Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ik denk dat het er ook vanaf hangt welk model je hebt. Ik merk met de GT dat ik om de paar weken regen 0 moet kiezen om de roest van de schijven te halen.The Wizard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:02:
[...]
Een paar aanvullingen;
* Bij een noodstop zal de auto nooit regeneratief remmen, hiervoor worden alleen de fysieke remmen gebruikt.
* Bij een volle accu wordt er niet regeneratief geremd.
* Bij normaal afremmen zal de auto op het eind de fysieke remmen gebruiken.
* Bij normaal remmen zullen de fysieke remmen nooit gebruikt worden, de regeneratie capaciteit is behoorlijk groot (itt bij veel hybrides).
Dat wijst erop voor mij dat hij nooit de fysieke remmen gebruikt bij normaal rijden.
Ik rijd nooit autostrade dus ik moet frequent stevig in de remmen gaan en toch doet hij dat enkel op de motoren want anders kan je geen roestvorming krijgen. Als ik even regen 0 gebruik zijn ze weer helemaal schoon.
Edit: Ik verbaas me ook steeds over het verschil in remkracht in regen 0. Je zou denken dat de GT met die grote schijfremmen sneller remt maar dat is helemaal niet. Die regeneratie en het remvermogen van die GT motoren is enorm.
[ Voor 24% gewijzigd door Bogey555 op 26-09-2024 09:34 ]
Als je het nakijkt/narekent, zul je zien dat bij de 19 inch velg een wat hogere band gebruikt wordt, dus de afrolomtrek is nagenoeg gelijk.marc4547 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:13:
Nog een vraag, is er iemand die van 19 naar 20 inch is gegaan, of van 20 naar 19 ? Scheelt toch een inch , heeft dat invloed op je kilometerteller of je snelheidsaanwijzing, Of op andere functies van de auto? of kun je dat ongestraft zomaar omwisselen?
De (toch al bestaande) tellerafwijking zan dus niet noemenswaard veranderen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Bedoel je dat de auto beter remt met regen 1, 2 of 3 dan in regen 0?Bogey555 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat het er ook vanaf hangt welk model je hebt. Ik merk met de GT dat ik om de paar weken regen 0 moet kiezen om de roest van de schijven te halen.
Dat wijst erop voor mij dat hij nooit de fysieke remmen gebruikt bij normaal rijden.
Ik rijd nooit autostrade dus ik moet frequent stevig in de remmen gaan en toch doet hij dat enkel op de motoren want anders kan je geen roestvorming krijgen. Als ik even regen 0 gebruik zijn ze weer helemaal schoon.
Edit: Ik verbaas me ook steeds over het verschil in remkracht in regen 0. Je zou denken dat de GT met die grote schijfremmen sneller remt maar dat is helemaal niet. Die regeneratie en het remvermogen van die GT motoren is enorm.
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
/f/image/9cl5VXdMUl3ik9pk3WC5aed2.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de auto in regen 0 zet, verbaasd het me elke keer hoeveel minder remkracht de auto heeft. Misschien is dat omdat die schijven nooit gebruikt worden en dus even nodig hebben om wat "grip" op te bouwen maar het verschil is groot.Sonicfreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:47:
[...]
Bedoel je dat de auto beter remt met regen 1, 2 of 3 dan in regen 0?
Dus ja de auto remt stukken beter op de motoren dan enkel op de fysieke remmen. Het zou best kunnen dat die fysieke remmen beter worden als ze wat langer gebruikt zijn maar vermits dat in regen 0 maar heel kort is kan ik dat niet zeggen.
Edit: Het is ook duidelijk dat er verschil is tussen de RWD/AWD en de GT. Mijn remlichten gaan aan bij lossen stroompedaal op regen 1. Enkel op regen 0 doen ze niks. Bij de andere is dat blijkbaar enkel vanaf regen 2. Dus de remkracht van de GT motoren ligt hoger.
[ Voor 16% gewijzigd door Bogey555 op 26-09-2024 09:59 ]
Kia geeft aan dat de 19” zuiniger zijn dan de 20”. 20” velgen zijn in elk geval zwaarder maar of dat de volledige verklaring is weet ik niet.marc4547 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:42:
Vrienden een vraagje,
Ik weet dat het verbruik al in honderden topics besproken is maar ik heb nu een plus en rij gemiddeld rond de 15 a 16 met de 19 inch standaard wielen. Rij redelijk rustig en met I-pedal. Nu heb ik de plus omgeruild voor een plus advanced ( jonge occasion) met die 20 inch wielen. Zou dat nou veel verbruik uitmaken, als ik weer redelijk rustig rij? Ik zit er over te denken om te vragen aan mijn dealer of de wielen niet omgewisseld kunnen worden. A vind ik die 20 inch wielen niet zo mooi, en B als het veel verbruik scheelt....? Los daarvan heb ik ook nog op de 19 inch 5000 km geleden rondom nieuw rubber laten zetten. Op die 20 inch zitten continental premium contact 6...... Ik weet niet of mijn dealer meegaat in mijn verzoek om om te ruilen, maar even jullie mening , verbruikt de 20 inch nou zoveel meer vanwege een soort van open velg en meer rolweerstand, of maakt dat niet veel uit? zomaar een vraag?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dank je Franciesco, het maakt dus eigenlijk heel weinig uit omdat de wangmaat anders is. Dat maakt een heleboel duidelijk voor mij, dank je!!Franciesco schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:47:
@marc4547 Zie onderstaande overzicht met de verschillen in omtrek en snelheden bij 19 en 20 inch wielen voor de EV6.
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
[Afbeelding]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Dat bij 100% SOC ‘t regenereren niet werkt heb ik (met e-Niro dan weliswaar) alleen ervaren tijden afdalingen in de bergen. Dan rijd dat zeer oncomfortabel. Ook dan regenereerde de auto de eerste kilometers nog omdat je na start toch eerst wat capaciteit verliest en er idd volgens mij ook wat reservecapaciteit wordt gebruikt.IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:11:
[...]
Kunnen de stuurflippers dan de schijven bedienen?
Ik weet dat dit verhaal de ronde doet (zelfs bij de meer serieuze YT-ers) en bij mijn e-Niro was dit idd het geval.
Maar ik test alles liever zelf zoveel mogelijk uit en blijkbaar is bij de EV6 (toch bij de GT versie) het niet beschikbare deel van de accu groot genoeg om bij matige snelheid (op hoge snelheid kan ik het niet testen gezien ik maar tegen 30/50 wijk en dorp kan uitrijden en de accu dan niet meer op 100% staat) wel regeneratief remmen toe te laten.
Ik rij meerdere keren met 100% SoC (op de GOM) van de oprit en heb dan al verschillende keren met de flipper geremd en hij komt dan gewoon regeneratief (toch volgens de GOM) tot stilstand.
Ik durf dit dus te betwijfelen bij de EV6.
Het alternatief is uiteraard dat de vertragingsflipper ook de schijfrem zou bedienen maar daar heb ik nog nooit van gehoord en wordt zo ook niet aangegeven in de GOM (energiemeter loopt dan wel degelijk op ipv af zoals bij bedienen + pedaal).
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Voorheen (pre facelift) stonden deze waardes in de prijsjlijst:
- RWD Plus (19 inch wielen) --> 528km WLTP
- RWD Plus Advanced (20 inch wielen) --> 504km (dus -4,5%)
- AWD Plus (19 inch wielen) --> 506km WLTP
- AWD Plus Advanced (20 inch wielen) --> 484km WLTP (dus -4,5%)
- AWD GT-Line (20 inch wielen) --> 484km WLTP (dus -4,5%)
- 77,4 kWh RWD gemiddeld verbruik (kWh/100km): 16,5 (20" velgen: 17,2)
- 77,4 kWh AWD gemiddeld verbruik (kWh/100km) 17,2 (20" velgen: 18,0)
Als je van ACC af gaat en geen + pedaal hebt ingedrukt hakt hij er best abrupt in. Begrijpelijk maar dit maakt het niet altijd soepel. ACC erop gaat wel soepel.IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:59:
[...]
Wat is daar niet soepel aan?
De ACC knop heeft o.a. twee standen (voorgaande snelheid hervatten/nieuwe snelheid oppikken) en je moet van je + pedaal afblijven wanneer je naar ACC schakelt dan hapert er niets.
op een gegeven moment wen je daar wel aan.Card Nox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]
Als je van ACC af gaat en geen + pedaal hebt ingedrukt hakt hij er best abrupt in. Begrijpelijk maar dit maakt het niet altijd soepel. ACC erop gaat wel soepel.
zelf druk ik het gaspedaal in op het moment van uitschakelen ACC. dat doe ik inmiddels automatisch
ik rijd inmiddels al 10 maanden nu 100% I-pedal. puur om het feit dat ik maar 1 pedaal gebruik, het rempedaal echt zelden, alleen als er abrubt iets moet gebeuren. je hebt zelf 100% controle tot en met stilstand met het gebruik van 1 pedaal. en dat is voor mij electrisch rijden.
zelfs remmen / regenereren met de flippers doe ik nooit.
I-pedal fanboy all the way
Vandaar waarschijnlijk de andere gewaarwording.Card Nox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]
Als je van ACC af gaat en geen + pedaal hebt ingedrukt hakt hij er best abrupt in. Begrijpelijk maar dit maakt het niet altijd soepel. ACC erop gaat wel soepel.
Ik heb de gewoonte dat wanneer ik de ACC tijdelijk uitschakel (voornamelijk voor een rondepunt*) mijn voet onmiddellijk naar de + pedaal gaat om gedoseerd over te nemen.
Vlak na de uitrit van het rondpunt gaat bijna gelijktijdig mijn voet van het + pedaal en wordt de knop van de ACC terug ingeduwd.
Op die wijze verloopt alles redelijk soepel.
*Op de relatief kleine Belgische ronde punten werkt ACC niet soepel genoeg omdat hij dan regelmatig het contact met de voorligger verliest en zonder voorligger is het - toch niet met mijn bescheiden stuurmanskunsten - al helemaal niet te doen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2024 10:36 ]
Klopt, maar zelfs naar Zweden Denemarken rijden kom ik niet eens op 10x remmen...Sonicfreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:51:
[...]
Het laatste punt is niet helemaal waar. In regen 0 worden de fysieke remmen de eerste 10 keer gebruikt zoals hierboven al is aangegeven. Dit kun je ook zien op het dashboard dat er dan niet geregenereerd wordt.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Nee, de flippers niet, maar bij normaal afremmen met rempedaal zal ie de laatste meters fysiek remmen op de remschijven, je kan ze horen "schuren".IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:11:
[...]
Dat is geen aanvulling maar een herhaling van wat ik schreef![]()
[...]
Kunnen de stuurflippers dan de schijven bedienen?
Ik weet dat dit verhaal de ronde doet (zelfs bij de meer serieuze YT-ers) en bij mijn e-Niro was dit idd het geval.
Maar ik test alles liever zelf zoveel mogelijk uit en blijkbaar is bij de EV6 (toch bij de GT versie) het niet beschikbare deel van de accu groot genoeg om bij matige snelheid (op hoge snelheid kan ik het niet testen gezien ik maar tegen 30/50 wijk en dorp kan uitrijden en de accu dan niet meer op 100% staat) wel regeneratief remmen toe te laten.
Ik rij meerdere keren met 100% SoC (op de GOM) van de oprit en heb dan al verschillende keren met de flipper geremd en hij komt dan gewoon regeneratief (toch volgens de GOM) tot stilstand.
Ik durf dit dus te betwijfelen bij de EV6.
Het alternatief is uiteraard dat de vertragingsflipper ook de schijfrem zou bedienen maar daar heb ik nog nooit van gehoord en wordt zo ook niet aangegeven in de GOM (energiemeter loopt dan wel degelijk op ipv af zoals bij bedienen + pedaal).
[...]
Bedoel je dan effectief dat de linker flipper op het einde de schijfremmen aanspreekt?
Dat zie ik niet in de GOM aangegeven.
Bij normaal afremmen gebruik ik immers uitsluitend de flipper om tot stilstand te komen en komt, volgens mij, de auto volledig tot stilstand op de motorreverse. Alleen wanneer dat door te hoge snelheid of te laat reageren niet volstaat gebruik ik de rempedaal. Druk ik deze niet te hard in gaat het remmen op de motor gewoon door. Alleen bij hard indrukken worden de schijven dan aangesproken (is dan voor mij al een lichte noodstop).
Maar dat lijk je zelf al met je laatste quote te bevestigen?
Ik gebruik nooit level 0 (om de roest te verwijderen), alleen op afritten om uit te rollen.Bogey555 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat het er ook vanaf hangt welk model je hebt. Ik merk met de GT dat ik om de paar weken regen 0 moet kiezen om de roest van de schijven te halen.
De schijven dienen (bij mij) alleen voor een noodstop of onverwacht hard afremmen.
Met de linker flipper kan je de EV6 ook gewoon volledig tot stilstand brengen. Daar heb je de I-pedal functie helemaal niet voor nodig. Alleen wat inschattingsvermogen inzake afstand/snelheid.
Hebben de banden voor 19” en 20” dezelfde breedte?Franciesco schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:14:
@marc4547 voor het verschil in verbruik c.q rijbereik tussen 19 en 20 inch wielen zou ik simpelweg naar de WLTP opgaves kijken.
Voorheen (pre facelift) stonden deze waardes in de prijsjlijst:En ook:
- RWD Plus (19 inch wielen) --> 528km WLTP
- RWD Plus Advanced (20 inch wielen) --> 504km (dus -4,5%)
- AWD Plus (19 inch wielen) --> 506km WLTP
- AWD Plus Advanced (20 inch wielen) --> 484km WLTP (dus -4,5%)
- AWD GT-Line (20 inch wielen) --> 484km WLTP (dus -4,5%)
- 77,4 kWh RWD gemiddeld verbruik (kWh/100km): 16,5 (20" velgen: 17,2)
- 77,4 kWh AWD gemiddeld verbruik (kWh/100km) 17,2 (20" velgen: 18,0)
Je kunt mazzel hebben. Ik bestelde een voorraad auto van de LM. Die wilden maar wat graag direct ruilen. Was binnen 3 weken geregeld en ik moest nog een half jaar.wortelsoft schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:42:
Denk/hoop dat ik me hier mag melden. Net een aanvraag gedaan voor een 77kWh light, via de lease maatschapij . Maar mijn huidige lease auto moet nog tot april, dus even kijken of ze daar mee akkoord gaan, maar scheelt wel een smak bijteling als het door gaat.
Zonder kosten.
Dat moet dan toch anders zijn bij de RWD/AWD modellen. De GT gebruikt nooit de fysieke remmen. Misschien als ik echt heel zwaar in de ankers zou moeten gaan maar zelfs bij redelijk hard remmen is dat enkel op de motoren.The Wizard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:24:
[...]
Nee, de flippers niet, maar bij normaal afremmen met rempedaal zal ie de laatste meters fysiek remmen op de remschijven, je kan ze horen "schuren".
Ik hoop het, denk dat het ook wel een beetje van mijn werkgever afhangt of dat door gaat. Als is mijn 8% E-Niro wel een stuk goedkopermacfocus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:02:
[...]
Je kunt mazzel hebben. Ik bestelde een voorraad auto van de LM. Die wilden maar wat graag direct ruilen. Was binnen 3 weken geregeld en ik moest nog een half jaar.
Zonder kosten.
Nee, zie mijn eerdere bericht.bokkie72 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:25:
[...]
Hebben de banden voor 19” en 20” dezelfde breedte?
https://gathering.tweaker...message/80233950#80233950
Nooit problemen gehad met achteropkomend verkeer omdat ze niet in de gaten hebben dat je auto afremt? Of gaan de remlichten aan bij gebruikt van i-pedal of regeneratief remmen?IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:36:
Akkoord, maar mijn punt is uiteraard dat ik bij "normaal" afremmen genoeg heb aan de flippers.
De schijven dienen (bij mij) alleen voor een noodstop of onverwacht hard afremmen.
Met de linker flipper kan je de EV6 ook gewoon volledig tot stilstand brengen. Daar heb je de I-pedal functie helemaal niet voor nodig. Alleen wat inschattingsvermogen inzake afstand/snelheid.
Ah, 235 vs 255, mogelijk verklaard dat het verschil in verbruik.Franciesco schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:11:
[...]
Nee, zie mijn eerdere bericht.
https://gathering.tweaker...message/80233950#80233950
Uiteraard gaan die aan, is verplicht vanaf een bepaalde vertraging (x aantal meters per sec)Zjoske78 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:32:
[...]
Nooit problemen gehad met achteropkomend verkeer omdat ze niet in de gaten hebben dat je auto afremt? Of gaan de remlichten aan bij gebruikt van i-pedal of regeneratief remmen?
Uiteraard.Zjoske78 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:32:
[...]
Of gaan de remlichten aan bij gebruikt van i-pedal of regeneratief remmen?
Afhankelijk van de graad van vertraging gaan de remmen al dan niet aan bij afremmen.
Wanneer je bij een brandstofauto gaat vertragen door gas te lossen en terug schakelen gaan de remlichten, bij mijn weten, overigens niet aan.
Klopt, maar ook de stroomlijn van de band schijnt minder goed te zijn als de wang lager is.bokkie72 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:34:
[...]
Ah, 235 vs 255, mogelijk verklaard dat het verschil in verbruik.
Dus het meerverbruik zal een combinatie zijn van bandbreedte, wanghoogte en ook de stroomlijn van de velg die potentieel anders is bij de 19 versus 20 inch variant.
[ Voor 27% gewijzigd door Franciesco op 26-09-2024 14:43 ]
Nee , de 20 inch zijn 255/45 en de 19: 235/55bokkie72 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:25:
[...]
Hebben de banden voor 19” en 20” dezelfde breedte?
Heeft dat dan niet te maken met je regen-stand? Je gaat feitelijk van je gaspedaal af.Card Nox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]
Overigens heb ik ook gemerkt dat je langzamer kunt rijden door het gaspedaal te gebruiken dan ingesteld staat op je acc
Hij remt door regeneratie, tenzij het een noodrem is. Je gebruikt de echte remmen dus bijna nooit. Daarom moet je af en toe lvl 0 kiezen om de roest van je remschijven weg te poetsensgouman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:13:
[...]
Als je op acc rijdt en er remt een auto voor je, remt de auto dan gelijk of maakt hij eerst gebruik van regenereren zonder de remmen?
Evi staat aangesloten voor gepland laden.
Nu knipperen de 4 witte leds voortdurend om en om van beneden naar boven.
Dat is me eerder niet opgevallen.
Maar is dat herkenbaar?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
https://samcurry.net/hacking-kia
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Klopt. Dat doet hij 3 minuten als indicatie dat gepland laden actief is.HansAuutB schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:05:
#dtv
Evi staat aangesloten voor gepland laden.
Nu knipperen de 4 witte leds voortdurend om en om van beneden naar boven.
Dat is me eerder niet opgevallen.
Maar is dat herkenbaar?
[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 26-09-2024 21:44 ]
Catch my drift?
Wel lezen he, het is al gefixed door Kia...Phusebox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:37:
Nog maar weer eens een mooi voorbeeld hoe slecht de beveiliging van een Kia is...
Heb ik gelezen, maar is evengoed een mooi voorbeeld van slechte software. Kia is zo lek als een mandje gebleken. Dus er zijn vast nog tot kwetsbaarheden.The Wizard schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 06:57:
[...]
Wel lezen he, het is al gefixed door Kia...
Ik schakel tegenwoordig altijd bij parkeren de unlock on approach uit.
En hierbij de link op tweakersPhusebox schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:37:
Nog maar weer eens een mooi voorbeeld hoe slecht de beveiliging van een Kia is...
Wel triest om te zien hoe laks hierop gereageerd is bij Kia en dat het meer dan 2 maanden heeft geduurd om dit op te lossen.
[ Voor 14% gewijzigd door markvw op 27-09-2024 08:53 ]
Je bedoelt de meeste auto fabrikanten.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:05:
[...]
. Kia is zo lek als een mandje gebleken. Dus er zijn vast nog tot kwetsbaarheden.
o.a. Tesla kan ook zijn wagens op afstand onklaar maken
Dat is ook het advies en het beste wat je als eigenaar kan doen. Dit verminderd significant een hack van het systeem.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:05:
[...]
Heb ik gelezen, maar is evengoed een mooi voorbeeld van slechte software. Kia is zo lek als een mandje gebleken. Dus er zijn vast nog tot kwetsbaarheden.
Ik schakel tegenwoordig altijd bij parkeren de unlock on approach uit.
Overigens vergeet je het perspectief: er zijn (veel meer ook duurdere) automerken die er net zo goed last van (gehad) hebben. Niet geheel onbelangrijk om te melden.
je deurbel, telefoon, laptop, je wagen alles is : "zo lek als een mandje"
Nou.. alles is relatief (moeilijk of makkelijk). Laptop, telefoon is tegenwoordig niet zo makkelijk ‘mainstream’ te doen als vroeger. Deurbel is iets makkelijker. De auto’s van een paar jaar geleden waren écht makkelijk te doen. (Ook hier dus perspectiefmurky123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:48:
Als je nu nog in een wereld leeft waarbij je denkt dat je apparatuur , veilig is en niet te hacken dan kom je bedrogen uit.
je deurbel, telefoon, laptop, je wagen alles is : "zo lek ale een mandje"
Sorry dat ik ffe offtopic ga.
De EV6 is persoonlijk zowat het enige van dat rijtje dat hier te hacken valt en deze is omnium verzekerd.
Wanneer ze ermee aan de haal gaan staat er in no time een andere op de oprit. So who cares?
En hackers zullen ook wel meelezen op Tweakers en dus op de hoogte zijn van de individuele toestand van de EV6 van Phusebox en het dan wel laten om zich de moeite te getroosten om daar mee aan de haal te gaan.
Maar voor de EV6 (en andere Kia Hyundai auto's) is het nog steeds kinderlijk eenvoudig want voor de "gameboy" hack heb ik nog geen oplossing zien langskomen.murky123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:48:
Als je nu nog in een wereld leeft waarbij je denkt dat je apparatuur veilig is en niet te hacken, dan kom je bedrogen uit.
je deurbel, telefoon, laptop, je wagen alles is : "zo lek als een mandje"
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 27-09-2024 09:08 ]
Zoals bij heel veel bedrijven is software nog steeds een ondergeschoven kindje. Dus ook bij Kia. Pas als er echt massaal hacks plaatsvinden op auto`s van het merk moeten ze wel wat doen. Voor de rest zien ze het als bijzaak denk ik weleens.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:08:
[...]
Maar voor de EV6 (en andere Kia Hyundai auto's) is het nog steeds kinderlijk eenvoudig want voor de "gameboy" hack heb ik nog geen oplossing zien langskomen.
Het is waar dat een auto is verzekerd zoals iemand anders al aangeeft in dit topic, wellicht maakt dat het minder urgent. Maar met die levertijden van tegenwoordig staat er niet zomaar een nieuwe auto op je oprit.
[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 27-09-2024 09:35 ]
Als ze met de Gameboy methode jouw auto meenemen is het hele verzekerings verhaal ook nog wel een leuk traject hoor.glas86 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:35:
[...]
Zoals bij heel veel bedrijven is software nog steeds een ondergeschoven kindje. Dus ook bij Kia. Pas als er echt massaal hacks plaatsvinden op auto`s van het merk moeten ze wel wat doen. Voor de rest zien ze het als bijzaak denk ik weleens.
Het is waar dat een auto is verzekerd zoals iemand anders al aangeeft in dit topic, wellicht maakt dat het minder urgent. Maar met die levertijden van tegenwoordig staat er niet zomaar een nieuwe auto op je oprit.
Ik dacht niet dat er een Kia EV6 is gestolen in Nederland?Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:40:
[...]
Als ze met de Gameboy methode jouw auto meenemen is het hele verzekerings verhaal ook nog wel een leuk traject hoor.
Die melding ook die je ziet in je scherm als je de wagen start en wegrijd. die je weg moet klikken ( of wachten dat het vanzelf weg gaat ) , man dan ben ik allang de straat uit.
het swipen tussen de schermen. * zucht * heb je ff ?

Deze kit zou zeer gemakkelijk in te pluggen zijn waardoor de auto ook automatisch sluit als je wegloopt.
Kost op de website wel 150 euro maar heeft iemand het al geprobeerd?
.
Tuurlijk wel en dat heet mobiliteitsgarantie.glas86 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:35:
[...]
Daar heeft men nu juist pool- en vervangwagens voor in dienst.
Nog nooit een dag zonder auto gestaan.
Toen de vorige enkele keren binnen moest om de motor te vervangen reed ik bij inleveren telkens terug buiten met een andere auto.
Toen ik een paar auto's terug 11 maanden moest wachten op uitlevering werd er tijdens de overgang voor die elf maanden een nieuwe poolauto ter beschikking gesteld.
Iedere situatie is anders en de mobiliteitsvoorwaarden en de daaraan verbonden gevolgen zijn ook telkens anders.
Ik begrijp ook niet dat wanneer je zo'n slechte auto hebt dat er om de haverklap iets aan scheelt en je angst hebt dat ie om elke hoek kan gestolen worden daar zelf dan niets aan doet.
Maar ook dat is een individuele keuze met eigen gevolgen.

Dat klopt. Maar is nog steeds geen Kia eigen issue. Zoals ik al aangaf zijn er andere (veel duurdere) fabrikanten met hetzelfde issue.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:08:
[...]
Maar voor de EV6 (en andere Kia Hyundai auto's) is het nog steeds kinderlijk eenvoudig want voor de "gameboy" hack heb ik nog geen oplossing zien langskomen.
Zou dat zo zijn? Als ik twee sleutels kan overleggen dan zal toch geen enkele verzekeringsmaatschappij daar moeilijk over doen uitgezonderd van het standaard moeilijk doen om onder betaling uit te komen.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:40:
[...]
Als ze met de Gameboy methode jouw auto meenemen is het hele verzekerings verhaal ook nog wel een leuk traject hoor.
Als ik als consument invloed zou hebben op de beveiliging van mijn auto doordat ik bijvoorbeeld periodiek updates zelf zou moeten installeren om mijn auto veilig te houden dan hebben ze wellicht een punt. Maar anders toch niet?
Iemand enig idee hoeveel EV6's er gestolen zijn in NL?
Inderdaad irritant. Bij mijn vorige auto kon je de personalisatie via de sleutel invoeren. Werkte perfect zowel bij mij als de sleutel van mijn partner. Nu moet je steeds de bestuurder via het scherm wisselen en bevestigen en dat gaat inderdaad tergend langzaammurky123 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:01:
Die melding ook die je ziet in je scherm als je de wagen start en wegrijd. die je weg moet klikken ( of wachten dat het vanzelf weg gaat ) , man dan ben ik allang de straat uit.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Bwa neen.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:40:
[...]
Zoals geschreven, afhankelijk van ieders situatie.
Wanneer er een bug zit in het systeem van een fabrikant kan de gebruiker daar niet voor aansprakelijk gesteld worden.
Wanneer je zomaar alles slikt wat de verzekeringsmakelaar je probeert wijs te maken (in het voordeel van hun eigen verdienmodel) is het uiteraard een ander verhaal. Maar ook dat is dan je eigen keuze/tekortkoming.
Dat issue gaat idd heel langzaam maar je moet ook niet wachten om te vertrekken tot het systeem tot het besef is gekomen wat er moet gebeuren wij een wissel.Wakkie schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:37:
[...]
Inderdaad irritant. Bij mijn vorige auto kon je de personalisatie via de sleutel invoeren. Werkte perfect zowel bij mij als de sleutel van mijn partner. Nu moet je steeds de bestuurder via het scherm wisselen en bevestigen en dat gaat inderdaad tergend langzaam
Overigens "grappig" dat je al rijdend de stoelen met de slectieknoppen in de deur niet kan bedienen maar dat het via de accountkeuze op het scherm wel uitgevoerd wordt terwijl je dan al lang zelf niets meer aan het bedienen bent.
Super, precies wat ik wilde weten.Tolga07 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:42:
[...]
Mute knop op stuur lang ingedrukt houden
Ik krijg nu alleen, terwijl de auto thuis aan de oplader hangt, de hele tijd meldingen op mijn telefoon dat er verbinding gemaakt wordt en vervelende popups van. Android Auto'. Hoe zet ik dit uit? Heb al van alles geprobeerd.
Heb de Aawireless voor bij de middenconsole op de usb poort aa gesloten. Of kan ik beter een andere kiezen waar geen stroom op staat tijdens het opladen van de auto?
Die kan alleen op de USB A poort, anders heb je geen data.Zjoske78 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:02:
Sinds gisteren een Aawireless kastje voor Android Auto.
Ik krijg nu alleen, terwijl de auto thuis aan de oplader hangt, de hele tijd meldingen op mijn telefoon dat er verbinding gemaakt wordt en vervelende popups van. Android Auto'. Hoe zet ik dit uit? Heb al van alles geprobeerd.
Heb de Aawireless voor bij de middenconsole op de usb poort aa gesloten. Of kan ik beter een andere kiezen waar geen stroom op staat tijdens het opladen van de auto?
Maar je moet even in de apparataatinstellingen Start/Stop uitzetten via de AA Wireless app.
Start/stop staat op uitgeschakeld, ik krijg wel een popup waar ik deze op EV6 kan zetten maar vervolgens zegt ie dat dat alleen kan als Carplay niet verbonden is. Als ik de Aawireless eruit haal, kan ik niet in het menu. Beetje een Catch 22.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:42:
[...]
Die kan alleen op de USB A poort, anders heb je geen data.
Maar je moet even in de apparataatinstellingen Start/Stop uitzetten via de AA Wireless app.
Ik kan er niet goed uit halen of het hetzelfde geluid is waar ik last van had, maar bij mij kwam het door een plaat aan de onderkant van de auto waarvan een schroef/bout/moer wat los zat waardoor de plaat wind ving en klapperde.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
Een post op facebook van iemand met exact het geluid waar ik dus ook gek van wordt... hopelijk heeft iemand het antwoord daar (of hier)
[YouTube: Kia EV6 Air 58Kwh * RATTLE NOISE * No solution from Kia]
Wielkast zou wellicht ook nog kunnen, naast de eerder genoemde bodemplaat.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
Een post op facebook van iemand met exact het geluid waar ik dus ook gek van wordt... hopelijk heeft iemand het antwoord daar (of hier)
[YouTube: Kia EV6 Air 58Kwh * RATTLE NOISE * No solution from Kia]
Uiteraard en de logica zelve.Bogey555 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:53:
[...]
Dus de remkracht van de GT motoren ligt hoger.
Om af te remmen moet je de kinetische energie ergens kwijt en vlug ook.
Bij conventionele schijfremmen doe je dat door de kinetische energie om te zetten in (nutteloze) warmtenergie. Hoe groter de remschijven hoe meer remvermogen want hoe vlugger je kinetisch in warmte kan opzetten.
Idem voor AWD vs 2WD en hoger/lager vermogen.
AWD heeft een motor meer om kinetische energie om te zetten in elektriciteit en op te slaan in de batterij.
(Bij regeneratief remmen zet je kinetische energie niet om in (nutteloze) warmte maar in herbruikbare elektriciteit.)
Idem voor een motor met hoger vermogen vs lager vermogen. Meer beschikbaar vermogen om om te zetten in elektrische energie.
De GT versie heeft in dat opzicht dubbel op => meer motoren dan 2WD en meer totaal vermogen.
Kan dus maximaal kinetische energie omzetten in herbruikbare elektrische energie en minimaal gebruik maken in omzetten naar warmte (via de schijven) om het voertuig af te remmen.
Amerikaanse dealers hebben veel te veel macht.
[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 27-09-2024 17:15 ]
Geluid kan komen van de bodemplaat, ff naar de garage kunnen ze eea checken en beter vast zetten.Phusebox schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:42:
[...]
Die kan alleen op de USB A poort, anders heb je geen data.
Ik vind dat mensen ook wel een beetje overdrijven...Bosmonster schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:14:
Geen zin om alles te lezen, maar die vulnerabilities zaten zo te zien in het US KIA dealernetwerk, niet bij KIA zelf. Zelfs het T.NET artikel gaat daar maar zeer beperkt op in, maar das niet verrassend.
Amerikaanse dealers hebben veel te veel macht.
Als ze je wagen echt willen stelen kunnen dieven hem ook gewoon wegtakelen, dan is die ook weg...
Het is nu ook niet echt het soort auto dat snel gejat wordt, zeker hier, die dieven hebben liever een rs 6 je
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Door de gebruikte techniek voor AC-laden. Max 11 kWh.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:30:
Ik sta bij een eneco laadpaal waar staat dat die max 22kwh kan laden. Echter doet de auto maar laden met 11kwh. Hoezo kan die niet naar de 22kwh die de laadpaal aangeeft?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ah okay. Dat is jammer. Zijn er wel veel auto's die 22kwh kunnen laden.HansAuutB schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:32:
[...]
Door de gebruikte techniek voor AC-laden. Max 11 kWh.
Geen idee of dat een vraag is of een eigen vaststelling maar EV's die AC aan 22 kW kunnen laden zijn in de minderheid tov diegenen die aan 11 kW kunnen laden.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:36:
Zijn er wel veel auto's die 22kwh kunnen laden.
Afhankelijk van de SoC bij begin laden en de laadsnelheid kan de EV6 veel meer laden dan 22 kWh.
Aan zijn max. snelheid van 11 kW en bij een start van 0 SoC zal dat ongeveer een 80 kWh zijn (wat betreft de LR versie en tot en met MY 2024).
[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 15:49 ]
Ze zijn er wel. Bv de Renault Zoë. Laadsnelheid is trouwens in kW, niet kWh.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:36:
[...]
Ah okay. Dat is jammer. Zijn er wel veel auto's die 22kwh kunnen laden.
Catch my drift?
Ik ben nu voor het eerst aan het snelladen bij fastned 300kw lader.
Nu zie ik het volgende.
:strip_exif()/f/image/Rrbig5FJzYnSybxPM9MEyMzJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de fastned website kijk zou die bij 60% SoC nog met 160kwh moeten laden?
Verder hoor ik in de auto ook een zoemend geluid tijdens het laden. Is dat normaal?
Sorry voor de vele vragen. Dit is mijn 1e elektrische auto en allemaal erg nieuw.
Zijn een hoop factoren die van invloed kunnen zijn, deels aan de kant van de laadpaal, deels aan de kant van de auto. Accu temperatuur zou nu bijvoorbeeld al niet optimaal kunnen zijn.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:14:
Misschien een domme vraag,
Nu zie ik het volgende.
[Afbeelding]
Als ik op de fastned website kijk zou die bij 60% SoC nog met 160kwh moeten laden?
Verder hoor ik in de auto ook een zoemend geluid tijdens het laden. Is dat normaal?
Sorry voor de vele vragen. Dit is mijn 1e elektrische auto en allemaal erg nieuw.
Zoemend geluid herken ik niet direct, maar heb nooit echt in de auto gezeten tijdens het laden
Wat phusebox al zei.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:14:
Nu zie ik het volgende.
[Afbeelding]
Het zoemen is mogelijk de koeling/ventilatie van accu pakket.
Het gekke is, buiten hoor ik het niet.demonic schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:30:
[...]
Wat phusebox al zei.
Het zoemen is mogelijk de koeling/ventilatie van accu pakket.
Verder haal ik op 80% met een 77kwh accu nu 350km(volgens de boordcomputer) is dat normaal? Het lijkt mij redelijk weinig
[ Voor 20% gewijzigd door sgouman op 28-09-2024 22:45 ]
Ik weet niet waar je woont en wat de buitentemperatuur er is en oever welke wegen je tegen welke snelheden rij maar vandaag had ik op 99% SoC en bij een netto bruikbare cap van 74 kWh exact 550 km range op de GOM bij een buitentemp. van 14°C.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:39:
[...]
Het gekke is, buiten hoor ik het niet.
Verder haal ik op 80% met een 77kwh accu nu 350km(volgens de boordcomputer) is dat normaal? Het lijkt mij redelijk weinig
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 23:23 ]
Ik had een paar dagen geleden tot 100% geladen en toen kwam ik op 480. Gemiddeld rijdt de auto 6km per kwh.IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:22:
[...]
Ik weet niet waar je woont en wat de buitentemperatuur er is en oever welke wegen je tegen welke snelheden rij maar vandaag had ik op 99% SoC en bij een netto bruikbare cap van 74 kWh exact 550 km range op de GOM bij een buitentemp. van 14°C.
Het is nu 8 graden buiten. Met 105 over de snelweg. Rijdt hij zelfs maar 5km per kwh. Dan is het nu nog geeneens erg koud. Als het straks gaat vriezen zal het nog veel minder worden.
Gemiddeld over afstand van 25km(gemixt snelweg met 105, binnenweg met 80 en een stukje 50) rijdt hij 5.2km per kwh.
Ik zou nooit de 550 of sommige zelfs 580 km halen op 100% SoC
Misschien zeur ik teveel wat natuurlijk kan maar het valt me tegen. Als ik met deze temperaturen maar 400km op een lasing zou kunnen rijden dan wordt dat in de echte winter maar 200-300 ofzo?
[ Voor 37% gewijzigd door sgouman op 29-09-2024 00:18 ]
Ongeacht de weersomstandigheden blijft de rechtervoet behoorlijk bepalend voor ‘t verbruik, ook bij een EV. Tuurlijk zal bij kou en tegenwind ‘t verbruik behoorlijk wat hoger zijn dan ‘t gemiddelde WLTP verbruik van 15 kWh/100km maar gemiddeld per jaar moet je er redelijk dicht bij in de buurt kunnen komen als je je rechtervoet een beetje controleert.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:48:
[...]
Ik had een paar dagen geleden tot 100% geladen en toen kwam ik op 480. Gemiddeld rijdt de auto 6km per kwh.
Het is nu 8 graden buiten. Met 105 over de snelweg. Rijdt hij zelfs maar 5km per kwh. Dan is het nu nog geeneens erg koud. Als het straks gaat vriezen zal het nog veel minder worden.
Gemiddeld over afstand van 25km(gemixt snelweg met 105, binnenweg met 80 en een stukje 50) rijdt hij 5.2km per kwh.
Ik zou nooit de 550 of sommige zelfs 580 km halen op 100% SoC
Misschien zeur ik teveel wat natuurlijk kan maar het valt me tegen. Als ik met deze temperaturen maar 400km op een lasing zou kunnen rijden dan wordt dat in de echte winter maar 200-300 ofzo?
Derde je de laadpaal met een ander?sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:14:
Nu zie ik het volgende.
[Afbeelding]
Dat kan ook nog invloed hebben gehad.
Nope.petertenboer schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:24:
[...]
Derde je de laadpaal met een ander?
Dat kan ook nog invloed hebben gehad.
Is bij een aantal auto's als optie beschikbaar, zou uit men hoofd:sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:36:
[...]
Ah okay. Dat is jammer. Zijn er wel veel auto's die 22kwh kunnen laden.
Polestar 3,4, volvo ex30,90, porsche taycan. Megane e tech
Waarschijnlijk nog een aantal wagens die ik vergeet, maar de vw, tesla auto's enz hebben dit ook niet.
Het is de boordlader oftewel ac/dc omvermer van de wagen die maar tot 11kw kan.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Heb je de Fastned locatie ingesteld als bestemming in de Kia navigatie? Anders gaat de batterij niet voorverwarmen en is de laadsnelheid ook lager.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:14:
Nu zie ik het volgende.
[Afbeelding]
Het voorverwarmen gebeurt ongeveer een half uur van tevoren en bij een bepaalde SOC.
Gemiddeld 5.3km per kwh. Buitentemperatuur was 15 graden.
Ik vind het vrij laag per kwh.
Het interieur vinden we minder praktisch dan de ev6. Bose systeem valt tegen. Rijcomfort is prima, meer mogelijkheden met de stoelen qua afstelling. Heads up display net zo irritant. De knoppen op het stuur zijn absoluut minder prettig te bedienen dan de ev6.
Voor de rest nog wel even wennen, zoals de versnellingshendel die eigenlijk geen hendel is.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
Klein verzoek als je van plan bent om de komende tijd het verbruik van elke rit die je maakt hier te melden: geeft het dan weer in kWh/100km.sgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:09:
Ik ben net van amersfoort naar velserbroek gereden. Eigenlijk bijna alleen maar snelweg. 105km/h op de snelweg.
De kWh/km en moet ik steeds omrekenen. Heb ik geen zin in en kan je dan ook geen feedback geven of het normaal is of niet.
18kWh/100kmjeroenkb schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:50:
[...]
Klein verzoek als je van plan bent om de komende tijd het verbruik van elke rit die je maakt hier te melden: geeft het dan weer in kWh/100km.
De kWh/km en moet ik steeds omrekenen. Heb ik geen zin in en kan je dan ook geen feedback geven of het normaal is of niet.
Dat is 18.9 kWh op 100 km.sgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:09:
Ik ben net van amersfoort naar velserbroek gereden. Eigenlijk bijna alleen maar snelweg. 105km/h op de snelweg.
Dat verbruik is niet extreem maar kan volgens mij beter.
Ik vraag me echt af hoe hoe ik dan zuiniger kan rijde. Ik heb constant rechterbaan op de adaptive gereden met 105km/hbokkie72 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:02:
[...]
Dat is 18.9 kWh op 100 km.
Dat verbruik is niet extreem maar kan volgens mij beter.
Je kunt ook pech hebben en een 'maandagochtend' auto hebben ontvangen (gezien je andere probleempjes).sgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:05:
[...]
Ik vraag me echt af hoe hoe ik dan zuiniger kan rijde. Ik heb constant rechterbaan op de adaptive gereden met 105km/h
Als referentie: heb die van mij nu een week. Over die week zit ik op 16,5 kWh/100km. En dat is denk ik 2/3 snelweg met veel regen / wind
Ik heb inderdaad wel meerdere kleine probleempjesjeroenkb schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:00:
[...]
Je kunt ook pech hebben en een 'maandagochtend' auto hebben ontvangen (gezien je andere probleempjes).
Als referentie: heb die van mij nu een week. Over die week zit ik op 16,5 kWh/100km. En dat is denk ik 2/3 snelweg met veel regen / wind
Zo krijg ik een tik onder mijn stoel bij het automatisch afremmen met regeneratie(niet altijd maar soms)
Trilt de auto toch wel redelijk boven de 100km/h
En is het verbruik dus vrij slecht. Ik rijd alles in normal en rijdt echt niet hard. Maar ga maar is bewijzen aan de kia dealer dat er iets stuk is of dat je verbruik hoog is.
Dat zal inderdaad lastig worden aangezien 18kWh niet uitzonderlijk is voor de tijd van het jaar. Als je nu op 25 of hoger zou zitten dan zou het evident zijnsgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:06:
[...]
Ik heb inderdaad wel meerdere kleine probleempjes
Zo krijg ik een tik onder mijn stoel bij het automatisch afremmen met regeneratie(niet altijd maar soms)
Trilt de auto toch wel redelijk boven de 100km/h
En is het verbruik dus vrij slecht. Ik rijd alles in normal en rijdt echt niet hard. Maar ga maar is bewijzen aan de kia dealer dat er iets stuk is of dat je verbruik hoog is.
Blijft balen met een nieuwe auto...
Ja zeker balen. Ik ga nog wel terug naar de kia dealer voor dr andere punten.jeroenkb schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:09:
[...]
Dat zal inderdaad lastig worden aangezien 18kWh niet uitzonderlijk is voor de tijd van het jaar. Als je nu op 25 of hoger zou zitten dan zou het evident zijn
Blijft balen met een nieuwe auto...
Hoe werkt de verkeersbordenherkenning bij jullie eigenlijk? Matrix borden leest hij niet(deed mijn proceed wel) en bij 100 overdag en 120 's avonds dan pakt hij overdag ook altijd het 120 bord. Als ik dus op de adaptive cruise control rijd met nav in het dashboard gaat de cruise control overdag ook gewoon naar de 120...
[ Voor 28% gewijzigd door sgouman op 29-09-2024 15:41 ]
Temperatuur doet uiteraard veel.sgouman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:48:
[...]
Als ik met deze temperaturen maar 400km op een lasing zou kunnen rijden dan wordt dat in de echte winter maar 200-300 ofzo?
Deze morgen 50 km gereden bij 4°C en een stuk over autosnelweg (max. 120) aan gemiddeld 18,7 kWh/100 km. Verwarming op 21°C.
Terugweg 46 km bij 14°C zonder zonder autosnelweg (max. 90) aan gemiddeld 12,7 kWh/100 km.
Verwarming/airco uit.
EV6 in Eco modus regen op Auto LVL3 (en naargelang de omstandigheden handmatig bijtrimmen met de flippers) en remmodus "sportief".
Van tikken bij regen remmen en trillingen boven 100 geen last.
De enige minpuntjes tot nu toe vind ik het trage opstarten bij profielwisseling en de vrij dikke A-stijl die redelijk hinderlijk is op ronde punten.
In de zomer halt de EV6 50 tot 60 km meer range dan de Kia e-Niro (64 kWh accu).
In de winter heb ik met de e-Niro putje winter (maar echt winter wordt het hier niet meer) nooit minder range dan 360 km gehad.
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 29-09-2024 18:19 ]
Je kunt de optie 'Snelheid automatisch aanpassen op de snelweg' uitzetten. Dan doet ie dat niet meer.sgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:36:
[...]
Ja zeker balen. Ik ga nog wel terug naar de kia dealer voor dr andere punten.
Hoe werkt de verkeersbordenherkenning bij jullie eigenlijk? Matrix borden leest hij niet(deed mijn proceed wel) en bij 100 overdag en 120 's avonds dan pakt hij overdag ook altijd het 120 bord. Als ik dus op de adaptive cruise control rijd met nav in het dashboard gaat de cruise control overdag ook gewoon naar de 120...
Ik had het dat de auto op ACC ineens ging afremmen omdat ie dacht dat er een 90 km/h zone was terwijl dat niet het geval was.
Die van mij staat na 18282 km op gemiddeld 18,6/100km.sgouman schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:05:
[...]
Ik vraag me echt af hoe hoe ik dan zuiniger kan rijde. Ik heb constant rechterbaan op de adaptive gereden met 105km/h
Dat is sinds begin Feb dit jaar.
Ik rij op een mix van wegen en rij meestal 15 km boven de limiet (snelweg) op acc.
Dat is meestal overdag, dus vaan haal ik de 115 niet eens.
Maar soms ‘s avonds ook wel een 140 p/u.
Ik kom met min 77Kw accu nooit boven de 485km range.
Airco staat altijd aan.
Standje eco, regen 3.
Kortom ik rij hem als een benzine auto.
Nou kwam van de week een video voorbij van iemand die in een test constateerde dat Normal modus zuiniger zou zijn dan Eco. Ziet er wel uit als n=1, maar als je bezig ben met verbruik is dat misschien nog wel interessant om te zien of die test te herhalen valt. Mij interesseert verbruik totaal onvoldoende om dat uitgebreid te testen, dus ik blijf lekker in Normal.IvoB2 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:50:
EV6 in Eco modus regen op Auto LVL3 (en naargelang de omstandigheden handmatig bijtrimmen met de flippers) en remmodus "sportief".
YouTube: Part II: Think ECO MODE Is The Most Efficient? MORE SURPRISING Resul...
Afgelopen vrijdag geweest naar dealer. Er zijn al werkzaamheden uitgevoerd in afwachting van de abs stuurunit.king_dude schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:58:
[...]
Opnieuw een update: indicatie levering ABS stuurunit + pomp: eind oktober..
Todo:
Iccu vervangen
Stabilisatorstangen vervangen
Usb poort + kabel vervangen
Airco leegzuigen/smeren/bijvullen
ABS stuurunit vervangen
Accu degradatie check
Oja: en naar de stort: auto zit ramvol met spullen ivm leegruimen huis 🤪.
As maandag weer m’n leenauto Fiat 500e ophalen..
* Iccu: vervangen!
* Usb poort + kabel: vervangen!
* Airco leegzuigen/smeren/bijvullen: uitgevoerd!
75 gram middel toegevoegd.
* Beurt: uitgevoerd!
* Updates behalve head unit: uitgevoerd!
Oja dit was ik vergeten hier door te geven:
* Rubber kofferklep carosserie: vervangen!
Er zat een scheur in de naad.
* Stuurwiel: vervangen!
Stikselnaad kwam klein beetje los precies op plek waar stuur vastgehouden wordt.
Todo:
ABS stuurunit
Accu degradatie check
Stabilisatorstangen (laat ik doen als het koud is. Dan kraken ze beter).
Auto is in december uit de garantie, dus het is mooi dat alle puntjes opgepakt zijn. Hierna kan ik mij voorbereiden op gesprekken met leasemaatschappij als dingen gedaan moeten worden..
December is hij toch 3 jaar? We hebben toch 5 jaar garantie?king_dude schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:37:
[...]
Afgelopen vrijdag geweest naar dealer. Er zijn al werkzaamheden uitgevoerd in afwachting van de abs stuurunit.
* Iccu: vervangen!
* Usb poort + kabel: vervangen!
* Airco leegzuigen/smeren/bijvullen: uitgevoerd!
75 gram middel toegevoegd.
* Beurt: uitgevoerd!
* Updates behalve head unit: uitgevoerd!
Oja dit was ik vergeten hier door te geven:
* Rubber kofferklep carosserie: vervangen!
Er zat een scheur in de naad.
* Stuurwiel: vervangen!
Stikselnaad kwam klein beetje los precies op plek waar stuur vastgehouden wordt.
Todo:
ABS stuurunit
Accu degradatie check
Stabilisatorstangen (laat ik doen als het koud is. Dan kraken ze beter).
Auto is in december uit de garantie, dus het is mooi dat alle puntjes opgepakt zijn. Hierna kan ik mij voorbereiden op gesprekken met leasemaatschappij als dingen gedaan moeten worden..
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic