Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:59
hier zouden de terugroepacties vermeld moeten staan: https://www.rdw.nl/partic.../terugroepacties-opzoeken

Mijn auto moet half maart voor de 30k beurt terug. Dealer gaf aan dat er 2 campagnes open staan welke dan meteen uitgevoerd worden. Ik weet van de ICCU akties en dat die niet (helemaal) helpen. Het vreemde is dat er bij mijn auto geen openstaande acties vermeld zijn bij het RDW.

"May The Force be with me"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
marvdd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:17:
Ik weet niet of iemand al een nieuwe brief voor de terugroepactie in verband met de ICCU heeft gekregen. Z niet, kan ik enkel aanraden jullie voertuigen zo snel mogelijk vrijwillig aan te bieden. De mijne heeft het na een eerste renall vorig jaar nu begeven +-72000Km, ten gevolge van leveringsproblemen kan de herstelling tot 3 maand tijd nemen terwijl de dealers al een opdracht gekregen hebben om het probleem preventief op te lossen. Kia bied je tijdens de herstelling geen vervangend vervoer, het hangt puur af van de goodwill van je dealer. Kia / Hyundai gaan hier zwaar in de fout en laten de ellende zonder enige communicatie bij de klant. Meer info in verband met de ICCU problemen zijn makkelijk te vinden aangezien de terugroepactie in de VS, India en Australië al aan de gang zijn.
Onzin, stemmingmakerij.
Dealers doen dit niet preventief zonder een specifiek bulletin van Kia NL. Ze kunnen anders kosten niet declareren. Er is geen opdracht ontvangen mits aantoonbaar kapot. Wel software update.

Van welke bron heb je deze info?
Voor de rest uiteraard zuur dat het voorkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hier is de auto deze week bij de dealer geweest voor 2 jaars beurt.
Inderdaad 2 service bulletin's (geen terugroepacties) voor updaten van de ICCU en de MCU.
ICCU update is bij mij inderdaad de 2e maal, 1e was in de eerste helft 2024.
Ook de vraag gesteld over voorraad ICCU's, ook zij hadden de melding fabrieksbrand gekregen en ontvangen ICCU's pas op z'n vroegst in maart.
Er stond inderdaad al een EV6 met een kapotte ICCU waar geen reserve voor was.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Card Nox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:17:
Ik heb vandaag gemerkt dat wanneer ik de climate control op auto zet (had 17c ingesteld) de auto nog vrij veel blijft verbruiken na 20 minuten; 2,4KW start en na 20 min nog altijd zo'n 1,9KW. Toen de heat uit geklikt (had thermo kleding, dikke trui en winterjas aan dus had het warm) maar ik zag dat het verbruik bleef, kan me niet meer herinneren of de temp ook bleef of niet want daarna de gehele ventilatie uitgezet. Dit is wel irritant want dan beslaat het vrij snel en zodra ik de climat control weer aanzetten kwam het verbruik direct terug, zelfs met AC en Heat uit. Iemand anders hier ervaring mee?
Jou auto is volgens mij een Light Edition, deze heeft zover ik weet geen warmtepomp waardoor er altijd met een thermisch element verwarmd wordt.
Je zal dus moeten vergelijken met auto's die ook geen warmtepomp hebben om tot een goed vergelijk te kunnen komen.
Bij de oudere series is er een warmtepomp aanwezig vanaf de PLUS uitvoering en bij de Edition uitvoeringen vanaf de GT-Line Edition.
Waarom er vermogen gevraagd wordt kan ik je niet beantwoorden, maar vergelijking met een ander zal eventueel wat meer duidelijkheid brengen of dit juist of niet juist is.

Ik hoop dus voor je dat er zijn, zonder warmtepomp, die dit voor je willen controleren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Voor hen die het betreft.

KIA geeft alleen FABRIEKSgarantie, hierbij heb je rechten die voortvloeien uit de gestelde voorwaarden hiervoor.
Maar.....er is ook nog zo iets als WETTELIJKE garantie die eigenlijk door velen over het hoofd wordt gezien.
Hierbij mag de fabrieksgarantie nooit de wettelijke garantie overrulen of teniet doen.
Voor deze wettelijke garantie moet je echt bij de verkopende partij zijn en beslist niet bij de fabrikant KIA.
Veel garages beroepen zich maar wat graag op de fabrieksgarantie, wat uiteindelijk door vele kopers als hun enige recht wordt gezien, maar daar moet je maling aan hebben.

Beroep je bij de dealer waar je de auto gekocht hebt, en aangeboden voor reparatie, op NON Conformiteit. Bevestig dit aangetekend schriftelijk.
NON conformiteit is de gehele econimische levensduur van het object toepasbaar, wel moet je zelf aantonen dat het defect niet jou schuld was, maar dat is bij een kapotte ICCU geen probleem.
Reparatie zal natuurlijk best uitgevoerd worden, maar hier gaat het om recht te krijgen op kosteloos vervangend vervoer.

De wet schrijft voor dat de reparatie kosteloos en met zo min mogelijk ongemak voor de koper uitgevoerd dient te worden, bij langere stilstand hoort hier dus wel degelijk kosteloos vervangend vervoer bij. (Je zou zelfs, bij een ICU als vervangende vervoer, de hogere brandstofverbruikskosten kunnen claimen)
Wel zal het veelal noodzakelijk zijn hiervoor rechtbijstand in te schakelen, want zoals men weet zijn recht hebben en recht krijgen in nederland 2 geheel verschillende dingen.

Ps. Er zijn gelukkig ook best dealers/garages die dit altijd zelf al netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
jeroenkb schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Dat is absurd hoog.

Terugreis uit Oostenrijk afgelopen Kerst met -5 graden C; kachel op 20; snelheid 130-150 kwam ik niet hoger dan 23Kwh
Gemiddelde snelheid,dat moet je rekenen,of je een keer 130-150 hebt gereden zegt niks,bij constant 140 verbruik je veel meer dan 23kw/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
Solarman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 05:40:
[...]

Jou auto is volgens mij een Light Edition, deze heeft zover ik weet geen warmtepomp waardoor er altijd met een thermisch element verwarmd wordt.
Je zal dus moeten vergelijken met auto's die ook geen warmtepomp hebben om tot een goed vergelijk te kunnen komen.
Bij de oudere series is er een warmtepomp aanwezig vanaf de PLUS uitvoering en bij de Edition uitvoeringen vanaf de GT-Line Edition.
Waarom er vermogen gevraagd wordt kan ik je niet beantwoorden, maar vergelijking met een ander zal eventueel wat meer duidelijkheid brengen of dit juist of niet juist is.

Ik hoop dus voor je dat er zijn, zonder warmtepomp, die dit voor je willen controleren.
Normaal moet dat nu met temperaturen iets boven 0 rond 1a1,5 kw zijn na een kwartier,dit is mijn ervaring in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
De Ideale Man schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:10:
Ik heb zaterdag over snelweg gereden met de verwarming 22 gr Stuur en stoelverwarming aan.
Snelheid 135km/h en de trip was 100km. Het verbruik was 35kw per 100km. Vond ik toch hoog
Jeeej dan smelt ik weg (zonder jas aan). De auto wordt echt goed waarom als hij op 20,5 graden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:12
Solarman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:16:

KIA geeft alleen FABRIEKSgarantie, hierbij heb je rechten die voortvloeien uit de gestelde voorwaarden hiervoor.
Maar.....er is ook nog zo iets als WETTELIJKE garantie die eigenlijk door velen over het hoofd wordt gezien.
Hierbij mag de fabrieksgarantie nooit de wettelijke garantie overrulen of teniet doen.
Voor deze wettelijke garantie moet je echt bij de verkopende partij zijn en beslist niet bij de fabrikant KIA.
Veel garages beroepen zich maar wat graag op de fabrieksgarantie, wat uiteindelijk door vele kopers als hun enige recht wordt gezien, maar daar moet je maling aan hebben.

Beroep je bij de dealer waar je de auto gekocht hebt, en aangeboden voor reparatie, op NON Conformiteit. Bevestig dit aangetekend schriftelijk.
NON conformiteit is de gehele econimische levensduur van het object toepasbaar, wel moet je zelf aantonen dat het defect niet jou schuld was, maar dat is bij een kapotte ICCU geen probleem.
Reparatie zal natuurlijk best uitgevoerd worden, maar hier gaat het om recht te krijgen op kosteloos vervangend vervoer.

De wet schrijft voor dat de reparatie kosteloos en met zo min mogelijk ongemak voor de koper uitgevoerd dient te worden, bij langere stilstand hoort hier dus wel degelijk kosteloos vervangend vervoer bij. (Je zou zelfs, bij een ICU als vervangende vervoer, de hogere brandstofverbruikskosten kunnen claimen)
Wel zal het veelal noodzakelijk zijn hiervoor rechtbijstand in te schakelen, want zoals men weet zijn recht hebben en recht krijgen in nederland 2 geheel verschillende dingen.

Ps. Er zijn gelukkig ook best dealers/garages die dit altijd zelf al netjes oplossen.
Thx,

Hopelijk kan ik het bovenstaande ook gebruiken.

Gister weer een telefoongesprek gehad met de dealer.
Kreeg vooral te horen hoe erg het allemaal was voor hun (geen auto's beschikbaar, geen onderdele, veel auto's met dit probleem), maar voelde weinig compassie voor mijn probleem dat ik nu voor de 2de keer de ICCU stuk heb in 14 maanden....

Eerst werd geopperd dat ik zelf maar wat moet gaan regelen qua vervangend vervoer.
Na aandringen kan ik nu een kia picanto krijgen.
Nadeel is alleen dat ik volgende week op vakantie ga met het vliegtuig en ik dan 3 koffers (1 grote en 2 kleine) mee moet nemen.

Dus ik vraag of die in zo'n auto passen (wel makkelijk in mijn EV6).
Wordt er in eens wederom het probleem bij mij neergelegd, aangezien ze dan liever niet willen hebben dat hun vervangend vervoer op in de parkeergarage van het vliegveld staat... (aangezien ze dan ook andere zouden kunnen helpen met die auto).
Maar ja, hoe kom ik dan überhaupt bij het vliegveld was mijn argument terug.
Laat staan, ik ken niemand die even een auto 'over' heeft om te lenen.

Wordt er maar gezegd dat ik een trein moet pakken.
Maar dat kan niet want we vliegen vroeg en hier in het oosten rijden er 's nachts geen treinen (al helemaal niet naar Keulen).

Naar mijn inziens is de EV6 (en dan vooral de ICCU) zeker ondeugdelijk en zit er een ontwerpfout in of zo.
Het is net zo'n belangrijk onderdeel als een ICE motor en als die binnen 14 maanden 2x stuk gaat is toch ook niet normaal?
En vooral dat ze geen voorraad hebben, dast is dan ook niet mijn probleem/oorzaak.
Dat was 14 maanden geleden ook al het issue en blijkbaar hebben ze er niet van geleerd (of dit een dealer issue is of KIA algemeen, daar zou ik als klant geen last van moeten hebben).

Maar moet zeggen dat het al met al een hoop gedoe en stress oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Als het bij mij de tweede keer stuk gaat met lange stilstand als gevolg ga ik net als in de VS proberen mijn koop te ontbinden.

In Europa zijn we veel te lief voor bedrijven.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:33
Phusebox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:05:
Als het bij mij de tweede keer stuk gaat met lange stilstand als gevolg ga ik net als in de VS proberen mijn koop te ontbinden.

Ga maar alvast op zoek naar een goede NL jurist.

Kan je jezelf alvast lekker maken met de bedragen die 'over de plas' geclaimd worden.

https://lemonlawexperts.c...ower%20to%20the%20wheels.

Hoewel het vergelijk natuurlijk niet eerlijk is gezien de leverage/aantallen, heeft de NHTSA behoorlijk veel meer autoriteit dan onze eigen RDW.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:44
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Kan je jezelf alvast lekker maken met de bedragen die 'over de plas' geclaimd worden.

Hoewel het vergelijk natuurlijk niet eerlijk is gezien de leverage/aantallen, heeft de NHTSA behoorlijk veel meer autoriteit dan onze eigen RDW.
Je kan je Vin nummer invoegen en dan komt er bij mij uit dat er geen terugroep actie is maar geld dit niet alleen voor auto's voor de Amerikaanse markt. Heb overigeens nog nooit problemen gehad met de auto ( dit is al mijn 2e EV6) . Hoeveel % van de EV6 en zouden een kapotte ICCU krijgen? Ik bedoel. Omdat de levertijd van dat onderdeel op het moment lastig is zou je de dealer moeten vragen om er een te reserveren en preventief laten vervangen? Ik weet niet hoe Kia daar tegenover staat? _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door marc4547 op 07-02-2025 10:24 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Interessante bron. Als we dan kijken naar de Ioniq5 cijfers die daar genoemd worden, dan zou je kunnen concluderen dat het uitvalpercentage minder is dan 1% (tijdens rijden):

“Hyundai has acknowledged 618 unique incidents in the United States where vehicles experienced power loss while in motion”

Op ca. 100.000 verkochte Ioniq5s in de US.

“The ICCUs in Hyundai’s approximately 145.200 recalled model-year 2022-2024”. (Mij niet duidelijk of dit in- of exclusief Canada is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:10
Phusebox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:05:

Helemaal mee eens.
Tijdje terug hier al over gediscussieerd met iemand die aanhaalt een mobiliteitsverzekering af te sluiten als je echt mobiel moet blijven...
Wat?!

Nieuwe auto van 50k+ die twee keer binnen 14 maanden compleet onbruikbaar wordt?
Dit kan natuurlijk gebeuren, hoe slecht ook.

Maar wat dan absoluut niet kan is dat de dealer gaat suggereren om de trein te pakken.
Als er geen vervangend vervoer is moeten ze hun verlies nemen en per direct een auto uit de showroom o.i.d. klaar laten maken.

Door zelf de oplossing te gaan bedenken ben je het probleem van de dealer/Kia aan het oplossen, dat is gewoon niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Loei123 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Helemaal mee eens.
Tijdje terug hier al over gediscussieerd met iemand die aanhaalt een mobiliteitsverzekering af te sluiten als je echt mobiel moet blijven...
Wat?!

Nieuwe auto van 50k+ die twee keer binnen 14 maanden compleet onbruikbaar wordt?
Dit kan natuurlijk gebeuren, hoe slecht ook.

Maar wat dan absoluut niet kan is dat de dealer gaat suggereren om de trein te pakken.
Als er geen vervangend vervoer is moeten ze hun verlies nemen en per direct een auto uit de showroom o.i.d. klaar laten maken.

Door zelf de oplossing te gaan bedenken ben je het probleem van de dealer/Kia aan het oplossen, dat is gewoon niet de bedoeling.
Tja... mooi verwoord en zo sta ik er ook in.

En de auto heb ik zakelijk zelf gekocht en was zelfs 60k+ (met alle kosten erbij).

En zo'n mobiliteitsverzekring...
Dat zou toch Kia moeten regelen...?
Als zij (door wat voor reden dan ook) geen auto's meer op voorraad hebben, dat ze een auto desnoods huren (en dus de verzekering hiervoor kunnen gebruiken).

En zoals als gezegd, de vorige keer hadden ze het netjes geregeld en kreeg ik een elektrische MG.
Vond het geen fijne auto, maar was zeker goed geholpen die tijd.

En het eerste wat ik hoor is dat alle auto's weg zijn, dus ja.. ik heb pech...
Maar de rest dan...

Als ze vanmiddag weer zo iets zeggen, dan zeg ik wel dat ze mijn auto maar moeten fixen met de ICCU van iemand anders die al wel een auto heeft.
Die heeft er 1 en kan dan wellicht een weekje langer rijden i.p.v. bij mij dan moeilijk doen.

Ik heb wel begrip voor ze dat het onderdeel niet te leveren is.
Maar ik voel maar weinig begrip voor mijn situatie helaas.

En het verhaal over Amerika.
Tja, das ook wel een bijzonder verhaal.

Daar is er een organisatie die bedrijven in de gaten houdt.
Ik heb ooit eens met de RDW gebeld dat ik een gevaarlijk issue had met mijn EV6 (werd verblind door de HUD in de nacht).
Maar ja, die gaan er niet over.
De fabrikant bepaald de terugroepacties en of er ergens gevaar is.
Of wel, 'de slager keurt zijn eigen vlees'...

[ Voor 11% gewijzigd door stimpyrulez op 07-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
stimpyrulez schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:04:
[...]
En zoals als gezegd, de vorige keer hadden ze het netjes geregeld en kreeg ik een elektrische MG.
Vond het geen fijne auto, maar was zeker goed geholpen die tijd.
Toevallig zo'n knaloranje?

Zelf ook een keer meegehad vanuit de dealer in Hengelo.
Na twee keer 30 minuten had ik nog niet uitgevogeld hoe de cruise control werkte. 8)7

Tevens heeft die dealer bij mijn eerste defecte ICCU een exemplaar uit een showroom auto gehaald en in mijn auto gestop (zo zeiden ze) dus wat dat betreft was dat wel een nette actie.

Helaas gaf die later ook de geest, mijn derde exemplaar werkt nog steeds naar behoren gelukkig, maar op vakantie gaan blijft wel een zekere spanning met zich meebrengen...

[ Voor 28% gewijzigd door Loei123 op 07-02-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Loei123 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Toevallig zo'n knaloranje?

Zelf ook een keer meegehad vanuit de dealer in Hengelo.
Na twee keer 30 minuten had ik nog niet uitgevogeld hoe de cruise control werkte. 8)7

Tevens heeft die dealer bij mijn eerste defecte ICCU een exemplaar uit een showroom auto gehaald en in mijn auto gestop (zo zeiden ze) dus wat dat betreft was dat wel een nette actie.

Helaas gaf die later ook de geest, mijn derde exemplaar werkt nog steeds naar behoren gelukkig, maar op vakantie gaan blijft wel een zekere spanning met zich meebrengen...
Ik had een grijze (ook Hengelo).
Reed prima, maar de 'lane assist' was zo erg dat hij heel hard terug stuurde.
Dus die zette ik voor elke rit uit.

Maar jij heb de 3de er ook al inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mijn EV6 rijdt nog gewoon, maar heb nu net n.a.v. alle ICCU post hier mijn autoverzekering uitgebreid met rechtsbijstand motorrijtuigen. Daar heb ik de 50 euro extra per jaar wel voor over.

Hier vallen ook "geschillen ontstaan bij aankoop of onderhoud/reparatie aan je auto"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
marc4547 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Je kan je Vin nummer invoegen en dan komt er bij mij uit dat er geen terugroep actie is maar geld dit niet alleen voor auto's voor de Amerikaanse markt. Heb overigeens nog nooit problemen gehad met de auto ( dit is al mijn 2e EV6) . Hoeveel % van de EV6 en zouden een kapotte ICCU krijgen? Ik bedoel. Omdat de levertijd van dat onderdeel op het moment lastig is zou je de dealer moeten vragen om er een te reserveren en preventief laten vervangen? Ik weet niet hoe Kia daar tegenover staat? _/-\o_
Ik heb zelf ook geen problemen met ICCU. Nu ruim 67K km op de teller.
Wel zie ik vreemd gedrag van bijladen van de 12V, maar dit is eigenlijk vanaf begin al zo.

Van de dealer verwacht ik helemaal niets pro-actief.
Bij de laatste beurt half december, geen software update, niks.

Naast de 'moetjes' als remvloeistof vervangen, andere vlioeistoffen bijvullen, wel op eigen initiatief ongevraagd nummerplaat houder vervangen door 'eigen naam' en aangegeven dat ruitenwissers aan vervanging toe zijn (maar dus niet vervangen).

Ik denk dat dealers zich steeds strikter moeten gaan houden aan wat het merk aan onderhoud voorschrijft. Want anders moeten ze voor elk rubbertje eerst met klant bellen of dit vervangen mag worden. Kosten-technisch en wat bezetting betreft niet te doen.

Leuk dat de Kia's verkoopcijfers goed gaan, maar service centers/dealers moeten boeltje maar zien op te lossen. Werk load sluit totaal niet meer op elkaar aan.

Je moet steeds vroeger beurten inplannen bij je dealer, kalenders lopen vol.

Tja, en dan is elk langdurige storing van een Kia als bv de ICCU een extra uitdaging. Niet de schuld van de dealer, maar fabrikanten die 'slecht werk' leveren.
Hoewel dit te relativeren is, want nog steeds is Kia een betrouwbaar merk.

Neemt niet weg, dat je als klant een auto koopt waarvan je verwacht dat deze normaal gebruikt kan worden en niet door leveringsproblemen van ICCU's wekenlang ter reparatie staat.

Wat extra druk op fabrikanten door inzet van schade-claims kan helpen, maar of je als maatschappij die kant op wilt vraag ik me af.

Tot die tijd hebben we alleen een dealer die zich beroept op 'overmacht' als drukmiddel. Maar dat is een behoorlijk risico als dealer. Fabrikanten hebben behoorlijke macht over dealer netwerk.
Uiteindelijk zal de klant hier de meeste last van hebben.

En als teveel klanten last hebben is dit niet handig en bewegen vervolgens de fabrikanten weer mee. Want verkoopcijfers....

Overigens ben ik nog steeds erg blij met mijn EV6 en rijden we inmiddels ook met veel plezier een EV3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
stimpyrulez schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik had een grijze (ook Hengelo).
Reed prima, maar de 'lane assist' was zo erg dat hij heel hard terug stuurde.
Dus die zette ik voor elke rit uit.

Maar jij heb de 3de er ook al inzitten?
Correct, de 3e ICCU zit er nu in en deze doet het nog.
Auto is van december 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:43
Net van Amersfoort naar Emmen gereden.
Ik had in de navigatie een favoriete snellader gemaakt. Dit is een fastned locatie.

Daar naartoe genavigeerd en ik heb er toch wel 1.5 uur heen gereden. Auto heeft totaal niet voorverwarmd waardoor ik nu maar met 43kW aan het laden ben.

Accu was bij de snellader nog wel op 65% maar hij had volgensmij wel moeten gaan voorverwarmen. Iemand enig idee hoe dat kan?

[ Voor 3% gewijzigd door sgouman op 07-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sgouman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:12:
Net van Amersfoort naar Emmen gereden.
Ik had in de navigatie een favoriete snellader gemaakt. Dit is een fastned locatie.

Daar naartoe genavigeerd en ik heb er toch wel 1.5 uur heen gereden. Auto heeft totaal niet voorverwarmd waardoor ik nu maar met 43kW aan het laden ben.

Accu was bij de snellader nog wel op 65% maar hij had volgensmij wel moeten gaan voorverwarmen. Iemand enig idee hoe dat kan?
Misschien adres ingevoerd (wat soms niet werkt voor preconditionen) ipv de POI geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:43
r0el schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Misschien adres ingevoerd (wat soms niet werkt voor preconditionen) ipv de POI geselecteerd?
Ik heb hem gevonden onder live laadstations en vervolgens favoriete laadstations. Lijkt me sterk dat hij dat dan niet ziet als laadstation...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Solarman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:16:

Dank hiervoor, ik heb dit hier op Tweakers ook al in diverse topics geschreven, 't Blijkt dat heel veel mensen geen weet hebben van hun rechten (en dus 't verschil tussen fabrieksgarantie en wettelijke garantie). En dat verkopende partijen daar graag gebruik (eigenlijk misbruik) van maken. Wettelijke garantie is niet zwart/wit, het hangt af van welke verwachting de verkopende partij geeft / welke verwachting de kopende partij mag hebben etc dus 't is best wel ingewikkeld. Ook dat is waarom nog steeds heel veel extra (betaalde) garantie wordt aangeboden terwijl soms 't enige wat er dan toegevoegd wordt bovenop de wettelijke garantie waar je al recht op hebt een geen gezeur garantie.

Ook is er in NL het recht om de koop ongedaan te maken als je misleid bent; als de beloftes dus niet waargemaakt worden.

Kijk voor alles eens op https://www.consuwijzer.n...ts-gekocht-maar-het-kapot

Wel is 't zo dat wettelijke garantie geen mobiliteitsgarantie is. Ik denk dat de K.I.W. (Kia Internationale
Wegenhulpgarantie) dit wel dekt, daar zit echter een maximale duur (4 dagen) aan gekoppeld en een maximale klasse ( B ), maar mogelijk wel EV indien je met een EV komt stil te staan).

Normaal zou natuurlijk 4 dagen voldoende moeten zijn om de auto te repareren, de vraag blijft dan natuurlijk wat ingeval van overmacht (onderdelen niet beschikbaar binnen die 4 dagen)? Is dat jou of hun probleem?

Concreet in 't geval van deze ICCU problemen, er kan toch nog gewoon mee gereden worden? Je kan dan echter alleen maar DC laden toch? Of wordt ook b.v. de 12V accu niet meer bijgeladen?

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 07-02-2025 14:05 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29
blb4 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Dank hiervoor, ik heb dit hier op Tweakers ook al in diverse topics geschreven, 't Blijkt dat heel veel mensen geen weet hebben van hun rechten (en dus 't verschil tussen fabrieksgarantie en wettelijke garantie). En dat verkopende partijen daar graag gebruik (eigenlijk misbruik) van maken. Wettelijke garantie is niet zwart/wit, het hangt af van welke verwachting de verkopende partij geeft / welke verwachting de kopende partij mag hebben etc dus 't is best wel ingewikkeld. Ook dat is waarom nog steeds heel veel extra (betaalde) garantie wordt aangeboden terwijl soms 't enige wat er dan toegevoegd wordt bovenop de wettelijke garantie waar je al recht op hebt een geen gezeur garantie.

Ook is er in NL het recht om de koop ongedaan te maken als je misleid bent; als de beloftes dus niet waargemaakt worden.

Kijk voor alles eens op https://www.consuwijzer.n...ts-gekocht-maar-het-kapot

Wel is 't zo dat wettelijke garantie geen mobiliteitsgarantie is. Ik denk dat de K.I.W. (Kia Internationale
Wegenhulpgarantie) dit wel dekt, daar zit echter een maximale duur (4 dagen) aan gekoppeld en een maximale klasse ( B ), maar mogelijk wel EV indien je met een EV komt stil te staan).

Normaal zou natuurlijk 4 dagen voldoende moeten zijn om de auto te repareren, de vraag blijft dan natuurlijk wat ingeval van overmacht (onderdelen niet beschikbaar binnen die 4 dagen)? Is dat jou of hun probleem?

Concreet in 't geval van deze ICCU problemen, er kan toch nog gewoon mee gereden worden? Je kan dan echter alleen maar DC laden toch? Of wordt ook b.v. de 12V accu niet meer bijgeladen?
Twee collega's hebben het nu ook met hun Hyundai en de die kunnen niet meer rijden, omdat de auto in een noodprogramma komt en alleen nog maar bebouwde kom snelheden haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
blb4 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:36:
[...]

..
Het issue is een niet meer goed functionerende Integrated Charging Control Unit (ICCU).

Oorzaak schijn een kapotte transistor te zijn.

Hierdoor wordt ook de 12V niet meer bijgeladen.
Dus je kan blijven rijden totdat je Kia er mee ophoudt vanwege platte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
wortelsoft schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Twee collega's hebben het nu ook met hun Hyundai en de die kunnen niet meer rijden, omdat de auto in een noodprogramma komt en alleen nog maar bebouwde kom snelheden haalt.
Dit is het 'snail mode' of ' Limp Home Mode' issue met de turtle icon op het dashboard.

Niet ICCU issue, maar VCU (Vehicle Control Unit) Limp Home Mode gerelateerd.
Soort noodloop vanwege veiligheid.

De relatie met ICCU issue is er wel, maar alleen als de ICCU stuk gaat tijdens rijden vervalt de VCU in 'limb mode'. Levensgevaarlijk op bv snelweg dus.

Vandaar is er een software update die dit specifieke issue verhelpt.
Maar deze update lost dus niets op tbv ICCU issue zelf

[ Voor 52% gewijzigd door PrimaBB op 07-02-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Dit is het 'snail mode' of ' Limp Home Mode' issue met de turtle icon op het dashboard.

Niet ICCU issue, maar VCU (Vehicle Control Unit) Limp Home Mode gerelateerd.
Soort noodloop vanwege veiligheid.

De relatie met ICCU issue is er wel, maar alleen als de ICCU stuk gaat tijdens rijden vervalt de VCU in 'limb mode'. Levensgevaarlijk op bv snelweg dus.

Vandaar is er een software update die dit specifieke issue verhelpt.
Maar deze update lost dus niets op tbv ICCU issue zelf
En de ICCU ging dus stuk tijdens het rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
wortelsoft schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:29:
[...]

En de ICCU ging dus stuk tijdens het rijden....
Die limb mode kan een aantal oorzaken hebben. Niet per se alleen ICCU gerelateerd.

Blijft de limb mode terugkomen als je de EV6 uitzet en weer aanzet ibv ICCU issue? 12v Moet wel voldoende spanning hebben nog.

Ik dacht dat de noodloop alleen triggert mbt ICCU fail als deze tijden rijden stuk gaat.
Die functie kan softwarematig, via update, uitgeschakeld worden.

Zeker niet leuk om mee te maken en je mag blij zijn als dit zonder ongelukken goed afloopt, maar hopelijk kan je dan na uit/aan alsnog weer normaal verder rijden. Hoewel ik dit zelf op bv snelweg ook onverantwoord zou vinden om te proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door PrimaBB op 07-02-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Die limb mode kan een aantal oorzaken hebben. Niet per se alleen ICCU gerelateerd.

Blijft de limb mode terugkomen als je de EV6 uitzet en weer aanzet ibv ICCU issue? 12v Moet wel voldoende spanning hebben nog.

Ik dacht dat de noodloop alleen triggert mbt ICCU fail als deze tijden rijden stuk gaat.
Die functie kan softwarematig, via update, uitgeschakeld worden.

Zeker niet leuk om mee te maken en je mag blij zijn als dit zonder ongelukken goed afloopt, maar hopelijk kan je dan na uit/aan alsnog weer normaal verder rijden. Hoewel ik dit zelf op bv snelweg ook onverantwoord zou vinden om te proberen.
Beide auto's staan bij de dealer voorlopig en er werd gezegd dat de ICCU kapot was en dat het een tijd gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
wortelsoft schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Beide auto's staan bij de dealer voorlopig en er werd gezegd dat de ICCU kapot was en dat het een tijd gaat duren.
Dat is kl*te. En duidelijk dat de dealer geen houvast heeft wbt levertijden van onderdelen. Zo lijkt het.

Dit is dan toch een behoorlijk probleem aan het worden voor Kia en Hyundai.

Als ik het goed begrijp is dit issue toch veel te lang onder de pet gehouden.

https://youtu.be/rffR8XUNzjw?si=ygCECotGAWmJrDrR

En over de recall https://youtu.be/AKuiGXi1ETQ?si=bfWv3pyafwjefQ_d

Geen wonder dat die advocatenkantoren zich klaarmaken.
Als de NHTSA na hun onderzoek de consument in het gelijk stelt dat Kia verzuimt heeft tijdig in te grijpen mbt ICCU issue, dan kunnen ze zich opmaken voor een aanzienlijke schadepost.

Ondertussen lijkt Kia dus mbv de recall in bv VS de schade enigszins te willen beperken.

ElectricViking suggereert dat de ICCU problemen mogelijk gerelateerd zijn aan een slechte afdichting en dat er koelvloeistof in de ICCU lekt. Issue openbaart zich rond 10-12 maanden geeft hij aan.

Als er daadwerkelijk er een productiefout in dat ding zit, dan zit er niets anders op dan de boel te vervangen door een deugdelijk exemplaar.

Aan de reactie hier te zien van EV6 rijders die aan hun 3e ICCU toe zijn denk ik dat Kia de kapotte ICCU tot nu toe deze gewoon vervangt voor nog steeds ondeugdelijke exemplaren.

Software updates lijken pleisters op de wond.

Misschien is er nog steeds geen verbeterd exemplaar ontwikkeld. Dat zou echt slecht zijn.

In ieder geval is NL nog niet aan de beurt wbt een recall.
Er zal wel aan damage control worden gedaan nu het balletje steeds harder gaat rollen zodat eerst de financieel hoog risico landen geholpen gaan worden.

Voor nu blijft het met samengeknepen billen blijven genieten van je EV6.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 07-02-2025 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:11
PrimaBB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Misschien is er nog steeds geen verbeterd exemplaar ontwikkeld. Dat zou echt slecht zijn.
De verbeterde ICCU zou in de nieuwe EV6 moeten zitten. Daar heb je alleen niks aan met het oudere model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
GHorsie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:01:
[...]

De verbeterde ICCU zou in de nieuwe EV6 moeten zitten. Daar heb je alleen niks aan met het oudere model.
Dat ga ik over 1,5 maand maar eens testen dan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:59
Ik hoop dat mijn ICCU het nog een tijdje uithoud en KIA gedwongen wordt om alle ICCUs in de toekomst te vervangen. En dat er dan een 22KWh versie is zodat je lekker snel kan laden thuis! :-)

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

GHorsie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Afgaande op Reddit gaan die ook potentieel snel kapot...
https://www.reddit.com/r/...ioniq_5_officially_has_a/

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
Vanmorgen wilde ik de KIA Connect app starten, maar er verscheen een update-informatie die erop neerkomt dat je moet updaten omdat je anders de app niet kunt gebruiken. Echter de oude app biedt functies die in de nieuwe app, naar ik heb begrepen, eruit gehaald zijn omdat – volgens Kia - deze weinig gebruikt worden. Het gaat om voertuiginstellingen die anderen en ikzelf wel nuttig vinden. Ook schrijft Kia dat anders bepaalde nieuwe functies niet gebruikt kunnen worden. Ik zou niet weten welke dat voor de EV6 zouden moeten zijn. Ik vermoed dat het feitelijk te maken heeft met andere, nieuwere KIA-modellen en ze geen zin hebben in het onderhoud van deze versie.
Vraag: heeft iemand een idee hoe te zorgen dat de huidige versie toch gestart kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wordt het niet eens tijd dat we ons samen pakken en dit aan de kaak stellen? Kia in Nederland in ieder geval bewust maken dat ze beter hun best moeten doen en om het jaar een nieuwe ICCU is geen oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Warp9 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:19:
Vanmorgen wilde ik de KIA Connect app starten, maar er verscheen een update-informatie die erop neerkomt dat je moet updaten omdat je anders de app niet kunt gebruiken. Echter de oude app biedt functies die in de nieuwe app, naar ik heb begrepen, eruit gehaald zijn omdat – volgens Kia - deze weinig gebruikt worden. Het gaat om voertuiginstellingen die anderen en ikzelf wel nuttig vinden. Ook schrijft Kia dat anders bepaalde nieuwe functies niet gebruikt kunnen worden. Ik zou niet weten welke dat voor de EV6 zouden moeten zijn. Ik vermoed dat het feitelijk te maken heeft met andere, nieuwere KIA-modellen en ze geen zin hebben in het onderhoud van deze versie.
Vraag: heeft iemand een idee hoe te zorgen dat de huidige versie toch gestart kan worden?
Ik kreeg dezelfde melding en kon dus ook de app niet meer gebruiken. Slechte gewoonte van helaas heel veel apps. Meestal voor mij de reden ‘m te verwijderen maar er is hiervoor geen alternatief. Dus toch maar geüpdatet en dus de mogelijkheid kwijt om die voertuiginstellingen te wijzigen. Idioot dat ze dat er uitgehaald hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike 1957
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-02 14:33
Elhovo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:21:
[...]

Je kunt in de settings de navigatie zodanig configureren dat ie niet automatisch laadpunten aan je route toevoegt. Ik zit er meer mee te vechten dan dat het systeem me helpt om goede laders te vinden. Ik vraag dus de route zonder laadpunten op en voeg ze zelf handmatig toe of ik laat een laadpunt zoeken zodra ik al onderweg ben. Misschien wordt het ooit nog wat met die intelligente routeplanning maar voorlopig is het geen Tesla in dit opzicht.
Ik zie bij de navigatiesettings deze keuzemogelijkheid niet. :( Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 20:45
Spike 1957 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Ik zie bij de navigatiesettings deze keuzemogelijkheid niet. :( Waar kan ik die vinden?
Was selecteerbaar op het hoofdscherm als je de navigatie doet (stukje: korte route, snelste route,...).

Niet direct teruggevonden in de navigatiesettings, maar ook niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Spike 1957 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Het blauwe vinkje in het kleine scherm met routes wat je getoond wordt als je gepland hebt kun je aan- en uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
Volgens onze “Engelse vriend” gaan de lamellen om te koelen eerder open na de ICCU update en weet hij te melden dat de kaart update waarschijnlijk eind februari/ begin maart uitkomt.

https://youtu.be/imKknrdNvdM?si=i-Nxl94Pxu339LXa

[ Voor 4% gewijzigd door petertenboer op 09-02-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
petertenboer schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:09:
Volgens onze “Engelse vriend” gaan de lamellen om te koelen eerder open na de ICCU update en weet hij te melden dat de kaart update waarschijnlijk eind februari/ begin maart uitkomt.

https://youtu.be/imKknrdNvdM?si=i-Nxl94Pxu339LXa
Ik vraag me inderdaad af of de ICCU problemen niet gerelateerd zijn aan ‘veel’ snelladen (met hoge amperage).

Als de sw update de verkoeling verbetert lijkt oververhitting een oorzaak. Een slechte afdichting met lekkende koelvloeistof als gevolg.

Zelf laad ik altijd thuis/bestemming en incidenteel snelladen.

Zou interessant zijn te weten of snelladen inderdaad risicoverhogend is.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimaBB op 09-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik vraag me inderdaad af of de ICCU problemen niet gerelateerd zijn aan ‘veel’ snelladen (met hoge amperage).

Als de sw update de verkoeling verbetert lijkt oververhitting een oorzaak. Een slechte afdichting met lekkende koelvloeistof als gevolg.

Zelf laad ik altijd thuis/bestemming en incidenteel snelladen.

Zou interessant zijn te weten of snelladen inderdaad risicoverhogend is.
Bij mij ging de ICCU kapot de dag nadat we terugkwamen uit Zwitserland. Onderweg 3x snellader gebruikt, normaal maar enkele keren per jaar.
Buitentemperatuur was toen boven de 30 graden dat weet ik nog goed.

Dus zou best wel eens kunnen dat het ding gewoon te warm wordt. Vooral bij onze laatste stop was het erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Bij mij ging de ICCU kapot de dag nadat we terugkwamen uit Zwitserland. Onderweg 3x snellader gebruikt, normaal maar enkele keren per jaar.
Buitentemperatuur was toen boven de 30 graden dat weet ik nog goed.

Dus zou best wel eens kunnen dat het ding gewoon te warm wordt. Vooral bij onze laatste stop was het erg heet.
Tja, 800V is een mooi verkoopargument + een genot als eigenaar als je de hoge snelheden haalt, maar dan moet je als fabrikant wel een EV leveren die als zodanig gebruikt kan worden.

Het blijft natuurlijk gissen welke combinatie van factoren leiden tot de problemen.
Dit zal denk ik ook niet eenduidig zijn. Laat staan achteraf aantoonbaar/bewijsbaar.

In ieder geval blijkt de ICCU een zwakke schakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Tja, 800V is een mooi verkoopargument + een genot als eigenaar als je de hoge snelheden haalt, maar dan moet je als fabrikant wel een EV leveren die als zodanig gebruikt kan worden.

Het blijft natuurlijk gissen welke combinatie van factoren leiden tot de problemen.
Dit zal denk ik ook niet eenduidig zijn. Laat staan achteraf aantoonbaar/bewijsbaar.

Ik ga in ieder geval informatie verzamelen en dit is een bij Tros Radar ofzo aankaarten.

Op Facebook een poll in de EV6 groep van NL waaruit blijkt dat 1/3e van de respondenten al minimaal 1x een defect ICCU heeft gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike 1957
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-02 14:33
RenegadexRIPxx schreef op zondag 9 februari 2025 @ 05:31:
[...]

Was selecteerbaar op het hoofdscherm als je de navigatie doet (stukje: korte route, snelste route,...).

Niet direct teruggevonden in de navigatiesettings, maar ook niet op gelet.
Dank, het is gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Nee, dat lijkt mij heel sterk, aangezien deze module alleen AC/DC en DC/DC (12V boordsysteem) doet. Bij DC snelladen wordt de ICCU in zijn geheel niet aangesproken. Bij AC laden daarentegen wel.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
The Wizard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Nee, dat lijkt mij heel sterk, aangezien deze module alleen AC/DC en DC/DC (12V boordsysteem) doet. Bij DC snelladen wordt de ICCU in zijn geheel niet aangesproken. Bij AC laden daarentegen wel.
Ok, bedankt voor je verduidelijking.

ik dacht inderdaad dat de ICCU ook belast zou zijn als er HV DC geladen zou worden.
Dit is inderdaad niet het geval. Mbt het laden.

Het is zeker niet mijn bedoeling hier stemming te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 17:49
The Wizard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Op het amerikaanse EV6 forum hangt iemand rond die claim engineer te zijn bij Hyundai / Kia. Ik heb veel van zijn posts gelezen en hij lijkt behioorlijk op de hoogte te zijn, De ICCU, ofschoon niet betrokken bij laden, is wel actief tijdens een DC laadsessie en deze meneer stelt dat juist DC laders de ICCU om zeep kunnen helpen.

https://www.kiaevforums.com/posts/171355/

https://www.kiaevforums.com/posts/178134/

Vooral de laatste post is interessant;
The root cause is interference from rapid DC chargers' signal wires with the magnetic field, resulting in voltage fluctuations exceeding the vehicle battery management system's (BMS) acceptable range. Inadequate installer experience near signal lines, analogous to CAN bus systems, may contribute to this issue, sometimes masked by certain vendors. This impacts not only the EV's DC-DC converter but also the rapid DC charger's internal components and electronics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
Vanochtend toen ik even in de App keek terwijl mijn vrouw de EV6 mee had naar het werk zag ik op tabblad status bij kopje “opladen en klimaatregeling” het batterij symbool van oranje naar groen bewegen in een loopje.

Toen ik op het vraagteken klikte voor uitleg begreep ik dat de batterij actief werd geconditioneerd. Ze had de navigatie niet aan en dus geen laadpaal als bestemming gekozen.

Grappig om te zien en ik was er nog niet van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:31
Momenteel onderweg naar Italië met de EV6. Voor het eerst een lang stuk met deze auto, en voor het eerst maak ik gebruik van de onboard navigatie, omdat ik begreep dat daarmee de batterij geconditioneerd wordt, opdat het laden sneller gaat.
Het logo voor accu conditionering stond al snel aan, dat had ik nog niet eerder gezien dus daar was ik blij mee.
Op het eerste stuk wilde auto al na zo'n 1, 5 uur rijden en met nog ruim 40% accu in de auto al stoppen. Dat wilde ik niet. Dus ben ik doorgereden, maar toen de batterij nog zo'n 30% over had, ging de batterij conditionering uit. Terwijl de navigatie wel elk snellaadstation onderweg tussen de 40 en 20% selecteerde als volgende stop.
Nu sta ik dus te laden bij een 300kw lader, bij start met 20% accu. Maar helaas, de Kia laadt met slechts 92kw.

Hoe kan ik hier nu beter mee omgaan, zodat de volgende laadsessie wel optimaal verloopt?

Dank jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

Kan bij mij niet het geval zijn.
Snelladen doe ik amper (alleen met vakanties) en hooguit 5x per jaar of zo.

Wel laad ik altijd thuis met 11KW.
Vaak tot max 90% en gemiddeld 1 á 2x per week.

Dus ja, waarom de ICCU stuk gaat is mij een raadsel.
Ik denk dat er een ontwerpfout in zit of zo, gezien de aantallen die stuk gaan.

Nog even terug komend op mijn vervangend vervoer.
Ik was positief verrast dat ik afgelopen vrijdag een Kia E-Niro (elektrisch) mee kreeg (terwijl er een Kia Picanto was toegezegd.

Hopelijk blijft de dealer mij positief verrassen en krijg ik deze week geen gezeur dat ik hem weer moet inleveren.... maar we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
thebow1987 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:21:
Momenteel onderweg naar Italië met de EV6. Voor het eerst een lang stuk met deze auto, en voor het eerst maak ik gebruik van de onboard navigatie, omdat ik begreep dat daarmee de batterij geconditioneerd wordt, opdat het laden sneller gaat.
Het logo voor accu conditionering stond al snel aan, dat had ik nog niet eerder gezien dus daar was ik blij mee.
Op het eerste stuk wilde auto al na zo'n 1, 5 uur rijden en met nog ruim 40% accu in de auto al stoppen. Dat wilde ik niet. Dus ben ik doorgereden, maar toen de batterij nog zo'n 30% over had, ging de batterij conditionering uit. Terwijl de navigatie wel elk snellaadstation onderweg tussen de 40 en 20% selecteerde als volgende stop.
Nu sta ik dus te laden bij een 300kw lader, bij start met 20% accu. Maar helaas, de Kia laadt met slechts 92kw.

Hoe kan ik hier nu beter mee omgaan, zodat de volgende laadsessie wel optimaal verloopt?

Dank jullie.
Zelf bepalen waar je ongeveer wil gaan laden en dan dat specifieke laadstation als bestemming invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
stimpyrulez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Kan bij mij niet het geval zijn.
Snelladen doe ik amper (alleen met vakanties) en hooguit 5x per jaar of zo.

Wel laad ik altijd thuis met 11KW.
Vaak tot max 90% en gemiddeld 1 á 2x per week.

Dus ja, waarom de ICCU stuk gaat is mij een raadsel.
Ik denk dat er een ontwerpfout in zit of zo, gezien de aantallen die stuk gaan.

Nog even terug komend op mijn vervangend vervoer.
Ik was positief verrast dat ik afgelopen vrijdag een Kia E-Niro (elektrisch) mee kreeg (terwijl er een Kia Picanto was toegezegd.

Hopelijk blijft de dealer mij positief verrassen en krijg ik deze week geen gezeur dat ik hem weer moet inleveren.... maar we zullen zien.
Dit is ook ongeveer mijn laadpatroon. Tot nu toe, na ruim 2.5 jaar geen ICCU issue (knock on wood)

Het optreden van ICCU issue lijkt niet eenduidig.

Niet fijn dat jouw ICCU nu stuk is. Vervangend vervoer wel goed opgelost door je dealer.

Hopelijk wordt er snel een nieuwe ICCU geleverd! Sterkte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elhovo
thebow1987 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:21:

Dank jullie.
Er zijn veel factoren in het spel, dus misschien heb ik het mis. Maar als je tot 30% de batterij conditionering hebt gezien, zou bij 20% de batterij nog zeker voldoende temperatuur hebben gehad om sneller te laden. Was het druk bij de laadplek? Misschien was de charger gelimiteerd?

Als de temperatuur van de batterij het probleem was, zou je de laadsnelheid moeten zien oplopen naarmate de batterij warmer werd van het laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:27
Nog maar even als een bijdrage de andere kant op. Inmiddels 150.000 probleemloze kilometers (SR versie). Geen ICCU probleem. Soms tot 5x per week snelladen (tot 80% enkele keer tot 90%). Veel minder vaak AC laden (tot 100%).
PrimaBB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Dit is ook ongeveer mijn laadpatroon. Tot nu toe, na ruim 2.5 jaar geen ICCU issue (knock on wood)

Het optreden van ICCU issue lijkt niet eenduidig.

Niet fijn dat jouw ICCU nu stuk is. Vervangend vervoer wel goed opgelost door je dealer.

Hopelijk wordt er snel een nieuwe ICCU geleverd! Sterkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ThatGuy2303 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:24:
Nog maar even als een bijdrage de andere kant op. Inmiddels 150.000 probleemloze kilometers (SR versie). Geen ICCU probleem. Soms tot 5x per week snelladen (tot 80% enkele keer tot 90%). Veel minder vaak AC laden (tot 100%).

[...]
Hoop dat je jezelf nu niet gejinxt hebt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
king_dude schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Vandaag gaat mijn accupakket onder de auto uit, en wordt de unit waar cel97 in zit onderzocht. Óf kabel vervangen óf lossnijden en de unit wisselen voor een nieuwe. Ik mag komen kijken -> zal wat foto’s maken.
Auto is sinds vorige week bij de dealer. Accupakket is verwijderd (heb het mogen fotograferen).
Wat opvalt is dat er een aantal 'containers' bol staan, en een aantal andere een bolling gaan vertonen.

Dit verklaart dat ik nooit meer boven 150kW kon laden aangezien BMS dit aan het terugregelen was.
Nu in overleg met Kia NL wat vervangen gaat worden. Er was geen oxidatie op de kabelverbindingen zichtbaar.

Nu 125K kilometers, waarvan aantoonbaar 3/4 geladen via snellader, en in gebruik nergens naar kijkend. Carscanner gaf 5% degradatie aan.

Wees gerust iedereen die dit leest. Mijn user case is redelijk extreem. De gebruikte accu techniek is verder prima!

To be continuedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHbfUIhNOuHGO4rpUVYfSajkr54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsNZp9vabShoAKZsdNH5ioiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqzg2yuMmjf95nDrM3QFWUyvyn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5kcnVJFLZeidc8ZQ740yvLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo4a1-HN4m7iuC-gGkNj0QSoS_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22Ue0VyUh8vRQKE2V8hhG1dF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkHMe8cjrKhbsnmSQknguEhn1fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiTux2bUjjM8HFtM5x0kkd8h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
king_dude schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Auto is sinds vorige week bij de dealer. Accupakket is verwijderd (heb het mogen fotograferen).
Wat opvalt is dat er een aantal 'containers' bol staan, en een aantal andere een bolling gaan vertonen.

Dit verklaart dat ik nooit meer boven 150kW kon laden aangezien BMS dit aan het terugregelen was.
Nu in overleg met Kia NL wat vervangen gaat worden. Er was geen oxidatie op de kabelverbindingen zichtbaar.

Nu 125K kilometers, waarvan aantoonbaar 3/4 geladen via snellader, en in gebruik nergens naar kijkend. Carscanner gaf 5% degradatie aan.

Wees gerust iedereen die dit leest. Mijn user case is redelijk extreem. De gebruikte accu techniek is verder prima!
Heb je veel boven de 80% geladen? NCM 811 schijnt boven de 80% laden gasvorming te hebben. Als je veel boven 80% laadt zou dat wellicht de opbolling van de pouches kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Elhovo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Op het amerikaanse EV6 forum hangt iemand rond die claim engineer te zijn bij Hyundai / Kia. Ik heb veel van zijn posts gelezen en hij lijkt behioorlijk op de hoogte te zijn, De ICCU, ofschoon niet betrokken bij laden, is wel actief tijdens een DC laadsessie en deze meneer stelt dat juist DC laders de ICCU om zeep kunnen helpen.

https://www.kiaevforums.com/posts/171355/

https://www.kiaevforums.com/posts/178134/

Vooral de laatste post is interessant;

[...]
Maar dat heeft dan weer helemaal niks te maken met vloeistoflekkage :P. Ze hebben gewoon een ruk product gemaakt, wat de oorzaak dan ook mag zijn. Ik laad ook regelmatig op DC en thuis bijna altijd tot 100% op de buurtpaal, tot op heden nog geen enkel probleem (2 jaar, 68000 km) (klopt op hout...). Vandaag tijdens DC laden even gekeken naar Carscanner, geen bijzonderheden gezien op de ICCU pagina, geen extra pieken, etc.

Ze weten vast wel waar het probleem zit, maar waarom ze dan ICCU's maken die nog steeds hetzelfde probleem hebben? Kan me niet voorstellen dat het ontwikkelen van een nieuwe ICCU duurder is dan al die vervangende maken, je kan wachten op claims vanuit klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Maar er zijn kennelijk veel ICCU's die wel goed (blijven) functioneren.
Dan kun je wel 'nieuwe' gaan maken, maar dan moet je wel (zeker) weten waardoor ze stuk gaan.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
The Wizard schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Maar dat heeft dan weer helemaal niks te maken met vloeistoflekkage :P.
Vloeistof lekkage? Dat was een potentiiel probleem in de OBC van de e-Niro. Niet bij de EV6 voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Voor wie zich afvraagt waar gaat het eigenlijk over.

‘Teardown of the ICCU’ https://youtu.be/ZNza3dzAr2I?si=R2lh5csjgdrFHZAC

Spoiler, helaas wordt voor deze kapotte ICCU geen duidelijke oorzaak gevonden.
Maar in Ed’s Garage is wel goed te zien hoe het koelsysteem van de ICCU functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Peter-036 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:39:
Maar er zijn kennelijk veel ICCU's die wel goed (blijven) functioneren.
Dan kun je wel 'nieuwe' gaan maken, maar dan moet je wel (zeker) weten waardoor ze stuk gaan.
Hier op het forum zijn er al genoeg die al meerdere verbruikt hebben, dat verwacht je niet van zo'n onderdeel, die zou sporadisch kapot mogen gaan, er zit overduidelijk een productiefout in. Ze moeten inmiddels al duizenden hebben ontvangen voor onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Elhovo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Vloeistof lekkage? Dat was een potentiiel probleem in de OBC van de e-Niro. Niet bij de EV6 voor zover ik weet.
Dat hoor ik hier, geen idee of dat van dealers komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
The Wizard schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Dat hoor ik hier, geen idee of dat van dealers komt.
Nee, vloeistof lekkage heb ik nooit gehoord. De laatste software update schijnt een agressiever koelregime te implementeren. Wat dat betekent is voer voor speculatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bekijk het vanuit een economisch standpunt voor Kia.
Kia houdt het ICCU probleem klein omdat het of inderdaad relatief weinig voorkomt, althans minder dan wat wij hier denken te zien. Of ze proberen te voorkomen dat ze gedwongen worden alles te vervangen en dus ook de ICCUs die geen problemen hebben. Of te wel beperken van kosten.
Het feit dat de vervangende ICCU ook stuk gaat betekent voor mij dat de nog steeds het probleem niet goed begrijpen of dat een verbetert design nog niet voldoende productierijp is, of extreem. Kia wordt uiteindelijk niet rijker van maar blijven vervangen, er moet dus iets zijn waardoor dit voor nu hun enige oplossing is.
Ze kunnen een voorraad aanleggen, maar de daarvoor benodigde productiecapaciteit gaat ten koste van nieuwe autos.

En het is makkelijk gezegd 'maak iets wat niet stuk gaat', maar dat is gewoon extreem moeilijk. Het moet werken bij min 40, maar ook bij plus 40. Stuiteren over een slechte weg. Stoor stromen op de AC input, AC die toch 255V ipv 230, input die er plots uitklapt met piekstromen tot gevolg, emc eisen, emi eisen. Veiligheidseisen. Zout water bestendig.

Van buiten lijkt het allemaal heel simpel, maar voor Kia intern moeten ze een heleboel punten af wegen. Ik zit niet in de auto sector maar in de SW, echter ook daar leven dit soort vraagstukken.

Het is voor ons extreem vervelend, maar ik geloof niet dat Kia dit moedwillig doet.
Kan het eleganter (vervangend vervoer)? Zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
oldchap schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:09:
Bekijk het vanuit een economisch standpunt voor Kia.
Kia houdt het ICCU probleem klein omdat het of inderdaad relatief weinig voorkomt, althans minder dan wat wij hier denken te zien. Of ze proberen te voorkomen dat ze gedwongen worden alles te vervangen en dus ook de ICCUs die geen problemen hebben. Of te wel beperken van kosten.
Het feit dat de vervangende ICCU ook stuk gaat betekent voor mij dat de nog steeds het probleem niet goed begrijpen of dat een verbetert design nog niet voldoende productierijp is, of extreem. Kia wordt uiteindelijk niet rijker van maar blijven vervangen, er moet dus iets zijn waardoor dit voor nu hun enige oplossing is.
Ze kunnen een voorraad aanleggen, maar de daarvoor benodigde productiecapaciteit gaat ten koste van nieuwe autos.

En het is makkelijk gezegd 'maak iets wat niet stuk gaat', maar dat is gewoon extreem moeilijk. Het moet werken bij min 40, maar ook bij plus 40. Stuiteren over een slechte weg. Stoor stromen op de AC input, AC die toch 255V ipv 230, input die er plots uitklapt met piekstromen tot gevolg, emc eisen, emi eisen. Veiligheidseisen. Zout water bestendig.

Van buiten lijkt het allemaal heel simpel, maar voor Kia intern moeten ze een heleboel punten af wegen. Ik zit niet in de auto sector maar in de SW, echter ook daar leven dit soort vraagstukken.

Het is voor ons extreem vervelend, maar ik geloof niet dat Kia dit moedwillig doet.
Kan het eleganter (vervangend vervoer)? Zeker.
Je kunt het niet beter omschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Het kan heel simpel, maak geen auto's meer die mensen in levensgevaar kunnen brengen. Dat hebben ze nu dus jaren gedaan willens en wetens.

Kun je het niet oplossen? Prima, maar dat is jouw probleem Kia. Geef me mijn geld maar terug mag je de auto houden. Ondeugdelijk product, dus koopovereenkomst ontbinden.

Heb ze jaren de tijd gegeven om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
Elhovo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Nee, vloeistof lekkage heb ik nooit gehoord. De laatste software update schijnt een agressiever koelregime te implementeren. Wat dat betekent is voer voor speculatie.
Heb ik in een eerder post gemeld; de lamellen in de gril gaan vaker en eerder open om te koelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:44
Phusebox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 05:57:
Het kan heel simpel, maak geen auto's meer die mensen in levensgevaar kunnen brengen. Dat hebben ze nu dus jaren gedaan willens en wetens.

Kun je het niet oplossen? Prima, maar dat is jouw probleem Kia. Geef me mijn geld maar terug mag je de auto houden. Ondeugdelijk product, dus koopovereenkomst ontbinden.

Heb ze jaren de tijd gegeven om het op te lossen.
Ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat ze auto maken die mensen in levensgevaar kunnen brengen. Ben jij niet gewoon aan het zoeken om van je auto af te komen Phuse....?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marc4547 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:11:
[...]

Ik vind het zwaar overdreven om te zeggen dat ze auto maken die mensen in levensgevaar kunnen brengen. Ben jij niet gewoon aan het zoeken om van je auto af te komen Phuse....?
Ze komen dan nu met een ICCU software update, niet eens een terugroepactie in Nederland, omdat je auto op de snelweg ineens in de turtle mode kan schieten vanwege het al jaren bekende ICCU probleem.

Dan neem je wat mij betreft gewoon een risico met mensenlevens omdat het te duur is om het probleem echt op te lossen.

Ik vind het geen prettige gedachte dat die ICCU een tikkende tijdbom in mijn auto is, of ik sta ineens god weet waar omdat het ding weer niks doet. De vorige keer mocht ik ruim 5 uur wachten op een koude parkeerplaats in de nacht op een verlaten terrein voordat iemand kwam helpen. En dat heb ik dan zelf nog mogen regelen ook, want de pechhulp van Kia maakte enkel beloftes van "over 30 min zijn ze er" en dan een uur later was er nog niemand. En dat VIER uur lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De pechhulp komt van Kia Nederland de importeur, niet Kia Korea de fabrikant.
Dat het allebei Kia heet betekent niet dat het hetzelfde bedrijf is.
Ik zeg niet dat we blij moeten zijn, ik geef alleen aan dat er een complex besluit proces achter de schermen speelt.
Elke fabrikant heeft wel wat. Dan heb ik liever een auto die in turtle mode gaat waarmee ik over de vluchtstrook naar een veilige plek kan, dan een xxx waarbij het stuur losgaat of een draagarm afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
oldchap schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:42:
De pechhulp komt van Kia Nederland de importeur, niet Kia Korea de fabrikant.
Dat het allebei Kia heet betekent niet dat het hetzelfde bedrijf is.
Ik zeg niet dat we blij moeten zijn, ik geef alleen aan dat er een complex besluit proces achter de schermen speelt.
Elke fabrikant heeft wel wat. Dan heb ik liever een auto die in turtle mode gaat waarmee ik over de vluchtstrook naar een veilige plek kan, dan een xxx waarbij het stuur losgaat of een draagarm afbreekt.
Kia Nederland laat de bal ook vallen door geen leenauto te verstrekken of uberhaupt eerlijk te zijn naar klanten toe.

Van alle merken die ik heb gereden Renault, Ford, BMW en Kia, is Kia wel het allerbelabberst als het aankomt op service. Dan heb ik het niet over de dealer, maar hoe de importeur er mee omgaat.

12V accu kapot? Ja onze test zegt van niet dus bekijk het je maar, ook al heb je 4 keer stil gestaan. Zelf een nieuwe accu betaald en nooit meer problemen. Dus waar lag het dan aan?
Het zijn naar mijn idee gewoon oplichters, heel Kia Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
@oldchap Ter info.
In dit specifieke geval is KIA Nederland ook KIA Korea!
Sinds 2009, toen KIA importeur Kroymans failliet ging, is KIA Nederland een fabrieksimporteur geworden.
KIA Nederland is dus eigendom van KIA zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
marc4547 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:11:
[...]

Zelf ook vanwege een 12V accu-melding (was uiteindelijk de ICCU) de auto in een berm moeten zetten want geen vluchtstrook.

Dat kan op genoeg wegen in Nederland levensgevaarlijk zijn.
Dus zwaar overdreven? Nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Kia Nederland laat de bal ook vallen door geen leenauto te verstrekken of uberhaupt eerlijk te zijn naar klanten toe.

Van alle merken die ik heb gereden Renault, Ford, BMW en Kia, is Kia wel het allerbelabberst als het aankomt op service. Dan heb ik het niet over de dealer, maar hoe de importeur er mee omgaat.

12V accu kapot? Ja onze test zegt van niet dus bekijk het je maar, ook al heb je 4 keer stil gestaan. Zelf een nieuwe accu betaald en nooit meer problemen. Dus waar lag het dan aan?
Het zijn naar mijn idee gewoon oplichters, heel Kia Nederland.
Ik zie dat er in je rijtje geen VAG auto's staan; dan weet je pas wat belabberde service is bij garantiegevallen.

Los daarvan: niemand houdt je tegen om je auto bij de dealer neer te zetten en geld terug te vragen. Zul je misschien een advocaat mee moeten nemen, maar dan nog. Anders blijft je hier maar posten en ongefundeerde meningen strooien (zoals dat ze oplichters zijn (zoek het woord eerst eens op voordat je het gebruikt))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Loei123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Zelf ook vanwege een 12V accu-melding (was uiteindelijk de ICCU) de auto in een berm moeten zetten want geen vluchtstrook.

Dat kan op genoeg wegen in Nederland levensgevaarlijk zijn.
Dus zwaar overdreven? Nee.
Ik ben het eens dat dit issue gemitigeerd kan worden als Kia een terugroepactie uitzet voor de software update.

Zodra je als fabrikant weet dat een kritisch onderdeel het met een kans ‘meer dan toevallig’ kan begeven + dit dat mogelijk levensgevaarlijke toestanden kan opleveren en er dus ook al een sw update ontwikkeld specifiek voor dit issue, dan moet je meer doen dan afwachten tot het minimaal #gevallen is bereikt, vind ik.

Ook al weet je dat de sw update geen 100% oplossing zal zijn, is dit toch wel een redelijk eenvoudige manier om het aantal pechgevallen (met hoog risico!) in ieder geval wat te laten dalen.

Verder ben ik er van overtuigd dat Kia ondertussen hier intern druk mee bezig is. Er zal afgelopen jaar denk ik wel eea opgeschaald zijn nav de problemen. Dat dit voor een dergelijk complex onderdeel tijd kost kan ik begrijpen.

Om Kia obv een dergelijk probleem, zonder kennis van de aantallen + details, helemaal weg te zetten als onbetrouwbaar gaat me te ver. Maar dat ze meer structureel, pro-actief, met bv recalls voor een sw update is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 23:06
PrimaBB schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:00:
[...]

In ieder geval is de ICCU een extreem ingewikkeld onderdeel. Als ik onderstaand filmpje bekijk dan kan ik me voorstellen dat er iets mis kan gaan. Maar daar kopen we niets voor.
YouTube: Teardown of the INFAMOUS Hyundai Ioniq ICCU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Met betrekking to het ICCU probleem is dit natuurlijk niet specifiek een Kia probleem, maar een algemeen probleem van alle Hyundai en Kia (en Genesis) auto's op hetzelfde 800V platform.
Het zal dus niet alleen Kia zijn, maar ook Hyundai die druk zal zijn om dit probleem op te lossen. Volgens mij komt het hele 800V platform ook uit de koker van Hyundai.

Wikipedia: Hyundai Electric Global Modular Platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
Phusebox schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:32:
[...]

Ze komen dan nu met een ICCU software update, niet eens een terugroepactie in Nederland, omdat je auto op de snelweg ineens in de turtle mode kan schieten vanwege het al jaren bekende ICCU probleem.

Dan neem je wat mij betreft gewoon een risico met mensenlevens omdat het te duur is om het probleem echt op te lossen.

Ik vind het geen prettige gedachte dat die ICCU een tikkende tijdbom in mijn auto is, of ik sta ineens god weet waar omdat het ding weer niks doet. De vorige keer mocht ik ruim 5 uur wachten op een koude parkeerplaats in de nacht op een verlaten terrein voordat iemand kwam helpen. En dat heb ik dan zelf nog mogen regelen ook, want de pechhulp van Kia maakte enkel beloftes van "over 30 min zijn ze er" en dan een uur later was er nog niemand. En dat VIER uur lang.
In dit filmpje wordt een ongeluk beschreven met de EV6 wat geïnitieerd werd door een kapotte ICCU. Het is natuurlijk ook de "domheid" van de bestuurder om alle signalen te negeren.

Maar het is mij ook onduidelijk of de bestuurster angstig of onzeker was. Feit is wel dat de auto op een gegeven moment zo dood was dat zelfs knipperlichten niet meer werkten en er een ongeluk is ontstaan.

https://youtu.be/v3K-FN-kQAM?si=FRbftfV6ZFTRG8lR

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik meld me hier even omdat we na een mislukt Tesla Model 3 avontuur we die ingeruild hebben op een prachtige GT-Line AWD in Runway Red uit 2022. We gaan er qua leeftijd op achteruit, maar de Tesla heeft ons geleerd dat dat niks zegt eigenlijk en na 1 maand is het nieuwe er al vanaf en merk je feitelijk niet of je in iets van 1 maand of 1 jaar oud rondrijdt.

Qua bereik gaat het wel een spannend iets worden in de winter want ik hebt dit topic al doorgezocht en soms lees ik 300 of 350 km maximaal met een AWD in huidige omstandigheden. Soms moet ik 160 km enkele reis overbruggen en kan (doordat bijna iedereen elektrisch rijdt bij ons) niet altijd laden op bestemming, maar het 230 kW snelladen is dan een fijne uitkomst, ook als die snelheid in de winter niet altijd gehaald kan worden.

Heb ook nog naar een RWD gekeken om net dat beetje meer marge te krijgen, maar ik had ook met inruil van een Tesla te maken en dat is anno nu wel een dingetje kan ik je vertellen, sommige weigerden zelfs. Dus voor iedere EV6-rijder die wellicht binnenkort iets nieuws uit wil/gaat zoeken en ook bij Tesla wil kijken: weet wat je doet. :P

Tov de Tesla vond ik tijdens mijn zeer uitgebreide proefrit in ieder geval veel voordelen in de EV6:
- de hulpsystemen zijn een enorme verademing en helpen zelfs terwijl je nog niet in ACC zit
- de Kia is stiller en comfortabeler
- Meridian audio vond ik verrassend goed (via Apple CarPlay)
- het weer hebben van Apple CarPlay is ook erg fijn
- fysieke knoppen!!!
- head-up display
- praktischere achterklep, al denk ik dat de Model 3 qua liters meer kwijt kan

Ik kan in ieder geval niet wachten tot hij voor de deur staat. :)

Oh en hiermee wordt het onze 2e Kia EV naast onze 2020 e-Soul. Hopelijk werkt dat wel fijn met 2 auto's in 1 app. Iemand toevallig ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-02-2025 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
En omdat foto's meer zeggen dan woorden, dit is hem dan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCO7_Dsm0TuYsqvCel87zp0yJHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bD2HSzmUhMqrxdtcNQhNWJp2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:09:
En omdat foto's meer zeggen dan woorden, dit is hem dan:[Afbeelding]
Mooie kleur :)
Ik rijd zelf de Light uitvoering in rood. ;)

Wat ook fijn is aan de EV6 is het kunnen remmen door het vasthouden van de linker flipper achter het stuur. Je remt dan volledig op regeneratie. En je kunt natuurlijk ook kiezen voor OPD.

[ Voor 17% gewijzigd door Sonicfreak op 11-02-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Sonicfreak Dat is dan dezelfde rood toch? Ik zag in mijn zoektocht namelijk geen andere rood voorbijkomen.
Vind het zelf ook een erg mooi rood, niet dat hele felle wat je soms ziet maar mooi diep en daardoor ook niet té opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:17:
@Sonicfreak Dat is dan dezelfde rood toch? Ik zag in mijn zoektocht namelijk geen andere rood voorbijkomen.
Vind het zelf ook een erg mooi rood, niet dat hele felle wat je soms ziet maar mooi diep en daardoor ook niet té opvallend.
Dat is inderdaad dezelfde kleur rood. Volgens mij heeft de EV6 maar 1 kleur rood namelijk runway red metallic. Bij Kia is dat de standaard 'gratis' kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ben benieuwd hoe de EV6 gaat bevallen @MooDyBLueS!

Zelf rijd ik namelijk zowel een EV6 GT-line AWD (prive) als een Model 3 LR (zakelijk). Beide auto's hebben hun goede en zwakke eigenschappen. Maar ik kan bevestigen dat de EV6 een stuk stiller is dan de Model 3 (2021 model met al gelamineerde ruiten, WP etc). De efficientie van Tesla kan de EV6 niet evenaren, maar toch ben ik prima tevreden met het verbruik van de EV6. Ik zit na bijna 3 jaar op 16,9kWh/100km inclusief meerdere vakanties met caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:03:
[...]

In dit filmpje wordt een ongeluk beschreven met de EV6 wat geïnitieerd werd door een kapotte ICCU. Het is natuurlijk ook de "domheid" van de bestuurder om alle signalen te negeren.

Maar het is mij ook onduidelijk of de bestuurster angstig of onzeker was. Feit is wel dat de auto op een gegeven moment zo dood was dat zelfs knipperlichten niet meer werkten en er een ongeluk is ontstaan.

https://youtu.be/v3K-FN-kQAM?si=FRbftfV6ZFTRG8lR
Mijn auto is ooit zo dood geweest dat niks het meer deed, zelfs ontgrendelen niet. Dashboard begon te flikkeren, krakende geluiden over de speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Ben benieuwd hoe de EV6 gaat bevallen @MooDyBLueS!

Zelf rijd ik namelijk zowel een EV6 GT-line AWD (prive) als een Model 3 LR (zakelijk). Beide auto's hebben hun goede en zwakke eigenschappen. Maar ik kan bevestigen dat de EV6 een stuk stiller is dan de Model 3 (2021 model met al gelamineerde ruiten, WP etc). De efficientie van Tesla kan de EV6 niet evenaren, maar toch ben ik prima tevreden met het verbruik van de EV6. Ik zit na bijna 3 jaar op 16,9kWh/100km inclusief meerdere vakanties met caravan.
Hey wat grappig dat je precies beide auto's hebt die ik juist wissel. Mijn Model 3 betreft wel een Highland (RWD), dus de nieuwe waar geen sensoren enzo meer opzitten, ik heb wel begrepen dat oudere modellen zoals die van jou daarmee een stuk betrouwbaarder werken en o.a. veel minder last hebben van phantom braking wat voor mij echt dé reden is geweest om hem de deur uit te doen. Vorige week nog naar een klant geweest, 108 km enkele rit en heen 1x phantom braking (kan ik mee leven), en terug 8x maar liefst.

Ik zag in de EV6 die ik proefgereden heb een gemiddelde over de afgelopen ±7500 km van 17,8 kWh/100 km. Als ik een beetje terugreken naar hoe oud de auto is en hoeveel km er totaal mee gereden zijn zou dat neerkomen op de afgelopen 5-6 maanden. Voor een periode van eigenlijk net na de zomer en ook deze winter (auto is half januari ingeruild) vind ik dat ook hartstikke goed te noemen.

Verder is mijn ervaring met de Kia e-Soul die we ook hebben vs de Tesla Model 3 dat de Tesla een veel groter laadverlies heeft aan de Zappi lader thuis. We laden het meeste thuis (goedkoopst) en de Tesla zit toch echt aan zeker 10-15% laadverlies terwijl dit bij de e-Soul maximaal 5% is. Gek genoeg komen ze onder de streep daarmee aardig dicht bij elkaar in de buurt, want een 17,5 kWh/100 km van de Tesla met dit weer wordt zo 19-19,5 kWh/100 km na het opladen. Dus de efficiëntie zit bij Tesla in het rijden, wat op zich goed is, maar netto reken je wel meer af dan je denkt. Je ziet ook namelijk dat de verbruikte kWh/100 km volgens de auto al niet overeenkomt met wat de app daarna aangeeft dat erin is gegaan, maar ook wat er volgens de Zappi in is gegaan loopt weer niet gelijk met wat de Tesla app aangeeft. Nog steeds goed hoor, maar wel veel dichter bij de e-Soul dan je zou denken. Afgelopen week heeft mijn vrouw de e-Soul (in meerdere ritten) van 100% naar bijna leeg gereden en moest met 310 km gereden weer laden, de Tesla hield het na 298 km voor gezien met allebei nog een paar procentjes over, maar dan wel 64 vs 57,5 kWh netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Hey wat grappig dat je precies beide auto's hebt die ik juist wissel. Mijn Model 3 betreft wel een Highland (RWD), dus de nieuwe waar geen sensoren enzo meer opzitten, ik heb wel begrepen dat oudere modellen zoals die van jou daarmee een stuk betrouwbaarder werken en o.a. veel minder last hebben van phantom braking wat voor mij echt dé reden is geweest om hem de deur uit te doen. Vorige week nog naar een klant geweest, 108 km enkele rit en heen 1x phantom braking (kan ik mee leven), en terug 8x maar liefst.

Ik zag in de EV6 die ik proefgereden heb een gemiddelde over de afgelopen ±7500 km van 17,8 kWh/100 km. Als ik een beetje terugreken naar hoe oud de auto is en hoeveel km er totaal mee gereden zijn zou dat neerkomen op de afgelopen 5-6 maanden. Voor een periode van eigenlijk net na de zomer en ook deze winter (auto is half januari ingeruild) vind ik dat ook hartstikke goed te noemen.

Verder is mijn ervaring met de Kia e-Soul die we ook hebben vs de Tesla Model 3 dat de Tesla een veel groter laadverlies heeft aan de Zappi lader thuis. We laden het meeste thuis (goedkoopst) en de Tesla zit toch echt aan zeker 10-15% laadverlies terwijl dit bij de e-Soul maximaal 5% is. Gek genoeg komen ze onder de streep daarmee aardig dicht bij elkaar in de buurt, want een 17,5 kWh/100 km van de Tesla met dit weer wordt zo 19-19,5 kWh/100 km na het opladen. Dus de efficiëntie zit bij Tesla in het rijden, wat op zich goed is, maar netto reken je wel meer af dan je denkt. Je ziet ook namelijk dat de verbruikte kWh/100 km volgens de auto al niet overeenkomt met wat de app daarna aangeeft dat erin is gegaan, maar ook wat er volgens de Zappi in is gegaan loopt weer niet gelijk met wat de Tesla app aangeeft. Nog steeds goed hoor, maar wel veel dichter bij de e-Soul dan je zou denken. Afgelopen week heeft mijn vrouw de e-Soul (in meerdere ritten) van 100% naar bijna leeg gereden en moest met 310 km gereden weer laden, de Tesla hield het na 298 km voor gezien met allebei nog een paar procentjes over, maar dan wel 64 vs 57,5 kWh netto.
Grappig dat je noemt dat je een Model 3 Highland hebt. In je vorige post geef je namelijk aan dat de Kia EV6 stiller is dan de Model 3. Dat had ik niet verwacht, ik dacht namelijk dat de Model 3 Highland veel stiller was geworden, maar blijkbaar niet stil genoeg. Dat zal waarschijnlijk komen door de frameloze ramen in de deuren en de rubbers die daar in zitten.
Ik ben blij dan dat ik een EV6 heb en geen Model 3 Highland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:34:

Oh en hiermee wordt het onze 2e Kia EV naast onze 2020 e-Soul. Hopelijk werkt dat wel fijn met 2 auto's in 1 app. Iemand toevallig ervaring mee?
Gefeliciteerd!

Meerdere auto's in 1 app kan zeker.
Zelf heeft mijn vrouw de EV 'gedeeld' met mij, dus met verschillende app accounts autos delen kan ook.

Via de 'mijnkia' (online web) moest ik Kia om hulp vragen.
Daar zijn inmiddels ook beide Kia's in mijn eigen account (op 1 emailadres) beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sonicfreak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Grappig dat je noemt dat je een Model 3 Highland hebt. In je vorige post geef je namelijk aan dat de Kia EV6 stiller is dan de Model 3. Dat had ik niet verwacht, ik dacht namelijk dat de Model 3 Highland veel stiller was geworden, maar blijkbaar niet stil genoeg. Dat zal waarschijnlijk komen door de frameloze ramen in de deuren en de rubbers die daar in zitten.
Ik ben blij dan dat ik een EV6 heb en geen Model 3 Highland.
Ja ik had dit eerlijk gezegd ook niet verwacht. Maar om het in perspectief te zetten: ik ken van een collega de 2020 Model 3 LR en dat vond ik echt een luidruchtige auto met veel bijgeluiden van wind en banden en het interieur zelf ook (rammels). De Model 3 Highland is daarmee echt een wereld van verschil en op dat gebied gewoon echt goed hoor. Ik had iets vergelijkbaars verwacht met de EV6 maar ik was dus blij verrast dat hij stiller is, al is het verschil ook niet enorm hoor.

Enige wat ik wel merkte, is dat bij het schuifdak er iets meer windgeruis te horen is, maar niet vervelend. De EV6 is als geheel zo stil dat het juist opviel dat daar relatief gezien het meeste geluid vandaan kwam. Dat was ook vanochtend met de sneeuw nog deels op het dak, 1C volgens de EV6, audio uit en 110-130 km/u op de snelweg. Dus meer worst case kan je denk ik niet krijgen. Met muziek op standje "ik kan meer dan prima praten met mijn passagier" hoorde ik het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
PrimaBB schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Gefeliciteerd!

Meerdere auto's in 1 app kan zeker.
Zelf heeft mijn vrouw de EV 'gedeeld' met mij, dus met verschillende app accounts autos delen kan ook.

Via de 'mijnkia' (online web) moest ik Kia om hulp vragen.
Daar zijn inmiddels ook beide Kia's in mijn eigen account (op 1 emailadres) beschikbaar.
Ah thanks, dat is goed om te weten. Ook dat ik evt Kia nodig ga hebben, onze e-Soul heb ik destijds opgezet en gedeeld met mijn vrouw, misschien dat we het met de EV6 dan ook zo kunnen doen of juist andersom. Maar zolang het in ieder geval met 2 auto's kan, is dat fijn. Anders had ik simpelweg de e-Soul op mijn vrouw's account overgezet en de EV6 puur op mijn account geregistreerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:55:
[...]

De Model 3 die ik heb heeft ook regelmatig last van phantom breaks. En de ACC is op bepaalde wegen met belijning aan de zijkanten eigenlijk niet bruikbaar. Daarnaast de automatische snelheidsaanpassingen die de Model 3 regelmatig doet vind ik hoogst irritant.

Persoonlijk vind ik de ACC van de EV6 veel beter: hoogst zelden phantom breaks en nooit automatische snelheidsaanpassingen. Uit wat ik gelezen heb verwacht ik dat je daar hetzelfde over denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Franciesco Dat is een mooie opsomming van mijn ervaring met de Model 3 ook, die automatische snelheidsaanpassingen was ik ook even vergeten. Ik woon zelf in de Kop van Overijssel en rijd nog weleens naar Noord-Holland over de dijk bij Lelystad/Enkhuizen, 27 km lang voor wie hem niet kent. Afgelopen weekend nog en de laatste 8-10 km dacht hij dus de hele tijd dat het 80 km/u was en dan kom je gewoon niet boven de 90 km/u op Autopilot of ACC, ook irritant. Als het goed werkt, zou ik het een prima systeem vinden, maar als het niet goed werkt moet je als gebruiker de mogelijkheid hebben om te zeggen: ik weet het nu beter en ik wil dat je cruise control op 105 km/u blijft. En dat is dus inderdaad schier onmogelijk op sommige wegen.

Die verwachting van je klopt wel ja. ;) Tijdens de proefrit merkte ik al dat de EV6 automatisch tussen de lijntjes kleurt, maar je ondertussen zelf de regie voert. Je kan prima een beetje meer naar links of rechts sturen, vindt de auto geen enkel probleem maar ondertussen blijft hij je wel tussen de lijnen houden. Een relatief systeem dus, wat ons als berijders ondersteunt. Tesla noem ik geen ondersteuning maar overname van mij als bestuurder, want ik mag niet eens meer sturen dan gooit ie hem namelijk uit Autopilot. En dat terwijl het nog altijd een level 2 hulpsysteem is.

Ach ja, wel leuk om de Tesla geprobeerd te hebben, hij heeft ook zeker wel voordelen en de app en dergelijke is echt heel goed. Nu maar extra lang in de EV6 blijven rondrijden om de financiële pijn van de Tesla zo snel verkopen enigszins op te vangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Mijn auto vorige week voor het eerst naar de garage geweest en allerlei updates gehad, sta nu vast met zombie mode….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Polo132 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:03:
Mijn auto vorige week voor het eerst naar de garage geweest en allerlei updates gehad, sta nu vast met zombie mode….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG31-RJ29HpsbL3Oz3Bocx__9VQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LikG59wEktfEsAu7UBCZSJRM.png?f=fotoalbum_large

Dit werkte in 1x, waarschijnlijk geen toeval want daarvoor half uur lang allerlei andere combinaties geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:34:
....

Qua bereik gaat het wel een spannend iets worden in de winter want ik hebt dit topic al doorgezocht en soms lees ik 300 of 350 km maximaal met een AWD in huidige omstandigheden. Soms moet ik 160 km enkele reis overbruggen en kan (doordat bijna iedereen elektrisch rijdt bij ons) niet altijd laden op bestemming, maar het 230 kW snelladen is dan een fijne uitkomst, ook als die snelheid in de winter niet altijd gehaald kan worden.
...
Ik haal met moeite deze cijfers in een RWD.....

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Ik haal met moeite deze cijfers in een RWD.....
Afgelopen maanden haal ik met mijn AWD tussen 290 en 330 max.
Ik rijd voornamelijk snelweg. En met regelmaat stoelverwarming aan en clima op 22 graden.

Pagina: 1 ... 416 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic