Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 08:51
Phusebox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:41:
[...]

Is bij mij niet veel hoger, nu ook rond de 370. In de zomer heel soms rond de 450.

Mensen willen er niet aan, maar volgens mij is het gewoon "battery lottery". De ene is net wat beter dan de andere. Als het nog binnen "spec" valt heb je pech.
Mijn geld is nog steeds op rijstijl en manier van rijden, ik kom niet biven de 360-370 nu, maar dat met veel autostrade aan 120km/uur.
Airco/verwarming gewoon aan.
Ik heb ook een redelijk zware voet, uit interesse @IvoB2 hoe vaak rij je boven de 130, niet verwacht ik?

Bij mij gebeurt dat wekelijks, niet dat ik dat goedkeur maar goed :)

Het hangt allemaal af van hoe je ermee rijdt, bij mijn vorige werkgever had ik de polestar 2 van een collega gerkegen, hij haalde er 430-440km mee ik kwam niet boven de 390.

Ff een vriend er mee laten rijden en verbruik was 2kwh lager dan dat van mij...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:17:
[...]

Is je houden aan de wettelijke snelheidslimieten en meegaan met de flow van het verkeer (ipv ieder verkeerslicht te beschouwen als het startsein van de volgende vliegende start) voor jou inleveren op comfort?
Ja, ik heb geen wagen met 230pk geleast om gelijk op te trekken met menig vw polo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:02:
[...]
Ik heb ook een redelijk zware voet, uit interesse @IvoB2 hoe vaak rij je boven de 130, niet verwacht ikv
Privé/op de openbare weg nooit.
Max. 120 (op teller dus een 115 op gps).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

Iemand hier met loopvlaksneeuwkettingen die ze wil verhuren voor mijn week wintersport van 24-1-2025 - 2-1-2025?
Voor de EV6-bandenmaat 235/55R19.
#durftevragen

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:04:
[...]
Ja, ik heb geen wagen met 230pk geleast om gelijk op te trekken met menig vw polo :+
Ik ook niet maar op de openbare weg hou ik me privé aan de geldende reglementering.
Ieder zijn ding maar persoonlijk zie ik het nut niet in om weg te racen van de Polo/whatever om aan het volgende stoplicht deze terug achter mij te zien halt houden.
Geen idee hoeveel pk er in onze EV6 zit. Ik heb bewust voor de RWD gekozen. Zuiniger in verbruik en dus meer range en meer budget voor zaken die ik belangrijker vind dan een start/stop race.
Had ik kunnen kiezen voor minder pk en kleinere velgen had ik dat gedaan (maar niet mogelijk bij de EV6).
Was de EV3 zes maanden eerder beschikbaar geweest was dat de eindkeuze geweest (GT-line in RWD).

Wanneer ik me privé wil meten met andere rijders doe ik dat wel op het circuit en niet elektrisch.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boywonder
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:00
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:37:
[...]

Tja, bij elke auto die ik ooit gehad heb zijn er gelijk rubberen matten in gegaan. Geen last van slijtage
Gewoon de rubberen matten van Kia zelf?
Wil nieuwe (rubberen) matten aanschaffen, maar ben een beetje bang dat de hele auto dan naar die matten ruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
boywonder schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:18:
[...]

Wil nieuwe (rubberen) matten aanschaffen, maar ben een beetje bang dat de hele auto dan naar die matten ruikt.
Ja. Geen enkele geur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ze hebben de look en feel van rubber maar het zijn geen rubberen matten (soort gerecycled plastic).
In mijn beleving geurloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
izzet3838 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:02:
[...]

Mijn geld is nog steeds op rijstijl en manier van rijden, ......

Ff een vriend er mee laten rijden en verbruik was 2kwh lager dan dat van mij...
Inderdaad.

Mijn vrouw en ik tijden vaak dezelfde stukken (kinderen naar sport etc). Vaak ook op dezelfde dag.

Standaard zit er rond de 3kwh verbruik verschil tussen mijn rijstijl en die van mijn vrouw. Zelfde route, zelfde weersomstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Card Nox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:12:
[...]

Ik haal nu zo'n 375km real range zonder airco met stoel en stuur verwarming, maar wel met de 58kWh versie.

Ik heb pas 1x snelgeladen (in de 9 maanden dat ik de auto heb), dat was afgelopen september en haalde toen 97kw op 67%, verder geen idee want niet naar gekeken, ik lig er dan ook niet wakker van dat ik 5 minuten langer moet laden. Maar kan me voorstellen dat als je vaak moet snelladen dat het teleurstellend kan zijn.

Ik wil ook nog even mijn algemene excuses aanbieden aan alle EV6 eigenaren en bewonderaars dat ik mijn EV6 zo vies heb laten worden. Heb afgelopen weekend echter actie ondernomen zodat hij weer bewondert kan worden ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knap hoe je dat redt met de kleine accu.

Ik haal met de 77kWh accu 100% opgeladen 350km maximaal. Net van Bunnik naar Bunschoten, 35km en 105km/h op de snelweg ben ik al 10% accu kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:59
@sgouman, ik rij veel 50 en 80 wegen. Daarnaast rustige rijder en goed anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:11:
[...]

Ik ook niet maar op de openbare weg hou ik me privé aan de geldende reglementering.
Ieder zijn ding maar persoonlijk zie ik het nut niet in om weg te racen van de Polo/whatever om aan het volgende stoplicht deze terug achter mij te zien halt houden.
Geen idee hoeveel pk er in onze EV6 zit. Ik heb bewust voor de RWD gekozen. Zuiniger in verbruik en dus meer range en meer budget voor zaken die ik belangrijker vind dan een start/stop race.
Had ik kunnen kiezen voor minder pk en kleinere velgen had ik dat gedaan (maar niet mogelijk bij de EV6).
Was de EV3 zes maanden eerder beschikbaar geweest was dat de eindkeuze geweest (GT-line in RWD).

Wanneer ik me privé wil meten met andere rijders doe ik dat wel op het circuit en niet elektrisch.
De EV3 is alleen FWD en niet verkrijgbaar in RWD alleen nog in AWD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Card Nox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:37:
@sgouman, ik rij veel 50 en 80 wegen. Daarnaast rustige rijder en goed anticiperen.
Ik rijd ook met de 58 kWh accu en veel snelweg met 110 km/h en haal met 100% accu op dit moment rond de 250-275 km op een acculading. In de zomer is dit met dezelde routes 300-330 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:45:
[...]
De EV3 is alleen FWD en niet verkrijgbaar in RWD alleen nog in AWD. ;)
Fair enough, als het maar op twee wielen aangedreven wordt en niet op 4 is het al lang goed. :)
De vorige e-Niro was ook voorwiel aangedreven. Maakt voor onze rijstijl in de praktijk geen verschil, wel meer range.
De EV moet hier kunnen terugleveren aan de woning. Zuinig rijden en hoog volume opslag zijn dan (voor ons) belangrijker dan opvallend rijgedrag. :+
Gezien zowel de EV3 als EV6 kunnen terugleveren voor ons dus geen verschil.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyDH
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-09 13:14
IvoB2 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:11:
[...]

Op het infotainment display uiterst rechts in het midden op de grijze halve maan drukken of swipen en dan krijg je het splitscreen. Dan naar beneden of naar boven swipen om telkens een ander scherm te zien. Eentje ervan is dit van de afbeelding.
Je moet wel vertrekken vanuit het nav/map display.
Vanuit het EV display is de keuze tussen de verschillende schermen in split beperkt (vraag me niet waarom, geen idee).
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:52:
[...]

Fair enough, als het maar op twee wielen aangedreven wordt en niet op 4 is het al lang goed. :)
De vorige e-Niro was ook voorwiel aangedreven. Maakt voor onze rijstijl in de praktijk geen verschil, wel meer range.
De EV moet hier kunnen terugleveren aan de woning. Zuinig rijden en hoog volume opslag zijn dan (voor ons) belangrijker dan opvallend rijgedrag. :+
Gezien zowel de EV3 als EV6 kunnen terugleveren voor ons dus geen verschil.
Ik had met de Hyundai Ioniq ook FWD, maar ben blij dat ik nu RWD heb. Vooral met nat weer en iets harder optrekken deed de Hyundai met 120 pk de voorbanden al spinnen. Nu met 170 pk en RWD totaal geen last meer van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Begrijp ik maar andere situatie.
Ik heb een controleerbare/beheersbare rechtvoet dus nooit onbedoeld doorspinnen van de wielen.
Nou ja, ik rij toch al overwegend nopedal dus die rechtervoet heeft ook niet veel meer te doen. :+

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:24:
[...]

Inderdaad.

Mijn vrouw en ik tijden vaak dezelfde stukken (kinderen naar sport etc). Vaak ook op dezelfde dag.

Standaard zit er rond de 3kwh verbruik verschil tussen mijn rijstijl en die van mijn vrouw. Zelfde route, zelfde weersomstandigheden
Das dus wat ik bedoel, het gaat heel veel om rijstijl maar ook waar je die kilometers doet, als ik in de avond met acc naar brussel rij aan 130/uur heb ik een verbruik van +25 doe ik dat overdag met het verkeer en de files is het rond de 20.

Makkelijkste manier om te weten of het je rijgedrag of de accu is is het gemiddelde verbruik delen door 75 en kijken of dat in de buurt ligt...

Als ik mijn 22 deel door 75 zit ik rond de 350, in de zomer heb ik een gemiddelde van 18 en zit ik rond de 420 dus alles is ok.

Heb je de 55kwh accu maar een verbeuik van 15(wat mogelijk is aangezien de snelweg in nl max 100 is) zul je dus tegen de 400km komen, dat betekent niet dat die 58kwh accu meer netto capaciteit heeft dan de 75 kwh accu die sommige hebben, maar gewoon een heel ander verbruiks patroon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:29:
Begrijp ik maar andere situatie.
Ik heb een controleerbare/beheersbare rechtvoet dus nooit onbedoeld doorspinnen van de wielen.
Nou ja, ik rij toch al overwegend nopedal dus die rechtervoet heeft ook niet veel meer te doen. :+
Hier constant, soms met opzet soms zonder :*)

Maar gebeurt vooral in sport(die modus die jij dus niet zult geruiken :) )

Maar dat is dus mijn punt, iedereen heeft een heel ander rijpatroon, dat betekent niet direct dat je auto inferieur is aan die van je mede-tweaker (behalve de wagen van phusebox :X )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:32:
[...]
Maar dat is dus mijn punt, iedereen heeft een heel ander rijpatroon, dat betekent niet direct dat je auto inferieur is aan die van je mede-tweaker
Mee eens maar overtuig diegenen met dezelfde EV en een lage range maar eens dat het verschil doorgaans in het M/V zit en niet in de auto. :+

Toen ik voor de oplevering van de EV6 hier kwam piepen en nog met de e-Niro reed gaf ik al aan dat bij dezelfde rijstijl (geen reden om nu anders te rijden dan voorheen) de verwachting had meer range uit de EV6 te halen dan uit de e-Niro.
Dat werd toen door de usual suspect ook de grond in geboord want "onmogelijk" met een "krel" als de EV6.
Ik haal nu vlotjes 50 km meer range met de EV6 dan met de E-Niro en een 40 km meer dan bij de Kona EV.

Het kan uiteraard ook zo zijn dat ik drie keer op rij steeds de beste uit het lot kreeg toegewezen maar dat blijft moeilijk te achterhalen. :+

ps. Ik begreep eerst de ballen van je deling (22 delen door 75 geeft 0,293) maar je bedoelt net het omgekeerde, nl. 75 delen door 22 => 3,40 => 340 per 100 km. :+

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Ik heb ook de originele rubberen matten van KIA.
Ze ruiken niet en zijn gewoon van rubber en niet van plastic.
Ideaal in de herfst en winter

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:37:
[...]

Tja, bij elke auto die ik ooit gehad heb zijn er gelijk rubberen matten in gegaan. Geen last van slijtage
Idem ;)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
izzet3838 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:30:
[...]

Das dus wat ik bedoel, het gaat heel veel om rijstijl maar ook waar je die kilometers doet, als ik in de avond met acc naar brussel rij aan 130/uur heb ik een verbruik van +25 doe ik dat overdag met het verkeer en de files is het rond de 20.

Makkelijkste manier om te weten of het je rijgedrag of de accu is is het gemiddelde verbruik delen door 75 en kijken of dat in de buurt ligt...

Als ik mijn 22 deel door 75 zit ik rond de 350, in de zomer heb ik een gemiddelde van 18 en zit ik rond de 420 dus alles is ok.

Heb je de 55kwh accu maar een verbeuik van 15(wat mogelijk is aangezien de snelweg in nl max 100 is) zul je dus tegen de 400km komen, dat betekent niet dat die 58kwh accu meer netto capaciteit heeft dan de 75 kwh accu die sommige hebben, maar gewoon een heel ander verbruiks patroon...
Op de snelweg met 100 km/h is een verbruik van 15 kWh per 100 km niet mogelijk kan ik je uit ervaring vertellen. Ik rijd de 58 kWh accu en mijn verbruik lag in de zomer rond de 16,5-17 kWh met 110 km/h op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Sonicfreak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:41:
[...]Op de snelweg met 100 km/h is een verbruik van 15 kWh per 100 km niet mogelijk kan ik je uit ervaring vertellen. Ik rijd de 58 kWh accu en mijn verbruik lag in de zomer rond de 16,5-17 kWh met 110 km/h op de teller.
Zie mijn post hieronder.
Card Nox schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:10:
Eerste 10k erop zitten. Geen issues gehad. Auto is goed zuinig so far. Wel iets stugger dan ik zou willen, rij met 2.5bar rond. Nu tripje van Venlo naar Texel gedaan. Verbruik van 14.0kWh/100km over 90%+ snelweg.

[Afbeelding]
Ik heb nog een foto van de enige laadstop die ik had gedaan. Helaas geen foto van het verbruik bij thuiskomst. Ik rij altijd met het verkeer mee, het liefst in de slipsteam van iemand (scheelt heel veel). Gemiddelde snelheid was 84kmph op dit stuk incl een km of 5 50kmph en wat licht oponthoud op een deel van de route. Dit was met 3personen en weekend bagage (for what it's worth).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCneyVpH0Fryt-MvHi8Gu7-EHm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5otVoS8M4O3O44UBu8NifwV4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 11-12-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Card Nox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:32:
[...]

Dat is zeker wel mogelijk ;) zie mijn post hieronder.

[...]

Ik heb nog een foto van de enige laadstop die ik had gedaan. Helaas geen foto van het verbruik bij thuiskomst. Ik rij altijd met het verkeer mee, het liefst in de slipsteam van iemand (scheelt heel veel). Gemiddelde snelheid was 84kmph op dit stuk incl een km of 5 50kmph. Dit was met 3personen en weekend bagage (for what it's worth).

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe je dat verbruik op de snelweg krijgt met 100 km/h. Ik rijd iedere dag iets van 60 km enkele reis waarvan toch ruim 50 km over de snelweg en mijn verbruik heeft nog niet onder de 16 kWh per 100 km gezeten. Ook niet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
No idea, wellicht heb ik wat geluk met mijn auto. Al moet ik zeggen dat elke auto die ik heb gehad mijn verbruik altijd lager was dan de fabrieks opgave :).

Maar zoals ik zei: slipstreamen scheelt heel veel (gokje: 10%+). Ik heb ook zelden de airco aan, alleen als het echt warm of echt koud is (scheelt ook vaak tussen de gokje 5 en 10%?) of wanneer het vochtig is voor ontwasemen en dan nog 'af en toe' zodat de airco nog regelmatig gebruikt wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 11-12-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Sonicfreak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:35:
[...]

Ik weet niet hoe je dat verbruik op de snelweg krijgt met 100 km/h. Ik rijd iedere dag iets van 60 km enkele reis waarvan toch ruim 50 km over de snelweg en mijn verbruik heeft nog niet onder de 16 kWh per 100 km gezeten. Ook niet in de zomer.
Heb je dan dat schuifluik niet gezien in de voetenruimte dat je kan openen en dat je dan kan meetrappen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Card Nox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:37:
No idea, wellicht heb ik wat geluk met mijn auto. Al moet ik zeggen dat elke auto die ik heb gehad mijn verbruik altijd lager was dan de fabrieks opgave :).

Maar zoals ik zei: slipstreamen scheelt heel veel (gokje: 10%+). Ik heb ook zelden de airco aan, alleen als het echt warm of echt koud is (scheelt ook vaak tussen de gokje 5 en 10%?) of wanneer het vochtig is voor ontwasemen en dan nog 'af en toe' zodat de airco nog regelmatig gebruikt wordt.
Goed slipstreamen scheelt echt veel. Grote bus uitzoeken die jou gewenste snelheid rijd en er dan met ACC achter gaan hangen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:44:
[...]Goed slipstreamen scheelt echt veel. Grote bus uitzoeken die jou gewenste snelheid rijd en er dan met ACC achter gaan hangen.
Een reisbus is inderdaad IDEAAL :D Die rijden met verkeer mee, rijden veel geleidelijker dan autos doordat ze verder vooruit (kunnen) kijken en vaak goed anticiperen. Ik heb volgafstand vaak op 2 streepjes (nu op 3 omdat mijn auto nog zo schoon is, haha).

Toen ik voor het werk vaker naar Brussel op en neer moest (in de tijden van mijn eNiro) hield ik daar mijn oogje wel voor open. Heb me zelfs 1x in laten halen toen de bus net achter me op de snelweg invoegde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het werd eerder al aangegeven => rijstijl, rechtervoet in bedwang houden, geen sprintjes trekken omdat er toch x pk onder de voet zit die blijkbaar moeten renderen.

Tijdens de zomer ook regelmatig rond de 15 kWh/100 verbruik en de eerste 5000 km een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh/100 km.
Bij dit weer (rond de 5°C) op de autosnelweg tussen de 16 en 17 kWh/100 km en is gemiddeld verbruik gestegen naar 15,6 kWh/100 km. Ja de eerste km zit dat bijna tegen de 30 kWh aan omdat het interieur nog moet opgewarmd worden en je veel stops en starts moet maken tot je op de autosnelweg zit (de korste A-weg oprit ligt op 10 km van mijn oprit) maar hoe langer de afstand over de autosnelweg hoe meer dat gemiddelde dan terug naar beneden zakt.

En het voertuig wordt regelmatig door 5 verschillende bestuurders gebruikt waar er zeker drie naar niets kijken inzake verbruik en ook regelmatig tegen de 130 km/uur aanleunen (dus een 125 km echte km's).
Dat betekent moest ik alleen bestuurder zijn het all in verbruik in de zomer onder de 15 kWh/100 km duiken en in de winter rond de 16 zou draaien.

In slipstreams hangen doe ik zelden (en nooit met de partner als passagier want die wordt daar horendol van) maar ik rij wel liefst nopedal en bestuur de auto overwegend met de vingers (ACC, stuurflippers) en gebruik bijna altijd regeneratie om af te remmen.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
blb4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:44:
[...]

Goed slipstreamen scheelt echt veel. Grote bus uitzoeken die jou gewenste snelheid rijd en er dan met ACC achter gaan hangen.
En wat als grote bussen je gewenste snelheid niet halen :+ ?

Ik ben gelukkig met mijn 350km kan ik tenminste wat doorrijden, nu wordt mijn brandstof ook betaald door de firma en kost mijn woon-werk me max 50% dus het maakt me allemaal niet zoveel uit.

Moest ik op reis gaan met de wagen zou ik misschien kets rustiger rijden.

Mijn gemiddeld verbruik over 18.000 km sinds april is trouwens 18.2, pak dat het tegen het einde van de winter rond de 19 is.

Ik vind dat eigenlijk zuinig gezien mijn rijstijl, met de polestar zat ik eigenlijk altijd boven de 19(en dat was ook nog eens een kleinere auto).

[ Voor 19% gewijzigd door izzet3838 op 11-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:13
--HOOLIE-- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:10:
[...]

En over welke comfort zaken heb je het dan??
Geen airco/verwarming aanzetten zoals Card Nox aangaf , dan haal je inderdaad wel veel betere cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwarming op 21°C aanzetten scheelt hier een 40 tot 50 km.
Daar moet je het dus niet voor laten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:35:
[...]

Heel normale waarden, de accu wil minimaal 25 graden zijn om de maximale snelheid te halen. Tot 10 graden zit ie echt nog in de batterij sparen stand, tussen 10 - 15 loopt het aardig op (rond de 100) en vanaf 15 tot 20 gaat ie richting de 150. Vanaf 20 graden naar de 180 kW en boven de 25 is max limiet 240 kW.

Pin me niet vast op de getallen, globale richtlijnen. En denk niet dat de accu warm kan rijden, met dit weer en dan 2/3 uur rijden verhoogt de temperatuur vaak niet eens met 1 graad (NL snelheden overdag, je moet echt Autobahn rijden om de accu op te kunnen warmen). Pas als ie onder de 10% komt gaat de accu meer opwarmen door de hogere stroomsterktes die opgewekt worden.

Als ik onze Renault Megane electric zonder voorverwarming nu in inplug haal ik max 30 kW, en zo zijn de meeste auto's wel. Tesal idem, die vind het pas prettig laden als de accu boven de 35 graden is.

Voorverwarmen in de winter is minimaal 40 minuten voor bereiken van de laadpaal. In de zomer (20 graden) is het ongeveer 15/20 minuten. De batteryheater is bijna 5 kW, maar om een massa van enkele 100'en kilo's op te warmen met een groot deel buiten de auto hangend, duurt het wel ff...
Kijk, jij snapt ‘m. En.. zonder voorverwarmen in de kou starten op 56kWh laden is ook niet slecht te noemen.

Ik haal met mijn 58kWh in koude periodes 160 snelweg km’s van 100 naar 20%. Met alles erop en eraan. Cabine op 27 graden voorverwarmen met voorruit/spiegel verwarmen. Tijdens rit 21 graden stoken, en indien nodig preconnen. En niet hypermilen of als een ouwe sok glijen, maar gewoon auto rijden.

Dikke prima, niks op aan te merken. Geweldig mooie auto, goede techniek, groot, ruim en goede wegligging. En dat voor een nette prijs tov de andere plasbakken waar men ook fora over volschrijft. Ach.. als ook mijn celletje 97 rot is, dan is er een goede dealer die onder goede garantie dit laat maken.

Weliswaar soms wat zeuren, maar klagen doe ik niet! 👍👍💨

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 06:36
Ach het verbruik kunnen we fora's over volschrijven. Ik ben nu aan mijn 2e EV6 en beide RWD 78 kw en de vorige ging wat zuiniger met de stroom om dan die ik nu heb. Wat de oorzaak is weet ik niet, ik houd dezelfde rijstijl maar de vorige reed ik gemiddeld rond de 15 a 16 kw per 100 km en deze is 18 a 19. Het maakt mij op zich niet zoveel uit, want ik laad bij de baas, en op zijn kosten . Maar het blijft een vreemd fenomeen, Maar het blijft een fantastische fijne auto om te rijden. Met de ander alleen een keer een 12 volt accu tijdens servcie dus een nieuwe gehad op garanmtie. Heb deze pas 2 maanden. Maar stap er elke dag met veel plezier in! Ik hoop jullie ook!!!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
marc4547 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:00:
Ach het verbruik kunnen we fora's over volschrijven. Ik ben nu aan mijn 2e EV6 en beide RWD 78 kw en de vorige ging wat zuiniger met de stroom om dan die ik nu heb. Wat de oorzaak is weet ik niet, ik houd dezelfde rijstijl maar de vorige reed ik gemiddeld rond de 15 a 16 kw per 100 km en deze is 18 a 19. Het maakt mij op zich niet zoveel uit, want ik laad bij de baas, en op zijn kosten . Maar het blijft een vreemd fenomeen, Maar het blijft een fantastische fijne auto om te rijden. Met de ander alleen een keer een 12 volt accu tijdens servcie dus een nieuwe gehad op garanmtie. Heb deze pas 2 maanden. Maar stap er elke dag met veel plezier in! Ik hoop jullie ook!!!
Dat je deze pas 2 maanden hebt is wellicht de verklaring van je hoger verbruik, namelijk de lagere temperatuur buiten. Die andere cijfers zijn wellicht over een langere of andere periode?

Zo niet, dan is dit wel bewijs dat er dus wel degelijk verschil in de accu of EV6 zelf kan zitten. Misschien wel in de elektromotoren.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
marc4547 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:00:
Het is inderdaad een fantastische auto om te rijden. Ik heb de 58 kWh Light uitvoering zonder stoelverwarming en dacht dat ik die wel zou gaan missen, maar in de praktijk mis ik die helemaal niet. Ik verwarm de auto gewoon voor en stap dan in een heerlijk warme auto.
Natuurlijk scheelt het dat ik stoffen bekleding heb, alleen de voorste rand is een stukje kunstleder en voelt bij het instappen soms een beetje koud, maar die kou is er zo af door je eigen lichaamswarmte.
Stuurverwarming heb ik ook niet, maar het stuur voelt niet echt koud aan, misschien bij het wegrijden ietjes, maar doordat de ventilatieroosters ook langs het stuur warme lucht blazen is het stuur al snel niet koud meer.
De wegligging van de EV6 is ook fantastisch. Zoals ik wel vaker gezegd heb, reed ik hiervoor een MG4 met 50/50 gewichtsverdeling en die reed ook geweldig, maar de EV6 rijdt echt beter. Geen idee of de EV6 ook 50/50 gewichtsverdeling heeft, maar in ieder geval voelt de auto lichter aan dan wat je zou verwachten met zo'n zware auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Phusebox schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:02:
[...]

Dat je deze pas 2 maanden hebt is wellicht de verklaring van je hoger verbruik, namelijk de lagere temperatuur buiten. Die andere cijfers zijn wellicht over een langere of andere periode?

Zo niet, dan is dit wel bewijs dat er dus wel degelijk verschil in de accu of EV6 zelf kan zitten. Misschien wel in de elektromotoren.
Inderdaad winter denk ik, ik krijg hem niet onder de 19 nu en zit gemiddeld zelfs rond de 22-23.

In de zomer moest ik mijn best doen om boven de 20 uit te komen en zat ik rond de 17-19.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Sonicfreak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:50:
[...]

Stuurverwarming heb ik ook niet
Dat vind ik persoonlijk een van de beste features van moderne voertuigen, dat je zonder absurde meerprijs stuurverwarming kunt krijgen (ik heb ijsklompen als handen ;)).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
TGEN schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:02:
[...]

Dat vind ik persoonlijk een van de beste features van moderne voertuigen, dat je zonder absurde meerprijs stuurverwarming kunt krijgen (ik heb ijsklompen als handen ;)).
Ik ook hoor en mijn vorige auto's hadden wel stuur- en stoelverwarming. Dat waren een Hyundai Ioniq en MG4, maar ik moet eerlijk zeggen dat met voorverwarmen het geen issue is in de EV6.
Voorverwarmen kon met de Hyundai Ioniq niet want ik had de 28 kWh versie en die had geen app. Dan kon je alleen voorverwarmen als je aan de laadpaal hing en op gezette tijden. Als de laadpaal dan geen stroom meer leverde dan was de auto ook niet voorverwarmd.
De facelift van de Ioniq met 38 kWh accu heeft wel een app en kan wel voorverwarmd worden.
De MG4 kan ook voorverwarmen, maar de temperatuursensor in die auto is gewoon niet goed. Om 20 graden te krijgen of beter gezegd iets in de buurt van die temperatuur dan moest je al 24 graden instellen. Voorverwarmen werkte in die auto niet echt goed. Alleen de ruiten waren dan ontdooid, maar echt warm was het niet in de auto. En dan was stuur- en stoelverwarming wel belangrijk.
Nu met de EV6 werkt het allemaal prima bij mij. Ik zet de temperatuur op 20 graden en de auto wordt lekker warm of koel afhankelijk van het seizoen. Ook voorverwarmen met 20 graden werkt goed. De ruiten zijn netjes schoon en de auto is heerlijk warm.
Trouwens nog even een tip waar ik vanochtend achterkwam. Je kunt de temperatuur ook instellen met stembediening. Druk hiervoor op de spraakknop op het stuur en zeg "stel temperatuur in op 21 graden". Of een andere temperatuur natuurlijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 12-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:12:
[...]
Trouwens nog even een tip waar ik vanochtend achterkwam. Je kunt de temperatuur ook instellen met stembediening. Druk hiervoor op de spraakknop op het stuur en zeg "stel temperatuur in op 21 graden". Of een andere temperatuur natuurlijk ;)
Je kan wel meer instellen met de stembediening.
Climatcontrol aan/uit kan ook via de stem.
Is de eerste EV die zowat elk bevel herkent. In de e-Niro was dat een ramp. Die begreep letterlijk niets.

Al dan niet stuurverwarming is ook geen issue van de EV6 maar afhankelijk van land/uitvoering.
Hier zat op de EV6 stoelverwarming voor en achter, stoelkoeling voor en stuurverwarming en WP er standaard op.
Voorverwarmen interieur heb ik zelf nog nooit gebruikt. Auto is sowieso een paar km na vertrek al warm genoeg. En tot die tijd doet de stuurverwarming haar ding.

Andere mensen, andere wensen en gelukkig kan de EV6 die bijna allemaal (in optie) vervullen.
(En de uitzonderingen bevestigen de regel :+ ).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:35:
[...]

Is de eerste EV die zowat elk bevel herkent. In de e-Niro was dat een ramp. Die begreep letterlijk niets.

Al dan niet stuurverwarming is ook geen issue van de EV6 maar afhankelijk van land/uitvoering.
Hier zat op de EV6 stoelverwarming voor en achter, stoelkoeling voor en stuurverwarming en WP er standaard op.
Voorverwarmen interieur heb ik zelf nog nooit gebruikt. Auto is sowieso een paar km na vertrek al warm genoeg. En tot die tijd doet de stuurverwarming haar ding.

Andere mensen, andere wensen en gelukkig kan de EV6 die bijna allemaal (in optie) vervullen.
Niet alles is mogelijk met stembediening hoor. Vanochtend geprobeerd om met de stem de regeneratie stand aan te passen en dat werkt niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 15:35
izzet3838 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
[...]

Inderdaad winter denk ik, ik krijg hem niet onder de 19 nu en zit gemiddeld zelfs rond de 22-23.

In de zomer moest ik mijn best doen om boven de 20 uit te komen en zat ik rond de 17-19.
Ik heb een vergelijkbaar verbruik, is niets vreemds.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:24
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 12-12-2024 14:19 . Reden: De EV5 is hier offtopic in het EV6 topic ]

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:18
Poulske schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar verbruik, is niets vreemds.
Ik haal iets lager dan 17kwh/100km bij 12 graden, geen wind, binnen temp op 20,5 graden en tussen de 100 en 110 rijden op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
[...]

Hij rijdt 84 km/h gemiddeld. Dat is perfect mogelijk op de rechterbaan in de zomer En met wind in de rug nog minder. En van Venlo naar Texel is ook nog bergaf...... :9
100 km/h is de instelling van de cruise control.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Dikkie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:54:
Auto vanmorgen bij de dealer afgeleverd. 4 km op de teller nog maar(4%), dus goed leeg gereden.

Blijkbaar was er al een nieuwe cel(ze doen een hele module ipv enkele cel) voorbesteld.
In de middag zag ik via de app dat de auto al op 280km bereik stond dus gefixt.

Net opgehaald en kreeg ook aantal fotos te zien van de reparatie. Het was inderdaad cel 097 die de boosdoener was.
Ik heb een afspraak op 7 januari voor ook cel 97 vervangen. Carscanner laten zien was voldoende.
Het kan óf een rotte cel zijn, of vanuit fabriek een slecht stukje kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThijsR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-07 10:55
IvoB2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:35:
[...]

De EV6 doet het idd goed op stemherkenning! Net als de IONIQ5 trouwens. Daar heb ik 8 maanden in gereden met zwart rechter scherm. Ik had dus geen keus en bediende alle functies achter dat scherm met stem.

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 21:52
Heb nu een id5, moet mogelijk binnenkort kijken voor een andere. Dacht dat ev6 top was in laadsnelheid.
Bij id5 had ik gemiddeld 90kW (max 128kW, geen voor verwarming) in de winter naar de Alpen. In theorie zou ev6 max 230kW moeten doen, maar ik lees hier veel lager vermogens of ben verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:43
Sky74 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:33:
Heb nu een id5, moet mogelijk binnenkort kijken voor een andere. Dacht dat ev6 top was in laadsnelheid.
Bij id5 had ik gemiddeld 90kW (max 128kW, geen voor verwarming) in de winter naar de Alpen. In theorie zou ev6 max 230kW moeten doen, maar ik lees hier veel lager vermogens of ben verkeerd?
Mijn ervaring is bij het voorverwarmen van de batterij dat de laadcurve, mits de laadpalen niet zijn geknepen, nagenoeg altijd conform deze laadcurve is: https://ev-database.org/nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD.

• izzet3838
Zoals hierboven ook wordt gezegd, veel hangt af van de situatie.

Maar trager dan de id5 gaat het sowieso niet zijn.

Als je een nieuwe krijgt neem dan ook de facelift van de ev6 mee, deze heeft een grotere accu en kan handmatig de accu verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:57
Ik laad meestal thuis maar de keren dat ik snellaad haal ik eigenlijk altijd wel de 230 (of max capaciteit van laad plek). Dus mijn snellaad ervaring zijn eigenlijk naar verwachting.

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Ik merk bij mijn 50k per jaar aan km’s waarvan 75% snelladen, dat regelmatig stalls niet leveren en blijven hangen qua snelheid tussen de 88 en 120kW terwijl ze wel vol tarief factureren.

Neem dat mee in de overweging ‘ga ik voor een functionaliteit betalen die steeds vaker niet geleverd kan worden (echt snelladen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Ik zie het probleem niet @king_dude: 88 en 120kWh is meer dan wat in de batterij van de EV6 past :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:09:
Ik zie het probleem niet @king_dude: 88 en 120kWh is meer dan wat in de batterij van de EV6 past :+
Inclusief de verliezen zou die 88 kWh wel in het MY 2025 passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvdd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-04 08:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJlnlQ3bHhX2YiSh8paKjJGsf5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NnM9ksaqX2Cfp3oxwu0eBZR.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen heeft de wagen reeds een kleine 70000km, en ondanks laden bij alle mogelijke temperaturen en providers, is het enige wat me is opgevallen, het verlies aan laadsnelheid bij aanwezigheid van collega EV rijders op het laadstation. Met andere woorden, de beloofde 300KW haal je enkel als je er alleen staat en met perfect voorverwarmde accu. Bewust gebruik ik ook enkel de Kia GPS ipv allerhande "gratis" halfwerkende producten, nee dank u voor Wase, specialist in woonerf verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waar wordt voor de EV6 300 kW laadsnelheid beloofd?
De laadpaal mag dat dan wel aanbieden wanneer je in je uppie staat te laden maar de EV6 haalt dat toch nooit?

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Precies, het maximale laadvermogen van de pre-facelift EV6 met 74kWh batterij is 240kW @marvdd.
En dat haalt jouw EV6 ook ca zie ik. Net als de mijne overigens: 241kW is de hoogste snelheid die ik tot nu toe gezien heb. Dus dat is volgens de opgegeven specs en helemaal ok dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Franciesco op 15-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
marvdd schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:37:
[Afbeelding]

Ondertussen heeft de wagen reeds een kleine 70000km, en ondanks laden bij alle mogelijke temperaturen en providers, is het enige wat me is opgevallen, het verlies aan laadsnelheid bij aanwezigheid van collega EV rijders op het laadstation. Met andere woorden, de beloofde 300KW haal je enkel als je er alleen staat en met perfect voorverwarmde accu. Bewust gebruik ik ook enkel de Kia GPS ipv allerhande "gratis" halfwerkende producten, nee dank u voor Wase, specialist in woonerf verkeer.
Dit is toch hartstikke netjes qua laadsnelheid. Ik tik wel eens 240 aan in ideale omstandigheden, maar 230 is altijd wel wat ik haal als ik de laadpaal niet hoef te delen met mijn EV6 MY 2022.

Wat is jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsR
Vorige week mijn EV6 Plus Advanced 77kWh MY 2022 vanuit de pool in ontvangst genomen.

Ik probeer voor het eerst via USB stick de software en kaarten te updaten. Heb de instructies van Navigation Updater gevolgd. Gebruik een 64 GB exfat geformatteerde stick. 'Data wordt niet herkend', geeft de auto aan wanneer ik hem in de data poort steek. Het ik de bestanden wellicht in een verkeerde laag opgeslagen? Hij opent nu op HIU. Daaronder zitten twee folders (firmware en images)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0ueTsCCHZYHZY4D1XsfkCz2IUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rclc1Rof7hXNsLCKWsA9VXBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPlsmNVwbLYlm1Jqp2gwMw3ZpO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ul5cVUGndYH3TbxYxLRCvQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:06
ThijsR schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:44:
Vorige week mijn EV6 Plus Advanced 77kWh MY 2022 vanuit de pool in ontvangst genomen.

Ik probeer voor het eerst via USB stick de software en kaarten te updaten. Heb de instructies van Navigation Updater gevolgd. Gebruik een 64 GB exfat geformatteerde stick. 'Data wordt niet herkend', geeft de auto aan wanneer ik hem in de data poort steek. Het ik de bestanden wellicht in een verkeerde laag opgeslagen? Hij opent nu op HIU. Daaronder zitten twee folders (firmware en images)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij heb je al de laatste versie. De update van augustus. Neemt niet weg dat die dan wel een andere melding zou moeten geven i.p.v. data niet herkend o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FLB4jIXyp4g1LVgnd8V_IeLuxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg0j421yXoluCxlEIBIFKDfj.jpg?f=fotoalbum_large

bron:

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/PXilV8

[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 16-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17
ThijsR schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:44:

Ik probeer voor het eerst via USB stick de software en kaarten te updaten. Heb de instructies van Navigation Updater gevolgd. Gebruik een 64 GB exfat geformatteerde stick. 'Data wordt niet herkend', geeft de auto aan wanneer ik hem in de data poort steek. Het ik de bestanden wellicht in een verkeerde laag opgeslagen? Hij opent nu op HIU. Daaronder zitten twee folders (firmware en images)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7VcwBkUKHrREsPlBPzxZTBRh5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zrS8ccwa2LHtYhXCncrzfD2b.png?f=user_large

Dit zou de root van je usb-stick moeten zijn.

Maar vlgs mij heeft jouw Evi al de laatste versie.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsR
Oké super @HansAuutB en @glas86 dan weet ik dat voor de toekomst _/-\o_
Heb OTA update nu ook aangevinkt. Die stond na reset by default uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:55

henri8096

BIM is not a software!

ThijsR schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:38:
Oké super @HansAuutB en @glas86 dan weet ik dat voor de toekomst _/-\o_
Heb OTA update nu ook aangevinkt. Die stond na reset by default uit.
Let op, er zijn er 2 gratis (OTA updates) daarna moet je er voor betalen. En de kans is groot dat de vorige eigenaar/bestuurder die al opgemaakt heeft.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Jullie weten hoe ik altijd positief ben over de EV6. Vandaag had ik even een andere ervaring. Ik had zojuist, toen ik bij mij wegreed, zoals zoveel anderen voor mij opeens de gedachte: "zijn mijn lichten wel aan?".
Ze stonden uit. Dankzij mijn vrouw. En de auto waarschuwde me niet. Mijn teleurstelling is immens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
henrov schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:28:
Jullie weten hoe ik altijd positief ben over de EV6. Vandaag had ik even een andere ervaring. Ik had zojuist, toen ik bij mij wegreed, zoals zoveel anderen voor mij opeens de gedachte: "zijn mijn lichten wel aan?".
Ze stonden uit. Dankzij mijn vrouw. En de auto waarschuwde me niet. Mijn teleurstelling is immens.
Teleurgesteld in jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNight
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 06:49
We zijn inmiddels weer wat maanden verder in 'kan ik met hoge snelheid laden bij Tesla Superchargers'-discussies, dus ik werp hem graag nog eens op.

Weet iemand of het sneller laden dan 100kwh al mogelijk is bij (alle typen) Superchargers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
FNight schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:59:
We zijn inmiddels weer wat maanden verder in 'kan ik met hoge snelheid laden bij Tesla Superchargers'-discussies, dus ik werp hem graag nog eens op.

Weet iemand of het sneller laden dan 100kwh al mogelijk is bij (alle typen) Superchargers?
Nee, de 800 (1000V) infra is nog niet uitgerold in NL, en als dat komt zullen alleen de v4 SuC's geupdate worden, die zijn al geschikt voor de 800/1000V infra.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
vandaag voor de 2e keer met de EV6 naar de dealer geweest voor de willekeurige parkeersensoren die afgaan als ik stil sta en voor de stoel die beweegt alsof er wat los zit.

Voor de stoel is blijkbaar een technische oplossing die ze eerst willen uitvoeren, geen idee wat het inhoud.

Verder worden alle parkeersensoren voor vervangen. Ik ben benieuwd of dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 17:27
Of in je vrouw :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvdd
IvoB2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:47:
Waar wordt voor de EV6 300 kW laadsnelheid beloofd?
De laadpaal mag dat dan wel aanbieden wanneer je in je uppie staat te laden maar de EV6 haalt dat toch nooit?
Voor de EV6 2021 was 230 de maximum, mijn post was dan ook een antwoord op de vraag van anderen of iedereen problemen ondervind bij lage temperaturen. Yoeval wil dat ik het vorig jaar als bewijs tijdens de winter op foto had vastgelegd. En opgelet, wat de facelift gaat zelfs naar 250 als ik me niet vergis. De 18 minuten is gebleven, terwijl de capaciteit met 6KWh is toegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvdd
petertenboer schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:58:
[...]

Dit is toch hartstikke netjes qua laadsnelheid. Ik tik wel eens 240 aan in ideale omstandigheden, maar 230 is altijd wel wat ik haal als ik de laadpaal niet hoef te delen met mijn EV6 MY 2022.

Wat is jouw probleem?
Ik heb me misschien fout uitgedrukt, mijn post was bedoeld als tip voor eigenaars die TomTom, Google maps of Waze gebruiken en klagen over het traag laden bij gebrek aan voorverwarming. In tegenstelling tot wat je denkt, ben ik supertevreden met de EV6, 18 maand en 70000km na levering kan ik enkel goede dingen melden. Behoudens 1 defecte parkeersensor vooraan heeft de wagen nog nooit een probleem gegeven. Na een Ford Mondeo en een hopeloos onbetrouwbare DS7 is de Kia EV6 een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marvdd schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:31:
[...]
En opgelet, wat de facelift gaat zelfs naar 250 als ik me niet vergis. De 18 minuten is gebleven, terwijl de capaciteit met 6KWh is toegenomen.
Maar om in Nederland met een MY25 al 70K km op de teller bijeengesprokkel te hebben moet je toch al erg je best doen. :)
Maar ik begrijp wel dat je in dat geval zoveel mogelijk supersnel wil laden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
marvdd schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:31:
[...]

Voor de EV6 2021 was 230 de maximum, mijn post was dan ook een antwoord op de vraag van anderen of iedereen problemen ondervind bij lage temperaturen. Yoeval wil dat ik het vorig jaar als bewijs tijdens de winter op foto had vastgelegd. En opgelet, wat de facelift gaat zelfs naar 250 als ik me niet vergis. De 18 minuten is gebleven, terwijl de capaciteit met 6KWh is toegenomen.
Jouw eigen tekst was dat Kia een laadsnelheid van 300kW beloofde. Daar reageerde anderen en ikzelf op.
Ik denk dat je je wat onhandig hebt uitgedrukt, maar verder geen probleem hoor :)

En zoals gezegd is de max DC laadsnelheid van de EV6 pre-facelift, en dus ook van 2021, 240kW, niet 230kW. Dat stond ook zo in de prijslijst van destijds. Maar goed, dat is geneuzel in de marge zullen we maar zeggen.

Ik vind overigens die hoge laadsnelheid nog steeds een van de grote attracties van de EV6. Ook al gebruik ik het alleen tijdens vakanties, ik ben er dan altijd weer blij en onder de indruk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:44
Ik kwam gisteren voor de eerste keer de facelift EV6 tegen. Wat me opviel, was dat het net lijkt alsof die de hele tijd met remlichten aan rijdt, door de nieuwe indeling van de LED-balk.

Afbeeldingslocatie: https://car-images.bauersecure.com/wp-images/13252/051-kia-ev6-facelift.jpg

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
marvdd schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb me misschien fout uitgedrukt, mijn post was bedoeld als tip voor eigenaars die TomTom, Google maps of Waze gebruiken en klagen over het traag laden bij gebrek aan voorverwarming.
Geen klagen. Ik start in deze kou zonder preconnen altijd met 50kW laden. Dat is erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Guys,

Wat mij opvalt sinds dat mijn Head unit een nieuwe versie heeft, is dat mijn klimaatsysteem niet direct meer start met 4kW verwarmen als ik ‘m op 27 graden zet en in de auto zit

Voorheen was het direct vol gas, nu is het in opbouw, en duurt het langer eer de cabine warm is.

Hebben jullie zelfde ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door king_dude op 17-12-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DaMenaz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:07:
Ik kwam gisteren voor de eerste keer de facelift EV6 tegen. Wat me opviel, was dat het net lijkt alsof die de hele tijd met remlichten aan rijdt, door de nieuwe indeling van de LED-balk.

[Afbeelding]
‘t is mij niet opgevallen, maar ik zit er dan ook meestal in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak

[Afbeelding]
Is misschien wel een voordeel. Dan gaan medeweggebruikers niet zo snel bumperkleven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:35
henrov schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:28:
Probeer het nog eens en geef het iets meer tijd. Ik reed na onderhoud ook zonder verlichting rond. Geen probleem om 13.30, maar wel in de avond. Bij vertrek in de avond aan het eind van de straat (ca 100 meter?) kreeg ik de waarschuwing op het dashboard dat mijn lampen uit stonden. Ik vond het een dikke plus. Garages zetten de lampen altijd uit, maar nooit terug aan. Eindelijk wordt je daarop attent gemaakt. Dit is met een plus (whats in a name?) uit 21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb eerder het omgekeerde "probleem" in de EV6.
De lichten staan hier standaard op auto.
Geen probleem met "normale" dag en nacht.
Maar met het aanhoudende grauwe weer van de laatste weken toch regelmatig van "auto" naar "manueel" geschakeld omdat in de "auto" stand de lichten (nog) niet aangaan terwijl het voor de veiligheid wel aangewezen zou zijn (en de meerderheid van de andere weggebruikers ook hun lichten hebben geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsR
IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:24:
Ik heb eerder het omgekeerde "probleem" in de EV6.
De lichten staan hier standaard op auto.
Geen probleem met "normale" dag en nacht.
Maar met het aanhoudende grauwe weer van de laatste weken toch regelmatig van "auto" naar "manueel" geschakeld omdat in de "auto" stand de lichten (nog) niet aangaan terwijl het voor de veiligheid wel aangewezen zou zijn (en de meerderheid van de andere weggebruikers ook hun lichten hebben geactiveerd.
Ja ik heb hetzelfde. De lichtsensor is minder gevoelig van andere merken. Dat is op dit forum eerder opgemerkt. Ik zet ze zelf overdag graag handmatig op dagrijverlichting, zodat ik ook van achter goed zichtbaar ben en bij schemer handmatig op 'aan' ipv auto. Ik vergeet ze liever een keer uit te zetten dan dat ze niet tijdig aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

ThijsR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:44:
[...]

Ja ik heb hetzelfde. De lichtsensor is minder gevoelig van andere merken. Dat is op dit forum eerder opgemerkt. Ik zet ze zelf overdag graag handmatig op dagrijverlichting, zodat ik ook van achter goed zichtbaar ben en bij schemer handmatig op 'aan' ipv auto. Ik vergeet ze liever een keer uit te zetten dan dat ze niet tijdig aan gaan.
Bedoel je nu dat je overdag van achter minder goed zichtbaar bent als het dimlicht handmatig op 'aan' staat ten opzichte van alleen dagrijverlichting? Hoe dan?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsR
TGEN schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:02:
[...]

Bedoel je nu dat je overdag van achter minder goed zichtbaar bent als het dimlicht handmatig op 'aan' staat ten opzichte van alleen dagrijverlichting? Hoe dan?
Nee, ik bedoel dat in de stand 'auto' overdag de achterverlichting niet aan staat. (Zoals bij iedere auto)
Alleen in de stand dimlicht, of dus de DRL stand, staat deze wél aan. Deze laatste heeft overdag tot het gaat schemeren mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26

[Afbeelding]
Vind het ook niet echt een verbetering. Om maar te zwijgen van die led bar aan de voorkant...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
Ik ben zelf ook heel blij dat ik de pre-facelift heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Nog steeds super blij met de auto naar 2,8 jaar en 660000 kilometer gereden. Top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 22:48

Harrie van Til

Doe maar blauw

De Ideale Man schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:01:
Nog steeds super blij met de auto naar 2,8 jaar en 660000 kilometer gereden. Top
Wauw, dat zijn wel heel veel kilometers. _/-\o_

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
marvdd schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:37:
Ondertussen heeft de wagen reeds een kleine 70000km, en ondanks laden bij alle mogelijke temperaturen en providers, is het enige wat me is opgevallen, het verlies aan laadsnelheid bij aanwezigheid van collega EV rijders op het laadstation. Met andere woorden, de beloofde 300KW haal je enkel als je er alleen staat en met perfect voorverwarmde accu.
In je display rechts staat 20000 km? Daar staat toch altijd je totale aantal km’s of kan je dat wijzigen?

En de laadsnelheid daalt inderdaad als iemand anders aan dezelfde paal gaat laden. Dan halveert je snelheid en krijg je dus nog maar 150 Max bij een 300Kw lader. Dat was tijdens mijn vakantie ook irritant omdat er 6 vrije laders waren (die elk 2 auto’s konden laden) en er toch iemand aan de laadpaal kwam laden waar ik mijn auto op had aangesloten. De laadsnelheid ging dan ook behoorlijk omlaag :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
ThijsR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:41:
[...]

Nee, ik bedoel dat in de stand 'auto' overdag de achterverlichting niet aan staat. (Zoals bij iedere auto)
Alleen in de stand dimlicht, of dus de DRL stand, staat deze wél aan. Deze laatste heeft overdag tot het gaat schemeren mijn voorkeur.
Tenzij de termen weer gewijzigd zijn is DRL, of je daylight running light of dagrijverlichting alleen je lichten aan de voorzijde. En die zijn tegenwoordig verplicht. Dit is dus iets anders dan de dimlicht. Dat is bedoeld voor donkere tijden en gebruiken dan ook andere lampen aan de voorzijde en dan branden de lampen aan de achterzijde ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
GHorsie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:59:
[...]

In je display rechts staat 20000 km? Daar staat toch altijd je totale aantal km’s of kan je dat wijzigen?

En de laadsnelheid daalt inderdaad als iemand anders aan dezelfde paal gaat laden. Dan halveert je snelheid en krijg je dus nog maar 150 Max bij een 300Kw lader. Dat was tijdens mijn vakantie ook irritant omdat er 6 vrije laders waren (die elk 2 auto’s konden laden) en er toch iemand aan de laadpaal kwam laden waar ik mijn auto op had aangesloten. De laadsnelheid ging dan ook behoorlijk omlaag :(
Ik stap dan altijd even uit en geef de persoon uitleg wat er gebeurt en verzoek een paal verderop te gaan laden. Vaak is het onwetendheid en vinden ze het een redelijk verzoek en gaan naar de vrije paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
De Ideale Man schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:01:
Nulletje teveel getypt? 660.000 kilometer in bijna 3 jaar tijd is wel heel veel. Dat zou betekenen dat je ruim 200.000 kilometer per jaar rijdt. Wanneer slaap je dan want dan zit je onafgebroken in de auto lijkt mij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsR
GHorsie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:10:
[...]

Tenzij de termen weer gewijzigd zijn is DRL, of je daylight running light of dagrijverlichting alleen je lichten aan de voorzijde. En die zijn tegenwoordig verplicht. Dit is dus iets anders dan de dimlicht. Dat is bedoeld voor donkere tijden en gebruiken dan ook andere lampen aan de voorzijde en dan branden de lampen aan de achterzijde ook.
Dat is bekend. Wat ik probeer te zeggen is dat in de auto stand overdag inderdaad alleen de dagrijverlichting voor aan is. Als je hem handmatig op dagrijverlichting zet, dan is DRL voor én achterlichten aan. Ik vind dat prettig voor achteropkomend verkeer. Het is dan inderdaad zaak dat je de auto bij donkere omstandigheden weer in de stand auto of dimlicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:05
Heb nu zelf twee keer ervaren dat het waarschuwingsscherm dat getoond wordt bij het starten van de auto, niet weg te krijgen is met de "Bevestigen" toets op het scherm.

Mijn "favorieten" knop op het stuur (met het sterretje) is ingesteld als Home knop en zo kom ik uit dit venster.

Iemand hier ook last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final_Aeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 11:39
Loei123 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:05:
Heb nu zelf twee keer ervaren dat het waarschuwingsscherm dat getoond wordt bij het starten van de auto, niet weg te krijgen is met de "Bevestigen" toets op het scherm.

Mijn "favorieten" knop op het stuur (met het sterretje) is ingesteld als Home knop en zo kom ik uit dit venster.

Iemand hier ook last van gehad?
Gisteren ook gehad. In het verleden wel eens wat langer blijven hangen. Maar gisteren was het na 5min nog niet weg. Even aan een rood licht auto uit- en weer aangezet. Dan was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ThijsR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:44:
[...]

Waarom laat je ze niet standaard aan staan? Ik heb de verlichting altijd aan staan, je hoeft ze niet uit te zetten of naar auto te draaien, ze gaan vanzelf uit (na x aantal seconden, zolang de deuren niet geopend worden is dit langer).
ThijsR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:41:
[...]

Er zijn meerdere merken waar de achterlichten ook gewoon aan zijn bij de DRL stand, onze Megane Electric (en de Megane Station van 6 jaar geleden ook). Volgens mij Volvo ook standaard.

DRL is alleen de dagrijverlichting, wat jij bedoeld is de stadslicht stand, linker symbool. De rechter is het dimlicht, het normale licht. Afbeeldingslocatie: https://cms.aas-schadeherstel.nl/assets/dim-stadslicht.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
The Wizard schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:21:
[...]
Waarom laat je ze niet standaard aan staan? Ik heb de verlichting altijd aan staan, je hoeft ze niet uit te zetten of naar auto te draaien, ze gaan vanzelf uit (na x aantal seconden, zolang de deuren niet geopend worden is dit langer).
Dan heb je waarschijnlijk niet de matrix koplampen? Want de matrix functie doet het alleen op de Auto stand.
Zelf heb ik de auto ook bijna altijd op stadslicht staan zodat voor- en achterlampen branden. Als het donker is zet ik hem naar Auto om de matrix functie te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Franciesco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:30:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk niet de matrix koplampen? Want de matrix functie doet het alleen op de Auto stand.
Zelf heb ik de auto ook bijna altijd op stadslicht staan zodat voor- en achterlampen branden. Als het donker is zet ik hem naar Auto om de matrix functie te kunnen gebruiken.
Neuh, de standaard pitjes, meer zijn het ook niet. Knipperlicht is feller dan de koplampen.

Eerlijk gezegd moet iedereen die ellendige matrixlichten standaard uitzetten, je wordt op de snelweg zo vaak verblind door die ellendige dingen, vooral VAG en Tesla. Iedereen krijgt een groot licht van mij, maar ik denk dat de meesten denken dat ik dan het normale licht aan doe :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rijden er bij jullie tegenliggers op de autosnelwegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
IvoB2 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:37:
Rijden er bij jullie tegenliggers op de autosnelwegen?
Met de huidige regering gaat echt alles mis hier.

Pagina: 1 ... 406 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic