ArmyOfQueens schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:49:
Hoe snel laadt jullie EV6 momenteel bij een snellader zonder gepreconditioneerde accu?
Ik kom momenteel niet verder dan 70 kW de eerste 10 minuten en daarna richting de 130 kW.
Dit bij verschillende 300 kW laders.
Ik snap dat het wat kouder weer is en een gepreconditioneerde accu voordelig is, maar soms wil je gewoon even snel tussendoor laden en dan vallen deze snelheden wel tegen 🥲
Heel normale waarden, de accu wil minimaal 25 graden zijn om de maximale snelheid te halen. Tot 10 graden zit ie echt nog in de batterij sparen stand, tussen 10 - 15 loopt het aardig op (rond de 100) en vanaf 15 tot 20 gaat ie richting de 150. Vanaf 20 graden naar de 180 kW en boven de 25 is max limiet 240 kW.
Pin me niet vast op de getallen, globale richtlijnen. En denk niet dat de accu warm kan rijden, met dit weer en dan 2/3 uur rijden verhoogt de temperatuur vaak niet eens met 1 graad (NL snelheden overdag, je moet echt Autobahn rijden om de accu op te kunnen warmen). Pas als ie onder de 10% komt gaat de accu meer opwarmen door de hogere stroomsterktes die opgewekt worden.
Als ik onze Renault Megane electric zonder voorverwarming nu in inplug haal ik max 30 kW, en zo zijn de meeste auto's wel. Tesal idem, die vind het pas prettig laden als de accu boven de 35 graden is.
Voorverwarmen in de winter is minimaal 40 minuten voor bereiken van de laadpaal. In de zomer (20 graden) is het ongeveer 15/20 minuten. De batteryheater is bijna 5 kW, maar om een massa van enkele 100'en kilo's op te warmen met een groot deel buiten de auto hangend, duurt het wel ff...