• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Flexion1 schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ja klopt inderdaad dat het een mogelijkheid is dat ze eerder uitgeoefend worden. Je hebt de cash staan en binnen een dag weer op je beleggersrekening.

Om te vroege uitoefening te voorkomen op ITM puts moet je een verdere strike kiezen ipv 1 of 2 dagen voor expiratie, b.v. dec 23 of 24. Als er nog genoeg verwachtingswaarde inzit worden ze meestal niet vervroegd uitgevoerd.

Maar het was meer een mogelijke manier om overige bezittingen laag te houden terwijl je toch flink belegd ben in een veilig etf.

En nog steeds geen eenduidig antwoord mbt belastingdienst gevonden hoe die tegen deze constructie aankijkt.
Ik kwam een interessant stukje tegen van de belastingdienst: Paragraaf 4.1
Waardering in waarde gedaalde putopties

Belastingplichtige schrijft op enig moment in 2020 in op 21 short putopties (AEX PUT 600) met een vervaldatum van 18 december 2021. Hoewel de verplichting tot levering op 18 december 2021 ligt, is nu al duidelijk sprake van een negatieve waardeontwikkeling. Kan belastingplichtige op peildatum 1 januari 2021 in box 3 al rekening houden
met die negatieve waarde in de vorm van een schuld?

Ja, dat kan. Een shortpositie in een optie op aandelen kan worden ingenomen door het schrijven van een calloptie of een putoptie op aandelen. In dit geval heeft belastingplichtige putopties (shortput) geschreven. Bij een shortput heeft de schrijver de verplichting om de onderliggende aandelen te kopen.
Die verplichting is niet afhankelijk van de wil van belastingplichtige maar kan worden afgedwongen door de andere partij. Dergelijke verplichtingen hebben in het algemeen een waarde in het economische verkeer en worden aangemerkt als schulden in box 3. De belastingplichtige mag de waarde van de
geschreven opties niet salderen met de totale waarde van een effectenportefeuille. De schulden die voortvloeien uit het schrijven van de opties moeten als zelfstandige schulden in aanmerking worden genomen

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-03 16:17
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de nieuwe pensioenwet. Wel lees ik dat het een stuk volatieler zal worden, dus slecht met beleggen dan ook slechter pensioen en andersom. Met dit grotere risico (zit zelf flink bij abp), ben ik benieuwd of anderen hier ook enigszins rekening mee gaan houden.

Dus zelf wat behoudender investeren en minder in aandelen omdat je daar grotere exposure krijgt? Ben zelf de gevolgen nog aan het uitdokteren, maar als mijn verschillende pijlers voor FO hetzelfde risico dragen vind ik dat wel nadelig.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@Kluifjes Je wilt behoudender gaan investeren dan een pensioenfonds doet? Want die zetten al je geld in op 1 aandeel ofzo? Volgens mij gaan pensioenfondsen juist heel verantwoord om met het geld van hun deelnemers en proberen die geen grote risico's te nemen.

[Voor 35% gewijzigd door RichieB op 29-12-2022 18:29]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:58
Kluifjes schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:07:
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de nieuwe pensioenwet. Wel lees ik dat het een stuk volatieler zal worden, dus slecht met beleggen dan ook slechter pensioen en andersom. Met dit grotere risico (zit zelf flink bij abp), ben ik benieuwd of anderen hier ook enigszins rekening mee gaan houden.

Dus zelf wat behoudender investeren en minder in aandelen omdat je daar grotere exposure krijgt? Ben zelf de gevolgen nog aan het uitdokteren, maar als mijn verschillende pijlers voor FO hetzelfde risico dragen vind ik dat wel nadelig.
Houd wel in je achterhoofd dat je pensioengeld in principe op één moment gebruikt wordt voor de inkoop van een jaarlijkse uitkering. Daarbij is het dus best belangrijk dat het kapitaal op het moment van pensionering hoog staat. En de inkoop tarieven gunstig zijn. Terwijl je eigen fo geld rustig blijft doorgaan, ook na het moment van je pensioen.. Dat is dus sowieso een heel andere insteek.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:03
Ik snap de gedachte van kluifjes wel.

In de huidige situatie met een vrij zeker te verwachten pensioenbedrag is het logischer om wat risicovoller te beleggen in eigen pensioenbeleggingen of box 3.

Als het reguliere pensioen onzekerder wordt is het niet gek om wat conservatiever/voorzichtiger met de eigen beleggingen om te gaan.

Ik heb hier nog geen helder beeld hoe de pensioenhervorming voor mij gaat uitpakken, maar kan me voorstellen dat ik bij een hoger risico in pensioen dan in prive wat extra hypotheek aflossing doe of wat extra geld in deposito's aan ga houden. Goed om in de gaten te houden.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19
RichieB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:28:
@Kluifjes Je wilt behoudender gaan investeren dan een pensioenfonds doet? Want die zetten al je geld in op 1 aandeel ofzo? Volgens mij gaan pensioenfondsen juist heel verantwoord om met het geld van hun deelnemers en proberen die geen grote risico's te nemen.
Meestal klopt dit wel, maar een tijdje geleden kwam een Deens pensioenfonds, nadat ze meer vrijheid hadden gekregen met beleggingen toch met slecht nieuws

https://www.pionline.com/...lion-loss-first-half-2022

-36.4% in de eerste helft van 2022 is niet zo'n heel best resultaat...

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:46
coldasice schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:07:
[...]

Meestal klopt dit wel, maar een tijdje geleden kwam een Deens pensioenfonds, nadat ze meer vrijheid hadden gekregen met beleggingen toch met slecht nieuws

https://www.pionline.com/...lion-loss-first-half-2022

-36.4% in de eerste helft van 2022 is niet zo'n heel best resultaat...
In het artikel staat oa: The pension fund suffered in particular from a 48.4 billion kroner loss in investments in government and mortgage bonds

Ja kan natuurlijk best geld verliezen op deze 2 producten, maar toch geen >30% ?
Dan moet je denk eerder aan het klooien zijn met complexe financiële producten wat ook die woningbouwcorporatie in NL een tijdje geleden deed.

[Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 30-12-2022 07:17]

• Rubbergrover1
helloitsme schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:14:
[...]

In het artikel staat oa: The pension fund suffered in particular from a 48.4 billion kroner loss in investments in government and mortgage bonds

Ja kan natuurlijk best geld verliezen op deze 2 producten, maar toch geen >30% ?
Dan moet je denk eerder aan het klooien zijn met complexe financiële producten wat ook die woningbouwcorporatie in NL een tijdje geleden deed.
Dat risico is volgens mij ook een van de (vele) kritiekpunten die Omtzigt aanstipte in het pensioendebat. Dat in het oorspronkelijke plan pensioenfondsen flinke risico's mochten nemen met bijlenen en gestructureerde producten, zodat de kans reëel was dat je als deelnemer al je pensioengeld kwijt zou raken. Dat is flink bijgesteld zodat de risico's kleiner zijn, maar het risico is nog steeds aanwezig.

Overigens hebben Nederlandse pensioenfondsen ook geen goede beleggingsresultaten behaald, met verliezen die ook in de dubbele cijfers zitten. Maar in het huidige stelsel wordt dat mooi gedempt door de stijgende rente, waardoor de verplichtingen nog sneller afnamen.

Daarnaast leidt de gestegen rente voor lange termijn obligaties juist wel tot grote verliezen. De kapitaalmarktrente voor 10 jaar stond een jaar geleden nog onder de nul en staat nu op 2,8%. Dat betekent dat het totale rendement op geld dat je nu in obligaties stopt over die 10 jaar zo'n 30% hoger uitvalt dan een jaar geleden. Met als consequentie dat de obligatie die je een jaar geleden hebt gekocht nu ongeveer 23% minder waard is geworden. Aangezien het bij pensioengeld gaat om geld dat gemiddeld nog veel langer vast staat, werkt het effect van een gestegen rente nog veel harder door op de totale gemiddelde portefeuille.

[Voor 33% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-12-2022 08:26]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:14
Ook op Reddit gepost:
Zojuist de balans opgemaakt, mooi financieel jaar (40% beter dan vorig jaar) maar eigenlijk nog iets te weinig kosten gemaakt.

Ik heb nog meer dan 12k jaarruimte (werkgever bouwt niets op, geeft wel geld en ik heb dit jaar niets ingelegd bij Brand New Day, wel de vorige jaren + bedrijfspensioen) over dit jaar voor pensioen beleggen en ook nog een post waar ik winst over moet betalen bij mijn bedrijf (IB). Dat zou een mooie post zijn om de inkomstenbelasting nog iets te dempen. Persoonlijk vind ik de AOW leeftijd wel erg hoog worden en het geld staat wel langere tijd geblokkeerd (rond de 40 jaar, pensioenleeftijd rond de 70 jaar verwacht), waar je eigenlijk niet zonder boete eerder bij kan in combinatie met FIRE.

Dus ik zit nog te twijfelen, extra belasting aftikken of geld voor langere tijd geblokkeerd. Wat is jullie inval hoek over deze casus (niet persoonlijk op mij gericht) maar meer op de huidige regelgeving.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wm1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:47:
Ook op Reddit gepost:
Zojuist de balans opgemaakt, mooi financieel jaar (40% beter dan vorig jaar) maar eigenlijk nog iets te weinig kosten gemaakt.

Ik heb nog meer dan 12k jaarruimte (werkgever bouwt niets op, geeft wel geld en ik heb dit jaar niets ingelegd bij Brand New Day, wel de vorige jaren + bedrijfspensioen) over dit jaar voor pensioen beleggen en ook nog een post waar ik winst over moet betalen bij mijn bedrijf (IB). Dat zou een mooie post zijn om de inkomstenbelasting nog iets te dempen. Persoonlijk vind ik de AOW leeftijd wel erg hoog worden en het geld staat wel langere tijd geblokkeerd (rond de 40 jaar, pensioenleeftijd rond de 70 jaar verwacht), waar je eigenlijk niet zonder boete eerder bij kan in combinatie met FIRE.

Dus ik zit nog te twijfelen, extra belasting aftikken of geld voor langere tijd geblokkeerd. Wat is jullie inval hoek over deze casus (niet persoonlijk op mij gericht) maar meer op de huidige regelgeving.
Je geeft te weinig informatie, om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Mijn insteek zou zijn: allebei doen. Dus je jaarruimte volledig gebruiken én Box 3 sparen en beleggen. Maar ik gok dat, omdat je deze vraag stelt, je niet dusdanig veel geld 'over' hebt om allebei te doen en dus wilt kiezen. Ook dan zou ik allebei doen, maar daar moet je zelf een keuze in maken; ik zou zoveel mogelijk wel je jaarruimte gebruiken voor pensioen.

• Rubbergrover1
wm1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:47:
ik zit nog te twijfelen, extra belasting aftikken of geld voor langere tijd geblokkeerd. Wat is jullie inval hoek over deze casus (niet persoonlijk op mij gericht) maar meer op de huidige regelgeving.
Ik zou altijd een 'basis' pensioen willen, bovenop de AOW. Dus als je helemaal geen pensioen via je werk opbouwt, dan zou ik daar wel wat in stoppen. En juist omdat je nog veel tijd te gaan hebt, kan een storting nú lekker lang renderen.

Uiteraard wel alleen als je voldoende buffer hebt.

Als je een paar jaar die pensioenpot hebt gevuld, dan kun je daarna eventueel wat minder storten. En geld 'vrij' houden. Maar ik zou beginnen met een flinke pensioenpot opbouwen.

• wm1234
@HuHu Ik denk dat ik nog niet helemaal compleet was (mijn fout) en heb ook veel kennis van financiën (ik ben financieel adviseur geweest) maar ik heb nu al flink bedrag (tonnen) in box 3 en straks heb je op je 70ste dan nog een keer een flink bedrag in je pensioenpot, misschien wel een paar miljoen. Vandaar dat ik vroeg, hoe kijken anderen er tegenaan. Als ik het bedrag al kan krijgen op 55, 60 , 65 jaar, dan was het niet zo'n punt maar 70 is wel erg laat.

Ik verwacht qua inkomen ook nog flink te blijven stijgen (nu al ruim boven de 100k, verwachting is dat het wel oploopt tot 400k) dus je spaart je een ongeluk in je lijfrente totdat je 70 bent en ik weet ook nog niet of ik wil stoppen met werken. Ik denk dat ik altijd wel actief wil blijven, al is het op een lager pitje dus meer financieel onafhankelijk dan retire early.

• Rubbergrover1
wm1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:19:
@HuHu Als ik het bedrag al kan krijgen op 55, 60 , 65 jaar, dan was het niet zo'n punt maar 70 is wel erg laat.

Ik verwacht qua inkomen ook nog flink te blijven stijgen (nu al ruim boven de 100k, verwachting is dat het wel oploopt tot 400k) dus je spaart je een ongeluk in je lijfrente totdat je 70 bent en ik weet ook nog niet of ik wil stoppen met werken. Ik denk dat ik altijd wel actief wil blijven, al is het op een lager pitje dus meer financieel onafhankelijk dan retire early.
Maar je kunt je uitkering ook gewoon laten ingaan op 55, 60 of 65 jarige leeftijd. Enige punt is dat die uitkering wel moet blijven doorlopen tot minstens 20 jaar na de AOW leeftijd.

En uiteraard zul je een periodieke uitkering moeten aankopen van je pensioengeld. En is het geen 'vrij' kapitaal. Maar ook dat zul je als oud-financieel adviseur wel weten.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Een paar uurtjes rust voordat het nieuwjaarsfeest begint dus tijd om mijn excel te updaten. Ik zal dus de kickoff doen met het jaarlijkse overzicht :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 197% gewijzigd door R.van.M op 31-12-2022 13:42]

• wm1234
Zojuist de knoop doorgehakt en jaarruimte toch maar benut, @Rubbergrover1 daar ben ik mee bekent maar daar vind ik nogal dat er wat haken en ogen aanzitten. Dank voor het delen!

@R.van.M Goed bezig! Wat was de aanleiding om te vertrekken naar Spanje, je partner? Bevalt het? Ik ben dit jaar ook bezig geweest met mijn NIE Nummer (wel gelukt tegen lage kosten overigens)en een huis (3 weken bezig geweest maar nog niet gelukt) in Spanje maar het is elke keer een hoop bureaucratie en wachten voor een afspraak. Ik zit er zelf ook aan te denken om volgend jaar (2023) te vertrekken vanwege het aankomende belastingvoordeel (digital nomad) maar ik twijfel nog vanwege familie, qua werk kan het goed en Zuid Spanje is goed vertoeven.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:53
Ook hier een update over 2023. Waar de oorlog in Oekraïne blijft doorgaan is het wat duaal als ik in mijn kleine kringetje mag spreken van een prima jaar op vele vlakken. Het belangrijkste iedereen gezond hier en vanaf deze zomer is de eerste van mijn kinderen gaan studeren. De tijd vliegt! Daarnaast in de zomer een vierweekse safari gedaan in Botswana, een onvergetelijke ervaring. Op persoonlijk vlak in juni een volledige triatlon kunnen voltooien, geweldig!

Een jaar waarin we behoorlijk wat geld hebben uitgegeven en met minus 15% was er ook nog sprake van een stevig verlies op de beleggingen. Gelukkig hebben we via ons werk als ZZP-ers wel hiervoor kunnen compenseren. Er blijft vraag naar onze diensten vooralsnog. Per saldo geen grote stap dit jaar naar vroeg pensioen, zie hieronder voor wat meer info.

Doelstellingen dit jaar op FO vlak. Inkomsten zoveel mogelijk op peil houden! Uitgaven zullen stevig blijven nu mogelijk ook de tweede gaat studeren. Maar geen grote reizen dus waarschijnlijk lagere kosten. Tegelijkertijd is er wel een stevige afhankelijkheid van de beurs voor rendement op vermogen. Hypotheekrente staat nog acht jaar vast op iets meer dan 1%, dus daar geen risico op korte termijn.

Members only:

Voor allen een gelukkig 2023 gewenst en dank ook voor de bijdragen aan dit topic!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:18
Ik denk dat ik dit jaar vooral mag blij zijn met geld dat ik niet heb hoeven uitgeven aan energie. De keuzes die ik 15 jaar geleden heb gemaakt bij de verbouwing van mijn woning maken nu het verschil, namelijk rustig kunnen doorgaan in het maandelijks bijkopen van wereld-etf indexfondsen.

Die indexfondsen staan nu op iets van -12% ytd. Geen idee wat het volgend jaar zal zijn. Als de rentes blijven stijgen dan zal ik misschien eens voorzichtig weer beginnen kijken naar deposito's. (laddertje opbouwen)
Maar evengoed komt er onverwacht een berichtje van de fed/ecb dat men de rente met 0,25% laat zakken en gaan de beurzen dan door het dak.
We zien wel, we proberen zo goed mogelijk te surfen op de golven van verandering.

In het totale kapitaalplaatje ga ik er een beetje op vooruit omwille van waardevermeerdering van vastgoed (zeer voorzichtige schatting).

Op naar 2023!

[Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 31-12-2022 16:15]

• R.van.M
wm1234 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:05:
Zojuist de knoop doorgehakt en jaarruimte toch maar benut, @Rubbergrover1 daar ben ik mee bekent maar daar vind ik nogal dat er wat haken en ogen aanzitten. Dank voor het delen!

@R.van.M Goed bezig! Wat was de aanleiding om te vertrekken naar Spanje, je partner? Bevalt het? Ik ben dit jaar ook bezig geweest met mijn NIE Nummer (wel gelukt tegen lage kosten overigens)en een huis (3 weken bezig geweest maar nog niet gelukt) in Spanje maar het is elke keer een hoop bureaucratie en wachten voor een afspraak. Ik zit er zelf ook aan te denken om volgend jaar (2023) te vertrekken vanwege het aankomende belastingvoordeel (digital nomad) maar ik twijfel nog vanwege familie, qua werk kan het goed en Zuid Spanje is goed vertoeven.
Herkenbaar.. het zelf maken van een afspraak is vrijwel onmogelijk doordat alle bureautjes mensen hebben die niets anders doen dan heel de dag de pagina te refreshen.

De reden is dat we wat anders wouden en mijn werkgever heeft ook een kantoor in Spanje. Het bevalt zeer goed hier. Wel een kanttekening.. de zomer is echt heet, heter dan Azië of zuid Amerika.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-03 20:38
Hier ook een update over het afgelopen jaar:
Members only:

Allemaal een goed en gezond nieuw jaar en dank voor de inspiratie idd!

[Voor 3% gewijzigd door JURIST op 31-12-2022 17:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:39
🎉 Ik wens iedereen een (financieel) gezond 2023! 🎉

Highlights/Lowlights of 2022:

Inkomsten: (netto inkomen, belastingteruggave, dividend en rente) +18% YoY.

Dit komt voornamelijk door meer inkomsten uit werk door jaarlijkse salaris verhoging en meer vrij gekomen bedrijfsaandelen.

Uitgaven: +13% YoY

Onze guilty pleasures zijn verre en luxe vakanties + familie bezoeken in het buitenland, uit eten en leuke dingen doen. ‘Experiences’ dus. Bewuste keuze om hier behoorlijk wat ‘lifestyle creep’ toe te laten.

Inkomsten vs Uitgaven: 46% ( vs 44% in 2021)

Vermogen: +6% YoY

Distributie: eigen huis* (43%), aandelen (49%), sparen (8%)

Net als de meeste hier een negatief rendement gelijk aan het rendement van de wereldwijde indexfondsen. Door de hoge spaar quote en het aanzienlijke inkomen toch nog een vermogenstoename kunnen realiseren.

*eigen huis is aankoopprijs minus rest schuld (dus exclusief overwaarde)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• De ondernemer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-03 19:10
Dit jaar weer de balans opgemaakt voor mijzelf. Ik schrijf verder niet veel mee op dit forum maar ik lees wel altijd mee. Ik ben zelf erg trots op de stappen die ik dit jaar heb kunnen zetten en wil het graag met jullie delen (omdat het mijn vrienden allemaal niet boeit):

Members only:

[Voor 5% gewijzigd door De ondernemer op 01-01-2023 13:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R.van.M
De ondernemer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:27:
Dit jaar weer de balans opgemaakt voor mijzelf. Ik schrijf verder niet veel mee op dit forum maar ik lees wel altijd mee. Ik ben zelf erg trots op de stappen die ik dit jaar heb kunnen zetten en wil het graag met jullie delen (omdat het mijn vrienden allemaal niet boeit):

***members only***
Members only:

• De ondernemer
  • Laatst online: 30-03 19:10
Members only:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:59
Ik beleg maandelijks in de Fitvermogen fondsen die hier ook met enige regelmaat voorbij komen. Nu wilden ze recent dat ik een kopie paspoort en foto opstuurde in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Geen probleem natuurlijk.

Nu krijg ik echter ook nog een email of ik mijn adres wil verifieren met een recente factuur (hoezo, je hebt mijn BSN en bankaccount toch al + de adresgegevens die ik bij het aanmaken van het account heb ingevoerd), en bovendien een KvK uittreksel en een kopie van mijn mest recente aangifte inkomstenbelasting omdat ik een eenmanszaak heb. Dit voor een inleg van een paar honderd euro per maand.

Slaat dit niet een beetje door? Als ik ineens 3 ton stort, dan snap ik het verzoek, maar waarom moet ik mijn hele hebben en houden op tafel leggen voor een inleg die ook door Jan Modaal op te brengen is? Ik neig ernaar te weigeren, BND, DeGiro enz. vragen hier ook niet naar. Of voldoen jullie wel klakkeloos aan dergelijke verzoeken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-03 08:23
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:09:
[...]

Daarnaast leidt de gestegen rente voor lange termijn obligaties juist wel tot grote verliezen. De kapitaalmarktrente voor 10 jaar stond een jaar geleden nog onder de nul en staat nu op 2,8%. Dat betekent dat het totale rendement op geld dat je nu in obligaties stopt over die 10 jaar zo'n 30% hoger uitvalt dan een jaar geleden. Met als consequentie dat de obligatie die je een jaar geleden hebt gekocht nu ongeveer 23% minder waard is geworden. Aangezien het bij pensioengeld gaat om geld dat gemiddeld nog veel langer vast staat, werkt het effect van een gestegen rente nog veel harder door op de totale gemiddelde portefeuille.
Precies de reden waarom ik dus al jaren niks meer met obligaties doe.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:14
Mirved schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]

En vooral niet vergeten dat je de laatste 10 jaar steeds minder rente kreeg dan de inflatie.
Obligaties zijn dus niet goed om je koopkracht vast te houden, laat staan dat je "echt" rendement maakt.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 16:06
Hier ook al tijden niks meer met obligaties.

Vond dat ook wel ironisch om te zien in de maandoverzichten van Brand New Day.
Zelf maak ik gebruik van de modelportefeuille Zeer Offensief. Het laatste mailtje wat ik van ze heb ontvangen erover was met de rendementen van de maand november.
Zeer Defensief over 2022: -13,15%. Zeer Offensief: -10,71%

Zit je dan met je obligaties die als rem zouden moeten fungeren in mindere tijden ;w
De echte uitschieter is BND Staatsobligatie Indexfonds Lang met -30,63% in 2022 maar over het algeheel genomen doen ze het allemaal heel erg slecht.

• Rubbergrover1
Mirved schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Kan ook een reden zijn om juist wél iets met obligaties te doen. Als je de risico's wilt spreiden. Uiteraard ga je dat niet doen als je idee is dat de rente de komende tijd flink gaat stijgen, omdat obligaties dan flink zullen dalen.

• Wozmro
Daarom dat ik liever de interest die je kan krijgen op deposito's in de gaten hou. Dat zijn toch wat eenvoudigere dingen dan obligaties.

Maar toch ook weer mee oppassen, in België betaal je 30% belastingen op die interesten. Ik heb nog meegemaakt dat dit respectievelijk 0% en 15% was. Het is niet onmogelijk dat dit nog eens verhoogd wordt naar 50% of zo.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:48:
[...]

En vooral niet vergeten dat je de laatste 10 jaar steeds minder rente kreeg dan de inflatie.
Obligaties zijn dus niet goed om je koopkracht vast te houden, laat staan dat je "echt" rendement maakt.
Hangt er helemaal vanaf wat je met je obligaties doet. De meeste obligatiefondsen hebben de laatste 10 jaar juist heel goede resultaten behaald. Ver boven de inflatie.

Net als bij aandelen heb je bij obligaties rendement vanuit de koers en vanuit de uitkering (rente dan wel dividend). De daling in die uitkering bij obligaties ging het laatste decennium gepaard met een flinke stijging in de koers. Maar als je bij obligaties simpelweg alleen bekijkt op basis van de rente die ze opleveren, dan levert dat uiteraard een dalend rendement op. Alleen houd je jezelf dan wel een beetje voor de gek. Net alsof je bij aandelen ook alleen naar het dividendrendement kijkt en daarom de sterk groeiende aandelen negeert, omdat die een laag dividendrendement leveren.

• R.van.M
coelho schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:50:
Ik beleg maandelijks in de Fitvermogen fondsen die hier ook met enige regelmaat voorbij komen. Nu wilden ze recent dat ik een kopie paspoort en foto opstuurde in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Geen probleem natuurlijk.

Nu krijg ik echter ook nog een email of ik mijn adres wil verifieren met een recente factuur (hoezo, je hebt mijn BSN en bankaccount toch al + de adresgegevens die ik bij het aanmaken van het account heb ingevoerd), en bovendien een KvK uittreksel en een kopie van mijn mest recente aangifte inkomstenbelasting omdat ik een eenmanszaak heb. Dit voor een inleg van een paar honderd euro per maand.

Slaat dit niet een beetje door? Als ik ineens 3 ton stort, dan snap ik het verzoek, maar waarom moet ik mijn hele hebben en houden op tafel leggen voor een inleg die ook door Jan Modaal op te brengen is? Ik neig ernaar te weigeren, BND, DeGiro enz. vragen hier ook niet naar. Of voldoen jullie wel klakkeloos aan dergelijke verzoeken?
Er stond een tijdje geleden een stuk over in het FD waarbij de banken precies dit aangaven. Het is totaal doorgeslagen en ze zijn enorm veel geld en tijd kwijt met het monitoren en administreren van alle transacties. Vervolgens geven ze de meldingen door aan het FIU waar ze vervolgens nooit meer wat van horen. Ondertussen zijn de echte criminelen ook niet dom en zorgen ze wel dat ze hun bankzaken op orde hebben.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Hangt er helemaal vanaf wat je met je obligaties doet. De meeste obligatiefondsen hebben de laatste 10 jaar juist heel goede resultaten behaald. Ver boven de inflatie.

Net als bij aandelen heb je bij obligaties rendement vanuit de koers en vanuit de uitkering (rente dan wel dividend). De daling in die uitkering bij obligaties ging het laatste decennium gepaard met een flinke stijging in de koers. Maar als je bij obligaties simpelweg alleen bekijkt op basis van de rente die ze opleveren, dan levert dat uiteraard een dalend rendement op. Alleen houd je jezelf dan wel een beetje voor de gek. Net alsof je bij aandelen ook alleen naar het dividendrendement kijkt en daarom de sterk groeiende aandelen negeert, omdat die een laag dividendrendement leveren.
En dat is net wat ik niet begrijp.
De tegenpartij (obligatieuitgever) betaalt alleen rente, en op het einde het kapitaal terug aan 100%. Meer is er niet.
Dat er tijdelijk wat stijgingen zijn kan ik aan nemen, maar uiteindelijk moet ook de fondsbeheerder nog vergoed worden...

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:09:
[...]

En dat is net wat ik niet begrijp.
De tegenpartij (obligatieuitgever) betaalt alleen rente, en op het einde het kapitaal terug aan 100%. Meer is er niet.
Dat er tijdelijk wat stijgingen zijn kan ik aan nemen, maar uiteindelijk moet ook de fondsbeheerder nog vergoed worden...
Simpel voorbeeld, waarbij ik voor de eenvoud even de rente-op-rente negeer.
Stel de uitgever biedt 10 jaar lang 1% rente en betaalt daarna 100 euro terug. In totaal ontvang je dus 110 euro.
Wat als 'de marktrente' 2% is? Dan wil je voor iedere geïnvesteerde euro na 10 jaar 1,20 ontvangen, 20% rente plus de originele euro. Voor een obligatie die je 110 euro biedt, wil je dan maar ongeveer 91 euro betalen, omdat 91 keer 120% ongeveer uitkomt op 110 euro.
Maar wat als 'de marktrente' 0% is? Dan wil je 'de markt' voor iedere geïnvesteerde euro na 10 jaar simpelweg die euro terug krijgen. Voor een obligatie die je na 10 jaar 110 euro biedt, is de markt dus ook bereid om 110 euro te betalen.

Door de daling van de marktrente van 2% naar 0% is de obligatie waar je eerst 91 euro voor betaalde dus ineens 110 euro waard geworden. Op die manier geeft een langlopende obligatie in een markt met dalende rente dus een mooie koerswinst.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Simpel voorbeeld, waarbij ik voor de eenvoud even de rente-op-rente negeer.
Stel de uitgever biedt 10 jaar lang 1% rente en betaalt daarna 100 euro terug. In totaal ontvang je dus 110 euro.
Wat als 'de marktrente' 2% is? Dan wil je voor iedere geïnvesteerde euro na 10 jaar 1,20 ontvangen, 20% rente plus de originele euro. Voor een obligatie die je 110 euro biedt, wil je dan maar ongeveer 91 euro betalen, omdat 91 keer 120% ongeveer uitkomt op 110 euro.
Maar wat als 'de marktrente' 0% is? Dan wil je 'de markt' voor iedere geïnvesteerde euro na 10 jaar simpelweg die euro terug krijgen. Voor een obligatie die je na 10 jaar 110 euro biedt, is de markt dus ook bereid om 110 euro te betalen.

Door de daling van de marktrente van 2% naar 0% is de obligatie waar je eerst 91 euro voor betaalde dus ineens 110 euro waard geworden. Op die manier geeft een langlopende obligatie in een markt met dalende rente dus een mooie koerswinst.
Dat principe ken ik, maar dat kan je toch niet continu blijven herhalen omdat de rente na een daling ook weer eens gaat stijgen...
Meer dan bij aandelen is er bij elke winnaar (naast het dividend) ook een verliezer, en dat heb je minder bij aandelen op lange termijn.
Kijk naar ASML en ASM, daar heb je weinig beleggers die met verlies zitten (als ze de aandelen langer dan pakweg 2 jaar hebben).

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Dat principe ken ik, maar dat kan je toch niet continu blijven herhalen omdat de rente na een daling ook weer eens gaat stijgen...
Meer dan bij aandelen is er bij elke winnaar (naast het dividend) ook een verliezer, en dat heb je minder bij aandelen op lange termijn.
Kijk naar ASML en ASM, daar heb je weinig beleggers die met verlies zitten (als ze de aandelen langer dan pakweg 2 jaar hebben).
Het is deels inderdaad een situatie met winnaars en verliezers. Maar de rentebetalingen zijn natuurlijk wel echte winst. Het is dus geen zero-sum game.

