Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 18:22
[quote]Henry65 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Als ze zouden terugbellen konden we dat bespreken, maar dat hebben ze nog steeds niet gedaan. Morgen maar even langs rijden

[...]

Mijn vertrouwen in de dealer is weer helemaal terug. Gisterochtend langs gegaan, maar ze hadden de terugbelnotitie niet gehad/gezien. Ik kon de auto laten staan, en ze zouden contact opnemen als er meer duidelijk was. In de loop van de dag diverse meldingen op de app over de open motorkap e.d. Vanochtend heb ik de auto weer opgehaald, en er was een hele lijst met updates gedaan plus een nieuwe 12v accu.
Hopelijk is alles nu weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-10 09:20
MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:27:
@mitsumark Mijn beleving sluit ook veel meer aan bij de cijfers: ik vond de Y véél ruimer qua hoofdruimte, beenruimte én ruimte achterin dan de EV6. Voor mij allemaal echter punten waarop de EV6 ook al meer dan goed genoeg was voor mijn eisen en wensen.

Maar denk toch echt dat je qua ruimte (in alle opzichten) bijna geen betere EV kan hebben dan de MY. Jammer van die rare Zuid-Afrikaan aan het roer.
Ben 1.95 en heb vandaag een proefrit gemaakt in de EV6 GTI, zat met mijn hoofd tegen het plafond. Kon in feite direct omkeren want dat was niets. Voelde echt krap en dat kwam door het zonnedak in deze versie . In reguliere versie wel paar cm meer.

Hoop op een betere ervaring qua ruimte in de nieuwe Model Y. Het zal ook aan liggen of je veel rugblessure beenlengte hebt.

Scenic E ga ik ook nog testen . Hopelijk ook ruimer dan de EV6 . ID4 die ik ken heeft ook veel meer ruimte en voelt ruimer dan de EV6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:41
Hoofdruimte in de EV6 is idd niet het sterkste punt. Ik ben 1.82 en heb voldoende ruimte maar als ik bv de zonnebril op mijn hoofd zet en naar voren leun, raak ik me de bril al snel de rand waar de dakbekleding overgaat in de voorruit.

Mijn stoel staan niet helemaal in de onderste stand dus er is wel wat ruimte maar voor iemand van ruim 1.90 is het net idd net aan.

Ik heb echter niet het gevoel dat het krap is in de EV6. Integendeel zelfs. Ik heb het erg naar mijn zin in de auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 20:54
MaStar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Ben 1.95 en heb vandaag een proefrit gemaakt in de EV6 GTI, zat met mijn hoofd tegen het plafond. Kon in feite direct omkeren want dat was niets. Voelde echt krap en dat kwam door het zonnedak in deze versie . In reguliere versie wel paar cm meer.

Hoop op een betere ervaring qua ruimte in de nieuwe Model Y. Het zal ook aan liggen of je veel rugblessure beenlengte hebt.

Scenic E ga ik ook nog testen . Hopelijk ook ruimer dan de EV6 . ID4 die ik ken heeft ook veel meer ruimte en voelt ruimer dan de EV6
Pluspunt voor mij (1,96m) is dat de EV6 met de betere stoelen goede ondersteuning geven van de benen omdat de stoel/zitting wat gekanteld kan worden. Dezelfde stoel zit in een EV3, maar de achterbank ruimte was voor mijn situatie onvoldoende. Rijd nu tijdelijk een Renault Arkana RS line met sportstoelen, voor mij een drama op de lange ritten. Bij Renault sowieso een probleem voor mij door scherpe randen op de middenconsole precies op kniehoogte. Maar dat is rijhouding afhankelijk. Mijn advies, maak een proefrit van een uur en kijk hoe je uitstapt. Zo zijn Renault en Skoda in het verleden afgevallen als lease auto. Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Ik zit als een vorst in de EV6, maar ben dan ook maar 1,65m lang. 😄
Mijn stoel heb ik op de laagste stand.

[ Voor 22% gewijzigd door Sonicfreak op 16-03-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:53
MaStar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Ik ben ook 1.95 lang en rij een EV6 GT met panoramadak. Voor mij geen probleem met de hoofdruimte. Ik hou niet heel veel ruimte over, maar het past prima. Wat ik in het verleden wel gemerkt heb is dat ik bij het 'even passen' in een auto of bij het eerste stukje van een proefrit vaak het gevoel heb dat ik te weinig hoofdruimte heb. Maar als ik dat echt relaxed zit of rij en er niet meer zo nadrukkelijk op let, dan gaat het eigenlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
erdeke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:23:
[...]

Ik ben ook 1.95 lang en rij een EV6 GT met panoramadak. Voor mij geen probleem met de hoofdruimte. Ik hou niet heel veel ruimte over, maar het past prima. Wat ik in het verleden wel gemerkt heb is dat ik bij het 'even passen' in een auto of bij het eerste stukje van een proefrit vaak het gevoel heb dat ik te weinig hoofdruimte heb. Maar als ik dat echt relaxed zit of rij en er niet meer zo nadrukkelijk op let, dan gaat het eigenlijk prima.
Volgens mij kunnen we het beter hebben over de lengte van het bovenlijf. Totale lengte zegt iets minder aangezien een groot gedeelte daarvan in de benen kan zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Flips schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Voor wat het waard is; ik had dus ook een app-voorverwarmingsprobleem en dat lag aan een niet werkende airco. Nu is 2 weken geleden de aircopomp eruit gehaald en bleek dat het hele systeem vervuild is. Dat moet nu vervangen worden en is besteld. De kapotte pomp is onverrichter zake weer teruggezet. Dus nog steeds geen airco maar sindsdien doet wel de app het weer (zonder koeling uiteraard). Lag het dus toch niet aan de kapotte airco
Ik heb "jouw" diagnose meteen de eerste keer ook bij de garage gemeld, maar dat was het toen niet.
Vrijdag weer alles uitgelezen en nu is het de PCT (?) die defect is.
Wordt aankomende woensdag vervangen...

Wordt vervolgd!!

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:44
Nou mijn 12v accu is wederom leeg, net iemand langs laten komen om hem te boosten, maar na een rondje rijden en de auto te parkeren was hij wederom leeg. Nu wilde ze iemand langs sturen om hetzelfde nog een keer te doen, maar daar pas ik voor, betaal ruim 1100 p/m voor deze auto, ze komen hem maar ophalen om de accu te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
sn0x0r schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:50:
Nou mijn 12v accu is wederom leeg, net iemand langs laten komen om hem te boosten, maar na een rondje rijden en de auto te parkeren was hij wederom leeg. Nu wilde ze iemand langs sturen om hetzelfde nog een keer te doen, maar daar pas ik voor, betaal ruim 1100 p/m voor deze auto, ze komen hem maar ophalen om de accu te vervangen.
Rondje rijden heeft ook geen zin bij een EV.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:44
Phusebox schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Rondje rijden heeft ook geen zin bij een EV.
Ja dat vermoeden had ik ook al haha, maar ik ben meewerkend geweest tot het punt dat het weer gebeurde, nu komen ze de auto in ieder geval ophalen, dus dan is dat gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
jeroenkb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Volgens mij kunnen we het beter hebben over de lengte van het bovenlijf. Totale lengte zegt iets minder aangezien een groot gedeelte daarvan in de benen kan zitten..
Ik ben volledig met je eens dat de verhouding van persoon tot persoon verschillen. Mijn punt was dat ik van mezelf gemerkt heb dat wanneer ik in een auto ga zitten om te passen of wanneer ik er net in rij, ik vaak heel kritisch ben ten aanzien van de hoofdruimte en denk dat de auto niet past. Maar als ik dan relaxed zit of wat langer rij, dan voelt het vaak toch prima. Maar er zijn natuurlijk ook gevallen waar het gewoon echt niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:04
sn0x0r schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Ja dat vermoeden had ik ook al haha, maar ik ben meewerkend geweest tot het punt dat het weer gebeurde, nu komen ze de auto in ieder geval ophalen, dus dan is dat gefixed.
Afgelopen vrijdagochtend (vroeg, behoorlijk koud) bij de bandenwissel moesten ze mijn 12V jumpstarten.
Ik denk dat ze ongeveer 20min de auto 'open' hadden staan. Misschien toch per ongeluk op de 12V aan laten staan?

Bij thuiskomst uurtje op kampeer/utility modus laten staan.
's Middags paar uur bijgeladen.

En de 12V weer als een zonnetje...

Ik monitor mijn 12V al via de Kia services (via Bluelinky), maar dit geeft vertekend beeld, omdat de 12V monitor niet refreshed als auto uit staat.

Nu had ik had nog zo'n BM2 monitor liggen. Deze toch ook maar eens geinstalleerd afgelopen weekend, omdat ik beetje bang was dat mijn ICCU de oorzaak is/was.
Maar de ICCU heeft afgelopen dagen prima de 12V bijgeladen.

Het blijft echt onvoorspelbaar op deze manier die 12V.

EDIT. Hieronder de BM2 logging te zien van afgelopen dagen.
Regelmatig bijladen van de 12V duidelijk zichtbaar.
Auto heeft tot vannochtend stil gestaan. Niet gestekkerd/bijgeladen.
Ik blijft dit komende tijd wat actiever monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hefUrJw2Z2lSRmcX1AfZpYkEZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gguwp8zlaXGAHcag3jphYrEf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PrimaBB op 17-03-2025 10:35 ]

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-10 21:56
sn0x0r schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Toen bij mij de 12V batterij laatst leeg is, moest ik (cq mijn vrouw) er ook mee gaan rijden nadat de auto weer tot leven gebracht was met een booster door de wegenwacht. Na die rit van ca 1 uur verdween de accu melding in de app na een tijdje (zeker meerdere uren nadat de auto weer stil stond). En tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad met de 12V accu (afkloppen!).

In mijn geval leek de 12V accu dus wel bij te laden tijdens het rijden. Althans, hoe kan het anders dat hij weer bijgeladen was? Voorheen stond de auto immers ook stil en was de 12V accu op een bepaald moment leeg (HV accu op 90%). En na de rit van 1 uur (+een paar uur stilstaan) niet meer.

Als bijladen ook kan met de kampeermodus is dat natuurlijk handiger dan zinloos gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Even een vraag. Hoeveel Ah hebben jullie in de EV6 zitten qua 12 Volt accu?

Ik had een paar maanden geleden een nieuwe erin laten zetten, want die oude was "versleten". Ik dacht dat mijn oude maar een 5 Ah accu was. De nieuwe is 62 Ah. Maar misschien heb ik het verkeerd onthouden of wellicht dat Kia naar grotere accu's is gegaan zodat het probleem wellicht wat minder vaak gaat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Mister I schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:44:
Even een vraag. Hoeveel Ah hebben jullie in de EV6 zitten qua 12 Volt accu?

Ik had een paar maanden geleden een nieuwe erin laten zetten, want die oude was "versleten". Ik dacht dat mijn oude maar een 5 Ah accu was. De nieuwe is 62 Ah. Maar misschien heb ik het verkeerd onthouden of wellicht dat Kia naar grotere accu's is gegaan zodat het probleem wellicht wat minder vaak gaat voorkomen.
Kia EV6 06-2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzp2yXvKv1yEd-xDpT9W74BhdVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2iqZLGzVsRmpaJUjVXhmfId5.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me wel af of die 2Ah echt het verschil gaat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 17-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 16:54

erb

Piet19882 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Ik denk dit geluid ook te horen. Is dit geluid in jouw geval toevallig ook vanuit het interieur vastgelegd?
bij mij leek het geluid uit de voetruimte voorin te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

PrimaBB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Kia EV6 06-2022

[Afbeelding]

Ik vraag me wel af of die 2Ah echt het verschil gaat maken.
Ah dan heb ik het gewoon verkeerd onthouden bij de vorige accu.
Dit is mijn accu nu. Mocht ie het weer begeven binnen een paar jaar, dan zet ik er zelf een wat grotere accu in, maar eerst maar kijken hoe dit loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ce7dYuwESkO6qcuDPYFW6tyFeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGeiM1ZiA6H16WiCMXaPeXW1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

Even een vraagje over de Kia navigatie, momenteel rij ik op de A3 in Duitsland terug naar Nederland vanuit Oostenrijk. Met de ev6 58kw batterij.

I.v.m. het pre heaten wil ik eigenlijk de interne navigatie gebruiken (zo ruk dat je dat niet met de hand kan activeren).
Maar mijn ervaring is dat ie veel te conservatief laadstations gaat aanwijzen en dan ook al pre heaten. Herkennen jullie dit?

En het frustrerende is dat je niet een laadstation uit de planning gaat gooien. Via abrp was ik aan het zoeken en kom je op een station 45 km verderop, maar dan plempt ie weer een ander laadstation ertussen.
Herkennen jullie dit? En is dit met de grotere batterij beter?

Mijn ‘workflow’ nu is navigeren met de eigen navigatie, en dan rond 90km te gaan via abrp iets uitkiezen op ongeveer 40km afstand. En dan de interne navigatie maar zijn gang laten gaan zodat ie gaat voorverwarmen maar dan ben je continue aan het herberekenen omdat je allemaal laadstations overslaat. Dat ik eigenlijk die laatste stap maar ga overslaan.

Verder rijd het top naar Oostenrijk cc op ongeveer 130. (Waar ik vroeger wel sneller reed met een brandstof auto).

[ Voor 5% gewijzigd door Valkyre op 17-03-2025 14:53 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 21:18
Valkyre schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:52:
Even een vraagje over de Kia navigatie, momenteel rij ik op de A3 in Duitsland terug naar Nederland vanuit Oostenrijk. Met de ev6 58kw batterij.

I.v.m. het pre heaten wil ik eigenlijk de interne navigatie gebruiken (zo ruk dat je dat niet met de hand kan activeren).
Maar mijn ervaring is dat ie veel te conservatief laadstations gaat aanwijzen en dan ook al pre heaten. Herkennen jullie dit?

En het frustrerende is dat je niet een laadstation uit de planning gaat gooien. Via abrp was ik aan het zoeken en kom je op een station 45 km verderop, maar dan plempt ie weer een ander laadstation ertussen.

Mijn ‘workflow’ nu is navigeren met de eigen navigatie, en dan rond 90km te gaan via abrp iets uitkiezen op ongeveer 40km afstand. En dan de interne navigatie maar zijn gang laten gaan zodat ie gaat voorverwarmen maar dan ben je continue aan het herberekenen omdat je allemaal laadstations overslaat. Dat ik eigenlijk die laatste stap maar ga overslaan.

Verder rijd het top naar Oostenrijk cc op ongeveer 130. (Waar ik vroeger wel sneller reed met een brandstof auto).
Vinkje afzetten dat die automatisch die mag toevoegen. Dan moet jij die ingeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:17
Valkyre schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:52:

Zelf net terug uit Oostenrijk en de heen- en terugreis gewoon de Kia navigatie gebruikt zonder laadplanning. Gewoon de route naar bestemming of huis laten plannen zonder laadstops en dan zelf via POI “laadstation” er zelf een uitgekozen op de route.

Dit werkte voor mij prima, zeker omdat je in het kleine scherm rechts kunt zien hoeveel laadpalen er vrij zijn en de auto verwarmd ook keurig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@petertenboer Werkt de Kia het ook bij wanneer je een laadlocatie kiest waar op dat moment 4/6 vrij zijn, maar je nog zeg 20 min moet rijden? Ik heb het weleens meegemaakt dat je dan toch op een volle plek aankomt, is dat iets wat hij dus actief aanpast zodra er iemand weggaat/bijkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
MooDyBLueS schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:44:
@petertenboer Werkt de Kia het ook bij wanneer je een laadlocatie kiest waar op dat moment 4/6 vrij zijn, maar je nog zeg 20 min moet rijden? Ik heb het weleens meegemaakt dat je dan toch op een volle plek aankomt, is dat iets wat hij dus actief aanpast zodra er iemand weggaat/bijkomt?
Nee, er wordt in mijn situatie niets aangepast obv beschikbaarheid, ik heb immers bewust dat station gekozen als tussenpunt.

Ik weet niet hoe het systeem ermee omgaat als hij het zelf gepland heeft. Ik weet wel dat het systeem wel een station kan overslaan als er nog genoeg energie over is om een volgend station te nemen voor het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Franciesco schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Toen bij mij de 12V batterij laatst leeg is, moest ik (cq mijn vrouw) er ook mee gaan rijden nadat de auto weer tot leven gebracht was met een booster door de wegenwacht. Na die rit van ca 1 uur verdween de accu melding in de app na een tijdje (zeker meerdere uren nadat de auto weer stil stond). En tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad met de 12V accu (afkloppen!).

In mijn geval leek de 12V accu dus wel bij te laden tijdens het rijden. Althans, hoe kan het anders dat hij weer bijgeladen was? Voorheen stond de auto immers ook stil en was de 12V accu op een bepaald moment leeg (HV accu op 90%). En na de rit van 1 uur (+een paar uur stilstaan) niet meer.

Als bijladen ook kan met de kampeermodus is dat natuurlijk handiger dan zinloos gaan rijden.
De auto moet wel aan (of in kampeermodus) om de 12v bij te laden. Maar rijden is niet nodig. In een ice moet je rijden vanwege de dynamo functie.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

RenegadexRIPxx schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Vinkje afzetten dat die automatisch die mag toevoegen. Dan moet jij die ingeven.
Ah verdraaid daar had ik een tijd geleden al mee geëxperimenteerd.
Om dan een laadstation te zoeken werkt heel omslachtig of neem je het ontbreken van pre heaten maar voorlief?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10 20:07
Valkyre schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Om dan een laadstation te zoeken werkt heel omslachtig of neem je het ontbreken van pre heaten maar voorlief?
Ik weet niet wat jij omslachtig vindt, maar Kia live-> laadstations en je krijgt op je route de laadpalen. Je zal dit ook wel onder één van de *-toetsen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 21:29

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Als ik jou was zou ik nog even verder experimenteren. Want het werkt niet omslachtig en het pre heaten gaat ook helemaal goed.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 21:18
[...]

Ik heb nog geen super lange afstanden gedaan.

En het het dan ook nog niet echt moeten bekijken hoe dat dan best werkt via de software voor lange afstand. Meestal kom ik met de afstanden waar ik moet zijn om dan daar even aan de snellader te hangen. Meestal kies ik dan ook zoals hier al gezegd laadpaal via de navigatieapp. Dan kies ik daar bestemming. Dan selecteer ik er 1 en dan kiest die zelf wanneer die start met voorverwarmen op de rit. Al geef ik toe dat ik een knop mis dat je dat zelf kan opstarten.

Al zou je eventueel het kunnen uitplannen in ABRP. En die adressen van de laders die ABRP u geeft gewoon ingeven zodanig dat uw stops ingegeven zijn. Wel onder laadpaal POI.
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om te zeggen in de software van mijn KIA EV6 om te zeggen van zorg ervoor dat ik een laadpaal bij de bestemming kan hebben die mij naar 80% brengt.Maar moet eerlijk zijn dat ik er ook nog niet zo echt mee gespeeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:51
YouTube: UPGRADE Your Vision! Replacing Kia EV6 Wiper Blades with Bosch Icon ... die passen dus niet.
doei en dag TechnicallyJeff. je linkt naar andere wipers dan die je in je handen hebt. prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
murky123 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:05:
YouTube: UPGRADE Your Vision! Replacing Kia EV6 Wiper Blades with Bosch Icon ... die passen dus niet.
doei en dag TechnicallyJeff. je linkt naar andere wipers dan die je in je handen hebt. prutser
Die video is best oud. Misschien is de advertentie gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:52
Die 2e link is een jaar oud, maar dat is je inmiddels wel opgevallen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 21:25

The Wizard

Moderator Mobile
De mensen hier met ICCU problemen, hebben jullie de koplampen altijd aan of alleen op DRL (met de auto functie)?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:35
The Wizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:17:
De mensen hier met ICCU problemen, hebben jullie de koplampen altijd aan of alleen op DRL (met de auto functie)?
Altijd op auto stand (DRL dus).
Zowel bij de eerste al nu bij de 2de keer dat de ICCU stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
stimpyrulez schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Altijd op auto stand (DRL dus).
Zowel bij de eerste al nu bij de 2de keer dat de ICCU stuk is
Ik rij altijd met verlichting aan, ik probeer een aanknopingspunt te vinden, de overvoltage problemen kunnen misschien afgevangen worden door de verlichting aan te hebben, de boordspanning is namelijk anders (lees: hoger) met verlichting aan dan met DRL aan.

Ik heb nog geen problemen gehad met de ICCU (klopt af op hout :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
The Wizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Ik rij altijd met verlichting aan, ik probeer een aanknopingspunt te vinden, de overvoltage problemen kunnen misschien afgevangen worden door de verlichting aan te hebben, de boordspanning is namelijk anders (lees: hoger) met verlichting aan dan met DRL aan.

https://insideevs.com/fea...kia-genesis-iccu-failure/

As per the recall report, the ICCU failure has two causes—overvoltage induced at the start and end of the 12V battery charging cycle and from thermal loading during charging and/or driving. When it fails, it’s because a transistor inside the ICCU goes kaput and pops the fuse that feeds energy into the 12V battery.

Het probleem lijkt dus veroorzaakt te worden door overvoltage aan het begin en aan het eind van de 12V accu ladingscyclus en van (te veel) warmteontwikkeling tijdens het laden en/of rijden.
Volgens mij kun je hier zelf helemaal niets aan of tegen doen.

As spotted by MotorTrend, the software update changes the way the ICCU makes use of the high-voltage battery to charge the 12V battery, and, more importantly, it forces the low-voltage DC-to-DC converter to do a “soft start” when charging the low-voltage battery. This, according to Hyundai, reduces the overvoltage that’s mentioned as one of the causes of the failures. Furthermore, the new software changes the way the fans and water pumps operate to make sure temperatures don’t get too toasty inside the ICCU.

Er is een software update die de manier verandert waarop de ICCU gebruikmaakt van de hoofdaccu om de 12V accu bij te laden en het zorgt ervoor dat DC-DC omvormer een soft start doet wanneer de 12V accu wordt bijgeladen. Dit om overvoltage te voorkomen.
Helaas weten we dat sommige mensen na de update alsnog een defecte ICCU hebben gehad.

Ik denk dat Hyundai/Kia beter de ICCU kunnen uitrusten met kwalitatief betere transistors. Nu wordt geprobeerd met een software update het probleem te voorkomen, wat eigenlijk een work around is voor het daadwerkelijke probleem, namelijk transistors die niet tegen de warmteontwikkeling kunnen. Althans, daar lijkt het op. Het kan ook zijn dat de oplossing tweeledig is, namelijk de software update en betere transistors.
Al met al een serieus issue, maar zoals je in het artikel kunt lezen, gebeurt het niet bij iedere ICCU. Anders waren we allemaal al gestrand met een defecte ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sonicfreak schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:00:
[...]

https://insideevs.com/fea...kia-genesis-iccu-failure/

As per the recall report, the ICCU failure has two causes—overvoltage induced at the start and end of the 12V battery charging cycle and from thermal loading during charging and/or driving. When it fails, it’s because a transistor inside the ICCU goes kaput and pops the fuse that feeds energy into the 12V battery.

Het probleem lijkt dus veroorzaakt te worden door overvoltage aan het begin en aan het eind van de 12V accu ladingscyclus en van (te veel) warmteontwikkeling tijdens het laden en/of rijden.
Volgens mij kun je hier zelf helemaal niets aan of tegen doen.
De 12V accu wordt geladen zo gauw de auto aangaat, de ICCU is nog niet actief wanneer je de deur open doet. Als je verbruikers aan hebt zal de voltagepiek normaal gesproken lager moeten zijn. Idem voor wanneer je aan het rijden bent, de 12V bijlaad cyclus is een continue proces, soms stopt ie een tijdje met laden, daarom hebben sommigen het ook tijdens het rijden. Maar bij het starten van de auto wordt er altijd vermogen naar de 12V gestuurd die dan geleidelijk daalt, heel mooi te zien met een OBDII reader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:19
vanisher schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:41:
Die 2e link is een jaar oud, maar dat is je inmiddels wel opgevallen denk ik :)
Ah kak! Het is alweer 2025!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

The Wizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Ik rijd ook altijd met lichten aan....en een kapotte ICCU gehad...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Ik rijd ook altijd met lichten aan....en een kapotte ICCU gehad...
Daar gaat mijn theorie, crap :'( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

The Wizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Daar gaat mijn theorie, crap :'( :P
Sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:28
Ik heb onderstaand metertje in mijn 2e EV6 Had hem in de erste ook maar zie altijd dat de laadstroom erg fluctueert. Het ene moment is jhij 14,6 en dan zakt hij weer naar 12,6 maar meestal is hij tussen de 14,2 en 14,6 . Ongeacht het aantal gebruikers. Want als ik de kachel aan doe , of vetialator of het licht zakt hij 1 of 2 tienden in en gaat weer terug naar 14,5 . Ik kijk er beste vaak op heb gelukkig in mijn eerste en nu in de 2e EV6 geen problemen gehad met de ICCU ( ook weer een houten balk zoeken om te kloppen) maar hou op deze manier wel mijn 12 volt accu in de gaten. Gekocht bij Ali voor een paar euro en zit ion het rechter aansteker gat van de console. Gaat netjes aan een uit met het straten en uitzetten. Geeft ook rust.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heK7FKsBI95AJEXQY05AnIVxfPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ4leohs6mV9ixSiTTJAPC3g.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
marc4547 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:43:
Ik heb onderstaand metertje in mijn 2e EV6 Had hem in de erste ook maar zie altijd dat de laadstroom erg fluctueert. Het ene moment is jhij 14,6 en dan zakt hij weer naar 12,6 maar meestal is hij tussen de 14,2 en 14,6 . Ongeacht het aantal gebruikers. Want als ik de kachel aan doe , of vetialator of het licht zakt hij 1 of 2 tienden in en gaat weer terug naar 14,5 . Ik kijk er beste vaak op heb gelukkig in mijn eerste en nu in de 2e EV6 geen problemen gehad met de ICCU ( ook weer een houten balk zoeken om te kloppen) maar hou op deze manier wel mijn 12 volt accu in de gaten. Gekocht bij Ali voor een paar euro en zit ion het rechter aansteker gat van de console. Gaat netjes aan een uit met het straten en uitzetten. Geeft ook rust.[Afbeelding]
Een leuke gimmick, maar meestal als je in je auto zit is je auto 'aan' en zal de voltage bij een functionerende ICCU altijd boven de 14.5V zijn. Want er wordt bijgeladen.

Interessanter is het te weten wat de 12V SoC is als je auto 'uit' staat.
Maar dan zie je niets op je sigarettenaansteker.

Dan kan je de EV6 natuurlijk nog aanzetten op de 12V, dus niet echt 'aan'.
De SoC is dan ook te zien met een langzame drop, omdat de auto op dat moment verbruikt van de 12V.

Ik vind de BM2 monitor oplossing toch iets nauwkeuriger.
Goed te zien is ook dat de ICCU z'n werk doet. En dat allemaal als de auto helemaal uit staat.
Want alle logging is via BT uit de BM2 op te halen.
Je krijgt ook alerts als de 12V te laag is/wordt en er dus mogelijk wel een ICCU issue is.

Het blijft allemaal reactief, en igv een kapotte ICCU ben je gewoon altijd laat.
Toch gaan rijden naar de garage met een 12V die langzaam de geest geeft omdat deze niet meer bijgeladen wordt zou ik persoonlijk niet aandurfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:20
The Wizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:17:
Ik rij altijd met de verlichting aan. Mijn EV6 is nu 3 jaar oud, 99% van de tijd AC geladen. Nu 3 maanden aan het wachten op afspraak voor ICCU vervanging.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
Volgende week woensdag eindelijk mijn EV6 MY25 ophalen. Hopelijk geen ICCU issues met de nieuwe versie!

Wat zijn musthave aftermarket accessoires? Ik wil in ieder geval zo'n organizer halen voor onderin het midden console.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:34
Bo0bz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:08:
Volgende week woensdag eindelijk mijn EV6 MY25 ophalen. Hopelijk geen ICCU issues met de nieuwe versie!

Wat zijn musthave aftermarket accessoires? Ik wil in ieder geval zo'n organizer halen voor onderin het midden console.
Gefeliciteerd! Ik rij sinds oktober een MY25, tot nu toe 1 a-typisch issue gehad (beschadigde bekabeling) dat door dealer goed & vlot is opgelost.
De enige must-haves die ik heb aangeschaft zijn een stapel USB-c kabeltjes.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

Helaas, alle auto's op het E-GMP platform hebben kans op het bekende ICCU defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb het idee dat er bij mij ook weer wat mis is. Het verbruik neemt gestaag af de laatste weken met de hogere temperaturen... Maar het bereik neemt ook af. Van 420 paar weken geleden naar 370 nu.

Gemiddeld verbruik is circa 15% afgenomen. Maar het bereik dus blijkbaar ook met ruim 10%.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 19-03-2025 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online

-Xpel folie op motorkap/spoiler achter ivm extreem zachte lak/kunststof.
-Sleutel 10 in auto (loskoppelen accu indoen nodig)
-magsafe autohouder (kleine), voor op console
-tandenborstel, om rubbers korrelvrij te maken
-noodhamer op een logische plek! Dealers duwen die alrijd op verkeerde plek (onderin auto, kom je niet bij als je op je kop ligt)
-noodtas in frunk, zodat je bij ongeval kunt helpen met deken, water, ehbo kit, lampje metchoofdband, enz enz
-2 schone doekjes in auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Mijn EV6 staat weer bij de garage.
Ditmaal om de PTC vervangen. ( Jammer dat er tijdens het vervangen een glaszekering is gesprongen die niet op voorraad is en besteld moet worden...)

Als vervanger een Hybride Niro meegekregen.
Wat een verschil zeg...Ik had vanmorgen binnen 1 minuut een warme auto en boven de 110 trillen de banden niet..
Verder is het natuurlijk ( in mijn ogen ) een hok van een auto en rijcomfort en gemak is niet te vergelijken....Maar goed, het is beter dan lopen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Navigatie issue?
Sinds een paar dagen [60k beurt gehad incl. 2 updates waarvan de iccu fux] lijkt mijn KIA navigatie onbruikbaar. Hij blijft onder de 30% accu maar naar een laadpaal sturen op de route. Da's nog ruim 100 km bereik, prima om naar huis of kantoor te rijden.
Ik kan nergens vinden waar ik die laadpaal zoeken uit kan zetten, of een ander minimumpercentage kan instellen. En ik rij veel met de navigatie om verkeersinfo te krijgen.

Eerder kreeg ik (bij lange routes) keurig meldingen dat de capaciteit mogelijk te laag was en dat er automatisch laadstations werden ingepland. Die melding lijkt ook weg

Hebben jullie dit ook en is er een oplossing of instelling die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 14:50
MarcdJ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
Navigatie issue?
Sinds een paar dagen [60k beurt gehad incl. 2 updates waarvan de iccu fux] lijkt mijn KIA navigatie onbruikbaar. Hij blijft onder de 30% accu maar naar een laadpaal sturen op de route. Da's nog ruim 100 km bereik, prima om naar huis of kantoor te rijden.
Ik kan nergens vinden waar ik die laadpaal zoeken uit kan zetten, of een ander minimumpercentage kan instellen. En ik rij veel met de navigatie om verkeersinfo te krijgen.

Eerder kreeg ik (bij lange routes) keurig meldingen dat de capaciteit mogelijk te laag was en dat er automatisch laadstations werden ingepland. Die melding lijkt ook weg

Hebben jullie dit ook en is er een oplossing of instelling die ik over het hoofd heb gezien?
Headunit even resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
--HOOLIE-- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:50:
Mijn EV6 staat weer bij de garage.
Ditmaal om de PTC vervangen. ( Jammer dat er tijdens het vervangen een glaszekering is gesprongen die niet op voorraad is en besteld moet worden...)

Als vervanger een Hybride Niro meegekregen.
Wat een verschil zeg...Ik had vanmorgen binnen 1 minuut een warme auto en boven de 110 trillen de banden niet..
Verder is het natuurlijk ( in mijn ogen ) een hok van een auto en rijcomfort en gemak is niet te vergelijken....Maar goed, het is beter dan lopen!!
Op weg naar Oostenrijk regelmatig de maximum snelheid van de EV6 gereden, maar mijn banden trillen totaal niet. Dat ligt niet aan de EV6.

Auto voorverwarmen via de app en je hebt van seconde één een warme auto. Nog sneller dan je Niro 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 18:22
MarcdJ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
Navigatie issue?

Een ander minimum percentage zetten kan volgens mij niet, maar je kan wel het zoeken naar een laadpunt uitzetten. Als je de bestemming hebt ingegeven krijg je een 'pop-up' met de diverse routes. Hier staat links bovenin een vinkje. Deze kan je uitzetten zodat de laadstations op de route niet meer geselecteerd worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB64HmaOWnNNqjVd6cF3G0JMaZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w1hYaAG2PVPyN2tplI7TnfLk.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Henry65 op 20-03-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

petertenboer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Op weg naar Oostenrijk regelmatig de maximum snelheid van de EV6 gereden, maar mijn banden trillen totaal niet. Dat ligt niet aan de EV6.

Auto voorverwarmen via de app en je hebt van seconde één een warme auto. Nog sneller dan je Niro 😉
Laat de auto nou net daarvoor bij de garage staan. Voorwerwarmen werkt niet.
Kachel doet er ook globaal 20 minuten over om heet te worden. Om het de volgende dag binnen 5 minuten te doen en vervolgens na 8 minuten weer ijskoude lucht te blazen.

Ze hebben vorige week mijn winterbanden (ongevraagd) vervangen voor zomerbanden en sinds die tijd is het gewoon kut boven de 110km...
Daar zouden ze dus ook naar kijken..

Dus met betrekking tot deze 2 punten is de Niro een openbaring.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:08

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vandaag eens gekeken naar de (AWD dus kleine) frunk, blijkt mijn laadkabel gewoon netjes te passen :)
Positief verrast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FefpUR6V8ccqPoTgOO16NDGdH7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajRdrqNWJBAcfAy6IZGvGDL.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag een wat langere rit met tussentijds (snel)laden, erg benieuwd of accu voorverwarmen gaat werken… Heb de Fastned locatie als destination ingevuld in de navigatie (die ik verder niet gebruik want CarPlay)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-10 16:21
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:21:
Vandaag eens gekeken naar de (AWD dus kleine) frunk, blijkt mijn laadkabel gewoon netjes te passen :)
Positief verrast!
[Afbeelding]
Vandaag een wat langere rit met tussentijds (snel)laden, erg benieuwd of accu voorverwarmen gaat werken… Heb de Fastned locatie als destination ingevuld in de navigatie (die ik verder niet gebruik want CarPlay)
De navigatie werkt volgens mij niet als je ook navigatie via carplay gebruikt.

Dus dan kun je denk ik niet voorverwarmen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

izzet3838 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Meen je dat? Dan is het echt een bijzondere keuze dat Kia me geen optie geeft om zelf voor te verwarmen ;)

Sowieso ben ik benieuwd of hij überhaupt voorverwarmd, want kom ik daar aan met een lading van zo’n 60-70% (ga richting een laad woestijn dus wil zo vol mogelijk zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-10 16:21
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Meen je dat? Dan is het echt een bijzondere keuze dat Kia me geen optie geeft om zelf voor te verwarmen ;)

Sowieso ben ik benieuwd of hij überhaupt voorverwarmd, want kom ik daar aan met een lading van zo’n 60-70% (ga richting een laad woestijn dus wil zo vol mogelijk zijn)
Jep de my25 heeft wel de optie om manueel te voorverwarmen.

Als de wagen aan het voorverwarmen is krijg je een melding en daarna een spiraal of sneeuwvlokje in je batterij icoon(op het dashboard) zo weet je of het werkt.

Voor de beste laadsnelheid moet je 25-30 minuten verwarmt hebben.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Positief verrast!
[Afbeelding]
Mis nog een sleuteltje M10 :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
izzet3838 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Voor de beste laadsnelheid moet je 25-30 minuten verwarmt hebben.
Als de batterij (te) koud is, in de zomer hoeft dit mi niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
izzet3838 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Kan wel.

Als je eerst de bestemming in Kia navigatie invoert en plant. Daarna je CarPlay navigatie aanzetten. Dan gaat eerst je Kia navigatie inderdaad stoppen. Als je dan vervolgens op route begeleiding hervatten klikt staan beide navigatiesystemen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Positief verrast!
[Afbeelding]
Er past zelfs nog veel meer in. Bij mij (ook de AWD, dus kleine frunk) zit er naast de laadkabel ook nog de trekhaak en enkele andere kleine spulletjes zoals handschoenen en stekkerconverter in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C783NuqEetYFPWSenLYBrREKkqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMO2iFSseV8PW2KmNMVX48x9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Franciesco op 20-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

blb4 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Mis nog een sleuteltje M10 :)
Waar is die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Ha super @Henry65,
thanx dit forum heeft zijn waarde weer bewezen.
Henry65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Een ander minimum percentage zetten kan volgens mij niet, maar je kan wel het zoeken naar een laadpunt uitzetten. Als je de bestemming hebt ingegeven krijg je een 'pop-up' met de diverse routes. Hier staat links bovenin een vinkje. Deze kan je uitzetten zodat de laadstations op de route niet meer geselecteerd worden
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr8jlgIntNtMlI7DV48JPAOOFUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoCTol5v3qfsULrjPL5bznXb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
petertenboer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Kan wel.

Als je eerst de bestemming in Kia navigatie invoert en plant. Daarna je CarPlay navigatie aanzetten. Dan gaat eerst je Kia navigatie inderdaad stoppen. Als je dan vervolgens op route begeleiding hervatten klikt staan beide navigatiesystemen aan.
Je kan het nog 1 stap korter maken: eerst navigatie in CarPlay/Android Auto aanzetten en daarna pas Kia navi instellen en aanzetten ;).

Werkt batterij voorverwamen trouwens als je direct navigeert naar een snellader? of moet je iets met POI doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Om de accupool los te draaien bij een zombi modus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

petertenboer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Kan wel.

Are you sure?
Zo gauw ik een 2e navigatie een route laat begeleiden stopt het andere systeem. In mijn geval Android overigens (Google maps of Waze). Maar misschien dat Apple het al wel getackeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Buiten dat ik de interne navigatie stem niet uit kon zetten zonder ook TomTom te muten werkte het voorverwarmen dus inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhVnR6aR1O2mK4WF95dC93ewPSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKQf0owHWZW8LWPbkzugI3j0.jpg?f=fotoalbum_large
Op Fastned 300kW lader haal ik nu 131kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8xA7hdv-_xON5rM1nLtwRzRS8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7EvYt2g87wjBb8GIl4qLpYv.jpg?f=fotoalbum_large
Minder dan gehoopt maar toch een stuk meer dan mijn oude auto (egolf) haalde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

--HOOLIE-- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Check, heb er 1 mee gepakt voor vertrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

peer

oeps

--HOOLIE-- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Ik druk de start knop in, als ik de gordel om heb staat de ready al in beeld, dan krijg je geen zombie modus

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:58:
[Afbeelding]
Bij 79% SoC nog een snelheid halen van 131kW is heel netjes. De max van ca 240kW (pre-facelift) en 260kW (facelift) haal je alleen bij wat lagere SoC en uiteraard een batterij die op de juiste temperatuur is. Met mijn EV6 (mei 2022) haal ik bij snelladen regelmatig ca 240kW maar vanaf rond de 56% gaat de snelheid omlaag wat helemaal normaal is.
Ik ben overigens zeer tevreden over de laadsnelheid van de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Harrie van Til schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Are you sure?
Zo gauw ik een 2e navigatie een route laat begeleiden stopt het andere systeem. In mijn geval Android overigens (Google maps of Waze). Maar misschien dat Apple het al wel getackeld heeft.
I'm sure :)

Ik heb het ooit uit deze video van een Duitse YouTuber gehaald.
Vanaf 21 minuut 40 legt hij uit hoe je navigatie van CarPlay samen laat gaan met de Kia navigatie en toch kan conditioneren.

YouTube: YouTube: 2.000 Kilometer Challenge im Kia EV6: Freude, Frust, Coldgate, Rapid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

petertenboer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Vanaf 21 minuut 40 legt hij uit hoe je navigatie van CarPlay samen laat gaan met de Kia navigatie en toch kan conditioneren.

YouTube: YouTube: 2.000 Kilometer Challenge im Kia EV6: Freude, Frust, Coldgate, Rapid...
Ik kan iig bevestigen dat herstart navigatie ook werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:58:
Buiten dat ik de interne navigatie stem niet uit kon zetten zonder ook TomTom te muten werkte het voorverwarmen dus inderdaad:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij 79% nog 131kW dat is super goed.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Franciesco schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Bij 79% SoC nog een snelheid halen van 131kW is heel netjes. De max van ca 240kW (pre-facelift) en 260kW (facelift) haal je alleen bij wat lagere SoC en uiteraard een batterij die op de juiste temperatuur is. Met mijn EV6 (mei 2022) haal ik bij snelladen regelmatig ca 240kW maar vanaf rond de 56% gaat de snelheid omlaag wat helemaal normaal is.
Ik ben overigens zeer tevreden over de laadsnelheid van de EV6.
Ik was ook zeker tevreden :)
De 131 kW duurde overigens niet heel lang;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdc9OAzMgSzaIO-HCiEoyh-G5A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkqsXGh600NSBFxlDf8WC93E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blb4
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Ik was ook zeker tevreden :)
De 131 kW duurde overigens niet heel lang;
[Afbeelding]
Nee, dat is ook niet zo raar als je bij 78% start en dan doorgaat naar 100%.
Laadcurves 84 kWh en 77 kWh modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdhggC8b9y_qhmmn9fRaqpwfPaI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZQyLHRsOM4YnPOrsMdhgBvNZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vcQ25PU1D2-cXeTeU-2o4TX2LQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JISiE5RKhhh7mDkgoGsfaNKu.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door blb4 op 20-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

peer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:07:
[...]

Ik druk de start knop in, als ik de gordel om heb staat de ready al in beeld, dan krijg je geen zombie modus
Fijn dat het bij jou zo werkt, maar bij menigeen hier in het topic is het vaak anders geweest...
Helemaal bij de earlyadapters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
Inmiddels een week geleden is mijn EV6 GT afgevoerd naar de dichtstbijzijnde Kia dealer ivm met zeer waarschijnlijk een kapotte ICCU. Nu een week later heeft de betreffende dealer nog niet de moeite genomen om de diagnose te stellen. Dat betekent dat er nog geen ICCU besteld is en de levertijd daarvan nog opgeteld moet worden bij de week dit de auto nu al stil staat. Ik ben ook heel benieuwd hoe snel ze straks de ICCU gaan monteren als die eenmaal binnen is, het proces tot nu toe beloofd niet veel goeds...

Het ligt misschien aan mij, maar ik vind het echt bizar dat een dealer in zo'n situatie niet alles op alles zet om de auto weer zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

erdeke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:42:
Inmiddels een week geleden is mijn EV6 GT afgevoerd naar de dichtstbijzijnde Kia dealer ivm met zeer waarschijnlijk een kapotte ICCU. Nu een week later heeft de betreffende dealer nog niet de moeite genomen om de diagnose te stellen. Dat betekent dat er nog geen ICCU besteld is en de levertijd daarvan nog opgeteld moet worden bij de week dit de auto nu al stil staat. Ik ben ook heel benieuwd hoe snel ze straks de ICCU gaan monteren als die eenmaal binnen is, het proces tot nu toe beloofd niet veel goeds...

Het ligt misschien aan mij, maar ik vind het echt bizar dat een dealer in zo'n situatie niet alles op alles zet om de auto weer zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen.
Bizar voor een auto van rond de 70.000€… mag ik vragen welke dealer dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

petertenboer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Ik ga het proberen met Android Auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-10 17:16
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Al kost die auto maar 5,000,-. De dealer behoort er gewoon op zijn minst zo snel mogelijk een gedegen diagnose op te stellen.
Dat heet je klanten serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-10 22:04
Heeft iemand al een Duitse blauwe E-sticker zo ja, Is die zichtbaar als je hem achter je achterruit plakt. Of is het handig om een buitensticker te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

Harrie van Til schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Ik ga het proberen met Android Auto.
Nope. Werkt niet bij mij (Android Auto). Er kan maar 1 aktieve routebegeleiding aktief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 13-10 10:15
PrimaBB schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:33:
[...]

Een leuke gimmick, maar meestal als je in je auto zit is je auto 'aan' en zal de voltage bij een functionerende ICCU altijd boven de 14.5V zijn. Want er wordt bijgeladen.

Interessanter is het te weten wat de 12V SoC is als je auto 'uit' staat.
Maar dan zie je niets op je sigaretenaansteker.
Dat klopt niet. Je ziet wel degelijk de spanning voordat de accu geladen wordt. Namelijk in de eerste seconde. Daarna schakelt hij inderdaad over naar de laadspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
Tomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Het maakt op zich niet zoveel uit hoeveel de auto kost, maar ze begrijpen blijkbaar niet hoezeer mensen gehecht kunnen zijn aan hun auto. Ik heb netjes een vervangende auto gehad van de leasemaatschappij, dus ik zit niet zonder vervoer, maar ik wil gewoon graag zo snel mogelijk mijn eigen auto terug.

De naam van de dealer zal ik in afwachting van hoe ze het verder op gaan pakken nog even niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stoutski schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:11:
Heeft iemand al een Duitse blauwe E-sticker zo ja, Is die zichtbaar als je hem achter je achterruit plakt. Of is het handig om een buitensticker te bestellen?
Ja ik, al jaren. Ik leg hem onder de voorruit samen met de parkeerschijf. Ik weet dat hij officieel op de achterruit geplakt moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
macfocus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Al kost die auto maar 5,000,-. De dealer behoort er gewoon op zijn minst zo snel mogelijk een gedegen diagnose op te stellen.
Dat heet je klanten serieus nemen.
Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat ze bij deze dealer hun klanten niet serieus nemen. Twee jaar geleden toen ik op zoek was naar een nieuwe auto ben iik bij deze dealer, die dicht bij mijn huis zit geweest. Goed gesprek gehad met de verkoper en gevraagd om een proefrit in een EV6 GT. Die hadden ze (begrijpelijk) op dat moment niet, maar er zou er die maand 1 binnen komen en dan zouden ze me bellen. Twee maanden later nog niets gehoord, dus maar weer even langs gegaan. De verwachtte demo was vertraagd, maar zou er een maand later toch echt zijn. Ik zou gebeld worden. Bijna twee maanden later weer eens langs gegaan en zelfde verhaal. Uiteindelijk ben ik zelf gaan zoeken naar een dealer met de GT als demo. Werd daar prima ontvangen en omdat ik teleurgesteld was over het uitblijven van contact vanuit mijn voorkeursdealer heb ik de auto daar besteld. Als de voorkeursdealer het iets anders aan had gepakt, bijvoorbeeld gewoon netjes op tijd laten weten dat de demo er nog niet is, of hadden ze gezegd 'wij kunnen u op dit moment niet proef laten rijden, maar bij Kia .... staat er een demo. Wij kunnen niet voor u regelen om daar proef te rijden, maar als u zelf een afspraak maakt...' Dan had ik dat gedaan en dan had ik waarschijnlijk daar teruggekeerd om de auto te bestellen.

Vervolgens kom ik met mijn auto met pech te staan en denk ik laat ik hem toch maar naar mijn voorkeursdealer dicht bij huis laten brengen. Dan wordt je daar na 1,5 uur op een sleepdienst gewacht te hebben ontvangen met de uiterst vriendelijke opmerking 'deze auto is hier niet bekend'. Daar win je niet echt klanten mee. Een andere benadering waarmee je wel klanten scoort is; 'wat vervelend dat uw auto defect is, heeft u lang moeten wachten op de sleepdienst? Ik zie dat de auto hier niet bekend is, dus wat fijn dat u voor ons gekozen heeft. Wij gaan uiteraard ons best doen om uw auto zo snel mogelijk weer in orde te maken'. Dan had ik gedacht, jammer van de teleurstelling bij de verkoop, maar toch blij dat ik voor deze dealer gekozen heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-10 19:20
erdeke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat ze bij deze dealer hun klanten niet serieus nemen. Twee jaar geleden toen ik op zoek was naar een nieuwe auto ben iik bij deze dealer, die dicht bij mijn huis zit geweest. Goed gesprek gehad met de verkoper en gevraagd om een proefrit in een EV6 GT. Die hadden ze (begrijpelijk) op dat moment niet, maar er zou er die maand 1 binnen komen en dan zouden ze me bellen. Twee maanden later nog niets gehoord, dus maar weer even langs gegaan. De verwachtte demo was vertraagd, maar zou er een maand later toch echt zijn. Ik zou gebeld worden. Bijna twee maanden later weer eens langs gegaan en zelfde verhaal. Uiteindelijk ben ik zelf gaan zoeken naar een dealer met de GT als demo. Werd daar prima ontvangen en omdat ik teleurgesteld was over het uitblijven van contact vanuit mijn voorkeursdealer heb ik de auto daar besteld. Als de voorkeursdealer het iets anders aan had gepakt, bijvoorbeeld gewoon netjes op tijd laten weten dat de demo er nog niet is, of hadden ze gezegd 'wij kunnen u op dit moment niet proef laten rijden, maar bij Kia .... staat er een demo. Wij kunnen niet voor u regelen om daar proef te rijden, maar als u zelf een afspraak maakt...' Dan had ik dat gedaan en dan had ik waarschijnlijk daar teruggekeerd om de auto te bestellen.

Vervolgens kom ik met mijn auto met pech te staan en denk ik laat ik hem toch maar naar mijn voorkeursdealer dicht bij huis laten brengen. Dan wordt je daar na 1,5 uur op een sleepdienst gewacht te hebben ontvangen met de uiterst vriendelijke opmerking 'deze auto is hier niet bekend'. Daar win je niet echt klanten mee. Een andere benadering waarmee je wel klanten scoort is; 'wat vervelend dat uw auto defect is, heeft u lang moeten wachten op de sleepdienst? Ik zie dat de auto hier niet bekend is, dus wat fijn dat u voor ons gekozen heeft. Wij gaan uiteraard ons best doen om uw auto zo snel mogelijk weer in orde te maken'. Dan had ik gedacht, jammer van de teleurstelling bij de verkoop, maar toch blij dat ik voor deze dealer gekozen heb...
Kom op mensen: namen en rugnummers aub! Waarom laten we een dealer met een dergelijk gedrag er zo maar mee wegkomen? En waarom helpen we elkaar op dit forum niet om dit bij anderen te voorkomen? Ik weet dat dealers ook last hebben van de zeer slechte klantvriendelijkheid van Kia NL maar dit is louter te wijten aan de opstelling van de dealer zelf. Laat die dat dan ook maar eens publiekelijk voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-10 17:16
Wiliyama schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:46:
[...]

Ja ik, al jaren. Ik leg hem onder de voorruit samen met de parkeerschijf. Ik weet dat hij officieel op de achterruit geplakt moet worden
Duitse blauwe E sticker? Wat it dat?
Ik kom iet verder als de beroemde groene klasse 4 sticker op de voorruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan57
  • Registratie: December 2019
macfocus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:10:
[...]

Duitse blauwe E sticker? Wat it dat?
Ik kom iet verder als de beroemde groene klasse 4 sticker op de voorruit.
Zie: https://www.anwb.nl/auto/...usticker-elektrische-auto

Halverwege de pagina

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan57 op 20-03-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Jugonoot04 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
[...]

Kom op mensen: namen en rugnummers aub! Waarom laten we een dealer met een dergelijk gedrag er zo maar mee wegkomen? En waarom helpen we elkaar op dit forum niet om dit bij anderen te voorkomen? Ik weet dat dealers ook last hebben van de zeer slechte klantvriendelijkheid van Kia NL maar dit is louter te wijten aan de opstelling van de dealer zelf. Laat die dat dan ook maar eens publiekelijk voelen.
Is niet nodig denk ik. Een klacht/melding richting Kia is voldoende.
Of, beter, eerst bij dealer dreigen met escalatie. Dan geef je ze nog een kans.

Merk dealers worden door captives letterlijk financieel afgerekend op teveel klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
Heeft zo’n blauwe sticker tegenwoordig nog voordelen?
Vroeger kon je daarmee in bepaalde binnensteden gratis parkeren , maar voorzover ik weet is dat iig in de grote steden niet meer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-10 15:52
greg-a schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Heeft zo’n blauwe sticker tegenwoordig nog voordelen?
Vroeger kon je daarmee in bepaalde binnensteden gratis parkeren , maar voorzover ik weet is dat iig in de grote steden niet meer zo.
Je zou bij bepaalde laadpalen alleen met blauwe sticker of e-kenteken mogen staan, maar of die regel echt zo strikt wordt gevolgd weet ik niet. Zie lfah2000 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:28
Ja ik heb deze sticker, en ik kom regelmatig in Duitsland.
Mijn Polestar heeft een best wel getinte achterruit, dus die sticker zie je lastig.
Maar ik mag aannemen dat bij een controle ze gedegen kijken, en dan zie je 'm. (zoniet foto als bewijs opsturen)
De "buitensticker" ken ik niet.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:28
Wiliyama schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:46:
[...]

Pas op! Duitsland is best wel strikt met regels :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jouwheld schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Je zou bij bepaalde laadpalen alleen met blauwe sticker of e-kenteken mogen staan, maar of die regel echt zo strikt wordt gevolgd weet ik niet. Zie lfah2000 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Ik heb eerlijk gezegd nergens kunnen ontdekken waar die voordelen dan zijn. Alleen verwijzingen er naar. Iemand enig idee of dit überhaupt nog zo is en hoe je er achter komt wat en waar?

NB volgens mij is alleen de milieusticker verplicht, de e-plakette niet (al heb ik m wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Hansieo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Ja dat is bekend. Ik ken mensen die een boete kregen omdat de parkeerschijf niet 3 talig was. Dat is verplicht. Ook omdat de parkeerschijf paars verkleurd was door de zon. Hij moet blau zijn ...pfff...
Om de vraag te beantwoorden waarom de blauwe 'E-auto' sticker?:
Elke Duitse e-auto of plug-in hybride heeft een 'E' als laatste letter op de kentekenplaat. Je mag dan bijvoorbeeld in een aantal Duitse plaatsen tijdelijk gratis naast de weg parkeren. Voorbeeld: In de binnenstad van Aken geldt nu een maximale parkeertijd van 1 uur à 3€/uur.
E-autos, of buitenlandse Autos met blauwe Sticker en parkeerschijf mogen 2 uur gratis parkeren naast de weg. Niet in parkeer garages. Huer nog meer info: https://magazin.insta-dri...enlos-parken-deutschland/
Zelf parkeer ik al jaren 4-5x per week gratis in Aken.
Het groene kaartje ligt er voor de zekerheid voor een parkeerwachter die de regeltjes niet kent... Ja en hij moet officieel op het achterraam maar de parkeerschijf kan alleen onder het voorraam. Dus daar ligt ook mijn blauwe sticker. Sorry mijn raam is erg smerig... :r Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNXKvTdDvyiRNFH0Mb6Vltr-Px4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNqs5K93rSoH3rgivgwrSlkv.jpg?f=fotoalbum_large
Pas op! Duitsland is best wel strikt met regels :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 21-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama

Een karabijnhaak die in het slot van de achterklep kunt klikken zodat je met geopende klep kunt rijden en er een touw aan kunt bevestigen. Indien nodig.
https://tweakers.net/i/5t...qdZDZoCt.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Wiliyama op 21-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
izzet3838 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:23:
[...]

Ja heb ook wel spanning van de 12v en de iccu, maar goed ik ga ook niet in schrik leven, zat mensen die de issues nooit hebben, ik ga (voorlopig) ook niet op vakantie dus ja slechtste geval strand ik max 250km van huis...

Volgens de monteur zou het kunnen dat de ruitenwissers te veel buiten hadden gestaan in de fabriek ofzo. Maar geen idee of dat klopt want de wagen is gebouwd in februari en afheleverd eind april dus dat lijkt me raar...

Originele hadden wellicht een fabricagefout ofzo...
Mijn auto staat wel bijna altijd binnen. Zelfs na korte ritjes. Dus heel weinig uv straling op de rubbers en het glas is ooit gecoat geworden. Misschien maakt dat een verschil.
Pagina: 1 ... 423 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic