Xanaroth schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Merk dat ik de laatste tijd steeds minder in dit subforum zit. FIRE blijft toch een marathon, en wanneer alles goed loopt dan.. nja.. wachten maar. Met nu 2021 afgesloten, balans opgemaakt en verwerkt toch weer eens tijd voor wat cijfertjes.
Eindelijk eens een normaal jaar, zonder trouwen, samenwonen, huis kopen of dat soort grappen. Enkel capitool aanval, covid-part-deux en in december ook nog snel deel3 release vlak voor kerst, kanaalblokkade, functie elders en record formatie. Heerlijk rustig standaard jaartje.
- Savingsrate
44,64% is de eindstand over 2021. Dat is ruim boven mijn doel van 40%. Wel vooral geholpen omdat vrijwel het hele vakantiebudget... niet naar vakantie ging. Dus beslag op gelegd
- Beleggingen
Was een waanzinnig jaar. De inzet op financials (banken, vastgoed) vorig jaar bleek heel goed uit te pakken. Al met al toch 20,8% absoluut rendement meegepikt - met correctie voor o.a. cashpositie (0%..), en inleg dit jaar komt effectief rendement over de 28% heen. Als dit nog een jaartje zo door gaat, moet ik misschien wat doelen bijstellen....
- Vermogen
Inleg was super, rendement ook, dus mijn hoop van 100k is al verpletterd ergens in juni ofzo. En daarna bleef het maar doorgaan, inleg en rendement wisten van geen stoppen. Eindigen uiteindelijk met zieke 64% meer vermogen dan we op 1 januari hadden.
- Hypotheek
Doel van de 60% LTV zoals ik bedoelde hebben we uiteindelijk makkelijk gehaald, en met daarmee ook weer een stapje eraf bij de rente. De volgende trede vraagt dusdanig veel inleg dat het niet interessant is deze vooruit te halen, levert namelijk maar 0,03% korting op. Vanaf nu dus gewoon annuitair aflossen.
Ondertussen zijn de buren wel verkocht voor iets in de 6xxk en onze LTV is nog gebaseerd op 4xxk. Technisch gezien zitten we dus al <30%, en hertaxeren zou 69,- kosten en iets van 75/jaar opleveren. Dat staat wel op de lijst om dit jaar uit te laten voeren, maar eerst afwachten of de WOZ waarde al voldoende is.
- Passief inkomen
Uiteindelijk net geen 2900 mogen ontvangen. Aardig binnen de bandbreedte van 2750-3250 waar ik op hoopte. Meer was natuurlijk leuk geweest, echter wat aankopen gedaan (o.a. crowdstrike, palantir, justeat, general electric, disney, ab inbev...) welke geen of nihil uitkering waardoor groei van het dividend beperkt is gebleven.
Blijft echter officieel 1 maand aan onkosten nu gedekt vanuit dividend, toch weer een mijlpaal.
- Doelen 2022
Komend jaar is het doel weer een 40-45% savingsrate te behalen. Met stijgende energierekeningen, zorg en algehele inflatie lijkt een stabiel spaarsaldo voor nu voldoende uitdaging te geven.
Passief inkomen volgt verder het vermogen. Sta nu op >4k verwacht en dan ga ik nog een heel jaar aan aankopen krijgen. Hoop voor nu richting de 4,5k daadwerkelijk te ontvangen gedurende dit jaar, dan zijn 2 maanden aan onkosten gedekt. Daarmee komt de sneeuwbal van rente-op-rente-effect aardig op snelheid.
Vermogensvoorspelling waag ik mij niet meer aan, als de markt zo onredelijk blijft is dat gewoon niet te doen.
Merk dat ik de laatste tijd steeds minder in dit subforum zit ; een quote die in 2022 doorgezet lijkt te zijn. FIRE blijft toch een marathon, en wanneer alles goed loopt dan.. nja.. wachten maar. Met nu 2022 afgesloten, balans opgemaakt en verwerkt toch weer eens tijd voor wat cijfertjes.
Ook dit jaar was alles behalve relaxt. Rentes, Oorlog, Energie, daarover is al zat geschreven en gezegd. Op persoonlijk vlak besloten enkele huisdieren ook zwaar ziek te worden en uiteindelijk overlijden, en hoe goed je ook verzekerd bent gaat dat toch ook best rap op financieel vlak.
- Savingsrate
Combinatie dat vakanties weer doorgaan en de huisdieren een paar duizend euro opsnoepten, zorgt ervoor dat deze uitkomt op 35,85%. Niet de >40% waar ik voor wou gaan, maar soms lopen dingen nou eenmaal anders. Toch is 35% nog altijd een [binnen 25 jaar] met pensioen niveau, dus slecht is het ook niet te noemen. Zet dat naast de 40% (22 jaar) en zo groot is de achterstand ook weer niet.
- Beleggingen
Crash, burn, look away. Voor details zie het beleggings topic, maar al met al een 10% verlies gedraait. Toch stuk beter gedaan dan indices, maar nog belangrijker voor FO is dat het inkomen (dividend) gestaag blijft doorgroeien.
- Vermogen
Inleg was super, rendement prut, al met al een kleine 2,5% 'groei' gerealiseerd. Betekend wel dat een positief resultaat ondanks de verliezen op de beurs, er goed is ingekocht tijdens de dip....
- Passief inkomen
Waardoor ik uiteindelijk 75% meer mocht ontvangen dan in 2021. Deels ook geholpen door het omzetten van enkele niet-dividend aandelen naar dividend-uitkerende=, en natuurlijk het bestaand portfolio dat vrolijk de uitkeringen blijft verhogen.
Voor komend jaar staat de vooruitgaande blik alweer 15% hoger dan in 2022 is ontvangen, dus ik hoop op een herhaling cq doorzet van deze groei.
- Hypotheek
De laatste stap omlaag in rente/LTV is begin 2022 gedaan, en sinds dien is het gewoon automatische piloot werk. Het is niet spannend, het is niet sexy, het is gewoon uitzitten van het restand (tenzij we eerder verhuizen natuurlijk, wat wel steeds meer het plan lijkt te worden).
- Doelen 2023
Komend jaar is het doel opnieuw om 40-45% savingsrate te behalen. Kleine kink in de kabel is letterlijk een kleine kloon, de xanaroth 2.0, welke ongetwijfeld veel meer gaat kosten dan ik nu voor mogelijk kan houden. Zag laatst hoeveel luiers kosten, oh-em-gee

...
Passief inkomen is echter serieus op stoom gekomen. Toen ik mijn FO traject begon als single, wayy back in 2015, legde ik per maand ongeveer evenveel in als wij nu maandelijks ontvangen. Dat begint op het vlak van beleggingen een 3e inkomensbron te worden die serieus genomen moet worden, die bij herbeleggen merkbaar nieuw inkomen oplevert.
Ik sta al op 15% meer inkomen dan ik in 2022 ontvangen heb, als ik het herbeleggen mee neem gaat het al >20% extra inkomen. Voor nu ga ik uit dat een 35% groei zeker mogelijk moet zijn.
Voorzichtig durven we met dit ritme te dromen van een scenario waarbij 1 van ons al kan stoppen met werken wanneer de kleine leerplichtig is, en de 2e slechts nog parttime. Dat zou eens wat wezen... Gewoon klaar zijn ergens voor je 40e.