Ik heb het ook nog niet eerder bij een andere auto gehad. Ik heb het bij de EV6 een keer gehad na het wassen van de auto. Sindsdien rij ik altijd de remschijven droog als ik de auto gewassen heb. Ook heb ik het een keer gehad bij heftige regenval, zonder dat ik de auto gebruikt heb. Het zout dat nu gestrooid wordt zal er ook geen goed aan doen.sgouman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:32:
Hmm oke, het zal dan wel goed zijn.
Mijn Kia Proceed had het nooit.
Sinds de park-brake update zit je (leuke woordspeling) ‘eraan vast’. Auto uitzetten = rem aantrekken.
Gebeurd hier ook wel als de auto een dag of wat heeft stil gestaan. Volgens mij blijven de remmen wat plakken oid, vooral met wat vochtig weer.sgouman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:18:
Qls mijn ev6 een tijd heeft stilgestaan met de kou. Een paar uur. Als ik dan weg rijdt dan moet de parkeerrem los. Dat gaat met een flink kabaal. Als die vast zit ofzo.
Meer mensen die dat probleem hebben?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja als de auto meer dan een paar uur stil heeft gestaan met vochtig, koud weer, hoor je de remschijven altijd de eerste paar keer "schuren".
Vandaar dat het ook belangrijk is om dan, en regelmatig, even je regen op 0 te zetten zodat je remschijven zuiver worden geremd.
Vandaar dat het ook belangrijk is om dan, en regelmatig, even je regen op 0 te zetten zodat je remschijven zuiver worden geremd.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ja, producteigenschap.sgouman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:18:
Qls mijn ev6 een tijd heeft stilgestaan met de kou. Een paar uur. Als ik dan weg rijdt dan moet de parkeerrem los. Dat gaat met een flink kabaal. Als die vast zit ofzo.
Hij doet het hier ook. En ik denk dat je er meer last van hebt als je hem achteruitrijdend wegzet.
En idd, hij springt los met een behoorlijke klap.
Irritant en het past niet bij de auto, maar ach.
Heeft niks met de EV6 te maken, is gewoon roestvorming op de remschijven (achterzijde), hebben veel meer auto's "last"van, zal wel te maken hebben met de gebruikte techniek (bij trommelremmen geen last, bij een aparte parkeerrem remschoen op de schijf ook minder).macfocus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Ja, producteigenschap.
Hij doet het hier ook. En ik denk dat je er meer last van hebt als je hem achteruitrijdend wegzet.
En idd, hij springt los met een behoorlijke klap.
Irritant en het past niet bij de auto, maar ach.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Gietijzeren remschijven roesten meteen als die nat worden. Voordeel dat ze heel goed remmen. Indien gewenst, even kort voet op de rem tijdens 'gas geven' en de roest is verdwenen.casa82 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:31:
[...]
Ik zit nu in een wintersportgebied en wij schrokken ons ook kapot de eerste paar dagen. We gaan er nu maar vanuit dat het 'normaal' is bij een Kia.
[ Voor 3% gewijzigd door Wiliyama op 05-01-2025 12:26 ]
Ik rij 1x per maand op level 0 voor 15 minuten. Ik moet zeggen dat ik vastzittende remmen niet gemerkt heb.Wiliyama schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Gietijzeren remschijven roesten meteen als die nat worden. Voordeel dat ze heel goed remmen. Indien gewenst, even kort voet op de rem tijdens 'gas geven' en de roest is verdwenen.
Ik denk dat het ook noodzakelijk is voor je veiligheid, mocht je een noodstop moeten maken.
Volgens mij moest je dan wel de regeneratie even tijdelijk volledig uitzetten, anders gebruik je niet per definitie de remblokken?Wiliyama schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Gietijzeren remschijven roesten meteen als die nat worden. Voordeel dat ze heel goed remmen. Indien gewenst, even kort voet op de rem tijdens 'gas geven' en de roest is verdwenen.
Ik had natuurlijk ook even de post hierboven moeten lezen, dus precies wat @FCTW zegt... haha.
[ Voor 10% gewijzigd door sn0x0r op 06-01-2025 09:47 ]
Ja of af en toe gewoon even hard remmen, dan trekt ie ook de remmen erbij. Dus ff een keer als het rustig is en je stoplicht gaat op rood even hard in de ankers.sn0x0r schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Volgens mij moest je dan wel de regeneratie even tijdelijk volledig uitzetten, anders gebruik je niet per definitie de remblokken?
Heeft daar niets mee te maken. De remmen zitten niet vast. Alleen zit de remblok tgv oxidatie vast aan de gietijzeren remschijf. Na de kleinste beweging springt die los en remt de auto perfect. Hooguit beetje geluid. Dus mensen ga niet denken dat de veiligheid in gevaar komt.FCTW schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Ik rij 1x per maand op level 0 voor 15 minuten. Ik moet zeggen dat ik vastzittende remmen niet gemerkt heb.
Ik denk dat het ook noodzakelijk is voor je veiligheid, mocht je een noodstop moeten maken.
Of zoals gezegd bij rustig wegrijden rem beetje intrappen en er doorheen trekken met gas geven. Dan verminder je geen snelheid en maak je geen noodstop en zijn ze meteen schoon bij vertrek.Bosmonster schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Ja of af en toe gewoon even hard remmen, dan trekt ie ook de remmen erbij. Dus ff een keer als het rustig is en je stoplicht gaat op rood even hard in de ankers.
Dit werkt toch niet of wel? Zodra je de rem indrukt wordt het acceleratie pedaal non actief. Vanmiddag op de terugweg eens even testen. Met een ICE werkte dit uiteraard wel.Wiliyama schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Of zoals gezegd bij rustig wegrijden rem beetje intrappen en er doorheen trekken met gas geven. Dan verminder je geen snelheid en maak je geen noodstop en zijn ze meteen schoon bij vertrek.
Misschien is het mijn "sportieve rijstijl", maar ik hoef dit dus nooit expliciet te doen. Maar ik gebruik ook geen one-pedal mode, maar rij in standje 2.Wiliyama schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Of zoals gezegd bij rustig wegrijden rem beetje intrappen en er doorheen trekken met gas geven. Dan verminder je geen snelheid en maak je geen noodstop en zijn ze meteen schoon bij vertrek.
i-pedal mode of de regen mode heeft er weinig mee te maken.Bosmonster schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Misschien is het mijn "sportieve rijstijl", maar ik hoef dit dus nooit expliciet te doen. Maar ik gebruik ook geen one-pedal mode, maar rij in standje 2.
De blokken "vriezen" vast op de schijven. En als je wegrijd, knalt dat ff.
Irritant, ja. Verder niet spannend.
En roest op de schijven is er zo vanaf als je een keer wat harder remt.
Kwestie van zo snel op het stoplicht afrijden dat de regen het niet redt et voila.
Ja dat klopt. Ook als de auto in een garage staat heb je er minder last van.Bosmonster schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Misschien is het mijn "sportieve rijstijl", maar ik hoef dit dus nooit expliciet te doen. Maar ik gebruik ook geen one-pedal mode, maar rij in standje 2.
Werkt bij onze auto's wel. Waarschijnlijk bij Phusebox helaas niet.Card Nox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Dit werkt toch niet of wel? Zodra je de rem indrukt wordt het acceleratie pedaal non actief. Vanmiddag op de terugweg eens even testen. Met een ICE werkte dit uiteraard wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 06-01-2025 13:04 ]
Bij normaal, niet i-pedal gebruik, rem je altijd met de schijven op het eind, de laatste paar km/u, dus de remmen worden altijd wel iets schoongemaakt. Ik rem nooit op level 0 en zelden hard en die van mij glimmen nog als een spiegeltje.sn0x0r schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Volgens mij moest je dan wel de regeneratie even tijdelijk volledig uitzetten, anders gebruik je niet per definitie de remblokken?
Ik had natuurlijk ook even de post hierboven moeten lezen, dus precies wat @FCTW zegt... haha.
Momenteel even veel gedoe met mijn EV6 
Sinds begin december laadt mijn auto niet meer op aan de normale AC lader, alleen nog aan de snelle DC lader.
Bij de AC lader lijkt de laadsessie wel te starten, maar na ~10 seconden stopt hij ermee.
Even langsgereden bij de lokale KIA dealer en die vermoedde net als ik een defecte ICCU.
Probleem was echter dat zij pas half februari (!) plek hadden in de agenda om dit te fixen.
Ze hebben toen contact gezocht met hun vestiging een paar plaatsen verderop en die had morgen (7 januari) wel tijd.
In de tussentijd dus steeds moeten laden aan de snellader, gelukkig wel een leaseauto dus de hogere kosten raken mij niet direct, maar wel irritant omdat het steeds tijd in beslag neemt.
Nu belt de dealer waar ik morgen een afspraak zou hebben net op dat het benodigde onderdeel niet geleverd kon worden en dat het pas half januari gaat worden...
Afgelopen week is in de KIA Connect app ook een "warning" te zien voor de 12V accu.
Tot gisteren hier geen last van gehad, maar gisteren reageerde de auto niet meer op de sleutel en was helemaal dood.
Via de leasemaatschappij is er een hulpdienst gekomen die hem een boost had gegeven en moest er een half uur mee rijden om hem weer voldoende bij te laden.
Al met al is het een hoop gedoe vind ik voor zo'n "luxe" auto met net 50K kilometers op de teller.
Hoop dat alles over 1,5 week alsnog allemaal opgelost wordt en ik weer zorgeloos kan rijden, want momenteel vergt het nogal wat tijd en planning om de auto goed te kunnen gebruiken.
Nog soortgelijke ervaringen / tips / suggesties hier?
Sinds begin december laadt mijn auto niet meer op aan de normale AC lader, alleen nog aan de snelle DC lader.
Bij de AC lader lijkt de laadsessie wel te starten, maar na ~10 seconden stopt hij ermee.
Even langsgereden bij de lokale KIA dealer en die vermoedde net als ik een defecte ICCU.
Probleem was echter dat zij pas half februari (!) plek hadden in de agenda om dit te fixen.
Ze hebben toen contact gezocht met hun vestiging een paar plaatsen verderop en die had morgen (7 januari) wel tijd.
In de tussentijd dus steeds moeten laden aan de snellader, gelukkig wel een leaseauto dus de hogere kosten raken mij niet direct, maar wel irritant omdat het steeds tijd in beslag neemt.
Nu belt de dealer waar ik morgen een afspraak zou hebben net op dat het benodigde onderdeel niet geleverd kon worden en dat het pas half januari gaat worden...
Afgelopen week is in de KIA Connect app ook een "warning" te zien voor de 12V accu.
Tot gisteren hier geen last van gehad, maar gisteren reageerde de auto niet meer op de sleutel en was helemaal dood.
Via de leasemaatschappij is er een hulpdienst gekomen die hem een boost had gegeven en moest er een half uur mee rijden om hem weer voldoende bij te laden.
Al met al is het een hoop gedoe vind ik voor zo'n "luxe" auto met net 50K kilometers op de teller.
Hoop dat alles over 1,5 week alsnog allemaal opgelost wordt en ik weer zorgeloos kan rijden, want momenteel vergt het nogal wat tijd en planning om de auto goed te kunnen gebruiken.
Dat half uur rijden gaat je niet redden. Grote kans dat je accu binnen de kortste keren weer leeg is, als de ICCU defect is kan het namelijk zo zijn dat de 12V accu ook niet meer bijgeladen wordt.
Sterkte ermee, ik weer er alles van.
Sterkte ermee, ik weer er alles van.
Dat is wel balen inderdaad.ArmyOfQueens schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:43:
Zit er vervangend vervoer in je leasecontract?
Zo ja, auto op parkeerplaats zetten bij dealer en sleutel inleveren.
Zo nee, loop je inderdaad blijvend risico op lege accu. Evt een booster helpt je dan weer op weg, maar ik zou dit risico niet nemen.
In ieder geval sterkte er mee!
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Je 12V accu zal ook defect zijn, morgen of overmorgen kun je de hulpdiensten weer bellen, zelf ook gehad.ArmyOfQueens schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:43:
Oh en mijn auto heeft inmiddels zijn derde ICCU.
Sterkte!
Balen.ArmyOfQueens schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:43:
Half uur rijden met een electrische auto? Half uur aan, lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 06-01-2025 15:34 ]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Was het maar zo simpel ook. Aangezien wij geen lampje hebben zoals in de VS kun je normaal niet zien of de 12V accu wordt opgeladen en het lijkt redelijk onvoorspelbaar te zijn wanneer dit gebeurt.HansAuutB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Balen.
Half uur rijden met een electrische auto? Half uur aan, lijkt me.
De eerste keer dat ik werd geholpen door pechhulp kon de persoon in kwestie aan de booster zien dat de 12V accu werd bijgeladen toen de auto alleen aan stond, dat zou dus voldoende moeten zijn.Phusebox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Was het maar zo simpel ook. Aangezien wij geen lampje hebben zoals in de VS kun je normaal niet zien of de 12V accu wordt opgeladen en het lijkt redelijk onvoorspelbaar te zijn wanneer dit gebeurt.
Vraag aan de rijders waarbij de ICCU defect is gegaan:
Gebruiken jullie uitgesteld/gepland laden of niet?
Bij mij is die namelijk defect gegaan na een eerste keer gepland laden.
Ben benieuwd of er een connectie te vinden is.
Heb ik zelf nog nooit gebruikt, heb nu 2 defecte ICCU's gehad.FlyingGameGuy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:40:
Daar gaat mijn theorieLoei123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:41:
[...]
Heb ik zelf nog nooit gebruikt, heb nu 2 defecte ICCU's gehad.
Gebruik deze functie met regelmaat. Nog nooit kapotte ICCU gehad. 65K km.FlyingGameGuy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:40:
Ok, mijn dealer ondertussen gecontacteerd, en die meldde mij dat er effectief een openstaande terugroepactie actief was voor mijn wagen.izzet3838 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:42:
[...]
De recall was hier later dan amerika, misschien is daar dan nog een tweede recall geweest.
Ik weet dat ik in augustus een update heb ontvangen voor de iccu bij de dealer, deze was gemeld in juni of juli...
Het handelde over limp home mode remote function of zoiets. Potentieel iets te maken met zombiemodus. Het was niets voor ICCU was mij bevestigd. Ondertussen afspraak ingepland.
Is het niet zo dat bij elke n-de remactie de fysieke remmen worden gebruikt? Juist voor dit doel?FCTW schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Ik rij 1x per maand op level 0 voor 15 minuten. Ik moet zeggen dat ik vastzittende remmen niet gemerkt heb.
Edit: alleen bij regen 0
https://www.kia.com/conte.../topics/chapter6_6_2.html
https://www.reddit.com/r/...e_0_regen_brake_cleaning/
[ Voor 20% gewijzigd door henrov op 06-01-2025 16:59 ]
Inmiddels mijn eerste woon-werkrit erop zitten en wat rijdt deze auto zalig.
Zit wel met 3 vraagjes/dingen die me opvallen, wellicht kan iemand hier iets over zeggen?:
Zit wel met 3 vraagjes/dingen die me opvallen, wellicht kan iemand hier iets over zeggen?:
- Als ik de achterklep remote open werkt keyless entry niet. Doe ik iets verkeerd of werkt dit gewoon niet?
- Ik krijg het zonnescherm van het kanteldak niet open zonder dat t dak zelf ook open gaat. Wat is daar de truc?
- De Meridian audio klinkt erg 'plat', weinig bas en lijkt ook niet echt een stereobeeld te geven (muziek lijkt echt vanuit de middenconsole te komen) Subjectief leek het (standaard!) geluid van de eGolf beter. Zijn hier nog bepaalde instellingen die kunnen helpen?
Net geprobeerd. Als ik de rem aanraak doet het acceleratie pedaal helemaal niets meer. Rem heel licht en acceleratie pedaal tot de bodem en de auto remt rustig.Wiliyama schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Werkt bij onze auto's wel. Waarschijnlijk bij Phusebox helaas niet.
Lijkt me ook logisch aangezien dit anders tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden als mensen in paniek beide intrappen.
De EV6 is een fantastische auto inderdaad.…
- …
- De Meridian audio klinkt erg 'plat', weinig bas en lijkt ook niet echt een stereobeeld te geven (muziek lijkt echt vanuit de middenconsole te komen) Subjectief leek het (standaard!) geluid van de eGolf beter. Zijn hier nog bepaalde instellingen die kunnen helpen?
Maar geluid laat te wensen over helaas. De Meridian ‘subwoofert’ voegt niets aan geluid toe. Waardeloos ding.
Vervang je deze door een actieve subwoofer, dan is dit een wereld van verschil.
Als je klein beetje handig bent is dit ook zelf goed te doen.
Veel plezier met je Kia!
[ Voor 35% gewijzigd door PrimaBB op 06-01-2025 19:25 ]
Klopt, dan is helaas een producteigenschap.Tomba schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
[list]
• Als ik de achterklep remote open werkt keyless entry niet. Doe ik iets verkeerd of werkt dit gewoon niet?
Dat is een kwestie van de schakelaar niet helemaal wegdrukken, maar half wegdrukken. Het is niet zo gebruiksvriendelijk, maar werkt wel.• Ik krijg het zonnescherm van het kanteldak niet open zonder dat t dak zelf ook open gaat. Wat is daar de truc?
Dat is persoonlijk, maar spelen met de instellingen helpt inderdaad zeker. Uitproberen wat bij jouw smaak past.• De Meridian audio klinkt erg 'plat', weinig bas en lijkt ook niet echt een stereobeeld te geven (muziek lijkt echt vanuit de middenconsole te komen) Subjectief leek het (standaard!) geluid van de eGolf beter. Zijn hier nog bepaalde instellingen die kunnen helpen?
[/list]
Daarnaast heeft een van de laatste infotainment updates de weergave ook wat verbeterd.
Het systeem moet ook nog ingespeeld worden.Tomba schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
Daarnaast zijn er inderdaad instellingen die je kunt aanpassen zoals de geluidsmodus. Overigens heb ik geen problemen met de bas. Het geluid komt wel voornamelijk uit de voorste speakers
Ik kan remmen en versnellen (gas geven) tegelijkertijd.Card Nox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Net geprobeerd. Als ik de rem aanraak doet het acceleratie pedaal helemaal niets meer. Rem heel licht en acceleratie pedaal tot de bodem en de auto remt rustig.
Lijkt me ook logisch aangezien dit anders tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden als mensen in paniek beide intrappen.
Welk my heb je?
Inderdaad even spelen met de instellingen (en de sub inspelen). Met bass op +7 en het geluid iets naar achteren ingesteld werkt voor mij best prima.Tomba schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door slim_fan op 06-01-2025 22:12 ]
Als ik al rijd trap ik gecontroleerd op de rem en geef gelijktijdig meer 'gas'. Hoe doe jij het? Rem je eerst en daarna geef je gas? Dat lijkt me niet mogelijk omdat de auto dan 'voelt' dat er weerstand is. En dat kan ook door een obstakel komen.Card Nox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Net geprobeerd. Als ik de rem aanraak doet het acceleratie pedaal helemaal niets meer. Rem heel licht en acceleratie pedaal tot de bodem en de auto remt rustig.
Hmm.. ik heb een MY23 EV6 Light Edition. Heb het verschillende keren getest terwijl ik aan het rijden was, zou het nog eens vanuit stilstand kunnen proberen.HansAuutB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:09:
[...]
Ik kan remmen en versnellen (gas geven) tegelijkertijd.
Welk my heb je?
Een Tesla M3 werkt het niet bij: YouTube: Pressing Both The Accelerator And Brake Pedal At The Same Time. What...
Een Tesla MS/MX wel weer: YouTube: Tesla Motors Model S/X: Pressing Brake And Accelerator at the Same Time
EDIT:
Ja, ik rij al en duw van voorzichtig het acceleratie pedaal in, de acceleratie wordt dan afgesneden en de rem neemt het over.Wiliyama schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:49:
[...]
Als ik al rijd trap ik gecontroleerd op de rem en geef gelijktijdig meer 'gas'. Hoe die jij het? Rem je eerst en daarna geef je gas? Dat lijkt me niet mogelijk omdat de auto dan 'voelt' dat er weerstand is. En dat kan ook door een obstakel komen.
[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 07-01-2025 00:09 ]
Via usb stick klingt het bij mij ook vrij 'plat'.Tomba schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
- Als ik de achterklep remote open werkt keyless entry niet. Doe ik iets verkeerd of werkt dit gewoon niet?
- Ik krijg het zonnescherm van het kanteldak niet open zonder dat t dak zelf ook open gaat. Wat is daar de truc?
Via DAB+ radio zenders wel mooi geluid met genoeg bas.
Inderdaad dan meer gas geven en niet te hard remmen. Zorg dat de snelheid beetje constant blijft. Heel even en de schijven zijn schoon.Card Nox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:49:
[...]
Hmm.. ik heb een MY23 EV6 Light Edition. Heb het verschillende keren getest terwijl ik aan het rijden was, zou het nog eens vanuit stilstand kunnen proberen.
Een Tesla M3 werkt het niet bij: YouTube: Pressing Both The Accelerator And Brake Pedal At The Same Time. What...
Een Tesla MS/MX wel weer: YouTube: Tesla Motors Model S/X: Pressing Brake And Accelerator at the Same Time
EDIT:
[...]
Ja, ik rijd al en duw van voorzichtig het acceleratie pedaal in, de acceleratie wordt dan afgesneden en de rem neemt het over.
Mooi gevalletje trollen dit.Wiliyama schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Werkt bij onze auto's wel. Waarschijnlijk bij Phusebox helaas niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 07-01-2025 08:07 ]
:strip_exif()/f/image/dB0uquNgPXopB3HhbLKAzyjm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu ook een echt lid van de club! Hulpdienst onderweg, ben benieuwd. Wmb kan ie direct naar de dealer afgesleept worden.
Stond aan de laadpaal, dus lege accu ammehoela
[ Voor 4% gewijzigd door Boel-Shit op 07-01-2025 08:18 ]
Je 12V wordt niet opgeladen tijdens het laden van de hoofdaccu. Raakt eerder leeg als je in de auto zit met iets aan.Boel-Shit schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:17:
[Afbeelding]
Ik ben nu ook een echt lid van de club! Hulpdienst onderweg, ben benieuwd. Wmb kan ie direct naar de dealer afgesleept worden.
Balen zeg, sterkte! Zie je ook in de KIA Connect app een warning bij de 12V accu?Boel-Shit schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:17:
[Afbeelding]
Zojuist de auto voor een kleine beurt naar de dealer gebracht. Helaas stopte het laden er dit weekend ook mee. Elke minuut een foutmelding dat het voertuig niet kon laden. Thuis op 2 AC laadpalen getest, op m'n werk ook op AC getest, helaas zelfde probleem. Daarnaast hoor ik ook een relais voorin de auto de hele tijd klikken. Iemand dit ook al eerder gehad?
Hoop dat ze het kunnen oplossen vandaag

[ Voor 4% gewijzigd door sMoKeFiSh op 07-01-2025 08:58 ]
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
De pechhulpdienst is geweest, de booster geeft iets van leven maar alle sensoren zijn in storing, vervolgens beperkt vermogen en uiteindelijk valt ie direct uit zonder de booster.
De accu is gemeten en had nog 6,4volt.
De berger is ingeschakeld om de auto op te halen en bij de dealer te droppen.
De accu is gemeten en had nog 6,4volt.
De berger is ingeschakeld om de auto op te halen en bij de dealer te droppen.
Dank! De auto is zo dood dat er helemaal geen connectie meer mogelijk en de app de status van vannacht nog geeft toen ie klaar was met laden.ArmyOfQueens schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:45:
[...]
Balen zeg, sterkte! Zie je ook in de KIA Connect app een warning bij de 12V accu?
Dat klikkend relais hoor ik al 32 maanden bij mijn EV6.sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:58:
Zojuist de auto voor een kleine beurt naar de dealer gebracht. Helaas stopte het laden er dit weekend ook mee. Elke minuut een foutmelding dat het voertuig niet kon laden. Thuis op 2 AC laadpalen getest, op m'n werk ook op AC getest, helaas zelfde probleem. Daarnaast hoor ik ook een relais voorin de auto de hele tijd klikken. Iemand dit ook al eerder gehad?
ICCU dood of laadkabel defect? Lukt DC opladen (snelladen) wel?sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:58:
Oplossing is simpel, de ‘auto park brake’ omzeilen door na stilstand + p, de brake uit te zetten en daarna uitschakelen. Nooit een probleem meer gehad.The Wizard schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Heeft niks met de EV6 te maken, is gewoon roestvorming op de remschijven (achterzijde), hebben veel meer auto's "last"van, zal wel te maken hebben met de gebruikte techniek (bij trommelremmen geen last, bij een aparte parkeerrem remschoen op de schijf ook minder).
Yep. Mijn eerste EV6 Plus (zakelijk lease) had dat probleem en mijn huidige (eigendom) EV6 Plus heeft het ook.sgouman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:18:
Geen idee nog, laadkabel zeker niet stuk. Thuis heb ik 2 laadpalen, beide met vaste kabel. Deze werken niet. Op kantoor met eigen laadkabel ook geen sjoege. Vermoed dat DC wel werkt, maar ik hoor het vanmiddag wel bij de garage :-). Ik hoop alleen dat ik nog naar huis kan rijden vanavond hahaRamtka schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:01:
[...]
ICCU dood of laadkabel defect? Lukt DC opladen (snelladen) wel?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Onlangs een rit van 150 km heen gereden en vervolgens 150km terug.
Op de heenweg had ik al het idee dat de range sneller achteruit ging dan het aantal gereden kilometers en dit terwijl alle instellingen gedurende de hele rit hetzelfde waren (temperatuur etc.)
Op de terugweg gemeten en inderdaad. Waar ik met een range van ruim 200km de heenweg eindigde (en dus de terugweg mee vertrok) heb ik met 5km op de teller een laadstation dicht bij huis op moeten zoeken.
Ik heb het de hele terugrit bijgehouden en elke 50km ging er zo’n 70km van de range af.
Dit terwijl ik 99% snelweg had met constante snelheid. Dit valt me wat tegen als deze cijfers niet zo betrouwbaar zijn als gedacht.
De range lijkt me een zelflerend iets toch? Na een half uur rijden moet hij de rest van de rit toch prima in kunnen schatten als de randvoorwaarden gelijk blijven? Toch bleef de afwijking terugkomen in alle delen van de rit.
Meer mensen met dit soort ervaringen?
Op de heenweg had ik al het idee dat de range sneller achteruit ging dan het aantal gereden kilometers en dit terwijl alle instellingen gedurende de hele rit hetzelfde waren (temperatuur etc.)
Op de terugweg gemeten en inderdaad. Waar ik met een range van ruim 200km de heenweg eindigde (en dus de terugweg mee vertrok) heb ik met 5km op de teller een laadstation dicht bij huis op moeten zoeken.
Ik heb het de hele terugrit bijgehouden en elke 50km ging er zo’n 70km van de range af.
Dit terwijl ik 99% snelweg had met constante snelheid. Dit valt me wat tegen als deze cijfers niet zo betrouwbaar zijn als gedacht.
De range lijkt me een zelflerend iets toch? Na een half uur rijden moet hij de rest van de rit toch prima in kunnen schatten als de randvoorwaarden gelijk blijven? Toch bleef de afwijking terugkomen in alle delen van de rit.
@Zjoske78 Het systeem 'leert' wel maar niet zo snel, en wanneer je met koud weer/regen/hogere snelheid of veel wind, dan wel een combinatie daarvan onderweg bent, gaat de range flink achteruit en het verbruik omhoog.
Wanneer je auto zich zo snel aanpaste aan een hoger verbruik, werd het geheel op de langere termijn (nog meer) 'hit and miss'.
Leer jezelf aan om meer op het percentage te letten dan op de range.
Wanneer je auto zich zo snel aanpaste aan een hoger verbruik, werd het geheel op de langere termijn (nog meer) 'hit and miss'.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Net auto opgehaald bij de Kia dealer. Oorzaak is helaas ICCU defect. Nieuwe besteld, levertijd onbekend. Hoe lang hebben anderen moeten wachten op een nieuwe ICCU? Tot die tijd maar DC laden...Ramtka schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:01:
[...]
ICCU dood of laadkabel defect? Lukt DC opladen (snelladen) wel?
Ik lees op de EV6 Reddit zovaak over recalls die mensen krijgen voor de ICCU. Zijn die terugroepacties hier niet actief? Betreft hier een EV6 uit 2022.
U zult ongetwijfeld dezelfde snelheid hebben gereden en de airco etc op dezelfde instellingen hebben gehad. Maar waren de externe omstandigheden ook hetzelfde? Hoe zat het met het verbruik (kwh) op de heen- vs terugreis. Dat is relevanter. Daarnaast is het verbruik van een accu naar mijn weten ook niet linear, i.e. met de eerste 50% zul je onder identieke omstandigheden verder komen dan met de laatste 50%.Zjoske78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:11:
Donderdagmiddag auto bij dealer gezet door sleepdienst. Vrijdag diagnose gehad ICCU kapot. Maandags de auto weer kunnen ophalen bij de dealer.sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Net auto opgehaald bij de Kia dealer. Oorzaak is helaas ICCU defect. Nieuwe besteld, levertijd onbekend. Hoe lang hebben anderen moeten wachten op een nieuwe ICCU? Tot die tijd maar DC laden...
Ik lees op de EV6 Reddit zovaak over recalls die mensen krijgen voor de ICCU. Zijn die terugroepacties hier niet actief? Betreft hier een EV6 uit 2022.
[ Voor 4% gewijzigd door happy killer op 07-01-2025 16:36 ]
Oh, dat is wel vlot gedaan dan!happy killer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Donderdagmiddag auto bij dealer gezet door sleepdienst. Vrijdag diagnose gehad ICCU kapot. Maandags de auto weer kunnen ophalen bij de dealer.
Dat laatste, da's inderdaad waar je 't beste naar kunt kijken.Peter-036 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:29:
@Zjoske78 Het systeem 'leert' wel maar niet zo snel, en wanneer je met koud weer/regen/hogere snelheid of veel wind, dan wel een combinatie daarvan onderweg bent, gaat de range flink achteruit en het verbruik omhoog.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Gisteren een rit gemaakt van totaal 150 kilometer. De 75 kilometer heen met wind in de rug van 17,4 KWh en de rit terug tegen de wind in met 22,7 KWh. Alle parameters qua verwarming en snelheden hetzelfde op heen- als terugreis.Zjoske78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:11:
2 maanden.sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Net auto opgehaald bij de Kia dealer. Oorzaak is helaas ICCU defect. Nieuwe besteld, levertijd onbekend. Hoe lang hebben anderen moeten wachten op een nieuwe ICCU? Tot die tijd maar DC laden...
Terugroepacties doen niks. Is enkel software die eventueel betere fout rapportage geeft maar beschermt de ICCU niet. Is een hardware defect. Vervangende ICCU's hebben regelmatig hetzelfde probleem. Of er echt een nieuwe ICCU is zonder die issues is niet bekend. Misschien in de MY25.
Ik zou niet met een kapotte ICCU gaan rijden. Binnen de kortste keren sta je met een lege of kapotte 12V accu. Eis vervangend vervoer en laat het ding staan bij de dealer..
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 07-01-2025 18:33 ]
Wel als je de auto aan zet tijdens het laden.Phusebox schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:19:
[...]
Je 12V wordt niet opgeladen tijdens het laden van de hoofdaccu. Raakt eerder leeg als je in de auto zit met iets aan.
Dan inderdaad in ieder geval tot een minimaal level (55-60%), maar geen enkele garantie dat er wordt doorgeladen tot de 90-100% soc range.grotegok schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Wel als je de auto aan zet tijdens het laden.
Voor het opladen van de 12v ben je overgeleverd aan de, zo lijkt het, totale willekeur van het BMS.
Veel rijden, weinig rijden. Lange ritten, korte ritten. Ik heb vaak gezien dat ook dan er nauwelijks tot boven het min level bijgeladen wordt.
Soms rijd ik dagenlang mijn ritjes in de Kia met een oranje 12v icon in de app. Pas na soms 1 week begint de 12v weer op te krabbelen richting de 90%.
Ik heb wel eens gelezen ergens dat bijladen van de 12V bij lange (>1 week oid) stilstand ook stopt. Maar volgens mij is dat issue verleden tijd inmiddels.
Als je dan ICCU issues hebt is het 12v soc level behoorlijk lastig inschatten op deze manier. En dus ook wanneer je waar mogelijk stil komt te staan…
Heb nog een vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier 
Kan ik de auto op slot doen met een kind erin zonder dat het alarm af gaat? Moest even ergens wat afgooien en mijn kind bleef in de auto wachten. Du moment dat ik wat verder weg liep ging de auto luid toeteren, zou toch handig zijn om de auto te kunnen vergrendelen terwijl er nog iemand in zit
Kan ik de auto op slot doen met een kind erin zonder dat het alarm af gaat? Moest even ergens wat afgooien en mijn kind bleef in de auto wachten. Du moment dat ik wat verder weg liep ging de auto luid toeteren, zou toch handig zijn om de auto te kunnen vergrendelen terwijl er nog iemand in zit
Disclaimer: Ik heb dit zelf nooit getest,Tomba schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:07:
Heb nog een vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier
Kan ik de auto op slot doen met een kind erin zonder der het alarm af gaat? Moest even ergens wat afgooien en mijn kind bleef in de auto wachten. Du moment dat ik wat verder weg liep ging de auto luid toeteren, zou toch handig zijn om de auto te kunnen vergrendelen terwijl er nog iemand in zit
maar in de kia connect app zie je na klik op ‘More’ … menu, onder ‘ Alert Settings” menu item ‘Service List’.
Via dat menu item kan je bij ‘Alerts & security’ het auto alatm uit/aanzetten.
Ik verwacht overigens dat dit in de auto zelf in ergens in het menu ook te vinden zal zijn.
Top, ga ik morgen gelijk even testen. Dank je wel!PrimaBB schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Disclaimer: Ik heb dit zelf nooit getest,
maar in de kia connect app zie je na klik op ‘More’ … menu, onder ‘ Alert Settings” menu item ‘Service List’.
Ik verwacht overigens dat dit in de auto zelf in ergens in het menu ook te vinden zal zijn.
Kind mee naar het werk en de hele dag in de auto laten? Wel af en toe remote verwarming aan dan.Tomba schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:09:
[...]
Top, ga ik morgen gelijk even testen. Dank je wel!
Utility mode gebruiken met AC op gewenste temperatuur en dan auto afsluiten met fysieke sleutel moet 't met volle accu wel een tijdje uithouden toch?HansAuutB schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:51:
[...]
Kind mee naar het werk en de hele dag in de auto laten? Wel af en toe remote verwarming aan dan.
Hallo Ik zou na ieder laadbeurt hoe kort ook, even door middel van de rechtse knop op je stuur naar de dag telling van het gemiddelde gaan en even resetten. Na het laden geeft hij altijd een enorm verbruik aan en dat duurt even voor het terugloopt. Als je na het laden je gemiddelde even op 0 zet komen er heel andere waarden uit. Een meer realistischer waarde van wat je op dat moment rijd..Zjoske78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:11:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ik zeg het maar weer eens na dat iedereen gist wat zijn 12 volt akku waart is op het moment, koop toch zo'n ding wat ik hieronder plaats. Kost bij bij ome Aie zo'n 5 of 6 euro , ik heb hem in de rechter console aansteker en je ziet precies wanneer er geladen wordt , loopt bij mij na starten altijd direct naar waarden van 13,9 tot zelfs 14,6 of 14,7 . Zet je een flinke gebruiiker aan zoals zoals stoelverwarming en stuur en achterruit verwarming zakt hij een paar tienden maar stijgt dan direct weer, naar 14, zoveel. Je hoeft dan niet te gissen hoe je akku ervoor staat, Ik heb het pas een paar keer gezegd maar je weet voor die 6 euro wel hoe je duracelletje voorin ervoor staat.!!PrimaBB schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Dan inderdaad in ieder geval tot een minimaal level (55-60%), maar geen enkele garantie dat er wordt doorgeladen tot de 90-100% soc range.
Voor het opladen van de 12v ben je overgeleverd aan de, zo lijkt het, totale willekeur van het BMS.
Veel rijden, weinig rijden. Lange ritten, korte ritten. Ik heb vaak gezien dat ook dan er nauwelijks tot boven het min level bijgeladen wordt.
Soms rijd ik dagenlang mijn ritjes in de Kia met een oranje 12v icon in de app. Pas na soms 1 week begint de 12v weer op te krabbelen richting de 90%.
Ik heb wel eens gelezen ergens dat bijladen van de 12V bij lange (>1 week oid) stilstand ook stopt. Maar volgens mij is dat issue verleden tijd inmiddels.
Als je dan ICCU issues hebt is het 12v soc level behoorlijk lastig inschatten op deze manier. En dus ook wanneer je waar mogelijk stil komt te staan…
:strip_exif()/f/image/tQ4leohs6mV9ixSiTTJAPC3g.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
En dan fikt je auto af door China troep van Ali.marc4547 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:49:
[...]
Ik zeg het maar weer eens na dat iedereen gist wat zijn 12 volt akku waart is op het moment, koop toch zo'n ding wat ik hieronder plaats. Kost bij bij ome Aie zo'n 5 of 6 euro , ik heb hem in de rechter console aansteker en je ziet precies wanneer er geladen wordt , loopt bij mij na starten altijd direct naar waarden van 13,9 tot zelfs 14,6 of 14,7 . Zet je een flinke gebruiiker aan zoals zoals stoelverwarming en stuur en achterruit verwarming zakt hij een paar tienden maar stijgt dan direct weer, naar 14, zoveel. Je hoeft dan niet te gissen hoe je akku ervoor staat, Ik heb het pas een paar keer gezegd maar je weet voor die 6 euro wel hoe je duracelletje voorin ervoor staat.!![Afbeelding]
(Hoop het niet voor je, maar in mijn huis en auto geen ongekeurde shit uit China)
Phuse.......wat ben je toch vaak negatief denkend. Dat kun je wel zeggen maar ik denk dat jij heel wat troep in huis hebt , om maar te beginnen met je mobiele telefoon, die uit China komt zonder dat jij het weet, maar dit ding werkt alleen als jij of je vrouw rijd in de auto, dus brand llijkt mij sterk.....dus met contact aan, en ik heb hem uit mijn vorige EV6 natuurlijk meegenomen en doet het altijd zonder enig probleem. Zeg je waarschijnlijk ook niet van je electrische fiets, je controller komt echt uit China hoor. Afijn een ieder moet dat zelf weten natuurlijk maar dan hoef je niet te gissen wat je akku waard is, want ik zie het in een oogopslag. Maar ieder moet het zelf maar bepalen. Ik heb er veel baad bij want ik weet wat er gebeurt in mijn laadcircuit........
Ik heb geen probleem met China, meer met ongekeurde AliExpress troep. Ik heb de meest bizarre dingen gezien als je ze open maakt.marc4547 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:18:
Phuse.......wat ben je toch vaak negatief denkend. Dat kun je wel zeggen maar ik denk dat jij heel wat troep in huis hebt , om maar te beginnen met je mobiele telefoon, die uit China komt zonder dat jij het weet, maar dit ding werkt alleen als jij of je vrouw rijd in de auto, dus brand llijkt mij sterk.....dus met contact aan, en ik heb hem uit mijn vorige EV6 natuurlijk meegenomen en doet het altijd zonder enig probleem. Zeg je waarschijnlijk ook niet van je electrische fiets, je controller komt echt uit China hoor. Afijn een ieder moet dat zelf weten natuurlijk maar dan hoef je niet te gissen wat je akku waard is, want ik zie het in een oogopslag. Maar ieder moet het zelf maar bepalen. Ik heb er veel baad bij want ik weet wat er gebeurt in mijn laadcircuit........
Wellicht bij deze niet zoveel risico, maar persoonlijk mij niet waard. Het is persoonlijk dus, zoals gezegd.
Bovendien zou het niet nodig moeten zijn in een auto van 50k
ik heb permanent een munin proces lopen weke via bluelinky (zonder active refresh/update) elke 15min de server waarden uitleest van de hoofdaccu SOC + 12V accu SOC.marc4547 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:49:
[...]
Ik zeg het maar weer eens na dat iedereen gist wat zijn 12 volt akku waart is op het moment, koop toch zo'n ding wat ik hieronder plaats. Kost bij bij ome Aie zo'n 5 of 6 euro , ik heb hem in de rechter console aansteker en je ziet precies wanneer er geladen wordt , loopt bij mij na starten altijd direct naar waarden van 13,9 tot zelfs 14,6 of 14,7 . Zet je een flinke gebruiiker aan zoals zoals stoelverwarming en stuur en achterruit verwarming zakt hij een paar tienden maar stijgt dan direct weer, naar 14, zoveel. Je hoeft dan niet te gissen hoe je akku ervoor staat, Ik heb het pas een paar keer gezegd maar je weet voor die 6 euro wel hoe je duracelletje voorin ervoor staat.!![Afbeelding]
Mijn rijgedrag is redelijk consistent en mijn verbruikers en instellingen heb ik ook redelijk in beeld.
Dit geeft mij voldoende beeld van gedrag van status en bijladen van de 12V. Ook over langere periode.
Ik heb het - denk ik haha - hier gevonden in de auto:PrimaBB schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Disclaimer: Ik heb dit zelf nooit getest,
:strip_exif()/f/image/CKR1HZotpAJ4DjjQgLQXhrTu.jpg?f=fotoalbum_large)
Kid in de auto maar geen alarm toen ik wegliep.
@marc4547 Zo'n ding in je dashboard geeft alleen aan dat, of, en hoe sterk, er geladen wordt.
Natuurlijk geeft het wel enig inzicht.
De enige goede indicatie met zo'n apparaat voor de ladingstoeststand van de 12V accu is wanneer de accu al langere tijd in rust is, en je een voltage van 12,2V of (liever) meer afleest.
Natuurlijk geeft het wel enig inzicht.
De enige goede indicatie met zo'n apparaat voor de ladingstoeststand van de 12V accu is wanneer de accu al langere tijd in rust is, en je een voltage van 12,2V of (liever) meer afleest.
Ik vind zowaar "common ground" hier 😁.Phusebox schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:03:
[...]
En dan fikt je auto af door China troep van Ali.
(Hoop het niet voor je, maar in mijn huis en auto geen ongekeurde shit uit China)
China staat hier op de sanctielijst (alhoewel dochterlief graag veel te kleine kleding koopt via shein etc).
Het aantal argumenten om niet uit China te kopen is erg groot.
Helaas is 100% niet te voorkomen maar ik doe mijn best.
Temu, Ali Express, Shein: het zijn gevaarlijke troepdumpers.
Ook moreel heb ik er moeite mee (mensenrechten) en praktisch is het niet handig, zoveel euro's in Chinese handen.
Edit: motivatie mijden China toegevoegd
[ Voor 11% gewijzigd door henrov op 08-01-2025 09:43 ]
Nee dat is enkel de waarschuwing "kijk op de achterbank" als je de auto uitzet.Tomba schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:09:
[...]
Ik heb het - denk ik haha - hier gevonden in de auto:
[Afbeelding]
Kid in de auto maar geen alarm toen ik wegliep.
Bij mij niet. Als ik die aan zet en de kids blijven even in de auto zitten dan gaat de auto toeteren als ik wegloop.Phusebox schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Nee dat is enkel de waarschuwing "kijk op de achterbank" als je de auto uitzet.
Als ik deze melding weer uitzet dan blijft de auto stil als ik wegloop met de kids nog achterin.
Betreft GT-Line uit 2021.
Wat @Mister I al zegt, alarm ging niet af terwijl de auto wel degelijk bezet wasPhusebox schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Nee dat is enkel de waarschuwing "kijk op de achterbank" als je de auto uitzet.
Precies wat ik wilde dus
Ok, gevalletje vreemde logica dan in hoe ze die checkbox hebben genoemd.Tomba schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Wat @Mister I al zegt, alarm ging niet af terwijl de auto wel degelijk bezet was
Precies wat ik wilde dus
Ik heb die na 2 dagen uitgezet omdat ik die melding weg wilde hebben van "kijk op de achterbank".
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 08-01-2025 09:59 ]
Ik heb nu helaas ook gemerkt dat ik aardig wat charge verlies gedurende de nacht. In 18 uur tijd ben ik net 3 procent kwijt geraakt en week geleden in 2 nachten 4 procent. Vrees dat ik maar eens op onderzoek uit moet gaan of er ergens een defecte cel zit of een probleem heb met de 12V accu.
[ Voor 6% gewijzigd door Floppie op 08-01-2025 10:13 ]
Bij mij heeft dit anderhalf jaar gespeeld, niemand wist wat het was.Floppie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:11:
Ik heb nu helaas ook gemerkt dat ik aardig wat charge verlies gedurende de nacht. In 18 uur tijd ben ik net 3 procent kwijt geraakt en week geleden in 2 nachten 4 procent. Vrees dat ik maar eens op onderzoek uit moet gaan of er ergens een defecte cel zit of een probleem heb met de 12V accu.
Toen ging de ICCU stuk en tijdje daarna de 12V. Na vervangen van de 12V accu was het weg. Voor mij zelf denk ik dus dat het daar in zit.
Je moet steeds beter opletten. Amazon wordt inmiddels ook overspoeld met dropshippers...henrov schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Ik vind zowaar "common ground" hier 😁.
China staat hier op de sanctielijst (alhoewel dochterlief graag veel te kleine kleding koopt via shein etc).
Het aantal argumenten om niet uit China te kopen is erg groot.
Helaas is 100% niet te voorkomen maar ik doe mijn best.
Temu, Ali Express, Shein: het zijn gevaarlijke troepdumpers.
Ook moreel heb ik er moeite mee (mensenrechten) en praktisch is het niet handig, zoveel euro's in Chinese handen.
Edit: motivatie mijden China toegevoegd
Na bestellen blijkt het gewoon direct uit China of China-EU warehouse te komen.
Voor electro kleinmateriaal (met name halffabrikaat) is Aliexpress voor mij nog steeds het makkelijkste loket.
Mouser, Reichelt of Conrad kan er met regelmaat niet aan tippen.
[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 08-01-2025 10:39 ]
Klep(je) vastgevroren?
De ruimte onder de voorklep wordt niet opgewarmd........
Vannochtend had dit gekund inderdaad, maar vorige week viel me dit ook al op. Toen vroor het niet.Peter-036 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:43:
Klep(je) vastgevroren?
Lampje, indicator, gaat ook niet aan.
Ik lees hier nou een tijdje mee en heb al veel van jullie geleerd! Dank voor alle bijdragen!
Ik vroeg me af, aangezien ik zelf een EV6 overweeg, wat jullie ervaringen zijn met de laadpaal van Zappi (MyEnergy) in combinatie met de EV6.
Ik weet, er is een laadpalen topic, maar in dit geval wil ik specifiek de ervaringen weten met de EV6. Hoe werkt het stoppen/starten en willen de verschillende modi van de laadpaal goed werken? 12v issues bijvoorbeeld door de Zappi? Of zijn er andere bijzonderheden zoals vergroot laadverlies?
Alvast heel erg bedankt!!
Ik vroeg me af, aangezien ik zelf een EV6 overweeg, wat jullie ervaringen zijn met de laadpaal van Zappi (MyEnergy) in combinatie met de EV6.
Ik weet, er is een laadpalen topic, maar in dit geval wil ik specifiek de ervaringen weten met de EV6. Hoe werkt het stoppen/starten en willen de verschillende modi van de laadpaal goed werken? 12v issues bijvoorbeeld door de Zappi? Of zijn er andere bijzonderheden zoals vergroot laadverlies?
Begrijpelijk, maar ik had ergens gedacht of gehoopt dat de auto tijdens de rit de range aanpast op basis van de gegevens op dat moment.petertenboer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:38:
[...]
Gisteren een rit gemaakt van totaal 150 kilometer. De 75 kilometer heen met wind in de rug van 17,4 KWh en de rit terug tegen de wind in met 22,7 KWh. Alle parameters qua verwarming en snelheden hetzelfde op heen- als terugreis.
Ik laad mijn auto altijd thuis op, maar stel je plant een langere reis in en de auto selecteert een tussenstop om bij te laden, dan moet dat toch ook haalbaar zijn? Of pikt hij een punt met nog 20% accu te gaan?
Ik heb die combinatie en ben er zeer tevreden over. Tot op heden geen enkele issues met de auto noch met de laadpaal. Laden op -al dan niet uitsluitend - zonnestroom gaat prima met automatische start/stop, aslmede gepland of geboost laden. Als ik dan een minpunt moet aangeven, is dat het automatisch switchen van 3-fase naar 1-fase lang duurt (30-45sec); maar dat zijn wel echt first-world problems.Piet19882 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:26:
Ik lees hier nou een tijdje mee en heb al veel van jullie geleerd! Dank voor alle bijdragen!
Laadverlies is afhankelijk van meerdere factoren, mn laadsnelheid, en is moeilijk exact te bepalen voor mij. Veelal zit ik tussen de 5-10 met 11kW laden.
[ Voor 4% gewijzigd door slim_fan op 08-01-2025 13:12 ]
Deze functie kun je wel uitzetten bij het klimaatregeling menu d.m.v. het vinkje uitzetten bij die optie.PrimaBB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:52:
Vandaag viel me op dat na gebruik van de ruitensproeier de interne luchtcirculatie niet ingeschakeld werd.
Eigenlijk heeft dit, tot voor kort blijkbaar, altijd gewerkt bij mij.
Deze functie is toch niet uit te zetten ergens?
Bij mij staat het vinkje ook aan, maar vanochtend ging met het sproeien de recirculatie ook niet aan.
Dat klinkt goed, dank je wel voor je uitleg! De app bevalt ook goed? Daarnaast vind ik het een pluspunt dat alles offline zonder cloud kán werken het het ding zelf slim kan omgaan met metingen via de CT klemmen. Wil er een Homewizard kWh meter voor zetten nog, om alles in de gaten te kunnen houden in 1 app (die van Homewizard).slim_fan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:11:
[...]
Ik heb die combinatie en ben er zeer tevreden over. Tot op heden geen enkele issues met de auto noch met de laadpaal. Laden op -al dan niet uitsluitend - zonnestroom gaat prima met automatische start/stop, aslmede gepland of geboost laden. Als ik dan een minpunt moet aangeven, is dat het automatisch switchen van 3-fase naar 1-fase lang duurt (30-45sec); maar dat zijn wel echt first-world problems.
Laadverlies is afhankelijk van meerdere factoren, mn laadsnelheid, en is moeilijk exact te bepalen voor mij. Veelal zit ik tussen de 5-10 met 11kW laden.
Zijn er nog andere dingen die ik moet weten over de Zappi?
Ik rij een zustermodel van de EV 6, een Ioniq 5, maar die is buitengewoon conservatief in de keuze's voor laadstations onderweg. Als ik me daar aan ga houden sta ik met 40-50% in de accu alweer te laden.Zjoske78 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:05:
Begrijpelijk, maar ik had ergens gedacht of gehoopt dat de auto tijdens de rit de range aanpast op basis van de gegevens op dat moment.
Ik laad mijn auto altijd thuis op, maar stel je plant een langere reis in en de auto selecteert een tussenstop om bij te laden, dan moet dat toch ook haalbaar zijn? Of pikt hij een punt met nog 20% accu te gaan?
Ik verwacht dat het bij de EV 6 niet heel anders is.
Hij doet het, en dat is al heel wat.Piet19882 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:26:
Verder gebruik ik alle extra functies niet omdat ik het allemaal erg onduidelijk vind wat nu wat doet. De app is naar mijn idee echt blijven hangen in 2010.
Dus bij mij staat ie altijd op volle snelheid. Ik plan niks en ik doe niks met laden op mijn zonnepanelen.
Ben er an sich tevreden over maar had dus ook met minder functionaliteit afgekund.
Is bij de EV6 inderdaad ook zo. Vandaar dat wij de gesuggereerde laadpalen afgelopen zomer genegeerd hebben want anders zouden we bij 60-70% al moeten laden. We zijn gewoon doorgereden tot de accu nog iets van 30% had.Peter-036 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Ik rij een zustermodel van de EV 6, een Ioniq 5, maar die is buitengewoon conservatief in de keuze's voor laadstations onderweg. Als ik me daar aan ga houden sta ik met 40-50% in de accu alweer te laden.
Ik verwacht dat het bij de EV 6 niet heel anders is.
En dan nog haalden we een behoorlijke laadsnelheid. Vaak was de auto eerder vol dan dat wij klaar waren met de plaspauze.
Dit zal in de winter waarschijnlijk anders zijn vanwege de kou tenzij de accu netjes voorverwarmd is door de auto. Ik weet alleen niet of voorverwarmen dan goed gaat als je steeds de laadpalen voorbij rijdt. Misschien alleen als je dan een laadpaal als POI of tussenstop instelt in de Kia navigatie.
Zit dit bij jullie ook zo los net boven het kenteken?
https://imgur.com/a/yaRNeU7
Die van mij is in elk geval een stuk minder viessgouman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:56:
Yep, zit gewoon niks achter. Extra stootkussen mocht je wat rakensgouman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:56:
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic