Ben erg benieuwd en zou het fijn vinden als je je bevindingen positief / negatief met ons deelt.,succes met de reparatie.Glawen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:11:
[...]
Dit komt overeen met wat ik ook regelmatig zie. Ergens rond de 80% zakt de laadsnelheid terug naar enkele kW’s om vervolgens na een minuut of 5 weer op normale snelheid te laden. Dit gebeurt met name bij lange ritten wanneer ik meerdere keren bij snelladers laad. De Kia dealer heeft hier onderzoek naar gedaan en recent hebben ze ontdekt dat een driewegklep bij mijn EV6 defect is, welke naar het schijnt onder andere verantwoordelijk is voor de koeling van de accu. Deze wordt binnenkort vervangen en hopelijk lost dit het probleem bij mij op.
help me even. ik heb het toch goed als ik zeg dat de power button ( EV-knop ) 3 standen heeft.
1 = off
2 = aan
3 = accessoire stand ( zodat je 12v niet leeg gaat als je de radio aan hebt en de wagen uit staat bijv. )
1 = off
2 = aan
3 = accessoire stand ( zodat je 12v niet leeg gaat als je de radio aan hebt en de wagen uit staat bijv. )
1 en 2 zijn goed.murky123 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:12:
help me even. ik heb het toch goed als ik zeg dat de power button ( EV-knop ) 3 standen heeft.
1 = off
2 = aan
3. Accessoire stand werkt helaas wel op je 12 V accu, en niet op HV accu.
Er zit nog ergens in het menu een kampeer stand waarbij alles wel op de HV accu werkt.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
maar je 12V word dan toch bijgeladen vanuit de HV accu ?Solarman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:17:
[...]
3. Accessoire stand werkt helaas wel op je 12 V accu, en niet op HV accu.
Wel ff schoonmaken.The Wizard schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:51:
Gisteren even bij een Fastned geladen, bij 50% gestart.
[Afbeelding] Gewoon keurig de 240 kW aangetikt.

[ Voor 50% gewijzigd door Loei123 op 28-06-2024 14:57 ]
Nu het zonnetje weer volop schijnt, kom je er trouwens wel weer achter dat al dat pianolak in het interieur echt de hel is.
Catch my drift?
Mooie jurisprudentie over de beloofde afstand die je denkt te kunnen halen.
Ik verwacht echter dat als de WLTP cijfers slechts als testmethode en resultaten gemeld worden dat je daarmee niet zegt dat de auto in jouw geval ook deze waardes haalt in de praktijk. Ik ga er vanuit dat bij Jaguar gewoon gemeld is dat het rijbereik xxx kilometer is.
Ik verwacht echter dat als de WLTP cijfers slechts als testmethode en resultaten gemeld worden dat je daarmee niet zegt dat de auto in jouw geval ook deze waardes haalt in de praktijk. Ik ga er vanuit dat bij Jaguar gewoon gemeld is dat het rijbereik xxx kilometer is.
Klopt, maar niet in accessoire stand.murky123 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:37:
[...]
maar je 12V word dan toch bijgeladen vanuit de HV accu ?
Zo, onderhoudsafspraak gemaakt in september dit jaar. M’n EV air 56kWh uit dec ‘21 heeft wat aandacht nodig.
* 120.000 km beurt
* Iccu kapot, wordt vervangen
* Rubber van kofferkleprand gescheurd. Precies op de naad zit er binnenin een toefje kit. Bij mij niet precies in het midden, daardoor scheur door ongelijke belasting
* Usb connector wordt vervangen
* Stuur: vouwrand langs stiksel scheurt op plek waar ik niet met handen kom
* Airco wordt leeggezogen/bijgevuld. Na 2 jaar mag dit, en heb het idee dat koelprestatie afneemt
* Krakende stabilisatorstangen. Worden vervangen
* Melding ‘controleer remsysteem’ wordt uitgezocht. Er wordt geen foutmelding gelogd. ontstaat bij stevige versnelling. Gaat pas weg als je contact uit/aanzet (lastig als je 100+ km er tegenaan kijkt)
* Degradatie accu wordt gemeten (dongle geeft nu 3,6% aan)
* 120.000 km beurt
* Iccu kapot, wordt vervangen
* Rubber van kofferkleprand gescheurd. Precies op de naad zit er binnenin een toefje kit. Bij mij niet precies in het midden, daardoor scheur door ongelijke belasting
* Usb connector wordt vervangen
* Stuur: vouwrand langs stiksel scheurt op plek waar ik niet met handen kom
* Airco wordt leeggezogen/bijgevuld. Na 2 jaar mag dit, en heb het idee dat koelprestatie afneemt
* Krakende stabilisatorstangen. Worden vervangen
* Melding ‘controleer remsysteem’ wordt uitgezocht. Er wordt geen foutmelding gelogd. ontstaat bij stevige versnelling. Gaat pas weg als je contact uit/aanzet (lastig als je 100+ km er tegenaan kijkt)
* Degradatie accu wordt gemeten (dongle geeft nu 3,6% aan)
Weet iemand of het mogelijk is om bij gebruik van de onboard navigatie een permanente weergave in het zijschermpje te krijgen van Spotify vanaf m'n telefoon (via Android Auto gekoppeld)? Bij track changes verschijnt het wel steeds een paar seconden, dus het kan in ieder geval wel naast elkaar.
Ik had net de stof eraf afgeveegd
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
mogge, rijd sinds augustus vorig jaar tot volle tevredenheid in mijn groene EV6 plus 77. Heb nu zo'n 33000 km op de teller staan en nog geen klachten. Sterke nog ben erg blij met de auto, en ondervind geen hinder van overijverige hulpsystemen. Heb wel even moeten stoeien met het op de juiste momenten met de juiste instellingen gebruiken van de ACC maar dat systeem werkt gewoon erg prettig, al moet je natuurlijk als bestuurder altijd op blijven letten. Vorige week vakantie gehad in Dresden en daarna Krakau en voor het eerst gebruik gemaakt van de navi van Kia zelf (gebruik normaal Waze) inclusief de laadstops. Vond het niet echt heel prettig werken. Zo gaf hij aan bij vertrek uit Krakau (zo'n 1200 km naar huis overigens) dat ik na 100 km, met nog ruim 200 km range (60% lading, 135 km/u op de snelwegen doet iets met je verbruik ;-) ) alweer moest gaan laden. Begrijp niet waarom. Deze stop dan ook overgeslagen. Volgende stop ook alweer te snel naar mijn zin. Zelf dus iets gezocht met voldoende snelheid op Google maps en daarheen genavigeerd. In Polen gaat laden niet overal even snel, dus daar moet je wel echt goed opletten, in Duitsland is snelladen geen issue. Heb aantal keer met 230 kw kunnen laden, dat schiet echt heerlijk op. Wat verder opvalt is dat de navi nooit de gewone tankstations langs de snelweg selecteert als laadstop maar je altijd van de snelweg afstuurt. Misschien is het toeval, en zijn de laders langs de snelweg minder snel, maar het is wel opvallend. Heb ook daar weer zelf zitten stoeien met het vinden van de juiste lader op het juiste moment. Ik had geluk dat mijn zoon met ons mee terugreed en dat kon uitzoeken want ik denk dat het mijn vrouw niet was gelukt... Uiteindelijk, dankszij een lange file in Duistand, zo'n 14 uur gedaan over de terugweg. En ontspannen uitgestapt , dat wel ;-) . Heeft iemand van jullie betere ervaringen met de laadnavi van Kia?
Net een vakantie naar zuid Frankrijk gehad. Heen via de Frans Alpen en terug via snelweg.hugozer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:17:
mogge, rijd sinds augustus vorig jaar tot volle tevredenheid in mijn groene EV6 plus 77. Heb nu zo'n 33000 km op de teller staan en nog geen klachten. Sterke nog ben erg blij met de auto, en ondervind geen hinder van overijverige hulpsystemen. Heb wel even moeten stoeien met het op de juiste momenten met de juiste instellingen gebruiken van de ACC maar dat systeem werkt gewoon erg prettig, al moet je natuurlijk als bestuurder altijd op blijven letten. Vorige week vakantie gehad in Dresden en daarna Krakau en voor het eerst gebruik gemaakt van de navi van Kia zelf (gebruik normaal Waze) inclusief de laadstops. Vond het niet echt heel prettig werken. Zo gaf hij aan bij vertrek uit Krakau (zo'n 1200 km naar huis overigens) dat ik na 100 km, met nog ruim 200 km range (60% lading, 135 km/u op de snelwegen doet iets met je verbruik ;-) ) alweer moest gaan laden. Begrijp niet waarom. Deze stop dan ook overgeslagen. Volgende stop ook alweer te snel naar mijn zin. Zelf dus iets gezocht met voldoende snelheid op Google maps en daarheen genavigeerd. In Polen gaat laden niet overal even snel, dus daar moet je wel echt goed opletten, in Duitsland is snelladen geen issue. Heb aantal keer met 230 kw kunnen laden, dat schiet echt heerlijk op. Wat verder opvalt is dat de navi nooit de gewone tankstations langs de snelweg selecteert als laadstop maar je altijd van de snelweg afstuurt. Misschien is het toeval, en zijn de laders langs de snelweg minder snel, maar het is wel opvallend. Heb ook daar weer zelf zitten stoeien met het vinden van de juiste lader op het juiste moment. Ik had geluk dat mijn zoon met ons mee terugreed en dat kon uitzoeken want ik denk dat het mijn vrouw niet was gelukt... Uiteindelijk, dankszij een lange file in Duistand, zo'n 14 uur gedaan over de terugweg. En ontspannen uitgestapt , dat wel ;-) . Heeft iemand van jullie betere ervaringen met de laadnavi van Kia?
Ik gebruik altijd de Kia navigatie alsvolgt:
- Bij de laadstations alleen beste opties Frankrijk geselecteerd (in mijn geval Ionity en fastned).
- doelbestemming erin.
- negeer automatische laappaal planning .
- kijk hoever ik nog kan met de huidige soc.
- ik kies dan in menu navigatie opties een laadstation net 50-60km ervoor. Ik kom dan met 10-15% SOC aan. Je kan dan ook zien hoeveel laadpalen vrij zijn en met hoeveel SOC je zou aankomen. Wel helaas steeds even op submenuutjes klikken.
Werkt voor mij uitstekend.
Ik heb via Android Auto ook nog even ABRP geprobeerd. Je krijgt dan wel mooi in beeld de vrije laadpalen en de geschatte SOC bij aankomst, maar het is een waardeloze navigatie. Het was de enige keer dat ik verkeerd ben gereden

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 29-06-2024 10:04 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
In standaard KIa navigatie rechter schermpje activeren. In het rechter schermpje naar beneden of boven scrollen. Dan krijg je de standaard Android Auto musicplayer (Spotify of welke je op dat ogenblik gebruikt) te zien.anboni schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:07:
Weet iemand of het mogelijk is om bij gebruik van de onboard navigatie een permanente weergave in het zijschermpje te krijgen van Spotify vanaf m'n telefoon (via Android Auto gekoppeld)? Bij track changes verschijnt het wel steeds een paar seconden, dus het kan in ieder geval wel naast elkaar.
PS: ook bv het volgende oplaadstation met aantal vrije laadpalen
PS: voor alle EV6 rijders met haperende USB poort. Bij mij is tijdens de grote beurt de USB poort onder garantie vervangen (gewoon even zeuren

[ Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 29-06-2024 10:12 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Het is alweer even geleden.. en snelladen ging een tijdje goed na wat updates! Totdat de pret werd bedorven tijdens een ritje Oostenrijk.swat! schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:47:
[...]
Zojuist bij de garage geweest, de monteur heeft mijn verhaal aangehoord en de auto uitgelezen.
Geen fouten kunnen vinden maar wel de video van een laadsessie die stopte en foto's gezien.
Ik moet nu zoveel mogelijk 'bewijs' aanleveren om een case bij Kia Nederland aan te kunnen maken.
Wordt wederom vervolgt.
Snelladen was weer drama en stopte er elke keer mee zonder bruikbare info, uiteindelijk wel thuisgekomen maar met een paar uur extra tijd voor het laden.
Hierop thuisgekomen ben ik eens naar een andere garage gegaan, het probleem nogmaals uitgelegd.
Tot mijn verbazing kreeg ik meerdere push-meldingen van kia-connect dat het laden was onderbroken, terwijl de garage aan het testen was.
Wat bleek? De temperatuursensor in de laadpoort was haywire. Het blijkt dat er 2 inzitten waarvan 1 aangaf: het is 19 graden, en de andere: 100+ waarna de veiligheidsfunctie inschakelt, en het laden onderbreekt..
Sensor vervangen en sindsdien 0 problemen met snelladen, eindelijk lijkt het euvel verholpen.
EV6 Plus
Ik ervaar dit ook, en ga mijn dealer hierop wijzen. Bij welke Kia dealer/monteur kan hij dit navragen, en wat heb je moeten doen (qua bewijs) om dit te kunnen laten claimen bij Kia NL?Glawen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:11:
[...]
Dit komt overeen met wat ik ook regelmatig zie. Ergens rond de 80% zakt de laadsnelheid terug naar enkele kW’s om vervolgens na een minuut of 5 weer op normale snelheid te laden. Dit gebeurt met name bij lange ritten wanneer ik meerdere keren bij snelladers laad. De Kia dealer heeft hier onderzoek naar gedaan en recent hebben ze ontdekt dat een driewegklep bij mijn EV6 defect is, welke naar het schijnt onder andere verantwoordelijk is voor de koeling van de accu. Deze wordt binnenkort vervangen en hopelijk lost dit het probleem bij mij op.
Dank alvast!
Zover ik kan nagaan heeft elke Kia EV6 rijder ter wereld dit en zal het afgedaan worden als een producteigenschap vermoed ik. Het gebeurt overigens ook bij de Ionia 5 & 6. Dat zou betekenen dat bij al die auto’s de drieweg-klep kapot zou zijn.king_dude schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Ik ervaar dit ook, en ga mijn dealer hierop wijzen. Bij welke Kia dealer/monteur kan hij dit navragen, en wat heb je moeten doen (qua bewijs) om dit te kunnen laten claimen bij Kia NL?
Dank alvast!
https://www.reddit.com/r/...eed_drop_to_6kw_after_85/
https://www.reddit.com/r/...to_kwh_after_reaching_80/
Ik hoop op wat anders, maar denk dat het niets gaat brengen. Ben overigens wel benieuwd hoe de dealer gaat reageren op je verzoek.
[ Voor 16% gewijzigd door petertenboer op 29-06-2024 14:06 ]
Vandaar mijn specifieke vragen. Bij @Glawen was het een fout én gerepareerd.
Kia fixt alleen als het de reclameren valt. Dan zijn 2 zaken belangrijk:
Wat heeft gebruiker moeten bewijzen, en waar kan mijn dealer / monteur dit navragen.
Als het waar is, en bovenstaand is bekend gaat het gemaakt worden. Daar zorgt mijn dealer dan wel voor ✔️
Wat heeft gebruiker moeten bewijzen, en waar kan mijn dealer / monteur dit navragen.
Als het waar is, en bovenstaand is bekend gaat het gemaakt worden. Daar zorgt mijn dealer dan wel voor ✔️
Ik lees het bericht van @Glawen als dat de reparatie nog moet plaatsvinden. Daarna kan hij pas aangeven of het verholpen is.king_dude schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:07:
Excuus, dan valt het laatste weg. Wel heb ik antwoord op mijn vragen nodig om te reclameren. Ben benieuwd naar het antwoord.petertenboer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:14:
[...]
Ik lees het bericht van @Glawen als dat de reparatie nog moet plaatsvinden. Daarna kan hij pas aangeven of het verholpen is.
Ik had een filmpje gemaakt van een laadsessie bij Ionity waarin het laadgedrag duidelijk zichtbaar was.Deze heb ik aan mijn Kia dealer gegeven.king_dude schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Ik ervaar dit ook, en ga mijn dealer hierop wijzen. Bij welke Kia dealer/monteur kan hij dit navragen, en wat heb je moeten doen (qua bewijs) om dit te kunnen laten claimen bij Kia NL?
Dank alvast!
Bij mij wordt het nog gerepareerd. Driewegklep staat nu in bestelling. Over een paar weken afspraak voor vervanging. Dan moet duidelijk worden of dit het probleem daadwerkelijk oplost, maar dit is wel zeer plausibel.king_dude schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:07:
Gek genoeg heb ik dit gedrag (terugvallen naar 5kW) alleen bij Ionity gezien. Ook wordt door Ionity soms dan de laadsessie (bewust om laden tot 100% te ontmoedigen?) afgebroken. Bij Fastned en bv TotalEnergies loopt de snelheid na 80% terug naar 130kW en dan langzaam naar 100kW en verder terug.Glawen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:06:
[...]
Ik had een filmpje gemaakt van een laadsessie bij Ionity waarin het laadgedrag duidelijk zichtbaar was.Deze heb ik aan mijn Kia dealer gegeven.
NB In Frankrijk heb afwisselend geladen bij Ionity, FastNed en TotalEnergies. Ritten van in totaal ca 2500 km.
[ Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 01-07-2024 00:11 ]
Gedurende mijn vakantie naar Oostenrijk een maand geleden zowel bij Fastned, Ionity als EnBW dit verschijnsel bij elke laadsessie gehad. Ik laad bij snelladen altijd tot 90% en soms duurde de dip 3 minuten, maar ik heb ook 5 minuut 24 seconden getimed.JanAllElectric schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:06:
[...]
Gek genoeg heb ik dit gedrag (terugvallen naar 5kW) alleen bij Ionity gezien. Ook wordt door Ionity soms dan de laadsessie (bewust om laden tot 100% te ontmoedigen?) afgebroken. Bij Fastned en bv TotalEnergies loopt de snelheid na 80% terug naar 130kW en dan langzaam naar 100kW en verder terug.
NB In Frankrijk heb afwisselend geladen bij Ionity, FastNed en TotalEnergies. Ritten van in totaal ca 2500 km.
Overigens afgelopen vrijdag bij Fastned in Nederland ook nog een dip naar 6 KW gehad bij 81%.
Je bent nog steeds supersnel weg met de EV6, maar het voelt zo jammer dat dit gebeurt.
Vreemd dat ik het bij Fastned niet had, maar ik geloof je direct. De reacties geven wel aan dat het blijkbaar geen hardware probleem is zoals elders hierboven is gesuggereerd.petertenboer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:23:
[...]
Gedurende mijn vakantie naar Oostenrijk een maand geleden zowel bij Fastned, Ionity als EnBW dit verschijnsel bij elke laadsessie gehad. Ik laad bij snelladen altijd tot 90% en soms duurde de dip 3 minuten, maar ik heb ook 5 minuut 24 seconden getimed.
Overigens afgelopen vrijdag bij Fastned in Nederland ook nog een dip naar 6 KW gehad bij 81%.
Je bent nog steeds supersnel weg met de EV6, maar het voelt zo jammer dat dit gebeurt.
Overigens is het volgens ABRP sneller als je steeds tussen tot 70/80% laadt ipv tot 90/100%.
Maar ik ben het met jou eens dat als je wel een keer tot 90% of meer moet laden dat het dan wel irritant is.
Klopt, Fastned heeft ook dit probleem, wat overigens niet aan de snelladers ligt maar aan de auto. Het heeft duidelijk wel te maken met de temperatuur van een bepaalde conponent(en), want zonder voorverwarming (of warmer dan 25 graden) dan heb je hier geen last van, het treedt alleen op wanneer de auto langduriger oplaad op max snelheid.petertenboer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:23:
[...]
Gedurende mijn vakantie naar Oostenrijk een maand geleden zowel bij Fastned, Ionity als EnBW dit verschijnsel bij elke laadsessie gehad. Ik laad bij snelladen altijd tot 90% en soms duurde de dip 3 minuten, maar ik heb ook 5 minuut 24 seconden getimed.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het gebeurt ook niet elke keer, dat is het rare. Zal te maken hebben met temperatuur, startpercentage van het laden, en zoveel meer wat wij niet weten.JanAllElectric schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Vreemd dat ik het bij Fastned niet had, maar ik geloof je direct. De reacties geven wel aan dat het blijkbaar geen hardware probleem is zoals elders hierboven is gesuggereerd.
Overigens is het volgens ABRP sneller als je steeds tussen tot 70/80% laadt ipv tot 90/100%.
Maar ik ben het met jou eens dat als je wel een keer tot 90% of meer moet laden dat het dan wel irritant is.
Klopt wat je zegt tav ABRP, maar vaak maken we even een sanitaire stop en nemen bakkie koffie. Dan kunnen we de vier minuten extra nog even laden voor we weer door gaan
Jep om lithium plating te voorkomenThe Wizard schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:44:
[...]
Klopt, Fastned heeft ook dit probleem, wat overigens niet aan de snelladers ligt maar aan de auto. Het heeft duidelijk wel te maken met de temperatuur van een bepaalde conponent(en), want zonder voorverwarming (of warmer dan 25 graden) dan heb je hier geen last van, het treedt alleen op wanneer de auto langduriger oplaad op max snelheid.
Sta weer eens met pech. 12V accu stuk of ICCU wederom... 2 uur wachttijd.
Jumpstarter doet niks. Hoe kan ik de 12V accu bijladen, V2L lijkt ook niks te doen.
Jumpstarter doet niks. Hoe kan ik de 12V accu bijladen, V2L lijkt ook niks te doen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als je de laadpoort of auto open krijgt betekent dat dan niet dat je 12v in orde is?Phusebox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:34:
Sta weer eens met pech. 12V accu stuk of ICCU wederom... 2 uur wachttijd.
Indien het de iccu is zou het kunnen dat dc laden wel werkt.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Geen idee maar de auto stierf steeds verder. Flitsende schermen, piepjes etc. Na bijna 4 uur nog geen pechhulp. Kut kia.izzet3838 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Als je de laadpoort of auto open krijgt betekent dat dan niet dat je 12v in orde is?
Indien het de iccu is zou het kunnen dat dc laden wel werkt.
Ook mooi dat je de auto niet meer kunt afsluiten nu. Dus nu moet ik hem hier open laten staan op een donker industrieterrein.
Janmet de sleutel kun je de bestuurders deur openmaken maar meer niet.
Ik neem aan dat je het geprobeerd hebt, maar ik zou toch verwachten dat je met de fysieke sleutel de deur ook op slot kunt doenPhusebox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:34:
Ook mooi dat je de auto niet meer kunt afsluiten nu. Dus nu moet ik hem hier open laten staan op een donker industrieterrein.

Ja, 1 deur. De rest blijft open. En er is ook geen fysieke manier om de andere deuren van binnenuit af te sluiten. Lamge leve elektronica in een onbetrouwbare auto.GHorsie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:06:
[...]
Ik neem aan dat je het geprobeerd hebt, maar ik zou toch verwachten dat je met de fysieke sleutel de deur ook op slot kunt doen
[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 02-07-2024 00:07 ]
Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:06:
[...]
Ja, 1 deur. De rest blijft open. En er is ook geen fysieke manier om de andere deuren van binnenuit af te sluiten. Lamge leve elektronica in een onbetrouwbare auto.
:strip_exif()/f/image/MOs0dJOISxuHPi8cU9fs9NQP.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch my drift?
Sorry ik zie hetDaMenaz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:11:
Lees ff goed.
Na ruim 5u40m was er een sleepwagen. Maar die heeft hem nog gestart met een booster.
Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop want mijn booster deed niks. Wist wel niet dat je de rem moest intrappen om iets te triggeren blijkbaar. (Ja om echt te starten snap ik)
De accu was 4.2 V. Zoek eigenlijk ook een booster nu met zo'n display, lijkt me wel handig. Iemand tips?
Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop want mijn booster deed niks. Wist wel niet dat je de rem moest intrappen om iets te triggeren blijkbaar. (Ja om echt te starten snap ik)
De accu was 4.2 V. Zoek eigenlijk ook een booster nu met zo'n display, lijkt me wel handig. Iemand tips?
[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 02-07-2024 01:08 ]
Ik heb deze van Noco gekozen.Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:03:
Na ruim 5u40m was er een sleepwagen. Maar die heeft hem nog gestart met een booster.
Er zit een manual-override button op die bij erg lage accustand (wat bij EV’s vaak geval is) ook werkt.
https://www.acculaders.nl...ort-jumpstarter-500a.html
Deze heb ik als booster/jumpstarter.Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 01:03:
............................
..............................................................
Zo'n Chinees amazon ding heb ik ook, wel een ander merk/type, maar die deed niks toen ik de auto probeerde te starten. Wellicht was de accu al te ver heen.
Ik hoop oprecht dat je nu iets kunt met rechtsbijstand om van die auto af te kunnen zijn, het is bijna dit hele topic lang al duidelijk dat jouw exemplaar niet goed is.Phusebox schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:53:
[...]
Geen idee maar de auto stierf steeds verder. Flitsende schermen, piepjes etc. Na bijna 4 uur nog geen pechhulp. Kut kia.
En uiteraard wil de (lokale) dealer me niet helpen. In augustus hadden ze wel tijd... dit is de dealer die paar weken geleden (binnen de garantie) ook zei dat er niks mis was met de accu. Nu net buiten de garantie mag ik 267 euro aftikken.
[ Voor 51% gewijzigd door Phusebox op 02-07-2024 08:38 ]
Ik zou nu echt rechtsbijstand inschakelen om er voor te zorgen dat je op een nette manier van de auto af kunt komen, vertrouwen in het apparaat krijg je niet meer terug en je wordt er alleen maar ongelukkig van.Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:03:
En uiteraard wil de (lokale) dealer me niet helpen. In augustus hadden ze wel tijd... dit is de dealer die paar weken geleden (binnen de garantie) ook zei dat er niks mis was met de accu. Nu net buiten de garantie mag ik 267 euro aftikken.
@Phusebox Ik was er klaar mee en had al lang afscheid van de auto genomen ook al had me dit geld gekost. Wie weet wat voor kosten er in de toekomst op je afkomen. De frustratie neemt alleen maar toe. Je dealer verdient ook geen schoonheidsprijs en zou zich best wat meer mogen inspannen om de problemen te verhelpen, al dan niet via de importeur. En, inderdaad, als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik deze beslist inschakelen. Zorg er wel voor dat je voldoende bewijs hebt (nota's, facturen, bezoek aan garage etc.). De importeur zal toch ook wel op de hoogte zijn dat je een ondeugdelijk exemplaar hebt die niet aan de eisen voldoet die je van een auto/product mag verwachten?
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Wat iedereen ook zegt @Phusebox ; het is gewoon k*t. Welke auto, merk of product het ook is. Zoveel gezeik wil je er niet mee. Sterkte en wijsheid met wat je gaat doen!
De accu wordt vervangen maar de Kia accu test zegt dat de accu nog goed is. Dus kan geen coulance krijgen vanuit Kia.
Maar het was wel vaker voorgekomen dat de accu goed aangaf en deze toch vervangen moest worden.
Vreemde accu's die dan het ene moment opeens dood zijn, en als je ze gaat testen wel goed zijn.
Ook lastig te controleren, ze kunnen me ook gewoon een testrapport van een andere accu laten zien. Vervolgens de accu wel claimen bij Kia en mij laten betalen. Zal wel niet, maar ik vind het wel lastig zo iets. Het gebrek aan vertrouwen in de auto zorgt ervoor dat ik niks meer vertrouw van Kia.
Maar het was wel vaker voorgekomen dat de accu goed aangaf en deze toch vervangen moest worden.
Vreemde accu's die dan het ene moment opeens dood zijn, en als je ze gaat testen wel goed zijn.
Ook lastig te controleren, ze kunnen me ook gewoon een testrapport van een andere accu laten zien. Vervolgens de accu wel claimen bij Kia en mij laten betalen. Zal wel niet, maar ik vind het wel lastig zo iets. Het gebrek aan vertrouwen in de auto zorgt ervoor dat ik niks meer vertrouw van Kia.
[ Voor 47% gewijzigd door Phusebox op 02-07-2024 11:39 ]
Kan me invinden met Phusebox, tegenwoordig word je als een particulier zijnde uitgelachen bij de dealer, voelde me totaal niet welkom toen mijn ICCU kapot ging. Het is dat ik zei dat het om een leaseauto ging dat ze me serieus namen. Helaas een feit.
Heb een tijdje geleden ook accu issues gehad.Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:29:
De accu wordt vervangen maar de Kia accu test zegt dat de accu nog goed is. Dus kan geen coulance krijgen vanuit Kia.
Ben in totaal 4x terug geweest of zo zonder dat de accu vervangen was.
Telkens ook dat de accu goed getest was en daarna updates en telkens weer een lege accu.
Had het begin januari gemeld en uiteindelijk ergens in mei vervangen.
Dacht eerst onder garantie (waarom zou je mij anders zo vaak weer weg sturen... dan was een nieuwe de snelste en goedkoopste oplossing geweest), maar kreeg na onderstaand verhaal toch een factuur...
Daarna nog een discussie gehad met de dealer m.b.t. mijn HUD en daar konden/wilden ze niks aan doen (geen error code, maar had wel een filmpje met het issue).
Maar ja.. ze kunnen/willen bijna niks meer zonder error code tegenwoordig...
Toen een melding gemaakt bij kia NL dat het gewoon een gevaarlijke situatie kan opleveren en daarna is er wel wat vervangen onder garantie (dealer was er blijkbaar niet blij mee dat het via dat kanaal was gegaan).
Maar na de melding aan KIA NL kreeg ik dus ineens de factuur van de accu in de bus (normaal krijg ik die gelijk mee als er een factuur is, dus denk dat ze mij zat zijn of zo..).
Dit was mijn eerste Kia en denk ook mijn laatste.
Heb nog nooit zovaak bij een dealer gestaan (normaal reed ik van beurt naar beurt, 20 of 30K km).
Als je een klacht hebt en ze vinden geen error code, dan vragen ze bewijs.
Lever je bewijs, dan kunnen ze niks zonder error code...
tja schiet mij maar lek.... maar zo kan je wel 7 jaar garantie geven denk ik dan....
Helaas een nieuw diefstalprobleem en nu is de EV6 ook het doelwit. Met een gameboy nemen ze dan de wagen volledig over. Hopelijk komt er snel een oplossing!
https://insideevs.com/new...ndai-kia-ioniq-5-gameboy/
Speelt al een jaar meen ik. Heb dit al eens eerder gepost inclusief YouTube video hoe ze te werk gaan maar werd verwijderd.DigitalHombre schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:44:
Helaas een nieuw diefstalprobleem en nu is de EV6 ook het doelwit. Met een gameboy nemen ze dan de wagen volledig over. Hopelijk komt er snel een oplossing!
Ah, oke. Ik ken het fenomeen van de keyfob die op afstand uitgelezen wordt om in de auto te komen, maar dit toestel (de gameboy is maar een doos voor de noodzakelijke hardware, kan net zo goed wat anders zijn) gaat anders te werk en heeft geen originele sleutel nodig.Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:45:
[...]
Speelt al een jaar meen ik. Heb dit al eens eerder gepost inclusief YouTube video hoe ze te werk gaan maar werd verwijderd.
Jouw post moet ik gemist hebben, sorry voor de dubbelpost dan.
Waarschijnlijk omdat die verwijderd is. Geen probleem. Verontrustende ontwikkeling niettemin.DigitalHombre schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:58:
[...]
Ah, oke. Ik ken het fenomeen van de keyfob die op afstand uitgelezen wordt om in de auto te komen, maar dit toestel (de gameboy is maar een doos voor de noodzakelijke hardware, kan net zo goed wat anders zijn) gaat anders te werk en heeft geen originele sleutel nodig.
Jouw post moet ik gemist hebben, sorry voor de dubbelpost dan.
Oplossing, meer een workaround. Kia moet zorgen voor een update die dit fixt.
Lijkt me hier niet helemaal van toepassing.
Zover ik weet zend de sleutel van de EV6, na een x periode in rust, geen signaal meer uit.
Zover ik weet zend de sleutel van de EV6, na een x periode in rust, geen signaal meer uit.
Kan je een pin to drive instellen? Dat kan bij een tesla wel. Dan is een auto lastig te stelen.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
De sleutel niet maar ze kunnen dus de auto triggeren om een handshake te starten. Soort wake up signaal.Solarman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:40:
Nee. Alleen waarschuwingen.Dinictus208 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:49:
Kan je een pin to drive instellen? Dat kan bij een tesla wel. Dan is een auto lastig te stelen.
De 13 polige stekker bij de trekhaak heeft een pin voor 'continue stroom', bv om een koelkastje te laten werken (pin 9). Weet iemand of je daarmee de 12 accu kan leegtrekken? Of wordt die stekker gevoed uit het 'grote' accupakket?
Dit lijkt eigenlijk wel de lading te dekken:markruys schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:28:
De 13 polige stekker bij de trekhaak heeft een pin voor 'continue stroom', bv om een koelkastje te laten werken (pin 9). Weet iemand of je daarmee de 12 accu kan leegtrekken? Of wordt die stekker gevoed uit het 'grote' accupakket?
Solarman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 06:38:
Zolang je auto "AAN" staat is het geen probleem, de 12V accu wordt dan indien nodig bijgeladen vanuit de hoofdaccu.
Het vergt dus wel energie vanuit je hoofdaccu, maar dat zou niet echt een probleem moeten vormen (koelkast is denk ik 120-150W).
Wel zeker weten dat je echt de geschakelde voeding gebruikt (10) en niet (9), anders kom je echt niet ver meer na uitzetten auto
Iemand dit al eens meegemaakt? Mediascherm lijkt geen verbinding te kunnen maken met de boordcomputer en toont geen informatie over batterij of actieradius. In het menu stond ook Bluelink, alsof de EV6 dacht dat het een Hyundai was. Kon verder wel gewoon rijden en radio werkte ook prima.
Na het gebruik van de resetknop was alles weer opgelost, dus geen blijvende problemen.
:strip_exif()/f/image/owlxt6vPWnucZBocrb80gLSb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q3UINVPQzwE65YOqBZBpJvC8.jpg?f=fotoalbum_large)
(en ja het scherm moet weer eens gepoetst worden
)
Na het gebruik van de resetknop was alles weer opgelost, dus geen blijvende problemen.
:strip_exif()/f/image/owlxt6vPWnucZBocrb80gLSb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q3UINVPQzwE65YOqBZBpJvC8.jpg?f=fotoalbum_large)
(en ja het scherm moet weer eens gepoetst worden
Na wat uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat het onverstandig is een koelkast op pin 9 te zetten omdat die de 12 V accu leeg trekt (van 100% naar 50% in zo'n 7 uur voor een kleine koelkast).markruys schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:28:
Pin 10 krijgt alleen spanning wanneer de auto aanstaat, gevoed door de high voltage batterijen. Om de auto te verlaten moet je hem in utility mode zetten (met autolampen uit, rechter display zwart, linker display laagste helderheid, AC/verwarming uit). Utility mode stopt wanneer je de auto uitzet, dat moet je dan niet doen. Wel: raampje open, uitstappen met sleutel in je zak, auto op slot met de schakelaar in de portier en idem raampje dicht. Dan verbruikt je auto met kleine koelkast aan de Jaeger connector iets van 3 kWh per 10 uur (schat ik).
Mijn Kia EV6 is binnen bij de dealer, helaas nog 2.5 maand wachten totdat ik hem mag ophalen... i.v.m. aflopen huidige auto
Hier inmiddels 5.000km gereden met mijn EV6 LE zonder issues (knock on wood). Auto rijd lekker, ruim, stil, heb weinig te wensen.
Even wat tegengewicht naast de vele negatieve ervaringent😊
Even wat tegengewicht naast de vele negatieve ervaringent😊
Ik was bij mijn dealer met mijn auto van nov '22 voor reparatie van de vingertip op het handvat, en kreeg een update voor de ICCU, en ik vroeg na het lezen van al jullie accu problemen om voor de zekerheid mijn akku te testen. Ik wil niet dat moeders met de auto's weg is en ze ergens stil staat. En toen testen ze de akku en wees hij aan dat hij goed was maar tijdens de update en de auto aan moet blijven was hj ineens overleden bij de dealer in de werkplaats. Ik kreeg netjes onder garantie een nieuwe van hun. Vind ik netje s gezien de leeftijd van mijn auto....Ben altijd zeer tevreden over de service bij mijn dealer. Die met een V.......Phusebox schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:29:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ik zou gewoon zelf de 12v accu vervangen als ik er van overtuigd ben dat daar het probleem zit.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
Dat heb ik ook begrepen Solarman...... Maar ik heb toch op een plek die niemand weet een Apple Air-tag geplaatst. Hoewel ik 3 jaar nieuw waarde terug krijg van mijn verzekering, wil ik toch wel graag weten waar hij is. Heb trouwens nog nooit gelezen dat er een EV6 gestolen is??Solarman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:40:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Weinig zin, want tegenwoordig krijg je een melding als er een onbekende tracker langere tijd bij je in de buurt is. En dan kun je deze volgens mij zelfs af laten gaan.marc4547 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:48:
[...]
Dat heb ik ook begrepen Solarman...... Maar ik heb toch op een plek die niemand weet een Apple Air-tag geplaatst. Hoewel ik 3 jaar nieuw waarde terug krijg van mijn verzekering, wil ik toch wel graag weten waar hij is. Heb trouwens nog nooit gelezen dat er een EV6 gestolen is??
Tja heb ik ook laten doen. Maar je tikt dus 267 euro af, voor dezelfde crap accu. Niet eens een ander type of wat dan ook.Reacher schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:47:
Ik zou gewoon zelf de 12v accu vervangen als ik er van overtuigd ben dat daar het probleem zit.
Mijn Light Edition detecteerd prima als ik naast de auto sta (spiegels klappen open), maar vind het vreemd dat ik handmatig de autosleutel moet gebruiken om de auto open te maken. Klopt het echt dat mijn uitvoering geen vingertip op het handvat heeft? Hij doet het namelijk niet.
Beetje dom dat de spiegels wel reageren anders.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Heb je een gouden accu geïnstalleerd? Laatste accu die ik zelf heb vervangen was 75euro. Dat was een aantal jaar terug, met inflatie erbij zal het wellicht nu iets meer zijn. Maar als ik op de website van een accu winkel kijk zit je bij de zeer speciale types voor die prijs. De standaard types zitten onder de 100eu. Een bev heeft echt geen speciale accu nodig.Phusebox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:26:
[...]
Tja heb ik ook laten doen. Maar je tikt dus 267 euro af, voor dezelfde crap accu. Niet eens een ander type of wat dan ook.
je kan op het handvat drukken en dan ontgrendel je het portier, of gewoon met de knop op de sleutelMaarten69 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:38:
Mijn Light Edition detecteerd prima als ik naast de auto sta (spiegels klappen open), maar vind het vreemd dat ik handmatig de autosleutel moet gebruiken om de auto open te maken. Klopt het echt dat mijn uitvoering geen vingertip op het handvat heeft? Hij doet het namelijk niet.
zo werkt het op mijn light edition
Vraag het Kia, ik heb geen idee waarom het kreng zo duur moet zijn, of waarom het een startp-stop accu moet zijn bij een auto die geen benzine motor hoeft te starten.oldchap schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:46:
[...]
Heb je een gouden accu geïnstalleerd? Laatste accu die ik zelf heb vervangen was 75euro. Dat was een aantal jaar terug, met inflatie erbij zal het wellicht nu iets meer zijn. Maar als ik op de website van een accu winkel kijk zit je bij de zeer speciale types voor die prijs. De standaard types zitten onder de 100eu. Een bev heeft echt geen speciale accu nodig.
Inderdaad. De 12V accu van een BEV is zelfs veel simpeler dan die van een ICE, omdat de accu kleiner is en niet de hoge startstroom van een startmotor hoeft te leveren.oldchap schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:46:
Heb je een gouden accu geïnstalleerd? Laatste accu die ik zelf heb vervangen was 75euro. Dat was een aantal jaar terug, met inflatie erbij zal het wellicht nu iets meer zijn. Maar als ik op de website van een accu winkel kijk zit je bij de zeer speciale types voor die prijs. De standaard types zitten onder de 100eu. Een bev heeft echt geen speciale accu nodig.
Aangezien je voor een standaard ICE een accu voor ca 100 euro hebt, zou die voor een BEV niet meer dan 50 euro mogen kosten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op mijn Light werkt het ook zo. Je moet het handvat een beetje naar binnen drukken om te ontgrendelen. Je kunt een rond doorzichtig keukenkastje sticker (deurstopper) op het zwarte knopje binnenin het handvat plakken. Dan gaat het makkelijker.murky123 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:52:
[...]
je kan op het handvat drukken en dan ontgrendel je het portier, of gewoon met de knop op de sleutel
zo werkt het op mijn light edition
Een beetje hetzelfde bij dezelfde dealer...stimpyrulez schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:29:
[...]
Dit was mijn eerste Kia en denk ook mijn laatste.
Heb nog nooit zovaak bij een dealer gestaan (normaal reed ik van beurt naar beurt, 20 of 30K km).
Als je een klacht hebt en ze vinden geen error code, dan vragen ze bewijs.
Lever je bewijs, dan kunnen ze niks zonder error code...
tja schiet mij maar lek.... maar zo kan je wel 7 jaar garantie geven denk ik dan....
Januari afspraak gemaakt voor de 90k beurt, kon pas in April terecht, so be it denk ik dan maar. Is niet heel erg. Wel verzoek op auto zo vroeg mogelijk te brengen omdat ze echt de hele dag nodig moesten hebben. (Onderhoud, terugroepacties van hendels, iccu en nog een hele shit).
In de app echter pas melding dat ze om 15.00 ofzo zijn begonnen met de auto, en ik sta er doodleuk om 17.00 om hem op te halen "ja meneer, was heel veel en we moeten een vervolgafspraak maken"... Toen al not pleased omdat ze van hun probleem mijn probleem maken. Jullie beginnen pas om 15.00 met de auto.
Tweede keer heen, zelfde situatie wederom om 8.00 gebracht, en werd warempel om 11.30 ongeveer gebeld dat ze al klaar waren... Ik dacht blij te zijn, weer richting eigen auto en kom ik erachter dat ze gewoon mijn stoelschakelaar wederom niet hebben vervangen. "Ja meneer staat niet in de order" nou kijk maar beter, want daar staat toch echt de vorige keer mijn handtekening onder. Verder zoeken, ohja ik zie het, moeten we bestellen, maand levertijd.
Wederom een maand wachten tot ze weer plek hadden (voor een schakelaar van 15 minuten te vervangen...) kon er op wachten en gingen er direct mee aan de slag. Ik meld me op het goede tijdstip, na een half uur haalden ze de auto pas op, na nog een half uur maar gevraagd. "Nee meneer, we zijn er nog mee bezig, maar we hebben ook de tijd tot 17.00. Dat is met u afgesproken". Toen werd ik een heeeeeel klein beetje boos... Toen heb ik ook vrij duidelijk geroepen dat dit de laatste keer Kia is.
Uiteindelijk was de auto na 3 uur in de garage (en een chagrijnige vrouw mee, want die had ook verwacht er maar een half uur te zijn) komt de service manager bij me, sorry dit en sorry dat. Ook gezegd dat ze mij als klant kwijt zijn. Ben nu opzoek naar een andere dealer in de regio.
#liefdagboek
Wanneer je dan toch op eigen kosten een accu vervangt zou ik wel een accu van eigen voorkeur laten plaatsen. Gezien je blijkbaar een dealer hebt die zich toch niet bekommert om garantie issues is dat ook geen probleem.Phusebox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:26:
[...]
Tja heb ik ook laten doen. Maar je tikt dus 267 euro af, voor dezelfde crap accu. Niet eens een ander type of wat dan ook.
Ik denk dat in jouw specifiek geval niet zozeer KIA het probleem is maar de dealer waar je bij terecht komt.
Je bent bij een privé auto toch niet verplicht een accu door de dealer te laten installeren? Dat kan je toch ook zelf. Hou gewoon de originele accu bij, verplaats deze door een kwaliteitsaccu voor een lagere prijs dan de dealer je voor dezelfde crap aanrekent en bij een garantieprobleem vervang je ze terug door de originele accu voor je de auto binnen doet. Beetje out of the box denken kan nooit kwaad.
Indien privé had ik al lang een andere dealer opgezocht.
Ben nu aan mijn tweede KIA toe en bij dezelfde dealer. Moest ik daar telkens problemen* hebben zou ik in de eerste plaats niet denken "nooit meer KIA" maar eerder "nooit meer deze dealer".
Ieder merk/type auto kan al eens een probleemgeval afleveren. Het is dan juist aan de dealer om dat op te lossen en go between met de fabrikant te zijn in het voordeel van de klant en niet van de fabrikant. Zoniet kan je beter een auto kopen direct van fabrikant/verdeler naar klant.
Met mijn e-Niro ook enkele technische issues gehad (tot volledige veranging van de motor toe) maar dealergewijs was dat nooit een probleem en altijd een vervangauto meegehad zodat het me persoonlijk weinig kon schelen hoe lang men er over deed om het probleem te fixen.
[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 12:02 ]
Idd eigenaardige "achteruitgang".Maarten69 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:38:
Mijn e-Niro uit 2019 had al de combi van functies waarbij de spiegels uitklappen bij nadering met de sleutel op zak en je alleen op het knopje van een van de voorste portieren moest drukken om de voorste portieren te openen. Zit zelfs verlichting in het portierhandvat dan (dacht dat de EV6 dat ook niet meer had?).
Toevallig iemand ervaring met Braber in Ede qua dealer? Ik kan van de LM kiezen tussen hen of Van Mossel in Amersfoort en de 60k beurt komt er met een 5000km aan
Mijn leaseauto is afgeleverd door Braber in Ede omdat dit de voorkeursdealer is van mijn werkgever. Prima dealer en doen wat ze beloven.Fiorano schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:25:
Toevallig iemand ervaring met Braber in Ede qua dealer? Ik kan van de LM kiezen tussen hen of Van Mossel in Amersfoort en de 60k beurt komt er met een 5000km aan
Bij mij waren de verkeerde banden erop gezet. Continental Allseason Contact i.p.v. Continental Allseason Contact 2. Kan gebeuren natuurlijk met banden die bijna dezelfde benaming hebben. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan en netjes omgewisseld.
Onderhoud laat ik waarschijnlijk bij Van Mossel Amersfoort doen omdat dat voor mij in de buurt is.
Deze dealer helpt me tenminste, de andere drie die ik had gebeld zeiden dat ik 2-6 weken moest wachten om een accu te vervangen.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Wanneer je dan toch op eigen kosten een accu vervangt zou ik wel een accu van eigen voorkeur laten plaatsen. Gezien je blijkbaar een dealer hebt die zich toch niets bekommert om garantie issues is dat ook geen probleem.
Ik denk dat in jouw specifiek geval niet zozeer KIA het probleem is maar de dealer waar je bij terecht komt.
Je bent bij een privé auto toch niet verplicht een accu door de dealer te laten installeren? Dat kan je toch ook zelf. Hou gewoon de originele accu bij, verplaats deze door een kwaliteitsaccu voor een lagere prijs dan de dealer je voor dezelfde crap aanrekent en bij een garantieprobleem vervang je ze terug door de originele accu voor je de auto binnen doet. Beetje out of the box denken kan nooit kwaad.
Indien privé had ik al lang een andere dealer opgezocht.
Ben nu aan mijn tweede KIA toe en bij dezelfde dealer. Moest ik daar telkens problemen* hebben zou ik in de eerste plaats niet denken "nooit meer KIA" maar eerder "nooit meer deze dealer".
Ieder merk/type auto kan al eens een probleemgeval afleveren. Het is dan juist aan de dealer om dat op te lossen en go between met de fabrikant te zijn in het voordeel van de klant en niet van de fabrikant. Zoniet kan je beter een auto kopen direct van fabrikant/verdeler naar klant.![]()
Met mijn e-Niro ook enkele technische issues gehad (tot volledige veranging van de motor toe) maar dealergewijs was dat nooit een probleem en altijd een vervangauto meegehad zodat het me persoonlijk weinig kon schelen hoe lang men er over deed om het probleem te fixen.
Ter info: dit is het originele onderdeel:
https://webshop.kia.nl/onderdelen/accu/0/LP370APE062CK0/
Ik ben zeer tevreden.Fiorano schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:25:
De EV6 wordt om de haverklap wakker gemaakt voor/door communicatie met de KIA-server.oldchap schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:46:
[...]
Dat vraagt natuurlijk extra kracht van de 12v accu en daarom is het denk ik geen "standaard" accu zoals in een niet-bev.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Snap wat je zegt hoor.HansAuutB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:54:
[...]
De EV6 wordt om de haverklap wakker gemaakt voor/door communicatie met de KIA-server.
Dat vraagt natuurlijk extra kracht van de 12v accu en daarom is het denk ik geen "standaard" accu zoals in een niet-bev.
Maar dan moet je toch bij het maken van zo'n auto/software hier rekening meehouden dank ik dan.
Je weet dat de auto x keer per dag wordt bevraagd, opstarten vand e boel kost zoveel watt en je wil dat een accu een maand kan volhouden zonder bij te laden (neem aan dat dat haalbaar zou moeten zijn).
Dan weet je toch hoe groot de accu moet zijn of je moet het aantal calls omlaag schroeven.
Helemaal mee eens hoor.
Ik heb al mijn 4e 12v accu (onder garantie, dat wel).
tja.. bij mij was het geen garantie (was ook langer dan 2 jaar dat hij stuk ging, maar vind dat nog snel).HansAuutB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:09:
Helemaal mee eens hoor.
Las ook wel op sommige fora dat een AGM accu wellicht beter was geweest dan de standaard Kia accu.
Nu heb ik geen verstand van accu's, maar volgens mij is zo'n AGM accu wel sterker of zo (en was wellicht goedkoper geweest dan de kia eigen merk accu).
Dit zou op de Light Edition ook gewoon moeten werken.Maarten69 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:38:
/f/image/z74cPXPxHiZr6EwVGqQAo6Xa.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet hoeveel je per maand rijdt maar van mossel Amersfoort heeft ongeveer een wachttijd van 2 maanden voor onderhoud.Fiorano schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:25:
Kan ik me helemaal in vinden.marc4547 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:48:
[...]
Dat heb ik ook begrepen Solarman...... Maar ik heb toch op een plek die niemand weet een Apple Air-tag geplaatst. Hoewel ik 3 jaar nieuw waarde terug krijg van mijn verzekering, wil ik toch wel graag weten waar hij is. Heb trouwens nog nooit gelezen dat er een EV6 gestolen is??
Alleen is mijn auto een lease, wat niet wil zeggen er daarom onzorgvuldig mee om te gaan natuurlijk.
Kan niet precies zien welk type, maar in 2023 zijn er 10 KIA EV's gestolen.(Bron: liv.nl)
Kunnen ook allemaal Niro's zijn natuurlijk.
Kan je dat ergens uitschakelen of is dat niet mogelijk en ben je er by default aan voor de moeite?HansAuutB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:54:
[...]
De EV6 wordt om de haverklap wakker gemaakt voor/door communicatie met de KIA-server.
Helaas.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
[...]
Kan je dat ergens uitschakelen of is dat niet mogelijk en ben je er by default aan voor de moeite?
Of je moet zonder account willen rijden, wat wel kan.
Dat zal dan toch een "Nederlandse" invalshoek ivm "helpen" zijn.Phusebox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:53:
Deze dealer helpt me tenminste, de andere drie die ik had gebeld zeiden dat ik 2-6 weken moest wachten om een accu te vervangen.
Hier in Vlaanderen zouden we dat eerder als "pluimen" benoemen.
Alle gekheid op een stokje, wanneer ik met een kapotte 12V accu zou zitten en ik krijg als antwoord dat ik 2 tot 6 weken moet wachten voor vervanging roep ik de pechverhelping telkens ter plekke om de accu te vervangen. Eens zien hoe lang de deaeler/Kia het dan uithoudt alvorens een degelijke accu in vervanging te plaatsen.
Desnoods rij ik naar een extern service punt voor een andere batterij en biedt het "bonnetje" aan.
Ik heb een auto om mobiel te zijn. Niet om keer op keer afgescheept te worden en zelf mijn plan te moeten trekken. Dat laatste kan ik ook zonder dealer en/of goedkoper dan een "behulpzame" dealer.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 11:44 ]
De pechhulp doet niet meer dan je opslepen, naar de dichtsbijzijnde dealer brengen, en als die dan pas over 4 weken tijd heeft krijg je 2 of 3 dagen een leenauto van Kia en daar mag je het mee doen.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:42:
[...]
Dat zal dan toch een "Nederlandse" invalshoek ivm "helpen" zijn.![]()
Hier in Vlaanderen zouden we dat eerder als "pluimen" benoemen.
Alle gekheid op een stokje, wanneer ik met een kapotte 12V accu zou zitten en ik krijg als antwoord dat ik 2 tot 6 weken moet wachten voor vervanging roep ik de pechverhelping telkens ter plekke om de accu te vervangen. Eens zien hoe lang de deaeler/Kia het dan uithoudt alvorens een degelijke accu in vervanging te plaatsen.
Desnoods rij ik naar een extern service punt voor een andere batterij en biedt het "bonnetje" aan.
Ik heb een auto om mobiel te zijn. Niet om keer op keer afgescheept te worden en zelf mijn plan te moeten trekken. Dat laatste kan ik ook zonder dealer en/of goedkoper dan een "behulpzame" dealer.
Kia (NL) geeft geen ene moer om jouw problemen. Ik heb een mail gestuurd met al mijn klachten en ik krijg, even kort samengevat, dit als reactie:
Wat vervelend. Misschien gebruikt u een verkeerde kabel om uw auto op te laden.
Wat is het voordeel/nadeel van een "account"?HansAuutB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:42:
[...]
Helaas.
Of je moet zonder account willen rijden, wat wel kan.
(Ik rij al bijna 5 jaar met een e-Niro zonder app dus dat is geen vereiste, heb trouwens geen smartphone waar een app op kan).
Dan hebben we toch een ander soort pechhulp service.Phusebox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:50:
[...]
De pechhulp doet niet meer dan je opslepen, naar de dichtsbijzijnde dealer brengen, en als die dan pas over 4 weken tijd heeft krijg je 2 of 3 dagen een leenauto van Kia en daar mag je het mee doen.
Hier vervangt de assistance, indien nodig, ter plekke de 12V accu.
Desnoods brengen ze een vervangauto mee indien het probleem niet ter plekke kan opgelost geraken.
Ter info: niet de standaard KIA bijstand maar een onafhankelijk 24/7 assistance contract.
Ongelukkige uitdrukking.Kia geeft geen ene fuck om jouw problemen. Ik heb een mail gestuurd met al mijn klachten en ik krijg, even kort samengevat, dit als reactie:
Wat vervelend. Misschien gebruikt u een verkeerde kabel om uw auto op te laden.
Uit je bijdragen kan ik opmaken dat dit voor jou wel degelijk het geval is maar is daarom niet te projecteren naar anderen.
Zelf ervaar ik het tegendeel.
Andere dealer en Kia België ipv Kia Nederland geeft blijkbaar een totaal ander resultaat?
Ja, een andere zoals ANWB zou dat wellicht doen. Kia Assistance niet; heb zelfs expliciet gevraagd: als de accu defect is kunnen ze die dan meteen vervangen. "Nee" was het antwoord. Wij slepen alleen op, en brengen u naar een dealer.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:01:
[...]
Dan hebben we toch een ander soort pechhulp service.
Hier vervangt de assistance, indien nodig, ter plekke de 12V accu.
Desnoods brengen ze een vervangauto mee indien het probleem niet ter plekke kan opgelost geraken.
Ter info: niet de standaard KIA bijstand maar een onafhankelijk 24/7 assistance contract.
[...]
Als je bij de dealer bent mag je vervolgens een taxi nemen naar huis (indien dichtbij) of hopen dat iemand je binnen een paar uur een leenauto kan bezorgen.
Ander uitgangspunt dus.
Wanneer ik dan zo'n slecht autoexemplaar had en wetende dat de dealer mij niet goed gezind is en KIA NL me niet wil helpen zou een ANWB assistance contract me zijn geld dubbel en dik waard zijn.
Wanneer ik dan zo'n slecht autoexemplaar had en wetende dat de dealer mij niet goed gezind is en KIA NL me niet wil helpen zou een ANWB assistance contract me zijn geld dubbel en dik waard zijn.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic