Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
Solarman schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:21:
[...]

Nee, helaas behoort automatisch dichtgaan van het dak niet tot de mogelijkheden.
Altijd handmatig sluiten.
Dit heb ik ook nooit begrepen en is eigenlijk gewoon irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zou naar de dealer gaan. Ondanks dat op het filmpje je moiré zien als gevolg van de eigen camera is het beeld te korrelig. Ga anders eens in een andere ev6 zitten en zet de camera daar eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
De laatste tijd een paar keer de melding gekregen dat ik mijn handen aan het stoer moest houden.
Uiteraard zat ik met beide handen aan het stuur.

Iemand een idee of dit een softwaredingetje is? Foutje in de sensor van het stuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:20
Highlander1962 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:22:
De laatste tijd een paar keer de melding gekregen dat ik mijn handen aan het stoer moest houden.

Iemand een idee of dit een softwaredingetje is? Foutje in de sensor van het stuur?
Ik krijg die melding heel vaak als je enige tijd rechtdoor rijdt (omdat je dan vaak geen stuur correcties hoeft uit te voeren). Knijpen in het stuur of wat dan ook doet bij mij in ieder geval niets, maar als ik het meest miniscule duwtje geef om de zoveel tijd tegen het stuur dan gaat de melding weg. Mensen in de auto merken niet eens dat je stuurt, zo klein mag het zijn... het is wel jammer dat het nodig is ja.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit bij de nieuwe versie verbeterd is, de nieuwe versie zag ik trouwens afgelopen vrijdag bij mijn dealer staan. Had geen tijd om rustig te gaan kijken, dus kon het alleen zien, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10

Er moet altijd wat “stuurdruk” uitgeoefend worden op het stuur. Of het stuur licht bewegen. Op snelwegen heb ik het stuur meestal iets aan rechts of links totdat je een soort tegendruk voelt. Dan heb je er geen last van.
Een capacatief stuur zou beter zijn (de nieuwe heeft dat). Maar ja, luxe problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Oké mannen, bedankt. Eigenlijk niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16
Langsgeweest bij de kia dealer voor de matige kwaliteit van de achteruitrij camera. Ze zeggen dat het hetzelfde is als op een andere ev6.

Verder voel ik toch een redelijke harde tik in me stoel als die afremt dmv regen braking. De monteur wilt dan wel een keer meerijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
sgouman schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:50:
Langsgeweest bij de kia dealer voor de matige kwaliteit van de achteruitrij camera. Ze zeggen dat het hetzelfde is als op een andere ev6.
Dan werd het geposte filmpje toch wel met een camera van heel bedenkelijke kwaliteit gemaakt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123

Ik kan sporadisch wel een kwartier rijden zonder handen aan het stuur en dan komt er geen enkele waarschuwing. :+

Het systeem controleert volgens mij niet of er handen aan het stuur zitten want de waarschuwing krijg ik alleen weg door een kleine ruk aan het stuur te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
IvoB2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:56:
[...]

Dan werd het geposte filmpje toch wel met een camera van heel bedenkelijke kwaliteit gemaakt. :+
Ik zal morgen nog is opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sgouman schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:37:
[...]

Ik zal morgen nog is opnemen :)
Jij bent de enige die dat nu al kan beoordelen.
Zie je op de achterrijcamera hetzelfde beeld dan jij (en wij) zien op het filmpje?
Zo ja dan is het niet zoals bij "elke andere EV6". :)
Dan had ik ter plekke onmiddellijk een testauto gevraagd om dat (samen met de monteur) vast te stellen.

Zo neen dan zegt het vorige filmpje uiteraard nog steeds niets over de kwaliteit van je autocamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Loei123 schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:58:
[...]

Ik kan sporadisch wel een kwartier rijden zonder handen aan het stuur en dan komt er geen enkele waarschuwing. :+

Het systeem controleert volgens mij niet of er handen aan het stuur zitten want de waarschuwing krijg ik alleen weg door een kleine ruk aan het stuur te geven.
Zoals eerder gezegd komt de handen aan stuur waarschuwing doordat de stuur geen kracht in het stuur voelt, de facelift heeft dat probleem niet doordat een capacitieve variant is toegepast. Onze Megane electric heeft die ook, is veel prettiger, vooral omdat de Kia een goede lanekeeping heeft en dus weinig tot geen correctie nodig heeft. Je kan trouwens best wel eventjes zonder de stuur te corrigeren door blijven rijden, hij begint alleen te piepen. Na een tijdje schakelt hij de lanekeeping wel uit.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
The Wizard schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:29:
[...]
Je kan trouwens best wel eventjes zonder de stuur te corrigeren door blijven rijden, hij begint alleen te piepen. Na een tijdje schakelt hij de lanekeeping wel uit.
Ik heb dus momenten dat het piepen en waarschuwing niet "werkt".
Er gebeurt niks en ik kan voor een hele lang tijd lekker met de handen over elkaar zitten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb nog 2 probleempjes

Boven dr 100 lijkt het stuur lichtelijk te trillen. Ik voel het in ieder geval in mijn hand.

Vanochtend lach er dauw op de achterruit. Ik drukte op het knopje rear maar 10 minuten later was de dauw nogsteeds niet weg. Ik zag hele dunnen steepjes van het verwarmingselement maar dat was het wel. Ik ben gewend dat zoiets veel sneller ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
sgouman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:08:

Boven dr 100 lijkt het stuur lichtelijk te trillen. Ik voel het in ieder geval in mijn hand.

Vanochtend lach er dauw op de achterruit. Ik drukte op het knopje rear maar 10 minuten later was de dauw nogsteeds niet weg. Ik zag hele dunnen steepjes van het verwarmingselement maar dat was het wel. Ik ben gewend dat zoiets veel sneller ontdooid.
Het trillen van het stuur kan misschien komen omdat je banden nog nieuw zijn. Kijk het eens een week aan en anders bij de dealer melden. Of zit er misschien verschil in bandenspanning tussen de 4 banden?

De achterruit van de EV6 ligt veel meer plat om het maar zo te zeggen waardoor water er meer op blijft liggen dan bij auto's waar de achterruit meer rechtop staat. Oftewel, het water loopt er niet zo makkelijk vanaf.
In theorie zou tijdens het rijden de luchtstroom door de spoiler ervoor moeten zorgen dat het water weggeblazen wordt, maar in de praktijk werkt dat niet bij de EV6 heb ik gemerkt. Bij de MG4 die ik ervoor had werkte dat wel goed en zag je tijdens het rijden op de snelweg het water langzaamaan verdwijnen.
Het eerste model MG4 heeft net als de EV6 geen achterruitwisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:04:
[...]

Ik heb dus momenten dat het piepen en waarschuwing niet "werkt".
Er gebeurt niks en ik kan voor een hele lang tijd lekker met de handen over elkaar zitten. 8)
#jaloers Loei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
Dat trillen is meestal tijdelijk idd. Die dingen wegen dieplood en staan een flink aantal weken stil op de boot en op opslagterreinen. Dat vinden de banden niet zo leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 24-09-2024 11:58 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
Heeft iemand hier een model geleverd na 1 juli dit jaar en dus met verplichte snelheidswaarschuwing? Zo ja, hoe is dit bij de EV6 geimplementeerd en hoe makkelijk is dat uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 22:42

Harrie van Til

Doe maar blauw

wuzzy schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:32:
Heeft iemand hier een model geleverd na 1 juli dit jaar en dus met verplichte snelheidswaarschuwing? Zo ja, hoe is dit bij de EV6 geimplementeerd en hoe makkelijk is dat uit te zetten?
Ja, ik.
Ik heb het scherm Driver Assistance van het infotainmentsysteem onder de sterknop op het stuur gezet. Daar zet ik dan zaken uit voordat ik ga rijden.
Sneller gaat niet volgens mij.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 15:12
Harrie van Til schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:08:
[...]

Ja, ik.
Ik heb het scherm Driver Assistance van het infotainmentsysteem onder de sterknop op het stuur gezet. Daar zet ik dan zaken uit voordat ik ga rijden.
Mute knop op stuur lang ingedrukt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

Tolga07 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:42:
[...]

Mute knop op stuur lang ingedrukt houden
Net geprobeerd en dat zal dan inderdaad alleen voor de snelheidswaarschuwingen gelden. Maar ik zet meer dingen uit voor een rit. LKA, HDA k(vreselijk, grijpt onverwacht in op de snelweg) en snelheidsdingen. Bijna alles eigenlijk. Als dat nou allemaal uitgezet kon worden met 1 knop, ja, daar zou ik voor zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Harrie van Til op 24-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Sonicfreak schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:27:
[...]

Het trillen van het stuur kan misschien komen omdat je banden nog nieuw zijn. Kijk het eens een week aan en anders bij de dealer melden. Of zit er misschien verschil in bandenspanning tussen de 4 banden?

De achterruit van de EV6 ligt veel meer plat om het maar zo te zeggen waardoor water er meer op blijft liggen dan bij auto's waar de achterruit meer rechtop staat. Oftewel, het water loopt er niet zo makkelijk vanaf.
In theorie zou tijdens het rijden de luchtstroom door de spoiler ervoor moeten zorgen dat het water weggeblazen wordt, maar in de praktijk werkt dat niet bij de EV6 heb ik gemerkt. Bij de MG4 die ik ervoor had werkte dat wel goed en zag je tijdens het rijden op de snelweg het water langzaamaan verdwijnen.
Het eerste model MG4 heeft net als de EV6 geen achterruitwisser.
Ik heb hiervoor een proceed gehad waar de ruit denk ik nog platter ligt dan die van de EV6. Als ik dan de achterruitverwarming aanzette dan zag je echt grote lijnen in de dauw komen waar elektriciteitsdraadjes in de ruit zitten.

Echter als ik dit bij de EV6 doe gebeurd er bijna niks. Als dat in de winter bij een bevroren achterruit ook zo is dan staat me nog wat te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
sgouman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:45:
[...]
Echter als ik dit bij de EV6 doe gebeurd er bijna niks. Als dat in de winter bij een bevroren achterruit ook zo is dan staat me nog wat te wachten...
Je moet ook niet pas de boel gaan verwarmen/ontdooien als je in de auto gaat zitten. Gewoon de app gebruiken om voor te verwarmen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
sgouman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:45:
[...]

Ik heb hiervoor een proceed gehad waar de ruit denk ik nog platter ligt dan die van de EV6. Als ik dan de achterruitverwarming aanzette dan zag je echt grote lijnen in de dauw komen waar elektriciteitsdraadjes in de ruit zitten.

Mogelijk werkt je achterruitverwarming niet goed. Bij mijn EV6 is een bevroren achterruit binnen 3 minuten ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
DaMenaz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:26:
[...]

Je moet ook niet pas de boel gaan verwarmen/ontdooien als je in de auto gaat zitten. Gewoon de app gebruiken om voor te verwarmen.
Snap ik

Wat ik wel merk is dat de kia maar 15-20 min voorverwarmd/koelt en dan stopt. Als ik dat via de app doe tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dan is hij ook wel warm.

Catch my drift?

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:50
Wij hebben voor het eerst gereden met een fietsendrager achter op. De auto pastte netjes zijn range aan, dus er werd herkent dat er iets was veranderd. Nu waren er 2 dingen die mij opvielen:

1.
De parkeersensoren achter bleven actief. Dit zorgde er voor dat er op de snelweg een aantal keren de auto een noodgreep probeerde te maken (emergency braking op het dashboard). Ik verwachte eigenlijk dat de ev6 automatisch de parkeer sensoren zou uitzetten. Is dit een optie?

2.
Er bleef een foutmelding opkomen dat mijn licht linksachter geïnspecteerd moet worden. Bij inspectie werkte alle verlichting gewoon. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
djoenez schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:09:
Wij hebben voor het eerst gereden met een fietsendrager achter op. De auto pastte netjes zijn range aan, dus er werd herkent dat er iets was veranderd. Nu waren er 2 dingen die mij opvielen:

1.
De parkeersensoren achter bleven actief. Dit zorgde er voor dat er op de snelweg een aantal keren de auto een noodgreep probeerde te maken (emergency braking op het dashboard). Ik verwachte eigenlijk dat de ev6 automatisch de parkeer sensoren zou uitzetten. Is dit een optie?

2.
Er bleef een foutmelding opkomen dat mijn licht linksachter geïnspecteerd moet worden. Bij inspectie werkte alle verlichting gewoon. Iemand ervaring mee?
hmmm, nee. onlangs ook voor het eerst een drager met 2 e-fietsen op de trekhaak gezet, enige wat wijzigd is geen I-pedal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkaK-5LUQ78r5Du4OlCx-cFTXYM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VshHaUWKRXfpHmEvjEgnKVd.jpg?f=fotoalbum_medium

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Nog eentje voor de statistieken: net een collega gehoord die ook een EV6 rijdt. RijdtReed, want de Kia staat al een week in de garage met een defecte ICCU.
Hij laadt voornamelijk thuis of op kantoor (7~11kW) en snelladen een 10-tal keer per jaar.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

1.

2.
Is er bij de montage van de trekhaak de originele KIA bekabeling gebruikt met de originele KIA aanhangwagenmodule.
Deze module regelt namelijk dit soort zaken.
Bij niet originele kan dit nog wel eens problemen opleveren zoals je aangeeft.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Sonicfreak
sgouman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:08:

Vanochtend was mijn achterruit nat van de regen dus kon ik even kijken hoe lang het duurt voordat de ruit droog is. Dit duurt ongeveer 12 minuten en dan zijn zo'n beetje alle druppels weg.
Ik denk dat er niets mis is met jouw EV6 en dat dit normaal is. Je kunt het altijd aankaarten bij de dealer natuurlijk, maar ik denk niet dat je een ander antwoord krijgt. Er kan ook weinig misgaan aan achterruitverwarming, hij doet het wel of hij doet het niet.

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Harrie van Til schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:08:
[...]

Ja, ik.
Ik kan je vertellen ook oudere versies hebben een update waar Brussel blij van wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK1vqYPEedh0oDV2zqUx4apmWO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vR6Ujg9ysO6NcYtCnymiLrVB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fePR5QASh6fJZv0ArrvVYeUan9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqhlgHOaa8hadhpqAZdUcVWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Klik deze nu steeds weg, geen zin in extra piepjes..

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:36
Vanochtend ergens een “kop” gelezen over laadpalen die weggehaald worden langs snelwegen ivm juridisch gedoe. Heeft iemand dit wel gelezen en kan je een samenvatting waarom dit gebeurd?

Vond het nogal een tendentieuze titel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
petertenboer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:13:
Vanochtend ergens een “kop” gelezen over laadpalen die weggehaald worden langs snelwegen ivm juridisch gedoe. Heeft iemand dit wel gelezen en kan je een samenvatting waarom dit gebeurd?

Vond het nogal een tendentieuze titel.
Zie deze post in Elektrische auto's topic hoevenpe in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

[ Voor 13% gewijzigd door Sonicfreak op 25-09-2024 09:17 ]

• Sonicfreak
Toevallig even de EV6 MY2024 zitten vergelijken met de MY2025.
Blijkbaar gaat de MY2024 iets sneller naar de 100 km/h. Verschil is verwaarloosbaar, maar ik denk dat de grotere accu iets meer weegt en dat dat meespeelt.

MY2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kowZQIqOD1PO4sp3auV8epLRY8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7sbfFb7MIaoYcMVyrVJugYqK.png?f=user_large

MY2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CWK-H_iG7D0STKa5AOjpk6xn5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgHcjqqwifjXTDsYFGTcSvmt.png?f=fotoalbum_large

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Sonicfreak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:50:
Toevallig even de EV6 MY2024 zitten vergelijken met de MY2025.
Blijkbaar gaat de MY2024 iets sneller naar de 100 km/h. Verschil is verwaarloosbaar, maar ik denk dat de grotere accu iets meer weegt en dat dat meespeelt.

MY2024
[Afbeelding]

MY2025
[Afbeelding]
De accu zou maar 1 kg verschil in zitten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35

1.

2.
Gehad met een andere auto (VAG) waarbij de dealer was vergeten om het hele spul te programmeren. Onmogelijk om achteruit te rijden met de auto omdat er iedere keer een noodstop werd gemaakt. Terug naar de dealer en na een halfuurtje was het probleem opgelost.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Sonicfreak
Phusebox schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:52:
[...]

De accu zou maar 1 kg verschil in zitten.
Zit meer verschil in denk ik. Kijk maar eens naar de gewichten. Zit zo iets van 65-80 kg verschil in afhankelijk van uitvoering.

MY2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6HzuSUf1X1BlmRozDVizPS9vRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hSkN1SgaPsuTCwfnDs8oOUF2.png?f=user_large

MY2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeBdSBdibN6c890kYfr8WeM77Lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KskPsicQA02BcvrYmtWrQhy6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 25-09-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
Harrie van Til schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:08:
[...]

Net geprobeerd en dat zal dan inderdaad alleen voor de snelheidswaarschuwingen gelden. Maar ik zet meer dingen uit voor een rit. LKA, HDA k(vreselijk, grijpt onverwacht in op de snelweg) en snelheidsdingen. Bijna alles eigenlijk. Als dat nou allemaal uitgezet kon worden met 1 knop, ja, daar zou ik voor zijn.
HDA kun je standaard uitzetten in het menu. Alleen de LKA gaat iedere rit weer aan en kun je met lang indrukken van de LKA/HDA knop op het stuur (linker kant stuur en dan knop rechts onderaan) uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:05:
[...]
Alleen de LKA gaat iedere rit weer aan en kun je met lang indrukken van de LKA/HDA knop op het stuur (linker kant stuur en dan knop rechts onderaan) uitzetten.
Mis ik nu iets want bij mij staat dat standaard bij iedere start uit en moet ik het bewust met die knop telkens terug activeren in de EV6.
(Je hebt het toch over de knop op de linkerstuurcluster met het "stuurtje" symbool?)
In de e-Niro was het net omgekeerd => altijd aan en bewust deactiveren.

Persoonlijk storen die snelheidswaarschuwingen mij ook niet (bij mij staat de hele winkel dan standaard ook ingeschakeld). Wanneer ik niet over de toegestane snelheid ga doen ze niets en wanneer ik dat onbewust wel eens doe (vooral in 30 zones) is het welgekomen om me bij te oren te trekken dat ik iets doe wat niet mag/kan.
De recente infotainment update (waar je dat met de mute knop kan uitschakelen) dan ook niet uitgevoerd en wachten op meer bruikbare updates. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 11:22 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Interessant. Vooral ook het verhoogde aanhangergewicht tot 1800 kg.
Helaas heeft Kia het qua wielkeuze totaal niet begrepen:
Waarom worden toch aan een beetje leuk uitrustingsniveau (plus advanced) automatisch die veel te grote 20" wielen gekoppeld (die ook nog eens het verbruik verhogen van 15.9 tot 16.9 kWh/100 km), zonder de keuze om gewoon 19" te bestellen? 8)7
De meeste fabrikanten bieden al jaren de keuze om ook bij de hogere uitrustingsniveaus gewoon normale wielen te bestellen. Die zijn immers comfortabeler, zuiniger en je hebt minder kans op stoeprandschade.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Sonicfreak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:54:
[...]

Zit meer verschil in denk ik. Kijk maar eens naar de gewichten. Zit zo iets van 65-80 kg verschil in afhankelijk van uitvoering.

MY2024
[Afbeelding]

MY2025
[Afbeelding]
https://nieuws.kia.nl/ver...-leverbaar-vanaf--44995-/
De nieuwe generatie batterijen heeft een verbeterde warmtegeleiding, wat helpt om de temperatuur beter te regelen tijdens het opladen. Bovendien is de batterij nu 1 kg lichter ondanks de 8,5% grotere capaciteit. Als gevolg van de verbeteringen aan de aandrijflijnen is het maximale trekgewicht van de EV6 toegenomen tot 1.800 kg. De Kia EV6 werd onlangs al door de ANWB bekroond tot Trekauto van het Jaar 2024 en kan nu nóg meer gewicht trekken.
De nieuwe batterij is 1kg lichter. Dus daar ligt het niet aan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Sonicfreak
Phusebox schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:25:
[...]

https://nieuws.kia.nl/ver...-leverbaar-vanaf--44995-/

[...]

De nieuwe batterij is 1kg lichter. Dus daar ligt het niet aan.
Dan wegen die nieuwe OTA updates misschien wel extra. :+

Even alle gekheid op een stokje. Het extra gewicht zal wel in de nieuwe hardware zitten die aan boord is.
Feit is dat het facelift model meer weegt dan het vorige model.

[ Voor 19% gewijzigd door Sonicfreak op 25-09-2024 11:33 ]

• IvoB2
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:24:
[...]
Waarom worden toch aan een beetje leuk uitrustingsniveau (plus advanced) automatisch die veel te grote 20" wielen gekoppeld (die ook nog eens het verbruik verhogen van 15.9 tot 16.9 kWh/100 km), zonder de keuze om gewoon 19" te bestellen? 8)7
Is dit vanaf 2025 dan gewijzigd?
Hier zitten op de GT-line standaard gewoon 19" wielen en is 20" velgen een optie voor 400€ opleg.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:22:
[...]

Mis ik nu iets want bij mij staat dat standaard bij iedere start uit en moet ik het bewust met die knop telkens terug activeren in de EV6.
(Je hebt het toch over de knop op de linkerstuurcluster met het "stuurtje" symbool?)
In de e-Niro was het net omgekeerd => altijd aan en bewust deactiveren.

Persoonlijk storen die snelheidswaarschuwingen mij ook niet (bij mij staat de hele winkel dan standaard ook ingeschakeld). Wanneer ik niet over de toegestane snelheid ga doen ze niets en wanneer ik dat onbewust wel eens doe (vooral in 30 zones) is het welgekomen om me bij te oren te trekken dat ik iets doe wat niet mag/kan.
De recente infotainment update (waar je dat met de mute knop kan uitschakelen) dan ook niet uitgevoerd en wachten op meer bruikbare updates. :)
Het stuurtjes icoon (HDA en LFA) staat bij mij standaard uit (instelling in het menu). De LKA (icoon met de wegstreepjes met auto er tussen) zet ik iedere rit handmatig uit met de genoemde knop.

Het zijn allemaal wat verwarrende termen/afkortingen. Maar concreet betekent het bij mij dat ik geen automatische stuurcorrecties of auto steer aan heb staan. Alleen de vibraties bij het overschrijden van de wegstrepen staat standaard aan omdat dat niet standaard uit kan. Maar zet ik dus (bijna) iedere rit uit met de knop op het stuur.

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:54:
[...]
Het stuurtjes icoon (HDA en LFA) staat bij mij standaard uit (instelling in het menu). De LKA (icoon met de wegstreepjes met auto er tussen) zet ik iedere rit handmatig uit met de genoemde knop.
Is idd heel verwarrend want ik heb op de linker stuurcluster helemaal geen icoon met wegstreepjes met een auto er tussen maar wel twee lijnen met een stuur tussen =>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXJBJ0FN9vwaGQfceilslTNE8rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmCGfI5kEbLS7bgDRA8LOkuw.jpg?f=fotoalbum_large
Het icoon met de auto staat daar links van en dient om de auto afstand met de voorligger in te stellen.

En in het menu staan alle beschikbare functies gewoon altijd aangevinkt.
Zoals gezegd, hou ik me aan de regels stoort er niets en wanneer ik dat onbewust niet doe is het goed me daar aan te herinneren.

Het eerste wat ik doe na wegrijden is op die rood omcirkelde knop duwen omdat dit standaard bij stilleggen auto altijd uitgeschakeld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
dus de nieuwe EV6 is in vergelijking met de voorganger zonder facelift een MRB klasse duurder.

ledig gewicht my24 = 1775kg
ledig gewicht my25 = 1855kg

de scheiding ligt op 1850kg

( hier alleen even gekeken naar de 58kw MY24 en de 63kw MY25 )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwn-TYasvZYvCckGCmW8ffR4XeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BeqmJj45tcZl7PfsYMdZ0ox.jpg?f=fotoalbum_large

De facelifts bij de importeur

• Franciesco
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:05:
[...]

Is idd heel verwarrend want ik heb op de linker stuurcluster helemaal geen icoon met wegstreepjes met een auto er tussen maar wel twee lijnen met een stuur tussen =>
[Afbeelding]
Het icoon met de auto staat daar links van en dient om de auto afstand met de voorligger in te stellen.

En in het menu staan alle beschikbare functies gewoon altijd aangevinkt.
Zoals gezegd, hou ik me aan de regels stoort er niets en wanneer ik dat onbewust niet doe is het goed me daar aan te herinneren.

Het eerste wat ik doe na wegrijden is op die rood omcirkelde knop duwen omdat dit standaard bij stilleggen auto altijd uitgeschakeld wordt.
Die knoppen zijn bij mij hetzelfde (ook GT-line). En de rood omcirkelde knop is degene die ik dus lang indruk na starten om de LKA uit te zetten. Wellicht is dat gedrag anders met de recente modeljaren (de mijne is uit 2022). Maar ieder zijn eigen voorkeur.
Het icoon is het klokkencluster is wegstreepjes met een auto er tussen.

• Franciesco
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:24:
[...]

Interessant. Vooral ook het verhoogde aanhangergewicht tot 1800 kg.
Helaas heeft Kia het qua wielkeuze totaal niet begrepen:
De meeste fabrikanten bieden al jaren de keuze om ook bij de hogere uitrustingsniveaus gewoon normale wielen te bestellen. Die zijn immers comfortabeler, zuiniger en je hebt minder kans op stoeprandschade.
Inderdaad, goed gezien van dat maximale trekgewicht. Al is 1600kg voor mij ruim voldoende.

Over die velgmaat: omdat bij de AWD GT-line standaard 20 inch wielen geleverd werden heb ik destijds de dealer gevraagd ze om te wisselen voor 19 inch exemplaren. Dat ging kosteloos, maar geld er voor terug heb ik helaas niet gekregen.

• Franciesco
murky123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:12:
dus de nieuwe EV6 is in vergelijking met de voorganger zonder facelift een MRB klasse duurder.

ledig gewicht my24 = 1775kg
ledig gewicht my25 = 1855kg

de scheiding ligt op 1850kg

( hier alleen even gekeken naar de 58kw MY24 en de 63kw MY25 )
Naast het leeggewicht is het maximale toegestane gewicht ook verhoogd met dezelfde hoeveelheid. Dus het laadvermogen is hetzelfde gebleven c.q. gelukkig niet minder geworden.

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:22:
[...]
Het icoon is het klokkencluster is wegstreepjes met een auto er tussen.
Dan begrijp ik je uitleg niet of is het inmiddels (MY24) gewijzigd.
Zoals je op mijn foto kan zien is er geen klokkencluster op het stuur en heeft het icoontje op het linker cluster met wegstreepjes ook geen auto in het midden maar een stuurwielsymbool en is dat hetzelfde icoon (rechtsonder, verticale strepen met afbeelding stuur in het midden) op de HUD en op het display in front van de bestuurder.

Geen idee dat je door langer te duwen een andere functie activeert/desactiveert dan er kort op te duwen.

De enige autosymbolen op het stuurcluster van de MY24 is dat van de ACC (linksboven) en dat van de afstandshouder (linksonder).

• murky123
@Franciesco

maar je MY25 is wel per maand duurder dan je vergelijkbare MY24

[ Voor 12% gewijzigd door murky123 op 25-09-2024 13:52 ]

• Franciesco
@IvoB2 met klokkencluster bedoel ik het display achter het stuur :)

• Franciesco
Aanvullend info uit de handleiding (kan zijn dat dit tegenwoordig anders is):
Voor Europa, Australi썝, Rusland
Wanneer de auto wordt gestart, wordt
het Lane Keeping Assist-systeem altijd
ingeschakeld. Het grijze controlelampje
(verticale streepjes met auto er tussen ) gaat branden op het instrumentenpaneel.

Wanneer het Lane Keeping Assist-systeem
aan is, houdt u de toets Lane Driving
Assist (hulp met rijden op de
rijstrook) ingedrukt om de functie uit te
schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 25-09-2024 13:55 ]

• Franciesco
murky123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:51:
@Franciesco

maar je MY25 is wel per maand duurder dan je vergelijkbare MY24
ja, dat is een nadeel. "Zorg" voor later, als ik überhaupt ooit een EV6 facelift aanschaf (voorlopig blijf ik nog even door rijden in de huidge EV6).

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:52:
@IvoB2 met klokkencluster bedoel ik het display achter het stuur :)
Niet moeilijk dat het verwarrend wordt wanneer je plots over iets heel anders begint.

We hadden het initieel over de bediening van de knop rechts beneden op de linker cluster op het stuurwiel.
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXJBJ0FN9vwaGQfceilslTNE8rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmCGfI5kEbLS7bgDRA8LOkuw.jpg?f=fotoalbum_large
bedient dus dit (door op stuurcluster knop kort in te drukken want staat standaard gedesactiveerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsWhsOUlPmsH6mL-jjRMh6ucL4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6kostynjXetClhJOZkXF0sw.jpg?f=fotoalbum_large
en niet dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICgUOTaRYrKiiNIVCHBerNtDaUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ayut0CchuIYrNTtNwOA5Vb3.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee dat je dat dan standaard kan uitzetten door op dezelfde knop langer te duwen.

edit: de knop op het stuur heeft idd een dubbele functie.
1. kort drukken schakelt dit aan en uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsWhsOUlPmsH6mL-jjRMh6ucL4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6kostynjXetClhJOZkXF0sw.jpg?f=fotoalbum_large
2. lang drukken schakelt dit uit (maar kan je nadien met dezelfde knop niet meer aanzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICgUOTaRYrKiiNIVCHBerNtDaUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ayut0CchuIYrNTtNwOA5Vb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 ik had het over zowel de knop op het stuur als het icoon in het klokkencluster(/display) (niet knoppencluster). En dat het icoon/symbool dus verschilde tussen die twee. Maar goed, maakt niet uit verder.
Het stuurtje (icoon in display) staat bij mij dus standaard uit. En kan ik met een korte druk op de genoemde knop aan of uitschakelen. Diezelfde knop lang indrukken schakelt de LKA functie uit maar ook weer in. Dus dit laatste kan wel degelijk.

Maar fijn dat we elkaar nu begrijpen en dat je die andere functie van de knop op het stuur ontdekt hebt. :) Er zijn best veel functies te ontdekken in de tegenwoordige auto's. Ook al staat veel in de handleiding, maar ja wie leest die helemaal en onthoudt het ook nog?

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[b]IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:02:

2. lang drukken schakelt dit uit (maar kan je nadien met dezelfde knop niet meer aanzetten:
Door lang in te drukken zet je deze functie ook weer aan...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:33:
Inderdaad, goed gezien van dat maximale trekgewicht. Al is 1600kg voor mij ruim voldoende.

Over die velgmaat: omdat bij de AWD GT-line standaard 20 inch wielen geleverd werden heb ik destijds de dealer gevraagd ze om te wisselen voor 19 inch exemplaren. Dat ging kosteloos, maar geld er voor terug heb ik helaas niet gekregen.
Dat gaat nog, maar in de MJ2025 exemplaren gaat door die 20" wielen het leeggewicht ook omhoog en kom je daardoor net een MRB-categorie hoger uit.
Dat scheelt 28 euro per kwartaal (in Gelderland). Over een gebruiksduur van bijvoorbeeld 10 jaar kosten die grote wielen (die je dan dus niet eens hebt....) je dus € 1120 aan extra belasting.
Dat is wel erg zuur.

Bovendien is je verbruik op kenteken hoger, en ik zie het nog wel eens gebeuren dat dat ook ergens van invloed op een of andere belasting gaat zijn.

Het zou al met al veel gemakkelijker zijn als Kia wat meer flexibiliteit zou tonen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
een MY24 heeft een hogere restwaarde tov MY25 op de 2dehands markt straks, want lagere MRB :9

[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 25-09-2024 14:58 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:54:
[...]

Het zijn allemaal wat verwarrende termen/afkortingen. Maar concreet betekent het bij mij dat ik geen automatische stuurcorrecties of auto steer aan heb staan. Alleen de vibraties bij het overschrijden van de wegstrepen staat standaard aan omdat dat niet standaard uit kan. Maar zet ik dus (bijna) iedere rit uit met de knop op het stuur.
Idem dito. Bij moderne auto's heb ik inmiddels een soort ritueel van features die ik uit moet zetten, omdat dat wettelijk aan moet staan. Start/stop op mn benzine auto is er ook zo een die niet permanent uit te zetten is, maar ik echt de zenuwen van krijg. En nieuwere auto's hebben ook nog snelheidsovertredingswaarschuwingen (scrabble much) die niet altijd permanent uit te zetten zijn...

Waar gaat dit eindigen vraag ik me wel eens af. De EU heeft het internet al een stuk onplezieriger gemaakt met eindeloze cookiemeldingen en auto's zijn blijkbaar het volgende slachtoffer.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 25-09-2024 15:12 ]

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:37:
[...]

Door lang in te drukken zet je deze functie ook weer aan...
Dan zal dit dan, naar mijn beleving wel heel lang moeten zijn.
In elk geval langer dan het duurt om uit te schakelen. :)

• IvoB2
Bosmonster schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:09:
[...]

Idem dito. Bij moderne auto's heb ik inmiddels een soort ritueel van features die ik uit moet zetten, omdat dat wettelijk aan moet staan. Start/stop op mn benzine auto is er ook zo een die niet permanent uit te zetten is, maar ik echt de zenuwen van krijg. En nieuwere auto's hebben ook nog snelheidsovertredingswaarschuwingen (scrabble much) die niet altijd permanent uit te zetten zijn...

Waar gaat dit eindigen vraag ik me wel eens af. De EU heeft het internet al een stuk onplezieriger gemaakt met eindeloze cookiemeldingen en auto's zijn blijkbaar het volgende slachtoffer.
Wie zich daar aan ergert kan bv. overschakelen om een Renault.
Daar heb je een "eenknops voorkeurfunctie" waar je eerst alles wat je wenst aanvinkt en wat je niet wenst aanvinkt en na starten met één druk op die specifieke knop alles oproept zoals jij het wil.

Ongetwijfeld zal dit in de nabije toekomst ook navolging vinden.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:17:
[...]

Wie zich daar aan ergert kan bv. overschakelen om een Renault.
Daar heb je een "eenknops voorkeurfunctie" waar je eerst alles wat je wenst aanvinkt en wat je niet wenst aanvinkt en na starten met één druk op die specifieke knop alles oproept zoals jij het wil.

Ongetwijfeld zal dit in de nabije toekomst ook navolging vinden.
Hoop het want een Renault is echt en no-go voor mij :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan moet je ook niet zitten zeuren over de EU want die beperkingen leg je alleen jezelf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:27:
Dan moet je ook niet zitten zeuren over de EU want die beperkingen leg je alleen jezelf op.
Ik zeur waar ik over wil zeuren, daar heb ik jou echt niet voor nodig.

• IvoB2
Volledig mee eens.

• king_dude
  • Niet online
En nu in de showroom. Gisteren binnen gekomen in Den Bosch. Grijze gt line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Bo0bz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:53:
[...]

Gehad met een andere auto (VAG) waarbij de dealer was vergeten om het hele spul te programmeren. Onmogelijk om achteruit te rijden met de auto omdat er iedere keer een noodstop werd gemaakt. Terug naar de dealer en na een halfuurtje was het probleem opgelost.
Bij KIA hoeft er niets geprogrammeerd te worden. Als de juiste bekabeling gebruikt wordt (we noemen dat origineel, maar het wordt niet gemaakt door Kia maar komt gewoon met je Brink of ander merk trekhaak mee) dan hoort alles goed te werken. kortom; terug naar de partij die de trekhaak geplaatst heeft.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:50
itsjohan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:34:
[...]

Bij KIA hoeft er niets geprogrammeerd te worden. Als de juiste bekabeling gebruikt wordt (we noemen dat origineel, maar het wordt niet gemaakt door Kia maar komt gewoon met je Brink of ander merk trekhaak mee) dan hoort alles goed te werken. kortom; terug naar de partij die de trekhaak geplaatst heeft.
Thanks! Probleem is dat ik de persoon ben die hem ingebouwd heeft. Ik stuur een mail naar de verkoper van de kabelset.

• sgouman
Hoe en welke regen mode gebruiken jullie,

Ik zit veelal op i pedal omdat ik denk dat dat het meeste stroom terugwekt. Echter merk ik wel dat hij relatief hard afremt en dat passagiers in de auto dat vervelend vinden.

Ook het uitzetten van cruide control en het dan terugschakelen naar i pedal moet ik relatief diep het pedaal indrukken om te voorkomen dat die afremt.

Ik heb ook al de auto modus geprobeerd. Werkt opzich prima alleen hij remt niet naar 0 als een auto voor je tot stilstand komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
sgouman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:42:
Ik rijd ook alleen maar in ipedal. Dit is overigens nadrukkelijk niet de meest efficiente modus, omdat je motor eigenlijk altijd iets aan het doen is (versnellen of vertragen - dat laatste ook als dat eigenlijk niet gewenst is). Daarnaast zijn in een AWD met ipedal altijd beide motoren actief, wat ook weer wat extra verbruik oplevert.

Ik herken jouw ervaring bij het uitschakelen van CC ook, hoewel het me inmiddels redelijk goed afgaat om dat vloeiend over te nemen. Lijkt vooral een kwestie van gewenning. En het te snel afremmen is dat eigenlijk ook, je moet normaal gesproken de pedaal nooit in een klap loslaten, maar altijd een beetje spelen om rustig te vertragen. Scheelt waarschijnlijk wel dat ik hiervoor 4 jaar in 'n Tesla heb gereden, waar ipedal het standaardgedrag is.

Zoek trouwens ook eens op ipedal (of i-pedal) in dit topic, kom je geheid meer ervaringen tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door anboni op 25-09-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

PeaceNlove

Deugleuter

Level 2, deed ik hiervoor bij mijn e-Niro ook en bij die auto heb ik er indertijd voor gekozen omdat gas loslaten op level 2 best wel leek op gas los bij de diesel auto die ik daarvoor reed. En als ik meer wil vertragen gebruik ik het rempedaal wel, de flippers gebruik ik nooit, ook niet bij de e-Niro.
Nog geen klachten van de passagiers gehad over het remgedrag

• Franciesco
@sgouman zelf gebruik ik bijna altijd regen level 3. Geen i-pedal dus geen vervelende piep bij in- en uitschakelen van de cc en m.i. beter doseerbaar voor soepel manoeuvreren. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard.

Met stand 3 kun je ook behoorlijk hard op de motor remmen (niet tot stilstand helaas) maar het hoeft niet. Zoals @anboni ook al aangaf: doseer het gaspedaal. Dus laat het niet in 1x los, maar kijk vooruit en geef geleidelijk minder “gas”. Dat is veel comfortabeler voor je passagiers. En ik ben ervan overtuigd dat zo min mogelijk vertragen of versnellen nog altijd het meest efficiënt is.

• IvoB2
Nooit op I-pedal (er zijn genoeg testen die uitwijzen dat dit niet de zuinigste modus is).
Doorgaans in automodus en om tot stilstand komen - afhankelijk van de gewenste snelheidsbeperking en/of afstand waar je daadwerkelijk tot stilstand wil komen wat spelen met de flippers om nog wat te coasten en/of meer of minder (L1/2/3) af te remmen.

Ik raak de + en - pedaal tijdens het rijden nog nauwelijks aan en bestuur de auto met de flippers en de knop van de ACC.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
Franciesco schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:13:
@sgouman zelf gebruik ik bijna altijd regen level 3. Geen i-pedal dus geen vervelende piep bij in- en uitschakelen van de cc en m.i. beter doseerbaar voor soepel manoeuvreren. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard.

Met stand 3 kun je ook behoorlijk hard op de motor remmen (niet tot stilstand helaas) maar het hoeft niet. Zoals @anboni ook al aangaf: doseer het gaspedaal. Dus laat het niet in 1x los, maar kijk vooruit en geef geleidelijk minder “gas”. Dat is veel comfortabeler voor je passagiers. En ik ben ervan overtuigd dat zo min mogelijk vertragen of versnellen nog altijd het meest efficiënt is.
Ik heb ook net even level 3 regen getest. Dit lijkt de goede te zijn en rijdt rustig. Ik kan zelfs als ik extra wil afremmen tijdelijk even de linker flipper indrukken zodat hij toch even wat sneller afremt. Ook tot stilstand

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
Volgens mij maakt qua zuinigheid al die verschillende modi niet veel uit, vertragen gaat altijd tot bepaalde (vertragings)grenzen via regeneratie, daarboven worden pas de remmen gebruikt. Om de vertraging aan te passen aan eigen wensen (tov de gekozen modus) kan je spelen met rem- en gaspedaal.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

blb4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:02:
Volgens mij maakt qua zuinigheid al die verschillende modi niet veel uit, vertragen gaat altijd tot bepaalde (vertragings)grenzen via regeneratie, daarboven worden pas de remmen gebruikt. Om de vertraging aan te passen aan eigen wensen (tov de gekozen modus) kan je spelen met rem- en gaspedaal.
YouTube: Part I: Think I-PEDAL Is The Most Efficient? SURPRISING Test Results...
YouTube: Part II: Think ECO MODE Is The Most Efficient? MORE SURPRISING Resul...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:35
blb4 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:02:
Er is onderzoek gedaan vlgs mij waaruit blijkt dat regen 0 en goed anticiperen het meest efficiënt is.
Zelf vind ik auto regen icm flippers het fijnst rijden. Maar ieder het zijne.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Sonicfreak
HansAuutB schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:26:
[...]

Er is onderzoek gedaan vlgs mij waaruit blijkt dat regen 0 en goed anticiperen het meest efficiënt is.
Ik rijd altijd met regen 0 omdat ik dit het fijnste vind rijden en dan proberen zoveel mogelijk uit te rollen.
Op snelweg en N-weg rijd ik meestal met ACC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:45
Bij mij auto regen lvl1 en af en toe lvl0 om de remschijven schoon te maken en zoveel mogelijk acc. Dan stopt hij automatisch als er een auto voor je stopt. Bij acc negeert hij de regen level. Bij auto regen levels houd hij rekening via de radar met voorliggende autos en remt/regenereerd meer als er een auto is.

Zuinig rijden is zo weinig mogelijk gas geven en regenereren/remmen.

Op de snelweg is een lagere regen lvl ook veiliger bij ghost braking

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 15:12
[...]

Dan nog blijft de vraag, hoe goed kan diegene op iPedal rijden, dat is ook een skill opzich :)

• sgouman
FCTW schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:45:
Bij mij auto regen lvl1 en af en toe lvl0 om de remschijven schoon te maken en zoveel mogelijk acc. Dan stopt hij automatisch als er een auto voor je stopt. Bij acc negeert hij de regen level. Bij auto regen levels houd hij rekening via de radar met voorliggende autos en remt/regenereerd meer als er een auto is.

Zuinig rijden is zo weinig mogelijk gas geven en regenereren/remmen.

Op de snelweg is een lagere regen lvl ook veiliger bij ghost braking
Als je op acc rijdt en er remt een auto voor je, remt de auto dan gelijk of maakt hij eerst gebruik van regenereren zonder de remmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@sgouman hij regenereert eerst. Dit kun je zelf zien om het dashboard.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Hij gaat, net als jij met je voet, eerst regenereren.
Hij zal pas de schijfremmen aanspreken wanneer remmen op de motor het niet haalt. Doorgaans dus tijdens een noodstop.
Wanneer je het rempedaal gebruikt zal de auto ook eerst op de motor remmen.
Of je zou het rempedaal zoals bij een noodstop plots en hard moeten indrukken.

Het is dus niet zo dat bij gebruik van het rempedaal er altijd op de schijven geremd wordt en niet geregenereerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
[...]

Daar is geen onderzoek voor nodig, alleen logisch nadenken: als je alles op anticiperen (dus uitrollen) doet en geen regenereren dan heb je geen regeneratieverlies, alleen de lucht/rolweerstand en die heb je met regenereren ook.

Wat ik vooral wil zeggen is dat ‘t normaalgesproken niet uitmaakt of je snelheid vermindert middels rempedaal of 1 van de regeneratiestanden, zolang je niet zo hard remt dat daadwerkelijk de remmen gebruikt worden (zo’n beetje noodstop) wordt er geregenereerd.

Maar regenereren gaat altijd gepaard met verliezen dus uitrollen is nog voordeliger. En dat kan ook in 1 van de regeneratiemodi door ‘t gas niet volledig los te laten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
Onthoud wel dat hij dan niet altijd regen remt maar met de schijfremmen. Iets van de eerste 10x per rit oid.

Ik rij altijd iPedal icm zelf doseren van pedaal. Ik verkies iPedal boven lvl3 omdat hij dan tot stilstand komt.

Switchen van/naar ACC is niet altijd even soepel en wel een minpunt in mijn ogen. Je wordt hier naarmate de tijd en kilometers vorderen wel beter in.

• blb4
Volgens mij kan je in alle verschillende regeneratiestanden exact dezelfde resultaten krijgen afhankelijk van hoe goed je anticiperen en je gebruik van rem/gaspedaal. Niet regenereren maar volledig rijden op goed anticiperen zal natuurlijk ‘t allerzuinigste zijn en ik kan me voorstellen dat bij de AWD versies er verschil zit doordat er blijkbaar instellingen zijn die 2 motoren gebruiken maar ook die maar 1 motor gebruikt.

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 06:47
Vrienden een vraagje,

Ik weet dat het verbruik al in honderden topics besproken is maar ik heb nu een plus en rij gemiddeld rond de 15 a 16 met de 19 inch standaard wielen. Rij redelijk rustig en met I-pedal. Nu heb ik de plus omgeruild voor een plus advanced ( jonge occasion) met die 20 inch wielen. Zou dat nou veel verbruik uitmaken, als ik weer redelijk rustig rij? Ik zit er over te denken om te vragen aan mijn dealer of de wielen niet omgewisseld kunnen worden. A vind ik die 20 inch wielen niet zo mooi, en B als het veel verbruik scheelt....? Los daarvan heb ik ook nog op de 19 inch 5000 km geleden rondom nieuw rubber laten zetten. Op die 20 inch zitten continental premium contact 6...... Ik weet niet of mijn dealer meegaat in mijn verzoek om om te ruilen, maar even jullie mening , verbruikt de 20 inch nou zoveel meer vanwege een soort van open velg en meer rolweerstand, of maakt dat niet veel uit? zomaar een vraag?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:11:
Hij gaat, net als jij met je voet, eerst regenereren.
Hij zal pas de schijfremmen aanspreken wanneer remmen op de motor het niet haalt. Doorgaans dus tijdens een noodstop.
Wanneer je het rempedaal gebruikt zal de auto ook eerst op de motor remmen.
Of je zou het rempedaal zoals bij een noodstop plots en hard moeten indrukken.

Het is dus niet zo dat bij gebruik van het rempedaal er altijd op de schijven geremd wordt en niet geregenereerd.
Een paar aanvullingen;

* Bij een noodstop zal de auto nooit regeneratief remmen, hiervoor worden alleen de fysieke remmen gebruikt.
* Bij een volle accu wordt er niet regeneratief geremd.
* Bij normaal afremmen zal de auto op het eind de fysieke remmen gebruiken.
* Bij normaal remmen zullen de fysieke remmen nooit gebruikt worden, de regeneratie capaciteit is behoorlijk groot (itt bij veel hybrides).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Sonicfreak
Card Nox schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:58:
[...]

Onthoud wel dat hij dan niet altijd regen remt maar met de schijfremmen. Iets van de eerste 10x per rit oid.
Dat is mij bekend. Bij de VAG auto's die ik gereden heb zoals VW e-Golf, ID3 en onze tweede auto Seat Mii Electric, is het standaard altijd regen 0 en bij het remmen wordt er dan altijd geregenereerd. Wil je regen 1, 2 of 3 dan moet je daar zelf bewust voor kiezen. In het geval van de Seat Mii Electric door de versnellingspook naar links of rechts te bewegen.
Eigenlijk had ik standaard regen 0 ook het liefst in de EV6 gehad. Dan hoefde ik niet bij iedere start de flipper te gebruiken om regen 0 te selecteren. Maar goed, het is niet anders en valt mee te leven. In de Hyundai Ioniq Electric die ik 5 jaar heb gereden was het precies hetzelfde als in de EV6. Standaard regen 1 en wilde je regen 0 dan moest je even de flipper gebruiken.

• Sonicfreak
The Wizard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:02:
[...]

Een paar aanvullingen;

* Bij een noodstop zal de auto nooit regeneratief remmen, hiervoor worden alleen de fysieke remmen gebruikt.
* Bij een volle accu wordt er niet regeneratief geremd.
* Bij normaal remmen zullen de fysieke remmen nooit gebruikt worden, de regeneratie capaciteit is behoorlijk groot (itt bij veel hybrides).
Het laatste punt is niet helemaal waar. In regen 0 worden de fysieke remmen de eerste 10 keer gebruikt zoals hierboven al is aangegeven. Dit kun je ook zien op het dashboard dat er dan niet geregenereerd wordt.

• IvoB2
Card Nox schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:58:
[...]

Switchen van/naar ACC is niet altijd even soepel en wel een minpunt in mijn ogen. Je wordt hier naarmate de tijd en kilometers vorderen wel beter in.
Wat is daar niet soepel aan?
De ACC knop heeft o.a. twee standen (voorgaande snelheid hervatten/nieuwe snelheid oppikken) en je moet van je + pedaal afblijven wanneer je naar ACC schakelt dan hapert er niets.

• IvoB2
The Wizard schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:02:
Een paar aanvullingen;

Dat is geen aanvulling maar een herhaling van wat ik schreef :)
Bij een volle accu wordt er niet regeneratief geremd.
Kunnen de stuurflippers dan de schijven bedienen?
Ik weet dat dit verhaal de ronde doet (zelfs bij de meer serieuze YT-ers) en bij mijn e-Niro was dit idd het geval.
Maar ik test alles liever zelf zoveel mogelijk uit en blijkbaar is bij de EV6 (toch bij de GT versie) het niet beschikbare deel van de accu groot genoeg om bij matige snelheid (op hoge snelheid kan ik het niet testen gezien ik maar tegen 30/50 wijk en dorp kan uitrijden en de accu dan niet meer op 100% staat) wel regeneratief remmen toe te laten.
Ik rij meerdere keren met 100% SoC (op de GOM) van de oprit en heb dan al verschillende keren met de flipper geremd en hij komt dan gewoon regeneratief (toch volgens de GOM) tot stilstand.
Ik durf dit dus te betwijfelen bij de EV6.
Het alternatief is uiteraard dat de vertragingsflipper ook de schijfrem zou bedienen maar daar heb ik nog nooit van gehoord en wordt zo ook niet aangegeven in de GOM (energiemeter loopt dan wel degelijk op ipv af zoals bij bedienen + pedaal).
Bedoel je dan effectief dat de linker flipper op het einde de schijfremmen aanspreekt?
Dat zie ik niet in de GOM aangegeven.
Bij normaal afremmen gebruik ik immers uitsluitend de flipper om tot stilstand te komen en komt, volgens mij, de auto volledig tot stilstand op de motorreverse. Alleen wanneer dat door te hoge snelheid of te laat reageren niet volstaat gebruik ik de rempedaal. Druk ik deze niet te hard in gaat het remmen op de motor gewoon door. Alleen bij hard indrukken worden de schijven dan aangesproken (is dan voor mij al een lichte noodstop).
Maar dat lijk je zelf al met je laatste quote te bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:45:
[...]
Eigenlijk had ik standaard regen 0 ook het liefst in de EV6 gehad. Dan hoefde ik niet bij iedere start de flipper te gebruiken om regen 0 te selecteren. Maar goed, het is niet anders en valt mee te leven. In de Hyundai Ioniq Electric die ik 5 jaar heb gereden was het precies hetzelfde als in de EV6. Standaard regen 1 en wilde je regen 0 dan moest je even de flipper gebruiken.
Op de I-pedal stand na (die wordt uitgeschakeld bij uitschakelen auto) worden je instelling toch onthouden?
Wanneer je de auto stillegt in levelx start hij de volgende keer (in jou account) gewoon terug op in hetzelfde level. Is dat voor jou bij voorkeur 0 zal het bij een herstart ook 0 zijn.

Dat is uiteraard een keuze waar voor- en tegenstanders voor zijn.
Zou je niet in de laatste stand herstarten krijg je weer mensen die ongelukkig zijn dat hun laatste/eigen instellingen niet bewaard blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:16:
[...]

Op de I-pedal stand na (die wordt uitgeschakeld bij uitschakelen auto) worden je instelling toch onthouden?
Wanneer je de auto stillegt in levelx start hij de volgende keer (in jou account) gewoon terug op in hetzelfde level. Is dat voor jou bij voorkeur 0 zal het bij een herstart ook 0 zijn.

Dat is uiteraard een keuze waar voor- en tegenstanders voor zijn.
Zou je niet in de laatste stand herstarten krijg je weer mensen die ongelukkig zijn dat hun laatste/eigen instellingen niet bewaard blijven.
Helaas wordt regen 0 niet onthouden. Standaard start de auto in regen 1.

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Ik zit veelal op i pedal omdat ik denk dat dat het meeste stroom terugwekt. Echter merk ik wel dat hij relatief hard afremt en dat passagiers in de auto dat vervelend vinden.

Ook het uitzetten van cruide control en het dan terugschakelen naar i pedal moet ik relatief diep het pedaal indrukken om te voorkomen dat die afremt.

Ik heb ook al de auto modus geprobeerd. Werkt opzich prima alleen hij remt niet naar 0 als een auto voor je tot stilstand komt
Ik rijd op level 1 omdat dat voor mijn gevoel nog het meest lijkt op de weerstand van een ouderwetse koppelomvormer bij gas los. Dus niet dat je oneindig uit kan blijven rollen, maar langzaam afremt op de motor cq. de weerstand van de koppelomvormer :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
@Sonicfreak Blijkbaar.
My bad, was ik inmiddels al weer vergeten (staat op mijn account standaard op eco/normaalregen/autoLVL3)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2024 08:30 ]

• Franciesco
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:59:
[...]

Wat is daar niet soepel aan?
De ACC knop heeft o.a. twee standen (voorgaande snelheid hervatten/nieuwe snelheid oppikken) en je moet van je + pedaal afblijven wanneer je naar ACC schakelt dan hapert er niets.
Ik denk dat er m.n. bedoeld werd overpakken bij uitschakelen van de cc. Dat gaat, afhankelijk van de snelheid en regen level, bijna niet naadloos. Ik heb daar bij andere auto’s (fossiel en elektrisch) nooit geen enkel probleem mee gehad, maar bij de EV6 moet je dit heel nauwkeurig doseren en dan nog gaat het vaak niet naadloos. En met naadloos bedoel ik dat je geen enkele overgang voelt, dus niet (heel) licht afremmen of versnellen bij uitschakelen van de cc en handmatig gas geven.

Bij de Tesla Model 3 die ik ook rijd (en minstens zo sterke regeneratie heeft als i-pedal) gaat dit bijvoorbeeld veel gemakkelijker en zonder moeite 100% naadloos.
Pagina: 1 ... 389 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic