Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ligt meer aan carscanner denk ik. Is niet de enige data die niet klopt die er uitkomt.blb4 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:14:
[...]
Is er dan echt helemaal niets wat wel gewoon werkt bij jou auto?
Volgens die app heb ik in totaal ca. 5000 kWh geladen waarmee ik dan ruim 55.000 km heb gereden. I wish.
---
Kia app versie 2.1.21 toont hier ook nog steeds geen laadsnelheid?
De mogelijkheid om dingen aan te passen in de app voor jouw profiel, zoals de zomertijd instelling, is ook weg uit de app? Dat zat al heel erg verstopt maar ik kan het niet meer vinden...
OTA staat ook aan maar heb nog nooit een OTA update melding gezien.
[ Voor 47% gewijzigd door Phusebox op 07-11-2024 19:15 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
14962 kWh voor 89800 km had ik bij mij e-Niro, netjes 0,167 kWh per km.Phusebox schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:16:
[...]
Ligt meer aan carscanner denk ik. Is niet de enige data die niet klopt die er uitkomt.
Volgens die app heb ik in totaal ca. 5000 kWh geladen waarmee ik dan ruim 55.000 km heb gereden. I wish.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het duurde bij mij een dag voordat ik de laadsnelheid in de app zag. Wel heb ik zelf de laatste infotainment update in de zomer via USB-stick geïnstalleerd. Een 32GB stick is voldoende.Phusebox schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:16:
[...]
Kia app versie 2.1.21 toont hier ook nog steeds geen laadsnelheid?
De mogelijkheid om dingen aan te passen in de app voor jouw profiel, zoals de zomertijd instelling, is ook weg uit de app? Dat zat al heel erg verstopt maar ik kan het niet meer vinden...
OTA staat ook aan maar heb nog nooit een OTA update melding gezien.
Misschien dat je die nodig hebt om de laadsnelheid in de app te kunnen zien?
De mogelijkheid om instellingen van het infotainment aan te passen via de app is inderdaad met versie 2.1.21 verdwenen. Volgens Kia werd het te weinig gebruikt. Lees de posts van een paar pagina's terug maar na.
:strip_exif()/f/image/5LWfXwxQ4NLgeGpCy9uM2KEX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QbeCOLwemTLURrXxvzhBglhH.jpg?f=fotoalbum_large)
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Drie stuks lijken mij eerst wel voldoende. Ze zijn er dus ook in zes stuks te krijgen.
Het model 2025 heeft natuurlijk wel een lampje, maar ik mag nog vier winters door met mijn lease EV6 en dan lijken mij deze lampjes toch wel een toegevoegde waarde voor mijn gebruik in vaak donkere omstandigheden.
MY 2024 ook.petertenboer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:32:
Het model 2025 heeft natuurlijk wel een lampje,
Maar hoe dan ook, nooit problemen gehad met de laadkabel inpluggen.
Die laadindicatorlampjes hoeven van mij ook niet zo, dat laadpoortlampje vind ik wel weer fijn, 't is bij mij fors donker als ik 'm nu 's avonds achteruit op de oprit heb gezet.Phusebox schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:35:
Gewoon duct tape over de laad indicator lampjes, toch compleet overbodig.
Maar hoe dan ook, nooit problemen gehad met de laadkabel inpluggen.
En soms zit 't toch mee blijkbaar
Ledlamp met sensor installeren op de oprit/onder carport?blb4 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:56:
Die laadindicatorlampjes hoeven van mij ook niet zo, dat laadpoortlampje vind ik wel weer fijn, 't is bij mij fors donker als ik 'm nu 's avonds achteruit op de oprit heb gezet.
Heeft ook nog meer bijkomende voordelen dan alleen de laadpoort van een EV verlichten.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2024 13:01 ]
't licht van de buitenlampen is voldoende om naar achteren te lopen of te fietsen maar vanwege de beperkte breedte van de oprit staat de auto met de rechterkant strak tegen de buitenmuur en dat wordt dan dus een erg donker hoekje. Een struik tussen achterlamp en auto helpt ook niet.IvoB2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:00:
[...]
Ledlamp met sensor installeren op de oprit?
Heeft ook meer voordelen dan alleen de laadpoort van een EV verlichten.
Maar goed, de MY25 heeft een laadpoortlampje dus ik ben blij en ik kan me voorstellen dat als die dat niet gehad zou hebben ik ook voor zo'n los lampje zou zijn gegaan.
Iedere specifieke situatie vraagt zijn eigen specifieke oplossing.
Hier bv. wel een OEM ledlamp in de laadpoort (MY24) maar dat zie je eigenlijk niet bij thuisladen want zowel op de oprit als onder de carport een led-schijnwerper met bewegingssensor.
En met op locatie laden in donkere hoekjes nog geen praktijkervaring. Meestal hangt er een licht ergens op de parking.
Maar voor een paar euro kan je - indien een oudere EV6 - idd niet sukkelen.
Maar wanneer ik het filmpje bekijk geeft zo één losse led al voldoende licht in de laadpoort (veel meer dan het OEM lichtje). Waar heb je die andere dan voor nodig?
In augustus liep mijn huidige leasecontract af. 4 jaar met plezier in een Ford Kuga PHEV gereden waarvan de laatste 1,5 jaar véél elektrisch, omdat ik zelf maar een laadpaal had geïnstalleerd met verrekening met mijn werkgever, want vlak voordat ik hem kreeg, was het beleid aangepast: geen laadpaal van de zaak meer voor een PHEV. En ja, 1850 kilo waar je nóóit gebruikmaakt van de elektromotor is toch sneu.
Maar dat gezegd hebbende. Ik mocht begin dit jaar een nieuwe uitzoeken. Aantal auto's gereden en overwogen, uiteindelijk voor de KIA EV6 gekozen.
Het moest een EV6 Plus worden met 58kWh accu, lekker veel opties, toeters en bellen. Leder naderhand inbouwen en zo nog wat dingen. Rood sprak me wel aan, geen grijze muis.
Zogezegd zo gedaan. Geconfigureerd op het platform waaraan wij gebonden zijn bij mijn werkgever. Er stonden helemaal geen opties, dus aan de hand van de brochure heb ik die zelf maar toegevoegd, totdat de eigen bijdrage begon te lopen en daar had ik geen zin in. Klik - besteld.
Dat was bestelpoging nummer 1. Want al snel hing de leasemaatschappij aan de lijn. Waar ik deze opties vandaan had en hoe ik bij de prijzen was gekomen. Helaas, ook na het opsturen van de brochure werd het één groot probleem. De lease-coördinator had hetzelfde kunstje gedaan en hem opnieuw geconfigureerd vóór mij - dankjewel zeg - en kwam op een eigen bijdrage van, jaja, €80 in de maand! Nou zei ik, steek hem maar waar de zon niet schijnt, dat gaan we niet doen. Dus annuleren maar.
Nogmaals de bestelling samengeklikt op het portaal en ditmaal - tegen het advies van de leasecoördinator in - de accessoire prijzen incl. BTW opgenomen. Warempel, de bestelling werd goedgekeurd!
Dat was bestelpoging nummer 2. Al snel hing ditmaal de leverende dealer aan de telefoon. Even de order doornemen. Maar wat bleek, zij hadden de order totaal niet doorgekregen zoals ik hem geconfigureerd had en wilden dus een héél andere auto gaan bestellen. Bovendien vond de deal het maar vreemd dat ik half lederen bekleding had besteld, want ten eerste wordt de auto standaard met leder uitgevoerd en de kleur die ik wilde kon niet. Natuurlijk wilde ik geen halfleder, wat schiet je daarmee op. Wat blijkt: in de brochure staat de code ZKCV99HLEDER bij de volleder optie. Die code had ik blindelings overgenomen, maar de code voor volleder blijkt te zijn: ZKCV99VOLLEDER en ja, die stond er niet bij. Zucht.
Al met al: dat ging hem niet worden. Allemaal gezeik, trek de stekker er maar uit.
En daar gingen we weer. Ik was dat hele KIA gezeik wel zat ondertussen, dus ik ging op pad voor een andere auto. Toch die XC40 proberen? Nee. De Enyaq viel meteen af. De ID4 en ID5 waren het ook niet. Een rondje in de nieuwe Explorer was wel gaaf, maar die auto was wel erg "saai" vergeleken met de toch wel futuristische EV6.
Oké nog één laatste kans. Poging nummer 3 bij de KIA. Ditmaal alles telefonisch met de dealer doorgenomen, wat kan er wel/niet - regel het voor me en bevestig het. Dat leek gewoon goed te komen. Ondertussen besloten toch maar rood te laten varen, Insterstellar Gray genomen. Ik ben er niet zo van om erg op te vallen.
Bevestiging ontvangen, geweldig, het ging gebeuren. Totdat enkele weken later.... de leasemaatschappij me weer belde, helaas kun de bestelling niet doorgaan. Door een modeljaarwissel was mijn bestelling niet meer leverbaar en ze konden me alleen een fiscaal véél aantrekkelijker model aanbieden die "qua uitrusting eigenlijk hetzelfde was" - de Edition Advanced. Nou nee, ik heb de keuze gemaakt tussen de Plus en deze uitvoering en bewust voor de Plus gekozen, dus dat wilde ik helemaal niet! Ik rijd bovendien niet meer privé in de auto dus fiscale voordelen doen me niets. De beste man wist het ook allemaal niet.
Dus ik raakte met de dealer in gesprek. Na veel gedoe zou hij binnen enkele weken meer weten vanuit de fabriek/hoofdkantoor en dan zouden we weer kijken. Dus de order even in de ijskast gedaan. Geannuleerd. Voor de derde keer.
Zogezegd, enige tijd later hadden we weer contact. Hij gaf aan een intern memo te hebben ontvangen dat ze ondanks een "bestelstop" toch orders mochten aannemen en het dan niet de MY24 meer zou worden maar de MY25. De Plus/58 zou dan niet kunnen, maar dan zou het de Edition Advanced 84kWh worden met 168kW motor. Wat daar allemaal wel/niet/anders op zou zitten, kon hij niet vertellen.
Ik was er goed klaar mee. Máááánden mee bezig geweest. Dus ik zei, joh weet je: prima. Succes, maak er wat van. Bestel dat ding, ik hoor het wel.
Poging 4 aldaar. De leasemaatschappij plaatst de order. Ik wordt gebeld door een andere dealer dan waar ik de order helemaal mee had doorgesproken en waarmee ik de zekerheid (tja) had gekregen dat het ditmaal goed zou komen. Dus, nou ja - ze hadden hem besteld.
Toch een berichtje naar mijn leasemaatschappij gedaan - luister, jullie hebben hem bij een andere dealer besteld hè. Ja, dat was normaal, ze werkte met 2 dealers en soms viel het kwartje links en soms rechts.
Soit, veel plezier ermee. Erg niet-netjes naar de andere dealer, maar de lease wereld gaat om kwartjes.
Was het verhaal daarmee af? Nee natuurlijk niet! Want enige weken daarna, kwam toch ineens de leasemaatschappij weer in de lucht. De verkeerde order wat geplaatst bij de verkeerde dealer! Ze hadden een rode besteld met verkeerde opties! Maar excuus, excuus - we gaan hem daar annuleren en zorgen ervoor dat de juiste order bij de juiste dealer wordt gemaakt.
Poging 5 was dus ondertussen daar. De leverende dealer was blij mij weer te spreken, we namen de order door en hij werd besteld. Levertijd geschat pas januari. Het is wat het is. Knutsel hem maar in elkaar.
Toen was het opeens week 44 en werd ik gebeld. Hallo met die-en-die van KIA dealer ABC. Uw auto is binnen! Kunt u 31-10 komen, strik erom, doosje chocolade, helemaal leuk. Dus afspraak gemaakt. Meteen mijn huidige auto afgemeld, geregeld deze achter te kunnen laten in Amersfoort. Zo, op naar de KIA.
De dag erop, leasemaatschappij aan de telefoon. Ja, hoe hebt u deze afleverafspraak gemaakt? Nou zeg ik, ze belden mij, ik zei wat leuk, en ja de 31e is prima. En zo ging dat.
Want ja, zei de beste man aan de telefoon - dat was KIA dealer ABC. En dat is niet KIA dealer XYZ waar u de auto daadwerkelijk hebt besteld.
Toen viel het kwartje. KIA dealer ABC is waar ze de verkeerde order hadden geplaatst. En die auto is dus nooit goed geannuleerd! Die foute order is dus gewoon geleverd in week 44. Maar die wilde ik natuurlijk niet, dus de 31e ging ik geen KIA halen in Amersfoort.
Toch maar even geïnformeerd bij KIA dealer XYZ en die auto was nog niet binnen, ze dachten december-januari. Dus pfiew, hij is ieder geval nog onderweg. Wat ook gek is, want de auto's zijn met 1 week tussentijd besteld. Maar goed, ik wacht geduldig.
En ik wacht nu nog steeds. Vanaf 15 november worden er geen nieuwe auto's uitgeleverd dus het zal zeker 2025 worden. Ik wacht met smart! Het wordt mijn eerst full electric, eerste KIA. Zin in!
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Beetje jammer alleen dat Ionity, passport abbo genomen, maar kreeg 2x het laden niet gestart vanuit de app. 2x de helpdesk gebeld , de 1e keer besloot tijdens het bellen de boel als nog te gaan laden , de 2e keer op afstand 20kWh gekregen en de rest maar bijgeladen bij Allego 10 meter verder. Dan vind ik Fastned met autocharge toch een stuk praktischer.
En de navigatie van Kia doet ook nog niet wat ik wil, mooi een filter gezet op Ionity voor de laders op de route, maar telkens me nog de weg afsturen om elders te laden, terwijl ik nota bene Porta Westfalica als tussenstop in de nav had gezet. En ja, ik wil met 4% accu aankomen. Na de 2e laadstop bleef het ding maar zeuren over tussenstops terwijl ik de eindbestemming zonder problemen zou halen, dus toen maar CarPlay navigatie aangezet.
Qua range is tie inderdaad wat zenuwachtig, mijn vrouw kreeg ook allemaal verontrustende meldingen en suggestie voor snellader toen ze naar huis navigeerde (90km met nog 130km verwacht bereik). Zij is toch maar ff een kopje koffie gaan halen tussendoor.PeaceNlove schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:51:
Vandaag mijn EV6 voor een ritje naar Berlijn meegenomen. Wat een heerlijke auto is het toch om mee te rijden.
Beetje jammer alleen dat Ionity, passport abbo genomen, maar kreeg 2x het laden niet gestart vanuit de app. 2x de helpdesk gebeld , de 1e keer besloot tijdens het bellen de boel als nog te gaan laden , de 2e keer op afstand 20kWh gekregen en de rest maar bijgeladen bij Allego 10 meter verder. Dan vind ik Fastned met autocharge toch een stuk praktischer.
En de navigatie van Kia doet ook nog niet wat ik wil, mooi een filter gezet op Ionity voor de laders op de route, maar telkens me nog de weg afsturen om elders te laden, terwijl ik nota bene Porta Westfalica als tussenstop in de nav had gezet. En ja, ik wil met 4% accu aankomen. Na de 2e laadstop bleef het ding maar zeuren over tussenstops terwijl ik de eindbestemming zonder problemen zou halen, dus toen maar CarPlay navigatie aangezet.
Als ik stel naar split in kroatie navigeer met de kia navigatie dan zie ik maar laadpalen tot halverwege Duitsland?
Mijn rode sweerverlichting is niet echt rood rood. Meer een soort paars achtig? Meer mensen hier last van?
Die sfeerverlichting kan je in de MY25 in tig kleuren instellen, rood kan van geel naar paars via diverse tinten.sgouman schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:22:
Ik doe vast wat fout;
Als ik stel naar split in kroatie navigeer met de kia navigatie dan zie ik maar laadpalen tot halverwege Duitsland?
Mijn rode sweerverlichting is niet echt rood rood. Meer een soort paars achtig? Meer mensen hier last van?
In de my24 heb ik ook veel kleurtjes die ik kan instellen.blb4 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:57:
[...]
Die sfeerverlichting kan je in de MY25 in tig kleuren instellen, rood kan van geel naar paars via diverse tinten.
Echter is rood niet echt rood. Maar meer roze(niet paars zoals in mijn vorige post)
Ik heb 'm op (yacht) blue, dus geen ervaring met roze/paars roodsgouman schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:01:
[...]
In de my24 heb ik ook veel kleurtjes die ik kan instellen.
Echter is rood niet echt rood. Maar meer roze(niet paars zoals in mijn vorige post)
Je kunt uit iets voorgeprogrammeerde kleuren van KIA kiezen en via een menu met een draaischijf uit “duizend” nuances. Daar zijn je vast wel rood vinden zoals jij vindt dat rood moet zijn denk ik. Zit uit mijn hoofd onder het menu item “licht”.sgouman schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:01:
[...]
In de my24 heb ik ook veel kleurtjes die ik kan instellen.
Klopt heb ik gedaan. Echter is rood niet echt rood(bij geen enkele kleur)petertenboer schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:38:
[...]
Je kunt uit iets voorgeprogrammeerde kleuren van KIA kiezen en via een menu met een draaischijf uit “duizend” nuances. Daar zijn je vast wel rood vinden zoals jij vindt dat rood moet zijn denk ik. Zit uit mijn hoofd onder het menu item “licht”.
Ander probleem; ik kan niks meer anar de auto versturen met de kia connect app. Auto heeft gewoon internet maar ik krijg bij alles een foutmelding. Bij airco starten, adres versturen etc. Het duurt een paar minuten en dan zegt de app fout. Kan xxxx niet uitvoeren
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Als ik een hoerenkast achtige omgeving wil zitten dan ga ik wel naar een ...sgouman schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:22:

Soms is er een storing bij de KIA servers, maar als het meer dan een dag is kun je het infotainment eens resetten. Gaatje naast je volumeknop, zoek maar eens in dit forum op reset en gaatje.sgouman schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:45:
Ander probleem; ik kan niks meer anar de auto versturen met de kia connect app. Auto heeft gewoon internet maar ik krijg bij alles een foutmelding. Bij airco starten, adres versturen etc. Het duurt een paar minuten en dan zegt de app fout. Kan xxxx niet uitvoeren
Bij mij staat deze er nog wel.Mad_Master schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:21:
Klein vraagje voor alle ev6 rijders. Ik heb een My24 en sinds afgelopen donderdag is het batterij icoontje voor de v12 batterij verdwenen van de connect app. Ik heb hem ook echt letterlijk tijdens het refresh weg zien gaan. Iemand anders dir probleem?
Het gaan om iphone met versie 2.1.20
[Afbeelding]
Android met versie 2.1.21
Zelfde (iPhone) app, MY25; staat er nog gewoon. Wat als je naar de detail pagina gaat?Mad_Master schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:21:
Klein vraagje voor alle ev6 rijders. Ik heb een My24 en sinds afgelopen donderdag is het batterij icoontje voor de v12 batterij verdwenen van de connect app. Ik heb hem ook echt letterlijk tijdens het refresh weg zien gaan. Iemand anders dir probleem?
[Afbeelding]
Daar staat die er ook niet bij. Ik heb wel vaker last van mijn v12 dat bijna altijd oranje of rood aangeeft dat spanning laag is, maar nooit gehad dat mijn auto niet opstart omdat die geen spanning heeft. Dus is niet echt het v12 probleem dat iedereen ervaart, maar ik dacht mischien door de kou dat die lager is gezakt dan normaal en nu geen teken van leven meer geeft in de app.blb4 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:28:
[...]
Zelfde (iPhone) app, MY25; staat er nog gewoon. Wat als je naar de detail pagina gaat?
Auto gaat wel gewoon nog aan dus weet niet wat ik hiermee moet
Als de 12v leeg is dan kan je ook de status niet verversen met Kia connect.Mad_Master schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:33:
[...]
Daar staat die er ook niet bij. Ik heb wel vaker last van mijn v12 dat bijna altijd oranje of rood aangeeft dat spanning laag is, maar nooit gehad dat mijn auto niet opstart omdat die geen spanning heeft. Dus is niet echt het v12 probleem dat iedereen ervaart, maar ik dacht mischien door de kou dat die lager is gezakt dan normaal en nu geen teken van leven meer geeft in de app.
Auto gaat wel gewoon nog aan dus weet niet wat ik hiermee moet
Ik heb het in het verleden ook een keer gehad en de icoon is later weer erbij gekomen. Toen ook steeds oranje 12v batterij meldingen.
Later is uiteindelijk onder garantie de 12v batterij vervangen na 3x de dealer te bezoeken. Ik zou alvast een jumpstarter kopen.
Na vervanging geen problemen meer.
Het is niet dat je wat aan dat icoontje hebt. Als ie niet OK is, is je 12V plat, en dat merk je snel genoeg.Mad_Master schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:21:
[Afbeelding]
Maar het werkt helaas nogsteeds niet...
Hier net zo.izzet3838 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:52:
Sinds vandaag krijg ik een foutmelding als ik de status van de wagen vernieuw.
Het vreemde is dat als ik een actie naar de wagen stuur deze wel plaatsvindt en hij dan ook de status vernieuwd.
Iemand enig idee?[Afbeelding]
Gisteren waren er volgens mij werkzaamheden . Paar dagen eerder aangekondigd in de app. Zal wel iets niet helemaal goed zijn gegaan.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Dit heb ik ook sinds vandaag.izzet3838 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:52:
Sinds vandaag krijg ik een foutmelding als ik de status van de wagen vernieuw.
Het vreemde is dat als ik een actie naar de wagen stuur deze wel plaatsvindt en hij dan ook de status vernieuwd.
Iemand enig idee?[Afbeelding]
Gekke is een collega met een proceed heeft het probleem niet./
(Ik zie dan die kW laadmelding tijdens het laden in de V 2121 nog steeds niet.)
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 19:50 ]
Heb je de laatste entertainment update geinstalleerd?IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:50:
Nog gekker, hier op de Kia app van de EV6 geen dergelijke melding.
(Ik zie dan die kW laadmelding tijdens het laden in de V 2121 nog steeds niet.)
Bij mij laat hij het wel zien GTLine mei 22.
GT line mei 24.FCTW schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:30:
[...]
Heb je de laatste entertainment update geinstalleerd?
Bij mij laat hij het wel zien GTLine mei 22.
Laatste update van de android app.
Infotainment idd maar update tot mei 24.
Het verschil zal dan niet zitten in de versie van de app maar in deze van het infotainment van de auto zelf.
Dit doorgegeven aan connect helpdesk.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Zowel via de zappi op 11kw niet (relaisfout) als de granny lader. De groep valt er direct uit en vanmorgen met de zappi zelfs de hoofdgroepen onder de elektra meter.
Helaas kan de dealer pas donderdag ochtend er naar kijken.
Hebben meer mensen die gehad.
Zal zo is met de dongle kijken wat die aangeeft.
[ Voor 14% gewijzigd door happy killer op 12-11-2024 10:20 ]
Naar aanleiding van deze test en wat verder zoeken ben ik uitgekomen op de Gooloo GP2000.oldchap schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:55:
Voor diegene die nog naar een jumpstarter zoekt, project farm heeft er net een aantal getest: YouTube: Best Jump Starter I've Ever Tested!
Doet het goed in verschillende serieuze testen en levert voldoende Ampère voor een EV.
Bij Amazon.de nu in de aanbieding (zelfs met verzendkosten) voor in totaal 48 euro (NL amazon 70 euro)
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Waarschijnlijk is je ICCU defect en met een beetje geluk kun je dan alleen DC laden.happy killer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:19:
De EV6 hier wilt niet meer AC opladen. Geen enkele melding in het dashboard.
Zowel via de zappi op 11kw niet (relaisfout) als de granny lader. De groep valt er direct uit en vanmorgen met de zappi zelfs de hoofdgroepen onder de elektra meter.
Ik kon naar de dealer komen om daar DC te komen laden. Gelijk naar de auto kijken was niet mogelijk.Sonicfreak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:22:
[...]
Waarschijnlijk is je ICCU defect en met een beetje geluk kun je dan alleen DC laden.
Ik ga wel naar de dichtsbijzijde DC lader om het te checken ivp naar de dealer.
Klinkt zeer herkenbaar, zie mijn eerdere berichten en de uiteindelijke oplossing: TheX in "Het grote Kia EV6 topic"happy killer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:19:
De EV6 hier wilt niet meer AC opladen. Geen enkele melding in het dashboard.
Ik had de hoop niet de ICCU problemen tegen te komen omdat je vooral leest dat de 77KW versies het zijn.TheX schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:25:
[...]
Klinkt zeer herkenbaar, zie mijn eerdere berichten en de uiteindelijke oplossing: TheX in "Het grote Kia EV6 topic"
Had nog weinig 58KW air versies met het probleem gezien.
@TheX Kreeg je nog iets van een leenauto van de dealer mee? Wij rijden hem prive en hebben de auto gewoon nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door happy killer op 12-11-2024 11:40 ]
Van wanneer is jouw EV?happy killer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:27:
[...]
Ik had de hoop niet de ICCU problemen tegen te komen omdat je vooral leest dat de 77KW versies het zijn.
Had nog weinig 58KW air versies met het probleem gezien.
mei 2022.
Heeft wel de ICCU update gehad en dergelijke.
Nu werkt alles weer zoals gebruikelijk, dus geen network error foutmelding meer. Dat gebeurde precies nadat ik een remote actie naar de auto had gestuurd (Limiet AC-lader gewijzigd). Kan toeval zijn natuurlijk.Harrie van Til schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:06:
[...]
Hier net zo.
Gisteren waren er volgens mij werkzaamheden . Paar dagen eerder aangekondigd in de app. Zal wel iets niet helemaal goed zijn gegaan.
Had ook al via de helpdesk van Kia Connect de melding gedaan.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Hoe staat de ontgrendeling van de deuren bij jou ingesteld? Gaat alles open als je de auto uit zet? Misschien is het daar aan gerelateerd.
Zelf heb ik het beschreven probleem (tot nu toe) niet gehad.
Dank voor info.jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:21:
[...]
Naar aanleiding van deze test en wat verder zoeken ben ik uitgekomen op de Gooloo GP2000.
Doet het goed in verschillende serieuze testen en levert voldoende Ampère voor een EV.
Bij Amazon.de nu in de aanbieding (zelfs met verzendkosten) voor in totaal 48 euro (NL amazon 70 euro)
https://www.amazon.de/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Waarom denk je dat deze geschikt is voor de EV6?
In tests zie ik dat er gesproken wordt over "smaller cars".
Heb je links naar jouw aangehaalde serieuze testen?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Franciesco bedoelt hier de blokkeerpin in de laadstekker. Wanneer je auto laadt blokkeert een pinnetje de stekker zodat deze niet zomaar kan verwijderd. Je kan het gedrag hiervan instellen in de wagen (altijd gelockt, gelockt tijdens laden, niet gelockt).Wakkie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:21:
@Franciesco Als ik het contact afzet, dan komen de hendeltjes naar buiten. Het vreemde is dat een keer wel meteen lukt en de andere keer weer niet.
Zie: YouTube: 2023 Kia EV6 GT | How To Adjust How Your Charging Cable Locks!
Je kan daarmee eens spelen en zien of het wat oplost.
[ Voor 4% gewijzigd door Henry65 op 12-11-2024 12:16 ]
Ik kon alleen een veel te kleine of vervuilende transporter diesel meekrijgen als vervanging. Heb er daarom zelf voor gekozen om door te rijden met EV6 en via snelladers DC geladen (viel me niet tegen op de iets hogere prijzen na).happy killer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:27:
[...]
@TheX Kreeg je nog iets van een leenauto van de dealer mee? Wij rijden hem prive en hebben de auto gewoon nodig.
Kwam bij nieuwe Fastned locatie nog wel een uitdaging voor de toekomst tegen met twee EV vrachtwagens.
:strip_exif()/f/image/Q7QuNJgGjJbpOkCXIPQpjzf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij staat de instelling dat hij altijd geblokkeerd is als de stekker er in zit. Dat betekent dat pas bij ontgrendelen van de auto (met sleutel of via knop in deur) de blokkeerpin gedeactiveerd wordt. Ben je na ontgrendelen van de auto niet snel genoeg met de stekker verwijderen dan vergrendeld de pin opnieuw. Dat is ook te horen.
Ik vraag me af of daar wat mis gaat: misschien is die pin soms geactiveerd als er geen stekker in zit?
Mijn ICCU ging stuk vanwege de updatehappy killer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:34:
[...]
mei 2022.
Heeft wel de ICCU update gehad en dergelijke.
Gelukkig netjes door de dealer onder garantie vervangen met een EV6 (en 1 dag een EV9
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Belangrijkste punt van een jumpstarter is het te leveren aantal ampère om de moter rond te kunnen krijgen, voordat de bougies ontsteken en de moter weer loopt. Zwaardere auto's hebben meer compressie in hun moter dus meer ampère nodig. Deze jumpstarter kan een flinke 6 cilinder aan de praat krijgen.HansAuutB schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:57:
[...]
Dank voor info.
Waarom denk je dat deze geschikt is voor de EV6?
In tests zie ik dat er gesproken wordt over "smaller cars".
Heb je links naar jouw aangehaalde serieuze testen?
Maar bij een EV hoef je niet een moter rond te krijgen; alleen maar de accu / het systeem weer wat stroom geven, waarna het systeem opstart en de grote accu de 12v accu weer gaat laden.
Voor linkjes moet ik weer youtube gaan afzoeken, maar ik ben gegaan voor de echte wereld praktijktest video's en niet de unboxing gratis gekregen van.. video's.
Als je dan ziet dat deze jumpstarter hartje winter een amerikaanse SUV aan de praat krijgt met een lege accu; het gemeten daadwerkelijke amperage tegen de 500 Ampere zit (alle jumpstarters leveren trouwens minder dan op de doos staat), de accu van de EV6 ook rond de 500 Ampere zit, en hij de functie heeft om een compleet lege accu ook aan de praat te krijgen (kunnen ze niet allemaal) dan ga ik er wel vanuit dat deze de EV6 weer levend krijgt. Koppel dat aan de prijs en dat zit deze wat mij betreft in de sweet spot.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Heel fijn.jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:20:
[...]
Belangrijkste punt van een jumpstarter is het te leveren aantal ampère om de moter rond te kunnen krijgen, voordat de bougies ontsteken en de moter weer loopt. Zwaardere auto's hebben meer compressie in hun moter dus meer ampère nodig. Deze jumpstarter kan een flinke 6 cilinder aan de praat krijgen.
Maar bij een EV hoef je niet een moter rond te krijgen; alleen maar de accu / het systeem weer wat stroom geven, waarna het systeem opstart en de grote accu de 12v accu weer gaat laden.
Voor linkjes moet ik weer youtube gaan afzoeken, maar ik ben gegaan voor de echte wereld praktijktest video's en niet de unboxing gratis gekregen van.. video's.
Als je dan ziet dat deze jumpstarter hartje winter een amerikaanse SUV aan de praat krijgt met een lege accu; het gemeten daadwerkelijke amperage tegen de 500 Ampere zit (alle jumpstarters leveren trouwens minder dan op de doos staat), de accu van de EV6 ook rond de 500 Ampere zit, en hij de functie heeft om een compleet lege accu ook aan de praat te krijgen (kunnen ze niet allemaal) dan ga ik er wel vanuit dat deze de EV6 weer levend krijgt. Koppel dat aan de prijs en dat zit deze wat mij betreft in de sweet spot.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Bij mij staat de instelling op geblokkeerd alleen bij laden. Ik zal hem eens instellen zonder blokkade. Kijken of dat helpt. Jullie bedankt voor het meedenken👍Franciesco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:20:
@Wakkie & @Bokes ik bedoelde inderdaad de blokkeerpin van de laadstekker.
Bij mij staat de instelling dat hij altijd geblokkeerd is als de stekker er in zit. Dat betekent dat pas bij ontgrendelen van de auto (met sleutel of via knop in deur) de blokkeerpin gedeactiveerd wordt. Ben je na ontgrendelen van de auto niet snel genoeg met de stekker verwijderen dan vergrendeld de pin opnieuw. Dat is ook te horen.
Ik vraag me af of daar wat mis gaat: misschien is die pin soms geactiveerd als er geen stekker in zit?
Bij losse kabels: kabel diefstal.king_dude schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:41:
Ik ben overigens benieuwd wat jullie rede is om de laadkabel pin-geblokkeerd te laten. Welke is deze?
Mensen die aan je auto gaan zonder dat je dat wil.
Dus bij 69% is het laden ook gestopt. Best gek.
Losse kabels ziten altijd nog aan de stall vast en gaan pas los na autorisatie toch?Phusebox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:42:
[...]
Bij losse kabels: kabel diefstal.
Mensen die aan je auto gaan zonder dat je dat wil.
Ja, komt bij mij ook wel eens voor bij snelladers. Met diverse passen bij diverse laders, bij diverse percentages, ik kan er geen lijn in trekken. Herbeginnen helpt soms maar niet altijd. Doorrijden naar volgende dan…sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:19:
Iemand dit wel is meegemaakt? Ik heb net bij fastned geladen. Charge limit stond op 80% bij 69% hoor ik opeens dat die stopt.
Hmm, vreemd.KVrom schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:11:
[...]
Ja, komt bij mij ook wel eens voor bij snelladers. Met diverse passen bij diverse laders, bij diverse percentages, ik kan er geen lijn in trekken. Herbeginnen helpt soms maar niet altijd. Doorrijden naar volgende dan…
Terug bijna continu 130 km/h gereden. Buitentemperatuur was 9 graden. Gemiddeld had ik 26 kWh/100km. Dan zou ik met een volle accu dus echt maar 300km kunnen rijden. Dat is toch best slecht?
Het hangt er maar net vanaf, ik heb ooit wel een met mijn Kia e-Niro met kou, regen en wind een rit van Groningen naar Utrecht de complete accu leeggereden, dus ik zat denk ik wel boven de 30kWh per 100 km. Met diezelfde auto ook zomers een keer rustig op een lading heen en teruggereden en had ruime marge bij thuiskomst. Dan zit je dus op 14kWh per 100 km. Met dezelfde auto, maar met totaal verschillende omstandigheden.sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:25:
Ik ben vandaag van amersfoort naar leeuwarden gereden. Heen weet ik niet het verbruik niet zeker.
Terug bijna continu 130 km/h gereden. Buitentemperatuur was 9 graden. Gemiddeld had ik 26 kWh/100km. Dan zou ik met een volle accu dus echt maar 300km kunnen rijden. Dat is toch best slecht?
Zelfde afgelopen zondag met de EV6, lekker rustig naar de Duitse grens gereden en daarna gaan planken, met 4% en 300km gereden bij de snellader gestopt. Dan moet je wel goed weten wat je doet, want de GOM kan je dan niet meer vanuit gaan en de kilometers vliegen sneller de accu uit dan dat het aftelt op je navigatie. En waarom? Omdat je rij omstandigheden opeens heel anders zijn.
Vrij normaal verbruik met die snelheid en verwarming aan. Bedenk je dat je ook vrijwel nooit van 100% naar 0% rijdt dus in de praktijk is het bereik nog wat lager.sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:25:
Ik ben vandaag van amersfoort naar leeuwarden gereden. Heen weet ik niet het verbruik niet zeker.
30% tot 40% hoger verbruik bij 130 km/u tov 100 km/u past bij verhoogde luchtweerstand. Dit heb je bij auto's op dinosap ook.sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:25:
Ook is de lucht bij deze temperatuur en vochtigheid veel 'dikker' dan warme droge zomerlucht, dus moeilijker te doorklieven. Dus de luchtweerstand wordt nog veel groter.sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:25:
Verder neemt ook de rolweerstand toe doordat de bandenspanning wel 0,3 tot 0,4 bar lager is dan bij warm weer.
Uhm, wellicht je banden oppompen, heb de mijne vorige week weer op spanning gebracht, heb er ~0,3 bij gedaan.Wiliyama schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:29:
[...]
Verder neemt ook de rolweerstand toe doordat de bandenspanning wel 0,3 tot 0,4 bar lager is dan bij warm weer.
Verder eens met al het bovenstaande. luchtweerstand neemt quadratisch toe met je snelheid.
Ter vergelijk. Ik rij elke dag 100km op hoofdzakelijk 80kmph wegen en haal met dit weer 14kWh/100km.
Jep, maar als er iemand de lader laat resetten door te bellen kunnen ze makkelijk met de kabel ervan tussen. Was Twee-drie jaar geleden een trend onder EV hatersking_dude schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:54:
[...]
Losse kabels ziten altijd nog aan de stall vast en gaan pas los na autorisatie toch?
Heeft de dealer de laatste infotainment update geïnstalleerd? Zo niet, dan kun je dat zelf nog proberen. Gewoon de update downloaden van de Kia website https://update.kia.com/EU/NL/Main en met een USB-stick installeren. Er staat dat je een 64GB nodig hebt, maar 32GB is genoeg en werkt ook.sgouman schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:01:
Bij de kia dealer langs geweest omdat kia connect niet werktm hij heeft alles gereset(alle instellingen in de auto waren ook weg.
Maar het werkt helaas nogsteeds niet...
Ik heb bij tesla superchargers een vergelijkbare situatie .sgouman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:19:
Iemand dit wel is meegemaakt? Ik heb net bij fastned geladen. Charge limit stond op 80% bij 69% hoor ik opeens dat die stopt.
Zelf maakt ik geen gebruik van charge limit .
Bij mij is gewoon 100% , 100% . lekker volduwen die accu.
Maar in de tesla app zodra ik dan 80% vol nadert, dan kakt de supercarger helemaal in naar 4kw, om dan na een paar minuten toch weer op te krabbelen naar de maximaal beschikbare laadsnelheid.
Die was al geinstallleerd. Er was een issue aan de kant van de kia servers.Sonicfreak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:23:
[...]
Heeft de dealer de laatste infotainment update geïnstalleerd? Zo niet, dan kun je dat zelf nog proberen. Gewoon de update downloaden van de Kia website https://update.kia.com/EU/NL/Main en met een USB-stick installeren. Er staat dat je een 64GB nodig hebt, maar 32GB is genoeg en werkt ook.
Dat laatste, het loskoppelen van de paal is een instelling in de laadpaal. De openbare laadpalen hier in de straat moet je nog met de laadpas langs de paal voordat je kabel loskomt en dat ben ik al op vrij veel plaatsen tegengekomen.IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:20:
Ik weet niet precies wat er met die "autorisatie" bedoelt wordt maar wanneer mijn losse laadkabel (verbonden met een publieke AC laadpaal) aan de laadpoort wordt vrijgegeven wordt hij enkele seconden later ook aan de zijde van de paal vrijgegeven. Een laadpas komt er dan niet aan te pas om te ontkoppelen.
Eind november neem ik een KIA EV6 Plus Advanced 77kWh in Yacht Blue over uit de pool van mijn werkgever. De auto is van mei '23. Ik rijd nu in een Hyundai IONIQ5 Connect.
Hebben jullie tips voor mij als nieuwe eigenaar van de EV6? Denk bijvoorbeeld aan:
- Graag zou ik de standaard pedalen vervangen door sportpedalen zoals in de GT line. Heeft iemand hier ervaring mee? Omdat het operational lease is mag dit ook met opzetstukken mits dit fatsoenlijke kwaliteit is.
- De Plus Advanced heeft een warmtepomp. Kan ik ervan uitgaan dat de software voor preconditioning in dit modeljaar standaard is geinstalleerd?
- LKA is bij veel IONIQ5 rijders erg onrustig en werkt pas soepel na fysieke ingreep aan de stuurkolom icm software update door de dealer. Speelt dit ook bij de EV6?
- Wat is de meest recente versie van de software in de auto?
- Wat zijn de beste equalizer instellingen voor de Meridian speakers?
- Bepaalde menu instellingen die ik als allereerste moet aanpassen?
- Auto heeft een afneembare trekhaak. Ivm caravan heb ik op huidige auto een vaste trekhaak. Heeft zo'n afneembare nog bijzonderheden waar ik aan moet denken?
- etc
Alvast dank voor de moeite. Jullie gaan me vast vaker zien op dit forum.
Groeten, Thijs
[ Voor 7% gewijzigd door ThijsR op 13-11-2024 11:14 ]
Software voor preconditioning zit in elke Kia EV6 of je er nu een hebt met of zonder warmtepomp.ThijsR schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:23:
Hallo Kia EV6 forum-leden,
Eind november neem ik een KIA EV6 Plus Advanced 77kWh in Yacht Blue over uit de pool van mijn werkgever. De auto is van mei '23. Ik rijd nu in een Hyundai IONIQ5 Connect.
Hebben jullie tips voor mij als nieuwe eigenaar van de EV6? Denk bijvoorbeeld aan:
- Graag zou ik de standaard pedalen vervangen door sportpedalen zoals in de GT line. Heeft iemand hier ervaring mee? Omdat het operational lease is mag dit ook met opzetstukken mits dit fatsoenlijke kwaliteit is.
- De Plus Advanced heeft een warmtepomp. Kan ik ervan uitgaan dat de software voor preconditioning in dit modeljaar standaard is geinstalleerd?
- Wat is de meest recente versie van de software in de auto?
- Wat zijn de beste equalizer instellingen voor de Meridian speakers?
- Bepaalde menu instellingen die ik als allereerste moet aanpassen?
- Auto heeft een afneembare trekhaak. Ivm caravan heb ik op huidige auto een vaste trekhaak. Heeft zo'n afneembare nog bijzonderheden waar ik aan moet denken?
- etc
Alvast dank voor de moeite. Jullie gaan me vast vaker zien op dit forum.
Groeten, Thijs
Bron: ik rijd zelf een EV6 zonder warmtepomp.
LKA werkt in de EV6 prima. Wel is het zaak om onderscheid te maken tussen LKA en autosteer. LKA is als je de groene lijntjes in het dashboard ziet en die is inderdaad onrustig.ThijsR schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:23:
- LKA is bij veel IONIQ5 rijders erg onrustig en werkt pas soepel na fysieke ingreep aan de stuurkolom icm software update door de dealer. Speelt dit ook bij de EV6?
Wanneer je autosteer aanzet door het knopje op het stuur in te drukken met het icoontje van een stuur erop.
Dan werkt het heerlijk rustig. Je ziet dan ook een groen stuurwiel icoontje op je dashboard.
Autosteer werkt ook goed wanneer HDA aan staat op de snelweg. Dit krijg je wanneer je ACC aanzet en dan het knopje voor autosteer indrukt dan zie je HDA op je dashboard staan. Soms hoef je niet op het autosteer knopje te drukken en gaat HDA automatisch aan wanneer je ACC inschakelt. Dan heeft de auto door dat je op de snelweg rijdt.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de EV6 straks. Vooral in vergelijking met de Ioniq 5.
Misschien kun je een lijstje maken met plus- en minpunten.
[ Voor 47% gewijzigd door Sonicfreak op 13-11-2024 11:47 ]
Helder @Sonicfreak,dat werkt dan hetzelfde als in de I5. HDA2 heeft de plus advanced niet, maar zal dat niet gaan missen.Sonicfreak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
[...]
LKA werkt in de EV6 prima. Wel is het zaak om onderscheid te maken tussen LKA en autosteer. LKA is als je de groene lijntjes in het dashboard ziet en die is inderdaad onrustig.
Wanneer je autosteer aanzet door het knopje op het stuur in te drukken met het icoontje van een stuur erop.
Dan werkt het heerlijk rustig. Je ziet dan ook een groen stuurwiel icoontje op je dashboard.
Autosteer werkt ook goed wanneer HDA aan staat op de snelweg. Dit krijg je wanneer je ACC aanzet en dan het knopje voor autosteer indrukt dan zie je HDA op je dashboard staan. Soms hoef je niet op het autosteer knopje te drukken en gaat HDA automatisch aan wanneer je ACC inschakelt. Dan heeft de auto door dat je op de snelweg rijdt.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de EV6 straks. Vooral in vergelijking met de Ioniq 5.
Misschien kun je een lijstje maken met plus- en minpunten.
Zo'n lijstje met pro's en con's ga ik na een paar weken zeker maken en zal het op beide fora delen. Het is wel een beetje appels met peren.. De I5 uitvoering Connect is vrij basic tov de rijk uitgeruste en duurdere EV6 plus advanced. Ik probeer daar in de vergelijking rekening mee te houden.
Ik zie hier geregeld vebruikscijfers langs komen, waar ik jaloers van wordt, maar zie eigenlijk nooit op welke wielen/velgen wordt gereden (noch RWD/AWD). Deels zal mijn hogere verbruik komen door mijn rechtervoet, maar ik ben nu benieuwd hoeveel ik die zware voet kan compenseren met aerodynamische(re) velgen.
Ik kan echter heel weinig informatie vinden over het vebruik/aerodynamica van velgen. Heeft iemand daar cijfers over? Zo niet, dan lijkt het mij heel interessant om velg-/wielmaat te rapporteren bij verbruikscijfers.
Als je niet alleen de cijfertjes wil weten maar ook de natuurkunde erachter kan ik je deze video aanraden.slim_fan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
Wegens een aankomende aanschaf van een extra set velgen tbv winterbanden, ben ik op zoek naar 'zuinige' velgen. Tot mijn verbazing kan ik hier eigenlijk heel erg weinig over vinden. Aangezien de WLTP 5% naar beneden gaat bij 19" vs 20", is hier duidelijk winst te halen. Wij rijden nu op 20" met 255x45 en RWD.
Ik zie hier geregeld vebruikscijfers langs komen, waar ik jaloers van wordt, maar zie eigenlijk nooit op welke wielen/velgen wordt gereden (noch RWD/AWD). Deels zal mijn hogere verbruik komen door mijn rechtervoet, maar ik ben nu benieuwd hoeveel ik die zware voet kan compenseren met aerodynamische(re) velgen.
Ik kan echter heel weinig informatie vinden over het vebruik/aerodynamica van velgen. Heeft iemand daar cijfers over? Zo niet, dan lijkt het mij heel interessant om velg-/wielmaat te rapporteren bij verbruikscijfers.
Basisprincipe: meer inch kost je range; hogere wang kost je range. Hoeveel? Wisselt, maar ik kom tussen de 8% en 15% range tegen bij verschillende sites, afhankelijk van merk en uitvoering.
Belangrijke is ook de bandenspanning. Vaar daarbij niet blind op de TPMS informatie, want die vind ik erg onnauwkeurig. De auto geeft 2,4 bar aan, terwijl ik zelf 2,6 meet (en ze daar ook op wil hebben)
Bij mij zijn TPMS en wat de pomp aangeeft gelijk.jeroenkb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:12:
[...]
Als je niet alleen de cijfertjes wil weten maar ook de natuurkunde erachter kan ik je deze video aanraden.
Basisprincipe: meer inch kost je range; hogere wang kost je range. Hoeveel? Wisselt, maar ik kom tussen de 8% en 15% range tegen bij verschillende sites, afhankelijk van merk en uitvoering.
Belangrijke is ook de bandenspanning. Vaar daarbij niet blind op de TPMS informatie, want die vind ik erg onnauwkeurig. De auto geeft 2,4 bar aan, terwijl ik zelf 2,6 meet (en ze daar ook op wil hebben)
[YouTube: Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact!]
Bij mij ook.Phusebox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:35:
[...]
Bij mij zijn TPMS en wat de pomp aangeeft gelijk.
Dan zal ik eens naar de garage gaan.Phusebox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:35:
[...]
Bij mij zijn TPMS en wat de pomp aangeeft gelijk.
Wel zojuist een setje 19" velgen+winterbanden opgehaald. Eind deze maand worden die erop gezet.
Qua uitvoering is het inderdaad een beetje appels met peren, maar qua auto an sich kun je het prima vergelijken. Beide auto's hebben 800V technologie en dezelfde accu en aandrijflijn. Het verschil zit 'm in onderstel en rijdynamiek.ThijsR schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:22:
[...]
Helder @Sonicfreak,dat werkt dan hetzelfde als in de I5. HDA2 heeft de plus advanced niet, maar zal dat niet gaan missen.
Zo'n lijstje met pro's en con's ga ik na een paar weken zeker maken en zal het op beide fora delen. Het is wel een beetje appels met peren.. De I5 uitvoering Connect is vrij basic tov de rijk uitgeruste en duurdere EV6 plus advanced. Ik probeer daar in de vergelijking rekening mee te houden.
Overigens rijd ik een EV6 Light en die is ook vrij basic (voor mij goed genoeg) vergeleken met een Plus Advanced, maar qua onderstel en rijdynamiek zal het geen verschil maken. Sterker nog, ik heb proefgereden in een Plus uitvoering die een grotere accu heeft en iets meer pk's, maar qua rijdynamiek doet mijn Light met kleinere accu en minder pk's echt niet onder naar mijn mening.
Voor je echt verschil gaat merken zul je dan eerder naar een GT moeten gaan met vierwielaandrijving en significant meer pk's.
Ha dat wist ik niet want hier (Vlaanderen) ben ik dat met de EV6 (sinds juli ll.) nergens meer tegengekomen. Aan laadpoort ontkoppelen is een seconde of twee later automatisch ontkoppelen aan laadpaal. Een goede reden dus om hier wel de laadkabel gekoppeld te houden, ook na beëindigen laadsessie.wortelsoft schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:08:
[...]
Dat laatste, het loskoppelen van de paal is een instelling in de laadpaal. De openbare laadpalen hier in de straat moet je nog met de laadpas langs de paal voordat je kabel loskomt en dat ben ik al op vrij veel plaatsen tegengekomen.
Geen idee vanaf welke verbruikcijfers je jaloers wordt maar vandaag bij een buitentemp. van 10°C naar 100% geladen en dan gaf dit een range (zonder klima) aan van 508 km => GT line met standaard 19" velgen en de standaard zomerbanden, RWD - netto 74 kWh accu. Bijna altijd ingesteld op ecostand en klima op 21°C. Bandenspanning 2.5.slim_fan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
Ik rij doorgaans op nopedal dus geen last van rechtervoet.
In de zomer (+18°C) was bij 100% SoC de range rond de 550 km.
En om de kritikasters voor te zijn, bij rijden blijkt de voorspelde range redelijk actueel => beschikbare range zakt evenredig met gereden km.
Gemiddeld verbruik sinds indienstname (juli ll., 6800 km) staat nu op 15,3 kWh/100 km (geen winter noch winterbanden meegemaakt).
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2024 16:26 ]
Voor wat ik er van heb mogen ervaren tot nu toe een fijne auto.
Echter ik krijg met geen mogelijkheid de auto ont- of vergrendeld met de aanraking op de portiergreep.
Alleen via de sleutel.
Als ik de gebruiksaanwijzing zie dan zou dat zelfs met de niet automatisch uitklappende deurhendels moeten kunnen toch?
Zit er ergens een instelling die ikl niet begrijp of verkeerd interpreteer om dit te laten werken?
Tot nu toe moet ik op de sleutel drukken om hem open en dicht maken.
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Op sommige modellen moet je vrij fors drukken op het uiteinde van de hendel, dus het deel dat naar je toe komt, bij de bestuurderskant is dit rechts op de hendel.henri8096 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:23:
Echter ik krijg met geen mogelijkheid de auto ont- of vergrendeld met de aanraking op de portiergreep.
Congrats met je auto, geniet er van 👍
Zo ver kom ik niet, maar ik heb ook all seasons er onder laten leggen en dat scheelt helaas wat range. Zit nu rond de 460/470 km bij 100%IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:22:
[...]
Geen idee vanaf welke verbruikcijfers je jaloers wordt maar vandaag bij een buitentemp. van 10°C naar 100% geladen en dan gaf dit een range (zonder klima) aan van 508 km => GT line met standaard 19" velgen en de standaard zomerbanden, RWD - netto 74 kWh accu. Bijna altijd ingesteld op ecostand en klima op 21°C. Bandenspanning 2.5.
Ik rij doorgaans op nopedal dus geen last van rechtervoet.![]()
In de zomer (+18°C) was bij 100% SoC de range rond de 550 km.
En om de kritikasters voor te zijn, bij rijden blijkt de voorspelde range redelijk actueel => beschikbare range zakt evenredig met gereden km.
Dank je dat genieten gaat wel lukken.Card Nox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
[...]
Op sommige modellen moet je vrij fors drukken op het uiteinde van het portier, dus het deel dat naar je toe komt, bij de bestuurderskant is dit recht op de hendel.
Net geprobeerd en dat werkt inderdaad bedankt.
Was bij de vorige auto gewend dat je alleen de hand/vinger er tegenaan hoefde te houden.
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
:strip_exif()/f/image/Z7bTSNTFvYbuvaqpvE2jAB6H.jpg?f=fotoalbum_large)
He?Card Nox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:25:
[...]
Op sommige modellen moet je vrij fors drukken op het uiteinde van het portier, dus het deel dat naar je toe komt, bij de bestuurderskant is dit recht op de hendel.
Ik heb dan wel een versie waarbij de deurgrepen bij aankomst automatisch naar buiten klappen maar indien ik dit manueel wil doen gebeurt dit niet door op het portier te drukken.
Ofwel druk je op de inkeping (1) op de deurhendel van één van de voorportieren (en dat zit ook niet op het uiteinde maar ong. links van het midden van de voorste portierhendels) ofwel helemaal links (2) van de greep zodat deze naar buiten komt en je de cylinder van het slot kan zien (om met de sleutel te openen indien geen stroom).
:strip_exif()/f/image/eNiAUlxmoyOWhE82L6b8hcp3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2024 16:37 ]
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic