Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:28
king_dude schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Er bestaan verhalen (2 jaar geleden) dat sommige ev’s rondreden met elektromotoren die ‘misaligned’ waren. Dit kwam ter sprake omdat er trillingen in auto waren.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat als dit speelt ook een uitwerking oo banden heeft zoals jij ervaart. Wellicht geeft dit richting?
Ik heb pas mijn auto op de 4 wielen laten uitlijnen ( somige bandenboeren doen alleen voor) en daar was gek genoeg voor alles correct maar stonden het rechter achterwiel een paar tienden graden "uit het lood" en links achter nihil. Is daardoor misschien slijtage verschillend?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36
Ben benieuwd bij de aankomende wissel, mijn Kumho's die er af fabriek op lagen zullen inmiddels rond de 40k zitten. Zodra ze op zijn ga ik volledig over op Michelin all seasons die er al elke winter onder liggen.

Die twee wissels en opslag kost inmiddels 250 euro per jaar en volgens mij zijn de all seasons in de zomer ook prima.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:45
FCTW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:18:
[...]

Ipedal remt onnodig hard. Je rijdt minder efficiënt dan auto modus. Die remt op basis van radar.

De achterbanden Kumho zijn bij 85k aan vervanging toe. Ik wil ze met Hankook Ion vervangen.
hoe bedoel je dat, Ipedal remt netzo hard als dat ik mijn voet optil . ikzelf bepaal de remweg. Ik haal niet in 1x mijn voet van het pedal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:52
Phusebox schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:54:
Ben benieuwd bij de aankomende wissel, mijn Kumho's die er af fabriek op lagen zullen inmiddels rond de 40k zitten. Zodra ze op zijn ga ik volledig over op Michelin all seasons die er al elke winter onder liggen.

Die twee wissels en opslag kost inmiddels 250 euro per jaar en volgens mij zijn de all seasons in de zomer ook prima.
Ik rijd al 2 jaar op Continental AllSeason Contact 2 banden en dat gaat in zomer en winter prima. Michelin is ook een goed merk autoband dus dat zal wel goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:33
murky123 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:41:
[...]

hoe bedoel je dat, Ipedal remt netzo hard als dat ik mijn voet optil . ikzelf bepaal de remweg. Ik haal niet in 1x mijn voet van het pedal af.
Ik heb in het begin ook ipedal gereden. Je kunt inderdaad met gaspedaal doseren. Als je wilt uitrijden moet je de gaspedaal ingedrukt houden zodat hij niet remt of accelereert. Maar dit 100% van de gevallen moet je veel meer doen, dan auto stand, daar kan je het loslaten en op basis van de radar remt hij niet of meer, wat nodig is.

Er waren video's waar ze het gingen testen en de auto stand was efficienter, maar het mooie is dat iedereen zijn eigen voorkeur kan instellen.

Op de snelweg is het ook veiliger. Als de ACC plots eraf gaat remt hij ook niet sterk.

Ik heb wel 80% snelweg km, dat zal ook wel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:17
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Nou, sorry dat ik het zeg maar dat klinkt in mijn oren gewoon als een erg slechte band dan. Ik heb Michelin Primacy zomerbanden en zelfs in sport is mijn 325 pk sterke AWD bijna niet van de wijs te brengen op nat wegdek. Eerder heb ik ook een Tesla Model 3 met iets van 280 pk op de achterbanden gehad met Pirelli P-Zero nog iets zomerbanden, zelfde verhaal. En oa ook een Lexus IS 300h met 228 pk op de achterbanden met Michelin Primacy (oudere variant) en ook die was amper uit te breken. Toen ik die als occasion ophaalde met B-merk winterbanden gleed ik bij de afrit nabij huis aardig naar buiten, dus heb zsm een afspraak gemaakt voor nieuwe banden.

Dit is precies de reden waarom ik zweer bij goede A-merk banden. Véél belangrijker dan de hele zomer/allseason/winter discussie.
Bij alledaags gebruik gaat je niks gebeuren. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar als hij uitstapt is dat een kwestie van lomp rijden of bewust opzoeken.
De TC grijpt best laat in en dat gaat geen band voor je oplossen. Dat jouw AWD daar minder last van heeft is logisch, want jouw aangedreven voorwielen zullen juist helpen bij het in lijn houden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:50
king_dude schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 00:30:
[...]

Met misaligned bedoel ik dat met afremmen of optrekken de wielen niet exact synchroon worden aangestuurd. Ik kan mij dan zomaar voorstellen dat banden ongelijk slijten. Het kwam niet vaak voor, maar is hier in forum destijds benoemd (en bij mij blijven hangen). Ik zal eens een zoekpoging voor je doen
Bedankt! Het gekke is dat de voorbanden links en rechts wel gelijk zijn afgesleten. Die zitten beide rond de 4,7mm. De linkerachterband zit rond 4,4mm.
Rechtsachter zit op 2,3mm. Op de snelweg rijd ik meestal in de regeneratiestand level 3 en in stadsverkeer bijna altijd op Ipedal. Het zou best kunnen dat dat er iets fout gaat bij de aansturing van het rechterachterwiel. Ik zit te overwegen beide achterbanden te vervangen door Michelin E Primacy 105W zomerbanden. Tot op heden heb ik nog geen grip problemen gehad in de winter, mede dankzij de “snow” stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:50
marc4547 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:25:
[...]

Ik heb pas mijn auto op de 4 wielen laten uitlijnen ( somige bandenboeren doen alleen voor) en daar was gek genoeg voor alles correct maar stonden het rechter achterwiel een paar tienden graden "uit het lood" en links achter nihil. Is daardoor misschien slijtage verschillend?
Zou de band dan niet scheef afslijten? Op zich is de rechterhand gelijkmatig afgesleten. Maar het zou maar zo kunnen.
Heb jij van die afwijking iets van gemerkt tijdens het rijden? Tijdens het rijden merk ik niets. Ik kan de handen van het stuur halen en dan blijft de auto goed sporen.
Pagina: 1 ... 448 449 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic