Geen idee wat het verbruik was op dat moment. Niet naar gekeken.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:47:
[...]
Dat is dan restwarmte en dat is eindig.![]()
Wanneer je jouw EV zonder weerstandsverwarming en zonder warmtepomp met verwarmingsfunctie op temperatuur kan houden is dat een doorbraak in de technologie en zou dat de range van een EV in de winter enorm vergroten.
Een idee waar die warmte bij dit weer dan gehaald wordt?
En hoeveel kW gaf de verbruiksmeter voor de verwarming op het infotainment op dat ogenblik aan?
Moest even een ritje maken, dus een klein testje gedaan. Heat aan op 24,5 en ac uit. Blazen op stand 6 via alle roosters. En ja hoor, ook komt er een klein beetje warmte richting de pedalen. Houdt niet over hoor.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:14:
[...]
Sneu, maar zelfs dan heb je bij vriestemperaturen voetenverwarming nodig om comfortabel te kunnen rijden.
Wat zegt de dealer?
Rare auto w.b. de verwarming.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Vanochtend had ik het koud tijdens het rijden in de auto. Uit de middelste ventilatieroosters kwam geen enkele warmte terwijl ze openstonden. Iemand had de ventilatie aangepast waardoor deze alleen richting de voeten blies en de roosters langs de portieren (knop 6 uit de link). Na deze op de ruit, midden en beneden gezet was kwam er gewoon warmte uit, op de automatische stand met twee blokjes (knop 3 uit de link) met 22 graden doeltemperatuur. Ik heb twee passagiers gehad welke de temperatuur naar beneden bijgesteld hadden, mogelijk hebben die hier ook aangezeten. Elke ev6 moet warm worden, ook al vriest het 8 graden. Als dat niet zo is moet je naar de garage en de auto laten repareren.
De handleiding https://www.kia.com/conte...l/topics/chapter5_25.html
Zelf rij ik een plus met warmtepomp, maar dat mag echt niks uitmaken. Als je auto niet warm wordt is er iets niet in orde.
De handleiding https://www.kia.com/conte...l/topics/chapter5_25.html
Zelf rij ik een plus met warmtepomp, maar dat mag echt niks uitmaken. Als je auto niet warm wordt is er iets niet in orde.
[ Voor 8% gewijzigd door xxander968 op 20-11-2024 21:05 ]
Als ik elke dag in de ochtend voordat ik vertrek mijn auto wil voorverwarmen, heb ik dan een wp nodig? Of is dat alleen maar handig?IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:19:
[...]
Om te verwarmen heb je geen WP (met omkeerfunctie) nodig.
De WP voor airco en een weerstandsheater voor verwarming zitten er altijd op.
Een WP met verwarmfunctie (bovenop de standaard koelfunctie) is alleen nuttig om over langere afstanden in de winter (of wanneer je de verwarming wil gebruiken) de range te vergroten en/of het verbruik te verminderen.
ik denk het niet (want staat los van elkaar) maar ben er niet zeker van (verwarm de auto nooit voor want is voor mij in no time voldoende warm) en heb een WP dus kan niet testen wat het resultaat is zonder.
Moet je dus vragen aan iemand met een EV6 zonder WP en die aan voorverwarmen doet.
Volgens mij is een WP alleen handig wanneer je in de winter die extra range echt nodig hebt of streeft naar lage(re) verbruikcijfers in de winter.
Ik wou bepaalde sensoren + 360° camera, mijn vriendin stuur- en stoelverwarming/koeling, beiden een bestuurdersstoel met geheugen (we verschillen beiden volledig van zitpositie) en dan kom je uit bij een uitvoering waar (in België) de WP voor verwarming standaard al opzit.
Voor de EV6 had ik een e-Niro met extra WP voor verwarmen en daarvoor een Kona EV met alleen weerstandsverwarming voor verwarmen. De Kona EV had over een heel jaar gerekend een zuiniger verbruik dan de e-Niro en in de zomer op 100% SoC iets meer range dan de e-Niro (iets andere auto's maar zelfde accupakket).
Moet je dus vragen aan iemand met een EV6 zonder WP en die aan voorverwarmen doet.
Volgens mij is een WP alleen handig wanneer je in de winter die extra range echt nodig hebt of streeft naar lage(re) verbruikcijfers in de winter.
Ik wou bepaalde sensoren + 360° camera, mijn vriendin stuur- en stoelverwarming/koeling, beiden een bestuurdersstoel met geheugen (we verschillen beiden volledig van zitpositie) en dan kom je uit bij een uitvoering waar (in België) de WP voor verwarming standaard al opzit.
Voor de EV6 had ik een e-Niro met extra WP voor verwarmen en daarvoor een Kona EV met alleen weerstandsverwarming voor verwarmen. De Kona EV had over een heel jaar gerekend een zuiniger verbruik dan de e-Niro en in de zomer op 100% SoC iets meer range dan de e-Niro (iets andere auto's maar zelfde accupakket).
[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 22:11 ]
De handleiding bevestigt - zoals mijn vriendin al opmerkte - dat je de middenste ventilatieroosters warm kan laten blazen via een manuele instelling (in sommige instellingen blazen ze (B dus) mee en in andere instellingen niet.
Wat ik mis is wat de ventilatieroosters doen in de autoclimastand. Dan krijg je een opsomming wat alle instellingen doen maar niet wat de ventilatieroosters doen. Daar wordt met geen woord over gerept (of ik lees er over).
Zijn in de autostand de middenste roosters dan default uitgeschakeld of gaan die random aan/uit?
Voor voorverwarmen is geen WP nodig. WP geeft alleen wat extra range in de winter, maar volgens mij scheelt het niet eens zo heel veel. Om range te sparen, verwarm ik voor terwijl de auto aan de lader staat.Edje040 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:45:
[...]
Als ik elke dag in de ochtend voordat ik vertrek mijn auto wil voorverwarmen, heb ik dan een wp nodig? Of is dat alleen maar handig?
Ja, hoeveel scheelt het nu werkelijk?Mjas schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:04:
[...]
maar volgens mij scheelt het niet eens zo heel veel.
Bij 100% SoC van een 74 kWh accu geeft hij in ecomodus bij mij bij 5°C buitentemperatuur en de binnentemperatuur. op 21°C een rangeverlies aan van 40-50 km.
Benieuwd hoeveel rangeverlies aangegeven wordt in dezelfde omstandigheden maar dan zonder WP.
Verlies bij een 54KWh accu is min of meer vergelijkbaar. Maar het werkelijke verlies is minder. Als de auto eenmaal op temperatuur is, loopt de range al weer op.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:08:
[...]
Ja, hoeveel scheelt het nu werkelijk?
Bij 100% SoC van een 74 kWh accu geeft hij in ecomodus bij mij bij 5°C buitentemperatuur en de binnentemperatuur. op 21°C een rangeverlies aan van 40-50 km.
Benieuwd hoeveel rangeverlies aangegeven wordt in dezelfde omstandigheden maar dan zonder WP.
Mogelijk dat bij een veel koudere temperatuur de WP wel meer effect heeft,
In mijn e-Niro zag ik dat de PTC heater bij 0 graden ongeveer 1.5 kW verbruikte om de cabine op 20 graden te houden. Een WP met een COP van 300% zal dan ongeveer 500 watt gebruiken. Als je per uur 20 kW verbruikt voor voortstuwing is die extra kW dus 5% van de energie die voor de motor wordt gebruikt.Mjas schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:12:
[...]
Verlies bij een 54KWh accu is min of meer vergelijkbaar. Maar het werkelijke verlies is minder. Als de auto eenmaal op temperatuur is, loopt de range al weer op.
Mogelijk dat bij een veel koudere temperatuur de WP wel meer effect heeft,
Niet echt de moeite dus naar mijn bescheiden mening.
Maar die 20 kWh verbruik per 100 km is de som van alle totalen.
Dus inclusief het verbruik van de electronica, verwarming en eventuele conditionering accu.
Op korte afstanden (tot 10 km) loopt het deelverbruik van de verwarming bij 5°C/21°C hier op tot 22% van het totale energieverbruik. En op die afstand en bij die buitentemp. is dat gewoon op heater.
Dus inclusief het verbruik van de electronica, verwarming en eventuele conditionering accu.
Op korte afstanden (tot 10 km) loopt het deelverbruik van de verwarming bij 5°C/21°C hier op tot 22% van het totale energieverbruik. En op die afstand en bij die buitentemp. is dat gewoon op heater.
Op basis van mijn huidige ervaringen met een auto zonder WP, deel ik je mening. Ik denk dat meer rangewinst valt te behalen met rijstijl dan met een WP.Elhovo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:16:
[...]
In mijn e-Niro zag ik dat de PTC heater bij 0 graden ongeveer 1.5 kW verbruikte om de cabine op 20 graden te houden. Een WP met een COP van 300% zal dan ongeveer 500 watt gebruiken. Als je per uur 20 kW verbruikt voor voortstuwing is die extra kW dus 5% van de energie die voor de motor wordt gebruikt.
Niet echt de moeite dus naar mijn bescheiden mening.
Je kan een zuinige rijstijl uiteraard ook combineren met een zuinige(re) verwarming.
Een en/en verhaal behaalt doorgaans (nog) betere resultaten dan een "of" verhaal.
Een en/en verhaal behaalt doorgaans (nog) betere resultaten dan een "of" verhaal.
Ik denk dat je met korte rijafstanden zonder meer relatief veel energie kwijtraakt aan verwarming, ongeacht of je wel of geen warmtepomp hebt.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:20:
Maar die 20 kWh verbruik per 100 km is de som van alle totalen.
Zelf heb ik de midden roosters in de winter dicht en alleen in de zomer open. Auto airco op 3, temperatuur op 20° en de zij roosters op de zijramen gericht. (Uiteraard) op 'sync' om een homogene verdeling van de lucht te krijgen. Zoals eerder vermeld komt er nooit koude lucht uit de zij roosters maar na een tijdje lucht van ongeveer 20 graden (gemeten) om het interieur op temperatuur te houden. Ja de lucht voelt frisser omdat die beweegt maar is beslist niet koud. Steek de hand uit het raam onder het rijden en dan voelt men wat koude lucht is. Alleen als het raam iets beslagen is na wegrijden dan even de blower aan. Dit werkt bij mij prima. (uitvoering GT Line)IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:59:
[...]
Uiteraard.![]()
In alle standen geprobeerd (links, rechts, boven, onder, alles er tussen).
Met uitzondering van de "klikstand" want dan zijn ze idd gesloten (aan de bestuurderszijde helemaal naar rechts tot klik en aan de passagierszijde vooraan net omgekeerd).
Geef je nu aan dat er bij verwarmen wel degelijk warme lucht uit die middenroosters moet komen?
Dan contacteer ik de dealer. Maar daar moet ik eerst zeker van zijn want ik ga daar niet lopen zeuren als ze gewoon geen verwarmingsfunctie hebben en alleen een ventilatiefunctie hebben (maar dat is dan de eerste auto die ik rijdt waar dat zo geregeld is, vandaar mijn verbazing/vraag).
[ Voor 3% gewijzigd door Wiliyama op 20-11-2024 23:40 ]
Volgens EVOdessey komt er een volgende ICCU recall YouTube: Yet another Kia EV6 ICCU recall is incoming (SC327) & probably also ...
En omdat de banden een enorme inhoud hebben neemt de druk bij lagere temperaturen waarschijnlijk mee af in vergelijking met een auto met kleine bandjes.Card Nox schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:46:
[...]
Skuzie, was meer in algemene zin niet specifiek naar jou. Als je bandendruk lager is (door kouder weer) moet je je banden oppompen en niet met lagere druk rondrijden.
Dat maakt niks uit.Wiliyama schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:46:
[...]
En omdat de banden een enorme inhoud hebben neemt de druk bij lagere temperaturen behoorlijk af in vergelijking met een auto met kleine bandjes.
Volgens de algemene gaswet: p * V = n * R * T. Als je band niet lekt is n*R constant, volume wordt hooguit ietsje kleiner bij dalende temperatuur door krimp van het rubber, maar dat stelt niet veel voor. Dan hou je dus over dat de druk proportioneel is met de temperatuur (in Kelvin). Temperatuur daling van 27C naar 0C is 10%. Dan daalt de druk ook met 10%, zeg van 2.5bar naar 2.25bar. Als je toch bandkrimp wil meenemen, dan zakt de druk zelfs minder.
Dus nee, druk daalt niet meer bij grotere banden als de temperatuur zakt.
Waarschijnlijk pas volgend jaar voor Europa. De recall komt eerst in Amerika en Canada. Europa en de rest van de wereld volgt meestal 3-4 maanden later volgens de video.oldchap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:36:
Volgens EVOdessey komt er een volgende ICCU recall YouTube: Yet another Kia EV6 ICCU recall is incoming (SC327) & probably also ...
Er wordt gesproken dat de recall geldt voor voertuigen geproduceerd van 17 november 2021 tot 22 juli 2024. Dat zou betekenen dat mijn EV6 MY24 er ook onder valt. Ik heb mijn EV6 sinds 26 april.
[ Voor 15% gewijzigd door Sonicfreak op 21-11-2024 08:26 ]
Ik heb deze gekocht en had hem toevallig gisteren nodig bij de auto.jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:21:
[...]
Naar aanleiding van deze test en wat verder zoeken ben ik uitgekomen op de Gooloo GP2000.
Doet het goed in verschillende serieuze testen en levert voldoende Ampère voor een EV.
Bij Amazon.de nu in de aanbieding (zelfs met verzendkosten) voor in totaal 48 euro (NL amazon 70 euro)
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Als ik de boost knop een paar keer in druk dan geeft dat voldoende vermogen richting accu om hem weer wat op te laden en toen kreeg ik hem weer aan. Was een paar minuten bezig ermee. Maar werkt dus goed.
Ik heb gisteren macht even opgelet.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:24:
[...]
Dus voor alle zekerheid: de vier ventilatieopeningen blazen altijd warme lucht (wanneer er verwarming wordt gevraagd) en niet alleen de twee naast de portiervensters?
Bij verwarmen (of dat nu via heat of A/C is maakt niet uit, of dat nu met lage of hoge doeltemperatuur is ook niet) blazen hier alleen de twee buitenste ventilatieroosters en de voetroosters warme lucht.
In auto blazen ze niet altijd warme lucht. Als ik de luchtstroom manueel naar mijn gezicht zet via het kleine scherm bliezen ze wel warme lucht.
In auto draaien ze volgens mij enkel als het interieur nog niet op temperatuur is, wat me logisch lijkt.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Dat het iets met de manuele instelling/gekozen richting (dat A tot F gedoe in de handleiding) te maken heeft daar was ik al achter.izzet3838 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:37:
[...]
In auto draaien ze volgens mij enkel als het interieur nog niet op temperatuur is, wat me logisch lijkt.
Maar in de auto stand klopt dat niet. Toch niet in mijn EV.
Ik zou idd verwachten dat het werkt zoals je stelt maar ik vertrek altijd in een koude auto (momenteel max. 5°C) en zonder voorverwarming. Is dus zeker niet op temperatuur (Clima ingesteld op 21-22°C).
Bij vertrek (op korte afstand zelfs de hele rit) werkt dus alleen de heater.
Het punt is niet dat het dan niet warm genoeg wordt in de auto (dat wordt het wel maar uitsluitend via de voetblazer(s) en de zijdelingse ventilatieopening op de middenstrook.
De middenste ventilatieopeningen (onder infotainment) doen dan gewoon niets (niet koud noch warm blazen). En of ik dan de auto clima of uitsluitend de heaterknop bedien maakt voor de middenste ventilatieblazers niet uit.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 08:56 ]
Volgens mij lees ik dus wel tussen de regels door dat problemen met de ICCU weer problemen met je 12V kunnen veroorzaken. En dan maar geen garantie geven op mensen die tig issues hebben met hun 12V accu (niet lang daarvoor is mijn defecte ICCU vervangen, en waarschijnlijk heeft mijn 12V accu daar onder te lijden gehad).oldchap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:36:
Maar klinkt wederom alsof ze geen fix hebben en niet preventief ICCU's gaan vervangen maar mensen gewoon weer opzadelen met het probleem als je ergens strand.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Mijn ICCU is al tweemaal vervangen, de laatste keer was vorig jaar zomer ergens en 1 of 2 maand geleden is de 12V accu "pas" kapot gegaan.Phusebox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
[...]
Volgens mij lees ik dus wel tussen de regels door dat problemen met de ICCU weer problemen met je 12V kunnen veroorzaken. En dan maar geen garantie geven op mensen die tig issues hebben met hun 12V accu (niet lang daarvoor is mijn defecte ICCU vervangen, en waarschijnlijk heeft mijn 12V accu daar onder te lijden gehad).
Maar klinkt wederom alsof ze geen fix hebben en niet preventief ICCU's gaan vervangen maar mensen gewoon weer opzadelen met het probleem als je ergens strand.
Al kan ik niet bevestigen dat de accu niet vervangen is bij de ICCU vervangingen.
Idd. Net ook bericht gehad van KIA nederland dat ik toch echt zelf opdraai voor de kosten van de 12v-accu. Ondanks dat de problemen er pas waren nadat de ICCU kapot ging.Phusebox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
[...]
Volgens mij lees ik dus wel tussen de regels door dat problemen met de ICCU weer problemen met je 12V kunnen veroorzaken. En dan maar geen garantie geven op mensen die tig issues hebben met hun 12V accu (niet lang daarvoor is mijn defecte ICCU vervangen, en waarschijnlijk heeft mijn 12V accu daar onder te lijden gehad).
Precies zoals ik aangaf. Regulier (bij langere afstanden) tussen de 8-12% afhankelijk van weertype/ omgevingstemp/ warmtebehoefte.IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:20:
Korte stukken is echt killing qua verbruik procentueel gezien als je comfort wilt.
Mijn advies is - als je zuinig wilt zijn - op korte stukken de stoelverwarming te gebruiken, en de warmtevraag bij AUTO zo in te stellen dat ACC aan blijft.
Gisteravond mijn banden ook maar weer even opgepompt naar 2,7 bar. Ze stonden gistermiddag op 2,5 bar nadat ik vorige maand ook de banden al had opgepompt naar 2,7 bar. Dan merk je toch dat de kou een hoop doet met je bandendruk.
Voorlopig kan ik er dus weer even tegen met de bandendruk als het goed is.
Voorlopig kan ik er dus weer even tegen met de bandendruk als het goed is.
Ik verwarm quasi altijd voor op 24 graden zodat het goed warm is in de wagen.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:54:
[...]
Dat het iets met de manuele instelling/gekozen richting (dat A tot F gedoe in de handleiding) te maken heeft daar was ik al achter.
Maar in de auto stand klopt dat niet. Toch niet in mijn EV.
Ik zou idd verwachten dat het werkt zoals je stelt maar ik vertrek altijd in een koude auto (momenteel max. 5°C) en zonder voorverwarming. Is dus zeker niet op temperatuur (Clima ingesteld op 21-22°C).
Bij vertrek (op korte afstand zelfs de hele rit) werkt dus alleen de heater.
Het punt is niet dat het dan niet warm genoeg wordt in de auto (dat wordt het wel maar uitsluitend via de voetblazer(s) en de zijdelingse ventilatieopening op de middenstrook.
De middenste ventilatieopeningen (onder infotainment) doen dan gewoon niets (niet koud noch warm blazen). En of ik dan de auto clima of uitsluitend de heaterknop bedien maakt voor de middenste ventilatieblazers niet uit.
Heb ook nog nooit gehad dat het koud was, maar alles wat eco is staat af bij mij...
Ik zal als ik de wagen eens koud ga gebruiken kijken of die in de auto stand wel gaat blazen via het midden.
Maar aangezien de hardware werkt is het probleem bij jou softwarematige aansturing, de dealer zal je dus niet kunnen helpen.
Of het is bij iedereen zo, of je hebt een of andere setting die dat veroorzaakt.
Het enige probleem dat ik heb met de auto mode is dat die geen ac aanzet als het koud is waardoor tijdens regen in het donker de ramen beslaan, ik zet dan dus altijd manueel de ac aan.
Totaal ander uitgangspunt dus.izzet3838 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:24:
[...]
Ik verwarm quasi altijd voor op 24 graden zodat het goed warm is in de wagen.
22°C hou ik al geen kwartier vol.
Kan ik me bij een ingestelde vraagtemp. van 24°C iets bij voorstellen.Heb ook nog nooit gehad dat het koud was,
Ik zal als ik de wagen eens koud ga gebruiken kijken of die in de auto stand wel gaat blazen via het midden.
Bij manuele instelling waarbij ook de "B" blazers geselecteerd worden werken de midden ventilatieblazers wel. Dus geen hardwareprobleem.Of het is bij iedereen zo, of je hebt een of andere setting die dat veroorzaakt.
Kan dus zijn dat bij mij de middenste blazers in autoclima stand niet blazen omdat er "maar" 22°C gevraagd wordt (op stand 1 van de clima) en geen 24°C.
Ik heb overigens geen probleem met warmtevraag.
Ik wil gewoon, uit nieuwsgierigheid, achterhalen waarom het zo wel/niet werkt.
Of het dus normaal is dat de middenste openingen geen warme lucht geven en/of dat pas (in autostand) vanaf een bepaalde vraag/instelling wel of niet geactiveerd wordt.
Ik vind er nl. niets van terug in de handleiding. In de autostand wordt niet gesproken over de ventilatieopeningen.
In het infotainmentsysteem de automatische vochtigheidsdetectie activeren die dan gaat ontwasemen?Het enige probleem dat ik heb met de auto mode is dat die geen ac aanzet als het koud is waardoor tijdens regen in het donker de ramen beslaan, ik zet dan dus altijd manueel de ac aan.
Maar die heb ik juist uitgeschakeld om dat dan te pas en te onpas de airco begon te blazen.
Dan doe ik het idd ook liever manueel door even de A/C en/of de voorruit ontwasemng te activeren en van stand 8 terug te stellen naar stand 3 (om het lawaai van stand 8 te neutraliseren).
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 10:58 ]
Als ik in de wagen zit stel ik het bij naar 22, ik bedoelde effectief de temp via de app, ik merk dat als ik dit op 22 zet de wagen nog steeds fris is bij het instappen.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:53:
[...]
Totaal ander uitgangspunt dus.
22°C hou ik al geen kwartier vol.![]()
[...]
Kan ik me bij een ingestelde vraagtemp. van 24°C iets bij voorstellen.
[...]
![]()
[...]
Bij manuele instelling waarbij ook de "B" blazers geselecteerd worden werken de midden ventilatieblazers wel. Dus geen hardwareprobleem.
Kan dus zijn dat bij mij de middenste blazers in autoclima stand niet blazen omdat er "maar" 22°C gevraagd wordt (op stand 1 van de clima) en geen 24°C.
Ik heb overigens geen probleem met warmtevraag.
Ik wil gewoon, uit nieuwsgierigheid, achterhalen waarom het zo wel/niet werkt.
Of het dus normaal is dat de middenste openingen geen warme lucht geven en/of dat pas (in autostand) vanaf een bepaalde vraag/instelling wel of niet geactiveerd wordt.
Ik vind er nl. niets van terug in de handleiding. In de autostand wordt niet gesproken over de ventilatieopeningen.
[...]
In het infotainmentsysteem de automatische vochtigheidsdetectie activeren die dan gaat ontwasemen?
Maar die heb ik juist uitgeschakeld om dat dan te pas en te onpas de airco begon te blazen.
Dan doe ik het idd ook liever manueel door even de A/C en/of de voorruit ontwasemng te activeren en van stand 8 terug te stellen naar stand 3 (om het lawaai van stand 8 te neutraliseren).
Ik verwarm voor met de app op 20 graden en als ik dan instap is de auto niet koud of fris meer. Gewoon aangenaam.izzet3838 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:37:
[...]
Als ik in de wagen zit stel ik het bij naar 22, ik bedoelde effectief de temp via de app, ik merk dat als ik dit op 22 zet de wagen nog steeds fris is bij het instappen.
Ah zo, voorverwarmen via de app op 24°C en nadien in de auto bijstellen tot 22°C.izzet3838 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:37:
[...]
Als ik in de wagen zit stel ik het bij naar 22, ik bedoelde effectief de temp via de app, ik merk dat als ik dit op 22 zet de wagen nog steeds fris is bij het instappen.
Toevallig daarnet ook ondervonden.
Auto hele nacht buiten gestaan bij 1°C. Laag ijzel over de hele auto.
Tien minuten voor vertrek (de eerste keer) via de app de voorverwarming dan ingesteld op 22°C, inclusief spiegels, achter- en voorruit ondooien aangevinkt.
Bij aankomst staat de auto dan als zot te blazen maar op A/C en niet op heater.
Komt dan lauwe lucht uit alle vier de ventilatoropeningen en binnen zijn alle ruiten dan aangedampt en is het nog fris.
Werkt op afstand dus idd niet op 22°C. Blijkbaar doet ie dan alleen A/C en niet via heater?
In de auto vervolgens voorruitverwarming/-ontwaseming aangeklikt, op 24°C ingesteld en op "heat" geklikt. Binnen de 20 seconden voorruit wel ontdaan van aanslag aan de binnenkant.
Zoals het nu werkt is voorverwarmen voor mij dan idd geen meerwaarde.
Het is idd niet koud meer maar ook geen 22°C.
En het nadeel is dat dan al de ramen zijn aangedampt (wat niet was bij begin van de voorverwarming).
Kan ik net zo goed geen voorverwarming gebruiken en bij instappen de heater op 22°C zetten en wanneer de ramen aanslaan even manueel de voorruitontwaseming aanzetten en bovenop de heater de A/C activeren. Dan wordt ie na een km of twee ook al warm en gaan last van alle ruiten binnen aangeslagen.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 12:01 ]
Net even naar de winkel geweest, na het winkelen in de redelijk frisse wagen(want stond 30 minuten op de parking) gestapt, auto 22 met heat en er kwam geen warme lucht uit de middelste roosters.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:56:
[...]
Ah zo, voorverwarmen via de app op 24°C en nadien in de auto bijstellen tot 22°C.
Tien minuten voor vertrek (de eerste keer) via de app de voorverwarming dan ingesteld op 22°C, inclusief spiegels, achter- en voorruit ondooien aangevinkt.
Komt dan lauwe lucht uit alle vier de ventilatoropeningen en binnen zijn alle ruiten dan aangedampt en is het nog fris.
Werkt op afstand dus idd niet op 22°C. Blijkbaar doet ie dan alleen A/C en niet via heater?
In de auto vervolgens voorruitverwarming/-ontwaseming aangeklikt, op 24°C ingesteld en op "heat" geklikt. Binnen de 20 seconden voorruit wel ontdaan van aanslag aan de binnenkant.
En het nadeel is dat dan al de ramen zijn aangedampt (wat niet was bij begin van de voorverwarming).
Kan ik net zo goed geen voorverwarming gebruiken en bij instappen de heater op 22°C zetten en wanneer de ramen aanslaan even manueel de voorruitontwaseming aanzetten en bovenop de heater de A/C activeren. Dan wordt ie na een km of twee ook al warm en gaan last van alle ruiten binnen aangeslagen.
Eco climate staat uit bij mij, wagen heeft ruim 300km range met dit weer, ik ga geen comfort inleveren ondat daar een hoger getal te zien aangezien ik toch altijd kan laden.
Niet moeilijk denken, doen of schrijven. Voorverwarmen gewoon op 27 graden met alle vinkjes aan. 100% geen gezeur!IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:56:
[...]
Ah zo, voorverwarmen via de app op 24°C en nadien in de auto bijstellen tot 22°C.
(Dat doe ik altijd, daarna auto starten en op 21 graden wegrijden)
24 is warm zatking_dude schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:59:
[...]
Niet moeilijk denken, doen of schrijven. Voorverwarmen gewoon op 27 graden met alle vinkjes aan. 100% geen gezeur!
Vandaag in een sneeuwbui gereden in het donker, doodeng met de Kia. Niet omdat de ACC niet meer werkt maar omdat de koplampen totaal geen licht meer gaven. De lampen hebben een sneeuwschep vorm waardoor de sneeuw erin blijft staan. Een auto achter mij met halogeen lampjes gaf mij meer licht dan voor mij was. Door de sneeuwophoping reflecteerde het licht ook nog eens flink omhoog waardoor er een lichtmuur voor de voorruit was. De lichten schenen hooguit 10 meter voor mij. Moest enkele keren stoppen om de lampen schoon te maken.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Hallogeen lampen hebben veel meer hitte waardoor de sneeuw vrijwel direct wegsmelt.The Wizard schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:05:
[...]
24 is warm zat. Dan is het na een kwartier al een lekkere sauna binnen.
Vandaag in een sneeuwbui gereden in het donker, doodeng met de Kia. Niet omdat de ACC niet meer werkt maar omdat de koplampen totaal geen licht meer gaven. De lampen hebben een sneeuwschep vorm waardoor de sneeuw erin blijft staan. Een auto achter mij met halogeen lampjes gaf mij meer licht dan voor mij was. Door de sneeuwophoping reflecteerde het licht ook nog eens flink omhoog waardoor er een lichtmuur voor de voorruit was. De lichten schenen hooguit 10 meter voor mij. Moest enkele keren stoppen om de lampen schoon te maken.
Bij de ev6 is dat inderdaad niet het geval, ik had hetzelfde probleem en heb me even aan de kant gezet en de koplampen met mijn handen sneeuwvrij gemaakt, plots zag ik veel beter
:strip_exif()/f/image/JYjFh62dWqKdHGlSp5ESZEmy.jpg?f=fotoalbum_large)
En stond ie dan in autoclimate modus of manueel op een B modus?izzet3838 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:43:
[...]
Net even naar de winkel geweest, na het winkelen in de redelijk frisse wagen(want stond 30 minuten op de parking) gestapt, auto 22 met heat en er kwam geen warme lucht uit de middelste roosters.
Eco climate staat uit bij mij, wagen heeft ruim 300km range met dit weer, ik ga geen comfort inleveren ondat daar een hoger getal te zien aangezien ik toch altijd kan laden.
Heeft niets met comfort en range te maken (ik kan ook overal laden en deze morgen bij 1°C en 87% SoC nog 370 km range - integendeel sinds 1/11 nog overschot zat om de EV6 als V2H in te zetten
Maar ik zou het eigenaardig vinden dat je ofwel veel te warm moet verwarmen (24°C) of het bij 22°C niet warm krijgt.
De initiële vraag blijft, wanneer doen de middenste roosters het in auto stand wel en wanneer niet.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 15:24 ]
Voor elke zitpositie een telefoonantennegrotegok schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:27:
[Afbeelding]
Gisteravond gespot, EV6 met 5 haai antennes ..

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dat is geen kwestie van moeilijk doen.king_dude schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:59:
[...]
Niet moeilijk denken, doen of schrijven. Voorverwarmen gewoon op 27 graden met alle vinkjes aan. 100% geen gezeur!
Dat is een kwestie dat de KIA logica in deze geen normale logica is en dat je dat als gebruiker dan maar moet ondervinden.
Het is niet logisch dat om de voorverwarming te activeren je full throttle moet gaan.
Als dat de enige manier is om het afdoende te doen werken laat het dan weg of laat minstens de temp. instelling achterwege en zet alleen een voorverwarmknop aan/uit.
Het was ook maar een test voorkomend uit voorgaande discussie.
Hier dus in het vervolg idd niet meer moeilijk doen en niet meer voorverwarmen, gewoon instappen, heatknop indrukken en temp. op 22°C.
Dat de middenste ventilatieroosters het dan niet doen (en blijkbaar geen euvel is dat door de dealer kan hersteld worden maar gewoon zo in het ontwerp zit) is dan maar zo.
Maar dat weten we dan ook weer.
En bij vertrek - zoals de vorige foto - ook zo'n harde ijslaag aangetroffen.
Zo niet vertrokken maar een paar emmers regenwater over voorruit, voorste zijruiten en lampen gegoten en na 5 min. was het weg.
Tijd om terug wat plaats vrij te maken onder de carport
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 15:20 ]
Die sneeuw had ik ook al last van met mijn Kia e-Niro. Volgens mij gewoon het gevolg van het inzetten van LED ipv halogeen
In auto 3, en ze deden het niet...IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:11:
[...]
En stond ie dan in autoclimate modus of manueel op een B modus?
Heeft niets met comfort en range te maken (ik kan ook overal laden en deze morgen bij 1°C en 87% SoC nog 370 km range - integendeel sinds 1/11 nog overschot zat om de EV6 als V2H in te zetten).
Maar ik zou het eigenaardig vinden dat je ofwel veel te warm moet verwarmen (24°C) of het bij 22°C niet warm krijgt.
De initiële vraag blijft, wanneer doen de middenste roosters het in auto stand wel en wanneer niet.
Ik zal bij gelegenheid eens experimenteren of de midden ventilatorroosters in de autoclimastand überhaupt werken. Bv. vanaf 24°C wel en daaronder niet.
Of een combinatie van autoclima, bepaalde min. temperatuur en de ventilatieknop van autostand herschikken tot een A;B;C of D stand.
Maar ja, dan is het in feiten ook geen automatische regeling meer.
Of een combinatie van autoclima, bepaalde min. temperatuur en de ventilatieknop van autostand herschikken tot een A;B;C of D stand.
Maar ja, dan is het in feiten ook geen automatische regeling meer.
[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 16:30 ]
Er mag ook wel eens iets positiefs over de auto gezegd worden!!!
Ik rij mijn 2e EV6 , eerste nieuw gekocht en bij 57K en bijna 2 jaar ingeruild , en nu weer een occasion van 16K km en 1 jaar. 1 x een 12 volt akku bij de eerste maar voor de rest heb ik nog nooit zo'n fijne auto gehad als de EV6. Is een top auto om te rijden!! Geen problemen met kachel of geneuzel..... Alles werkt gewoon goed, ook nu mijn 2e die ik pas een maand heb!!
Ik rij mijn 2e EV6 , eerste nieuw gekocht en bij 57K en bijna 2 jaar ingeruild , en nu weer een occasion van 16K km en 1 jaar. 1 x een 12 volt akku bij de eerste maar voor de rest heb ik nog nooit zo'n fijne auto gehad als de EV6. Is een top auto om te rijden!! Geen problemen met kachel of geneuzel..... Alles werkt gewoon goed, ook nu mijn 2e die ik pas een maand heb!!
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Gevonden hoe ik in de autoklimastand de middenste ventilatieroosters kan activeren:
- Autoclimastand geactiveerd en op eerste led stand (kan ook op ledstand 2 en 3 maar dat gebruik ik zelf zelden tot nooit).
- Temp. ingesteld op 21°C. (bij een buitentemp. van 1°C)
- De led van de bedieningsknop voor de richtingen springt dan ook op "auto". Deze versteld naar stand B/C/D.
Dan komt er ook warme lucht uit de middenste ventilatieopeningen.
Laat je die knop op auto-stand staan komt er geen warme lucht uit de middenste openingen, toch niet onder een instelling van 24°C.
Zelf heb ik aan de gewone autostand op 20°C ruim voldoende maar vriendin wil het iets warmer en dan werkt tijdens een lange rit bovenste instelling het best.
(En als de A/C onderweg toch plots koud (of te fris) begint bij te blazen gewoon op de "heat"knop drukken en het stopt).
- Autoclimastand geactiveerd en op eerste led stand (kan ook op ledstand 2 en 3 maar dat gebruik ik zelf zelden tot nooit).
- Temp. ingesteld op 21°C. (bij een buitentemp. van 1°C)
- De led van de bedieningsknop voor de richtingen springt dan ook op "auto". Deze versteld naar stand B/C/D.
Dan komt er ook warme lucht uit de middenste ventilatieopeningen.
Laat je die knop op auto-stand staan komt er geen warme lucht uit de middenste openingen, toch niet onder een instelling van 24°C.
Zelf heb ik aan de gewone autostand op 20°C ruim voldoende maar vriendin wil het iets warmer en dan werkt tijdens een lange rit bovenste instelling het best.
(En als de A/C onderweg toch plots koud (of te fris) begint bij te blazen gewoon op de "heat"knop drukken en het stopt).
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 09:49 ]
Weet iemand wat de minimale SoC moet zijn voor het voorverwarmen van de auto?
Hij was 25% vol, vervolgens via de app verwarmem aangezet en 10 minuten later naar de auto gelopen. Bij de auto helemaal niks, geen airco of verwarming die aan stond.
App had wel aangegeven dat de klimaatregeling was gestart.
Hij was 25% vol, vervolgens via de app verwarmem aangezet en 10 minuten later naar de auto gelopen. Bij de auto helemaal niks, geen airco of verwarming die aan stond.
Wat? Dat de accu verwarmt wordt? Dat doe ie niet alleen voor het laden als je dat hebt ingesteld en naar een laadstation navigeert maar ook als het erg koud is buiten en de accu te koud is. Ter bescherming.
Maar moet de "wintermodus" op het infotainmentsysteem van de EV6 dan niet aangevinkt staan?
(En ik dacht dat dit alleen iets deed van -10°C of iets in die buurt).
(En ik dacht dat dit alleen iets deed van -10°C of iets in die buurt).
Heb je alle updates?sgouman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:18:
Weet iemand wat de minimale SoC moet zijn voor het voorverwarmen van de auto?
In het begin werkte het bij mij bijna nooit. Nu meestal wel, maar soms nog steeds niet.
Ja ik heb alle updates, auto is ook pas 2 maanden oud.Phusebox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:48:
[...]
Heb je alle updates?
In het begin werkte het bij mij bijna nooit. Nu meestal wel, maar soms nog steeds niet.
Dat zegt bij Kia helaas niks qua updates 😉 maar goed ik ga ervanuit dat het wel zo is.sgouman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:49:
[...]
Ja ik heb alle updates, auto is ook pas 2 maanden oud.
Gescheduled werkt alleen als ie ingeplugd is volgens mij. Maar bij jou was het handmatig lees ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 22-11-2024 09:51 ]
Was handmatig gestart, kreeg ook netjes de melding in de app dat hij gestart was.Phusebox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:51:
[...]
Dat zegt bij Kia helaas niks qua updates 😉 maar goed ik ga ervanuit dat het wel zo is.
Was het gescheduled of handmatig gestart?
Gescheduled werkt alleen als ie ingeplugd is volgens mij.
Kwam ik bij een bevroren auto aan. Na nog een keer starten werkte het wel..
Misschien connectie issues. Als het blijft gebeuren moet je er mee naar de garage denk ik.sgouman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:52:
[...]
Was handmatig gestart, kreeg ook netjes de melding in de app dat hij gestart was.
Kwam ik bij een bevroren auto aan. Na nog een keer starten werkte het wel..
Ja ik ga het in de gaten houden. Het zou jammer zijn als ik de auto moet krabbenPhusebox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:54:
[...]
Misschien connectie issues. Als het blijft gebeuren moet je er mee naar de garage denk ik.
relatief nieuw maar pre MY2025 
Hier ook een pre 25 (MY2024) en nog nooit gezien (maar ik kijk zelden in de app dus dat zegt niets) en "wintermodus" niet aangevinkt.
Gisterenmorgen bij 1°C wel in de app (op een MY24) de handmatige voorverwarming geslecteerd en geen melding bij batterijstatus (maar deze stond boven de 80%).
Hier ook een pre 25 (MY2024) en nog nooit gezien (maar ik kijk zelden in de app dus dat zegt niets) en "wintermodus" niet aangevinkt.
Gisterenmorgen bij 1°C wel in de app (op een MY24) de handmatige voorverwarming geslecteerd en geen melding bij batterijstatus (maar deze stond boven de 80%).
[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 10:00 ]
Vanochtend waren de deurgrepen dermate vastgevroren dat wat kloppen geen oplossing was.
Ook de spiegels maakten een zeer onprettig krakend geluid.
Aangezien de auto meestal op de oprit staat hoeven wat mij betreft de spiegels niet altijd ingeklapt te zijn en de flushgrepen ook niet naar binnen. Ik kan echter geen instelling vinden om dit mogelijk te maken.
Heb even het topic doorgespit maar kan behalve antivries erop spuiten of met de hand ontdooien geen andere oplossing vinden. Heeft iemand hier gebruiksvriendelijkere en praktischere oplossingen?
Aangezien de auto meestal op de oprit staat hoeven wat mij betreft de spiegels niet altijd ingeklapt te zijn en de flushgrepen ook niet naar binnen. Ik kan echter geen instelling vinden om dit mogelijk te maken.
Heb even het topic doorgespit maar kan behalve antivries erop spuiten of met de hand ontdooien geen andere oplossing vinden. Heeft iemand hier gebruiksvriendelijkere en praktischere oplossingen?
PSN ID = Jorco
https://www.metabo.com/co...ordless-hot-air-guns.htmlJorco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:03:
Vanochtend waren de deurgrepen dermate vastgevroren dat wat kloppen geen oplossing was.
Maar bij mij is het meestal voldoende om na voorverwarmen even met de palm van de hand over de deurgrepen te wrijven (tenzij die handpalmen ook bevroren zijn).
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Voor wat betreft de spiegels, er staat in het infotainmentsysteem onder 'Verlichting (dacht ik bij mijn Ioniq 5?)' een keuze om de spiegels uitgeklapt te laten. Dat laat ik de hele 'winter' zo.Jorco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:03:
Zal bij de EV 6 ook wel mogelijk zijn.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
En dat naast een jumpstarter en een sleuteltje 10, 't wordt toch wel proppen in de Frunk
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De hot air gun heb je weinig aan in de frunk als je de deurklinken niet open krijgt en de frunk niet van afstand te openen is. 🙃blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:27:
[...]
En dat naast een jumpstarter en een sleuteltje 10, 't wordt toch wel proppen in de Frunk
De frunk is voor mij een dump plaats geworden van dingen die ik nooit echt nodig heb en waarschijnlijk pas weer eruit komen als de auto verkocht wordt of ik pech heb en ze nodig hebben. (Granny charger, sleep oog nog wat ander zit).
Deze stand heb ik bij mijn vorige auto (e-Niro) in NL nooit aangehad en ook niet ervaren dat ik daar dan nadeel van ondervond. AC Laden ging altijd gewoon met > 10 kW en tijdens rijden niet 't idee gehad dat de auto niet 't vermogen kon leveren dat ik nodig had.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
O jaPhusebox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:29:
[...]
De hot air gun heb je weinig aan in de frunk als je de deurklinken niet open krijgt en de frunk niet van afstand te openen is. 🙃
De frunk is voor mij een dump plaats geworden van dingen die ik nooit echt nodig heb en waarschijnlijk pas weer eruit komen als de auto verkocht wordt of ik pech heb en ze nodig hebben. (Granny charger, sleep oog nog wat ander zit).

Wanneer je toegang hebt tot de frunk heb je (bij sommige uitvoeringen) ook geen nood aan een cordless blazer. Steek je dan gewoon een stekkermodel in het 220V stopcontact om stroom te krijgen.blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:27:
[...]
Of koop een RWD model met V2L. Dan is er eveneens plaats genoeg in de grotere frunk en heb je altijd 230V ter beschikking.
Naast de 10" sleutel steekt alle losse "rommel" hier in de frunk en dan is er nog plaats over (RWD).
De laadkabel steekt niet in de frunk (kan er nog wel bij maar is voor de EV6, mijn mening, onhandig want laadpoort staat achteraan bij de EV6) maar onder de "valse vloer" van de koffer. Eveneens plek genoeg want ook de stoffen matten steken daaronder (er werden standaard twee sets matten bij de GT-line geleverd).
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 11:47 ]
Ik had 'm in de e-Niro ook nooit aan en nooit last van gehad.blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:30:
[...]
Deze stand heb ik bij mijn vorige auto (e-Niro) in NL nooit aangehad en ook niet ervaren dat ik daar dan nadeel van ondervond. AC Laden ging altijd gewoon met > 10 kW en tijdens rijden niet 't idee gehad dat de auto niet 't vermogen kon leveren dat ik nodig had.
Ik woon niet in een regio waar het -10°C wordt (en ga niet met de auto op skivakantie).
Om AC te laden heb je ook geen voorverwarmde accu nodig. Dat is alleen nodig voor ultrasnel DC laden (maar dat gebruik in tot op heden ook niet).
Het hangt er dus een beetje van de omstandigheden af en wat je zelf wil.
De vraag was of die instelling iets zou te maken kunnen hebben met die melding in de app.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 11:53 ]
Wie weet of de achterklep wel te openen is als de deur handels en spiegels vastgevroren zijn. Ik denk/hoop van wel. Dan leg ik preventief de accu föhn (Tip: bij Lidl online nu €14,99) of gewone föhn achterin. Daar ligt ook de V2L adapter.blb4 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:32:
[...]
O ja, bij de auto wegzetten de 'motorkap' dan alvast maar ontgrendelen
.
[ Voor 5% gewijzigd door Wiliyama op 22-11-2024 12:00 ]
Zolang de achterklep zelf niet is vastgevroren waarschijnlijk wel.
Je kan de achterklep immers onafhankelijk van de andere portieren openen.
Bij dit weer staat de achterklep hier sowieso onder de carport (ik hou de V2L adapter liever droog) en op de voorruit gewoon een vorstscherm. Ben je 's morgens zo weg.
Je kan de achterklep immers onafhankelijk van de andere portieren openen.
Bij dit weer staat de achterklep hier sowieso onder de carport (ik hou de V2L adapter liever droog) en op de voorruit gewoon een vorstscherm. Ben je 's morgens zo weg.
Ik heb een EV MY 2024 geleverd en met update mei 2024 en in gebruik genomen juli 2024 (en OTA updates uitgeschakeld).
De precon functie via snellaadpalen in de KIA nav zat er bij aflevering wel op.
De precon functie via snellaadpalen in de KIA nav zat er bij aflevering wel op.
Even voorverwarmen via de app?Jorco schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:03:
Dat helpt niet als je deurgrepen vastgevroren zijn. Ik heb gisteren en vanochtend de auto voorverwarmd en de deurgrepen van de achterportieren waren vastgevroren. Gelukkig was de deurgreep van de bestuurdersdeur niet vastgevroren zodat ik gewoon kon instappen en wegrijden.
An sich kan dat natuurlijk maar nu werd ik verrast door de vorst en voorverwarmen duurt toch een tijdje en ik moest eigenlijk meteen kunnen vertrekken. Het heeft de afgelopen dagen ook gevroren met dezelfde temperaturen maar door de vermoedelijk koude wind zat er opeens een behoorlijke laag op. Voorverwarmen vind ik al snel zonde want de stoel- en stuurwielverwarming zijn voor mij voldoende en de ruiten doe ik bij voorkeur even snel met antivries+trekker.
Blijkbaar zit er weinig anders op..
PSN ID = Jorco
Hier gewoon een paar emmers koud regenwater erover en alles (1 cm dikke ijzellaag) binnen 5 min. vrij.
Door het verschil in temp tussen glas/metaal en het water (positief) lost de onderlaag die vast op het voorwerp zit en kan je na een paar minuten hele "ijsschotsen" in één keer van ramen en eventueel portiergrepen vegen.
Door het verschil in temp tussen glas/metaal en het water (positief) lost de onderlaag die vast op het voorwerp zit en kan je na een paar minuten hele "ijsschotsen" in één keer van ramen en eventueel portiergrepen vegen.
[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 13:43 ]
Nu val ik niet onder de categorie van de ev6 rijders die dit nodig heeft (denk ik.. zou het verschil moeten ervaren om het zeker te weten..) maar je kunt nu een subwoofert kopen via de kia shop.
https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKBASSPROGO/ die ook nog op andere manieren inzetbaar is.
https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKBASSPROGO/ die ook nog op andere manieren inzetbaar is.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
Ze geven hier min of meer toe dat het huidige geluid crap isReacher schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:43:
Nu val ik niet onder de categorie van de ev6 rijders die dit nodig heeft (denk ik.. zou het verschil moeten ervaren om het zeker te weten..) maar je kunt nu een subwoofert kopen via de kia shop.
Ps. Ik hoef ook geen bas die de ramen doet trillen, maar ik weet weer wat ik al die tijd gemist heb als ik mijn subwoofer eens helemaal uit draai. Het geluid is dan veel minder vol en schel, voor mijn smaak. En ik luister alle genres muziek behalve extremen.
Iemand hier al de vernieuwde Connect app op de iPhone ? Op Android is het er al een tijdje.
Ik heb de laatste versie van de Connect app op een android en eigenlijk zie ik geen verschil met de voorgaande versies.
(Met hoeveel kW je laadt zie ik nl. nog steeds niet op de app - uiteraard wel op de app van de laadpaal).
(Met hoeveel kW je laadt zie ik nl. nog steeds niet op de app - uiteraard wel op de app van de laadpaal).
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 10:44 ]
Dat zie ik wel al een paar weken(android alles up to date).IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:43:
(Met hoeveel kW je laadt zie ik nl. nog steeds niet).
Is ook een leuke toevoeging. Nu nog een dark mode😅
Ja dat weet ik maar ik zie het niet (en ben blijkbaar niet de eneige).
En hier voegt het ook niet echt iets toe (zit er dus niet op te wachten) want het geladen vermogen zie ik gewoon in de app van de laadpaal
).
Maar wanneer dat niet kan begrijp ik dat het een nuttige meerwaarde is en dat men daar op wacht (en die geeft ook de bronnen van het vermogen aan wat de Connect app waarschijnlijk niet doet).
En hier voegt het ook niet echt iets toe (zit er dus niet op te wachten) want het geladen vermogen zie ik gewoon in de app van de laadpaal
Maar wanneer dat niet kan begrijp ik dat het een nuttige meerwaarde is en dat men daar op wacht (en die geeft ook de bronnen van het vermogen aan wat de Connect app waarschijnlijk niet doet).
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 10:47 ]
Heb je niet zoiets als slim omkleuren op Android?izzet3838 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:44:
[...]
Dat zie ik wel al een paar weken(android alles up to date).
Is ook een leuke toevoeging. Nu nog een dark mode😅
/f/image/IMQweHwkiJZ7kLbEhPLd6ikC.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag mij serieus af hoe je dit op de headunit aansluit. De niet-meridian heeft geen (spdif) uitgangen als de meridianReacher schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:43:
Och jee....Phusebox schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:46:
[...]
Ze geven hier min of meer toe dat het huidige geluid crap is
Hier nog het originele Meridian systeem.Phusebox schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:46:
[...]
Ze geven hier min of meer toe dat het huidige geluid crap is
Ps. Ik hoef ook geen bas die de ramen doet trillen, maar ik weet weer wat ik al die tijd gemist heb als ik mijn subwoofer eens helemaal uit draai. Het geluid is dan veel minder vol en schel, voor mijn smaak. En ik luister alle genres muziek behalve extremen.
Een equalizer op de telefoon doet ook redelijk wonderen voor mij.
Niet per app denk ik, had er ooit maar gezicht maar was niet zo handig.blb4 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:28:
[...]
Heb je niet zoiets als slim omkleuren op Android?
[Afbeelding]
Iemand het volgende al eens voorgehad?
Gisterenmorgen ga ik om de hoek mijn wagen AC laden met doelinstelling 90%. Bij afkoppelen heb ik netjes 90% op het dashboard. Na 200 meter rijden valt dit al terug naar 89%. Dit is niet abnormaal want is steeds zo (het laden stopt van zodra de 90 wordt bereikt).
Maar nu komt het gekke. Ik laat mijn auto een viertal uren op mijn oprit alvorens opnieuw te vertrekken. Bij vertrek zie ik plots 91% in het dashboard
…. En pas na 10 kilometer is die opnieuw terug afgenomen naar 89%. Ik kan hier geen zinnige uitleg voor verzinnen (en nee, ik heb geen inductielint in mijn oprit
)
Gisterenmorgen ga ik om de hoek mijn wagen AC laden met doelinstelling 90%. Bij afkoppelen heb ik netjes 90% op het dashboard. Na 200 meter rijden valt dit al terug naar 89%. Dit is niet abnormaal want is steeds zo (het laden stopt van zodra de 90 wordt bereikt).
Maar nu komt het gekke. Ik laat mijn auto een viertal uren op mijn oprit alvorens opnieuw te vertrekken. Bij vertrek zie ik plots 91% in het dashboard
Temperatuur is waarschijnlijk gestegen in die 4 uur. Een warmere batterij is efficienter en dus is er wellicht een hele kleine stijging geweest in voltage die zich vertaalt in een procentje meer lading.KVrom schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:34:
Iemand het volgende al eens voorgehad?
Maar nu komt het gekke. Ik laat mijn auto een viertal uren op mijn oprit alvorens opnieuw te vertrekken. Bij vertrek zie ik plots 91% in het dashboard…. En pas na 10 kilometer is die opnieuw terug afgenomen naar 89%. Ik kan hier geen zinnige uitleg voor verzinnen (en nee, ik heb geen inductielint in mijn oprit
)
Volgens site van de leverancier dus wel (zelfde kettingtype als enyaq)jouwheld schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:50:
[...]
Ik kan het nergens vinden, maar ik zou toch willen weten of ze ook geschikt zijn voor het gewicht van de EV6. Bandenmaat is één, maar gewicht is toch wel een stuk hoger dan een reguliere auto.
:strip_exif()/f/image/iTZhTIdXiyscnUQp7SmPKwCN.jpg?f=fotoalbum_large)
. Abuis quote.
[ Voor 95% gewijzigd door king_dude op 23-11-2024 20:57 ]
Inmiddels 74000 km gereden. De OBD scanner geeft een SOH aan van 93,8%. Onderlinge afwijking tussen de cellen is 0,0V. Dat is prima. Hoeveel verlies geeft de OBD scanner bij jullie aan? Ik denk dat het niet heel slecht is, maar ik had minder verlies verwacht. Is dat vrij normaal of is dat geen exacte weergave en is een uitgebreide meting door een bedrijf alleen nauwkeurig. Ik ben benieuwd.
Ik vindt dit opmerkelijk laag, volgens mij is er bij de e-Niro's (waar ik vandaan kom) eigenlijk nooit lager dan 100% geregistreerd met een OBD2 scanner.Wiliyama schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:03:
Inmiddels 74000 km gereden. De OBD scanner geeft een SOH aan van 93,8%. Onderlinge afwijking tussen de cellen is 0,0V. Dat is prima. Hoeveel verlies geeft de OBD scanner bij jullie aan? Ik denk dat het niet heel slecht is, maar ik had minder verlies verwacht. Is dat vrij normaal of is dat geen exacte weergave en is een uitgebreide meting door een bedrijf alleen nauwkeurig. Ik ben benieuwd.
De e-niro's waren bijzonder goed idd.blb4 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:45:
[...]
Ik vindt dit opmerkelijk laag, volgens mij is er bij de e-Niro's (waar ik vandaan kom) eigenlijk nooit lager dan 100% geregistreerd met een OBD2 scanner.
Nu gaat iedereen er uit dat dat bij de ev6 ook zo is, maar het is wel een volledig andere wagen met een eigen platform, dus das geen garantie.
Ik moet er zelf een 150k km/5 jaar mee doen, ik hoop dat die tegen het einde toch nog 90% er van blijft doen, alles daarna is een probleem voor de lm(gelukkig maar)...
[quote]Wiliyama schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:03:
[/quote
Heb een vraagje,kun je via de OBD scanner ook zien wat de temperatuur van de batterij is? Ik was wel nieuwsgierig wat de temeratuur is als je een lange rit maakt, reden waarom ik het vraag is of de temperatuur in de batterij zonder voorverwaren hoog genoeg is om zonder dit te laden. Vooral nieuwsgierig wat de temperatuur van de batterij bij bijvoorbeeld 5 graden.
[/quote
Heb een vraagje,kun je via de OBD scanner ook zien wat de temperatuur van de batterij is? Ik was wel nieuwsgierig wat de temeratuur is als je een lange rit maakt, reden waarom ik het vraag is of de temperatuur in de batterij zonder voorverwaren hoog genoeg is om zonder dit te laden. Vooral nieuwsgierig wat de temperatuur van de batterij bij bijvoorbeeld 5 graden.
Dat kan.dropie schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:05:
[quote]Wiliyama schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:03:
[/quote
Gisteren 13.30 vanaf en 19.00 naar Leiden vertrokken en de batterij temperatuur steeg in 75km zon 3 graden. Buitentemperatuur was een graad of 6. AC laden gaat dan gewoon op max (DC nog nooit gedaan).
Ja, je kunt met CarScanner/OBD de temperatuur zien (coolant in en coolant out), maar stel je er niet teveel van voor, die loopt ook 's zomers in 200+ km bij ~120 km/h niet zoveel op dat je direct aan de topsnelheid kunt laden.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Dat klopt. De ongeïsoleerde Akku heeft een enorm oppervlak waar constant veel rijwind langs stroomt waardoor de accu nauwelijks opwarmt bij 'normaal' rijgedrag. Zeker in de winter niet.Peter-036 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:51:
Ja, je kunt met CarScanner/OBD de temperatuur zien (coolant in en coolant out), maar stel je er niet teveel van voor, die loopt ook 's zomers in 200+ km bij ~120 km/h niet zoveel op dat je direct aan de topsnelheid kunt laden.
AC laden gaat altjd op max. 11 kW is 0.15C, moet wel heel, heel, heel erg koud zijn wil dat niet lukken.slim_fan schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:13:
[...]
Dat kan.
Gisteren 13.30 vanaf en 19.00 naar Leiden vertrokken en de batterij temperatuur steeg in 75km zon 3 graden. Buitentemperatuur was een graad of 6. AC laden gaat dan gewoon op max (DC nog nooit gedaan).
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic