gise schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:43:
Inmiddels heb ik mijn EV6 14 maandjes en 27k km ingereden.
Over het algemeen bevalt de auto natuurlijk gewoon goed, maar toch een paar kleine kritiekpuntjes. De software vind ik persoonlijk erg onlogisch in elkaar zitten, volgens mij is dit Android auto, ik ben geen fan.
Ik heb er gelukkig niet heel veel mee te maken omdat ik vooral Apple CarPlay gebruik voor navigatie/muziek/bellen/etc.
Alleen loopt wel regelmatig alsnog de software van de auto vast of verliest deze de connectie met de telefoon waardoor in de USB meermaals opnieuw in moet pluggen, of de auto een reboot moet geven.
Grootste puntje van ergenis is de climate control. Het does van climate control is naar mijn mening toch vooral bedoeld om er zo min mogelijk mee bezig te zijn - één keer temperatuur instellen en niet meer aankomen.
Maar, er zijn 3 standen voor “automatic” en eigenlijk is in de meeste gevallen ook de laatste automatische stand nog te hard qua blazen waardoor ik ‘m alsnog bijstel naar standje 1 of 2.
Als je een tunnel in rijdt gaat hij op “blocking outside air for comfort”, super handig. Maar na de tunnel schakelt hij niet meer terug.
Op sommige momenten is de auto gewoon lekker op een goeie klimaat temperatuur waardoor ik de ventilatie geheel uitzet. Deze schiet echter daarna automatisch weer vanzelf aan na een tijdje waardoor ik hem moet blijven uitzetten tijdens een langere rit.
De berichten hierboven triggeren mij, volgens mij heeft mijn auto nog nooit een update gehad. Als ik in de app zocht naar OTA Updates kwam ik daar ook nergens op uit uiteindelijk. Toen ik vorige maand per ongeluk een keer de auto Navi opstartte zei deze dat hij niet meer werkte en een update nodig had, wat moet ik doen om m’n auto te updaten?
-De software is kia's eigen systeem, dit is gebaseerd op android maar heeft in principe niks te maken met android of google.
-Wat betreft de issues met de kabel, ik heb dit ook gehad met android auto en op al mijn voertuigen, nu gebruik ik een wireless dongle(ik heb een voor android maar er zijn er ook boor iphone, wellicht dat je hier kunt vragen voor aanbevelingen).
Dan werkt carplay draadloos en is de verbinding ook veel stabieler.
-Dat de automatische airco te vaak manuele input verwacht ben ik mee akkoord, ik had dit veel minder op mijn vorige auto's...
-Nadat ik een tunnel uitrij gaat bij mij de cieculatie gewoon terug aan hoor, alleen krijg ik daar geen melding van(zit wel iets vertraging op)
Daarnaast kun je de functie ook uitzetten in de instellingen.
Als je na 2 jaar nog geen enkele update hebt gehad is dit niet normaal, het is wel zo dat een update die je thuis doet niet alles omvat, beste is dat je de dealer de wagen laat updaten bij een onderhoud, dingen als airco zitten bijvoorbeeld niet in een ota dacht ik.
Daarnaast is een ota betalend, goedkoopste is dit via een usb doen, zoek even op google naar kia updater, ze hebben software waarmee je dit kan doen...