De dashcam werkt alleen als het contact is ingeschakeld. Dus als de auto uit is is de dashcam ook uit. Je moet hem dan aansluiten rechtstreeks op de 12V.slim_fan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:36:
[...]
@De Ideale Man : Hoe bevalt deze manier van aansluiten? Werkt de dashcam altijd (dus met parkmode/sentry mode) of alleen als de auto aan staat?
@PrimaBB , heb je dan ook die link voor “Escape from zombie mode“?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja klopt is wel mooi geen kabels en kastjes nodig maar €232 uit China zal ik ook niet zo snel doen.db I Delirium schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Zou zelf graag deze willen maar ruim 200 euro voor een dashcam kan ik niet verantwoorden
Daarom heb ik een dashcam zonder beeldscherm zodat hij klein is. Geplaatst aan de passagiersstoel zodat hij bij minder in het zicht is. De kabel is lekker kort. Alleen jammer dat de aansluiting rechts op de dashcam zit anders was de kabel nog korter.
Jazeker https://www.kiaevforums.c...g-zombie-issue.318/page-6blb4 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:53:
@PrimaBB , heb je dan ook die link voor “Escape from zombie mode“?
Alternatief is even de 12V loskoppelen.

[ Voor 11% gewijzigd door PrimaBB op 14-01-2025 20:11 ]
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Net een telefoontje gehad van de KIA dealer. Het is dus inderdaad de ICCU. Verwachte levermoment nieuw onderdeel, eind januari - begin februari. Mijn EV6 is trouwens een GT-line RWD MY23 geleverd eind december 2022. Had overigens net de 20.000 km beurt gehad met de update van de laatste ICCU software......Mevistox5 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:12:
Mijn eerste berichtje hier (volg al 2 jaar in stilte), maar 1 met een minder leuke en toch bekende mededeling: "Another one bites the dust". Vanochtend met het wegrijden een knoep geluid achter, daarna snel (20m) probleem met electra melding daarna (40m verder) turtle mode. Waarschijnlijk dus ICCU. Auto was op 94% vol en de accu gaf geen probleem bij de status voor het starten.Wat wel opviel was dat de remote auto climate niet werkte. Dus heb ik op de accessoire stand eerst de wagen verwarmd en toen de auto gestart. Teveel van het electra systeem gevraagd?
Alle stappen uitgevoerd, maar helaas nog steeds hetzelfde effect.PrimaBB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Ook voor @--HOOLIE--
Ik vond deze instructie hieronder op https://kiaev6forum.com/t...remote-climate-control.7/
Omdat ik een dergelijke ‘workaround’ voor ‘Escape from zombie mode’ zelf met succes heb gebruikt, zou het me niets verbazen als dit gewoon ook werkt en een oplossing is voor de remote climate control problemen.
Easy peasy…![]()
To begin, let's perform a soft reset. This can be done by pressing in the small button that resembles a pinhole with a pen or a pin. This button is typically located by the volume or radio tuner knobs. After the screen goes blank, please allow 3 minutes for the modem to reestablish connectivity with the wireless network.
After the 3 minutes has passed, do a reconfigure and a refresh to get the Server, Modem and App in sync. Please follow these steps:
1. Press the SETUP button on your headunit.
2. Press the UVO (Or Kia Connect or Data/Network) icon on the screen.
3. Press SERVICE ACTIVATION or RECONFIGURE MODEM. (Whatever option is above 911 Connect)
4. Upon completion, open Kia Access App.
5. With the vehicle running, press the refresh icon in the upper right corner of the app.
6. When it says UPDATED NOW, attempt a remote command. Ensure you're meeting the preconditions.
After this troubleshooting is complete, if connection is restored no further steps are needed. If it is not restored, please continue with this guide:
Perform an ignition cycle on the vehicle by turning off the engine, removing the keys (if your vehicle uses a FOB simply turn off the ignition), and opening/closing the driver side front door with the ignition turned off. This will cause the computer/modem to turn off completely.
Our last step in the vehicle will be performing a slightly more in depth reset that does not erase any user data or connections. You can perform this from the head unit of your vehicle by pressing the following:
Setup > Data/Network > Reconfigure
Our last step would be to uninstall and reinstall the mobile app to ensure it is not only running on the latest software per your device operating system but that it also reconnects with your vehicle digitally.
Als dit niet werkt lijkt een eol 12V accu of kapotte A/C compressor een andere mogelijkheid.
Ik kan remote de deur van het slot halen en weer op slot zetten...de laadklep openen en sluiten maar airco starten blijft een no-go.
Dat gezegd hebbende, de airco start en na 2sec stopt alles weer. Geen foutmelding in de app. ( dit was ook zo voor dat ik bovenstaand stappenplan heb gedaan. )
Filmpje is bijgevoegd. Airco start rond 20sec goed hoorbaar als het volume wat hoger staat....op 30sec kuch ik....zorg dat je volume weer lager staat..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Enig idee wat jouw State Of Health is?Highvelocity schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Na 180k km in de awd (nog) geen iccu problemen👌
Ik zit erover na te denken een Kia ev6 awd te kopen voor een termijn van 6-8 jaar en dan vanaf 20-50km occassion aanschaf.
Las een aantal reviews dat de soh rond de 85-90 lag bij 100k km ervaring.
Vraag mij af of diegene niet alleen op fastcharge leeft.
Sinds een weekje mag ik ook bij de club. Ik heb een zwarte RWD GT line gekocht uit 2023. Had slechts 1.350km op de teller en was geen demo...
Geen idee wat de vorige eigenaar heeft bezield, maar die had er blijkbaar snel genoeg van. Er zat zelfs nog op diverse plekken beschermingsfolie...
Geen idee wat de vorige eigenaar heeft bezield, maar die had er blijkbaar snel genoeg van. Er zat zelfs nog op diverse plekken beschermingsfolie...

Welkom! Er zit op zo'n nieuwe auto idd een gigantische hoeveelheid beschermingsfolie. Bij de aflevering van die van mij had de dealer ook niet alle folie ontdekt en verwijderd, status is op dit moment dat ik 't laatste stukje bij rechter achterlicht verwijderd heb na zo'n 4000 km....Bitaktus19 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:30:
Sinds een weekje mag ik ook bij de club. Ik heb een zwarte RWD GT line gekocht uit 2023. Had slechts 1.350km op de teller en was geen demo...![]()
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kwam er na 120k achter dat er folie op het paneel voor multimedia / climate control zat.blb4 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
[...]
Welkom! Er zit op zo'n nieuwe auto idd een gigantische hoeveelheid beschermingsfolie. Bij de aflevering van die van mij had de dealer ook niet alle folie ontdekt en verwijderd, status is op dit moment dat ik 't laatste stukje bij rechter achterlicht verwijderd heb na zo'n 4000 km....
The Wizard schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Bij gebruik van Android Auto wordt de GPS/Accelerator van de auto gebruikt, niet die van de telefoon. Mits de headunit Android Auto ondersteunt. Het maakt niet uit als het nou via een kastje gaat of via de telefoon.
Met Carlingkit heb ik echt standaard 100m vertraging op de GPS, wat met zijwegen, en veel kruispunten erg vervelend wordt. Hier standaard met de kabel aangesloten.izzet3838 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Gebeurt zo heel zelden idd.
Ook wat andere vreemde issues maar carlinkit zou een van de beste zijn op dat vlak, over de gehele lijn werkt die goed genoeg.
Perfect is die niet, maar ik zou niet meer zonder willen.
Bij mij precies hetzelfde. Systeem start op en gaat na 2 seconden weer uit. As. dinsdag afspraak bij de dealer. Kijken of zij iets kunnen ontdekken--HOOLIE-- schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Alle stappen uitgevoerd, maar helaas nog steeds hetzelfde effect.
Ik kan remote de deur van het slot halen en weer op slot zetten...de laadklep openen en sluiten maar airco starten blijft een no-go.
Dat gezegd hebbende, de airco start en na 2sec stopt alles weer. Geen foutmelding in de app. ( dit was ook zo voor dat ik bovenstaand stappenplan heb gedaan. )
Filmpje is bijgevoegd. Airco start rond 20sec goed hoorbaar als het volume wat hoger staat....op 30sec kuch ik....zorg dat je volume weer lager staat..![]()
[Vimeo: WhatsApp Video 2025-01-15 at 10.15.10]
Zelfde verhaal hier vorige jaar. ICCU kapot na een ICCU update die ervoor zorgt dat de de ICCU niet kapot zou gaan. Beetje ironischMevistox5 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Net een telefoontje gehad van de KIA dealer. Het is dus inderdaad de ICCU. Verwachte levermoment nieuw onderdeel, eind januari - begin februari. Mijn EV6 is trouwens een GT-line RWD MY23 geleverd eind december 2022. Had overigens net de 20.000 km beurt gehad met de update van de laatste ICCU software......
Gewoon rondrijden tot dat ding binnen is en tot die tijd via de snel-laders laden
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik ben benieuwd!!Flips schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Bij mij precies hetzelfde. Systeem start op en gaat na 2 seconden weer uit. As. dinsdag afspraak bij de dealer. Kijken of zij iets kunnen ontdekken
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Dankje!blb4 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
[...]
Welkom! Er zit op zo'n nieuwe auto idd een gigantische hoeveelheid beschermingsfolie. Bij de aflevering van die van mij had de dealer ook niet alle folie ontdekt en verwijderd, status is op dit moment dat ik 't laatste stukje bij rechter achterlicht verwijderd heb na zo'n 4000 km....
Na een korte overstap van EV (e-niro) naar plug-in (RAV4) toch weer terug naar een elektrische Kia. Heerlijk
Ik gebruik trouwens de AAwireless dongle en heb geen klachten over de GPS.
[ Voor 6% gewijzigd door Bitaktus19 op 15-01-2025 15:35 ]
Na 3 jaar en ca. 90.000 km was mijn auto deze week ook aan de beurt: de ICCU ging maandag j.l. stuk (wel nog DC-laden maar geen AC-laden).
Ik zag de bui al hangen: geen ICCU in voorraad, een levertijd van vele weken, geen tijd bij de dealer, weken rondrijden met een auto die alleen maar met dure DC-stroom geladen kan worden ...
Het is echter compleet anders gelopen:
- maandagochtend de dealer gebeld en het euvel gemeld;
- vanochtend de auto naar de dealer voor een eerste onderzoek naar het probleem;
- vanmiddag om 17 uur weer met de auto weggereden inclusief een nieuwe ICCU.
De dealer had nog 1 ICCU in voorraad en 2 gegadigden; de 2e gegadigde werd het niet omdat die geen onderhoudsklant bij de dealer was.
Bij deze een dikke pluim van mij voor Kia-dealer Janssen Kerres in Herten (Limburg, in de buurt van Roermond).
Ik zag de bui al hangen: geen ICCU in voorraad, een levertijd van vele weken, geen tijd bij de dealer, weken rondrijden met een auto die alleen maar met dure DC-stroom geladen kan worden ...
Het is echter compleet anders gelopen:
- maandagochtend de dealer gebeld en het euvel gemeld;
- vanochtend de auto naar de dealer voor een eerste onderzoek naar het probleem;
- vanmiddag om 17 uur weer met de auto weggereden inclusief een nieuwe ICCU.
De dealer had nog 1 ICCU in voorraad en 2 gegadigden; de 2e gegadigde werd het niet omdat die geen onderhoudsklant bij de dealer was.
Bij deze een dikke pluim van mij voor Kia-dealer Janssen Kerres in Herten (Limburg, in de buurt van Roermond).
Die update was helemaal niet om te zorgen dat de ICCU niet kapot gaat, maar enkel om de diagnose en foutrapportage te verbeteren.Atlas schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Zelfde verhaal hier vorige jaar. ICCU kapot na een ICCU update die ervoor zorgt dat de de ICCU niet kapot zou gaan. Beetje ironisch
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik kan in de Kia Connect app mijn gebruikerssinstellingen niet meer wijzigen in de app.
Als ik naar Meer-Gebruikersprofiel-Instellingen- Gebruikersprofiel ga kom ik in dit scherm.:strip_exif()/f/image/QYTiJa7GFoaPXE827pXbxfl2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik OK klik ga ik een scherm terug, als en 2e gebruiker wil registreren zegt de popup alleen maar 'registratie mislukt'.
Tot zover heb ik geprobeerd om de cache van de app te legen, de app te herinstalleren, het infotainment resetten, mijn gebruiker te verwijderen in app en auto en ik heb zelfs al een keer een compleet nieuw profiel opgebouwd.
De volgende stap is een compleet nieuw account opbouwen maar voor ik dat toe wil ik graag weten of er hier nog nuttige tips zijn.
Of ben ik helemaal de weg kwijtgeraakt er zitten de instellingen van de auto op een heel ander plaats in de app waar ik ze niet kan vinden?
Edit: Ik kan nog prima zaken wijzigen als mijn profielfoto, bestemmingen, de airco aan en uitzetten maar ik kan geen andere instellingen in de auto wijzigen via mijn app
Als ik naar Meer-Gebruikersprofiel-Instellingen- Gebruikersprofiel ga kom ik in dit scherm.
:strip_exif()/f/image/QYTiJa7GFoaPXE827pXbxfl2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik OK klik ga ik een scherm terug, als en 2e gebruiker wil registreren zegt de popup alleen maar 'registratie mislukt'.
Tot zover heb ik geprobeerd om de cache van de app te legen, de app te herinstalleren, het infotainment resetten, mijn gebruiker te verwijderen in app en auto en ik heb zelfs al een keer een compleet nieuw profiel opgebouwd.
De volgende stap is een compleet nieuw account opbouwen maar voor ik dat toe wil ik graag weten of er hier nog nuttige tips zijn.
Of ben ik helemaal de weg kwijtgeraakt er zitten de instellingen van de auto op een heel ander plaats in de app waar ik ze niet kan vinden?
Edit: Ik kan nog prima zaken wijzigen als mijn profielfoto, bestemmingen, de airco aan en uitzetten maar ik kan geen andere instellingen in de auto wijzigen via mijn app
[ Voor 6% gewijzigd door henrov op 16-01-2025 08:12 ]
Klopt.henrov schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:08:
Ik kan in de Kia Connect app mijn gebruikerssinstellingen niet meer wijzigen in de app.
Als ik naar Meer-Gebruikersprofiel-Instellingen- Gebruikersprofiel ga kom ik in dit scherm.[Afbeelding]
Dit heeft kia in een recente update verwijderd. Het is niet meer mogelijk om gebruijersinstellingen te wijzigen via de app.
Morgen weer (2e x binnen een maand) naar de dealer vanwege handvat dat niet meer automatisch openklapt aan de bestuurder kant (overige 3 nog wel).
Tevens de verlichting die nu 24/7 aan staat aan beide kanten (C-stijl). Ze zeggen het in 1 uur op te kunnen lossen want is een bekkend probleem(iets met kia bulletins). We gaan het zien.
