xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Was uiteindelijk de accu hiervan de oorzaak? Of was de ICCU de oorzaak en was de 12V accu mede slachtoffer van de slecht werkende ICCU? Hoe meer ik lees over de ICCU problematiek hoe meer de koppeling met de 12V accu begint op te vallen.Phusebox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:17:
Sinds mijn 12V accu vervangen is ben ik af van mijn ghost verbruik bij stilstand en is de range ook beter. Denk dat ik nu rond de 350 tot 360 zit met verwarming aan.
De ICCU laadt de 12V bij vanuit de HV accu.marvdd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:00:
[...]
Was uiteindelijk de accu hiervan de oorzaak? Of was de ICCU de oorzaak en was de 12V accu mede slachtoffer van de slecht werkende ICCU? Hoe meer ik lees over de ICCU problematiek hoe meer de koppeling met de 12V accu begint op te vallen.
Dus een relatie tussen 12V issues en ICCU is aanwezig.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
De ICCU is een half jaar voor de 12V accu vervangen. In dat half jaar had ik nog steeds die ghost drain.marvdd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:00:
[...]
Was uiteindelijk de accu hiervan de oorzaak? Of was de ICCU de oorzaak en was de 12V accu mede slachtoffer van de slecht werkende ICCU? Hoe meer ik lees over de ICCU problematiek hoe meer de koppeling met de 12V accu begint op te vallen.
Ook heb ik dat half jaar 4 keer stil gestaan met een platte 12V accu, die waarschijnlijk kapot is gegaan door een defect aan de ICCU (of omgekeerd?) Maar Kia verleende geen garantie.
Bedankt, ik tracht in te scahetten waar ik voor sta, mijn EV6 staat inmiddels 3 weken in de garage met een defecte ICCU en een bijgevolg leeggelopen 12V accu. Ben bang een beetje in hetzelfde sukkelstraatje te raken. Als ik jou verhaal zo lees heb ik met mijn in juli 2023 geleverde EV6 tot hiertoe geluk gehad., nochtans reeds 72000km op de teller.Phusebox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:14:
[...]
De ICCU is een half jaar voor de 12V accu vervangen. In dat half jaar had ik nog steeds die ghost drain.
Ook heb ik dat half jaar 4 keer stil gestaan met een platte 12V accu, die waarschijnlijk kapot is gegaan door een defect aan de ICCU (of omgekeerd?) Maar Kia verleende geen garantie.
Lastig te zeggen. Het is meer dat ik altijd aan snelladen doe. Daarnaast lijkt het (als ik naar carscanner kijk) dat koeling /verwarming laat in treed (schiet door, en vaak een behoorlijk verschil tussen min-max). Heb het idee dat dit vroeger anders was. Wellicht kan deze optelsom ook een rede zijn?Elhovo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Heb je veel boven de 80% geladen? NCM 811 schijnt boven de 80% laden gasvorming te hebben. Als je veel boven 80% laadt zou dat wellicht de opbolling van de pouches kunnen verklaren.
Zal even kijken of ik het linkje er weer bij kan vinden, heb dit ooit in een filmpje langs zien komen waar ze het accupakket er onderuit haalden.
Update: niet het linkje dat ik bedoelde, maar hier zie je waar de temp verschillen door komen:

https://www.batterydesign.net/2022-kia-ev6/
[ Voor 20% gewijzigd door itsjohan op 11-02-2025 21:27 ]
Fijn om die recente cijfers van een AWD voorbij te zien komen. We gaan het zien, ik begin mijn ritten richting de randstad (wat mijn voornaamste lange ritten zijn) altijd met een klein half uurtje 60 en 80 wegen, dat drukt hopelijk ietwat op het totale verbruik.PrimaBB schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:09:
[...]
Afgelopen maanden haal ik met mijn AWD tussen 290 en 330 max.
Ik rijd voornamelijk snelweg. En met regelmaat stoelverwarming aan en clima op 22 graden.
En die 160 km die ik af en toe moet afleggen is 1-2x per maand, de rest van mijn lange ritten die meestal 1x per week zijn, zijn 110-135 km, dus die ga ik sowieso halen.
Met een budget van 35-40k heb ik ook echt goed rondgekeken wat er verder is, want ik wou wel graag EV blijven rijden, maar veel is er niet eigenlijk in deze prijsklasse. BMW i4 is veel duurder én voor 40k erg karig uitgerust, BYD Seal is ook nog flink duurder en is verre van een zuinigheidswonder en schijnt snellaadproblemen te hebben, de 77 kWh VAG producten zijn ook absoluut geen zuinigheidswonders en degene die het wel zijn zoals de ID.7 zijn erg duur, Hyundai heeft de Ioniq 6 maar die heeft ook zo z'n minpunten praktisch gezien, Ioniq 5 in deze prijsklasse heeft een nog iets kleinere 74 kWh én is minder zuinig. Ford Mustang Mach-E is er liefst met 98 kWh of een Audi e-Tron 55 van weleer, maar die zijn zo onzuinig, zwaar en als geheel matige auto's van wat ik er van gelezen heb, dat ik de lage occasionprijzen gelijk snap. En zo zijn er nog een paar.
Als de EV6 het niet was geweest voor ons, waren we waarschijnlijk wel teruggegaan naar een hybride, maar we wilden graag EV blijven rijden, dat rijdt toch het lekkerst vinden wij. En het ergste wat er nu kan gebeuren is dat ik met name in de 3-4 koude wintermaanden bij een handvol ritten niet op bestemming kan laden en daardoor op de terugweg zeg 10 min snel moet laden ergens. Dat valt echt wel te overzien.
Dit plaatje kan niet kloppen, input en output zitten daar aan verschillende kanten.itsjohan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:18:
Update: niet het linkje dat ik bedoelde, maar hier zie je waar de temp verschillen door komen:
[Afbeelding]
https://www.batterydesign.net/2022-kia-ev6/
Kijk je echter naar foto's van de batterypack dan zie je de 2 koelaansluitingen naast elkaar zitten aan de voorkant. En er zit echt geen retourleiding buiten het pakket om.
Kan me ook totaal niet voorstellen dat ook maar 1 engineer op die manier een koelsystemen zou designen, want zelfs als sw architect zie ik dat dit een extreem dom idee is: de voorste batterijen warmen de achterste op.
Dit wordt mijn 1e elektrische auto, ik ben heel erg benieuwd hoe hij gaat bevallen
[ Voor 3% gewijzigd door peer op 12-02-2025 10:32 ]
het is geen probleem, het is een uitdaging
Tot aan de facelift my2025 is er geen wireless aa. Maar mbv een dongle (zelf heb ik de Carlinkit) is dat prima op te lossen.peer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
Ik neem volgende maand een Ev6 plus advanced uit december 2023 over van een collega, wat ik zo nergens kan vinden, welk infotainment systeem heeft hij en is er aa wireless beschikbaar?
Dit wordtijn 1e ev, ik ben heel erg benieuwd hoe hij gaat bevallen
De facelift heeft ook een ander infotainment. Wij hebben standaard Gen5W, de facelift heeft ccNC.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Er is wel degelijk een groot verschil (18 graden) in temperatuur tussen verschillende batterij modules.oldchap schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:46:
[...]
Dit plaatje kan niet kloppen, input en output zitten daar aan verschillende kanten.
Kijk je echter naar foto's van de batterypack dan zie je de 2 koelaansluitingen naast elkaar zitten aan de voorkant. En er zit echt geen retourleiding buiten het pakket om.
Kan me ook totaal niet voorstellen dat ook maar 1 engineer op die manier een koelsystemen zou designen, want zelfs als sw architect zie ik dat dit een extreem dom idee is: de voorste batterijen warmen de achterste op.
Kijk hier maar eens: YouTube: Kia EV6, Ioniq 5, e-tron and Tesla charging comparison
Ik kan sinds begin december alleen nog maar snelladen (gelukkig wel laadpas van werkgever).
Begin januari zou de ICCU vervangen worden, maar werd een dag van tevoren gebeld dat het onderdeel niet binnen was gekomen.
Ik zou half januari gebeld worden voor een nieuwe afspraak.
Niets meer gehoord, dus zelf gebeld.
Kreeg als antwoord dat het nog niet bekend was wanneer het onderdeel wel binnen zou komen en dat ik vanzelf een belletje zou krijgen voor een nieuwe afspraak.
Inmiddels is het half februari en niets meer gehoord.
Net nogmaals zelf contact opgenomen en kreeg nu als extra informatie dat de fabriek waar het onderdeel geproduceerd wordt is afgebrand en dat het in backorder staat.
Nog steeds geen enkel zicht op reparatie.
Zucht...
Maar nu heb ik een vraag aan mede-Tweakers of jullie een telefoonhouder hebben gemonteerd/geplakt in de EV6. Zo ja, watvoor merk/type en waar precies in de auto is geplaatst.
Zelf vanaf het begin, heb ik eentje van Beikell (via Amazon) gekocht.
:strip_exif()/f/image/fQPSiqRJDMULJBhEE8EmzD8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is best stevig en kan een grote smartphone, zoals S23 Ultra met UAG Monarch Pro hoesje, goed houden.
De telefoonhouder heb ik gemonteerd onder het dashboardconsole, zie hieronder:
:strip_exif()/f/image/JMSUNiODWkGMf6UvL2TCWifU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YkREr8mfcVgYxhFU15DKHioS.jpg?f=fotoalbum_large)
Af en toe komt mijn rechterknie tegen de houder aan en als je flink gaat optrekken vanuit stilstand (zoals Sport-mode = On, Regeneratie = 0, Auto Hold = Off,)
Nu zit ik te denken om een andere telefoonhouder (MagSafe compatibel) te gaan aanschaffen. Ideeën zijn welkom.
Ik heb zo'n type houder op de middenconsole, dus rechts voor de startknop geplaatst. Bevalt mij prima.StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:54:
Na iets meer dan 3 jaar (december 2021) en 140K km verder te hebben gereden in de EV6 GT-Line AWD, ben ik nog steeds blij (onze eerste EV). De auto is niet perfect (1x gestrand, ICCU-probleem, harde "pong pong" geluid bij achteruit rijden). Sinds juni vorig jaar rijdt vrouwlief in een Tesla Model Y. De software in Model Y is wat soepeler en krijgt regelmatig OTA-updates. Qua rijden vind ik de EV6 fijner, zit wat lager, ergonomie is ook beter. Het geluid uit de Meridian Audio in de EV6 vind ik juist fijner (cleaner zoiets) dan in de Model Y.
Maar nu heb ik een vraag aan mede-Tweakers of jullie een telefoonhouder hebben gemonteerd/geplakt in de EV6. Zo ja, watvoor merk/type en waar precies in de auto is geplaatst.
[Afbeelding]
Deze is best stevig en kan een grote smartphone, zoals S23 Ultra met UAG Monarch Pro hoesje, goed houden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Af en toe komt mijn rechterknie tegen de houder aan en als je flink gaat optrekken vanuit stilstand (zoals Sport-mode = On, Regeneratie = 0, Auto Hold = Off,)dan wordt mijn telefoon heel vaak gelanceerd
Nu zit ik te denken om een andere telefoonhouder (MagSafe compatibel) te gaan aanschaffen. Ideeën zijn welkom.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Heb je daar een foto van? En watvoor merk/type?blb4 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Ik heb zo'n type houder op de middenconsole, dus rechts voor de startknop geplaatst. Bevalt mij prima.
Waarom moet een telefoon nog in een houder? Draadloze android auto dongle voor de auto-apps (of een kabel) en je bent toch klaar?StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:54:
Af en toe komt mijn rechterknie tegen de houder aan en als je flink gaat optrekken vanuit stilstand (zoals Sport-mode = On, Regeneratie = 0, Auto Hold = Off,)dan wordt mijn telefoon heel vaak gelanceerd
Beetje 1990 oplossing
Eens.Bitaktus19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Waarom moet een telefoon nog in een houder? Draadloze android auto dongle voor de auto-apps (of een kabel) en je bent toch klaar?
Beetje 1990 oplossing
Sowieso zorgt de positie van de houder in de foto's van @StickMan er voor dat je ogen veel te ver van de weg af moeten om iets te kunnen zien...
ik heb deze van UGreen: https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:54:
Na iets meer dan 3 jaar (december 2021) en 140K km verder te hebben gereden in de EV6 GT-Line AWD, ben ik nog steeds blij (onze eerste EV). De auto is niet perfect (1x gestrand, ICCU-probleem, harde "pong pong" geluid bij achteruit rijden). Sinds juni vorig jaar rijdt vrouwlief in een Tesla Model Y. De software in Model Y is wat soepeler en krijgt regelmatig OTA-updates. Qua rijden vind ik de EV6 fijner, zit wat lager, ergonomie is ook beter. Het geluid uit de Meridian Audio in de EV6 vind ik juist fijner (cleaner zoiets) dan in de Model Y.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb hem dus exact aan de andere kant geplakt van waar jij 'm hebt. m'n telefoon komt daarmee uit pak en beet boven de stoel koeling/verwarmingsknoppen van de passagiersstoel.
prima te zien wat er op het display staat en zit nooit in de weg. Ook niet voor de passagier.
https://www.bol.com/be/nl...WjwQxEFvkwTRoCAz8QAvD_BwE
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Vrijdag naar de dealer....
GerkeP
StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
[...]
Heb je daar een foto van? En watvoor merk/type?
:strip_exif()/f/image/sXr9qxluR20d4veCx1oi1HE7.jpg?f=fotoalbum_large)
deze
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Balen! MY25?GerkeP schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
Helaas, na 4 maanden en 23000 kilometer is mijn ICCU kapot 🙂↕️
Vrijdag naar de dealer....
Nee my 24, laatste batch
GerkeP
Bitaktus19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Waarom moet een telefoon nog in een houder? Draadloze android auto dongle voor de auto-apps (of een kabel) en je bent toch klaar?
Beetje 1990 oplossing
Onderweg gebruik ik voornamelijk de ingebouwde KIA-app en vaak wil ik een tweede navigatie app op mijn telefoon starten (TomTom Amigo, of Google Maps, etc.) om de route te vergelijken.
En soms doe ik onderweg videobellen, vandaar een telefoon in een houder.
Ook mijn use case (extra navigatie).StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:49:
[...]
![]()
![]()
Onderweg gebruik ik voornamelijk de ingebouwde KIA-app en vaak wil ik een tweede navigatie app op mijn telefoon starten (TomTom Amigo, of Google Maps, etc.) om de route te vergelijken.
Blijft balen. Hoop dat ze 't toch voor de MY25 opgelost hebben (knock on wood). Heb al wel zombie mode gehad....
Primair navigeer ik met die ingebouwde KIA-navigatie. Op de telefoon doe ik vaak een navigatie-app als alternatief.Loei123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:42:
[...]
Eens.
Sowieso zorgt de positie van de houder in de foto's van @StickMan er voor dat je ogen veel te ver van de weg af moeten om iets te kunnen zien...
Het is inderdaad te laag, maar ik ben geen fan om een houder aan de voorruit te plakken.
Vandaar ben ik benieuwd hoe andere EV6-berijders dit hebben opgelost met een telefoonhouder.
Wordt de draaiknop aan de rechterkant niet geblokkeerd? Kan je hiermee nog makkelijk bij?greg-a schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:45:
[...]
ik heb deze van UGreen: https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
ik heb hem dus exact aan de andere kant geplakt van waar jij 'm hebt. m'n telefoon komt daarmee uit pak en beet boven de stoel koeling/verwarmingsknoppen van de passagiersstoel.
prima te zien wat er op het display staat en zit nooit in de weg. Ook niet voor de passagier.
Kleine toevoeging ondanks dat ik ook nog wacht op mijn EV6 ergens volgende week: AA/AC draadloos is op zich handig, maar houd er rekening mee dat draadloos AA je telefoon behoorlijk leegtrekt qua batterij en flink opwarmt. Leg je hem aan de draadloze oplader, dan wordt dat opwarmen nog meer versterkt.peer schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
Ik neem volgende maand een Ev6 plus advanced uit december 2023 over van een collega, wat ik zo nergens kan vinden, welk infotainment systeem heeft hij en is er aa wireless beschikbaar?
Dit wordt mijn 1e elektrische auto, ik ben heel erg benieuwd hoe hij gaat bevallen
In mijn ervaring in een andere auto die ik tijdelijk heb gereden en draadloos AA/AC had is dat als je al met een zeg 90-100% volle telefoon vertrekt, het wel prima te doen is, maar anders heeft je telefoon een behoorlijk zware taak van én opladen én draadloos een hele interface continu 'streamen' én alle dingen die je juist op AA/AC graag doet: muziek afspelen en navigeren via je favoriete navi app. Ik ben een keer met ±25% telefoon accu vertrokken, navi+muziek via draadloos AC en telefoon op de draadloze lader en een klein uurtje rijden verder: gloedheet en ±45% slechts.
Om deze reden ben ik groot fan van gewoon lekker een usb kabeltje aansluiten, komt de snelheid van de interface ook nog eens ten goede. En als je een lossless muziekstreamingdienst gebruikt, is dat ook de enige manier om lossless over je speakers te krijgen.
Ik heb een brodit houder. Zie mijn eerdere PostsStickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73135890
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73147110
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Bekabeld hoor ik inderdaad een verschil, getest met Qobuz en Tidal. Veel beter dan via Bluetooth.MooDyBLueS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:12:
[...]
Om deze reden ben ik groot fan van gewoon lekker een usb kabeltje aansluiten, komt de snelheid van de interface ook nog eens ten goede. En als je een lossless muziekstreamingdienst gebruikt, is dat ook de enige manier om lossless over je speakers te krijgen.
Goede oude BroditsQuare schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:14:
[...]
Ik heb een brodit houder. Zie mijn eerdere Posts
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73135890
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73147110
Maar een van de rooster wordt dus permanent geblokkeerd?
Videobellen in de auto?StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:49:
[...]
![]()
![]()

Het is ook niet verboden om je kop in een wespennest te steken, maar dat maakt het nog geen slim idee... Wat is je punt?StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:18:
[...]
I know..
Heel... heel soms doe ik dat (WhatsApp videobellen) met familieleden in buitenland. Alleen als de situatie op de weg dat toelaat (geen file, druk verkeer etc.)
Volgens dit artikel is het niet verboden.
Nog een ander artikel.
Ik denk dat we allemaal prima snappen dat er in principe geen verschil zit tussen hands-free bellen en videobellen met als voornamelijk doel dat je zelf in beeld bent voor de andere kant. Dat je dan sporadisch even een blik werpt op de persoon/personen aan de andere kant is in mijn ogen niet anders dan een blik werpen op je navigatie of je muziekscherm.Bitaktus19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Het is ook niet verboden om je kop in een wespennest te steken, maar dat maakt het nog geen slim idee... Wat is je punt?
Het wordt pas een ander verhaal als je een hele presentatie gaat proberen te volgen bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd: ik neem aan dat we dat allemaal wel snappen. Toch?
Als ik een teamscall met video krijg van iemand die aan het rijden is (of iemand die inbelt op eem meeting op die manier) dan vraag ik om de camera uit te zetten en de telefoon neer te leggen (of 1:1 zet ik mijn camera uit). Ik wil niet live meekijken hoe iemand zich te pletter rijdt en ik vind het ook we zo fijn voor de rest van het verkeer dat iemand niet naar zijn camera aan het kijken is.
[ Voor 3% gewijzigd door itsjohan op 12-02-2025 20:10 ]
Je kan altijd ff proberen of je met een EV6 boven de wet staatHansAuutB schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:17:
Dit is toch het KIA EV6 topic?

Nee totaal niet. Ik zal morgen even een foto maken.StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:01:
[...]
Wordt de draaiknop aan de rechterkant niet geblokkeerd? Kan je hiermee nog makkelijk bij?
Ja hij zit er voor maar rooster doet het voor de rest gewoon. Merk geen verschil. Heb inmiddels wel zo’n draadloze CarPlay adapter dus zit geen draadje meer onder de telefoon.StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Goede oude Brodit![]()
Maar een van de rooster wordt dus permanent geblokkeerd?
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Ik heb deze. Naast mijn draaischijf parkeerstand.
Past precies!
https://www.iottie.com/product/velox-magnetic-flush-mount/
Mooi, deze is wel geschikt voor MagSafeking_dude schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:06:
[...]
Ik heb deze. Naast mijn draaischijf parkeerstand.
Past precies!
https://www.iottie.com/product/velox-magnetic-flush-mount/
Dus is het geplaatst zoals op de foto van @blb4 ? https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81624948
Bitaktus19 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Het is ook niet verboden om je kop in een wespennest te steken, maar dat maakt het nog geen slim idee... Wat is je punt?
Zelf was ik niet zeker of hands-free videobellen in de auto verboden is of niet. Vandaar die twee artikelen in mijn post (leesvoer voor mezelf). Los van of het verboden is of niet, ben ik van bewust dat het afleidend en gevaarlijk kan zijn. Nogmaals dit doe ik heel soms, en niet zomaar voor de gezelligheid en ook niet voor mijn werk. Dat deed ik met een reden, en niet zo maar. Zoals vanochtend omdat mijn vader al vier dagen lang in het buitenland opgenomen is in het ziekenhuis. Tussen al die drukte met het werk, dacht ik dan even 5-10 minuten videobellen met mijn moeder.
Genoeg hierover nu weer over onze EV6!
Zou je misschien een foto kunnen maken met je telefoon in de houder?king_dude schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:43:
Nope. Treetje omlaag. Naast de draaischijf
Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet en of de houder niet te klein is voor een grote smartphone zoals S23U.
Ben wel gecharmeerd van de houder (simpel en clean).
Is er echt geluidskwaliteitsverschil tussen bekabeld en via een draadloze adapter om toch gebruik te maken van Apple carplay?StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:23:
[...]
Bekabeld hoor ik inderdaad een verschil, getest met Qobuz en Tidal. Veel beter dan via Bluetooth.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Eerlijk gezegd merk ik geen verschil.marc4547 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:43:
[...]
Is er echt geluidskwaliteitsverschil tussen bekabeld en via een draadloze adapter om toch gebruik te maken van Apple carplay?
De draadloze adapter zorgt bij mij voor heldere en goede weergave van het geluid.
Nee, mijn telefoon zit altijd in mijn broekzak tijdens het rijden.StickMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:54:
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Audio kwaliteit ligt aan:marc4547 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:43:
[...]
Is er echt geluidskwaliteitsverschil tussen bekabeld en via een draadloze adapter om toch gebruik te maken van Apple carplay?
- het protocol dat je (AA/AC) verbinding gebruikt
- streaming service/audio files audio (playback) kwaliteit
- audio instellingen op je phone
De beste audio kwaliteit krijg je nog altijd via een USB stick/drive/via phone met FLAC/lossless audio.
Als je BT of AA/AC adapter verbinding te slecht is, en je goede audio hebt + wil horen, zou ik overstappen op bedraad USB verbinding.
Dus ja, je ervaring kan zijn dat er verschil in geluidskwaliteit is tussen bedraad en draadloos AA/Apple carplay.
BT zal lossless audio altijd comprimeren.
Geen idee, zelf heb ik geen Wireless AA/Apple Carplay. Wel ervaar ik bekabeld streamen (via de Qobuz of Tidal app in Android Auto) beter dan het streamen via Bluetooth.marc4547 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:43:
[...]
Technisch: ja.marc4547 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:43:
[...]
Hoorbaar: dat is persoonlijk.
Ik ben erg gevoelig voor geluid en ik merk dan ook duidelijk verschil tussen de standaardkwaliteit die bij Apple Music/Spotify/Tidal uitgespuugd wordt of de lossless variant. Al is dat wel afhankelijk van de kwaliteit speakers. Mijn vrouw hoort echter geen verschil.
Draadloos is lossless geen optie, ongeacht of het een ingebouwde optie in de auto is of via een adapter.
Vanuit Apple Music (die ik gebruik) zegt men dat de standaardkwaliteit bij een 3 min liedje 1,5 MB data verbruikt (HE-AAC), High Quality is 6 MB (AAC 256 kbps) en Lossless (ALAC) is 36 MB. Grofweg.
Kleine side-note: de Tesla Model 3 die vervangen gaat worden door de EV6 heeft ingebouwde Apple Music, Spotify en Tidal integraties (en nog een paar) en ik ben gaandeweg erachter gekomen dat Apple Music alléén de HE-AAC variant ondersteunt en je enige andere optie is via BT via je telefoon. Doordat ik het slecht vond klinken en bij bepaalde nummers de bass dreunde op laag volume terwijl de speakers echt niet slecht zijn in de Tesla, ben ik verder gaan kijken, gratis maandje Tidal geprobeerd want daar wordt hun Hi-Fi variant wél ondersteund door de Tesla zelf. En dat was duidelijk te horen. Dreunende nummers klonken ineens weer goed.
Maar zoals gezegd: het is persoonlijk. Ik zou zeggen: pak je favo streamingdienst die lossless ondersteunt (dus geen Spotify, hun "high quality" is 320 kbps Ogg Vorbis wat volgens kenners een klein stapje onder de 256 kbps AAC codec komt of hoogstens gelijk en dus verre van lossless is) en probeer het uit met de lossless/Hi-Fi setting en maak een playlist van nummers die je graag wilt testen én weet dat ze lossless beschikbaar zijn. En vergelijk dat vervolgens met draadloos. Alleen zo kom je erachter of je het verschil hoort en het evt. waard vindt om lossless+kabel te gaan gebruiken voortaan, het is namelijk heel persoonlijk.
Naar aanleiding van de meest recente posts op dit forum heb ik er nog eens over nagedacht. Zijn de problemen het gevolg van oververhitting? Zomer of winter lijken weinig uit te maken. In de veronderstelling dat oververhitting de oorzaak is, is dit dan het gevolg van het snelladen? De 800 volt techniek is denk ik nog behoorlijk nieuw en ook nog niet uit ontwikkeld. Om dit beter te kunnen duiden zouden antwoorden op de volgende vragen wellicht kunnen helpen.
Zijn er ook ICCU’s van auto’s gesneuveld die nog nooit hebben snelgeladen?
Is er een verschil tussen auto’s met de grote en de kleine batterij, m.a.w.. zijn er ook ICCU’s van auto’s met de kleine batterij gesneuveld? (Bij de kleine batterij gaat het snelladen immers wat langzamer)
Kan iemand hier wat over zeggen?
Dat is inmiddels meermalen gemeld in dit forum.
De ICCU is om de AC stroom om te zetten naar DC stroom, en om de DC stroom van de HV accu om te zetten naar 12 V DC voor de 'normale' 12 boordaccu.
Ik heb wel ergens gelezen dat de ICCU wat koeler blijft wanneer je niet met de volle 11kW AC laadt, of het waar is?? Ik heb mijn auto (Ioniq 5) nu wel teruggeregeld naar 60% van de aangeboden AC stroom laden.
Nu biedt mijn laadpaal 3x20A aan, dus laadt de auto met 60% van 13,8kW (~8,2kW).
Ik zie de ICCU-issue's verder maar als een loterij, en blijf blij zolang ik een 'niet' heb.
#afkloppen!
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik snap dat het je bezig houdt. Deed het mij ook.Mjas schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:03:
De posts op dit forum met betrekking tot de ICCU problemen houden me de laatste tijd bezig. Immers, wanneer ben je zelf aan de beurt.
Zelf gaan proberen te achterhalen hoe het zou kunnen gebeuren lijkt me zinloos.
Wat je wel kunt doen is zorgen dat, als het gebeurt, je goed voorbereid bent.
Dus zorg bv, als je hem zelf gekocht hebt, voor goede rechtsbijstand verzekering zodat je, mocht je garage geen vervangend vervoer regelen en je auto weken bij de garage staat, hulp hebt bij het eisen van dat vervangend vervoer.
Heb een jumpstarter bij je om de 12 volt accu aan te slingeren als die de geest geeft door ICCU problemen (werkt blijkbaar niet altijd, maar toch)
Zorg dan ook dat je een fysieke sleutel bij je hebt, want anders kom je je auto niet in (volgens mij)
Bovenstaande heb ik in ieder geval geregeld. En verder rijd ik er mee door en merk ik het wel..
Ben niet overtuigd dat dit zo is. Er spelen veel factoren mee.Peter-036 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:16:
De ICCU komt bij het snelladen (DC-laden) niet in het spel.
Dat is inmiddels meermalen gemeld in dit forum.
De ICCU is om de AC stroom om te zetten naar DC stroom, en om de DC stroom van de HV accu om te zetten naar 12 V DC voor de 'normale' 12 boordaccu.
Ik heb wel ergens gelezen dat de ICCU wat koeler blijft wanneer je niet met de volle 11kW AC laadt, of het waar is?? Ik heb mijn auto (Ioniq 5) nu wel teruggeregeld naar 60% van de aangeboden AC stroom laden.
Nu biedt mijn laadpaal 3x20A aan, dus laadt de auto met 60% van 13,8kW (~8,2kW).
Ik zie de ICCU-issue's verder maar als een loterij, en blijf blij zolang ik een 'niet' heb.
#afkloppen!
Zie ook eerdere post van @Elhovo met post link van technisch ingewijden.
De ICCU is een soort technische hub aangesloten aan zowel de HV accu en de 12V accu. Best wel een essentieel en complex onderdeel.
Zolang Kia dit issue, naar mijn idee, nog wat rommelig aanpakt zonder een echte oplossing te bieden denk ik dat dit probleem zeker nog niet tackled is.
Ook is er geen officiële tijdelijke work-around gecommuniceerd om uitval van de ICCU te voorkomen.
Om hoeveel gevallen het gaat is ook onduidelijk en daarom is er weinig te zeggen over hoe groot dit probleem is of gaat zijn. In een aantal landen, waaronder USA heeft het inmiddels wel de aandacht van officiële instanties.
[ Voor 8% gewijzigd door PrimaBB op 13-02-2025 19:27 ]
Bij mij gebeurde het op de snelweg met 100 km per uur. Een plop geluid en dan storing electrisch systeem. Hij reed nog gewoon, dus dacht ik 500 meter verderop heb je een tankstation. Bij de afrit van de tankstation ging hij plotseling naar de turtlestand. In Turtlestand naar de parkeerplaats gereden en daarna afgesleept.jeroenkb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik snap dat het je bezig houdt. Deed het mij ook.
Dus zorg bv, als je hem zelf gekocht hebt, voor goede rechtsbijstand verzekering zodat je, mocht je garage geen vervangend vervoer regelen en je auto weken bij de garage staat, hulp hebt bij het eisen van dat vervangend vervoer.
Heb een jumpstarter bij je om de 12 volt accu aan te slingeren als die de geest geeft door ICCU problemen (werkt blijkbaar niet altijd, maar toch)
Zorg dan ook dat je een fysieke sleutel bij je hebt, want anders kom je je auto niet in (volgens mij)
Bovenstaande heb ik in ieder geval geregeld. En verder rijd ik er mee door en merk ik het wel..
M.a.w. probeer zo snel mogelijk een veilige plek te vinden. De auto gaat opeens naar 30.
Ik lees pas kort mee, maar dit ICCU issue: los van alles wat ik in de afgelopen paar posts lees, lijkt het me wel gewoon garantie, toch? Of doet Kia daar ook moeilijk over?jeroenkb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik snap dat het je bezig houdt. Deed het mij ook.
Is garantie; alleen er vallen er zoveel uit en in de fabriek waar ze gemaakt worden heeft een brand gewoed.MooDyBLueS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Ik lees pas kort mee, maar dit ICCU issue: los van alles wat ik in de afgelopen paar posts lees, lijkt het me wel gewoon garantie, toch? Of doet Kia daar ook moeilijk over?
Dat vertaalt zich in hele lange levertijden en sommigen zijn hun auto maanden kwijt zonder dat de dealer vervangend vervoer regelt. Dit zouden ze niet hoeven doen volgens hun voorwaarden.
Het gooien op non conformiteit en de juridische strijd aan gaan laat ik graag over aan de rechtsbijstand (of ze kopen het af en betalen de kosten voor de huurauto (mij om het even))
Ah op die manier. Nou ja, wat het issue zelf betreft: ik ga het vanzelf wel zien, hopelijk niet natuurlijk.jeroenkb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Is garantie; alleen er vallen er zoveel uit en in de fabriek waar ze gemaakt worden heeft een brand gewoed.
Dat vertaalt zich in hele lange levertijden en sommigen zijn hun auto maanden kwijt zonder dat de dealer vervangend vervoer regelt. Dit zouden ze niet hoeven doen volgens hun voorwaarden.
Het gooien op non conformiteit en de juridische strijd aan gaan laat ik graag over aan de rechtsbijstand (of ze kopen het af en betalen de kosten voor de huurauto (mij om het even))
Verder heb ik gelukkig ook rechtsbijstand en ben ik (denk ik) goed all-risk verzekerd.
Tegelijkertijd: ik had nu de keuze tussen een aantal GT-Lines van 35-38k met lage km-standen (40-60k) of nog een smak besparen en voor 31-32k een enkeling met 130-140k km op de teller. Maar aangezien Kia's 7-10 jaar garantie gelimiteerd is tot 150.000 km durfde ik dat laatste niet aan. Enerzijds kan je zeggen: ±4k meer voor garantie is veel geld, maar in mijn ogen ook juist niet eens heel duur doordat ze bijna een ton minder gelopen hebben en dus met onze 20.000 km/jr nog wel ±5 jaar garantie zullen hebben vanaf aankoop door ons.
Ik zou zeker niet in de situatie terecht willen komen dat ik een alsnog niet spotgoedkope EV6 zou hebben gekocht die over een jaar al buiten de max. km's voor garantie is gelopen en dan het ICCU probleem ineens meemaken. Dat zal vast een dure aangelegenheid zijn en dan komt alles uit eigen zak.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou ook zeker voor de lage km stand gaanMooDyBLueS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:59:
[...]
Ah op die manier. Nou ja, wat het issue zelf betreft: ik ga het vanzelf wel zien, hopelijk niet natuurlijk.
Verder heb ik gelukkig ook rechtsbijstand en ben ik (denk ik) goed all-risk verzekerd.
Tegelijkertijd: ik had nu de keuze tussen een aantal GT-Lines van 35-38k met lage km-standen (40-60k) of nog een smak besparen en voor 31-32k een enkeling met 130-140k km op de teller. Maar aangezien Kia's 7-10 jaar garantie gelimiteerd is tot 150.000 km durfde ik dat laatste niet aan. Enerzijds kan je zeggen: ±4k meer voor garantie is veel geld, maar in mijn ogen ook juist niet eens heel duur doordat ze bijna een ton minder gelopen hebben en dus met onze 20.000 km/jr nog wel ±5 jaar garantie zullen hebben vanaf aankoop door ons.
Ik zou zeker niet in de situatie terecht willen komen dat ik een alsnog niet spotgoedkope EV6 zou hebben gekocht die over een jaar al buiten de max. km's voor garantie is gelopen en dan het ICCU probleem ineens meemaken. Dat zal vast een dure aangelegenheid zijn en dan komt alles uit eigen zak.
Heb maar 1 telefoonStickMan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:39:
[...]
Zou je misschien een foto kunnen maken met je telefoon in de houder?
Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet en of de houder niet te klein is voor een grote smartphone zoals S23U.
Ben wel gecharmeerd van de houder (simpel en clean).
:strip_exif()/f/image/HNUC13yN1yHznJYZHA5gKsca.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de fotoking_dude schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:37:
[...]
Heb maar 1 telefoon. Dit is m. Onderkant + kabel past precies
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/tBsrTiPpDT8P49iehAEBfcYE.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je m niet gebruikt kan je m mooi inklappen:
:strip_exif()/f/image/WghXVCNgA3QSQ5nIaymmcJRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben ook erg tevreden met deze velgen trouwens, vind ze mooier dan de OEMs:
:strip_exif()/f/image/FeiTyBDux3ssBqfRkPP8D3Qj.jpg?f=fotoalbum_large)
(MAK Electra Black with polished face)
[ Voor 23% gewijzigd door Tomba op 14-02-2025 08:15 ]
murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
even wat randzaken: meer mensen hier die nog steeds geen aanslag hebben voor de motorrijtuigenbelasting?
Ik had hem vorige week ontvangen.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
even wat randzaken: meer mensen hier die nog steeds geen aanslag hebben voor de motorrijtuigenbelasting?
Dus zal nog wel komen denk ik....
Denk niet dat ze je zullen vergeten hoor
Klopt. Zowel zakelijk als prive niet.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
Ook mijn verzoek voor een aanpassing MRB voor heel iets anders is nu voor 2e keer uitstel aangegeven.
Het is nu al niet te doen voor ze, dus gaat het nog leuk worden als ze in Den Haag er niet uitkomen met de zoektocht naar 1,3miljard.
Dit is voorwaarde om de BTW verhoging van 0,4% 'terug te draaien', want dit besluit is al door beide kamers heen....
Puinhoop
Bij mij is het door de leasemaatschappij geregeld.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
Ik neem aan dat het je eigen auto is.
Je kan inloggen bij de belastingdienst en ga naar "Betalen en ontvangen"(je logt daar opnieuw in), je komt dan in het "Overzicht betalen en ontvangen". Hier zie je of er een factuur is.
Je kan daar eventueel ook een automatische incasso regelen.
Normaal moet je de MRB binnen 30 dagen na aanvang tijdvak betalen. je bent daar zelf verantwoordelijk voor ook als je geen factuur hebt ontvangen.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dit vroeg ik me inderdaad ook af.Solarman schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:06:
[...]
Bij mij is het door de leasemaatschappij geregeld.
Ik neem aan dat het je eigen auto is.
Je kan inloggen bij de belastingdienst en ga naar "Betalen en ontvangen"(je logt daar opnieuw in), je komt dan in het "Overzicht betalen en ontvangen". Hier zie je of er een factuur is.
Je kan daar eventueel ook een automatische incasso regelen.
Normaal moet je de MRB binnen 30 dagen na aanvang tijdvak betalen. je bent daar zelf verantwoordelijk voor ook als je geen factuur hebt ontvangen.
Ik heb wel brieven van de aankondiging + dat auto incasso aanwezig is.
Exacte hoogte bedrag is mij onbekend (kan ik opzoeken natuurlijk).
EDIT: Staat wel in brief zie ik net.
Maar ze willen blijkbaar niet incasseren...
Leasemaatschappij regelt dit natuurlijk in je leasetarief. Ongeacht of Belastingdienst al geincasseerd heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 14-02-2025 10:23 ]
Maar ik merk dat ik het dan in z’n geheel koud krijg. Ook zie ik dan vaak dat het energieverbruik van de klima terugloopt tot (ver) onder de 1kwh. Ik heb de handleiding meerdere keren doorgelezen, maar kan daar geen oorzaak vinden. Hebben meerdere mensen hier last van ?
Ter info. HEAT staat aan en het maakt geen verschil of A/C aan of uit staat. Ik heb een model met warmtepomp.
uiteraard particulier, lease is voor plebs
maar ik heb een automatisch doorlopende machtiging
[ Voor 11% gewijzigd door murky123 op 14-02-2025 10:41 ]
Ontzettend herkenbaar, ook zonder warmtepomp. Ik ben gestopt met zoeken naar een standaard instelling die het altijd goed doet. Want het lijkt of dat per rit ook kan verschillen. Het enige dat deze maanden wel altijd aan staat is de AC. Anders is alles zo beslagen. Dus die AC werkt in bijna alle gevallen wel zoals 'ie bedoeld is.greg-a schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:31:
Ik heb een vraag over de klima. Ik weet dat het bij de Kia een mysterie is hoe het werkt. Maar als ik de klima op 22 graden zet na het voorverwarmen van de auto (en hij dus op voorruit verwarmen staat ) heb ik het op zich prima warm aan het bovenlichaam. Maar na 15 minuten beginnen m’n benen voeten wat koud te worden. Als ik kan de ventilatiestand zet op “voeten, gezicht en voorruit” zou je verwachten dat m’n bovenlichaam nog steeds warm blijft en m’n voeten warmer worden.
Maar ik merk dat ik het dan in z’n geheel koud krijg. Ook zie ik dan vaak dat het energieverbruik van de klima terugloopt tot (ver) onder de 1kwh. Ik heb de handleiding meerdere keren doorgelezen, maar kan daar geen oorzaak vinden. Hebben meerdere mensen hier last van ?
Ter info. HEAT staat aan en het maakt geen verschil of A/C aan of uit staat. Ik heb een model met warmtepomp.
Het wordt tijd voor wat hogere temperaturen, ook voor de energieconsumptie, dan wordt het hier allemaal weer wat aangenamer in de EV6.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Toevallig zat ik er gisteren ook aan te denken. Ook nog geen bericht ontvangen.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Herkenbaar..ik vermoed dat de warmtepomp een temperatuur uitblaast die voldoende is om de omgeving te verwarmen. Dat zou wellicht 25 graden kunnen zijn. Dat voelt niet aangenaam, maar de kabine blijft wel op temperatuur. Je zou eens een thermometer kunnen meenemen om te testen.greg-a schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:31:
Ik heb een vraag over de klima. Ik weet dat het bij de Kia een mysterie is hoe het werkt. Maar als ik de klima op 22 graden zet na het voorverwarmen van de auto (en hij dus op voorruit verwarmen staat ) heb ik het op zich prima warm aan het bovenlichaam. Maar na 15 minuten beginnen m’n benen voeten wat koud te worden. Als ik kan de ventilatiestand zet op “voeten, gezicht en voorruit” zou je verwachten dat m’n bovenlichaam nog steeds warm blijft en m’n voeten warmer worden.
Mijn EV6 zonder warmtepomp verwarmt anders prima met een ingestelde temperatuur van 20 graden. Ik krijg geen koude benen en zit na voorverwarmen met 20 graden zelfs zonder jas in de auto.Harrie van Til schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Ontzettend herkenbaar, ook zonder warmtepomp. Ik ben gestopt met zoeken naar een standaard instelling die het altijd goed doet. Want het lijkt of dat per rit ook kan verschillen. Het enige dat deze maanden wel altijd aan staat is de AC. Anders is alles zo beslagen. Dus die AC werkt in bijna alle gevallen wel zoals 'ie bedoeld is.
Het wordt tijd voor wat hogere temperaturen, ook voor de energieconsumptie, dan wordt het hier allemaal weer wat aangenamer in de EV6.
De verwarming in mijn EV6 werkt dus prima. In tegenstelling tot de MG4 die ik hiervoor had. Die moest je al op 23 graden zetten en dan werd het soms nog niet warm genoeg. Die auto had een warmtepomp en begon na een tijdje ook koude lucht te blazen als je een lange rit had.
Ik heb het idee dat waarschijnlijk de warmtepomp de boosdoener is.
wel ben ik van mening dat er sneller condens / beslagen ramen zich vormen, dan in welke andere auto ik ook had voor dat ik de EV6 kocht.
Ik wil dit toedichten aan de vele rubbers die alles goed afdichten in de EV, en dan denk ik zelfs dat dit niet alleen bij KIA geld, maar bij EV in algemeen
de wagens zijn natuurlijk wat gevoeliger voor geluid van buitenaf ( want EV heeft geen ronkende eigen motor )
dus meer gevoelig voor rijwind geluiden en afrolgeluiden
in een EV zit dus veel meer rubbers om de boel af te dichten en de herrie buiten te houden, dat zou van invloed kunnen zijn op de luchtvochtigheid in de wagen
Dat snelle beslaan heb ik inderdaad ook. Vaak als ik in een tunnel rijd en de recirculatie automatisch is ingeschakeld. Na het uitschakelen van de recirculatie is het snel weer weg.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:49:
mijn ev6 doet ook prima verwarmen enzv.
wel ben ik van mening dat er sneller condens / beslagen ramen zich vormen, dan in welke andere auto ik ook had voor dat ik de EV6 kocht.
Ik wil dit toedichten aan de vele rubbers die alles goed afdichten in de EV, en dan denk ik zelfs dat dit niet alleen bij KIA geld, maar bij EV in algemeen
de wagens zijn natuurlijk wat gevoeliger voor geluid van buitenaf ( want EV heeft geen ronkende eigen motor )
in een EV zit dus veel meer rubbers om de boel af te dichten en de herrie buiten te houden, dat zou van invloed kunnen zijn op de luchtvochtigheid in de wagen
Of de knop gebruiken voor lucht naar de voorruit blazen, maar goed dan gaat de recirculatie ook uit.
Zojuist heb ik gebeld met de belastingdienst. De brief die eerder verstuurd is was gedateerd op 29 december. Toen was er nog 0 tarief en toen is het tijdvak tot en met maart vastgesteld op 0 euro. Ik heb daardoor dus vrijstelling tot die tijd. Er volgt nog een nieuwe brief met de vaststelling van het bedrag en dan pas gaat de betaling in.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
Log eens in bij de belastingdienst en dan was Mijn betalingen geloof ik. Ik had wel voor onze 2 EVs de aanslag binnen, 3 brieven maar liefst per auto, allemaal zonder enige QR code voor iDeal betaling of link naar automatische incasso regelen. Maar als je zelf inlogt daar, dan kon ik in ieder geval alles regelen, zowel de incasso als de openstaande eerste termijn voor jan t/m mrt.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
Ik denk dat je hier een heel goed punt hebt. Wij hebben een e-Soul die een stuk minder afgedicht is, veel meer windgeruis en dergelijke, en die beslaat inderdaad stukken minder snel dan onze Model 3 Highland, die echt bizar snel beslaat. En op deze dagen ook in de ochtend ietwat ijsvorming aan de binnenkant van de voorruit heeft, dat is ongetwijfeld opgehoopt vocht wat er niet zomaar uit kan.murky123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:49:
mijn ev6 doet ook prima verwarmen enzv.
Ook kan ik met zeg 5-10 graden en een zonnetje erbij de e-Soul prima met airco uit rijden, niks aan de hand, je voelt dan de licht frisse lucht een klein beetje door de roosters komen, maar probeer ik dat bij de Tesla dan zie je op de zijruiten, achterruit en voorruit binnen een paar minuten de condens ontstaan.
Met de EV6 nog geen ervaring, die komt volgende week pas, maar gezien jouw verhaal lijkt die inderdaad vergelijkbaarder met de Tesla dan met de e-Soul.
Mee eens, ik ben uiteindelijk ook voor zo een gegaan vanwege het (hopelijk) minder afgetrapt zijn van de auto en de garantie.jeroenkb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:05:
[...]
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou ook zeker voor de lage km stand gaan
Had ook via Finnik eea geraadpleegd en de EV6 die ik nu heb gekocht is van een particulier geweest. Dat geeft mij meer vertrouwen dat iemand er zuinig op is geweest. Had namelijk ook een ex-lease/verhuur Ioniq 5 met (4!) eigenaren proefgereden en dat was echt te merken, er zat zelfs speling op het rempedaal, de eerste cm was gewoon loze beweging. En dat met 48.000 km op de teller.

Wees gerust: onze e-Soul en Model 3 gedragen zich net zo, beide ook met WP. Wat er volgens mij gebeurt is: voorverwarmen of niet maakt weinig uit, maar op het begin gaat de warmtepomp hard werken om veel warmte erin te krijgen en daarmee eigenlijk dus overcompenseren voor de letterlijk ijskoude lucht in de auto deze vroege ochtenden. Zodra de temperatuur bereikt is, gaat hij op een lager pitje draaien en dat voelt aan als 'koude' (of koudere) lucht.Harrie van Til schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Ontzettend herkenbaar, ook zonder warmtepomp. Ik ben gestopt met zoeken naar een standaard instelling die het altijd goed doet. Want het lijkt of dat per rit ook kan verschillen. Het enige dat deze maanden wel altijd aan staat is de AC. Anders is alles zo beslagen. Dus die AC werkt in bijna alle gevallen wel zoals 'ie bedoeld is.
Wat wij simpelweg doen is dan de temp met 0,5C verhogen totdat we het weer behaaglijk vinden. En hem wel telkens even 1-2 min te tijd geven om zich aan te passen. Warmtepompen werken zeer efficiënt maar zijn relatief trage gangmakers, dus ga vooral niet elke 10 sec +1C of -1C lopen draaien, dat werkt niet met een WP.
Maar de Tesla blijft ook gewoon koud aanvoelen tot je over een bepaalde drempel heen bent qua hoeveelheid C die je omhoog gaat en dan voelt het weer erg warm.
Heeft er denk ik ook mee te maken dat de auto eerst opgewarmd wordt met hele warme lucht om het maar lekker 20-22C graden te krijgen, terwijl als die temperatuur bereikt is hij een luchtstroom stuurt die vergelijkbaar is met de binnentemperatuur puur om het op die temperatuur te houden. Dat is waarschijnlijk wel die 20-22C, maar voelt gewoon koud(er) aan doordat je eerst misschien wel 30-40C lucht kreeg wat zo heerlijk aanvoelde.
Zelfde met mijn EV6. Van de week hier ook last van gehad en een paar keer koude luchtstroom van onder. In dit geval laat ik hem ook niet op automatisch draaien, maar handmatig. Wat ik nu zie is dat je het een tijdje moet laten gaan, waarna je idd weer even 0.5c erbij doet. Ik moet wel toegeven dat mijn vorige auto beter verwarmde.MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Log eens in bij de belastingdienst en dan was Mijn betalingen geloof ik. Ik had wel voor onze 2 EVs de aanslag binnen, 3 brieven maar liefst per auto, allemaal zonder enige QR code voor iDeal betaling of link naar automatische incasso regelen. Maar als je zelf inlogt daar, dan kon ik in ieder geval alles regelen, zowel de incasso als de openstaande eerste termijn voor jan t/m mrt.
Mooi voor je, ik gun het je graag.xxander968 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:43:
[...]
Zojuist heb ik gebeld met de belastingdienst. De brief die eerder verstuurd is was gedateerd op 29 december. Toen was er nog 0 tarief en toen is het tijdvak tot en met maart vastgesteld op 0 euro. Ik heb daardoor dus vrijstelling tot die tijd. Er volgt nog een nieuwe brief met de vaststelling van het bedrag en dan pas gaat de betaling in.
Maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Leuker kunnen ze het niet maken.HansAuutB schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Mooi voor je, ik gun het je graag.
Maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb wel een brief gehad, maar zie niks in mijn belastingdienst.MooDyBLueS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Log eens in bij de belastingdienst en dan was Mijn betalingen geloof ik. Ik had wel voor onze 2 EVs de aanslag binnen, 3 brieven maar liefst per auto, allemaal zonder enige QR code voor iDeal betaling of link naar automatische incasso regelen. Maar als je zelf inlogt daar, dan kon ik in ieder geval alles regelen, zowel de incasso als de openstaande eerste termijn voor jan t/m mrt.
Want het is mij niet duidelijk of ik deze nu handmatig moet betalen of niet.
Hier moet je zijn dus:
https://www.belastingdien...icht-betalen-en-ontvangen
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 14-02-2025 16:53 ]
Ik kan het je over een paar jaar vertellen, heb mijn ev6 sinds april 24 en al 22k km op de teller.Peter-036 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:16:
Ik heb wel ergens gelezen dat de ICCU wat koeler blijft wanneer je niet met de volle 11kW AC laadt, of het waar is??
#afkloppen!
Het is een lease voor 60 maanden dus wagen zal tegen de 140-150k km's doen, en met dank aan onze overheid en hun capaciteitstarief wat nergens op slaat wordt de auto hier dus opgeladen met 3kwh.
Ik laad de wagen zelden sneller op, sporadisch op het werk, en snelladen gebeurt ook maar enkele keren per jaar, als die van mij niet sneuvelt zou het dus aan het laden met 11kw of snelladen kunnen liggen.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Het is inderdaad nogal een zootje daar. Bij mij in de brief stond: je hebt 2 mogelijkheden om te betalen: in één keer middels overboeking of in termijnen middels automatische incasso. Voor dat laatste moest je een heel formulier invullen en opsturen, dat vond ik zo 1999 dat ik online ben gaan zoeken en inderdaad op bovenstaande pagina ook uitgekomen ben.Phusebox schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Ik heb wel een brief gehad, maar zie niks in mijn belastingdienst.
Want het is mij niet duidelijk of ik deze nu handmatig moet betalen of niet.
Hier moet je zijn dus:
https://www.belastingdien...icht-betalen-en-ontvangen
Daar stond duidelijk: "je automatische incasso is aangevraagd, let op dat je reeds gestuurde rekeningen nog handmatig dient te betalen". En die stonden in het portaal ook nog op rood, zie hier mijn overzicht:
/f/image/fW2InDxhqRt6jCqJnyBUubHm.png?f=fotoalbum_large)
Nu ik nog een keer inlogde voor het maken van dit screenshot zie ik ineens de gele melding, dat zal vast voor een aantal hier gelden die dus nog geen rekeningen zien.
Wat wel duidelijk te zien is, zijn de 2x €75 per auto die open stonden (moeten nog bijgewerkt worden) en ik via doorklikken met iDeal heb kunnen betalen. En daaronder de bevestiging van automatische incasso elke 28e.
Voor de duidelijkheid: deze bedragen zijn nog niet voor de EV6, die gaat iets duurder uitvallen.
Als 1 koplamp van de GT-line al €3018 kost excl. 2 uur montage wat zou de prijs van de ICCU wel niet zijn? Inderdaad flink afkloppen als de garantie voorbij is. In mijn geval na 5 jaar.MooDyBLueS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:59:
[...]
Ah op die manier. Nou ja, wat het issue zelf betreft: ik ga het vanzelf wel zien, hopelijk niet natuurlijk.
Vandaar dat er nu ook actief ondernomen moet worden en het als ondeugdelijk product bestempeld moet worden. Dan heb je als consument al meer mogelijkheden om niet te hoeven betalen voor dit soort defecten.Wiliyama schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 03:05:
[...]
Als 1 koplamp van de GT-line al €3018 kost excl. 2 uur montage wat zou de prijs van de ICCU wel niet zijn? Inderdaad flink afkloppen als de garantie voorbij is. In mijn geval na 5 jaar.
Zelf heb ik het "geluk" dat ik nog geen problemen met de EV6 heb mogen ervaren, anders dan wat kleine zaken die direct verholpen konden worden door de dealer.Phusebox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Vandaar dat er nu ook actief ondernomen moet worden en het als ondeugdelijk product bestempeld moet worden. Dan heb je als consument al meer mogelijkheden om niet te hoeven betalen voor dit soort defecten.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat, wanneer ik ICCU problemen zou hebben gehad en gedoe met wachttijden, huurauto, extra kosten, etc. dat ik al bij mijn rechtsbijstand aan de lijn had gehangen. Wellicht zelfs een petitie was gestart om bij consumentenorganisaties als de consumentenbond, Kassa, Tros radar aan te kloppen. Die zijn maar wat happig op dit soort zaken en kunnen druk zetten waar wij als eenvoudige consument de kracht en reikwijdte niet voor hebben.
Hopelijk blijf ik verschoond van de ICCU troubles en kan ik nog lang genieten van de heerlijk rijdende EV6.
Ik hoop het ook voor je. Er zijn ook nog grotere pechvogels die al 2 of 3 keer een defecte ICCU hebben gehad.petertenboer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Zelf heb ik het "geluk" dat ik nog geen problemen met de EV6 heb mogen ervaren, anders dan wat kleine zaken die direct verholpen konden worden door de dealer.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat, wanneer ik ICCU problemen zou hebben gehad en gedoe met wachttijden, huurauto, extra kosten, etc. dat ik al bij mijn rechtsbijstand aan de lijn had gehangen. Wellicht zelfs een petitie was gestart om bij consumentenorganisaties als de consumentenbond, Kassa, Tros radar aan te kloppen. Die zijn maar wat happig op dit soort zaken en kunnen druk zetten waar wij als eenvoudige consument de kracht en reikwijdte niet voor hebben.
Hopelijk blijf ik verschoond van de ICCU troubles en kan ik nog lang genieten van de heerlijk rijdende EV6.
Dat zou voor mij een reden zijn via de rechter Kia aan te klagen op non conformiteit en de auto terug te laten nemen: https://keizersadvocaten....iet%20mocht%20verwachten.Phusebox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Ik hoop het ook voor je. Er zijn ook nog grotere pechvogels die al 2 of 3 keer een defecte ICCU hebben gehad.
Zo denk ik er ook over. Als de ICCU een tweede keer stuk gaat hebben ze een kans gehad het te verhelpen maar blijkbaar kunnen ze geen deugdelijke ICCU bouwen.petertenboer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Dat zou voor mij een reden zijn via de rechter Kia aan te klagen op non conformiteit en de auto terug te laten nemen: https://keizersadvocaten....iet%20mocht%20verwachten.
Ik gok dat de meeste EV6en eigendom zijn van leasemaatschappijen. Je zou toch zeggen dat die er ook wel een x tabak van krijgen en maatregelen nemen? Richting de dealers/importeur of ook de leaseprijs omhoog? Is daar iets over bekend?petertenboer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Dat zou voor mij een reden zijn via de rechter Kia aan te klagen op non conformiteit en de auto terug te laten nemen: https://keizersadvocaten....iet%20mocht%20verwachten.
Als berijder heb je in elk geval minder zorgen door de mobiliteitsgarantie.
Zou mooi zijn, maar veel te weinig incentive bij leasemaatschappijen.blb4 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:02:
[...]
Ik gok dat de meeste EV6en eigendom zijn van leasemaatschappijen. Je zou toch zeggen dat die er ook wel een x tabak van krijgen en maatregelen nemen? Richting de dealers/importeur of ook de leaseprijs omhoog? Is daar iets over bekend?
Als berijder heb je in elk geval minder zorgen door de mobiliteitsgarantie.
Jij als berijder betaalt de prijs van de auto gedurende looptijd.
Door scherpe inkoop is restwaarde bijna een extraatje voor ze.
Jij als berijder zit met alle gedoe en problemen als je auto stuk is + ter reparatie ergens staat.
Eigenlijk zou alleen een clausule met iets als ‘de auto stukgaat door fout fabrikant’ in de overeenkomst van de leasemaatschappij uitkomst bieden. Dan moet de leasemaatschappij wel iets doen richting fabrikant.
Maar ja, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Als het al lukt om zo’n clausule juridisch de lading te laten dekken.
Als leasemaatschappijen hierin meegaan, dan verdwijnt denk ik de ‘scherpe inkoop’ bij fabrikanten. Of ze kunnen helemaal geen zaken meer met ze doen.
[ Voor 24% gewijzigd door PrimaBB op 15-02-2025 12:16 ]
Maar een auto die weken bij de dealer staat omdat er gewacht moet worden op een onderdeel kost de LM toch geld, zij moeten voor een vervangende auto zorgen gedurende die tijd. Maar mogelijk halen ze dat wel ff uit een pool oid als ze 't niet bij de dealer geregeld krijgen en valt 't allemaal mee voor hun op de grote hoop.PrimaBB schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:10:
[...]
Zou mooi zijn, maar veel te weinig incentive bij leasemaatschappijen.
Jij als berijder betaalt de prijs van de auto gedurende looptijd.
Door scherpe inkoop is restwaarde bijna een extraatje voor ze.
Jij als berijder zit met alle gedoe en problemen als je auto stuk is + ter reparatie ergens staat.
Eigenlijk zou alleen een clausule met iets als ‘de auto stukgaat door fout fabrikant’ in de overeenkomst van de leasemaatschappij uitkomst bieden. Dan moet de leasemaatschappij wel iets doen richting fabrikant.
Maar ja, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Als het al lukt om zo’n clausule juridisch de lading te laten dekken.
Als leasemaatschappijen hierin meegaan, dan verdwijnt denk ik de ‘scherpe inkoop’ bij fabrikanten. Of ze kunnen helemaal geen zaken meer met ze doen.
Maar een auto die weken bij de dealer staat omdat er gewacht moet worden op een onderdeel kost de LM toch geld, zij moeten voor een vervangende auto zorgen gedurende die tijd. Maar mogelijk halen ze dat wel ff uit een pool oid als ze 't niet bij de dealer geregeld krijgen en valt 't allemaal mee voor hun op de grote hoop.blb4 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Maar een auto die weken bij de dealer staat omdat er gewacht moet worden op een onderdeel kost de LM toch geld, zij moeten voor een vervangende auto zorgen gedurende die tijd. Maar mogelijk halen ze dat wel ff uit een pool oid als ze 't niet bij de dealer geregeld krijgen en valt 't allemaal mee voor hun op de grote hoop.
[/quote]
Dat zal iets pijn doen misschien. De vraag is waar de rekening komt te liggen.
Ik verwacht dat er vooraf afspraken zijn gemaakt tussen LM en dealer over te leveren diensten. Zeker als dit een onafhankelijke LM betreft.
En wordt captive (merk) dealers waarschijnlijk het vel over de oren getrokken door de fabrikanten + LMs. Van de ‘dealer’ wordt verwacht ‘hun’ klanten zo goed mogelijk te bedienen. Ook met after sales service.
De dealer zit gevangen tussen fabrikant en LM en de consument heeft het nakijken.
Niet voor niets verdwijnen steeds meer merk dealers als ‘point of sale’ en worden fabrikanten en LMs als leverancier volgens Tesla-verkoop-model steeds machtiger.
Van dealer blijft ‘slechts’ het operationeel onderhoud over.
Hoewel dit niet per se slecht is. Het is alleen voor (nog steeds) veel dealers alleen een wat andere rol.
Onderhoud dealers in netwerkverband (multi-merk of merk onafhankelijk) kunnen mogelijk wel een vuist maken en evt ook consumenten belang dienen richting fabrikanten. Maar zolang de rekening voor onderhoud daar betaald blijft ontbreekt ook daar de noodzaak iets te doen.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic