Slechts voor die ene rit dan toch.
Maar dat de ene bestuurder met dezelfde auto doorgaans maar 300 km range haalt en een ander 400 km zegt wel iets.
Ik hecht er wel waarde aan. Wanneer ik de volgende dag een rit plan van bv. 350 km en de range van de GOM geeft maar 100 km meer aan ga ik op voorhand toch voldoende bijladen.
Wanneer mijn EV in de winterperiode gemiddeld een range aangeeft van 380 km en in de zomer rond de 480 km vind ik dat persoonlijk ook fijner dan wanneer dat altijd 100 km minder is.
Je gemiddeld verbruik (in verhouding tot de netto accu capaciteit) gemeten over een langere periode/afstand is ook al een goede indicator hoe ver jij met je eigen EV komt.
Een zo dramatisch is de GOM nu ook weer niet dat je er nul rekening mee moet houden. Gezien het als startwaarde een technische berekening is op basis van het verleden kan je als weldenkend mens ook rekening houden met het feit dat je plots een uitzonderlijke rit gaat rijden die totaal anders is dan alle voorgaanden. En je GOM zal dan eveneens met je "meedenken" en de startwaarde al rijdend bijstellen zodat je onderweg nog altijd de gepaste maatregelen (of juist niet) kan nemen.
In de praktijk, op een uitzondering na, niet iets om van wakker te liggen.
[
Voor 22% gewijzigd door
IvoB2 op 24-05-2024 13:47
]