Ik denk dat in het algemeen die rentebetalingen, in verhouding tot het geïnvesteerde vermogen, hoger zullen zijn dan de uitbetalingen die je bij aandelen hebt. Bij aandelen heb je dan vaak wel meer groei in de onderliggende waarde, maar dat is toch weer iets subjectiever dan de waarde van een obligatie.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 13:10
Het jaar 2023 zal een jaar worden van nog meer genieten. Het is in het verleden altijd hard sparen/beleggen geweest om iets te kunnen opbouwen. Dat is inmiddels enkele jaren geleden gebeurt.

Het is nu kwestie van te genieten. De eerste stap dit jaar is wat meer op vakantie gaan. We plannen 4 weekendjes weg en 3 x een reisje van 1 week :)

• Wozmro
Ben ik ook al mee bezig. Ik zou graag dit jaar het Pieterpad fietsen. Georganiseerd met hotels en bagagevervoer en zo.

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:08:
Ben ik ook al mee bezig. Ik zou graag dit jaar het Pieterpad fietsen. Georganiseerd met hotels en bagagevervoer en zo.
Kan je me een linkje geven naar een organisatie die dat doet? Interesseert me ook heel erg!

• Wozmro
Ik heb onder andere deze gevonden:
https://www.fietsrelax.nl...-maastricht?parentpid=114

Dan komt er ook nog trein naar start bij, eten, varia,...

Maar ik ben nog in volle onderzoek.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:02
Members only:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:02
assje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:36:
Naar mijn mening gaat in de toekomst verwarmen simpelweg ook veel duurder worden. Ik verwacht dat woningen die niet all-electric kunnen een factor 2-3 hogere kosten zullen hebben.

Binnen 10-20 jaar verwacht ik dat dergelijke woningen significant minder waard zullen worden. Je hoeft dan dus ook minder te kijken naar terugverdientijd, niets doen kost uiteindelijk ook geld.
Ik zat door wat oude posts te bladeren en kwam deze tegen. Grappig in hoeverre dit in een stroomversnelling is geraakt in 1,5 jaar tijd. Iedereen is als gevolg van hogere energiekosten aan de slag met besparing en verduurzaming.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wozmro
Het is zo verleidelijk om te doemdenken.

Komende jaar denk ik dat ik er volledig elektrisch zal komen met 2500kWh/jaar sedert de plaatsing van de l/l warmtepomp. Met de huidige temperaturen verbruikt die minder dan de playstation+tv van mijn zoon :) (per uur)

Ik heb afgelopen jaar toch ook wel weer veel positieve berichten gelezen. Technisch, wetenschappelijk, maatschappelijk,...

En ik heb gisteren mijn eerste paar vegan schoenen bestelt. Een deel er van is gemaakt van gerecycleerd koffiegruis :)

En samen met de bioboer waar we ons wekelijks groentepakket afnemen leg ik de laatste hand aan de ombouw van zijn tractor naar zelfrijdend. Dit door middel van opensource software ontwikkelt door een boer in Canada en elektronica ontwikkeld door iemand ontwikkelt uit Oostenrijk.
En alle andere mensen die al volgens opensource model bijgedragen hebben aan de ontwikkeling van dit systeem.

• Tommie12
Wozmro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:18:
Ik heb onder andere deze gevonden:
https://www.fietsrelax.nl...-maastricht?parentpid=114

Dan komt er ook nog trein naar start bij, eten, varia,...

Maar ik ben nog in volle onderzoek.
OT..
Thanks, de prijs is nog redelijk, maar inderdaad, je moet nog eten en ter plaatse geraken.
Als je met de auto naar Pieterburen rijdt, en die daar achter laat, dan moet je met de trein van Maastricht naar daar geraken, en dat is nogal een calvarietocht...

• Wozmro
Nog heel even OT.

Wij hebben elk een brompton die gemakkelijk mee kan op de trein.

Net even gekeken op b-europe:
Vertrek in onze gemeente (station op wandelafstand)
Reistijd: ongeveer 7h, 3 of 4 overstappen.
prijs: ongeveer 75€ 2de klas, 100€ 1ste klas.
Aankomst in Winsum noord NL vlakbij startpunt.

Terug naar huis vanuit Maastricht is al een stuk dichter bij huis.

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:58
Hoe kijken jullie aan tegen je buffer wegzetten bij Raisin voor de laatste procentjes optimalisatie?

Ik zoek eigenlijk nog iets om mijn spaargeld/buffer wat efficiënter te stallen, dat geld staat nu bij de huisbank alleen maar minder waard te worden.

Situatie: ik heb een bedrag waar ik al een bestemming voor heb, maar pas op z'n vroegst over 12 maanden nodig heb. Plus mijn standaard buffer/spaargeld.

Dat ene bedrag kan ik nu voor 3% wegzetten met een looptijd van 12 maanden.
De buffer/spaargeldpot zou ik voor bijvoorbeeld 80% weg kunnen zetten voor nu 1,25%.

Nadeel is dat je niet direct bij het geld kan (overboekingen duren maximaal 2 dagen lees ik), vandaar de 80% bij Raisin en 20% bij de huisbank.

Heeft dit nog nut? Levert een paar honderd euro op, maar is wel weer extra 'gedoe'.
Ervaringen?

• Tommie12
Loek92 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:44:
Hoe kijken jullie aan tegen je buffer wegzetten bij Raisin voor de laatste procentjes optimalisatie?

Ik zoek eigenlijk nog iets om mijn spaargeld/buffer wat efficiënter te stallen, dat geld staat nu bij de huisbank alleen maar minder waard te worden.

Situatie: ik heb een bedrag waar ik al een bestemming voor heb, maar pas op z'n vroegst over 12 maanden nodig heb. Plus mijn standaard buffer/spaargeld.

De buffer/spaargeldpot zou ik voor bijvoorbeeld 80% weg kunnen zetten voor nu 1,25%.

Nadeel is dat je niet direct bij het geld kan (overboekingen duren maximaal 2 dagen lees ik), vandaar de 80% bij Raisin en 20% bij de huisbank.

Heeft dit nog nut? Levert een paar honderd euro op, maar is wel weer extra 'gedoe'.
Ervaringen?
3% is net iets meer dan 1,25%, dat klopt, maar het is alsnog minder dan inflatie.
Ik beleg vrijwel alles in aandelen of trackers. Cash buffer is beperkt, en die ga ik niet voor 12 maand vast zetten voor tientjes extra, want die heb ik mogelijk nodig...

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Loek92 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:44:

Ervaringen?
Geen idee om welk bedrag het gaat en hoeveel verschip de rente dan maakt. Maar LeasePlan Bank kan ook een optie zijn? Die ondersteunen (steeds meer?) instant payments. Tot 2.5k lijkt een "zekerheid" te zijn dat het een instant payment is, maar ik heb ook al berichten van 20k gezien. En met 0,75% rente nog steeds een stuk beter dan de huisbank.

En die "maximaal 2 dagen" bij Renault via Raisin zijn natuurlijk werk-/bankdagen. Als op vrijdag de auto defect is kun je dus niet op zaterdag of zondag een nieuwe kopen want dan is het geld nog niet over geboekt. Immers is Renault => Raisin en Raisin => huisbank twee keer een internationale overboeking.
Maar als je 's morgens vroeg een overboeking aanmaakt heb je wel kans dat het aan het begin van de middag op de Raisin rekening staat. Let je daar goed op kun je het weer meteen overboeken en heb je je met geluk dezelfde dag nog.

• ManzokuSan
  • Laatst online: 22:27
Ook maar eens een progressiepost plaatsen ter lering ende vermaeck. Hopelijk ook leuk om over 30 jaar op terug te kijken als ik FOeen illusie armer ben.

Members only:

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:58
Tommie12 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:52:
[...]

3% is net iets meer dan 1,25%, dat klopt, maar het is alsnog minder dan inflatie.
Ik beleg vrijwel alles in aandelen of trackers. Cash buffer is beperkt, en die ga ik niet voor 12 maand vast zetten voor tientjes extra, want die heb ik mogelijk nodig...
Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met die eerste zin? Alles is op dit moment minder dan inflatie, dus dat is geen reden om iets niet te doen, toch? Ik heb liever 3%(of 1%) rendement bij 10% inflatie dan 0% rendement bij dezelfde inflatie.

Verder beleg ik ook alles buiten mijn buffer in de bekende NT fondsen, het gaat dus echt alleen om de buffer.
En ik heb dus een bedrag bóven die buffer waar al een bestemming voor is, daar ga ik dus niet mee beleggen (wil het binnen 1-2 jaar uitgeven). Dan is 3% misschien een prima rendement?

De buffer zelf zet ik dus niet 12 maanden vast, die moet opneembaar zijn binnen een paar dagen, maar kan eigenlijk geen situatie bedenken waarin ik binnen 2 bankdagen meerdere duizenden euro's nodig heb (op ontvoering met losgeld binnen 24 uur na :+ )

Maar het is dus wel extra werk voor ''tientjes extra''...
RobertMe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:59:
[...]
Als op vrijdag de auto defect is kun je dus niet op zaterdag of zondag een nieuwe kopen want dan is het geld nog niet over geboekt. Immers is Renault => Raisin en Raisin => huisbank twee keer een internationale overboeking
Ik snap dat het natuurlijk een voorbeeld is, maar zoals hierboven vermeld kan ik geen situatie bedenken dat ik meerdere duizenden euro's binnen 2 bankdagen nodig heb. Bijna alles gaat tegenwoordig op factuur (met een betaaltermijn). Een auto kan ik weken missen (en in echte nood lenen/gebruiken van andere). Alles in huis kan op factuur of kost sowieso <1000 euro.

Ik begrijp dat dit misschien allemaal klinkt als: ''blijkbaar heb je je beslissing al gemaakt en wil je helemaal geen feedback!!''
Maar dat is niet zo, ik ben eerder opzoek naar ervaringen waarin dit gebruikt wordt voor de buffer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor de meeste in dit topic echt rommelen in de marge is voor die paar stuivers en dat het daardoor meteen afvalt als optie.

• RobertMe
Loek92 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met die eerste zin? Alles is op dit moment minder dan inflatie, dus dat is geen reden om iets niet te doen, toch? Ik heb liever 3%(of 1%) rendement bij 10% inflatie dan 0% rendement bij dezelfde inflatie.

Verder beleg ik ook alles buiten mijn buffer in de bekende NT fondsen, het gaat dus echt alleen om de buffer.
En ik heb dus een bedrag bóven die buffer waar al een bestemming voor is, daar ga ik dus niet mee beleggen (wil het binnen 1-2 jaar uitgeven). Dan is 3% misschien een prima rendement?

De buffer zelf zet ik dus niet 12 maanden vast, die moet opneembaar zijn binnen een paar dagen, maar kan eigenlijk geen situatie bedenken waarin ik binnen 2 bankdagen meerdere duizenden euro's nodig heb (op ontvoering met losgeld binnen 24 uur na :+ )

Maar het is dus wel extra werk voor ''tientjes extra''...

[...]

Ik snap dat het natuurlijk een voorbeeld is, maar zoals hierboven vermeld kan ik geen situatie bedenken dat ik meerdere duizenden euro's binnen 2 bankdagen nodig heb. Bijna alles gaat tegenwoordig op factuur (met een betaaltermijn). Een auto kan ik weken missen (en in echte nood lenen/gebruiken van andere). Alles in huis kan op factuur of kost sowieso <1000 euro.

Ik begrijp dat dit misschien allemaal klinkt als: ''blijkbaar heb je je beslissing al gemaakt en wil je helemaal geen feedback!!''
Maar dat is niet zo, ik ben eerder opzoek naar ervaringen waarin dit gebruikt wordt voor de buffer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor de meeste in dit topic echt rommelen in de marge is voor die paar stuivers en dat het daardoor meteen afvalt als optie.
Zonder bedragen en zo natuurlijk moeilijk te beantwoorden. Maar ik heb het idee dat je het niet puur over een buffer hebt maar een buffer + spaardoel. Voor een spaardoel kun je uiteraard makkelijk het geld bij bv Renault zetten omdat je dat geld niet "van vandaag op morgen" nodig hebt. Een buffer zou ik persoonlijk eerder in NL aanhouden, met instant payments.

* RobertMe heeft max 5K bij huisbank, rest bij LPB, NIBC, Lloyds & Renault. Dus als betaalrekening niet toereikend is komt het van de spaarrekening bij diezelfde bank, grotere bedragen zijn dan toch eerder geplande uitgaven (/geen impulsaankopen) en dus makkelijk van andere rekening te halen.

• Wozmro
ManzokuSan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:08:
Ook maar eens een progressiepost plaatsen ter lering ende vermaeck. Hopelijk ook leuk om over 30 jaar op terug te kijken als ik FOeen illusie armer ben.

***members only***
Zal Tweakers deze topics zolang bewaren denk je? Als we dan echt oud zijn dan kunnen we nostalgisch terugscrollen terwijl we in de cafetaria zitten van ons rusthuis? :)

• RichieB
Mbt "instant payments": ik heb afgelopen maandag een lumpsum investering gedaan via Interactive Brokers (IBKR). Zij hebben een rekening bij J.P. Morgan in Duitsland. Meerdere transacties van €50k vanaf mijn Rabobank rekening naar het Duitse IBAN stonden na 15 minuten klaar binnen het IBKR portaal. Dus ook internationaal lijkt me "2 werkdagen" vooral worst-case.

[Voor 8% gewijzigd door RichieB op 04-01-2023 16:06]

• ManzokuSan
  • Laatst online: 22:27
Wozmro schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Zal Tweakers deze topics zolang bewaren denk je? Als we dan echt oud zijn dan kunnen we nostalgisch terugscrollen terwijl we in de cafetaria zitten van ons rusthuis? :)
Haha waarschijnlijk geen 30 jaar nee. Maar wie weet.
Hoop overigens niet dat ik op mijn 57e al in een rusthuis zit :9. Een cafetaria aan de andere kant....

• RobertMe
RichieB schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:03:
Mbt "instant payments": ik heb afgelopen maandag een lumpsum investering gedaan via Interactive Brokers (IBKR). Zij hebben een rekening bij J.P. Morgan in Duitsland. Meerdere transacties van €50k vanaf mijn Rabobank rekening naar het Duitse IBAN stonden na 15 minuten klaar binnen het IBKR portaal. Dus ook internationaal lijkt me "2 werkdagen" vooral worst-case.
Zal er allemaal aan liggen, ook hoe het wordt over geboekt (SWIFT of andere routes). Het kan dus instant zijn, of een andere snellere route (bv iDeal is weer een compleet eigen systeem dat ook "snel" / "instant" is, maar is volgens mij tussen de deelnemende banken etc. Terwijl het bij SWIFT weer via een, internationale, tussenpartij gaat die X keren per dag het verkeer in batches verwerkt).

Overigens las ik ook dat bv het Spaanse Openbank "echte" instant payments ondersteund (dus "binnen 20 seconden"). En daarnaast heeft de EU laatst ook al aangegeven om instant payments tot standaard te willen maken

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

iDeal is niet instant. De bevestiging van jouw akkoord voor de betaling wel, maar de settlement (de daadwerkelijke ontvangst van het geld door de ontvangende bank) is net zo langzaam als een reguliere overboeking. Als een partij genoegen neemt met de bevestiging en niet wacht op settlement, dan schieten ze in feite jou het geld voor. Voor een financiële instelling is dat belangrijk, want dat kost ze rente. En er bestaat nog steeds een mogelijkheid dat de betaling alsnog mislukt.

Bij instant payments vindt de settlement niet binnen uren of dagen plaats, maar binnen seconden. Je hebt als ontvanger de garantie dat het geld zeker weten binnen is, en de betaling niet meer kan mislukken.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:03
Eén van mijn directeuren deelt mee dat hij dit jaar vier maanden vakantie opneemt om te wandelen. Waarvan de helft in de reguliere (rustigere) zomervakantieperiode.
Misschien valt het niet onder de strikte definitie van "financieel onafhankelijk". Maar een interessant detail vond ik dat hij aangaf dat hij "wat" vrije uren had gespaard en dat het mede daardoor kon / mogelijk was.
Hij had dus wel degelijk een plan om in de herfst van zijn carrière een potje op te bouwen. Met als doel om qua aantal werkzame uren in een jaar te kunnen afbouwen.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:49
Xanaroth schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Merk dat ik de laatste tijd steeds minder in dit subforum zit. FIRE blijft toch een marathon, en wanneer alles goed loopt dan.. nja.. wachten maar. Met nu 2021 afgesloten, balans opgemaakt en verwerkt toch weer eens tijd voor wat cijfertjes.
Eindelijk eens een normaal jaar, zonder trouwen, samenwonen, huis kopen of dat soort grappen. Enkel capitool aanval, covid-part-deux en in december ook nog snel deel3 release vlak voor kerst, kanaalblokkade, functie elders en record formatie. Heerlijk rustig standaard jaartje.

- Savingsrate
44,64% is de eindstand over 2021. Dat is ruim boven mijn doel van 40%. Wel vooral geholpen omdat vrijwel het hele vakantiebudget... niet naar vakantie ging. Dus beslag op gelegd O-)

- Beleggingen
Was een waanzinnig jaar. De inzet op financials (banken, vastgoed) vorig jaar bleek heel goed uit te pakken. Al met al toch 20,8% absoluut rendement meegepikt - met correctie voor o.a. cashpositie (0%..), en inleg dit jaar komt effectief rendement over de 28% heen. Als dit nog een jaartje zo door gaat, moet ik misschien wat doelen bijstellen....

- Vermogen
Inleg was super, rendement ook, dus mijn hoop van 100k is al verpletterd ergens in juni ofzo. En daarna bleef het maar doorgaan, inleg en rendement wisten van geen stoppen. Eindigen uiteindelijk met zieke 64% meer vermogen dan we op 1 januari hadden.

- Hypotheek
Doel van de 60% LTV zoals ik bedoelde hebben we uiteindelijk makkelijk gehaald, en met daarmee ook weer een stapje eraf bij de rente. De volgende trede vraagt dusdanig veel inleg dat het niet interessant is deze vooruit te halen, levert namelijk maar 0,03% korting op. Vanaf nu dus gewoon annuitair aflossen.
Ondertussen zijn de buren wel verkocht voor iets in de 6xxk en onze LTV is nog gebaseerd op 4xxk. Technisch gezien zitten we dus al <30%, en hertaxeren zou 69,- kosten en iets van 75/jaar opleveren. Dat staat wel op de lijst om dit jaar uit te laten voeren, maar eerst afwachten of de WOZ waarde al voldoende is.

- Passief inkomen
Uiteindelijk net geen 2900 mogen ontvangen. Aardig binnen de bandbreedte van 2750-3250 waar ik op hoopte. Meer was natuurlijk leuk geweest, echter wat aankopen gedaan (o.a. crowdstrike, palantir, justeat, general electric, disney, ab inbev...) welke geen of nihil uitkering waardoor groei van het dividend beperkt is gebleven.
Blijft echter officieel 1 maand aan onkosten nu gedekt vanuit dividend, toch weer een mijlpaal.

- Doelen 2022
Komend jaar is het doel weer een 40-45% savingsrate te behalen. Met stijgende energierekeningen, zorg en algehele inflatie lijkt een stabiel spaarsaldo voor nu voldoende uitdaging te geven.
Passief inkomen volgt verder het vermogen. Sta nu op >4k verwacht en dan ga ik nog een heel jaar aan aankopen krijgen. Hoop voor nu richting de 4,5k daadwerkelijk te ontvangen gedurende dit jaar, dan zijn 2 maanden aan onkosten gedekt. Daarmee komt de sneeuwbal van rente-op-rente-effect aardig op snelheid.
Vermogensvoorspelling waag ik mij niet meer aan, als de markt zo onredelijk blijft is dat gewoon niet te doen.
Merk dat ik de laatste tijd steeds minder in dit subforum zit ; een quote die in 2022 doorgezet lijkt te zijn. FIRE blijft toch een marathon, en wanneer alles goed loopt dan.. nja.. wachten maar. Met nu 2022 afgesloten, balans opgemaakt en verwerkt toch weer eens tijd voor wat cijfertjes.

Ook dit jaar was alles behalve relaxt. Rentes, Oorlog, Energie, daarover is al zat geschreven en gezegd. Op persoonlijk vlak besloten enkele huisdieren ook zwaar ziek te worden en uiteindelijk overlijden, en hoe goed je ook verzekerd bent gaat dat toch ook best rap op financieel vlak.

- Savingsrate
Combinatie dat vakanties weer doorgaan en de huisdieren een paar duizend euro opsnoepten, zorgt ervoor dat deze uitkomt op 35,85%. Niet de >40% waar ik voor wou gaan, maar soms lopen dingen nou eenmaal anders. Toch is 35% nog altijd een [binnen 25 jaar] met pensioen niveau, dus slecht is het ook niet te noemen. Zet dat naast de 40% (22 jaar) en zo groot is de achterstand ook weer niet.

- Beleggingen
Crash, burn, look away. Voor details zie het beleggings topic, maar al met al een 10% verlies gedraait. Toch stuk beter gedaan dan indices, maar nog belangrijker voor FO is dat het inkomen (dividend) gestaag blijft doorgroeien.

- Vermogen
Inleg was super, rendement prut, al met al een kleine 2,5% 'groei' gerealiseerd. Betekend wel dat een positief resultaat ondanks de verliezen op de beurs, er goed is ingekocht tijdens de dip....

- Passief inkomen
Waardoor ik uiteindelijk 75% meer mocht ontvangen dan in 2021. Deels ook geholpen door het omzetten van enkele niet-dividend aandelen naar dividend-uitkerende=, en natuurlijk het bestaand portfolio dat vrolijk de uitkeringen blijft verhogen.
Voor komend jaar staat de vooruitgaande blik alweer 15% hoger dan in 2022 is ontvangen, dus ik hoop op een herhaling cq doorzet van deze groei.

- Hypotheek
De laatste stap omlaag in rente/LTV is begin 2022 gedaan, en sinds dien is het gewoon automatische piloot werk. Het is niet spannend, het is niet sexy, het is gewoon uitzitten van het restand (tenzij we eerder verhuizen natuurlijk, wat wel steeds meer het plan lijkt te worden).

- Doelen 2023
Komend jaar is het doel opnieuw om 40-45% savingsrate te behalen. Kleine kink in de kabel is letterlijk een kleine kloon, de xanaroth 2.0, welke ongetwijfeld veel meer gaat kosten dan ik nu voor mogelijk kan houden. Zag laatst hoeveel luiers kosten, oh-em-gee ;w ...

Passief inkomen is echter serieus op stoom gekomen. Toen ik mijn FO traject begon als single, wayy back in 2015, legde ik per maand ongeveer evenveel in als wij nu maandelijks ontvangen. Dat begint op het vlak van beleggingen een 3e inkomensbron te worden die serieus genomen moet worden, die bij herbeleggen merkbaar nieuw inkomen oplevert.
Ik sta al op 15% meer inkomen dan ik in 2022 ontvangen heb, als ik het herbeleggen mee neem gaat het al >20% extra inkomen. Voor nu ga ik uit dat een 35% groei zeker mogelijk moet zijn.

Voorzichtig durven we met dit ritme te dromen van een scenario waarbij 1 van ons al kan stoppen met werken wanneer de kleine leerplichtig is, en de 2e slechts nog parttime. Dat zou eens wat wezen... Gewoon klaar zijn ergens voor je 40e.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
@Xanaroth Goed bezig. Dat passieve inkomen bestaat dat puur uit dividend aandelen? Wat je vervolgens weer herinvesteerd?
Net als @Xanaroth ben ik hier ook niet zo actief meer, wel veel gebeurd in 2022. O.a. mijn baan opgezegd en begonnen aan een lange reis met ons gezin.
Daar zijn we nu nog mee bezig. Dus nu eerst opstaan om de zon op te zien komen in de (koude) woestijn waar we vannacht hebben geslapen.
Later misschien wel een wat uitgebreidere update.

• Xanaroth
TheDeuce schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:48:
@Xanaroth Goed bezig. Dat passieve inkomen bestaat dat puur uit dividend aandelen? Wat je vervolgens weer herinvesteerd?
Klopt ja. Voor nu herinvesteren omdat ik het geld niet nodig heb. Straks rondom FO is het een kwestie van inkomsten > uitgaven; maakt het makkelijk inschatten waar we staan en geen withdrawl rate of aandelen verkoop om mee bezig te moeten houden elke maand.

• R.van.M
Xanaroth schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Klopt ja. Voor nu herinvesteren omdat ik het geld niet nodig heb. Straks rondom FO is het een kwestie van inkomsten > uitgaven; maakt het makkelijk inschatten waar we staan en geen withdrawl rate of aandelen verkoop om mee bezig te moeten houden elke maand.
Dan ga je er wel van uit dat;
- Bedrijven altijd dividend blijven uitkeren
- Dividend meegroeit met inflatie
- Dat bedrijven de dividend strategie niet boven alles stellen en daarmee het bedrijf verzwakken

Juist nu in de tijden van stijgende rentes wordt het minder interessant voor bedrijven om dividend uit te keren. Daarnaast beperk je het aantal mogelijke bedrijven enorm door te focussen op dividend.

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-03 10:28
Rationeel zal dat zeker allemaal kloppen. Toch denk ik dat als ik in de "uitkerende fase" kom, ik ook graag meer richting dividend uitkerende aandelen ga en deposito's / obligaties.

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:44:
[...]

- Dat bedrijven de dividend strategie niet boven alles stellen en daarmee het bedrijf verzwakken

Juist nu in de tijden van stijgende rentes wordt het minder interessant voor bedrijven om dividend uit te keren. Daarnaast beperk je het aantal mogelijke bedrijven enorm door te focussen op dividend.
Op individueel niveau geldt dat zeker. Een deel van de bezwaren kun je wel verminderen met spreiding. Want het bestaansrecht van zulke dividend aandelen (en de bedrijven daarachter) op de lange termijn is toch dat er voldoende rendement wordt gemaakt om een inflatiebestendig dividend te kunnen blijven uitkeren.

• Xanaroth
R.van.M schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Tegelijk kun je het ook omdraaien. De oudste bedrijven die je op de beurs kan vinden, die sinds de jaren 1700-1800 bestaan en vrolijk doorgaan? Voor je het weet heb je een heel exlusief en bijzonder lijstje.... van dividend aandelen.

Op individueel niveau moet je natuurlijk goed onderzoek doen, maar dat geld net zo goed voor degene die juist geen dividend willen of die werken met call/put strategien ofzo. Ergens voel je je persoonlijk goed bij, is er iets dat goed bij jouw risico profiel en tijdshorizon past, iets dat goed past bij het doel waarom je eigenlijk bent gaan beleggen.

Uiteindelijk zijn die risico's niet anders dan zelfs niet-beleg strategien zoals een woning kopen ter verhuur. Straks heb je leegstand, of moet je prijs omlaag om een nieuwe huurder te krijgen, of gaat de rente bij de bank omhoog van 2% naar 5% waardoor je geld moet gaan bijleggen.

Elke strategie waar je voor kiest heeft iets waar je goed op moet letten, een valkuil uniek voor jouw portfolio.

[Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 07-01-2023 11:26]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Jaarupdate
Members only:

Acties:
  • +30Henk 'm!
rube schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 03:06:
Later misschien wel een wat uitgebreidere update.
Ok, ik heb de indruk dat toch wel aardig wat mensen nog steeds volgen wat ik doe, dus hierbij iets meer details.
Members only:

Ik post hier al sinds deel 1, dus mensen kunnen heel veel opzoeken hoe onze reis is verlopen. Maar als er vragen zijn over zaken die ik niet heb beschreven kun je ze altijd vragen. In verband met een bepaalde mate van privacy zal ik mogelijk niet alles beantwoorden.
En aan alle posters hier, de beste wensen voor 2023.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:10
Door de berichten van @Xanaroth ben ik ook eens gaan kijken hoeveel procent van de jaarlijkse kosten die ik denk te maken als ik FO ben, gedekt worden door dividend. En ondanks dat het nog minimaal is, stijgt het wel relatief snel.

In 2021 zou het ontvangen netto dividend nog geen procent van mijn jaarlijkse FO-kosten dekken. Ik ben begonnen met beleggen in 2020. Vorig jaar, in 2022 dus, zou het ontvangen netto dividend 3% van mijn jaarlijkse kosten dekken, dus in die zin groeit het wel hard.

Ik vind het namelijk wel een interessante strategie om in de onttrekkingsfase het dividend te laten uitbetalen ipv te herinvesteren zoals nu, en dan daar dus een groot deel van kosten mee te dekken. Zonder zelf te hoeven kijken naar wat ik verkoop en wanneer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
SvV_Ying schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:41:
In 2021 zou het ontvangen netto dividend nog geen procent van mijn jaarlijkse FO-kosten dekken. Ik ben begonnen met beleggen in 2020. Vorig jaar, in 2022 dus, zou het ontvangen netto dividend 3% van mijn jaarlijkse kosten dekken, dus in die zin groeit het wel hard.

Ik vind het namelijk wel een interessante strategie om in de onttrekkingsfase het dividend te laten uitbetalen ipv te herinvesteren zoals nu, en dan daar dus een groot deel van kosten mee te dekken. Zonder zelf te hoeven kijken naar wat ik verkoop en wanneer.
Tegelijk, wat je ook al ziet aan het lage percentage van je uitgaven die door dividend kunnen worden gedekt, is er maar een vrij beperkt aantal aandelen dat (structureel) veel dividend uitkeert. Selectie op hoog dividend levert zo een vrij beperkte set bedrijven op. En geeft ook het risico dat de kwaliteit van het bedrijf te ondergeschikt raakt aan het (tijdelijke) dividendrendement.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:10
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Tegelijk, wat je ook al ziet aan het lage percentage van je uitgaven die door dividend kunnen worden gedekt, is er maar een vrij beperkt aantal aandelen dat (structureel) veel dividend uitkeert. Selectie op hoog dividend levert zo een vrij beperkte set bedrijven op. En geeft ook het risico dat de kwaliteit van het bedrijf te ondergeschikt raakt aan het (tijdelijke) dividendrendement.
Ik ga er ook zeker mijn beleggingsstrategie niet op aanpassen. Dat blijft NT-fondsen en heb een klein setje losse aandelen (KPN, Ahold, ING, Shell, toevallig goede dividend aandelen, waren ze niet op geselecteerd) die ik ooit gekocht heb en niet meer bijkoop.

Maar het is een leuke extra kolom in de FO-sheet. En aan de andere kant: als het met het relatief beperkte vermogen wat ik nu heb al 3% kan dekken, zal dat percentage nog hard stijgen.

• Xanaroth
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Tegelijk als je kijkt naar iets als de S&P500, keren er meer wél dividend uit dan niet. Meer dan 400 van de 500 bedrijven keren dividend uit.
Dus het is juist andersom; er is een vrij beperkt aantal aandelen dat niet structureel dividend uitkeert.

Daarbij kun je je inderdaad richten op yield, maar ook growth. Veel S&p500 aandelen zijn namelijk groeiers; de S&p500 als geheel keert niet alleen grofweg 1,5-2% dividend uit, maar kent ook een uitkering die jaarlijks met pakweg 5% toeneemt zonder dat je daarvoor actie moet ondernemen.

En ja, je hebt altijd risico dat management slechte keuzes maakt. Maar dat heb je net zo bij bedrijven die geen dividend uitkeren, dat management geen goed werk levert. Wat dat betreft kun je je afvragen hoeverre dat een uniek item is welke verschilt van enig ander aandeel.

• Rubbergrover1
Xanaroth schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Tegelijk als je kijkt naar iets als de S&P500, keren er meer wél dividend uit dan niet. Meer dan 400 van de 500 bedrijven keren dividend uit.
Het gaar ook helemaal niet om of ze dividend uitkeren, het gaat er om of ze een hoog dividend uitkeren.
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:28:
[...]
Het gaar ook helemaal niet om of ze dividend uitkeren, het gaat er om of ze een hoog dividend uitkeren.
Als een bedrijf een hoog dividend uitkeert, als in een hoog % tov de prijs van het aandeel, is het risico meestal ook hoger. De markt waardeert het aandeel dan namelijk lager (doordat het dividend niet houdbaar is, toekomstige ontwikkelingen etc.). Daarom nooit blindstaren op alleen het dividend %.

Maar afhankelijk wanneer je koop (gekocht hebt) zijn percentages van 2-4% volgens mij best wel realistisch. Maar al dit soort specifieke details is meer iets voor het beleggingstopic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Als een bedrijf een hoog dividend uitkeert, als in een hoog % tov de prijs van het aandeel, is het risico meestal ook hoger. De markt waardeert het aandeel dan namelijk lager (doordat het dividend niet houdbaar is, toekomstige ontwikkelingen etc.). Daarom nooit blindstaren op alleen het dividend %.
Hangt van het soort bedrijf af. (En de fase waarin het bedrijf zit.)
Als een bedrijf jaarlijks flink groeit, dan kunnen ze al het geld voor groei willen gebruiken en niets aan dividend uitkeren. Dat leidt dan tot waardevermeerdering van de onderliggende waarde en daarmee tot (toekomstige) waardestijging van de aandelen. Die ook wordt ingeprijsd in de koers.

Als een bedrijf 'uitgegroeid' is, dan kunnen ze een groot deel van de winst aan dividend uitkeren. En hebben ze een redelijk stabiele waarde van de onderliggende onderneming. In de koers zit dan dus weinig groei ingeprijsd. Dat maakt dat bedrijf nog niet per definitie tot een risicovolle onderneming. Maar wel een onderneming in een andere fase.
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Als een bedrijf jaarlijks flink groeit, dan kunnen ze al het geld voor groei willen gebruiken en niets aan dividend uitkeren. Dat leidt dan tot waardevermeerdering van de onderliggende waarde en daarmee tot (toekomstige) waardestijging van de aandelen. Die ook wordt ingeprijsd in de koers.

Als een bedrijf 'uitgegroeid' is, dan kunnen ze een groot deel van de winst aan dividend uitkeren. En hebben ze een redelijk stabiele waarde van de onderliggende onderneming. In de koers zit dan dus weinig groei ingeprijsd. Dat maakt dat bedrijf nog niet per definitie tot een risicovolle onderneming. Maar wel een onderneming in een andere fase.
Zeker, maar dat was niet waar ik op doelde.
Als een bedrijf een dividend rendement geeft van b.v. 10%, dan is dat erg hoog. Je moet je dan afvragen of dat dividend houdbaar is, want "de markt" waardeert het aandeel een stuk lager dan gebruikelijk, vandaar het hoge dividend rendement (op dat moment).

• Rubbergrover1
rube schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Zeker, maar dat was niet waar ik op doelde.
Als een bedrijf een dividend rendement geeft van b.v. 10%, dan is dat erg hoog. Je moet je dan afvragen of dat dividend houdbaar is, want "de markt" waardeert het aandeel een stuk lager dan gebruikelijk, vandaar het hoge dividend rendement (op dat moment).
Maar wat is 'gebruikelijk'? Het kan namelijk zijn dat bij een ander bedrijf ingecalculeerd is dat er jaarlijks 10% waardestijging is, zonder dividend. In beide gevallen dus 10% "rendement" ingecalculeerd. Dat maakt het ene bedrijf nog niet beter dan het andere.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Dit is precies het 'probleem' als je alleen focust op dividend. Je komt in principe uit bij defensieve aandelen, eventueel in een krimpende markt. Ze hebben een stabiele positie in een markt die niet of nauwelijks meer groeit. Het meest gunstige wat ze kunnen doen is zo lang mogelijk winst maken en deze winst uitkeren als dividend. Je kan hierbij denken aan PostNL.

Bedrijven die in een groeimarkt zitten kunnen beter hun cash gebruiken om marktaandeel te nemen of in R&D te investeren. Het uitkeren van dividend beperkt hun groeipotentieel en zou in principe op lange termijn hun positie verzwakken.

Vervolgens kom je bij het probleem dat de gemiddelde dividend uitkering ook nog eens <3% is. Dit betekend dat je portefuille veel groter moet zijn om van dividend te leven dan als je de 'normale' strategie gebruikt van maandelijks een klein stukje te verkopen.

Als laatste kan dividend ook nog een flink fluctueren waardoor je het ene jaar veel inkomsten hebt en het andere jaar minder. Ook blijft de vraag of het dividend de inflatie zal bijhouden. Wellicht dat je op het moment van FO genoeg inkomsten hebt maar na 10 jaar inflatie niet meer.
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Maar wat is 'gebruikelijk'? Het kan namelijk zijn dat bij een ander bedrijf ingecalculeerd is dat er jaarlijks 10% waardestijging is, zonder dividend. In beide gevallen dus 10% "rendement" ingecalculeerd. Dat maakt het ene bedrijf nog niet beter dan het andere.
Volgens mij werkt het niet zo (maar geen tijd/zin om aan te tonen door middel van data)

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Dit is precies het 'probleem' als je alleen focust op dividend. Je komt in principe uit bij defensieve aandelen, eventueel in een krimpende markt.
Mee eens. Ik denk dat voor de kans termijn een combinatie van dividend en groei het best voor spreiding zorgt.
Als laatste kan dividend ook nog een flink fluctueren waardoor je het ene jaar veel inkomsten hebt en het andere jaar minder. Ook blijft de vraag of het dividend de inflatie zal bijhouden. Wellicht dat je op het moment van FO genoeg inkomsten hebt maar na 10 jaar inflatie niet meer.
In de regel groeit het dividend op de lange termijn juist mee met de inflatie.
@Rubbergrover1 dit is het risico waar ik op doelde: https://www.investopedia....-high-dividend-stocks.asp

Kun je een goed en stabiel bedrijf in de "uitverkoop" kopen tijdens een beursdaling door algemeen sentiment en niet specifiek door problemen voor dat bedrijf, dan is dat een andere zaak natuurlijk. Maar ook dan is het dividend rendement van een dergelijk aandeel vaak niet (veel) hoger dan het gemiddelde van de markt.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Laatst online: 22:12
2022 was voor mij het jaar waarin ik definitief FO werd en misschien zelfs wel Fat Fire. Gezien mijn leeftijd zal ik voorlopig blijven werken, echter wel met veel meer focus op plezier. Na de zomervakantie stop ik dan ook het bedrijf waar ik op dit moment werk om iets nieuws te starten.

Ik zit op dit moment nog met een uitdaging, ik heb nog ''een vergissing van de bank in uw voordeel'' op mijn rekening staan. Dit gaat om een groot bedrag (240k) dat ik mogelijk ooit nog, al dan niet gedeeltelijk, terug moet betalen. De verjaring hierop is 20 jaar en ik wil natuurlijk niet het geld 20 jaar op de spaarrekening laten staan. Ik denk zelf aan een High dividend ETF omdat het moment van eventueel terug betalen niet duidelijk is en het geld dan wel redelijk snel beschikbaar moet zijn. Anders was de bestemming vastgoed geworden. Wat zouden jullie doen? Qua beeldvorming, ik ben begin 30.

Op dit moment ziet de portefeuille er als volgt uit:

310k crowdfunding leningen 17,2%
745k wozwaardes verhuurd vastgoed 41,4%
315k hypotheken aan familie 17,5%
310k aandelen 17,2%
100k toekomstige investering nieuw bedrijf 5,5%
15k spaarbuffer 0,8%

240k nog te investeren, dit is tevens, op een hypotheek voor de eigen woning na, de enige schuld.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Je beseft hopelijk dat je zojuist aangegeven hebt een onverschuldigde betaling te hebben ontvangen en in verzuim bent met als gevolg dat de wettelijke rente opgeëist kan worden vanaf begin van dat verzuim. Duur grapje potentieel na enkele jaren. De lichtere variant hierop is terugbetaling van het genoten voordeel.

En dan laten we het ethische aspect voor eenieder zelf.

[Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2023 14:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!
@Bonenstaak92 wat doe je als je ETF 50% is gedaald en dan verzocht wordt binnen 4 weken dat geld terug te betalen? Overigens vind ik je omschrijving wat vaag, dus wellicht dat ik me daarom er ook geen goede voorstelling met het risico van kan maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:22
Bonenstaak92 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:32:
2022 was voor mij het jaar waarin ik definitief FO werd en misschien zelfs wel Fat Fire. Gezien mijn leeftijd zal ik voorlopig blijven werken, echter wel met veel meer focus op plezier. Na de zomervakantie stop ik dan ook het bedrijf waar ik op dit moment werk om iets nieuws te starten.

Ik zit op dit moment nog met een uitdaging, ik heb nog ''een vergissing van de bank in uw voordeel'' op mijn rekening staan. Dit gaat om een groot bedrag (240k) dat ik mogelijk ooit nog, al dan niet gedeeltelijk, terug moet betalen. De verjaring hierop is 20 jaar en ik wil natuurlijk niet het geld 20 jaar op de spaarrekening laten staan. Ik denk zelf aan een High dividend ETF omdat het moment van eventueel terug betalen niet duidelijk is en het geld dan wel redelijk snel beschikbaar moet zijn. Anders was de bestemming vastgoed geworden. Wat zouden jullie doen? Qua beeldvorming, ik ben begin 30.

Op dit moment ziet de portefeuille er als volgt uit:

310k crowdfunding leningen 17,2%
745k wozwaardes verhuurd vastgoed 41,4%
315k hypotheken aan familie 17,5%
310k aandelen 17,2%
100k toekomstige investering nieuw bedrijf 5,5%
15k spaarbuffer 0,8%

240k nog te investeren, dit is tevens, op een hypotheek voor de eigen woning na, de enige schuld.
Dat heb je knap voor elkaar met je begin 30.
Zou je ook iets kunnen toelichten hoe je aan het vermogen gekomen bent :?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:46
Hypotheken aan familie vallen straks ook onder de noemer belegging (lees: hoop box 3 belasting) Wat voor rente heb je daar op zitten?

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-03 10:35
wow, zwaar respect @Bonenstaak92
Als je zo'n vermogen hebt op die leeftijd weet je heel goed wat je aan het doen bent. Ik ben toevallig ook 30 maar kan mij gewoon niet voorstellen hoe ik dat vermogen bij elkaar had moeten sparen.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen, zou je dat kunnen toelichten voor ons?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

appelflap1992 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:21:
wow, zwaar respect @Bonenstaak92
Als je zo'n vermogen hebt op die leeftijd weet je heel goed wat je aan het doen bent.
dat weet je toch helemaal niet? kan (Zeg niet dat het zo is) ook gewoon een erfenis zijn of een fijn staatslot. Of een leuk appartement in A'dam dat 4 x zo veel waard werd.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-01-2023 18:39]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-03 16:17
Even een vraagje, ben aan het kijken naar deposito's. Zie nu bv via raisin ook voor maar 1 of 2 jaar rentes aangeboden rondom 3%. Volgens mij ontvang ik maar 0,25% bij rabo momenteel. Bij inleg van 25k wat ik van plan ben scheelt dat toch zo'n 700 euro. Ik lees relatief weinig daarover hier, zijn er mensen met ervaringen via raisin? Aangezien het wel onder garantiestelsel valt is tot 100k je bedrag sowieso veilig zoals ik het lees.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Kluifjes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:47:
Ik lees relatief weinig daarover hier, zijn er mensen met ervaringen via raisin?
Je zit daarvoor in het verkeerde topic. Alle info vind je in Het spaartopic - Deel 3 (waar Raisin de laatste maanden zo'n beetje het meest bediscussieerde onderwerp is).

[Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2023 18:53]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:38:
[...]

dat weet je toch helemaal niet? kan (Zeg niet dat het zo is) ook gewoon een erfenis zijn of een fijn staatslot. Of een leuk appartement in A'dam dat 4 x zo veel waard werd.
Tegenover al die jongeren die hun stufi verloren hebben in crypto staan ook een paar winnaars.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:21
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Hij heeft op z'n 30e z'n bedrijf verkocht, staat gewoon in dit topic (zoekfunctie).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Laatst online: 22:12
Dank voor alle reacties!
Rukapul schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:51:
Je beseft hopelijk dat je zojuist aangegeven hebt een onverschuldigde betaling te hebben ontvangen en in verzuim bent met als gevolg dat de wettelijke rente opgeëist kan worden vanaf begin van dat verzuim. Duur grapje potentieel na enkele jaren. De lichtere variant hierop is terugbetaling van het genoten voordeel.

En dan laten we het ethische aspect voor eenieder zelf.
Ik wil er niet te diep op ingaan vanwege privacy, maar de ethische afweging is zeker gemaakt en bij het claimen zou ik de vordering ook betwisten, echter, ik ga van het slechtste scenario uit. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
rube schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:51:
@Bonenstaak92 wat doe je als je ETF 50% is gedaald en dan verzocht wordt binnen 4 weken dat geld terug te betalen? Overigens vind ik je omschrijving wat vaag, dus wellicht dat ik me daarom er ook geen goede voorstelling met het risico van kan maken.
Dat is exact hetgeen ik graag wat meningen over hoor, ik denk aan Vanguard all world high dividend. Dit aandeel lijkt me beperkt volatiel. Uiteraard is een daling altijd een risico, maar zowel de downside als upside lijken mij meer in balans dan bijvoorbeeld vanguard all world etf.
Ik accepteer het risico dat er een daling inzit anders zou sparen de enige optie zijn, maar dan heb ik na 20 jaar sowieso een stuk minder als het niet geclaimd wordt.
ybos schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Dat heb je knap voor elkaar met je begin 30.
Zou je ook iets kunnen toelichten hoe je aan het vermogen gekomen bent :?
En @appelflap1992
Ik heb bij toeval een gat in de markt gevonden toen ik een bedrijf heb opgestart 15 jaar terug en heb dat bedrijf vervolgens in 2021 leuk kunnen verkopen. Daarnaast mazzel gehad goed te verdienen in de jaren 2013 en 2014 en bij toeval toen wat vastgoed gekocht in de randstad..

Het is absoluut hard werken geweest en zuinig leven zoals heel lang geen auto bijvoorbeeld, maar ik besef me heel goed dat er ook een flinke dosis geluk bij zit.
ColeJ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:44:
Hypotheken aan familie vallen straks ook onder de noemer belegging (lees: hoop box 3 belasting) Wat voor rente heb je daar op zitten?
Gelukkig 5,5 procent, de familieleden konden bij de bank geen financiering krijgen door de studielening, met deze studielening konden ze wel een hefboom creëren met mijn hulp waardoor het rentepercentage toch nog interessant was voor hen.

Desalniettemin zit ik op dit moment op 2200 euro vermogensbelasting per maand waardoor de afwegingen voor het buitenland ook met regelmaat de revue passeren. Vorige week zag ik al 2 anderen in dit topic die het ook al over zuid Europa hadden. Eigenlijk een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

Het nieuwe bedrijf zal sowieso in Portugal gevestigd zijn vanwege 2 businesspartners die daar wonen, dus voor mij de stap om daar 60% te zijn en 40% in Nederland in plaats van andersom wordt een serieuze afweging.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:03
Ha bonenstaak! Maak de keuze die voor jou goed voelt, zonde als ondernemende en vermogende mensen weg gaan. Met alle beperkingen is Nederland voor mij toch wel het beste en ik hoop dat er hier meer overblijft dan ambtenaren en afhankelijken...

Als je in Nederland blijft zou ik in plaats van vhyl serieus overwegen om tdiv te kopen (van VanEck). Dat is in Nederland gevestigd dus geen dividend lek en populair in het share yield enhancement program van IBKR. Daardoor ook grofweg kostenvrij.

• Galactic
Geen vermogensbelasting in België en lekker dichtbij. Ik zie dat de komende 6 jaren hier ook nog niet wijzigen, als je de politiek wat volgt. Iets huren is al voldoende volgens mij om je verblijft te zetten. Als ik lees dat het al 2200 per maand zou schelen...

En dan niet beginnen over ethiek he, Nederland kiest er zelf voor de midden en hogere middeninkomens plat te belasten, terwijl de rijkste 0,1% het allemaal kunnen ontwijken met allerlei constructies.

• RichieB
@Galactic Dat is een route die volgens mij veel bewandelt wordt..

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
@Bonenstaak92 ken je de NHR status in Portugal? Als je qualified heb je cap van 20% op income en div en interest vanuit buitenland is vrijgesteld . Zie bv: https://immigrantinvest.c...egime-nhr-in-portugal-en/

Je kan 10 jaar lang gebruikmaken van de regeling.

Let wel op met 2 locaties: niet alleen aantal dagen maar ook andere zaken kunnen grond zijn voor belastingdienst om te bepalen waar je sociale centrum ligt. Genoeg advies over te vinden verder online/bij adviseurs.
Galactic schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
Iets huren is al voldoende volgens mij om je verblijft te zetten.
Er zijn specifieke regels over, o.a. hoe lang je ergens moet verblijven, om te bepalen in welk land je belastingplichtig bent.

Met gewoon iets huren in België maar verder het grootste gedeelte van de tijd in Nederland verblijven is niet voldoende om de belastingplicht van Nederland naar België te laten verschuiven.

Maar ja, ik ken de verhalen ook van Nederlanders die net over de grens in België zijn gaan wonen.

• R.van.M
rube schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:45:
[...]

Er zijn specifieke regels over, o.a. hoe lang je ergens moet verblijven, om te bepalen in welk land je belastingplichtig bent.

Met gewoon iets huren in België maar verder het grootste gedeelte van de tijd in Nederland verblijven is niet voldoende om de belastingplicht van Nederland naar België te laten verschuiven.

Maar ja, ik ken de verhalen ook van Nederlanders die net over de grens in België zijn gaan wonen.
Met open grenzen is het altijd moeilijk te bewijzen waar iemand zijn tijd doorbrengt, maar er zijn verhalen van de belastingdienst die op basis van pingedrag kon aantonen dat iemand meer tijd in Spanje doorbracht dan aangegeven.

Het feit blijft dat als je alleen op papier wil verhuizen het beter is om een fiscalist in de arm te nemen en te gaan werken met buitenlandse stichtingen dan om je fiscale woonplaats te verhuizen.

• Galactic
rube schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:45:
[...]

Klopt, voor mij zo het geen probleem zijn om me aan die regels te houden. dus effectief een groot deel in het andere land (in dit geval België) verblijven.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:12
Internationaal belastingrecht is best een doolhof waar je als leek snel in kunt verdwalen. Win alsjeblieft wat professioneel advies in alvorens je besluit om vanwege fiscale redenen te verhuizen. Met name als je van plan bent om nog regelmatig terug te komen c.q. vastgoed in Nederland aan blijft houden.

Want ik zie hier al wat zaken uit verband getrokken worden (lees: niet relevant zijn) voor bepaling van de belastingplicht (inkomstenbelasting). Zo is 'het aantal dagen' (de 183-dagen regeling, die wat een eigen leven is gaan leiden) een regeling voor de loonbelasting (werknemers dus) en niet voor de inkomstenbelasting.

De inkomstenbelasting neemt primair 'het centrum van de sociale betrekkingen' als uitgangspunt.
Pagina: 1 ... 117 ... 130 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee