Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:13:
[...]
aa kun je grotendeels oplossen met een dongle van 30 euro,
Wij* "lossen" dat al jaren op door gewoon een kabeltje in te pluggen. :+
Het vel is nog altijd niet van onze vingers door die extra inspanning. :)

* Nu ja, in de praktijk mijn partner. Zelf heb ik niets om in te pluggen noch om draadloos te verbinden. O-)
En mijn partner vindt draadloos AA maar niks.

Handmatige precon moet voor ons ook niet perse (maar uiteraard meegenomen als het er is want het beïnvloed iets anders niet negatief) want gaan waarschijnlijk, buiten een testje bij FastNed, nooit snelladen.

We zullen al tevreden zijn wanneer de navigatie van de EV6 het beter doet dan in de e-Niro want die laatste bakt er nog altijd niet veel van. Je komt wel overal maar je kan maar beter de weg zelf niet kennen want dan denk je al vlug "wat doet ie nou weer". :)

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Poulske schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ook dat hoeft nog niet eens, ik heb de AAWireless dongle, en AA opent automatisch op de console zodra mijn mobiel verbinding heeft met de dongle.
Mogelijk een linkje? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18
ik heb een carlinkit 5.0 gekocht bij Aliexpress voor 37 euro. en met een dubbelzijdig tape vast geplakt uit het zicht.

ik moet zeggen, de verbinding is best snel tot stand gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Poulske schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ook dat hoeft nog niet eens, ik heb de AAWireless dongle, en AA opent automatisch op de console zodra mijn mobiel verbinding heeft met de dongle.
Dat doet de mijne helaas niet, hij maakt wel verbinding maar ik moet altijd het icoontje aanklikken.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Dat doet de mijne helaas niet, hij maakt wel verbinding maar ik moet altijd het icoontje aanklikken.
Kun je instellen (meen ik).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Nu online
Maar goed als ik het zo eens vluchtig heb bekeken moet ik de dongle zelf wel inpluggen via de USB? Dus dan is de handeling alsnog daar, al is dat eenmalig natuurlijk. De telefoon ligt echter wel veilig als ik heb nu aan de USB kabel heb geplugd. Kan ik er niet zo gemakkelijk bij, maar als ik even snel iets moet checken is het vervelend. Dan kan die dongle dus wel uitkomst bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:50
EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:18:
Maar goed als ik het zo eens vluchtig heb bekeken moet ik de dongle zelf wel inpluggen via de USB? Dus dan is de handeling alsnog daar, al is dat eenmalig natuurlijk. De telefoon ligt echter wel veilig als ik heb nu aan de USB kabel heb geplugd. Kan ik er niet zo gemakkelijk bij, maar als ik even snel iets moet checken is het vervelend. Dan kan die dongle dus wel uitkomst bieden...
Klopt, die dongle sluit je met een USB kabel aan. Deze laat ik gewoon aangesloten, dus als ik de auto in stap, maakt mijn mobiel automatisch verbinding met de dongle. Je hoeft dus niet iedere keer opnieuw de USB kabel aan te sluiten mobiel of dongle kant.

Dus je hebt geen handmatige actie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Nu online
Poulske schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:34:
[...]

Klopt, die dongle sluit je met een USB kabel aan. Deze laat ik gewoon aangesloten, dus als ik de auto in stap, maakt mijn mobiel automatisch verbinding met de dongle. Je hoeft dus niet iedere keer opnieuw de USB kabel aan te sluiten mobiel of dongle kant.

Dus je hebt geen handmatige actie meer.
Ja dat is dus wel handig! En je kan echt via je telefoon dus schakelen als het bijvoorbeeld gaat om Spotify, even scrollen voor een nieuw liedje...dan schakelt en communiceert hij dus gewoon alles door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 09:54
EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:54:
Haha het enige waar ik toch nog op hoop is draadloos AA

Maar dat zal dan ook wel een utopie worden als ik jullie reacties zo lees...
Carplay en Android auto maken gebruik van een combinatie van Bluetooth en Wifi. Aangezien er (voor zover ik weet) geen wifi in de auto zit is het dus onmogelijk om met software alleen dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
(jarig!)
markvw schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:53:
Carplay en Android auto maken gebruik van een combinatie van Bluetooth en Wifi. Aangezien er geen wifi in de auto zit is het dus onmogelijk om met software alleen dit probleem op te lossen.
Een mifi doosje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Ja dat is dus wel handig! En je kan echt via je telefoon dus schakelen als het bijvoorbeeld gaat om Spotify, even scrollen voor een nieuw liedje...dan schakelt en communiceert hij dus gewoon alles door?
Het is gewoon hetzelfde als met de kabel verbinden, maar dan wordt de connectie draadloos gemaakt ipv via de kabel, vooral handig op kortere afstanden bv.

Ik heb het in de ev6 nooit bedraad gebruikt maar in mijn audi had ik regelmatig connectie problemen met verschillende kabels.

Toen ik naar de dingle switchte vielen die bijna allemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
markvw schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Carplay en Android auto maken gebruik van een combinatie van Bluetooth en Wifi. Aangezien er geen wifi in de auto zit is het dus onmogelijk om met software alleen dit probleem op te lossen.
En hoezo weet je dat er geen wifi in de auto zit?

Vaak hebben de cpu's dat al ingebouwd, in de ev9 kun je bijvoorbeeld ook niet de wifi apart bedienen, maar die zit er wel in...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
marc4547 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:49:
[...]

Nee Tesla laders beginnen meestal zo rond de 68 a 70 voor een paar minuten en lopen op tot max 97KW ik ben nog nooit daarboven gekomen en heb het al heel wat keren gedaan.
Laden ging tot 90 kw,maar de prijs is wel laag 0,28ct per kw,bij fastned betaal je 0,69 cut, dat scheelt op een keer laden toch €20,-. Dan duurt het maar 5 minuten langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, alles is relatief. :)
Dan koop je een auto van tienduizenden euro (o.a. omdat hij kan snelladen) en dan kan je dat dure speeltje niet maximaal benutten omdat je een paar euro moet gaan besparen op het laden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:01
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:49:
Dan koop je een auto van tienduizenden euro (o.a. omdat hij kan snelladen) en dan kan je dat dure speeltje niet maximaal benutten omdat je een paar euro moet gaan besparen op het laden. :+
Minder super snel laden lijkt mij ook wat beter voor accu 🤔?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:07
DaMenaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Bij de EV6 dekt het huidige stuur de linker onderhoek van het rechter scherm af, Zicht op het scherm achter het stuur is prima. Als daar al wat wordt afgedekt, dan zijn het de hoekjes waar geen info staat (of je stuur staat veel te laag).
Nou.. Mijn stuur staat precies goed, maar dekt wel degelijk een significant deel van de snelheid en bijna volledig de verkeersbordweergave. En dan heb ik nog niet eens braaf m'n handen op 10 voor 2, anders zie ik helemaal niets meer. Nou betwijfel ik of 'n afgeplat stuurwiel daar veel in zou verbeteren, maar goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Simon59 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Geen idee.
Een EV moet hier maar 1 tot 5 jaar meegaan en de laatste 5 jaar nog geen degradatie van accu's meegemaakt. Maar ook nog nooit de nood gehad aan supersnel (+50 kW) laden.
Ik zal het je weten te zeggen na vier jaar EV6 gebruik. :)
Het blijft voor mij een gebruiksvoorwerp dat gebruikt moet kunnen worden waarvoor het te koop wordt gesteld. Wanneer je het niet kan/durft gebruiken volgens de mogelijkheden dat het biedt kan je toch beter voor een goedkopere EV met minder mogelijkheden kiezen?

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
anboni schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:18:
[...]
Nou.. Mijn stuur staat precies goed, maar dekt wel degelijk een significant deel van de snelheid en bijna volledig de verkeersbordweergave. En dan heb ik nog niet eens braaf m'n handen op 10 voor 2, anders zie ik helemaal niets meer. Nou betwijfel ik of 'n afgeplat stuurwiel daar veel in zou verbeteren, maar goed..
Zie je die gegevens over je stuur dan niet via de HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:07
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Zie je die gegevens over je stuur dan niet via de HUD?
In theorie wel, maar voor mij werkt die HUD niet. Overdag kan ik het met gepolariseerde zonnebril niet lezen (en op die zonnebril ga ik geen concessies doen), in het donker hindert die felle vlek in m'n beeld m'n zicht op de onverlichte wegen waar ik regelmatig rijdt. En als laatste is de verkeersbordweergave op de HUD hinderlijk fel en dankzij regelgeving kan ik die niet permanent uitzetten maar moet dat iedere keer dat ik de auto start.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dropie
€20,- vind ik geen paar euro,vind het maar een rare reactie van je, laat iedereen dat lekker zelf bepalen,je verdient waarschijnlijk meer dan €20’- per 5 minuten.🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt ervan af. Soms meer dan 20€ per 5 min. en soms een substantieel verlies.
Maar dat heeft uiteraard niets met de laadprijzen te maken.

Ik schrijf ook nergens dat je iets niet zelf mag bepalen.
Ik vond het alleen een rare reactie om zonder probleem tienduizenden euro aan een auto uit te geven om het dan problematisch te ervaren een 20€ aan laadkosten te betalen.
Lijkt me, dus mijn mening, eerder een mooi voorbeeld van penny wise, pound foolish.

Wel mee eens dat iederen wat dan ook voor zichzelf mag bepalen. Mij maakt het bv. niet uit waar ik ga laden want de prijs is, toch binnen de EU, overal gelijk voor mij. :+

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
anboni schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:18:
[...]

10 voor 2 is de norm niet meer. Nu is positie middenstuk stuur bepalend.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

izzet3838 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:16:
[...]
En hoezo weet je dat er geen wifi in de auto zit?

Vaak hebben de cpu's dat al ingebouwd, in de ev9 kun je bijvoorbeeld ook niet de wifi apart bedienen, maar die zit er wel in...
Omdat sommigen van ons de auto al ietsje langer hebben (zeg een jaar of drie) en ondertussen wel weten wat er wel en niet op zit. de EV6 heeft geen Wifi, itt bijv mijn Passat GTE, die 6 jaar ouder en op dat punt toch al een stukie moderner was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Simon59 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:58:
[...]

klopt, RTFM, geeft KIA zelf ook toe ;-) De keren dat ik snellaad haal ik toch al die reclameverhalen niet, teveel factoren die het allemaal negatief kunnen beïnvloeden sowieso ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
JeJeBe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Omdat sommigen van ons de auto al ietsje langer hebben (zeg een jaar of drie) en ondertussen wel weten wat er wel en niet op zit. de EV6 heeft geen Wifi, itt bijv mijn Passat GTE, die 6 jaar ouder en op dat punt toch al een stukie moderner was.
YouTube: Hotspot on Kia EV6 WiFi
Bij deze het bewijs dat de infotainment WEL wifi heeft.

Dat je iets niet kan gebruiken betekent niet dat het er niet in zit...

De functie is niet beschikbaat in de eu, maar het zou me verbazen als KIA in Europa een andere head unit gebruikt(en de vs heeft ook geen wireless carplay ondanks de wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Overstag schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Mijn I-pedal staat over het algemeen in stand 2. De stand blijft bij mij in zijn geheugen staan. Ik hoef hem niet elke keer in te schakelen of begrijp ik je reactie verkeerd?
Huh? dat moet iets nieuws zijn dan, het is stand 1/2/3 OF iPedal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

izzet3838 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:58:
[...]

YouTube: Hotspot on Kia EV6 WiFi
Bij deze het bewijs dat de infotainment WEL wifi heeft.

Dat je iets niet kan gebruiken betekent niet dat het er niet in zit...

De functie is niet beschikbaat in de eu, maar het zou me verbazen als KIA in Europa een andere head unit gebruikt(en de vs heeft ook geen wireless carplay ondanks de wifi).
Duh, het is mogelijk het te hebben op een EV6, maar per saldo hebben we het niet op onze modellen hier in de EU, beetje zinloze discussie dit. We leven hier, en hier zit het er niet op. zo simpel is het.
Zou ook betekenen dat er een 4/5G kaart in zou moeten om de internetfeed te bewerkstellingen. Zit er nu wel ergens in om op het KIA netwerk te connecten (navi, navi updates en soundhound), in elk geval niet om als feed te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
JeJeBe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Duh, het is mogelijk het te hebben op een EV6, maar per saldo hebben we het niet op onze modellen hier in de EU, beetje zinloze discussie dit. We leven hier, en hier zit het er niet op. zo simpel is het.
Zou ook betekenen dat er een 4/5G kaart in zou moeten om de internetfeed te bewerkstellingen. Zit er nu wel ergens in om op het KIA netwerk te connecten (navi, navi updates en soundhound), in elk geval niet om als feed te gebruiken.
Ja klopt maar mijn punt is dat de headunit wel wifi heeft.

Dus in theorie zou draadloos android auto mogelijk kunnen zijn.

Of Kia er voordeel in ziet is een ander verhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:33:
Ik vond het alleen een rare reactie om zonder probleem tienduizenden euro aan een auto uit te geven om het dan problematisch te ervaren een 20€ aan laadkosten te betalen.
Lijkt me, dus mijn mening, eerder een mooi voorbeeld van penny wise, pound foolish.
Beetje kort door de bocht beredeneerd. Wellicht is de auto niet gekocht. Een keer 20 euro maakt weinig uit, maar doe dit 2x per week 4 weken per maand dan heb je het toch al over 160 euro pm. Daar kun je ook andere leuke dingen mee doen.

Nu is dat voor de een veel geld en de ander weinig. Maar zo zijn er genoeg mensen die zich afvragen waarom je in vredesnaam in zo'n pauper EV6 zou willen rijden, koop dan meteen een Nevera.

Je weet niet hoe de situatie van een ander is, ik probeer daarom daar geen oordeel over te vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
[quote]IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:33:
Hangt ervan af. Soms meer dan 20€ per 5 min. en soms een substantieel verlies.
Maar dat heeft uiteraard niets met de laadprijzen te maken.

Ik schrijf ook nergens dat je iets niet zelf mag bepalen.

Wel mee eens dat iederen wat dan ook voor zichzelf mag bepalen. Mij maakt het bv. niet uit waar ik ga laden want de prijs is, toch binnen de EU, overal gelijk voor mij. :+
[/quotepennywise poundfoolish? Dat slaat echt nergens op,dus als je een EV koopt dan moet je hem volgens jouw redenering altijd bij de snelste lader laden,stel dat je alles via snelladen doet en rijdt 40.000 km per jaar dan bespaar je bij Tesla op jaarbasis €4000,- dat zijn geen penny’s meer en je geeft zelf al aan dat het voor jouw niet van toepassing is.Dus als je het zelf moest betalen betaalde je met plezier €4000,- meer.🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Beetje kort door de bocht beredeneerd. Wellicht is de auto niet gekocht. Een keer 20 euro maakt weinig uit, maar doe dit 2x per week 4 weken per maand dan heb je het toch al over 160 euro pm. Daar kun je ook andere leuke dingen mee doen.

Nu is dat voor de een veel geld en de ander weinig. Maar zo zijn er genoeg mensen die zich afvragen waarom je in vredesnaam in zo'n pauper EV6 zou willen rijden, koop dan meteen een Nevera.

Je weet niet hoe de situatie van een ander is, ik probeer daarom daar geen oordeel over te vellen.
Klopt volledig.
Mijn punt was waarom je in eerste instantie veel geld zou geven aan een EV die supersnel kan laden maar dan weer zo zuinig bent om aan een tragere paal te gaan laden?
Je kan dan, mijn mening, beter twee keer besparen door een goedkopere EV te kopen die alleen trager kan laden en vervolgens altijd trager gaan laden en weer geld besparen. :)
Maar inderdaad, iedereen doet met zijn eigen geld wat ie wil. Ik begreep alleen de logica niet om eerst duizenden euro meer te betalen en erna op een euro te gaan kijken. Maar dat zal dan wel een persoonlijk probleem van mij zijn.
Een Nevera ken ik dan weer niet.
En mijn EV6 is inderdaad niet gekocht noch moet ik de laadkosten zelf betalen. Was dat het geval zou ik uiteraard niet met een EV6 gaan rijden en het geld aan veel andere leuke dingen gaan besteden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dropie schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:39:
Dat slaat echt nergens op,dus als je een EV koopt dan moet je hem volgens jouw redenering altijd bij de snelste lader laden,stel dat je alles via snelladen doet en rijdt 40.000 km per jaar dan bespaar je bij Tesla op jaarbasis €4000,- dat zijn geen penny’s meer en je geeft zelf al aan dat het voor jouw niet van toepassing is.Dus als je het zelf moest betalen betaalde je met plezier €4000,- meer.🙄
Euh neen. Je moet van mij helemaal niks.
Ik vond het alleen vreemd om eerst veel geld aan een auto uit te geven en daarna uit zuinigheid de functies die daarmee gepaard gaan niet te benutten. Dat was mijn mening erover. Niet meer en niet minder.
Wanneer ik het zelf zou moeten betalen zou ik om te beginnen inderdaad al een veel minder dure EV kopen (als ik al een auto kocht) zonder snellaadfunctie en vervolgens zo goedkoop mogelijk gaan laden (en dat zou dan waarschijnlijk thuis op zonnestroom en/of dynamisch tarief zijn).
Dubbele winst dus (of twee keer minder verlies :+ ).

Overigens durf ik ook te betwijfelen of tot 90 kW laden maar vijf minuten langer duurt dan over de 200 kW laden.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dropie
Ik koop een auto omdat ik hem mooi vind,het snelladen was voor mij niet het belangrijkste punt,er zijn veel zuinigere EV’s . Ik heb de 58kw accu en laad bij Fastned van 10-80% in ongeveer 20 minuten met een gemiddelde laadsnelheid van 150 kw,de Teslalader waar ik wel eens laad kan maximaal 250 kw laden,de Kia kun je helaas niet voorverwarmen wanneer je naar een Teslalader rijdt,dus duurt het laden iets langer,ik gebruik de auto alleen privé en maximaal 15000 km per jaar en laad het meeste thuis. Tesla heeft veel snelladers in Nederland en ze zitten vaak vlakbij een hotel bij de snelweg,daarom de keuze voor de Tesla lader,en het even langer wachten vind ik niet zo’n probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42

Bosmonster

*zucht*

Ik heb zelfs nog geen enkele keer snelgeladen. Laad altijd thuis of op locatie. Verder dan 300-350km rijd ik zeer zelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:04
Het super snel kunnen laden vind ik één van de grootste atttacties van de EV6. Normaal gesproken doe ik dat ook niet, maar tijdens vakanties wel en ben ik daar erg blij mee. Ik kies dan dus ook geen Tesla SuC, maar als het even kan een Ionity, Fastned of andere lader die 800V kan leveren.
De SuC’s van Tesla (iig t/m de V3) kunnen geen 800V leveren en zullen dus de EV6 ook nooit op 240kW of iets daaromtrent kunnen laten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10:15
HansAuutB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:48:
[...]

10 voor 2 is de norm niet meer. Nu is positie middenstuk stuur bepalend.
Inderdaad, 10 voor 2 is niet aan te raden ivm veiligheid.
Niet voor niets de uitsparingen voor de duimen op kwart voor drie.

[ Voor 11% gewijzigd door Wiliyama op 19-05-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 18:38
Franciesco schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
Het super snel kunnen laden vind ik één van de grootste atttacties van de EV6. Normaal gesproken doe ik dat ook niet, maar tijdens vakanties wel en ben ik daar erg blij mee. Ik kies dan dus ook geen Tesla SuC, maar als het even kan een Ionity, Fastned of andere lader die 800V kan leveren.
De SuC’s van Tesla (iig t/m de V3) kunnen geen 800V leveren en zullen dus de EV6 ook nooit op 240kW of iets daaromtrent kunnen laten laden.
Ik vind het idd ook één van de grote voordelen.
Het gaat er iet eens om dat je lange afstanden op een dag rijd. Juiste de situaties, waarbij je meerdere ritten achter elkaar maakt (retourtje van 100km overdag, de avond ervoor tik je een keer 80 km weg en bv. ‘s avonds even naar de bios (wat in ons geval ook 50km totaal is), en wellicht moet je dan onverwacht nog even ergens heen. Dan zijn die laadsnelheden echt heel fijn. De flexibiliteit die je krijgt is DE meerwaarde.
Nog een voorbeeld: ik heb nog geen eigen laadpaal (komt er wel aan), in het dorp hier zijn 2 palen bij de lokale kroeg. Guess what, zaterdagmiddag accu vrij leeg en ja hoor, er staat een niet elektrische auto bij de paal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-10 20:04
Ik was ineens helemaal uitgelogd van de KIA Connect app. Nog niet eerder gehad.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:06
Een optimistische APP tov wat in de auto wordt vermeld qua bereik, 100% geladen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5QhchnAWsvtKPGT1B_3aM1umYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/74s4wcMPTNVK2WUh9NfM1bAC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyPHRmyB3NsDYj1JDZ55e3ZmRdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zinho8R2pKcqj5nOl4TlHYO9.jpg?f=fotoalbum_large :)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar zelfs de laagst aangegeven waarde is nog altijd een mooie waarde. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:53:
Maar zelfs de laagst aangegeven waarde is nog altijd een mooie waarde. _/-\o_
Ben ik ook tevreden mee, echter blijft de vraag vwb de afwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Wakkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:57:

Je hebt waarschijnlijk Climate Control (airco) aan staan in de auto, hier houdt de app geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
AnjaT850 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Je hebt waarschijnlijk Climate Control (airco) aan staan in de auto, hier houdt de app geen rekening mee.
Nee hoor, alles staat uit. De auto staat in mijn garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wakkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:57:
De waarde wordt berekend op voorbijgaande ritten en geeft uiteraard geen garantie over ritten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Wakkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:00:

Nee hoor, alles staat uit. De auto staat in mijn garage.
Misschien dat de auto wel aan stond toen je de foto nam, het scherm op mijn dashboard werkt alleen als de auto aan staat.
En met de airco aan scheelt dat als snel zo'n 15/20 km vergeleken met de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
AnjaT850 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Misschien dat de auto wel aan stond toen je de foto nam, het scherm op mijn dashboard werkt alleen als de auto aan staat.
En met de airco aan scheelt dat als snel zo'n 15/20 km vergeleken met de app.
Klopt, de auto heeft een kleine minuut aangestaan. Plausibele verklaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 21:41
Hallo allemaal,

Aanstaande vrijdag krijgen wij onze EV6 Light Edition in de kleur Interstellar Gray.
Nu wil ik van tevoren graag het Nederlandstalige instructieboekje doorlezen.
Is deze alleen maar te downloaden via de Kia Connect app.
Aangezien ik de auto nog niet heb kan ik nog niet inloggen via de app.

Groet Ronald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 09:54
RvR1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:27:
Hallo allemaal,

Aanstaande vrijdag krijgen wij onze EV6 Light Edition in de kleur Interstellar Gray.

Groet Ronald.
Handige linkjes staan bij de eerste post: Handleiding EV6 Nederlands

Veel plezier met je nieuwe auto!

[ Voor 7% gewijzigd door markvw op 20-05-2024 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
RvR1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:27:
Hallo allemaal,

Groet Ronald.
Jij krijgt van mij al een +1 omdat je de moeite neemt de handleiding te bekijken! 🙌🏼

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Wat is slimmer om te doen met de Kia connect app? Hetzelfde account gebruiken op eigen en mijn vrouw haar telefoon of gebruik maken van delen (extra gebruiker).
Willen geen eigen settings overigens.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvR1
markvw schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Handige linkjes staan bij de eerste post: Handleiding EV6 Nederlands

Veel plezier met je nieuwe auto!
Aha, bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga me er even in verdiepen.
Weet alleen niet of ik type 1 of type 2 krijg qua scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 17:08
Je hebt ook de Kia owners manual app. Hoef je niet voor in te loggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
(jarig!)
RvR1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:41:
Weet alleen niet of ik type 1 of type 2 krijg qua scherm.
De EV6 is type 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
Bedankt allemaal ik kom er nu wel uit 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Maarten69 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:22:
Wat is slimmer om te doen met de Kia connect app? Hetzelfde account gebruiken op eigen en mijn vrouw haar telefoon of gebruik maken van delen (extra gebruiker).
Willen geen eigen settings overigens.
Dan zou ik hetzelfde account gebruiken. Doen ik en mijn vrouw ook. Met de memory knoppen zetten we de stoel en HUD in de juiste positie. Kan al voordat je daadwerkelijk gaat zitten.
Verder gebruiken we dezelfde instellingen en dus geen noodzaak om te schakelen tussen profielen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
macfocus schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Ik vind het idd ook één van de grote voordelen.
Het gaat er iet eens om dat je lange afstanden op een dag rijd. Juiste de situaties, waarbij je meerdere ritten achter elkaar maakt (retourtje van 100km overdag, de avond ervoor tik je een keer 80 km weg en bv. ‘s avonds even naar de bios (wat in ons geval ook 50km totaal is), en wellicht moet je dan onverwacht nog even ergens heen. Dan zijn die laadsnelheden echt heel fijn. De flexibiliteit die je krijgt is DE meerwaarde.
Dikke +1. Voor mij de 1e rede dat ik voor deze auto ging, naast het design.
Mijn usercase (50k per jaar, geen laadpaal, altijd snelladen, 58kWh accu) is erop gebaseerd om zo snel mogelijk weer weg te zijn. Dit doet ie voortreffelijk, ben er écht heel blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
Vrienden,

Sinds een paar dagen merk ik dat ik door mijn vinger op de handgreep te houden de deur niet meer op slot gaat. Hij gaat wel open als ik dicht bij de auto ben. Zou dat kunnen komen door een te zwakke batterij in de sleutel en dat de communicatie tussen de auto en de sleutel niet meer optimaal is? Ik zal eerst beginnen met een nieuwe batterij in de sleutel te doen. Maar kun je dat zelf doen of moet de garage dat doen? Ik ben best een handige Harry, ( heb zelf de meridian subwoofer veranderd in een van Kenwood) Maar raakt de auto bij het uithalen van de oude batterij een code kwijt of kun je dat zelf doen? Neem aan dat het een CR 2032 is ofzo?.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
marc4547 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 06:39:
Vrienden,

Sinds een paar dagen merk ik dat ik door mijn vinger op de handgreep te houden de deur niet meer op slot gaat. Hij gaat wel open als ik dicht bij de auto ben. Zou dat kunnen komen door een te zwakke batterij in de sleutel en dat de communicatie tussen de auto en de sleutel niet meer optimaal is? Ik zal eerst beginnen met een nieuwe batterij in de sleutel te doen. Maar kun je dat zelf doen of moet de garage dat doen? Ik ben best een handige Harry, ( heb zelf de meridian subwoofer veranderd in een van Kenwood) Maar raakt de auto bij het uithalen van de oude batterij een code kwijt of kun je dat zelf doen? Neem aan dat het een CR 2032 is ofzo?.
Misschien kun je hier wat mee.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:31

Reacher

oldschool

Vrienden,

Heb dit probleem ook gehad. Bij mij zijn de handgrepen vervangen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Het heeft hier ergens wel gestaan, maar ik kan het niet meer vinden met de zoekfunctie.

ik wil eens gaan checken of ik iets moet gaan updaten , dus even de versies checken welke nu de laatste zijn t.o.v. wat ik in de auto heb. metname infotainment en navi

wat ik nu heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFnyLTuoMdc0KAtBDROSqwsMRxI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6vUgZM3VNqjNx4XhJQL0oaOJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
murky123 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:26:
Het heeft hier ergens wel gestaan, maar ik kan het niet meer vinden met de zoekfunctie.

ik wil eens gaan checken of ik iets moet gaan updaten , dus even de versies checken welke nu de laatste zijn t.o.v. wat ik in de auto heb. metname infotainment en navi

wat ik nu heb.
[Afbeelding]
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticePopup/z5ckII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
@Phusebox thanks..

wel slecht hoor dat je op de kia site https://update.kia.com/EU/NL/Main nergens een verwijzing kan vinden naar welke versie software ook de laatste is. of kijk ik er weer overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
murky123 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:51:
@Phusebox thanks..

wel slecht hoor dat je op de kia site https://update.kia.com/EU/NL/Main nergens een verwijzing kan vinden naar welke versie software ook de laatste is. of kijk ik er weer overheen
Heel logisch; maar hier klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSLsEuVjOr83tlkx8zFHw3fs0G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZ3I51YvSPXT29VvS3AtVXFZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ik vind het wat minder logisch, want je ziet dit pas na een aantal keer klikken, en niet direct op de hoofdpagina.
Als ik wil zoeken op de site van KIA wat de huidge versie is van hun software voor de ev6.

maar even goed, mijn dank voor je hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Vrienden,

Bij mij was er een breuk in het draadje achter de knop. Deze is door de garage hersteld en het werkt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 13:37
offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10 19:21
offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Solarman, bedankt , ik heb de batterij vervangen maar hij gaat nog niet met jmijn vinger dicht. Morgen garage maar even bellen....

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zijn er hier gebruikers van een EV6 die (thuis) laden aan een 1F32A laadpaal?
Zo ja, kan je dan nog steeds vanaf 1,4 kW laden of is het minimum dan 3,6 kW?
Men meldt mij op dit forum (in een ander topic) dat je dan minstens met 3,6 kW zou moeten laden.
Ga je trager laden dan zou het laden onderbroken kunnen worden of de 12V leeggetrokken worden?
(Eerste wat ik er van hoor dat de 12V zou leeglopen door traag te laden?).

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:00
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
IvoB2 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:48:
Men meldt mij op dit forum (in een ander topic) dat je dan minstens met 3,6 kW zou moeten laden.
Ga je trager laden dan zou het laden onderbroken kunnen worden of de 12V leeggetrokken worden?
Zelf laad ik met een zappi paal op het pv aanbod vanaf 1 fase 6 ampere. Dat gaat op 1 fase door tot 19.8 ampere en dan wordt er omgeschakeld naar 3 fase (omdat in NL 25 ampere de max is per fase bij een normaal gangbare 3fase aansluiting zit er een 20ampere zekering achter de laadpaal). Er zijn dagen zat dat er alleen maar 1 fase geladen wordt. Het zal vooral van je laadpaal afhangen of die het 1 fase laden ondersteund. Mijn vorige laadpaal (inferieure wallbox pulsar plus) kon niet op 1 fase laden als deze op 3 fasen aangesloten was. Een lege accu heb ik nog niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb een Alfen SPL 3F32A met vaste 3F laadkabel die als 1F32A aangesloten is en nu kan laden tussen 6A en 32A (1,4 en 7 kW maar nog op een e-Niro 1F32A). Ondersteunen doet hij het dus al zeker want werkt al vijf jaar op die manier.
Deze kan ook "schakelen" tussen 1 en 3 fase maar dat heb ik niet nodig (ingesteld op één fase) en kan ik ook niet gebruiken want mijn woning is monofase (digitale meter 1F40A+N vanuit straat 3F400V+N.).

Bedankt voor de info.
Wanneer ik het goed begrijp dus broodje aap verhaal. :)

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
De Ideale Man schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Bij mij was er een breuk in het draadje achter de knop. Deze is door de garage hersteld en het werkt weer!
Ja ik denk dat ik ook zoiets heb want rechts doet het wel en links dus niet, ook net met een nieuwe batterij. Morgen maar eens de garage bellen. Dit is eigenlijk mijn eerste defect.... En een audio versterker in het begin, maar nu pas het eerste mankementje, ik heb er vertrouwen in dat de garage het oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Ik kan met 1.4 laden hoor 1fa32a alfen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
Beste,
Ik heb twee weken geleden de ICCU laten vervangen. Ik heb nu twee keer aan een snellader van Fastned de auto opgeladen. Hij komt bij het laden niet sneller dan 73 kwh (accu 25 % vol) terwijl dit daarvoor 200 kwh was. Is dit een bekend probleem of heeft het iets met instellingen te maken?. Wat ik begreep is er bij het installeren van de nieuwe ICCU ook een software/firmware update gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

The Wizard

Moderator Mobile
de vliegvisser schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 04:34:
Beste,
Ik heb twee weken geleden de ICCU laten vervangen. Ik heb nu twee keer aan een snellader van Fastned de auto opgeladen. Hij komt bij het laden niet sneller dan 73 kwh (accu 25 % vol) terwijl dit daarvoor 200 kwh was. Is dit een bekend probleem of heeft het iets met instellingen te maken?. Wat ik begreep is er bij het installeren van de nieuwe ICCU ook een software/firmware update gedaan.
ICCU doet niks met snelladen, is puur de omvormer voor 230V <--> DC en DC --> 12V.

Misschien dat de accu te koud was, wat ook nog wel eens het probleem kan zijn is dat ie in de noodloop gaat met laden, dan wordt er niet goed gecommuniceerd tussen laadpaal en auto, daardoor gaat hij op een veilige, lagere snelheid laden. Als je zeker weet dat de accu warmer is dan 20 graden en je haalt <100 kW bij een SOC < 50%, dan even een andere paal proberen, grote kans dat het dan wel goed gaat.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Het verhaal gaat dat Fastned (onder druk van netbeheerders) de capaciteit van hun snelladers in NL afknijpt op 75 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
De EV6 laadt hier (BE 1F 230V@40A) al bijna anderhalf jaar zonder problemen via Zappi op zonnestroom vanaf 6A tot de ingestelde max van 32A met netstroom.
Nog geen lege 12V gehad. Zelfs niet na enkele dagen op rij enkel zonnestroom laden (Eco+ mode) tussen 1,4 en 2,5 kW met regelmatig stoppen wegens bewolking en dus onvoldoende zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bedankt.
Betrokkene (in ander topic) heeft inmiddels al toegegeven dat ie fout zat dus probleem (dat er idd geen was) opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07-2024
Franciesco schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
Hi noob here, wij gaan al jaren naar spanje met de auto in 2 dagen. wat is de laatdtijd bij zon snellader en hoeveel kun je dan rijden volgens jouw?
we nemen mee 2 volwassenen, 2 kids een hond en een trekhaakkoffer. ik twijfel over ev of gewoon weer een rav4 hybrid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Zoldar42PFL9664 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Hi noob here, wij gaan al jaren naar spanje met de auto in 2 dagen. wat is de laatdtijd bij zon snellader en hoeveel kun je dan rijden volgens jouw?
we nemen mee 2 volwassenen, 2 kids een hond en een trekhaakkoffer. ik twijfel over ev of gewoon weer een rav4 hybrid
Is natuurlijk afhankelijk van je rijgedrag en de lader en je accu.

Maar als je referentiewaarden zoekt voor een long range ev6:
350km range moet makkelijk haalbaar zijn met 100% hou er wel rekening mee dat laden vertraagt na 80%

Voor snelladen van 20 tot 80% idealiter gaat dit in 15 minuten in de praktijk kan dit max 30 minuten duren.

Heel veel is wel situatie afhankelijk maar dit is mijn realistische ervaring.

Als je bijvoorbeeld 100km/h gaat rijden zul je meer range hebben, ga je 130-140 rijden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07-2024
izzet3838 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Is natuurlijk afhankelijk van je rijgedrag en de lader en je accu.

Maar als je referentiewaarden zoekt voor een long range ev6:
350km range moet makkelijk haalbaar zijn met 100% hou er wel rekening mee dat laden vertraagt na 80%

Voor snelladen van 20 tot 80% idealiter gaat dit in 15 minuten in de praktijk kan dit max 30 minuten duren.

Heel veel is wel situatie afhankelijk maar dit is mijn realistische ervaring.

Als je bijvoorbeeld 100km/h gaat rijden zul je meer range hebben, ga je 130-140 rijden minder.
Dank voor het delen van je praktijkervaring.
Ik hoe me aan de aangegeven snelheid, 100 tot 130 km/h dus. Ik zie mezelf niet hele stukken 100 rijden door frankrijk om een iets verdere charger te halen.

dan dat snelladen: is een groso modo om de 300 km een snellader opzoeken en dan 20 min laden reeel?

ik kijk naar een long range rwd ev6 in deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 18:38
HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:01:
Het verhaal gaat dat Fastned (onder druk van netbeheerders) de capaciteit van hun snelladers in NL afknijpt op 75 kWh.
Nog niets van gemerkt. Niet dat ik daar heel vaak snellaad, maar ik haal er altijd 200+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Meestal laad ik rond de 20 minuten bij de 800V snelladers. Maar dat is bijna altijd icm de caravan, dus het rijbereik is dan niet te vergelijken met solo met trekhaakkoffer. Met caravan rijd ik dan meestal 2 tot 2,5 uur en dan weer opladen. Zie mijn eerdere reisverslagen.

In mijn ervaring is die laadtijd ook zo voorbij: zelf even een toilet opzoeken, een rondje met de hondjes lopen en de auto is weer gereed voor vertrek. Met (jonge) kinderen zal dat niet anders zijn: de kans is groot dat de auto eerder klaar is dan iedereen weer ingestapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Zoldar42PFL9664 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Ik hoe me aan de aangegeven snelheid, 100 tot 130 km/h dus. Ik zie mezelf niet hele stukken 100 rijden door frankrijk om een iets verdere charger te halen.

dan dat snelladen: is een groso modo om de 300 km een snellader opzoeken en dan 20 min laden reeel?

Als je wil 'surfen' op de snellaadgolf die de 800V architectuur biedt, dus laden ~10%-80% rijdend aan de wettelijke max snelheid met een goedgevulde EV6LR, ga dan uit van 200-250km tussen laadbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Zoldar42PFL9664 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Ik zou zeggen om de 270km ca 20 minuten laden inderdaad.

De wagen geeft zelf aan waar je de wagen kunt opladen dus je moet niet zelf gaan liggen zoeken.

Je geeft gewoon de bestemming in em de wagen voegt zelf de laadstops toe, je kunt dan ook woorkeuren meegeven als je bijvoorbeeld enkel shell, ionity en fastned wilt(noem maar wat) dan kun je dit meegeven.

Voordeel is ook dat de accu dan automatisch wordt verwarmd, als dat niet gebeurd is zal het laden eerder richting de 30 minuten duren.

In ideale scenarios(250+kwh lader, die vrij is, accu voorverwarmd, geen andere issues) is 20-80 in 15 minuten haalbaar in de praktijk als je dan weer rijdt tot 15-20% moet je ongeveer elke 250km 20-25 minuten laden.

Het is wel zo dat de navi van de wagen je altijd laat stoppem met 25-30%, maar ik heb begrepen dat als je een laadstop overslaat hij gewoon de volgende toevoegt aan de route, wellicht dat iemand dit kan bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxander968
Als je een laadstop overslaat gaat de planner opnieuw herberekenen. Slechts eenmaal heb ik gezien dat hij me stug terug bleef sturen. Pas een 20 kilometer en drie afslagen verder ging de auto naar een andere paal navigeren. Bij onze laatste rit naar Frankrijk wilde de auto al laden bij 40 procent. Die hebben we overgeslagen en dat gaat dan ook prima met herberekenen. Als je accu te laag in lading is stopt precon ermee. Te ver leegrijden zal dan een langere laadtijd kunnen geven. Maar die paar minuten merk je in de praktijk niet. De koffie is nog niet op, de broodjes ook nog niet of de kinderen zijn nog niet terug van het toilet. Onze ervaring is dat de auto eerder klaar is dan wij. Dat wil zeggen ruim de 80% voorbij, vaak de 90% al. Vorig jaar hebben we in Noorwegen rondgereden en daar hebben we in 4000km maar één keer een laadstop gehad die niet nodig was qua toilet/eten/benenstrekken.

De laatste rit naar Normandië hebben we tweemaal geladen onderweg. 4 Personen en bagage en vertrokken met 100% acculading om 8.30. Gereden op max 125km/u, de eerste stop was door files pas na 3,5 uur en 287km. Daar hebben we 56Kwh geladen. De volgende stop was na weer 2 uur en 200 kilometer. Hier hebben we 41Kwh geladen. Het laatste stuk was 220km en daar kwamen we aan met ca 25% in de accu. Aankomst was 16.45/17.00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:44
[...]

is 't een Chihuahua of een Deense Dog? Dat gaat nogal uitmaken op zo'n reis 8) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
AnjaT850 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Bij het schoonmaken van de auto heb je vaak de portieren open staan etc. Bepaalde systemen gebruiken dan stroom van de 12v accu (zelfs je autosleutel).
Onderstaande geeft Hyundai aan:
[Afbeelding]
Je zou denken dat daar de ACC mode beter voor geschikt is. In de READY moeten de sleutels in of nabij de auto blijven. Ga je een meter weg van de auto, begint die te klagen. Bovendien staan ook alle andere systemen zoals lichten, airco/verwarming aan. Stoot even tegen de ruitenwissenschakelaar en heb je meteen mooie strepen op de pasgewassen voorruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
Een wat later reactie, en ik heb de :+ wel gezien, maar het is niet omdat de EV6 vijf personen kan vervoeren dat ik er niet alleen in mag rijden. En ondanks het feit dat de auto 325pk heeft, heb ik die nog maar zelden aangesproken. Kortom, het is niet omdat het kan, dat het ook moet. En ja, vanaf april-mei wordt de auto quasi exclusief door de zonnepanelen geladen in eco-mode tot pakweg oktober. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
[...]

Ik weet niet hoe diep je Spanje in gaat maar Spanje is niet ruim bezaaide met snelladers, tot eind zuid Frankrijk zijn er genoeg maar Spanje is krap. Goed uitpuzzelen.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Hm het rechter nokje van de afdekhoes van de kofferbak is afgebroken. Iemand hier ervaring mee toevallig? Hoop toch niet dat een volledig nieuwe nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:01:
Vanmorgen nog makkelijk 120 kWh aangetikt bij een 150 kWh paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Fiorano schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:06:
Hm het rechter nokje van de afdekhoes van de kofferbak is afgebroken. Iemand hier ervaring mee toevallig? Hoop toch niet dat een volledig nieuwe nodig is...
Geen ervaring mee. Wel een goede waarschuwing. Ben vaak aan het vechten om dat slappe ding goed in de geleiders te krijgen.

Had het wel bij het plaatsen van de dashcam. Kap achter de spiegel losklikken: krak, stuk plastic op schoot.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
xxander968 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:55:
[...]

zal ik doen💪
Meld je het ook even hoe het was als je weer terug bent? In juli ga ik daar ook naartoe. Op chargemap kun je laadpalen vinden, maar ook de laadapp van de ANWB geeft de locaties van de palen. Anders kun je abrp nog gebruiken. Ionity heeft in Istrie een plek met echte snelladers, voor wat ik op de kaarten zag zijn het verder vooral 50kw dc laders of 22kw laders. De camping waar ik heen ga heeft laadpalen op het terrein maar ook granny laden kan op de plek. Het zal dus vooral afhangen waar je precies verblijft en hoeveel je per dag gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
DigitalHombre schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:01:

Je zou denken dat daar de ACC mode beter voor geschikt is. In de READY moeten de sleutels in of nabij de auto blijven. Ga je een meter weg van de auto, begint die te klagen. Bovendien staan ook alle andere systemen zoals lichten, airco/verwarming aan. Stoot even tegen de ruitenwissenschakelaar en heb je meteen mooie strepen op de pasgewassen voorruit.
Ik weet niet exact wat de ACC mode is bij de EV6 en of de 12v accu dan wel opgeladen wordt.
Tijdens het schoonmaken laat ik tegenwoordig de sleutel maar in de auto liggen en zet ik de climate control uit.
Achteraf had ik hierover toch liever van te voren enige uitleg cq waarschuwing gekregen van de dealer, nu kwam ik er pas achter toen mijn 12v accu dood was en vervangen moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Krijgen we met de nieuwe update in juli straks automatisch mee net als alle nieuwe auto's vanaf 7 juli dat als je 101 rijd i.p.v. 100 dat je een piep krijgt te horen. Oftewel je mag niets meer.
Nog even dan krijg je een piep te horen als je echt vlees pakt in de supermarkt i.p.v. vleesvervanger of Soja shit. Afspraak op 11 juni bij mijn garage om de deurhandel na te kijken, links gaat niet op slot als ik mijn vinger erop leg, rechts wel. Maar zag een eerder topic dat iemand dat ook gehad had en dat er iets met de bedrading in de deur was...

[ Voor 27% gewijzigd door marc4547 op 24-05-2024 09:15 ]

Pagina: 1 ... 367 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic