Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-06 22:00
petertenboer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Als je verlichting op automatisch hebt staan en dan grootlicht aanschakelt gaat deze ook automatisch schakelen tussen groot- en normaal licht.

Heb je de normale verlichting zelf volledig aan staan en dan zet je groot licht aan dan moet je deze zelf weer uitschakelen bij tegenliggers.
Ja klopt dat wist ik. Maar ik dacht dat er bedoeld werd dat het automatisch schakelen tussen grootlicht en dimlicht automatisch aangezet werd. Ik moet dat bij elke keer van de auto handmatig aanzetten door de hendel naar het dashboard te duwen. Maar dat is by design geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:35
Facelift EV6 Visual Car Review:

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:32
Ik ben eerlijk gezegd geen fan van de nieuwe koplampen.

10% meer batterij tegen minder gewicht is wel heel mooi natuurlijk. En het geeft aan hoe snel de evolutie in de batterijtechniek gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sgouman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

De range weet ik niet wat ik daarvan had verwacht. Ik zie hier op het forum mensen met 500+ km. Ik kan met deze temperaturen tussen de 350-400 rijden. Misschien mijn fout maar ik had er meer van verwacht.
Wat is je bandenspanning? Die wat hoger zetten geeft een beter verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
jeroenkb schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

Wat is je bandenspanning? Die wat hoger zetten geeft een beter verbruik
Nu rond de 2.5-2.6, bij warmer weer ongeveer 2.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier staan de banden op 2,5 en is het buiten nu 14,7°C.
Auto is via de thuisaccu aan het opladen tot 100% en zit op 99% SoC op een aangegeven range van 541 km.

Morgen volgt de test wat dat geeft over de autosnelweg aan 120 km/uur.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 14:24
Kan ik in de Kia Connect app, of in de auto zelf, ergens de "laadhistorie" terug vinden ?
Ik bedoel hiermee een overzicht per laadbeurt hoeveel kWh er in totaal de auto in is gegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Jantienus123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:23:
Kan ik in de Kia Connect app, of in de auto zelf, ergens de "laadhistorie" terug vinden ?
Ik bedoel hiermee een overzicht per laadbeurt hoeveel kWh er in totaal de auto in is gegaan ?
Nope,

maar als je een beetje intelligente charger hebt dan moet je daar de logs uit kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik sta op het punt mijn Niro in te ruilen voor een EV6. De info over kofferbak breedte van @Elhovo heeft geholpen.
Heeft iemand die deur of voetruimte leds geïnstalleerd?
Wanneer branden die voetruimte leds, is dat samen met de rest van de interieur verlichting?
Ik zie het in de optie lijst staan, het klinkt leuk maar vraag me af of het voldoende toevoegd gezien de prijs; 250euro voor wat ledjes is best pittig. Voetruimte kun je altijd wel wat klooien met ome Ali, maar in de deur zal moeilijk netjes zelf te knutselen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Misschien zijn dit onrealistische verwachtingen van mijn kant. Onderstaande foto's is na 15 minuten voorverwarmen. Met voorruitverwarming(gewoon de blowers) en achteruitverwarming aan. Doeltemperatuur was 24 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27iYSP_mcAmgoGf7Gq3pATHn-I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJxSYkCAqkZG68FJgDknqQ3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSf0cSLHLmNX4mC3BV8SNPKsPyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcoRQFV4SSIbuBAMN514CJ4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co0thoNrBRvqypghP_1a014O-BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YTKKe3KeYiT7R3WYRw4kH6j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sgouman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:34:
Misschien zijn dit onrealistische verwachtingen van mijn kant. Onderstaande foto's is na 15 minuten voorverwarmen. Met voorruitverwarming(gewoon de blowers) en achteruitverwarming aan. Doeltemperatuur was 24 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wat je verwachting is, maar die condens zit aan de buitenkant. Volgens mij krijg je die niet weg met voorverwarmen.

PS: ik zie geen stekker aangesloten. Hou je wel rekening met verbruik van voorverwarmen bij je verwachtingen mbt range?

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 26-10-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
jeroenkb schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Ik weet niet wat je verwachting is, maar die condens zit aan de buitenkant. Volgens mij krijg je die niet weg met voorverwarmen.

PS: ik zie geen stekker aangesloten. Hou je wel rekening met verbruik van voorverwarmen bij je verwachtingen mbt range?
Ja, ik weet dat het veel stroom kost. Normaal gebruik ik het ook niet. Dit was meer als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Is het wel warm in de auto?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:41:

Willekeurig aangaan van de parkeersensoren voor als je stilstaat
Ze hebben getest en kunnen niks vinden...
Dat gebeurt bij mij alleen als ik mijn voet op het gaspedaal heb. Daar zit een klein beetje speling op voor de auto gaat rijden. Als je die speling gebruikt, gaan de sensoren wel aan ook al rijdt de auto niet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Redelijk warm. Maar het voelde niet als 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Lijkt niet te kloppen. Ik stel de mijne altijd in op 22 graden en dan is hij warm en schoon. Scheelt wel dat de mijne in de luwte van het huis staat.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een trekker buiten liggen voor dat wat na voorverwarmen (buiten) overblijft. Je verwachtingen zijn te hoog op dit vlak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:28
Dit weekend heb ik mijn groene EV6 alweer 2 jaar, met inmiddels bijna 65.000 km gereden. Nog altijd niets te klagen, heerlijke auto :)

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55
Jantienus123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:23:
Niet in de app, maar misschien is dit iets: Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06 22:27
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, dat lijkt me niet goed. Terug naar de dealer.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring met voorruit blazen is slecht. Probeer eens 22,5 graden, defrost windscreen/vooruit uit, achterruit + spiegels en evt stuur aan; auto niet aan de stekker. Dan zelfde resultaat?
Ik gebruik na voorverwarmen ook een handwisser om vocht van buitenkant ramen te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door r0el op 26-10-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:41
r0el schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Mijn ervaring met voorruit blazen is slecht. Probeer eens 22,5 graden, defrost windscreen/vooruit uit, achterruit + spiegels en evt stuur aan; auto niet aan de stekker. Dan zelfde resultaat?
Ik gebruik na voorverwarmen ook een handwisser om vocht van buitenkant ramen te halen.
Zijn de buitenspiegels verwarmd? Hoe zet je deze aan dan? Ik reed laatst in de nacht en tijdens het rijden raakte de buitenspiegels helemaal beslagen. Spiegel verwarming had dit kunnen voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

greg-a schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Zijn de buitenspiegels verwarmd? Hoe zet je deze aan dan? Ik reed laatst in de nacht en tijdens het rijden raakte de buitenspiegels helemaal beslagen. Spiegel verwarming had dit kunnen voorkomen.
Zijn geschakeld met de achterruitverwarming.

Edit: @greg-a Als je via de app de climate control gestart hebt, kun je ook nog de individuele onderdelen schakelen (voorruit, achterruit, airco, spiegels).

[ Voor 18% gewijzigd door Bra-Jo op 27-10-2024 08:33 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Bra-Jo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Zijn geschakeld met de achterruitverwarming.
Lol. Oké thanks - dat helpt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk niet dat er iets mis is, bij mij is het precies hetzelfde.
Wanneer het beduidend kouder wordt buiten gaat het uitstekend.

Wanneer je ruiten in de ochtend flink aangeslagen zijn heeft dat mede te maken met een hoge luchtvochtigheid.
Hierbij in acht nemend dat de buitentemperatuurverschillen t.o.v. de interne ingestelde autotemperatuur nog vrij klein zijn.
De hoeveelheid energie die de auto nu moet leveren om op temperatuur te komen is beduidend lager dan in de winter nodig is, je ruiten zullen dan ook zelden schoon zijn.
Vaak zie je zelfs bijna geen verschil.

In de winter is dit anders.
De luchtvochtigheid is vrij laag, waardoor sowieso verdampend vocht snel wordt opgenomen door de lucht er omheen.
Hierbij in acht nemend dat de buitentemperatuurverschillen t.o.v. de interne ingestelde autotemperatuur nu vrij groot zijn.
De hoeveelheid energie om de auto op temperatuur te brengen is nu beduidend hoger waardoor de ruiten wel zullen ontdooien en de vloeistof direct verdampt in de lucht.

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Ik wil eigenlijk voor een E-niro gaan maar de rest van mijn familie is meer gecharmeerd van een EV6. Nu vind ik dat ook een mooie auto maar ik vraag me af of de volgende zaken dan goed geregeld zijn of verbeterd tov een Niro, die natuurlijk flink goedkoper is. Een geüpdate facelift EV6 is mij te duur, dus een "oude" EV6 plus, zou een optie kunnen zijn. Maar daarvoor heb ik de volgende vragen. Is er iemand die mij deze misschien zou willen beantwoorden?

Kan je na updates in een EV6 manueel de batterij verwarming aanzetten als je weet dat je in de winter binnen zeg 20 minuten wilt gaan snelladen? Moet je accu dan nog een minimaal percentage hebben?

Is op de Plus versie uit zeg '21 ook (evt na updates) automatische rijstrookwissel mogelijk door gebruik knipperlicht op de snelweg?

Heeft een Plus versie HDA 2.0? Of wat is het verschil met HDA 1.5?

Zou de facelift versie significant beter zijn in dagelijks gebruik? Of zouden de meeste verbeteringen door software updates ook op de oude versies zitten?

De app, wat kost dat maandelijks en vanaf wanneer moet je daarvoor betalen?

Ben je tevreden over de LFA tijdens snelweg rijden? Houdt de auto het midden netjes aan of pingpongt ie wel eens?

Heb je veel last van snelheid waarschuwingen die niet uit te zetten zijn?

Krijg je vaak meldingen dat je het stuur niet vastgrijpen of zelfs bewegen tijdens het rijden? Of valt dat mee?

Wat vind je van het interieur geluid bij 130 km p/u.

Is Android Auto digitaal?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 27-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 21:49
MercedesBenz500 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:51:[/b]
Ik wil eigenlijk voor een E-niro gaan maar de rest van mijn familie is meer gecharmeerd van een EV6. Nu vind ik dat ook een mooie auto maar ik vraag me af of de volgende zaken dan goed geregeld zijn of verbeterd tov een Niro, die natuurlijk flink goedkoper is. Een geüpdate facelift EV6 is mij te duur, dus een "oude" EV6 plus, zou een optie kunnen zijn. Maar daarvoor heb ik de volgende vragen. Is er iemand die mij deze misschien zou willen beantwoorden?

Kan je na updates in een EV6 manueel de batterij verwarming aanzetten als je weet dat je in de winter binnen zeg 20 minuten wilt gaan snelladen? Moet je accu dan nog een minimaal percentage hebben?

Nee je kan alleenvoorverwarmen door het in de navigatie in te stellen Minimum 20% batterij.

Is op de Plus versie uit zeg '21 ook (evt na updates) automatische rijstrookwissel mogelijk door gebruik knipperlicht op de snelweg?

Weet ik niet. Ik heb een GT, maar heb dit uitgeschakeld. Ik wissel manueel zelf sneller.

Heeft een Plus versie HDA 2.0? Of wat is het verschil met HDA 1.5?

Zou de facelift versie significant beter zijn in dagelijks gebruik? Of zouden de meeste verbeteringen door software updates ook op de oude versies zitten?

Batterijverwarming is manueel te gebruiken en hogere range.

De app, wat kost dat maandelijks en vanaf wanneer moet je daarvoor betalen?

Volgens mij na 7 jaar.

Ben je tevreden over de LFA tijdens snelweg rijden? Houdt de auto het midden netjes aan of pingpongt ie wel eens?

Netjes binnen de lijnen.

Heb je veel last van snelheid waarschuwingen die niet uit te zetten zijn?

Nee

Krijg je vaak meldingen dat je het stuur niet vastgrijpen of zelfs bewegen tijdens het rijden? Of valt dat mee?

Regelmatig. Je moet dan even trekken of duwen aan het stuur. Bij nieuw model hoef je dit niet meer te doen.

Wat vind je van het interieur geluid bij 130 km p/u.

Auto is vrij stil en rustig zelfs boven de 130. Veel stiller dan de E-Niro. Heeft wel een langere draaicirkel dan de E-Niro.

Is Android Auto digitaal?

AA werkt goed en met extra dongle wireless. Geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zaterdag 152 km over de autosnelweg gereden in ecomodus.
Buitentemperatuur tussen 10°C en 15°C.
ACC op 120 km (maar HDA past aan en wel wat stroken werken gehad met een beperking tot 70 km/uur).
SoC bij start 100% en 541 km bereik - Airco op 21°C, rijbereik "zakt" naar 504 km bij 100% SoC.
Aan afrit 69% SoC en 360 km bereik. Gemiddeld opgegeven verbruik 16,1 kWh/100 km.

Ter plaatse 73 km gereden over bochtige smalle wegen die op en af gingen.
Gemiddeld verbruik 22,8 kWh/100 km (met uitschieters bergop tot tegen de limiet van de meter en -13 kWh/100 km onder de meter.
Ter plaatse gedurende ong. 2,5 uur aan een 22 kW lader geladen tot 98% SoC (504 km range).

Terugweg 152 km over autosnelweg aan 15 tot 17°C en een gemiddelde van 14,4 kWh/100 km (van 350 meter naar 7 meter). Geen verwarming, alleen voorruitontwaseming op stand 2.

Weer geen gelegenheid gehad om aan een rapid charger te laden wegens overbodig. |:(

Kortom, voorlopig over langere afstand eenwaar toegelaten tegen relatief hogere snelheden ook geen reden tot klagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-06 18:42
Na ongeveer 2,5 jaar en 45.000km was het vandaag zover: mijn eerste Zombie modus met de EV6. })

Op slot zetten en weglopen had ik geen effect. Idem voor wat handelingen met de app. Omdat het niet perse nodig was de auto te gebruiken (wilde elders gaan wandelen met de viervoeters) toch maar besloten niet met de auto weg te gaan en vanuit huis te gaan wandelen. Na een paar uur opnieuw geprobeerd en toen sprong de auto weer op Ready zoals anders.

Geen idee wat er mis was, ik heb geen andere handelingen gedaan dan normaal. Maar ok, hopelijk gaat het niet vaker gebeuren.

PS: ik heb al vrijwel vanaf het begin een sleutel in de auto liggen om de accupool los te koppelen, dus wat dat betreft ben ik voorbereid mocht het een keer erg ongelegen gebeuren. Hopelijk niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyDH
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-06 10:18
Ik merk dat alle boodschappen tassen van links naar rechts glijden in de kofferbak. Gebruiken jullie iets van een anti slip mat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:21
RickyDH schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:51:
Ik merk dat alle boodschappen tassen van links naar rechts glijden in de kofferbak. Gebruiken jullie iets van een anti slip mat oid?
Ik hef het achterste deel van de kofferbodem omhoog, zo "splits" ik de koffer in 2.

Als ik daar mijn tassen zet hebben ze geen plaats meer om te bewegen en ook houdt de plank ze mooi op hun plek.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier ligt de "rubber" mat van Kia (zat er standaard bij) in de koffer.
Zit ook een soort profiel op dat glijden tegen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06 19:35
IvoB2 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:31:
Zaterdag 152 km over de autosnelweg gereden in ecomodus.
Buitentemperatuur tussen 10°C en 15°C.
ACC op 120 km (maar HDA past aan en wel wat stroken werken gehad met een beperking tot 70 km/uur).
SoC bij start 100% en 541 km bereik - Airco op 21°C, rijbereik "zakt" naar 504 km bij 100% SoC.
Aan afrit 69% SoC en 360 km bereik. Gemiddeld opgegeven verbruik 16,1 kWh/100 km.

Ter plaatse 73 km gereden over bochtige smalle wegen die op en af gingen.
Gemiddeld verbruik 22,8 kWh/100 km (met uitschieters bergop tot tegen de limiet van de meter en -13 kWh/100 km onder de meter.
Ter plaatse gedurende ong. 2,5 uur aan een 22 kW lader geladen tot 98% SoC (504 km range).

Terugweg 152 km over autosnelweg aan 15 tot 17°C en een gemiddelde van 14,4 kWh/100 km (van 350 meter naar 7 meter). Geen verwarming, alleen voorruitontwaseming op stand 2.

Weer geen gelegenheid gehad om aan een rapid charger te laden wegens overbodig. |:(

Kortom, voorlopig over langere afstand eenwaar toegelaten tegen relatief hogere snelheden ook geen reden tot klagen.
Vind jij ecomodus fijn rijden?
Ik heb het de eerste keer op vakantie gebruikt, maar ik vind helemaal niets. Normaalmodus is prima dan maar wat meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De Ideale Man schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:35:
[...]
Ja.

Heb op de bochtige stijgende en dalende binnenwegen wat zitten spelen met "normaal" en "sport" modus maar daar vind ik dan weer niets speciaal aan.

De drie modi zijn vrij beschikbaar dus ieder zijn gading.

Moest ik ecomodus niet fijn vinden rijden koos ik toch gewoon een andere modus.
Voor een lager verbruik moet ik niet echt de eco modus kiezen want hoe hoger het verbruik hoe meer extra zakgeld het opbrengt. :)

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 27-10-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
De Ideale Man schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

Ik heb het de eerste keer op vakantie gebruikt, maar ik vind helemaal niets. Normaalmodus is prima dan maar wat meer verbruik.
Er zit geen enkel verschil in verbruik tussen Eco en Normaal. Het kost x kWh om een massa van 2000 kilo gedurende een uur met een snelheid van 100 km voort te bewegen. Eco verandert daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Elhovo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Er zit geen enkel verschil in verbruik tussen Eco en Normaal. Het kost x kWh om een massa van 2000 kilo gedurende een uur met een snelheid van 100 km voort te bewegen. Eco verandert daar niks aan.
Goh, in eco gaat de wagen trager versnellen, dat scheelt wel een beetje, maar idd als je dezelfde snelheid continu aanhoudt zou het in theorie niks moeten uitmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-06 12:01
Gisteren bij wassen van de EV6 vergeten rekening te houden met de 12v accu.

Niet in utility mode gezet tijdens het schoonmaken, maar wel tijd lang deuren en achterklep open gehad.
Na wasbeurt wilde ik de auto verplaatsen en….niets. Zwart scherm, geen enkele reactie van sleutel of app.

Dus 12v aangezwengeld met booster en alles weer operationeel. Gelukkig.

Nog niet eerder gehad na 60k km. Mag het afkloppen geloof ik als ik ervaringen van anderen zo lees.

Toen eens mijn Munin monitor vd accu’s erop nagekeken en blijkt de state of charge van de 12v sinds 1 week wel een heel grote drop laat zien. Dit ondanks meerdere ritten van >100km afgelopen week.
Niet goed te zien in maandoverzicht, maar ontlading na wasbeurt kwam richting 40% (drop op 26e)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdwVLW1ii0M9s3vIHrcL_i2BvHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvm2wXffOpteZyMduGjzmUS0.png?f=fotoalbum_large

Week ervoor 90-100% en ineens z’n drop. Ben benieuwd of de accu zo’n diepe ontlading overleeft.
Ik ga het nog even aankijken, maar wellicht heeft mijn 12v nu z’n end of life bereikt.

Onbegrijpelijk nog steeds dat Kia zo’n slecht battery management heeft.

Tip: Vergeet utility mode niet te activeren bij langere tijd op 12v

[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 27-10-2024 21:56 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Nog de orginele accu?

Hoe lang heb je de EV6?

Bij mij na 1 jaar problemen en bij 22 maanden onder garantie vervangen. Sindsdien geen batterij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
De range drop wordt elk jaar extremer. Het is niet eens koud buiten en ik heb de verwarming nog niet gebruikt en toch is mijn 100% range al gezakt naar 374 km... Hou mijn hart vast als het gaat vriezen dan. Twee weken geleden was het nog 450km. Dat is overigens ook het maximale voor mij dat er nog in zit in de zomer.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zit het condens op de buitenkant van de raen of zie ik dat verkeerd?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
FCTW schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:27:
Nog de orginele accu?

Hoe lang heb je de EV6?

Bij mij na 1 jaar problemen en bij 22 maanden onder garantie vervangen. Sindsdien geen batterij problemen.
Ruim 2 jaar, dus garantie voorbij helaas.

Ik wacht nog even af en houd accu in de gaten komende week.
Koude maanden komen eraan dus geen zin in gedoe.

Bij mijn garage komende 2 maand geen ruimte voor reguliere 60K onderhoudsbeurt.
Accu zelf vervangen is niet heel ingewikkeld had ik al gezien. Anders AGM accu erin oid.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 05:45:
De range drop wordt elk jaar extremer. Het is niet eens koud buiten en ik heb de verwarming nog niet gebruikt en toch is mijn 100% range al gezakt naar 374 km... Hou mijn hart vast als het gaat vriezen dan. Twee weken geleden was het nog 450km. Dat is overigens ook het maximale voor mij dat er nog in zit in de zomer.
's Nachts is het toch al behoorlijk fris hoor. En gemiddelde temp over de hele dag daalt al behoorlijk.

Range hangt van zo veel factoren af.
En inderdaad is range gedurende de koude maanden van het jaar zo maar 25%-30% minder. Daar doe je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Goh, in eco gaat de wagen trager versnellen, dat scheelt wel een beetje, maar idd als je dezelfde snelheid continu aanhoudt zou het in theorie niks moeten uitmaken...
Een auto rijdt uiteraard in praktische omstandigheden en niet volgens theoretische modellen.
En nog minder van nul naar 100 om dan constant zonder versnellen en afremmen zich in het spreekwoordelijke luchtledige voort te bewegen.

Nu ja, tijdens de "Canonballrun" van dit WE kwam de sportstand wel van pas en het verbruik was navenant. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 18:34
Phusebox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 05:45:
Toch wel vreemd hoor. Ik heb inmiddels zo'n 130.000 op de teller van mijn standaard range EV6. Nagenoeg alleen snelladen (tot 80%), en laatste keer (vorige week) dat ik via AC 'm weer eens naar 100% heb geladen was de range ruim 400km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PrimaBB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:53:
[...]
's Nachts is het toch al behoorlijk fris hoor. En gemiddelde temp over de hele dag daalt al behoorlijk.
Misschien in Nederland al maar in België, zelfs boven de 300m hoogte zit de temperatuur 's nachts nog rond de 10°C en door de dag tussen de 16 en 20°C.
Op 7 meter hoogte was het hier zaterdag nog 24°C in de schaduw. _/-\o_

Met als gevolg dat de range nog steeds boven de 500 km zit bij 100 SoC en dat ook haalt met airco aan en op de autosnelweg.
De ene EV6 is blijkbaar de andere niet. :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2024 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:03
Ik heb 4 van deze, ideaal!

https://www.temu.com/ul/k...2aDx-YEAQYASABEgIdYPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:43
Ik lees op de diverse fora dat er nogal wat issues zijn rondom de 12V-accu en de ICCU. Nu staat de EV6 (MY 25) op mijn shortlist maar ik kan er nog geen vinger achter krijgen hoe groot dit probleem nu eigenlijk is.
Komt het echt vaak voor? Of valt het nogal mee. Niet iedereen klaagt op een forum natuurlijk en als je het aan de dealer vraagt is het natuurlijk geen enkel probleem meer. Ondanks dat het een mooie en fijn rijdende auto is heb ik geen zin in gedoe.

Ik twijfel dus nogal door die accu-perikelen. Heb geen zin en tijd om uren met een kapotte auto te staan (en nog veel langer met een vervangende auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
Edje040 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:01:
Ik lees op de diverse fora dat er nogal wat issues zijn rondom de 12V-accu en de ICCU. Nu staat de EV6 (MY 25) op mijn shortlist maar ik kan er nog geen vinger achter krijgen hoe groot dit probleem nu eigenlijk is.
Komt het echt vaak voor? Of valt het nogal mee. Niet iedereen klaagt op een forum natuurlijk en als je het aan de dealer vraagt is het natuurlijk geen enkel probleem meer. Ondanks dat het een mooie en fijn rijdende auto is heb ik geen zin in gedoe.

Ik twijfel dus nogal door die accu-perikelen. Heb geen zin en tijd om uren met een kapotte auto te staan (en nog veel langer met een vervangende auto).
Heb beide problemen gehad, opgelost onder garantie. Moest wel eigen vervangende vervoer regelen, omdat iccu 3 weken duurde, maar tegenwoordig hebben ze geen voorraad tekort meer dacht ik.

Hopelijk is de Iccu in 2025 opgelost. Ze hebben veel updates gedaan. Kost Kia ook geld. 12 volt is simpel op te lossen met nieuwe accu. Waarschijnlijk ook samenhangend met Iccu probleem. Wanneer het niet goed wordt opgeladen.

Maar het is koffiedik kijken, maar elke auto heeft wel wat. Ik zou het nu nog steeds kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
IvoB2 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Misschien in Nederland al maar in België, zelfs boven de 300m hoogte zit de temperatuur 's nachts nog rond de 10°C en door de dag tussen de 16 en 20°C.
Op 7 meter hoogte was het hier zaterdag nog 24°C in de schaduw. _/-\o_

Met als gevolg dat de range nog steeds boven de 500 km zit bij 100 SoC en dat ook haalt met airco aan en op de autosnelweg.
De ene EV6 is blijkbaar de andere niet. :)
Knap hoor :)
Met mijn AWD haal ik al ruim 1 jaar nooit meer een max range >425 km.

Ik laad overigens zelden tot 100%. Alleen nodig vlak voor vertrek bij lange ritten.

Normaal laadt ik tot 90% max. Dan is range vaak rond 350km.
En als auto bij huis staat stekker ik niet eens in en schommelt batterij dagenlang rond de 60%.

Voor mij is de range ruim voldoende, en eea heeft gewoon te maken met rijgedrag + weer. Vergelijken met elkaar is appels met peren.

Ik maak me absoluut geen zorgen over degradatie.
Wat overigens gewoon uit te lezen is met OBD of bij garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PrimaBB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Knap hoor :)
Met mijn AWD haal ik al ruim 1 jaar nooit meer een max range >425 km.
De mijne is een RWD, is dus al sowieso minder gulzig.
Voor mij is de range ruim voldoende, en eea heeft gewoon te maken met rijgedrag + weer. Vergelijken met elkaar is appels met peren.
Ik laad de EV in eerste instantie ook niet op om meer range te hebben.
Die is al jaren ruim voldoende.
Zoals eerder al geschreven afgelopen WE bijna 400 km gereden (H/T), vertrokken bij 100% SoC (omdat ik niet zeker was dat er bij aankomst laadpalen vrij waren) en terug aan 63% SoC (op de parking van het restaurant in de middle of nowhere waren 4 van de 6 AC 22 palen vrij dus kunnen laden tot 98%).

Hoofdreden voor grote accu en zoveel mogelijk laden tot 100% is om maximaal eigen zonnestroom te vermarkten (richting net is het binnenkort de moeite niet meer).
Vanaf nu tot half februari zal de 100% ook nog maar zelden aangetikt worden. :)
Ik maak me absoluut geen zorgen over degradatie.
Is hier ook geen issue.
De e-Niro had bij aflevering (78000 km en 52 maanden) nog 100% SoH en het was/is sowieso een lease die maar vier tot vijf jaar moet meegaan. :+

De EV6 heeft tot nu toe 50 km meer max. range dan de e-Niro ooit had.
De grotere batterijcapacityeit van de EV6 compenseert dus ruimschoots het hogere gewicht en bredere banden tov de e-Niro.

Wanneer ik dan toch (al) een minpuntje voor de EV6 moet aanstippen is de krasgevoeligheid van de lak.
Na de laatste rit onderaan de portieren weer krassen in de lak. Gelukkig gaan ze er tot op heden nog altijd uit met wat wax.
De baanvastheid van de EV6 op vochtige bochtige stijgende en dalende wegen heeft me dan weer positief verrast (dit WE de eerste keer dat ie dat voorgeschoven kreeg). Gaat licht en vlot door de bochten zonder van de gekozen lijn af te wijken.
In tegenstelling tot andere berichten ook geen negatief gevoel bij de verlichting (GT-line). Zelfs op donkere onverlichte boswegen een zee van licht bij grootlicht en verblinden tegenliggers blijkbaar ook niet (geen enkel tegensighaal gekregen).

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Wat voor wax gebruik je daarvoor? Ik heb een paar gekke "swirls" in de lak zitten. Die is inderdaad pokke zacht, steenslag aan de voorkant in ook niet echt leuk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CFY8mCY3Izo8PxD-NxwskMk2JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do2De9vRSrWsos5pvREQgVkG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
IvoB2 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Een auto rijdt uiteraard in praktische omstandigheden en niet volgens theoretische modellen.
En nog minder van nul naar 100 om dan constant zonder versnellen en afremmen zich in het spreekwoordelijke luchtledige voort te bewegen.

Nu ja, tijdens de "Canonballrun" van dit WE kwam de sportstand wel van pas en het verbruik was navenant. :)
Remmen en versnellen heeft uiteraard invloed op het verbruik. Maar dat geldt in alle standen. Overigens is van 0-100 km doen in 8 seconden amper duurder in verbruik dan 0-100 in 16 seconden. Uiteraard is de power piek hoger, maar ook korter. De cumulatieve energie om de auto op een bepaalde snelheid te krijgen is (bijne) hetzelfde. Ik zeg bijna omdat er iets meer warmte verlies is als je ineens een hoop ampère door de batterij en de motor jaagt, maar dat is niet heel significant.

Sportstand nodigt wellicht uit tot snel optrekken en vooral laat remmen. Remmen kost veel energie. Van de kinetische energie die je terug krijgt door regeneren blijft (naar ik inschat) zo'n 70% over. Dus dat schiet op. Verder maakt rijden in eco of sport qua verbruik, bij eenzelfde rijstijl, echt nul uit.

Als je het daar niet mee eens bent, zou ik graag de natuurkundige uitleg krijgen waarom eco zuiniger is dan sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Elhovo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

Remmen en versnellen heeft uiteraard invloed op het verbruik. Maar dat geldt in alle standen. Overigens is van 0-100 km doen in 8 seconden amper duurder in verbruik dan 0-100 in 16 seconden. Uiteraard is de power piek hoger, maar ook korter. De cumulatieve energie om de auto op een bepaalde snelheid te krijgen is (bijne) hetzelfde. Ik zeg bijna omdat er iets meer warmte verlies is als je ineens een hoop ampère door de batterij en de motor jaagt, maar dat is niet heel significant.

Sportstand nodigt wellicht uit tot snel optrekken en vooral laat remmen. Remmen kost veel energie. Van de kinetische energie die je terug krijgt door regeneren blijft (naar ik inschat) zo'n 70% over. Dus dat schiet op. Verder maakt rijden in eco of sport qua verbruik, bij eenzelfde rijstijl, echt nul uit.

Als je het daar niet mee eens bent, zou ik graag de natuurkundige uitleg krijgen waarom eco zuiniger is dan sport.
Natuurkundig zul je een punt hebben met langzaam vs snel optrekken tot een bepaalde snelheid. Verbruik zal hetzelfde zijn.

Punt is dat in de praktijk, met mede weggebruikers om je heen, je veel onrustiger rijdt bij snel accelereren. Je zult vaker moeten afremmen en weer opnieuw moeten versnellen.
Het overige verkeer houdt echt geen rekening met jouw weggedrag. En dit leidt dus tot een hoger verbruik bij snel optrekken + snel afremmen.

En ja het helpt iets als afremmen grotendeels op regen kan, maar beter is je aanpassen aan het overige verkeer en beetje gelijk op versnellen en anticiperen op afremmend verkeer verderop.

Zelf rem ik altijd mbv regen paddles in combi met adaptive cruise.
Afremmen met voetrem alleen als het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Zoals ik reeds schreef verplaats ik me met de EV6 doorgaans in een praktische omgeving met al zijn externe factoren (zoals het gedrag van het mij omringende verkeer) en niet in een theoretisch natuurkundig model.

Maar hey, wanneer het allemaal toch niets uitmaakt kiezen we gewoon de modus waar we ons het best bij voelen en maakt het verder helemaal niets uit en moeten we er ook geen theoretische bomen over opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
PrimaBB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Zelf rem ik altijd mbv regen paddles in combi met adaptive cruise.
Afremmen met voetrem alleen als het echt niet anders kan.
Als je dat prettiger vindt rijden, vooral doen.
Asl je denkt dat je zo meer regenereert, dan moet ik je helaas vertellen dat dat niet zo is. Met de voetrem remmen geeft net zoveel regeneratie als met de flippers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:18
[...]

Het verschil zit hem er ook in dat je dezelfde afstand sneller aflegd dus heb je langere tijd meer last van de hogere luchtweerstand bij hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
db I Delirium schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Het verschil zit hem er ook in dat je dezelfde afstand sneller aflegd dus heb je langere tijd meer last van de hogere luchtweerstand bij hogere snelheid.
correct.

maar de verschillen zijn minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey stel ik ga naar een dealer en heb interesse in een EV6 van zeg rond de €37.000. Hoeveel korting zou ik dan kunnen proberen te krijgen zonder dat ik onredelijk ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:23
Anoniem: 2127716 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:51:
Hey stel ik ga naar een dealer en heb interesse in een EV6 van zeg rond de €37.000. Hoeveel korting zou ik dan kunnen proberen te krijgen zonder dat ik onredelijk ben?
Wat meer informatie zal nodig zijn, bouwjaar, km stand..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
Elhovo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Als je dat prettiger vindt rijden, vooral doen.
Asl je denkt dat je zo meer regenereert, dan moet ik je helaas vertellen dat dat niet zo is. Met de voetrem remmen geeft net zoveel regeneratie als met de flippers
Klopt is voor mij puur ‘the challenge’ om met flippers tijdig genoeg af te remmen zonder voetenwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Zojuist mijn OBD en carscanner weer eens aangezwengeld om de SoH van de batterij te bekijken.

Eerst wat cijfers vooraf:
- Ruim 60K km odometer, EV6 van 06-2022
- Bijna nooit tot 100% geladen en als dit het geval was na fully charged binnen het uur vertrokken
- Sporadisch DC geladen
- Bij lang stilstaan SoC tussen 40-60%. Meestal
- Meestal laad ik tot 90%. Vandaag ook voor vertrek huiswaarts: 92% SoC, 340km range
- Bij thuiskomst vandaag: 72% SoC, 260km range

Na thuiskomst meetmoment SoH 92.7% :*)

Mijn 12v batterij inmiddels marginaal bijgeladen tot 65%. :-(
Wel wat belast vandaag voor vertrek huiswaarts met dashcam (55% voor vertrek).
Dit is wel wat zorgelijk.

Hier wat bewijslast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJnf2oDRLjZZNfpQTbTkxhcnvwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FkufsQ5SsZ64fxgF0bMRwoCk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door PrimaBB op 28-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 09:06
ThatGuy2303 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Toch wel vreemd hoor. Ik heb inmiddels zo'n 130.000 op de teller van mijn standaard range EV6. Nagenoeg alleen snelladen (tot 80%), en laatste keer (vorige week) dat ik via AC 'm weer eens naar 100% heb geladen was de range ruim 400km.
Wat er als bereik op staat zegt helemaal niks,als je exact wil weten of je batterij minder wordt zul je een OBD apparaatje moeten kopen,het vebruik heeft een grote invloed op je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De range wordt bepaald op je voorgaande verbruik.
Onder dezelfde omstandigheden zegt het dus wel degelijk iets.

Of ga gewoon kilometers rijden en vergelijk de range dan voor en na.
Wanneer je bij vertrek bv. 500 range te zien krijgt en na 150 km rijden zie je iets dat aanleunt bij nog 350 km beschikbare range weet je ook voldoende zonder OBD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
PrimaBB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:34:
Zojuist mijn OBD en carscanner weer eens aangezwengeld om de SoH van de batterij te bekijken.

Eerst wat cijfers vooraf:
- Ruim 60K km odometer, EV6 van 06-2022
- Bijna nooit tot 100% geladen en als dit het geval was na fully charged binnen het uur vertrokken
- Sporadisch DC geladen
- Bij lang stilstaan SoC tussen 40-60%. Meestal
- Meestal laad ik tot 90%. Vandaag ook voor vertrek huiswaarts: 92% SoC, 340km range
- Bij thuiskomst vandaag: 72% SoC, 260km range

Na thuiskomst meetmoment SoH 92.7% :*)

Mijn 12v batterij inmiddels marginaal bijgeladen tot 65%. :-(
Wel wat belast vandaag voor vertrek huiswaarts met dashcam (55% voor vertrek).
Dit is wel wat zorgelijk.

Hier wat bewijslast :)

[Afbeelding]
Dit is (n.a.v. je gebruik) niet zoals het hoort. Kijk even naar mijn post. Ik zit op 4% degradatie, en een veel (voor de batterij) slechtere gebruikerspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Vandaag voor het eerst de navigatie eens gebruikt voor een rit naar Duitsland en de navigatie de laadpalen laten bepalen.

Begint ie op 65% mn batterij voor te bereiden om me vervolgens naar een kapotte oude laadpaal bij een restaurant te sturen.

De volgende wilde die me weer ergens de middle of nowhere insturen, dus maar gewoon doorgereden. Kom ik gewoon direct langs een Fastned die die blijkbaar niet interessant vond..

Maar goed, nog steeds 60% dus, dus maar weer doorgereden. Blijkt dat ie helemaal geen palen ziet in Duitsland en het daar dus nutteloos is. Uiteindelijk maar gewoon de borden gebruikt en een prima snellaadpaal gevonden.

Voor zover dus mn eerste ervaring met KIA navigatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 28-10-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
king_dude schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Dit is (n.a.v. je gebruik) niet zoals het hoort. Kijk even naar mijn post. Ik zit op 4% degradatie, en een veel (voor de batterij) slechtere gebruikerspatroon.
Zou, vanwege mijn conservatief laden + lage SoC aanhouden, mijn cells in onbalans zijn geraakt?

Misschien helpt forceren van her-calibreren de SoH te verbeteren.

Maar ik moet toegeven dat ik een dergelijke SoH bij mijn Tesla nooit meegemaakt hebt. Daar was mijn laadgedrag gelijk en rijgedrag mogelijk zelfs wat meer km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHorsie
Bosmonster schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:36:
Vandaag voor het eerst de navigatie eens gebruikt voor een rit naar Duitsland en de navigatie de laadpalen laten bepalen.
[…]
Blijkt dat ie helemaal geen palen ziet in Duitsland en het daar dus nutteloos is. Uiteindelijk maar gewoon de borden gebruikt en een prima snellaadpaal gevonden.

N=1 maar ik heb tijdens mijn vakantie alleen maar de Kia navigatie gebruikt. De rit door Duitsland heeft hij netjes de laadpalen aangegeven inclusief hoeveel er staan en hoeveel er beschikbaar zijn. Doorgereden naar Denemarken waar hij ook de laadpalen netjes aangaf.

Wellicht staat er iets niet goed ingesteld? Heb je misschien een filter actief waardoor hij niet kan voldoen aan jouw selectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar de EV5 is in Australië al gereleased. Als die naar Europa komt wijzigt er dan nog veel aan de auto, qua modellen, range e.d.? In Europa kennen we namelijk wel wat meerdere versies van de auto's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Bij mij werkt de Kia navigatie ook gewoon prima in Duitsland , inclusief laadpalen en de beschikbaarheid daarvan. Evenals het preconditioneren van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Begint ie op 65% mn batterij voor te bereiden om me vervolgens naar een kapotte oude laadpaal bij een restaurant te sturen.

De volgende wilde die me weer ergens de middle of nowhere insturen, dus maar gewoon doorgereden. Kom ik gewoon direct langs een Fastned die die blijkbaar niet interessant vond..

Maar goed, nog steeds 60% dus, dus maar weer doorgereden. Blijkt dat ie helemaal geen palen ziet in Duitsland en het daar dus nutteloos is. Uiteindelijk maar gewoon de borden gebruikt en een prima snellaadpaal gevonden.

Hoe staat je laadpaal filter dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
Blijkt dat ie helemaal geen palen ziet in Duitsland en het daar dus nutteloos is.
Ik zou wat voorzichtig zijn met dit soort zwart-wit conclusies. Voor hetzelfde geld ben je zelf ietwat onhandig of onwetend bezig. En dat zou er dan wat dom uitzien..

Ik rij vrij regelmatig buiten de Nederlandse grenzen. (Scandinavië, veel Duitsland, België, Frankrijk). Ik gebruik op langere ritten regelmatig ABRP omdat die zo handig een laadpaal bij een restaurant kan vinden na ongeveer twee uur rijden. Ik gebruik het ook regelmatig niet. Als ik de Kia nav gebruik kom ik ook prima overal zonder (laad) stress. In 3,5 jaar tijd 1x meegemaakt dat een paal die door Kia als vrij werd aangemerkt dat niet was. Afgelopen zomer. In augustus. In Noord-Frankrijk. Laatste weekend voor de scholen hier weer begonnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:42

Ben in mijn Kia EV6 carrière totaal al vier keer heen en weer gereden naar Oostenrijk en heb zowel in Duitsland als Oostenrijk altijd prima met de Kia navigatie gereden. Laadpalen keurig aangegeven (wel filter op bepaalde merken en snelheid van laden ingesteld) en altijd netjes voorverwarmen van de batterij.

Wellicht eens goed in je systeem kijken of je de juiste vinkjes en parameters hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:58

Ik zelf gebruik ook altijd de Kia navigatie.
Twee keer naar Spanje geweest en 3 keer Zuid-Frankrijk.

Ik denk dat je niet lekker hebt ingesteld welke laadpalen de navigatie moet laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Loei123 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:05:
[...]

Ik zelf gebruik ook altijd de Kia navigatie.
Twee keer naar Spanje geweest en 3 keer Zuid-Frankrijk.

Ik denk dat je niet lekker hebt ingesteld welke laadpalen de navigatie moet laten zien.
Dat denk ik ook, maar dit zijn voor mij de standaard instellingen. Heb niks veranderd, gewoon navigatie aangezet. Zal voor de terugweg eerst de instellingen eens doorkijken.

Deelde ook simpelweg de eerste ervaring. Hij ging nog steeds conditioneren voor een langzame paal bijboorbeeld. Die nog kapot bleek te zijn ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:58
Bosmonster schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Dat denk ik ook, maar dit zijn voor mij de standaard instellingen. Heb niks veranderd, gewoon navigatie aangezet. Zal voor de terugweg eerst de instellingen eens doorkijken.

Deelde ook simpelweg de eerste ervaring. Hij ging nog steeds conditioneren voor een langzame paal bijboorbeeld. Die nog kapot bleek te zijn ook.
Ik ben het met je eens dat dat direct goed ingesteld moet staan en een laadpaal beneden de 100kw er niet voorverwarmd hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:04
EN86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:57:
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar de EV5 is in Australië al gereleased. Als die naar Europa komt wijzigt er dan nog veel aan de auto, qua modellen, range e.d.? In Europa kennen we namelijk wel wat meerdere versies van de auto's...
het stuur zit aan de andere kant, dat zal wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
murky123 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

het stuur zit aan de andere kant, dat zal wijzigen
}:O Grappenmaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Andere mensen hier ook weer zo'n duidelijk mailtje van Kia gehad?
9 november ligt er een cadeautje voor je klaar.
Dit cadeautje kun je vanaf 29 november afhalen op een moment dat het voor jou uitkomt.
Logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Cadeautje? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Laatst online: 13:30
Phusebox schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:08:

[...]

Logisch
Yes ook gehad. Heel tegenstrijdig qua datums 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie

[...]

Logisch
Nee, geen mail gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer

[...]

Logisch
Geen mail ontvangen.
Wat was de strekking van de inhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
petertenboer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Geen mail ontvangen.
Volgens mij dat je vanaf 9 of 29 november een gratis power bank kunt gaan halen omdat ze dit jaar geen pitstop dagen hebben.

Wel leuk dat ze de verkeerde dealer er dan in zetten bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvNiomgyTAq8M3vvWqEvcRBOXjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx9lrDN5j5dwELjxg3eRDAUw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ze hadden beter een jump starter cadeau kunnen geven... :+

[ Voor 81% gewijzigd door Phusebox op 29-10-2024 18:41 . Reden: Quote gedaan ipv edit... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Wat zijn/waren pitstop dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
EN86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:57:
Zal wel meevallen, het zijn meestal andere kleurtjes of lampen, bechikbare uitrusting enz kan wel verschillen.

Maar de ev5 hier gaat nog even duren normaal, hij komt in eerste instantie enkel op de Australische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
PrimaBB schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Zou, vanwege mijn conservatief laden + lage SoC aanhouden, mijn cells in onbalans zijn geraakt?

Misschien helpt forceren van her-calibreren de SoH te verbeteren.

Maar ik moet toegeven dat ik een dergelijke SoH bij mijn Tesla nooit meegemaakt hebt. Daar was mijn laadgedrag gelijk en rijgedrag mogelijk zelfs wat meer km.
Onbalans los je op door AC te laden aan een thuislader. Zo weet je zeker dat ie niet loskoppelt bij 100% soc.

Het zou goed kunnen overigens. Denk dat wij beide extremen zijn (in gebruik), met één overeenkomst: calibreren zo goed als nooit gedaan (ik heb geen thuislader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
petertenboer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Geen mail ontvangen.
‘Je iccu is binnen’ >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03

[...]

Logisch
Wat een eikels...

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
Heren weet iemand het partnummer van het vervang kabeltje van de USB-A aansluiting dan kan iik die vast door mijn dealer laten bestellen?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb geen mail gehad van Kia voor een cadeautje?
wat flauw weer.

Ik heb vandaag de winterbanden eronder gekregen.
MICHELIN PILOT ALPIN 5 SUV 245/45 R20

De trilling bij 110 km/h is weg. Wat er voor is teruggekomen is een brom die ik zelfs hoor als het volume op 25 staat. En dat het verbruik erg is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sgouman schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:59:
Wat er voor is teruggekomen is een brom die ik zelfs hoor als het volume op 25 staat.
Begin van een gehoorstoornis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Begin van een gehoorstoornis? :)
Wat meer als test. Normaal staat die op ongeveer 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan hebben we beiden een ander gehoor of een andere geluidsinstallatie in de EV6 (hier de standaard Meridian).
Hier geen last van trillingen noch brom (met nog altijd de standaard Nexen banden).

En vanaf radioniveau 2 hoor je ook geen buitengeluiden meer (bij de e-Niro was dat pas vanaf stand 6 en dan moest je nog moeite doen om gesprekken goed te verstaan).
Volume 2-3 is de normale instelling waarbij 3 al redelijk luid is.
Bij volume 8 komen de trillingen niet van de banden maar heel duidelijk vanuit de geluidsinstallatie. :) Bij volume tien wordt je bijna uit de auto geblazen. Geen idee wat volume 25 dan doet want dat heb ik om gezondheidsredenen zelf niet durven uittesten.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:31:
Dan hebben we beiden een ander gehoor of een andere geluidsinstallatie in de EV6 (hier de standaard Meridian).
Hier geen last van trillingen noch brom (met nog altijd de standaard Nexen banden).

En vanaf radioniveau 2 hoor je ook geen buitengeluiden meer (bij de e-Niro was dat pas vanaf stand 6 en dan moest je nog moeite doen om gesprekken goed te verstaan).
Bij volume 8 komen de trillingen niet van de banden maar heel duidelijk vanuit de geluidsinstallatie. :) Bij volume tien wordt je bijna uit de auto geblazen. Geen idee wat volume 25 dan doet want dat heb ik om gezondheidsredenen zelf niet durven uittesten.
Ik heb het standaard geluidssysteem(niet meridian dus) die zal waarschijnlijk anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:31:

Met zelf ingebouwde subwoofer moet het volume hier toch wel op 12-15 staan om enigszins fatsoenlijk muziek te kunnen luisteren.

Nou is de radio wel standaard luider dan Android Auto volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ha vandaar.
Hier (België) is de R20 alleen te verkrijgen op de GT-line en op de GT-line is de Meridium dan weer standaard.
Pagina: 1 ... 396 ... 435 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic