Ja was een nul te veel. Ik ben af en toe ook thuis bij mijn gezinSonicfreak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:44:
[...]
Nulletje teveel getypt? 660.000 kilometer in bijna 3 jaar tijd is wel heel veel. Dat zou betekenen dat je ruim 200.000 kilometer per jaar rijdt. Wanneer slaap je dan want dan zit je onafgebroken in de auto lijkt mij.
Ah, was jij dat laatst die van stadslicht naar dimlicht en weer terug naar stadslicht ging?The Wizard schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:34:
[...]
Neuh, de standaard pitjes, meer zijn het ook niet. Knipperlicht is feller dan de koplampen.
Eerlijk gezegd moet iedereen die ellendige matrixlichten standaard uitzetten, je wordt op de snelweg zo vaak verblind door die ellendige dingen, vooral VAG en Tesla. Iedereen krijgt een groot licht van mij, maar ik denk dat de meesten denken dat ik dan het normale licht aan doe.
Vandaag voor het eerst in 2,5 jaar de zombiemodus gehad. Mijn dochter moest met spoed naar de eerste hulp voor een allergische reactie. Door de haast en stress de auto bij het starten te snel in de D stand gezet. Gelukkig was het snel te verhelpen door met de sleutel op afstand van de auto te gaan staan. Bedankt voor de tips op dit forum!
@Mjas, een niet ideale situatie, gelukkig kon je alsnog snel vertrekken. Hopelijk is alles goed gekomen met je dochter!
Bedankt! Met mijn dochter is het gelukkig weer helemaal goed gekomen.Card Nox schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:47:
@Mjas, een niet ideale situatie, gelukkig kon je alsnog snel vertrekken. Hopelijk is alles goed gekomen met je dochter!
Zeker, rijden ze bij jullie alleen maar rondjes?IvoB2 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:37:
Rijden er bij jullie tegenliggers op de autosnelwegen?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Helemaal mee eens.Franciesco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:23:
Niet dat de lichtopbrengst van de GT-line zo goed is hoor, daar heb ik hier wel eens vaker wat over gezegd.
Vooral met wat slechtere weersomstandigheden vind ik het bij vlagen ronduit gevaarlijk.
Ik heb zelf de koplampen wat meer omhoog afgesteld (dit moet met een schroevendraaier

Bij de ev6 gaan ze na iedere rit automatisch uit...The Wizard schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:34:
[...]
Neuh, de standaard pitjes, meer zijn het ook niet. Knipperlicht is feller dan de koplampen.
Eerlijk gezegd moet iedereen die ellendige matrixlichten standaard uitzetten, je wordt op de snelweg zo vaak verblind door die ellendige dingen, vooral VAG en Tesla. Iedereen krijgt een groot licht van mij, maar ik denk dat de meesten denken dat ik dan het normale licht aan doe.
Bij mij toch?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Nee, maar de richtingen van de autosnelweg zijn hier van elkaar gescheiden zodat je nauwelijks de tegenliggers ziet (personenauto's, het ging niet over vrachtauto's neem ik aan) laat staan hun voorlichten.The Wizard schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:05:
[...]
Zeker, rijden ze bij jullie alleen maar rondjes?
Op een autosnelweg dan ook nog nooit - ongeacht de producent - last gehad van de lichten van tegenliggers.
Overigens andere ervaring: in de normale stand is de lichtopbrengst van de EV6 hier voldoende, zeker wanneer de weg afdoende verlicht is. Reikwijdte mag wel iets verder maar indien bij een duistere weg het grootlicht (in auto stand) ontstoken wordt dan heb je een zee van licht. Bij tegenligger en/of verlichte weg dimt dat grootlicht dan zodat tegenligger niet verblind wordt (in elk geval nog nooit tegensighaal gekregen dat tegenligger het niet leuk vond en je ziet de zee zich ook terugtrekken).
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 09:33 ]
Bij mij passen ze zich zelfs aan bij tegenliggers.izzet3838 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:51:
[...]
Bij de ev6 gaan ze na iedere rit automatisch uit...
Bij mij toch?
Maar niet op de autosnelweg want daar zie je doorgaans de tegenliggers niet (en zij jou niet).
En de functie schakelt zich idd uit bij uitschakelen motor en moet je bij start terug zelf heractiveren.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 09:14 ]
De mensen die klagen over de koplampen, hebben jullie misschien de normale lampen? Ik heb de matrix verlichting en moet zeggen dat er een behoorlijk spuit licht uit komt. Groot licht op donkere wegen is ruim voldoende om veilig te kunnen rijden.
Het enige dat ik jammer vind is dat de lichten niet de bocht indraaien maar ja, first world problems....
Het enige dat ik jammer vind is dat de lichten niet de bocht indraaien maar ja, first world problems....
De normale verlichting is inderdaad weinig soeps. Zet led lampen in een oude auto en je hebt beter licht.Elhovo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:29:
De mensen die klagen over de koplampen, hebben jullie misschien de normale lampen? Ik heb de matrix verlichting en moet zeggen dat er een behoorlijk spuit licht uit komt. Groot licht op donkere wegen is ruim voldoende om veilig te kunnen rijden.
Ben er mee naar de garage geweest en ze stonden al op de maximale hoogte afgesteld helaas.
Het is niet ideaal, maar het is net voldoende om niet onveilig te zijn. Zijn van die dingen waar je niet achter komt als de auto nog relatief kort op de markt is en je enkel overdag proefritten maakt.
Er zijn ergere problemen met mijn exemplaar dan dit.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Denk dat ze vooral in de middle of nowhere wonen / werken.Elhovo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:29:
Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst groot licht aangehad heb of sowieso het licht van de lampen nodig had om iets te kunnen zien
Dat is het ook wel, maar heb je dat wel eens zonder geprobeerd?Elhovo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:29:
Groot licht op donkere wegen is ruim voldoende om veilig te kunnen rijden.
Groot licht hoor je niet nodig te zijn om in het donker goed zicht te hebben.
De basis lampen zijn reflectors ipv projectors.
Is eigenlijk alsof je idd leds in je oude auto steekt...
Risico is dat als die lampen te fel zijn je tegenliggers gaat verblinden (zoals die oude bmw's met aftermarket led/xenon)...
Voordeel is dat de vervanging veel goedkoper zal zijn als ze ooit de geest laten.
Is eigenlijk alsof je idd leds in je oude auto steekt...
Risico is dat als die lampen te fel zijn je tegenliggers gaat verblinden (zoals die oude bmw's met aftermarket led/xenon)...
Voordeel is dat de vervanging veel goedkoper zal zijn als ze ooit de geest laten.
[ Voor 15% gewijzigd door izzet3838 op 19-12-2024 13:56 ]
Is dat via OTA update of via USB-stick? Als het met USB-stick is dan kan het ook aan een defecte USB-stick liggen.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:07:
Wat werkt het toch altijd fijn zonder problemen...
[Afbeelding]
USB. Heeft bij mij nog nooit in 1x gewerkt. Moet altijd twee tot drie keer die update doen, en dan maar hopen dat je 12V niet leeg is omdat de auto 45 min per keer aan moet staan.Sonicfreak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
[...]
Is dat via OTA update of via USB-stick? Als het met USB-stick is dan kan het ook aan een defecte USB-stick liggen.
USB stick ligt het niet aan want voor deze keer een nieuwe gekocht en verloopt precies hetzelfde.
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2024 14:44 ]
Nee, volgens Kia moet "de motor lopen"IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:44:
Een USB update in kampeermodus lukt niet?

Je kunt de update starten en vervolgens de auto uitzetten en op slot doen.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
[...]
Nee, volgens Kia moet "de motor lopen"
Zie Sonicfreak in "Het grote Kia EV6 topic"
Nope, dan krijg ik sowieso elke keer "update failed". Met de auto uit is het nog geen enkele keer geluktSonicfreak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:59:
[...]
Je kunt de update starten en vervolgens de auto uitzetten en op slot doen.
Ja precies, zo doe ik het ook altijd.Sonicfreak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:59:
[...]
Je kunt de update starten en vervolgens de auto uitzetten en op slot doen.
Wanneer mijn EV op "aan" staat loopt de electromotor niet.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
[...]
Ik kan de EV op "aan" zetten en daarna de kampeermodus inschakelen.
De EV blijft dan aan maar ipv de benodigde energie te halen uit de 12V accu komt de energie dan uit de HV accu.
Het is overigens ook niet juist dat de EV6 tijdens de volledige USB procedure op "aan" moet blijven staan.
Na start van de update kan je gerust de auto verlaten en slotvast achter laten.
Dat het met de EV6 "special Phusebox editie" anders moet zal ik niet betwisten.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 15:04 ]
Tja ik kan niks anders dan zeggen dat dit bij mij nog nooit gewerkt heeft.IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:02:
[...]
Wanneer mijn EV op "aan" staat loopt de electromotor niet.
Ik kan de EV op "aan" zetten en daarna de kampeermodus inschakelen.
De EV blijft dan aan maar ipv de benodigde energie te halen uit de 12V accu komt de energie dan uit de HV accu.
Het is overigens ook niet juist dat de EV6 tijdens de volledige USB procedure op "aan" moet blijven staan.
Na start van de update kan je gerust de auto verlaten en slotvast achter laten.
De kampeermodue werkt trouwens ook niet echt zoals het hoort bij mij heb ik het idee. Krijg dan een melding dat je accu leegloopt. Lijkt me beetje gekke melding als je de hoofdaccu gebruikt voor wat radio en eventueel verwarming. Ja hij gebruikt energie maar de waarschuwing lijkt net alsof je accu binnen 10 minuten leeg is.
De melding dat de accu leegloopt krijg ik juist wanneer de 12V accu gebruikt wordt (de EV gewoon op "aan" terwijl verbruikers zoals de radio lopen) en juist niet wanneer deze in "kampeermodus" staat.
En die modus gebruik ik nochtans regelmatig.
Zelfs zo regelmatig dat ie bij mij onder een shortcut staat ingesteld (sterretje op dashboard).
De minimale SoC voor leegtrekken HV accu staat bij mij wel ingesteld op de laagste waarde (20%).
Zelfs zo regelmatig dat ie bij mij onder een shortcut staat ingesteld (sterretje op dashboard).
De minimale SoC voor leegtrekken HV accu staat bij mij wel ingesteld op de laagste waarde (20%).
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2024 15:09 ]
Ik snap er niks meer van. Die melding krijg ik nooit als ik geparkeerd sta met de auto "aan".IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:07:
De melding dat de accu leegloopt krijg ik juist wanneer de 12V accu gebruikt wordt (de EV gewoon op "aan" terwijl verbruikers zoals de radio lopen) en juist niet wanneer deze in "kampeermodus" staat.
zelfs zo regelmatig dat ie bij mij onder een shortcut staat ingesteld (sterretje op dashboard).
Af en toe denk ik dat ik een bèta auto in mijn maag gesplitst heb gekregen.
Heb ook al twee keer gehad dat als de update wel gelukt is dat ik dan enige tijd later alsnog de melding krijg dat er een nieuwe versie is. En als ik dan in de settings kijk staat er nog de oude software, terwijl de auto wel aangaf dat de update geslaagd was.
[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2024 15:10 ]
Klinkt als accessoire stand in plaats van kampeermodus. Kampeermodus moet je handmatig in het menuutje aanzetten.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:05:
[...]
Tja ik kan niks anders dan zeggen dat dit bij mij nog nooit gewerkt heeft.
De kampeermodue werkt trouwens ook niet echt zoals het hoort bij mij heb ik het idee. Krijg dan een melding dat je accu leegloopt. Lijkt me beetje gekke melding als je de hoofdaccu gebruikt voor wat radio en eventueel verwarming. Ja hij gebruikt energie maar de waarschuwing lijkt net alsof je accu binnen 10 minuten leeg is.
Ik had het wel fijn gevonden als wij ook zoals in de VS een lampje op het dashboard hadden waarmee je kunt zien dat de 12V accu wordt opgeladen.
Nu blijft dat idee van een lege accu altijd maar in mijn achterhoofd zitten.
Kun je dat niet in de gaten houden met zo'n voltmetertje voor in de sigarettenaansteker? Volgens mij komen die hier nog wel eens voorbij.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:25:
Ik had het wel fijn gevonden als wij ook zoals in de VS een lampje op het dashboard hadden waarmee je kunt zien dat de 12V accu wordt opgeladen.
Nomen nescio
Echt, je bent hier écht aan het raaskallen. Mijn auto heeft meerdere keren 3/4 dag met knipperlichten aan gestaan zoal hier lang geleden genoemd.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:40:
[...]
… en dan maar hopen dat je 12V niet leeg is omdat de auto 45 min per keer aan moet staan.
Je mag nog steeds naar mijn dealer toe overigens. Ik zorg dan dat je in een warm badje terecht komt.
(Heb dit overigens vaker aan je aangeboden)
Zal je ook niet helpen, met een defecte accu ga je zien dat de auto hem bijlaadt maar kun je alsnog in problemen komen.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:25:
Met knipperlichten aan is niet de hele auto aan. Ik durf te wedden dat als ik dat een uur doe en ga meten dat mijn 12V half leeg is.king_dude schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:59:
[...]
Echt, je bent hier écht aan het raaskallen. Mijn auto heeft meerdere keren 3/4 dag met knipperlichten aan gestaan zoal hier lang geleden genoemd.
Je mag nog steeds naar mijn dealer toe overigens. Ik zorg dan dat je in een warm badje terecht komt.
Gaan we dat doen met een kleine car meeting, allemaal knipperlichten aan en popcorn mee.Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:34:
[...]
Met knipperlichten aan is niet de hele auto aan. Ik durf te wedden dat als ik dat een uur doe en ga meten dat mijn 12V half leeg is.
Wanneer kan je?
Nee auto volledig aan.grotegok schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:01:
[...]
Gaan we dat doen met een kleine car meeting, allemaal knipperlichten aan en popcorn mee.
Wanneer kan je?
Phuse , als je wil weten of je accu wel of niet laad heb ik al diverse keren gezegd dat je zo'n ding moet bestellen bij Alie, ik kan altijd zien of de accu laad of wat ik verbruik. Zodra ik start zie ik hem altijd direct naar 13,9 14,2 of soms 14,5 lopen. Kost misschien 6 euro maar weet je wel wat je accu doet. Ik heb hem altijd in het rechter gat van de console zitten en zie je ook nog de temperatuur in je bolide.....En dat vierkante accu blokje gaat dan ook uit je achterhoofd vandaan......Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:25:
:strip_exif()/f/image/tQ4leohs6mV9ixSiTTJAPC3g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door marc4547 op 20-12-2024 06:50 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Maar dat ding kun je alleen zien wanneer je in de auto zit, in de Kia E-Soul kon ik dat, tijdens het bijladen van de 12V accu, van buitenaf zien aan de lampjes bovenop het dashboard. En ik denk eigenlijk dat Phusebox daaraan refereert.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Overigens kan dat ook in HomeAssistant dus kun je het ook vast wel ergens anders uitlezen.
:strip_exif()/f/image/tC54va9uspMcGH6aj96g19E7.png?f=user_large)
Ik had dat in Homey, maar heb ik uitgezet, omdat ik anders elke keer bij Kia het verwijt krijg dat ik apps van derden gebruik en dat die de oorzaak zijn voor alle problemen met mijn auto.db I Delirium schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:30:
Overigens kan dat ook in HomeAssistant dus kun je het ook vast wel ergens anders uitlezen. [Afbeelding]
Net zoals een anti marterkastje met nagenoeg geen verbruik de oorzaak was dat mijn accu leeg was. Niet dat het een crap kwaliteit accu was en een ronduit belabberd BMS dat de 12V accu niet tijd oplaadt, nee, het lag aan een kastje dat 1 W verbruikt.
Het feit dat mijn auto al vanaf dag 1 tikkende relais heeft onder de motorkap, 24x7, was ook normaal. Nu al drie keer naar laten kijken.
@Phuseboxking_dude schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:59:
[...]
Echt, je bent hier écht aan het raaskallen. Mijn auto heeft meerdere keren 3/4 dag met knipperlichten aan gestaan zoal hier lang geleden genoemd.
Ik zou als ik jou was het aanbod van @king_dude aannemen en je auto bij zijn dealer aanbieden om eens grondig na te laten kijken.
Vermoedelijk zullen dan een hoop problemen opgelost worden, en misschien heeft de dealer ook nog tijdelijk vervangend vervoer voor je.
Hier blijven aangeven dat er veel niet klopt lost niets op.
KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23
Dammnnn, waar kan dat nu aan liggen?Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:07:
Wat werkt het toch altijd fijn zonder problemen...
[Afbeelding]
Waar lees jij dat?Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
[...]
Instructies in de auto geven aan dat je na het starten van de update de auto gewoon af kunt sluiten.
Dat werkt niet, want dan mislukt de update altijd. (kies dan voor updaten na uitzetten auto) En als ik kies voor nu updaten staat er dat je de auto niet mag uitzetten zodra het bezig is.Loei123 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:21:
[...]
Waar lees jij dat?
Instructies in de auto geven aan dat je na het starten van de update de auto gewoon af kunt sluiten.
Nee, heb een GT-line met matrix koplampen. Het grootlicht is best ok, maar het dimlicht vind ik matig: te smal, schijnt niet ver genoeg vooruit en de lichtopbrengst is ook beperkt. En inderdaad: geen bochtverlichting waardoor de smalle bundel extra vervelend is.Elhovo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:29:
Ik woon in het buitengebied waar nauwelijks straatverlichting is. In de stad ed heb ik er geen last van.
Daarnaast was ik veel beter gewend van mijn vorige auto. En heeft de auto die ik zakelijk rijd ook duidelijk beter dimlicht.
Al dit soort zaken maken voor mij dat ik de koplampen van de EV6 niet goed vind. De koplampen van de facelift versie schijnen trouwens veel beter te zijn.
Ik heb in elk geval geen klagen over de koplampen van mijn (facelift) EV6.Franciesco schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:35:
[...]
Nee, heb een GT-line met matrix koplampen. Het grootlicht is best ok, maar het dimlicht vind ik matig: te smal, schijnt niet ver genoeg vooruit en de lichtopbrengst is ook beperkt. En inderdaad: geen bochtverlichting waardoor de smalle bundel extra vervelend is.
Ik woon in het buitengebied waar nauwelijks straatverlichting is. In de stad ed heb ik er geen last van.
Daarnaast was ik veel beter gewend van mijn vorige auto. En heeft de auto die ik zakelijk rijd ook duidelijk beter dimlicht.
Al dit soort zaken maken voor mij dat ik de koplampen van de EV6 niet goed vind. De koplampen van de facelift versie schijnen trouwens veel beter te zijn.
[YouTube: Kia EV6 facelift headlights test]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ook niet over de mateix van mijn pre facelift hoor.blb4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:05:
[...]
Ik heb in elk geval geen klagen over de koplampen van mijn (facelift) EV6.
Ja bichtenverlichting was leuk geweest, ja die van de Audi a5 waren beter, maar eerlijk die van de Audi vond ik gewoon onnodig goed, het was fijn, maar ik zou er niet direct voor bijbetalen, zeker gezien het een dure optie was (zaten jn het pakket toen).
Ik ook niet over de lampen in het GT-line model 2024.blb4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:05:
[...]
Ik heb in elk geval geen klagen over de koplampen van mijn (facelift) EV6.
Ja de rijkwijdte van het dimlicht kon iets beter maar in de praktijk zet ik gewoon het auto grootlicht aan en dat springt gewoon bij wanneer er geen tegenliggers/onvoldoende straatverlichting aanwezig is en geeft dan meer dan licht genoeg.
Ik had die integratie in Domoticz (NodeRed) maar heb het weer uitgezet na 4 keer een lege 12v accu. Bij een storing in de communicatie blijft de service pollen waardoor de accu leeg raaktdb I Delirium schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:30:
Overigens kan dat ook in HomeAssistant dus kun je het ook vast wel ergens anders uitlezen.
Je kunt ook gebruik maken van die rittenbeheer. Daarmee krijg je ook de status van je 12v accu te zien. Niet realtime maar wellicht wel een indicatie. En dat gaat via de server en dus niet rechtstreeks vanaf de autoHenry65 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:
[...]
Ik had die integratie in Domoticz (NodeRed) maar heb het weer uitgezet na 4 keer een lege 12v accu. Bij een storing in de communicatie blijft de service pollen waardoor de accu leeg raakt
Net eerste lange rit (Dolomieten) er op zitten. Wat een HEERLIJKE reisauto. Geen last van mijn rug (hoofdreden om mijn Enyaq) in te ruilen.
En als is het onderhand een cliché, maar de EV6 zal bij laden steeds alweer boven de 90% terwijl we de koffie nog niet op hadden. Nul laadstress, wel laadprijs stress 😉 want ik wilde goedkoop bij IONITY laden. Steeds gelukt zonder te wachten.
Precieze verbruik niet op gelet, maar op bepaalde stukken zat ik bij 125km/u rond de 19kWh en rond de 90km/h bij -4 graden zelfs op 18.
Preconditionering werkte steeds en de automatische tunnelstand (recirculatie binnenlucht) is erg fijn.
:strip_exif()/f/image/tbPFVAIrrT8u22jOi6kpU1MP.jpg?f=fotoalbum_large)
En als is het onderhand een cliché, maar de EV6 zal bij laden steeds alweer boven de 90% terwijl we de koffie nog niet op hadden. Nul laadstress, wel laadprijs stress 😉 want ik wilde goedkoop bij IONITY laden. Steeds gelukt zonder te wachten.
Precieze verbruik niet op gelet, maar op bepaalde stukken zat ik bij 125km/u rond de 19kWh en rond de 90km/h bij -4 graden zelfs op 18.
Preconditionering werkte steeds en de automatische tunnelstand (recirculatie binnenlucht) is erg fijn.
:strip_exif()/f/image/tbPFVAIrrT8u22jOi6kpU1MP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2xoZkWtbpimtkza4c0KEUwIZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je deze? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-bluelinkyHenry65 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:23:
[...]
Ik had die integratie in Domoticz (NodeRed) maar heb het weer uitgezet na 4 keer een lege 12v accu. Bij een storing in de communicatie blijft de service pollen waardoor de accu leeg raakt
Want ik gebruik ook al enige tijd bluelinky maar dan in combinatie met munin voor visualisatie.
Daar wordt dan de server (cache) geraadpleegd wordt en niet de auto.
https://www.schettino.us/...g-ioniq-5-kia-ev6-ev-soc/
Wel een cap op max bevragingen zetten (elke 15minuten).
/f/image/EILsKfMomwcdtSItpeTk4gKy.png?f=fotoalbum_large)
Nadeel is, zeker bij langere stilstand, je geen actuele 12v data uitleest. Pas na een update van auto naar server lees je weer de actuele waarde uit. Maar je krijgt wel een goed overall beeld van de 12v accu + SoC state.
Ik neem aan dat de bluelinky gebruikt in de Nodered setup ook best zo ingesteld kan worden dat de auto niet belast wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door PrimaBB op 22-12-2024 09:27 ]
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Kan je ook in home assistant zonder node red de auto uitlezen en commando’s richting de auto sturen (eg voorverwarmen ). Ik kan nu de auto uitlezen via de de Kia/hyundai connect hacs plugin. Maar commando’s richting de auto sturen via ha lukt niet, ook niet het aanpassen van de laad limiet.
Dat is hem inderdaad. Ik zal eens kijken of bluelinky ook de cache kan gebruiken. Dat er geen actuele data is bij stilstand lijkt me geen probleem.PrimaBB schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:24:
[...]
Bedoel je deze? https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-bluelinky
Want ik gebruik ook al enige tijd bluelinky maar dan in combinatie met munin voor visualisatie.
Daar wordt dan de server (cache) geraadpleegd wordt en niet de auto.
Nadeel is, zeker bij langere stilstand, je geen actuele 12v data uitleest. Pas na een update van auto naar server lees je weer de actuele waarde uit. Maar je krijgt wel een goed overall beeld van de 12v accu + SoC state.
Ik neem aan dat de bluelinky gebruikt in de Nodered setup ook best zo ingesteld kan worden dat de auto niet belast wordt.
Bedankt.
Edit: er is inderdaad de optie om Refresh op false te zetten. Dit zou de cache van de server moeten gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Henry65 op 22-12-2024 13:22 ]
Ik denk dat het net is wat je gewend bent. Hiervoor had ik een IONIQ5. Die verlichting voor was nóg slechter dan de EV6. Hiervoor een paar VW's gehad. Die LED verlichting was inderdaad beter dan mijn EV6 oud model zonder matrix. Al met al is het voor mij goed genoeg. RIj niet veel in buitengebied.IvoB2 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:44:
[...]
Ik ook niet over de lampen in het GT-line model 2024.
Ja de rijkwijdte van het dimlicht kon iets beter maar in de praktijk zet ik gewoon het auto grootlicht aan en dat springt gewoon bij wanneer er geen tegenliggers/onvoldoende straatverlichting aanwezig is en geeft dan meer dan licht genoeg.
Weet iemand toevallig of 18" wielen passen op de (niet-GT) EV6? De dealer kon mij niet helpen met die vraag.
Niet alles kan via HA, maar een aantal zaken wel. o.a. 'Airco' aan/uit en de AC stroomlimiet op 60%/90%/100% zetten lukt mij met HA.greg-a schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:22:
Kan je ook in home assistant zonder node red de auto uitlezen en commando’s richting de auto sturen (eg voorverwarmen ). Ik kan nu de auto uitlezen via de de Kia/hyundai connect hacs plugin. Maar commando’s richting de auto sturen via ha lukt niet, ook niet het aanpassen van de laad limiet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Opladen starten en stoppen lukt bij mij ook met HA.blb4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:51:
[...]
Niet alles kan via HA, maar een aantal zaken wel. o.a. 'Airco' aan/uit en de AC stroomlimiet op 60%/90%/100% zetten lukt mij met HA.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Bij matrix koplampen is dat zo goed als altijd standaard ivm de matrix functie. Heb nog nooit op matrix koplampen handmatige afstelling gezien.sgouman schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:27:
Weet iemand of de EV6 automatisch de hoogte van de led matrix koplampen instelt?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb de automatische grootlicht-stand nu een paar keer gebruikt, maar iedere keer heb ik tegenliggers die naar me seinen dat ze er last van hebben, zowel op snelweg met rijbaanscheiding als op N-weg zonder rijbaanscheiding. Gek hoe dat voor de ene EV6 dan schijnbaar wel goed werkt en de ander niet.IvoB2 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:44:
[...]
Ik ook niet over de lampen in het GT-line model 2024.
Automatisch grootlicht is een gruwel die verboden zou moeten worden maar door slapende (of domme of omgekochte) ambtenaren helaas is toegestaan.dosh schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:05:
Ik heb de automatische grootlicht-stand nu een paar keer gebruikt, maar iedere keer heb ik tegenliggers die naar me seinen dat ze er last van hebben, zowel op snelweg met rijbaanscheiding als op N-weg zonder rijbaanscheiding. Gek hoe dat voor de ene EV6 dan schijnbaar wel goed werkt en de ander niet.
Het kán namelijk niet goed werken, om de eenvoudige reden dat de koplampen van een auto (en vooral bestel- en vrachtauto's) veel lager zitten dan de ogen van de bestuurder.
Van auto's waarvan de koplampen nog wegvallen achter een vangrail of begroeiing in de middenberm worden de bestuurders al lang verblind door dat stomme grootlicht, ver voordat de koplampen door die camera's worden gezien.
Er is maar een oplossing: Uitzetten die rommel!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij een tegenligger zie je de linkerlichtbundel gewoon terugschakelen (en blauw lampje blijft aan) en bij voldoende straatverlichting, teveel tegenliggers, te lage snelheid gaat de grootbundel tijdelijk volledig uit (en het blauwe verklikkerlicht eveneens).dosh schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:05:
[...]
Ik heb de automatische grootlicht-stand nu een paar keer gebruikt, maar iedere keer heb ik tegenliggers die naar me seinen dat ze er last van hebben, zowel op snelweg met rijbaanscheiding als op N-weg zonder rijbaanscheiding. Gek hoe dat voor de ene EV6 dan schijnbaar wel goed werkt en de ander niet.
Geen idee hoe (verschrikkelijk) het op een ander werkt.
Voor de Belgische markt anders afgesteld dan de Nederlandse?
Uitzetten ga ik hier dus niet doen want nooit gesein van tegenliggers en voor mij wel zo handig.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 11:37 ]
Wordt hiervoor niet de camera midden bovenin de voorruit gebruikt dan?Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:21:
[...]
Automatisch grootlicht is een gruwel die verboden zou moeten worden maar door slapende (of domme of omgekochte) ambtenaren helaas is toegestaan.
Het kán namelijk niet goed werken, om de eenvoudige reden dat de koplampen van een auto (en vooral bestel- en vrachtauto's) veel lager zitten dan de ogen van de bestuurder.
Van auto's waarvan de koplampen nog wegvallen achter een vangrail of begroeiing in de middenberm worden de bestuurders al lang verblind door dat stomme grootlicht, ver voordat de koplampen door die camera's worden gezien.
Jazeker wel. Maar die ziet de koplampen van de tegenligger niet als die nog achter de vangrail zitten. Terwijl de bestuurder daarvan ruimschoots over de vangrail (of begroeiing in de middenberm) heen kijkt.blb4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:49:
Wordt hiervoor niet de camera midden bovenin de voorruit gebruikt dan?
Die camera in je voorruit zit immers hooguit 10 cm hoger dan je ogen, terwijl de koplampen van de tegenligger zeker een halve meter (bij een personenauto) of soms wel 2 meter (bij een vrachtwagen) lager zitten.
Het hele concept kán gewoon niet goed werken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inderdaad een bekende praktijksituatie.Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:21:
[...]
Automatisch grootlicht is een gruwel die verboden zou moeten worden maar door slapende (of domme of omgekochte) ambtenaren helaas is toegestaan.
Ik denkt dat het met anticiperen heeft te maken. Bij fietsers en voetgangers die ons rechts tegemoet komen buiten de bebouwde kom moeten we ook handmatig het grote licht uitzetten anders schijn je er bijna dwars doorheen. Maar dat geldt voor elk soort groot licht. Dit kan nooit automatisch .
Dat zelfde geld voor trucks waarvan reeds van veraf alleen de contourverlichting te zien is en niet de koplampen., gewoon effe groot licht of automaat uitschakelen.
Eigenlijk werkt het te laat uitschakelen van grootlicht door automatisch grootlicht precies net zo goed als die van bestuurders die handmatig hun grootlicht bedienen. Altijd te laat dus
. Gelukkig hebben we in Nederland bijna nooit groot licht nodig.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Totdat je met een GT-Line in de miezer op een onverlichte weg rijdt.TGEN schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:45:
Eigenlijk werkt het te laat uitschakelen van grootlicht door automatisch grootlicht precies net zo goed als die van bestuurders die handmatig hun grootlicht bedienen. Altijd te laat dus. Gelukkig hebben we in Nederland bijna nooit groot licht nodig.
Zelfs de elektrische Opel Corsa van mijn vrouw kan met matrix LED verlichting (Intelli Lux) fietsers (mits ze licht aan hebben) perfect wegfilteren en je kunt dus met groot licht blijven rijden. Daar kunnen de Koreanen van Kia nog wat van leren.Wiliyama schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:10:
[...]
Inderdaad een bekende praktijksituatie.
Ik denkt dat het met anticiperen heeft te maken. Bij fietsers en voetgangers die ons rechts tegemoet komen buiten de bebouwde kom moeten we ook handmatig het grote licht uitzetten anders schijn je er bijna dwars doorheen. Maar dat geldt voor elk soort groot licht. Dit kan nooit automatisch .
Dat zelfde geld voor trucks waarvan reeds van veraf alleen de contourverlichting te zien is en niet de koplampen., gewoon effe groot licht of automaat uitschakelen.
Ik zou zeggen kom eens hier in de buurt een keertje rondrijden op een winteravond.TGEN schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:45: Gelukkig hebben we in Nederland bijna nooit groot licht nodig.
Het platteland in west-Overijssel kan echt serieus donker zijn.
Groot licht staat hier dan altijd aan.
Maar 't maakt dus eigenlijk niet uit of je zelf groot licht uitschakelt of 't automatisch gaat. t. Zelf doe je ook pas op 't moment dat je de lampen van de tegenligger ziet. Gewoon niet met groot licht rijden als 't niet echt nodig is dus.Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:11:
[...]
Jazeker wel. Maar die ziet de koplampen van de tegenligger niet als die nog achter de vangrail zitten. Terwijl de bestuurder daarvan ruimschoots over de vangrail (of begroeiing in de middenberm) heen kijkt.
Die camera in je voorruit zit immers hooguit 10 cm hoger dan je ogen, terwijl de koplampen van de tegenligger zeker een halve meter (bij een personenauto) of soms wel 2 meter (bij een vrachtwagen) lager zitten.
Het hele concept kán gewoon niet goed werken.
Jij ziet zelf veel beter wanneer er een auto aankomt, want ook al zitten de koplampen achter de vangrail dan zie je wel dat er een auto rijdtblb4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:50:
[...]
Maar 't maakt dus eigenlijk niet uit of je zelf groot licht uitschakelt of 't automatisch gaat. t. Zelf doe je ook pas op 't moment dat je de lampen van de tegenligger ziet. Gewoon niet met groot licht rijden als 't niet echt nodig is dus.
De implementatie van Kia in ieder geval niet. Soms zelfs zonder vangrail ertussen schakelt hij het grootlicht niet uit. Ben dan ook gestopt met het gebruiken, is meer ergenis en omslachtiger dan zelf grootlicht aan en uit zetten wanneer nodig.
En laat de "auto" functie dat nu net doen.blb4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:50:
Gewoon niet met groot licht rijden als 't niet echt nodig is dus.
Die vergeet de grootlichten bij een tegenligger en/of voldoende straatverlichting niet uit te doen.
Nee hoor. Ik doe zelf al het grootlicht uit als ik het lichtschijnsel (of de contourverlichting) van de tegenligger in de verte zie. Dat is veel eerder dan wanneer een automatisch systeem ze uitschakelt.blb4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:50:
Maar 't maakt dus eigenlijk niet uit of je zelf groot licht uitschakelt of 't automatisch gaat. t. Zelf doe je ook pas op 't moment dat je de lampen van de tegenligger ziet. Gewoon niet met groot licht rijden als 't niet echt nodig is dus.
Ook leuk hoe de automatische grootlichten werken (lees: trippen) als de voorruit rondom de camera beslagen is, iets waar de Kia ook last van heeft op koude dagen.
De ruimte tussen binnenkant velg en buitenkant remklauw wordt kleiner. 25,4mm/2. Je kunt dat zelf zien. Verder moet natuurlijk de velg breedte, de ET maat, het aantal bouten, de steek en de diameter van het naafgat kloppen.slim_fan schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:48:
Weet iemand toevallig of 18" wielen passen op de (niet-GT) EV6? De dealer kon mij niet helpen met die vraag.
Je komt dan volgens mijn berekening uit op een 235/60 R18 103W of 107W.
[ Voor 8% gewijzigd door Wiliyama op 24-12-2024 01:28 ]
Hier ook. Waarom ook niet? Althans de matrix verlichting op auto. Werkt bijna altijd zeer goed voor mij.macfocus schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
[...]
Ik zou zeggen kom eens hier in de buurt een keertje rondrijden op een winteravond.
Dat is inderdaad vervelend en gevaarlijk omdat ook de lane following niet meer werkt en de auto alle kanten opzwabbert. Totdat de aanjager ingeschakeld wordt. Ik zag dat een Tesla verwarmingsspiraaltjes op het glas heeft t.p.v. de voorruit camera. Dat is niet voor niets.Tolga07 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:48:
Ook leuk hoe de automatische grootlichten werken (lees: trippen) als de voorruit rondom de camera beslagen is, iets waar de Kia ook last van heeft op koude dagen.
Sinds 2 dagen kan ik de auto niet meer voorverwarmen via de app.:strip_exif()/f/image/OROW0JNrBiutbpd6AlQdrdIS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben de Kia servers kerstvakantie of ben ik de enige met dit probleem?
:strip_exif()/f/image/OROW0JNrBiutbpd6AlQdrdIS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 24-12-2024 07:50 ]
Ja ik denk het want ik heb het net nog gedaan en werkt prima.Sonicfreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:46:
Sinds 2 dagen kan ik de auto niet meer voorverwarmen via de app.[Afbeelding]
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Bedankt voor het testen. Heb je misschien een idee hoe ik dit kan oplossen?sQuare schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:52:
[...]
Ja ik denk het want ik heb het net nog gedaan en werkt prima.
De Kia Connect app op mijn Android telefoon is up to date en ik heb de laatste versie van de infotainment software.
Nog even over het automatische grootlicht.
Als je je verlichting altijd aan wilt hebben zoals ik.
Dus dimlicht + achter permanent aan.
Dan moet je voor het gebruik van de grootlichtassistent, je licht weer op “Auto”zetten.
Niet handig, dus ik trek/duw wel een paar keer tegen die groot licht hendel. Dat moet je zo te lezen toch wel doen…
Keeping It Simple, Stupid
Als je je verlichting altijd aan wilt hebben zoals ik.
Dus dimlicht + achter permanent aan.
Dan moet je voor het gebruik van de grootlichtassistent, je licht weer op “Auto”zetten.
Niet handig, dus ik trek/duw wel een paar keer tegen die groot licht hendel. Dat moet je zo te lezen toch wel doen…
Keeping It Simple, Stupid
Probeer de “balpen” reset eens op je media systeem.Sonicfreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:10:
[...]
Bedankt voor het testen. Heb je misschien een idee hoe ik dit kan oplossen?
De Kia Connect app op mijn Android telefoon is up to date en ik heb de laatste versie van de infotainment software.
Bedankt voor de tip dat ga ik eens proberen. Verlies je hiermee je instellingen of blijven die bewaard?petertenboer schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:13:
[...]
Probeer de “balpen” reset eens op je media systeem.
Alle instellingen blijven bewaard.Sonicfreak schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:16:
[...]
Bedankt voor de tip dat ga ik eens proberen. Verlies je hiermee je instellingen of blijven die bewaard?
Hele reset duurt hooguit 15 seconden.
Dan zijn de winteravonden in de rimboe van Drenthe hier toch lichter klaarblijkelijk?macfocus schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:21:
[...]
Ik zou zeggen kom eens hier in de buurt een keertje rondrijden op een winteravond.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Nou hier op de veluwe is grootlicht wel lekker op de boerenlandweggetjes en door de bossen hoor. Gewoon centraal Nederland.
Heel raar, vanmorgen wilde ik een andere radiozender opzetten (stuurbediening) en kreeg ik de melding dat er geen favorieten waren opgeslagen. Terwijl ik er toch een stuk of 8, 9 had. Alle andere instellingen stonden nog gewoon goed, ook gewoon mijn eigen profiel geladen, verder helemaal niks raars. Alleen wel alle voorkeuzezenders weg. 
Ik heb ze uiteraard wel weer teruggezet, kleinigheid, maar vind het wel apart dat dat zo ineens kan gebeuren.
Ik heb ze uiteraard wel weer teruggezet, kleinigheid, maar vind het wel apart dat dat zo ineens kan gebeuren.
Nomen nescio
Ik woon in het nationaal park Drentsche AA en rijdt nagenoeg altijd met groot licht in de automatische stand. Veel klinkerwegen en dikke bomen langs de wegen maken dat het echt nodig is. Om nog maar te zwijgen over de overstekende dieren. Dan red ik het echt niet met de lucifer lampen van onze EV6.TGEN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:50:
[...]
Dan zijn de winteravonden in de rimboe van Drenthe hier toch lichter klaarblijkelijk?
Krijg net deze mail:
Wat een crap bedrijf, je zet het bewust uit om op te sparen voor het geval je het ooit toch wil gebruiken. En dan zetten ze het dus gewoon uit en mag je 89 euro betalen als je het wil gebruiken.
👎 Kia. Om die andere vinger maar niet te gebruiken.
Wat een bullshit is dit. OTA staat uit en heb ik ook nog nooit gedaan.We trust you've been delighted by the convenience and advantages of our over-the-air (OTA) updates for your Kia. Just a friendly reminder that you have used all your available updates. However, there's no need to miss out on the seamless experience of receiving future updates directly over-the-air. The latest map and software update will be ready for you in the beginning of 2025. Visit the Kia Connect Store today and buy the update to ensure you continue to stay ahead with the latest technology!*
Wat een crap bedrijf, je zet het bewust uit om op te sparen voor het geval je het ooit toch wil gebruiken. En dan zetten ze het dus gewoon uit en mag je 89 euro betalen als je het wil gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 24-12-2024 09:33 ]
Misschien toch een keertje aangezet, waardoor de 1 jaar geldigheidsduur is triggered?Phusebox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:31:
Krijg net deze mail:
[...]
Wat een bullshit is dit. OTA staat uit en heb ik ook nog nooit gedaan.
Daarna OTA weer uitzetten gaat niet helpen voor behoud van geldigheid denk ik.
Paar keer per jaar met een USB stick heen-en-weer kan ook prima als je je die 89 Euro wilt besparen.
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Joh, ik zie echt niks dan ellende, irritatie en woede richting je auto en Kia in het algemeen. Da's slecht voor je hart. Waarom verkoop je het ding niet gewoon? Of, als je een lease hebt, waarom zet je 'm niet een keer tegen een boom? Dan ben je er vanaf.Phusebox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:31:
Krijg net deze mail:
[...]
Wat een bullshit is dit. OTA staat uit en heb ik ook nog nooit gedaan.
Nomen nescio
Verkopen kost me 27k afschrijving in 2,5 jaar.Bra-Jo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:18:
[...]
Joh, ik zie echt niks dan ellende, irritatie en woede richting je auto en Kia in het algemeen. Da's slecht voor je hart. Waarom verkoop je het ding niet gewoon? Of, als je een lease hebt, waarom zet je 'm niet een keer tegen een boom? Dan ben je er vanaf.
Anderzijds ook vijf minuten doorbijten en je bent ervan af.
Weegt dat op tegen nog jaren dagelijkse frustraties en een auto die het meer niet dan wel doet?
Soms moet je durven je verlies nemen zodat je weer verder kan.
Weegt dat op tegen nog jaren dagelijkse frustraties en een auto die het meer niet dan wel doet?
Soms moet je durven je verlies nemen zodat je weer verder kan.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 10:42 ]
Of accepteer het en blaas het lekker af tijdens een potje boksen ofzo. Werkelijk alles rondom je auto is kut en moet hier geventileerd worden.
Ik heb niets gelezen over een 1 jaar geldigheid? Mijn auto werd, zoals waarschijnlijk alle auto’s, geleverd met de OTA aan. Het zou vreemd zijn als je 2 OTA updates dan opeens vervallen. Overigens ga ik er toch geen gebruik van maken, ik gebruik wel een usb-stick.PrimaBB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:09:
[...]
Misschien toch een keertje aangezet, waardoor de 1 jaar geldigheidsduur is triggered?
Daarna OTA weer uitzetten gaat niet helpen voor behoud van geldigheid denk ik.
Paar keer per jaar met een USB stick heen-en-weer kan ook prima als je je die 89 Euro wilt besparen.
Wat fijn, alweer een ergernis minder. 2025 Gaat hopelijk een positiever jaar worden.Phusebox schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:54:
[...]
Ben dan ook gestopt met het gebruiken, is meer ergenis en omslachtiger dan zelf grootlicht aan en uit zetten wanneer nodig.
Ik heb zelf een dergelijke email van 'einde OTA periode' niet ontvangen, omdat ik 2 OTA updates had gebruikt. Overigens daarna een email ontvangen dat hierdoor mijn OTA's 'op' waren.GHorsie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:06:
[...]
Ik heb niets gelezen over een 1 jaar geldigheid? Mijn auto werd, zoals waarschijnlijk alle auto’s, geleverd met de OTA aan. Het zou vreemd zijn als je 2 OTA updates dan opeens vervallen. Overigens ga ik er toch geen gebruik van maken, ik gebruik wel een usb-stick.
Informatievoorziening vanuit Kia is wat matig en rommelig, maar hier https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/yG6ugF lees ik iets over een 'gratis proefperiode van 1 jaar' om gratis 2x OTA te ontvangen.
Let 3 januari maar op je inbox. Roffel roffel.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic