Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01

henri8096

BIM is not a software!

oldchap schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Ik heb de auto gekocht om wat die is, niet om wat het zou kunnen worden (itt Tesla met zijn FSD). Kia heeft ook niet beloofd dat ik nieuwe features zou krijgen.
Dus als er wat bij komt is dat bonus. Enige wat ik verwacht zijn bug fixes en map updates (alhoewel ik in de praktijk altijd op AA rijdt).
Als je geen verwachtingen hebt valt het ook niet tegen ;)
Helemaal mee eens. Het enige wat ik verwacht is (goede) map updates.

Klein puntje van kritiek echter:
Helaas loopt dit t.o.v. van een google maps of tomtom best wel achter.
Bij ons is de aansluiting van de snelweg verlegd, een jaar geleden.
Met de laatste update staat de weg er gestippeld in . . . als zijnde weg in aanleg ofzo.
Zelfde met de A24 die pakt die ook op die manier.
Kwa navigatie neemt de Kia deze wegen niet mee in de routeberekeningen.
Als je er toch overheen rijdt herkent die ze wel.
Dat wordt dus wachten op de volgende update.
Moet wel zeggen dat het dan 1,5 jaar na een grote wegaanpassing (we hebben het niet over één of ander landweggetje) wel redelijk laat is.
Tomtom en google maps waren binnen een maand bijgewerkt.

Mag verder de pret niet drukken hoor, ik rij met veel plezier in de EV6.

P.S.:
Kia zou zich wel onsterfelijk kunnen maken (beetje overdrijven mag toch?) door een knop voor het manueel voorverwarmen van de batterij i.p.v. via de navigatie.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:09
Darth_Fedor schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Slechts weinig dealers updaten je navigatiesysteem voor je. Hebben denk ik al genoeg werk aan de campagnes die wij niet zelf kunnen doen.
Ik vind het updaten zelf geen probleem maar wil niet betalen voor kleine updates waar je niet veel mee kunt. Ik vrees dat KIA een nieuw verdienmodel heeft gevonden.
ok, dat is anders bij mijn Polestar.
Helaas dus een CONS punt voor mijn Kia checklist... :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
ICCU is bij Hyundai (ook) nog niet opgelost, zelfs bij de nieuwste modellen niet:
Just_DH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:26:
Maar afgelopen weekend wilde de auto niet meer DC laden en in Parijs (zonder laadstop met 10% over gehaald :*) ) ook niet meer AC en DC. Volgens lokale dealer een ICCU probleem want geen DC en geen AC laden. Auto afgesleept met 1500 km op te teller en pas 3 weken in bezit. :? Komt dit bekend voor?

Als het inderdaad het ICCU probleem is, bevestigt dit dan weer dat ook in het 25 modeljaar het probleem nog duidelijk aanwezig is...

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 19-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:13
Card Nox schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:35:
ICCU is bij Hyundai (ook) nog niet opgelost, zelfs bij de nieuwste modellen niet:

[...]
Is het 100% duidelijk dat de Laatse verie Hyundai dezelfde ICCU heeft als de EV6 MY25? De hyundai was een stuk eerder met z'n facelift als ik mij niet vergis?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zijn er toevallig EV6 rijders die weleens een grote trip naar Noorwegen/Zweden hebben gemaakt? En dan bedoel ik niet Stockholm of Oslo maar een stuk noordelijker.

Ik weet dat an sich de infrastructuur goed is aldaar, maar waar het mij meer om gaat is:
- Heb ik speciale pasjes nodig of kan ik mij redden met mijn huidige combinatie van druppels/pasjes van Kia, Shell Recharge en mijn Ionity en Tesla accounts?
- Specifiek voor de zomervakantie: kan ik veel laadfiles verwachten of valt dat wel mee?

Ons plan is heen zo snel mogelijk zo noordelijk mogelijk te komen en via Zweden is dan de snelste route. Hoeveel zien jullie als maximaal realistisch haalbaar op een dag qua uren rijden incl. laadpauzes en eetpauzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:02
MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 00:08:
Zijn er toevallig EV6 rijders die weleens een grote trip naar Noorwegen/Zweden hebben gemaakt? En dan bedoel ik niet Stockholm of Oslo maar een stuk noordelijker.

Ik weet dat an sich de infrastructuur goed is aldaar, maar waar het mij meer om gaat is:
- Heb ik speciale pasjes nodig of kan ik mij redden met mijn huidige combinatie van druppels/pasjes van Kia, Shell Recharge en mijn Ionity en Tesla accounts?
- Specifiek voor de zomervakantie: kan ik veel laadfiles verwachten of valt dat wel mee?

Ons plan is heen zo snel mogelijk zo noordelijk mogelijk te komen en via Zweden is dan de snelste route. Hoeveel zien jullie als maximaal realistisch haalbaar op een dag qua uren rijden incl. laadpauzes en eetpauzes?
Heb je al eens in dit topic gezocht? Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Lijkt erop dat ik ook aan de beurt ben met de ICCU. Sinds vorige week vrijdag wil de auto niet meer AC laden (verschillende palen geprobeerd, met verschillende passen). DC laden bij Tesla geen probleem. Ook geen foutmeldingen in de auto. Vrijdag naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 20:54
ThatGuy2303 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:18:
Lijkt erop dat ik ook aan de beurt ben met de ICCU. Sinds vorige week vrijdag wil de auto niet meer AC laden (verschillende palen geprobeerd, met verschillende passen). DC laden bij Tesla geen probleem. Ook geen foutmeldingen in de auto. Vrijdag naar de dealer.
Had ik ook, maar uiteindelijk bleek bij mij de (meegeleverde KIA) laadkabel het probleem te zijn. Heb je die al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
Ramtka schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Had ik ook, maar uiteindelijk bleek bij mij de (meegeleverde KIA) laadkabel het probleem te zijn. Heb je die al gecontroleerd?
Bedankt voor de tip, ik zal even bij iemand een kabel lenen om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
Ik vind die kabel die ik erbij heb gekregen niet echt fijn, heel stug en de pluggen gaan enorm zwaar, t.o.v. de kabel die ik bij mijn E-Niro had. Ale een paar keer gehad dat de plug niet lekker in de laadpaal wilde, waardoor het laden niet ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:07:
Ik vind die kabel die ik erbij heb gekregen niet echt fijn, heel stug en de pluggen gaan enorm zwaar, t.o.v. de kabel die ik bij mijn E-Niro had. Ale een paar keer gehad dat de plug niet lekker in de laadpaal wilde, waardoor het laden niet ging.
Hoe ziet die kabel er eigenlijk uit? Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en deze zat erbij:
https://www.mennekes.nl/e...type-2-20a-3ph-75m-36245/

maar geen idee of dit een 'originele' is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 20-05-2025 11:52 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Tomba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Hoe ziet die kabel er eigenlijk uit? Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en deze zat erbij:

Ik dacht dat ik een Phoenix contact had. Kan ook goed zijn dat dealers die zelf aanschaffen, dus dat er neit echt een orgineel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ik dacht dat ik een Phoenix contact had. Kan ook goed zijn dat dealers die zelf aanschaffen, dus dat er neit echt een orgineel is.
Zag deze bij Kia zelf:
https://webshop.kia.nl/ac...omfort/0/T2G3PC3AC32A75M/

Maar dus geen idee of ze die meeleverden. Wellicht heb je gelijk dat het een dealer keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-10 11:11
oldchap schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Ik heb de auto gekocht om wat die is, niet om wat het zou kunnen worden (itt Tesla met zijn FSD). Kia heeft ook niet beloofd dat ik nieuwe features zou krijgen.
Dus als er wat bij komt is dat bonus. Enige wat ik verwacht zijn bug fixes en map updates (alhoewel ik in de praktijk altijd op AA rijdt).
Als je geen verwachtingen hebt valt het ook niet tegen ;)
Prima als de EV6 voor jou een perfecte auto is die geen enkel minpuntje heeft. Ik stoor me dan weer regelmatig aan zaken die net wat beter hadden kunnen zijn, en die bovendien vaak door een relatief eenvoudige upgrade in orde kunnen gebracht worden. Zoals daar -voor mij- zijn het ontbreken van automatisch deuren vergrendelen na weglopen, in de praktijk onbruikbaar profiel voor tweede gebruiker als dat een verplaatsing van de stoelen vereist, geen favorietenlijst in telefooncontacten, een POI met punten die reeds 15 jaar niet meer bestaan en een flitspalen- en snelheidsbeperkingendatabase (5x woordwaarde) die in mijn regio 50% kans heeft om correct te zijn. Een optie in de app om de waarschuwingen "deur open" tijdelijk uit te schakelen zou ook handig zijn. Een kort lijstje dat zonder twijfel kan aangevuld worden. Laten we het nog niet hebben over de beloofde gratis 2x per jaar OTA kaartupdates.
Maar prima wagen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Tomba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Zag deze bij Kia zelf:

Maar dus geen idee of ze die meeleverden. Wellicht heb je gelijk dat het een dealer keuze is.
Die lijkt heel erg op degene die ik heb, vraag me wel even af of er kia op staat (dacht eigenlijk van niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
Ramtka schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Helaas, net getest met de kabel van iemand anders, maar zelfde probleem. Ik hoor 'm vergrendelen. In de auto even op het scherm dat ie begint met laden, maar er komt nooit een snelheid bij te staan en dan stopt ie, zonder foutmelding. Kabel blijft dan trouwens wel gelocked, die moet ik met de pas (in dit geval Vattenfal) bij de paal houden ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

DigitalHombre schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:34:
[...]

... in de praktijk onbruikbaar profiel voor tweede gebruiker als dat een verplaatsing van de stoelen vereist......
Wat bedoel je hiermee precies?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

The Wizard

Moderator Mobile
wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:38:
[...]

Die lijkt heel erg op degene die ik heb, vraag me wel even af of er kia op staat (dacht eigenlijk van niet)
Ik heb exact deze met Kia erop. En eentje van 7,5 m (niet Kia) in de frunk omdat ik bijna altijd met de neus voorwaarts moet parkeren ivm spullen uit de kofferbak.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
ThatGuy2303 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Helaas, net getest met de kabel van iemand anders, maar zelfde probleem. Ik hoor 'm vergrendelen. In de auto even op het scherm dat ie begint met laden, maar er komt nooit een snelheid bij te staan en dan stopt ie, zonder foutmelding. Kabel blijft dan trouwens wel gelocked, die moet ik met de pas (in dit geval Vattenfal) bij de paal houden ontgrendelen.
Wat je ook kunt doen is even Vattenfall bel en vragen of er een sessie open staat. Ik heb gehad met e-flux pas dat ik op een e-flux paal maar 1 sessie open mocht hebben staan en stond ergens nog een laadsessie open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

The Wizard schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Ik heb exact deze met Kia erop. En eentje van 7,5 m (niet Kia) in de frunk omdat ik bijna altijd met de neus voorwaarts moet parkeren ivm spullen uit de kofferbak.
Ik heb de blauwe mennekes permanent in mijn laadpaal thuis zitten (in de garage), in de frunk eentje met een krulsnoer die ik destijds voor mijn eGolf heb gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FefpUR6V8ccqPoTgOO16NDGdH7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajRdrqNWJBAcfAy6IZGvGDL.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er dan in ieder geval op dat ik een niet originele heb gekregen maar hij werkt verder prima ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 20-05-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Tomba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Ik heb de blauwe mennekes permanent in mijn laadpaal thuis zitten (in de garage), in de frunk eentje met een krulsnoer die ik destijds voor mijn eGolf heb gekocht:
[Afbeelding]

Lijkt er dan in ieder geval op dat ik een niet originele heb gekregen maar hij werkt verder prima ;)
Mooi fototje om te beginnen met " wat ligt er allemaal bij jou in de frunk :)?"

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-10 15:51
pica schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:01:
[...]
Dan denk ik dat we het ergens anders over hebben. Het voelt echt alsof de stoel los zit, hij geeft echt een tikje bij remmen en accelereren. Alsof je op een bureaustoel zit waar de schroeven niet helemaal goed inzitten.
Het is inmiddels meer dan 3 jaar verder; Heeft hier iemand ooit dat probleem met de loszittende stoelen weten te fixen?
Ik stoor mij er nog steeds aan namelijk.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

blb4 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Heheheh ja daar kwam de foto ook vandaan ;)

Tomba in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 10:43
keurig. Bij mij ongeveer dezelfde inhoud, maar dan inclusief de V2L adapter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
blb4 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Niet verkeerd om aan te geven wat je er in hebt liggen :P.
Bij mij:
7,5 meter laadkabel
Compressor
12V starthulp
Handdoekje voor schoonmaken laadkabel
Granny charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Met dit mooie weer komen ook leuke cijfers voor het verbruik. Vandaag ritje den haag en weer terug. Voor mij ca 260km. Gemiddeld verbruik 13,7kWh/100km op de normale drive modus. Ja er was helaas wel wat file. Gemiddelde snelheid 70km per uur. Target range staat nu op 557km op een lading. Ben benieuwd of ik dat ooit eens echt ga halen. Ik ben positief verrast.

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 20-05-2025 19:37 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Bo0bz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:34:
Met dit mooie weer komen ook leuke cijfers voor het verbruik. Vandaag ritje den haag en weer terug. Voor mij ca 260km. Gemiddeld verbruik 13,7kWh/100km. Ja er was helaas wel wat file. Gemiddelde snelheid 70km per uur. Target range staat nu op 557km op een lading. Ben benieuwd of ik dat ooit eens echt ga halen. Ik ben positief verrast.
Kun je eenheid ook ergens instellen, bij wordt het aangegeven in km/kWh. Al aan het zoeken, maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Kun je eenheid ook ergens instellen, bij wordt het aangegeven in km/kWh. Al aan het zoeken, maar kan het niet vinden.
Zeker in de instellingen van de auto staat eenheid aanpassen. Dan wijzigt het ook in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Bo0bz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Zeker in de instellingen van de auto staat eenheid aanpassen. Dan wijzigt het ook in de app.
Dacht dat ik alle logische plekken in het menu van de auto al gehad had, maar kwam het niet tegen, ik heb wel een My25 mogelijk is die anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Zoeken op kWh

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
wortelsoft schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Dacht dat ik alle logische plekken in het menu van de auto al gehad had, maar kwam het niet tegen, ik heb wel een My25 mogelijk is die anders.
Heb ik ook. Even uit mijn hoofd Bij Setup > Algemeen > Eenheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bo0bz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:34:
Met dit mooie weer komen ook leuke cijfers voor het verbruik. Vandaag ritje den haag en weer terug. Voor mij ca 260km. Gemiddeld verbruik 13,7kWh/100km op de normale drive modus. Ja er was helaas wel wat file. Gemiddelde snelheid 70km per uur. Target range staat nu op 557km op een lading. Ben benieuwd of ik dat ooit eens echt ga halen. Ik ben positief verrast.
Ik zeg niks...

vanmiddag 100% geladen, 382 op de GOM ( in app en in de auto ook )

:(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
The Wizard schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Niet verkeerd om aan te geven wat je er in hebt liggen :P.
Bij mij:
7,5 meter laadkabel
Compressor
12V starthulp
Handdoekje voor schoonmaken laadkabel
Granny charger
Bij mij:
laadkabel, granny charger, 2 veiligheidshesjes, jumpstarter, sleuteltje 10, brandblusser, V2L adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:31
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Ik zeg niks...

vanmiddag 100% geladen, 382 op de GOM ( in app en in de auto ook )

:(
Tja,
Ik heb de laatste weken vooral snelweg kilometers gemaakt met een fietsendrager met twee MTBs achterop (nee, niet elektrisch) en veel wind. Mijn verbruik schommelt dan rond de 21 kWh / 100 km. Ik zie nu 254 km bereik bij 67% battery. Ruwweg 381 km bij 100%.

Toeval bestaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:51
Tomba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Nou het is niet een kabel van Kia maar wel uitstekende kwaliteit, Ik heb hem zelf ook en heb de eigen Kia Kabel verkocht. Het is makkelijk dat hij 7,5 meter is, want je laadklep zit achter en als je aan een insteek parkeerplek staat haal je het niet met de paal aan de voorkant en met 7,5 meter wel. En dus alleen maar voordelen. Behalve heb ik er een van 32 amp gekocht die dus iets dikker is. Maar dat maakt niet uit.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Tomba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Zag deze bij Kia zelf:

Net even gekeken die heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:51
wortelsoft schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Net even gekeken die heb ik.
Nou ik heb die blauwe van Menekes van 32 amp en 7,5 mtr, in Duitsland besteld en kreeg hem samen met een keurig tasje met een rits toegestuurd voor rond de 225,-?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Bo0bz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Heb ik ook. Even uit mijn hoofd Bij Setup > Algemeen > Eenheden
Wel daar geweest, maar niet gezien dat ik kon scrollen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-10 11:59
pica schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Het is inmiddels meer dan 3 jaar verder; Heeft hier iemand ooit dat probleem met de loszittende stoelen weten te fixen?
Ik stoor mij er nog steeds aan namelijk.
Helaas is dit bij mij ook niet opgelost. Bij het optrekken en remmen voel ik de bestuurdersstoel regelmatig een klein einde verschuiven. Uiterst irritant. Dealer ontkent het probleem want monteur voelde niets…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:54
blb4 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:04:
[...]

Bij mij:
laadkabel, granny charger, 2 veiligheidshesjes, jumpstarter, sleuteltje 10, brandblusser, V2L adapter
Leuk om te zien wat iedereen allemaal meesleept.
Wel in een Ioniq 5, maar bij mij:
Laadkabel, jumpstarter, dopsleutelset inclusief 10, fles ruitenwisservloeistof, de bandenrepair kit en veiligheidsdriehoek.
In de winter heb ik daar ook de sneeuwkettingen, sneeuwschep en een winteroverall.

Hierdoor heb ik de granny charger, V2L adapter en een verlengsnoer achterin in de dubbele bodem. Die zijn daar nog nooit uitgeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Glawen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:05:
[...]

Helaas is dit bij mij ook niet opgelost. Bij het optrekken en remmen voel ik de bestuurdersstoel regelmatig een klein einde verschuiven. Uiterst irritant. Dealer ontkent het probleem want monteur voelde niets…
Bij mij is dit wel opgelost de laatste beurt. Wat ze gedaan hebben weet ik niet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 14:23
Wij hebben sinds januari de nieuwe Kia EV6, en ik ben er in maart mee naar Oostenrijk geweest. Dit beviel eigenlijk heel erg. We gingen laden bij Tesla Superchargers, omdat ik de tip had gekregen dat dat goed werkt en ook relatief goedkoop was. Dat bleek wel te kloppen. Verder vond ik het iets vaker en langer stoppen goed werken. Het was toch nodig met de kleine, en als gevolg was ik als chauffeur ook veel frisser. Als ik het hele eind in mijn eentje had moeten rijden, dan had dat waarschijnlijk gekund.

Het enige wat ik heel irritant vond is dat de Kia navigatie de Tesla Supercharger locaties niet als oplaadpunt herkende. Dus ik zal handmatig te eikelen met de Tesla app en Google maps. Dat lukte op zich wel, maar is niet super handig als je zelf achter het stuur zit. Plus, de auto gaat dan ook niet conditioneren. Nu was dat waarschijnlijk ook niet heel erg nodig, maar als ik de volgende keer op vakantie ga, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe snel hij maximaal kan laden.

Hebben anderen dezelfde ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:54
Martao schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:41:
Wij hebben sinds januari de nieuwe Kia EV6, en ik ben er in maart mee naar Oostenrijk geweest. Dit beviel eigenlijk heel erg. We gingen laden bij Tesla Superchargers, omdat ik de tip had gekregen dat dat goed werkt en ook relatief goedkoop was. Dat bleek wel te kloppen. Verder vond ik het iets vaker en langer stoppen goed werken. Het was toch nodig met de kleine, en als gevolg was ik als chauffeur ook veel frisser. Als ik het hele eind in mijn eentje had moeten rijden, dan had dat waarschijnlijk gekund.

Het enige wat ik heel irritant vond is dat de Kia navigatie de Tesla Supercharger locaties niet als oplaadpunt herkende. Dus ik zal handmatig te eikelen met de Tesla app en Google maps. Dat lukte op zich wel, maar is niet super handig als je zelf achter het stuur zit. Plus, de auto gaat dan ook niet conditioneren. Nu was dat waarschijnlijk ook niet heel erg nodig, maar als ik de volgende keer op vakantie ga, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe snel hij maximaal kan laden.

Voorverwarmen voor Tesla SuC gaat niet veel uithalen, aangezien je daar sowieso niet meer dan 100 kW gaat halen. De EV6 heeft een 800 volt accu en tesla heeft 400 volt laders, in het begin werkte het helemaal niet, maar nu ga je nog steeds niet de max snelheid van je EV6 halen. Bij mijn weten zijn er ook nog geen V4 laders met 800 volt in EU.

Als je max snelheid eens wilt zien, zoek dan bv een Ionity uit op je route. Veel aanbieders hebben ook goedkope tarieven als je een abbo afsluit voor een maand. Ikzelf pak daarom altijd Iontiy met maand abbo waardoor ik 39 cent per kWh betaal, is nog goedkoper dan Tesla. Ik pak Tesla alleen als ik niks anders goedkoops kan vinden en de tijd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 08:41
Martao schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:41:

Ik neem altijd voor vakantie een maand een power abbo van ionity (eenmalig € 11 en €0,39/kWh). Die staan overal in Europa en geven max laadsnelheid (ca 230kW tot 50/60% en daarna ca 150kW tot 70/80%). Die vindt de KIA navigatie altijd. _/-\o_

Alternatief is Freshmile. Geen abonnement en even duur (althans voor de snelladende EV6 omdat deels het tarief per minuut gaat). Voornamelijk in Frankrijk te vinden, maar ook elders (bv Allegro opladers). Een goede app hiervoor is Chargeprice. Die kent van de meeste oplaadstations de prijzen per kaartsoort.

[ Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 21-05-2025 14:02 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10 12:42
Blijkbaar hoor ik na 2,5 jaar ook bij de “Welcome to the ICCU club”.
Gisteravond na het sporten – toevallig in een pand naast mijn KIA-dealer, gelukkig – stap ik in de auto en wil wegrijden. Meteen een melding: 12V-accu leeg. Na zo’n 300 meter begonnen alle waarschuwingslampjes te branden: beperkt vermogen, breng uw auto tot stilstand, enzovoorts.
Dus maar weer terug richting de dealer. Het was inmiddels 19:15, dus natuurlijk al gesloten. Auto daar achtergelaten.

Vanmorgen direct teruggegaan. Nieuwe accu erin, ik rijd weg… en na drie minuten: precies dezelfde melding. Dus weer terug. Auto staat nu nog steeds daar.
De ICCU is in backorder – hij kan deze week binnenkomen, maar het kan net zo goed 3 à 4 weken duren. Geen leenauto beschikbaar, dus dan maar met de Uber naar huis.
Leuk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRiXbn5l-5-hxu41WhR8ajAQ4V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/283bcKxb08PSZwmnTA0b6k7I.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Canby schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:55:
Blijkbaar hoor ik na 2,5 jaar ook bij de “Welcome to the ICCU club”.
Gisteravond na het sporten – toevallig in een pand naast mijn KIA-dealer, gelukkig – stap ik in de auto en wil wegrijden. Meteen een melding: 12V-accu leeg. Na zo’n 300 meter begonnen alle waarschuwingslampjes te branden: beperkt vermogen, breng uw auto tot stilstand, enzovoorts.
Dus maar weer terug richting de dealer. Het was inmiddels 19:15, dus natuurlijk al gesloten. Auto daar achtergelaten.

Vanmorgen direct teruggegaan. Nieuwe accu erin, ik rijd weg… en na drie minuten: precies dezelfde melding. Dus weer terug. Auto staat nu nog steeds daar.
De ICCU is in backorder – hij kan deze week binnenkomen, maar het kan net zo goed 3 à 4 weken duren. Geen leenauto beschikbaar, dus dan maar met de Uber naar huis.
Leuk...

[Afbeelding]
Elke keer als ik zo'n verhaal lees begin ik 'm weer te knijpen. Ik heb de komende maanden een paar lange ritten te gaan. Een retourrit van plm 2300 kilometer met een verblijf van 3 weken ter plaatse, en een vakantierit met verschillende bestemming in Zwitserland en Italië waarbij we in 6 weken zo'n 6500 kilometer gaan afleggen. Ik begrijp niet hoe Hyundai / Kia ermee wegkomen dat ze een onderdeel met een bekend gebrek gedurende jaren in hun auto's blijven stoppen en dan je vervolgens ook nog eens weken of zelfs maanden laten wachten voordat dat onderdeel beschikbaar is.

En ja, ik weet wel, een relatief klein percentage. Maar de gevolgen van een kapotte ICCU in het buitenland zijn behoorlijk desastreus en het kan je vakantie volledig vergallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elhovo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Elke keer als ik zo'n verhaal lees begin ik 'm weer te knijpen. Ik heb de komende maanden een paar lange ritten te gaan. Een retourrit van plm 2300 kilometer met een verblijf van 3 weken ter plaatse, en een vakantierit met verschillende bestemming in Zwitserland en Italië waarbij we in 6 weken zo'n 6500 kilometer gaan afleggen. Ik begrijp niet hoe Hyundai / Kia ermee wegkomen dat ze een onderdeel met een bekend gebrek gedurende jaren in hun auto's blijven stoppen en dan je vervolgens ook nog eens weken of zelfs maanden laten wachten voordat dat onderdeel beschikbaar is.

En ja, ik weet wel, een relatief klein percentage. Maar de gevolgen van een kapotte ICCU in het buitenland zijn behoorlijk desastreus en het kan je vakantie volledig vergallen.
Nu blijk ik een probleem met mijn MijnKia account te hebben waardoor ik niet bij de voorwaarden van KIW kan komen, maar als je KIW Pro hebt (=NL+woonplaats+Europa) dan heb je volgens mij recht op een vervangende auto na 24 uur en ook voor de tussenliggende periode een hotelovernachting indien noodzakelijk. De exacte voorwaarden wou ik even opzoeken, incl. of je nu recht hebt op een gelijkwaardig formaat auto wat me nu even niet lukt.

En de praktijk zal misschien niet altijd even makkelijk gaan, maar dat je dus vervangend vervoer zal krijgen is wel een zekerheid, er is zelfs een extra aanhanger/caravan verzekering die je erbij af kan sluiten waarmee dat ook gedekt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:35
Elhovo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Zelfs zonder de iccu problemen kun je dingen meemaken en pech hebben onderweg hoor, er sterven ook mensen in ongevallen bijvoorbeeld.

Ik trek het me persoonlijk niet meer aan, if it happens tja dan is dat zo, je leven hangt er niet van af uiteindelijk...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:26
izzet3838 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Zelfs zonder de iccu problemen kun je dingen meemaken en pech hebben onderweg hoor, er sterven ook mensen in ongevallen bijvoorbeeld.

Ik trek het me persoonlijk niet meer aan, if it happens tja dan is dat zo, je leven hangt er niet van af uiteindelijk...
Ik heb liever dat het in Nederland gebeurd, dan in het buitenland. Liever nog dat het helemaal niet gebeurd. Maar het blijft vreemd dat Kia nog steeds niet betrouwbare ICCU's gebruikt zoals @Elhovo ook al schreef. Ik ga toch op vakantie met in mijn achterhoofd "als het mij maar niet overkomt".

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Nu blijk ik een probleem met mijn MijnKia account te hebben waardoor ik niet bij de voorwaarden van KIW kan komen, maar als je KIW Pro hebt (=NL+woonplaats+Europa) dan heb je volgens mij recht op een vervangende auto na 24 uur en ook voor de tussenliggende periode een hotelovernachting indien noodzakelijk. De exacte voorwaarden wou ik even opzoeken, incl. of je nu recht hebt op een gelijkwaardig formaat auto wat me nu even niet lukt.

En de praktijk zal misschien niet altijd even makkelijk gaan, maar dat je dus vervangend vervoer zal krijgen is wel een zekerheid, er is zelfs een extra aanhanger/caravan verzekering die je erbij af kan sluiten waarmee dat ook gedekt is.
Dat vervangend vervoer is leuk, maar is voor Pro beperkt in tijd tot maximaal 6 dagen en eindigt direct zodra je terug bent in Nederland. Beetje wassen neus dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Bitaktus19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Dat vervangend vervoer is leuk, maar is voor Pro beperkt in tijd tot maximaal 6 dagen en eindigt direct zodra je terug bent in Nederland. Beetje wassen neus dus...
Ik woon in Spanje en hier is het 5 dagen max. Ook in het buitenland, maar als mijn ICCU eruit vliegt in de eerste week, dan is mijn vakantie dus kaput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:26
Wat ik zorgelijk vind is dat het ICCU probleem nog steeds niet is opgelost. Ook MY 25 en reeds vervangen exemplaren gaan nog steeds kapot. Ik mag toch hopen dat er een definitieve oplossing voor het probleem gaat komen. Als de auto straks uit de garantie gaat lopen kun je geconfronteerd worden met grote kostenposten en is de auto straks compleet onverkoopbaar. Ze hebben nu toch ruim de tijd gehad om tot een definitieve oplossing te komen.
En dan hebben we het nog niets eens over het (grote) ongemak voor de mensen die het treft.

[ Voor 9% gewijzigd door Mjas op 21-05-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
Mjas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:24:
Wat ik zorgelijk vind is dat het ICCU probleem nog steeds niet is opgelost. Ook MY 25 en reeds vervangen exemplaren gaan nog steeds kapot. Ik mag toch hopen dat er een definitieve oplossing voor het probleem gaat komen. Als de auto straks uit de garantie gaat lopen kun je geconfronteerd worden met grote kostenposten en is de auto straks compleet onverkoopbaar. Ze hebben nu toch ruim de tijd gehad om tot een definitieve oplossing te komen.
Inderdaad. Ik begin ernstige twijfels te krijgen over de vaardigheden van de Mobis ingenieurs. Of wellicht heerst er een bedrijfscultuur waarbij het onmogelijk is om terug te komen op eerdere design beslissingen omdat dat gezichtsverlies zou betekenen voor de Directeur Product Ontwikkeling of zoiets. In een aziatisch land met strenge hiërarchische verhoudingen kan ik me zoiets zomaar voorstellen.

Dit geintje moet ze echter bakken met geld kosten, los nog van het feit dat er ongetwijfeld mensen zijn die afzien van de koop van een Hyundai / Kia EV vanwege het rumoer rondom de ICCU problemen. Als ik de CEO was dan zou ik de hele engineering afdeling stilleggen om ze dit probleem te laten oplossen en koppen laten rollen van degenen die om wat voor reden dan ook niet meewerken. Maar wellicht ben ik daarom geen CEO 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Is dat en en? Want wij zijn juist van plan in augustus in ruim 3 weken naar de noordkaap te rijden (en weer terug). Als op de heenweg dus de ICCU zou stuk gaan, heb ik maar sowieso maximaal 6 dagen recht op vervangend vervoer dus?

Tuurlijk, het is altijd maar net de vraag of je zoiets overkomt of niet en naar ik begreep is snelladen vaak nog wel mogelijk, maar ook niet altijd, dus dat zijn wel dingen die mij ook wel aan het twijfelen brengen. Niet alleen de vakantie, maar ook of de EV6 wel de juiste keuze is geweest, dit zijn van die dingen die je pas leert als je je auto al hebt en maanden in een topic doorbrengt. Maar goed, misschien ben ik iets te "glas half leeg" nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-10 12:42
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Is dat en en? Want wij zijn juist van plan in augustus in ruim 3 weken naar de noordkaap te rijden (en weer terug). Als op de heenweg dus de ICCU zou stuk gaan, heb ik maar sowieso maximaal 6 dagen recht op vervangend vervoer dus?

Tuurlijk, het is altijd maar net de vraag of je zoiets overkomt of niet en naar ik begreep is snelladen vaak nog wel mogelijk, maar ook niet altijd, dus dat zijn wel dingen die mij ook wel aan het twijfelen brengen. Niet alleen de vakantie, maar ook of de EV6 wel de juiste keuze is geweest, dit zijn van die dingen die je pas leert als je je auto al hebt en maanden in een topic doorbrengt. Maar goed, misschien ben ik iets te "glas half vol" nu.
Bij de dealer in de werkplaats is mij uitgelegd dat de ICCU ook functioneert als een soort dynamo om de 12V-accu op te laden. Je kunt dus wel snelladen via een snellader, maar dat heeft weinig zin als de 12V-accu leeg is — dan kun je vrijwel niets meer doen. In mijn geval had ik nog 65% in de hoofdbatterij, maar ik kon niet eens verder rijden. Toen ik de startknop indrukte, schakelde het systeem na ongeveer 15 seconden volledig uit. Alle schermen gingen uit, en ook de deurgrepen, stoelen en spiegels reageerden nergens meer op.

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Canby schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Bij de dealer in de werkplaats is mij uitgelegd dat de ICCU ook functioneert als een soort dynamo om de 12V-accu op te laden. Je kunt dus wel snelladen via een snellader, maar dat heeft weinig zin als de 12V-accu leeg is — dan kun je vrijwel niets meer doen. In mijn geval had ik nog 65% in de hoofdbatterij, maar ik kon niet eens verder rijden. Toen ik de startknop indrukte, schakelde het systeem na ongeveer 15 seconden volledig uit. Alle schermen gingen uit, en ook de deurgrepen, stoelen en spiegels reageerden nergens meer op.
Wow, dat maakt het inderdaad nog erger. Nogmaals: ik begrijp dat de kans beperkt is, klein wil ik niet eens zeggen gezien de vele meldingen die ik voorbij heb zien komen alleen in dit topic al, en natuurlijk kan elke auto altijd een keer stuk gaan, maar dit in het achterhoofd hebben zitten terwijl je 8000-9000 km te overbruggen hebt is niet bepaald fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19
Zou de kans op vakantie niet juist heel klein zijn? Juist dan hang je vaak )ik in elk geval wel) alleen aan de snellader en doet de Iccu relatief weinig.
Bij mij (n=1 natuurlijk) had ik er net 2000 vakantie kilometers op DC op zitten en bij de eerste keer AC laden terug in NL klapte de Iccu er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Niet helemaal waar. Het is maar met hoe erg je iccu stuk gaat. De mijne zij ook <poef> maar kon gewoon snelladend door nederland rijden. Dat heb ik ook weken gedaan (zoals ik dat altijd doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Er is absoluut geen garantie dat je met een kapotte ICCU kunt blijven rijden. Ik zit op verschillende fora en in de meeste gevallen krijg je een 12v melding, verliest de auto snelheid en sta je uiteindelijk gewoon stil.

De ICCU zorgt ook voor het laden van de 12v en de laatste update brengt nu juist een verbetering in het 22v laadgedrag waarbij het voltage aan begin en eind van de laadsessie langzaam wordt opgevoerd / afgebouwd. Dus dat geeft aan dat er zeker problemen kunnen ontstaan door het 12v laden, of je nou AC laadt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb het niet over een ‘garantie tot doorrijden’.
Wel heb ik het over feit dat er blijkbaar verschillende gradaties ‘kapot’ zijn, en het dus niet uitgesloten is dat je niet verder kunt, eigen voorbeeld gevend.

[ Voor 9% gewijzigd door king_dude op 21-05-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
king_dude schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:04:
Wel heb ik het over feit dat er blijkbaar verschillende gradaties ‘kapot’ zijn, en het dus niet uitgesloten is dat je niet verder kunt, eigen voorbeeld gevend.
Correct, maar de conclusie van de vorige poster dat je op vakantie minder risico loopt omdat je meestal snellaadt lijkt mij niet juist.

Volgens mij is het probleem dat, om wat voor reden dan ook, bepaalde componenten in de ICCU te zwaar belast worden. Dat betekent versnelde slijtage en op een bepaald moment is het 'poef'. Waar en wanneer, dat is de vraag van 6 miljoen. En waarom het bij sommigen al na 6000 km fout gaat en bij anderen er nog steeds geen probleem is bij 120k is ook zo'n mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:04:
Klopt, bij een deel klapt ook de DC/DC converter eruit en dan is het snel gebeurd met rijden. Bij anderen is alleen de AC/DC en visa versa kaduuk, dan laad ie nog wel de 12V op en geeft hij ook nog 12V af aan de auto zelf (wat bij de eerste variant niet meer gebeurd, daarom trekt ie ook zo snel de 12V accu leeg).

In theorie zou je bij de eerste met een externe 12V accu (die je blijft bijladen) de auto gewoon door kunnen rijden. Erg praktisch is dat natuurlijk niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Tuurlijk, het is altijd maar net de vraag of je zoiets overkomt of niet en naar ik begreep is snelladen vaak nog wel mogelijk, maar ook niet altijd, dus dat zijn wel dingen die mij ook wel aan het twijfelen brengen. Niet alleen de vakantie, maar ook of de EV6 wel de juiste keuze is geweest, dit zijn van die dingen die je pas leert als je je auto al hebt en maanden in een topic doorbrengt. Maar goed, misschien ben ik iets te "glas half leeg" nu.
Zo lees ik hem inderdaad... maximaal 6 dagen en het eindigt al sneller als je binnen die 6 dagen terug bent in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:00:
[...]

Wat bedoel je hiermee precies?
Wel, onze vorige auto was een VW Tiguan. Ieder had zijn eigen sleutel, als je de deur openmaakte ging de stoel meteen in de juiste stand en de infotainment staat meteen op de juiste zender en gewenste volume.
Bij de EV6 duurt dat minimaal een halve minuut en vaak/meestal langer, en kan ik me als stevige 1m80 kerel op de stoel wurmen als mijn tengere en kleine dame gereden heeft. Om een bestemming in te geven mag je dan "even" wachten. Kan echt veel beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
DigitalHombre schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Wel, onze vorige auto was een VW Tiguan. Ieder had zijn eigen sleutel, als je de deur openmaakte ging de stoel meteen in de juiste stand en de infotainment staat meteen op de juiste zender en gewenste volume.
Bij de EV6 duurt dat minimaal een halve minuut en vaak/meestal langer, en kan ik me als stevige 1m80 kerel op de stoel wurmen als mijn tengere en kleine dame gereden heeft. Om een bestemming in te geven mag je dan "even" wachten. Kan echt veel beter!
Met de stoel is praktisch op te lossen toch? Bij mij gaat de stoel bij uitschakelen van de auto naar achteren en gaat weer in 'mijn stand' zodra de auto op contact wordt gezet. Het heeft vast een naam 'easy in/out' of 'boomer comfort' ofzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:10
Vandaag voor de tweede keer geprobeerd de auto AC te laden op 60% snelheid. Keurig alles ingesteld via het menu in de auto en vervolgens gaat hij toch weer met 11 KW laden ipv 6,6 KW.

De vorige keer dat ik dit probeerde ging het ook niet goed.

Iemand enig idee of dit een “bug” is of dat ik iets verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
petertenboer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:07:
Vandaag voor de tweede keer geprobeerd de auto AC te laden op 60% snelheid. Keurig alles ingesteld via het menu in de auto en vervolgens gaat hij toch weer met 11 KW laden ipv 6,6 KW.

De vorige keer dat ik dit probeerde ging het ook niet goed.

Iemand enig idee of dit een “bug” is of dat ik iets verkeerd doe?
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) hebben die percentages alleen maar betrekking op single-phase laden. Max ampere is dan 32 = 7.4 kW.
60% = 19.2A = 4.44 kW

Bij driefase laden is het maximale amperage per fase 16A, en dat is lager dan de 19.2 bij één fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
Elhovo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Volgens mij (maar ik kan me vergissen) hebben die percentages alleen maar betrekking op single-phase laden. Max ampere is dan 32 = 7.4 kW.
60% = 19.2A = 4.44 kW

Bij driefase laden is het maximale amperage per fase 16A, en dat is lager dan de 19.2 bij één fase.
Ik heb 3-fase (3x25) en bij mij laadt de auto bij 60% netjes op met 6,7kW.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
HansAuutB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Ik heb 3-fase (3x25) en bij mij laadt de auto bij 60% netjes op met 6,7kW.
OK. Dank. Ik heb ook eens geprobeerd om bij een 11 kW lader op 60%te laden en het werkte bij mij ook niet. Maar ik had wel al de stekker van de lader erin zitten.

Misschien moet je dit instellen voordat je de auto aankoppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Elhovo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:02:
[...]

OK. Dank. Ik heb ook eens geprobeerd om bij een 11 kW lader op 60%te laden en het werkte bij mij ook niet. Maar ik had wel al de stekker van de lader erin zitten.

Misschien moet je dit instellen voordat je de auto aankoppelt.
Ik heb het inderdaad voordat ik ging laden en de auto uit zette op 60% gezet en daarna pas de kabel aangesloten. Bij mijn Niro ging dit altijd vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Zou dat aan de laadpaal kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
petertenboer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:40:
....
Ik heb het inderdaad voordat ik ging laden en de auto uit zette op 60% gezet en daarna pas de kabel aangesloten. Bij mijn Niro ging dit altijd vlekkeloos.
Wat mij daarin opviel is dat de auto dan ging laden met 60% van wat de lader aanbood, dat was hier 13,8kW (3*20A), dus ~8,2kW. Als je aan een 22kW lader staat, zal 'ie altijd nog met die 11kW (=minder dan 60% van 22) laden.
Als je lader 22kW is, en de huidige kabel daarvoor geschikt is(32A), en de Niro met een 16A kabel geladen werd, zal dat de oorzaak (kunnen) zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 22-05-2025 14:35 . Reden: verduidelijking. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
Het is inderdaad een percentage van de capaciteit van de laadpaal, en niet van de auto. Raar maar waar. Zelf ook al ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Openbare laadpalen lijken er helemaal niet aan mee te willen werken. Althans het is mij nog niet gelukt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elhovo
Het klinkt allemaal erg bizar. Maar het zou kunnen. Tijdens een AC laadsessie zal volgens mij idd de EVSE aangeven wat de maximale stroomdoorvoer is. De auto zal daarop reageren door niet meer te vragen dan dat. Als de paal meer kan leveren dan wat de auto aankan is dat geen probleem, want de eigenlijke lader zit in de auto en niet in de paal.

Het zou dus zomaar kunnen dat de auto van de paal verneemt dat ie max 3x32A kan leveren, dan het percentage toepast en dus denkt 'oh, 22*60%=13.2kW dus gaan met die banaan'. Lijkt me een bug. Of niet. Het hangt er maar net vanaf waarvoor het bedoeld is. Als het idee erachter is om de installatie niet voor 100% te belasten dan werkt het zoals het moet. Als het bedoeld is om de auto langzamer te laten laden dan 100%, dan werkt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Bitaktus19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:42:
Openbare laadpalen lijken er helemaal niet aan mee te willen werken. Althans het is mij nog niet gelukt..
Hier zijn de laadpalen 11 kW (17 kW capaciteit), bij 60 en 80% geeft ie 8,x kW. Dus dat klopt. Een 22 kW laadpaal blijft 11 kW geven, ongeacht de stand. Is een waardeloze optie, ik wil gewoon een schuif in de instellingen waarbij ik zelf de minimale laadvermogen kan ingeven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Bitaktus19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:59:
Zou dat aan de laadpaal kunnen liggen?
Beide pogingen gedaan aan 22 KW laadpalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Peter-036 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Wat mij daarin opviel is dat de auto dan ging laden met 60% van wat de lader aanbood, dat was hier 13,8kW (3*20A), dus ~8,2kW. Als je aan een 22kW lader staat, zal 'ie altijd nog met die 11kW (=minder dan 60% van 22) laden.
Als je lader 22kW is, en de huidige kabel daarvoor geschikt is(32A), en de Niro met een 16A kabel geladen werd, zal dat de oorzaak (kunnen) zijn.
Volgende keer ga ik bij 11 KW laadpaal proberen 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Phusebox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:39:
Het is inderdaad een percentage van de capaciteit van de laadpaal, en niet van de auto. Raar maar waar. Zelf ook al ondervonden.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mijn model heeft een 230V AC stopcontact onder de achterbank. Zou je daar een goede 12V voeding/lader op kunnen zetten en die gebruiken om de accu continue te laden/ondersteunen tijdens het rijden als het 12V circuit in de ICCU stuk is?
Dan zou je in theorie door kunnen rijden, weliswaar met een lelijke kabel naar buiten. Maar beter dan stilstaan.

Ik ga er blind vanuit dat als de 12V ICCU eruit ligt dat het ook zo gedaan is met de 12V punten in de auto, dat is dus geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
Maar dat 230V stopcontact wordt toch ook (mede?) gevoed door de ICCU, dan blijft het sterk afhankelijk van welk deel/circuit van de ICCU stuk is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
Bitaktus19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Met de stoel is praktisch op te lossen toch? Bij mij gaat de stoel bij uitschakelen van de auto naar achteren en gaat weer in 'mijn stand' zodra de auto op contact wordt gezet. Het heeft vast een naam 'easy in/out' of 'boomer comfort' ofzo :X
Nope, dat automatisch achteruitstellen is maar enkele centimeters. We doen het nu met de knop op de deur. Knullig, want het kan ook perfect anders zoals de reeds aangehaalde VW -en vermoedelijk- een dozijn andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
The Wizard schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Hier zijn de laadpalen 11 kW (17 kW capaciteit), bij 60 en 80% geeft ie 8,x kW. Dus dat klopt. Een 22 kW laadpaal blijft 11 kW geven, ongeacht de stand. Is een waardeloze optie, ik wil gewoon een schuif in de instellingen waarbij ik zelf de minimale laadvermogen kan ingeven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
De EV6 werkt idd anders dan de e-Niro die ik hiervoor had. e-Niro: % in auto ingesteld is percentage van door ‘t laadpunt ingestelde stroom.
EV6: % in de auto ingesteld is percentage van de maximale stroom die ‘t laadpunt kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Peter-036 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:06:
Maar dat 230V stopcontact wordt toch ook (mede?) gevoed door de ICCU, dan blijft het sterk afhankelijk van welk deel/circuit van de ICCU stuk is.
Ja, als je niet AC kan laden dan kan je ook niet de onboard 230V net gebruiken, is hetzelfde circuit. In de meeste gevallen is deze ook kapot bij de 12V problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:34:
[...]
Ja, als je niet AC kan laden dan kan je ook niet de onboard 230V net gebruiken, is hetzelfde circuit. In de meeste gevallen is deze ook kapot bij de 12V problemen.
Ok, dat was ook de vraag, gaan ze beide stuk of alleen de 12V. Jammer, nog een workaround minder.
Dan toch maar een kleine diesel generator in de frunk meenemen in afwachting van de portable kernfusie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
oldchap schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:42:
Mijn model heeft een 230V AC stopcontact onder de achterbank. Zou je daar een goede 12V voeding/lader op kunnen zetten en die gebruiken om de accu continue te laden/ondersteunen tijdens het rijden als het 12V circuit in de ICCU stuk is?
Dan zou je in theorie door kunnen rijden, weliswaar met een lelijke kabel naar buiten. Maar beter dan stilstaan.

Ik ga er blind vanuit dat als de 12V ICCU eruit ligt dat het ook zo gedaan is met de 12V punten in de auto, dat is dus geen oplossing.
Ik denk dat je dan beter een grote 12v accu kunt leggen in de frunk als tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
The Wizard schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

*maximaal denk ik?
Maar inderdaad, dat zou een fijne optie zijn.

Maar laten ze eerst maar eens de focus leggen op een betrouwbare ICCU voordat ze nog meer fratsen uithalen in het laadcircuit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
ThatGuy2303 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:18:
Diagnose bij Braber in Ede, inderdaad de ICCU. Ze gaan een nieuwe bestellen. Als ze eruit zijn wie het gaat betalen. Ben voorbij de 150.000 km, dus geen garantie meer, dus dan zal Kia Lease het moeten betalen (is private lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Diagnose bij Braber in Ede, inderdaad de ICCU. Ze gaan een nieuwe bestellen. Als ze eruit zijn wie het gaat betalen. Ben voorbij de 150.000 km, dus geen garantie meer, dus dan zal Kia Lease het moeten betalen (is private lease).
Dat wordt nog een leuke zaak voor de toekomst, geen garantie op een onderdeel dat bewezen een productie/ontwerpfout heeft. Neem aan dat elke ICCU minimaal 2 jaar garantie weer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Phusebox schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Dat wordt nog een leuke zaak voor de toekomst, geen garantie op een onderdeel dat bewezen een productie/ontwerpfout heeft. Neem aan dat elke ICCU minimaal 2 jaar garantie weer heeft.
Inderdaad,

In de USA is het euvel door de NHTSA bestempeld als een security issue en als ik mij nier vergis, dient er daar dan levenslang garantie op gegeven te worden. Ik weet niet hoe dat in NL zit met onderdelen waarop terugroep acties hebben plaatsgevonden. Een advocaat kan er volgens mij een interessante zaak van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-10 21:31
Beste mede gebruikers, voor het gebruik (wegrijden) van de auto duw ik altijd het stuur van boven naar beneden om, voor mij althans, het rijcomfort te vergroten. Zodra ik dat gedaan heb is het bijna onmogelijk om de snelheidsmeter te zien welke dan achter het stuur (bovenste gedeelte van de boog) verdwijnt.
Heeft iemand anders ditzelfde (probleem wil ik het niet noemen) en heeft daarvoor een oplossing gevonden.
Zelf zit ik te kijken naar een losse HUD alleen vraag ik mij af of dit goed leesbaar is bij daglicht.
Iets via de AA vind ik geen optie.
Verder echt een top karretje. Nu 14 mnd in PL.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Phusebox schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:06:
[...]

In Nederland hebben we natuurlijk wettelijke garantie (conformiteit), een onderdeel als ICCU is een cruciaal onderdeel waarvan het wel duidelijk is dat het niet conform verwachting is dat zo’n onderdeel binnen 10 jaar of 300.000 km of zo zo vaak de geest mag geven. Oftewel dat moet gewoon door de verkopende partij gratis worden opgelost. Maar als altijd, recht hebben is iets anders dan recht krijgen maar voor zo’n duur onderdeel (dat ook zo vaak kapot gaat) kan er wel wat rechtshulp tegenaan gegooid.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 23-05-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Michel_1970 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:50:
Beste mede gebruikers, voor het gebruik (wegrijden) van de auto duw ik altijd het stuur van boven naar beneden om, voor mij althans, het rijcomfort te vergroten. Zodra ik dat gedaan heb is het bijna onmogelijk om de snelheidsmeter te zien welke dan achter het stuur (bovenste gedeelte van de boog) verdwijnt.
Heeft iemand anders ditzelfde (probleem wil ik het niet noemen) en heeft daarvoor een oplossing gevonden.
Zelf zit ik te kijken naar een losse HUD alleen vraag ik mij af of dit goed leesbaar is bij daglicht.
Iets via de AA vind ik geen optie.
Verder echt een top karretje. Nu 14 mnd in PL.
In MY25 uitvoering hebben ze hier iets aan gedaan, dus dat wordt inruilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-10 21:31
blb4 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:52:
[...]

In MY25 uitvoering hebben ze hier iets aan gedaan, dus dat wordt inruilen :)
Nog effe een kleine 4 jaar wachten dan :X 8)7

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Ik denk niet dat je dit jou probleem moet maken.
Dat regelt de leasemaatschappij maar, en geef ze dat maar aan ook. Jij bent daar geen partij in.
Voor jou moet ie gewoon snel gemaakt worden.
Hoop in ieder geval dat je er weer snel mee de weg op kan...... (y)

PS. ik ben het met @blb4 eens wat betreft de non-conformiteit, maar dat is in dit geval niet jouw probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Solarman op 23-05-2025 15:03 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatGuy2303
Solarman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Ik denk niet dat je dit jou probleem moet maken.
Dat regelt de leasemaatschappij maar, en geef ze dat maar aan ook. Jij bent daar geen partij in.
Voor jou moet ie gewoon snel gemaakt worden.
Hoop in ieder geval dat je er weer snel mee de weg op kan...... (y)

PS. ik ben het met @blb4 eens wat betreft de non-conformiteit, maar dat is in dit geval niet jouw probleem.
Werd ook niet mijn probleem gemaakt hoor. Ze zouden laten weten als ze er uit waren en wisten wanneer de ICCU binnen is voor het maken van een afspraak. Aangezien de auto het verder doet, DC laden en rijden, kreeg ik 'm weer mee.Is trouwens van maart 2022, inmiddels iets meer dan 160.000 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 15:41
Goedemiddag,
Hebben jullie een mooie oplossing gevonden tegen de piano lak delen in het interieur?
Ik ben uiteraard bekend met de AlieExpress plak-panelen, maar ik twijfel daarover. Allereerst over de kwaliteit, het uiterlijk (cheap?) en de materialen. Carbon en ''hout'' genieten beide niet de voorkeur.
Daarnaast wil ik uit principe eigenlijk niets bij AliExpress kopen maar ''lokaal'' en bij Amazon betaal je het bedrag van AliExpress 3x en je krijgt hetzelfde. Schiet dus niet op.

Iemand tips/ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 10:42
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Werd ook niet mijn probleem gemaakt hoor. Ze zouden laten weten als ze er uit waren en wisten wanneer de ICCU binnen is voor het maken van een afspraak. Aangezien de auto het verder doet, DC laden en rijden, kreeg ik 'm weer mee.Is trouwens van maart 2022, inmiddels iets meer dan 160.000 km op de teller.
Dit zou voor mij reden zijn om hem indien mogelijk bij de dealer achter te laten en vervangend vervoer te eisen.
Heb niet voor niets een laadpaal thuis, nog los van de extra tijd die je kwijt bent met DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:29
YouTube: Laadproblemen bij elektrische auto's door defect

Dan doet KIA het toch nog beter met de ICCU problemen. ;)

Ook interesant wat de advocaat zegt rond 10-11 minuten over dit soort euvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Alexhuber schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:03:
YouTube: Laadproblemen bij elektrische auto's door defect

Dan doet KIA het toch nog beter met de ICCU problemen. ;)

Ook interesant wat de advocaat zegt rond 10-11 minuten over dit soort euvels.
Wat die advocaat zegt is exact in lijn met je wettelijke garantie. Waar je dus recht op hebt maar soms lastig te verkrijgen.

Pagina: 1 ... 433 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic