Als het voor vakantie is: maak even de berekening. Wij zijn terug van 3,5 week Noorwegen, Zweden en Denemarken met ook laden in Duitsland. Ook ik had een Ionity abo afgesloten en Duitsland was 39ct, Denemarken 30ct, Zweden 32ct en Noorwegen 26ct omgerekend per kWh, met abo dus. Echter heb ik de helft van de keren ook van Circle K gebruik gemaakt, want Ionity zit (ik kan het niet positiever verwoorden) veelal op rotlocaties. De enige ietwat positieve uitzonderingen die wij hebben meegemaakt zijn Ostetal Nord (een raststätte) en Aabenraa, Denemarken nota bene op een Circle K locatie. Reden? Circle K zit altijd bij een tankstation met hele goede faciliteiten en overwegend schone toiletten. Ionity niet.
En omdat je als vader en echtgenoot uiteraard rekening houdt met het hele gezin en wij ook vaak laden combineerden met lunch, of wat ervoor door moest gaan, omdat we nu eenmaal ruim 5000 km gereden hebben en dus regelmatig lange reisdagen hadden, dan wil je ook de faciliteiten. Circle K was in Zweden 43-54ct, Noorwegen 36-38ct en Denemarken 47ct (1x gebruikt). We hebben totaal 18x geladen, waarvan 7x bij Ionity, 7x bij Circle K, 3x Eviny (45ct, Noorwegen alleen) en 1x bij ons Airbnb huisje tegen het huurderstarief van jawel, houd je vast, 8ct per kWh! Het 7x bij Ionity laden heeft niet de €11,99 eruit gehaald volgens mij gezien de prijsverschillen. Nog niet exact berekend, maar gevoelsmatig zeg ik: alleen als je echt bewust vaak voor Ionity kiest is het het waard. En weet waarom je voor Ionity kiest, dat is namelijk niet de facliteiten, alleen de prijs! Maar ik ben erachter gekomen dat alleen Duitsland en Nederland flink verschillen, de Scandinavische landen (en Denemarken die er officieel niet bijhoort) zijn sowieso al vrij goedkoop zoals je kan zien aan de niet-abo prijzen hierboven.
Over de gehele trip zijn wij trouwens 37ct/kWh kwijt geweest gemiddeld. En de 3x Eviny was de eerste keer omdat we in Vossevangen zaten waar bijna geen Circle K/Ionity in de buurt zat en we wel rond moesten rijden voor wat fjorden en de activiteiten aldaar. Toen ik eenmaal de app had heb ik er dus nog 2x gebruik van gemaakt omdat ik wel zoiets had van: ik ben op vakantie en ik kies voor gemak. Zo konden we een keer bij een Rema 1000 (voor degenen die Noorwegen niet kennen: dat is een supermarkt) van Eviny's 300 kW lader gebruikmaken. Na 25 minuten winkelen was de auto praktisch vol, anders had ik daarna nog langs Ionity of Circle K gemoeten.
Voor Scandinavië (en waar van toepassing Duitsland) geldt grofweg:
Ionity = afgelegen locaties, weinig voorzieningen, soms bij een tankstation of fastfood restaurant, vaak veel laders bij elkaar en bijna altijd 300-400 kW
Circle K = altijd bij hun eigen tankstations, het best vergelijkbaar met onze Shells en altijd met best aardige (warme) broodjes/burgers en prima koffie en aardig schone gratis toiletten
Eviny = vaak bij supermarkten of grote "centers" met allerlei winkels
Overigens heb ik 2x gehad dat de auto niet wou laden bij een specifieke lader en opschuiven naar de volgende was gelukkig telkens de oplossing, 1x zag ik daarna de desbetreffende lader op "niet beschikbaar" komen te staan. Beide ging om Ionity. Ook in het verleden met de e-Soul ietwat hit or miss gehad bij Ionity. Circle K tot nu toe 100% werking altijd en ook de hoogste laadsnelheden. Ik weet niet waarom maar de Ionity 300/350/400 kW laders kwamen niet boven de ±145 kW uit op mijn 2022 EV6 AWD 77 kWh terwijl ik bij Circle K regelmatig de 205 kW aangetikt zag worden. Noem mij dus maar fan van Circle K en niet alleen om de laders.