Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
Darth_Fedor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:47:
O flips! Heb mijn auto kennelijk een keer naast die van Phuse geparkeerd! Nou heb ik ook het bekende koplamp probleem. 😫

Op deze zijn je onderin de interne beschadigen terwijl op de nieuwe (vervangen na aanrijding) die niet zitten. Iemand ervaring et vervangen en of Kia lastig doet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik geloof dat dat een soort van zwarte kit-achtig iets is (kan ook rubber zijn). Ik heb het ook, ben er nooit mee naar de dealer geweest en stoort mij persoonlijk ook niet. De werking van de verlichting wordt er m.i. iig niet door beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
O flips! Heb mijn auto kennelijk een keer naast die van Phuse geparkeerd! Nou heb ik ook het bekende koplamp probleem. 😫

Op deze zijn je onderin de interne beschadigen terwijl op de nieuwe (vervangen na aanrijding) die niet zitten. Iemand ervaring et vervangen en of Kia lastig doet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was dit niet normale slijtage ?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij mij zijn beide koplampen onder garantie vervangen vanwege deze barsten. Contact opnemen met de dealer dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sowieso respect voor jullie dat iets dergelijks jullie opgevallen is....

Elke week een inspectierondje rond de auto? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greg-a
jeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:28:

Om de +/- twee weken tijdens het wassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Niet online
Ik keek ook alleen maar omdat ik het hier gelezen had. Net als kromme handgrepen etc. Anders had ik t ook gemist O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08
Inderdaad. Koplampen, ICCU, breuk in sierlijst van je stuurwiel (bij mij ook een kleine breuk, maar vind ik wel best).

De koplampen kosten 1300 euro per stuk, dus die wil ik wel onder garantie vervangen hebben. Heeft geen haast want doet het nog prima, maar wie weet over 5 jaar?

Daarnaast altijd de standaard pechlijst mee. Sleutel 10, tandenstoker en 12 volt starthulp.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
En op de Plus de roest bij de chrome sierstrips... Geen garantie, werden niet vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 27-03-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:53
Phusebox schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:22:
En op de Plus de roest bij de chrome sierstrips... Geen garantie, werden niet vervangen.
hé, ik geloof dat ik ook zoiets zag van de week om mijn half jaar oude MY25 Edition Advanced. Zal 't nog eens beter bekijken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-10 10:15
Darth_Fedor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:14:
Inderdaad. Koplampen, ICCU, breuk in sierlijst van je stuurwiel (bij mij ook een kleine breuk, maar vind ik wel best).

De koplampen kosten 1300 euro per stuk, dus die wil ik wel onder garantie vervangen hebben.
Matrix koplamp €3012 excl. 2 uur montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39
Bij mij is het zo dat de sierlijsten op het stuur nog heel zijn, maar de 2 lijsten op de onderste helft van het stuur zijn inmiddels zwart ipv de aluminium look.

Had het nog aangegeven dinsdag maar volgens mij niks mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38
Loei123 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:02:
Bij mij is het zo dat de sierlijsten op het stuur nog heel zijn, maar de 2 lijsten op de onderste helft van het stuur zijn inmiddels zwart ipv de aluminium look.

Dit had ik ook (al naar een half jaar of zo begon het te slijten).
Bij de 30K beurt aangegeven en ze konden er niks mee.
Bij de 60K beurt konden ze het ineens wel vervangen (onder garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:02:

Aangeven. Worden gewoon vervangen onder garantie (bij mij wel iig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online

Zeker! Als je een auto hebt die nooit door de krasstraat gaat, en je deze altijd zelf doet - dan leer je de staat van de lak vanzelf kennen. Gelukkig maar, want anders kan je als liefhebber je auto nooit zo goed/mooi houden.

En jullie informeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Beetje kort door de bocht misschien...
Dat jij nooit problemen hebt ervaren is heel fijn, maar als je net zo'n maandagmorgen model hebt als Phuse en nog meer gebruikers hier ( waaronder ik ook ) dan piep je denk ik wel anders.

En ja,de auto ziet er leuk uit en als hij rijd zoeft het ook. maar ik zal zeker geen 2de nemen..
Mag ik je er aan helpen herinneren dat het gras niet groener is bij de buren? Velen van jullie zitten hier al sinds het begin, en weten ook dat destijds het kommer en kwel was ivm oa Corona crisis.
En eerlijk gezegd hoor ik ook nu dat het klote kan zijn bij andere merken.

Wij hebben op dit forum alles al meegemaakt. En toch kiezen we voor deze auto. Niet iedereen heeft altijd dezelfde mogelijkheden helaas om andere keuzes te maken. Ik zeg dat het afgelopen 3 jaar een 'road trip' met jullie en onze auto's geweest is. Vanaf het moment dat ik 'm ongezien besteld heb tot 130k aan kilometers verder.

Laten we niet vergeten dat we hier zijn om anderen te helpen, en niet om te frustreren.

[ Voor 11% gewijzigd door king_dude op 28-03-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
king_dude schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Zeker! Als je een auto hebt die nooit door de krasstraat gaat, en je deze altijd zelf doet - dan leer je de staat van de lak vanzelf kennen. Gelukkig maar, want anders kan je als liefhebber je auto nooit zo goed/mooi houden.

En jullie informeren.
Benieuwd of je mij dan ook kunt informeren over de staat van de lak van die van mij na 5 maanden vuiligheid verzamelen :) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
henri8096 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Oftewel waar koop je die?
En bedoel je dan veiliger voor de auto, of veiliger kwa anders kan iedereen met de carscanner app er op?
https://www.bol.com/be/nl...haverco/9300000001684501/

Veiliger auto. De Interface blijft altijd nog even aan. Dat voorkom je hiermee. + staat altijd echt uit als je m niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Benieuwd of je mij dan ook kunt informeren over de staat van de lak van die van mij na 5 maanden vuiligheid verzamelen :) .
Dat niet, maar wel over zaken die spelen en het resultaat. Kijk maar in mijn historie. Het komt af en toe terug, begrijpelijk - want nieuwe eigenaren, en informatie is niet altijd goed vindbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10 15:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier, en beide lampen netjes (deze week) vervangen onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
henri8096 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Oftewel waar koop je die?
En bedoel je dan veiliger voor de auto, of veiliger kwa anders kan iedereen met de carscanner app er op?
https://a.aliexpress.com/_Ew8GzVQ

En hier ingebouwd en met schakelaar aan en uit te zetten.
https://tweakers.net/i/qX...M69iFciQ.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Wiliyama op 28-03-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
Ik rij sinds afgelopen woensdag mijn EV6. Ik ben nog wat aan het klooien met de profielen en stoelinstellingen. Zijn de stoelinstellingen wel of niet gekoppeld aan een profiel of alleen aan de knop in de deur?