Tevens de verlichting die nu 24/7 aan staat aan beide kanten (C-stijl). Ze zeggen het in 1 uur op te kunnen lossen want is een bekkend probleem(iets met kia bulletins). We gaan het zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Dikkie op 16-01-2025 08:23 ]
Klopt het dat je via remote de airco niet kunt starten wanneer de laadkabel er nog in zit? Goed om te weten met dit weer
Nee, dat zou normaal gewoon moeten kunnen.Oppie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:56:
Klopt het dat je via remote de airco niet kunt starten wanneer de laadkabel er nog in zit? Goed om te weten met dit weer
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Is alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum bent geweest. Nu wil ik op vakantie gaan en was m’n reis al aan het bekijken. De laatste keer dat ik deed was vorig jaar winter. Toen deed de navigatie netjes de laadstops inplannen aan de hand van mijn voorkeur van laadstation, Ionity. Toen zag je blauwe vlaggetjes staan waar de laadstop gepland stond. Nu zie ik dat dat niet meer het geval is maar dat je ze zelf moet toevoegen als tussenstop, komt op als een soort pop-up idee. Klopt dit dat het nu zo gaat dat ie de stop inplant tijdens het rijden en dat je geen vlaggetjes meer ziet staan?
Ik weet niet of het zo hoort, maar ik heb dit ook gemerkt.Oppie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:56:
@Oppie Als je met remote je autosleutel bedoelt, dan klopt het dat de airco niet start wanneer er nog een laadkabel in de auto zit. Daarmee wordt namelijk de motor gestart en zou je weg kunnen rijden. Dat is geblokkeerd. Via de app zou de airco gewoon gestart moeten worden met de laadkabel erin.
Vraagje: welke laadkabels horen standaard bij de GT line uit 2023?
Ik meende dat een granny charger en V2L adapter meegeleverd zouden worden, maar de dealer denkt daar anders over. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen
.
Ik meende dat een granny charger en V2L adapter meegeleverd zouden worden, maar de dealer denkt daar anders over. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen
de granny soiso niet, die word al een jaar of 2 niet meer meegegeven, in het begin nog wel.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
Ik meende dat een granny charger en V2L adapter meegeleverd zouden worden, maar de dealer denkt daar anders over. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
de adapter dat weet ik niet
maar een type2 kabel hoort wel bij je wagen
Mei 2022 GT ontvangen, met adapter en granny.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
Ik meende dat een granny charger en V2L adapter meegeleverd zouden worden, maar de dealer denkt daar anders over. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Volgens mij is later de Granny ervan af gegaan, maar weet niet per wanneer. De adapter moet je volgens mij krijgen.
V2L adapter nooit gebruikt. De granny volgens mij 3x op een vakantieadres.
[ Voor 7% gewijzigd door FCTW op 16-01-2025 12:43 ]
Aha, dat is jammer... Stiekum ben ik ook wel blij dat dat het is want ik begon al aan mezelf te twijfelen.sgouman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:21:
[...]
Klopt.
Dit heeft kia in een recente update verwijderd. Het is niet meer mogelijk om gebruikersinstellingen te wijzigen via de app.
Maart 2024: V2L adapter en standaard laad kabel.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
GT-Line uit december 2022, geleverd met standaard laadkabel, V2L adapter en granny lader.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
[ Voor 3% gewijzigd door Leezer14 op 16-01-2025 14:10 ]
Light (actiemodel) geleverd in September ‘24 met laadkabel + Mobility Dock (=Granny adapter)
https://webshop.kia.nl/ac...66635ADE00EU&modelid=162/
Dan heb je mazzel gehad; ik heb alleen de standaard laadkabel gekregen op het actiemodel. In de prijslijst staat het Mobility Dock er ook niet bijArjan57 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:54:
Light (actiemodel) geleverd in September ‘24 met laadkabel + Mobility Dock (=Granny adapter)
De mijne kwam uit Frankrijk (incl Franse Handleiding en Franse Kia Charge pas formulier). Dock lag er wellicht nog in.jeroenkb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Dan heb je mazzel gehad; ik heb alleen de standaard laadkabel gekregen op het actiemodel. In de prijslijst staat het Mobility Dock er ook niet bij
Via de app werkt dit prima. Vanochtend nog gedaan terwijl de laadkabel erin zit.Oppie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:56:
@Oppie Bij mij werkt het gewoon als de kabel erin zit, ale er maar niet opgeladen wordt. Zo gauw er opgeladen wordt. kun je de climate control/voorverwarmen niet meer starten.Sonicfreak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Via de app werkt dit prima. Vanochtend nog gedaan terwijl de laadkabel erin zit.
Nomen nescio
Vreemd, bij mij is zowel met kabel erin laden + zonder laden & zonder kabel goed de climate control te starten. Zowel koelen als verwarmen.Bra-Jo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:20:
[...]
@Oppie Bij mij werkt het gewoon als de kabel erin zit, ale er maar niet opgeladen wordt. Zo gauw er opgeladen wordt. kun je de climate control/voorverwarmen niet meer starten.
Op het moment dat je de route gaat plannen staat in de dialoogbox met de verschillende route opties iets van een vinkje met de tekst 'laadstations inplannen' of zoiets (mijn infotainment staat niet in het nederlands'. Ik denk dat je dat vinkje ooit hebt uitgeschakeld.Joer schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:13:
Is alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum bent geweest. Nu wil ik op vakantie gaan en was m’n reis al aan het bekijken. De laatste keer dat ik deed was vorig jaar winter. Toen deed de navigatie netjes de laadstops inplannen aan de hand van mijn voorkeur van laadstation, Ionity. Toen zag je blauwe vlaggetjes staan waar de laadstop gepland stond. Nu zie ik dat dat niet meer het geval is maar dat je ze zelf moet toevoegen als tussenstop, komt op als een soort pop-up idee. Klopt dit dat het nu zo gaat dat ie de stop inplant tijdens het rijden en dat je geen vlaggetjes meer ziet staan?
Ik druk elke ochtend op de knop airco. Laden of niet.Oppie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:56:
Dit vinkje. Ik wilde juist van die automatische laadstops af en heb het nu uitgezet.Franciesco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:40:
[...]
In het preview scherm van de route (vinkje rechts in beeld).
Even plaatje uit ander topic geleend:
[Afbeelding]
Kan je de auto (MY25/ facelift) starten zonder je eigen mobiel met Digital Key 2.0 in de auto te hebben? Mbv remote start functie oid?
Situatie: ik ben bij mijn ouderlijk huis, 200km verder waar de normale autosleutels liggen. Net voor het eindpunt klapt mijn voorband. De berger komt zo en zal 'm willen brengen naar de dichtsbijzijnde dealer. Maar ze moeten uiteindelijk wel de auto kunnen starten. Wenselijk is dat dat zonder mijn mobiel kan. Ze willen niet dat ik de digitale sleutel deel naar hun mobieltjes, omdat de berger weer andere personen zullen zijn dan de Kia dealer morgenochtend. Is hier over nagedacht, naast dat ik zelf een normale sleutel had mee kunnen nemen?
Situatie: ik ben bij mijn ouderlijk huis, 200km verder waar de normale autosleutels liggen. Net voor het eindpunt klapt mijn voorband. De berger komt zo en zal 'm willen brengen naar de dichtsbijzijnde dealer. Maar ze moeten uiteindelijk wel de auto kunnen starten. Wenselijk is dat dat zonder mijn mobiel kan. Ze willen niet dat ik de digitale sleutel deel naar hun mobieltjes, omdat de berger weer andere personen zullen zijn dan de Kia dealer morgenochtend. Is hier over nagedacht, naast dat ik zelf een normale sleutel had mee kunnen nemen?
Mijn GT Line uit 2023 heeft geen granny maar wel de V2L adapter.Bitaktus19 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
Mijn Plus Advanced uit december 2023 had alleen de V2L adapter (nooit gebruikt). De granny heb ik meegenomen uit mijn e-niro.Tomba schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Mijn GT Line uit 2023 heeft geen granny maar wel de V2L adapter.
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Toch een voordeel dat mijn MY25/edition advanced niet zo'n sleutel heeft.... Ben benieuwd hoe dit opgelost is..SFRtje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:46:
Kan je de auto (MY25/ facelift) starten zonder je eigen mobiel met Digital Key 2.0 in de auto te hebben? Mbv remote start functie oid?
Klopt wel, heb ik ook gehad met mijn eerste EV6, in de linker deur zit iets waardoor bij mij net als bij jou de kleine witte leds bleven branden en de linker deur handel niet meer uitklapte. Dat is een stekker in de linker deur die niet goed contact maakt, en ik heb onder het genot van een koffie gewacht en in een uur was het geregeld, en kon ik weer op huis aan. Daarna nooit meer last van gehad.Dikkie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:22:
Morgen weer (2e x binnen een maand) naar de dealer vanwege handvat dat niet meer automatisch openklapt aan de bestuurder kant (overige 3 nog wel).
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Tnx voor alle reacties over de granny/V2L. De V2L schijnt inderdaad bij een nieuwe 2023 te horen, maar blijkbaar was die van mij er niet (meer). Nadeeltje van een occasion..
De granny gebruik ik toch niet, dus daar lig ik niet wakker van.
Die V2L lijkt me nog wel eens handig, dus maar even een adapter zoeken. De originele Kia versie is echt achterlijk duur.
Die V2L lijkt me nog wel eens handig, dus maar even een adapter zoeken. De originele Kia versie is echt achterlijk duur.
Nee, er is een reden dat je zulke niet remote kan uitvoeren, puur veiligheid.SFRtje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:46:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Even een vraagje, ik heb mijn banden nu zo'n 12.000K erop zitten ( meegenomen van mijn vorige EV6, toen ik degene kocht die ik nu heb, zaten daar 20 inch wielen onder, een plus advance en die vind ik niet mooi, en dus de standaard wielen van de plus hieronder laten zetten bij inruil van mijn vorige EV^) maar RWD slijt natuurlijk wat sneller als voor, hoewel ik redelijk rustig rij. Nu is mijn vraag of je ongestraft de achterwielen naar voren kunt zetten en andersom, of kom je dan in de knoop met de spanning sensors die in het ventiel zitten? Of kun je dat resetten? De wissel gaat begin febriuari plaatsvinden en zal dan achter bv 2,7 doen en voor 2,5 zodat ik het verschil kan zien hoe de sensor ermee om gaat?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ik heb deze besteld, snel verzonden en werkt. Heb hem nog niet lang of zwaar belast maar eerste test was succes!Bitaktus19 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:10:
Tnx voor alle reacties over de granny/V2L. De V2L schijnt inderdaad bij een nieuwe 2023 te horen, maar blijkbaar was die van mij er niet (meer). Nadeeltje van een occasion..
Leuke vraag! Mijn winterbanden heb ik nu ook van positie gewisseld en hier niet over nagedacht. Wanneer je per band een andere spanning erop zet ben ik benieuwd of deze juist weergegeven worden. Zelf heb ik overal dezelfde spanning gezet. Als je het gaat proberen ben ik benieuwd naar de uitkomst.marc4547 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:27:
Even een vraagje, ik heb mijn banden nu zo'n 12.000K erop zitten ( meegenomen van mijn vorige EV6, toen ik degene kocht die ik nu heb, zaten daar 20 inch wielen onder, een plus advance en die vind ik niet mooi, en dus de standaard wielen van de plus hieronder laten zetten bij inruil van mijn vorige EV^) maar RWD slijt natuurlijk wat sneller als voor, hoewel ik redelijk rustig rij. Nu is mijn vraag of je ongestraft de achterwielen naar voren kunt zetten en andersom, of kom je dan in de knoop met de spanning sensors die in het ventiel zitten? Of kun je dat resetten? De wissel gaat begin febriuari plaatsvinden en zal dan achter bv 2,7 doen en voor 2,5 zodat ik het verschil kan zien hoe de sensor ermee om gaat?
Dat vind ik wel wat spannend via Ali.. Mocht dat mis gaan (brand / schade aan auto) dan verwacht ik een hoop gezeik. Dan liever iets meer betalen, maar wel een partij waar je een claim kunt neerleggen.db I Delirium schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb deze besteld, snel verzonden en werkt. Heb hem nog niet lang of zwaar belast maar eerste test was succes!
Niet veel bijzonders behalve een update van de kaarten, maar er is wederom een nieuwe versie beschikbaar om je auto te updaten:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2njon
Alleen voor EV6 (MY22) zo te zien:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticePopup/Y2njon
[ Voor 20% gewijzigd door glas86 op 17-01-2025 12:30 ]
Ik heb deze gekocht via AmazonBitaktus19 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Dat vind ik wel wat spannend via Ali.. Mocht dat mis gaan (brand / schade aan auto) dan verwacht ik een hoop gezeik. Dan liever iets meer betalen, maar wel een partij waar je een claim kunt neerleggen.
https://amzn.eu/d/8JL5Vrq
Voor evt anderen met dezelfde vraag;SFRtje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:46:
Oplossing bleef de telefoon meegeven ter plekke. En bij de auto in de buurt zijn. Dus niet mogelijk om de auto een nachtje bij de berger te laten staan.
De Kia dealer gaf aan dat er een smartcard bestaat, voor een flink prijsje. Er staat bij dat remote smart parking assistent (RSPA) nodig is, wat mijn GT-line wel heeft, maar vooralsnog kon de dealer enkel de garantie geven dat de smartcard het doet voor EV9's.
Daarnaast geven andere fora de tip om een normale autosleutel (fob) ingepakt in RF-blocker tasjes/ aluminiumfolie ergens in de auto te laten, voor dit soort momenten..
Wat mij betreft nog geen ideale oplossingen voor de toekomst, helaas.
Ik weet niet of dit als grap bedoeld was, maar tegenwoordig moet je goed opletten wbt leveranciers bij oa ook Amazon.jeroenkb schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:05:
[...]
Ik heb deze gekocht via Amazon
https://amzn.eu/d/8JL5Vrq
Als je dit belangrijk vindt natuurlijk.
Want wat komt er tegenwoordig niet uit China. In EU maken we niets zelf meer lijkt het.
Jouw stekker komt uit (even de reseller link op Amazon volgen):
Vestigingsadres:
Longhuaqu minzhijiedao minqiangshequ
baoshangongyequ tangshuiweigongyeyuanKdong602
Shenzhenshi
Guangdong sheng
518000
CN
Gewoon dropshipper dus.
Er staat dan wel een zinnetje onder:
Deze verkoper heeft verklaard dat hij zich zal houden aan alle toepasselijke wetten, waaronder het aanbieden van alleen producten en diensten die voldoen aan het beleid van Amazon en de toepasselijke regels van de EU-wetgeving.
Bij de bestelling van @db I Delirium op Alix staat bij de leverancier van het product (op Alix website):
Informatie over productnaleving (EU-verantwoordelijke)
Naam:SUCCESS COURIER SL
Adres:CALEE RIO TORMES NUM. 1, PLANTA 1, DERECHA, OFICINA 3, Fuenlabrada, Madrid, 28947 Spain
E-mailadres:successservice2@hotmail.com
Telefoon:910602659
Voor beide producten zou ik niet durven zeggen of de kwaliteit 'inferieur' is.
Wat voor beide producten waarschijnlijk wel vervelend gaat worden is retourneren als de stekker niet bevalt.
Van Alix weet je het zeker dat dit lastig zal zijn.
Maar op product van Amazon moet je best nog opletten. Zie de reviews op Amazon.
Op de Duitse forum wordt aangegeven dat deze update niet voor onze Kia EV6 gen5Wide versie is. Ik heb het zelf nog niet gedownload en wacht reacties nog even af.glas86 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:28:
Niet veel bijzonders behalve een update van de kaarten, maar er is wederom een nieuwe versie beschikbaar om je auto te updaten:
Elk voordeel heb zijn nadeel.....SFRtje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:26:
[...]
Voor evt anderen met dezelfde vraag;
Oplossing bleef de telefoon meegeven ter plekke. En bij de auto in de buurt zijn. Dus niet mogelijk om de auto een nachtje bij de berger te laten staan.
De Kia dealer gaf aan dat er een smartcard bestaat, voor een flink prijsje. Er staat bij dat remote smart parking assistent (RSPA) nodig is, wat mijn GT-line wel heeft, maar vooralsnog kon de dealer enkel de garantie geven dat de smartcard het doet voor EV9's.
Daarnaast geven andere fora de tip om een normale autosleutel (fob) ingepakt in RF-blocker tasjes/ aluminiumfolie ergens in de auto te laten, voor dit soort momenten..
Wat mij betreft nog geen ideale oplossingen voor de toekomst, helaas.
Ik had gevraagd toen mijn KIA vandaag voor een recall binnen moest of ze die SC327 update ook al bij ons, in België, kon uitvoeren. Aangezien ik gelezen had dat jij die al had aangevraagd had in Spanje en dat er vermeld was dat dit kon.Elhovo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:41:
Even een update 'to whom it may concern'. De SC327 terugroepactie voor de ICCU (een nieuwe dus) is al beschikbaar. Ik woon in Spanje maar neem aan dat het voor hel Europa geldt. Ofschoon ik nog geen officiële notificatie heb gehad, heb ik zelf contact opgenomen met de dealer en ze hebben me bevestigd dat ze de fix kunnen uitvoeren.
Ik ben een beetje panisch voor het hele ICCU verhaal dus wil er alles aan doen om zo snel mogelijk de updates te hebben om potentiële schade aan de ICCU te voorkomen....
Maar antwoord gekregen dat dit nog niet ging. Dus ik ga nog effe moeten wachten.
Er staat op de Kia site dat deze update voor Gen5W is.petertenboer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Op de Duitse forum wordt aangegeven dat deze update niet voor onze Kia EV6 gen5Wide versie is. Ik heb het zelf nog niet gedownload en wacht reacties nog even af.
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/owEq3v
Ik ben nu de update aan het downloaden en zal deze vanavond installeren.
Update is dezelfde versie als die ik vorig jaar augustus heb geïnstalleerd.glas86 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:28:
Told you 😬Sonicfreak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:59:
[...]
Update is dezelfde versie als die ik vorig jaar augustus heb geïnstalleerd.
https://youtu.be/l9_ApOGfvJw?si=yEdFbwxfj9Ji9jnk
[ Voor 12% gewijzigd door petertenboer op 17-01-2025 20:58 ]
Grootlicht met mist??sgouman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:25:
Mijn ev6 heeft led matrix.
Als het grootlicht aan staat dan schijnen er 2 projectors omhoog waarmee je bijna vliegtuigen kan seinen.
Meer mensen met dit probleem?
[Afbeelding]
Je moet vooral doen wat je zelf prettig vindt. Dit is in ieder geval niet een complete dropshipper. Bezorging loopt via Amazon en retourneren en garantie ook (mocht dat nodig zijn). Gewoon filter aanzetten in Amazon: fulfilled bij Amazon.PrimaBB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Ik weet niet of dit als grap bedoeld was, maar tegenwoordig moet je goed opletten wbt leveranciers bij oa ook Amazon.
Als je dit belangrijk vindt natuurlijk.
Want wat komt er tegenwoordig niet uit China. In EU maken we niets zelf meer lijkt het.
Jouw stekker komt uit (even de reseller link op Amazon volgen):
Vestigingsadres:
Longhuaqu minzhijiedao minqiangshequ
baoshangongyequ tangshuiweigongyeyuanKdong602
Shenzhenshi
Guangdong sheng
518000
CN
Gewoon dropshipper dus.
Er staat dan wel een zinnetje onder:
Deze verkoper heeft verklaard dat hij zich zal houden aan alle toepasselijke wetten, waaronder het aanbieden van alleen producten en diensten die voldoen aan het beleid van Amazon en de toepasselijke regels van de EU-wetgeving.
Bij de bestelling van @db I Delirium op Alix staat bij de leverancier van het product (op Alix website):
Informatie over productnaleving (EU-verantwoordelijke)
Naam:SUCCESS COURIER SL
Adres:CALEE RIO TORMES NUM. 1, PLANTA 1, DERECHA, OFICINA 3, Fuenlabrada, Madrid, 28947 Spain
E-mailadres:successservice2@hotmail.com
Telefoon:910602659
Voor beide producten zou ik niet durven zeggen of de kwaliteit 'inferieur' is.
Wat voor beide producten waarschijnlijk wel vervelend gaat worden is retourneren als de stekker niet bevalt.
Van Alix weet je het zeker dat dit lastig zal zijn.
Maar op product van Amazon moet je best nog opletten. Zie de reviews op Amazon.
Al vaker mee te maken gehad.
Ik ga zelf verder niet mee in de Ali hysterie. Gebruik hier al 4 jaar lang bijna dagelijks een Ali granny charger. Doet het perfect.
Deze adapter is verder niet echt rocket science. Kan niet zoveel kapot aan gaan. Maar betaal maar lekker paar honderd euro bij de dealer (denk dat ze uiteindelijk allemaal uit dezelfde fabriek komen)
Wellicht bedoeld om borden boven de weg te verlichten?sgouman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:25:
Mijn ev6 heeft led matrix.
Als het grootlicht aan staat dan schijnen er 2 projectors omhoog waarmee je bijna vliegtuigen kan seinen.
Meer mensen met dit probleem?
[Afbeelding]
Als de bundel sterk gericht is kan ik me voorstellen dat die borden minder zichtbaar zijn dan met de ouderwetse lampen die altijd wel iets van licht in alle richtingen 'lekken'
Dat is zeker zo.jeroenkb schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:16:
[...]
Je moet vooral doen wat je zelf prettig vindt. Dit is in ieder geval niet een complete dropshipper. Bezorging loopt via Amazon en retourneren en garantie ook (mocht dat nodig zijn). Gewoon filter aanzetten in Amazon: fulfilled bij Amazon.
Ik ga zelf verder niet mee in de Ali hysterie. Gebruik hier al 4 jaar lang bijna dagelijks een Ali granny charger. Doet het perfect.
Deze adapter is verder niet echt rocket science. Kan niet zoveel kapot aan gaan. Maar betaal maar lekker paar honderd euro bij de dealer (denk dat ze uiteindelijk allemaal uit dezelfde fabriek komen)
Ik bedoel dit niet negatief over Alix ofzo, maar meer dat men er zich van bewust moet zijn dat veelal het meeste van dit soort artikelen gewoon ook direct uit China komen. Ook al koop je bv op Amazon of Bol.
Op zich helemaal niets mis mee. Zelf koop ik regelmatig van Alix, omdat het ergens anders niet te krijgen is of de prijs 3x over de kop gaat.
Ok Xander , ik ga dat zeker doen en heb op 3 febr afspraak voor het wisselen. Ik laat het je weten!xxander968 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:15:
[...]
Leuke vraag! Mijn winterbanden heb ik nu ook van positie gewisseld en hier niet over nagedacht. Wanneer je per band een andere spanning erop zet ben ik benieuwd of deze juist weergegeven worden. Zelf heb ik overal dezelfde spanning gezet. Als je het gaat proberen ben ik benieuwd naar de uitkomst.
Als ik in de middag 1,5 uur gereden heb en ik parkeer m’n auto met 50%, is het dan normaal dat de volgende ochtend de accu nog 46% aangeeft omdat de temperatuur buiten is gedaald en de accu is afgekoeld? Of moet het percentage ongeveer stabiel blijven, maar de range alleen minder worden?
Ik zou het geen hysterie noemen hoor, maar bij sommige zaken heb ik liever een solide fabrikant/verkoper om eventuele (garantie) claims te kunnen neerleggen.jeroenkb schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:16:
[...]
Je moet vooral doen wat je zelf prettig vindt. Dit is in ieder geval niet een complete dropshipper. Bezorging loopt via Amazon en retourneren en garantie ook (mocht dat nodig zijn). Gewoon filter aanzetten in Amazon: fulfilled bij Amazon.
Heb op een ebay een orginele Kia v2l adapter gevonden voor 100,-. Ook weer opgelost. Nog steeds duurder dan Ali, maar ik vind het een good night sleep waard.

Snap ik. ga de adapter sporadisch gebruiken en mocht hij kapot gaan dan kan ik er nog 2 keer eentje kopen, voordat ik bij de 100 euro benBitaktus19 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:54:
[...]
Ik zou het geen hysterie noemen hoor, maar bij sommige zaken heb ik liever een solide fabrikant/verkoper om eventuele (garantie) claims te kunnen neerleggen.
Heb op een ebay een orginele Kia v2l adapter gevonden voor 100,-. Ook weer opgelost. Nog steeds duurder dan Ali, maar ik vind het een good night sleep waard.
Nu weet ik niet of je die V2L adapter al gebruikt hebt, maar met de ICCU problemen die hier regelmatig gemeld worden, zou ik toch liever 'op zeker' gaan.jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:43:
Snap ik. ga de adapter sporadisch gebruiken en mocht hij kapot gaan dan kan ik er nog 2 keer eentje kopen, voordat ik bij de 100 euro ben
Zo'n adapter maakt gebruik van de ICCU om de HV accuspanning terug te brengen naar 240V.
Als de dealer of Kia motors NL een eventueel ICCU falen aan zo'n adapter willen of kunnen wijten, heb jij een probleem.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Dat klinkt wel als een groot verschil. Ik weet niet welke accu je erin hebt, met kleine accu is wellicht procentueel er een groter verschil dan bij grotere accu.Floppie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:53:
Als ik in de middag 1,5 uur gereden heb en ik parkeer m’n auto met 50%, is het dan normaal dat de volgende ochtend de accu nog 46% aangeeft omdat de temperatuur buiten is gedaald en de accu is afgekoeld? Of moet het percentage ongeveer stabiel blijven, maar de range alleen minder worden?
Range stelt bij mij zich na een lange rit meestal hoger bij. Zegt natuurlijk niets over percentage SoC.
Bedankt voor je zorgen. Al gebruikt en werkt gewoon.Peter-036 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Nu weet ik niet of je die V2L adapter al gebruikt hebt, maar met de ICCU problemen die hier regelmatig gemeld worden, zou ik toch liever 'op zeker' gaan.
Zo'n adapter maakt gebruik van de ICCU om de HV accuspanning terug te brengen naar 240V.
Als de dealer of Kia motors NL een eventueel ICCU falen aan zo'n adapter willen of kunnen wijten, heb jij een probleem.
Mocht de ICCU kapot gaan door een V2L adapter dan kan dat ook met een echte Kia adapter. Het enige wat de adapter heeft (naast een fysiek stopcontact zijn) is een specifieke weerstand op 1 van de pinnen waardoor de auto herkent dat er een V2L adapter aangesloten is. Niets meer.
Voor de lol onderstaand de inhoud van een echte Kia adapter.
:strip_exif()/f/image/2x3K89vvWG0AULoSU1NLQoZj.jpg?f=fotoalbum_large)
En om even mee te gaan in je scenario: mocht het zover komen dan regel ik wel een echte Kia adapter en zeg ik dat ik die gebruikt heb..
Volgens mij zitten die druksensoren vast aan de velg, dus de sensor linksvoor blijft gewoon de druk linksvoor aangeven. Dat is dan wel een andere band maar 't is altijd de band linksvoor....marc4547 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Ok Xander , ik ga dat zeker doen en heb op 3 febr afspraak voor het wisselen. Ik laat het je weten!
Ik heb de 77 KWh accu. Maar volgens de dealer is het normaal dat de accu een paar procent verliest ‘s nachts als het koud is, maar ik betwijfel of 4 procent normaal is.PrimaBB schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Dat klinkt wel als een groot verschil. Ik weet niet welke accu je erin hebt, met kleine accu is wellicht procentueel er een groter verschil dan bij grotere accu.
Range stelt bij mij zich na een lange rit meestal hoger bij. Zegt natuurlijk niets over percentage SoC.
Nee, dat is niet gewoon.Floppie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:38:
[...]
Ik heb de 77 KWh accu. Maar volgens de dealer is het normaal dat de accu een paar procent verliest ‘s nachts als het koud is, maar ik betwijfel of 4 procent normaal is.
Hier blijft de procentuele inhoud van de HV-batterij gewoon hetzelfde.
Volgens mij had @Phusebox dit ook en was dit weg na het wisselen van z'n 12V accu,
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dat was ook mijn idee. Des te vervelender is het dat zo’n dealer dan roept dat dat normaal is. “Ja dat komt door het koude weer”.Solarman schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Nee, dat is niet gewoon.
Hier blijft de procentuele inhoud van de HV-batterij gewoon hetzelfde.
Volgens mij had @Phusebox dit ook en was dit weg na het wisselen van z'n 12V accu,
Overigens blijft het percentage niet dagen achter elkaar doorzakken. Na 24 uur lijkt het wel gestabiliseerd
1 of 2 procent dalen is zeker normaal, maar meer is niet normaal voor de EV6, is de ervaring. Vooral als je onderweg geladen hebt bij een snellader en je gaat de volgende dag met een accu rijden die rond de 0 graden zit heb je idd dat verlies van 1 a 2%. Bij onze Megane Electric kan het verlies soms wel 4% zijn (wat bij die auto normaal is), ligt aan de BMS of hij voldoende de temperatuur meeneemt in de SOC berekening.Floppie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:05:
[...]
Dat was ook mijn idee. Des te vervelender is het dat zo’n dealer dan roept dat dat normaal is. “Ja dat komt door het koude weer”.
Overigens blijft het percentage niet dagen achter elkaar doorzakken. Na 24 uur lijkt het wel gestabiliseerd
Geinstalleerd, idd geen wijzigingen in de software (voor de zekerheid alle menu's doorgespit), in de kaarten zie ik eerlijk gezegd ook geen wijzigingen, maar die zullen er ongetwijfeld zijn.Sonicfreak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:24:
[...]
Er staat op de Kia site dat deze update voor Gen5W is.
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/owEq3v
Ik ben nu de update aan het downloaden en zal deze vanavond installeren.
Ik heb dit zelf nog niet meegemaakt,lijkt me wel veel,had wel een keer twee procent meer in de batterij dan toen ik hem in de avond stopte,hoe dit kan? Ik weet het niet.Floppie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:53:
Het is exact hetzelfde materiaal als de augustus update, zowel in software als in kaarten.The Wizard schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:26:
[...]
Geinstalleerd, idd geen wijzigingen in de software (voor de zekerheid alle menu's doorgespit), in de kaarten zie ik eerlijk gezegd ook geen wijzigingen, maar die zullen er ongetwijfeld zijn.
Als je voor de update de softwareversies op de site van Kia met die op je systeem in de auto had vergeleken zag je overal de gelijke versienummers staan.
Er is dus geen update tov de augustus release.
Zo, dat is voor nog geen 10 euro aan materiaal, dan is 399 verkoop wel heel dik verdiend. Winst maken mag, maar 1000% is mij wat te gortig.jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Voor de lol onderstaand de inhoud van een echte Kia adapter.
[Afbeelding]
Hier kan meneer Ali niet heel veel aan kosten reduceren (iets dunner kabeltje op deze lengte levert niks op, hooguit personeel dat niet kan solderen), alleen een realistische verkoopprijs hanteren.
Is die makkelijk te openen, dan kun je zelf kwaliteit controleren.
Lijkt me een leuke uitdaging voor je: regel dat voor 10,-.oldchap schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Zo, dat is voor nog geen 10 euro aan materiaal, dan is 399 verkoop wel heel dik verdiend. Winst maken mag, maar 1000% is mij wat te gortig.
Hier kan meneer Ali niet heel veel aan kosten reduceren (iets dunner kabeltje op deze lengte levert niks op, hooguit personeel dat niet kan solderen), alleen een realistische verkoopprijs hanteren.
Dat ze gelijke versie nummers hebben wil niet zeggen dat ze niks aangepast hebben, Kia kennende...petertenboer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:56:
[...]
Het is exact hetzelfde materiaal als de augustus update, zowel in software als in kaarten.
Als je voor de update de softwareversies op de site van Kia met die op je systeem in de auto had vergeleken zag je overal de gelijke versienummers staan.
Er is dus geen update tov de augustus release.
Sorry, even offtopic:oldchap schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Zo, dat is voor nog geen 10 euro aan materiaal, dan is 399 verkoop wel heel dik verdiend. Winst maken mag, maar 1000% is mij wat te gortig.
Heb je je ooit afgevraagd waarom producten op AliExpress zo goedkoop zijn? Het verhaal achter die lage prijzen is niet alleen verrassend, maar ook zorgwekkend. Hier is een samenvatting van hoe het proces vaak werkt:
1. **De opzet**
Bedrijf A (bijvoorbeeld een bekend merk) ontwikkelt een product. Dit omvat jaren aan R&D, testen en kwaliteitscontrole. Vervolgens wordt een Chinese fabrikant (fabriek B ) ingehuurd om het product te produceren, strikt volgens de opgelegde normen.
2. **De verborgen overproductie**
Wat veel mensen niet weten, is dat deze fabrikanten vaak méér produceren dan het contract voorschrijft. Dit noemen we overproductie. Die extra producten worden niet gemeld aan bedrijf A, waardoor er geen licenties of royalties worden betaald. De fabrikant gebruikt daarbij vaak machines en technologie die eigenlijk door bedrijf A zijn gefinancierd.
3. **De valkuil van kwaliteit**
Hoewel de producten uit dezelfde fabriek komen, zijn ze niet hetzelfde. Voor de overproductie worden vaak goedkopere materialen gebruikt en worden kwaliteitsnormen genegeerd. Neem bijvoorbeeld de Oakley MTB-brillen. De originele brillen zijn ontworpen om flexibel te zijn en buigen bij een val, terwijl de "Ali-versies" gemaakt zijn van een ander plastic mengsel dat breekt. Dit kan leiden tot serieuze verwondingen, zoals schade aan ogen en gezicht.
4. **De ethische kant**
Naast deze vorm van economische "diefstal", is er de kwestie van arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Hoewel we hiervan op de hoogte zijn, kiezen velen ervoor dit aspect te negeren vanwege de lage prijs.
5. **De rol van de Chinese overheid**
Wat minder bekend is, is dat veel van die kleine ondernemers op AliExpress zwaar gesubsidieerd worden door de Chinese overheid. Dit stelt hen in staat om producten tegen prijzen aan te bieden waarmee Westerse bedrijven niet kunnen concurreren. Bovendien heeft China inmiddels een enorme reserve aan euro's, waarmee ze de waarde van de euro kunnen beïnvloeden. En dankzij de gigantische hoeveelheden pakketjes die naar Europa en de VS worden verscheept, investeren Chinese bedrijven steeds meer in de internationale scheepvaart.
**Conclusie: een groter plaatje**
Het gaat dus niet alleen om goedkope lonen of het uitschakelen van tussenhandelaren. Elke keer dat je iets koopt op AliExpress, speelt er een groter verhaal. De Chinese overheid heeft baat bij deze situatie en ziet haar invloed in de wereldhandel groeien. Of dit een complot is of een strategie, laat ik in het midden, maar één ding is zeker: het is geen toeval dat AliExpress blijft groeien.
Volgende keer dat je die goedkope adapter of gadget bestelt, bedenk dan wat er achter de schermen allemaal gebeurt en wat het échte prijskaartje is van dat goedkope product.
Probleem bij dit verhaal is alleen dat amazon of bol vol met dropshippers zit die hetzelfde doen...henrov schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Sorry, even offtopic:
Heb je je ooit afgevraagd waarom producten op AliExpress zo goedkoop zijn? Het verhaal achter die lage prijzen is niet alleen verrassend, maar ook zorgwekkend. Hier is een samenvatting van hoe het proces vaak werkt:
1. **De opzet**
Bedrijf A (bijvoorbeeld een bekend merk) ontwikkelt een product. Dit omvat jaren aan R&D, testen en kwaliteitscontrole. Vervolgens wordt een Chinese fabrikant (fabriek B ) ingehuurd om het product te produceren, strikt volgens de opgelegde normen.
Wat veel mensen niet weten, is dat deze fabrikanten vaak méér produceren dan het contract voorschrijft. Dit noemen we overproductie. Die extra producten worden niet gemeld aan bedrijf A, waardoor er geen licenties of royalties worden betaald. De fabrikant gebruikt daarbij vaak machines en technologie die eigenlijk door bedrijf A zijn gefinancierd.
Hoewel de producten uit dezelfde fabriek komen, zijn ze niet hetzelfde. Voor de overproductie worden vaak goedkopere materialen gebruikt en worden kwaliteitsnormen genegeerd. Neem bijvoorbeeld de Oakley MTB-brillen. De originele brillen zijn ontworpen om flexibel te zijn en buigen bij een val, terwijl de "Ali-versies" gemaakt zijn van een ander plastic mengsel dat breekt. Dit kan leiden tot serieuze verwondingen, zoals schade aan ogen en gezicht.
4. **De ethische kant**
Naast deze vorm van economische "diefstal", is er de kwestie van arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Hoewel we hiervan op de hoogte zijn, kiezen velen ervoor dit aspect te negeren vanwege de lage prijs.
Wat minder bekend is, is dat veel van die kleine ondernemers op AliExpress zwaar gesubsidieerd worden door de Chinese overheid. Dit stelt hen in staat om producten tegen prijzen aan te bieden waarmee Westerse bedrijven niet kunnen concurreren. Bovendien heeft China inmiddels een enorme reserve aan euro's, waarmee ze de waarde van de euro kunnen beïnvloeden. En dankzij de gigantische hoeveelheden pakketjes die naar Europa en de VS worden verscheept, investeren Chinese bedrijven steeds meer in de internationale scheepvaart.
Het gaat dus niet alleen om goedkope lonen of het uitschakelen van tussenhandelaren. Elke keer dat je iets koopt op AliExpress, speelt er een groter verhaal. De Chinese overheid heeft baat bij deze situatie en ziet haar invloed in de wereldhandel groeien. Of dit een complot is of een strategie, laat ik in het midden, maar één ding is zeker: het is geen toeval dat AliExpress blijft groeien.
Volgende keer dat je die goedkope adapter of gadget bestelt, bedenk dan wat er achter de schermen allemaal gebeurt en wat het échte prijskaartje is van dat goedkope product.
Dan betaal je gewoon extra met al diezelfde kantekeningen.
Het zijn heel vaak dezelfde profucten als op ali met soms een andere bedrukking of een ander doosje, in sommige gevallen zelfs exact hetzelfde.
Koop je een product van een bepaald merk is dat vaak niet het geval natuurlijk, maar bij veel van die no-brand producten is dat gewoon een ali product dat duurder is.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Zo te zien heeft Kia het nu eindelijk zelf ook door: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList
Tekst over januari update is weggehaald 😬.
Op Software gebied is Kia toch echt wel een dinosaurus.
[ Voor 20% gewijzigd door petertenboer op 20-01-2025 08:23 ]
Je ziet zelf wat erin zjt, wat plastic, draadjes en een weerstand.Bitaktus19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Lijkt me een leuke uitdaging voor je: regel dat voor 10,-.
Ik heb zelf veel complexere electronica inclusief behuizing ontwikkeld, kostprijs was iets van 40 euro.
Gemiddeld gingen alle producten 3 tot 4 keer over de kop. Dus 40 euro materiaal kosten ligt voor 160 euro in de winkel, dat is dus inclusief verpakking, logistiek, winstmarge keten, maar ook ontwikkelingskosten.
Ik zeg ook helemaal niks dat je bij Ali moet kopen, ik zeg voornamelijk dat Kia een belachelijke marge rekent.
Einde topic
Geen idee wat een 120.000 km beurt gaat kosten in Nederland, maar in deze YouTube bijdrage van een Duitser vind ik het een dure beurt. Zeker ook door de vervanging (schijnbaar verplicht na 4 jaar) van de e-call back-up batterij.
Als je dan ziet dat je hele Dashboard uit elkaar wordt getrokken doet dat toch een beetje pijn.
https://youtu.be/p3l04uMHip4?si=pC-SSik1ea_OB0He
Als je dan ziet dat je hele Dashboard uit elkaar wordt getrokken doet dat toch een beetje pijn.
Klopt helemaal!izzet3838 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Probleem bij dit verhaal is alleen dat amazon of bol vol met dropshippers zit die hetzelfde doen...
Dan betaal je gewoon extra met al diezelfde kantekeningen.
Het zijn heel vaak dezelfde profucten als op ali met soms een andere bedrukking of een ander doosje, in sommige gevallen zelfs exact hetzelfde.
Koop je een product van een bepaald merk is dat vaak niet het geval natuurlijk, maar bij veel van die no-brand producten is dat gewoon een ali product dat duurder is.
Als ik iets zie waarvan ik denk "hé Dat is goedkoop" dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Soms gaan de alarmbellen weer uit als er een verklaring is waarom het zoveel goedkoper is. Zo koop ik bijvoorbeeld mijn kleding altijd bij de outlet in Ochtrup of bij Appel & Ei in Hengelo. De eerste verkoopt overgebleven voorraden uit de vorige collectie en de tweede is een tweedehandswinkel. Dan snap ik dat de prijzen lager zijn dan je normaal gesproken zou verwachten. Als er geen verklaring is voor de lagere prijs dan gaat bij mij van alles jeuken.
Maar dit heeft niets te maken met de auto waarin wij allemaal rijden dus ik stel voor dat we dit onderwerp laten rusten.
5 Uur voor het vervangen van een batterij. Dat is toch een regelrechte designfout? En de batterij zelf kost 107 euro. Voor een 1100 mah 3,2 volt LFP batterij betaal je 6,95. Met de decoupeerzaag zelf een onderhoudsluikje maken wordt aantrekkelijkpetertenboer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:52:
Geen idee wat een 120.000 km beurt gaat kosten in Nederland, maar in deze YouTube bijdrage van een Duitser vind ik het een dure beurt. Zeker ook door de vervanging (schijnbaar verplicht na 4 jaar) van de e-call back-up batterij.
(onderdeel wat op de factuur staat)
https://allegro.pl/oferta...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.noodverlichti...Kv6zX3Y16L8HD-rVxB3oSdJnG
Hier zijn al mensen voorbij aan de 120.000 kilometer, wat staat daar op de factuur voor de beurt? @Highvelocity misschien?
Maar ze hebben weer voldaan aan de 2x per jaar update, ook al is het dezelfde …petertenboer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:14:
Zo te zien heeft Kia het nu eindelijk zelf ook door: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList
Ik stel op prijs dat je ons op de feiten drukt maar ik weet niet of het nou het juiste forum is om je ongenoegen over producten uit China zoals Alie wel of niet te moeten bestellen. Ik ben wel van mening dat dit soort zaken niet echt in ons EV6 forum thuis hoort. Misschien op FB ofzo. Maar ik bestel er toch de producten die ik wil, ik bespaar daarmee een hoop geld, want dezelfde producten die wij allemaal bij de winkel halen komen er ook gewoon vandaan. Alleen betalen we 5 x zoveel. Nogmaals dit is niet onaardig bedoeld!!!henrov schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Sorry, even offtopic:
1. **De opzet**
4. **De ethische kant**
Maar ik heb er voordeel van. Een ieder is daar vrij in om daar wel of niet gebruik van te maken.
Een beetje Tweaker kan het ook zelf 🥴xxander968 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:44:
[...]
5 Uur voor het vervangen van een batterij. Dat is toch een regelrechte designfout? En de batterij zelf kost 107 euro. Voor een 1100 mah 3,2 volt LFP batterij betaal je 6,95. Met de decoupeerzaag zelf een onderhoudsluikje maken wordt aantrekkelijk![]()
(onderdeel wat op de factuur staat)
https://allegro.pl/oferta...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.noodverlichti...Kv6zX3Y16L8HD-rVxB3oSdJnG
Hier zijn al mensen voorbij aan de 120.000 kilometer, wat staat daar op de factuur voor de beurt? @Highvelocity misschien?
https://youtu.be/EqYwXUpHi6U?si=r4ZLu98kUzOlmSJo
Kia 🤦♂️
E-call batterij dient inderdaad te worden vervangen na 4 jaar, volgens de handleiding van de EV6.
:strip_exif()/f/image/OOCYZ38MWJGn5o0XTcKcIToU.png?f=user_large)
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dan maar hopen dat na plaatsing je Dashboard geen gerammel gaat geven door het verwijderen en terugplaatsen van alle delen.Solarman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:52:
E-call batterij dient inderdaad te worden vervangen na 4 jaar, volgens de handleiding van de EV6.
[Afbeelding]
Is er toevallig iemand bekend met dit geluid en wat het kan veroorzaken? Heb het als de verwarming aanstaat..
Eerste video is na een rit van een uur en tweede video bij aankomst auto met voorverwarmen.
Eerste video is na een rit van een uur en tweede video bij aankomst auto met voorverwarmen.
[ Voor 17% gewijzigd door Tolga07 op 20-01-2025 16:32 ]
Dit geluid heb ikzelf ook bij mijn EV6.Tolga07 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:31:
Is er toevallig iemand bekend met dit geluid en wat het kan veroorzaken? Heb het als de verwarming aanstaat..
[Streamable: video1]
[Streamable: video2]
Is de compressor van de warmtepomp die aan het optoeren is.
Is hetzelfde geluid als bij mijn airconditioners thuis als ze het wat zwaarder hebben door de kou en vocht in de lucht.
[ Voor 4% gewijzigd door petertenboer op 20-01-2025 16:37 ]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic