marc4547 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Je kan je Vin nummer invoegen en dan komt er bij mij uit dat er geen terugroep actie is maar geld dit niet alleen voor auto's voor de Amerikaanse markt. Heb overigeens nog nooit problemen gehad met de auto ( dit is al mijn 2e EV6) . Hoeveel % van de EV6 en zouden een kapotte ICCU krijgen? Ik bedoel. Omdat de levertijd van dat onderdeel op het moment lastig is zou je de dealer moeten vragen om er een te reserveren en preventief laten vervangen? Ik weet niet hoe Kia daar tegenover staat?

Ik heb zelf ook geen problemen met ICCU. Nu ruim 67K km op de teller.
Wel zie ik vreemd gedrag van bijladen van de 12V, maar dit is eigenlijk vanaf begin al zo.
Van de dealer verwacht ik helemaal niets pro-actief.
Bij de laatste beurt half december, geen software update, niks.
Naast de 'moetjes' als remvloeistof vervangen, andere vlioeistoffen bijvullen, wel op eigen initiatief ongevraagd nummerplaat houder vervangen door 'eigen naam' en aangegeven dat ruitenwissers aan vervanging toe zijn (maar dus niet vervangen).
Ik denk dat dealers zich steeds strikter moeten gaan houden aan wat het merk aan onderhoud voorschrijft. Want anders moeten ze voor elk rubbertje eerst met klant bellen of dit vervangen mag worden. Kosten-technisch en wat bezetting betreft niet te doen.
Leuk dat de Kia's verkoopcijfers goed gaan, maar service centers/dealers moeten boeltje maar zien op te lossen. Werk load sluit totaal niet meer op elkaar aan.
Je moet steeds vroeger beurten inplannen bij je dealer, kalenders lopen vol.
Tja, en dan is elk langdurige storing van een Kia als bv de ICCU een extra uitdaging. Niet de schuld van de dealer, maar fabrikanten die 'slecht werk' leveren.
Hoewel dit te relativeren is, want nog steeds is Kia een betrouwbaar merk.
Neemt niet weg, dat je als klant een auto koopt waarvan je verwacht dat deze normaal gebruikt kan worden en niet door leveringsproblemen van ICCU's wekenlang ter reparatie staat.
Wat extra druk op fabrikanten door inzet van schade-claims kan helpen, maar of je als maatschappij die kant op wilt vraag ik me af.
Tot die tijd hebben we alleen een dealer die zich beroept op 'overmacht' als drukmiddel. Maar dat is een behoorlijk risico als dealer. Fabrikanten hebben behoorlijke macht over dealer netwerk.
Uiteindelijk zal de klant hier de meeste last van hebben.
En als teveel klanten last hebben is dit niet handig en bewegen vervolgens de fabrikanten weer mee. Want verkoopcijfers....
Overigens ben ik nog steeds erg blij met mijn EV6 en rijden we inmiddels ook met veel plezier een EV3.