7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Helaas hanteert Kia blijkbaar een update beleid waarbij je na 2 of 3 jaar enkel nog de meest summiere updates krijgt qua kaart en bug fixes als je geluk hebt.
Gelukkig heb ik de ingebouwde navigatie al na 2 weken vaarwel gezegd. Wat een troep.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik meende eerder in dit forum gelezen te hebben dat fastned stations niet herkend werden.
Aangezien ik geen andere versie dan deze ken, kan ik dat niet bevestigen.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Inderdaad. Des te meer reden dus om wel een fatsoenlijk update beleid te hanteren, niet dan?Peter-036 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:08:
Eigenlijk een reactie op jouw eerdere post over dit "probleem", waar je het "onwil" noemt dat 'ze' het niet aanbieden.
Kennelijk is die markt toch wat groter dan alleen (jouw) EV6 ;-)
Ondersteunen is ook nog eens wat anders dan "voor blijven ontwikkelen" wat weer wat anders is dan "actief nieuwe features voor ontwikkelen".The Wizard schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:41:
[...]
En in de Ceed, Sportage, etc.... Markt is nog heel groot, automakers zouden gewoon verplicht moeten worden om die systemen 10 jaar na de laatste uitgifte nog te ondersteunen. Of maak gewoon gemakkelijk verwijderbare computermodules die je zelf kan upgraden.
Dat een Gen5W nu nauwelijks meer nieuwe features krijgt betekent niet dat het niet meer werkt. Het heeft ook nog eens Apple CarPlay/Android Auto. Hoogstens is het verouderd, maar dat is toch niks nieuws? Even ter beeldvorming (jaartallen zullen niet exact kloppen): had je eind jaren 80 een auto met cassettespeler gekocht, dan had je 5 jaar later een cd-speler gemist. Had je in de jaren 2000 een auto met navigatiesysteem dan was die ook een paar keer via de dealer of jaarlijks middels peperdure cd-roms bij te werken en that's it. Als je dan een nieuwbouwwijk in wou rijden met een 8 jaar oude auto, had je ook gewoon pech. En zo kan ik nog wel even doorgaan op zowel hardware als software gebied. Wat was daar de back-up op den duur voor? Juist: een smartphone met autohouder, het moderne equivalent is dus AC/AA.
Het is een eeuwenoude discussie. Los van dat ik het ermee eens ben dat het goed zou zijn als fabrikanten bijv. verplicht worden om X jaar updates uit te brengen voor in ieder geval veiligheid, kan je fabrikanten niet verplichten nieuwe features uit te brengen. Kijk ook maar naar iOS en Android: de ontwikkelingen daar zijn nagenoeg niks, Apple (waar ik wel graag de producten van gebruik) komt iOS 26 met een transparante interface "liquid glass"... woohoo /s. Dat is geen feature te noemen, maar dat is wat je krijgt als iets praktisch uitontwikkeld is.
Kortom: koop een product en al helemaal een auto nooit, maar dan ook NOOIT op beloftes/updates. Koop hoe het er op moment van kopen voorstaat en zie de rest als bonus. Ik heb ook een Tesla gehad die zeer veel updates kreeg, maar de meesten waren een wassen neus of features waar niemand op zit te wachten zoals een nieuwe lichtshow of een feature die bij Android Automotive als een app zou komen, dus ook geen "feature", zoals Apple Music integratie destijds.
Wel vind ik dat navigatie-updates ±10 jaar zouden moeten gelden en ook veiligheidsupdates zoals we ze bij elk stuk software kennen.
Heerlijk wat Hollands pessimisme op de zondagavondPhusebox schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:32:
Ach het nieuwe systeem is in 2027 ook weer outdated want dan komen modellen met Android Automotive.
Helaas hanteert Kia blijkbaar een update beleid waarbij je na 2 of 3 jaar enkel nog de meest summiere updates krijgt qua kaart en bug fixes als je geluk hebt.
Gelukkig heb ik de ingebouwde navigatie al na 2 weken vaarwel gezegd. Wat een troep.
Oprecht vind ik de EV6 navigatie veel fijner en accurater dan mijn Golf GTE uit 2015, niets te klagen (hoewel ik meestal Android Auto gebruik).
Updates kunnen veel beter (maar ook dat was nog minder bij die Golf).
[ Voor 5% gewijzigd door slim_fan op 29-06-2025 22:27 ]
Ik zou het wel gaaf vinden als auto navigatie eindelijk eens OSM kaarten zou gebruiken. Aangevuld met een dedicated POI database. Als ik dan bijv de fastned stations wil in mijn nav dan zou ik die moeten kunnen ophalen op de fastned site. Dan zijn ze zeker up-to-date.
Muziek afspelen (lokale flacs, Spotify, Tidal) via een Bluetooth verbinding is prima in de EV6.
De auto moet vooral "auto" zijn. Dus veiligheid, betrouwbaarheid en range.
Verder geloof ik niet zo in de nobele motieven van Google en Android Auto en Android Automotive.
Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek
Een vriend heeft een id3 van 2 jaar oud die niet kan preconnen terwijl de nieuwere modellen dit wel kunnen...
Polestar heeft de 4 afgeleverd met maar 1 sleutel en door te zeggen dat de digital key binnekort kwam, we zijn nu een jaartje verder en de digital key werkt nog steeds niet op android...
Volgens mij is Tesla echt de enige die 3-4j na de release nig nieuwe functionaliteiten uitbrengt, maar goed soms verlies je er ook
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
De vakantieperiode breekt bijna aan en ik wil graag een dakkoffer aanschaffen. Wie heeft er voor mij de gouden leuke prijs/kwaliteit tip voor goede dak dragers en koffer?
Hoor het graag! Dank het alvast voor het meedenken!
Hier al eens naar gekeken? Is gestroomlijnder, dus je bereik is groter dan met een dakkoffer:EN86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:14:
Goedemorgen KIA EV6 liefhebbers,
De vakantieperiode breekt bijna aan en ik wil graag een dakkoffer aanschaffen. Wie heeft er voor mij de gouden leuke prijs/kwaliteit tip voor goede dak dragers en koffer?
https://www.anwb.nl/auto/...aties/trekhaakkoffer-test
Ik heb geen trekhaak op mijn EV6 dus dan word dat denk ik wat lastig. Voorkeur gaat ook wel gewoon uit naar een dakrails met dakkoffer.fishman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Hier al eens naar gekeken? Is gestroomlijnder, dus je bereik is groter dan met een dakkoffer:
https://www.anwb.nl/auto/...aties/trekhaakkoffer-test
Dus zou daarin graag wat opties zien
Wat heb je zélf al gevonden?EN86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Ik heb geen trekhaak op mijn EV6 dus dan word dat denk ik wat lastig. Voorkeur gaat ook wel gewoon uit naar een dakrails met dakkoffer.
Dus zou daarin graag wat opties zien
Nou een vriend van mij heeft een Hapro Carver 6.5, maar ik weet dus niet of die bij mij past? En welke dak dragers heb ik daar dan voor nodig?
Je ziet natuurlijk ook veel Thule, ook op de website van KIA zelf maar deze zijn wel vrij prijzig! Dus vandaar mijn vraag.
https://www.tubantia.nl/w...-probleem-maken~abfdc134/EN86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:14:
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Er staan echt wel wat opties in dit topic. Onder andere mijn eigen auto met rails en koffer: Bo0bz in "Het grote Kia EV6 topic"EN86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:14:
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Maar als het mij gebeurt kan het wellicht de oplossing zijn.
https://youtu.be/EMzBdY_K93Y?si=EqD069DgmK7tjZvU
[ Voor 19% gewijzigd door petertenboer op 01-07-2025 07:19 ]
Ook kan ik de op het scherm vermelde verbruiken niet meer rijmen met de daadwerkelijke verbruiken en lijken ze niet in lijn te zijn met de netto batterijcapaciteit van 54KWh.
Bij het doormeten van de auto heeft de garage geen afwijkingen gevonden.
Wie is er bekend met dit probleem?
[ Voor 7% gewijzigd door Mjas op 02-07-2025 12:04 ]
Ik zou eens een keer laden tot 100%, zodat de bms de status van het hele accu pakket weer weet.Mjas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:02:
Sinds 2 weken laadt de EV6 niet meer tot het ingestelde percentage van 80%. Bij AC laden stopt hij al bij 75% of lager. Bij het starten van de auto begint hij vervolgens met een batterij% van 93% om dan vervolgens binnen 1 minuut te zakken tot de vermelde 75% of lager.
Ook kan ik de op het scherm vermelde verbruiken niet meer rijmen met de daadwerkelijke verbruiken en lijken ze niet in lijn te zijn met de netto batterijcapaciteit van 54KWh.
Als je iemand kent met osb2 dongle zou je met bv carscanner de voltages van de individuele cellen kunnen uitlezen. Klinkt namelijk als een defect cel.Mjas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:02:
Sinds 2 weken laadt de EV6 niet meer tot het ingestelde percentage van 80%. Bij AC laden stopt hij al bij 75% of lager. Bij het starten van de auto begint hij vervolgens met een batterij% van 93% om dan vervolgens binnen 1 minuut te zakken tot de vermelde 75% of lager.
Ik was even bang dat de ICCU bezig was om de geest te geven. Daarna max. laadvermogen maar weer op 90% gezet.
Vanochtend heeft de auto weer normaal geladen, d.w.z. 2,9 kW (enkelfase). Maar tegen 15:00u werd het weer 1,1 kW en dat is het nu nog.
Ik heb de auto sinds april 2023 en heb dit nog niet eerder geconstateerd. Bij de beurt in april zijn de updates voor de ICCU geïnstalleerd.
Is er een soort thermische beveiliging actief in de auto? Of anders in de Zappi?
Iemand dezelfde ervaring?
Is dat in Fast modus?JBZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:02:
Gistermiddag zag ik dat na een half uurtje nadat ik de auto op de Zappi had aangesloten, de laadsnelheid (enkelfase) daalde van 3,2 kW naar 1,1. Driefasig was het maximaal 4 kW. Eerder die middag had ik gezien dat het max. laadvermogen op 90% stond; heb dit bij mijn weten niet zelf zo ingesteld. Ik heb dat toen op 100% (0,9) gezet.
Ik was even bang dat de ICCU bezig was om de geest te geven. Daarna max. laadvermogen maar weer op 90% gezet.
Vanochtend heeft de auto weer normaal geladen, d.w.z. 2,9 kW (enkelfase). Maar tegen 15:00u werd het weer 1,1 kW en dat is het nu nog.
Ik heb de auto sinds april 2023 en heb dit nog niet eerder geconstateerd. Bij de beurt in april zijn de updates voor de ICCU geïnstalleerd.
Is er een soort thermische beveiliging actief in de auto? Of anders in de Zappi?
Bij Eco+ komt de Zappi bij mij ook niet hoger dan 1,1. In Eco mode is het altijd 4,3.
Enkelfase in Eco+. Driefase in Fastmodus.
Overigens: na mijn post, toen het heel iets afkoelde, nam de laadsnelheid weer toe. Ik denk dat het inderdaad met de warmte te maken heeft. De Zappi hangt ‘s-middags in de volle zon….
Niet verkeerd bedoeld, maar dat is niet hoe een Zappi en überhaupt EV laden werkt.Phusebox schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:10:
[...]
Is dat in Fast modus?
Bij Eco+ komt de Zappi bij mij ook niet hoger dan 1,1. In Eco mode is het altijd 4,3.
Eco+ is puur het overschot van je zonnepanelen. Maar afhankelijk van 1-100% eco is dat dus minstens 1% of minstens 100% (dus alles) uit het overschot van je zonnepanelen. Als je minder dan 100% ingesteld hebt staan (wat je per laadbeurt via de app gewoon kan kiezen) dan haalt hij het resterende percentage als aanvulling uit het net. Voorbeeld: je hebt 0,8 kW overschot en je hebt 50% eco staan, dan haalt hij 0,6 kW uit het net om tot 1,4 kW te komen.
Want dan komen we op het tweede punt: de ev-laadstandaard (IEC 61851) stelt dat laden met minimaal 6A/230V gebeurt. Lager dan 1,4 kW is dus niet mogelijk. Je doelt waarschijnlijk op wat er ofwel uit het net ofwel uit je pv komt, maar niet gecombineerd. Zie ook Zappi's eigen handleiding:
Overigens kan Eco+ ook veel hoger, zo hoog als je pv overschot kan zijn, bij mij haal ik op dagen als gisteren en vandaag bijna 6 kW gedurende enkele uren, allemaal op Eco+.Note: The EV charging standard does not support charging below 1.4kW.
Eco is pv aangevuld met netstroom en kijkt naar verbuiken in huis om te load balancen. Afhankelijk van hoe je Zappi afgemonteerd is kan dat variëren van 1x16A tot 3x32A, maar de EV6 ondersteund 1x32A (7,2 kW) of 3x16A (11 kW). Stel je hebt 3 kW pv overschot en je laadt op 1 fase 32A dan wordt er nog 4,2 kW uit het net gehaald.
Als je stelt dat jouw Eco mode altijd 4,3 kW trekt dan vraag ik me ernstig af hoe die afgemonteerd is. 4,3 kW is namelijk geen snelheid van de EV laadstandaard. 3,7 kW is dat wel en de eerstvolgende stap is 5,8 kW. En ja, in theorie kan de Zappi wisselen juist vanwege pv overschot, maar Eco mode vult aan tot waarop hij afgemonteerd is, alleen in Eco+ kan je per 0,1 kW stapjes zien (boven de 1,4 kW) omdat dat puur afhankelijk is van je pv overschot zoals gezegd. Eco echter niet.
Fast negeert alles en laadt gewoon zsm maar vult wel aan met pv overschot en bij zware belasting over de fases remt hij af om te zorgen dat je oven die ook zomaar 4 kW kan trekken of inductieplaat die soms tot 7 kW gaan wel gewoon blijft werken.
Ik heb de afgelopen zeer hete dagen niet geladen, maar de Zappi heeft inderdaad een thermische beveiliging. Dat hoeft niet alleen aan de buitenkant te zijn, kan ook al vanuit je meterkast komen. Als het in je hal/meterkast met deze dagen ook zonder problemen 25-30C wordt en de meterkast zelf nog warmer, dan kan dat zeker effect hebben.JBZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:02:
Gistermiddag zag ik dat na een half uurtje nadat ik de auto op de Zappi had aangesloten, de laadsnelheid (enkelfase) daalde van 3,2 kW naar 1,1. Driefasig was het maximaal 4 kW. Eerder die middag had ik gezien dat het max. laadvermogen op 90% stond; heb dit bij mijn weten niet zelf zo ingesteld. Ik heb dat toen op 100% (0,9) gezet.
Trek over een half jaar maar eens op een koude winterse dag je meterkast open terwijl je aan het laden bent, dan merk je dat er best wat warmte afgegeven wordt naar de lader toe.
De Zappi zal de laadsnelheid doen zakken om de temperatuur in bedwang te houden, als dat niet lukt geeft hij Overheating aan, maar ook daarvoor bij het inschakelen van de thermische beveiliging staat er een icoontje met 3 hitte golfjes erboven op het scherm.
Die 1,1 kW zou overigens sowieso niet mogen. Hoewel er laders bestaan die er maling aan hebben, weet ik dat de Zappi zich netjes aan de IEC 61851 standaard houdt en dat betekent 1,4 kW minimaal, als vanwege de hitte daaronder nodig zou zijn, dan hoort hij te stoppen met laden.
Auto's zijn namelijk ook ontworpen voor 1,4 kW minimaal en langzamer kan schade opleveren omdat het geheel daar niet op ontworpen is.
Ook ik gebruik de EV6 navigatie elke dag en ben er meestal heel tevreden over. Waar ik wel kritiek op heb is dat de optie ' Vermijd snelwegen' verdwenen is door een fout werd er toen gezegd. Ja ik moet dit nog steeds bij Kia melden. Heeft iemand hier meer info over?slim_fan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:26:
[...]
Heerlijk wat Hollands pessimisme op de zondagavond![]()
Oprecht vind ik de EV6 navigatie veel fijner en accurater
Ik heb geen idee, hij is gemonteerd door iemand die hier op Tweakers destijds werd aangeraden. Waar ik 1,1 zei zal het 1,4 geweest zijn. Maar zie hier, dit is wat ik in de praktijk altijd krijg. Ongeacht overschot of niet. Eco rond de 4 en Eco+ rond de 1,4 dan. Die ene dag heb ik zitten proberen om er verandering in te krijgen met de instellingen maar nee. Welk groen percentage ik ook instel, er gebeurt niets.MooDyBLueS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:48:
[...]
Niet verkeerd bedoeld, maar dat is niet hoe een Zappi en überhaupt EV laden werkt.
Eco+ is puur het overschot van je zonnepanelen. Maar afhankelijk van 1-100% eco is dat dus minstens 1% of minstens 100% (dus alles) uit het overschot van je zonnepanelen. Als je minder dan 100% ingesteld hebt staan (wat je per laadbeurt via de app gewoon kan kiezen) dan haalt hij het resterende percentage als aanvulling uit het net. Voorbeeld: je hebt 0,8 kW overschot en je hebt 50% eco staan, dan haalt hij 0,6 kW uit het net om tot 1,4 kW te komen.
Want dan komen we op het tweede punt: de ev-laadstandaard (IEC 61851) stelt dat laden met minimaal 6A/230V gebeurt. Lager dan 1,4 kW is dus niet mogelijk. Je doelt waarschijnlijk op wat er ofwel uit het net ofwel uit je pv komt, maar niet gecombineerd. Zie ook Zappi's eigen handleiding:
[...]
Overigens kan Eco+ ook veel hoger, zo hoog als je pv overschot kan zijn, bij mij haal ik op dagen als gisteren en vandaag bijna 6 kW gedurende enkele uren, allemaal op Eco+.
Eco is pv aangevuld met netstroom en kijkt naar verbuiken in huis om te load balancen. Afhankelijk van hoe je Zappi afgemonteerd is kan dat variëren van 1x16A tot 3x32A, maar de EV6 ondersteund 1x32A (7,2 kW) of 3x16A (11 kW). Stel je hebt 3 kW pv overschot en je laadt op 1 fase 32A dan wordt er nog 4,2 kW uit het net gehaald.
Als je stelt dat jouw Eco mode altijd 4,3 kW trekt dan vraag ik me ernstig af hoe die afgemonteerd is. 4,3 kW is namelijk geen snelheid van de EV laadstandaard. 3,7 kW is dat wel en de eerstvolgende stap is 5,8 kW. En ja, in theorie kan de Zappi wisselen juist vanwege pv overschot, maar Eco mode vult aan tot waarop hij afgemonteerd is, alleen in Eco+ kan je per 0,1 kW stapjes zien (boven de 1,4 kW) omdat dat puur afhankelijk is van je pv overschot zoals gezegd. Eco echter niet.
Fast negeert alles en laadt gewoon zsm maar vult wel aan met pv overschot en bij zware belasting over de fases remt hij af om te zorgen dat je oven die ook zomaar 4 kW kan trekken of inductieplaat die soms tot 7 kW gaan wel gewoon blijft werken.
Ik heb overigens geen extra CT’S over mijn zonnepanelen, maar de waardes die ik zie van naar en van het grid komen overeen met de P1 waardes die ik uitlees.
:strip_exif()/f/image/w7fkmQQif5Q6XcLetLAReww6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c9GJLYTS5uUF9e91pVELMohf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben een van de gelukkigen die ongeveer twee maanden geleden de update via OTA aangeboden heeft gekregen. De optie snelweg vermijden is terug kan ik je melden.Wiliyama schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:27:
[...]
Ook ik gebruik de EV6 navigatie elke dag en ben er meestal heel tevreden over. Waar ik wel kritiek op heb is dat de optie ' Vermijd snelwegen' verdwenen is door een fout werd er toen gezegd. Ja ik moet dit nog steeds bij Kia melden. Heeft iemand hier meer info over?
Voor jou en vele anderen is te hopen dat Kia zsm de update aanbiedt. Maar gezien het echt een baggerconcern op het gebied van multimedia is heb ik niet veel hoop dat dit snel gaat gebeuren.
[...]
Ik heb geen idee, hij is gemonteerd door iemand die hier op Tweakers destijds werd aangeraden. Waar ik 1,1 zei zal het 1,4 geweest zijn. Maar zie hier, dit is wat ik in de praktijk altijd krijg. Ongeacht overschot of niet. Eco rond de 4 en Eco+ rond de 1,4 dan. Die ene dag heb ik zitten proberen om er verandering in te krijgen met de instellingen maar nee. Welk groen percentage ik ook instel, er gebeurt niets.
En je weet zeker dat het laadvermogen in de Kia op 1,0 (100%) staat?
Jep, maar zelfs op 60% laad de EV6 gewoon op 11kW, aangezien die 60% t.o.v. de 22 kW is wat de Zappi als max doorgeeft aan de auto. Ook al is die afgezekerd op 11 kWJBZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:53:
[quote]Phusebox schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 05:37:
[...]
Ik heb geen idee, hij is gemonteerd door iemand die hier op Tweakers destijds werd aangeraden. Waar ik 1,1 zei zal het 1,4 geweest zijn. Maar zie hier, dit is wat ik in de praktijk altijd krijg. Ongeacht overschot of niet. Eco rond de 4 en Eco+ rond de 1,4 dan. Die ene dag heb ik zitten proberen om er verandering in te krijgen met de instellingen maar nee. Welk groen percentage ik ook instel, er gebeurt niets.
En je weet zeker dat het laadvermogen in de Kia op 1,0 (100%) staat?
Conclusie: jouw Zappi is echt waardeloos afgesteld/ingeregeld/geïnstalleerd. Mijn advies is om er eens een gecertificeerd elektriciën naar te laten kijken. Het is in een goede installatie onmogelijk dat je ongeacht eco percentage altijd 1,4 kW krijgt zonder overschot in Eco+. Het hele idee van Eco+ is juist platgeslagen gezegd alleen pv overschot gebruiken waarbij de rekensom is: bruto pv opbrengst - huisverbruik = pv overschot. Waarbij eco percentage het maximale percentage netstroom is om het tekort aan pv overschot aan te mogen vullen.Phusebox schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 05:37:
[...]
Ik heb overigens geen extra CT’S over mijn zonnepanelen, maar de waardes die ik zie van naar en van het grid komen overeen met de P1 waardes die ik uitlees.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus zowel altijd 1,4 kW krijgen ongeacht overschot als ook nooit hoger dan dat uitkomen weet ik zeker dat er een ernstige fout in je installatie/instellingen zit. Ik zou mijn 50k+ EV niet aan een dusdanig ingestelde/geïnstalleerde lader willen toevertrouwen.
Het werkt blijkbaar al 3 jaar.MooDyBLueS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:43:
[...]
Conclusie: jouw Zappi is echt waardeloos afgesteld/ingeregeld/geïnstalleerd. Mijn advies is om er eens een gecertificeerd elektriciën naar te laten kijken. Het is in een goede installatie onmogelijk dat je ongeacht eco percentage altijd 1,4 kW krijgt zonder overschot in Eco+. Het hele idee van Eco+ is juist platgeslagen gezegd alleen pv overschot gebruiken waarbij de rekensom is: bruto pv opbrengst - huisverbruik = pv overschot. Waarbij eco percentage het maximale percentage netstroom is om het tekort aan pv overschot aan te mogen vullen.
Dus zowel altijd 1,4 kW krijgen ongeacht overschot als ook nooit hoger dan dat uitkomen weet ik zeker dat er een ernstige fout in je installatie/instellingen zit. Ik zou mijn 50k+ EV niet aan een dusdanig ingestelde/geïnstalleerde lader willen toevertrouwen.
Vraag me af wat er veel aan af te stellen valt. En qua installatie zou ik al helemaal niet weten wat er fout kan zien als de app overeenkomt met de p1 meter, ook de belasting per fase klopt.
Mijn eerste reactie zou inderdaad zijn dat de CT Klemmen verkeerd zitten, maar dat haal je zelf al onderuit.Phusebox schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:47:
[...]
Het werkt blijkbaar al 3 jaar.
Vraag me af wat er veel aan af te stellen valt. En qua installatie zou ik al helemaal niet weten wat er fout kan zien als de app overeenkomt met de p1 meter, ook de belasting per fase klopt.
Ik ben het wel volledig met MooDyBLues eens: er zit overduidelijk iets fout ingesteld. Zou toch snel te achterhalen moeten zijn want zo veel instellingen zijn er niet...
- hoeveel mag de zappi max leveren en importeren uit het net?
- hoe snel laat hij op fast?
- doet het groene schuifje (ie het blaadje) bij eco+ plus iets? Zo ja wat?
- hoe snel laad hij als je eco+ forceert op 3 fase ipv auto?
1. Hoe check ik dat?slim_fan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Mijn eerste reactie zou inderdaad zijn dat de CT Klemmen verkeerd zitten, maar dat haal je zelf al onderuit.
Ik ben het wel volledig met MooDyBLues eens: er zit overduidelijk iets fout ingesteld. Zou toch snel te achterhalen moeten zijn want zo veel instellingen zijn er niet...
- hoeveel mag de zappi max leveren en importeren uit het net?
- hoe snel laat hij op fast?
- doet het groene schuifje (ie het blaadje) bij eco+ plus iets? Zo ja wat?
- hoe snel laad hij als je eco+ forceert op 3 fase ipv auto?
2. 11 kW
3. Nee
4. Zal ik eens testen
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic