Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-10 21:07
Bula schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:30:
[...]

Voor de liefhebbers; Autodoc heeft de AR892S weer op voorraad
Vandaag gemonteerd; wat een verbetering!
Echt tig keer beter dan de originele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Bo0bz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb inderdaad een MY25. Ik heb nog geen verschillen kunnen ontdekken in het entertainment systeem. Volgens mij is dit niet de allernieuwste firmware?

[Afbeelding]
OTA is geluk, pfffff. Volgens mij heb jij ook de nieuwste versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0Yi3MASMRlIQHyo3f1YTz8vh1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YnOXVoaKaMKio3HapkZKVWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh_9Fe9m81aCkdTSWB2oFOswt3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxMiXHsFfJStee0uJrpawK34.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijkste update wat mij betreft is dat je nu zelf kan selecteren welk minimaal SOC % je bij laadstops en eindbestemming wil hebben. Handig voor de 2 weken road trip naar Zweden vanaf goede vrijdag …..

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 12-04-2025 23:30 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:21
Zojuist een e-mail ontvangen voor een terugroepactie.

Gaat om een my24 die in augustus de iccu "update" al heeft gehad.

Iemand enig idee waarover dit gaat, de e-mail zegt weinig helaas?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
izzet3838 schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:44:

Zie je bij het RDW niet meer info? Ovi.rdw.nl

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hoe weet je überhaupt welke update er zou moeten zijn? Mijn EV6 is van aug 2023 en gaat deze week voor t eerst naar de dealer maar op Ovi.rdw.nl zie ik niets klaar staan en de dealer claimde ook dat er geen updates waren voor de auto.
Dat lijkt me best stug gezien de ICCU gerelateerde software updates die er zouden moeten zijn.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:07
Ik ben afgelopen woensdag voor een beurt geweest (my2022). Het woord ICCU is niet eens gevallen en is ook niet terug te vinden in het testrappport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:49:
[...]

Zie je bij het RDW niet meer info? Ovi.rdw.nl
Ik heb vaak genoeg met meerdere auto's van meerdere merken meegemaakt dat terugroepacties lang niet allemaal daar geregistreerd worden.

Ook mijn 2022 EV6 die ik 2 maanden terug gekocht heb heb ik bij de RDW gecontroleerd: leeg. Kia dealer: er staan 2 terugroepacties open. Ik: oh, maar RDW staat leeg. Kia dealer: ja, dat zegt niet zoveel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 11:39
Helaas vanochtend ook slachtoffer van ICCU geworden.
Volgens garage staan er nog een paar, die ook op de unit aan het wachten zijn.

Hopelijk duurt het geen maand(en) voor ik de wagen terug heb.

Beetje jammer, zeker omdat hij al 2 keer voor nazicht van ICCU is binnen geweest...
Earth RW van november 2023 (MY24) btw.

Max 40km per uur is ook even schrikken.
Al bij al chance gehad dat het net om de hoek was, voor het aankomen op mijn werk vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rBEfPzbcw2CKtVWM-yRCQpTDkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNWRhrvdphjaHgzBT9L3W5P0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjAgMf1_XtE_15F11UNRp0-mvd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCSOG5dnHInpxvjiJrXeF4Kl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Final_Aeon op 14-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathlife
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-08 18:07

De vorige software update van de iccu zou ervoor gezorgd hebben dat er een module actief blijft, waardoor de 12v batterij sneller leegloopt. De nieuwe update zou dit oplossen.

Dit is de uitleg die ik vorige week heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
Final_Aeon schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:20:

Beetje jammer, zeker omdat hij al 2 keer voor nazicht van ICCU is binnen geweest...

Al bij al chance gehad dat het net om de hoek was, voor het aankomen op mijn werk vanochtend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sterkte! Hopelijk is de auto snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Final_Aeon schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou rondbellen naar andere dealers nog nut hebben? Ik weet niet hoe de voorraad er nu voorstaat, maar hier zou ik wel een paar belletjes aan willen besteden om te kijken of je ergens sneller aan de beurt kan zijn.

En verder vooral goede afspraken maken omtrent vervangend vervoer en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00
MooDyBLueS schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:29:
[...]

Zou rondbellen naar andere dealers nog nut hebben? Ik weet niet hoe de voorraad er nu voorstaat, maar hier zou ik wel een paar belletjes aan willen besteden om te kijken of je ergens sneller aan de beurt kan zijn.

En verder vooral goede afspraken maken omtrent vervangend vervoer en dergelijke.
Voor mij is deze (mogelijke) afspraak een DEALBRAKER, indien dit niet naar wensen kan > NO DEAL.

10 jaar garantie want-wij-hebben-super-vertrouwen-in Kia? ok, bewijs maar.

Put your money where your mouth is. O-) :(:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-10 14:44
Heb momenteel een domme mennekes paal hangen en sinds gister zonnepanelen. Nu zie ik in de KIA zelf dat ik stroom kan terugschalen naar 60%. Hierdoor kan ik een groot gedeelte van mijn opgewerkte stroom richting de KIA brengen, maar zou het graag nog verder knijpen als de zon schijnt zodat ik richting 0 verbruik thuis ga.

Heeft iemand enig idee of dit kan, of dat ik toch echt aan een slimme paal moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Hetisookwat schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:12:
Heb momenteel een domme mennekes paal hangen en sinds gister zonnepanelen. Nu zie ik in de KIA zelf dat ik stroom kan terugschalen naar 60%. Hierdoor kan ik een groot gedeelte van mijn opgewerkte stroom richting de KIA brengen, maar zou het graag nog verder knijpen als de zon schijnt zodat ik richting 0 verbruik thuis ga.

Heeft iemand enig idee of dit kan, of dat ik toch echt aan een slimme paal moet?
Dan zul je waarschijnlijk aan de stopcontactlader moeten. Er is een ondergrens aan wat je kunt laden op 3F.

Edit. Snelle google search geeft als leidraad een ondergrens van 6,9 kW. Dat komt aardig in de buurt van de ingestelde 60%.

[ Voor 9% gewijzigd door Bitaktus19 op 14-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41

TGEN

Hmmmx_

De EV6 kan op 1 fase aan (minimaal) 1,4 kW (6 A) laden, maar bedenk wel dat je dan relatief veel laadverlies hebt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
Bitaktus19 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:27:
[...]

Dan zul je waarschijnlijk aan de stopcontactlader moeten. Er is een ondergrens aan wat je kunt laden op 3F.

Edit. Snelle google search geeft als leidraad een ondergrens van 6,9 kW. Dat komt aardig in de buurt van de ingestelde 60%.
Ondergrens 3F laden is 4,1kW (6A*230V per fase * 3) = 4.140W

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-10 14:44
Dank voor antwoorden. Toch maar eens investeren in een slimme paal dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hetisookwat schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:12:

Wat hierboven al gezegd wordt: je hebt altijd de ondergrens. Op 1 fase is dat 1,4 kW, op 3 fase 4,2 kW. Trager dan 1,4 kW laden is onmogelijk, ook met een granny.

Wij hebben een 1-fase e-Soul en een EV6 die uiteraard allemaal 3-fase zijn. Dat gecombineerd met een Zappi V2 laadpaal.

In feite heeft deze 3 standen:
- Eco+ = puur op zonnestroom wat over is (dus opbrengst - huisverbruik = wat in de EV gaat, bij hoge verbruikers in huis zal het laden stoppen)
- Eco = idem maar met bijval van netstroom wanneer je onder de 1,4/4,2 kW grens komt
- Fast = zsm, dus 11 kW

Daarnaast kan je in Eco(+) stand kiezen tussen 1-fase, 3-fase of auto.

Wat ik doe is 1-fase in die stand, want automatisch schakelen kost heel veel tijd en in de Eco+ stand die ik gebruik ben ik afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen die dan altijd boven 4,2 kW moeten zitten bij 3-fase, dan begint het laden vrij laat pas. En als hij even naar 3,0 kW zakt vanwege bewolking ofzo moet hij of omschakelen (auto) of zal hij stoppen met laden (3-fase).

Ik haal niet heel veel meer dan de 5,4 kW max die ik op 1-fase kan trekken aan zonnepaneel opbrengst, dus dan is dit voldoende. Op echt volle zomerse dagen wanneer ik gegarandeerd urenlang 6+ kW aan opbrengst heb zet ik hem wel op auto-switching.

Ter beeldvorming, dit is op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG8ZrdKp4yC8Ovuf9QddHReV0Fo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/btICw68KXyfCvM0Is8bnwA6D.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xke85ALCkXdaCbbADkKYc9QLelY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bpjuZAo2aBhKCyJySqO5T2AZ.png?f=fotoalbum_tile

Ik trek dus 5,4 kW naar de auto en 0,5 kW gaat terug het net in, maar die zakte iets later alweer naar 0,2 kW.

Zoals je ziet met mijn 28 zonnepanelen sinds vanochtend toch al bijna 20 kWh bijgeladen.

Hoewel ik nog geen terugleververgoeding betaal en salderen voorlopig nog mogelijk is, kies ik alsnog voor deze manier zolang het kan, hiermee belast ik het net niet en gebruik ik netjes grotendeels mijn opbrengst op dit soort dagen. Als ik 's avonds thuis kom en ik weet dat ik de volgende ochtend een (bijna) volle accu nodig heb, dan zet ik hem gewoon op Fast wat 11kW is en dan is ie na enkele uurtjes vol.

Kortom: ja een slimme laadpaal is erg fijn. Je kan ermee spelen wat je elke keer wilt, maar dat hoeft niet. Je kan ook instellen zoals je in de eerste screenshot ziet dat je het "groene percentage" ipv op 100% naar 50% bijv zet. In dat geval zal indien nodig maximaal 50% uit het net gehaald worden stel dat de opbrengst onder de 1,4 kW zakt.

En over de opmerking die iemand maakte omtrent meer laadverlies: ten eerste is het in mijn metingen geen significant verschil tov gewoon op 11 kW laden, maar dat kan komen omdat ik redelijk veel zonnepanelen heb en best veel kW daaruit kan trekken op dagen als vandaag.
Los daarvan: het zou mij eigenlijk ook een worst wezen als het laadverlies van 10% naar 30% zou gaan (wat niet het geval is), want het is gratis stroom. 30% laadverlies bij opladen met puur je zonnepanelen is nog altijd vele malen goedkoper dan 10% laadverlies in de nacht bij 11 kW volpompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Hetisookwat schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:10:
Dank voor antwoorden. Toch maar eens investeren in een slimme paal dan.
Ook binnen de categorie "slim" (wat is slim...) zul je goed moeten kijken. Wat je zoekt is volgens mij een paal die kan schakelen tussen 3F and 1F. Ik heb een ABB paal, werkt hartstikke prima, maar kan niet schakelen tussen 3F en 1F. Het laagste vermogen waarmee ik de auto kan laden is daardoor 4.1kw.
Check anders het laadpalen topic, daar zul je via search snel wat geschikte palen vinden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
greg-a schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:15:
[...]

Ook binnen de categorie "slim" (wat is slim...) zul je goed moeten kijken. Wat je zoekt is volgens mij een paal die kan schakelen tussen 3F and 1F. Ik heb een ABB paal, werkt hartstikke prima, maar kan niet schakelen tussen 3F en 1F. Het laagste vermogen waarmee ik de auto kan laden is daardoor 4.1kw.
Check anders het laadpalen topic, daar zul je via search snel wat geschikte palen vinden gok ik.
Dat schakelen tussen 3F & 1F is handig, maar in combinatie met de 100/90/60% van de Kia geen must. Ik kan mijn (3F) laadpunt regelen van 6 tot 16 A, dus minimaal 4.1 kW idd. Maar als je dan de auto op 60% zet gaat ‘t vermogen netjes terug naar 2.5 kW.

Helaas, wat ik hierboven schreef was 't geval met mijn vorige auto (e-Niro). Met de EV6 werkt het helaas niet. Voor zover ik nu gemerkt heb wordt de 60/90/100% gerekend vanaf 11 kW. Als ik mijn laadpunt op 6A zet (37% van 16A) dan gaat 't laden met 4.1 kW en dit wordt niet beïnvloed door 60/90/100% in de Kia Connect app.

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 14-04-2025 20:56 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
blb4 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:15:
[...]

Dat schakelen tussen 3F & 1F is handig, maar in combinatie met de 100/90/60% van de Kia geen must. Ik kan mijn (3F) laadpunt regelen van 6 tot 16 A, dus minimaal 4.1 kW idd. Maar als je dan de auto op 60% zet gaat ‘t vermogen netjes terug naar 2.5 kW.
Komisch, dat doet ie bij mij niet namelijk en heb het meerdere keren geprobeerd.

Zal het binnenkort nogmaals proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
greg-a schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:00:
[...]

Komisch, dat doet ie bij mij niet namelijk en heb het meerdere keren geprobeerd.

Zal het binnenkort nogmaals proberen.
mmm, Ik heb 't net even getest en 't werkt inderdaad niet :'( . Dit is dus anders dan met mijn vorige auto (e-Niro) helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08
Kijk eens of er een combinatie is met een laadpaal en een batterij! Bijvoorbeeld Sigenstore heeft dat. Kunnen ook meteen je zonnepanelen in. Dan heb je een alles in 1 oplossing.

Ik zelf heb een Zappi die kan schakelen tussen 1 en 3 fasen, op overtollige zonnenenegie (zelf percentage instellen). Of op goedkope stroom van het net als het goedkoop is. Ben ik erg tevreden mee.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
Weer een hoop bla, bla van de Kia chat:

Helaas is de update nog niet voor alle voertuigen uitgebracht. Laat me uitleggen waarom deze vertraging is opgetreden om duidelijkheid te verschaffen en hopelijk je frustratie te verlichten. Wanneer Kia voorbereidingen treft om een update uit te brengen, voert het bedrijf uitgebreide tests uit om ervoor te zorgen dat er geen problemen meer zijn wanneer deze wordt uitgerold naar voertuigen. Tijdens het testen werkten sommige updates voor bepaalde voertuigen echter niet zoals verwacht, waardoor extra aanpassingen en verdere tests nodig waren. Om onrealistische verwachtingen te vermijden, heeft Kia geen specifieke releasedatum gegeven omdat ze er zeker van willen zijn dat alles goed werkt voordat ze beloftes doen. We verwachten de update in de komende dagen. Houd onze website in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt of meer hulp nodig hebt. https://update.kia.com/EU/DE/updateNoticeView/adI0wB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
petertenboer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
Weer een hoop bla, bla van de Kia chat:

Helaas is de update nog niet voor alle voertuigen uitgebracht. Laat me uitleggen waarom deze vertraging is opgetreden om duidelijkheid te verschaffen en hopelijk je frustratie te verlichten. Wanneer Kia voorbereidingen treft om een update uit te brengen, voert het bedrijf uitgebreide tests uit om ervoor te zorgen dat er geen problemen meer zijn wanneer deze wordt uitgerold naar voertuigen. Tijdens het testen werkten sommige updates voor bepaalde voertuigen echter niet zoals verwacht, waardoor extra aanpassingen en verdere tests nodig waren. Om onrealistische verwachtingen te vermijden, heeft Kia geen specifieke releasedatum gegeven omdat ze er zeker van willen zijn dat alles goed werkt voordat ze beloftes doen. We verwachten de update in de komende dagen. Houd onze website in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt of meer hulp nodig hebt. https://update.kia.com/EU/DE/updateNoticeView/adI0wB
Wat had je dan verwacht? We wisten dat de update er niet was (voor de niet face lift ) en er niet is. En we wisten dat er geen release datum voor was gezet, behalve een vage periode waarin KIA verwachtte de update uit te brengen. Wat had je nou echt verwacht uit de KIA chat te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
greg-a schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:27:
[...]

Wat had je dan verwacht? We wisten dat de update er niet was (voor de niet face lift ) en er niet is. En we wisten dat er geen release datum voor was gezet, behalve een vage periode waarin KIA verwachtte de update uit te brengen. Wat had je nou echt verwacht uit de KIA chat te halen?
Niet zoveel wilde ik eruit halen.

Echter vind ik het erg irritant dat een bedrijf als Kia, die ik € 57.000,- “rijker” heb gemaakt mij als klant wel wat meer mag waarderen. En met waarderen bedoel ik oa. professioneel communiceren en beloven wat je verspreekt.

Ten eerste werd mij bij de verkoop beloofd dat er gedurende 7 jaar lang minimaal twee updates per jaar zouden plaatsvinden. Is helaas niet gebeurd.

Daarnaast is deze update nu al meerdere keren uitgesteld en zou het conform een persbericht op 14 april uitgebracht worden. Is helaas niet gebeurd.

Nee het interesseert mij geen r.k wat er in die update zit, maar de wijze hoe Kia (in mijn beleving) met zijn klanten omgaat irriteert mij en vind ik arrogant en hautain. Ze blazen hoog van de toren als er wat positiefs te melden is met reclame mailing etc. Maar als er een excuus of iets is wat commercieel niet in hun straatje past hoor of verneem je niets van ze.

Het is niet hoe ik met mijn klanten wil communiceren, want dan ben ik ze kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
petertenboer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:08:
[...]

Niet zoveel wilde ik eruit halen.

Echter vind ik het erg irritant dat een bedrijf als Kia, die ik € 57.000,- “rijker” heb gemaakt mij als klant wel wat meer mag waarderen. En met waarderen bedoel ik oa. professioneel communiceren en beloven wat je verspreekt.

Ten eerste werd mij bij de verkoop beloofd dat er gedurende 7 jaar lang minimaal twee updates per jaar zouden plaatsvinden. Is helaas niet gebeurd.

Daarnaast is deze update nu al meerdere keren uitgesteld en zou het conform een persbericht op 14 april uitgebracht worden. Is helaas niet gebeurd.

Nee het interesseert mij geen r.k wat er in die update zit, maar de wijze hoe Kia (in mijn beleving) met zijn klanten omgaat irriteert mij en vind ik arrogant en hautain. Ze blazen hoog van de toren als er wat positiefs te melden is met reclame mailing etc. Maar als er een excuus of iets is wat commercieel niet in hun straatje past geven hoor of verneem je niets van ze.

Het is niet hoe ik met mijn klanten wil communiceren, want dan ben ik ze kwijt.
Tja... hoewel ik je geen ongelijk geef vanuit het oogpunt dat als een bedrijf iets belooft, ze het ook na moeten komen, geldt het omgekeerde ook: koop nooit iets op basis van beloftes, koop iets op basis van hoe dat product er ten tijde van koop voorstaat. Is dat genoeg voor je? Kopen. Is dat niet genoeg voor je en zou je van de beloftes afhankelijk zijn? Niet kopen en afwachten of elders kijken.

Zou jij je huis laten bouwen op beloftes van een aannemer dat er ramen in komen? Nee toch? Dat ga je zwart op wit op papier zetten. Het enige waar het potentieel (en in de praktijk helaas vaak) mis kan gaan is de timing, oftewel oplevering.

Uiteindelijk zijn ook software updates mensenwerk en kunnen daar onvoorziene fouten in optreden. Niet dat ik Kia nu keihard ga lopen verdedigen, maar ik vind het alleen maar goed dat ze ook aan de rem durven te trekken en niet onder druk van bepaalde klanten of hun eigen beloftes toch maar iets gehaast uitbrengen wat mogelijk niet goed werkt of problemen oplevert. Want daar zit ook jij toch al helemaal niet op te wachten lijkt mij?

Eenzelfde discussie heb ik als oud-Toyota/Lexus rijder ook weleens gehad met een neef die VW reed destijds. Hij lachte mij uit dat Toyota zoveel terugroepacties had en wou maar niet begrijpen dat mijn in totaal 7 Toyota/Lexus auto's verder nog nooit 1 probleem hebben vertoond. Dat ik dan 0-2x per jaar terug moest voor een vaak relatief beperkte ingreep zorgde er juist voor dat die auto's zo betrouwbaar bleven. Dat hij bij elke beurt ook de helft van de bewegende onderdelen moest vervangen en zo op flinke kosten werd gejaagd zag hij dan als normaal.

Evenzo met bijv. de software updates als je het vergelijkt met Tesla: ik heb een Model 3 gehad en ja het is enerzijds leuk als je elke maand wel een nieuwe update krijgt waarmee je ook weer nieuwe opties erbij krijgt, maar evenzo is het ook bloedirritant als dingen ineens anders werken of als de hulpsystemen ineens minder goed werken terwijl je net weer iets meer tevreden was geworden met de update ervoor. Het wisselt daar zo enorm, daar was ik ook een beetje klaar mee. Nee, doe mij maar een beetje normale auto die bij aanschaf gewoon doet wat ik wil en eventuele updates of ze nu 2x per jaar of eens per 2 jaar komen, zie ik dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 21:25

The Wizard

Moderator Mobile
blb4 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:15:
[...]

Helaas, wat ik hierboven schreef was 't geval met mijn vorige auto (e-Niro). Met de EV6 werkt het helaas niet. Voor zover ik nu gemerkt heb wordt de 60/90/100% gerekend vanaf 11 kW. Als ik mijn laadpunt op 6A zet (37% van 16A) dan gaat 't laden met 4.1 kW en dit wordt niet beïnvloed door 60/90/100% in de Kia Connect app.
Die 60/80/100 wordt sowieso vreemd berekend, ik wil gewoon een schuif waarin ik kan bepalen hoeveel er geladen wordt.

Bij een 22 kW laadpaal maakt het niks uit wat je selecteert, je krijgt gewoon de volle 11 kW. Bij een 11 kW lader (lees: 11 per poort, 17 totaal) krijg ik bij 60 en 80 allebei 8,3 kW.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:33
MooDyBLueS schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:14:
[...]

Wat hierboven al gezegd wordt: je hebt altijd de ondergrens. Op 1 fase is dat 1,4 kW, op 3 fase 4,2 kW. Trager dan 1,4 kW laden is onmogelijk, ook met een granny.

Wij hebben een 1-fase e-Soul en een EV6 die uiteraard allemaal 3-fase zijn. Dat gecombineerd met een Zappi V2 laadpaal.

In feite heeft deze 3 standen:
- Eco+ = puur op zonnestroom wat over is (dus opbrengst - huisverbruik = wat in de EV gaat, bij hoge verbruikers in huis zal het laden stoppen)
- Eco = idem maar met bijval van netstroom wanneer je onder de 1,4/4,2 kW grens komt
- Fast = zsm, dus 11 kW

Daarnaast kan je in Eco(+) stand kiezen tussen 1-fase, 3-fase of auto.

Wat ik doe is 1-fase in die stand, want automatisch schakelen kost heel veel tijd en in de Eco+ stand die ik gebruik ben ik afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen die dan altijd boven 4,2 kW moeten zitten bij 3-fase, dan begint het laden vrij laat pas. En als hij even naar 3,0 kW zakt vanwege bewolking ofzo moet hij of omschakelen (auto) of zal hij stoppen met laden (3-fase).

Ik haal niet heel veel meer dan de 5,4 kW max die ik op 1-fase kan trekken aan zonnepaneel opbrengst, dus dan is dit voldoende. Op echt volle zomerse dagen wanneer ik gegarandeerd urenlang 6+ kW aan opbrengst heb zet ik hem wel op auto-switching.

Ter beeldvorming, dit is op dit moment:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik trek dus 5,4 kW naar de auto en 0,5 kW gaat terug het net in, maar die zakte iets later alweer naar 0,2 kW.

Zoals je ziet met mijn 28 zonnepanelen sinds vanochtend toch al bijna 20 kWh bijgeladen.

Hoewel ik nog geen terugleververgoeding betaal en salderen voorlopig nog mogelijk is, kies ik alsnog voor deze manier zolang het kan, hiermee belast ik het net niet en gebruik ik netjes grotendeels mijn opbrengst op dit soort dagen. Als ik 's avonds thuis kom en ik weet dat ik de volgende ochtend een (bijna) volle accu nodig heb, dan zet ik hem gewoon op Fast wat 11kW is en dan is ie na enkele uurtjes vol.

Kortom: ja een slimme laadpaal is erg fijn. Je kan ermee spelen wat je elke keer wilt, maar dat hoeft niet. Je kan ook instellen zoals je in de eerste screenshot ziet dat je het "groene percentage" ipv op 100% naar 50% bijv zet. In dat geval zal indien nodig maximaal 50% uit het net gehaald worden stel dat de opbrengst onder de 1,4 kW zakt.

En over de opmerking die iemand maakte omtrent meer laadverlies: ten eerste is het in mijn metingen geen significant verschil tov gewoon op 11 kW laden, maar dat kan komen omdat ik redelijk veel zonnepanelen heb en best veel kW daaruit kan trekken op dagen als vandaag.
Los daarvan: het zou mij eigenlijk ook een worst wezen als het laadverlies van 10% naar 30% zou gaan (wat niet het geval is), want het is gratis stroom. 30% laadverlies bij opladen met puur je zonnepanelen is nog altijd vele malen goedkoper dan 10% laadverlies in de nacht bij 11 kW volpompen.
Als jij meer dan 5kW kan laden op 1 fase, wat voor meterkast aansluiting heb jij dan? Normaliter wordt 1 fase afgezekerd op 16A en daarmee 3,68 kW?
Ik heb dezelfde uitdaging v.w.b. het ''wisselen'' tussen 1 en 3 fase en dat dat (gelukkig) tijd kost. Het is echter wel zo dat ik daardoor inderdaad ook wissel, afhankelijk van de zon op die dag. Het continue wisselen en daarmee laden starten/stoppen wil je niet. Dus dan maar op 1 fase en soms wat meer terugleveren. Hoe los jij dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
The Wizard schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:00:
[...]

Die 60/80/100 wordt sowieso vreemd berekend, ik wil gewoon een schuif waarin ik kan bepalen hoeveel er geladen wordt.

Bij een 22 kW laadpaal maakt het niks uit wat je selecteert, je krijgt gewoon de volle 11 kW. Bij een 11 kW lader (lees: 11 per poort, 17 totaal) krijg ik bij 60 en 80 allebei 8,3 kW.
Op m’n app voor m’n “smart” laadpunt zit idd gewoon een schuif die ik kan verstellen tussen de ingestelde min/max grenzen (6 en 16A) bij mij. Zou in de auto ook gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Piet19882 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:08:
[...]

Als jij meer dan 5kW kan laden op 1 fase, wat voor meterkast aansluiting heb jij dan? Normaliter wordt 1 fase afgezekerd op 16A en daarmee 3,68 kW?
Ik heb dezelfde uitdaging v.w.b. het ''wisselen'' tussen 1 en 3 fase en dat dat (gelukkig) tijd kost. Het is echter wel zo dat ik daardoor inderdaad ook wissel, afhankelijk van de zon op die dag. Het continue wisselen en daarmee laden starten/stoppen wil je niet. Dus dan maar op 1 fase en soms wat meer terugleveren. Hoe los jij dat op?
Ik heb een 3x25A huisaansluiting (het maximum zonder hoger vastrecht te moeten betalen), mijn hoofdaansluiting 3x40A en mijn Zappi laadpaal 3x32A afgezekerd. De Zappi staat wel ingesteld op Device Limit 32A en Grid Limit 25A (per fase).

Dus mijn maxima zijn:
3 fase netstroom = 17 kW (EV6 blijft natuurlijk op 11 kW steken)
3 fase netstroom + PV = 22 kW (ook alleen PV)
1 fase netstroom = 5,8 kW
1 fase netstroom + PV = 7,4 kW (ook alleen PV)

Dit is een slimme en volledig veilige en valide 'truc' om ondanks mijn 1-fase 25A netstroom beperking toch meer te kunnen laden wanneer er overschot van de zonnepanelen is. Enige eis is wel dat de afzekering van de Zappi dus ook minstens zo hoog is als de Device Limit die je instelt.

En als antwoord op je laatste vraag: in principe houd ik voor mijzelf 3 laadopties aan:
- Eco+ op 1 fase fixed voor voorjaar t/m najaar
- Eco+ op 3 fase fixed alleen tijdens de gegarandeerde zonnige zomerdagen, omdat hij pas bij 4,2 kW begint met laden
- Fast en dus 3 fase 11 kW voor alle momenten dat ik niet wil/kan wachten op het laden op overschot van de zonnepanelen en dan gewoon zsm naar 100% laad

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 15-04-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb een 3x25A huisaansluiting (het maximum zonder hoger vastrecht te moeten betalen), mijn hoofdaansluiting 3x40A en mijn Zappi laadpaal 3x32A afgezekerd. De Zappi staat wel ingesteld op Device Limit 32A en Grid Limit 25A (per fase).

Dus mijn maxima zijn:
3 fase netstroom = 17 kW (EV6 blijft natuurlijk op 11 kW steken)
3 fase netstroom + PV = 22 kW (ook alleen PV)
1 fase netstroom = 5,8 kW
1 fase netstroom + PV = 7,4 kW (ook alleen PV)

Dit is een slimme en volledig veilige en valide 'truc' om ondanks mijn 1-fase 25A netstroom beperking toch meer te kunnen laden wanneer er overschot van de zonnepanelen is. Enige eis is wel dat de afzekering van de Zappi dus ook minstens zo hoog is als de Device Limit die je instelt.
Ik snap dat idee, maar is dat conform de NEN wel toegestaan? Volgens mij mag je officieel met 3x25A max 16A per fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Piet19882 Ik ben geen elektriciën, maar waarom zou dat zijn? Het is toch juist 3x25A en dus 25A per fase? En wat binnen je huis blijft en achter je hoofdzekering die bij mij op 3x40A afgezekerd is, mag je dus volgens mij gewoon hoger. Alles heeft voor zover ik weet met de kabeldiktes en afzekeringen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:29:
@Piet19882 Ik ben geen elektriciën, maar waarom zou dat zijn? Het is toch juist 3x25A en dus 25A per fase? En wat binnen je huis blijft en achter je hoofdzekering die bij mij op 3x40A afgezekerd is, mag je dus volgens mij gewoon hoger. Alles heeft voor zover ik weet met de kabeldiktes en afzekeringen te maken.
Iets met selectiviteit
Daarom hanteren elektriciens de richtlijn dat voor elke stap stroomafwaarts de zekering ongeveer 1,6 x kleiner is dan de voorafgaande. In de praktijk gaat dat vaak zo: van 40 A naar 25 A naar 16 A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
3x25 is dan het maximale wat over de hele meterkast mag lopen (alle groepen tegelijkertijd). Als je dan de volledige range (of meer) gebruikt op 1 groep loop je het risico dat je hoofdzekering eruit vliegt. Daarom idd wat @jeroenkb zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
petertenboer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:08:
[...]

Volgens mij is dat gewijzigd naar 7 jaar kaart updates. Dus nu is 1x per jaar voldoende.

Overigens zou deze update nog steeds de update van 2024 moeten zijn. Ze hebben ook een abonnement verkocht met 2 updates per jaar.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 15:42
Na 110.000 km, kom ik vanochtend bij m.n EV6 en opent hij niet. Accu volledig dood.

Dat was de eerste keer laden nadat hij afgelopen maandag 2 software updates heeft gehad in de garage. `had ik hem maar niet laten updaten was m'n eerste gedachte.

Gelukkig kon hij nog worsen gestart door de 12v een boost te geven, nu bij de garage even alles laten uitlezen :(

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Tomba schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:24:
Vandaag voor t eerst na laden range > 500 in beeld.
Toch wel vet op de een of andere manier :)

[Afbeelding]
Dit heb ik in mijn auto nog NOOIT gezien... :(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
MacFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:11:
Na 110.000 km, kom ik vanochtend bij m.n EV6 en opent hij niet. Accu volledig dood.

Dat was de eerste keer laden nadat hij afgelopen maandag 2 software updates heeft gehad in de garage. `had ik hem maar niet laten updaten was m'n eerste gedachte.

Gelukkig kon hij nog worsen gestart door de 12v een boost te geven, nu bij de garage even alles laten uitlezen :(
Mag toch hopen dat niet de update het probleem is geweest.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
--HOOLIE-- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:27:
Dat zie ik deze maand nochtans ook elke keer nadat de EV is opgeladen tot 100% SoC.
Blijkbaar is de ene EV de andere niet. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 16-04-2025 08:50 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:49:
[...]

Dat zie ik deze maand nochtans ook elke keer nadat de EV is opgeladen tot 100% SoC.
Voor mij best onbegrijpelijk eigenlijk,...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Recent heb ik nog foto's van het dashboard van de EV6 van de vrouw gepost.
Wil je het nog eens bekijken kan je altijd terug scrollen.
Geen idee wat de reden is dat het bij jou niet lukt.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:52:
Recent heb ik nog foto's van het dashboard van de EV6 van de vrouw gepost.
Wil je het nog eens bekijken kan je altijd terug scrollen.
Geen idee wat de reden is dat het bij jou niet lukt.
Ik kan ze bekijken wat ik wil, maar ik kom nu met 100% niet boven de 370km....en dat al weken zo..
Daarvoor was het nog minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
--HOOLIE-- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
Ik kan ze bekijken wat ik wil, maar ik kom nu met 100% niet boven de 370km....en dat al weken zo..
360 - 370 km is de range welke onze EV6 haalt putje winter bij een buitentemp onder nul en de WP op 20°C.
Geen idee waar het verschil door te verklaren valt.

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 16-04-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:58:
[...]

360 - 370 km is de range welke onze EV6 haalt putje winter bij een buitentemp onder nul en de WP op 20°C.
Geen idee waar het verschil door te verklaren valt.
Ik heb al jaren geen idee.
Rij deze auto sinds nov'21 en alleen bij het ophalen 1x 500km gezien en dat was het...
Ik heb de hoop opgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:29:
Wat er inderdaad na jouw bericht genoemd is: volgens mij is het gebruikelijk om op 16A een groep af te zekeren, wegens de genoemde redenen. Maar goed, dat is wat mijn elektriciën adviseerde. Ik had ook jouw idee, maar dat werd mij afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:11
@--HOOLIE--, heb je een ODB dongle? Zou je eens naar je accu cellen voltages kunnen kijken, wellicht zit er ergens een slechte module in. Als je in de buurt van Venlo woont kan ik het wel eens voor je doen.

Ik kom nu net boven de 400km met mijn 54kWh bruikbaar (en net rond de 330km met onze 42kWh Renault Zoe).

Het ligt veel aan waar je rijd en hoe je rijd, ik rij zelden snelweg en erg rustig. Volgende week gaan we op vakantie in NL met een bagagewagen. Zal verbruik dan eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Card Nox schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:09:
@--HOOLIE--, heb je een ODB dongle? Zou je eens naar je accu cellen voltages kunnen kijken, wellicht zit er ergens een slechte module in. Als je in de buurt van Venlo woont kan ik het wel eens voor je doen.

Ik kom nu net boven de 400km met mijn 54kWh bruikbaar (en net rond de 330km met onze 42kWh Renault Zoe).

Het ligt veel aan waar je rijd en hoe je rijd, ik rij zelden snelweg en erg rustig. Volgende week gaan we op vakantie in NL met een bagagewagen. Zal verbruik dan eens posten.
Nee die heb ik niet...en ook niet in de buurt van Venlo helaas..
Ik rijd meeste van de tijd snelwegen ( 90% denk ik ) en dan nooit meer dan 10km boven de toegestane snelheid.
Nooit airco aan en altijd in ECO stand regen 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
[...]

Ik heb na het opladen altijd een range in beeld staan van 500-540 met deze temperaturen. Mijn hoogste tot nu toe behaalde range op 1 lading is 470km afgelopen week (auto nu 3 weken in bezit). Ik rij op veel snelweg op de cruise control 115km/u op ECO stand en regen 2. Er valt dus nog wel wat meer uit de lading te halen bij een iets minder zware rechtervoet. Voor mij is het niet noodzakelijk om zo veel mogelijk uit de accu te persen. Auto rijden moet ook leuk blijven en dat is voor mij ook een beetje vlot doorrijden ipv achter een vrachtwagen 90km/u aanhouden voor max range :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bo0bz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb na het opladen altijd een range in beeld staan van 500-540 met deze temperaturen. Mijn hoogste tot nu toe behaalde range op 1 lading is 470km afgelopen week (auto nu 3 weken in bezit). Ik rij op veel snelweg op de cruise control 115km/u op ECO stand en regen 2. Er valt dus nog wel wat meer uit de lading te halen bij een iets minder zware rechtervoet. Voor mij is het niet noodzakelijk om zo veel mogelijk uit de accu te persen. Auto rijden moet ook leuk blijven en dat is voor mij ook een beetje vlot doorrijden ipv achter een vrachtwagen 90km/u aanhouden voor max range :9
Maar jij hebt een 2025 model dus grotere accu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15
--HOOLIE-- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:29:
.....
Ik rijd meeste van de tijd snelwegen ( 90% denk ik ) en dan nooit meer dan 10km boven de toegestane snelheid.
Probeer het eens een poosje op 'normal' en regen '1', bij mijn (technisch vergelijkbare) Ioniq 5 van 2022 (72kWh) is dat zuiniger dan Eco en ik reed eigenlijk altijd op regen '2' , maar merk nu dat regen '1' nog wat zuinger rijdt.
Ik gebruik de paddles wel vrij vaak om sterker af te remmen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
[...]
Daar zit al een verschil in gebruikersprofiel.
Gemengd verkeer (we wonen nl. nog niet aan de oprit van een snelweg en de bestemming is doorgaans ook nog niet naast de afrit van een snelweg) en bijna nooit boven de toegestane snelheidslimiet.
En dan nog gemeten volgens de GOM wat doorgaans 4 tot 5 km lager is dan de werkelijke GPS gemeten snelheid.
Regen nul zodat je bij defensief rijden de massa stroomloos kan laten coasten.
En wanneer je toch eens tot een volledige stilstand moet komen bij voorkeur tijdig remmen via de regen en alleen op de schijven bij een onvoorziene (nood)stop.
Verwarming op 20°C en airco op 20°C.
Afhankelijk van de buitentemperatuur kan de verwarming tot 40 km van de maximale range aftoppen.
Gebruik van de airco heeft veel minder invloed.Bij deze buitentemperaturen (18-24°C) gaat er bij gebruik airco maar een 10 tot 15 km van de max. range af.

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 16-04-2025 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02
Peter-036 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:48:
[...]

Probeer het eens een poosje op 'normal' en regen '1', bij mijn (technisch vergelijkbare) Ioniq 5 van 2022 (72kWh) is dat zuiniger dan Eco en ik reed eigenlijk altijd op regen '2' , maar merk nu dat regen '1' nog wat zuinger rijdt.
Ik gebruik de paddles wel vrij vaak om sterker af te remmen.
Meerdere tests/onderzoeken hebben al laten zien dat hogere regens bepaald niet energie-efficiënt zijn.
Er wordt beter geregenereerd, maar de weerstand tijdens het rijden is ook veel groter en dat maakt het per saldo niet verstandig.
Regen nul en goed coasten (b)lijkt het beste.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08
Card Nox schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:09:

@Card Nox , welke app gebruik jij voor het bekijken van de voltages? Ik heb een vergelijkbare range zoals --HOOLIE-- (ca 375 km max). Ik heb wel een OBD dongle, maar welke app is hiervoor nou het beste/makkelijkste?

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
HansAuutB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:06:
[...]

Meerdere tests/onderzoeken hebben al laten zien dat hogere regens bepaald niet energie-efficiënt zijn.
Er wordt beter geregenereerd, maar de weerstand tijdens het rijden is ook veel groter en dat maakt het per saldo niet verstandig.
Regen nul en goed coasten (b)lijkt het beste.
Ik denk dat dat voornamelijk komt door wat @Independent hierboven aangeeft, op regen 0 ga je beter anticiperen, op hoger regen niveau ga je meer regenereren en dat komt altijd met verlies. Op regen 3 of i-pedal kan je theoretisch 't zelfde resultaat halen als op regen 0 maar dan moet je heel subtiel de rechtervoet kunnen bedienen (namelijk vroegtijdig de voet zodanig optillen dat 't resultaat 0 regen is. Dat is in de praktijk erg lastig.
En als je op regen 0 (subtiel) gaat remmen doe je dat ook door te regenereren. Ik denk dus ook dat de praktijk regen 0 het zuinigste is. Of beter: kan zijn. Je kan natuurlijk ook met regen 0 doorrijden tot elke stopstreep en dan een noodstop uitvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 16-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
[...]

Nee die heb ik niet...en ook niet in de buurt van Venlo helaas..
Veel snelweg is natuurlijk killing voor je range vanwege de luchtweerstand.

ODB dongle kost maar een paar euro, wellicht de moeite waard en als je de goede koopt ook te gebruiken icm ABRP (indien je dat gebruikt).
Card Nox schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:14:
[...]

Wat voor een schakelaar bedoel je?

Voor de rest: Op de site van ABRP staat een lijstje met compitabele ODB dongles. Heb ze even snel opgezocht en de Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 wordt veel verkocht voor 26 euro, de Maclean MCE200 Interface is met 17 euro wat goedkoper maar ook minder reviews. De overige zijn allemaal meer dan 2x zo duur. Heb me er verder niet meer in verdiept.

[...]
DigiK-oz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:08:
[...]

@Card Nox , welke app gebruik jij voor het bekijken van de voltages? Ik heb een vergelijkbare range zoals --HOOLIE-- (ca 375 km max). Ik heb wel een OBD dongle, maar welke app is hiervoor nou het beste/makkelijkste?
Carscanner bijvoorbeeld.
blb4 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:17:
[...]
En als je op regen 0 (subtiel) gaat remmen doe je dat ook door te regenereren.
Nopes, dit is niet zo. De eerste x keer remmen in regen 0 gebeurd uitsluitend met de fysieke remmen niet door regen. Is ook makkelijk te testen door te kijken of je regen balk omhoog gaat zodra je remt. In regen 1 t/m i-Pedal is het wel altijd eerst regen en dan pas de fysieke remmen.

Ik rij altijd i-Pedal en coast dan met mijn rechtervoet/acceleratiepedaal en afhankelijk van de situatie iets meer of minder laten regenereren.

[ Voor 66% gewijzigd door Card Nox op 16-04-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
@The Wizard Ik zie dat de verwachting is dat door voor het laden in de Kia app een instelling 60/80/100 te kiezen je kunt beïnvloeden of er bijvoorbeeld 60% of 80% of 100% van 11 kWh wordt geladen.
Zoals ik het begrijp bepaal je hiermee hoe vol je de batterij wilt opladen, dus bijvoorbeeld voor 80% (wat zoals je weet bij snelladers slim is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Warp9 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:34:
@The Wizard Ik zie dat de verwachting is dat door voor het laden in de Kia app een instelling 60/80/100 te kiezen je kunt beïnvloeden of er bijvoorbeeld 60% of 80% of 100% van 11 kWh wordt geladen.
Zoals ik het begrijp bepaal je hiermee hoe vol je de batterij wilt opladen, dus bijvoorbeeld voor 80% (wat zoals je weet bij snelladers slim is
Nee dat zijn twee separate menu's.

Je hebt een menu waarin je in kunt stellen tot hoe vol je accu maximaal geladen wordt "laadlimiet" (van 50% tot 100% in stappen van 10%). Dit kun afzonderlijk instellen voor AC en DC laden en kan je ook via de app wijzigen

Daarnaast heb je een menu, alleen te bereiken via de auto, waarin je de stroomsterkte van AC laden kan aanpassen. En dan kan je kiezen tussen 60%, 80% of 100% stroomsterkte. Als je deze dus instelt op 60% en je gebruikt een 11kWh lader, zal de auto met maximaal 6.6kwh opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Card Nox schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:25:
Nopes, dit is niet zo. De eerste x keer remmen in regen 0 gebeurd uitsluitend met de fysieke remmen niet door regen. Is ook makkelijk te testen door te kijken of je regen balk omhoog gaat zodra je remt. In regen 1 t/m i-Pedal is het wel altijd eerst regen en dan pas de fysieke remmen.
Blijkbaar hebben we dan een andere uitvoering van de EV6 gereden want bij regen nul gaat de regenbalk wel degelijk omhoog bij gebruik van de flippers en wanneer dat onvoldoende blijkt bij gebruik van de voetrem eveneens.
Het gebeurt allen niet wanneer je, in welke stand ook, de voetrem bruusk gaat bedienen. Dan grijpen de fysieke schijven en remklauwen in.
Ik rij altijd i-Pedal en coast dan met mijn rechtervoet en afhankelijk van de situatie iets meer of minder laten regennen.
Wij gebruiken dan weer nooit I-Pedal. In het begin wel geprobeert maar reageert naar mijn gevoel veel te bruusk. Zal wel aan mij liggen maar de keer op keer behaalde max. range van +500 km bij 100% SoC spreekt dan toch weer tegen dat nul regen en remmen op de flippers tot een onzuinig rijgedrag zou leiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
greg-a schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:42:
.....
Daarnaast heb je een menu, alleen te bereiken via de auto, waarin je de stroomsterkte van AC laden kan aanpassen. En dan kan je kiezen tussen 60%, 80% of 100% stroomsterkte. Als je deze dus instelt op 60% en je gebruikt een 11kWh lader, zal de auto met maximaal 6.6kwh opladen.
Met dien verstande dat de auto 60-80-100% van de aangeboden stroom afneemt met een maximum van 11kW.
Mijn Ioniq 5 (technisch overeenkomend met de EV6) neemt aan mijn 22kW laadpaal die afgezekerd/beperkt is op 3x20A (dus max 13,8kW kan leveren) bij de 60% instelling ongeveer 8,2kW af.
Dat is daadwerkelijk circa 60% van 13,8kW.
Natuurlijk N=1, maar plausibel...........toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
MacFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:11:

Ligt niet aan de updates normaal, maar aan de garage die de auto de hele tijd in standby laat om die updates te doen en zodoende de 12V leegtrekt. Als je accu dan al matig is, krijgt de on board lader hem niet meer tot leven gewekt.

Heb nog elke keer na een beurt gezien dat mijn 12V erg laag was.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:49:
[...]

Blijkbaar hebben we dan een andere uitvoering van de EV6 gereden want bij regen nul gaat de regenbalk wel degelijk omhoog bij gebruik van de flippers en wanneer dat onvoldoende blijkt bij gebruik van de voetrem eveneens.
Het gebeurt allen niet wanneer je, in welke stand ook, de voetrem bruusk gaat bedienen. Dan grijpen de fysieke schijven en remklauwen in.
Bij gebruik van de flippers wel, flippers veranderen de regenstand. Als je vervolgens met de voet bijremt gaat regen omhoog omdat je niet meer in regen 0 staat. Maar als je regen 0 hebt en dan je rempedaal gebruikt werkt regen niet de eerste paar keer, tenminste bij mij niet en volgens de manual ook niet:
quote: KIA EV6 Manual
Brake disc cleaning
If there is a surface rust on the brake disc or squeal can be heard, select level 0 of the regenerative brake system. The regenerative brake system will be temporarily deactivated to clean the brake disc.
Depressing a brake while driving approximately 10 times, the regenerative brake system will not be operated

Driving your vehicle Brake system during Brake Disc Cleaning mode is activated (Regenerative brake system level 0). The energy consumption may increases. After Brake Disc Cleaning mode operates, the regenerative brake system will activate again.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDZX0h2t3Fb5Y3b3hVB7OgOTB30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YdtCGNzYOTdcA7pE9QPM5Abq.png?f=user_large
Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:49:
Wij gebruiken dan weer nooit I-Pedal. In het begin wel geprobeert maar reageert naar mijn gevoel veel te bruusk. Zal wel aan mij liggen maar de keer op keer behaalde max. range van +500 km bij 100% SoC spreekt dan toch weer tegen dat nul regen en remmen op de flippers tot een onzuinig rijgedrag zou leiden. :)
Het grijpt inderdaad vrij sterk in, vandaar dat ik aangeef altijd met mijn rechtervoet 'bij te sturen' zodat het soepel gaat. Regen 0 en 100% anticiperen is altijd energiezuiniger, denk dat niemand dat zal tegenspreken, in de praktijk lastig toepasbaar omdat hij zooooooo lang uitrolt dat je op een 80kmph weg richting een rotonde al minstens 500m van te voren moet gaan coasten wat wellicht tot frustratie leid bij bestuurders achter je.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 16-04-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Card Nox schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:04:
[...]
Bij gebruik van de flippers wel, flippers veranderen de regenstand. Als je vervolgens met de voet bijremt gaat regen omhoog omdat je niet meer in regen 0 staat. Maar als je regen 0 hebt en dan je rempedaal gebruikt werkt regen niet de eerste paar keer, tenminste bij mij niet en volgens de manual ook niet:
Kan maar heb ik geen ervaring mee.
Ik gebruik regen nul om waar mogelijk zo lang mogelijk te coasten (richting rood verkeerslicht, opstopping, rond punt,.....) en indien nodig in eerste instantie dan met de flippers bij te remmen en wanneer dat onvoldoende blijkt finaal pas zacht met de voetrem.

In tegenstelling tot wat al eens beweerd wordt werkt het regenererend remmen op de motor hier zelfs bij een SoC van 100% (op de GOM).

Er zullen best wel manieren zijn om nog zuiniger te rijden maar voorlopig ben ik best tevreden met een range van +500 km bij een SoC van 100% en een buitentemperatuur rond de 20°C. :)

De EV6 is niet issue vrij maar in de lange rij auto's die ik al reed kan ik me niet herinneren dat er ooit een auto was vrij van iedere issue.
De issues die ik tot nu toe ervaar zijn eerder luxeproblemen dan disfunctioneel.
Het heeft een geduurd voor de we de goede klimaatinstelling te pakken hadden (dat is voor ons dus niet de autostand maar de manuele "heat" en "A/C" stand). En het schakelen bij opstart tussen gebruiksprofielen kan veel beter maar als het dat maar is.
Zombiemodus ook al twee keer mogen ervaren maar dat was echt eigen schuld door de gearselector al te verdraaien voor het "ready" groen licht. En dan moet je zelf al echt verstrooid zijn 8)7 |:( want doorgaans licht dat al op voor ik de gordel heb vastgeklikt.

[ Voor 50% gewijzigd door Independent op 16-04-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02
greg-a schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:42:
[...]

Nee dat zijn twee separate menu's.

Je hebt een menu waarin je in kunt stellen tot hoe vol je accu maximaal geladen wordt "laadlimiet" (van 50% tot 100% in stappen van 10%). Dit kun afzonderlijk instellen voor AC en DC laden en kan je ook via de app wijzigen

In mijn geval kan ik kiezen (in de auto) tussen 60/90/100% voor stroomsterkte AC.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Independent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:11:
[...]

Kan maar heb ik geen ervaring mee.

In tegenstelling tot wat al eens beweerd wordt werkt het regenererend remmen op de motor hier zelfs bij een SoC van 100% (op de GOM).
Mijn eerste reactie was op:
"En als je op regen 0 (subtiel) gaat remmen doe je dat ook door te regenereren."
Hierbij heb ik het woord "remmen" geintepreteerd als remmen met het rempedaal en niet remmen met flippers en dan werkt regen dus niet direct.

Regen met 100% werkt bij mij ook, komt (neem ik aan) door de veiligheidsmarge van het BMS en dat 100% op je display niet 100% BMS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
--HOOLIE-- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:42:
[...]

Maar jij hebt een 2025 model dus grotere accu...
Oeps je hebt gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 22:55
[...]

Hier regelmatig met een auto uit 2022. Staat sowieso wel op 450+. Regen op AUTO en standje normal. Gooi met deze tempraturen wel regelmatig even de AC of Heat uit, stoelverwarming aan.

Rijdt comfortabel en energie een beetje rond de 16kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:56
HansAuutB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:44:
[...]

In mijn geval kan ik kiezen (in de auto) tussen 60/90/100% voor stroomsterkte AC.
Bij mij zijn de percentages ook zo (pre-facelift EV6). En het percentage wordt dan berekend over de (max) snelheid die de lader aangeeft. Als deze dus ingesteld is op b.v. 12kW is het 60% over 12kW en niet over 11kW (de daadwerkelijke max AC snelheid die de EV6 kan laden).

@greg-a laadsnelheid (vermogen) is in kW, niet in kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:03:
3x25 is dan het maximale wat over de hele meterkast mag lopen (alle groepen tegelijkertijd). Als je dan de volledige range (of meer) gebruikt op 1 groep loop je het risico dat je hoofdzekering eruit vliegt. Daarom idd wat @jeroenkb zegt.
Ah ok, dan zal hij bij mij dus niet volledig voldoen aan de gestelde eisen ben ik bang.

Al moet ik zeggen dat ik er in mijn vorige huis zelf achter was gekomen dat de Zappi op 1 fase op 7,4 kW kon laden terwijl dit dus eigenlijk ook niet hoger dan 5,8 kW mocht. Dat is echter een half jaar goed gegaan met onze e-Soul totdat we vanwege de aanschaf van een 3-fase EV ernaast destijds er dus achter kwamen dat dit niet zo hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
[...]

Serieus? Ik vind de range van mijn 2022 EV6 AWD ook niet de allerbeste, we komen nauwelijks verder dan met onze e-Soul namelijk, daar ben ik toch lichtelijk mee de mist in gegaan. Maar met vanochtend 81% aangekomen en nog 421 km op het dashboard kan ik me niet voorstellen dat er niet boven de 370 km te komen is bij 100%. Zeker vergeleken met het feit dat mijn AWD met dus al wat jaartjes ervaring en 20" velgen het op één na slechtste scenario is (wat de GT is) voor dit model.

Laat ik het zo zeggen: als ik niet eens 400 km in werkelijkheid zou kunnen halen, dan was deze hele auto geen optie geweest voor mij namelijk. Ik heb als keiharde eis: in de winter minstens 360 km op een volle accu kunnen halen. Dat is op het randje met deze, maar ik redde het in februari (sinds ik hem heb) net aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 10:37
Er is hier van de week in de straat een auto (Renault Captur) gestolen, waarschijnlijk via een man in the middle / relay attack. Nu lees ik verschillende info mbt de KIA EV6 sleutel en beveiliging hiervan om dit te voorkomen. Zoeken op internet leeft geen uitsluitsel. Heeft iemand enig idee of en hoe de EV6 key hiermee omgaat? Of is sleutel opberken in een speciaal doosje de enige juist remedie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Oppie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:14:
Er is hier van de week in de straat een auto (Renault Captur) gestolen, waarschijnlijk via een man in the middle / relay attack. Nu lees ik verschillende info mbt de KIA EV6 sleutel en beveiliging hiervan om dit te voorkomen. Zoeken op internet leeft geen uitsluitsel. Heeft iemand enig idee of en hoe de EV6 key hiermee omgaat? Of is sleutel opberken in een speciaal doosje de enige juist remedie?
Ik heb begrepen dat er een bewegingssensor in onze sleutel zit. Na een aantal minuten zonder beweging gaat er geen signaal meer uit.
Zou je makkelijk kunnen testen. Leg de sleutel op het dak van je auto voor een 10 minuten en probeer dan de deurgreepsensor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Bitaktus19 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:29:
[...]

Ik heb begrepen dat er een bewegingssensor in onze sleutel zit. Na een aantal minuten zonder beweging gaat er geen signaal meer uit.
Zou je makkelijk kunnen testen. Leg de sleutel op het dak van je auto voor een 10 minuten en probeer dan de deurgreepsensor te gebruiken.
pas op, de/een kleine beweging van aan de deur trekken, kan de sleutel al laten aanspringen???

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:32:
[...]

pas op, de/een kleine beweging van aan de deur trekken, kan de sleutel al laten aanspringen???
Geen idee hoe gevoelig dat ding is. Je kunt hem ook op een krukje naast de auto leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:36
Heeft iemand ervaring met een retrofit wireless charger (potentieel van ome Ali)? Ik zou er graag draadloos willen ophalen maar mijn 2ehands heeft deze optie niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
djoenez schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:33:
Heeft iemand ervaring met een retrofit wireless charger (potentieel van ome Ali)? Ik zou er graag draadloos willen ophalen maar mijn 2ehands heeft deze optie niet.
Hier. Werkt prima en ik was met €12,50 en in een kwartiertje klaar met volledig wegwerken (kabel+device). Indien interesse kan ik wat fotos maken over plan van aanpak.
Ali zou ik dan persoonlijk weer niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:18
slim_fan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:40:
[...]

Hier. Werkt prima en ik was met €12,50 en in een kwartiertje klaar met volledig wegwerken (kabel+device). Indien interesse kan ik wat fotos maken over plan van aanpak.
Dat mag altijd, samen met een link naar het toestel.

Ook hoe dat zit als je gt-line hebt waar zo'n draadloze al inzit. Maar de potentie van die versie lijkt serieus beperkt om eerlijk te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Bitaktus19 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:52:
[...]

Geen idee hoe gevoelig dat ding is. Je kunt hem ook op een krukje naast de auto leggen ;)
En dan raar opkijken dat je auto weg is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 21:25

The Wizard

Moderator Mobile
Als je op safe wil spelen moet je de keyless gedeelte uitzetten. Nadat de deuren op slot zijn de open en close knop tegelijk ingedrukt houden, na x aantal seconden knipperen de knipperlichten. Je kan de deuren daarna alleen openen mbv de open knop van de afstandsbediening.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:36
slim_fan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:40:
[...]

Zeer geinteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
blb4 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:29:
[...]

En dan raar opkijken dat je auto weg is :)
Zo'n criminele buurt wonen we gelukkig niet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Keyless entry uitzetten is de enige oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

MooDyBLueS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:59:
[...]

Serieus? Ik vind de range van mijn 2022 EV6 AWD ook niet de allerbeste, we komen nauwelijks verder dan met onze e-Soul namelijk, daar ben ik toch lichtelijk mee de mist in gegaan. Maar met vanochtend 81% aangekomen en nog 421 km op het dashboard kan ik me niet voorstellen dat er niet boven de 370 km te komen is bij 100%. Zeker vergeleken met het feit dat mijn AWD met dus al wat jaartjes ervaring en 20" velgen het op één na slechtste scenario is (wat de GT is) voor dit model.

Laat ik het zo zeggen: als ik niet eens 400 km in werkelijkheid zou kunnen halen, dan was deze hele auto geen optie geweest voor mij namelijk. Ik heb als keiharde eis: in de winter minstens 360 km op een volle accu kunnen halen. Dat is op het randje met deze, maar ik redde het in februari (sinds ik hem heb) net aan.
Bloedserieus!!
En dan te bedenken dat jouw AWD met 20" sws al minder range zou hebben..
In de winter heb ik dagen gehad dat de GOM niet boven de 300 uitkwam...( Zonder airco/verwarming aan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:25
--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:19:
[...]

Bloedserieus!!
En dan te bedenken dat jouw AWD met 20" sws al minder range zou hebben..
In de winter heb ik dagen gehad dat de GOM niet boven de 300 uitkwam...( Zonder airco/verwarming aan )
Wat is je gemiddeld verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Elhovo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:35:
[...]

Wat is je gemiddeld verbruik?
Blijft rond de 20 schommelen nu...zonder airco/verwarming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:25
--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:39:
[...]

Als je veel snelweg doet met een zware voet dan is dat niet raar. Maar dan nog zou je plm 375 km bereik moeten zien. Heb je geprobeerd om tot 100% te laden en doorrijden tot je maar 10% over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Elhovo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:43:
[...]

Als je veel snelweg doet met een zware voet dan is dat niet raar. Maar dan nog zou je plm 375 km bereik moeten zien. Heb je geprobeerd om tot 100% te laden en doorrijden tot je maar 10% over hebt?
Zoals gezegd, geen superzware voet en geen verwarming/airco..
Vandaag onder de lader gezet met 11% over...
Ik ga het straks zien waar we op eindigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:39:
[...]

Toch maar eens de accu laten doormeten?
Want 73/20 * 100 is nog steeds 365km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:46:
[...]

Zoals gezegd, geen superzware voet en geen verwarming/airco..
Vandaag onder de lader gezet met 11% over...
Ik ga het straks zien waar we op eindigen..
zijn het veel korte ritjes?
In de winter maak ik veel (rustige!) relatief korte ritjes, dus steeds batterij op temperatuur brengen, en dan kom ik óók aan nipt 250wh(1:4) (Polestar2- AWD 475pk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hansieo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:36:
[...]

zijn het veel korte ritjes?
In de winter maak ik veel (rustige!) relatief korte ritjes, dus steeds batterij op temperatuur brengen, en dan kom ik óók aan nipt 250wh(1:4) (Polestar2- AWD 475pk)
Gemiddeld 55km enkele reis...4-6km binnendoor, de rest snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Hoe hard heb je de banden?
ik heb die onder mijn Ioniq 5 Lounge (20 inch) op 3-3,1 bar en haal een gemiddeld jaarverbruik van 17,1-17,2 kWh/100km.
Boodschappen doen (4 km), naar de golfbaan (17 km waarvan 12 km autoweg), af en toe langere stukken (100 km+), (allemaal enkele rit) ik woon 4 km van de (100km/h) autoweg, maar rij maar heel zelden sneller dan 100km/h, alleen vakanties (4-5 duizend km per jaar) zal het 110-130 km/h zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Peter-036 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:59:
ik heb die onder mijn Ioniq 5 Lounge (20 inch) op 3-3,1 bar en haal een gemiddeld jaarverbruik van 17,1-17,2 kWh/100km.
Boodschappen doen (4 km), naar de golfbaan (17 km waarvan 12 km autoweg), af en toe langere stukken (100 km+), (allemaal enkele rit) ik woon 4 km van de (100km/h) autoweg, maar rij maar heel zelden sneller dan 100km/h, alleen vakanties (4-5 duizend km per jaar) zal het 110-130 km/h zijn.
Zomerbanden zitten er net onder en die staan op 2.4 ( door de garage zo gedaan )
Ze trillen overigens als een gek bij 110-115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:22:
[...]
Gemiddeld 55km enkele reis...4-6km binnendoor, de rest snelweg
Wanneer je dan - zoals je zelf stelt - 10 km harder rijdt dan de max. toegelaten snelheid leg je het grootste deel van je parcour dan af tegen 110 tot 140 km/uur?
Boven de 90 km per uur neemt het verbruik - ook zonder zware voet - aanzienlijk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:18:
[...]

Wanneer je dan - zoals je zelf stelt - 10 km harder rijdt dan de max. toegelaten snelheid leg je het grootste deel van je parcour dan af tegen 110 tot 140 km/uur?
Boven de 90 km per uur neemt het verbruik - ook zonder zware voet - aanzienlijk toe.
140???
nee..110-115 ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Peter-036 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:59:
3 bar? Sodeknetters, dat is wel heel hard voor een gemiddelde autoband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Zojuist klaar met opladen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKbSfIlPECNRrSA_UH-mBO-fSk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9J2o53XldZ7eyYcWGWVKiUN.jpg?f=fotoalbum_large

In de auto ook 375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Ah, ik dacht onthouden te hebben dat je eerder schreef gewoonlijk een 10 km sneller te rijden dan de max. aangegeven snelheid. En blijkbaar is dat laatste in Nederland op de meeste autosnelwegen 100 of 130 km/uur. Tel daar tien km bij en je zit op 110 tot 140 km per uur.
Gezien ik niet wist op welke uren je over de snelweg rijdt (in Nederland is de max. snelheid op snelwegen blijkbaar afhankelijk van tijdsblokken?) stond er nog een vraagteken bij.

Dan zal het een uitspraak van iemand anders geweest zijn of vergis ik me over de max. toegelaten snelheden op de Nederlandse snelwegen. Of rij je alleen over autosnelwegen op tijdstippen met een beperking tot 100 km/uur.

[ Voor 42% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Varudi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-08 06:43
Mijn beste resultaat tot nog toe 608km op Gom bij 100%.
Normaal in zomer gemiddeld 425 km bij 80%.
EV6 21/12/2021 RWD 77,4Kwh GT line, 20inch velgen, warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj7EridIfLpDM_3gozeEFh6e30I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z39YzeAxyIliTgBct1dChjDN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Varudi schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:35:
Normaal in zomer gemiddeld 425 km bij 80%.
EV6 21/12/2021 RWD 77,4Kwh GT line, 20inch velgen, warmtepomp.

[Afbeelding]
Dat MOET haast wel een glitch zijn....pfff....

Onverstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Varudi schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:35:
_/-\o_
We hebben een nieuw streefdoel. :)
Max dat we hier in de zomer gehaald hebben (zonder airco) was een 560 km.
Maar mevrouw heeft een redelijk zware voet en legt de meeste EV6-km af dus dat wordt moeilijk te evenaren. :9~

Het zomergemiddelde van 425 bij 80% is voor ons dat weer niet zo moeilijk bereikbaar gezien bij een SoC van 100% dit nu al rond de 510-520 km draait.
Zelfde uitvoering maar dan met de zuinigere 19" wielen.

[ Voor 22% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 13:05 ]

Pagina: 1 ... 428 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic