Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:03:
Kort over die 7/10 jaar garantie: als we heel eerlijk zijn is die 10 jaar een beetje een wassen neus behalve voor 2e auto's. Want de km-beperking is en blijft 150.000 km. Dus dan zou je bij 10 jaar gemiddeld 15.000 km per jaar mogen rijden, dat is niet veel, zeker niet voor een EV6 die als gezins-/reisauto gekocht wordt.
Klopt, ik denk dat ik net aan de 7 jaar ga halen met 150k km

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:06:

Is er dan niemand tevreden over de KIA EV6? En zo nee wat is dan een elektrisch alternatief ?
Mijn EV6 staat al vier weken bij de dealer met een defecte ICCU. maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik direct weer een EV6 kopen; het is verreweg de fijnste auto (in zijn klasse) die ik tot nu toe gereden heb. Ja het is suf dat het even duurt voordat de infotainment werkt als je niet direct op 'bevestigen' klikt en de andere minpunten wil ik ook niet bagataliseren maar ik ben het allemaal vergeten als ik aan het rijden ben. Hopelijk snel weer 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 22:55
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:06:

Is er dan niemand tevreden over de KIA EV6? En zo nee wat is dan een elektrisch alternatief ?
11 maanden verder en ruim 27.000 km gereden in m'n 2e hands EV6. Teller staat nu op 75.000 km. Nooit laten staan, geen problemen en altijd rijden en leveren. Zomervakantie door Duitsland was super (snel laden bij Ionity, echt een genot t.o.v. VAG en andere producten die een stuk langer staan). Wintersport richting Frankrijk ook prima te doen, heb je wel minder aan je snelladen natuurlijk. Bijzonder om te zien dat we meerdere Tesla's met kettingen tegen kwamen en ik echt geen moment aan gedacht heb om ze te leggen.

Pro's
- Snelladen
- Zuinig met stroom
- Ruim
- Prima uitrusting (stoelkoeling _/-\o_ )
- Bijzonder ontwerp, het is geen alledaagse auto

Con's
- Auto sluit niet automatisch als je wegloopt
- Op de startknop moeten drukken als je instapt
- Hoofdsteunen achter vol in het beeld van je achteruitkijkspiegel
- Infotainment is niet top, gelukkig bestaat er Android Auto / Apple Carplay
- Climacontrol is een beetje apart, sinds ik hem na een tip op dit forum op 21,5 heb gezet gaat het een stuk beter in de winter
-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik ben ook super tevreden met mijn auto. Na bijna 70.000 km zou ik niet meer anders willen. Alles werkt snel en betrouwbaar, geweldige navigatie, enorm goed audiosysteem. Kom amper in de garage, want is niet stuk te krijgen.

De lak kan ook heel veel hebben. Wauw, had ik niet verwacht.

En als klap op de vuurpijl haal je met gemak het WLTP bereik en is de accu na 3 jaar nog zo goed als nieuw.

KIA: Kies Ik Altijd.

spoiler:
1 april :+

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rftjanssen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 20:32
rftjanssen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:49:
[...]

Kreeg als tip van de helpdesk om de bestanden maar handmatig op de usb stick te zetten. Vanavond maar eens proberen:

By default, your downloaded files should be located at the Download>NAU folder 2. Double-click the folder with vehicle name. ※ Please format with "FAT32" partition for 32 GB SD card and format with "exFAT" partition for 64 GB USB drive. 3. Select all files (Ctrl+A) inside the vehicle folder and then copy (Ctrl+C or right-click with the mouse and select Copy) 4. Paste all files on to the root of the SD card/USB drive (Ctrl+V or right-click with the mouse and select Paste) ※ Please only use the type of media recommended during the download. If SD card is requested, please do not use USB drive (although your vehicle may have the USB connector) and vice versa. The max size for the SD card is 32 GB and USB drive is 64 GB
Handmatig kopiëren werkt ook niet. Denk dat het probleem in de door KIA aangeboden files zit. Of is het al iemand gelukt om de EV6 MY25/ccNC update uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

peer

oeps

rftjanssen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:43:
[...]

Handmatig kopiëren werkt ook niet. Denk dat het probleem in de door KIA aangeboden files zit. Of is het al iemand gelukt om de EV6 MY25/ccNC update uit te voeren?
Ja, ik gistermiddag direct.
Als je in de buurt van Hoogeveen woont, kun je mijn stick wel gebruiken, de update staat er nog op

Ik las het verkeerde, de mijne is van 2023

[ Voor 5% gewijzigd door peer op 01-04-2025 20:47 ]

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
[...]

nope

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02
peer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:46:
[...]

Ja, ik gistermiddag direct.
Als je in de buurt van Hoogeveen woont, kun je mijn stick wel gebruiken, de update staat er nog op

Ik las het verkeerde, de mijne is van 2023
Dan heb je dus opnieuw de update van 2024-08-08 gedownload en geïnstalleerd.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

peer

oeps

HansAuutB schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:11:
[...]

Dan heb je dus opnieuw de update van 2024-08-08 gedownload en geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyoStQ5MdOUMwqNmZaWkzzylgmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z4ehQlYAz7pyqXNq6Qchv8c.jpg?f=fotoalbum_large

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-10 10:03
bokkie72 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:54:
[...]

Hier ook een tevreden EV6 eigenaar (2022 GT-line, 25kkm). Fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb: blits, snel, ruim en comfortabel. Met 7 (of 10?) jaar garantie maak ik me geen zorgen.

Wat kanttekeningen:
- de climate control werkt in de winter wel vreemd, schijnt normaal te zijn. Kwestie van temperatuur hoger inregelen.
- grote draaicirkel
- de software is “mwa” maar werkt
- lak is krasgevoelig, daarom heb ik een witte gekozen, daar zie je dat niet snel op
- levertijden ICCU is op dit moment extreem, ik verwacht/hoop dat dat beter gaat worden
Ik vind ten opzichte van andere auto's ook dat je erg weinig zicht hebt als je over je schouder kijkt. Ervaren jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 18:27
Heb nu toch iets vaags met mijn Ev6, mijn samsung s23+ is verbonden met Bluetooth. Werkt al bijna een jaar feilloos. Ineens hoor ik sinds gisteren geen geluid meer bij het afspelen van muziek via spotify of van andere apps. Ik hoor wel de ringtone als ik gebeld wordt, en kan gewoon bellen.

Wat ik al geprobeerd heb:

1) Smartphone werkt prima met iedere andere bt-headset.
2) BT connectie op telefoon en ev6 verwijderd en opnieuw gekoppeld, geen verschil.
3) Ander profiel gekozen binnen de ev6, opnieuw gekoppeld, maakt niets uit.
4) BT volume gecontroleerd op de telefoon, staat maximaal.
5) Niet storen staat ook niet ingeschakeld op de smartphone.
5) Smartphone voor de zekerheid maar een herstart gegeven, helpt ook niks.

Voor nu maar even de carlinkit android auto wifi dongle gepakt, dat werkt wel.

Iemand van jullie misschien nog een idee, voordat ik naar de dealer moet gaan?

http://specs.tweak.to/9714

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:07
-Splash- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:48:
[...]

Ik vind ten opzichte van andere auto's ook dat je erg weinig zicht hebt als je over je schouder kijkt. Ervaren jullie dat ook?
Had ik eerst ook. Maar sinds een paar weken een andere zit positie ingenomen (met name wat lager en minder suv-achtig ) en het zicht over de schouder is flink verbeterd. De A-pillars beperken m.i. het zicht dan wel best wat.

Overigens hier ook al bijna een jaar lang ruim tevreden met de Kia. Tuurlijk altijd wel wat te zeiken, maar ik ben helaas de perfecte auto nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ja, dat is de update van 24-08-08.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
-Splash- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:48:
[...]

Ik heb meer last van de a stijl, bij elke rotonde moet ik naar voren hangen en links en rechts om die stijl heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
Deze versie is gekomen met mijn 1 week oude EV6. Lijkt firmware 17 mei 2024?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NIEXrnJIkpAOkIyPfCslacH_yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQ6uqvFqk7qSw6kVZeGLQClM.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08

henri8096

BIM is not a software!

Phusebox schreef op woensdag 2 april 2025 @ 05:54:
[...]

Ik heb meer last van de a stijl, bij elke rotonde moet ik naar voren hangen en links en rechts om die stijl heen kijken.
Dat had ik bij mijn vorige auto ook al (Grandland X), die A-stijl is tegenwoordig bij alle auto's zo ontzettend dik.
Nu is het wel dat hoe schuiner/platter je voorruit ligt hoe meer zicht die weg neemt. . . . . .

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39
henri8096 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:50:
[...]

Dat had ik bij mijn vorige auto ook al (Grandland X), die A-stijl is tegenwoordig bij alle auto's zo ontzettend dik.
Nu is het wel dat hoe schuiner/platter je voorruit ligt hoe meer zicht die weg neemt. . . . . .
Hele tijd geleden in de E-klasse van mijn pa gereden, auto van 2004.
En dat was een hele verademing qua A-stijl. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bij elke auto is de a stijl een probleem, als je niet beweegt dan moet je wat aan je kijktechniek gaan doen, want hoe dun de stijl ook is, een fietser of voetganger kan er makkelijk in verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 12:10
ik mag me na 65.000 km aansluiten bij het groepje met laad problemen.
alle palen en stopcontacten vliegen eruit als ik wil laden. snellader niet in de buurt dus heb ik geen idee van of die nog werkt.

kom maar op met de leenauto... (gelukkig een zakelijke lease auto)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 13-10 10:15
oldchap schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:04:
Bij elke auto is de a stijl een probleem, als je niet beweegt dan moet je wat aan je kijktechniek gaan doen, want hoe dun de stijl ook is, een fietser of voetganger kan er makkelijk in verdwijnen.
Zelfs een hele auto kan erin verdwijnen.
Hoe platter de voorruit hoe dikker de a stijl zal moeten worden om de druk op te vangen als de auto onderste boven komt te liggen en hoe meer erachter kan verdwijnen. Er is helaas maar een oplossing en dat is het kijkgedrag aanpassen door het hoofd te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
furian88 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:24:
alle palen en stopcontacten vliegen eruit als ik wil laden. snellader niet in de buurt dus heb ik geen idee van of die nog werkt.

Ai sterkte. Hopelijk valt het mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 12:10
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:47:
[...]

Ai sterkte. Hopelijk valt het mee.
Helaas, iccu defect. Snellader werkt nog wel. Volgens kia Nederland dus geen defecte auto, en dus geen leenauto. Lease maatschappij wil alleen meewerken aan een benzine auto, waarvoor ik dan of alles moet voorschieten of via het werk het hele systeem om moet laten gooien zodat ik een pas kan krijgen die ook benzine kan tanken.

Neem de auto wel weer mee.. dan maar alleen snellader de komende 3 a 4 maanden (auto nog niet gerepareerd voor mijn vakantie dan ga ik wel echt stennis schoppen..)

Stonden overigens 3 a 4 ev6 hier die al sinds januari wachtten op een nieuwe iccu...

[ Voor 6% gewijzigd door furian88 op 02-04-2025 13:51 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
furian88 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:50:
[...]

Helaas, iccu defect. Snellader werkt nog wel. Volgens kia Nederland dus geen defecte auto, en dus geen leenauto. Lease maatschappij wil alleen meewerken aan een benzine auto, waarvoor ik dan of alles moet voorschieten of via het werk het hele systeem om moet laten gooien zodat ik een pas kan krijgen die ook benzine kan tanken.

Neem de auto wel weer mee.. dan maar alleen snellader de komende 3 a 4 maanden (auto nog niet gerepareerd voor mijn vakantie dan ga ik wel echt stennis schoppen..)

Stonden overigens 3 a 4 ev6 hier die al sinds januari wachtten op een nieuwe iccu...
Balen! Die levertijd van de ICCU is echt een probleem; dat ze kapot gaan is 1 ding, dat er nu nog steeds vaak maanden op gewacht moet worden is echt naadje.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 10:17
Mijne staat inderdaad sinds begin deze maand bij de garage, er zijn afgelopen maand 2 ICCU geleverd en er staan er nog 5 in de bestelling. Nieuwe prognose is voor het einde van deze maand, wat ik best wil geloven maar niet echt ergens op gebasseerd klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

Ik hoop dat je auto het volhoud.
Die van mij sprong al vrij snel in turtle modus en dan kan je helemaal niks meer. Vrij gevaarlijk ook als je op de snelweg rijdt.
Vreemd dat de garage zegt dat het geen defecte auto is...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
In dit topic is al vaker besproken dat er twee "soorten" van een defecte ICCU kunnen zijn:
  • de soort waarbij alleen AC laden niet meer werkt (DC wel) en de 12V accu nog normaal bijgeladen wordt. Daardoor kun je met de auto blijven rijden
  • de soort waarbij AC laden niet meer werkt en de 12V accu niet meer bijgeladen wordt. Dan kun je niet meer rijden met de auto.
Overigens bevestigde van Mossel in Zwolle bovenstaande 2 soorten issues uit eigen beweging toen ik daar recent was voor een nieuwe 12V accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
magicstar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:35:
Mijne staat inderdaad sinds begin deze maand bij de garage, er zijn afgelopen maand 2 ICCU geleverd en er staan er nog 5 in de bestelling. Nieuwe prognose is voor het einde van deze maand, wat ik best wil geloven maar niet echt ergens op gebasseerd klinkt.
Niet dat ik ze weet, maar prognoses zullen echt wel ergens op gebaseerd zijn. Zoals inmiddels bekend mag zijn was er een fabriek afgebrand waar de ICCU's gemaakt worden. De productie begon zich half maart toen ik bij de dealer was (niet voor ICCU) al te herstellen werd mij verteld dus kwamen ook de eerste lichtingen naar Nederland.

Zover mijn kennis van productie en logistiek reikt gaat dit meestal zo dat KIA Zuid-Korea weet dat er zeg 20.000 orders wereldwijd openstaan. Als er een lichting van 500 stuks is, zullen deze naar rato verspreid worden. Stel dat VS voor 30% van de openstaande ICCU's staat, EU 45% en Azië 25% dan zal je dus ook die 500 stuks op die manier verspreid zien worden, grofweg. En bij de volgende lichting weer, etc, etc. totdat de backlog weggewerkt is.

Als KIA/de toeleverancier inmiddels aangegeven heeft "we kunnen er 500 per maand produceren" dan heb je daar dus je prognose. Komt wel bij dat als je naar individuele landen gaat kijken ze met dergelijke dingen vaak niet maar 1 of 2 opsturen maar wel een doos vol, hoeveel dat ook mag zijn in dit geval. Dus daar komen dan de individuele verschillen om de hoek kijken en zal zeg Luxemburg met misschien landelijk 8 openstaande ICCU orders wel gelijk een doos van 8-10 geleverd krijgen. Daarna hebben ze ze niet meer actief nodig en kan er dus een doos extra naar een ander land, waar de importeur het weer onder de dealers verdeeld.

En ook daar zal pragmatisch naar gekeken worden. Als Amsterdam 100 orders open heeft staan en Groningen 1, dan heeft het geen nut om ze 50 elk te geven, maar Amsterdam gelijk 100 geven heeft ook geen nut, tussen al het onderhoud door zal ze dat ook weken tot maanden kosten om allemaal weer op de weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
furian88 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:24:

Oh jemig, ik heb dit een aantal keer gehad maar gelukkig bij de tweede of derde keer proberen deed hij het weer. Uiteraard de palenboer gebeld om een storing door te geven maar daar gaan weken of zelfs maanden overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
[...]

Ik kreeg een laaddrupppel en tankpas van de leasemaatschappij bij mijn EV6. Begeleidende brief met uitleg dat er een grote kans bestaat dat een eventueel vervangende auto een brandstofauto gaat zijn. Ik keek wel even raar op bij het lezen van de brief :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
Toch weer lekker dat de temperaturen weer wat aangenamer worden. Voelt de EV6 zich qua verbruik ook weer wat comfortabeler 😉

Zat een hele periode op 270 km max na de snelle ritten op weg naar de wintersport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FovmhZmYuukvtGWsJWzXWmXmbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkh3fsHcgColvoX3EpwYomZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:23:
Toch weer lekker dat de temperaturen weer wat aangenamer worden. Voelt de EV6 zich qua verbruik ook weer wat comfortabeler 😉

Zat een hele periode op 270 km max na de snelle ritten op weg naar de wintersport.

[Afbeelding]
Hier gaat het maar niks omhoog dit jaar. Koudste week in de winter 380. Nu 405.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a

[Afbeelding]
Welke app gebruik je hier ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:21
Phusebox schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:40:
[...]

400 is prima toch?
Heb een wltp van 530 en een wat sportievere rijstijl, dus ik vind dat normaal...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:01:
[...]

400 is prima toch?
Heb een wltp van 530 en een wat sportievere rijstijl, dus ik vind dat normaal...
Ik rij niet sportief, eerder zeer conservatief. Max 107 op de snelweg, ook na 19u.

Op de snelweg en N wegen altijd in regen 0 en zolang mogelijk uitdrijven zodat ik met de flipper tot stilstand kom (als het nodig is) op het juiste punt.

Hele winter nagenoeg geen verwarming gebruikt buiten stoelverwarming.

All time gemiddeld volgens de auto na 3 jaar is 16,6.

Dat zou dus eigenlijk ruim over de 400 moeten zijn met 72 kWh beschikbaar. Gemiddeld. Dus nu verwacht ik eerder 450, ook gezien ons maandgemiddelde momenteel van 15,7.

Het is dat we gratis kunnen laden 90% van de tijd en ik er toch niet meer mee op vakantie durf. Dus de langste ritten zijn ca. 350 km op een dag.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 02-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

[Afbeelding]
Waar komt dit screenshot uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
greg-a schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:08:
[...]

Welke app gebruik je hier ?
Zie de post van mooddyblues van zondag 23 maart 22:48 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
HansAuutB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:28:
[...]

Waar komt dit screenshot uit?

Werkt als een zonnetje en je hebt continue inzicht in je status van de 12 Volt accu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:25:
[...]

Ik rij niet sportief, eerder zeer conservatief. Max 107 op de snelweg, ook na 19u.

Op de snelweg en N wegen altijd in regen 0 en zolang mogelijk uitdrijven zodat ik met de flipper tot stilstand kom (als het nodig is) op het juiste punt.

Dat zou dus eigenlijk ruim over de 400 moeten zijn met 72 kWh beschikbaar. Gemiddeld. Dus nu verwacht ik eerder 450, ook gezien ons maandgemiddelde momenteel van 15,7.

Het is dat we gratis kunnen laden 90% van de tijd en ik er toch niet meer mee op vakantie durf. Dus de langste ritten zijn ca. 350 km op een dag.
Als jij 90% van de tijd gratis kan laden, dan snap ik je gedrag niet. Ga leven en rij de auto als een gemiddelde bestuuder.

Alle energieverbruikers aan en nergens naar kijjken. En dat 90% van de tijd gratis. Je moet toch ergens het leuke van inzien Phuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Das een ander verhaal, maar jij had ook wat problemen met je accu...

Ik heb in de winter 22-24 in de zomer 17-19 en ac/verwarming staat altijd aan(all time rond de 19).

Acc altijd op 130, al rij ik vaak in de spits en haal ik die snelheid dus zelden...

Dat is ook in lijn met wat mijn ps2 had, wltp 470 in het echt 300-380

De ev6 zit ik tussen de 320 en 430.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52
petertenboer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:30:
[...]

MooDyBLueS in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Rara wat klopt er niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3ANjO9R_UrSqdUci3SaWgQthkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mY6O3mcmaXUoJ9LVUxX1zS5x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMWHBdq_0WtBFdAcWiJX6HXymUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQzjSxWb78Itaa98rFJfqubv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Zelfs 8 ipv 7 vinkjes; ik zeg gaan :*) !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15
@Bo0bz De bandenspanningscontrole (TPMS) werkt pas wanneer de wielen (al enige tijd) draaien.
Als die band vannacht leeggelopen is, klopt het wel............en is het heel vervelend.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bijzonder... 8)7

Nu is het wel zo dat (ook in de auto) pas de bandenspanning wordt doorgegeven als je een stukje hebt gereden, maar dit is wel wat matig _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-10 19:06
Bitaktus19 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:35:
[...]

Bijzonder... 8)7

Nu is het wel zo dat (ook in de auto) pas de bandenspanning wordt doorgegeven als je een stukje hebt gereden, maar dit is wel wat matig _O-
Ik ben een keertje zelfs gewoon weggereden (lekke band was aan passagiers kant achter) en hoorde gewoon een rare geluid. Bleek dat ik een klapband had.

Je zou denken dat dit soort systemen een soort van “eerste check” doen om te kijken of er überhaupt spanning is bij opstarten :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
Mad_Master schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:47:
[...]

Ik ben een keertje zelfs gewoon weggereden (lekke band was aan passagiers kant achter) en hoorde gewoon een rare geluid. Bleek dat ik een klapband had.

Je zou denken dat dit soort systemen een soort van “eerste check” doen om te kijken of er überhaupt spanning is bij opstarten :/
Tpms werk zo niet, je moet ongeveer een kilometer gereden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hmm, bij de Tesla Model 3 die ik (zakelijk) rijd krijg ik anders direct (de auto start bij openen van de deur) een melding van een lage bandenspanning. Daarvoor hoef ik dus niet eerst een stukje te rijden. Heb dit al een paar keer gehad.

Dan zou dit toch ook bij de EV6 (die ik prive heb) moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Nabrander: de EV6 heeft toch een direct TPMS systeem, dus niet afhankelijk van de rotaties van de band (indirect TPMS). Dus zou zeggen dat een eventuele medling dan ook snel moet kunnen komen nadat de auto aangezet wordt en dat eerst rijden niet nodig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Franciesco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:22:
Nabrander: de EV6 heeft toch een direct TPMS systeem, dus niet afhankelijk van de rotaties van de band (indirect TPMS). Dus zou zeggen dat een eventuele medling dan ook snel moet kunnen komen nadat de auto aangezet wordt en dat eerst rijden niet nodig moet zijn.
Een dergelijke melding zou wat mij betreft ook logisch zijn. Wat heb je aan een app met meldingen als die pas gaan werken als je er mee hebt gereden? Dan komt je al snel genoeg achter eventuele problemen. Je wilt dit liever voor zijn zodat je sneller kunt acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15
Franciesco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:22:
De TPMS sensoren zullen bij stilstand vrij snel in 'slaap' gaan, al is het alleen maar om de batterij van die sensor te 'beschermen'. Kennelijk (bij mijn Ioniq 5 dan) moeten ze een paar honderd meter 'gedraaid' hebben om weer actief te worden.
Mogelijk is zelfs dat de beweging van de wielen nodig om genoemd batterijtje opgeladen te krijgen/houden.
Een volledig 'passief' systeem op basis van de ABS sensoren zou al na enkele omwentelingen van de wielen 'weten' dat er iets 'mis' is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, misschien is dat het @Peter-036. Mede afhankelijk van de gekozen sensoren en het systeem van de auto. Zie mijn ervaringen met de Tesla Model 3 waar het niet nodig is om eerst een stukje te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Phusebox schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:40:
[...]

Zojuist klaar met laden...100% en 366km...
Schiet nog niet echt op

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

--HOOLIE-- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:39:
[...]

Schiet nog niet echt op
Even teruggekeken, laatste keer 100% geladen gaf me 447km.
Volgende keer laden is GoM nog ambitieuzer zie ik :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTIFlbiqFu5rA2qa3Dra-tSqAG0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RCK5eLdYNGC3YyVvofe7EZ6j.png?f=user_large
Met 45% (ruim 250km gereden sinds laden) is dit wat de GoM schat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0StGd3JkTlml6aNzoxBOaBmEYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rn4IGNfPxj1GZ3sf4ZyhHgeh.jpg?f=fotoalbum_large

(MY23 77kWh AWD)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
Ik ben weer terug met een nieuwe band. Misschien heb ik lage verwachtingen van garages in het algemeen maar van melding tot terug thuis 3,5 uur verder. Ik ben daar best tevreden over. Melding --> pechhulp --> afslepen --> band met spoed laten overkomen --> monteren --> weer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tomba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:49:
[...]

Even teruggekeken, laatste keer 100% geladen gaf me 447km.
Volgende keer laden is GoM nog ambitieuzer zie ik :P
[Afbeelding]
Met 45% (ruim 250km gereden sinds laden) is dit wat de GoM schat:
[Afbeelding]

(MY23 77kWh AWD)
De app is wel wat te rooskleurig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Phusebox schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:05:
[...]

Ok....mijn gegevens zijn uit de app... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

(250/55)x10=454km dus in mijn geval klopt ie meer dan uitstekend. Was ik met mijn eGolf wel anders gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:39:
[...]

Schiet nog niet echt op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc1-f2ea_6LPIMl3HDTS1FY4_m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzGbNh5fSSx1cIjF16U3iUsP.jpg?f=fotoalbum_large

345 km bij 74%, dat is op 100% 466 km. Al heb ik wel het idee dat ik dat nooit ga halen.

Dit gaat om een 2022 AWD.

Edit: uit de Kia Connect app haal ik dat mijn gemiddelde in maart 15,6 kWh/100 km was. Met 74 kWh bruikbaar volgens ev-database zou dat 474 km moeten zijn. Terwijl als ik kijk naar wat ik bijgehouden heb qua laadstatistieken zat er bijna nooit meer dan 300 km tussen laadbeurten, maar ik zet hem wel vaak bij 20-30% er weer aan. Dus 474*0,7=332 km komt in de buurt maar toch net niet.

[ Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-04-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tomba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:45:
[...]

(250/55)x10=454km dus in mijn geval klopt ie meer dan uitstekend. Was ik met mijn eGolf wel anders gewend.
Ja maar de verbruikscijfers in de app kloppen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

MooDyBLueS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:01:
[...]

[Afbeelding]

345 km bij 74%, dat is op 100% 466 km. Al heb ik wel het idee dat ik dat nooit ga halen.

Dit gaat om een 2022 AWD.

Edit: uit de Kia Connect app haal ik dat mijn gemiddelde in maart 15,6 kWh/100 km was. Met 74 kWh bruikbaar volgens ev-database zou dat 474 km moeten zijn. Terwijl als ik kijk naar wat ik bijgehouden heb qua laadstatistieken zat er bijna nooit meer dan 300 km tussen laadbeurten, maar ik zet hem wel vaak bij 20-30% er weer aan. Dus 474*0,7=332 km komt in de buurt maar toch net niet.
Een AWD nog wel....ik heb een RWD...
Dat maakt het nog erger als ik deze 2 vergelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Phusebox schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:13:
[...]

Ja maar de verbruikscijfers in de app kloppen niet
In welke zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

--HOOLIE-- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:29:
[...]

Een AWD nog wel....ik heb een RWD...
Dat maakt het nog erger als ik deze 2 vergelijk...
Ik heb ook de AWD, rij wel 99% van de tijd in ECO (dus alleen RWD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
De app laat lagere verbruikscijfers zien dan in de auto. Die in de auto kloppen beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:45
[...]

Wat je eens kan proberen is regen in stand 1 zetten.Toen ik mijn EV6 RWD-LR in augustus kreeg zette ik hem in regen 0 zoals ik bij mijn Kona ook altijd deed, maar ik vond het verbruik erg hoog.

Toen heb ik hem op regen 1 gezet en het verbruik ging flink omlaag. Net alsof er helemaal geen regen is als je hem in stand 0 zet (ook niet als je zachtjes op het rempedaal drukt).

Probeer het maar eens en laat dan weten wat er met je verbruik gebeurt.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25

The Wizard

Moderator Mobile
robkds schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:44:
[...]

Toen heb ik hem op regen 1 gezet en het verbruik ging flink omlaag. Net alsof er helemaal geen regen is als je hem in stand 0 zet (ook niet als je zachtjes op het rempedaal drukt).

Klopt, je hebt geen regen op level 0 :P. Regen is pas vanaf level 1 (ok, na een x aantal keer remmen schijnt hij wel te regeneren, maar heb het zelf nog niet gezien).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

robkds schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:44:
[...]

Wat je eens kan proberen is regen in stand 1 zetten.Toen ik mijn EV6 RWD-LR in augustus kreeg zette ik hem in regen 0 zoals ik bij mijn Kona ook altijd deed, maar ik vond het verbruik erg hoog.

Ik heb hem zelf op Auto regen 0 staan, dan heb je wel regen maar kan hij ook daadwerkelijjk uitrollen mits er geen auto voor je zit. i-Pedal verlies je dan wel volledig (maar ik haat 1pedal driving dus die mis ik niet ;) )

Zie https://www.reddit.com/r/...7eohi9/auto_regen_levels/ voor meer info.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 03-04-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:28
[...]

Inderdaad. Geladen 99% app 502 km bereik, in auto 477km bereik.🤨

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wakkie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:49:
[...]

Inderdaad. Geladen 99% app 502 km bereik, in auto 477km bereik.🤨
Zet je airco eens uit in de auto, springt ie dan gelijk naar 502 km? Volgens mij is dat het verschil namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:51:
[...]

Zet je airco eens uit in de auto, springt ie dan gelijk naar 502 km? Volgens mij is dat het verschil namelijk.
Nee want het verbruik is ook anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
[...]

Zal het bij gelegenheid eens testen of dit het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Dubbel....

[ Voor 95% gewijzigd door --HOOLIE-- op 03-04-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

Het verschil kan ook in de ECO stand zitten...App gaat uit van ECO stand namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
--HOOLIE-- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:09:
[...]

Het verschil kan ook in de ECO stand zitten...App gaat uit van ECO stand namelijk...
Bij mij staat altijd de eco stand aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-10 07:25
[...]

Als ik een gok zou doen: in de app zie je het maximale bereik, op basis van bepaald verbruik.

In de auto wordt dit gecompenseerd met de temperatuur en huidige instellingen van de climate control.

In de app zijn deze laatste parameters wellicht niet beschikbaar en kan er niet mee gerekend worden.

Het “bepaald verbruik” zou een gemiddelde kunnen op basis van alleen de motor.

Tot zover een aantal aannames…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:11
App is rijbereik op basis van airco uit en in eco modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Tolga07 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:38:
App is rijbereik op basis van airco uit en in eco modus.
+1 hier ook, maar heb geen wagen van 50k geleased om in de eco modus zonder airco te rijden, dan had ik mijn golf gehouden😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Phusebox schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:31:
[...]

De app laat lagere verbruikscijfers zien dan in de auto. Die in de auto kloppen beter.
Voor de gelegenheid een foto gemaakt maar scheelt slechts 1km;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-Jg1DCgRuSPaUK3OQ1XaI-Jflw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws48lZYSFbL0bqLw28MpYIS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkmI_mCP5yb4Iu6-canNFpC15aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6ydDVQGfTHrRDeJXiKOy8nS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tomba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:14:
[...]

Voor de gelegenheid een foto gemaakt maar scheelt slechts 1km;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij zit het er wel meer naast. Vooral het gemiddeld verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Phusebox schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:00:
[...]

Bij mij zit het er wel meer naast. Vooral het gemiddeld verbruik.
Beetje prutsen met de kachel helpt ook. De app lijkt geen rekening te houden met andere verbruikers dan de rijmotor(s). Dan hou je jezelf voor de gek natuurlijk, dat wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
[...]

't is mij nog steeds niet gelukt de EV6 MY25/ccNC update te installeren, niet via USB en ook nog geen OTA melding ontvangen. OTA had ik uit staan, die heb ik na lang prutsen (uiteindelijk auto resetten, Kia Connect koppeling weer opnieuw maken en alle instellingen weer terug zien te zetten) maar staat nu aan.

Iemand al wel succes gehad? Of nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bitaktus19 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:07:
[...]

Beetje prutsen met de kachel helpt ook. De app lijkt geen rekening te houden met andere verbruikers dan de rijmotor(s). Dan hou je jezelf voor de gek natuurlijk, dat wel..
Stap nu in.
90% opgeladen. Dashboard zegt 406km in eco. Climate op auto: 400
App zegt 405.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
100%
App zegt 440
Auto in eco zonder airco 398

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
EV6 LR RWD GT line van de vrouw:
100% geladen = links met airco op 20°C/rechts airco uitgeschakeld.
In de winter wordt er in ecomodus gereden, in de tussenseizoenen op normaal en in de zomer (en nu is het hier ook zomer :) ) op de sporsportst
Gemengd verkeer (max op GOM 130 km).
Normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X620opzHRvA49Z_1Mclxy2eyukI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFqL9Kl0N1rWJ1n1ggcYS7qN.jpg?f=fotoalbum_large
Sport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKQmeOTysktIZtW88cFIqebEZbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXpRDSkTj1MZ2AOfSPwre86H.jpg?f=fotoalbum_large
Ecostand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C2rhyMxBq-YQ8oBL2NIe1oYHVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5ovkkWt5qCoq6OvKPScc2Jo.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Is dit überhaupt accuraat? Is het niet beter om aan het einde van de dit te kijken wat daadwerkelijk is gereden en daar conclusies aan te verbinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:25
Bo0bz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:35:
Is dit überhaupt accuraat? Is het niet beter om aan het einde van de dit te kijken wat daadwerkelijk is gereden en daar conclusies aan te verbinden?
Het is accuraat in die zin dat het het hypothetische bereik aangeeft in het hypothetische geval dat je een rit zou maken waarbij het exacte verbruik overeenkomt met het gemiddelde verbruik over de laatste X kilometers.

Dat gezegd hebbende, de real time verbruikscijfers in de auto zijn in mijn ervaring erg precies. Als de teller aangeeft dat ik gemiddeld 20 kWh / 100 km verbruikt heb gedurende mijn rit dan is mijn daadwerkelijke bereik (uitgaande van vertrek met 100% SoC) ook inderdaad 74/20 = 370 km.

Kia doet dat erg goed. Bij mijn e-Niro klopte het als een bus, en bij de EV6 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Bo0bz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:35:
Is dit überhaupt accuraat?
[...]
Is het niet beter om aan het einde van de dit te kijken wat daadwerkelijk is gereden en daar conclusies aan te verbinden?
Daar zit nauwelijks verschil op want gebaseerd op de voorgaande ritten.
(Of je zou er plots na het laden een heel andere rijstijl moeten op gaan nahouden of even in Duitsland gaan racen).
Het is niet dat we pas sinds gisteren met een EV rijden zodat we geen accurate conclusies kunnen trekken.
Vorige zomer zat de max. range in ecomodus rond de 550-560 km. Uiteraard rij je dat niet tot 0% leeg. :)
Boven de 22°C (de voorgaande cijfers waren overigens bij 24°C buitentemperatuur) halen we toch regelmatig 400-450 km werkelijk gereden km met nog ruime "reserve" alvorens te laden.

[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 04-04-2025 19:38 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Independent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:53:
EV6 LR RWD GT line van de vrouw:
100% geladen = links met airco op 20°C/rechts airco uitgeschakeld.
In de winter wordt er in ecomodus gereden, in de tussenseizoenen op normaal en in de zomer (en nu is het hier ook zomer :) ) op de sporsportst
Gemengd verkeer (max op GOM 130 km).
Normaal:
[Afbeelding]
Sport:
[Afbeelding]
Ecostand:
[Afbeelding]
Wauw. Dat zijn hele grote afstanden. Dan rijdt je vrouw vast niet veel snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Toch wel.
Consultant, rijdt naar alle uithoeken van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 18:27
Er vanuit gaande dat dit niet het nieuwe model is met de iets grotere accu, dan rijdt ze super sloom en of zit de hele tijd te bumperkleven achter vrachtwagens.

Anders krijg je never zo'n verbruik.

http://specs.tweak.to/9714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:24
cycloon_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:52:
Heb nu toch iets vaags met mijn Ev6, mijn samsung s23+ is verbonden met Bluetooth. Werkt al bijna een jaar feilloos. Ineens hoor ik sinds gisteren geen geluid meer bij het afspelen van muziek via spotify of van andere apps. Ik hoor wel de ringtone als ik gebeld wordt, en kan gewoon bellen.

Wat ik al geprobeerd heb:

1) Smartphone werkt prima met iedere andere bt-headset.
2) BT connectie op telefoon en ev6 verwijderd en opnieuw gekoppeld, geen verschil.
3) Ander profiel gekozen binnen de ev6, opnieuw gekoppeld, maakt niets uit.
4) BT volume gecontroleerd op de telefoon, staat maximaal.
5) Niet storen staat ook niet ingeschakeld op de smartphone.
5) Smartphone voor de zekerheid maar een herstart gegeven, helpt ook niks.

Voor nu maar even de carlinkit android auto wifi dongle gepakt, dat werkt wel.

Iemand van jullie misschien nog een idee, voordat ik naar de dealer moet gaan?
Draait toevallig Filtsmeister in de background? Zo ja, contoleer bij de setting of de optie "Mute music" aan of uit is. Ik had vorige week een vergelijkbaar probleem, het geluid (Qobuz, Tidal, Spotify) viel opeens weg en daarna geen muziek meer. Op het scherm/media zag ik dat het nummer verder werd afgespeeld, maar kwam geen geluid uit.

Wat bij mij heeft geholpen is door in Flitsmeister de volgende settings te gebruiken:
Mute music: Off
Force phone speaker: Activated

Mogelijk is er een bug na een update van Flitsmeister. Daarvoor nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:12:
[...]

+1 hier ook, maar heb geen wagen van 50k geleased om in de eco modus zonder airco te rijden, dan had ik mijn golf gehouden😂
Eens met het airco stuk, maar eco modus is weinig mee mis hoor. Ik rijd een AWD met flink wat vermogen, toch rijd ik 95% van de tijd in eco modus die de voorste motor grotendeels uitschakelt (tenzij je weer in i-Pedal gaat rijden).

Af en toe in Sport is leuk, maar verder is eco goed genoeg en vlot genoeg en juist flink comfortabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:17:
[...]

Eens met het airco stuk, maar eco modus is weinig mee mis hoor. Ik rijd een AWD met flink wat vermogen, toch rijd ik 95% van de tijd in eco modus die de voorste motor grotendeels uitschakelt (tenzij je weer in i-Pedal gaat rijden).

Af en toe in Sport is leuk, maar verder is eco goed genoeg en vlot genoeg en juist flink comfortabeler.
Helemaal eens. Staat bij mij op auto climate 1 blokje en ik rij eigenlijk ook altijd in ECO, Sport heel af en toe voor de fun of als ik snel moet kunnen inhalen.

Op dit moment is dit het netto verbruik (dus inclusief laad verlies)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2Wt4ym_1cuBDaq5NecGup8ZvRg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NW9aRVclO5WuL3pKebyEcDpc.jpg?f=user_large

Auto zelf rapporteert 982 kWh verbruik, dus ik vermoed dat @Phusebox wel gelijk heeft dat de app er wel wat naast zit ;)
Laadverlies van 25% zou ik namelijk wel heel extreem vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 05-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
Auto zelf rapporteert 982 kWh verbruik, dus ik vermoed dat @Phusebox wel gelijk heeft dat de app er wel wat naast zit ;)
[/quote]
25% is wel veel. Echter over ruim 50.000 km gemeten is mijn laadverlies ongeveer 16% met thuis 3 fase laden. Het aantal keren dat ik voorverwarmd heb aan de kabel is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Mjas schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:23:
[/quote]
25% is wel veel. Echter over ruim 50.000 km gemeten is mijn laadverlies ongeveer 16% met thuis 3 fase laden. Het aantal keren dat ik voorverwarmd heb aan de kabel is te verwaarlozen.
Yup zou absurd zijn. Op mijn egolf zat er over 70.000km een overhead van 8% op, dus 25% lijkt me niet mogelijk.

NB ik verwarm nooit voor (auto staat in mijn garage thuis)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 05-04-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdiew
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-09 16:04
Sinds een paar dagen in het bezit van een nieuwe EV6 Light Edition. Vandaag voor het eerst bij een snellader gestaan. 15 minuten voordat ik ging laden de accu conditioning aangezet. Bij de Ionity laadpaal ging de snelheid niet boven de 70 kw.
Heeft iemand tips om de laadsnelheid te verhogen? Met mijn oude Kia Niro (max laadsnelheid 75kw) bleef de laadsnelheid tussen de 20% en 80% altijd netjes rond de 75kw. Vandaag was de laad snelheid tussen de 60 en 75 kw.
Over 2 weken op vakantie naar Zwitserland, hopelijk heeft iemand nog goede tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tomba schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:25:
[...]

Yup zou absurd zijn. Op mijn egolf zat er over 70.000km een overhead van 8% op, dus 25% lijkt me niet mogelijk.

NB ik verwarm nooit voor (auto staat in mijn garage thuis)
Toch wel... ik houd al mijn laadsessies bij met Spritmonitor en de laatste 2 waren een werkelijk verbruik incl. laadverliezen van 20,19 kWh/100 km en 19,29 kWh/100 km terwijl de auto aangaf dat het verbruik "sinds laden" resp. 16,6 en 15,9 kWh/100 km was. Dat is 21,6% en 21,3% laadverlies tov wat de auto aangeeft.

Maar... wat ik in 99% van de gevallen nooit vermeld zie worden en mensen blijkbaar vergeten... wat gebeurt er als je je benzine auto aftankt bij het tankstation en dat vergelijkt met wat de auto aangeeft? Dat wijkt ook altijd af. Dat zijn geen tankverliezen. :P

Men vergeet even dat de auto nooit 100% accuraat zal zijn, dit is ook al meermaals getest en bewezen wanneer de werkelijke SoC met daarvoor bestemde tools uitgelezen worden en continu bijgehouden worden incl. afgelegde afstand, etc.

Wat de auto aangeeft is het bruto verbruik, netto is het hoger omdat je ook te maken hebt met meerdere AC/DC conversies. Feit is namelijk dat thuisladen met AC gebeurt (1 of 3 fase maakt niet uit, granny idem), waarvoor de ingebouwde lader van de auto gebruikt wordt. Daarom is een thuislader ook eigenlijk extreem simpel en bespottelijk duur voor een simpel pcb'tje die stroom regelt en over een dikke kabel stuurt, maar dat is een andere discussie. Fabrikanten willen het graag in eigen hand houden en zo goed mogelijk (ahum, ICCU) regelen.

De accu is DC, evenals de laagvoltagecircuits die o.a. de radio en navi/infotainment aansturen, maar de elektrische motor(en) zijn AC weer. Wederom een conversie nodig.

Hoewel die conversies vele malen efficiënter zijn dan zelfs de meest efficiënte Toyota hybrides met Atkinson cycle die zo rond de 40-45% efficiëntie zitten, zijn er altijd nog kleine verliezen zeker bij omzetting van AC naar DC en dat gebeurt dus ook bij het rijden én regenereren. Je regenereert met AC stroom vanwege de elektromotor, wat wordt opgeslagen in een DC accupakket.

Ga maar na... als je zelfs al tijdens het laden waarbij de auto niks anders doet dan volgens een vast en voorspelbaar (tenzij je op PV surplus laadt) patroon stroom de accu inpompen 10-25% laadverliezen kan hebben, dan is het toch wel heel naïef om te denken dat tijdens het rijden alles perfect verloopt.

En ja, ik weet dat fabrikanten veel uitlezen en deels hier ook een goede inschatting van maken, dus wat je op je boordcomputer ziet is niet compleet zonder verliezen, daar zit wel degelijk eea in berekend, maar perfect is het ook zeker niet. Het zal alleen wel minder zijn dan je laadverliezen.

Als laatste: de reden dat de laadverliezen tussen fabrikanten zo enorm verschillen heeft deels met de laadinfrastructuur en de kwaliteit AC/DC converters te maken, maar deels zit het hem ook gewoon in het slechter rapporteren van het werkelijke verbruik. Met DC snelladen heb je ook kleine verliezen, maar dat geeft wel de betrouwbaarste metingen met zo min mogelijk verliezen en zelfs dan zie je uit tests dat er soms verschillen van 10-15% kunnen zitten tussen wat de auto aangeeft en er gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:26:
[...]

Toch wel... ik houd al mijn laadsessies bij met Spritmonitor en de laatste 2 waren een werkelijk verbruik incl. laadverliezen van 20,19 kWh/100 km en 19,29 kWh/100 km terwijl de auto aangaf dat het verbruik "sinds laden" resp. 16,6 en 15,9 kWh/100 km was. Dat is 21,6% en 21,3% laadverlies tov wat de auto aangeeft.

Maar... wat ik in 99% van de gevallen nooit vermeld zie worden en mensen blijkbaar vergeten... wat gebeurt er als je je benzine auto aftankt bij het tankstation en dat vergelijkt met wat de auto aangeeft? Dat wijkt ook altijd af. Dat zijn geen tankverliezen. :P

Men vergeet even dat de auto nooit 100% accuraat zal zijn, dit is ook al meermaals getest en bewezen wanneer de werkelijke SoC met daarvoor bestemde tools uitgelezen worden en continu bijgehouden worden incl. afgelegde afstand, etc.

Wat de auto aangeeft is het bruto verbruik, netto is het hoger omdat je ook te maken hebt met meerdere AC/DC conversies. Feit is namelijk dat thuisladen met AC gebeurt (1 of 3 fase maakt niet uit, granny idem), waarvoor de ingebouwde lader van de auto gebruikt wordt. Daarom is een thuislader ook eigenlijk extreem simpel en bespottelijk duur voor een simpel pcb'tje die stroom regelt en over een dikke kabel stuurt, maar dat is een andere discussie. Fabrikanten willen het graag in eigen hand houden en zo goed mogelijk (ahum, ICCU) regelen.

De accu is DC, evenals de laagvoltagecircuits die o.a. de radio en navi/infotainment aansturen, maar de elektrische motor(en) zijn AC weer. Wederom een conversie nodig.

Hoewel die conversies vele malen efficiënter zijn dan zelfs de meest efficiënte Toyota hybrides met Atkinson cycle die zo rond de 40-45% efficiëntie zitten, zijn er altijd nog kleine verliezen zeker bij omzetting van AC naar DC en dat gebeurt dus ook bij het rijden én regenereren. Je regenereert met AC stroom vanwege de elektromotor, wat wordt opgeslagen in een DC accupakket.

Ga maar na... als je zelfs al tijdens het laden waarbij de auto niks anders doet dan volgens een vast en voorspelbaar (tenzij je op PV surplus laadt) patroon stroom de accu inpompen 10-25% laadverliezen kan hebben, dan is het toch wel heel naïef om te denken dat tijdens het rijden alles perfect verloopt.

En ja, ik weet dat fabrikanten veel uitlezen en deels hier ook een goede inschatting van maken, dus wat je op je boordcomputer ziet is niet compleet zonder verliezen, daar zit wel degelijk eea in berekend, maar perfect is het ook zeker niet. Het zal alleen wel minder zijn dan je laadverliezen.

Als laatste: de reden dat de laadverliezen tussen fabrikanten zo enorm verschillen heeft deels met de laadinfrastructuur en de kwaliteit AC/DC converters te maken, maar deels zit het hem ook gewoon in het slechter rapporteren van het werkelijke verbruik. Met DC snelladen heb je ook kleine verliezen, maar dat geeft wel de betrouwbaarste metingen met zo min mogelijk verliezen en zelfs dan zie je uit tests dat er soms verschillen van 10-15% kunnen zitten tussen wat de auto aangeeft en er gemeten wordt.
offtopic:
Hey grappig, dat artikel is geschreven door de leverancier van mijn laadpaal :)

Ik ben bekend met laadverliezen, de 'absurd' wees meer naar de 25% dan naar het feit dat er logischerwijs laadverlies is. Ik denk dat in het geval van de EV6 de door de app doorgegeven waarden niet kloppen.

Gisteren de auto aan de lader gehangen met 18% over, dus dat zou (77kWh x 82% =) 63,14 kWh verbruik zijn geweest.

Volgens mijn YouLess (die alleen laadpaal meet via een S0 meter) is er 66,847kWh verbruikt. Dat zou slechts 5,5% zijn.... Dat zou juist weer mega efficient zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
sjoerdiew schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:47:
Sinds een paar dagen in het bezit van een nieuwe EV6 Light Edition. Vandaag voor het eerst bij een snellader gestaan. 15 minuten voordat ik ging laden de accu conditioning aangezet. Bij de Ionity laadpaal ging de snelheid niet boven de 70 kw.
Heeft iemand tips om de laadsnelheid te verhogen? Met mijn oude Kia Niro (max laadsnelheid 75kw) bleef de laadsnelheid tussen de 20% en 80% altijd netjes rond de 75kw. Vandaag was de laad snelheid tussen de 60 en 75 kw.
Over 2 weken op vakantie naar Zwitserland, hopelijk heeft iemand nog goede tips!
En wij maar klagen met onze niet facelift EV6 over het ontbreken van handmatig voorverwarmen 🥴

Ik vermoed dat je het voorverwarmen eerder moet starten of de auto het zelf laten bepalen zodat je precies met goed verwarmde accu aankomt. Wat ook nog zou kunnen zijn is dat de lader niet het beloofde aantal KW levert door geknepen te zijn.

Ik zou adviseren een OBD dongle aan te schaffen zodat jezelf de temperatuur kan controleren of, zoals gezegd, de auto zelf eens te laten verwarmen en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Tomba is jouw EV6 de facelift of pre-facelift? Pre-facelift heeft namelijk netto ca 72-73kWh. Dan zou het laadverlies ca 11% geweest zijn, wat ik ook nog netjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
sjoerdiew schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:47:
Met hoeveel % accu ging je laden ?
Pagina: 1 ... 426 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic