Zoals iedere Kia rijder weet (of zou moeten weten) is 0% SoC niet gelijk aan 0 kWh in de accu en is 100% Soc op het display niet gelijk aan een volgestouwde accu (er is een reden voor het verschil tussen bruto en netto capaciteit).
Beste mensen,
Nog even een gedachte over de beruchte ICCU problemen. KIa (en Hyundai) heeft hiervoor een terugroepactie ondernomen waarbij de firmware wordt ge-update. Toch zijn er nog gevallen dat de ICCU het ook met de nieuwe firmware nog begeeft. De theorie is dat de ICCU al beschadigd is tijdens eerdere laadsessies en daardoor de geest geeft.
Maar wat nou als de nieuwe firmware is geïnstalleerd op een ICCU die nog nooit is gebruikt? Zou het dan niet zo moeten zijn dat de ICCU geen heftige pieken meer ondergaat en dus in principe niet stuk zou moeten gaan?
Nog even een gedachte over de beruchte ICCU problemen. KIa (en Hyundai) heeft hiervoor een terugroepactie ondernomen waarbij de firmware wordt ge-update. Toch zijn er nog gevallen dat de ICCU het ook met de nieuwe firmware nog begeeft. De theorie is dat de ICCU al beschadigd is tijdens eerdere laadsessies en daardoor de geest geeft.
Maar wat nou als de nieuwe firmware is geïnstalleerd op een ICCU die nog nooit is gebruikt? Zou het dan niet zo moeten zijn dat de ICCU geen heftige pieken meer ondergaat en dus in principe niet stuk zou moeten gaan?
Ik denk dat niemand dit weet en de toekomst dit zal uitwijzen.Elhovo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:16:
Beste mensen,
Nu ken ik ook iemand die als mechanieker werkt bij mijn kia garage en volgens hem zou het probleem meevallen, ze hebben paar honder ev6 verkocht en ze zouden er 3 hebben gehad met een iccu probleem...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Yep, hier ook af en toe onder 0% gekomen, dan heb je nog 4,5% SOC volgens de BMS over.IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Zoals iedere Kia rijder weet (of zou moeten weten) is 0% SoC niet gelijk aan 0 kWh in de accu en is 100% Soc op het display niet gelijk aan een volgestouwde accu (er is een reden voor het verschil tussen bruto en netto capaciteit).
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Top!,king_dude schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:12:
[...]
Mijn gebruik is meest extreem:
140.000+ km gereden / dec ‘21
56kWh accu
80%+ van alle laadpogingen zijn snellaadpoging.
4e winter ga ik nu in
Geen thuislader aanwezig
Ik precon altijd
Ik kijk echt nergens naar met laden/ontladen
Auto is minimaal 20x onder 0% soc geweest
Degradatie wordt nu gemeten door Kia NL omdat ze nieuwsgierig zijn. Carscanner geeft bijna 4% degradatie aan.
Ik durf te zeggen dat degradatie bij normaal gebruik minimaal is. En dat normaal gebruik een heel breed begrip is. Kortom: prima technologie, no worry. En ook niet al de moeite waard. Gewoon rijden, af en toe volladen, af en toe snelladen.
Dan ga ik me minder zorgen maken om het snelladen.
Zelfde sleuteltjes. Zitten in de zak. En de zak ligt in de (voor) frunk.KVrom schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:20:
[...]
Krijg jij die trekhaak dan onder de vloerplaat? Ik slaag daar niet in…. Of maakte je ergens een gaatje![]()
Ik vroeg mij ook al af hoe die onnozele sleuteltjes in godsnaam ergens aan een sleutelhanger te bevestigen zijn. Zo zijn ze gedoemd om ergens verloren te raken.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Zit de precon functie ook in het infotainment of is die alleen via de app te gebruiken? Als het alleen via de app is dan lijkt me dat nog wat onhandig tijdens het rijden omdat je dan je telefoon moet bedienen.blb4 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
MY25; zit dit niet op de pre MY25 modellen?
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of de pre facelift modellen deze optie ook nog krijgen via een update. Ik verwacht zelf van niet, maar zou technisch mogelijk moeten zijn aangezien de EV6 via Kia navigatie de batterij al voor kan verwarmen.
Vraagje ik ben serieus aan het kijken om mijn e-Niro te vervangen met een EV6. Nou las ik vorige week een opmerking van iemand dat de kofferbak van de EV6 wat smaller is. Bij mijn Niro kan ik mijn fietsdrager van 105cm breed net naar binnen schuiven. Ik zou het jammer vinden om een mooie grotere auto te hebben en dan steeds de achterbank neer te moeten klappen om de drager er in de lengte richting in te moeten leggen.
Weet iemand (of kan meten) hoe breed de opening van de achterklep onderaan is en de breedte van de bak zelf?
Ik kan het in de specs niet vinden.
Weet iemand (of kan meten) hoe breed de opening van de achterklep onderaan is en de breedte van de bak zelf?
[ Voor 3% gewijzigd door oldchap op 21-10-2024 08:42 ]
De bediening van de precon zit in het infotainment van de EV6 MY25 zelf.Sonicfreak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Ik ben benieuwd of de pre facelift modellen deze optie ook nog krijgen via een update. Ik verwacht zelf van niet, maar zou technisch mogelijk moeten zijn aangezien de EV6 via Kia navigatie de batterij al voor kan verwarmen.
De EV6 pre-25 heeft een ander generatie infotainment dan deze van MY25.
Misschien heb je hier wat aan: https://www.ridc.org.uk/f...6-774-kwh-5dr-saloon-2022oldchap schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:41:
Vraagje ik ben serieus aan het kijken om mijn e-Niro te vervangen met een EV6. Nou las ik vorige week een opmerking van iemand dat de kofferbak van de EV6 wat smaller is. Bij mijn Niro kan ik mijn fietsdrager van 105cm breed net naar binnen schuiven. Ik zou het jammer vinden om een mooie grotere auto te hebben en dan steeds de achterbank neer te moeten klappen om de drager er in de lengte richting in te moeten leggen.
Ter vergelijking: dit is de sheet van de e-Niro: https://www.ridc.org.uk/f...ro-64-kwh-5dr-saloon-2019
Sinds gisteren gaat de achterklep van mijn EV6 direct weer dicht, na het openen. Het zelfde gedrag alsof hij in een parkeergarage het dak raakt en weer sluit. Herkent iemand dit?
Voor nu heb ik het opgelost door in de instellingen aan te geven dat hij op stand 3 opent, ipv volledig.
Voor nu heb ik het opgelost door in de instellingen aan te geven dat hij op stand 3 opent, ipv volledig.
de nieuwe EV6 infotainment versie staat nog niet in de update list van Kia, 't lijkt 't zelfde als die van de EV9:IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:01:
[...]
De bediening van de precon zit in het infotainment van de EV6 MY25 zelf.
De EV6 pre-25 heeft een ander generatie infotainment dan deze van MY25.
/f/image/eaMD7s7UnhG3pGAUSWuw0AvH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bI82aODeVnB7aJzG71qXLwlP.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Pre 25 is Gen 5 en heeft maar twee schermen.
MY25 is ccNC en heeft drie schermen (idem voor EV3 & 9).
Aan dat derde middenscherm heb je in de EV6-25 (toch niet in mijn zitpositie) trouwens weinig want het wordt bijna volledig geblokkeerd door het stuurwiel.
Aan dat derde middenscherm heb je in de EV6-25 (toch niet in mijn zitpositie) trouwens weinig want het wordt bijna volledig geblokkeerd door het stuurwiel.
De EV6 facelift houdt gewoon de huidige bediening van de airco. Dat kleine derde scherm van de EV9 krijgt de EV6 niet.IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:44:
Pre 25 is Gen 5 en heeft maar twee schermen.

Catch my drift?
Ik blijf het stuur van die EV6 niet mooi vinden (zowel voor als na de facelift), zelfde als trouwens met mijn huidige E-Niro, die vind ik er ook niet uit zien. Best jammer want het is wel recht voor je snufferd.
Klopt idd, de ev6 heeft 2 schermen, maar wel het nieuwe ccnc systeem, manuele pre con is een functie van dat systeem, ja ze zouden het technisch ook kunnen toevoegen aan de oudere systemen.DaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
De EV6 facelift houdt gewoon de huidige bediening van de airco. Dat kleine derde scherm van de EV9 krijgt de EV6 niet.
[Afbeelding]
Dit gaat niet gebeuren aangezien al hun huidige ev's (behalve de niro maar je hebt de ev3) het nieuwe systeem hebben en dit dus geen nieuwe verkopen gaat binnenbrengen.
Verwacht alleen nog bugfixes en hier en daar wat kleine aanpassingen...
Wat me bij die foto van het nieuwe dash wel meteen weer opvalt is dat KIA het schijnbaar nog steeds niet boeit dat je op het scherm van je EV6 een afbeelding krijgt van een heel andere auto. Lijkt wel een Dacia Spring.
Zelfde plaatje zie je ook in de EV3, maar het lijkt niet op een EV3. Dit soort details laat KIA echt steken vallen.
Bij andere merken krijg je wel gewoon een afbeelding van je eigen auto. Vaak zelfs nog in de juiste kleur.
Zelfde plaatje zie je ook in de EV3, maar het lijkt niet op een EV3. Dit soort details laat KIA echt steken vallen.
Bij andere merken krijg je wel gewoon een afbeelding van je eigen auto. Vaak zelfs nog in de juiste kleur.
:strip_exif()/f/image/m7w58UFbdpHQZyVZ1Z2diW7G.png?f=user_large)
Catch my drift?
Helemaal mee eens.DaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:33:
Wat me bij die foto van het nieuwe dash wel meteen weer opvalt is dat KIA het schijnbaar nog steeds niet boeit dat je op het scherm van je EV6 een afbeelding krijgt van een heel andere auto. Lijkt wel een Dacia Spring.
[Afbeelding]
Ook een gemiste kans dat bij de "sportpedalen" wederom de voetenrust niet van dezelfde look is voorzien en gewoon van plastic is...
Blijft, mijn mening, verbazingwekkend waar sommige bestuurders allemaal wakker van liggen.Loei123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
Ook een gemiste kans dat bij de "sportpedalen" wederom de voetenrust niet van dezelfde look is voorzien en gewoon van plastic is...
Hoe vaak zit je (al rijdend) met je hoofd tegen de vloer om dat op te merken?
En rijdt een auto echt beter of slechter als de weergave op het display symbolisch is of een "1:1 plaatje van de auto"?
Wat is de volgende spijker op laag water? Dat de afbeelding van de auto op het display niet in dezelfde kleur is dan deze van de eigen smaak/voorkeur?

Zeker valide punt.IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Blijft, mijn mening, verbazingwekkend waar sommige bestuurders allemaal wakker van liggen.![]()
Hoe vaak zit je (al rijdend) met je hoofd tegen de vloer om dat op te merken?
En rijdt een auto echt beter of slechter als de weergave op het display symbolisch is of een "1:1 plaatje van de auto"?
Wat is de volgende spijker op laag water? Dat de afbeelding van de auto op het display niet in dezelfde kleur is dan deze van de eigen smaak/voorkeur?
De bekleding van de kofferruimte zul je ook weinig zien tijdens het rijden, laten we die gewoon standaard beige doen, ongeacht welk interieur is gekozen.
Nee ergens heb je een valide punt, maar het zijn dingen die helpen de auto "af" te maken.
Blijft, mijn mening, vooral verbazingwekkend dat sommigen steeds een compleet opstel nodig hebben alleen om aan te geven dat ze het gek vinden dat een ander zich ergens druk over maakt.
Catch my drift?
Amen!DaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:43:
Blijft, mijn mening, vooral verbazingwekkend dat sommigen steeds een compleet opstel nodig hebben alleen om aan te geven dat ze het gek vinden dat een ander zich ergens druk over maakt.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
De interieurkleur van het koffergedeelte maakt me idd niet uit (is nu een tint grijs tot zwart geloof ik) want daar liggen de Kia rubber (nu ja de verwerkte oceaanplastickunststof) mat op die de volledige koffervloer afdekt. Net zoals op de vloerdelen.Die zijn sowieso zwart met een witte bies.Loei123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Zeker valide punt.
De bekleding van de kofferruimte zul je ook weinig zien tijdens het rijden, laten we die gewoon standaard beige doen, ongeacht welk interieur is gekozen.
Maar begrijp me niet verkeerd, niets mis mee dat mensen daar wakker van liggen en dat gemiste kansen vinden maar mijn persoonlijk standpunt is dat dit gewoon spijkers op laag water zoeken is.
De perfecte auto die 100% aan ieders persoonlijke smaak voldoet en betaalbaar is moet nog gebouwd worden.
Je kan ook altijd een foto van je eigen EV6 maken en dat via je smartphone projecteren op het display van het infotainment.
Volledig mee eens.DaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:43:
Net zoals het verbazingwekkend blijft dat mensen nog wakker liggen van de tekortkomingen in een auto die ze blijkbaar al ingeruild hebben voor een ander merk.
Hopelijk is deze dan wel feilloos. Zoniet kan men dan overschakelen naar het desdesbetreffe topic dat bij dat merk past.
Geen enkele machine is feilloos. En wakkerliggen zal ook wel meevallen. Voorlopig staat er nog steeds een EV6 voor de deur. 👍
Catch my drift?
Ze hebben naar je geluisterd, alleen de kleur nog niet.DaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:33:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/s3TixGMQvPUtT85XuowbGZfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ha, beter. Nu kan ik weer rustig slapen. 🥳blb4 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Ze hebben naar je geluisterd, alleen de kleur nog niet.
[Afbeelding]
Catch my drift?
Kan je de EV6 facelift niet meer in het wit bestellen?blb4 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Ze hebben naar je geluisterd, alleen de kleur nog niet.
Nu moet je je ev6 wel echt inruilen voor een facelift modelDaMenaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
Ha, beter. Nu kan ik weer rustig slapen. 🥳
Sinds een paar weken een vreemd geluid links voor bij ~120 km/h op de snelweg. Met veel wind lijkt het erger te zijn. Nu kwam ik dit filmpje tegen: YouTube: New Kia EV6 rattle noise
Meer Tweakers met deze ervaring?
Gelukkig heb ik de facelift in het wit besteldIvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:25:
[...]
Kan je de EV6 facelift niet meer in het wit bestellen?
Ik heb last gehad van een ander geluid.Leezer14 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:52:
Sinds een paar weken een vreemd geluid links voor bij ~120 km/h op de snelweg. Met veel wind lijkt het erger te zijn. Nu kwam ik dit filmpje tegen: YouTube: New Kia EV6 rattle noise
Bleek dat een bout van een bodemplaat iets los was gedraaid en dat de plaat hierdoor wind kon vangen.
Same, maar hier nog geen oplossing. Beurt is pas over 3 maanden dus geen zin om de auto weer een dag kwijt te zijn tussendoor voor "we konden niks vinden".Leezer14 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:52:
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik vind het feit dat er geen EV6 op het entertainment systeem staat toch wel echt storend. Dat is gewoon makkelijk aan te passen en lijkt op luiheid vanuit de Kia-designers. Als het nu over een Golf 3 gaat uit '91 dan hoor je mij niet. Maar nu gaat het over een moderne auto, die alles volledig digitaal is en geen budget-merk.
Overigens wel liever een handmatige accu-preconditioning knop dan een EV6 op het scherm
Overigens wel liever een handmatige accu-preconditioning knop dan een EV6 op het scherm
Gewoon ff je auto inruilen voor een MY25, heb je ze beideFiorano schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:30:
Ik vind het feit dat er geen EV6 op het entertainment systeem staat toch wel echt storend. Dat is gewoon makkelijk aan te passen en lijkt op luiheid vanuit de Kia-designers. Als het nu over een Golf 3 gaat uit '91 dan hoor je mij niet. Maar nu gaat het over een moderne auto, die alles volledig digitaal is en geen budget-merk.
Lukt het niet om de hoogte opnieuw te programmeren/afstellen?Leezer14 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:21:
Sinds gisteren gaat de achterklep van mijn EV6 direct weer dicht, na het openen. Het zelfde gedrag alsof hij in een parkeergarage het dak raakt en weer sluit. Herkent iemand dit?
Yes, na 1,5 maand is mijn EV6 morgen klaar. Ben zeer benieuwd!king_dude schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:37:
[...]
Afgelopen vrijdag geweest naar dealer. Er zijn al werkzaamheden uitgevoerd in afwachting van de abs stuurunit.
* Iccu: vervangen!
* Usb poort + kabel: vervangen!
* Airco leegzuigen/smeren/bijvullen: uitgevoerd!
75 gram middel toegevoegd.
* Beurt: uitgevoerd!
* Updates behalve head unit: uitgevoerd!
* Rubber kofferklep carosserie: vervangen!
Er zat een scheur in de naad.
* Stuurwiel: vervangen!
Stikselnaad kwam klein beetje los precies op plek waar stuur vastgehouden wordt.
* ABS stuurunit: vervangen!
Inclusief abs pomp.
* Accu degradatie check
Zeer benieuwd naar het resultaat.
* Stabilisatorstangen
Genoteerd. Wanneer in de winter ze kraken worden ze binnen garantie vervangen.
Zo. Hierna zal de garantie snel verlopen, en zal dan het gevecht met de leasemaatschappij moeten aangaan.
Zuinig aan doen dus!
Had eenzelfde probleem. Bleek dat de bodemplaat zowel rechts als links los zat. Garage heeft met een modificatie twee extra bevestigingspunten gemaakt. Probleem was daarna weg. Ik had zelf ontdekt dat de bodemplaat los zat door onder de auto net voor de wielen tegen de plaat te duwen. Door de rijwind gaat een en ander klapperen…Leezer14 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:52:
Net een mailtje gekregen dat ik mijn eerste onderhoudsbeurt moet gaan inplannen (auto is in december 2 jaar oud en heeft nu ong. 30k km gereden). Ik moet zeggen dat ik afgezien van onderstaande niet echt opmerkingen heb voor de onderhoudsbeurt. Er zijn wel wat dingen die ik sinds 2 jaar wat minder ben gaan vinden, maar over het algemeen nog steeds een bijzonder prima auto. Ik hunker denk ik gewoon naar nog een maatje meer premium, ik ga over 2 jaar dan ook zeker eens kijken hoe de eerste elektrische Porsche Macan occasions erbij staan.
Ik had al een tijdje last van een wisselvallige Android Auto, maar nu de laatste keer is de USB-poort vervangen en ik moet zeggen dat hij sindsdien maar 1x uitgevallen is, en dat leek niet dezelfde uitval reden als de vorige keren. Voorheen zei hij dan namelijk iets met: "Fout bij het lezen van media" (geen idee wat exact de melding was). Dat gebeurde nu niet, nu werd ineens het rechter scherm ineens zwart in zijn geheel, geen melding, niks. Dat leek eerder alsof het hele systeem even crashte. Na het eruit halen van de USB-kabel uit de telefoon en er terug in gedaan te hebben kwam het weer online. Behoudens dit ene incident is het tot nu toe in ieder geval zonder problemen gegaan. Ook op een langere rit van/naar Amsterdam.
Ik had al een tijdje last van een wisselvallige Android Auto, maar nu de laatste keer is de USB-poort vervangen en ik moet zeggen dat hij sindsdien maar 1x uitgevallen is, en dat leek niet dezelfde uitval reden als de vorige keren. Voorheen zei hij dan namelijk iets met: "Fout bij het lezen van media" (geen idee wat exact de melding was). Dat gebeurde nu niet, nu werd ineens het rechter scherm ineens zwart in zijn geheel, geen melding, niks. Dat leek eerder alsof het hele systeem even crashte. Na het eruit halen van de USB-kabel uit de telefoon en er terug in gedaan te hebben kwam het weer online. Behoudens dit ene incident is het tot nu toe in ieder geval zonder problemen gegaan. Ook op een langere rit van/naar Amsterdam.
Was kwijt hoe dat moest, maar na een telefoontje naar de dealer heb ik net vernomen dat dat kan door beide knoppen (binnen en buiten de klep) in te houden om te resetten en daarna op de juiste hoogte de knop binnen in te houden om vast te zetten.Wiliyama schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:55:
[...]
Lukt het niet om de hoogte opnieuw te programmeren/afstellen?
Leezer14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
Was kwijt hoe dat moest, maar na een telefoontje naar de dealer heb ik net vernomen dat dat kan door beide knoppen (binnen en buiten de klep) in te houden om te resetten en daarna op de juiste hoogte de knop binnen in te houden om vast te zetten.
Wat was het resultaat?Leezer14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
Was kwijt hoe dat moest, maar na een telefoontje naar de dealer heb ik net vernomen dat dat kan door beide knoppen (binnen en buiten de klep) in te houden om te resetten en daarna op de juiste hoogte de knop binnen in te houden om vast te zetten.
Ik weet niet of je lease of koop rijder bent, maar bij mij drukte de dealer me op het hart om tzt op tijd die onderhoudsbeurt in te plannen. Kia schijnt keihard te zijn: over de 30k of 2 jaar en niet op tijd onderhoudsbeurt? Geen garantie meer.sn0x0r schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:03:
Net een mailtje gekregen dat ik mijn eerste onderhoudsbeurt moet gaan inplannen (auto is in december 2 jaar oud en heeft nu ong. 30k km gereden). Ik moet zeggen dat ik afgezien van onderstaande niet echt opmerkingen heb voor de onderhoudsbeurt.
Weet niet wat er waar van is...
Hier een "beurt" bij een andere garage laten doen wat er voor heeft gezorgd dat de pechhulp niet is verlengt.jeroenkb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Ik weet niet of je lease of koop rijder bent, maar bij mij drukte de dealer me op het hart om tzt op tijd die onderhoudsbeurt in te plannen. Kia schijnt keihard te zijn: over de 30k of 2 jaar en niet op tijd onderhoudsbeurt? Geen garantie meer.
De pechhulp heeft enkel de auto gestart en niet naar de 12V accu gekeken dus die kon ik de dag erna weer bellen wat resulteert in 2 best aardige facturen...
Heb hem al gepland, want ik rijd private lease. Morgen gaat de auto voor onderhoud.jeroenkb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Ik weet niet of je lease of koop rijder bent, maar bij mij drukte de dealer me op het hart om tzt op tijd die onderhoudsbeurt in te plannen. Kia schijnt keihard te zijn: over de 30k of 2 jaar en niet op tijd onderhoudsbeurt? Geen garantie meer.
Zaken buiten garantie, zoals extra's als pechhulp mag wel aan eigen voorwaarden zoals uitvoeren van beurten door KIA dealer worden verbonden.Loei123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Hier een "beurt" bij een andere garage laten doen wat er voor heeft gezorgd dat de pechhulp niet is verlengt.
De pechhulp heeft enkel de auto gestart en niet naar de 12V accu gekeken dus die kon ik de dag erna weer bellen wat resulteert in 2 best aardige facturen...
Wettelijk is geregeld dat garantie niet afhankelijk mag zijn van waar beurten & reparatie wordt uitgevoerd, die moeten dan wel volgens Kia instructie worden uitgevoerd. Ook mag b.v. een klein reparatie die niet volgens de voorschriften wordt uitgevoerd leiden tot verlies op garantie op niet gerelateerde zaken. Maar in je recht staan en je recht krijgen zijn 2 verschillende zaken helaas...
Vandaag met 3500km de auto voor het eerst naar de garage gebracht.
Trillen van de middenconsole/auto boven de 110km/h, een waterflesje in de middenconsole trilt aardig
Ze hebben de wielen opnieuw uitgelijnd maar het probleem is nogsteeds...
Leer wat niet netjes strak tegen de passagiersstoel zit
Zou komen omdat er stoelverwarming in de auto zit. Als het dan strak tegen de leuning zou zitten zou het scheuren. Vaag verhaal, zeker omdat de bestuurdersstoel het niet heeft.
Willekeurig aangaan van de parkeersensoren voor als je stilstaat
Ze hebben getest en kunnen niks vinden...
Bij regenatief remmen met ipedal voel ik af en toe een tik/klap in de stoel als ik het "gas" loslaat.
Ze hebben niks gevoeld. Dus niks gedaan.
Led Matrix wat veel later aangaat dan bij andere EV6en. Op snelweg gaat het steeds aan uit aan uit. Dit terwijl het bij een andere EV6 waar ik in heb gereden het gewoon aan blijft.
Ze hebben niks gevonden. Ze hebben de lampen op dimlicht gezet en grootlicht aangezet. Ja dan ga je het ook niet merken.
Ik ga maar aan de leasemaatschappij vragen of hij nog naar een andere garage mag...
Verder blijf ik het verbruik heel hoog vinden.
Ik rijdt nu veel stukken Amersfoort Amsterdam en terug.
Nu haal ik ongeveer 16.5 tot 17 kWh/100km
Trillen van de middenconsole/auto boven de 110km/h, een waterflesje in de middenconsole trilt aardig
Zou komen omdat er stoelverwarming in de auto zit. Als het dan strak tegen de leuning zou zitten zou het scheuren. Vaag verhaal, zeker omdat de bestuurdersstoel het niet heeft.
Bij regenatief remmen met ipedal voel ik af en toe een tik/klap in de stoel als ik het "gas" loslaat.
Led Matrix wat veel later aangaat dan bij andere EV6en. Op snelweg gaat het steeds aan uit aan uit. Dit terwijl het bij een andere EV6 waar ik in heb gereden het gewoon aan blijft.
Ze hebben niks gevonden. Ze hebben de lampen op dimlicht gezet en grootlicht aangezet. Ja dan ga je het ook niet merken.
Ik ga maar aan de leasemaatschappij vragen of hij nog naar een andere garage mag...
Snel vraagje. Weet iemand wat de maximale hoogte is als de klep opengaat? Mijn auto moet onder een carport slapen en die is ongeveer 2.20 mtr hoog schat ik. Met mijn e-Niro geen probleem maar volgens mij gaat de EV6 achterklep een stuk verder de hoogte in.
Hier ook, heb hem nu met tyraps vastgemaakt. Zit onder dus zie je niets van.Loei123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Ik heb last gehad van een ander geluid.
Bleek dat een bout van een bodemplaat iets los was gedraaid en dat de plaat hierdoor wind kon vangen.
Je kunt instellen hoe hoog de achterklep opengaat als ik het goed heb.Elhovo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:46:
Snel vraagje. Weet iemand wat de maximale hoogte is als de klep opengaat? Mijn auto moet onder een carport slapen en die is ongeveer 2.20 mtr hoog schat ik. Met mijn e-Niro geen probleem maar volgens mij gaat de EV6 achterklep een stuk verder de hoogte in.
/f/image/1DAsI8hrm0zacxICSzqZz5H8.png?f=fotoalbum_large)
Bij volledig open zit de onderste rand van de kofferklep op 191 cm.Elhovo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:46:
Het achterste deel dat hoger komt zit tussen de 210 en 215 cm.
Maar zoals gezegd is dat nooit een probleem. Je kan de gewenste hoogte zelf instellen.
1. Koffer automatisch openen,
2 Kofferdeksel manueel naar gewenste stand trekken,
3. Deze stand vergrendelen door op de sluitknop in de onderrand van het kofferdeksel te blijven duwen tot hij gaat piepen => klep is nu vergrendeld in die stand.
of
1. Koffer automatisch openen,
2. Bij gewenste max. openen op de "hold" knop op zijkant afstandsbediening drukken.
Kofferdeksel stopt dan op die hoogte.
3. Deze stand vergrendelen door op de sluitknop in de onderrand van het kofferdeksel te blijven duwen tot hij gaat piepen => klep is nu vergrendeld in die stand.
De volgende keer gaat ie niet verder open dan de laatste geblokkeerde instelling.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 21:24 ]
Heb ik ook wel eens, lang niet altijd gelukkig anders was ik er al mee terug gegaan...sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:41:
Jawel, maar de mijne wordt een Air, met 'human operated' achterklepJantienus123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:15:
[...]
Je kunt instellen hoe hoog de achterklep opengaat als ik het goed heb.
[Afbeelding]
Ik heb het redelijk vaak.Card Nox schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Heb ik ook wel eens, lang niet altijd gelukkig anders was ik er al mee terug gegaan...
Ik dacht door de regen. Maar het is ook als het droog is.
Neem aan tussen de 210 en 215??IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Bij volledig open zit de onderste rand van de kofferklep op 191 cm.
Het achterste deel dat hoger komt zit tussen de 110 en 115 cm.
(mijn EV6 heeft geen automatische klep overigens)
Hier ook, precies wel vaker in brussel, maar ik denk eerder dat dat komt omdat ik daar vaak <30km/h rij.sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:29:
[...]
Ik heb het redelijk vaak.
Ik dacht door de regen. Maar het is ook als het droog is.
Buiten Brussel gebeurt het zelden, hebben jullie het ook enkel op die snelheden?
Ik heb ooit het automatisch activeren uitgezet, maar das een dure grap geworden met als resultaat een kras op de voorlip...
Ik heb het alleen bij het wachten voor het stoplicht. Maar wel ver genoeg van de voorganger.izzet3838 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Hier ook, precies wel vaker in brussel, maar ik denk eerder dat dat komt omdat ik daar vaak <30km/h rij.
Buiten Brussel gebeurt het zelden, hebben jullie het ook enkel op die snelheden?
Ik heb ooit het automatisch activeren uitgezet, maar das een dure grap geworden met als resultaat een kras op de voorlip...
Same here.Card Nox schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Heb ik ook wel eens, lang niet altijd gelukkig anders was ik er al mee terug gegaan...
IddElhovo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:29:
[...]
Neem aan tussen de 210 en 215??
(mijn EV6 heeft geen automatische klep overigens)

Zonder motorbediende achterklep is er toch geen probleem?
Doe je de klep net zo ver open als je zelf wil.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2024 21:26 ]
Stap 1 werkt inderdaad door beide knopen ingedrukt te houden. Stap 2 lijkt niets te doen. De klep lijkt het nu weer normaal te doen en gaat volledig open na een snelle check. Morgen nog eens kijken.
Het kan ook via het menu http://webmanual.kia.com/...VNT/EU/Dutch/vehicle.htmlLeezer14 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
Stap 1 werkt inderdaad door beide knopen ingedrukt te houden. Stap 2 lijkt niets te doen. De klep lijkt het nu weer normaal te doen en gaat volledig open na een snelle check. Morgen nog eens kijken.
Het is wel gekoppeld aan je profiel dus als die op een andere profiel staat dan gaat die gewoon verder open.
Dat zou het ook kunnen zijn, niet per se stoplicht maar achter een andere wagen, ik heb er nooit echt op gelet, ik werk in Brussel en merk dat het daar veeeeel vaker gebeurt dan hier in Limburg.sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Ik heb het alleen bij het wachten voor het stoplicht. Maar wel ver genoeg van de voorganger.
Maar daar is het vaak stop and go traffic inderdaad, alleen is me opgevallen dit dit nooit op hogere snelheden was, het zijn ook altijd de voorste sensoren.
Maar als ik het zo hoor is dit gewoon door hoe de software is afgesteld en is het iets waarmee we moeten leren leven... (Heb ik trouwens ook al gedaan, ik stoor me meer aan het feit dat de wagen i-pedal niet onthoudt).
Ik heb de indruk dat het aan stof en bepaalde zonstand soort ghosting ontstaat. Helpt het schoonmaken van sensoren?sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Ik heb het alleen bij het wachten voor het stoplicht. Maar wel ver genoeg van de voorganger.
Dat kan ik nog testen.FCTW schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:44:
[...]
Ik heb de indruk dat het aan stof en bepaalde zonstand soort ghosting ontstaat. Helpt het schoonmaken van sensoren?
De auto is echter 4 weken oud en ik heb het al sinds het begin.
Dit is een normaal verbruik als je veel snelweg rijdt. Ik heb hetzelfde verbruik met een 58 kWh en ik rijd ook veel snelweg van Amersfoort naar Amsterdam met een snelheid van 110 km/h op de teller.sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:41:
Is een prima verbruik.Sonicfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
Dit is een normaal verbruik als je veel snelweg rijdt. Ik heb hetzelfde verbruik met een 58 kWh en ik rijd ook veel snelweg van Amersfoort naar Amsterdam met een snelheid van 110 km/h op de teller.
Een 77 kWh batterij bevat de energie van 7 liter benzine. En daar kom je op de snelweg zo'n 400 km verder mee. Dat is toch fantastisch??!!
Precies, prima verbruik hoor. Niets geks.Sonicfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
Dit is een normaal verbruik als je veel snelweg rijdt. Ik heb hetzelfde verbruik met een 58 kWh en ik rijd ook veel snelweg van Amersfoort naar Amsterdam met een snelheid van 110 km/h op de teller.
Huhhhh......? 7 Liter, 400 km...verbruik 1:57.Elhovo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Is een prima verbruik.
Een 77 kWh batterij bevat de energie van 7 liter benzine. En daar kom je op de snelweg zo'n 400 km verder mee. Dat is toch fantastisch??!!
Dat is een verbruik dat heel netjes is bij veel snelweg.Sonicfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
Ik rijd lange stukken gecombineerd (stad, dijkweggetjes, provinciale wegen en snelweg) en kom nu sinds Februari op 18:6 KW/100km over 20.000 km
Daar komt deze winter dus bij , dus dat wordt slechter.
Ik gok dat we naar de 21KW/100km gaan
Inderdaad.Wiliyama schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Huhhhh......? 7 Liter, 400 km...verbruik 1:57.
Een elektromotor zet het grootste deel van de opgeslagen energie om in kinetische energie.
Een verbrandingsmotor zet het grootste deel van de opgeslagen energie om in vrij nutteloze warmte.
Ik zit de laatste tijd rond de 20-22
De winterbanden die ik vorige week ben gaan halen lijken niet te helpen😅
Is wel veel autostrade aan 100-120km/h
Ik zit nog steeds op 16.5 ongeveer. In de zomer was het niet veel anders. Binnenkort maar de all seasons erop, die zijn zuiniger en stiller dan de Kumho's.
Gemengd zit onze EV6 (5 bestuurders) de laatste 5500 km (uiteraard nog geen winter) op 15,3 kWh/100 km.
Op de autosnelweg zit dat - afhankelijk van de temperatuur en vochtigheid wegdek - rond de 17 tot 19 kWh /100 km.
Uiteraard nog steeds op zomerbanden.
(Winterbanden komen er hier pas op wanneer de buitentemp. continu onder de 10°C zakt).
Dit WE eens een test doen.
Buitentemp. rond de 10 tot 19°C.
Rit van ongeveer 400 km over autosnelweg en binnenwegen tot diep in de ardennen.
Geplande SoC bij vertrek tussen de 95 en 100% SoC.
Op de heenweg geen snelladers (E411).
Op de terugweg langsheen E411een aantal 300 kW snellader op 50 km voor thuislocatie.
Op de bestemming een zestal AC 22 kW laders. Niet aan het hotel maar wel aan het restaurant dus maar enkele uren tijd om er aan 11 kW bij te laden.
Maar volgens ABRP zou dat ruim voldoende moeten zijn.
Zonder te laden ook maar dat zal afhangen van de snelheid op de heenweg (moet er op een bepaald uur en redelijk vroeg zijn, op terugweg maakt niet uit) en de buitentemperatuur 's morgens (voorspeld 10°C).
Op de autosnelweg zit dat - afhankelijk van de temperatuur en vochtigheid wegdek - rond de 17 tot 19 kWh /100 km.
Uiteraard nog steeds op zomerbanden.
(Winterbanden komen er hier pas op wanneer de buitentemp. continu onder de 10°C zakt).
Dit WE eens een test doen.
Buitentemp. rond de 10 tot 19°C.
Rit van ongeveer 400 km over autosnelweg en binnenwegen tot diep in de ardennen.
Geplande SoC bij vertrek tussen de 95 en 100% SoC.
Op de heenweg geen snelladers (E411).
Op de terugweg langsheen E411een aantal 300 kW snellader op 50 km voor thuislocatie.
Op de bestemming een zestal AC 22 kW laders. Niet aan het hotel maar wel aan het restaurant dus maar enkele uren tijd om er aan 11 kW bij te laden.
Maar volgens ABRP zou dat ruim voldoende moeten zijn.
Zonder te laden ook maar dat zal afhangen van de snelheid op de heenweg (moet er op een bepaald uur en redelijk vroeg zijn, op terugweg maakt niet uit) en de buitentemperatuur 's morgens (voorspeld 10°C).
Ik krijg volgende week van de LM winterbanden. Geen idee welke.
Ben benieuwd wat dat met het verbruik doet.
Was hier ook via de lm, zijn bij mij bridgestones(via alphabet) grip is wel veel minder omdat de temperatuur nog redelijk hoog is.sgouman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:29:
Ik krijg volgende week van de LM winterbanden. Geen idee welke.
Ik merk dat mijn verbruik wat gestegen is, maar of dat licht aan de banden of de dalende buitentemperatuur is mij een raadsel.
Nu maakt het me in principe weinig uit, ik kom goed toe met de range...
Hier ook Alphabet dus benieuwd wat het gaat worden (maar zal pas iets voor eind november zijn).izzet3838 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:37:
Was hier ook via de lm, zijn bij mij bridgestones(via alphabet) grip is wel veel minder omdat de temperatuur nog redelijk hoog is.
In de zomer afgeleverd met Nexen N'Fera Sport+
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2024 14:55 ]
Volgende week vrijdag komen hier ook de winterbanden er onder, mag mij melden bij De Kwik-fit van Ayvens. Benieuwd wat ze er onder schroeven, vind de zomer Kuhmo's niet heel fantastisch moet ik zeggen. Toch snel wel wat grip verlies als je bij het uitgaan van de bocht wat power vraagt.
Ik vind het verlies van grip juist fijnFiorano schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:37:
Volgende week vrijdag komen hier ook de winterbanden er onder, mag mij melden bij De Kwik-fit van Ayvens. Benieuwd wat ze er onder schroeven, vind de zomer Kuhmo's niet heel fantastisch moet ik zeggen. Toch snel wel wat grip verlies als je bij het uitgaan van de bocht wat power vraagt.
Het is wel zo dat ik het nog nooit ongewild heb gehad, enkel opzettelijk...
Wow, aardig wat vragen, maar snap het: nieuwe auto, techniek. Wij hebben allemaal met dezelfde vragen en onzekerheden geworsteld, herkenbaar dus.sgouman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:41:
Vandaag met 3500km de auto voor het eerst naar de garage gebracht.
Probeer goed in dit draadje te zoeken vooraf - veel kun je vinden. Daarnaast: hou ons ook op de hoogte van de voortgang. Wij vinden het fijn om ook conclusie of updates te lezen.
Voor wat ik zo kan lezen kan ik je volgend meegeven.
Trillen van auto: auto heeft lang stil gestaan. Hierdoor banden niet meer 100% rond. Ervaring leert dat dit wel wat kilometers kost. Overigens dient een dealer dit te herkennen, want je kunt dit laten zien.
Je dealer zal dit verder oppakken door de banden/velg op een andere manier te balanceren.
Leer passagiersstoel niet netjes.
Maak eens foto’s en laat het hier zien. Wij kunnen je vertellen of dit (niet) klopt, want kunnen je vergelijkend materiaal laten zien.
Parkeersensoren willekeur
Zorg dat je probeert om dit te filmen. Lastig, maar wel de moeite waard. Volhouden, en kijk hoe en onder welke omstandigheden je dit kunt reproduceren. want anders inderdaad niet op te lossen voor een dealer.
Idem voor klap tijdens I-pedal.
Niet gebruikelijk, ook hier op forum. Zoeken dus naar patroon om te reproduceren.
Led matrix
Kun je niet vergelijken zonder tegelijkertijd met andere ev6 te rijden. Als het zo duidelijk zichtbaar is als je omschrijft: filmen (en delen).
Verbruik: normaal, niets geks ik weet niet wat je op je netvlies had, maar dat was overduidelijk niet correct. Je zult heeeel grofweg kunnen zeggen: zomer 15-17kWh/100km, najaar 17-20kWh en winter 18-22kWh.
Degradatie accu: maak je geen zorgen.
Voorverwarmen: ik mis de foto na het voorverwarmen. Verder niet herkenbare klacht. Zet de doeltemperatuur maar eens op 24 graden. Doe er ook een foto bij van de app met zijn settings.
Achterruit: heb jij al ijs op de ruit gehad? Water is normaal.
Live verkeersinfo: was het opgelost met een reset entertainment?
Ik mis een update hierover
Ik hoop dat je hier even mee vooruit kunt.
Inmiddels (er zat 10 dagen levertijd op een nieuwe ICCU) weer een nieuwe ICCU en het AC laden werkt weer als vanouds. Verder geen vreemde zaken gevonden en 12V accu zelf geen bijzonderheden aan gemeten. Hopelijk weer veel fijne km's voor de boeg en met volgende week de winterbanden er weer onder.TheX schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:28:
Voor de statistiek, nog een EV6 ( plus 77.4kw ) met waarschijnlijk defecte ICCU geleverd in December 2021 met 57000 km op de teller en geen enkele aanwijzing vooraf. Dit jaar juli '24 nog voorzien van alle relevante updates, ook die specifiek voor de ICCU.
Tijdens het thuisladen 3 hoofdzekeringen gesprongen in de meterkast en daarna met geen mogelijkheid meer AC laden. Nog een tweetal publieke AC laders geprobeerd met hetzelfde resultaat terwijl bezoek gedurende het weekend met andere EV nog prima aan mijn thuislader kan laden.
DC laden werkt gelukkig nog. Ik kan volgende week maandag terecht bij de dealer en de auto direct hele dag achterlaten. Wordt vervolgd ...
Bedankt voor je antwoord!king_dude schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
Wow, aardig wat vragen, maar snap het: nieuwe auto, techniek. Wij hebben allemaal met dezelfde vragen en onzekerheden geworsteld, herkenbaar dus.
Probeer goed in dit draadje te zoeken vooraf - veel kun je vinden. Daarnaast: hou ons ook op de hoogte van de voortgang. Wij vinden het fijn om ook conclusie of updates te lezen.
Voor wat ik zo kan lezen kan ik je volgend meegeven.
Trillen van auto: auto heeft lang stil gestaan. Hierdoor banden niet meer 100% rond. Ervaring leert dat dit wel wat kilometers kost. Overigens dient een dealer dit te herkennen, want je kunt dit laten zien.
Je dealer zal dit verder oppakken door de banden/velg op een andere manier te balanceren.
Leer passagiersstoel niet netjes.
Maak eens foto’s en laat het hier zien. Wij kunnen je vertellen of dit (niet) klopt, want kunnen je vergelijkend materiaal laten zien.
Parkeersensoren willekeur
Zorg dat je probeert om dit te filmen. Lastig, maar wel de moeite waard. Volhouden, en kijk hoe en onder welke omstandigheden je dit kunt reproduceren. want anders inderdaad niet op te lossen voor een dealer.
Idem voor klap tijdens I-pedal.
Niet gebruikelijk, ook hier op forum. Zoeken dus naar patroon om te reproduceren.
Led matrix
Kun je niet vergelijken zonder tegelijkertijd met andere ev6 te rijden. Als het zo duidelijk zichtbaar is als je omschrijft: filmen (en delen).
Verbruik: normaal, niets geks ik weet niet wat je op je netvlies had, maar dat was overduidelijk niet correct. Je zult heeeel grofweg kunnen zeggen: zomer 15-17kWh/100km, najaar 17-20kWh en winter 18-22kWh.
Degradatie accu: maak je geen zorgen.
Voorverwarmen: ik mis de foto na het voorverwarmen. Verder niet herkenbare klacht. Zet de doeltemperatuur maar eens op 24 graden. Doe er ook een foto bij van de app met zijn settings.
Achterruit: heb jij al ijs op de ruit gehad? Water is normaal.
Live verkeersinfo: was het opgelost met een reset entertainment?
Ik mis een update hierover
Ik hoop dat je hier even mee vooruit kunt.
Allereerst is het Kia Connect nog 1x voorgekomen. Weer even gereset en sindsdien werkt het goed.
Het trillen hebben ze proberen op te lossen door de banden te balanceren. Heeft nagenoeg geen effect gehad. Volgende week krijg ik winterbanden. Hopelijk is het dan verholpen.
Parkeersensoren is echt willekeurig. Soms heb ik het 2 stoplichten na elkaar soms weer een paar keer niet. Ik heb geen filmpje maar wel een foto waar het zichbaar op is. Het is ook niet 1 sensor maar verschillende sensoren
:strip_exif()/f/image/wYjNlVoBe2X7akTQ5F5Lj5g4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yTPxFiEn6lmd9RreM7imfn7y.jpg?f=fotoalbum_large)
Led matrix reed net de sportage van mijn ouders achter mij. Ik snap het ander soort auto maar de kans dat kia verachillende lichtsensoren of code gebruikt schat ik klein in. Met een ev6 moet ik dezelfde route ook nog is rijden.
:strip_exif()/f/image/YAjz0XZqD9XgEdBgvPKBLKFK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier gaat die bij mij niet aan en bij de sportage wel. Niet een al te beste foto maar het is een bosweg met lantaarnpalen.
Ander voorbeeld is het volgende;
:strip_exif()/f/image/yumHtoZXwxdiiY5SRHXLuhq3.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de stoplichten ging bij de sportage gelijk het grootlicht aan. Boven de 20km/h want dat hebben we zo ingesteld. Bij mij gebeurde er helemaal niks.
Laatste voorbeeld
:strip_exif()/f/image/LDe2Z15vHkOUJz6S1t7esIvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Snelweg. Bij mij gaat het grootlicht aan uit aan uit etc. Bij de Sportage blijft die eigenlijk continue aan.
Beide auto's zijn uitgevoerd met LED Matrix.
Ik zal als het weer het toelaat de auto is voorverwarmen een een foto maken. Zal dan ook even een foto maken van de stoel.
Ik heb hiervoor 3.5 jaar een Proceed gereden uit 2020. Ik had verwacht dat Kia in de tussentijd wel wat systemen verbeterd zou hebben.
Zo is het zelfrijdend systeem van de EV6 echt een lachertje vergeleken met de Proceed. Waar de proceed netjes binnen de lijntjes blijft bij een 80 weg en bij bochten(mits niet te scherp op de 80 weg) gaat de EV6 toch redelijk vaak over de lijn heen. Loopt de weg iets schuin af rollen we langzaam naar die kant van de weg. Bochten op een 80 weg geeft die een ruk aan het stuur en zegt dan doe het zelf maar.
De range weet ik niet wat ik daarvan had verwacht. Ik zie hier op het forum mensen met 500+ km. Ik kan met deze temperaturen tussen de 350-400 rijden. Misschien mijn fout maar ik had er meer van verwacht.
Dat van de sensoren heb ik ook, en amderen hier ook zo te horen dus dat lijkt me "normaal".
Wat betreft de matrix lampen is het idd minder dan de audi a5 van mijn schoonbroer, die werken een stuk beter, maar als ik eerlijk moet zijn vind ik dat een beetje overkill, die van de ev6 voldoen prima, dus ik stoor me er niet aan.
De rest van de problemen heb ik eigenlijk geen last van, de lane assist is hier gewoon goed en pakt zelf ook de meeste bochten, ook geen gedoe met trillingen, wel had ik trillingen op mijn oude golf, uitlijnen en balanceren hielp niet, bleek dat het rubber te hard was geworden, het vervangen van de banden had dit toen opgelost.
Wel heb ik gehad dat mijn ruitenwissers(sinds dag 1)piepten en niet goed afveegden op hoge snelheid(+110) deze zijn door de dealer vervangen voor ruitenwissers van bosch, dit heeft het probleem toen opgelost.
De bosch wipers zijn naar mijn mening ook gewoon veel beter.
Los daarvan zal ik ook eens iets goed zeggen over de wagen, hij rijdt fantastisch, lekker sportief maar niet hard. Ik ben een enorme fan van de vering en de afstelling.
Ja er zijn mindere puntjes( ik mis de stoelen van mijn polestar 2 enorm) maar als ik nu opnieuw een ev moest kiezen in deze price range zou ik direct weer een ev6 nemen...
Wat betreft de matrix lampen is het idd minder dan de audi a5 van mijn schoonbroer, die werken een stuk beter, maar als ik eerlijk moet zijn vind ik dat een beetje overkill, die van de ev6 voldoen prima, dus ik stoor me er niet aan.
De rest van de problemen heb ik eigenlijk geen last van, de lane assist is hier gewoon goed en pakt zelf ook de meeste bochten, ook geen gedoe met trillingen, wel had ik trillingen op mijn oude golf, uitlijnen en balanceren hielp niet, bleek dat het rubber te hard was geworden, het vervangen van de banden had dit toen opgelost.
Wel heb ik gehad dat mijn ruitenwissers(sinds dag 1)piepten en niet goed afveegden op hoge snelheid(+110) deze zijn door de dealer vervangen voor ruitenwissers van bosch, dit heeft het probleem toen opgelost.
Los daarvan zal ik ook eens iets goed zeggen over de wagen, hij rijdt fantastisch, lekker sportief maar niet hard. Ik ben een enorme fan van de vering en de afstelling.
Ja er zijn mindere puntjes( ik mis de stoelen van mijn polestar 2 enorm) maar als ik nu opnieuw een ev moest kiezen in deze price range zou ik direct weer een ev6 nemen...
Pas op.sgouman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor je antwoord!
Allereerst is het Kia Connect nog 1x voorgekomen. Weer even gereset en sindsdien werkt het goed.
Het trillen hebben ze proberen op te lossen door de banden te balanceren. Heeft nagenoeg geen effect gehad. Volgende week krijg ik winterbanden. Hopelijk is het dan verholpen.
Parkeersensoren is echt willekeurig. Soms heb ik het 2 stoplichten na elkaar soms weer een paar keer niet. Ik heb geen filmpje maar wel een foto waar het zichbaar op is. Het is ook niet 1 sensor maar verschillende sensoren[Afbeelding]
[Afbeelding]
Led matrix reed net de sportage van mijn ouders achter mij. Ik snap het ander soort auto maar de kans dat kia verachillende lichtsensoren of code gebruikt schat ik klein in. Met een ev6 moet ik dezelfde route ook nog is rijden.[Afbeelding]
Hier gaat die bij mij niet aan en bij de sportage wel. Niet een al te beste foto maar het is een bosweg met lantaarnpalen.
[Afbeelding]
Na de stoplichten ging bij de sportage gelijk het grootlicht aan. Boven de 20km/h want dat hebben we zo ingesteld. Bij mij gebeurde er helemaal niks.
Laatste voorbeeld[Afbeelding]
Snelweg. Bij mij gaat het grootlicht aan uit aan uit etc. Bij de Sportage blijft die eigenlijk continue aan.
Ik zal als het weer het toelaat de auto is voorverwarmen een een foto maken. Zal dan ook even een foto maken van de stoel.
Ik heb hiervoor 3.5 jaar een Proceed gereden uit 2020. Ik had verwacht dat Kia in de tussentijd wel wat systemen verbeterd zou hebben.
Zo is het zelfrijdend systeem van de EV6 echt een lachertje vergeleken met de Proceed. Waar de proceed netjes binnen de lijntjes blijft bij een 80 weg en bij bochten(mits niet te scherp op de 80 weg) gaat de EV6 toch redelijk vaak over de lijn heen. Loopt de weg iets schuin af rollen we langzaam naar die kant van de weg. Bochten op een 80 weg geeft die een ruk aan het stuur en zegt dan doe het zelf maar.
De range weet ik niet wat ik daarvan had verwacht. Ik zie hier op het forum mensen met 500+ km. Ik kan met deze temperaturen tussen de 350-400 rijden. Misschien mijn fout maar ik had er meer van verwacht.
Ik zie dat je ..km/kWh op je dashboard hebt staan.
Doe dat niet. Dat is not done in dit forum.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Of die sensoren kapot zijn of dat de regeling van Kia niet handig is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik op de situaties zoals afgebeeld nooit groot licht zou gebruiken cq. nodig zou achten.sgouman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor je antwoord!
Parkeersensoren is echt willekeurig. Soms heb ik het 2 stoplichten na elkaar soms weer een paar keer niet. Ik heb geen filmpje maar wel een foto waar het zichbaar op is. Het is ook niet 1 sensor maar verschillende sensoren[Afbeelding]
[Afbeelding]
Led matrix reed net de sportage van mijn ouders achter mij. Ik snap het ander soort auto maar de kans dat kia verachillende lichtsensoren of code gebruikt schat ik klein in. Met een ev6 moet ik dezelfde route ook nog is rijden.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatste voorbeeld[Afbeelding]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Wat betreft die parkeersensoren: ik merkte vroeger op mijn Skoda Ovtavia dat het in de file en bij verkeerslichten Renault detectors werden. Wellicht iets met de radarfrequentie te maken? Hoe dan ook, de parkeersensoren gingen altijd compleet los als er een Renault in de buurt reed.
Je zou dus bij jou ook eens moeten opletten als je sensor raar doet welk merk en type auto bij je in de buurt staat, wellicht is er een patroon
Je zou dus bij jou ook eens moeten opletten als je sensor raar doet welk merk en type auto bij je in de buurt staat, wellicht is er een patroon
Parkeersensoren is idd een bekende euvel, heb het ook al sinds het begin, lang niet altijd. Ik zal eens opletten of er een Renault in de buurt staat, misschien dat die exact dezelfde ultrasoon sensoren gebruiken waardoor deze meldingen optreden.sgouman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:36:
[...]
[Afbeelding]
LKAS / HDA of whatever je het wil noemen (level 2 autonoom rijden), werkt hier probleemloos, zelden problemen mee, afgezien van werkzaamheden (extra lijnen) en scherpere bochten, maar dat is logisch.
Kijk niet naar die range cijfers hier, daar geilen sommigen nogal op
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik rij iPedal en merk heel soms ook dat de parkeersensoren bij een stoplicht / file aanspringen. Ik had zelf het gevoel dat het opgelost was als ik mijn gaspedaal helemaal los liet. Alsof ik hem net 1 mm per ongeluk ingedrukt had doordat mijn voet er op rustte. Ik heb dit echter nog niet kunnen bevestigen.
Ik heb mijn (MY25) EV6 nog maar een week maar heb idd ook al een paar dingetjes ervaren:
1) maximum snelheid aanduiding zit er regelmatig naast. Overdag op de snelweg van Utrecht naar Amsterdam gaf hij direct na de oprit 100km aan (correct), ging daarna naar 50km en daarna een paar x naar 130km en dan weer terug naar 50. Nu had mijn vorige auto (e-Niro) ook geen weet van onderborden (dus gaf overdag ook 130km aan) maar zoveel heen en weer springen had ik niet;
2) flipperende inschatten afstand tot voorganger: op diezelfde A2 reed ik op ACC achter een voorganger, in het display sprong de afstand tot de voorganger van voor de ingestelde volgafstand naar na de ingestelde volgafstand met als gevolg dat de auto steeds ging optrekken en daarna weer inhouden;
3) Alle bestuurdershulpmiddelen in 1 x op oranje en regeneratie volledig uitgeschakeld. Op de kruising van de Naarderweg (vanuit Hilversum) naar de Franse Kampweg (richting Hilversumse Meent) sprongen in 1 x alle bestuurdershulpmiddelen op oranje en werkte regeneratie niet meer. Na uit/aanzetten werkte 't allemaal weer. Zoiets had ik in de e-Niro ook wel eens, dan gin 't om 't systeem ter voorkoming van kop/start botsingen, dat gebeurde regelmatig op een aantal vaste plekken, bijvoorbeeld Utrecht uitrijdend via de Dominee Martin Luther Kinglaan / de Meernbrug.
:strip_exif()/f/image/vKEP8aGcyULZKpZ0LTf3A3GZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/r1fxb6kA6GuY0TDm6fjvoSq2.png?f=fotoalbum_large)
Zijn dit bekende euvels en is er wat aan te doen?
1) maximum snelheid aanduiding zit er regelmatig naast. Overdag op de snelweg van Utrecht naar Amsterdam gaf hij direct na de oprit 100km aan (correct), ging daarna naar 50km en daarna een paar x naar 130km en dan weer terug naar 50. Nu had mijn vorige auto (e-Niro) ook geen weet van onderborden (dus gaf overdag ook 130km aan) maar zoveel heen en weer springen had ik niet;
2) flipperende inschatten afstand tot voorganger: op diezelfde A2 reed ik op ACC achter een voorganger, in het display sprong de afstand tot de voorganger van voor de ingestelde volgafstand naar na de ingestelde volgafstand met als gevolg dat de auto steeds ging optrekken en daarna weer inhouden;
3) Alle bestuurdershulpmiddelen in 1 x op oranje en regeneratie volledig uitgeschakeld. Op de kruising van de Naarderweg (vanuit Hilversum) naar de Franse Kampweg (richting Hilversumse Meent) sprongen in 1 x alle bestuurdershulpmiddelen op oranje en werkte regeneratie niet meer. Na uit/aanzetten werkte 't allemaal weer. Zoiets had ik in de e-Niro ook wel eens, dan gin 't om 't systeem ter voorkoming van kop/start botsingen, dat gebeurde regelmatig op een aantal vaste plekken, bijvoorbeeld Utrecht uitrijdend via de Dominee Martin Luther Kinglaan / de Meernbrug.
:strip_exif()/f/image/vKEP8aGcyULZKpZ0LTf3A3GZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/r1fxb6kA6GuY0TDm6fjvoSq2.png?f=fotoalbum_large)
Zijn dit bekende euvels en is er wat aan te doen?
[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 24-10-2024 13:35 ]
Hier nog even een update van trouwens, ben enkele weken geleden terug geweest naar Vaneman voor een uitgebreide diagnose, ze hebben alles nagemeten en zijn er uiteindelijk achter gekomen dat bij een bepaalde connector schade was aan één draadje en corrosie zichtbaar. Dit was de reden dat de communicatie tussen de airbagmodule en de BMS regelmatig verkeerd gaat en dit foutsignaal genereert. Er werd bijgezegd dat ik er veilig mee door kon blijven rijden.Luiaard schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:25:
Dongle binnen, uitgelezen:
[Afbeelding]
Het is dus de P1A6F waar ik nauwelijks iets van kan vinden, behalve ergens iets met een airbag signaal bij een Kia Optima hybride. Accupack lijkt prima verder met alle cellen gelijk voltage en 100% SOH.
Is vervolgens helemaal geregeld onder garantie ondanks dat ik een Duitse importauto heb en met toestemming van Kia NL dat er een volledig nieuwe kabelboom in de auto komt die alleen al €2000 kost (los van de installatie wat de hele dag gaat kosten). Die kabelboom moest wel uit Korea komen en ik kan hem begin november laten installeren. Helaas is het niet los te vervangen, de hele kabelboom moet er van voor tot achteren uit aan beide kanten.
Achteraf gezien dus zeker wel goed opgepakt door Vaneman Amsterdam, hebben het probleem in tweede instantie echt heel serieus genomen en hun uiterste best gedaan om het goed op te lossen. Voelde me nu echt gezien als klant dus een pluim voor Vaneman. Zo hoort het, en fijn om er zo van op aan te kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 24-10-2024 21:35 ]
Import van EVs
Beste tweakers, ik heb mijn EV6 verkocht wegens vertrek buiten Europa. Helaas kon ik hem niet meenemen omdat ze in dat land nog niet elektrisch rijden, dus geen onderhoud of garantie. Succes met alle EV beperkingen die ze in Nederland gaan doorvoeren. Ik heb er geen last meer van. Mijn nieuwe auto wordt een diesel.
Het ga jullie goed.
Het ga jullie goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Overstag op 25-10-2024 01:02 ]
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Gecondoleerd 😉 Maar al het beste.Overstag schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:01:
Mijn nieuwe auto wordt een diesel.
Die van mij komt ook van Vaneman (4 weken geleden). Het verkooptraject was erg prettig. Mooi om te horen dat de service /garantie afhandeling ook naar behoren is.Luiaard schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
Achteraf gezien dus zeker wel goed opgepakt door Vaneman Amsterdam, hebben het probleem in tweede instantie echt heel serieus genomen en hun uiterste best gedaan om het goed op te lossen. Voelde me nu echt gezien als klant dus een pluim voor Vaneman. Zo hoort het, en fijn om er zo van op aan te kunnen.
Zo zie je maar dat evaringen verschillen. Ik kom van een Enyaq. Af fabriek hele slechte wissers. Vervangen door Bosch. Flinke verbetering, maar nog steeds vaak hoorbaar.izzet3838 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:54:
.
De wissers op mijn ev6: compleet geluidloos. Verbaas me er nog elke keer over hoe stil ze zijn
Hier ook geruisloos voor de EV6 en vooral (nog) streeploos.jeroenkb schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
[...]
De wissers op mijn ev6: compleet geluidloos. Verbaas me er nog elke keer over hoe stil ze zijn
Dit in tegenstelling tot de e-Niro waar ie zelfs bij nieuwe voorwissers een streep over het midden van de ruit trok (maar wel geruisloos).
Ervaringen kunnen dus al verschillen binnen hetzelfde merk.
Over de autostand van de grootlichten (die in mijn profiel standaard geactiveerd staat) overigens ook geen klagen. Ruim ver zicht en gaan gewoon uit wanneer er straatverlichting aanwezig is en/of een tegenligger nadert.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 09:28 ]
Ik denk dat mijn wissers gewoon slecht waren, misschien een productiefout of dergelijke, maar het was super frustrerend aangezien het veel regent en ik constant autostrade rij aan +120km/h.jeroenkb schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
[...]
Zo zie je maar dat evaringen verschillen. Ik kom van een Enyaq. Af fabriek hele slechte wissers. Vervangen door Bosch. Flinke verbetering, maar nog steeds vaak hoorbaar.
Maar nu is het gelukkig opgelost
Zelfde ervaring, de standaard ruitenwissers waren slecht bij mij, vervangen door de dealer door Valeo, welke de originele zouden zijn. Ook die waren weer slecht. Nu al een hele tijd Bosch wissers erop en die werken prima. Derde set wissers dus al geplaats na ca. 40.000 km

Ik heb de originele ruitenwissers en die werken prima. Geen strepen en geruisloos.
Dat was wel anders bij de MG4 die ik hiervoor had. Die ruitenwissers piepten wanneer het regende en als de ruit droog was dan piepten ze niet. Een aantal keer voor terug moeten gaan en pas bij een 3e bezoek was het opgelost door ze te vervangen.
Dat was wel anders bij de MG4 die ik hiervoor had. Die ruitenwissers piepten wanneer het regende en als de ruit droog was dan piepten ze niet. Een aantal keer voor terug moeten gaan en pas bij een 3e bezoek was het opgelost door ze te vervangen.
Originele wissers. Vervangen bij 30K beurt door de dealer. Werken prima bij mij.
Catch my drift?
Huh? De Automatisch grootlicht gaat toch nooit standaard aan? Ik moet hem altijd zelf aanzetten door de linkerhendel naar het dashboard te drukken(eenmalig) Dan staat er ook in het groen een grootlicht symbooltje met daaronder autoIvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Hier ook geruisloos voor de EV6 en vooral (nog) streeploos.
Dit in tegenstelling tot de e-Niro waar ie zelfs bij nieuwe voorwissers een streep over het midden van de ruit trok (maar wel geruisloos).
Ervaringen kunnen dus al verschillen binnen hetzelfde merk.
Over de autostand van de grootlichten (die in mijn profiel standaard geactiveerd staat) overigens ook geen klagen. Ruim ver zicht en gaan gewoon uit wanneer er straatverlichting aanwezig is en/of een tegenligger nadert.
Als je verlichting op automatisch hebt staan en dan grootlicht aanschakelt gaat deze ook automatisch schakelen tussen groot- en normaal licht.sgouman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
Huh? De Automatisch grootlicht gaat toch nooit standaard aan? Ik moet hem altijd zelf aanzetten door de linkerhendel naar het dashboard te drukken(eenmalig) Dan staat er ook in het groen een grootlicht symbooltje met daaronder auto
Heb je de normale verlichting zelf volledig aan staan en dan zet je groot licht aan dan moet je deze zelf weer uitschakelen bij tegenliggers.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic