iets van +- 1750 euro per jaar voor alle liggeld gerelateerde kosten. De boot gaat ook in winterbewaring en soms een laagje verf. Hij heeft 1 schade gehad en die was verzekend, dus ongeveer 0 operatie.
Voor de een wel voor hem en mij niet. Hij is iets ouder (57) en zijn motto is, ik neem het niet mee in mijn graf en mij enig kind zal al meer dan genoeg erven. Hij zit al duidelijker in de genieten fase. Heeft ook plannen om binnenkort als de 2 appartementen vrij zijn, deze te verkopen, en een heel leuk nieuwbouw appartement te kopen in Marbella als 2de verblijf. Huis hier houden ze gewoon aan hoor.R.van.M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:13:
Daarnaast is 6500eur nog steeds een hoop geld, zeker voor iets wat je alleen in de zomermaanden echt kan gebruiken. Op die manier kun je heel veel uitgaven goed praten.
Dat zie ik overigens toch vaker bij de mensen rondom mij met leeftijd 5x... ze genieten erg van het leven. Het is misschien het type personen waar ik mee op ga, maar ik ken eigenljik zo goed als niemand die op die leeftijd nog de eindjes aan elkaar moet zitten knopen.
[Voor 39% gewijzigd door Galactic op 02-02-2023 08:34]
Hij denkt hem volgend jaar te kunnen verkopen voor 110k... laat dat nog lukken, dat is al 4000 per jaar.Galactic schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:25:
De boot is niet nieuw gekocht, dacht dat het wel duidelijk was uit de post. En de ene boot is de andere niet ivm het onderhoud en lopende kosten, net zoals bij auto's. Als ik mij goed herinner heeft hij er 150.000 voor betaald, boot was helemaal in orde. Hij heeft hem nu 10 jaar in gebruik en hij gaat volgend jaar in de verkoop voor +- 110.000 euro. Blijkbaar hebben boten toch een lange levensduur.
[...]
Voor de een wel voor hem en mij niet. Hij is iets ouder (57) en zijn motto is, ik neem het niet mee in mijn graf en mij enig kind zal al meer dan genoeg erven. Hij zit al duidelijker in de genieten fase. Heeft ook plannen om binnenkort als de 2 appartementen vrij zijn, deze te verkopen, en een heel leuk nieuwbouw appartement te kopen in Marbella als 2de verblijf. Huis hier houden ze gewoon aan hoor.
Liggeld 1750€
Winterberging mag dan maar 750€ plus het lakken etc kosten....
Wat met verzekering, brandstof, motor onderhoud, herstellingen,....
Je vriend liegt zichzelf dus wat voor.
Het zal vast kloppen, moeilijk om daar op afstand iets van te vinden, zeker wanneer je zelf geen boot hebt gehad om een idee te hebben van de kosten. Voor veel mensen hier in het topic voelt het schijnbaar onjuist. Volgens mij vooral vanwege alle spreekwoorden: manager hier heeft ook een boot en noemt het een gat in het water waar hij z'n geld in kwijt kanGalactic schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:25:

Dat heeft inderdaad waarschijnlijk met je "ingroep" te maken. Ga eens kijken in een willekeurige kansenwijk, daar is een heel groot gedeelte van de mensen bezig met de eindjes aan elkaar knopen. Als je buurman een boot van 150K koopt woon je vast niet in een wijk/stuk wijk waar veel sociale huur staatVoor de een wel voor hem en mij niet. Hij is iets ouder (57) en zijn motto is, ik neem het niet mee in mijn graf en mij enig kind zal al meer dan genoeg erven. Hij zit al duidelijker in de genieten fase. Heeft ook plannen om binnenkort als de 2 appartementen vrij zijn, deze te verkopen, en een heel leuk nieuwbouw appartement te kopen in Marbella als 2de verblijf. Huis hier houden ze gewoon aan hoor.
Als ik naar mijn eigen kennissenkring kijk (gros tussen 35 en 40) dan wijkt dat ook nogal af van het gemiddelde nieuwsbericht. Ze hebben vrijwel allemaal een goede woning met forse overwaarde, prima baan en houden genoeg geld over om leuke dingen te doen(vakanties, stedentrips, weekend F1, enz.). Ik realiseer me voornamelijk vanwege werk dat er ook een hele grote groep in dezelfde leeftijd is die het een stuk minder heeft. Net te laat een huis gekocht, minder geluk met jubelton, tussen wal en schip verdienen, geen partner. Of zelfs de groep die ondanks fulltime werk nog toeslagen ontvangt. Zij gaan echt geen weekend naar de F1, zij hopen vooral dat de wasmachine van 12 jaar oud met een hoog verbruik nog een jaar of 3 mee gaat omdat ze eigenlijk geen geld hebben om een nieuwe te kopen.
Niks mis mee. Als je er gelukkig van wordt mag je van mij zelfs NFT's verzamelen, maar met FO heeft het weinig te doen. 6500eur per jaar blijft een flink bedrag, en zelfs met bovenstaand rekenvoorbeeld klopt het nog niet helemaal, want de 150k had op de aandelenmarkt in de afgelopen 10 jaar ook nog eens rendement opgeleverd.Galactic schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Voor de een wel voor hem en mij niet. Hij is iets ouder (57) en zijn motto is, ik neem het niet mee in mijn graf en mij enig kind zal al meer dan genoeg erven. Hij zit al duidelijker in de genieten fase. Heeft ook plannen om binnenkort als de 2 appartementen vrij zijn, deze te verkopen, en een heel leuk nieuwbouw appartement te kopen in Marbella als 2de verblijf. Huis hier houden ze gewoon aan hoor.
Als we het terug trekken naar het topic van FO dan betekend het dat hij 3-4 jaar langer heeft moeten doorwerken (met zijn inkomen) om een boot te hebben.
Ok, zonder er verder op in te gaan. Het is me duidelijk dat de meeste in dit topic geen boot zullen kopen
Maar zulke zaken horen wel bij de FO discussie. Niet enkel de beginfase, en opbouwfase, maar ook de eindfase kan hier toch wel besproken worden
Immers op een gegeven moment heb je zoveel bezit/geld, dat je toch moet gaan nadenken hoe dat te spenderen in plaats van nadenken over hoe nog verder op te bouwen.
Zelf ben ik ook niet zo voor het kopen van een boot, ik zou er te weinig tijd aan willen besteden. Idem met een vakantiewoning, ik zou dat nooit kopen, want ik wil niet elke keer naar precies dezelfde plek op vakantie, en ik wil ook niet met het gedoe zitten. Dan komt 2x per jaar iets huren veel goedkoper uit.
Hetzelfde met mobilhome bezitters, we hebben hier in de streek een hele grote verdeler, het is daat altijd heel druk, ik begrijp werkelijk niet dat iemand 80k kan geven aan zo een ding. Dan verkies ik toch veel liever een appartement of hotel. En ook dan kan je perfect rondtrekken...

Maar zulke zaken horen wel bij de FO discussie. Niet enkel de beginfase, en opbouwfase, maar ook de eindfase kan hier toch wel besproken worden

Zelf ben ik ook niet zo voor het kopen van een boot, ik zou er te weinig tijd aan willen besteden. Idem met een vakantiewoning, ik zou dat nooit kopen, want ik wil niet elke keer naar precies dezelfde plek op vakantie, en ik wil ook niet met het gedoe zitten. Dan komt 2x per jaar iets huren veel goedkoper uit.
Hetzelfde met mobilhome bezitters, we hebben hier in de streek een hele grote verdeler, het is daat altijd heel druk, ik begrijp werkelijk niet dat iemand 80k kan geven aan zo een ding. Dan verkies ik toch veel liever een appartement of hotel. En ook dan kan je perfect rondtrekken...
Een boot of een camper kan prima als je FO wilt zijn, je moet het alleen meenemen in je financiële planning en dat betekent dus dat je een hoger vermogen nodig hebt voordat je die knoop kan doorhakken. En daar is niks mis mee, niemand kan voor een ander bepalen hoe die zijn pensioen moet gaan doorbrengen.
Ik vind het altijd een beetje kortzichtig dat FO worden maar op 1 manier kan, en dat is de minimalistische manier. Er zijn ook genoeg mensen die FO willen worden met een wat hoger budget dan het minimale
Ik vind het altijd een beetje kortzichtig dat FO worden maar op 1 manier kan, en dat is de minimalistische manier. Er zijn ook genoeg mensen die FO willen worden met een wat hoger budget dan het minimale
Ik denk het tegenovergestelde. Ik denk dat je misschien wat minder avonturen wilt beleven, maar dat je dan wel wat eerder wat luxere en/of duurdere reizen en activiteiten wilt. Vaker georganiseerd in plaats van alles zelf regelen. Iets minder rondtrekken met je tentje, iets meer hotels. Eerder een 4* hotel dan een 2* hotel. Toch liever een huurauto in een klasse hoger in plaats van de goedkoopste. Liever de duurdere rechtstreekse vlucht in plaats van de extra overstap en langere reistijd. En ga zo maar door.R.van.M schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Ben het deels met je eens. Ja je kan nog relatief gezond zijn en leuke dingen doen, maar de leuke dingen zullen een stuk goedkoper zijn. Op die leeftijd wil je vooral bekende dingen dicht bij en minder avontuur. Over het algemeen zullen je kosten voor 'fun' een stuk lager zijn op je 85 dan op je 55e.
Je kan uiteraard rekenen dat je op je 85 nog een wereldreis gaat maken, maar die kans is erg klein
Los daarvan kan het ook een verkeerd beeld geven als je idee is dat je straks vergelijkbaar bent met wat mensen doen die nú 85+ zijn. De mensen die nu 85+ zijn, zijn vaak opgegroeid in een tijd dat een week naar Luxemburg al een groot avontuur was. Die hebben vaak toch een iets ander perspectief dan wie een paar decennia later geboren is.
De verwachting is dat in 2028 iemand die dan 65 jaar is nog 21 jaar te gaan heeft.Vipertje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:16:
[...]
Aangezien de gemiddelde verwachte levensduur lager is dan 85 is het totale onzin om daarvoor te plannen. Als je met elk excess rekening wil houden kan je net zo goed stoppen want die zijn overal te bedenken. Het is prima om algemene regels te gebruiken.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...arigen-21-05-jaar-in-2028
Uiteraard ligt de levensverwachting lager als je jonger bent, omdat de kans dat je voor die tijd overlijdt toeneemt, maar een flink deel van de bevolking wordt ouder dan 85 jaar.
Als een zo groot deel van de bevolking ouder dan 85 wordt, dan vind ik het plannen voor als je ouder dan 85 wordt zeker geen rekening houden met excessen.
Ik heb het idee dat bij een behoorlijke groep mensen de auto (of de tweede auto) ook nauwelijks meer gebruikt wordt dan voor vakanties en dagjes weg. Terwijl een beetje auto ook 6500 per jaar kost. Vind ik verder prima, is gewoon een kostenpost waar je rekening mee houdt. Net als dat die boot (of camper, vakantiehuis, noem het maar op) een kostenpost is waar je rekening mee houdt.R.van.M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:13:
We zijn het met elkaar eens hoorBlik1984 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:17:
Een boot of een camper kan prima als je FO wilt zijn, je moet het alleen meenemen in je financiële planning en dat betekent dus dat je een hoger vermogen nodig hebt voordat je die knoop kan doorhakken. En daar is niks mis mee, niemand kan voor een ander bepalen hoe die zijn pensioen moet gaan doorbrengen.

Ik heb alleen het idee dat het in bovenstaand voorbeeld een beetje goedgepraat wordt (toch hoog inkomen, weinig afschrijving etc) zonder de keerzijde in ogenschouw te nemen.
Zie mij idd eerder een paar maanden overwinteren in de Canarische eilanden tegen die leeftijd dan dat ik dat nu zou doen. Daarnaast verwacht ik op die leeftijd ook hogere zorgkosten. Verwacht dus echt niet rond mijn 80ste minder te besteden dan dat ik nu zou doen.Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Ik denk het tegenovergestelde. Ik denk dat je misschien wat minder avonturen wilt beleven, maar dat je dan wel wat eerder wat luxere en/of duurdere reizen en activiteiten wilt. Vaker georganiseerd in plaats van alles zelf regelen. Iets minder rondtrekken met je tentje, iets meer hotels. Eerder een 4* hotel dan een 2* hotel. Toch liever een huurauto in een klasse hoger in plaats van de goedkoopste. Liever de duurdere rechtstreekse vlucht in plaats van de extra overstap en langere reistijd. En ga zo maar door.
Inderdaad, je wilt meer luxe, maar een fietsvakantie met 4 sterren hotel in Drente zal nog altijd goedkoper zijn dan een vlucht naar Azie, daar rondreizen en in hostels slapen. Hoe dan ook, het blijft sowieso koffiedik kijken want zoals je aangeeft is 85+ nu anders dan 85+ over 40 jaar.Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Ik denk het tegenovergestelde. Ik denk dat je misschien wat minder avonturen wilt beleven, maar dat je dan wel wat eerder wat luxere en/of duurdere reizen en activiteiten wilt. Vaker georganiseerd in plaats van alles zelf regelen. Iets minder rondtrekken met je tentje, iets meer hotels. Eerder een 4* hotel dan een 2* hotel. Toch liever een huurauto in een klasse hoger in plaats van de goedkoopste. Liever de duurdere rechtstreekse vlucht in plaats van de extra overstap en langere reistijd. En ga zo maar door.
Los daarvan kan het ook een verkeerd beeld geven als je idee is dat je straks vergelijkbaar bent met wat mensen doen die nú 85+ zijn. De mensen die nu 85+ zijn, zijn vaak opgegroeid in een tijd dat een week naar Luxemburg al een groot avontuur was. Die hebben vaak toch een iets ander perspectief dan wie een paar decennia later geboren is.
De vraag is echter hoeveel rekening je wil houden met eventuele hoge uitgaven als je 85+ bent, zeker omdat we met SWR's rekenen die relatief laag zijn om de worst-case scenarios af te dekken. In het meerendeel van de simulaties eindig je met een hoger kapitaal.
Uiteindelijk komt het er weer op neer hoeveel jaar je extra wil werken om de eventuele luxe 85+ periode af te dekken.
Ik zou ook zeker niet van alles gaan uitstellen tot 'later', want er kan altijd iets gebeuren. Maar omgekeerd, er vanuit gaan dat je na je 'later' veel minder uitgaven zult hebben dan als je jonger bent vind ik ook je kop in het zand steken.R.van.M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:37:
[...]
De vraag is echter hoeveel rekening je wil houden met eventuele hoge uitgaven als je 85+ bent, zeker omdat we met SWR's rekenen die relatief laag zijn om de worst-case scenarios af te dekken. In het meerendeel van de simulaties eindig je met een hoger kapitaal.
Uiteindelijk komt het er weer op neer hoeveel jaar je extra wil werken om de eventuele luxe 85+ periode af te dekken.
De kosten voor kinderen (indien van toepassing) zullen op een gegeven moment wel wegvallen waardoor je kosten lager worden. En ja, dan ga ik er vanuit dat ze financieel niet meer afhankelijk zijn van de ouders, eventuele financiële bijdragen is dan vrijwillig geworden.
Die kosten zullen in de regel heel wat eerder wegvallen dan rond je 75e/85e waar het hier over gaat.rube schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:52:
De kosten voor kinderen (indien van toepassing) zullen op een gegeven moment wel wegvallen waardoor je kosten lager worden. En ja, dan ga ik er vanuit dat ze financieel niet meer afhankelijk zijn van de ouders, eventuele financiële bijdragen is dan vrijwillig geworden.
Als je zo gaat redeneren moet je ook een waarde hangen aan de vakanties die op de boot genoten zijn. Ga maar na wat een hotel kost voor 10 keer 3 weken zomervakantie en dertig weekendjes weg. En in die vergelijking heeft de boot ook nog 10 jaar vermogensbelasting uitgespaard (ook maar zo iets van 18.000 euro)R.van.M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:58:
[...]
en zelfs met bovenstaand rekenvoorbeeld klopt het nog niet helemaal, want de 150k had op de aandelenmarkt in de afgelopen 10 jaar ook nog eens rendement opgeleverd.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
Tja... een boot... om snel FO te worden, vermijd: een 1e boot, een 2e vrouw, een 3e huis.
Tenzij je die goed kan en gaat verhurenflyingdutchboy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:
Tja... een boot... om snel FO te worden, vermijd: een 1e boot, een 2e partner, een 3e huis.

(Voor de politieke correctheid maar even partner van vrouw gemaakt

Impliceer je dat iedereen die het topic wil volgen financiëel onafhankelijk wil worden?flyingdutchboy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:
Tja... een boot... om snel FO te worden, vermijd: een 1e boot, een 2e vrouw, een 3e huis.
Misschien zijn er al personen die het topic volgen en het al zijn

Maar dan vind ik het nog een onwaarheid.
Om snel FO te worden: Ga ondernemen, ga investeren, en investeer in kennis/opleiding
[Voor 15% gewijzigd door Galactic op 02-02-2023 15:31]
if it flies, floats or f*cks, rent it.flyingdutchboy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:
Om te verhuren?rube schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Tenzij je die goed kan en gaat verhuren![]()
(Voor de politieke correctheid maar even partner van vrouw gemaakt)
rube schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Tenzij je die goed kan en gaat verhuren![]()
(Voor de politieke correctheid maar even partner van vrouw gemaakt)
offtopic:
Ik denk dat, onafhankelijk van je eigen voorkeur, voor de verhuur een vrouw toch winstgevender is.
Ik denk dat, onafhankelijk van je eigen voorkeur, voor de verhuur een vrouw toch winstgevender is.

That escalated quicklyManzokuSan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:58:
[...]
offtopic:

Januari zit erop. Tijd voor het jaar maand overzicht.
Vermogenstoename Jan is gelijk aan héél 2022. 😅
Vermogenstoename Jan is gelijk aan héél 2022. 😅
Zorgkosten check, dat wordt denk ik alleen maar duurder.Mirved schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:30:
[...]
Zie mij idd eerder een paar maanden overwinteren in de Canarische eilanden tegen die leeftijd dan dat ik dat nu zou doen. Daarnaast verwacht ik op die leeftijd ook hogere zorgkosten. Verwacht dus echt niet rond mijn 80ste minder te besteden dan dat ik nu zou doen.
Overwinteren ed dat hangt denk ik heel erg van je fitheid af. Ik zie bij veel ouderen rondom mijn moeder dat hun behoefte om dat soort zaken te doen op een gegeven moment sterk afneemt. Vaak door fysieke problemen, dan is op stap gaan veel gedoe en blijven ze liever thuis in de vertrouwde omgeving. Of dat voor toekomstige ouderen ook zo is, geen idee, tijd zal het uitwijzen.
Ik merk zelf na enige tijd FO te zijn, dat mijn leven veel gelijkmatiger is geworden. Waar ik vroeger uitkeek naar bijvoorbeeld vakantie heb ik dat nu veel minder. Vakantie stond toen gelijk aan de accu opladen.
Het is gewoon lastig om ver vooruit te kijken en te weten hoe je dan in het leven staat.
Zorgkosten en dingen ondernemen op latere leeftijd is enorm persoonlijk. Mijn ouders zijn eind 70 en deden nog best veel, vrijwilligerswerk paar keer per jaar er op uit met de caravan, etc. Ruim een jaar geleden aangereden op de snelweg, scheur in een ruggenwervel en ze zijn nog steeds aan het revalideren. Die zie ik echt niets groots meer ondernemen. Het is opeens gewoon klaar. Mijn schoonouders zijn halverwege de 80. Gehoor en geheugen gaan achteruit maar ze zijn enorm fit. Klussen in huis, verre vakanties met de auto, vrienden en familie bezoeken. Moet altijd weken van tevoren iets afspreken zo druk hebben ze het.
Plan for the worst, hope for the best. Je weet niet hoe het loopt.
Voor overwinteraars kan de plaats van overwinteren ook juist een vertrouwde omgeving zijn. Als je jaren achtereen naar de zelfde plek in Spanje/Portugal/whatever gaat, en daar soms ook kennissen/vrienden hebt die ieder jaar terugkomen, dan kan dat een patroon zijn dat ook in moeilijker tijden vastigheid biedt.jerh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:31:
[...]
Zorgkosten check, dat wordt denk ik alleen maar duurder.
Overwinteren ed dat hangt denk ik heel erg van je fitheid af. Ik zie bij veel ouderen rondom mijn moeder dat hun behoefte om dat soort zaken te doen op een gegeven moment sterk afneemt. Vaak door fysieke problemen, dan is op stap gaan veel gedoe en blijven ze liever thuis in de vertrouwde omgeving. Of dat voor toekomstige ouderen ook zo is, geen idee, tijd zal het uitwijzen.
Heel herkenbaar, vaak zie je in een keer dat het minder wordt, maar je kan ook geluk hebben. In ieder geval loopt normaal gesproken de energievoorraad terug, dus dat is dan wel een barriere. Een goede gezondheid op die leeftijd is een groot goed.RichieB schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:11:
Zorgkosten en dingen ondernemen op latere leeftijd is enorm persoonlijk. Mijn ouders zijn eind 70 en deden nog best veel, vrijwilligerswerk paar keer per jaar er op uit met de caravan, etc. Ruim een jaar geleden een aangereden op de snelweg, scheur in een ruggenwervel en ze zijn nog steeds aan het revalideren. Die zie ik echt niets groots meer ondernemen. Het is opeens gewoon klaar. Mijn schoonouders zijn halverwege de 80. Gehoor en geheugen gaan achteruit maar ze zijn enorm fit. Klussen in huis, verre vakanties met de auto, vrienden en familie bezoeken. Moet altijd weken van tevoren iets afspreken zo druk hebben ze het.
Eens. Ik bedoelde meer om er te komen, dat steeds meer gedoe wordt en op een gegeven moment ze er dan vanaf zien. Vroeger noemde we dat achter de geraniums zitten.... Dat is tegenwoordig een stuk naar achteren verschoven, maar niemand ontkomt aan de gevolgen van veroudering (althans volgens de huidige inzichten).Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:43:
[...]
Voor overwinteraars kan de plaats van overwinteren ook juist een vertrouwde omgeving zijn. Als je jaren achtereen naar de zelfde plek in Spanje/Portugal/whatever gaat, en daar soms ook kennissen/vrienden hebt die ieder jaar terugkomen, dan kan dat een patroon zijn dat ook in moeilijker tijden vastigheid biedt.
Ben ik het niet mee eens. Stel je gaat 2 weken op vakantie van 30 september t/m 14 oktober. Voor 2 personen voor 2 weken in een 4 sterren hotel in Emmen kost bijna €1400R.van.M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:37:
[...]
Inderdaad, je wilt meer luxe, maar een fietsvakantie met 4 sterren hotel in Drente zal nog altijd goedkoper zijn dan een vlucht naar Azie, daar rondreizen en in hostels slapen. Hoe dan ook, het blijft sowieso koffiedik kijken want zoals je aangeeft is 85+ nu anders dan 85+ over 40 jaar.
(https://www.booking.com/h...e=total;ucfs=1&#hotelTmpl)
Daarnaast nog voor 2 weken eten. Zeg Ontbijt voor 10 pp, lunch 20 euro pp en avond eten 35 pp. Kom je per dag op 130 euro. 2 weken wordt dat €1820,-
Totaal circa €3220,-
Boek je een vlucht naar bali dan kost dit circa € 1800,- voor 2 personen (booking.com)
Voor nog geen € 60,- heb je een hotel voor 2 personen voor 2 weken.
Uit eten is erg goedkoop. Voor 5 euro kan je prima eten. Avond eten van 10 euro is geen probleem.
Per dag ben je circa 40 euro kwijt. Totaal € 560.
Totaal wordt dan dat: € 2440,- Bijna € 800,- ben je goedkoper uit dan in een 4 sterrenhotel.
Voor die 800 euro kan je prima upgraden aar een 5 sterren hotel. Kost slechts € 459,- . € 400,- euro meerprijs. Hou je nog € 400,- euro over.
https://www.booking.com/h...e=total;ucfs=1&#hotelTmpl
Behalve als het een rijke vrouw isflyingdutchboy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:

Klopt, maar het geld wat je overhoud als je kinderen de deur uit zijn heb je mogelijk later nodig voor extra hulpmiddelen/zorg op latere leeftijd.Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Die kosten zullen in de regel heel wat eerder wegvallen dan rond je 75e/85e waar het hier over gaat.
Ik neem aan dat je hier in je financiële planning sowieso al wel rekening mee houdt. Dat je dat niet opsplitst in een stuk 'normaal' geld tot 75/85 en een stuk geld uit besparing op de kinderen voor de periode daarna.phantom09 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:07:
[...]
Klopt, maar het geld wat je overhoud als je kinderen de deur uit zijn heb je mogelijk later nodig voor extra hulpmiddelen/zorg op latere leeftijd.
Je neemt een duur hotel in Nederland tov goedkoop in Bali etc. Hoe dan ook, in mijn omgeving hebben de 70+ vrij weinig uitgavenphantom09 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:03:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Stel je gaat 2 weken op vakantie van 30 september t/m 14 oktober. Voor 2 personen voor 2 weken in een 4 sterren hotel in Emmen kost bijna €1400
Daarnaast nog voor 2 weken eten. Zeg Ontbijt voor 10 pp, lunch 20 euro pp en avond eten 35 pp. Kom je per dag op 130 euro. 2 weken wordt dat €1820,-
Totaal circa €3220,-
Boek je een vlucht naar bali dan kost dit circa € 1800,- voor 2 personen (booking.com)
Voor nog geen € 60,- heb je een hotel voor 2 personen voor 2 weken.
Uit eten is erg goedkoop. Voor 5 euro kan je prima eten. Avond eten van 10 euro is geen probleem.
Per dag ben je circa 40 euro kwijt. Totaal € 560.
Totaal wordt dan dat: € 2440,- Bijna € 800,- ben je goedkoper uit dan in een 4 sterrenhotel.
Voor die 800 euro kan je prima upgraden aar een 5 sterren hotel. Kost slechts € 459,- . € 400,- euro meerprijs. Hou je nog € 400,- euro over.
https://www.booking.com/h...e=total;ucfs=1&#hotelTmpl
Zitten die dan allemaal achter de goedkope geraniums?R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:44:
[...]
Je neemt een duur hotel in Nederland tov goedkoop in Bali etc. Hoe dan ook, in mijn omgeving hebben de 70+ vrij weinig uitgaven
Ik wil toch voornamelijk gaan spenderen als ik nog in de "fleur van mijn leven" zit. Voor mij ligt het zwaartepunt daarvan tussen leeftijd 50-60. Op mijn 50 is de jongste 16, dan zou toch het een en ander mogelijk moeten zijn. Ik wil echt niet op mijn 65-70ste nog met een berg geld zitten. Integendeel het laatste deel van het leven mag best weer wat soberder van mij. Maar dat is bij iedereen eigen keuze natuurlijk.
Als ik nu kijk naar mijn schoonouders, nog in goede gezondheid 69 en 74, sommige dingen kan je al niet meer van genieten, reuk en smaakvermogen gaat achteruit, zicht en gehoor... die fles wijn van 25 euro moet ja dan echt niet meer gaan drinken. Dan voldoet een huiswijntje wel weer bij wijze van spreken.
Als ik nu kijk naar mijn schoonouders, nog in goede gezondheid 69 en 74, sommige dingen kan je al niet meer van genieten, reuk en smaakvermogen gaat achteruit, zicht en gehoor... die fles wijn van 25 euro moet ja dan echt niet meer gaan drinken. Dan voldoet een huiswijntje wel weer bij wijze van spreken.
Dat heb ik gedaan omdat je zelf aangaf dat een vakantie bij 4 sterrenhotel in Nederland goedkoper zou dan een hostel in Azie.R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:44:
[...]
Je neemt een duur hotel in Nederland tov goedkoop in Bali etc. Hoe dan ook, in mijn omgeving hebben de 70+ vrij weinig uitgaven
Zelfs een 5 sterrenhotel in Azie is goedkoper dan een 4 sterrenhotel in Nederland.
R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:44:
[...]
Inderdaad, je wilt meer luxe, maar een fietsvakantie met 4 sterren hotel in Drente zal nog altijd goedkoper zijn dan een vlucht naar Azie, daar rondreizen en in hostels slapen. Hoe dan ook, het blijft sowieso koffiedik kijken want zoals je aangeeft is 85+ nu anders dan 85+ over 40 jaar.
[Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 05-02-2023 15:41]
Nee.. maar, let's agree to disagree. De discussie voegt vrij weinig toe op dit punt.Tommie12 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:45:
[...]
Zitten die dan allemaal achter de goedkope geraniums?
Ik ga er niet van uit dat ik op mijn 85e veel geld ga uitgeven. Voor diegene die daar wel van uit gaan kunnen dat meenemen in hun plan en op basis daarvan het FO vermogen aanpassen.
Dus je verwacht geen extra zorg nodig te hebben die je zelf moet bekostigen?R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:41:
[...]
Nee.. maar, let's agree to disagree. De discussie voegt vrij weinig toe op dit punt.
Ik ga er niet van uit dat ik op mijn 85e veel geld ga uitgeven. Voor diegene die daar wel van uit gaan kunnen dat meenemen in hun plan en op basis daarvan het FO vermogen aanpassen.
Ik verwacht net zoveel aan uit te geven als iemand die een klein pensioen + aow krijgt. In andere woorden, ik verwacht in euro's van nu met 1500eur + afbetaald huis rond te komenphantom09 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:48:
[...]
Dus je verwacht geen extra zorg nodig te hebben die je zelf moet bekostigen?
Ik verwacht ook dat ik na mijn 85ste eerder minder kosten heb dan daarvoor. Maar tegelijk wil ik daar niet toe worden 'gedwongen' doordat mijn budget het niet toelaat. Ik zou daarom niet al bij voorbaat een verlaging van mijn budget willen 'inbouwen'. Zeker omdat het op het totale FO bedrag (en de tijd om dat op te bouwen) waarschijnlijk relatief weinig uitmaakt of je er wel of geen rekening mee houdt.R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:41:
[...]
Veel meningen/verwachtingen over uitgaven wanneer je oud bent. Er is ook onderzoek naar gedaan. Niet verrassende uitkomst: het ligt maar net aan je situatie.
Laat het onderzoek jullie niet storen bij het uitwisselen van meningen/verwachtingen
Laat het onderzoek jullie niet storen bij het uitwisselen van meningen/verwachtingen

Stel je moet naar een bejaardenthuis. Zou je dan niet liever een paar ton hebben om naar een privaat instelling te gaan? 

Ja!Orangelights23 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:24:
Stel je moet naar een bejaardenthuis. Zou je dan niet liever een paar ton hebben om naar een privaat instelling te gaan?
De vraag is niet compleet, want je moet dat afzetten tegen de "kosten" voor jezelf in de huidige/nabije tijd, m.a.w. hoeveel langer moet je daarvoor doorwerken en/of welke andere concequentie heeft dat voor jezelf? Die "tonnen" komen niet zomaar aanwaaien. En is dat het je waard voor de eventuele situatie dat?Orangelights23 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:24:
Anders, als er geen "kosten" voor mij nu zouden zijn, zou mijn antwoord zijn, nee, ik heb liever minimaal enkele miljoenen hebben als ik zo'n situatie terecht kom.
Overigens zijn het tegenwoordig meer verzorging tehuizen of aanleunwoningen, de echte bejaardentehuizen zijn er volgens mij haast niet meer?
Precies dit is wat ik bedoel. Ik plan om op mijn 45e te stoppen met werken in de traditionele zin en heb enkele plannen die ik niet zonder financiële stabiliteit zou durven uitvoeren.rube schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:58:
[...]
De vraag is niet compleet, want je moet dat afzetten tegen de "kosten" voor jezelf in de huidige/nabije tijd, m.a.w. hoeveel langer moet je daarvoor doorwerken en/of welke andere concequentie heeft dat voor jezelf? Die "tonnen" komen niet zomaar aanwaaien. En is dat het je waard voor de eventuele situatie dat?
Anders, als er geen "kosten" voor mij nu zouden zijn, zou mijn antwoord zijn, nee, ik heb liever minimaal enkele miljoenen hebben als ik zo'n situatie terecht kom.
Overigens zijn het tegenwoordig meer verzorging tehuizen of aanleunwoningen, de echte bejaardentehuizen zijn er volgens mij haast niet meer?
Op het moment dat ik voor eventuele uitgaven van €5000 eur pm op mijn 85+ voor zou moet gaan budgetteren zou dit betekenen dat ik tot mijn 55e alles moet uitstellen.
Ik roep hier geen YOLO en zeg dat je met onrealistische plannen moet stoppen, maar er is ook iets als te veel zekerheid inbouwen.
Zelfs met het doorwerken tot je pensioen heb je geen 100% zekerheid.
Ik had niet anders verwacht van jou

Jij wilt bijna alle risicos uitsluiten en een behoorlijk luxe leven leiden. Daar werk je graag wat langer voor.
Wij nemen wellicht iets meer risico, leven minder luxe en zijn bereid uitgaven terug te schroeven/nog wat bij te verdienen indien nodig. Daardoor kunnen wij nu al geruime tijd reizen met onze kinderen en ben jij nog aan het werk. Hoe onze financiële situatie over 30-40 jaar exact zal zijn, is moeilijk in te schatten omdat er teveel variabelen en onbekenden zijn. Wat waarschijnlijk wel zo is, is dat onze situatie beter is dan die van Jan modaal. Daar moeten we het voor nu maar mee doen en over 30 jaar hoop ik een update te kunnen posten

Ik denk daar wel eens over na, en het antwoord voor mij nu is "nee". Als ik naar een bejaardentehuis moet betekent dat dat ik niet meer zelfstandig kan leven. Ik denk serieus dat als dat niet meer kan dat de rest voor mij dan ook geen aantrekkingskracht meer heeft. Daar gaat een paar ton niet bij helpen.Orangelights23 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:24:
En natuurlijk, je kunt nu nog niet weten hoe je er dan over denkt, en een mens kan zich aan bijna alles aanpassen. Als ik later misschien bijna niet meer zelfstandig kan leven is het nog maar een klein zetje naar een nieuwe situatie in plaats van een omslagpunt. Maar toch, ik denk bij zulke vooruitzichten toch echt wel aan termen als "voltooid leven" en weet niet of ik die paar ton dan zou willen spenderen aan het nog zo goed mogelijk rekken van de laatste jaartjes.
Daar staat tegenover dat als ik met die paar ton wellicht langer zelfstandig kan leven omdat ze tegen die tijd de huishoudrobots je kont kunnen laten afvegen dat het dan wellicht alsnog de moeite waard was, dus een buffertje is nooit weg.

Soms is het goed om niet al te moeilijk te denken en berekenen en vanuit je ‘instinct’ te denken. Al die randvoorwaarden die je beschrijft zijn, ondanks relevant, niet het belangrijkste in de vraag. Soms mag je een beetje dromen en het niet zo moeilijk maken voor jezelf.rube schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:58:
[...]
De vraag is niet compleet, want je moet dat afzetten tegen de "kosten" voor jezelf in de huidige/nabije tijd, m.a.w. hoeveel langer moet je daarvoor doorwerken en/of welke andere concequentie heeft dat voor jezelf? Die "tonnen" komen niet zomaar aanwaaien. En is dat het je waard voor de eventuele situatie dat?
Als jij nu bedenkt: ik wil niet wegkwijnen in een traditioneel bejaardentehuis ALS die situatie zich voordoet, heb je het antwoord al, toch?
Ik woon in Zweden en hier zijn veel private instellingen. Zeker als je dat vergelijkt met de bejaardentehuizen in Nederland, is dat zo’n groot verschil dat het nu al redelijk is om hiervoor te sparen.
Of je hebt een afbetaald eigen huis, zodat je terzijnertijd van de verkoopwaarde met gemak nog een paar jaar in bepaalde luxe kan leven.Orangelights23 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:37:
[...]
Soms is het goed om niet al te moeilijk te denken en berekenen en vanuit je ‘instinct’ te denken. Al die randvoorwaarden die je beschrijft zijn, ondanks relevant, niet het belangrijkste in de vraag. Soms mag je een beetje dromen en het niet zo moeilijk maken voor jezelf.
Als jij nu bedenkt: ik wil niet wegkwijnen in een traditioneel bejaardentehuis ALS die situatie zich voordoet, heb je het antwoord al, toch?
Ik woon in Zweden en hier zijn veel private instellingen. Zeker als je dat vergelijkt met de bejaardentehuizen in Nederland, is dat zo’n groot verschil dat het nu al redelijk is om hiervoor te sparen.
Laten we hopen (en stemmen) op een samenleving die niet gelijk is aan de VS waar zorg voor velen onbereikbaar is (lees als onbetaalbaar).phantom09 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:48:
[...]
Dus je verwacht geen extra zorg nodig te hebben die je zelf moet bekostigen?
Ik ga ervan uit dat de verzekeringen voor mij betaalbaar blijven. Ik heb al veel te maken gehad met ons zorgstelsel en ik heb ook een en ander met verzekeringen geworsteld. Laat ik het zo stellen als het meeste niet gedekt was , had mijn FO pot and then some er aan geweest. Voor de rest heb ik wel voordeel van mijn FO pot gehad. Ik kon sneller keuzes maken voor mijn gezondheid. Maar op het totale bedrag was dat een schijntje. En toch gewoon een flink bedrag.
Mocht ik 85 al halen dan hoop ik verzekerd te zijn en anders is het leuk geweest.
Ik plan totaal niet voor ouderdom, grote kans dat veel zaken toch al niet haalbaar meer zijn, of de zin ontbreekt. Ik stel niets meer uit van dingen die ik echt wil doen. Zonde van de tijd.
Voordeel van de reis naar FO is dat ik nu erg goed weet wat ik wil doen. Dus is het een kwestie van doen. FO worden is dus ook veel minder belangrijk geworden.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor de meeste mensen komen de tonnen niet aanwaaien en dan heeft de "eis" van zeg 300K meer eigen vermogen opbouwen een substantiële concequentie.Orangelights23 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:37:
[...]
Soms is het goed om niet al te moeilijk te denken en berekenen en vanuit je ‘instinct’ te denken. Al die randvoorwaarden die je beschrijft zijn, ondanks relevant, niet het belangrijkste in de vraag. Soms mag je een beetje dromen en het niet zo moeilijk maken voor jezelf.
Dus dan kun je mooi zeggen dat je vanuit je instinct moet redeneren e.d. maar ja, dan komt dat ook met een consequentie. Prima uiteraard als je die accepteerd maar ik zou fo-aspiranten toch willen adviseren om dat niet te lichtzinnig te doen.
Als iedereen namelijk puur vanuit instinct FO wil bereiken zullen weinig mensen dat halen (denk Marshmallow test).
Overigens is de stelling niet zo zwart wit als wegkwijnen bij optie A en een perfect leven bij optie B. Daar zitten andere mogelijkheden tussen elk met andere kosten.
P.s. ik ben deze maand in een enclave beland in een warm land met voor >90% gepensioneerden Zweden die hier (een gedeelte van het jaar) wonen. Ik schat in dat zorg hier redelijk makkelijk en zeer voordelig in te huren is, misschien voorzien de Zweden hier ook wel als alternatief in de toekomst voor de dure particuliere tehuizen in Zweden?
Puur zakelijk en financieel kan dat een oplossing zijn.rube schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:20:
[...]
P.s. ik ben deze maand in een enclave beland in een warm land met voor >90% gepensioneerden Zweden die hier (een gedeelte van het jaar) wonen. Ik schat in dat zorg hier redelijk makkelijk en zeer voordelig in te huren is, misschien voorzien de Zweden hier ook wel als alternatief in de toekomst voor de dure particuliere tehuizen in Zweden?
Maar je zit dan wel duizenden (?) kilometers weg van je kinderen en eventuele kleinkinderen. Als die er niet zijn is het een ander verhaal… maar dat is niet mijn situatie.
Dat wil ik echt vermijden.
Ik vind dat je wel erg gelijk vanuit de ratio denkt en wat ik schrijf gelijk heel zwart wit op vat. [b]Natuurlijk0/b] moet je niet heel je FO reis vanuit instinct doen, dat schrijf ik ook helemaal niet. Dromen maken plannen, plannen maken je te nemen stappen. Maar soms is het goed om eerst even in de dromen te blijven hangen voordat je jezelf verliest in de details en het alleen maar lastig maakt voor jezelf.rube schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:20:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor de meeste mensen komen de tonnen niet aanwaaien en dan heeft de "eis" van zeg 300K meer eigen vermogen opbouwen een substantiële concequentie.
Dus dan kun je mooi zeggen dat je vanuit je instinct moet redeneren e.d. maar ja, dan komt dat ook met een consequentie. Prima uiteraard als je die accepteerd maar ik zou fo-aspiranten toch willen adviseren om dat niet te lichtzinnig te doen.
Als iedereen namelijk puur vanuit instinct FO wil bereiken zullen weinig mensen dat halen (denk Marshmallow test).
Overigens is de stelling niet zo zwart wit als wegkwijnen bij optie A en een perfect leven bij optie B. Daar zitten andere mogelijkheden tussen elk met andere kosten.
Hmm, wellicht maar als ik dit lees:Orangelights23 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:19:
[...]
Ik vind dat je wel erg gelijk vanuit de ratio denkt en wat ik schrijf gelijk heel zwart wit op vat.
Dan is dat toch ook redelijk zwart wit? Want nee, vrijwel niemand zou daar toch vrijwillig voor kiezen. Maar, zoals ik "heb je het antwoord toch al" lees, verbind jij daar toch ook direct wel de consequentie aan?
Anyway, misschien bedoel je het niet zo, lees ik het verkeerd. Maar mee eens, afwegingen zijn persoonlijk en daarmee is automatisch niet alles is in dezelfde ratio te ondervangen, want dan zouden we allemaal dezelfde beslissingen nemen, wat gelukkig niet het geval is.
Als ik om me heen kijk in de Nederlandse situatie, dan hebben we het hier volgens mij best redelijk geregeld. En tegen de tijd dat je écht hulp nodig hebt omdat je het niet meer zelfstandig redt, dan zal dit waarschijnlijk maar voor een korte tijd zijn, omdat je in het eindstadium van je leven bent. Als je het dan al privé zou willen inhuren, dan zul je vermoedelijk niet veel meer dan de kosten van een auto kwijt zijn. En geen tonnen.Orangelights23 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:37:
[...]
Maar waarschijnlijk maak je je er tegen die tijd zelf niet heel veel zorgen meer over. Omdat je daar op dat moment waarschijnlijk weinig besef meer van hebt. Ik zou dan volgens mij prima in een standaard verzorgingshuis kunnen zitten. Maar dat is uiteraard een afweging die iedereen zelf kan maken.
Overigens heb je in de Nederlandse situatie ook juist dat als je in een verzorgingshuis terecht komt, je eigen bijdrage sterk afhangt van je inkomen en je vermogen. Je ziet daarom dat veel ouderen tegen die tijd juist proberen om hun vermogen over te hevelen naar de kinderen. In plaats van dat ze het vermogen willen behouden voor de inkoop van extra zorg.
Ik merk dit ook wel in mijn eigen omgeving: ouderen zijn heel lang tiptop om dan plots in minder dan een jaar er niet meer te zijn. En het verblijf in het rusthuis bedraagt dan nog een paar maanden, en eventueel helemaal op het einde nog een paar weken in het ziekenhuis.
Op hoge leeftijd komt dan ook nog eens de vraag of je nog kiest voor dure behandelingen. Ik denk dat er dan meer gekeken wordt naar hoe comfortabel kunnen we het nog maken.
De grootste pech zit volgens mij in ziektes als parkinson, kanker, MS,... die kunnen heel lang aanslepen. En als je echt tegenslag hebt kan dit al vanaf je 40ste voorvallen.
Er zijn gewoon geen garanties.
Op hoge leeftijd komt dan ook nog eens de vraag of je nog kiest voor dure behandelingen. Ik denk dat er dan meer gekeken wordt naar hoe comfortabel kunnen we het nog maken.
De grootste pech zit volgens mij in ziektes als parkinson, kanker, MS,... die kunnen heel lang aanslepen. En als je echt tegenslag hebt kan dit al vanaf je 40ste voorvallen.
Precies daarom is het (imo) zo belangrijk om een balans te vinden tussen nu genieten en eerder stoppen met werken.Wozmro schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:15:
En als je echt tegenslag hebt kan dit al vanaf je 40ste voorvallen.
Ik werk liever een paar jaar langer door als dat betekent dat ik nu bijvoorbeeld op reis kan, dan dat ik alles maar moet laten om een bepaald doel te halen. En dan leg je het loodje voordat je er bent.
Yep, spreek uit ervaring.. doen als je kunt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Maar een deel van het genieten zit hem dan ook weer in het uitzicht naar de rooskleurige financiële toekomst of de opbouwfase van deze toekomst. Het is een complexe keuzeJEightyFive schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:29:
[...]
Precies daarom is het (imo) zo belangrijk om een balans te vinden tussen nu genieten en eerder stoppen met werken.
Ik werk liever een paar jaar langer door als dat betekent dat ik nu bijvoorbeeld op reis kan, dan dat ik alles maar moet laten om een bepaald doel te halen. En dan leg je het loodje voordat je er bent.

Uiteraard is het een balans zoeken, maar het is zeer makkelijk om bij alles te zeggen 'je moet ook nu leven'. Het is voor iedereen anders. De een hecht zeer veel waarde aan een dure auto terwijl voor een ander de ongemakken van het OV overkomelijk zijn.JEightyFive schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:29:
[...]
Precies daarom is het (imo) zo belangrijk om een balans te vinden tussen nu genieten en eerder stoppen met werken.
Waar de meesten mensen buiten dit topic zich niet van bewust zijn is dat bijvoorbeeld het hebben van een auto betekend dat ze als snel 5 jaar van hun leven werken puur voor het hebben van een auto.
Hetzelfde geldt voor duurdere woning, vakanties etc. Voor mij persoonlijk zijn vakanties belangrijk en daar werk ik dan ook graag wat extra jaren voor.
Mede geholpen door een vriend die op veel te jonge leeftijd is komen te overlijden kijk ik er voor mijzelf altijd naar: wat als ik er morgen niet meer zou zijn of te horen zou krijgen dat het klaar is?R.van.M schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:05:
[...]
Uiteraard is het een balans zoeken, maar het is zeer makkelijk om bij alles te zeggen 'je moet ook nu leven'. Het is voor iedereen anders. De een hecht zeer veel waarde aan een dure auto terwijl voor een ander de ongemakken van het OV overkomelijk zijn.
Waar de meesten mensen buiten dit topic zich niet van bewust zijn is dat bijvoorbeeld het hebben van een auto betekend dat ze als snel 5 jaar van hun leven werken puur voor het hebben van een auto.
Hetzelfde geldt voor duurdere woning, vakanties etc. Voor mij persoonlijk zijn vakanties belangrijk en daar werk ik dan ook graag wat extra jaren voor.
Om die reden werk ik al een paar jaar niet meer fulltime en heb ik lekker elke week 3 dagen weekend met de kleine. Duurt de FO reis ook weer langer door, maar het is tijd die ik voor geen goud in zou leveren voor een paar duizend extra.
Vakanties vinden wij inderdaad ook belangrijk dus ook daar hebben we het graag voor over.
Andere zaken juist weer niet, die een ander misschien weer belangrijk vindt.
Persoonlijk hoef ik geen dure auto, al zou ik geen nee zeggen tegen een Panamera voor de deur

Voor een ander geldt het misschien wel dat die geniet van een bepaalde auto rijden en dat lijkt mij dan helemaal prima.
Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf die afweging maken.
Het is dan inderdaad de persoonlijke afweging tussen enerzijds nu dingen doen, zolang het nog kan, en anderzijds ervoor proberen te zorgen dat je niet tot je dood hoeft door te werken. Dat zijn enigszins tegenstrijdige keuzes, waarbij het het een bijna automatisch leidt tot minder mogelijkheden voor het ander.JEightyFive schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:37:
[...]
Mede geholpen door een vriend die op veel te jonge leeftijd is komen te overlijden kijk ik er voor mijzelf altijd naar: wat als ik er morgen niet meer zou zijn of te horen zou krijgen dat het klaar is?
Om die reden werk ik al een paar jaar niet meer fulltime en heb ik lekker elke week 3 dagen weekend met de kleine. Duurt de FO reis ook weer langer door, maar het is tijd die ik voor geen goud in zou leveren voor een paar duizend extra.
Het lastige vind ik dat je de tijd niet meer kunt terugdraaien, terwijl ik voor FO soms wel neig naar uitstel. De eerder geposte chart van leeftijd vs energie vond ik wel treffend: het ideaal veel tijd en veel energie hebben ontbreekt vaak in een 'normale' levensloop. Je beste jaren ben je aan het werk - en op de 'standaard' pensioendatum kan je nog prima vol van energie zijn, maar meestal is dat gewoon minder en bovendien moet je het in goede gezondheid halen. Gelukkig sluit het één het ander niet uit.
Het is dan geen FO,
Maar ik kan heel erg goed relateren aan de opmerking van @JEightyFive
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dus de dingen waar je écht energie voor nodig hebt niet uitstellen. En proberen voor de dingen waar je minder energie voor nodig hebt, tijd krijgen op het moment dat je energieniveau nog redelijk is; dus toch weer streven naar vroeger FO worden. Of die dingen in een aangepast tempo proberen te doen. Wat makkelijker is als de druk van straks weer moeten werken verdwenen is.JURIST schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:25:
Het lastige vind ik dat je de tijd niet meer kunt terugdraaien, terwijl ik voor FO soms wel neig naar uitstel. De eerder geposte chart van leeftijd vs energie vond ik wel treffend: het ideaal veel tijd en veel energie hebben ontbreekt vaak in een 'normale' levensloop. Je beste jaren ben je aan het werk - en op de 'standaard' pensioendatum kan je nog prima vol van energie zijn, maar meestal is dat gewoon minder en bovendien moet je het in goede gezondheid halen. Gelukkig sluit het één het ander niet uit.
Ik heb het hier misschien al eens verteld (weet ik niet meerJURIST schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:25:

Ik moest onlangs een technische inspectie doen in een gebouw met 90 service-flatjes. Dus effectief ieder flatje binnengaan, goeiedag zeggen, rondgang(etje) doen, soms een koffie drinken.
Oudere mensen, leeftijd variërend van 70 tot 90 schat ik zo. Maar die wel nog zelfstandig kunnen wonen. Meestal met huishoudshulp, maaltijden in de cafetaria, thuisverpleging.
Wat mij opviel:
1. 90% van de mannen zijn er al tussenuit, grotendeels alleenwonende vrouwen dus.Een paar alleenwonende mannen, paar koppels. Waarbij toch sterk opvalt dat vrouwen beter voor zichzelf kunnen zorgen dan mannen.
2. Meestal een soort van min of meer positieve gelatenheid: Het is mooi geweest, nu zitten we hier goed, ik heb een mooi uitzicht uit mijn raam,...
3. af en toe iemand die vlakaf zei: het mag nu gedaan zijn, ik sukkel teveel met mijn gezondheid, ik kan niets meer doen,....
4. Dagen worden gevuld met tv-kijken, afspraken bij de dokter, een wandelingetje, iets gaan drinken in de cafetaria, een activiteit georganiseerd door het feestcomité, iemand zoals ik die zijn job komt doen wat een beetje het stramien breekt,....
Niet persé een depressieve sfeer of zo. Maar veel gebeurd er niet meer.
Top 4 doodsoorzaken UK (dus vrij representatief voor ons):
Cancer 28%
Heart disease 27%
Stroke 16.60%
Dementia and Alzheimer's 12.50%
Kans dat je als man de 70 niet haalt is 27%, dat vind ik aanzienlijk. Bij de leeftijd van 65 is dat zelfs al 20% !
Cancer 28%
Heart disease 27%
Stroke 16.60%
Kans dat je als man de 70 niet haalt is 27%, dat vind ik aanzienlijk. Bij de leeftijd van 65 is dat zelfs al 20% !
Misschien een beetje aansluitend:
Mijn ouders willen verhuizen van hun gezinswoning naar een appartement. Wat zou in het kader van FO voor ons als kinderen slim zijn om te doen?
- Mijn broer opperde dat hij en ik het huis zouden kunnen kopen en dat mijn ouders huur gaan betalen. Dat lijkt me totaal niet meer gunstig met de huidige box3 heffingen.
- Hij en ik zouden een familiebank hypotheek kunnen doen met een wat hogere rente om zo al wat te schuiven met geld van ouders naar kinderen.
- Jaarlijks een schenking kunnen we natuurlijk gaan doen.
Zijn er meer opties om op een gunstige manier geld van de ouders naar kinderen over te hevelen?
Mijn ouders willen verhuizen van hun gezinswoning naar een appartement. Wat zou in het kader van FO voor ons als kinderen slim zijn om te doen?
- Mijn broer opperde dat hij en ik het huis zouden kunnen kopen en dat mijn ouders huur gaan betalen. Dat lijkt me totaal niet meer gunstig met de huidige box3 heffingen.
- Hij en ik zouden een familiebank hypotheek kunnen doen met een wat hogere rente om zo al wat te schuiven met geld van ouders naar kinderen.
- Jaarlijks een schenking kunnen we natuurlijk gaan doen.
Zijn er meer opties om op een gunstige manier geld van de ouders naar kinderen over te hevelen?
Dit heeft toch niets met je verhaal te maken? . Staat los van die levensverwachting. Een random feitje?Galactic schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:11:
Cancer 28%
Heart disease 27%
Stroke 16.60%
Denk dat je het dan beter moet uitzoeken/opzoeken. Zijn dit de percentages als je in 1950 geboren werd?Kans dat je als man de 70 niet haalt is 27%, dat vind ik aanzienlijk. Bij de leeftijd van 65 is dat zelfs al 20% !
Het percentage dat de 70 niet haalt voor iemand die nu jouw leeftijd heeft is veeeeel lager.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ho ho. Om te beginnen zullen ze daar dankzij Brexit veel vaker last hebben van stressgerelateerde verschijnselen...Galactic schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:11:

Je kunt hier gewoon de NL data bij pakken, het is niet alsof dat moeilijk te vinden is.
Het is daar wat verder uitgesplitst, maar dat lijkt me juist ook handig: het kopje "kanker" bevat bijvoorbeeld ook longkanker, waar mensen die roken aanzienlijk meer kans op hebben dan niet-rokers. Ook dingen als "hartfalen" en "hartziektes" zijn daar uitgesplitst, omdat die dingen ook echt wezenlijk anders zijn -- mensen van 15 tot 64 sterven bijvoorbeeld veel minder aan hartfalen, maar niet veel minder aan ziektes.
27% van wat? Alle mannen bij elkaar? Vanwege de badkuipgrafiek is de kans dat je de 70 haalt als je succesvol volwassen bent geworden (of de 70 nog wat dichter genaderd bent) een stuk groter dan de kans dat een willekeurig geboren kind de 70 haalt. Je moet daarom de levensverwachting per cohort bekijken. Als je echt geïnteresseerd bent in je eigen levensverwachting moet je naast dat ook je levensstijl en risicoprofiel meenemen...Kans dat je als man de 70 niet haalt is 27%, dat vind ik aanzienlijk. Bij de leeftijd van 65 is dat zelfs al 20% !
...of je neemt gewoon mee dat je niet precies weet hoe oud je gaat worden, maar bij voorkeur hopelijk oud, en zelfs dan ga je 1) zeer waarschijnlijk niet ver boven de 100 uitkomen en 2) redelijk waarschijnlijk problemen krijgen met wat je allemaal nog kan zo tegen de 75. Gegeven dat vind ik fixeren op hoe lang je nog denkt te gaan leven in de meest brede zin niet heel erg nuttig. Alles opmaken in de hoop/verwachting dat je misschien wel vroeg de pijp uit gaat is ook niet praktisch -- als je op zoiets wil mikken kun je er altijd nog zelf een punt achter zetten. Maar laten we het niet te donker maken.
En wat als je onverwacht ziek wordt? Of dat je slecht ter been bent en hulp (middelen) nodig hebt?R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Ik verwacht net zoveel aan uit te geven als iemand die een klein pensioen + aow krijgt. In andere woorden, ik verwacht in euro's van nu met 1500eur + afbetaald huis rond te komen
Dan is 1500 eur + afbetaald huis niet genoeg.
Hou er rekening mee dat de vergrijzing rond 2043 op zijn hoogtepunt zit. En reken erop dat de overheid aan alle kanten zal gaan bezuiningen om toch de zware AOW last zoveel mogelijk te kunnen bekostigen.
Ik sta er niet raar van op te kijken dat de AOW minder of niet geindexeerd wordt in de toekomst.
Een hele mooie regeling m.b.t. werk/privé-balans. Zo ruim heb ik het niet, maar wel 4 dagen per week 'voor de baas' aan het werk en de rest van de tijd deel ik zelf in (plus 12 weken vakantie wat de sector al verraadt).loewie1984 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:38:
Het is dan geen FO,
***members only***
Prijs me altijd wel gelukkig dat mijn vrouw en ik richting FO kunnen gaan terwijl we ook nu al die balans goed bewaken. Dus vooral niet in de valkuil trappen van 'nu veel werken zodat we dat straks niet meer hoeven'. Eerder 'nu zodanig veel werken zodat we straks niet meer hoeven te werken'.
Waarbij ik me ook besef dat het bij veel beroepen buiten de v.z.i.w. hoogopgeleide bias van Tweakers nauwelijks mogelijk is dit te doen met een redelijk salaris.
(aan de andere kant het stereotype voorbeeld: mijn stukadoor verdient 'netto' meer dan ik, maar ja, geen pensioen-/ww-rechtenopbouw op het werk dat hij 'niet voor de baas' doet...)
Dus iedereen die nu een modaal inkomen heeft zal aan z'n lot worden overgelaten worden?phantom09 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:43:
[...]
En wat als je onverwacht ziek wordt? Of dat je slecht ter been bent en hulp (middelen) nodig hebt?
Hou er rekening mee dat de vergrijzing rond 2043 op zijn hoogtepunt zit. En reken erop dat de overheid aan alle kanten zal gaan bezuiningen om toch de zware AOW last zoveel mogelijk te kunnen bekostigen.
Ik sta er niet raar van op te kijken dat de AOW minder of niet geindexeerd wordt in de toekomst.
Huis afbetaald (op jonge leeftijd) betekent ook dat er een flinke cash-reserve (of ergens in geïnvesteerd wat je snel kan verkopen om cash te verkrijgen) achter de hand is.phantom09 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:43:
[...]
En wat als je onverwacht ziek wordt? Of dat je slecht ter been bent en hulp (middelen) nodig hebt?
afbetaald huis, 1500 per maand krijgen en maar 5000 op je spaarrekening is riskant en niet te adviseren.
afbetaald huis, 1500 per maand krijgen en 300.000 achter de hand daarentegen kan prima
A wise man's life is based around fuck you
Ben je wel lekker snel FO, als je maar tot 70 hoeftGalactic schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:11:
Cancer 28%
Heart disease 27%
Stroke 16.60%

Klopt. Echter nu ben je lichamelijk en geestelijk nog prima in staat om te werken. Als je straks op leeftijd bent en je toch nog extra geld nodig hebt, zal het moeilijk worden om werk te zoeken. Wellicht ben je er helemaal niet toe in staat.R.van.M schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:10:
[...]
Precies dit is wat ik bedoel. Ik plan om op mijn 45e te stoppen met werken in de traditionele zin en heb enkele plannen die ik niet zonder financiële stabiliteit zou durven uitvoeren.
Op het moment dat ik voor eventuele uitgaven van €5000 eur pm op mijn 85+ voor zou moet gaan budgetteren zou dit betekenen dat ik tot mijn 55e alles moet uitstellen.
Ik roep hier geen YOLO en zeg dat je met onrealistische plannen moet stoppen, maar er is ook iets als te veel zekerheid inbouwen.
Zelfs met het doorwerken tot je pensioen heb je geen 100% zekerheid.
Je hoeft niet enorme vermogens te hebben. Wel moet je niet uit gaan van minimale behoeftes.
Zorg er altijd voor dat je wat extra hebt voor onvoorziene uitgaven.
Al jaren bezuinigd de overheid op van alles en wat. Reken erop dat ze nog meer gaan bezuinigen en de lasten/belasting verhogen in de toekomst. De overheid heeft geen andere keuze.R.van.M schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:57:
[...]
Dus iedereen die nu een modaal inkomen heeft zal aan z'n lot worden overgelaten worden?
Dus je denkt dat de gepensioneerden straks door de overheid uit de brand worden geholpen en hiervoor de rekening naar de werkende/toekomstigen gaat toeschuiven?
Het is gewoon willekeurige data om een idee te geven wat er kan gebeuren. Echt wel relavant verder. Leuk als je 80 wordt en de laatste 5 jaar zit je in een alzheimer/dementie fase...de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:39:
[...]
Dit heeft toch niets met je verhaal te maken? . Staat los van die levensverwachting. Een random feitje?
[...]
Denk dat je het dan beter moet uitzoeken/opzoeken. Zijn dit de percentages als je in 1950 geboren werd?
Het percentage dat de 70 niet haalt voor iemand die nu jouw leeftijd heeft is veeeeel lager.
Om maar aan te tonen, misschien is de echte levensduur niet de te verwachten levendeur. Ovenrigens, hoe ouder dat je zelf gaat worden, hoe meer je er over gaan nadenken. Op mijn 25 was ik hier absoluut niet mee bezig, nu richting 40 zie je veel bij ouders/schoonouders/tantes en ooms...
Op het moment dat je aan een serviceflat toe bent, dan zul je inderdaad vaak weinig grote wensen meer hebben. Maar ik zou de wensen en mogelijkheden van 'de senior' niet afmeten aan de selectie van senioren die in een serviceflat wonen. Want lang niet alle mensen gaan naar een serviceflat. Genoeg mensen die met 90 jaar nog zelfstandig wonen. Of die tot kort voor het moment dat ze naar die serviceflat gingen, nog volop een actief leven hadden.Wozmro schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Ik heb het hier misschien al eens verteld (weet ik niet meer).
Ik moest onlangs een technische inspectie doen in een gebouw met 90 service-flatjes. Dus effectief ieder flatje binnengaan, goeiedag zeggen, rondgang(etje) doen, soms een koffie drinken.
Oudere mensen, leeftijd variërend van 70 tot 90 schat ik zo. Maar die wel nog zelfstandig kunnen wonen. Meestal met huishoudshulp, maaltijden in de cafetaria, thuisverpleging.
Wat mij opviel:
1. 90% van de mannen zijn er al tussenuit, grotendeels alleenwonende vrouwen dus.Een paar alleenwonende mannen, paar koppels. Waarbij toch sterk opvalt dat vrouwen beter voor zichzelf kunnen zorgen dan mannen.
2. Meestal een soort van min of meer positieve gelatenheid: Het is mooi geweest, nu zitten we hier goed, ik heb een mooi uitzicht uit mijn raam,...
3. af en toe iemand die vlakaf zei: het mag nu gedaan zijn, ik sukkel teveel met mijn gezondheid, ik kan niets meer doen,....
4. Dagen worden gevuld met tv-kijken, afspraken bij de dokter, een wandelingetje, iets gaan drinken in de cafetaria, een activiteit georganiseerd door het feestcomité, iemand zoals ik die zijn job komt doen wat een beetje het stramien breekt,....
Niet persé een depressieve sfeer of zo. Maar veel gebeurd er niet meer.
Goed nieuws dan: hoe ouder je geworden bent, des te groter de kans dat je een hogere leeftijd haalt.Galactic schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:37:
[...]
Om maar aan te tonen, misschien is de echte levensduur niet de te verwachten levendeur. Ovenrigens, hoe ouder dat je zelf gaat worden, hoe meer je er over gaan nadenken.

Naarmate we ouder worden raken we misschien meer geobsedeerd door de dood omdat we die dichterbij zien komen (ook in onze omgeving), maar het is niet heel rationeel om je er ook daadwerkelijk drukker over te maken. Sterker nog, hoe drukker je je maakt, des te meer je die levensverwachting omlaag haalt

Tevreden worden met het leven dat je hebt en verwacht te gaan hebben (door ofwel jezelf, ofwel je leven aan te passen) is een mooie tak van sport. Angstvallig de zandloper in de gaten houden hoort daar wat mij betreft niet bij. Realistisch blijven wel -- stel dat je morgen onder een auto komt bijvoorbeeld, is je nalatenschap dan goed geregeld? Dat soort zaken. Om nou te gaan prakkiseren of je 70 of 75 of 80 gaat worden wat minder, zorg gewoon dat je flexibel genoeg bent. En laat FO daar nu een fijn hulpmiddel bij zijn...
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh