Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38
Auto is in december uit de garantie, dus het is mooi dat alle puntjes opgepakt zijn. Hierna kan ik mij voorbereiden op gesprekken met leasemaatschappij als dingen gedaan moeten worden..
Zit je over de 150.000 kilometer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
grotegok schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:02:
[...]

December is hij toch 3 jaar? We hebben toch 5 jaar garantie?
7 jaar zelfs tot 150.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:43
Phusebox schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:51:
Het aangegeven verbruik zegt ook niet alles, ik heb nu een gemiddeld verbruik van 15.6 over tweeëneenhalf jaar heen (waaronder dus 3 zomers en 2 winters). Maar evengoed is 400-450 km het maximale wat ik er mee kan rijden.
Volgens mij is dat gewoon wat je mag verwachten, WLTP is 517 ofzo toch?

Ben zelf zeer benieuwd of je bijvoorbeeld met een Polestart 2 long range echt 550 of 600 kilomter kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:45
izzet3838 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:33:
[...]

Is bij een aantal auto's als optie beschikbaar, zou uit men hoofd:
Polestar 3,4, volvo ex30,90, porsche taycan. Megane e tech

Waarschijnlijk nog een aantal wagens die ik vergeet, maar de vw, tesla auto's enz hebben dit ook niet.

Het is de boordlader oftewel ac/dc omvermer van de wagen die maar tot 11kw kan.
Megane heeft het standaard. Werkt fantastisch, je bent echt veel sneller bijgeladen tijdens het boodschappen doen. Op kantoor kan je weer sneller plaatsmaken voor iemand die traag laad. Ik snap niet waarom zo weinig merken die optie hebben. Helemaal als je geen eigen laadpaal voor de deur heb is dit een grote meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:30
twowheeler schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:15:
[...]

Megane heeft het standaard. Werkt fantastisch, je bent echt veel sneller bijgeladen tijdens het boodschappen doen. Op kantoor kan je weer sneller plaatsmaken voor iemand die traag laad. Ik snap niet waarom zo weinig merken die optie hebben. Helemaal als je geen eigen laadpaal voor de deur heb is dit een grote meerwaarde.
Je hebt zeker een punt, maar dat gaan natuurlijk alleen op als de laadpaal in kwestie ook meer als 11KW levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Loei123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:13:
[...]
Volgens mij is dat gewoon wat je mag verwachten, WLTP is 517 ofzo toch?

Ben zelf zeer benieuwd of je bijvoorbeeld met een Polestart 2 long range echt 550 of 600 kilomter kunt rijden.
Is allemaal afhankelijk van verschillende parameters: gebruik rechtervoet, instellingen rijmodi, meest gebruikte wegen, buitentemperatuur, gewenste klimaatcontrole in interieur, WP of geen WP, gewicht van het aantal inzittenden en eventuele bagage,........

Wat voor de een als onmogelijk wordt gezien is voor een ander een fluitje van een cent en omgekeerd.

Ik heb nu bijna 5000 km op de teller staan en gereden op binnenwegen, autosnelwegen met max. 120 km, temperatuurrange tussen 4 en 30°C,.....

En de opgegeven range bij 100% SoC en het daaropvolgende gemiddelde verbruik per 100 km komen telkens aardig in elkaars buurt en er is geen significantie afwijking vast te stellen wanneer men de twee vergelijkt met elkaar.

Wie al langer met een EV rijdt weet dan ook dat bij 0°C de range significant minder is dan bij 20°C buitentemperatuur en dat een EV meer gaat verbruiken bij constant 130 km/uur rijden dan bij 90 km/uur en dat wie het in de winter graag verwarmt tot 24°C en in de zomer graag koel houdt op 20°C in het interieur meer gaat verbruiken bij wie de auto klimaatcontrole gewoon ingesteld staat op 19-21°C.
Enz.

Het enige dat er echt toe doet is je gemiddelde verbruik op jaarbasis. In een EV6 met een accu van netto 74 kWh (voor sommigen zelfs nog minder) en een snelle laadtijd tot 800V doet range er ook niet echt meer toe.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:03
Nav de berichtgeving omtrent MRB was ik even bezig om de MRB in te schatten. Ik weet niet of de input allemaal correct zijn, maar gewicht heb ik van de rdw website.

Komt neer op EUR 344 per kwartaal en dus EUR 1376 op jaarbasis. Als ik het goed begrijp krijgen we nog even een korting van 25% en komt het neer op EUR 1032 per jaar aan MRB vanaf volgend jaar.

Lekker dit.

(Gaat om een gt line long range rwd met warmte pomp)

Edit: nieuws artikel https://nos.nl/artikel/25...bouwd-vanwege-misrekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCOXhjSJYWlvGRfcGSPR0qiplHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmrNQK3fMk0K6V1OCpJhqW7k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door greg-a op 30-09-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44
Grote vraag is of de EV straks in dezelfde tabel valt als benzine, wat je nu hebt aangevinkt. Benzine en diesel verschillen ook, dus het is afwachten wat ze met de bedragen voor elektriciteit gaan doen in 2026.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
ik snap die stress nietzo omtrent de mrb op dit moment.
laten we er gemakshalve even van uit gaan dat we ongeveer 4 a 5 jaar in het bezit zijn van een nieuwe EV.
dus stel je hebt vorig jaar een EV gekocht.
over 2024 betaal je nul MRB, in 2025 betaal je maar 25% in 2026-2028 betaal je 60%, in 2029 betaal je 65% in 2030 betaal je 70% en vanaf 2031 betaal je 100% ( heb ik van de ANWB site ) zou zou de vlag er nu bijhangen.

als je alle korting die je al hebt genoten, en nog gaat genieten, uitsmeert over de 5 jaren die je je nieuwe EV in bezit hebt, dan heb je toch geen klagen lijkt mij.

en tegen de tijd dat het 2030 is dan zijn we al weer een paar kabinetten verder, zien ze in eens : Oh shit we gaan de europees afgesproken doelstellingen niet halen, de EV's moeten weer een boost krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In Vlaanderen is eveneens de beslissing gevallen om vanaf 1/1/25 MRB te gaan heffen op elektrisch aangedreven voertuigen.
Tarieven zijn nog niet gekend noch of dit invloed zal hebben op al in het verkeer gebrachte bedrijfslease (in Vlaanderen is EV - zeker in de prijsklasse van de EV6 - bijna uitsluitend een zaak van bedrijfslease).

Dat de EV premie (5000 € voor de privé aankoop van een EV onder de 40K) niet verlengd zou worden na 31/12/24 was al langer geweten.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:03
murky123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:56:
ik snap die stress nietzo omtrent de mrb op dit moment.
laten we er gemakshalve even van uit gaan dat we ongeveer 4 a 5 jaar in het bezit zijn van een nieuwe EV.
dus stel je hebt vorig jaar een EV gekocht.
over 2024 betaal je nul MRB, in 2025 betaal je maar 25% in 2026-2028 betaal je 60%, in 2029 betaal je 65% in 2030 betaal je 70% en vanaf 2031 betaal je 100% ( heb ik van de ANWB site ) zou zou de vlag er nu bijhangen.

als je alle korting die je al hebt genoten, en nog gaat genieten, uitsmeert over de 5 jaren die je je nieuwe EV in bezit hebt, dan heb je toch geen klagen lijkt mij.

en tegen de tijd dat het 2030 is dan zijn we al weer een paar kabinetten verder, zien ze in eens : Oh shit we gaan de europees afgesproken doelstellingen niet halen, de EV's moeten weer een boost krijgen.
Ik ben bang dat u het nieuws niet heeft gelezen: https://nos.nl/artikel/25...bouwd-vanwege-misrekening

De afbouw regeling waar u mee komt was ik mee bekend en heb ik ook meegenomen in de aankoop beslissing. Maar blijkbaar worden tussentijds de regels aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door greg-a op 30-09-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ok, ik lees het nu, en dan nog. als je de kortingen die we hebben uitsmeert over 5 jaar ownership van je nieuwe EV
2024 100% korting
2025 -2030 25% per jaar

dan ben je over die 5 jaren niet heel veel duurder uit dan een vergelijkbare ICE , toch ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:52

Bosmonster

*zucht*

murky123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:11:
ok, ik lees het nu, en dan nog. als je de kortingen die we hebben uitsmeert over 5 jaar ownership van je nieuwe EV
2024 100% korting
2025 -2030 25% per jaar

dan ben je over die 5 jaren niet heel veel duurder uit dan een vergelijkbare ICE , toch ?
Je vergeet de veel hogere aanschafprijs mee te rekenen. Mensen zijn bereid dit te betalen door de voordelen.

Als ze die dan ineens weghalen is dat wel zuur. Het raakt ook de waarde van je auto nog eens extra achteraf voor de kopers.

Dit bericht kost mij waarschijnlijk rond de 5000 euro heb ik even snel berekend. Ook niet gek als je bedenkt dat ze hiermee een "gat" van 1,5 miljard proberen te dichten... over onze ruggen.

Maar laten we vooral allemaal voor de PVV stemmen, dan rijden we dalijk allemaal weer in Diesels 8)7

https://nos.nl/artikel/25...teit-elektrisch-stagneert
Kortetermijndenken

Volgens de VER houden veel mensen bij de aankoop geen rekening met de lange termijn. "Elektrisch is in aanschaf nu vaak nog duurder, maar in gebruik en onderhoud veel goedkoper. Dat de overheid steeds andere beslissingen neemt wat betreft financiële steun aan elektrische rijders helpt natuurlijk niet."
En dan vervolgens dit bericht over MRB. Wat gek zeg :P

[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 30-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
spelregels veranderen tijdens de wedstrijd is zeker zuur en niet netjes.
de "veel" hogere aanschafprijs werd toch deels recht getrokken door de SEPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wij hebben privé een PHEV, Dan ben je helemaal de Sjaak qua MRB.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
Eigenlijk weet je maar 1 ding in dit land. omdat ze zo vaak switchen van plan, regeltjes en afspraken . dat het huidige kabinet en bijhorend beleid geen lang leven is beschoren.

Er zijn europeese afspraken gemaakt om bepaalde doelstellingen te behalen en links of rechtsom, daar heb je je als overheid aan te conformiteren.

2030 : 55% reductie CO2
2035 : verbod op verkoop nieuwe ICE.

aangezien de politiek leeft in het hier en nu, en er geen langere termijn visie is, ga ik er vanuit dat de regels nog wel een aantal keer zullen wijzigen. en waarschijnlijk zal er wel weer gestimuleerd moeten worden op het moment dat de overheid inziet dat met het huidge beleid de internationaal afgesproken doelstellingen niet gehaald gaan worden.

edit: bizar dat de huidige regering ( met dank aan alle PVV stemmers ) gewoon spelregels wijzigd met nog 3 maanden te gaan, want zo lang duurt het nog voordat het 2025 is .

[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 30-09-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaMenaz schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:45:
Wij hebben privé een PHEV, Dan ben je helemaal de Sjaak qua MRB.
Minder de 'sjaak' dan met een EV denk ik :)
PHEV gaat van 50% korting naar 25% korting (en 2026 naar 0%)
EV gaat van 100% korting naar 25% korting (en 2031 dus naar 0%)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2024 12:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:29:
[...]

Minder de 'sjaak' dan met een EV denk ik :)
PHEV gaat van 50% korting naar 25% korting (en 2026 naar 0%)
EV gaat van 100% korting naar 25% korting (en 2031 dus naar 0%)
Ik heb die auto nu en niet in 2031.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaMenaz schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:35:
[...]

Ik heb die auto nu en niet in 2031.
Dat bedoel ik ook.
een 75 procentpunt daling voor EV
een 25 procentpunt daling voor PHEV
komende 1 januari.

Hoe is de PHEV 'meer de sjaak' of 'helemaal de sjaak' dan de EV?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2024 12:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:38:
[...]

Dat bedoel ik ook.
een 75 procentpunt daling voor EV
een 25 procentpunt daling voor PHEV
komende 1 januari.

Volledig EV is toch in 2025 nog 75% korting, en in 2026 25% korting tot 2031? Of lees ik de nieuwsberichten verkeerd?

P.S. wel raar dat er voor EV's nog steeds over een korting op de MRB ten aanziende van benzinevoertuigen wordt gesproken, maar niet over een eigen tarief zoals voor diesel en LPG wel bestaat.

[ Voor 18% gewijzigd door TGEN op 30-09-2024 14:48 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:21
Ik snap niet helemaal wat dit met de PVV (stemmers) te maken heeft.
Deze shit is veroorzaakt door het vorige kabinet Rutte en daar zat de PVV echt niet in hoor.
Het huidige kabinet mag deze financiéle puinhoop gaan oplossen en dat moet volgens afspraken binnen de betreffende deelbegroting gebeuren.
Heel zuur voor de (toekomstige) EV-rijders maar komt toch echt door gepruts van ons vorige kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TGEN schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:47:
[...]

Volledig EV is toch in 2025 nog 75% korting, en in 2026 25% korting tot 2031? Of lees ik de nieuwsberichten verkeerd?

P.S. wel raar dat er voor EV's nog steeds over een korting op de MRB ten aanziende van benzinevoertuigen wordt gesproken, maar niet over een eigen tarief zoals voor diesel en LPG wel bestaat.
Het lijkt inderdaad veranderd in de nieuwsberichten van:
Nu gaat de korting vanaf volgend jaar naar 25 procent en dan in 2031 in een keer naar nul.
naar
Nu gaat de korting vanaf volgend jaar naar 75 procent, een jaar later naar 25 procent en dan in 2031 naar nul.
volgend jaar nog wel 75% korting blijkbaar, maar daarna 25% korting tot 2031

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:38:
[...]
Kwestie van interpretatie. Voor een PHEV betaal je vanaf 2026 de volle mep MRB. Voor een EV(6) pas in 2030, waarbij we nog moeten afwachten of EV's in dezelfde tabel vallen als benzine.

En in de praktijk zal het kabinet nog wel 10 keer van beleid wisselen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
TGEN schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:47:

De MRB voor benzinevoertuigen is de standaard.
Voor diesel, LPG en CNG betaalt de eigenaar een opslag op de standaard MRB.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaknogschaak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 16:02
Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
Een post op facebook van iemand met exact het geluid waar ik dus ook gek van wordt... hopelijk heeft iemand het antwoord daar (of hier)

[YouTube: Kia EV6 Air 58Kwh * RATTLE NOISE * No solution from Kia]
Hee dat geluid heb ik ook. Doorgaans te druk met bellen of muziek/podcast luisteren om er echt last van te ervaren, maar ik ga het bij mijn volgende onderhoud wel aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
Peter-036 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:11:
[...]

En wat ik toen ook grappig vond is dat eerst gezegd werd dat de mrb bepaald werd obv vervuiling en dat de diesel dus een hogere mrb had. Toen er gevraagd werd hoe zit dat dan met lpg die schoner is dan benzine er gelijk gewijzigd werd naar: die mensen rijden zakelijk en veel meer kilometers dus daarom is het duurder dan benzine.

En nu is er weer een gat in de begroting en moet je voor de ev snel mrb gaan betalen. De term dat de auto een melkkoe is lijkt weer bevestigd te worden.

Wat ik mij nog wel afvraag is wanneer het opladen belast gaat worden. Het missen van de accijns moet toch ook nog herstelt worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GHorsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:23:
[...]
Wat ik mij nog wel afvraag is wanneer het opladen belast gaat worden. Het missen van de accijns moet toch ook nog herstelt worden…
Worden er in Nederland dan geen heffingen en BTW geheven op elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:21
IvoB2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:30:
[...]

Worden er in Nederland dan geen heffingen en BTW geheven op elektriciteit?
Op de stroom die je zelf opwerkt en verbruikt gelukkig (nog) niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar daar is de EV tijdens het laden dan - zoals alle andere verbruikers in de woning - ook maar een gewone verbruiker en is dezelfde regelgeving erop van toepassing (dat er geen kosten noch BTW geheven worden op de productie die je zelf verbruikt).

Zou men dat anders willen voor de EV zou men de thuislaadpaal al moeten aansluiten op een afzonderlijke digitale meter.
En dat is in de praktijk (nog) niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
xxander968 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:07:
[...]

Zit je over de 150.000 kilometer?
Dan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:15
henrov schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 04:53:
[...]

"Een klein onderdeel bleef moedig weerstand bieden aan de weigerende accu en maakte het de falende electronica niet gemakkelijk.". :+
Update: Na bijna 4 weken m'n auto weer terug, gedurende de hele periode geen update gehad van de garage, nog van Kia Nederland, waar ik een klacht heb heen gestuurd.

Het was niet de ICCU die defect was maar de MCU is vervangen, wat een iets lastiger klusje lijkt te zijn.
Krijg nog wel een melding van de 12V accu in Connect, maar de garage zegt dat er geen meldingen meer zijn, even aankijken, anders maar terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
GHorsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:23:
[...]

En wat ik toen ook grappig vond is dat eerst gezegd werd dat de mrb bepaald werd obv vervuiling en dat de diesel dus een hogere mrb had. Toen er gevraagd werd hoe zit dat dan met lpg die schoner is dan benzine er gelijk gewijzigd werd naar: die mensen rijden zakelijk en veel meer kilometers dus daarom is het duurder dan benzine.

En nu is er weer een gat in de begroting en moet je voor de ev snel mrb gaan betalen. De term dat de auto een melkkoe is lijkt weer bevestigd te worden.

In de VS betaal je 10ct per Kwh bij thuisladen, hier ergens tussen de 30 en 40ct afhankelijk van het contract, zit volgens mij al genoeg accijns op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Is de kost tussen 30 en 40 cent/kWh dan veroorzaakt door de (hoge) kost van de energiecomponent, de kost van het netbeheer of de heffingen?

In Vlaanderen bedragen de heffingen bv. 0,19261 cent/kWh (energiebijdrage) + 4,748 cent/kWh (federale accijns) en beiden vermeerderd met 6% BTW. Dan kom je op een totaal van 5,235 cent/kWh heffingen.
Uiteraard wordt er ook nog eens 6% BTW geheven op de energiecomponent en de netkosten.
Op een netkost van 4,33 cent bedraagt de BTW dan 0,26 cent, op een energiekost van 13,422 cent bedraagt de BTW dan 0,80 cent/kWh.

Bij een energiekost van 13,422 cent/kWh en een netkost van 4,33 cent/kWh* bedraagt het totaal van heffingen, accijnzen en BTW dan 6,30 cent/kWh.

*Alleen te betalen vanaf ong. 500 kWh netafname.

Waarom is energie per kWh in Nederland all in dan 50 tot 100% duurder dan in een buurland? (Waar men dan ook nog eens steen en been klaagt over de dure energieprijzen :+ ).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
In Nederland heb je ongeveer 16 cent energie belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar al ik het in andere topics goed heb begrepen krijg je daar ook het grootste deel van terugbetaald door allerlei salderingsregelingen enz. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 18:53
Voor de statistiek, nog een EV6 ( plus 77.4kw ) met waarschijnlijk defecte ICCU geleverd in December 2021 met 57000 km op de teller en geen enkele aanwijzing vooraf. Dit jaar juli '24 nog voorzien van alle relevante updates, ook die specifiek voor de ICCU.

Tijdens het thuisladen 3 hoofdzekeringen gesprongen in de meterkast en daarna met geen mogelijkheid meer AC laden. Nog een tweetal publieke AC laders geprobeerd met hetzelfde resultaat terwijl bezoek gedurende het weekend met andere EV nog prima aan mijn thuislader kan laden.

DC laden werkt gelukkig nog. Ik kan volgende week maandag terecht bij de dealer en de auto direct hele dag achterlaten. Wordt vervolgd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:47:
Is de kost tussen 30 en 40 cent/kWh dan veroorzaakt door de (hoge) kost van de energiecomponent, de kost van het netbeheer of de heffingen?

In Vlaanderen bedragen de heffingen bv. 0,19261 cent/kWh (energiebijdrage) + 4,748 cent/kWh (federale accijns) en beiden vermeerderd met 6% BTW. Dan kom je op een totaal van 5,235 cent/kWh heffingen.
Uiteraard wordt er ook nog eens 6% BTW geheven op de energiecomponent en de netkosten.
Op een netkost van 4,33 cent bedraagt de BTW dan 0,26 cent, op een energiekost van 13,422 cent bedraagt de BTW dan 0,80 cent/kWh.

Bij een energiekost van 13,422 cent/kWh en een netkost van 4,33 cent/kWh* bedraagt het totaal van heffingen, accijnzen en BTW dan 6,30 cent/kWh.

*Alleen te betalen vanaf ong. 500 kWh netafname.

Waarom is energie per kWh in Nederland all in dan 50 tot 100% duurder dan in een buurland? (Waar men dan ook nog eens steen en been klaagt over de dure energieprijzen :+ ).
Dwalen we hier niet af en hoort dit niet in een ander topic thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Peter-036 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:11:
[...]

Ik heb de wettekst even opgezocht en het klopt wat je zegt inderdaad. Kon alleen daarin zo 1-2-3 niet de huidige MRB-vrijstelling (of korting) voor auto's met 0 gram CO2-uitstoot vinden.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 06:32
bb1969 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:22:
[...]

Update: Na bijna 4 weken m'n auto weer terug, gedurende de hele periode geen update gehad van de garage, nog van Kia Nederland, waar ik een klacht heb heen gestuurd.

Het was niet de ICCU die defect was maar de MCU is vervangen, wat een iets lastiger klusje lijkt te zijn.
Krijg nog wel een melding van de 12V accu in Connect, maar de garage zegt dat er geen meldingen meer zijn, even aankijken, anders maar terug
BB1968 Waar staat MCU voor?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 06:32
Nog een vraag vrienden , weet iemand de code of garage naam voor de update voor de ICCU? Zoals ik al vertelde heb ik een andere EV6 gekocht en moet die volgende week ophalen. Nu was deze auto tijdens proefrit nog voorzien van software : L0.001.001.231102 en mijn EV6 die ik ga inleveren is up to date : L.001.001.240726.
Ik heb de dealer gevraagd om dit up to date te brengen maar ik weet dat mijn huidige auto ongeveer een half jaar of iets meer geleden een speciale update heeft gehad voor de ICCU . Ik wil de dealer dan ook zeggen dat dit ook moet gebeuren voor aflevering.
Maar weet iemand hoe die update heet of welke code die heeft of moet ik gewoon zeggen : ICCU update en zijn er nog meer updates die deze auto dan waarschijnlijk niet heeft? Dan kan ik dat voor aflevering meedelen?
Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door marc4547 op 01-10-2024 06:35 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
marc4547 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:34:
Nog een vraag vrienden , weet iemand de code of garage naam voor de update voor de ICCU? Zoals ik al vertelde heb ik een andere EV6 gekocht en moet die volgende week ophalen. Nu was deze auto tijdens proefrit nog voorzien van software : L0.001.001.231102 en mijn EV6 die ik ga inleveren is up to date : L.001.001.240726.
Ik heb de dealer gevraagd om dit up to date te brengen maar ik weet dat mijn huidige auto ongeveer een half jaar of iets meer geleden een speciale update heeft gehad voor de ICCU . Ik wil de dealer dan ook zeggen dat dit ook moet gebeuren voor aflevering.
Maar weet iemand hoe die update heet of welke code die heeft of moet ik gewoon zeggen : ICCU update en zijn er nog meer updates die deze auto dan waarschijnlijk niet heeft? Dan kan ik dat voor aflevering meedelen?
De "MCU" voor Motor Control Unit is een belangrijk onderdeel van het elektrische aandrijfsysteem. De MCU beheert en reguleert de werking van de elektrische motor. Het heeft de volgende taken:
  1. Controle van de motor: De MCU regelt de snelheid en het koppel van de elektromotor op basis van de input van de bestuurder, zoals de positie van het gaspedaal.
  2. Omzetting van stroom: Het zet de gelijkstroom (DC) van de batterij om in wisselstroom (AC) voor de elektromotor, die op wisselstroom werkt.
  3. Optimalisatie van efficiëntie: Het zorgt ervoor dat de elektromotor optimaal presteert in verschillende rijsituaties, zoals accelereren of regeneratief remmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:47
Wat later dan gehoopt, maar alsnog een update n.a.v. de grote voltageverschillen tussen de accucellen van mijn EV6 waar ik het vorige maand over had.
Ik heb geprobeerd de accu zo goed mogelijk te behandelen: veel tussen de 50-80% houden, geregeld balanceren van de accu (ingeplugd houden na laden tot 100%) en ook af en toe de accu redelijk leeg (<25%) rijden en weer vol laden. De voltageverschillen begonnen op >0.1V en zijn inmiddels gedaald naar 0.02V bij een volle accu! De voorspelde/gemeten capaciteit van de HV accu is gestegen van 67,6 kWh naar 73,0 kWh. De range is ook merkbaar verhoogd. Al met al een mooie ontwikkeling!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLWtLyAu9guuQuMhgMvp8QjZ1Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmK4PMLmIdEy3QFBNwXWsLqp.png?f=fotoalbum_large

Er is nog stijgende lijn in de capaciteit van de accu, dus ik hoop dat de voltageverschillen helemaal zullen verdwijnen. Dit toont wel aan dat een beetje aandacht voor de accu veel goed kan doen (geen idee wat de dealer met de auto heeft gedaan tijdens de 10k demokilometers!).
De verkopende dealer was overigens behulpzaam en er stond een afspraak voor vandaag gepland om de accu door te meten, maar deze heb ik verzet in de hoop dat alles zichzelf hersteld. Nu de voltage verschillen zo klein zijn geworden, en de accu capaciteit dicht bij de opgegeven capaciteit komt, denk ik dat ik weinig heb om me zorgen over te maken, dan wel iets te kunnen of willen claimen. De lokale Kia dealer heeft de accu vorige maand doorgemeten en zei dat de verschillen (destijds 0.06-0.08V) toen al binnen de marges van Kia vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
Alle updates t/m nu laten doen, lijkt me.
Dan moet je dus iig nummer 240706 hebben na verwerking.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
De YouTuber evodessy heeft een lijst bijgehouden met updates
https://docs.google.com/f..._2x/edit?filetype=msexcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Ik overweeg een ev6, maar ik kan nog weinig vinden over de facelift. Er zijn nu wat leuke deals op de "oude" 77kwh versie. Maar ik kan weinig vinden over de verschillen van de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
haakjesluiten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
Ik overweeg een ev6, maar ik kan nog weinig vinden over de facelift. Er zijn nu wat leuke deals op de "oude" 77kwh versie. Maar ik kan weinig vinden over de verschillen van de facelift.
Je kunt het beste even de prijslijst van de "oude" naast de nieuwe leggen om de verschillen op te zoeken.

https://www.kia.com/nl/br...9DuAmJv_pNd4aAnVJEALw_wcB

Op deze pagina kun je de prijslijst van de nieuwe downloaden en als je iets naar beneden scrollt zie je de oude prijslijsten staan.

https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Wat is precies je vraag? Op kia.nl kun je de nieuwe configureren, de prijslijst, brochure en specificaties downloaden en op de diverse autosites en op youtube vind je artikelen en filmpjes over de facelift.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Verschillen:
Hogere accu capaciteit
groter bereik
sneller snelladen
veilger (zwaarder zijstijlen)
voorkant en achterkant anders
interieur o.a. pianolak vervangen door mat en ander stuur, mogelijk vingerafdrukscanner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
wortelsoft schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Verschillen:
Hogere accu capaciteit
groter bereik
sneller snelladen
interieur o.a. pianolak vervangen door mat en ander stuur, mogelijk vingerafdrukscanner
+ 1 klasse MRB duurder , want zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 23:49
wortelsoft schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Verschillen:
Hogere accu capaciteit
groter bereik
sneller snelladen
+ mooier dashboard / infotainment. Smaak natuurlijk.
+ wireless AndroidAuto of Carplay

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Omdat de 77kwK light niet bestelbaar was volgens de leasemaatschappij (ik denk eerder dat het te lastig was met de tijd die ik nog moet met de lease van mijn e-niro), na wat wikken en wegen, de knoop doorgehakt en 84kWh air besteld in Snowwhite pearl 8)

Paar dingen ga ik moeten missen van de e-Niro, cross traffic en stoelventilatie, maar dat was mij de meerprijs niet waard iedere maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Gefeliciteerd met de keuze! Had je dit topic al gezien?

Het Kia EV6 leveringen topic

Heb ik ook anderhalf jaar smart kunnen delen tijdens corona met de enorme levertijden destijds. :)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heienco
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-04 22:52
xxander968 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:18:
[...]

Een rammetje bij de frunk heb ik ook. Het lijkt een ratel van een pomp te zijn rechtsvoor de voorruit en is er niet altijd. Begin november gaat hij voor de grote beurt en mag de garage dat verhelpen.
Ik ga er mee langs de dealer, ben benieuwd of ze iets kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Paar dagen gedaan over het rijden van de accu van 100 naar 13%

Totaal 365km gereden.
Gemiddeld 17.86kWh/100km

Ik vind het vrij fors. Ik heb eigenlijk niet harder gereden dan 100km/u en van de 365 is wel het meerendeel snelweg.

Het is nu nog 12 graden. Als het straks vriest wordt het denk ik nog veel slechter.

Ik vind het toch knap hoe sommige mensen 500 oid op een volle accu halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:19
500 haal ik ook niet, maar ik merk wel veel verschil tussen het zomerweer van een tijdje terug met 20-25 graden en de wind, regen en kou van nu. Die 500 kilometer is denk ik echt alleen met mooi zomerweer op een 80 weg vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:53
500+ is vooralsnog de GOM en berekent a.d.h.v. parameters van de afgelopen ritten, rijstijl, buitentemperatuur, bandenspanning, gebruik van elektronica/airco/heater en nog wat factoren waarschijnlijk.
Ik ben tevreden met 400+ in de zomer en 250+ in de winter. Het is een eigenschap van een EV die erbij hoort en je moet accepteren voordat je jezelf gek maakt. De ene keer moet je laden na 350km, de andere keer na 200km. Het blijft een gebruiksvoorwerp.

Overigens vraag ik me af van de personen die hier de 500+ posten of ze daadwerkelijk ooit eens 500+ gereden hebben op 1 lading. Ik vind het een bepaalde manier van opscheppen waarvan ik niet helemaal het nut zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Om 17:00 uur bij een buitentemperatuur van 12,3°C nog geladen tot 80% en had dan een range van 460 km.
(Dat komt ongeveer overeen met 550 km bij 100% SoC).
Daarna 16 km gereden en er was dan nog een range van 443 km over. Lijkt me toch aardig te kloppen?

Met 250 km range in de winter zou ik zeker niet tevreden zijn gezien ik bij de E-Niro (64 kWh) nooit minder dan 360 km range had (en er in het najaar daadwerkelijk eens 450 km mee heb gereden waarna de GOM op 5% stond).
En dat was inderdaad een eenmalig feit.
Punt is dat wat bij KIA bij dezelfde gebruikers de GOM aangeeft dat dit doorgaans ook overeenkomt met wat je echt kan rijden, ttz. GOM bij vertrek minus de werkelijke gereden km komt goed overeen met resterend percentage en resterende km.
De range in de GOM past zich ook aan wanneer de parameters wijzigen (verwarming, airco, snelheid, verkeer,.....)

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyDriver
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-08 11:52
TheX schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:28:
Voor de statistiek, nog een EV6 ( plus 77.4kw ) met waarschijnlijk defecte ICCU geleverd in December 2021 met 57000 km op de teller en geen enkele aanwijzing vooraf. Dit jaar juli '24 nog voorzien van alle relevante updates, ook die specifiek voor de ICCU.

Tijdens het thuisladen 3 hoofdzekeringen gesprongen in de meterkast en daarna met geen mogelijkheid meer AC laden. Nog een tweetal publieke AC laders geprobeerd met hetzelfde resultaat terwijl bezoek gedurende het weekend met andere EV nog prima aan mijn thuislader kan laden.

DC laden werkt gelukkig nog. Ik kan volgende week maandag terecht bij de dealer en de auto direct hele dag achterlaten. Wordt vervolgd ...
Hier hetzelfde verhaal. Twee hoofdzekeringen eruit geklapt dit weekend en Stedin op bezoek gehad om de boel te herstellen. AC laden werkt niet meer, DC nog wel. De 77.4kw AWD is van December 2021. Garage gebeld en ik kon vanaf 6 november (!) terecht. Wat een slecht verhaal is dat! Gelukkig had ik al een afspraak staan voor de 60k beurt op 17 oktober. Wel bizar dat door een, blijkbaar bekend, probleem er 2 hoofdzekeringen uitklappen. Dit riekt naar onverantwoordelijke nalatigheid van Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
sgouman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:14:

Totaal 365km gereden.
Gemiddeld 17.86kWh/100km

Ik vind het vrij fors. Ik heb eigenlijk niet harder gereden dan 100km/u en van de 365 is wel het meerendeel snelweg.

Het is nu nog 12 graden. Als het straks vriest wordt het denk ik nog veel slechter.

Prima toch met een 58kw accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Vandaag stukje gestuurd in de gefaceliften ev6. Dat interieur is er flink op vooruit gegaan :) reed verder prima maar blijf tegen de beperkte achterbak aan hikken en 59k voor de advance plus is ook even slikken. Maar blijf wel fan van het ontwerp. Misschien eens zoeken naar een occasion gt-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
murky123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

Prima toch met een 58kw accu ?
Ik heb een 77kw accu....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak

Totaal 365km gereden.
Gemiddeld 17.86kWh/100km

Als je veel snelweg rijdt dan haal je die 500 kilometer volgens mij niet. De mensen die beweren 500 km op een acculading te halen rijden waarschijnlijk niet veel op de snelweg, maar eerder op 80 km/h wegen.
Hoe harder je rijdt, hoe meer luchtweerstand en hoe hoger het verbruik. Zo simpel is het nu eenmaal.
Ik zou je ook niet blind staren op hoeveel kilometer je uit een acculading kunt halen. Als die 365 km voor jouw gebruik voldoende is dan is het toch geen probleem?
Ik bedoel, je zult niet snel 500 km achter elkaar rijden zonder rust- of plaspauze en dat zijn de momenten dat je die kunt combineren met een laadstop bij een snellader.
Ik heb de EV6 58 kWh en van de zomer ermee naar Denemarken gereden en wij hebben iedere keer na ongeveer 2 uur rijden een laadstop gedaan. We hadden nog wel iets verder kunnen rijden, maar na ongeveer 2 uur was het tijd voor een plaspauze. De EV6 was aan de snellader vaak eerder klaar met laden dan wij met de plaspauze klaar waren. Dat is het voordeel van een auto die zo snel kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Als je veel snelweg rijdt dan haal je die 500 kilometer volgens mij niet. De mensen die beweren 500 km op een acculading te halen rijden waarschijnlijk niet veel op de snelweg, maar eerder op 80 km/h wegen.
Inderdaad.
Ik woon in Vlaanderen en de meeste verplaatsingen gebeuren binnen Vlaanderen waar we ons houden aan de opgelegde limieten en niet laagvliegen over een ongelimiteerde autobahn.
Alhoewel minstens 50% van onze verplaatsingen over snelwegen gaan is dat ook op tijdstippen dat je al blij bent dat het vooruit gaat en je doorgaans niet ononderbroken 100 of 120 km/uur kan rijden.
Kijk eens naar het langdurig gemiddelde van je snelheid en dan weet je doorgaans al genoeg.
De mensen die beweren op een volle acculading een gemiddelde van +100 km/uur te halen verplaatsingen zich volgens mij alleen in open gebieden in Duitsland en/of vegen elders overal de verkeersregels aan hun laars zonder veel tekening te houden met het andere verkeer.

En idd er is een verschil tussen wat de auto ononderbroken kan en wat je wil.
Maar het is niet omdat je regelmatig stopt en kan laden (doen wij ook hoor, doorgaans laden wij iedere dag dat er een straaltje zon doorbreekt) dat je niet gewoon de weergegeven range en verbruikcijfers mag vermelden. Meten is immers weten.
En het zegt idd ook iets over de rijomstandigheden en rijstijl van de bestuurder(s).

Wanneer je zelf de kosten van EV rijden niet moet dragen (moeten wij overigens ook niet) is een hoger verbruik doorgaans idd geen enkel probleem.
Maar van wie privé een EV moet aankopen en zelf zijn verbruik moet betalen kan ik wel begrijpen dat wanneer men de gemiddelde aankoopprijs van een EV (met een grote accu inhoud) al hoog vindt ook niet zit te wachten op een hoog verbruik en de hogere kost die daarmee samengaat en dan liever ziet dat hij/zij minder moet gaan laden met de EV en toch een langere afstand daarmee kan afleggen. Die afstand moet je dan ook niet noodzakelijk in één ruk afleggen.
Het is niet omdat een EV een grotere range heeft dat je die dan zonder te stoppen moet afhaspelen. Integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Pfff wat een rot climate systeem zit er toch in deze auto. Of verwarmen of koude lucht blazen. Als hij lekker 21 graden heeft bereikt spuugt ie vervolgens de hele rit koude lucht in je gezicht en over je handen.

Iemand hier een fix voor gevonden? Is echt oncomfortabel rijden in deze auto. Zou bijna kijken of ik vroegtijdig van m’n lease contract af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Polo132 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:26:
Pfff wat een rot climate systeem zit er toch in deze auto. Of verwarmen of koude lucht blazen. Als hij lekker 21 graden heeft bereikt spuugt ie vervolgens de hele rit koude lucht in je gezicht en over je handen.

Iemand hier een fix voor gevonden? Is echt oncomfortabel rijden in deze auto. Zou bijna kijken of ik vroegtijdig van m’n lease contract af kan.
Hier heb ik zelf geen last van.
Enige klacht die ik er over heb is dat de temp soms erg hoog ingesteld moet worden voordat de auto het nodig vindt om warme lucht te gaan blazen.

Ik rij zelf wel altijd zonder autoclimate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak

Ik heb hier geen last van. Staat bij mij op 20 graden met auto stand op high. Je zou nog kunnen proberen om andere auto standen als medium of low te gebruiken.
Het is natuurlijk wel zo dat er eerst warme lucht komt als de 20 graden nog niet bereikt is. Na het bereiken van de 20 graden komt er niet meer zo warme lucht uit anders zou de temperatuur boven de ingestelde temperatuur uitkomen.
Ik heb hiervoor in een MG4 gereden en daar was de klimaatregeling pas slecht. Om 20 graden te krijgen moest je 24 graden instellen en dan nog kreeg je vaak koude lucht.
Nu met de EV6 totaal geen last van.
Als het bij jou niet goed werkt dan kun je ook eens langs de dealer gaan, misschien is er een sensor verkeerd afgesteld of defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Irritante van (mijn) clima is dat je met dit weer zo een half uur of een uur op de snelweg kunt rijden en dan ineens gaat de hele boel zonder aanleiding beslaan van binnen. Dus steeds schakelen met de ontwasemknop. Die het gelukkig wel goed doet.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
DaMenaz schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:47:
Irritante van (mijn) clima is dat je met dit weer zo een half uur of een uur op de snelweg kunt rijden en dan ineens gaat de hele boel zonder aanleiding beslaan van binnen. Dus steeds schakelen met de ontwasemknop. Die het gelukkig wel goed doet.
Heb ik geen last van. De boel beslaat alleen als je met een natte jas bijvoorbeeld in de auto stapt.
En dan is met met de ontwasemknop inderdaad zo weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
het scheelt ook hoeveel tijd je in de auto doorbrengt denk ik. als je bijvoorbeeld een kwartiertje in de ochtend in je wagen zit en smiddags ook voor de terugweg, dan is er minder tijd om alle vocht in de auto te doen verdampen

als je dan elke ochtend 45 minuten aan het rijden bent, smiddags ook en tussen door nog af en toe, is er meer tijd om vocht te verdampen, dan is de wagen doorgaans "droger" van binnen.

zou dat een verklaring kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
murky123 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
het scheelt ook hoeveel tijd je in de auto doorbrengt denk ik. als je bijvoorbeeld een kwartiertje in de ochtend in je wagen zit en smiddags ook voor de terugweg, dan is er minder tijd om alle vocht in de auto te doen verdampen

als je dan elke ochtend 45 minuten aan het rijden bent, smiddags ook en tussen door nog af en toe, is er meer tijd om vocht te verdampen, dan is de wagen doorgaans "droger" van binnen.

zou dat een verklaring kunnen zijn ?
Dat zou best eens kunnen. ik rijd 's ochtends iets van 45-60 minuten en 's middags weer dus dan zou het vocht goed verdampt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik zit bijna altijd lang in de auto. Probleem wordt over 4 weken definitief opgelost.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Loei123 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Hier heb ik zelf geen last van.
Enige klacht die ik er over heb is dat de temp soms erg hoog ingesteld moet worden voordat de auto het nodig vindt om warme lucht te gaan blazen.

Ik rij zelf wel altijd zonder autoclimate.
Ik heb nu het automatisch ontwasemen en ontvochtigen uit gezet, las op een Engelse thread dat dat nog kan helpen. Terugweg even testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:30

Het is simpel gezegd een waardeloos systeem.
Of je hebt het koud, of je hebt het warm, of de boel beslaat.
Je bent de godganse dag bezig als je niet oppast.

Idd het meest waardeloze climate systeem wat ik ooit heb gehad. Veel te complex.
Zoals vrijwel alles wat complex wordt gemaakt, daar gaat het niet beter van werken meestal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
macfocus schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Het is simpel gezegd een waardeloos systeem.
Of je hebt het koud, of je hebt het warm, of de boel beslaat.
Je bent de godganse dag bezig als je niet oppast.

Idd het meest waardeloze climate systeem wat ik ooit heb gehad. Veel te complex.
Zoals vrijwel alles wat complex wordt gemaakt, daar gaat het niet beter van werken meestal.
Het is juist niet complex. Of verwarmen of koelen. Tis gewoon een achterlijk systeem, vooral tussen de 12 en 17 graden buiten temp. Na verwarmen gelijk de AC aan ipv de buitenlucht te gebruiken. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn? In onze Megane Electric nooit problemen, als de buitenlucht koel genoeg is om te koelen wordt dat gebruikt ipv de AC, snap niet dat Kia zoiets simpels niet kan programmeren in de Climate Control. Als het straks weer onder de 10 graden komt is het probleem niet aanwezig aangezien hij dan continue door moet verwarmen, idem boven de 17/18 graden, dan moet ie blijven koelen, maar daar tussen in... En laat dat nou een temperatuur range zijn die wij in NL best lang hebben.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Polo132 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb nu het automatisch ontwasemen en ontvochtigen uit gezet, las op een Engelse thread dat dat nog kan helpen. Terugweg even testen!
Die kun je gewoon aanlaten.
Wel de interne circulatie uitzetten, die veroorzaakt vaak het aanslaan van de ramen.
Vinkje weghalen bij Klimaat > interne luchtciculatie > Activeren bij gebruik van ruitensproeier, en bij Tunnels.

Hierna werkte de climate control bij mij vlekkeloos

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Veel wagens gereden met voorruitverwarming, Die knop mis ik nog wel eens. Dat was ideaal bij condens. Hoefde je niet meteen de ontwaseming op standje psycho te zetten.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38

Totaal 365km gereden.
Gemiddeld 17.86kWh/100km

Jammer dat het je tegenvalt maar ik denk dat je verwachting niet realistisch is. Zelf heb ik de 500+ ook een keer gehaald. Maar staar je daar niet blind op. Mijn meeste ritten zijn overdag waar max 107 op de teller voorbij komt. Van de normale woon werk rit is het merendeel binnendoor waardoor de snelheid laag is en daarmee ook het verbruik.

Nu de realiteit, als je dagen nodig hebt om tot 13% te komen dan is er toch niet echt een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Solarman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Die kun je gewoon aanlaten.
Wel de interne circulatie uitzetten, die veroorzaakt vaak het aanslaan van de ramen.
Vinkje weghalen bij Klimaat > interne luchtciculatie > Activeren bij gebruik van ruitensproeier, en bij Tunnels.

Hierna werkte de climate control bij mij vlekkeloos
Zelfde instellingen, zelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-09 10:15
Door alle ontwikkelingen met het huidige (nieuwe) kabinet zou ik de vraag willen stellen, is het nog wel een slimme keuze om elektrisch te rijden in de nabije toekomst?

Dit zeg ik met een woning met zonnepanelen en ik maak zo'n 600 á 700 km. per week (veelal snelweg). Daarnaast ik ontvang wel een oké km. vergoeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is toch geen vraag die alleen geldt voor de EV6?
Past dan ook meer in het topic over "Elektrisch rijden".
=> T-Blizzard in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
En de enige die die afweging kan maken - gezien er heel veel parameters meespelen die individueel meer of minder doorwegen - ben je zelf.

Wanneer je een goede km vergoeding ontvangt en je kan je auto deels opladen op eigen zonnestroom lijkt elektrisch rijden me, afhankelijk van andere afwegingen die je nog zou hebben, een no brainer.
Maakt dan niet uit waar je woont.
Elektrisch rijden icm eigen energieopwek maakt je juist minder afhankelijk van wisselende beleidskeuzes.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

EN86 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:00:
Door alle ontwikkelingen met het huidige (nieuwe) kabinet zou ik de vraag willen stellen, is het nog wel een slimme keuze om elektrisch te rijden in de nabije toekomst?

Dit zeg ik met een woning met zonnepanelen en ik maak zo'n 600 á 700 km. per week (veelal snelweg). Daarnaast ik ontvang wel een oké km. vergoeding...
Die ontwikkelingen zijn in gang gezet door het vorige kabinet Rutte (einddatum subsidie, wegenbelasting) en worden nu aangescherpt.

Volgens mij is het beeld dat EV`s mogelijk hard afschrijven de eerste jaren , daar zit de grootste kostenpost, niet in de overige veranderingen. Dus als je lang blijft rijden speelt dat minder een rol, na 10 jaar zijn alle auto`s voor een groot deel afgeschreven. Ik zou me dus laten leiden door: A) blijf je lang rijden ermee, B ) past deze EV bij jouw rijbehoefte (laden, lange afstanden).

Blijf je lang rijden, dan heb je bij Kia het voordeel van 7 jaar garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 03-10-2024 12:14 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgouman
Let op, als je 700km per week rijdt ben je na ongeveer 4 jaar je garantie al kwijt. Kia heeft een kilometerbeperking 150.000KM voor de garantie.

Hyundai daarintegen heeft 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
IvoB2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:11:
Dat is toch geen vraag die alleen geldt voor de EV6?
Past dan ook meer in het topic over "Elektrisch rijden".
=> T-Blizzard in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
En de enige die die afweging kan maken - gezien er heel veel parameters meespelen die individueel meer of minder doorwegen - ben je zelf.

Wanneer je een goede km vergoeding ontvangt en je kan je auto deels opladen op eigen zonnestroom lijkt elektrisch rijden me, afhankelijk van andere afwegingen die je nog zou hebben, een no brainer.
Maakt dan niet uit waar je woont.
Elektrisch rijden icm eigen energieopwek maakt je juist minder afhankelijk van wisselende beleidskeuzes.
Excuus Ivo...

Dan zal ik ook maar geen vragen stellen over mogelijk meer info rondom de EV5 die ik heel interessant vind..

Desalniettemin dank voor je antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Excuses zijn voor niets nodig.
Gezien je vraag een breder aspect had dan alleen de EV6 zal je met je vraag waarschijnlijk in een meer algemeen topic ook meer gerichte antwoorden krijgen.
Gezien de mogelijkheid bestaat dat je dat topic nog niet kende wou ik je alleen de juiste richting aanwijzen.
Van mij mag je hier gerust breder verder gaan hoor. Mij maakt het niet uit.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
M.b.t. de climate controle:

Die valt mij ook tegen, krijg inderdaad ook koude knokkels van de koude lucht die hij blaast en het beslaan van de ruiten is ook bloed irritant. Ligt niet aan de afstand, want ik rij gerust 150 km enkele reis op een dag. Krijg een beetje kortsluiting van de Heat aan i.c.m. met de A/C

Interne luchtcirculatie staat al uit (bij wissen en tunnels). Over 4 weken gaat hij voor een beurt, zal het eens melden bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Fiorano schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:46:

Die valt mij ook tegen, krijg inderdaad ook koude knokkels van de koude lucht die hij blaast en het beslaan van de ruiten is ook bloed irritant. Ligt niet aan de afstand, want ik rij gerust 150 km enkele reis op een dag. Krijg een beetje kortsluiting van de Heat aan i.c.m. met de A/C

Interne luchtcirculatie staat al uit (bij wissen en tunnels). Over 4 weken gaat hij voor een beurt, zal het eens melden bij de dealer.
Autoclimate aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Beslaan van ramen klinkt alsof je de airco zelf hebt uitgezet.. wat vreemd.

[ Voor 9% gewijzigd door yeehaw op 03-10-2024 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:54
Fiorano schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:46:

Rij je in eco en is het gekoppeld met de airco eco stand? Die kan je loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
FCTW schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Rij je in eco en is het gekoppeld met de airco eco stand? Die kan je loskoppelen.
Het zou zomaar hiermee te maken kunnen hebben natuurlijk.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Wat is een beetje de gemiddelde range nu met de koudere temperaturen bij jullie EV6?

Ik heb hem vandaag geladen tot 90%, 405 km.

Nieuwsgierig of dit bij anderen veel meer of mogelijk minder is?
Heb tot op heden zo'n 8000 km. gereden en gemiddeld verbruik van 16,5 kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gezien er bij een EV wel meer parameters meespelen dan alleen de buitentemperatuur kan je niet echt twee voertuigen met elkaar vergelijken.

Omdat je er zelf om vraagt: gemiddeld verbruik (over bijna 5000 km/juli-oktober/5 bestuurders met een verschillend profiel) staat nu op 15,3 kWh/100 km.
Temperaturen zijn hier tov een paar dagen geleden terug gestegen dus range blijft voorlopig op +500 km bij 100 SoC.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23

Probleem heb ik ook (al 2 jaar). Het treedt bij mij met name op als ik de temperatuur tijdens de rit verlaag als het te warm wordt in de auto. Als ik vervolgens de temperatuur weer verhoog blijft hij koude lucht blazen. Dealer heeft het niet echt kunnen verhelpen. Door de richting van de roosters te veranderen of ze dicht te zetten heb ik er niet meer zoveel last van. Voorts stel ik de temperatuur vrij laag in, zodat ik er tijdens de rit niet deze niet meer hoef te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:02
Iemand die weet of je de shortcuts op de andeoid widget kunt wijzigen, als ik op het tandwiel klik kan ik alleen de transparantie wijzigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQFopybNA5DgqXfFkL9pERVS1bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SydudvjUq3yOO8ibhAGuOgYD.jpg?f=fotoalbum_large

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
EN86 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:55:
Wat is een beetje de gemiddelde range nu met de koudere temperaturen bij jullie EV6?

Wat de EV6 zelf roept geloof ik niet zo.
Dit is mijn data: (kia light edition 58kWh)

km stand: 9812 km
km resterend: 250 km
totaal kWh volgens Kia EV6 : 1156 kWh
totaal kWh volgens laadpaal: 1554 kWh
totaal kWh openbare laadpalen: 226,62 kWh
totaal: 1781 kWh geladen.

verbruik: 17,7 kWh / 100 km

Verbruik is 1781 / (9812 + 250) / 100
Dus inclusief laadverliezen.
+250 km want ik kreeg hem ook met 100% vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten69 op 03-10-2024 20:58 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Wij zijn vanaf morgen ons VW ID4 kwijt (bedrijfswagen, andere job zonder auto).
Ik vond het wel een ok auto kwa rijden en afwerking, maar app, multimedia en connectiviteit was maar triestig.
Nu denken we aan een tweedehands EV6, budget 30-35k. Daarvoor vind je er wel soms van 2 jaar oud met tot 70k km.
Doet die het beter op de vlakken waar de ID4 me stoorde?
Die zijn wel allemaal RWD, ga ik me dat beklagen? 200pk op 2ton is vergelijkbaar met ID4, mij ok.

Verder vraag ik me af hoe het zit met de .. "openheid" van Kia? Ik pruts graag aan dingen, kleine aanpassingen, zelf repareren, dat zou met een eigen wagen wel weer gaan. Ik weet dat Tesla daar een soort van Apple mentaliteit heeft dus dat liever niet, en ik las al over hoe sommige andere Kia modellen (Kona, ioniq?) er veel mogelijk is met gehackte firmware, maar het is moelijk info te vinden over de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 15-09 23:06

Zelf sluit ik de 2 middelste ventilatie openingen vanaf de periode dat de auto niet meer gekoeld hoeft te worden. Dus in de koelere jaargetijden. De buitenste roosters staan op de zijramen gericht. Er blaast dan dus geen 'koele' lucht op handen en gezicht. Alles staat op 'auto' stand 1 of 2 en op sync 20° ingesteld. De auto blaast verder geen koude lucht als hij op temperatuur is. Het is lucht van ongeveer 20° maar dat voelt koud omdat hij blaast. Het is het gevoel alsof het koud is. Dat voelt inderdaad niet prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiliyama op 03-10-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Xoliul schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:02:
Wij zijn vanaf morgen ons VW ID4 kwijt (bedrijfswagen, andere job zonder auto).
Ik vond het wel een ok auto kwa rijden en afwerking, maar app, multimedia en connectiviteit was maar triestig.
Nu denken we aan een tweedehands EV6, budget 30-35k. Daarvoor vind je er wel soms van 2 jaar oud met tot 70k km.
Doet die het beter op de vlakken waar de ID4 me stoorde?
Die zijn wel allemaal RWD, ga ik me dat beklagen? 200pk op 2ton is vergelijkbaar met ID4, mij ok.

Verder vraag ik me af hoe het zit met de .. "openheid" van Kia? Ik pruts graag aan dingen, kleine aanpassingen, zelf repareren, dat zou met een eigen wagen wel weer gaan. Ik weet dat Tesla daar een soort van Apple mentaliteit heeft dus dat liever niet, en ik las al over hoe sommige andere Kia modellen (Kona, ioniq?) er veel mogelijk is met gehackte firmware, maar het is moelijk info te vinden over de EV6.
Allereerst veel succes in je nieuwe job.

De id4 heeft heel veel versies gehad, waarbih de wagen steeds beter werd, de vroege modellen waren zeer slecht, maar het is stapsgewijze beter geworden.

Het is dus moeilijk om te weten met welke versie je vergelijkt, dus ga sowieso eens langs bij een dealer en neem een kijkje.

De rwd is goed, 0-100 in ca 7 seconden en topsnelheid van 190(die je vlot kan halen :) )
In de regen met zomerbanden kan ik hem een stapje opzij laten doen en dat redelijk makkelijk, maar daar zeg ik meteen bij dat dit op 15.000km nog nooit ongewild is gebeurd en eigenlijk altijd met mijn eigen wil...

Ik ga proberen een aantal van je vragen te beantwoorden:
App: wat betreft app is de vw app toch redelijk dacht ik?
Zijn er bepaalde functies waar je naar zoekt?
De Kia app k4ijgt van mij ook een voldoende, maar het is geen Tesla app, bij lange na niet.

Maar hij doet voor mij wat ik er van vraag.

Multimedia& connectiviteit: het systeem van de ev6 is redelijk simpel, weinig toeters en bellen, maar het is meer functioneel ivm de id4, je vindt dingen sneller terug en het werkt iets sneller, ik vind het persoonlijk ook fijner werken.

Wel is het zo dat de kwaliteit van audio(optioneel) en het display(kleuren) beter zijn in de id4, of je je hieraan gaat storen moet je zelf ervaren.

Voor de rest vind ik wel dat de ev6 veeeeel beter rijdt, de bediening veel beter is(groot driver display, lekker veel knoppen, aparte klimaat controle, voorverwarmen van accu voor snelladen, betere ophanging, one p3dal drive).

Het is meer een klassieke auto ivm de id4(zou je niet zeggen op basis van exterior).

Aac in de id modellen vond ik trouwens ook beter, maar die van kia is dik in orde.

Wat betreft aanpassingen, wat bedoel je, heb je linkjes?
Volgebs mij kun niet veel software mods doen op wagens van hyundai/kia, wel zijn er mensen die zelf walk to lock enz hebben gemod, of die wat extra data uitlezen uit de canbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
EN86 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:55:

dit is een 58kwh light edition. 11 maanden oud, teller niet gereset. nu heb je van een paar mensen de gegevens en kan je een redelijk gemiddelde schatten.
noot: ik rijd niet veel snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M01I20Oj1lRrE8GVxePgzuoIvRA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2Y5LY0PRP9GXkbrLl37krIB.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
murky123 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:36:
[...]

dit is een 58kwh light edition. 11 maanden oud, teller niet gereset. nu heb je van een paar mensen de gegevens en kan je een redelijk gemiddelde schatten.
noot: ik rijd niet veel snelweg.

[Afbeelding]
Ter vergelijk 58kwh air, 27 maanden oud. 3 zomers, 2 winters. Ca 80% snelweg km’s 90-105 km, ca 10% provinciale weg 80-100 km/h, rest stadsverkeer. Soms file. Verwarming/koeling bijna altijd op 19 graden. Bijna altijd op I-pedal. Meestal lange ritten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsQWqoCLcGLfs1SjtMMEjSeMiTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqewsQpqadDwOKKkO5aAFY0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCz5Hnb6vtrme8Sjx33ZDEhpv9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXEzk9os2rR1qLPPKQc9r0WP.jpg?f=fotoalbum_large

Rijden jullie met je rechtervoet? :D

Ps. Wagen is van eind april dus heeft nog geen winter meegemaakt.

Ongeveer 50% snelweg schat ik, in belgie dus 120-130 maar vaak richting brussel met file dus meestal 70-80...

Verwacht dat het na de winter rond de 19-20 gaat zijn, iets beter dan mijn polestar 2...

Pagina: 1 ... 391 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic