Goede Morgen,
Klein EV6 reisverslagje Italiaanse Alpen en terug. Op de heenweg met ABRP de route gepland (ruim 1000KM) en die gaf 6 laadstops. Ik heb die netjes gevolgd en dat ging werkelijk probleemloos. ABRP is te pessimistisch over het bereik van de auto en de hoogte van het verbruik, ik heb continu op de automatische cruise controll gereden en de snelheid (max snelheid) laten bepalen door de auto, dat werkt feilloos en rijdt heel relaxed.
Ik had de verwarmingsupdate al gehad en die werkt bij mij prima, nooit koud gehad. Heerlijk koffie gezet onderweg met het 220v stopcontact in de auto. Wel weer beslagen ramen af en toe (onder andere door het koffie zetten) daar moet toch iets voor gebeuren want dat is niet van deze tijd vindt ik. Net als de navigatie, die is echt niet goed genoeg voor een auto van meer dan 50K, ik stelde mijn huisadres in vanuit mijn adres in Italie en hij zij eenvoudigweg dat ik dat niet ging halen en dat er geen snelladers in de buurt waren dus jammer dan, je zit hier voor eeuwig vast. (ik heb ingesteld dat ik alleen Ionity wil) ABRP opgestart en die vindt binnen 10 seconden een route met de juiste Ionity laadstops, beetje maf dat ik een extren appje nodig heb...
Op de heenweg zijn we in de avond vertrokken en de nacht doorgereden, hierdoor heb ik geen goede data over het verbruik maar terug op 1 en dezelfde dag gereden, 4.68 km/kWh. Over de alpen op de snelweg en door de Bernhardtunnel. Alles bij Ionity geladen, maar 1 keer hoeven wachten omdat er maar 4 stalls waren voor twee richtingen snelweg (bij Bern in de buurt). Laden tot 150KW hoger kwam ik niet, maar ook dan gaat het vlot en het is heerlijk om een ID4 te zien staan, praatje te maken en weer weg te rijden terwijl die ID4 nog steeds maar 45KW krijgt en ik weer op 80% zit. Heel veel Ioniq 5 onderweg, bijna allemaal met NL kenteken maar twee keer een EV6 gezien, eentje rijdend (zwarte GT line) en een keer aan de lader (rode GT line). Zelf heb ik een groene plus mocht je me gezien hebben.
Op de terugweg had ik Live data via de OBD dongle op ABRP (ABRP heeft een update gehad) en dat is ook wel heel geruststellend, je weet dan met welke SOC je gaat aankomen bij de laadpaal en dat deed me besluiten om een laadstop over te slaan, dat haalde ik ook gemakkelijk.
In Italie laden is lastiger omdat er niet veel laadpalen zijn, maar snelladen bij Ionity is zo vlot en met de pas die we van Kia gekregen hebben nog goedkoper ook dat dat geen problemen opleverde. Veel de bergen in geweest en dat rijdt enorm relaxed, zo veel vermogen maar zonder geluid is echt heerlijk. Bij thuiskomst de Pruis van mijn vrouw verplaatst en dat voelt dan ineens echt als een flintstone auto.
Al met al een prettige ervaring en ik kijk uit naar de volgende relaxte trip naar Italie, hopelijk ijn Mei met beter weer en nog kortete laadtijden.