Nu zijn er twee profielen ingesteld. Mijn vriendin deed een testritje en later op de dag stap ik in. Ik kies mijn profiel en had de hoop dat mijn stoel dan zou aanpassen maar dat gebeurde niet. Ook op de knop in de deur gedrukt geen wijziging in de stoelpositie. Dus opnieuw stoel ingesteld, lang drukken op knop 1 om de instellingen op te slaan maar nu lijkt het alsnog niet te werken. Wat begrijp ik niet goed en/of doe ik niet goed? :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Veiliger in welke zin?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 00:02
Bo0bz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:32:
Ik rij sinds afgelopen woensdag mijn EV6. Ik ben nog wat aan het klooien met de profielen en stoelinstellingen. Zijn de stoelinstellingen wel of niet gekoppeld aan een profiel of alleen aan de knop in de deur?

Nu zijn er twee profielen ingesteld. Mijn vriendin deed een testritje en later op de dag stap ik in. Ik kies mijn profiel en had de hoop dat mijn stoel dan zou aanpassen maar dat gebeurde niet. Ook op de knop in de deur gedrukt geen wijziging in de stoelpositie. Dus opnieuw stoel ingesteld, lang drukken op knop 1 om de instellingen op te slaan maar nu lijkt het alsnog niet te werken. Wat begrijp ik niet goed en/of doe ik niet goed? :)
Stoel zou profiel en deurknop moeten volgen.
Misschien staat er ergens een bitje scheef.
Mogelijk is de auto nog niet bijgekomen van de lange zeereis.
Misschien helpt het als je infotainment reset.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-10 17:16

Ik meen dat de profielen niet echt lekker werken.
Maar de instelingen via de knoppen in de deur werkt perfect (mits je als lamg persoon eerst op de knop drukt en dan pas instapt als er een kort iemand in heeft gereden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

Ja dat werkt na 3 jaar nog niet met die profielen en stoelinstellingen. Blijkbaar werkt het beter als je maar 1 profiel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
kan in vraag en aanbod

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 29-03-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
In acht maanden tijd toch een knap staaltje werk geproduceerd door Kia: https://update.kia.com/AU/EN/updateNoticeView/wHlL9a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:24:
In acht maanden tijd toch een knap staaltje werk geproduceerd door Kia: https://update.kia.com/AU/EN/updateNoticeView/wHlL9a
Jep helemaal niks dus, zoals te verwachten was, voor de pre facelift.

Ja een kaart update maar die loopt waarschijnlijk inmiddels alweet een half jaar of meer achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Jep helemaal niks dus, zoals te verwachten was, voor de pre facelift.

Ja een kaart update maar die loopt waarschijnlijk inmiddels alweet een half jaar of meer achter.
Wat ik persoonlijk erg mis is de instelling 'snelwegen vermijden' geen idee wat de reden was om deze optie te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Wiliyama schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Wat ik persoonlijk erg mis is de instelling 'snelwegen vermijden' geen idee wat de reden was om deze optie te verwijderen.
Kia had aangegeven dat dit een “foutje” was en terug zou komen, zie deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79827322
Wellicht zijn de releasenotes onvolledig en komt dit terug……..

[ Voor 10% gewijzigd door petertenboer op 30-03-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

peer

oeps

Is deze update nog niet vrij gegeven? als ik navigation updater start geeft hij de augustus update aan ipv de maart.

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
peer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:37:
Is deze update nog niet vrij gegeven? als ik navigation updater start geeft hij de augustus update aan ipv de maart.
Die link was voor Australië. Daar lopen ze wat voor op ons, niet alleen qua tijdstip van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@blb4 Australië is een vrij kleine markt, dat zie je ook op andere vlakken gebeuren: een ideale markt om release candidates als eerste op los te laten. Daarna volgen de overige markten zoals EU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08
Volgends onze UK Brian komt de nieuwe kaartupdate 14/4.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
petertenboer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Kia had aangegeven dat dit een “foutje” was en terug zou komen, zie deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79827322
Wellicht zijn de releasenotes onvolledig en komt dit terug……..
Voor dit soort zaken is het toch wel spijtig dat de updates maximaal halfjaarlijks zijn en dat het altijd gelijk een tientallen GB's groot pakket is wat (los van de facelift met OTA updates) op een USB-stick gezet moet worden en een (half) uur duurt.

Het lijkt mij dat Kia toch inmiddels wel van delta-updates gehoord moet hebben en ik heb me niet verdiept in hoe ze dat voor OTA updates in de nieuwere versies doen, maar lijkt mij sterk dat elke Kia met OTA 10+ GB moet gaan binnenhalen elke keer.

Dit was dan ook een van de weinige dingen die ik beter vond aan mijn Tesla Model 3. Kleine bugfixes kwamen hoogstens weken na een grote release alsnog door. Verder heel blij dat ik nu een EV6 rijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Klopt het dat de EV6 geen rekening houdt met Zomerrtijd? Zag vanochtend nog de 'wintertijd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Tomba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:44:
Klopt het dat de EV6 geen rekening houdt met Zomerrtijd? Zag vanochtend nog de 'wintertijd'.
Nope, komt elk half jaar weer terug die vraag.

En ja het is ook per profiel, dus als je twee profielen hebt moet je het 2x aanpassen. Welkom in 2025 :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Hahaha, ik vroeg me al af wanneer deze vraag weer voorbij zou komen. :)
Dat is overigens geen sneer ofzo naar jou @Tomba. Het is tekenend voor wat men anno 2025 (terecht) verwacht van een moderne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
Is het werkelijk zo dat de zomertijd voor elk profiel apart ingesteld moet worden? Over generieke instellingen gesproken, ik kan haast niet geloven dat dit zo werk. Omdat het zo slecht werkte hebben wij het tweede profiel geheel verwijderd uit de auto en dus kan ik het zelf niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Phusebox schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Nope, komt elk half jaar weer terug die vraag.

En ja het is ook per profiel, dus als je twee profielen hebt moet je het 2x aanpassen. Welkom in 2025 :D
Christ... mijn Seat Ibiza anno 2013 deed dit al automatisch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Met dank aan deze post: king_dude in "Het grote Kia EV6 topic"
staat ie nu goed. maar wel bijzonder dat dit niet automatisch kan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• petertenboer
Tomba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:54:
Met dank aan deze post: king_dude in "Het grote Kia EV6 topic"
staat ie nu goed. maar wel bijzonder dat dit niet automatisch kan
Je kunt ook gewoon in het “home scherm” op de tijd klikken en vinkje weghalen. Het hoeft niet via allerlei stappen in het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Je kunt ook gewoon in het “home scherm” op de tijd klikken en vinkje weghalen. Het hoeft niet via allerlei stappen in het menu.
Dit.

Maar blijft redelijk bizar dat het nodig is.

Enige dat ik nog handmatig moet switchen is de klok op de 11 jaar oude oven thuis en de EV6... 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Phusebox schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Dit.

Maar blijft redelijk bizar dat het nodig is.

Enige dat ik nog handmatig moet switchen is de klok op de 11 jaar oude oven thuis en de EV6... 🤣
Geheel met je eens.
Moet wel zeggen dat ik met de Opel Corsa E van mijn vrouw hetzelfde heb |:(

Met de VAG wagens die ik heb gereden in het verleden was het wel geautomatiseerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
De update voor de ccNC systemen staat live: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
“In de garage stonden 12 wagens met exact hetzelfde probleem”: elektrische Kia van Jeroen hield er plots mee op

Honderden elektrische Kia’s staan momenteel aan de kant. Zo ook de EV6 van Jeroen Huyghebaert uit Sint-Niklaas. Hij koos de auto vanwege de razendsnelle laadtijden, maar ironisch genoeg zijn het nu net die technische hoogstandjes die hem in de steek laten. De gesofisticeerde boordlader ging stuk en een vervangonderdeel is niet beschikbaar. En dus zit er niets anders op dan een vervangauto te huren, maanden aan een stuk. Aan onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt Kia wat er aan de hand is en waar hun klanten recht op hebben.
Link naar het volledige artikel: https://www.hln.be/mobili...er-plots-mee-op~ae448e80/

Indien je geen login hebt: https://archive.is/rJsrZ/...er-plots-mee-op~ae448e80/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Phusebox schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:22:
Dat moet hier ook nog steeds op de 12 jaar oude microgolf maar ook nog op mijn 2 jaar "oude" Siemens oven.
Net zoals de vorige jaren weer heelhuids doorstaan. :+

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
Dat er geen automatische zomer/wintertijd wordt ingesteld is wel slecht. We rijden in een grote laptop.. ;)

De weergave van 100/130 gaat ook niet (altijd) goed, maar dat schijnt erg lastig te zijn (ook voor andere merken). Ik meende begrepen te hebben dat Nederland één van de weinige landen is waar je tijdstipafhankelijke snelheidsbeperkingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Laatst online: 22-10 13:11

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Excuses mocht dit helemaal Off-topic zijn, maar ik heb "overall" al gezocht.
Omdat hier kenners zitten kan het zo maar zijn dat jullie het antwoord weten op mijn vraag:

Weet iemand iets meer over de muziek die gespeeld wordt in de laatste reclames van de EV6 en ook de EV9?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-10 17:16
Bitaktus19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:56:
Dat er geen automatische zomer/wintertijd wordt ingesteld is wel slecht. We rijden in een grote laptop.. ;)

De weergave van 100/130 gaat ook niet (altijd) goed, maar dat schijnt erg lastig te zijn (ook voor andere merken). Ik meende begrepen te hebben dat Nederland één van de weinige landen is waar je tijdstipafhankelijke snelheidsbeperkingen hebt.
Nee hoor, in Duitsland weten ze daar ook heel goed raad mee (Lärmschutz bv.)
Maar als wij zelf al niet snappen hoe hard we mogen, hoe moet die auto het dan correct herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
i2Paq schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:10:
Omdat hier kenners zitten kan het zo maar zijn dat jullie het antwoord weten op mijn vraag:

Weet iemand iets meer over de muziek die gespeeld wordt in de laatste reclames van de EV6 en ook de EV9?
Misschien helpt dit je verder?

https://www.kia.com/nl/ov...om%20standing%20still%22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

Shazammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dank, aan ‘t downloaden (OTA) updates uitsparen. Zitten wel aardige verbeteringen in, o.a:
  • Minimale lading op oplaadstation & aankomst instelbaar;
  • Verbeterde weergave reisplanning;
  • Waarschuwingen voor hulpverleningsvoertuigen;
  • Snelheidslimieteaarschuwing omschakelen via spraakherkenning;

[ Voor 39% gewijzigd door blb4 op 31-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Laatst online: 22-10 13:11

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Bedankt, maar deze lijken van oudere reclames.
Geprobeerd, maar de stukken muziek zijn er net te kort voor. Dan wordt er doorheen gepraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Dank, aan ‘t downloaden (OTA) updates uitsparen. Zitten wel aardige verbeteringen in, o.a:
;(

Daar zit je dan met je early adopter EV6... begint nu toch wel behoorlijk achter te lopen qua dit soort simpele software features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19

Je bedoelt die met de dame die erin zingt?
Ik denk dat het speciaal is ingezongen (of AI) voor deze reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Phusebox schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:56:
[...]

;(

Daar zit je dan met je early adopter EV6... begint nu toch wel behoorlijk achter te lopen qua dit soort simpele software features.
De update voor pre MY25 komt in April volgens Kia:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqjGDgky1VZKc2oh9b6PIct4BMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWL2G2B455VbUAqG3FcvHHsf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:53:
[...]

De update voor pre MY25 komt in April volgens Kia:
[Afbeelding]
Alleen gaan we al die features niet krijgen natuurlijk. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:08:
Hahaha, ik vroeg me al af wanneer deze vraag weer voorbij zou komen. :)
Dat is overigens geen sneer ofzo naar jou @Tomba. Het is tekenend voor wat men anno 2025 (terecht) verwacht van een moderne auto.
Het viel me inderdaad ook op dat ik in de auto even het vinkje om moest zetten om weer de juiste tijd weer te geven.

Het is best wel lachwekkend eigenlijk, ik heb een klein IKEA klokje in de badkamer staan die volgens mij niet meer dan €5 heeft gekost en zelfs die heeft een datumnotatie erin zitten (toont ie niet, maar zie je voorbijkomen bij instellen) en die stond gisterenochtend gewoon goed. :P

Niveau van ergernis: 0,1/10
Niveau van bespottelijkheid: 10/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
petertenboer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Weer wat geleerd. Ik ben blijkbaar geconditioneerd dat toen ik gisteren instapte en zag dat de tijd verkeerd stond, ik gelijk naar de Setup knop ging, want ik moet iets aanpassen. Ik ga hem onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zie ik het te somber in of komt er nooit meer een Gen5W update?

Edit: ik zie mijn vraag verderop al beantwoord worden. Voortaan eerst het topic maar eens helemaal uitlezen dus. :P

[ Voor 85% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Alleen gaan we al die features niet krijgen natuurlijk. 😉
Dat niet nee, zeker niet het YouTube kunnen kijken. Maar voor dergelijke ingrijpende veranderingen snap ik dat ook wel.

Ik verwacht echter wel dat zaken zoals de minimale batterijlading bij aankomst, de verbeterde ev-routeplanner en dergelijke zaken wel gewoon naar Gen5W kunnen komen. En hopelijk ook zullen. We gaan het zien over een paar weken, ik rijd namelijk net een maand in een 2022 EV6 en hoewel ik enerzijds niet per se iets mis, zou ik het toch wel spijtig vinden als het qua updates vrijwel nihil wordt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Bitaktus19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:56:

Bij mij doet de Kia het altijd exact omgekeerd. Dus overdag krijg ik te zien dat ik 130 mag en in de avond dat ik max 100 mag…
Het is iig consistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:04
Er is weer een update Update kia
Waarsschijnlijk alleen voor my25.
Maar als je my22 download hij wel een nieuwe map.

[ Voor 30% gewijzigd door stoutski op 31-03-2025 21:12 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-10 20:20
Ik heb een probleem met mijn EV6,ik kan thuis via het stopcontact probleemloos laden,en snelladen gaat ook goed,maar vandaag lade ik AC met een 11 kw lader,na een uur stopte het laden,via de app kon ik het weer aan de gang krijgen,maar toen hij bijna 70% vol was lade hij niet meer,heeft niks met instellingen te maken,die staan beide op100%. Ik laad haast nooit ac bij een openbare lader maar het moet natuurlijk wel gewoon functioneren. Ik heb zolang ik de auto nu heb ongeveer 5 pogingen bij een openbare ac lader gedaan en die zijn bijna allemaal mislukt,wat ik vooral vreemd vind is dat het met het stopcontact ac laden wel goed gaat maar bij een openbare ac laadpaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:57
dropie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:08:
Ik heb een probleem met mijn EV6,ik kan thuis via het stopcontact probleemloos laden,en snelladen gaat ook goed,maar vandaag lade ik AC met een 11 kw lader,na een uur stopte het laden,via de app kon ik het weer aan de gang krijgen,maar toen hij bijna 70% vol was lade hij niet meer,heeft niks met instellingen te maken,die staan beide op100%. Ik laad haast nooit ac bij een openbare lader maar het moet natuurlijk wel gewoon functioneren. Ik heb zolang ik de auto nu heb ongeveer 5 pogingen bij een openbare ac lader gedaan en die zijn bijna allemaal mislukt,wat ik vooral vreemd vind is dat het met het stopcontact ac laden wel goed gaat maar bij een openbare ac laadpaal niet.
Misschien is er iets met je losse AC laadkabel, waardoor deze ergens niet goed contact maakt? Je zou eens kunnen proberen een andere AC laadkabel van iemand te lenen (of van de dealer) om te kijken of dat verschil maakt.

Heb je trouwens bij verschillende publieke laadpalen hetzelfde probleem?

Als je ICCU stuk zou zijn dan zou je granny charger (stopcontact lader) het ook niet doen lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Wesco op 31-03-2025 23:34 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rftjanssen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 20:32
blb4 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Is het gelukt om de update te installeren? Ik heb het geprobeerd maar kreeg na 1,5 uur de melding op het navigatiesysteem dat de files beschadigd waren. Nog een keer gedownload maar helaas hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
rftjanssen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:55:
[...]

Is het gelukt om de update te installeren? Ik heb het geprobeerd maar kreeg na 1,5 uur de melding op het navigatiesysteem dat de files beschadigd waren. Nog een keer gedownload maar helaas hetzelfde resultaat.
Dat is bij mij helaas ook 't geval ja :'( . Ga 't nog 1 x proberen....

Update: 3e x zelfde resultaat :'(

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 01-04-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-10 20:20
Wesco schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:32:
[...]

Misschien is er iets met je losse AC laadkabel, waardoor deze ergens niet goed contact maakt? Je zou eens kunnen proberen een andere AC laadkabel van iemand te lenen (of van de dealer) om te kijken of dat verschil maakt.

Heb je trouwens bij verschillende publieke laadpalen hetzelfde probleem?

Als je ICCU stuk zou zijn dan zou je granny charger (stopcontact lader) het ook niet doen lijkt me.
Ik heb bij verschillende openbare ac laders geladen,dus het ligt aan de kabel of de auto denk ik. Bel binnenkort de dealer wel even om dit te laten bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
rftjanssen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:55:
[...]

Op het Duitse forum gelijke klachten.
Zal Kia het weer verkloot hebben 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
greg-a schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Bij mij doet de Kia het altijd exact omgekeerd. Dus overdag krijg ik te zien dat ik 130 mag en in de avond dat ik max 100 mag…
Het is iig consistent
Kloppen je tijdsinstellingen wel? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-10 12:10
Na weekendje specificaties vergelijken en reviews video's bekijken was ik van plan om deze week een proefrit te plannen in de Kia EV6. Echter na het doorlezen van de laatste 10 pagina's van dit topic heb ik grote twijfels.
De gekozen dealer (in Twente), de problemen met de zombie-mode, de ICCU enzovoort....

Is er dan niemand tevreden over de KIA EV6? En zo nee wat is dan een elektrisch alternatief ?

Op basis van onze wensen wordt het KIA/Hyundai of de nieuwe CLA van Mercedes. Maar we rijden nu een Mercedes en helaas heeft ie ook zijn kinderziektes gehad, afgezien dat de Mrs heeft geroepen, nooit meer een Mercedes :X

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:06:
Na weekendje specificaties vergelijken en reviews video's bekijken was ik van plan om deze week een proefrit te plannen in de Kia EV6. Echter na het doorlezen van de laatste 10 pagina's van dit topic heb ik grote twijfels.
De gekozen dealer (in Twente), de problemen met de zombie-mode, de ICCU enzovoort....

Is er dan niemand tevreden over de KIA EV6? En zo nee wat is dan een elektrisch alternatief ?

Op basis van onze wensen wordt het KIA/Hyundai of de nieuwe CLA van Mercedes. Maar we rijden nu een Mercedes en helaas heeft ie ook zijn kinderziektes gehad, afgezien dat de Mrs heeft geroepen, nooit meer een Mercedes :X
Ik ben zeer tevreden over de EV6. Ik rijd het instapmodel EV6 Light 58 kWh en de auto rijdt fantastisch. Het snelle laden is ook fijn.
Verder gelukkig nog geen issues gehad met ICCU of zombiemodus. Ik rijd de auto op de kop af een jaar en heb nu iets van 30.000 km op de teller staan.
Ook geen issuess met verwarming of airco wat ik met de vorige auto, MG4, wel had. Daar moest je de temperaatuur instellen op 23 graden om iets van 20 graden te krijgen en na een tijdje kreeg je koude lucht.
Met de EV6 heb ik 20 graden ingesteld en het is gewoon lekker behaaglijk in de auto. Ook voorverwarmen met 20 graden gaat goed. Vanochtend nog gedaan en ik stap in een heerlijk warme auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JPD68 Ik heb vorige maand de keuze voor een EV6 uit 2022 gemaakt. Kwam van een Tesla Model 3 uit 2024, dus zelfs ouder gaan rijden.

Vergeet niet dat je hier met name klachten leest, dat heet negativity bias. Als alles goed gaat lees je mensen niet zo snel daar iets over melden. En ja, de ICCU problemen zijn behoorlijk wijdverspreid, ook op Reddit zie ik ze voorbijkomen. En worden nu aangedikt door de problematische levertijden, al schijnt dat inmiddels langzaamaan beter te worden (er was een brand in een van de fabrieken in Zuid-Korea).

Elektrische alternatieven zijn er op zich genoeg, al ligt het er heel erg aan vanuit welke invalshoek je komt. De EV6 is een beetje een vreemde eend want het is noch een sedan noch een SUV. Sommigen komen vanuit de sedan hoek zoals ikzelf, anderen vanuit de SUV hoek. Als ik jou over de CLA lees, zit je eerder in de sedan hoek. Dan heb je o.a.:
  • BMW i4 eDrive35/40
  • Hyundai Ioniq 6 (identieke problemen met ICCU, kwestie van voorkeur qua auto alleen)
  • Mazda 6e (komt eraan)
  • BYD Seal
  • Tesla Model 3
  • Xpeng P7
  • Polestar 2
  • Volkswagen ID.7
  • Zeekr 001
Ze verschillen soms behoorlijk, maar stuk voor stuk wel sedans of wat ervoor door moet gaan. Ik denk dat het afhankelijk is of je naar hagelnieuw kijkt of naar occasions. Want de premiummerken zullen echt wel duurder zijn nieuw, maar als occasion heb ik mijn 36k kostende EV6 GT-Line AWD ook vergeleken met een 42k kostende BMW i4 eDrive40 High Executive. Uiteindelijk voor de garantie en flink betere uitrusting (BMW had in die prijsklasse niet eens stoelverkoeling of stuurverwarming) en de iets lagere prijs van de EV6 gekozen.

Edit: eigenlijk ben ik de afgelopen 2 jaar lang bezig geweest met mijn persoonlijke zoektocht en daarin ook verkeerde keuzes gemaakt, zie de op de EV6 ingeruilde Tesla Model 3. Overall vind ik Kia's en Hyundai's gewoon enorm veel goed doen. Het zijn een soort allemansvrienden, mijn vrouw rijdt een e-Soul ernaast en is daar superblij mee ook.

Tuurlijk zijn er altijd punten te vinden waar je over kan klagen, maar alles bij elkaar genomen vind ik de EV6 gewoon een erg fijne auto om in te rijden. De enige auto die ik hiervoor had die mij een vergelijkbare ervaring gaven van "bijna alles klopt en het is fijn rijden" waren mijn 2013 Lexus IS 300h en 2020 Mazda MX-30 die ik voor de Tesla had en weg moest omdat ik langere afstanden moest afleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-04-2025 10:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

[...]
Ik ben super tevreden over mijn EV6. Elke keer dikke glimlach als ik instap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 19:35

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Ja tevreden met huidige KIA EV6 jaar 2024. Maandje aan het rijden met oude model 21-24. Geen problemen tot zover. Ja op de hoogte over de 12v batterij en gekoppelde ICCU (die de geest kan geven). Ga ervanuit dat mocht het zover komen het onder garantie wordt gemaakt. Indien de 12v batterij niet onder garantie wordt vervangen dan gaat er een ander merk batterij in. Erg tevreden over de Varta batterij van de ouwe kia ceed sw start-stop uit 2009, die heeft het 10 jaar uitgehouden onder zware omstandigheden. Heb veel alternatieven zien voorbij komen zoals Poolstar, Volkwagen ID7 stationwagen uitvoering, Skoda Enyak. Beetje verknocht aan Japaners en Koreanen. Helaas had Mitsubitshi geen full EV in de full EV en Nissan geen trekgewicht. Eigenlijk was ik aan het wachten op de opvolger voor kia ceed stationwagen in full EV die de 16 jaar oude kia zou moeten opvolgen.

Geen ervaring met de Mercedes. Zien er wel mooi uit maar ze liepen niet echt voor op EVgebied die ontwikkeling kwam vanuit het oosten. Iedereen zijn eigen smaak en portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Over de Mercedes gesproken: ik heb ook nog even in de prijsklasse rondgekeken en ik zou op een EQB uitkomen, EQC en EQE sedan waren veel duurder dan de EV6. Maar ik vond de EQB (en ook de EQA) wel erg krap en karig hoor, zelfs een luxe uitvoering had achterin géén bekerhouders voor de kinderen of het waren van die gare uitklaphouders die je elke keer weer uit elkaar moet duwen. Volgens mij hebben ze bij Mercedes nooit kinderen achterin of zijn ze dusdanig arrogant dat ze zeggen: drinken doe je maar niet achterin.

Kijk, dit krijg je achterin bij Mercedes, zelfs in de modellen die dik over de ton gaan 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/VezxUk4cleE/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:29:
Over de Mercedes gesproken: ik heb ook nog even in de prijsklasse rondgekeken en ik zou op een EQB uitkomen, EQC en EQE sedan waren veel duurder dan de EV6. Maar ik vond de EQB (en ook de EQA) wel erg krap en karig hoor, zelfs een luxe uitvoering had achterin géén bekerhouders voor de kinderen of het waren van die gare uitklaphouders die je elke keer weer uit elkaar moet duwen. Volgens mij hebben ze bij Mercedes nooit kinderen achterin of zijn ze dusdanig arrogant dat ze zeggen: drinken doe je maar niet achterin.

Kijk, dit krijg je achterin bij Mercedes, zelfs in de modellen die dik over de ton gaan 8)7 :
[Afbeelding]
TIL dat er cupholders achterin de EV6 zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rftjanssen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 20:32
blb4 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:21:
[...]

Dat is bij mij helaas ook 't geval ja :'( . Ga 't nog 1 x proberen....
Kreeg als tip van de helpdesk om de bestanden maar handmatig op de usb stick te zetten. Vanavond maar eens proberen:

By default, your downloaded files should be located at the Download>NAU folder 2. Double-click the folder with vehicle name. ※ Please format with "FAT32" partition for 32 GB SD card and format with "exFAT" partition for 64 GB USB drive. 3. Select all files (Ctrl+A) inside the vehicle folder and then copy (Ctrl+C or right-click with the mouse and select Copy) 4. Paste all files on to the root of the SD card/USB drive (Ctrl+V or right-click with the mouse and select Paste) ※ Please only use the type of media recommended during the download. If SD card is requested, please do not use USB drive (although your vehicle may have the USB connector) and vice versa. The max size for the SD card is 32 GB and USB drive is 64 GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:19:
@JPD68 Ik heb vorige maand de keuze voor een EV6 uit 2022 gemaakt. Kwam van een Tesla Model 3 uit 2024, dus zelfs ouder gaan rijden.

Vergeet niet dat je hier met name klachten leest, dat heet negativity bias. Als alles goed gaat lees je mensen niet zo snel daar iets over melden. En ja, de ICCU problemen zijn behoorlijk wijdverspreid, ook op Reddit zie ik ze voorbijkomen. En worden nu aangedikt door de problematische levertijden, al schijnt dat inmiddels langzaamaan beter te worden (er was een brand in een van de fabrieken in Zuid-Korea).

Elektrische alternatieven zijn er op zich genoeg, al ligt het er heel erg aan vanuit welke invalshoek je komt. De EV6 is een beetje een vreemde eend want het is noch een sedan noch een SUV. Sommigen komen vanuit de sedan hoek zoals ikzelf, anderen vanuit de SUV hoek. Als ik jou over de CLA lees, zit je eerder in de sedan hoek. Dan heb je o.a.:
  • BMW i4 eDrive35/40
  • Hyundai Ioniq 6 (identieke problemen met ICCU, kwestie van voorkeur qua auto alleen)
  • Mazda 6e (komt eraan)
  • BYD Seal
  • Tesla Model 3
  • Xpeng P7
  • Polestar 2
  • Volkswagen ID.7
  • Zeekr 001
Ze verschillen soms behoorlijk, maar stuk voor stuk wel sedans of wat ervoor door moet gaan. Ik denk dat het afhankelijk is of je naar hagelnieuw kijkt of naar occasions. Want de premiummerken zullen echt wel duurder zijn nieuw, maar als occasion heb ik mijn 36k kostende EV6 GT-Line AWD ook vergeleken met een 42k kostende BMW i4 eDrive40 High Executive. Uiteindelijk voor de garantie en flink betere uitrusting (BMW had in die prijsklasse niet eens stoelverkoeling of stuurverwarming) en de iets lagere prijs van de EV6 gekozen.

Edit: eigenlijk ben ik de afgelopen 2 jaar lang bezig geweest met mijn persoonlijke zoektocht en daarin ook verkeerde keuzes gemaakt, zie de op de EV6 ingeruilde Tesla Model 3. Overall vind ik Kia's en Hyundai's gewoon enorm veel goed doen. Het zijn een soort allemansvrienden, mijn vrouw rijdt een e-Soul ernaast en is daar superblij mee ook.

Tuurlijk zijn er altijd punten te vinden waar je over kan klagen, maar alles bij elkaar genomen vind ik de EV6 gewoon een erg fijne auto om in te rijden. De enige auto die ik hiervoor had die mij een vergelijkbare ervaring gaven van "bijna alles klopt en het is fijn rijden" waren mijn 2013 Lexus IS 300h en 2020 Mazda MX-30 die ik voor de Tesla had en weg moest omdat ik langere afstanden moest afleggen.
Even hierop aanhakend. Ik had de volgende moverende redenen om voor de EV6 te kiezen:
  • Uitrusting (heb de AWD GT-Line en daar zit zo'n beetje alles op wat ik me kan wensen)
  • Rijeigenschappen
  • Range (haal 450-500km zonder moeite)
  • Looks (!)
  • Laadsnelheid
Alternatieven die ik overwogen heb:
  • Jaguar i-Pace (mijn favoriet, rijdt werkelijk subliem en ziet er heel bruut uit maar er zijn veel problemen met het accupack (zelfde als in de Chevy Bolt zit) en Jaguar heeft de hele i-Pace stop gezet dus erge twijfels over vervangende onderdelen)
  • Tesla Y (ivm geen Carplay afgevallen, verder wil ik fysieke knoppen voor met name de AC en er rijden er zo bizar veel rond)
  • VW ID.4 / ID.5 (verschirkkelijke interface met zo'n lelijke tablet en minder prettige stoelen)
  • Skoda Enyaq (zie VW)
  • Polestar 2 (Reed fijn, maar ik werd er op de een of andere manier niet blij van)
  • Ford Mach-E (substantieel minder ruimte achterin en vond hem erg onrustig rijden)
  • BYD Seal (Viel primair af op looks, reed op zich prettig. Veel auto voor het geld)
  • MG MG4/MG5 (software is niet af, veel klachten te lezen op internet over zaken die niet goed werken)
De minpunten
  • De Gen5 headunit is af en toe absurd traaaaag
  • Het 'bevestigen' scherm (je moet elke start bevestigen dat je afgeleid kan worden en soms duurt het meer dan een minuut voor je op Bevestigen kan drukken. in die tijd is CarPlay onbruikbaar
  • Een headunit die niet automatisch omschakeld naar zomertijd
  • Voorverwarmen accu is onhandig (verplicht gebruik van ingebouwde navi, als je niet voorverwarmd laadt de auto traag)
  • Er zit een kraakje in mijn dak
  • De lak is boterzacht, hele auto zit onder de krassen (zie je niet als je een goede wax gebruikt maar toch)
  • ICCU angst
  • Geen Wireless CarPlay
  • Geen Alarm 3
  • De camera's worden extreem snel vies en vereisen dus een regelmatige wipe
  • Geen Achterruit wisser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:33:
[...]

TIL dat er cupholders achterin de EV6 zitten :+
TIL dat jij geen kinderen hebt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPD68
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:19:

• BMW i4 eDrive35/40
  • Mazda 6e (komt eraan)
  • BYD Seal
  • Tesla Model 3
  • Xpeng P7
  • Polestar 2
  • Volkswagen ID.7
  • Zeekr 001

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een sedan is geen must, juist de 'hybride' vorm van de EV6 spreekt ons aan. Voor Europese fabrikanten geldt inderdaad dat het uitrustingsniveau vaak minder is dan een Aziatisch merk. Grotendeels Chinese auto's zit ik niet op te wachten. En Tesla, kan ik als salonsocialist niet maken ;)
Heb ook naar de Ioniq 5 en 6 gekeken, maar de EV6 heeft dan echt de voorkeur.
Met jouw reactie heeft de EV 6 weer een plusje erbij :) Het wordt overigens een hagelnieuwe met het idee deze 5-10 jaar in bezit te hebben. De tijd dat er elke 2-3 jaar een andere auto moet komen is hier geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]

Even hierop aanhakend. Ik had de volgende moverende redenen om voor de EV6 te kiezen:
  • Uitrusting (heb de AWD GT-Line en daar zit zo'n beetje alles op wat ik me kan wensen)
  • Rijeigenschappen
  • Range (haal 450-500km zonder moeite)
  • Looks (!)
  • Laadsnelheid
Alternatieven die ik overwogen heb:
  • Jaguar i-Pace (mijn favoriet, rijdt werkelijk subliem en ziet er heel bruut uit maar er zijn veel problemen met het accupack (zelfde als in de Chevy Bolt zit) en Jaguar heeft de hele i-Pace stop gezet dus erge twijfels over vervangende onderdelen)
  • Tesla Y (ivm geen Carplay afgevallen, verder wil ik fysieke knoppen voor met name de AC en er rijden er zo bizar veel rond)
  • VW ID.4 / ID.5 (verschirkkelijke interface met zo'n lelijke tablet en minder prettige stoelen)
  • Skoda Enjaq (zie VW)
  • Polestar 2 (Reed fijn, maar ik werd er op de een of andere manier niet blij van)
  • Ford Mach-E (substantieel minder ruimte achterin en vond hem erg onrustig rijden)
  • BYD Seal (Viel primair af op looks, reed op zich prettig. Veel auto voor het geld)
  • MG MG4/MG5 (software is niet af, veel klachten te lezen op internet over zaken die niet goed werken)
De minpunten
  • Het 'bevestigen' scherm (je moet elke start bevestigen dat je afgeleid kan worden en soms duurt het meer dan een minuut voor je op Bevestigen kan drukken. in die tijd is CarPlay onbruikbaar
  • Voorverwarmen accu is onhandig (verplicht gebruik van ingebouwde navi, als je niet voorverwarmd laat de auto traag)
  • De lak is boterzacht, hele auto zit onder de krassen (zie je niet als je een goede wax gebruikt maar toch)
  • ICCU angst
  • Geen Wireless CarPlay
  • Geen Alarm 3
  • Geen Achterruit wisser
Helemaal eens met de minpunten, behalve dat de kraakjes die ik erin had eruit zijn gehaald. En de meeste vind ik vrij kleine minpunten en prima mee te leven.

De enige échte nadelen van wat jij allemaal noemt vind ik het ontbreken van de achterruitwisser en het voorverwarmen van de accu hoe dat werkt.

Verder wel grappig dat jij de BYD Seal af liet vallen op looks, ik vind die juist mooier dan de EV6 en zelfs een van de mooiere elektrische sedans. ;) Voor mij viel die af omdat de snelheidsmeter op de cruise control bij bepaalde snelheden 109-110-109-110 knippert de hele tijd en omdat bij cruise control over kuilen/oneffenheden/bulten de auto in gaat houden en dan overcompenseert en je een duw in de rug krijgt of vice versa. Erg vervelende ervaring. Er werd mij verteld dat het met een software update opgelost zou moeten kunnen worden, maar ik koop geen auto op eventuele beloftes, ik koop hem as-is op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:29:

[Afbeelding]
De nieuwe CLA EQ is echt een andere auto dan wat ze tot nu toe hebben gemaakt, maar dat terzijde. Wel of geen bekerhouders achterin is voor ons geen argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
Tomba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:50:
[...]

De minpunten
  • Voorverwarmen accu is onhandig (verplicht gebruik van ingebouwde navi, als je niet voorverwarmd laat de auto traag)
  • ICCU angst
  • Geen Wireless CarPlay
  • Geen Alarm 3
  • Geen Achterruit wisser
Ik mis de achterruitwisser totaal niet. Ik ben juist blij dat die er niet op zit. De achterruit wordt amper vies en anders heb je steeds die achterruitwisser die bij achteruit rijden steeds aan gaat en je zo'n lelijke cirkel op je achterruit krijgt. Op de MG4 had ik ook geen achterruitwisser en daar ook nooit gemist.
Voor mij is het dus geen minpunt, maar juist een pluspunt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JPD68 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:10:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een sedan is geen must, juist de 'hybride' vorm van de EV6 spreekt ons aan. Voor Europese fabrikanten geldt inderdaad dat het uitrustingsniveau vaak minder is dan een Aziatisch merk. Grotendeels Chinese auto's zit ik niet op te wachten. En Tesla, kan ik als salonsocialist niet maken ;)
Heb ook naar de Ioniq 5 en 6 gekeken, maar de EV6 heeft dan echt de voorkeur.
Met jouw reactie heeft de EV 6 weer een plusje erbij :) Het wordt overigens een hagelnieuwe met het idee deze 5-10 jaar in bezit te hebben. De tijd dat er elke 2-3 jaar een andere auto moet komen is hier geweest.
In dat geval moet je de Mazda 6e ook laten staan, dat is grotendeels een Chinese auto, weliswaar "onder Mazda voorwaarden" gemaakt, maar feit is dat het door een Chinese fabrikant gebouwd is en 80-90% gelijk is aan de auto van dat merk (ben even kwijt welk merk het was). En Volvo en alle aanverwanten moet je dan ook laten liggen, dat is ook praktisch volledig Chinees met een Volvo logo.

Tesla snap ik, was voor mij ook deels de reden om die weg te doen, evenals de troep Autopilot. :P

Als het niet per se een sedan hoeft te zijn, kan je ook nog naar een BMW iX3 kijken bijvoorbeeld, al is dat natuurlijk wel gelijk een echte SUV qua formaat. Of Audi Q4. Nissan Ariya is niet populair maar schijnt best goed te zijn ook. En als je zou kunnen wachten is misschien de aankomende Toyota C-HR+ (die niks met de C-HR te maken heeft) ook een erg interessante. Ook 77 kWh accu, maar op papier 600 km, dus véél zuiniger dan de EV6. Of als luxe belangrijk is, diens Lexus broer: de RZ. De huidige is wat matiger, maar ook daar komt een sterk verbeterde versie van, met name grotere accu en veel zuinigere motor(en). Q3/Q4 moeten ze daadwerkelijk op de weg verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19

Hartikke tevreden. Ik ben erg blij met mijn EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
[...]

In dat geval moet je de Mazda 6e ook laten staan, dat is grotendeels een Chinese auto, weliswaar "onder Mazda voorwaarden" gemaakt, maar feit is dat het door een Chinese fabrikant gebouwd is en 80-90% gelijk is aan de auto van dat merk (ben even kwijt welk merk het was). En Volvo en alle aanverwanten moet je dan ook laten liggen, dat is ook praktisch volledig Chinees met een Volvo logo.

Tesla snap ik, was voor mij ook deels de reden om die weg te doen, evenals de troep Autopilot. :P

Als het niet per se een sedan hoeft te zijn, kan je ook nog naar een BMW iX3 kijken bijvoorbeeld, al is dat natuurlijk wel gelijk een echte SUV qua formaat. Of Audi Q4. Nissan Ariya is niet populair maar schijnt best goed te zijn ook. En als je zou kunnen wachten is misschien de aankomende Toyota C-HR+ (die niks met de C-HR te maken heeft) ook een erg interessante. Ook 77 kWh accu, maar op papier 600 km, dus véél zuiniger dan de EV6. Of als luxe belangrijk is, diens Lexus broer: de RZ. De huidige is wat matiger, maar ook daar komt een sterk verbeterde versie van, met name grotere accu en veel zuinigere motor(en). Q3/Q4 moeten ze daadwerkelijk op de weg verschijnen.
Behalve de Toyota wordt ik niet enthousiast van de genoemde modellen. Weet alleen niet of zoveel geduld heb, planning is rond 1 juli een auto te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:04:
[...]

TIL dat jij geen kinderen hebt. ;)
Juist wel ;) maar aangezien de cupholders verborgen zitten in het neerklapstuk en daar dus een kind zit nog nooit gezien :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41

TGEN

Hmmmx_

Ik persoonlijk had ook een Nio ET5 Touring overwogen, maar die was er nog niet in 2021. En die heeft geen CarPlay en snelladen daarvan is ook wat beperkt ivm de EV6. Voor mij was de EV6 de meest op een stationwagon gelijkende elektrische auto met moderne accutechniek wat de doorslag gaf :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:11
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
[...]
En Volvo en alle aanverwanten moet je dan ook laten liggen, dat is ook praktisch volledig Chinees met een Volvo logo.
Daar ga je wat te snel. Moederbedrijf van Volvo is inderdaad Geely, maar bijvoorbeeld de XC40, EC40 en de EX30 worden gewoon gebouwd in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:11:
[...]

Helemaal eens met de minpunten, behalve dat de kraakjes die ik erin had eruit zijn gehaald. En de meeste vind ik vrij kleine minpunten en prima mee te leven.
[...]
Heb volgende week een afspraak voor het kraakje, dus hopelijk dan opgelost.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:11:
[...]
Verder wel grappig dat jij de BYD Seal af liet vallen op looks, ik vind die juist mooier dan de EV6 en zelfs een van de mooiere elektrische sedans. ;) Voor mij viel die af omdat de snelheidsmeter op de cruise control bij bepaalde snelheden 109-110-109-110 knippert de hele tijd en omdat bij cruise control over kuilen/oneffenheden/bulten de auto in gaat houden en dan overcompenseert en je een duw in de rug krijgt of vice versa. Erg vervelende ervaring. Er werd mij verteld dat het met een software update opgelost zou moeten kunnen worden, maar ik koop geen auto op eventuele beloftes, ik koop hem as-is op dat moment.
Ja smaken verschillen. Ken iemand bv die lyrisch is van de Ioniq 6 bv terwijl ik die helemaal niet mooi vind. De BYD Seal vind ik dus bv ook niet mooi. Die cruise control test ben ik niet eens tegenaan gelopen ;) goeie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tolga07 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:37:
[...]

Daar ga je wat te snel. Moederbedrijf van Volvo is inderdaad Geely, maar bijvoorbeeld de XC40, EC40 en de EX30 worden gewoon gebouwd in België.
Waar het gebouwd wordt staat ook niet gelijk aan of het wel of niet Chinees is. Want de EV tech komt wel degelijk van Geely, accupacks zijn afhankelijk van het model ook Chinees en bij de EX30 gaat het ook om een groot deel van de infotainment tech. En Geely is tegenwoordig wel grotendeels eigenaar van Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TGEN schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:35:
Ik persoonlijk had ook een Nio ET5 Touring overwogen, maar die was er nog niet in 2021. En die heeft geen CarPlay en snelladen daarvan is ook wat beperkt ivm de EV6. Voor mij was de EV6 de meest op een stationwagon gelijkende elektrische auto met moderne accutechniek wat de doorslag gaf :).
Dat is technisch gezien ook een concurrent ja, maar benoem dan ook even dat je zelfs naast de 55-60k die je voor de auto zelf mag aftikken óók nog eens €289/mnd mag budgetteren.

Wil je dat niet? +21k graag. Zit je ineens aan de bijna 80k. Een nieuwe EV6 RWD zit op 60k en een AWD op 63k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Zeer tevreden! Heerlijke auto, erg comfortabel, had wat smaller gemogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri8096
  • Laatst online: 16:08

henri8096

BIM is not a software!

Hier ook erg tevreden over de EV6 als ik dan een minpuntje moet noemen dan is dat de draaicirkel . . . .

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-10 07:25
Sonicfreak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:15:
[...]

Ik ben zeer tevreden over de EV6. Ik rijd het instapmodel EV6 Light 58 kWh en de auto rijdt fantastisch. Het snelle laden is ook fijn.
Verder gelukkig nog geen issues gehad met ICCU of zombiemodus. Ik rijd de auto op de kop af een jaar en heb nu iets van 30.000 km op de teller staan.
Ook geen issuess met verwarming of airco wat ik met de vorige auto, MG4, wel had. Daar moest je de temperaatuur instellen op 23 graden om iets van 20 graden te krijgen en na een tijdje kreeg je koude lucht.
Met de EV6 heb ik 20 graden ingesteld en het is gewoon lekker behaaglijk in de auto. Ook voorverwarmen met 20 graden gaat goed. Vanochtend nog gedaan en ik stap in een heerlijk warme auto.
Hier ook een tevreden EV6 eigenaar (2022 GT-line, 25kkm). Fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb: blits, snel, ruim en comfortabel. Met 7 (of 10?) jaar garantie maak ik me geen zorgen.

Wat kanttekeningen:
- de climate control werkt in de winter wel vreemd, schijnt normaal te zijn. Kwestie van temperatuur hoger inregelen.
- grote draaicirkel
- de software is “mwa” maar werkt
- lak is krasgevoelig, daarom heb ik een witte gekozen, daar zie je dat niet snel op
- levertijden ICCU is op dit moment extreem, ik verwacht/hoop dat dat beter gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kort over die 7/10 jaar garantie: als we heel eerlijk zijn is die 10 jaar een beetje een wassen neus behalve voor 2e auto's. Want de km-beperking is en blijft 150.000 km. Dus dan zou je bij 10 jaar gemiddeld 15.000 km per jaar mogen rijden, dat is niet veel, zeker niet voor een EV6 die als gezins-/reisauto gekocht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52

Bosmonster

*zucht*

MooDyBLueS schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:03:
Kort over die 7/10 jaar garantie: als we heel eerlijk zijn is die 10 jaar een beetje een wassen neus behalve voor 2e auto's. Want de km-beperking is en blijft 150.000 km. Dus dan zou je bij 10 jaar gemiddeld 15.000 km per jaar mogen rijden, dat is niet veel, zeker niet voor een EV6 die als gezins-/reisauto gekocht wordt.
Ik heb hem als gezinsauto, maar kom lange na niet aan die 15K/jaar.

Sinds ik voornamelijk thuiswerk en hem dus niet of nauwelijks meer voor werk gebruik, zijn mijn kilometers ook niet zo extreem meer en is 1000+km per maand echt een uitzondering.

Kan me voorstellen dat een dergelijk scenario voor veel meer mensen geldt die veel thuiswerken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 01-04-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52

Bosmonster

*zucht*

Tomba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:39:
[...]

Ja smaken verschillen. Ken iemand bv die lyrisch is van de Ioniq 6 bv terwijl ik die helemaal niet mooi vind. De BYD Seal vind ik dus bv ook niet mooi. Die cruise control test ben ik niet eens tegenaan gelopen ;) goeie aanvulling.
De Hyundai's vind ik zelf ook minder mooi dan de KIA's. De 5 is een soort 120% grootte hatchback, design voelt voor mij niet goed. De 6 vind ik echt heel lelijk.

Enige uitzondering de Ioniq 9, die vind ik wel iets mooier dan de EV9.
Pagina: 1 ... 425 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic