Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Die twee wissels en opslag kost inmiddels 250 euro per jaar en volgens mij zijn de all seasons in de zomer ook prima.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
hoe bedoel je dat, Ipedal remt netzo hard als dat ik mijn voet optil . ikzelf bepaal de remweg. Ik haal niet in 1x mijn voet van het pedal af.FCTW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:18:
[...]
Ipedal remt onnodig hard. Je rijdt minder efficiënt dan auto modus. Die remt op basis van radar.
De achterbanden Kumho zijn bij 85k aan vervanging toe. Ik wil ze met Hankook Ion vervangen.
Ik rijd al 2 jaar op Continental AllSeason Contact 2 banden en dat gaat in zomer en winter prima. Michelin is ook een goed merk autoband dus dat zal wel goedkomen.Phusebox schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:54:
Ben benieuwd bij de aankomende wissel, mijn Kumho's die er af fabriek op lagen zullen inmiddels rond de 40k zitten. Zodra ze op zijn ga ik volledig over op Michelin all seasons die er al elke winter onder liggen.
Die twee wissels en opslag kost inmiddels 250 euro per jaar en volgens mij zijn de all seasons in de zomer ook prima.
Ik heb in het begin ook ipedal gereden. Je kunt inderdaad met gaspedaal doseren. Als je wilt uitrijden moet je de gaspedaal ingedrukt houden zodat hij niet remt of accelereert. Maar dit 100% van de gevallen moet je veel meer doen, dan auto stand, daar kan je het loslaten en op basis van de radar remt hij niet of meer, wat nodig is.murky123 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:41:
[...]
hoe bedoel je dat, Ipedal remt netzo hard als dat ik mijn voet optil . ikzelf bepaal de remweg. Ik haal niet in 1x mijn voet van het pedal af.
Er waren video's waar ze het gingen testen en de auto stand was efficienter, maar het mooie is dat iedereen zijn eigen voorkeur kan instellen.
Op de snelweg is het ook veiliger. Als de ACC plots eraf gaat remt hij ook niet sterk.
Ik heb wel 80% snelweg km, dat zal ook wel schelen.
Bij alledaags gebruik gaat je niks gebeuren. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar als hij uitstapt is dat een kwestie van lomp rijden of bewust opzoeken.MooDyBLueS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:00:
[...]
Nou, sorry dat ik het zeg maar dat klinkt in mijn oren gewoon als een erg slechte band dan. Ik heb Michelin Primacy zomerbanden en zelfs in sport is mijn 325 pk sterke AWD bijna niet van de wijs te brengen op nat wegdek. Eerder heb ik ook een Tesla Model 3 met iets van 280 pk op de achterbanden gehad met Pirelli P-Zero nog iets zomerbanden, zelfde verhaal. En oa ook een Lexus IS 300h met 228 pk op de achterbanden met Michelin Primacy (oudere variant) en ook die was amper uit te breken. Toen ik die als occasion ophaalde met B-merk winterbanden gleed ik bij de afrit nabij huis aardig naar buiten, dus heb zsm een afspraak gemaakt voor nieuwe banden.
Dit is precies de reden waarom ik zweer bij goede A-merk banden. Véél belangrijker dan de hele zomer/allseason/winter discussie.
De TC grijpt best laat in en dat gaat geen band voor je oplossen. Dat jouw AWD daar minder last van heeft is logisch, want jouw aangedreven voorwielen zullen juist helpen bij het in lijn houden van de auto.
Bedankt! Het gekke is dat de voorbanden links en rechts wel gelijk zijn afgesleten. Die zitten beide rond de 4,7mm. De linkerachterband zit rond 4,4mm.king_dude schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 00:30:
[...]
Met misaligned bedoel ik dat met afremmen of optrekken de wielen niet exact synchroon worden aangestuurd. Ik kan mij dan zomaar voorstellen dat banden ongelijk slijten. Het kwam niet vaak voor, maar is hier in forum destijds benoemd (en bij mij blijven hangen). Ik zal eens een zoekpoging voor je doen
Rechtsachter zit op 2,3mm. Op de snelweg rijd ik meestal in de regeneratiestand level 3 en in stadsverkeer bijna altijd op Ipedal. Het zou best kunnen dat dat er iets fout gaat bij de aansturing van het rechterachterwiel. Ik zit te overwegen beide achterbanden te vervangen door Michelin E Primacy 105W zomerbanden. Tot op heden heb ik nog geen grip problemen gehad in de winter, mede dankzij de “snow” stand.
Zou de band dan niet scheef afslijten? Op zich is de rechterhand gelijkmatig afgesleten. Maar het zou maar zo kunnen.marc4547 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:25:
[...]
Ik heb pas mijn auto op de 4 wielen laten uitlijnen ( somige bandenboeren doen alleen voor) en daar was gek genoeg voor alles correct maar stonden het rechter achterwiel een paar tienden graden "uit het lood" en links achter nihil. Is daardoor misschien slijtage verschillend?
Heb jij van die afwijking iets van gemerkt tijdens het rijden? Tijdens het rijden merk ik niets. Ik kan de handen van het stuur halen en dan blijft de auto goed sporen.
Ondertussen klaagt men al 4 jaar over de slechte bas van de Meridian installatie. Blijkt nu een eenvoudige fout en fix daarvoor. Het geeft wel aan hoeveel moeite Kia gedaan heeft om de klachten te onderzoekenBelPhil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:08:
Iemand deze tweak al geprobeerd? YouTube: The Kia EV6 Sound System Doesn't Suck... It's Just Wired WRONG!
Blijikbaar is de subwoofer standaard verkeerd aangesloten en daardoor uit fase.
Ik vraag me nu af hoelang het gaat duren eer er formeel een terugroepactie komt om bij het volgende nazicht de kabels juist te monteren. ALS die er al komt
Ik ben wel aardig overtuigd dat het niet de bedoeling is, ik ga het dan ook weer terugplaatsen zoals de auto is geleverd.Phusebox schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:55:
Volgens mij zijn er ook tegengeluiden (😆) dat die extra bas ten koste gaat van midden, dus het is de vraag of het omdraaien van de fase echt de juiste oplossing is.
Vandaag wat dubstep geluisterd en dan komt het laag echt tot zijn recht, lekker zware dreunen waar ik erg van houdt.
Als dat je muziek en ding is, dan moet je inderdaad die kabels omwisselen.
Maar bij alle andere muziek waar het laag niet de hoofdrol speelt, mis je echt heel veel andere tonen en geluiden.
Normale muziek klinkt heel vlak/plat en totaal niet mooi.
Ik ga dus opnieuw dat dikke dreunende laag missen, maar wel weer genieten van alle andere klanken en ook wel gewoon acceptabel laag.
Ik moet wel zeggen dat het effect die het wisselen van de kabels geeft toch wel sterk doet vermoeden dat er gewoon iets niet klopt in de Meridian installatie.
Voor mij:
Originele aansluiting is subwoofer en main speakers uit fase en de rest in fase.
Kabels omdraaien is subwoofer en main speakers in fase en de rest uit fase.
Als dat een beetje logisch klinkt.
Geluid is deels gevoel en smaak, dus ik wil geen afbreuk doen aan ieders beleving. Dat gezegd hebbende, ik snap niet goed hoe de (bekabeling van) een subwoofer iets met de midden tonen kan doen.Loei123 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Ik ben wel aardig overtuigd dat het niet de bedoeling is, ik ga het dan ook weer terugplaatsen zoals de auto is geleverd.
Vandaag wat dubstep geluisterd en dan komt het laag echt tot zijn recht, lekker zware dreunen waar ik erg van houdt.
Als dat je muziek en ding is, dan moet je inderdaad die kabels omwisselen.
Maar bij alle andere muziek waar het laag niet de hoofdrol speelt, mis je echt heel veel andere tonen en geluiden.
Normale muziek klinkt heel vlak/plat en totaal niet mooi.
Ik ga dus opnieuw dat dikke dreunende laag missen, maar wel weer genieten van alle andere klanken en ook wel gewoon acceptabel laag.
Ik moet wel zeggen dat het effect die het wisselen van de kabels geeft toch wel sterk doet vermoeden dat er gewoon iets niet klopt in de Meridian installatie.
Voor mij:
Originele aansluiting is subwoofer en main speakers uit fase en de rest in fase.
Kabels omdraaien is subwoofer en main speakers in fase en de rest uit fase.
Als dat een beetje logisch klinkt.
Het doel van een sub is lage tonen produceren, dus zou de bedrading die resulteert in 'meer bass' in theorie de 'juiste' zijn. Er zit in de EV6 niet een softwarematige nabewerking o.b.v. de ruimte (zoals audyssy geluidsmeting bij Home cinema), dus dat kan ook geen gek effect veroorzaken. Hoe kan dan toch het midden geluid worden beperkt? Een sub komt daar bij lange na niet met zijn tonen.
Misschien is perceptie de oorzaak: doordat de bass dominanter is, is het midden dus per definitie minder aanwezig. Precies door deze reden zet ik thuis de sub geregeld uit als ik muziek luister.
Of zijn er wel logische/andere verklaringen of hypotheses? Heel benieuwd wat nou uiteindelijke technisch de juiste manier van aansluiten is, met misschien als conclusie dat de fijnste manier per persoon verschilt.
[ Voor 9% gewijzigd door slim_fan op 16-10-2025 22:03 ]
Dat is ook precies wat ik zeg, tuurlijk. Neem er nog een, het is immers bijna vrijdag.jeroenkb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:33:
[...]
Ik zweer vooral bij niet sportief rijden op de openbare weg en bewaar dat voor het circuit
https://blog.teufelaudio....fase-en-faseverschuiving/slim_fan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:42:
[...]
Geluid is deels gevoel en smaak, dus ik wil geen afbreuk doen aan ieders beleving. Dat gezegd hebbende, ik snap niet goed hoe de (bekabeling van) een subwoofer iets met de midden tonen kan doen.
Het doel van een sub is lage tonen produceren, dus zou de bedrading die resulteert in 'meer bass' in theorie de 'juiste' zijn. Er zit in de EV6 niet een softwarematige nabewerking o.b.v. de ruimte (zoals audyssy geluidsmeting bij Home cinema), dus dat kan ook geen gek effect veroorzaken. Hoe kan dan toch het midden geluid worden beperkt? Een sub komt daar bij lange na niet met zijn tonen.
Misschien is perceptie de oorzaak: doordat de bass dominanter is, is het midden dus per definitie minder aanwezig. Precies door deze reden zet ik thuis de sub geregeld uit als ik muziek luister.
Of zijn er wel logische/andere verklaringen of hypotheses? Heel benieuwd wat nou uiteindelijke technisch de juiste manier van aansluiten is, met misschien als conclusie dat de fijnste manier per persoon verschilt.
Ja ik kon stukken zo mijn handen loslaten en ging hij perfect rechtdoor maar ik merkte ook wel eens als de weg wat hobbelig was dat hij aan het zoeken was vandaar dat ik naar een goede bandenboer ben gegaan en ik dacht dus dat hij voor wat wijkt ,( ik dacht misschien mijn vrouw een stoeprandje gepaktMjas schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:57:
[...]
Zou de band dan niet scheef afslijten? Op zich is de rechterhand gelijkmatig afgesleten. Maar het zou maar zo kunnen.
Heb jij van die afwijking iets van gemerkt tijdens het rijden? Tijdens het rijden merk ik niets. Ik kan de handen van het stuur halen en dan blijft de auto goed sporen.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Meridian Horizon: Stereo: 1, Immersion: 1
Meridian Intelli-Q: Normal??
Ik denk dus dat met de originele bedrading, de sub uit fase is met de grote deurspeakers, en met de "fix" de grote deurspeakers uit fase zijn met de mid speakers in het dasboard.
Het zou toch heel mooi zijn als iemand daar een oplossing voor vind, dat zou imo het systeem ook wel "premium audio" waardig zijn.
Ik vraag me dat af. Die mid speakers in het dashboard zitten in een niet overlappend frequentiegebied.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
Ik denk dus dat met de originele bedrading, de sub uit fase is met de grote deurspeakers, en met de "fix" de grote deurspeakers uit fase zijn met de mid speakers in het dasboard.
Het zou toch heel mooi zijn als iemand daar een oplossing voor vind, dat zou imo het systeem ook wel "premium audio" waardig zijn.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat ben ik niet met je eens, de deurspeakers en die in het dasboard zullen zeker wel overlappen.blb4 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:47:
[...]
Ik vraag me dat af. Die mid speakers in het dashboard zitten in een niet overlappend frequentiegebied.
Wat is je doel met deze reactie? Dit is de natuurkunde erachter en die snap ik. Interferentie kan alleen gebeuren op frequenties die de subwoofer ook maakt; dat is geen middentoon (zeg 700-4000hz). Hoe verklaart u daar de demping dan?
Denk je dat het geluid uit de achterspeakers wordt gelust via de sub? Of dat de sub 'vermogen snoept' van de versterker van de achterspeakers? Dat laatste zou mij verbazen.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
Is het bekend hoe dit wordt geknepen? Kan je de links naar die fora delen? Interessant leesvoerBogey555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:34:
...Er zijn al mensen op andere fora die testen gedaan hebben en de signalen naar achter worden ettelijke db's geknepen........
Same, groot verschil, ik kan het moeilijk omschrijven. De bass lijkt strakker afgesteld, maar daardoor ook groter of ruimtelijker. Je voelt het in ieder geval een stuk meer door de auto gaan.Loei123 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:22:
Hier de subwoofer fix uitgevoerd, dat is toch een behoorlijk verschil!
De lage tonen dreunen harder en lager.
Wel valt het midden daardoor een beetje weg als we toch kritisch moeten blijven.
Voor iedereen die van bass houdt kan het zeker aanraden!
Mid-bass zit ongeveer tussen de 80 en 500 Hz.slim_fan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:20:
[...]
Wat is je doel met deze reactie? Dit is de natuurkunde erachter en die snap ik. Interferentie kan alleen gebeuren op frequenties die de subwoofer ook maakt; dat is geen middentoon (zeg 700-4000hz). Hoe verklaart u daar de demping dan?
Dus dat verklaart hopelijk dan de demping voor je.
Heb je dezelfde ervaring met het wegvallen van veel andere tonen dan?Leezer14 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:33:
[...]
Same, groot verschil, ik kan het moeilijk omschrijven. De bass lijkt strakker afgesteld, maar daardoor ook groter of ruimtelijker. Je voelt het in ieder geval een stuk meer door de auto gaan.
Vanochtend weer dubstep geluisterd, dat klinkt nu wel echt zoals het hoort, zo jammer dat het met mainstream muziek niet meer mooi klinkt.
Hier is wat interessant leesvoerslim_fan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:20:
Is het bekend hoe dit wordt geknepen? Kan je de links naar die fora delen? Interessant leesvoer
https://www.reddit.com/r/...dian_sound_subwoofer_fix/
https://www.reddit.com/r/...h/meridian_speaker_issue/
edit: extra info: https://www.kiaownersclub...from-rear-speakers.62329/
[ Voor 4% gewijzigd door Bogey555 op 17-10-2025 11:24 ]
Het probleem is misschien dat de sub tonen die nu meer aanwezig zijn niet altijd gewenst zijn voor sommige muziek. Spijtig dat je die sub bass niet kan regelen met de equalizer. Misschien eens proberen met een app op de GSM. Ik heb hier veel vroeger nog verhalen van mensen gelezen die iets gebruikten in die genre.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Heb je dezelfde ervaring met het wegvallen van veel andere tonen dan?
Vanochtend weer dubstep geluisterd, dat klinkt nu wel echt zoals het hoort, zo jammer dat het met mainstream muziek niet meer mooi klinkt.
Dat is natuurlijk het voordeel dat Phusebox heeft. Als je een amplified sub gebruikt heb je een extra kabel om die sub tonen te regelen.
edit: nog een link gevonden: https://www.kiaevforums.c...-for-meridian-woes.14579/
[ Voor 6% gewijzigd door Bogey555 op 17-10-2025 11:19 ]
YouTube: Kia EV6 Subwoofer Fix -- wire polarity (2022-2024)
Iemand die die NU kan testen en bevstigen?
Waarom verklaart die video het wegvallen van de mid-bass? Dit gaat toch over de 2 sub woofer speakers en de fase tussen beiden of zie ik het verkeerd?Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:22:
Deze video legt iets uit wat voor mij kan verklaren waarom bij mij nu de mid-bass weg is:
YouTube: Kia EV6 Subwoofer Fix -- wire polarity (2022-2024)
Iemand die die NU kan testen en bevstigen?
Zoals de beste man het uitlegt (hij is kleurenblind dus weet niet zeker) is er al 1 fase goed.Bogey555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:29:
[...]
Waarom verklaart die video het wegvallen van de mid-bass? Dit gaat toch over de 2 sub woofer speakers en de fase tussen beiden of zie ik het verkeerd?
Dus wellicht is de goede fase die van de front speakers en die van de sub niet goed.
Met het wisselen van de zwarte en rode kabels verplaatst je het "probleem" van de frontspeakers naar de subwoofer, resultaat: Wel bass maar geen mid.
Ik ben geen expert he, maar wellicht verklaar dit het.
EDIT: Wat bedoel jij eigenlijk met 2 subwoofer speakers?
[ Voor 4% gewijzigd door Loei123 op 17-10-2025 12:08 ]
[ Voor 23% gewijzigd door DigiK-oz op 17-10-2025 11:55 ]
Whatever
Is onze meridian subwoofer een dubbele subwoofer? Hij krijgt ook dubbele input toch? (2x zwart, 2x rood)Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Zoals de beste man het uitlegt (hij is kleurenblind dus weet niet zeker) is er al 1 fase goed.
Dus wellicht is de goede fase die van de front speakers en die van de sub niet goed.
Met het wisselen van de zwarte en rode kabels verplaatst je het "probleem" van de frontspeakers naar de subwoofer, resultaat: Wel bass maar geen mid.
Zou er nog verschil kunnen zitten in de volgorde van de twee zwarte en 2 rode?
Lees: de volgorde in kleur klopt wel, maar de volgorde onderling niet?
Ik kan het zelf nu niet meer nakijken maar ik dacht de de sub behuizing 2 woofers intern had. Vandaar het wisselen van de 2 paren. Elke luidspreker in de behuizing 180 graden verschuiven.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Zoals de beste man het uitlegt (hij is kleurenblind dus weet niet zeker) is er al 1 fase goed.
De draden van de andere speakers lopen toch niet daar?
Inderdaad ik ben er vrij zeker van dat er 2 kleinere luidsprekers in de behuizing zitten. Het lijkt me logisch dat die dan alle twee dezelfde polariteit moeten hebben. Het is me echter niet helemaal duidelijk welke kleuren toekomen aan de sub. Misschien heb ik ook last van mijn ogen maar ik zie totaal andere kleuren toekomen in het filmpje. Enkel als je alles volgt tot aan de versterker ben je zeker.Bitaktus19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:49:
[...]
Is onze meridian subwoofer een dubbele subwoofer? Hij krijgt ook dubbele input toch? (2x zwart, 2x rood)
Zou er nog verschil kunnen zitten in de volgorde van de twee zwarte en 2 rode?
Lees: de volgorde in kleur klopt wel, maar de volgorde onderling niet?
Ik heb ooit deze afbeelding gezien van de subwoofer, vandaar dat ik denk dat er maar 1 speaker in zit.Bogey555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Ik kan het zelf nu niet meer nakijken maar ik dacht de de sub behuizing 2 woofers intern had. Vandaar het wisselen van de 2 paren. Elke luidspreker in de behuizing 180 graden verschuiven.
De draden van de andere speakers lopen toch niet daar?
Die kan wel een dubbele spoel hebben voor zover ik weet/er verstand van heb.
https://www.kiaevforums.com/threads/subwoofer-removal.171/
Blijkbaar toch 1 luidspreker maar er gaan idd 4 kabels naartoe.
Dit zeggen ze: I can confirm that you can just unplug the sub and nothing happens. It's for sure a fully passive woofer in a big plastic enclosure - it's even quite light, so you know there's not much magnet there. The connector has 4 wires, but I'm guessing they're just two and two for extra current handling, rather than using heaver gauge = more expensive/bulky connector.
Ja inderdaad je was me net voor, bizarre opstelling.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:33:
[...]
Ik heb ooit deze afbeelding gezien van de subwoofer, vandaar dat ik denk dat er maar 1 speaker in zit.
Die kan wel een dubbele spoel hebben voor zover ik weet/er verstand van heb.
[Afbeelding]
Wekt toch echt wel de vraag op wat ik precies heb verandert door het wisselen van die snoeren, wat resulteert in een flinke sub/full-bass verbetering maar vermindering van mid-bass.Bogey555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
Ja inderdaad je was me net voor, bizarre opstelling.
Je zou bijna Meridian zelf gaan benaderen voor antwoorden..
Het is dus idd een (1) speaker met dubbele coil. Het is dus erg interessant om te kijken wat er gebeurd als je maar 1 paar aansluitdraden verwisseld. Kans dat er dan helemaal niets van de bas overblijft natuurlijk....
[ Voor 48% gewijzigd door blb4 op 17-10-2025 14:56 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wel als het idd een dubbele coil is dan kan dat te maken hebben met het aantal ohm dat nodig is voor de versterker. Maar hier is het duidelijk dat de fase gedraaid wordt. Misschien eens kijken voor een app op de telefoon die wat meer equalizer instelling heeft en dan die midden tonen wat pimpen. Valt altijd eens te proberen.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Wekt toch echt wel de vraag op wat ik precies heb verandert door het wisselen van die snoeren, wat resulteert in een flinke sub/full-bass verbetering maar vermindering van mid-bass.
https://www.ebay.co.uk/itm/145909100595
Dan zou je wel kunnen achterhalen of die daadwerkelijk verkeerd aangesloten is.
Normaal gesproken is de brede aansluiting de "+" en de smallere aansluiting de "-".Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:02:
Iemand enige idee hoe je hier op de foto's de plus en min fase aansluitingen onderscheidt?
https://www.ebay.co.uk/itm/145909100595
Dan zou je wel kunnen achterhalen of die daadwerkelijk verkeerd aangesloten is.
Dan lijkt die wel goed te zijn aangesloten o.b.v. foto's uit jouw link.blb4 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:05:
[...]
Normaal gesproken is de brede aansluiting de "+" en de smallere aansluiting de "-".
De vraag is dan hoe controleer je de andere kant.
[ Voor 50% gewijzigd door blb4 op 17-10-2025 15:41 ]
Net even snel de multimeter er op gezet zonder de plastic kap te verwijderen. Oranje kapje viel onder de sub, en de pool van de multimeter raakte twee pooltjes. Gevolg, sub los schroeven en de hifi 'opgeblazen'. Gelukkig deed alles het weer goed na een reboot van de auto. Conclusie: geen 12v, slechts enkele mV. Heel logisch want hij is passief. Bezint eer ge begint...
Ik zal de filmjes en leesvoer van hierboven nog even doornemen. Mocht het een misterie blijven, is origineel vs omgedraaid voor mij gelukkig een makkelijke keuze.
Die verhuren meestal gewoon hun naam, beetje hetzelfde verhaal als al die camera bedrijven die partnerships met smartphonefabriekanten hebben.Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Hooguit stellen ze de software af ofzo, ik betwijfel of die speakers uit de fabriek van meridian komen...
Los daarvan zijn ze de naam totaal onwaardig...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Het allerbelangrijkste voor mij met Ipedal is ook echt met 1 pedal rijden. Als ik mijn voet van het gaspedaal af heb bij stilstand. Hoef ik ook niet te switchen naar het rempedaal. Dan blijft de auto gewoon stil staan, ik hoef geen rem ingedrukt te houden om stil te blijven staan.FCTW schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:45:
[...]
Ik heb in het begin ook ipedal gereden. Je kunt inderdaad met gaspedaal doseren. Als je wilt uitrijden moet je de gaspedaal ingedrukt houden zodat hij niet remt of accelereert. Maar dit 100% van de gevallen moet je veel meer doen, dan auto stand, daar kan je het loslaten en op basis van de radar remt hij niet of meer, wat nodig is.
Er waren video's waar ze het gingen testen en de auto stand was efficienter, maar het mooie is dat iedereen zijn eigen voorkeur kan instellen.
Op de snelweg is het ook veiliger. Als de ACC plots eraf gaat remt hij ook niet sterk.
Ik heb wel 80% snelweg km, dat zal ook wel schelen.
Efficiëntie is voor mij niet het belangrijkste, maar het met 1 pedal rijden en stilstaan wel. Het rempedaal gebruik ik echt zelden. Alleen maar als het voor mijn neus sneller tot stilstand komt dan dat ik heb kunnen anticiperen.
Doe ht nu zon 2 jaar 100% ipedal. Je denkt er gewoon niet meer bij na. Met wegrijden is het je linker flipper ingedrukt houden tot het geluidje . En that’s it. Lang leve 1 pedaal rijden
Ja het is logisch dat je enkel mV meet. En passief of niet dat maakt niet uit. Als je op de luidsprekerkant gemeten hebt zit je altijd achter een versterker dus meet je de uitgangsspanning daarvan. Als je het volume verhoogt zal dit volgen. Waarschijnlijk met die kortsluiting heb je de eindversterker in beveiliging doen gaan. Een reset lost dat idd op. Belangrijkste is het meten van de draden die van de versterker komen. Door die bizarre kleuren heb je geen idee wat plus of min is. Als je dat weet is het correct aansluiten van de sub gemakkelijk. Wat nog niet wil zeggen dat hij in fase is met de rest. Dat hangt af van de plaatsing en ook hoe de anderen zijn aangesloten.slim_fan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:20:
@Loei123 : aah je bedoelde mid-bass; je had het over midden. Dan snap ik je redenatie.
Net even snel de multimeter er op gezet zonder de plastic kap te verwijderen. Oranje kapje viel onder de sub, en de pool van de multimeter raakte twee pooltjes. Gevolg, sub los schroeven en de hifi 'opgeblazen'. Gelukkig deed alles het weer goed na een reboot van de auto. Conclusie: geen 12v, slechts enkele mV. Heel logisch want hij is passief. Bezint eer ge begint...
Ik zal de filmjes en leesvoer van hierboven nog even doornemen. Mocht het een misterie blijven, is origineel vs omgedraaid voor mij gelukkig een makkelijke keuze.
OTA-software-update voor IEB (elektrische aanjager) Deze over-the-air software-update (OTA) verbetert het ESC- systeem om de operationele consistentie te verbeteren en intermitterende fouten te voorkomen.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ik heb hem er ook net opgezet. Van die change note kan ik weinig maken waar het nu voor is. Zoeken op IEB levert voor een Niro op dat het de rembekrachtiger is.Bo0bz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:46:
Zojuist weer een OTA ontvangen (MY25). Versie 25.9.1:
OTA-software-update voor IEB (elektrische aanjager) Deze over-the-air software-update (OTA) verbetert het ESC- systeem om de operationele consistentie te verbeteren en intermitterende fouten te voorkomen.
Dit is al eerder hier ter sprake gekomen. Conclusie was dat vanuit versterker een verzwakking geregeld is van ik dacht 18db. Oplossing was dan ook een extra regelbare versterker/speaker aangesloten op de meridian out.Bogey555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Hier is wat interessant leesvoerEr zijn een aantal Amerikanen die uit de audio wereld komen die testen gedaan hebben. Ik weet niet meer precies waar ik de artikels gelezen heb maar het bleek dat de versterker enorm "knijpt" naar de achterste speakers. Vandaar dat mensen die een amplified sub gebruikten en zo die db's terug ophalen zo veel winst hebben. Het is logisch dat de achterste speakers enkel ter ondersteuning zouden dienen om zo het geluidseffect vooraan te hebben. Zoals een echt concert. Maar naar mijn gevoel hebben ze de achterste echt teveel geknepen. Het zou leuker zijn om dit aan de eigenaars over te laten door eventueel te spelen met de fader.
https://www.reddit.com/r/...dian_sound_subwoofer_fix/
https://www.reddit.com/r/...h/meridian_speaker_issue/
edit: extra info: https://www.kiaownersclub...from-rear-speakers.62329/
Wel ben ik nog benieuwd naar het schema van beide (meridian/non meridian). Ik krijg eind december mijn nieuwe EV6, met Meridian. Ben erg benieuwd, want de basis uitvoering klinkt erg uitgebalanceerd.
Ik zat laatst onze (ev6 rijders van nog vóór het eerste uurBogey555 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:22:
En een positieve noot. Ik hoorde gisteren van de garage dat mijn auto deze week in productie ging. Dus als het goed zit heb ik hem binnen 2 maanden. Besteld september leveren eind december... leuke verrassing. Op de eerste GT heb ik bijna 2 jaar moeten wachten 😅
Ja! Verwarming perikelen, "hoe kunnen we sneller snelladen", rare updates, banden die toch een beetje vlak leken. Vier jaar alweer, de tijd gaat snel...king_dude schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:14:
[...]
Ik zat laatst onze (ev6 rijders van nog vóór het eerste uur) gezamenlijke avonturen uit 2021 eens terug te lezen /scannen. Goh idd. Die periode hadden we wel verhalen om te delen hier zeg. We hebben met zijn allen best veel meegemaakt.
‘Wij oudgedienden onder de ev6ers lol’. Eigenlijk toch maar eens een meet doen. Wel snel, want de eerste leasecontracten lopen nu afDartlink schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Ja! Verwarming perikelen, "hoe kunnen we sneller snelladen", rare updates, banden die toch een beetje vlak leken. Vier jaar alweer, de tijd gaat snel...
Ik heb alle 4 aansluitingen gemeten, allen in vergelijkbare mV range. Ik had de hoop dat er 12v in zou gaan als voeding voor een eindversterker, of een (meetbaar) signaal als uitgang.Bogey555 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Ja het is logisch dat je enkel mV meet. En passief of niet dat maakt niet uit. Als je op de luidsprekerkant gemeten hebt zit je altijd achter een versterker dus meet je de uitgangsspanning daarvan. Als je het volume verhoogt zal dit volgen. Waarschijnlijk met die kortsluiting heb je de eindversterker in beveiliging doen gaan. Een reset lost dat idd op. Belangrijkste is het meten van de draden die van de versterker komen. Door die bizarre kleuren heb je geen idee wat plus of min is. Als je dat weet is het correct aansluiten van de sub gemakkelijk. Wat nog niet wil zeggen dat hij in fase is met de rest. Dat hangt af van de plaatsing en ook hoe de anderen zijn aangesloten.
Ik was trouwens verrast dat de EV6 een goede 191km/uur haalt.. niet dat ik dat ooit constant ga rijden, want ik hou niet zo van een range van 5 km,
Navigatie enkel via de interne navigatie gedaan en het voorverwarmen van de accu werkt echt perfect. Zo, to zover mijn blije post over hoe blij ik met de auto ben
Ik zag je wat laadervaring delen in 't EV reizen topic; de EV6 heeft een laadcurve waarbij tussen 5% en 70% het hoogste vermogen wordt gehaald. Die 5% moet je wel durven maar dat doe je vooral door 't laadpunt ervoor niet te lang door te laden. Elke 200-250 km ff stoppen voor laden, plassen en een bakkie koffie is dan voldoende.ourplayground schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:46:
Ik ben momenteel met mijn jongste zoon (14j) een WW2 roadtrip aan het doen richting het oosten. Wat is de KIA een ontzettend fijne reisauto zeg!! Ik was een beetje bezorgd over de stoelen en mijn rug, zeker omdat ik van een Volvo V60 kom, maar echt 0,0 problemen. De rijhulpsystemen allemaal uitgezet, behalve lane assist en gaan met die banaan.
Ik was trouwens verrast dat de EV6 een goede 191km/uur haalt.. niet dat ik dat ooit constant ga rijden, want ik hou niet zo van een range van 5 km,
Navigatie enkel via de interne navigatie gedaan en het voorverwarmen van de accu werkt echt perfect. Zo, to zover mijn blije post over hoe blij ik met de auto ben
Hier is het antwoord. Alles wat je wilt weten staat aangegeven (en nog veel meer).Loei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Wekt toch echt wel de vraag op wat ik precies heb verandert door het wisselen van die snoeren, wat resulteert in een flinke sub/full-bass verbetering maar vermindering van mid-bass.
https://www.techinsights....er-96370-cv100-automotive
Idd wel jammer dat je niet kunt preconnen onder de 20%.blb4 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:22:
[...]
Ik zag je wat laadervaring delen in 't EV reizen topic; de EV6 heeft een laadcurve waarbij tussen 5% en 70% het hoogste vermogen wordt gehaald. Die 5% moet je wel durven maar dat doe je vooral door 't laadpunt ervoor niet te lang door te laden. Elke 200-250 km ff stoppen voor laden, plassen en een bakkie koffie is dan voldoende.
Al heb ik geen idee hoe dat is bij de facelift.
Heb al enkele keren gereden tot 2-3% gaat prima😂
[ Voor 4% gewijzigd door izzet3838 op 20-10-2025 09:39 ]
Ah je dacht dat er 12 V geleverd zou worden aan de subwoofer bedoel je? Het was me niet helemaal duidelijk waar je die 12 V vandaan haalde. Maar nee idd de draden die toekomen zijn de uitgangen van de versterker. Ik vind het inderdaad een bizarre opstelling. Vier draden wordt nog wel eens gedaan op 1 luidspreker maar dikwijls ook om the spelen met de ohmse waarden van die luidspreker en zo meer of minder vermogen te leveren vanuit de eindversterker. Maar in dat geval zou ik verwachten dat die 4 draden zouden overgaan in 2 draden vanuit de eindversterker. Dan kan je bvb als je de draden (spoelen) parallel zet de weerstand halveren en in serie verdubbelen. Waarom deze setup is me ook niet echt duidelijk. Wat wel interessant is om te meten is de polariteit. Die kleuren slaan nergens op. Dus als je de pinnen van de multimeter op 1 paar zet en je hebt een positief resultaat zegt de kleur van de meetpinnen de polariteit. Rood plus en zwart min. Maar ik denk afhankelijk van de muziek soort die je beluistert dat je het beste af bent met een actieve sub zoals phusebox en enkele anderen. Als het dan teveel is kan je hem zachter zetten met de afstandsbediening.slim_fan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Ik heb alle 4 aansluitingen gemeten, allen in vergelijkbare mV range. Ik had de hoop dat er 12v in zou gaan als voeding voor een eindversterker, of een (meetbaar) signaal als uitgang.
Ai registreren...king_dude schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:37:
[...]
Hier is het antwoord. Even registreren en alles wat je wilt weten staat aangegeven (en nog veel meer).
https://www.techinsights....er-96370-cv100-automotive
Kun jij een AI samenvatting van dat artikel posten?
Ja eigenlijk heb je groot gelijk. Dat was dom van mij. Het signaal van de eindtrap vd versterker is een AC signaal en in mV.blb4 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:16:
Ik zie in de reacties over de subwoofer enkele keren het meten van de polariteit van de luidspreker aansluitingen met een multimeter langskomen. Dat gaat natuurlijk niet werken, de speakers worden niet gevoed met een DC signaal, alleen met het muzieksignaal. Voor de subwoofers zal dat dus om een signaal gaan met frequenties tot een paar honderd hz. Daar valt met een multimeter weinig zinnigs aan te meten.
Je zal dus idd geen polariteit kunnen meten. Negeer al het voorgaande hieromtrent maar
Nope. Zelf even kijken. Het is nl een in-diepte reverse-engineering welke ver gaat. Zo ver zelfs dat men kijken naar het aantal lagen substraten op een pcb. Ach, ffe een fake mailadres en wat info droppen. 2 minuten werkLoei123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Ai registreren...
Werkt ook als je de link in chatgpt gooit.Loei123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Ai registreren...
Ik krijg:
Hier is een samenvatting van het artikel “Deep Dive Teardown of the Meridian Kia EV6 Audio Amplifier 96370-CV100 Automotive” van TechInsights:
Overzicht
Het artikel beschrijft een ontleding (“teardown”) van de audio-versterker met onderdeel-nummer 96370-CV100, ontworpen door Meridian Audio voor de Kia EV6.
techinsights.com
+1
Deze versterker is een “high-end” 11-kanaals audio-module die is ingebouwd in het audiosysteem van de EV6.
techinsights.com
Belangrijkste technische kenmerken
Het systeem communiceert met de rest van het audiosysteem via één hoofdconnector.
techinsights.com
+1
De behuizing is deels aluminium gegoten (ongeveer 450 g aluminium), wat dienst doet als chassis én warmte-sink/koellichaam.
techinsights.com
De hoofd-microcontroller is van NXP Semiconductors, van de S32K1-familie (model S32K148), met 2 MB flash en 256 kB FlexRAM, bedoeld voor automotive toepassingen.
techinsights.com
Voor het audiogedeelte zijn onder andere de volgende onderdelen geïdentificeerd:
2× audio-power-versterkers à 4×140 W
2× SHARC audio-processors van Analog Devices
4× audio-power-versterkers à 27 W geleverd door ST Microelectronics
techinsights.com
Ontwerp & architectuur inzichten
Het gebruik van een enkel connector-punt wijst op eenvoud in de integratie van de module in de auto-architectuur.
De combinatie van een aluminium behuizing die tevens als koellichaam fungeert laat zien dat warmtemanagement serieus genomen is — audioversterking genereert immers warmte, en in een voertuig is temperatuurcontrole belangrijk voor betrouwbaarheid.
De keuze voor een sterke automotive-microcontroller en gespecialiseerde audio-processors geeft aan dat het hier niet om een standaard audiosysteem gaat, maar een premium module met hoge eisen aan prestaties, integratie en betrouwbaarheid.
Markt/industry context & relevantie
Deze teardown is interessant voor zowel autofabrikanten, leveranciers en semiconductor-analisten aangezien hij laat zien hoe een premium audiosysteem in een moderne elektrische auto opgebouwd is.
Het toont welke componenten, leveranciers en technologieën betrokken zijn — wat relevant is voor inzicht in supply-chain, kostenstructuur en technische differentiatie.
Voor aftermarket reparatie/onderhoud kan de module (96370-CV100) ook belangrijk zijn: we zien dat hij actief verhandeld wordt als onderdeel voor de Kia EV6.
de Onderdelenlijn
+1
Conclusie
De versterker 96370-CV100 van Meridian voor de Kia EV6 is een goed voorbeeld van hoe premium audiosystemen in moderne voertuigen technisch zijn ingericht: hoogwaardige componenten, geïntegreerd ontwerp, maar ook met aandacht voor koeling, integratie en betrouwbaarheid. Het artikel geeft daarmee inzicht in zowel de technische opbouw als de strategische keuzes van component- en leveranciersarchitectuur.
king_dude schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:14:
[...]
Ik zat laatst onze (ev6 rijders van nog vóór het eerste uur) gezamenlijke avonturen uit 2021 eens terug te lezen /scannen. Goh idd. Die periode hadden we wel verhalen om te delen hier zeg. We hebben met zijn allen best veel meegemaakt.
Voel me ineens heel oud hier.king_dude schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:54:
[...]
‘Wij oudgedienden onder de ev6ers lol’. Eigenlijk toch maar eens een meet doen. Wel snel, want de eerste leasecontracten lopen nu af
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Welke is dat dan?HansAuutB schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:12:
Heeft iemand de 2e Meridian hack/tweak (de 4 kleuren draadjes) al toegepast?
Dat klopt. Ai haalt dat er ook niet uit. Daarvoor zal je zelf ‘m echt even moeten bekijken. Het staat er echt in (ook antwoord op enkele andere vragen)Loei123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:40:
Dankjewel @Bitaktus19 .
Helaas niet echt antwoorden op vragen die ik heb.
Deze.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83700724
Ik bedoel dus deze toepassen ipv de rood-zwart-rood-zwart tweak (de eerst geplaatste video).
[ Voor 19% gewijzigd door HansAuutB op 20-10-2025 13:54 ]
Je kan altijd alles samen smijten in een PDF of zo en NotebookLM loslaten op de file.Loei123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:40:
Dankjewel @Bitaktus19 .
Helaas niet echt antwoorden op vragen die ik heb.
Dit is een fantastisch gratis tool om samenvattingen te maken van files en daar vragen uit te stellen in een bepaalde richting.
https://notebooklm.google/
Het zijn best wat schema’s welke voor software lastig samen te vatten is. En als je het antwoord wilt weten op je specifieke vraag is het een kleine moeite toch om even zelf te kijken? Als je ‘m ziet snap je wat ik bedoel.Bogey555 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Je kan altijd alles samen smijten in een PDF of zo en NotebookLM loslaten op de file.
Dit is een fantastisch gratis tool om samenvattingen te maken van files en daar vragen uit te stellen in een bepaalde richting.
https://notebooklm.google/
Niet naar jou hoor overigens.
Goeie tip die site!
[ Voor 4% gewijzigd door king_dude op 20-10-2025 14:39 ]
Waarom zou je niet hetzelfde kunnen bereiken met het draaien van rood/zwart? Gaat er toch om dat de kleurtjes goed tegenover elkaar staan?HansAuutB schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:52:
[...]
Deze.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83700724
Ik bedoel dus deze toepassen ipv de rood-zwart-rood-zwart tweak (de eerst geplaatste video).
Omdat je nu niet weet of beide paren van rood/zwart verkeerd zitten maar je draait ze wel allebei om.Bitaktus19 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:59:
[...]
Waarom zou je niet hetzelfde kunnen bereiken met het draaien van rood/zwart? Gaat er toch om dat de kleurtjes goed tegenover elkaar staan?
Als er al wel eentje goed zit, zou dat wellicht het wegvallen van alle mid-bass kunnen verklaren na het toepassen van de fix.
Dat snap ik. Maar dan kan je toch zeggen dat rood en bruin tegenover rood moeten staan en wit en roze tegenover zwart? Of snap ik het niet?Loei123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Omdat je nu niet weet of beide paren van rood/zwart verkeerd zitten maar je draait ze wel allebei om.
Als er al wel eentje goed zit, zou dat wellicht het wegvallen van alle mid-bass kunnen verklaren na het toepassen van de fix.
De man uit de 2e tweak draait slechts 2 van de 4 draadjes om (naar ik begrijp).Bitaktus19 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:23:
[...]
Dat snap ik. Maar dan kan je toch zeggen dat rood en bruin tegenover rood moeten staan en wit en roze tegenover zwart? Of snap ik het niet?
Wel ronduit ironische discussie 4j na de release...
[ Voor 23% gewijzigd door izzet3838 op 20-10-2025 18:49 ]
Mijn EV6 heeft het ook. De rubbers zijn twee keer gesmeerd. Helpt even en komt daarna weer terug. Ook nog geen definitieve oplossing. Bij warm weer is het beter hoorbaar dan bij kouder weer.harm289 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:44:
Ik heb al een aantal keren melding gemaakt van mijn krakende voorwielophanging bij mijn dealer. Je hoort het geluid bij het oprijden/verlaten van een parkeerplaats met zo'n drempel/verhoging, draaien bij hele lage snelheid. De eerste keer zijn de rubbers van de draagarmen vervangen (jaar geleden). De tweede keer zijn de rubbers gesmeerd. Beide keren hielp het maar heel kort. Zijn er meer mensen die dit (gehad) hebben en wel een goede permanente oplossing hebben? De dealer doet weinig moeite om het echt op te lossen.
Fake email adres werkt niet. Daar gaat een inlogcode naartoe die je vervolgens niet krijgt natuurlijkking_dude schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Nope. Zelf even kijken. Het is nl een in-diepte reverse-engineering welke ver gaat. Zo ver zelfs dat men kijken naar het aantal lagen substraten op een pcb. Ach, ffe een fake mailadres en wat info droppen. 2 minuten werk
Als het backward engineering is, is het nog maar de vraag "hoever" ze echt gekomen zijn.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Firefox relay?GrubLeo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:48:
[...]
Fake email adres werkt niet. Daar gaat een inlogcode naartoe die je vervolgens niet krijgt natuurlijk.
Als het backward engineering is, is het nog maar de vraag "hoever" ze echt gekomen zijn.
Ik bedoelde een opzegbare alias sorry. Apple heeft ‘verberg mijn email’ makkelijk en snel.GrubLeo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:48:
[...]
Fake email adres werkt niet. Daar gaat een inlogcode naartoe die je vervolgens niet krijgt natuurlijk.
Hier ook, met name als ik rechts een drempel op draai.harm289 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:44:
Ik heb al een aantal keren melding gemaakt van mijn krakende voorwielophanging bij mijn dealer. Je hoort het geluid bij het oprijden/verlaten van een parkeerplaats met zo'n drempel/verhoging, draaien bij hele lage snelheid. De eerste keer zijn de rubbers van de draagarmen vervangen (jaar geleden). De tweede keer zijn de rubbers gesmeerd. Beide keren hielp het maar heel kort. Zijn er meer mensen die dit (gehad) hebben en wel een goede permanente oplossing hebben? De dealer doet weinig moeite om het echt op te lossen.
In juni bij de beurt gemeld. Ze hadden niets gezien maar het kraken is wel bijna 2 maanden weggeweest, ik vermoed dus dat ze het wel gesmeerd hebben.
In de Niro had ik het ook en daar werd het bijna standaard elke beurt gesmeerd.
Niro was een stuk luidruchtiger gekraak dus eerlijk gezegd maak ik me er bij de EV6 (nog) niet heel druk over.
Advies: ga even kijken. Best wel heel verGrubLeo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:48:
[...]
Ik ervaar hetzelfde, als bij ons de straat uit/in rij dan zit ik met een drempel in een bocht, dat maakt het goed hoorbaar.harm289 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:44:
Hier ook, precies zoals hierboven beschreven.Loei123 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:46:
[...]
Ik ervaar hetzelfde, als bij ons de straat uit/in rij dan zit ik met een drempel in een bocht, dat maakt het goed hoorbaar.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
[ Voor 20% gewijzigd door harm289 op 21-10-2025 20:33 ]
Geen moeite. Men neemt mij serieus.harm289 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
De eerste jaren had ik er geen last van. Het lijkt me niet dat het 'erbij hoort'. Ik geloof best dat het niet zo heel erg kwaad kan. Het klinkt zo crappy, vooral bij een auto in dit segment. @king_dude hoor graag of het geholpen heeft. Heeft het veel moeite gekost om het voor elkaar te krijgen bij de dealer (ik neem aan dat het onder garantie valt)?
Ben benieuwd wat ze kunnen vinden.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic