Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52
Op de 12v accu zit 2 jaar garantie bij Kia. (Veel te kort naar mijn mening.)🤔
Mijn ICCU is vorig jaar vervangen, maar toen was er niets met de accu.
Nu dus al 3x met lege accu gestaan. (Iedere keer thuis gelukkig) Maar auto is nu 2,5 jaar, dus geen garantie meer. 🤷🏻‍♂️
Dus vandaag nieuwe accu besteld: Varta D24 Accu voor €82.99 en voor €1 extra dezelfde dag thuis bezorgd. Vanmorgen besteld, dus vanavond ff inbouwen. 👍 Dus vind die €180 voor nieuwe accu aardig prijzig.
P.s. En op deze accu zit 3 jaar garantie. 😇

Edit: Las op een ander forum dat als de EV-accu meer dan 20% heeft de 12v accu automatisch bijgeladen wordt. Bij mij was dat 3x dat idd het geval dat deze bijna leeg was. Iemand hier meer ervaring mee?

Edit 2: Hier de manual hoe de accu te vervangen.
Dit is op een site met de Kia EV6 (CV) 2022–2024 Workshop Manual (Tip)

Edit 3: Verwisselen is kleine moeite. 👍 Min pool los, gele stekker in zekeringkastjes los (hoogspanningsaccu uit), plus pool los. Klem voorzijde los.(dop 11 |:( ) Accu eruit, accu erin. Accu weer vast, polen weer vast en gele stekker weer terug. En klaar. 👌

[ Voor 43% gewijzigd door cruysen op 18-11-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:43
happy killer schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:19:
Mijn ICCU word vandaag vervangen. Enkel gaven ze aan dat de start accu slecht is. Ik vind dit een oorzaak van de geklapte ICCU maar dat vonden hun niet. 180 euro om te laten vervangen. Zijn er mensen die wel de accu gratis vervangen hebben gekregen tijdens de ICCU reparatie.
Voor de Ioniq 5 staat een service actie open om de 12v accu te checken en te vervangen. Dit gebeurt ook na de 2 jaar.
Kampagnencode: 40D112: NE 12V BATTERY INSPECTION AND REPLACEMENT
Is die er nog niet voor de EV6? Aangezien ze op hetzelfde platform staan, zou je dit als argument kunnen aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 19:05

The Wizard

Moderator Mobile
happy killer schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:19:
Mijn ICCU word vandaag vervangen. Enkel gaven ze aan dat de start accu slecht is. Ik vind dit een oorzaak van de geklapte ICCU maar dat vonden hun niet. 180 euro om te laten vervangen. Zijn er mensen die wel de accu gratis vervangen hebben gekregen tijdens de ICCU reparatie.
De ICCU gaat niet kapot door de 12V accu, dat is zelfs maar 1 richtingsverkeer, alleen de DC/DC circuit voor het opladen van de accu.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:09
The Wizard schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:38:
[...]

De ICCU gaat niet kapot door de 12V accu, dat is zelfs maar 1 richtingsverkeer, alleen de DC/DC circuit voor het opladen van de accu.
Ik bedoel andersom. De 12v accu kapot omdat de iccu niet meer werkte.

Update: Auto opgehaald bij de dealer. ICCU en accu vervangen zonder enige rekening. Gok dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat de accu kapot is gegaan door de ICCU problemen.

Update 2: Ineens een factuur in de mail voor de accu. Ga maar is contact opnemen met kia nederland.

[ Voor 30% gewijzigd door happy killer op 19-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaknogschaak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09 10:13
Wie van de GT-rijders heeft ooit nog iets gehoord van de ProDrive rijtraining die beloofd is aan de eerste zoveel klanten? Ik rij alweer ruim een jaar rond zonder iets gehoord te hebben en de dealer reageert niet op mijn mailtje erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 21:02
Gieliovd520 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:46:
En ik wacht nu nog steeds. Vanaf 15 november worden er geen nieuwe auto's uitgeleverd dus het zal zeker 2025 worden. Ik wacht met smart! Het wordt mijn eerst full electric, eerste KIA. Zin in!
Ha, de dealer belde - hij is binnen! Ze gaan nu het leder bestellen, monteren en de accessoires plaatsen. Eind december staat er een voorlopige afspraak gepland.

Ik heb uiteindelijk akkoord gegeven op het bestellen van een Edition Advanced met 77kWh en 168kW. Dat terwijl ik een Plus wilde bestellen, in verband met onder andere: warmtepomp, 14 speaker, stoelventilatie, active sound design, V2D.

Wat wist de dealer me te vertellen.... er is een Plus MY25 geleverd. Met 84kWh en 168kW.

Initieel was ik hier heel blij mee :*) maar.....
Warmtepomp? Nee, pas op de Plus Advanced tegenwoordig.
Meridian sound? Nope, Plus Advanced.
ASD, idem.
V2D/L, idem.

Redelijk absurd dat bij auto's in deze prijsklasse gewoon dit soort significante wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Zeker die warmtepomp is toch wel een flinke.

En dan halen ze de 20" en de relaxstoelen uit de Plus Advanced MY24 naar de Plus toe.

Het zal een pracht van een wagen zijn en heerlijk rijden. Maar blijft toch raar. Als ik de auto privé gekocht had, zou ik hier wel werk van maken. Hoezo geen warmtepomp?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 22:06
Gieliovd520 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:23:
[...]

Ha, de dealer belde - hij is binnen! Ze gaan nu het leder bestellen, monteren en de accessoires plaatsen. Eind december staat er een voorlopige afspraak gepland.

Ik heb uiteindelijk akkoord gegeven op het bestellen van een Edition Advanced met 77kWh en 168kW. Dat terwijl ik een Plus wilde bestellen, in verband met onder andere: warmtepomp, 14 speaker, stoelventilatie, active sound design, V2D.

Wat wist de dealer me te vertellen.... er is een Plus MY25 geleverd. Met 84kWh en 168kW.

Initieel was ik hier heel blij mee :*) maar.....
Warmtepomp? Nee, pas op de Plus Advanced tegenwoordig.
Meridian sound? Nope, Plus Advanced.
ASD, idem.
V2D/L, idem.

Redelijk absurd dat bij auto's in deze prijsklasse gewoon dit soort significante wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Zeker die warmtepomp is toch wel een flinke.

En dan halen ze de 20" en de relaxstoelen uit de Plus Advanced MY24 naar de Plus toe.

Het zal een pracht van een wagen zijn en heerlijk rijden. Maar blijft toch raar. Als ik de auto privé gekocht had, zou ik hier wel werk van maken. Hoezo geen warmtepomp?
Hoezo geen WP vanuit het oogpunt van Kia? Lagere kosten dus ze houden meer over.

Hoeveel voordeel heb je eigenlijk met een WP? Als je de auto elke dag of bijvoorbeeld om de 2 of 3 dagen aan de lader hangt zal je die 10% of 20% niet eens merken. Rijd je elke dag van Maastricht naar Groningen onder koude omstandigheden dan mogelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
GoEV6 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]
Als je de auto elke dag of bijvoorbeeld om de 2 of 3 dagen aan de lader hangt zal je die 10% of 20% niet eens merken.
Wanneer je de laadkosten niet zelf moet betalen zal je dat idd niet merken.
Wanneer je de laadkosten zelf moet betalen zullen je verbruikskosten om de 2 of 3 dagen met 10 tot 20% stijgen. :)

ps. Ik gebruik jouw cijfers. Zelf geloof ik niet dat de afwezigheid van een WP het verbruik met 10 tot 20% doet stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Volgens mij doet de warmtepomp helemaal niks, hoogstens wanneer je ritten altijd langer dan 50km zijn. En dan nog lijkt het me verwaarloosbaar.

Eerst gaat de PTC heater aan, en dan na een half uur rijden gaat vaak pas de PTC heater uit maar na een uur wordt de auto weer koud.

Zonder warmtepomp heb je wellicht wel een comfortabele auto in de winter.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In de EV6 (toch eentje die goed werkt) is de WP in de klima gewoon uit te schakelen hoor.
Indien gewenst kan je manueel ook altijd voor de weerstandheater kiezen.
(In regel, de uitzonderingen bevestigen de regel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 21:02
GoEV6 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
[...]

Hoezo geen WP vanuit het oogpunt van Kia? Lagere kosten dus ze houden meer over.
De vraag is of een warmtepomp (omkeerbare airco) goedkoper is dan een simpele weerstand. Ik denk zelf het laatste.

Dus ja. Maar goed, het is ook een stukje marketing, waar ik een mening over heb. Een Plus van MY24 is in de MY25 opgeschoven naar een luxere uitvoering lijkt het wel.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gieliovd520 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:29:
[...]
De vraag is of een warmtepomp (omkeerbare airco) goedkoper is dan een simpele weerstand. Ik denk zelf het laatste.
Een WP voor airco zit er standaard sowieso al in.
Een weerstandsheater eveneens (een EV6 met WP voor verwarmingsfunctie heeft eveneens een weerstandsheater aan boord).

De extra kost voor een verwarming via de WP zijn dus de extra kleppen en regeling in de reeds aanwezige airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-09 12:21
mitch123 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:31:
Een paar weken geleden begaf de 12v accu het en vandaag stopte de auto er helemaal mee. De melding: controleer elektrische systemen.

Ben benieuwd wat de dealer te melden heeft morgen, hij is vorige maand nog langs geweest voor een onderhoudsbeurt..

[Afbeelding]
Ik heb hem ook gehad, bij mij was de MCU defect niet de ICCU, heeft een maand geduurd voor de auto weer terug was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIA16vIQUci1aLDrTHlcBKMT2do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBTjm731qYtAXHmXA3zVX7qh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 08:26
IvoB2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:02:
In de EV6 (toch eentje die goed werkt) is de WP in de klima gewoon uit te schakelen hoor.
Indien gewenst kan je manueel ook altijd voor de weerstandheater kiezen.
(In regel, de uitzonderingen bevestigen de regel).
Waar / hoe selecteer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Door de autoklima uit te schakelen/niet in te schakelen (deze inschakelen is de voornaamste oorzaak van het hen en weer gewip tussen verwarmen op weerstand en A/C waardoor je soms koude lucht binnen krijgt), uitsluitend op de "heat" knop te drukken en doorgaans minstens 22°C voor verwarming in te stellen.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

Iemand dit wel eens gehad? Bandenspanning lampje ging aan, dus direct even gestopt bij de pomp om er wat bij te doen, maar 15 km later loopt die auto nog te klagen dat de spanning te laag is…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUILVTKQCDOZSqgQkc-ry8O_z6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dA2JPoqj6eOGXDfWV7jlKA3Y.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb dus linksachter aangevuld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

PeaceNlove schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:03:
Iemand dit wel eens gehad? Bandenspanning lampje ging aan, dus direct even gestopt bij de pomp om er wat bij te doen, maar 15 km later loopt die auto nog te klagen dat de spanning te laag is…
[Afbeelding]

Soms moet je overvullen tot ~3.1 bar, even rondrijden tot de auto t weer ok vindt en dan weer terug naar de gewenste druk.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
[Afbeelding]

Heb je gekeken of er niks in je band zit? Vaak is dit een teken dat je band lek is door een schroef of spijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ossie7
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:37
Heb je toen alles opgepompt naar de aanbevolen spanning? 2.2/2.3 is volgens mij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Nee, ik ben echt een luiwammes en het regende dus heb alleen de aangegeven band op 2.5 gezet.
Band thuis wel ff bekeken, maar zag zo snel niet iets raars, zal het als het droog is weer even een inspectie geven, dan is het denk ik ook wat makkelijker te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
TGEN schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:05:
[...]

Soms moet je overvullen tot ~3.1 bar, even rondrijden tot de auto t weer ok vindt en dan weer terug naar de gewenste druk.
Dit is inderdaad de oplossing. 3.1 is wel veel 2.8 was bij mij voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De Ideale Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:16:
[...]

Dit is inderdaad de oplossing. 3.1 is wel veel 2.8 was bij mij voldoende
Die van mij moeten ook nog aangepast, de garage heeft ze bij de wissel allemaal op 3.1 gezet.

Maar het zal moeten wachten aangezien ik voorlopig plat lig met een hernia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-03 16:55
Schopje
Timbus schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:53:
Heb gezocht maar vind er niks over in dit topic.

Heeft iemand anders er ook last van dat sinds de laatste update de navi te snel aanstuurt op een laad stop?

Gister viel me opeens op dat de batterij werd voorverwarmd toen ik van Amsterdam naar Nijmegen(thuis) reed. Ik zet altijd de navi aan.

Nog 100km te gaan en 200km bereik, dus helemaal geen noodzaak tot laden. Ook viel op dat toen ik de laadstop verwijderde de berekende soc bij aankomst thuis 5% zou zijn. Veels te laag, het was 29%. Voor de update had ik dit niet. Iemand anders veranderingen opgemerkt?
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@Phusebox Allereerst: Beterschap!
Tot je weer met die auto gaat rijden, is het geen probleem.....toch?
Sterker, voorlopig blijven ze met een hogere bandenspanning makkelijke rond, bij een lage bandenspanning en lang(er) stilstaan kun je er 'platte kanten' van krijgen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat als je in oktober met 20 graden of met ietwat opgewarmde banden hebt opgepompt tot 2,5 bar, je met 0 graden al op 2,3 bar zit, nog los van wat er is verdwenen in 1-2 maanden rijden en tijd die voorbij gegaan is. Dan zit je dus zo op 2,2 bar of lager, en dat is echt belachelijk "strepen rubber achterlatend" laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
[Afbeelding]

Zo te zien is de spanning bij alle banden te laag.
Als bij alle banden de spanning te laag is, wordt er maar één band aangegeven op het dashboard (bij jou linksachter). Dus niet alle vier banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, had ik ook last van met mijn trip naar Berlijn, werd veel te vroeg al richting de snellader gestuurd inclusief voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
een maand geleden mijn EV6 opgehaald (2e hands van begin 22, 58KW versie), van het weekend 1 paal compleet op zwart en 1 in storing na proberen op te laden. vandaag bij de dealer langs geweest, krijg ik eerst de vraag of ik niet nog een ander type paal wou testen (nee), toch naar gekeken en de ICCU moet vervangen worden, kan later deze week gedaan worden. Moet wel zelf vervangen vervoer betalen.

de verkoper die ik afgelopen zaterdag even sprak over mijn probleem kwam niet verder dan "ik heb nooit problemen met laden" |:(
zal aan mij liggen, ik heb blijkbaar verkeerde verwachtingen van verkopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fallusballus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:07
Weinig reacties maar zelf ook nog weinig actie ondernomen nog...ik wacht nog wel ff black friday af 8)7.
In tussentijd wel deze tegengekomen maar kan helaas weinig reviews vinden, wel een youtube instructie filmpje en volgens site leverancier zouden ze geschikt moeten zijn vooor KIA EV6...

https://www.grip500.nl/sn...ight%3D45%26diameter%3D20
fallusballus schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:02:
[...]

Sinds begin juli de EV6 RWD 77kWh met 255/45 R20 banden. Alvast wat gaan uitzoeken voor de wintersport maar sneeuwkettingen ja/nee met deze band en welke toe te passen is nog niet echt duidelijk. Liefst natuurlijk helemaal niet eronder leggen maar in Oostenrijk wel verplicht kettingen bij je te hebben en als echte Nederlander op zoek naar goedkope oplossing…

Ik heb onderstaande al wel voorbij zien komen maar ben benieuwd naar concrete ervaringen op de wintersport met ev6 en sneeuwkettingen. Wie heeft ze geprobeerd met die grote bandenmaat en welke waren dat?

Rud116€ https://bepakt.nl/collect...ia-ev6-ev6-2021-255-45-20 (9 mm schakel slechts met zware auto?) en
deze Het grote Kia EV6 topic (190€) pewag Schneeketten 37153 servo suv RSV 80A)
Bij Tarraco was ik voor 6 tientjes klaar (setje gaat weer naar Marktplaats… 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

AnjaT850 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:07:
[...]

Zo te zien is de spanning bij alle banden te laag.
Als bij alle banden de spanning te laag is, wordt er maar één band aangegeven op het dashboard (bij jou linksachter). Dus niet alle vier banden.
Inderdaad de oplossing, heb nu alles op 2,5 bar gezet en de melding is weer weg. Lekkere UX/UI wel van Kia hier zeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Voor de zoveelste keer werkten de parkeersensoren weer eens niet en nu was het raak... Benieuwd wat een nieuwe achterbumper gaat kosten.

Ik reed zelf uiteraard niet omdat ik plat lig, maar heb zelf ook regelmatig gehad dat de parkeersensoren veel te laat reageerden.

[ Voor 32% gewijzigd door Phusebox op 19-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FCTW
  • Laatst online: 23:09
Je had toch een hernia.

Nooit last van gehad dat de sensoren niet werkten

[ Voor 55% gewijzigd door FCTW op 19-11-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Soms zijn er meer mensen in een gezin die auto rijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
Bij mij gaan ze direct aan bij selecteren van R, met camera en geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:36:
Bij mij gaan ze direct aan bij selecteren van R, met camera en geluid
Meestal wel maar soms is het systeem zo traag dat het een halve minuut duurt voordat ze aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
Phusebox schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:36:
[...]

Meestal wel maar soms is het systeem zo traag dat het een halve minuut duurt voordat ze aan gaan.
Je hebt echt een bijzondere editie. Nog nooit meegemaakt dat het niet direct aanging.

Is de schade groot? Het moet toch tegen een kleine stoot kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door FCTW op 19-11-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:09
onigiri schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:06:
een maand geleden mijn EV6 opgehaald (2e hands van begin 22, 58KW versie), van het weekend 1 paal compleet op zwart en 1 in storing na proberen op te laden. vandaag bij de dealer langs geweest, krijg ik eerst de vraag of ik niet nog een ander type paal wou testen (nee), toch naar gekeken en de ICCU moet vervangen worden, kan later deze week gedaan worden. Moet wel zelf vervangen vervoer betalen.

de verkoper die ik afgelopen zaterdag even sprak over mijn probleem kwam niet verder dan "ik heb nooit problemen met laden" |:(
zal aan mij liggen, ik heb blijkbaar verkeerde verwachtingen van verkopers
Bekend probleem. Mijne is gister vervangen. Gratis vervangend vervoer was niet te bespreken.
Ik hoop voor je dat je 12v-accu nog wel bijlaad. Die van mij is gesneuveld door de iccu klap of niet meer bijladen en wel kunnen rijden. Ben nu nog in discussie met Kia Nederland om dit ook vergoed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:38:
[...]
Waarschijnlijk ook alle camera's uitgevallen en alle spiegels aangeslagen. :)
Komt weleens voor bij uitvoeringen met een airco die alle lucht naar buiten blaast ipv naar binnen. :+
En bij bestuurders die hun auto niet "goed kunnen aanvoelen". O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:58:
[...]

Waarschijnlijk ook alle camera's uitgevallen en alle spiegels aangeslagen. :)
Komt weleens voor bij uitvoeringen met een airco die alle lucht naar buiten blaast ipv naar binnen. :+
En bij bestuurders die hun auto niet "goed kunnen aanvoelen". O-)
Komt ie weer met zijn vooroordelen. Gelukkig ben jij mr perfect en gebeurt jou nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:38:
[...]

Je hebt echt een bijzondere editie. Nog nooit meegemaakt dat het niet direct aanging.

Ik heb zelf nog niet kunnen kijken maar het was schuin linksachter tegen een paal van een verkeersbord. Bumper zit een scheurtje in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:59:
[...]

Komt ie weer met zijn vooroordelen. Gelukkig ben jij mr perfect en gebeurt jou nooit wat.
Geen gevoel voor humor maar wel lange tenen wanneer men je eigen bal terugkaatst?
Mr. Perfect was dat niet de man die vond dat parkeercamera's in de EV6 eigenlijk overbodig waren want dat parkeren voornamelijk afhing van de skills van de bestuurder? :+

Er gebeurt bij mijn EV's af en toe ook wel wat. Maar niet alle dagen en niet het hele gamma van wat er mis kan gaan in één enkele auto. :+
En wanneer er eens iets gebeurt wordt dat gewoon door de dealer verholpen. Je hebt niet alleen een heel speciale uitvoering van de EV6 maar ook nog eens een heel speciale dealer.
Er is tussen die twee wel één gemeenschappelijke factor. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Laten we lief blijven, een scheur in je bumper en een hernia is al voldoende, een andere tweaker die dan ook nog je op de huid zit lijkt me te veel :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-09 14:10
Het is fris. Mijn EV6 warmt serieus niet op. Hy staat op 24 graden. In een rit van 90 km. nul komma nul warmte. Ik.blaas gewoon douw in mijn auto...ongekend...
Dealer al geappt / gebeld maar geen reactie (Louwman Breda).

Iemand een idee hoe ik serieus mijn auto warm krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24
EN86 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:03:
Het is fris. Mijn EV6 warmt serieus niet op. Hy staat op 24 graden. In een rit van 90 km. nul komma nul warmte. Ik.blaas gewoon douw in mijn auto...ongekend...

Knopje "Heat" indrukken, scheelt al veel.
Airco uitzetten wil ook wel eens helpen (maar da beslaan je ramen mogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:40

Reacher

oldschool

Mijn ervaring met Louwman Breda is zeer slecht. Ben naar een andere garage gegaan. Ik werd gewoon niet geholpen, totaal niet.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 20:51
Ja. Door de kou was mijn bandenspanning ook te laag volgens de auto. Ik heb ze naar 2.5 opgepompt en toch bleef de melding. Gewoon blijven rijden dan gaat de melding vanzelf weg.

Wellicht na enkele starts overigens, dat heb ik niet bijgehouden. In elk geval heb ik de banden niet naar 3.1 ofzo opgepompt maar gewoon naar de 2.5 zoals gespecificeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW

Rij je toevallig in eco modus. Probeer normaal modus met heat aan.

Als het dan nog niet werkt moet de dealer erna kijken.

Als het wel werkt is er een koppeling met de eco modus rijden en eco modus airco. Die moet je uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
FCTW schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:22:
[...]

Rij je toevallig in eco modus. Probeer normaal modus met heat aan.

Als het dan nog niet werkt moet de dealer erna kijken.

Als het wel werkt is er een koppeling met de eco modus rijden en eco modus airco. Die moet je uitzetten.
Ik rijd idd eco modus ja. Maar hoe zet ik die koppeling uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:21:
[...]

Ergens in de climate control schermen staat "eco mode", die moet je uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
PeaceNlove schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:26:
Nee, ik ben echt een luiwammes en het regende dus heb alleen de aangegeven band op 2.5 gezet.
Band thuis wel ff bekeken, maar zag zo snel niet iets raars, zal het als het droog is weer even een inspectie geven, dan is het denk ik ook wat makkelijker te zien.
Even in de gaten houden.

Ik weet niet hoe lang je banden eronder zitten, maar kan lek ventiel zijn.
Kunnen ze bv bij je LBS makkelijk zien en evt oplossen door nieuw ventiel te plaatsen.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Phusebox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:27:
[...]

Ergens in de climate control schermen staat "eco mode", die moet je uitzetten.
Klopt. Die staat uit bij mij. Als ik vervolgens het knopje heat aan zet scheelt me dat 60 km range!! Is dat dan normaal? Ja geen idee he vandaar m'n oprechte vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:01:
[...]

Klopt. Die staat uit bij mij. Als ik vervolgens het knopje heat aan zet scheelt me dat 60 km range!! Is dat dan normaal? Ja geen idee he vandaar m'n oprechte vraag..
Ja, dat is helaas waar...kan nog erger als het onder het vriespunt komt....

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

[...]

60 km aan range gemeten of gaat je Guess-o-meter op je dashboard in één klap met 60 km naar beneden als je HEAT inschakelt?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
TGEN schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:11:
[...]

60 km aan range gemeten of gaat je Guess-o-meter op je dashboard in één klap met 60 km naar beneden als je HEAT inschakelt?
Nee niet gemeten. De guess-o-meter die klapt ineens naar beneden als ik die knop indruk idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:38
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:16:
[...]

Nee niet gemeten. De guess-o-meter die klapt ineens naar beneden als ik die knop indruk idd.
Doorgaans herstelt het verlies zich weer. Een PTC heater kan zomaar 6 of 7 kW trekken om de cabine op temperatuur te krijgen maar zakt dan terug tot misschien 1.5 kW. Een WP zal zo'n 600 watt gebruiken. De GOM past zich daarop dan weer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:21:
[...]
Dat is stap 1.
En om het nog warmer te krijgen (vooral houden) is niet de "auto klimaatcontrole" te gebruiken maar de heat functie (manueel de heat knop activeren) en 22°C (of meer wanneer dat voor jou aangenamer is) instellen.

De auto klima control heeft (soms) het nadeel dat hij eerst gaat warmen op "heat" en indien de ingestelde temperatuur bereikt is hij via A/C koud gaat bijblazen.
Koukleumen (niet negatief bedoeld) hebben dan al vlug een onaangenaam koud gevoel.

Zelf rij ik bv. altijd op de auto klimacontrol op 20-21°C (zoniet krijg ik het veel te warm) maar mijn vriendin bij een buitentemperatuur onder de 5°C manueel op heat/22°C + stuur- en stoelverwarming (slecht functionerende interne fysieke thermostaat :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Is afhankelijk van de SoC van de accu en de buitentemperatuur en je rijstijl (bij een sportieve rijstijl is de max. range sowieso al lager en door dikkere buitenlucht daalt die in de winter nog harder).
Bij deze buitentemperaturen (5°C), een SoC van 100% en een koud interieur zakt met klima aan (geen ecomodus en op 21°C) de range met 40 km (van 508 km range zonder klima naar 468 km met klima).
Eenmaal het interieur op temperatuur stelt zich dat positiever bij.

Met de EV6 nog geen echte winter meegemaakt maar bij de E-Niro lag de range in de zomer (zonder klima) op een 490 km terwijl dat in de winter (buitentemp onder nul en klima op 21°C) de range op 360 km lag.
Dat is al een verschil van 130 km. :)
(En de EV6 heeft meer binnenruimte op te warmen en is zwaarder en heeft grotere banden, het verschil zou dus nog groter kunnen zijn).

Hoeveel je verwarming verbruikt (en het verschil tussen weerstandsverwarming, A/C verwarming, verschillende interieurtemperaturen) kan je ook volgen op een van de rechtste splitschermen van het infotainment display (in splitscreen modus).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:43
fallusballus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:16:
Weinig reacties maar zelf ook nog weinig actie ondernomen nog...ik wacht nog wel ff black friday af 8)7.
In tussentijd wel deze tegengekomen maar kan helaas weinig reviews vinden, wel een youtube instructie filmpje en volgens site leverancier zouden ze geschikt moeten zijn vooor KIA EV6...

https://www.grip500.nl/sn...ight%3D45%26diameter%3D20

[...]
Ik kan het nergens vinden, maar ik zou toch willen weten of ze ook geschikt zijn voor het gewicht van de EV6. Bandenmaat is één, maar gewicht is toch wel een stuk hoger dan een reguliere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
@IvoB2

Dank voor jouw uitgebreide reactie. Daar kan ik wel iets mee. Vanochtend al uitgeprobeerd en inderdaad op de heat knop 22 graden verwarmt hij wel goed op (gelukkig). Ik had gister mijn auto weer eens een keer vol geladen (is dit nu echt slechter voor de batterij??) en kwam ik uit op een range van 425 km. (nog niet eens zo slecht volgens mij met deze temperaturen).

Ik schrok inderdaad toen ik de heat knop aandrukte maar uiteindelijk bijna op plaats van aankomst had ik hem uitgezet, bleef het nog warm, en was mijn range iets meer verbruik dan het aantal gereden kilometers (75) dus zou je op 350 km. uitkomen maar stond de teller op 339 km.

Dus dat valt mee, ja. Nou hopelijk blijft dit op deze manier goed zijn werk doen!

En ja, ik ben een koukleum, haha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:24:
@IvoB2

Ik had gister mijn auto weer eens een keer vol geladen (is dit nu echt slechter voor de batterij??) en kwam ik uit op een range van 425 km. (nog niet eens zo slecht volgens mij met deze temperaturen).
Daar heb je verschillende meningen over.
Zelf ben ik de mening togedaan dat regelmatig de accu opladen tot 100% niet slecht is*.
Het is zelfs nodig om alle cellen te kunnen balanceren.
Wat je beter niet doet (tot tegendeel is bewezen) is de accu tot 100% laden en ze daar dan dagenlang op laten staan.

* Heb voor de EV6 de e-Niro 52 maanden/78000 km gereden en overwegend AC geladen en zoveel mogelijk tot 100% SoC. Na die gebruikstijd geen merkbaar verlies in range.

Maar ik heb wel een ander verbruikersprofiel dan een privérijder die zolang mogelijk wil doen met zijn auto. Een EV wordt hier max. 5 jaar gebruikt en ik wil een batterij tot 90-95% (100 => 10/5) van zijn capaciteit benutten en niet voor slechts 60% (80 => 20).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:31:
[...]

Daar heb je verschillende meningen over.
Zelf ben ik de mening togedaan dat regelmatig de accu opladen tot 100% niet slecht is*.
Het is zelfs nodig om alle cellen te kunnen balanceren.
Wat je beter niet doet (tot tegendeel is bewezen) is de accu tot 100% laden en ze daar dan dagenlang op laten staan.

* Heb voor de EV6 de e-Niro 52 maanden/78000 km gereden en overwegend AC geladen en zoveel mogelijk tot 100% SoC. Na die gebruikstijd geen merkbaar verlies in range.

Maar ik heb wel een ander verbruikersprofiel dan een privérijder die zolang mogelijk wil doen met zijn auto. Een EV wordt hier max. 5 jaar gebruikt en ik wil een batterij tot 90-95% (100 => 10/5) van zijn capaciteit benutten en niet voor slechts 60% (80 => 20).
Dat is ook wat de handleiding aanbeveelt; eens per maand tot 100% opladen.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:54:
[...]

Dat is stap 1.
En om het nog warmer te krijgen (vooral houden) is niet de "auto klimaatcontrole" te gebruiken maar de heat functie (manueel de heat knop activeren) en 22°C (of meer wanneer dat voor jou aangenamer is) instellen.

De auto klima control heeft (soms) het nadeel dat hij eerst gaat warmen op "heat" en indien de ingestelde temperatuur bereikt is hij via A/C koud gaat bijblazen.
Koukleumen (niet negatief bedoeld) hebben dan al vlug een onaangenaam koud gevoel.

Zelf rij ik bv. altijd op de auto klimacontrol op 20-21°C (zoniet krijg ik het veel te warm) maar mijn vriendin bij een buitentemperatuur onder de 5°C manueel op heat/22°C + stuur- en stoelverwarming (slecht functionerende interne fysieke thermostaat :) ).
Het zelf kiezen voor heat zal vooral nodig zijn met auto's met een warmtepomp. Mijn vorige auto, een MG4, had ook een warmtepomp en begon na een tijd ook koude lucht te blazen en je moest de temperatuur al hoger instellen. Bijvoorbeeld 22 als je 20 graden wilde hebben.
Nu met de EV6 zonder warmtepomp heb ik alles op automatisch staan op 20 graden en op stand 3 (blazer staat dan op high) en het is prima qua verwarmen. Geen koude lucht na een tijdje.
Het is zelfs zo dat ik tot een paar weken geleden nog in een t-shirt in de auto zat terwijl het buiten al kouder was (rond 12 graden). Dat was geen enkel probleem. Ik heb ook nog geen behoefte of noodzaak gehad om de heat knop te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:04:
[...]
Het zelf kiezen voor heat zal vooral nodig zijn met auto's met een warmtepomp.
Uiteraard.
Bij een auto met alleen weerstandsverwarming valt er niets zelf te kiezen. :)

Hangt ervan hoe goed het een en ander geregeld is.
Bijna iedere EV heeft sowieso al een WP aan boord om te koelen (jouw EV "zonder" WP ook, zoniet was het er in de zomer bij +30°C niet in uit te houden).
Wil je met hetzelfde toestel ook kunnen verwarmen is het een zaak van de nodige keerkleppen en een goede sturing.

Mijn vorige EV, een Kia e-Niro had ook een warmtepomp voor verwarmen (was wel een extra unit) en nooit een probleem gehad om comfortabel te verwarmen op auto klimastand.
Dat was geen enkel probleem. ik heb ook nog geen behoefte of noodzaak gehad om de heat knop te gebruiken.
Dat is - gezien je zelf stelt een uitvoering zonder WP te gebruiken - ook logisch. De auto verwarmt immers altijd via de weerstandsverwarming/heater op. De auto stand om te verwarmen is 100% op weerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:15:
[...]

Uiteraard.
Bij een auto met alleen weerstandsverwarming valt er niets zelf te kiezen. :)

Hangt ervan hoe goed het een en ander geregeld is.
Bijna iedere EV heeft sowieso al een WP aan boord om te koelen (jouw EV "zonder" WP ook, zoniet was het er in de zomer bij +30°C niet in uit te houden).
Wil je met hetzelfde toestel ook kunnen verwarmen is het een zaak van de nodige keerkleppen en een goede sturing.

Mijn vorige EV, een Kia e-Niro had ook een warmtepomp voor verwarmen (was wel een extra unit) en nooit een probleem gehad om comfortabel te verwarmen op auto klimastand.

[...]

Dat is - gezien je zelf stelt een uitvoering zonder WP te gebruiken - ook logisch. De auto verwarmt immers altijd via de weerstandsverwarming/heater op. De auto stand om te verwarmen is 100% op weerstand.
Klopt, maar ik heb ook een heat knop waarmee ik zogenaamd alleen kan verwarmen net zoals een EV6 met warmtepomp. En het is mij bekend dat de airco een warmptepomp is zonder de keerkleppen en sturing.
Voorheen een Hyundai Ioniq (zuster model van de Kia e-Niro) gehad met warmtepomp en ook nooit problemen gehad met verwarmen op de automatische stand.
Met de MG4 was het wel een probleem dus blijkbaar zijn niet alle auto's met warmtepomp hetzelfde. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er EV6 rijders zijn met een warmtepomp die ervaren dat er ineens koude lucht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Ik heb geen warmtepomp..

Heb ik die Heat functie dan dus wél echt nodig om het warm te krijgen of niet? Want op automatisch (knop linksonder?) en stand 3 (ik heb het nog niet geprobeerd) gaat hij denk ik niks doen bij mij...
Het is nu natuurlijk ook iets kouder, 3 a 4 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:22:
Ik heb geen warmtepomp..

Heb ik die Heat functie dan dus wél echt nodig om het warm te krijgen of niet? Want op automatisch (knop linksonder?) en stand 3 (ik heb het nog niet geprobeerd) gaat hij denk ik niks doen bij mij...
Bij mij heb ik ik de heat knop niet nodig gehad. Gewoon op automatisch en stand 3 met 20 graden wordt de auto gewoon warm en komt er warme lucht uit de roosters. Ik heb ook geen warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
EN86 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:22:
Ik heb geen warmtepomp..

Jawel, hij gaat dan in autostand gewoon verwarmen op de weerstand tot de ingestelde temperatuur.
Doet dan niet anders als dat je dat zou doen via de heat knop.

Wat de autostand doet is afhankelijk van de ingestelde temperatuur voor jou kiezen of ie moet verwarmen (heat) of koelen (A/C).

Sta je op autoklima op 22°C dan gaat de heater aan wanneer er in het interieur een lagere temperatuur dan 22°C gemeten wordt. Wordt het in het interieur warmer dan 22°C gaat de koeling aan.

Werk je manueel via de heatknop gaat ie alleen verwarmen maar nooit de koeling inschakelen.
Werk je manueel via de A/C knop (zonder WP met keerkleppen) ga je alleen maar koelen zonder de heater in te schakelen.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:46:
[...]

Jawel, hij gaat dan in autostand gewoon verwarmen op de weerstand tot de ingestelde temperatuur.

Wat de autostand doet is afhankelijk van de ingestelde temperatuur voor jou kiezen of ie moet verwarmen (heat) of koelen (A/C).

Sta je op autoklima op 22°C dan gaat de heater aan wanneer er in het interieur een lagere temperatuur dan 22°C gemeten wordt. Wordt het in het interieur warmer dan 22°C gaat de koeling aan.

Werk je manueel via de heatknop gaat ie alleen verwarmen maar nooit de koeling inschakelen.
Werk je manueel via de A/C knop (zonder WP met keerkleppen) ga je alleen maar koelen zonder de heater in te schakelen.
Net even erop gelet en in mijn EV6 zonder warmtepomp ging op een gegeven moment heat lampje uit en stond het lampje bij AC aan.
Toch kwam er nog steeds warme lucht uit de roosters zelfs toen ik bijna thuis was na een rit van ruim drie kwartier. Dus ook zonder warmtepomp heb je met AC warmte en niet alleen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:23
Sneeuw op de stilstaande EV6.
Bij wegrijden de melding: ... Radar geblokkeerd.
Waar zit de radar?
Ik meende middenonder in de voorbumper. Maar dat zwarte blok was schoon.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:23
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:46:
[...]

Zelf heb ik in deze weersomstandigheden (vochtig en koud) zowel de heat als de airconditioning tegelijkertijd aan staan. De heat om het interieur te verwarmen en de airconditioning om beslagen ramen tegen te gaan. Dat werkt voor mij het beste.

Van de automatische stand heb ik maar afscheid genomen, dat is voor mij geen prettige stand door de rare werking van Kia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:34
Mijn vrouw heeft vandaag denk ik de situatie gehad die hier Zombie-modus wordt genoemd. Ze was heel blij :-( ...

De auto wilde niet meer uit, niet op D of R en gaf soms accu symbool en soms sleutelsymbool op 't display.

Van 't lijstje uit de TS:

Zombie-modus resetten
  1. Uit de autostappen, vergrendelen, 5m van de auto gaan en weer instappen. Procedure vervolgens volgen voor het starten
  2. Min-pool accu 12V los koppelen (dopsleutel 10 voor nodig)
  3. Bij melding dat de sleutel niet herkent wordt. Voet op de rem en EV-knop indrukken met de sleutel in de hand.
heeft ze 1. en 3. geprobeerd, 2 was niet mogelijk want geen sleutel 10 in de auto (die ligt er inmiddels in).

1. had 't probleem dat de auto niet wilde vergrendelen, tenminste ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt de deuren (met afstandbediening of 'streepje' op deurhandle) op slot doen. Dus 1. deed 't niet.
3. deed 't ook niet....

Uiteindelijk - wachtende op de pechhulp - bleek na een uur of zo de auto in 1 x wel te reageren op de P toets en werkte alles weer 8)7 ....

Nog suggesties (behalve die sleutel 10 in de auto leggen)?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
voor degene die een achterruitenwisser missen: https://www.geckowiper.com/ komt waarschijnlijk ook (van de Ioniq 5 voor MY24) naar de EV6.
@Bra-Jo @Highlander1962

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 20-11-2024 19:22 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EN86
Dank allemaal voor jullie reacties. Vanmiddag een rit van 75 km gemaakt. Van begin tot plusminus 10 km voordat ik thuis was heat knop aan gehad op 22 graden. Was aangenaam! Extra range verlies was maar 8 km
Dus volgens mij is dit redelijk normaal in dezen? Hy trekt dus inderdaad bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:11:
[...]
Net even erop gelet en in mijn EV6 zonder warmtepomp ging op een gegeven moment heat lampje uit en stond het lampje bij AC aan.
Toch kwam er nog steeds warme lucht uit de roosters zelfs toen ik bijna thuis was na een rit van ruim drie kwartier. Dus ook zonder warmtepomp heb je met AC warmte en niet alleen koelen.
Dat is dan restwarmte en dat is eindig. :)
Wanneer je jouw EV zonder weerstandsverwarming en zonder warmtepomp met verwarmingsfunctie op temperatuur kan houden is dat een doorbraak in de technologie en zou dat de range van een EV in de winter enorm vergroten.
Een idee waar die warmte bij dit weer dan gehaald wordt?
En hoeveel kW gaf de verbruiksmeter voor de verwarming op het infotainment op dat ogenblik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nu heb ik zelf een vraag over de clima: Ik merk dat bij verwarmen (ongeacht via autoclima, A/C, heater) er alleen warme lucht komt uit het rooster aan de voeten en uit de regelbare roosters tegen de ramen van de voorportieren.
De twee middenroosters doen dan niets.
Is dat normaal? Zijn die middenroosters dan alleen om te koelen, ontwasemen,..... ? Of wat is precies de functie van die middenroosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:33:
[...]
Zelf heb ik in deze weersomstandigheden (vochtig en koud) zowel de heat als de airconditioning tegelijkertijd aan staan. De heat om het interieur te verwarmen en de airconditioning om beslagen ramen tegen te gaan. Dat werkt voor mij het beste.
Yep, net ook zo gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:51:
Nu heb ik zelf een vraag over de clima: Ik merk dat bij verwarmen (ongeacht via autoclima, A/C, heater) er alleen warme lucht komt uit het rooster aan de voeten en uit de regelbare roosters tegen de ramen van de voorportieren.
Is dat normaal? Zijn die middenroosters dan alleen om te koelen, ontwasemen,..... ? Of wat is precies de functie van die middenroosters?
Zijn de roosters open? Door naar links of rechts te bewegen kan je ze open en dicht doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FCTW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:54:
[...]

Zijn de roosters open? Door naar links of rechts te bewegen kan je ze open en dicht doen
Uiteraard. :)
In alle standen geprobeerd (links, rechts, boven, onder, alles er tussen).
Met uitzondering van de "klikstand" want dan zijn ze idd gesloten (aan de bestuurderszijde helemaal naar rechts tot klik en aan de passagierszijde vooraan net omgekeerd).

Geef je nu aan dat er bij verwarmen wel degelijk warme lucht uit die middenroosters moet komen?
Dan contacteer ik de dealer. Maar daar moet ik eerst zeker van zijn want ik ga daar niet lopen zeuren als ze gewoon geen verwarmingsfunctie hebben en alleen een ventilatiefunctie hebben (maar dat is dan de eerste auto die ik rijdt waar dat zo geregeld is, vandaar mijn verbazing/vraag).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wanneer verwarming:
Op AUTO + doeltemperatuur licht hoger dan actuele binnentemperatuur?
Dan = ACC aan, warmtepomp actief. Verbruik max. Ongeveer 2,5kWh.
Temperatuur zal langzaam stijgen

Op AUTO + doeltemperatuur stuk hoger dan actuele binnentemperatuur?
Dan = HEAT aan, warmtepomp niet actief. Verbruik max. Ong 4,5 kWh
Temperatuur zal snel stijgen

De warmtepomp is een meer dan prima toevoeging om het klimaat op niveau te houden, daarnaast kan deze ingezet worden om te preconnen (koelen/verwarmen accupakket), en is zuiniger in gebruik dat de Heater.

Wat maakt het voor de gebruiker oncomfortabel?
* aanvinken de 3 automatische opties in scherm ‘airco’ rechts op het 12” scherm.
Deze forceren een tijdelijke, duidelijk voelbare wissel van luchtstroom en temperatuur.
Ik heb ze uitstaan, en geen last van plotse wissel in luchtstroom temperatuur

* preconnen accu bij gebruik warmtepomp
Het is óf preconnen óf licht klimaat beheersen, niet beide. Advies is om met preconnen óf handmatig HEAT te gebruiken, of temperatuur op AUTO meer dan licht te verhogen.

Mijn ramen beslaan niet, temperatuur is constant. Wel zorg ik dat de cabine altijd goed warm is bij vertrek, door van te voren op 27 graden voor te verwarmen met de voor/achteruitverwarmen vinkjes aan.
Ik rij wel langere stukken aaneengesloten - dat zal meespelen in cabinetemperatuur

Vanochtend met Carscanner bovenstaand mooi kunnen zien werken.

[ Voor 13% gewijzigd door king_dude op 20-11-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 06:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:51:
Bij mij doen de roosters bij de voeten niets, behalve koud blijven. 8)7

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@king_dude Bedoel je met preconnen het voorverwarmen van de accu?
Dat heb ik nog nooit gebruikt.
De drie leds (stand 3) in de autoclima ook nog nooit gebruikt. Als ik auto gebruik altijd stand 1 (led). Lager gaat niet.
En eco voor verwarming staat ook uit en alle automatische functies in het infotainmentsysteem ivm klimmatcontrole staan eveneens uitgevinkt.

Vandaag nog verschillende ritten (maar steeds van max. 10 km) gedaan. Dan rijdt de auto nooit lang genoeg (doeltemperatuur 21°C, buitentemp. 6°C) om van de "heat" af te gaan. Verbruik schommelt dan (volgens het display) tussen de 1,x en 2,x kW.
Hoger heeft ie nog nooit gegaan in verbruik. Wanneer (bij langere ritten) heat overgaat in A/C (bij autoclima) zakt het getoonde verbruik onder de 1 kW.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
HansAuutB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:24:
Waar zit de radar?
Voorruit, bij de achteruitkijkspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Harrie van Til schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:06:
[...]
Dat lijkt me zeker niet normaal.
Bij mij verwarmen ze wel degelijk (en je kan het rooster onder/achter de stuurkolom ook met je hand voelen).
Zouden ze daar geen warme lucht blazen kan je net zo goed verwarmen met stuur- en stoelventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AnjaT850 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:07:
[...]
Voorruit, bij de achteruitkijkspiegel.
Ben je daar zeker van?
Ik dacht dat daar de regensensor en de camera voor o.a. de verkeersbordenherkenning zat.
Ook altijd gedacht dat de radar onder die trapeziumvormige plaat vooraan midden onder de bumper zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 06:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:09:
[...]

Dat lijkt me zeker niet normaal.
Bij mij verwarmen ze wel degelijk (en je kan het rooster onder/achter de stuurkolom ook met je hand voelen).
Zouden ze daar geen warme lucht blazen kan je net zo goed verwarmen met stuur- en stoelventilatie.
Ik heb een Light, dus helaas geen stoel- en stuurverwarming

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Harrie van Til schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:11:
[...]

Ik heb een Light, dus helaas geen stoel- en stuurverwarming
Sneu, maar zelfs dan heb je bij vriestemperaturen voetenverwarming nodig om comfortabel te kunnen rijden.
Wat zegt de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Het duizelt me een beetje...heb ik nou wel of geen warmtepomp nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:59:
[...]

Uiteraard. :)
In alle standen geprobeerd (links, rechts, boven, onder, alles er tussen).
Met uitzondering van de "klikstand" want dan zijn ze idd gesloten (aan de bestuurderszijde helemaal naar rechts tot klik en aan de passagierszijde vooraan net omgekeerd).

Geef je nu aan dat er bij verwarmen wel degelijk warme lucht uit die middenroosters moet komen?
Dan contacteer ik de dealer. Maar daar moet ik eerst zeker van zijn want ik ga daar niet lopen zeuren als ze gewoon geen verwarmingsfunctie hebben (maar dat is dan de eerste auto die ik rijdt waar dat zo geregeld is, vandaar mijn verbazing/vraag).
Ik let er niet zo op waar de lucht vandaan komt, als ik het maar aangenaam heb. Stoel en stuurverwarming aan en meestal op auto.

Ik zal kijken of de warmte inderdaad niet uit het midden komt. In de zomer krijg ik zeker koude lucht uit het midden dat ik het zelfs soms dicht doe. Ik zal de komende dagen er op letten en terugkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:11:
[...]
Ben je daar zeker van?
Ik dacht dat daar de regensensor en de camera voor o.a. de verkeersbordenherkenning zat.
Ook altijd gedacht dat de radar onder die trapeziumvormige plaat vooraan midden onder de bumper zat.
Excuus, je hebt gelijk.
Ik was in de war met de camera 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Edje040 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:15:
Om te verwarmen heb je geen WP (met omkeerfunctie) nodig.
De WP voor airco en een weerstandsheater voor verwarming zitten er altijd op.

Een WP met verwarmfunctie (bovenop de standaard koelfunctie) is alleen nuttig om over langere afstanden in de winter (of wanneer je de verwarming wil gebruiken) de range te vergroten en/of het verbruik te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Harrie van Til schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:06:
[...]

Hier filmpje van vanochtend. Auto 1, doeltemp cabine licht hoger dan actuele temp. lampje ACC brand, en temperatuur van alle ventilatie openingen stijgt binnen afzienbare tijd naar 30 graden. Ook de voet vents.

Je ziet dus mooi de warmtepomp werken. En ja, voor korte ritjes werkt het natuurlijk niet. Om comfort te hebben is je cabine voorverwarmen dan écht een voorwaarde. Of je gebruikt stoel/stuurverwarming indien aanwezig - en matigt cabine temperatuurvraag

Nadeel overigens van korte ritjes is dat comfort in verhouding op het rit verbruik relatief veel meer kost (en minder lang plezier hebt van de warmte)

Edit: filmpje uploaden werkt niet

[ Voor 7% gewijzigd door king_dude op 20-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
king_dude schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:19:
[...]
Hier filmpje van vanochtend. Auto 1, doeltemp cabine licht hoger dan actuele temp. lampje ACC brand, en temperatuur van alle ventilatie openingen stijgt binnen afzienbare tijd naar 30 graden. Ook de voet vents.
Dus voor alle zekerheid: de vier ventilatieopeningen blazen altijd warme lucht (wanneer er verwarming wordt gevraagd) en niet alleen de twee naast de portiervensters?

Bij verwarmen (of dat nu via heat of A/C is maakt niet uit, of dat nu met lage of hoge doeltemperatuur is ook niet) blazen hier alleen de twee buitenste ventilatieroosters en de voetroosters warme lucht.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
@IvoB2 het is al weer een tijd geleden dat ik dit geconstateerd heb, maar destijds kwam bij mij ook warmte uit de middelste roosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 17:22
Edje040 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:15:
Nee, het scheelt hooguit 40km in de winter, en verwarmen van de accu voor snelladen zal minder vlot gaan.

Voor de rest voegt het weinig toe, en kan het zelfs nadelen hebben(aparte manier van verwarmen).

Je had een facelift besteld dacht ik, de range is sowieso in orde, met dit weer zal 400km zeker mogelijk zijn, zelfs zonder wp.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FCTW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:16:
[...]

Ik let er niet zo op waar de lucht vandaan komt, als ik het maar aangenaam heb. Stoel en stuurverwarming aan en meestal op auto.

Ik zal kijken of de warmte inderdaad niet uit het midden komt. In de zomer krijg ik zeker koude lucht uit het midden dat ik het zelfs soms dicht doe. Ik zal de komende dagen er op letten en terugkoppelen.
Ik let er doorgaans ook niet op. :)
Maar na geklaag van mijn vriendin dat ze het tijdens een rit van 100 km enkel niet warm kreeg (buiten de stuur- en stoelverwarming) ben ik de instelling gaan controleren (en alle clima autofuncties uitgeschakeld) en toe merkte ik op dat er door de middenroosters geen warme lucht kwam (terwijl er uit de buitenste ventilatieopeningen en de voetroosters warme/hete lucht stroomt).
Vandaar de vraag of dat in de EV6 normaal is (had het hiervoor ook niet opgemerkt maar is ook nog niet echt koud geweest).
Ja ventilatie en airco komt hier ook uit de middenroosters (daarom zet ik ze bij koelen daar wel dicht want ik hou niet van die koude lucht op mijn bovenlichaam). Maar tijdens verwarmen doen ze niets.

Thx, om terug te koppelen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:39
blb4 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:12:

Zombie-modus resetten

Uiteindelijk - wachtende op de pechhulp - bleek na een uur of zo de auto in 1 x wel te reageren op de P toets en werkte alles weer 8)7 ....

Nog suggesties (behalve die sleutel 10 in de auto leggen)?
Ik merk dat er een combi met voet op de rem tussen zit.

Voet niet op de rem, dan kan ik op P duwen. Parking wordt geengaged. Vervolgens met voet op de rem op start duwen, nu komt ready to drive in beeld. Dat activeert de mogelijkheid op R en D.
Als je wil uitstappen voet van de rem en dan op start drukken.

Ik ben zelf nog aan het zoeken of het echt dat is. Maar sinds ik dit aanhoud, heb ik geen last meer van lost state.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:26:
@IvoB2 het is al weer een tijd geleden dat ik dit geconstateerd heb, maar destijds kwam bij mij ook warmte uit de middelste roosters.
Mijn vriendin zegt me nu dat er alleen warme lucht uit de middenste ventilatieopeningen komt wanneer je manueel de middenstand selecteert (zelf nog nooit gebruikt).

Maar morgen een rit van 2 x 100 km. Gaat ze voor alle zekerheid alles nog eens controleren (wat wel of niet in welke stand werkt). Intuïtief is het al zeker niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:39
HansAuutB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:24:
Waar zit de radar?
Was de melding specifiek over de voorste? Je hebt er ook achteraan, zie filmpje.
https://youtu.be/euX0x2QCmB4?si=E99SkhLwXrYh4Ats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:24:
[...]

Dus voor alle zekerheid: de vier ventilatieopeningen blazen altijd warme lucht (wanneer er verwarming wordt gevraagd) en niet alleen de twee naast de portiervensters?

Bij verwarmen (of dat nu via heat of A/C is maakt niet uit, of dat nu met lage of hoge doeltemperatuur is ook niet) blazen hier alleen de twee buitenste ventilatieroosters en de voetroosters warme lucht.
Ik heb maar even 2 stills gemaakt van filmpje
Je ziet dus een lichte verhoging van de warmtevraag (18 graden) - warmtepomp staat aan (zie plaatje carscanner temps) ->ACC aan, HEAT uit,

Over alle vents 30 graden uitstroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X-T6LtSD1Gl1ePOUeJiZreUKys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKPvGTXtcJbdFumDRQKF00gP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9sI1-XO-SfKVdS0wdNi_pfwHn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maPHFMVILrvA9GSn3OYxaCF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Vector060 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:37:
[...]

Ik merk dat er een combi met voet op de rem tussen zit.

Voet niet op de rem, dan kan ik op P duwen. Parking wordt geengaged. Vervolgens met voet op de rem op start duwen, nu komt ready to drive in beeld. Dat activeert de mogelijkheid op R en D.
Als je wil uitstappen voet van de rem en dan op start drukken.

Ik ben zelf nog aan het zoeken of het echt dat is. Maar sinds ik dit aanhoud, heb ik geen last meer van lost state.
Het voorkomen is 1 ding, het ‘genezen’ is wel wat anders. Blijkbaar heeft bij ons gewoon wachten (meer dan een uur) gewerkt.

Pagina: 1 ... 401 ... 445 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic