Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

fishman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Laad infra is hier wel dunner, vooral gewone AC laders hebben ze niet veel. DC laders kan je altijd wel vinden in de buurt.
Tip: bij veel Tesco's zit een Pod Point, meestal 7kW. Moet je wel even een Pod Point-account voor aanmaken, die werken met pre-pay. Een CC of normale pas is op zich (vind ik) handiger, maar ze zijn relatief goedkoop en vrij goed beschikbaar.

Nomen nescio

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
murky123 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:50:
Ik lees vaak dat men roept dat onderhoud aan een EV goedkoper is dan aan een ICE.
Zelf rijd ik al tientallen jaren Kia . en het is altijd : Kleine beurt, Grote beurt, die hebben een vaste prijs
tuurlijk onderhevig aan inflatie en model afhankelijk. Alles is daarnaast garantie. vroeger 7 en nu 10 jaar
heb een auto nooit langer dan 5 jaar.

ik zie niet zo dat een EV goedkoper zou moeten zijn in onderhoud. Ja misschien na de eerste 5 / 7 jaren als er iets begint te slijten of vervangen moet worden. t.o.v. ICE
Een ICE heeft doorgaans elk jaar een onderhoudsbeurt nodig, een EV om het jaar. Bovendien kent een EV geen 'grote beurt', de beurten zijn elke keer (redelijk) vergelijkbaar (zie https://www.kia.com/nl/ov...derhoudsbeurt-elektrisch/)

Wat ook verschilt is de prijs per beurt, die van een EV zijn gemiddeld wat lager omdat er minder hoeft te gebeuren/vervangen. Kia heeft de onderhoudsprijzen niet online staan, maar Hyundai wel en die zijn volgens mij vergelijkbaar: https://www.hyundai.com/n...es/onderhoud/prijzen.html (let erop dat dit de prijzen zijn van een kleine beurt bij ICE, dus om het jaar komt daar nog flink wat bij).

Dus het verschil loopt aardig op, een EV is inderdaad een (stuk) goedkoper in onderhoud.

Dat gezegd hebbende zijn banden en verzekering bij een EV gemiddeld aardig wat duurder en de afschrijving ook hoger. Belasting is na dit jaar ook niet meer lager. 'Brandstof' is bij een EV dan wel een stuk goedkoper, ook als je publiek laadt. Plussen en minnen dus, alleen een totale vergelijking in een specifieke situatie is eerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door floduR op 21-08-2025 12:33 ]

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-10 10:44
ik vind het verschil niet zo groot, misschien 100, 150 euro op 2 jaar.

ik heb het ook niet over een totale vergelijking, andere bijkomende kosten brandstof, verzekering zijn irrelevant voor mijn opmerking m.b.t. mijn opvatting , dat ik het verschil in onderhoud voor een nieuwe EV tov een nieuwe ICE bij ( in dit geval KIA ) niet zo groot vind

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-10 22:38

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

floduR schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Een ICE heeft doorgaans elk jaar een onderhoudsbeurt nodig, een EV om het jaar. Bovendien kent een EV geen 'grote beurt', de beurten zijn elke keer (redelijk) vergelijkbaar (zie https://www.kia.com/nl/ov...derhoudsbeurt-elektrisch/)

Wat ook verschilt is de prijs per beurt, die van een EV zijn gemiddeld wat lager omdat er minder hoeft te gebeuren/vervangen. Kia heeft de onderhoudsprijzen niet online staan, maar Hyundai wel en die zijn volgens mij vergelijkbaar: https://www.hyundai.com/n...es/onderhoud/prijzen.html (let erop dat dit de prijzen zijn van een kleine beurt bij ICE, dus om het jaar komt daar nog flink wat bij).

Dus het verschil loopt aardig op, een EV is inderdaad een (stuk) goedkoper in onderhoud.

Dat gezegd hebbende zijn banden en verzekering bij een EV gemiddeld aardig wat duurder en de afschrijving ook hoger. Belasting is na dit jaar ook niet meer lager. 'Brandstof' is bij een EV dan wel een stuk goedkoper, ook als je publiek laadt. Plussen en minnen dus, alleen een totale vergelijking in een specifieke situatie is eerlijk.
Ik heb dit jaar de eerste (2jaars/30.000km) beurt gehad op mijn EV6 en ik schrok me de tandjes van de prijs. Daar waar ik met mijn Honda Insight 1x per jaar een 100-150 kwijt was werd het deze keer meer dan 400 euro bij de dealer. EV zou goedkoper moeten zijn mijns inziens maar lijkt het niet te zijn.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Tomba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb dit jaar de eerste (2jaars/30.000km) beurt gehad op mijn EV6 en ik schrok me de tandjes van de prijs. Daar waar ik met mijn Honda Insight 1x per jaar een 100-150 kwijt was werd het deze keer meer dan 400 euro bij de dealer. EV zou goedkoper moeten zijn mijns inziens maar lijkt het niet te zijn.
Wat hebben ze gedaan dan? Is toch niet heel veel meer dan interieurfilter en remvloeistof? Remschijven/blokjes even controleren, maar niet vervangen (de remmen gebruik je niet zoveel..)

• floduR
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Dat onderhoud aan de Insight klinkt erg laag, was dat wel een echte beurt (geen jaarcheck/oliebeurt) bij merkgarage (incl pechhulp) en recente prijzen? Mijn vorige benzine Volvo V60 kostte alleen aan beurten 400-700 per jaar (1100 per 2 jaar, minder dan 10.000 km per jaar), qua grootte en luxe heel vergelijkbaar met de EV6. Dat is dus bijna 3x zoveel aan onderhoud.

Als ik zo eens rondneus op internet zijn de merkdealer prijzen voor grotere KIA benzineauto's een fractie lager, maar niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door floduR op 21-08-2025 13:44 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08
Mijn ervaring is soortgelijk: de prijs die ik vorig jaar betaalde voor de eerste 30k km beurt van de EV6 bij de Kia dealer was maar een paar tientjes minder dan de eerste 30k km beurt die ik 3 jaar eerder bij de BMW dealer betaalde voor een benzine auto 330i.

In die 3 jaar was er natuurlijk wel sprake van inflatie. Maar zelfs met inflatie mee gerekend zou het verschil niet heel groot geweest zijn. All-in dan waarschijnlijk ca €100 verschil in onderhoudskosten tussen een EV via Kia dealer versus benzine via BMW dealer in 2 jaar tijd (en 30k km).

• Franciesco
Nabrander: doordat ik na een kleine 3 jaar al een nieuwe 12V accu moest kopen voor de EV6 zouden de onderhoudskosten zelfs ca gelijk geweest zijn...

• floduR
  • Niet online
Tot je de eerste grote beurt krijgt bij een ICE, die zijn bijna het dubbele en volgens mij heeft de EV6 altijd alleen de 'kleine' beurt. Ik denk inderdaad dat het verschil de eerste 2-3 jaar (30k km) niet zo groot is. Daarna wordt het verschil wel groter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
BMW doet al vele jaren niet meer aan "grote" en "kleine" beurten bij fossiel aangedreven autos. Ze hebben conditon based service waar afhankelijk van de rijstijl etc alleen de zaken gedaan worden die nodig zijn.
Bij andere merken weet ik dat niet.

Vóór de EV6 heb ik heel wat jaren in meerdere (fossiele) BMW's gereden en de onderhoudskosten waren eigenlijk nooit schrikbarend hoog bij de dealer. Maar ik ga het afwachten wat de volgende beurt (4 jaar/60k km) van de EV6 gaat kosten. Want je hebt zeker gelijk dat je het pas na een langere tijd kunt beoordelen.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Het lijkt me meer de 'grote' of complexe slijtageonderdelen, zoals uitlaat, bobine, v-snaar, airco vloeistof. Wat allemaal per auto en leeftijd verschillend kan zijn en soms niet-bestaand in een EV.

• Tomba

Tomba

floduR schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Dat onderhoud aan de Insight klinkt erg laag, was dat wel een echte beurt (geen jaarcheck/oliebeurt) bij merkgarage (incl pechhulp) en recente prijzen? Mijn vorige benzine Volvo V60 kostte alleen aan beurten 400-700 per jaar (1100 per 2 jaar, minder dan 10.000 km per jaar), qua grootte en luxe heel vergelijkbaar met de EV6. Dat is dus bijna 3x zoveel aan onderhoud.

Als ik zo eens rondneus op internet zijn de merkdealer prijzen voor grotere KIA benzineauto's een fractie lager, maar niet veel.
Honda idd bij de merkdealer voor o.a. de pechhulp. Ding sleet gewoon niet en de grote kost (de CVT bak olie) was net gedaan voor ik hem tweedehands kocht.

• Tomba

Tomba

1Mark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Wat hebben ze gedaan dan? Is toch niet heel veel meer dan interieurfilter en remvloeistof? Remschijven/blokjes even controleren, maar niet vervangen (de remmen gebruik je niet zoveel..)
Geen flauw idde. in ieder geval de filters en remvloeistof maar verder geen idee.

• floduR
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:58:
Geen flauw idde. in ieder geval de filters en remvloeistof maar verder geen idee.
Bij Kwik-fit kun je een indicatie krijgen van werkzaamheden en kosten: https://www.kwik-fit.nl/merkbeurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82vhwTR_84N-3obGeTYqxNhejd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ie5c0XIhrKunHXDAnjQdOEoq.png?f=user_large
Het lijkt er inderdaad op dat je voor die prijs niet meer krijgt dan filter en remvloeistof.

Wat me opvalt is de tijd die ze denken bezig te zijn, daar zitten de meeste kosten denk ik. Als ik wat (jonge) benzineauto's invoer is de lijst met werkzaamheden/ te vervangen onderdelen een stuk langer, maar de tijd een stuk korter (soms maar een uur, verschilt sterk per auto), waardoor het alsnog ongeveer op hetzelfde uitkomt. Blijkbaar kosten EV's wat meer tijd om te inspecteren (zie het ook terug bij anderen, al is de EV6 wel het langst)

• murky123
De kosten van een beurt voor je ev6 zijn 236 euro. 1x in de 2 jaar. Niets meer niets minder. Als je factuur hoger is dan zijn er dingen vervangen. Maar dat zijn niet de kosten die in de onderhoudsbeurt zitten. Die kosten zijn individueel en kan per eigenaar/ev6 verschillen.

• Franciesco
@murky123 en wat zou er dan in die €235 moeten zitten?
Dik een jaar geleden heb ik €365 betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 19-10 08:59
Franciesco schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:59:
235 is beurt zonder remvloeistof en interieurfilter.
Dan doen ze dus niks. 🤣

Alleen maar een rondje om de auto lopen en tegen een band schoppen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
Phusebox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Dan doen ze dus niks. 🤣

Ik denk alleen dat rondje om de auto; tegen een band schoppen gebeurt alleen bij het (ver)kopen van een auto :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 21:04
Bij aankoop zeggen ze dat het onderhoud voor elke beurt op dit moment €236 is.

Wat ze alleen vergeten te vermelden is dat ze bij welke beurt om aan de garantie te voldoen extra werkzaamheden moeten verrichten en dat is remvloeistof en het interieurfilter vervangen voor een extra €160 euro.

Dus als je veel km zoals ik rijd wordt mijn remvloeistof vervangen, elke 8 maanden. Toen ik aangaf dat dat niet hoefde deed de dealer lastig met eventuele toekomstige garantie claims.

Een nette vraag om uitleg via de mail naar het hoofdkantoor werd inhoudelijk niet beantwoord.

Wat dit punt betreft vind ik Kia zwaar teleurstellen om even 65% boven op de standaard onderhoudskosten te gooien. Voelt voor mij een beetje als misleiding. Ik heb beter ervaringen met het allin pakket van BMW daar hebben ze bij mij nog wel eens werkzaamheden verrichten die verder gingen dan wat voorgeschreven stond.

Wees gewoon transparant want het is voor een klant nog al een domper als je onderhoud boekt en de app zegt €236 en je moet bijna het dubbele afrekenen als je hem komt ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:04
Buiten dat ik de kosten voor onderhoud hoog vindt, zou je ook kunnen redeneren dat het meevalt. Als je nagaat dat je pechhulpdienst Europa weer verlengd wordt voor 30.000 kilometer, waar je bij de ANWB minimaal €15,€ (simpele versie) per maand voor betaald. Bij twee jaarlijks onderhoud bespaart je dat dus € 340,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:01:
Buiten dat ik de kosten voor onderhoud hoog vindt, zou je ook kunnen redeneren dat het meevalt. Als je nagaat dat je pechhulpdienst Europa weer verlengd wordt voor 30.000 kilometer, waar je bij de ANWB minimaal €15,€ (simpele versie) per maand voor betaald. Bij twee jaarlijks onderhoud bespaart je dat dus € 340,-.
Pechhulpdienst kost ook 40 euro. Alleen eerste twee jaar gratis.

En dan nog is de dienstverlening zeer, zeer slecht. En niet te vergelijken met ANWB, laat staan als je niet de Pro dekking neemt.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 22-08-2025 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik wacht nu ook al meer dan een maand op antwoord, via de dealer, van Kia wat ze aan mijn roestplekken gaan doen.

Alleen al dat gezeik, dat alles door 38 lagen moet voor goedkeuring terwijl het naar mijn idee hij een ander merk gewoon zonder morren onder garantie wordt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Franciesco schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:59:
staat gewoon in je KIA app, wat een onderhoudsbeurt kost, wat er precies inzit had je kunnen navragen bij je garage

Bij het onderhoud voor jouw EV controleert de Kia-monteur alle essentiële delen en functies van jouw Kia. Tijdens het onderhoud worden ook de slijtageonderdelen vervangen die aan vervanging toe zijn. Deze extra services worden uitgevoerd op basis van de leeftijd of het aantal gereden kilometers. Afhankelijk van het model duurt het onderhoud ongeveer 1,5 tot 2 uur

zoals ik dus al zei. elke beurt kost standaard 236 euro, als je kosten hoger zijn, dan zijn er onderdelen vervangen, en dat verschilt natuurlijk per gereden EV6. als jij 50k in een jaar rijd zal er sneller wat slijten dan als iemand die 10k in een jaar rijd.

als je wilt weten waar jou factuur is uit opgebouwd dan kan je dat navragen bij je dealer/garage. of gewoon kijken op je factuur. als ik naar de garage ga en iets laat doen aan mijn wagen, staat alles gespecificeerd op de factuur. de beurt, de onderdelen, arbeidsloon, naam monteur, enzv.

[ Voor 57% gewijzigd door murky123 op 22-08-2025 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Phusebox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Dan doen ze dus niks. 🤣

Dit dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
murky123 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:43:
[...]

staat gewoon in je KIA app, wat een onderhoudsbeurt kost, wat er precies inzit had je kunnen navragen bij je garage

Bij het onderhoud voor jouw EV controleert de Kia-monteur alle essentiële delen en functies van jouw Kia. Tijdens het onderhoud worden ook de slijtageonderdelen vervangen die aan vervanging toe zijn. Deze extra services worden uitgevoerd op basis van de leeftijd of het aantal gereden kilometers. Afhankelijk van het model duurt het onderhoud ongeveer 1,5 tot 2 uur

zoals ik dus al zei. elke beurt kost standaard 236 euro, als je kosten hoger zijn, dan zijn er onderdelen vervangen, en dat verschilt natuurlijk per gereden EV6. als jij 50k in een jaar rijd zal er sneller wat slijten dan als iemand die 10k in een jaar rijd.

als je wilt weten waar jou factuur is uit opgebouwd dan kan je dat navragen bij je dealer/garage. of gewoon kijken op je factuur. als ik naar de garage ga en iets laat doen aan mijn wagen, staat alles gespecificeerd op de factuur. de beurt, de onderdelen, arbeidsloon, naam monteur, enzv.
Tot zover de theorie dat die beurt €236 kost.
Zoals gezegd betrof het de eerste onderhoudsbeurt die na 30k km of 2 jaar uitgevoerd wordt, Dus er is geen sprake van 50k km per jaar of iets dergelijks.

Wat er gedaan is tijdens de onderhoudsbeurt van mijn EV6 weet ik uiteraard (daar ging mijn vraag ook niet over).
De rekening laat zien:
Kleine onderhoudsbeurt Electric á €175,30
Arbeid
Ruitensproeiervloeistof 1 liter
Klein materiaal
K.I.W. certificaat

Interieurfilter vervangen incl arbeid á €57,22
Remvloeistof vervangen incl arbeid á €55,02
Tijdelijke energietoeslag á €9,50
Koelvloeistof á €5,31

Maakt totaal €365,84 incl BTW.
Dus geen bijondere werkzaamheden of onderdelen die vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Franciesco schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

[...]

Dus geen bijondere werkzaamheden of onderdelen die vervangen zijn.
je interieurfilter en remvloeistof zijn vervangen, buiten de standaard kosten van je "onderhoudsbeurt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, dat werd al eerder gezegd door anderen dat dat vaak gedaan wordt. Bij mij dus ook waardoor die geclaimde €236 niet erg realistisch is. En daarom precies mijn opmerking "tot zover de theorie".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Franciesco schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:34:
Ja, dat werd al eerder gezegd door anderen dat dat vaak gedaan wordt. Bij mij dus ook waardoor die geclaimde €236 niet erg realistisch is. En daarom precies mijn opmerking "tot zover de theorie".
Zoals ik het begrijp doen ze remvloeistof en interrieurfilter elke 30.000km dus het is gewoon 350-400 euro en niet 236. False advertising noemen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:22:
Zoals ik het begrijp doen ze remvloeistof en interrieurfilter elke 30.000km dus het is gewoon 350-400 euro en niet 236. False advertising noemen we dat.
Als het (bijna) onvermijdelijk is, moeten ze het ook vermelden inderdaad, zo doen andere merken en garages het ook. Deze extra kosten zouden dan ook in de app moeten staan, desnoods onder een apart kopje met verwachte extra kosten. Persoonlijk vind ik de prijzen niet gek, maar wel raar dat ze er niet gewoon transparant over zijn, je krijgt inderdaad een verkeerde verwachting.

Zou remvloeistof en interieurfilter ook elke 2 jaar vervangen worden als je minder dan 7500km p/j rijdt? Al is 4 jaar wellicht wel weer een lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

floduR schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Als het (bijna) onvermijdelijk is, moeten ze het ook vermelden inderdaad, zo doen andere merken en garages het ook. Deze extra kosten zouden dan ook in de app moeten staan, desnoods onder een apart kopje met verwachte extra kosten. Persoonlijk vind ik de prijzen niet gek, maar wel raar dat ze er niet gewoon transparant over zijn, je krijgt inderdaad een verkeerde verwachting.

Zou remvloeistof en interieurfilter ook elke 2 jaar vervangen worden als je minder dan 7500km p/j rijdt? Al is 4 jaar wellicht wel weer een lange tijd.
Nou ja, ze doen het standaard elke 2 jaar of 30.000km dus dan moeten ze gewoon de prijs inclusief die 2 zaken noemen. Ik zou willen stellen dat het overdreven is om zo vaak de rermvloeistof te vervangen, zeker in een EV. De interieurfilter zouden ze voor de genoemde 236 best inclusief mogen doen.
Anyway lang verhaal kort, onderhoud aan een EV zou lager moeten zijn dan een ICE maar met dit soort praktijken is dat niet zo en verdient een Kia dealer dus meer aan een EV dan aan een ICE.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:47

The Wizard

Moderator Mobile
Tomba schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Mwoah, hier nu 3 beurten gehad, maar 1x remvloeistof vervangen (bij 60.000 km). Misschien dat mijn dealer wat realistischer denkt, elke 2 jaar gewoon, wat ook veel logischer is. Remvloeistof verouderd voornamelijk door leeftijd (hygroscopisch), en niet bij gebruik, helemaal niet bij een EV.

Ben nu op vakantie in Zweden (veel gravel wegen), kwam erachter dat die afdekkapjes mooie verzamelbakken zijn. Ik heb de achterste verwijderd en kwam (na meten) al ruim een kilo aan zand en grind uit. Dit is niet uniek voor de Kia uiteraard, elke moderne auto met afdekkapjes aan de onderzijde zal er last van hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vauf1AtNRFAHtlwFl8v40sosJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoK0cUo9TP0I9iVUDwhMsR5G.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uZO4cs14p6LLSVv_Y0W2b6wZgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPqp28hkKJc6OxXd0DJ2EWKr.jpg?f=fotoalbum_large

Ook gelijk maar een foto genomen van de achterzijde van de motor ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrvnvnBv7VSfsrfHXyUrqfw5kSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcNYXQpKFbT5Essw6W4ZHdrG.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Chevalric schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Vanochtend gebeld met de garage en ik moest nog even een snellader proberen. Dat gedaan en dat werkt wel, dus laad nu even tot 80% en dan kijk ik even of ik die laatste 20% bij een gewone lader kan laden.

Update: de snellader werkte wel. De gewone lader nog steeds niet. Maar eens zien wanneer ik terecht kan bij Van Mossel.

Heeft iemand ervaring met andere garages dan de dealer? De leasemaatschappij verwijst me het liefst naar een Bosch center of Profile.
Even een update: afgelopen woensdag bij een lokale Bosch center garage geweest, die hebben het probleem onderzocht (lees: de laptop er aan gehangen) en geheel volgens verwachting was het de ICCU.

Gelijk naar de Kia dealer gereden en ik moet het tot eind september doen met alleen snelladen. Eerder hebben ze geen tijd. Ook andere dealer garages hebben geen eerder moment beschikbaar.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 10:26
Tomba schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Nou ja, ze doen het standaard elke 2 jaar of 30.000km dus dan moeten ze gewoon de prijs inclusief die 2 zaken noemen. Ik zou willen stellen dat het overdreven is om zo vaak de rermvloeistof te vervangen, zeker in een EV. De interieurfilter zouden ze voor de genoemde 236 best inclusief mogen doen.
Anyway lang verhaal kort, onderhoud aan een EV zou lager moeten zijn dan een ICE maar met dit soort praktijken is dat niet zo en verdient een Kia dealer dus meer aan een EV dan aan een ICE.
Van remvloeistof kan je prima met een metertje bepalen of het vochtgehalte nog voldoet. Zo doen ze dat bij oa Tesla ook. Iedere twee jaar vervangen is inderdaad overdreven en zie ik gewoon als een manier om dealers toch nog wat te laten verdienen aan een auto die veel minder onderhoud vraagt dan een ICE. Het luistert overigens bij een EV juist wel wat nauwer omdat de remmen nauwelijks aangesproken worden is de kans op een vastgeroeste remzuiger groter.

Ik heb zelf bij de beurt aangegeven dat remvloeistof en interieurfilter niet nodig waren. Die laatste is ook super makkelijk zelf te doen. De receptioniste keek me nog wel een beetje raar aan en zei er ook nog bij dat als er iets met de remmen zou gebeuren, dat ik daar dan geen garantie op kon claimen. Zie het met vertrouwen tegemoet. Als de ICCU maar wel onder de garantie blijft vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag bij de EV experience geweest.
Ook even in de EV3 gezeten maar dat vond ik echt beschamend qua afwerking op de uitvoering van 50k die er stond.

De EV4 is helaas te laag voor mij. De EV5 voelde gedateerd. Wel stuk beter audio systeem dan de EV6 pre facelift.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Het jammere van bijna al die Kia ‘EV’ modellen is dat ze 400V zijn. Kia heeft op dit moment m.i. geen alternatief voor de EV6 die zowel qua specs als formaat in de buurt komt van de EV6. Voor EV6 klanten van het eerste uur is er alleen de EV6 facelift.
De EV9 is naast de EV6 de enige met 800V technologie, maar ja dat vind ik wel een erg groot bakbeest en alleen daarom al niet interessant. Een 800V model in het station D-segment zou ik een mooie toevoeging vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:22:
Het jammere van bijna al die Kia ‘EV’ modellen is dat ze 400V zijn. Kia heeft op dit moment m.i. geen alternatief voor de EV6 die zowel qua specs als formaat in de buurt komt van de EV6. Voor EV6 klanten van het eerste uur is er alleen de EV6 facelift.
De EV9 is naast de EV6 de enige met 800V technologie, maar ja dat vind ik wel een erg groot bakbeest en alleen daarom al niet interessant. Een 800V model in het station D-segment zou ik een mooie toevoeging vinden.
Jep maar ook niks in de planning.

En dan zeggen ze dat het 400V is vanwege een lagere prijs maar een EV3 GT line plus kost gewoon 50k.

Plus FWD sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Phusebox schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Jep maar ook niks in de planning.

En dan zeggen ze dat het 400V is vanwege een lagere prijs maar een EV3 GT line plus kost gewoon 50k.

Plus FWD sucks.
Deze Zwitserse YouTuber heeft over het ontbreken en nagenoeg stoppen van 800 Volt bij Kia een themafilmpje gemaakt: https://youtu.be/FZFNHH-lxPw?si=FlhrKUSO3-xk2dTK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Deze Zwitserse YouTuber heeft over het ontbreken en nagenoeg stoppen van 800 Volt bij Kia een themafilmpje gemaakt: https://youtu.be/FZFNHH-lxPw?si=FlhrKUSO3-xk2dTK
Ga straks kijken.

Ik snap dat ze daar meer winst mee kunnen maken, maar had voor de gein eens laatst gekeken als ik met de EV3 of EV6 een rit van 700 km maak, is het met de EV3 bijna een uur langer. Vind ik nogal wat.

Even AI samenvatting gelezen, scheelt weer 18 minuten filmpje kijken.

Maar ja, voor mij is dit dé reden om naar Chinese EVs te gaan kijken o.a. die juist allemaal sneller gaan zoals Xpeng met hun 5C laadmogelijkheden.

Als de Kia 400V modellen nu significant goedkoper waren, zou ik dar best voor lief willen nemen. Want ja zo vaak heb ik geen snellader nodig. Maar wanneer ik alsnog 50k betaal en het van binnen plastic fantastic is en ook nog eens 400V en FWD... tja. Beetje het idee dat het ze te hoog in de bol is gaan zitten en ze nu denken met alles weg te komen.

[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 23-08-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 12:19
Dartlink schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Ik moest even hardop lachen :D

Ja ik gebruik het vak zelf voor prullaria, zoals doekje om schermpjes te poetsen. Of broodtrommel tijdens het rijden :+

Ander praktisch vraagje welke ik paar maand geleden al had gevraagd. Maar nu meer mensen de EV6 hebben wellicht nieuwe inzichten. Iemand idee hoe ik luchtverfrisser/autoparfum (Rituals in mijn geval) kan vastmaken in de luchtroosters? De roosters zijn vrij dik en mijn houder schuift er dus direct vanaf. En een tiewrap was nou ook een beetje een pauper oplossing :+
Voor de mensen met een 3d printer https://makerworld.com/nl...m=search#profileId-942589

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:46
Ik geef eigenlijk niet zo veel om dat 800v systeem. Zeker als je een 400v hebt met deftige snelheid.

Ja 800v is leuk, maar heel vaak haal je die snelheid toch niet, nu snap ik wel dat je het belangrijk vindt als je continu snellaadt.

Maar op de 18 maanden en 34k km dat ik mijn ev6 heb heb ik misschien maar 5 keer aan een snellader gehangen, en meestal was de auto dan voller dan dat ik klaar was...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:34
Hebben meer mensen last van dat de home assistant koppeling niet meer werkt? Dito voor EVCC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
Phusebox schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:51:
Vandaag bij de EV experience geweest.
Ook even in de EV3 gezeten maar dat vond ik echt beschamend qua afwerking op de uitvoering van 50k die er stond.

De EV4 is helaas te laag voor mij. De EV5 voelde gedateerd. Wel stuk beter audio systeem dan de EV6 pre facelift.
Ok, kan je dat "te laag" iets meer toelichten?
Ik heb zelf namelijk de EV4 als opvolger staan van/voor mijn Polestar-2,
zodra de EV4 AWD GT+ uit komt. (ja ik snap dat zal even duren net als bij de EV6).

Maar jouw "te laag" kan wel eens roet in het eten gooien.
Bedoel je te weinig hoofdruimte? en kan het zijn dat dit ontstond door een schuifdak?
Mag ik vragen wat jouw lengte is? ikzelf ben ca 1.91 (ik denk dat ik al op mij retour ben... dus gaat vanzelf (beter) passen :henk

Of bedoel je het instappen, net als Tesla érg dicht bij de grond?

Heb jij niet ook Polestar gereden? en zo ja, hoe staat de EV4 dan in vergelijking met de PS2 ?

tia

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 23-08-2025 14:57 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
izzet3838 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:23:
Ik geef eigenlijk niet zo veel om dat 800v systeem. Zeker als je een 400v hebt met deftige snelheid.

Ja 800v is leuk, maar heel vaak haal je die snelheid toch niet, nu snap ik wel dat je het belangrijk vindt als je continu snellaadt.

Maar op de 18 maanden en 34k km dat ik mijn ev6 heb heb ik misschien maar 5 keer aan een snellader gehangen, en meestal was de auto dan voller dan dat ik klaar was...
Het snelladen gebruik ik alleen tijdens vakanties (veelal icm caravan). Maar juist dan ben ik heel blij met de laadsnelheid van de EV6 en laad ik 9 van de 10 keer bij Ionity of andere vergelijkbare HPC laadstations zodat die hoge snelheid ook gehaald wordt. Het is wat mij betreft dé of op zijn minst een van de grote attracties van de auto.
Tegenwoordig zijn er meer merken in dezelfde prijsklasse en segment die soortgelijke laadsnelheden of zelfs hoger halen (Xpeng, Zeekr). Toen ik in 2021/2022 de EV uitzocht was dat wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Ok, kan je dat "te laag" iets meer toelichten?
Ik heb zelf namelijk de EV4 als opvolger staan van/voor mijn Polestar-2,
zodra de EV4 AWD GT+ uit komt. (ja ik snap dat zal even duren net als bij de EV6).

Maar jouw "te laag" kan wel eens roet in het eten gooien.
Bedoel je te weinig hoofdruimte? en kan het zijn dat dit ontstond door een schuifdak?
Mag ik vragen wat jouw lengte is? ikzelf ben ca 1.91 (ik denk dat ik al op mij retour ben... dus gaat vanzelf (beter) passen :henk

Of bedoel je het instappen, net als Tesla érg dicht bij de grond?

Heb jij niet ook Polestar gereden? en zo ja, hoe staat de EV4 dan in vergelijking met de PS2 ?

tia
Te laag bij de grond, en door panoramadak weinig hoofdruimte. Verder achterin erg bekrompen als je 1m90 bent, zoals ik, of zelfs vanaf 1m70 schat ik. Zelfs in de hatchback kijk je echt tegen de aflopende daklijn en stijl aan. Moest voorover gangen om naar buiten te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Achterin komt bij mij niet vaak voor. Zat het voorin wél goed?

En is deze even laag bij de grond als de EV3?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:23:

Hoeft voor mij ook niet per se maar dan verwacht ik wel dat de auto minimaal 5k goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:41:
Achterin komt bij mij niet vaak voor. Zat het voorin wél goed?

En is deze even laag bij de grond als de EV3?
Lager dan de EV3, en stuk lager dan de EV6 voor mijn gevoel.

Na 2 hernias let ik veel op hoe je in en uitstapt en uitstappen was voor mij echt te laat. Dat gaat me storen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Phusebox schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Lager dan de EV3, en stuk lager dan de EV6 voor mijn gevoel.

Na 2 hernias let ik veel op hoe je in en uitstapt en uitstappen was voor mij echt te laat. Dat gaat me storen op termijn.
Ahhh, hele belangrijke tip voor mij, ook flinke hernia operatie "achter de rug". d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:46
Phusebox schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Hoeft voor mij ook niet per se maar dan verwacht ik wel dat de auto minimaal 5k goedkoper is.
Snap ik, ik denk alleen dat de kost in de praktijk veel minder is.

De grootste kost blijft namelijk de accu, die van de ev3 is groter als die van de ev6, de besparingen zullen dus moeten komen op andere onderdelen...

Voor mij persoonlijk is vooral de fwd een afknapper, heb hiervoor een polestar 2 gehad met fwd en dat was het gewoon net niet...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:07:
[...]

Snap ik, ik denk alleen dat de kost in de praktijk veel minder is.

De grootste kost blijft namelijk de accu, die van de ev3 is groter als die van de ev6, de besparingen zullen dus moeten komen op andere onderdelen...

Voor mij persoonlijk is vooral de fwd een afknapper, heb hiervoor een polestar 2 gehad met fwd en dat was het gewoon net niet...
Ja dat snap ik ook niet, EV3, 4 en 5 allemaal FWD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
izzet3838 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:07:
[...]De grootste kost blijft namelijk de accu, die van de ev3 is groter als die van de ev6, de besparingen zullen dus moeten komen op andere onderdelen...
Het is andersom: de grootste batterij in de EV3 is 81,4kWh, in de EV6 is de grootste 84kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Vergis je niet dat wij de auto in een heel gunstige (COVID) periode gekocht hebben, en dat dit geen maatstaf is voor andere jaren. 400v is geen 5000 euro verschil (meer). Alles is voor iedereen duurder (inclusief producenten). Daarnaast kun je niet uitsluiten dat je ervaring wellicht (net als je eigen ervaring met je Ev6) exemplarisch is.

Mijn ervaring met de ev3 is prima. Goede afwerking, natuurlijk kleiner, maar een prima auto. Wel heb ik er maar een uurtje in gezeten (net als jij denk ik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uMQa-0iVOPSjPOq0gfdJYd-fm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IciChBd71RveeUPOWlGOaxUt.jpg?f=fotoalbum_large

2 weken vakantie naar Zweden, keurig verbruik met dakkoffer en volle auto. Laden voornamelijk bij Ionity gedaan. Op een paar korte AC sessies na (supermarkt bezoekjes) alles met de snelladers gedaan, geen problemen gehad. Nou rij ik normaal al 1000 km per week, maar zulke ritten zijn toch wel weer een behoorlijke belasting voor een auto, maar geen centje pijn. De kinderen achterin zijn zo blij met de grote hoeveelheid beenruimte. De hond kon perfect op de grond liggen (boerenfox). Alleen halverwege de reis (wissel huisjes) de ingebouwde navi gebruikt voor pre-heating tot de eerste lader, het was 9 graden. Voor de rest alleen Android Auto gebruikt.

We reden ca 2,5 uur tussen de stops, dat wat precies goed, in onze Megane Electric hebben we vorig jaar de reis gemaakt en daar moesten we elke 1,5 / max 2 uur stoppen, dat was eigenlijk te kort om lekker te kunnen doorrijden. 2,5 uur is een sweetspot voor de benen te strekken/plassen/eten/etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
Voor wie, met name in Duitsland, “goedkoop” wil laden met een normale betaalpas zonder gedoe: https://youtu.be/OmpBxzXhS7U?si=oYGTQFMecpEYEQWC

Er is een selecte groep YouTube’ers daar die zich enorm druk maken over de hoge prijzen en het verplichten van abonnementen om nog enigszins tegen normaal tarief te kunnen laden. Daarop is er iemand geweest die op Google de laadpunten die goedkoop zijn is gaan pinpointen. Daar werd enorm veel gebruik van gemaakt. Nu is die kaart gebruikt om een app van te bouwen.

Doe er je voordeel mee als je het handig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:33:
Voor wie, met name in Duitsland, “goedkoop” wil laden met een normale betaalpas zonder gedoe: https://youtu.be/OmpBxzXhS7U?si=oYGTQFMecpEYEQWC

Er is een selecte groep YouTube’ers daar die zich enorm druk maken over de hoge prijzen en het verplichten van abonnementen om nog enigszins tegen normaal tarief te kunnen laden. Daarop is er iemand geweest die op Google de laadpunten die goedkoop zijn is gaan pinpointen. Daar werd enorm veel gebruik van gemaakt. Nu is die kaart gebruikt om een app van te bouwen.

Doener je voordeel mee als je het handig vindt.
Helaas alleen nog voor Apple momenteel...

Ga zelf een ionity abo nemen voor 1 maand, laden aan 39 center. Snel terugverdiend.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 24-08-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 23:12

Harrie van Til

Doe maar blauw

Phusebox schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Android volgt snel. Is al getest en wacht op 'Freigabe'.

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie van Til op 24-08-2025 18:39 ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Ga zelf een ionity abo nemen voor 1 maand, laden aan 39 center. Snel terugverdiend.
Als het voor vakantie is: maak even de berekening. Wij zijn terug van 3,5 week Noorwegen, Zweden en Denemarken met ook laden in Duitsland. Ook ik had een Ionity abo afgesloten en Duitsland was 39ct, Denemarken 30ct, Zweden 32ct en Noorwegen 26ct omgerekend per kWh, met abo dus. Echter heb ik de helft van de keren ook van Circle K gebruik gemaakt, want Ionity zit (ik kan het niet positiever verwoorden) veelal op rotlocaties. De enige ietwat positieve uitzonderingen die wij hebben meegemaakt zijn Ostetal Nord (een raststätte) en Aabenraa, Denemarken nota bene op een Circle K locatie. Reden? Circle K zit altijd bij een tankstation met hele goede faciliteiten en overwegend schone toiletten. Ionity niet.

En omdat je als vader en echtgenoot uiteraard rekening houdt met het hele gezin en wij ook vaak laden combineerden met lunch, of wat ervoor door moest gaan, omdat we nu eenmaal ruim 5000 km gereden hebben en dus regelmatig lange reisdagen hadden, dan wil je ook de faciliteiten. Circle K was in Zweden 43-54ct, Noorwegen 36-38ct en Denemarken 47ct (1x gebruikt). We hebben totaal 18x geladen, waarvan 7x bij Ionity, 7x bij Circle K, 3x Eviny (45ct, Noorwegen alleen) en 1x bij ons Airbnb huisje tegen het huurderstarief van jawel, houd je vast, 8ct per kWh! Het 7x bij Ionity laden heeft niet de €11,99 eruit gehaald volgens mij gezien de prijsverschillen. Nog niet exact berekend, maar gevoelsmatig zeg ik: alleen als je echt bewust vaak voor Ionity kiest is het het waard. En weet waarom je voor Ionity kiest, dat is namelijk niet de facliteiten, alleen de prijs! Maar ik ben erachter gekomen dat alleen Duitsland en Nederland flink verschillen, de Scandinavische landen (en Denemarken die er officieel niet bijhoort) zijn sowieso al vrij goedkoop zoals je kan zien aan de niet-abo prijzen hierboven.

Over de gehele trip zijn wij trouwens 37ct/kWh kwijt geweest gemiddeld. En de 3x Eviny was de eerste keer omdat we in Vossevangen zaten waar bijna geen Circle K/Ionity in de buurt zat en we wel rond moesten rijden voor wat fjorden en de activiteiten aldaar. Toen ik eenmaal de app had heb ik er dus nog 2x gebruik van gemaakt omdat ik wel zoiets had van: ik ben op vakantie en ik kies voor gemak. Zo konden we een keer bij een Rema 1000 (voor degenen die Noorwegen niet kennen: dat is een supermarkt) van Eviny's 300 kW lader gebruikmaken. Na 25 minuten winkelen was de auto praktisch vol, anders had ik daarna nog langs Ionity of Circle K gemoeten.

Voor Scandinavië (en waar van toepassing Duitsland) geldt grofweg:
Ionity = afgelegen locaties, weinig voorzieningen, soms bij een tankstation of fastfood restaurant, vaak veel laders bij elkaar en bijna altijd 300-400 kW
Circle K = altijd bij hun eigen tankstations, het best vergelijkbaar met onze Shells en altijd met best aardige (warme) broodjes/burgers en prima koffie en aardig schone gratis toiletten
Eviny = vaak bij supermarkten of grote "centers" met allerlei winkels

Overigens heb ik 2x gehad dat de auto niet wou laden bij een specifieke lader en opschuiven naar de volgende was gelukkig telkens de oplossing, 1x zag ik daarna de desbetreffende lader op "niet beschikbaar" komen te staan. Beide ging om Ionity. Ook in het verleden met de e-Soul ietwat hit or miss gehad bij Ionity. Circle K tot nu toe 100% werking altijd en ook de hoogste laadsnelheden. Ik weet niet waarom maar de Ionity 300/350/400 kW laders kwamen niet boven de ±145 kW uit op mijn 2022 EV6 AWD 77 kWh terwijl ik bij Circle K regelmatig de 205 kW aangetikt zag worden. Noem mij dus maar fan van Circle K en niet alleen om de laders. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nog even over onze vakantie met de EV6: hoewel het goed is verlopen los van de nog op te lossen soms aan soms uit staand waarschuwingslampje van de airbag, heb ik wel gemerkt dat de dode hoek rondom de A-stijl en spiegels met name in Noorwegen echt een doorn in het oog was met alle kronkelweggetjes. Ook kreeg eerst mijn dochter en later mijn zoon ook last van hun rug in de auto, terwijl de achterbank op de normale stand stond, niet overdreven rechtop dus, daar heb ik bewust met het oog op de lange afstanden op gelet dat ik daar niet op comfort wou inleveren voor ze. Niet eerder heb ik ze dit in een auto horen zeggen op vakantie, al is dit wel de eerste keer voor de jongste zonder autostoeltje, die is er eerder dit jaar uitgegroeid, maar de oudste heeft al 3 autovakanties meegemaakt en de eerste in de EV6 was dus deze klacht na ±1 week.

Verder zijn er wat rammeltjes en kraakjes bijgekomen in het interieur, waaronder rondom het panoramadak en het dashboard waar op bepaalde wegen nu rammeltjes in te horen zijn. Kortom: in de basis een fijne auto maar toch merk je dat je met een Kia te maken hebt en niet een kwalitatief wat meer hoogstaand merk. Kia kiest meer voor technologische vooruitgang en innovatie dan voor kwaliteit lijkt het want ook onze e-Soul was niet feilloos. En waarom dan toch voor een EV6 kiezen? Omdat je de hoop hebt dat een auto die een klasse hoger staat, nieuwer is, als pure EV opgebouwd is, niet de 1e generatie EV's van Kia is, etc. ervoor zorgen dat kinderziektes eruit zijn en een kwaliteitsslag is gemaakt. Dat is slechts deels zo.

We hebben nu de grote autovakantie gehad, dus daarmee zal het waarschijnlijk tot volgende zomer duren eer we weer duizenden km's af gaan leggen, maar een ding is zeker: voor de volgende autovakantie gaan we de EV6 inruilen. En dan gaan we waarschijnlijk voor de auto die ik afgehouden had omdat die hier niet al te goed te boek staat, de Lexus RZ 450e. Zoals gezegd laadt ook de EV6 meestal niet sneller dan de 150 kW waar de Lexus het bij houdt (en volgens wat ik ervan weet ook wel haalt in de praktijk) en in Noorwegen heb ik bakken ervan rond zien rijden, de Toyota bZ4X nog veel meer, die komt daar bijna net zoveel voor als de Tesla's en Volkswagens waar juist Kia/Hyundai niet erg veel voor leken te komen. Niet dat de EV6 een slechte auto is, integendeel, maar ik mis toch wel de verfijning en kwaliteit van sommige andere merken, ook al gaat dat ten koste van innovativiteit op sommige vlakken. Maar vooral ook het in de steek laten met airbag waarschuwingslampje dat in eerste instantie vrij hardnekkig aanbleef, dat schaadt vertrouwen en ik vind in de eerste plaats dat een auto ultrabetrouwbaar moet zijn, op de 2e plaats mag de rest komen en op de laatste plaats uiterlijk vertoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
@MooDyBLueS Ik kom alleen in Duitsland, laatste keer was 3 jaar geleden dat ik die rit heb gemaakt en beviel toen prima met Ionity. Geen gezin en kinderen die meereizen dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Weet ook niet wat de alternatieven zijn in Duitsland die beter zijn, en 79 cent vind ik echt te duur.

Ik verwacht zelf dat ik de EV6 pas weg ga doen begin 2027, als ie 5 jaar oud is en 100-110k km op de teller heeft ongeveer. Hopelijk komt er nog wat op de markt de RWD is en minder plastic afgewerkt als de Kia voor rond de 50k.

Het mag best kleiner, qua formaat is zoiets als een EV3 wel prima denk ik, zonder kinderen en zonder vakanties.

[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 24-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Mannen… we doen hier niet aan openbare laadpalen en prijzen. Zet aub (de lappen tekst) in ander topic?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAJDU5FK-65KNzN0fsKJh40hBxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8IAwX0R6EfgM35plxEgJUkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@king_dude Een beetje "door de vingers zien" is wel prettig in plaats van een dictatoriale harde hand, dat maakt elk topic prettiger, zolang het niet de spuigaten uitloopt. Er is nu eenmaal veel kruisbestuiving. En zonder er al teveel op door te gaan: er was hier dus even een korte discussie over snelladen en prijzen al dan niet met abo's. Hoe zie jij dat voor je? Dat de 3/4 mensen die hier zich in dit topic even in mengde allemaal spontaan naar dat andere topic gaan verplaatsen? Dat werkt gewoon niet in de praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

greg-a schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:25:
Hebben meer mensen last van dat de home assistant koppeling niet meer werkt? Dito voor EVCC?
Ja had hier ook problemen. Er is een update gekomen en ik moest op kia.com even een keer inloggen. Daarna werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:18
Top dat je flinke afstanden wilt rijden met de EV6.

Wij zijn dit jaar al in de Zuid Italie geweest en aan de west kust van Frankrijk. Wij halen bij de betere laders regelmatig echt top laadsnelheden (225>). Dan is een plasje en een bak koffie al genoeg om terug te kunnen naar de auto.

De lexus vind ik een hele gave auto en lijkt me qua afwerking echt veel beter dan de EV6. Ik zou wel checken of je genoeg hebt aan de range en laadsnelheid. De laadcurve is wel heel anders dan bij de EV6 en dan heb ik het niet alleen over pieksnelheid, maar vooral het hele verloop. Ik denk dat je al snel dubbel zo lang bij een snellader staat.
De Toyate is weer een heel ander verhaal. Die stond op mijn shortlist toen ik de EV6 kocht. Als je in de Toyota hebt gezeten weet je precies waarom dat ding voor geen meter verkoopt. Wat een troosteloos apparaat van binnen... kaal, plastic, raar dashboard. Brrr..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Mister I schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Ja had hier ook problemen. Er is een update gekomen en ik moest op kia.com even een keer inloggen. Daarna werkte het weer.
Ik kan dit ook bevestigen. Na de instructies in de integratie / op Github werkt 't ook voor mij weer. Voor zolang 't duurt....

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 25-08-2025 10:53 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Bitaktus19 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Wij zijn dit jaar al in de Zuid Italie geweest en aan de west kust van Frankrijk. Wij halen bij de betere laders regelmatig echt top laadsnelheden (225>). Dan is een plasje en een bak koffie al genoeg om terug te kunnen naar de auto.

De lexus vind ik een hele gave auto en lijkt me qua afwerking echt veel beter dan de EV6. Ik zou wel checken of je genoeg hebt aan de range en laadsnelheid. De laadcurve is wel heel anders dan bij de EV6 en dan heb ik het niet alleen over pieksnelheid, maar vooral het hele verloop. Ik denk dat je al snel dubbel zo lang bij een snellader staat.
De Toyate is weer een heel ander verhaal. Die stond op mijn shortlist toen ik de EV6 kocht. Als je in de Toyota hebt gezeten weet je precies waarom dat ding voor geen meter verkoopt. Wat een troosteloos apparaat van binnen... kaal, plastic, raar dashboard. Brrr..
Qua laadsnelheid ben ik echt superblij met m'n EV6, we hebben op de heen en terugrit nooit langer dan 15 minuten aan een lader gestaan en bij elke lader die meer vermogen kon leveren dan de EV6 aan kan de piek boven de 250 kW gehad. Als de laadsnelheid dan onder de 150 kW kwam werd 't wel weer eens tijd om te vertrekken. Hij start ook bij lage SoC al met +200 kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Voor mij is de snelle laadsnelheid (en de looks) de voornaamste reden dat de EV6 toch de voorkeur heeft. Het kraakje boven het hoofd herken ik echter wel. Mijn voornaamste klacht is echter de headunit. Die is af en toe onbruikbaar traag, vooral dat verplichte 'bevestigen' scherm dat soms meer dan een minuut blijft staan is ergerlijk. Dat gezegd hebbende, op vakantie (toevallig ook Noorwegen ;) ) had ik een Volvo huurauto met Android car en dan heb ik toch weer de voorkeur voor Gen5w ;)

Vanochtend de hoogste range tot nog toe, zou 600km een keer haalbaar zijn op de GoM?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wvpmdIrjK6x_Q0b3u8BoK9_A8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HgcgDykY8jDF6QI2Hq6sg5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 19:39

TGEN

Hmmmx_

MooDyBLueS schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Overigens heb ik 2x gehad dat de auto niet wou laden bij een specifieke lader en opschuiven naar de volgende was gelukkig telkens de oplossing, 1x zag ik daarna de desbetreffende lader op "niet beschikbaar" komen te staan. Beide ging om Ionity. Ook in het verleden met de e-Soul ietwat hit or miss gehad bij Ionity. Circle K tot nu toe 100% werking altijd en ook de hoogste laadsnelheden. Ik weet niet waarom maar de Ionity 300/350/400 kW laders kwamen niet boven de ±145 kW uit op mijn 2022 EV6 AWD 77 kWh terwijl ik bij Circle K regelmatig de 205 kW aangetikt zag worden. Noem mij dus maar fan van Circle K en niet alleen om de laders. :P
Eigenlijk ben ik vooral fan van Alpitronic-laders, die je ook veel bij Fastned, EnBW, Mer, Aral Pulse, Circle K, Shell Recharge, Total Energies, Clever, etc. ziet. Mijn EV6 doet het daar eigenlijk altijd goed op!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hier, zoals laatst gezegd, ook bijna alleen maar positieve ervaringen met hoge laadsnelheden. 200-240kW tenzij ik met een te hoge SOC aankom.
Ook pas bij Shell Recharge van 150kW geladen: van 18 naar 80% continue met ca 125kW (zonder preconditioneren). Ook prima voor een lader met beperkte max snelheid en iets wat je met veel andere auto’s niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
Hier ook net een trip naar Zuid Frankrijk achter de rug. Ik ben zeer positief verrast over de laadsnelheid: als de paal het kan, eigenlijk altijd 200+kW van 5%-~65% SoC bij temperaturen van 15-35 graden. Voornamelijk bij Ionity geladen. Comfort ook dikke top, dus wij zijn super tevreden met onze EV6!

Ook 1,5 week offgrid geweest met V2L en een inductieplaat en waterkoker gelijktijdig is geen probleem. Ik vond het verlies aan SoC wel relatief hoog met 5-10% per dag waar het verbruik veel minder zou moeten zijn. Er hing een koelkastje aan met 20-50W verbruik, waardoor er misschien veel conversie verlies is. Hebben meer mensen dit ervaren?

Daarnaast heb ik het idee dat de bass flink is verbeterd (lees: harder is) sinds de (een-na) laatste update. Hebben meer mensen dit ervaren?

Edit:@king_dude : ik vind het eerlijk gezegd zeer informatief om de ervaring van mede-EV6 gebruikers te lezen welke strategieën en merken goed werken. Mijn inziens is het, tot zekere hoogte, dus wél relevant om dat hier te delen.

[ Voor 13% gewijzigd door slim_fan op 25-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
MooDyBLueS schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:58:
Nog even over onze vakantie met de EV6: hoewel het goed is verlopen los van de nog op te lossen soms aan soms uit staand waarschuwingslampje van de airbag, heb ik wel gemerkt dat de dode hoek rondom de A-stijl en spiegels met name in Noorwegen echt een doorn in het oog was met alle kronkelweggetjes. Ook kreeg eerst mijn dochter en later mijn zoon ook last van hun rug in de auto, terwijl de achterbank op de normale stand stond, niet overdreven rechtop dus, daar heb ik bewust met het oog op de lange afstanden op gelet dat ik daar niet op comfort wou inleveren voor ze. Niet eerder heb ik ze dit in een auto horen zeggen op vakantie, al is dit wel de eerste keer voor de jongste zonder autostoeltje, die is er eerder dit jaar uitgegroeid, maar de oudste heeft al 3 autovakanties meegemaakt en de eerste in de EV6 was dus deze klacht na ±1 week.

Verder zijn er wat rammeltjes en kraakjes bijgekomen in het interieur, waaronder rondom het panoramadak en het dashboard waar op bepaalde wegen nu rammeltjes in te horen zijn. Kortom: in de basis een fijne auto maar toch merk je dat je met een Kia te maken hebt en niet een kwalitatief wat meer hoogstaand merk. Kia kiest meer voor technologische vooruitgang en innovatie dan voor kwaliteit lijkt het want ook onze e-Soul was niet feilloos. En waarom dan toch voor een EV6 kiezen? Omdat je de hoop hebt dat een auto die een klasse hoger staat, nieuwer is, als pure EV opgebouwd is, niet de 1e generatie EV's van Kia is, etc. ervoor zorgen dat kinderziektes eruit zijn en een kwaliteitsslag is gemaakt. Dat is slechts deels zo.

We hebben nu de grote autovakantie gehad, dus daarmee zal het waarschijnlijk tot volgende zomer duren eer we weer duizenden km's af gaan leggen, maar een ding is zeker: voor de volgende autovakantie gaan we de EV6 inruilen. En dan gaan we waarschijnlijk voor de auto die ik afgehouden had omdat die hier niet al te goed te boek staat, de Lexus RZ 450e. Zoals gezegd laadt ook de EV6 meestal niet sneller dan de 150 kW waar de Lexus het bij houdt (en volgens wat ik ervan weet ook wel haalt in de praktijk) en in Noorwegen heb ik bakken ervan rond zien rijden, de Toyota bZ4X nog veel meer, die komt daar bijna net zoveel voor als de Tesla's en Volkswagens waar juist Kia/Hyundai niet erg veel voor leken te komen.
Geen idee of de Lexus dezelfde is als de Toyota onderhuids, want daarmee wil je echt niet op vakantie met die DC snelheid verlagen als je meerdere keren per dag gaat snelladen, kijk de video's van Björn Nyland maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:18
The Wizard schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Geen idee of de Lexus dezelfde is als de Toyota onderhuids, want daarmee wil je echt niet op vakantie met die DC snelheid verlagen als je meerdere keren per dag gaat snelladen, kijk de video's van Björn Nyland maar eens.
Op de website van Fastned staan de curves, ook van Lexus. Dan zie je hoe schokkend het verschil is met de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tomba schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Voor mij is de snelle laadsnelheid (en de looks) de voornaamste reden dat de EV6 toch de voorkeur heeft. Het kraakje boven het hoofd herken ik echter wel. Mijn voornaamste klacht is echter de headunit. Die is af en toe onbruikbaar traag, vooral dat verplichte 'bevestigen' scherm dat soms meer dan een minuut blijft staan is ergerlijk. Dat gezegd hebbende, op vakantie (toevallig ook Noorwegen ;) ) had ik een Volvo huurauto met Android car en dan heb ik toch weer de voorkeur voor Gen5w ;)

Vanochtend de hoogste range tot nog toe, zou 600km een keer haalbaar zijn op de GoM?
[Afbeelding]
Ja het punt is dus dat ik af en toe ook even met andere EV ladende personen heb gebabbeld, waaronder diverse die een maximale laadsnelheid van 150 kW hebben zoals het vele VW spul, de iX3 volgens mij en nog een paar en effectief kwamen we bij Ionity op hetzelfde uit. Dus leuk dat de EV6 in theorie met 250 kW ofzo kan laden, maar behalve bij Circle K kortstondig de 205 kW aantikken heb ik voornamelijk max 140-145 kW gezien. En dat is met voorverwarmen.

En als ik dan de laadcurves bekijk bij ev-database dan zijn die van sommige op papier 150 kW auto's niet veel slechter dan mijn EV6. Hier is een screenshot van de Bilkraft app (Eviny laders) waar je ziet dat hij heel kort boven de 150 kW schiet en vervolgens er precies onder blijft hangen lange tijd (klik voor full size):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmQwSuBXuGPrIpkRwr4F0D-qRkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6KxhxgCSxWunEM7JqGEVgg0q.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet een 360 kW lader en er stond niemand aan dezelfde lader (2 plugs) en hij ging van 19% naar 94% in dit geval tijdens boodschappen doen. En bij 73% kakt hij helemaal in.

Dat is dus niet heel veel beter dan de gemiddelde laadcurve van 150 kW auto's. Wat ik ermee wil zeggen is: we hebben regelmatig gehad dat we ofwel gingen lunchen of boodschappen doen of sanitaire pauze met drinken/snack halen en praktisch altijd kostte dat zo'n 20 minuten (of langer) en was de auto al vol genoeg. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik de auto moest weghalen omdat hij ruimschoots boven de 90% was en het druk was. Daar nog zeg 5 tot maximaal 10 minuten bovenop tellen als benodigde laadtijd zie ik niet als onoverkomelijk en daarmee wil ik dus voor mijn volgende EV (want dat is gegarandeerd de categorie waarin ik blijf) niet dergelijke auto's uitsluiten. De laadcurve van de EV6 wordt nogal eens overschat. Het is een goed ladende auto, maar het wijkt veel meer af van de theorie dan de standaard 150 kW ladende auto's. En daarmee nivelleert het verschil tussen beide type EV's behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Ja het punt is dus dat ik af en toe ook even met andere EV ladende personen heb gebabbeld, waaronder diverse die een maximale laadsnelheid van 150 kW hebben zoals het vele VW spul, de iX3 volgens mij en nog een paar en effectief kwamen we bij Ionity op hetzelfde uit. Dus leuk dat de EV6 in theorie met 250 kW ofzo kan laden, maar behalve bij Circle K kortstondig de 205 kW aantikken heb ik voornamelijk max 140-145 kW gezien. En dat is met voorverwarmen.

En als ik dan de laadcurves bekijk bij ev-database dan zijn die van sommige op papier 150 kW auto's niet veel slechter dan mijn EV6. Hier is een screenshot van de Bilkraft app (Eviny laders) waar je ziet dat hij heel kort boven de 150 kW schiet en vervolgens er precies onder blijft hangen lange tijd (klik voor full size):
[Afbeelding]

Zoals je ziet een 360 kW lader en er stond niemand aan dezelfde lader (2 plugs) en hij ging van 19% naar 94% in dit geval tijdens boodschappen doen. En bij 73% kakt hij helemaal in.

Dat is dus niet heel veel beter dan de gemiddelde laadcurve van 150 kW auto's. Wat ik ermee wil zeggen is: we hebben regelmatig gehad dat we ofwel gingen lunchen of boodschappen doen of sanitaire pauze met drinken/snack halen en praktisch altijd kostte dat zo'n 20 minuten (of langer) en was de auto al vol genoeg. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat ik de auto moest weghalen omdat hij ruimschoots boven de 90% was en het druk was. Daar nog zeg 5 tot maximaal 10 minuten bovenop tellen als benodigde laadtijd zie ik niet als onoverkomelijk en daarmee wil ik dus voor mijn volgende EV (want dat is gegarandeerd de categorie waarin ik blijf) niet dergelijke auto's uitsluiten. De laadcurve van de EV6 wordt nogal eens overschat. Het is een goed ladende auto, maar het wijkt veel meer af van de theorie dan de standaard 150 kW ladende auto's. En daarmee nivelleert het verschil tussen beide type EV's behoorlijk.
Mijn ervaring is toch wel heel anders, maar ik denk grotendeels afhankelijk van de temperatuur. Afgelopen vakantie met hoge buitentemperatuur in Frankrijk was op de heen en terugweg een uitstekende ervaring met elke keer lange periode laden boven de 200 kW en ook elke x de piek boven de 250 kW. Ik heb de auto nu bijna een jaar en de enkele keren dat ik in 't najaar en voorjaar gebruik heb gemaakt van snelladers was 't wel een stuk minder, toen zag ik ook vaak dat 't niet boven de 150 kW uitkwam. Ik heb dus de indruk dat de temperatuur van de accu veel doet. Op die vakantie naar Frankrijk steeds de laadstop ook in de interne navigatie dus als 't nodig was werd de accu geconditioneerd (meestal koelen dus) voor aankomst.

Morgen weer naar Frankrijk, zondag weer terug. Ik zal volgende week m'n ervaring weer delen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:34
blb4 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Mijn ervaring is toch wel heel anders, maar ook wel afhankelijk van de temperatuur. Afgelopen vakantie met hoge temperaturen naar Frankrijk was op de heen en terugweg een uitstekende ervaring met elke keer lange periode laden boven de 200 kW en ook elke x de piek boven de 250 kW. Ik heb de auto nu bijna een jaar en de enkele keren dat ik in 't najaar en voorjaar gebruik heb gemaakt van snelladers was 't wel een stuk minder, toen zag ik ook vaak dat 't niet boven de 150 kW uitkwam. Ik heb dus de indruk dat de temperatuur van de accu veel doet. Op die vakantie naar Frankrijk steeds de laadstop ook in de interne navigatie dus als 't nodig was werd de accu geconditioneerd (meestal koelen dus) voor aankomst.

Morgen weer naar Frankrijk, zondag weer terug. Ik zal volgende week m'n ervaring weer delen :).
Dito hier - op een paar uitzonderingen na - altijd de hoge laadsnelheid behaald. vaak binnen enkele seconden boven de 220kw (en dan loop ik meestal weg). Alleen erv met Ionity en Fastned in NL, DE en BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Thanks, ga ik zeker rekening mee houden. Ik heb geen idee waarom ik mét voorverwarmen (telkens laatste 30-60 min voor aankomst de Kia nav aangezet en het sneeuwvlok icoontje regelmatig gezien) die snelheden niet haal en de 205 kW piek zelfs zeer kort maar. Het is snel genoeg, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee zoals ik hierboven ook aangeef is het verschil met de 150 kW ladende Lexus/Toyota wel een stuk kleiner dan op papier.

Overigens zie je in Noorwegen de Toyota met name echt zeer veel rijden, maar ook de Lexus komt nog met enige regelmaat voor. Daar zie je dus juist weinig Kia's en Hyundai's. Dat zou juist op moeten vallen want als je zelf in een bepaalde auto rijdt dan heb je elke keer "hey een andere EV6 rijder" momentje, maar dat had ik bar weinig daar en meestal was het een Nederlander of Deen. Gevoelsmatig zie je Tesla by far het meest, maar daarna de Toyota bZ4X samen met de VW ID3/ID4. Gek he? Want de Toyota wordt hier verafschuwd mede dankzij de kortzichtige journalistiek en de vroege "problemen" met snelladen. Ik heb de bZ4X ook proefgereden en ja het is meer plastic en saaier afgewerkt dan de EV6, maar de reden dat ik hem niet heb gekozen waren er destijds 3: 1. de flink hogere zit, 2. de hogere occasionprijs (scheelde 4-5k) tov mijn EV6 en 3. de innovatie/laadtechniek van de EV6. Aangezien dat laatste relatief gezien tegenvalt (nogmaals: het is goed genoeg) en ik inmiddels erachter ben dat ik de EV6 kwalitatief niet zo best vind qua afwerking, rammeltjes, noem het maar op, heb ik liever kwaliteit volgende keer. Ik heb jaren Toyota en Lexus gereden dus ben zeker bevooroordeeld, Toyota is vaak saai, grijs en plastic, maar oerdegelijk. Geloof het of niet maar elke Toyota die wij hebben gehad was na jaren nog niet aan het slijten of kraken. Ik denk dat het zo simpel is als waar stop je als fabrikant je geld in: degelijkheid en daarmee wat saaier zijn en minder innovatief zijn (Toyota) of juist innovatie, vooruitstrevendheid en leukere vormgeving (Kia), het ene merk z'n krachten zijn het andere merk z'n minpunten. En iedereen zal daarin een andere voorkeur hebben. Ik kan niet ontkennen dat de innovatie van Kia/Hyundai erg aantrekkelijk is en de prijzen interessant, maar dan gok of hoop je op voldoende degelijkheid en dat vind ik toch best tegenvallen, mijn EV6 is 3 jaar oud en zoveel (vaak kleine) probleempjes/rammeltjes/kraakjes als ik zelf in het afgelopen half jaar in deze EV6 heb gehad heb ik in de gehele bezitsduur van al mijn vorige Toyota en Lexus auto's niet gehad. Kan exemplarisch zijn, maar gezien de berichten in dit forum dat er altijd wel meerdere mensen zijn die het punt wat ik benoem bevestigen, lijkt me dat niet.

En begrijp me niet verkeerd: het is geen troep, verre van, maar gewoon niet precies wat ik zoek qua kwaliteit. Ik vind dat het allerbelangrijkste namelijk. Ik moet nu in 6 maanden tijd al voor de 6e keer bij de dealer langs, los van de onderhoudsbeurt/aankoopkeuring. Daar wordt toch geen mens vrolijk van? Dit keer de airbag storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Wizard schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Dat zijn de oude cq. de versie met oude software. De eerste lichting van beide (die inderdaad onderhuids bijna identiek zijn) heeft een softwarematige update gehad waarmee hogere snelheden, vaker snelladen, etc. allemaal unlocked zijn. Er zit nog wel een limiet op maar volgens mij was dat nu 3x snelladen per etmaal. Knap als je meer dan dat nodig gaat hebben, mocht dat zo zijn: ja dan niet die auto kopen, maar dat zal voor 99% van de kopers niet het geval zijn.

En er komen nieuwe (facelifts) aan die nieuwe elektromotoren hebben (=zuiniger), ietwat grotere accu's en ook qua laadcurve met name verbeterd zijn, maar het fijne ervan is daar in de praktijk uiteraard nog niet over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@MooDyBLueS

Toevallig een 58kWh EV6?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98S9bJ4RSGFkAs4h4kSRJsJlCmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvZND2XgyQ1k3OSE8YwWCJuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrE-C9jLxb3QW75ponCPqqjyOHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cshGs0YU1DykCqQUUzavZH52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Mijn ervaring is toch wel heel anders, maar ik denk grotendeels afhankelijk van de temperatuur. Afgelopen vakantie met hoge buitentemperatuur in Frankrijk was op de heen en terugweg een uitstekende ervaring met elke keer lange periode laden boven de 200 kW en ook elke x de piek boven de 250 kW. Ik heb de auto nu bijna een jaar en de enkele keren dat ik in 't najaar en voorjaar gebruik heb gemaakt van snelladers was 't wel een stuk minder, toen zag ik ook vaak dat 't niet boven de 150 kW uitkwam. Ik heb dus de indruk dat de temperatuur van de accu veel doet. Op die vakantie naar Frankrijk steeds de laadstop ook in de interne navigatie dus als 't nodig was werd de accu geconditioneerd (meestal koelen dus) voor aankomst.

Maar daar zou het voorverwarmen toch voor moeten zijn? En zo koud was het niet, meestal rond de 15-17C en ik zag het voorverwarmen regelmatig gebeuren.

Desondanks: ik zeg niet dat de laadsnelheid van de EV6 slecht is zoals ik hem heb ervaren maar flink anders dan op papier. En als het dus zo is, zoals jij ook bevestigt, dat het absolute supersnelle laden (200+ kW langere tijd) alléén in de zomer met optimale buitentemperaturen behaald kan worden en zelfs met 15-17C in Noorwegen mét voorverwarmen al niet, dan is het zogeheten operating window voor de ultrasnelle laden wel heel klein. Dus dan koop je eigenlijk een EV6 met ultrasnel laden voor de 1-2 maanden per jaar met 25+C en dan moet je ook nog eens precies in die periode naar de juiste landen op vakantie gaan om er gebruik van te kunnen maken. Dat is wel een wel heel flinterdun scenario die zeker voor zal komen, maar als je er dus al nét niet aan voldoet zit je eerder op de effectief gemiddeld 100-120 kW over de gehele laadcurve zoals ik heb ervaren. En dan is er dus eigenlijk geen reden om een 150 kW auto te laten staan. Ook voor de Toyota/VW modellen wordt gemiddeld zo'n 90-110 kW opgegeven waar de laadcurves van bekend zijn. Dat verschil is dus (buiten de zeer specifieke zomerse scenario's om) erg klein met de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nope, 2022 AWD 77 kWh. En die laadcurve die jij laat zien van de 77 kWh is dus de optimale laadcurve, die ik dus geen enkele keer gehaald heb zoals ik liet zien. Overigens was de laadcurve die ik deelde een van de betere, ik heb ook nog een andere waarbij ik geen moment boven de 150 kW kom, bij 33-38% een dip naar 114 kW heb en bij 56% al naar 99-100 kW zakt en daar dan wel blijft tot 78%.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-08-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tja, dan denk ik dat je een negatieve outlier hebt.

Recente vakantie ook bij elke laadbeurt boven de 200kW starten en daar dan een flink gedeelte blijven hangen. Het verschil met de Enyaq die ik hier voor had was aanzienlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@jeroenkb Wat waren jouw buitentemperaturen? Of anders gezegd: welk land ben je naartoe geweest? Dat schijnt dus met de huidige info hét verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:23:
@jeroenkb Wat waren jouw buitentemperaturen? Of anders gezegd: welk land ben je naartoe geweest? Dat schijnt dus met de huidige info hét verschil te maken.
Oostenrijk. Temp range laden tussen de 15 tot 25 graden gehad. Ook maar 1 keer preconditioneren aangegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Oostenrijk. Temp range laden tussen de 15 tot 25 graden gehad. Ook maar 1 keer preconditioneren aangegaan
In Noorwegen kwam het niet boven de 17 graden uit al die tijd, meestal rond de 15-17C, dus dat lijkt toch wel van invloed. Heel zonnig was het ook niet. En juist omdat ik het preconditioneren gebruikte ben ik er toch wel verbaasd van dat het niet sneller ging.

Ach ja, het is zo, het hoeft voor mij ook niet sneller dan ik meegemaakt heb, maar daarmee lijkt het verschil met andere auto's toch een stuk kleiner dan de theorie belooft en slechts een deel in de praktijk onder de precies juiste omstandigheden haalt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

In Noorwegen kwam het niet boven de 17 graden uit al die tijd, meestal rond de 15-17C, dus dat lijkt toch wel van invloed. Heel zonnig was het ook niet. En juist omdat ik het preconditioneren gebruikte ben ik er toch wel verbaasd van dat het niet sneller ging.

Ach ja, het is zo, het hoeft voor mij ook niet sneller dan ik meegemaakt heb, maar daarmee lijkt het verschil met andere auto's toch een stuk kleiner dan de theorie belooft en slechts een deel in de praktijk onder de precies juiste omstandigheden haalt. ;)
Eens.

Vond het zelfs een beetje vervelend, omdat de auto sneller klaar is dan wij pauze hadden. Je bent dan met een schuin oog aan het opletten of je niet onnodig een laadpaal bezet houdt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:07
jeroenkb schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:22:
[...]
Tja, dan denk ik dat je een negatieve outlier hebt.
Daar lijkt het op ja.

Ik heb de EV6 met 54kWh batterij en laden op vakantie naar Oostenrijk afgelopen zomer ging als een speer (altijd bij ionity). Raakte altijd de max van 175KW, geen precon en buitentemps tussen de 20 en 30c ongeveer. Deed in 24 min 49kWh, dat is gemiddeld 122kWh en was van 5% naar 85% SoC oid.

Overigens geen kraakjes hier, het enige dat kraakt is de hoofdsteun van de kinderstoel achterin en dat hoor ik alleen als ik de muziek uit heb, zeer irritant :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Eens.

Vond het zelfs een beetje vervelend, omdat de auto sneller klaar is dan wij pauze hadden. Je bent dan met een schuin oog aan het opletten of je niet onnodig een laadpaal bezet houdt ;)
Haha ja klopt, dat hadden wij ook zelfs met name met een lunchpauze die we vaak tussen 12 en 14u planden omdat je toch moet laden én pauzeren. Uiteindelijk rijd je toch vaak langs populaire locaties waar veel vakantiegangers laden en dat is dan even rekening houden met elkaar. Wel fijn dat je van alle laadapps dan gewoon de status kan inzien en je bij 80+% hem kan verplaatsen.

Heb 1x gehad dat we volgens ABRP echt tot 96% nodig hadden en dan met 10% aan zouden komen bij de volgende. Toen ik eraan kwam was een wachtende BMW rijder wel lichtelijk geïrriteerd en vroeg of we snel weg konden gaan, kort uitgelegd maar veel begrip kwam er niet. Tja... hij zal vast haast hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Daar lijkt het op ja.

Ik heb de EV6 met 54kWh batterij en laden op vakantie naar Oostenrijk afgelopen zomer ging als een speer (altijd bij ionity). Raakte altijd de max van 175KW, geen precon en buitentemps tussen de 20 en 30c ongeveer. Deed in 24 min 49kWh, dat is gemiddeld 122kWh en was van 5% naar 85% SoC oid.
Lijkt toch de temperaturen met name te zijn. Jullie zijn naar warmere oorden gegaan, wij juist naar ietwat koelere.

Even als laatste input: helaas geeft Ionity maar bar weinig info achteraf. Maar vanuit Circle K en Eviny/Bilkraft zijn dit onze gemiddelde laadsnelheden geweest: 135 / 101 / 107 / 72 / 102 / 91 kW bij Circle K. En Bilkraft/Eviny 98 en 110 kW. Nu ik het zo bekijk, de 135 kW bij Circle K was op de terugweg in Denemarken toen het volgens mij wel boven de 20C uitkwam.
Overigens geen kraakjes hier, het enige dat kraakt is de hoofdsteun van de kinderstoel achterin en dat hoor ik alleen als ik de muziek uit heb, zeer irritant :D
Dat hebben wij ook gehad in onze vorige auto, toen de jongste nog een autostoeltje had en de auto met lederen bekleding schuurde met het autstoeltje. Oplossing was een klein oud handdoekje ertussen doen. Tenzij het de hoofdsteun zelf natuurlijk is die kraakt.

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
[...]

Volgens mij heb je best een interessant punt te pakken. Als je naar de laadcurves kijkt van de typische "snelle laad EV's" zie je dat de meeste zo rond de 60% van hun (potentiele) piek naar de 150kW zakken en dan daar blijven tot ze nog verder dalen.

De laadcurve is dus best relevant, vooral voor hoe je typisch wilt laden. Als dat wat langere laadperiodes zijn, en/of met hogere percentages, dan lijkt de max laadsnelheid idd veel minder relevant te zijn. Als je met lagere percentages zo snel mogelijk weer verder wilt rijden, dan wordt het wel relevant hoe hoog de laadcurve kan starten en hoe lang deze dit volhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
olafmol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Volgens mij heb je best een interessant punt te pakken. Als je naar de laadcurves kijkt van de typische "snelle laad EV's" zie je dat de meeste zo rond de 60% van hun (potentiele) piek naar de 150kW zakken en dan daar blijven tot ze nog verder dalen.

De laadcurve is dus best relevant, vooral voor hoe je typisch wilt laden. Als dat wat langere laadperiodes zijn, en/of met hogere percentages, dan lijkt de max laadsnelheid idd veel minder relevant te zijn. Als je met lagere percentages zo snel mogelijk weer verder wilt rijden, dan wordt het wel relevant hoe hoog de laadcurve kan starten en hoe lang deze dit volhoudt.
Als ik vlot veel km wil maken is 't dus idd een kwestie van zo leeg mogelijk bij 't laadpunt aankomen en dan laden tot 't vermogen onder de 150 kW zakt (SoC ~68%). Dan ben ik 15 minuten aan 't laden voor ruim 50 kWh en kan je weer goed 2 uur karren. De laadcurve van de EV6 MY25 is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AOMNNqTwtt4MF26fLTXoVudFDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DH45jiC7cNb8aC2AmXQ4SJrY.png?f=fotoalbum_large

De ervaring leert dat als je met z'n 3en bent en ff een plas en een koffie wil doen die 15 minuten net voldoende zijn, vaak ben je net wat langer bezig en vertrek je dus weer met SoC van ~ 80%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Je hebt sowieso niet de laatste update aangezien je een sneeuwvlokje hebt ipv het rode dingetje in het accu symbooltje. Bij voorverwarmen wordt er tot 21 graden voorverwarmd, dit is voldoende voor 200 kW laadsnelheid, boven de 25 graden haalt ie max ca 235 kW (gen 1). Wat mijn ervaring is als de accu niet 25+ is, even laden (ca 5 minuten), dan is de accu wel boven de 25 graden, laden stoppen en opnieuw starten, dan schiet ie door naar zijn optimale curve. Het zal een bugje zijn, maar ik heb het deze vakantie regelmatig gezien. Stoppen/starten kost je 30 seconden, dat haal je er gemakkelijk eruit aangezien je daarna op de ideale laadcurve zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Lijkt toch de temperaturen met name te zijn. Jullie zijn naar warmere oorden gegaan, wij juist naar ietwat koelere.

Even als laatste input: helaas geeft Ionity maar bar weinig info achteraf. Maar vanuit Circle K en Eviny/Bilkraft zijn dit onze gemiddelde laadsnelheden geweest: 135 / 101 / 107 / 72 / 102 / 91 kW bij Circle K. En Bilkraft/Eviny 98 en 110 kW. Nu ik het zo bekijk, de 135 kW bij Circle K was op de terugweg in Denemarken toen het volgens mij wel boven de 20C uitkwam.

[...]

Dat hebben wij ook gehad in onze vorige auto, toen de jongste nog een autostoeltje had en de auto met lederen bekleding schuurde met het autstoeltje. Oplossing was een klein oud handdoekje ertussen doen. Tenzij het de hoofdsteun zelf natuurlijk is die kraakt.
Geen idee wat er met jouw EV6 kan zijn. Ben zelf met mijn EV6 drie keer op wintersport geweest met temperaturen tussen grofweg - 5 tot net boven vriespunt onderweg in Duitsland, Oostenrijk en ook Frankrijk. De pre-conditionering ging afahankelijk van vorige laadsessie, snelheid onderweg, etc. aldoor keurig op tijd aan bij laadplanning in de Kia navigatie (of ik koos een uur van te voren zelf een laadpaal). Op carscanner had de cel met laagste temperatuur door het voorverwarmen altijd de 21 of 22 graden als ik bij laadpaal aan kwam.

Ik stekkerde aan met tussen de 15% tot 20% lading en begin dan te laden met rond de 200 KW en binnen paar minuten rond de 240 KW tot ongeveer 60%. Binnen een kwartier boven de 80% en weer doorrrrrr. Hoe vaak andere EV rijders niet bewonderend staan te kijken naar het scherm van de laadpaal waar ik sta te laden 😂

Dus ik kan jouw ervaring niet plaatsen, anders dat je of oude software hebt of dat palen in Noorwegen waar jij laadde geknepen zijn geweest.

Ik rij overigens een 74 Kw versie 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Zo had ik het nog niet bekeken en inderdaad, als je van 10/20% tot 60/70% wilt laden telkens dan is de EV6 waarschijnlijk een stuk sneller dan een standaard 150 kW auto. Echter, je moet dan na 10-12 minuten ofzo alweer verder. Soms kan dat prima zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde persoon dan al genoeg uitgestrekt heeft, genoeg koffie achter z'n mik heeft en (indien van toepassing) het hele gezin een pitstop heeft gemaakt.

Wellicht mis ik nog scenario's maar hoewel ik met de e-Soul (64 kWh, max. 77 kW laden, vaker 55 kW op de laders in de praktijk) echt 35-40 minuten aan het wachten was en dat toch echt net te traag is om prettig te zijn voor vakanties, is 10-12 minuten weer het andere uiterste.

Je hebt de optimale laadcurve voor de auto maar als mens heb je ook een 'oplaadcurve' en ik kan zelf niet in 10-12 min weer fris en fruitig genoeg zijn voor weer 2 tot 2,5 uur rijden. ;) Plus dat je op zeg alles van meer dan zo'n 4-5 uur per dag rijden echt wel een lunchpauze of vergelijkbaars inplant en dan zal je sowieso maximaal proberen te laden, tot 100% zelfs als het niet te druk is, je zit toch te eten immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Je hebt sowieso niet de laatste update aangezien je een sneeuwvlokje hebt ipv het rode dingetje in het accu symbooltje. Bij voorverwarmen wordt er tot 21 graden voorverwarmd, dit is voldoende voor 200 kW laadsnelheid, boven de 25 graden haalt ie max ca 235 kW (gen 1). Wat mijn ervaring is als de accu niet 25+ is, even laden (ca 5 minuten), dan is de accu wel boven de 25 graden, laden stoppen en opnieuw starten, dan schiet ie door naar zijn optimale curve. Het zal een bugje zijn, maar ik heb het deze vakantie regelmatig gezien. Stoppen/starten kost je 30 seconden, dat haal je er gemakkelijk eruit aangezien je daarna op de ideale laadcurve zit.
De allerlaatste update die tijdens de vakantie uit is gekomen? Deze dus die eerst alleen voor ccNc beschikbaar was?

Zo ja, is dat niet alleen een visueel iets dan en verandert het niks aan het daadwerkelijke laden lijkt mij? Ik draai nu op de voorgaande versie die paar maanden geleden via OTA beschikbaar kwam namelijk. Aangezien ik in de tussentijd las dat je 2x een gratis OTA krijg en ik er dus nog maar 1 tegoed heb, wil ik de laatste update zelf via usb uitvoeren maar de wijzigingen zijn zo klein dat ik geen haast heb. :)

Wat je zegt met voorverwarmen tot 21C en boven de 25 graden 235 kW klopt wel aardig met wat ik ervaren heb, maar zelfs dan is de 200 kW heel kort. Hoogstens voor een paar % en ik kwam vrijwel altijd na minstens een uur gereden en dus voorverwarmd te hebben aan bij de snellader aan met tussen de 10 en 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Ik heb deze zomervakantie met de EV6 een stuk of 12x geladen bij Ionity in Duitseland, Oostenrijk
mijn wagen is 2023 met de 58kw accu, die kan max 175kW snel laden. maar ik haal regelmatig een snelheid van 180 of meer, zonder voor verwarmen en een buiten temperatuur van 15 a 20 graden.

Ook altijd rond de 80% even een drop naar 5kW, maar dan redelijk snel weer oplopend, dit hebben we allemaal dacht ik.

wat ik dan wel weer raar vind is dat het voltage van deze auto tijdens het laden aan zon 350kw lader, rond de 600 Volt hangt, maar het is een 800 Volt auto .

range dropte van 400km naar 300km , maar dat kwam door 130/140km/u snelweg kilometers

na 1 x laden op AC in de straat met 11kw thuis, kwam de range al direct weer terug naar de 400km.

ik denk ook niet dat de cellen gebalanceerd worden tijdens snelladen DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 14:00
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

De allerlaatste update die tijdens de vakantie uit is gekomen? Deze dus die eerst alleen voor ccNc beschikbaar was?

Zo ja, is dat niet alleen een visueel iets dan en verandert het niks aan het daadwerkelijke laden lijkt mij? Ik draai nu op de voorgaande versie die paar maanden geleden via OTA beschikbaar kwam namelijk. Aangezien ik in de tussentijd las dat je 2x een gratis OTA krijg en ik er dus nog maar 1 tegoed heb, wil ik de laatste update zelf via usb uitvoeren maar de wijzigingen zijn zo klein dat ik geen haast heb. :)

Wat je zegt met voorverwarmen tot 21C en boven de 25 graden 235 kW klopt wel aardig met wat ik ervaren heb, maar zelfs dan is de 200 kW heel kort. Hoogstens voor een paar % en ik kwam vrijwel altijd na minstens een uur gereden en dus voorverwarmd te hebben aan bij de snellader aan met tussen de 10 en 20%.
De update die je noemt is alleen voor het infotainment en navigatie dus niet voor de interne systemen van de auto zelf die voor opwarmen van de accu zorgen. Voor die updates moet je naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
petertenboer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Geen idee wat er met jouw EV6 kan zijn. Ben zelf met mijn EV6 drie keer op wintersport geweest met temperaturen tussen grofweg - 5 tot net boven vriespunt onderweg in Duitsland, Oostenrijk en ook Frankrijk. De pre-conditionering ging afahankelijk van vorige laadsessie, snelheid onderweg, etc. aldoor keurig op tijd aan bij laadplanning in de Kia navigatie (of ik koos een uur van te voren zelf een laadpaal). Op carscanner had de cel met laagste temperatuur door het voorverwarmen altijd de 21 of 22 graden als ik bij laadpaal aan kwam.

Ik stekkerde aan met tussen de 15% tot 20% lading en begin dan te laden met rond de 200 KW en binnen paar minuten rond de 240 KW tot ongeveer 60%. Binnen een kwartier boven de 80% en weer doorrrrrr. Hoe vaak andere EV rijders niet bewonderd staan te kijken naar het scherm van de laadpaal waar ik sta te laden 😂

Dus ik kan jouw ervaring niet plaatsen, anders dat je of oude software hebt of dat palen in Noorwegen waar jij laadde geknepen zijn geweest.

Ik rij overigens een 74 Kw versie 2023
Ja gek dan inderdaad. Want zoals je hebt kunnen zien heb ik daadwerkelijk de Kia navi gebruikt, waarbij ik weet dat ik op moest letten dat hij het als snellaad POI ziet en niet puur het adres. En ik heb geladen met 3 verschillende providers waarbij het altijd om minstens 300 kW laders ging, soms 350 of 400 kW. Alle routes heb ik door ABRP uit laten stippelen en icm met de BT OBD2 dongle gaan rijden, pas ±1 uur van tevoren zette ik de Kia navi aan voor het voorverwarmen. ABRP kiest bewezen laadstations en vermijd onbetrouwbare, dus daar lijkt het mij sterk van dat het hieraan zou liggen.

Ionity was vaak erg druk, zeg 3/4 bezet, maar Circle K was altijd vrij rustig op 1 na en heb ik meestal als enige aan de paal gehangen, ik heb er namelijk ook op gelet dat ik niet bewust naast iemand ging staan aan dezelfde paal. Ik weet dat sommige palen zeg 300-400 kW kunnen leveren maar dat het met 2 EV's ineens gehalveerd kan worden (load balancing), maar dat kan dus niet continu het probleem geweest zijn. En ook draai ik de voorlaatste update en is mijn auto bij de dealer geweest een tijd geleden voor de preconditioning update, die had hij namelijk nog niet. Ook toen zijn (volgens zeggen) alle updates gedaan die er open stonden, wat in ieder geval qua infotainment klopte want die liep heel erg achter en ik heb dat bewust toen afgewacht, waarna ik zelf nog 1x de voorgaande heb bijgewerkt. Alleen de allerlaatste dus niet, maar die kwam 2 weken geleden als pop-up tijdens de vakantie.

Overigens heb ik Noorwegen, Zweden, Duitsland en Denemarken geladen, dus dat van Noorse palen lijkt me sterk.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
murky123 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:37:
Ik heb deze zomervakantie met de EV6 een stuk of 12x geladen bij Ionity in Duitseland, Oostenrijk
mijn wagen is 2023 met de 58kw accu, die kan max 175kW snel laden. maar ik haal regelmatig een snelheid van 180 of meer, zonder voor verwarmen en een buiten temperatuur van 15 a 20 graden.

Ook altijd rond de 80% even een drop naar 5kW, maar dan redelijk snel weer oplopend, dit hebben we allemaal dacht ik.

wat ik dan wel weer raar vind is dat het voltage van deze auto tijdens het laden aan zon 350kw lader, rond de 600 Volt hangt, maar het is een 800 Volt auto .

range dropte van 400km naar 300km , maar dat kwam door 130/140km/u snelweg kilometers

na 1 x laden op AC in de straat met 11kw thuis, kwam de range al direct weer terug naar de 400km.

ik denk ook niet dat de cellen gebalanceerd worden tijdens snelladen DC
Volgens EV database is het interne voltage van de 58 kWh versie 523 Volt. Dat kan verklaren waarom je geen 800 Volt ziet, maar 600 Volt op de laadpaal.

https://ev-database.org/n...ia-EV6-Standard-Range-2WD

Voor de long range is het trouwens 697 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sonicfreak schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

De update die je noemt is alleen voor het infotainment en navigatie dus niet voor de interne systemen van de auto zelf die voor opwarmen van de accu zorgen. Voor die updates moet je naar de dealer.
Die zijn in februari nog allemaal bijgewerkt, toen ik de update voor preconditioneren heb laten uitvoeren. Ik heb namelijk een MY22 en pas vanaf de MY23 zit dat er standaard op begreep ik. Sindsdien wel de precon optie erbij gekregen, maar de rest heb ik de dealer op moeten geloven. Wel heb ik gezien dat het infotainment systeem is bijgewerkt, dus enerzijds vertrouw ik erop dat ze daadwerkelijk alle openstaande updates hebben uitgevoerd, maar is daar nog een manier voor om te checken?

Ik heb een BT OBD2 dongle die ik voor ABRP gebruikt heb en ook met Carscanner weleens gekeken heb, geeft die ook versienummers weer? Zo ja, welke moet ik checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Die zijn in februari nog allemaal bijgewerkt, toen ik de update voor preconditioneren heb laten uitvoeren. Ik heb namelijk een MY22 en pas vanaf de MY23 zit dat er standaard op begreep ik. Sindsdien wel de precon optie erbij gekregen, maar de rest heb ik de dealer op moeten geloven. Wel heb ik gezien dat het infotainment systeem is bijgewerkt, dus enerzijds vertrouw ik erop dat ze daadwerkelijk alle openstaande updates hebben uitgevoerd, maar is daar nog een manier voor om te checken?

Ik heb een BT OBD2 dongle die ik voor ABRP gebruikt heb en ook met Carscanner weleens gekeken heb, geeft die ook versienummers weer? Zo ja, welke moet ik checken?
De versienummers kan ik je helaas niet aan helpen dat zou de dealer moeten weten.
Maar zoals @The Wizard aangeeft heeft jouw auto nog het sneeuwvlokje en niet de rode spiraal bij het voorverwarmen van de accu. Dus je loopt achter qua updates. Mijn 2024 EV6 heeft namelijk wel de rode spiraal bij voorverwarmen. Te zien in het accu icoontje links achter je stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Ja gek dan inderdaad. Want zoals je hebt kunnen zien heb ik daadwerkelijk de Kia navi gebruikt, waarbij ik weet dat ik op moest letten dat hij het als snellaad POI ziet en niet puur het adres. En ik heb geladen met 3 verschillende providers waarbij het altijd om minstens 300 kW laders ging, soms 350 of 400 kW. Ionity was vaak erg druk, zeg 3/4 bezet, maar Circle K was altijd vrij rustig op 1 na en heb ik meestal als enige aan de paal gehangen, ik heb er namelijk ook op gelet dat ik niet bewust naast iemand ging staan aan dezelfde paal. Ik weet dat sommige palen zeg 300-400 kW kunnen leveren maar dat het met 2 EV's ineens gehalveerd kan worden (load balancing), maar dat kan dus niet continu het probleem geweest zijn. En ook draai ik de voorlaatste update en is mijn auto bij de dealer geweest een tijd geleden voor de preconditioning update, die had hij namelijk nog niet. Ook toen zijn (volgens zeggen) alle updates gedaan die er open stonden, wat in ieder geval qua infotainment klopte want die liep heel erg achter en ik heb dat bewust toen afgewacht, waarna ik zelf nog 1x de voorgaande heb bijgewerkt. Alleen de allerlaatste dus niet, maar die kwam 2 weken geleden als pop-up tijdens de vakantie.

Overigens heb ik Noorwegen, Zweden, Duitsland en Denemarken geladen, dus dat van Noorse palen lijkt me sterk.
Het moet wel in jouw auto specifiek zitten. Zeker bij Ionity die, nagenoeg altijd, een single aansluiting hebben moet je altijd de maximale snelheid kunnen gebruiken. Ook het feit dat jij aangeeft 300-400 KW palen te hebben gebruikt maakt dat het in je auto moet zitten waar het “mis gaat”.

Bij mijn EV6 zoals gezegd , altijd boven de 200 KW geladen in zomer en winter.
Pagina: 1 ... 443 ... 449 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic