11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Misschien hebben jullie een antwoord?
Als de bestuurder in de EV6 onwel wordt, hoe kan de bijrijder dan een noodstop maken?
De handrem zit niet in het midden, hoe krijg je dus snel de auto gestopt?
Ik heb het nog niet aan de dealer gevraagd.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
De stroom gaat er niet direct af, (zit een minuut of 5-10 vertraging op, exact weet ik het niet) en elke keer als jij een "call" doet naar de auto vanuit de app start die ook weer op.izzet3838 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:43:
Gisteren de tbox ambient ontvangen maar wat me opvalt is dat deze AAN blijft nadat ik de auto op slot doe, wat zijn de ervaringen hiermee, zou dit de accu kunnen drainen?
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 15-05-2024 11:54 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Tikje op de rem of de (ACC) knop in het stuur aantikken als er op ACC gereden wordt, anders de voet van het juice-pedaal af, dan remt de auto toch 'vanzelf'. Er is geen echte middentunnel/console die erg in de weg zit, dus als 'bijrijder' kun je dan wel bij de rem komen.Overstag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:50:
Een vraag gesteld aan mij door mijn dochter waar ik geen antwoord op kon geven.
Misschien hebben jullie een antwoord?
Als de bestuurder in de EV6 onwel wordt, hoe kan de bijrijder dan een noodstop maken?
Grootste probleem zal de paniek bij de bijrijder zijn, maar dat is bij een ICE auto niet anders.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ja dat dacht ik ook maar ben nu zonder sleutel naar de auto gewandeld en de rgb staat nog steeds aan, de auto is wel aan het laden, misschien is dat de reden?Phusebox schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:54:
[...]
De stroom gaat er niet direct af, (zit een minuut of 5-10 vertraging op, exact weet ik het niet) en elke keer als jij een "call" doet naar de auto vanuit de app start die ook weer op.
Maar dan heb ik ook een probleem want mijn auto steekt heel vaak in omdat ik laad op pv.
Hiervoor had ik zo'n android auto dongle en daar was het inderdaad zo dat als ik een call deed naar de wagen hij aansprong.
[ Voor 9% gewijzigd door izzet3838 op 15-05-2024 11:58 ]
De flipper voor de remregen en de uitschakelknop voor de ACC zitten nog steeds binnen handbereik op het stuur. Je kan dus als bijrijder - toch wanneer deze de koelbloedigheid kan bewaren - gelijktijdig remmen (en indien nodig de ACC uitschakelen) en blijven sturen.Overstag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:50:
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2024 12:40 ]
Tikje op de rem? Die zit bij mij aan de kant van de bestuurders deur, dus moeilijk bij te komen. ACC is mogelijk e.e.a. afhankelijk hoe deze ingesteld is.Peter-036 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:57:
[...]
Tikje op de rem of de (ACC) knop in het stuur aantikken als er op ACC gereden wordt, anders de voet van het juice-pedaal af, dan remt de auto toch 'vanzelf'. Er is geen echte middentunnel/console die erg in de weg zit, dus als 'bijrijder' kun je dan wel bij de rem komen.
Grootste probleem zal de paniek bij de bijrijder zijn, maar dat is bij een ICE auto niet anders.
Natuurlijk is er dan paniek, maar bij een ICE auto duw je het been van het gaspedaal af en trek je aan de handrem, vaak op het middenconsole.
Bij ICE auto heb je tegenwoordig vaak ook geen echte handrem meer, maar een elektronsiche handrem. Die zal waarschijnlijk niet in werking treden wanneer je nog een bepaalde snelheid rijdt. Daar zal wel een beveiliging op zitten. Dus in een moderne ICE auto kun je ook niet aan de handrem trekken volgens mij.Overstag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:40:
[...]
Tikje op de rem? Die zit bij mij aan de kant van de bestuurders deur, dus moeilijk bij te komen. ACC is mogelijk e.e.a. afhankelijk hoe deze ingesteld is.
Natuurlijk is er dan paniek, maar bij een ICE auto duw je het been van het gaspedaal af en trek je aan de handrem, vaak op het middenconsole.
YouTube: Pulling the emergency brake (handbrake) in an EV - what happens is s...Sonicfreak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:53:
Die zal waarschijnlijk niet in werking treden wanneer je nog een bepaalde snelheid rijdt.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2024 13:30 ]
Gok dat hij het P-knopje in de draaiknop van de rijrichting bedoelt, als bijrijder.
Catch my drift?
Dan verschijnt er een boodschap op het display dat deze optie niet beschikbaar is en gebeurt er verder niets.ColdRain schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:07:
Wat gebeurt er als je al rijdend de P induwt?
Zo begreep ik het wel niet want had het wel degelijk over de handrem:DaMenaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:35:
[...]
Gok dat hij het P-knopje in de draaiknop van de rijrichting bedoelt, als bijrijder.
"Bij ICE auto heb je tegenwoordig vaak ookgeen echte handrem meer, maar een elektronsiche handrem."
Samengevat:
- De elektronische handrem "P" remt tijdens het rijden wel degelijk het voertuig af.
- Tijdens het rijden de "P" indrukken van de gear selector geeft een waarschuwing dat deze optie niet beschikbaar is en remt niet af.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2024 13:39 ]
Niet alles is meteen een discussie waard.IvoB2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Zo begreep ik het wel niet want had het wel degelijk over de handrem:
"Bij ICE auto heb je tegenwoordig vaak ookgeen echte handrem meer, maar een elektronsiche handrem."
Catch my drift?
Dat wist ik niet. Goed om te weten. Punt is alleen dat die handrem-knop helemaal links aan de bestuurderskant zit. De vraag is of de bijrijder er in een noodgeval bij kan aangezien je dan over de middenconsole en bestuurder heen moet reiken, maar goed dat is een andere discussie.
Dan trek je als bijrijder gewoon aan de regeneratiepeddel.
Los daarvan ook geen idee waarom de knop van de elektronische noodrem zo nodig van plaats moest veranderen.
Hetzelfde trouwens voor de wisseling van de toetsenclusters op het stuur die nu omgekeerd staan.
Want als er een bestuurder is waarbij dit een enigszins serieuze kans is op een probleem, dan behoort die persoon toch geen rijbewijs te hebben?
Zoals mijn moeder (gelukkig nog steeds) altijd zegt “Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest”.
In onze Megane Electric hebben we ook een digitale binnenspiegel. Het is een normale spiegel en wanneer je het "ouderwetse" anti verblindhendeltje omhoog doet heb je de digitale spiegel. Bij ons staat nu altijd aan, het bereik is veel groter (links/rechts), geen last in het donker van verblindende auto's en bij een volle auto nog steeds bruikbaar omdat de camera tegen de achterruit aanzit. En nog een voordeel, passagier kan mee kijkenBosmonster schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Voor de zijspiegels zeker, daar zijn camera's echt waardeloos (en onnodig complex/duur). Ze geven je niet het gevoel van diepte en afstand die je nodig hebt.
Voor een achteruitrijspiegel is het wat minder boeiend. Een camera kan je een prima indicatie geven van de situatie recht achter je. Zeker als je zicht door de achterruit beperkt is. Maar dan heb je wel weer de limitaties van een camera (wordt vies, werkt minder in het donker, etc.)
Helaas gaan designers tegenwoordig daarom maar los en laten een achterruit maar helemaal weg... *kuch*Polestar 4*kuch*
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat is, zo kan ik het toch uit het demo filmpje afleiden, bij de new EV6 niet anders.The Wizard schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:32:
[...]
Het is een normale spiegel en wanneer je het "ouderwetse" anti verblindhendeltje omhoog doet heb je de digitale spiegel.
Check, heb me nooit verdiept in de andere merkenIvoB2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:37:
[...]
Dat is, zo kan ik het toch uit het demo filmpje afleiden, bij de new EV6 niet anders.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Is dat bij een Kia ev6 77kw ook zo de dealer heeft er niets over gezegd
Iemand hier ervaring mee?
Mijn mening, en daar handel ik al jaren naar, is opladen tot 100% wanneer dat kan.
Alleen niet langere tijd met 100% SoC laten stilstaan.
Mijn ervaring met autodealers de laatste jaren is dat ze, zeker wat betreft EV's, minder goed zijn ingelicht dan een beetje voorbereide kandidaat koper/leaser.
https://www.autoblog.nl/n...lgroep-omroep-max-6891977
Catch my drift?
In theorie wel, in de praktijk heeft iedereen er een andere mening overBoot schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:00:
Ik ben overgestapt van een Volvo c40 daar raadde de dealer aan tot 90% op te laden
Ik zou zeggen als het een lease is doe gewoon 100, is het je eigen wagen en heb je het niet nodig kan het sowieso geen kwaad om 90 te doen, je kan het sowieso makkelijk intellen via de app.
https://www.google.com/se...4ced,vid:NZtwlXZoaJY,st:0
DaMenaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:11:
Ik zie (en las) dat de nieuwe EV6 ook (optioneel?) een digitale binnenspiegel heeft. Je ziet ook een cameraatje onder de spoiler. Benieuwd of die optie ook naar Europa komt. Zou zelf overigens liever een gewone spiegel hebben. Ook al is de camera hoog gemonteerd, vies zal hij toch worden.
Catch my drift?
Heeft niks te maken met specifiek merk of model, het is gewoon een broodje-aap verhaal, FUD (Fear, Uncertainty & Doubt) de wereld ingestuurd als urban myth.Boot schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:00:
Ik ben overgestapt van een Volvo c40 daar raadde de dealer aan tot 90% op te laden
Laden tot 100% en 'm dan wegzetten zonder te rijden voor langer dan een dag of 2 is geen goed idee. Laadt je 's nachts en ga je 's ochtends rijden, doe dan gerust tot 100%. Idem voor laden op het werk of bij een klant, gewoon tot 100%. Zelfs bij snelladen als je de tijd hebt en er niemand staat te wachten tot jij klaar bent.
Dit valt net zo goed onder FUD.ColdRain schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:13:
[...]
Laden tot 100% en 'm dan wegzetten zonder te rijden voor langer dan een dag of 2 is geen goed idee.
[…]
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
als je de wagen op 100% vol geladen hebt, en je rijd met de regeneratie, hoe werkt dat dan?
regenereren zal dan niet direct werken denk ik. er zal toch eerst een paar % van de capaciteit weg gereden moeten zijn toch ?
Klopt. Als ie 100% is rij je dus met level 0 in feite.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:56:
wat ik me eigenlijk wel afvraag.
als je de wagen op 100% vol geladen hebt, en je rijd met de regeneratie, hoe werkt dat dan?
regenereren zal dan niet direct werken denk ik. er zal toch eerst een paar % van de capaciteit weg gereden moeten zijn toch ?
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dat zou je inderdaad wel verwachten. Ik merk alleen niet dat er minder sterk wordt geremd (in ieder geval in i-pedal), dus waarschijnlijk worden dan de mechanische remmen gebruikt. In m'n Tesla merkte ik echt dat er veel minder vertraging was als de accu op 100% zat.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:56:
Zonder iPedal merk je het verschil in ieder geval wel. Je moet er ook bewust van zijn dat ie dan niet afremt.anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:13:
[...]
Dat zou je inderdaad wel verwachten. Ik merk alleen niet dat er minder sterk wordt geremd (in ieder geval in i-pedal), dus waarschijnlijk worden dan de mechanische remmen gebruikt. In m'n Tesla merkte ik echt dat er veel minder vertraging was als de accu op 100% zat.
ik top de auto ook gewoon altijd 100% vol. en ik rijd ook altijd met I-pedal. Ik voel ook geen verschil op welk moment dan ook.anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:13:
[...]
Dat zou je inderdaad wel verwachten. Ik merk alleen niet dat er minder sterk wordt geremd (in ieder geval in i-pedal), dus waarschijnlijk worden dan de mechanische remmen gebruikt. In m'n Tesla merkte ik echt dat er veel minder vertraging was als de accu op 100% zat.
Ik denk ook dat de energie dan ook gewoon niet in de accu gaat als deze nog tegen de 100% aanzit.
hetzelfde als je in eens je voet helemaal van je pedal afhaalt bij I-pedal. je wagen remt dan best abrupt af, maar die energie gaat nooit zo abrupt de accu in. dat zal geleidelijk, smooth gaan. ( weet ff niet hoe ik het moet verwoorden, maar hoop dat je me begrijpt
LFP is een afkorting van LiFePO4 is dat te vergelijken met de LIPO ? ( lithium polymer ) accu in de ev6 ?Solarman schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:10:
Hier wat uitleg over de verschillen in LFP (lithium-ijzer-fosfaat) en NMC (Lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide) accu's.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2024 12:54 ]
Lipo gaat eerder over de form-factor dan over de chemische samenstelling, sommige lipo's zijn evengoed NMC.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:55:
he, jammer. ik zat het stuk te lezen over de verschillen tussen LFP en NMC, maar daar heb ik dan niet veel aan, als ik met een lipo te maken heb
ok. dus welke accu hebben we nu in de ev6 ?ColdRain schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]
Lipo gaat eerder over de form-factor dan over de chemische samenstelling, sommige lipo's zijn evengoed NMC.
Li-ion maar de exacte chemische samenstelling is onbekend. Hyundai-Kia gebruikt vziw altijd prismatische cellen (pouch doorgaans) dus lipo. Tesla gebruikt (meestal of altijd?) cylindrische cellen dus geen lipo.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:40:
ok. dus welke accu hebben we nu in de ev6 ?
Wat meer over lipo: https://batteryuniversity.com/article/bu-206-lithium-polymer-substance-or-hype
Bij mijn Polestar gebruikte die dan de mechanische remmen on te compenseren.
Ik vind het trouwens zeer irritant dan je de wagen constant in I-pedal moet zetten, waarom onthoudt die dat niet gewoon...
En als je even achteruit rijdt staat i-pedal ook uit eens je weer vooruit gaat. Persoonlijk vind ik dat nog irritanter.izzet3838 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:
Ik vind het trouwens zeer irritant dan je de wagen constant in I-pedal moet zetten, waarom onthoudt die dat niet gewoon...
Zelf laad ik standaard tot 80% op. Waarom? Omdat ik 9 van de 10 keer (bij lange na) niet meer nodig heb en het zekere voor het onzekere neem om de batterijgezondheid te verlengen (auto in particulier bezit). Ik gebruik de EV6 ook niet dagelijks (staat regelmatig meerdere dagen achter elkaar stil).
Ga ik een keer ver weg, dan laad ik hem gerust tot 100%.
In de Tesla Model 3 Long Range die ik ook rijd, doe ik dat niet anders. Daar krijg je trouwens ook (nog steeds) een melding als je boven de 80% wilt laden dat dat niet aangeraden wordt om altijd te doen. En de vraag of je de keer dat je hem op bv 100% instelt, je dat alleen voor deze keer wilt doen. Zo ja, dan zet de software de stand na het tot 100% opladen weer terug naar de vorige (80%) stand.
Overigens doet Apple met de nieuwste generatie iPad Air iets soortgelijks: die kun je ook instellen om standaard tot 80% op te laden ipv 100%.
Ieder zijn voorkeuren zeker en in de praktijk bijna onmogelijk om aan ieders individuele wensten te voldoen?izzet3838 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:
Ik zou niet willen dat de auto in I-pedal staat en zal het, op een test na, ook nooit in de praktijk gebruiken.
Er is al meermaals aangetoond dat I-pedal niet de meest economische stand is.
Zelf denk ik ook liever voor de auto dan omgekeerd en gebruik ik zoveel mogelijk de peddels wanneer en in welke stand ik dat zelf nodig beoordeel.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2024 13:52 ]
Het punt is dat i-pedal de enige stand is die niet onthouden wordt bij het omschakelen. Niemand vraagt om er een geforceerde default van te maken, we zouden alleen graag willen dat we 'm niet iedere keer handmatig moeten inschakelen.IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:50:
[...]
Ieder zijn voorkeuren zeker en in de praktijk bijna onmogelijk om aan ieders individuele wensten te voldoen?
Ik zou niet willen dat de auto in I-pedal staat en zal het, op een test na, ook nooit in de praktijk gebruiken.
KIA zelf zegt 2 verschillende dingen . ene keer lees ik Lithium ion, andere keer LiPo
https://www.kiamedia.com/...s/ev6/2022/specifications
https://www.kia.com/conte...al/topics/chapter9_2.html

[ Voor 89% gewijzigd door blb4 op 16-05-2024 14:15 . Reden: Verplaatst naar 't leveringen topic... ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
LiPo is ook Li-ion. Maar niet elke Li-ion batterij is LiPo.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:12:
KIA zelf zegt 2 verschillende dingen . ene keer lees ik Lithium ion, andere keer LiPo
Dat is alsof je het over een taxi 'tegenover' een auto zou hebben, een taxi is ook een auto.
Mijn I-pedal staat over het algemeen in stand 2. De stand blijft bij mij in zijn geheugen staan. Ik hoef hem niet elke keer in te schakelen of begrijp ik je reactie verkeerd?izzet3838 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:
Als mijn wagen 100% vol is werkt I-pedal bij mij niet direct, ik moet dan eerst een paar honderd meter rijden voordat ik dit kan aanzetten.
Bij mijn Polestar gebruikte die dan de mechanische remmen on te compenseren.
LI-ion noch LiPO zijn LFP accu's.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:12:
Ok, dat is dan mogelijk vervelend voor wie altijd in de I-pedal stand wil rijden en geen punt voor wie van de andere standen gebruik wil maken.anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:09:
[...]
Het punt is dat i-pedal de enige stand is die niet onthouden wordt bij het omschakelen. Niemand vraagt om er een geforceerde default van te maken, we zouden alleen graag willen dat we 'm niet iedere keer handmatig moeten inschakelen.
Ik zou graag regen level 0 als standaard willen hebben, maar dat kan helaas ook niet. Die moet ik ook iedere keer handmatig kiezen bij het starten van de auto.anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:09:
[...]
Het punt is dat i-pedal de enige stand is die niet onthouden wordt bij het omschakelen. Niemand vraagt om er een geforceerde default van te maken, we zouden alleen graag willen dat we 'm niet iedere keer handmatig moeten inschakelen.
Klopt inderdaad, ik rij vaak of snelweg(acc) of centrumstad, dus persoonlijk gebruik ik altijd de i-pedal, als ik licht wil vertragen houd ik mijn gaspedaal gewoon half ingedrukt...IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Ok, dat is dan mogelijk vervelend voor wie altijd in de I-pedal stand wil rijden en geen punt voor wie van de andere standen gebruik wil maken.
Inderdaad ieder zijn eigen voorkeur, maar het is ston dat stand 1,2,3 wel worden onthouden en i-pedal niet...
i-Pedal vind ik niet fijn bij manoeuvreren (bv de garage uit). En daarnaast ook die irritante piep bij in-/uitschakelen van de cruise control icm i-Pedal. Ook wordt het met i-Pedal ingeschakeld nog moeilijker om naadloos/niet voelbaar van cruise control uit naar handmatig stroom geven over te schakelen. Op stand 3 is dat al heel lastig en op hogere snelheid bijna onmogelijk. Daar zou Kia wat mij betreft wel wat aan mogen verbeteren.
Maar klopt: ieder zijn ding
Een Lithium ion polymeer accu.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:40:
[...]
ok. dus welke accu hebben we nu in de ev6 ?
Hier wat meer info over het verschil tussen Lithium ion en Lithium ion polymeer (LiPo)
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dat is dus geen i-pedal. I-pedal activeer je met nog twee keer meer linkerpaddle.Overstag schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Mijn I-pedal staat over het algemeen in stand 2. De stand blijft bij mij in zijn geheugen staan. Ik hoef hem niet elke keer in te schakelen of begrijp ik je reactie verkeerd?
Kwam er overigens achter (wat wss de meeste al weten) is dat je je naar beneden draaiende spiegels ook nog kan instellen (zowel links als rechts). Gewoon in R zetten en daarna kiezen welke spiegel je wil stellen met het palletje. Stukje verder naar beneden en buiten en nu is het echt een toegevoegde waarde.
'Gelukkig' ben ik niet de enige die dat ervaart, struggel hier ook mee.Franciesco schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:56:
Ook wordt het met i-Pedal ingeschakeld nog moeilijker om naadloos/niet voelbaar van cruise control uit naar handmatig stroom geven over te schakelen. Op stand 3 is dat al heel lastig en op hogere snelheid bijna onmogelijk. Daar zou Kia wat mij betreft wel wat aan mogen verbeteren.
Beste wat ik nu heb gevonden is het stroompedaal al indrukken zodat hij net iets sneller dan cc gaat en dan cc eraf gooien en stromo bijgeven op gevoel maar ben daar nog niet altijd smooth in.
Kan me niet herinneren dat het bij de eNiro een ding was, al had die natuurlijk geen iPedal, alleen de verschillende regenstanden tm niveau 3.
Oja?
https://www.researchgate....nZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Als het allemaal zo'n FUD is waarom zouden zelf autofabrikanten dit dan tonen aan hun klanten?
[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 16-05-2024 16:03 ]
Dan blijft hij ook stilstaan zonder I-pedal.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2024 16:33 ]
Remmen met je handen.. dat is dan weer iets waar ik helemaal niets van snap...IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:32:
Of gewoon afremmen tot stilstand op de stuurflipper.
Het grootste voordeel voor mij is dat hij compleet tot stilstand komt zonder de flipper of rem te hoeven gebruiken.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:16:
het enige grote voordeel van I-pedal is dat ik mijn voet van het pedaal af kan halen en dan gewoon stil blijven staan bij een verkeerslicht . dat is eigenlijk ook de ( voor mij ) belangrijkste reden dat ik het altijd gebruik.

Regen 2 is geen I-Pedal.Overstag schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Mijn I-pedal staat over het algemeen in stand 2. De stand blijft bij mij in zijn geheugen staan. Ik hoef hem niet elke keer in te schakelen of begrijp ik je reactie verkeerd?
I-Pedal is max, >3.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Maar dan moet autohold wel aan staan, toch?IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:32:
Of gewoon afremmen tot stilstand op de stuurflipper.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik doe het al 5 jaar zonder enig probleem.anboni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:46:
Remmen met je handen.. dat is dan weer iets waar ik helemaal niets van snap...
Lijkt me bij een auto die op die wijze energie kan terugwinnen ook zo zijn voordelen te hebben.
Tja, ook hiervoor geldt waarschijnlijk ieder z'n dingIvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:58:
[...]
Ik doe het al 5 jaar zonder enig probleem.
Lijkt me bij een auto die op die wijze energie kan terugwinnen ook zo zijn voordelen te hebben.
Nee, autohold is alleen van toepassing op de voetrem.HansAuutB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:45:
Maar dan moet autohold wel aan staan, toch?
Wanneer je - autohold of geen autohold - remt op de motor door middel van de flipper tot volledige stilstand kruipt de auto daarna ook niet verder.
Dan kan je tenminste "spelen" met de remafstand en kom je exact tot stilstand waar jij dat wil (en kan je eventueel minder, meer remmen en/of coasten) en niet waar de computer van de I-pedal dat voor jou gaat bepalen.
Voordat je remt, moet je eerst op snelheid komen en dat kost energie.murky123 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:56:
Regeneratie haalt maar een deel van de bewegingsenergie terug.
Dus je geeft 1000watt gas en je wint 600watt terug door regeneratie. Netto ben je 400watt kwijt.
Het wordt anders als je met 100% direct van de lader een berg afrolt.
Overigens wordt de batterij nooit echt 100% opgeladen.
[ Voor 10% gewijzigd door TinusH777 op 16-05-2024 20:14 ]
Ik heb toch regelmatig gehad dat regeneratie niet werkt op vlakke wegen tot er 99% staat.TinusH777 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Voordat je remt, moet je eerst op snelheid komen en dat kost energie.
Regeneratie haalt maar een deel van de bewegingsenergie terug.
Dus je geeft 1000watt gas en je wint 600watt terug door regeneratie. Netto ben je 400watt kwijt.
Het wordt anders als je met 100% direct van de lader een berg afrolt.
Overigens wordt de batterij nooit echt 100% opgeladen.
Dat de nieuwe "eraan komt" is toch heel relatief.Hetisookwat schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:15:
Hopelijk gaat de oude EV6 nog één keer in de aanbiedingen-bak voor private lease nu de nieuwe EV6 eraan komt.. Heeft iemand een inside scoop?
Hij gaat pas half dit jaar in Korea effectief in premiere.
Reken maar al op 2025 voor dat hier mogelijk wordt.
En tussen bestellen en leveren (van het huidige model) gaan sowieso al een paar maanden overheen.
Ik zou er niet teveel op rekenen, 't oude model is niet meer echt leverbaar....Hetisookwat schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:15:
Hopelijk gaat de oude EV6 nog één keer in de aanbiedingen-bak voor private lease nu de nieuwe EV6 eraan komt.. Heeft iemand een inside scoop?
[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 17-05-2024 00:13 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat ik twee keer per dag een knopje moet indrukken is wel het minste van mijn problemen met de EV6dropie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 05:54:
Ik vind het opnieuw instellen bij elke start ook super irritant,moet elke keer de auto in sportmode,ipedal zetten en lange assist uitzetten,dit moet toch beter kunnen,en een manual batterijverwarming moet er ook komen,ik laad vaak bij tesla superchargers en die staan niet in het menu van de navi.
Ik vind de lane keeping assist juist fijn en die voor binnen de lijnen blijven heb ik nooit last van.
Rijd altijd in Normal en Level 1, dus eigenlijk hoef ik bijna nooit wat te veranderen.
Is dat al sterk verbeterd dan?dropie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 05:54:
ik laad vaak bij tesla superchargers en die staan niet in het menu van de navi.
De laatste keer dat ik bij Tesla ging/probeerde te laden ging hij sowieso niet verder dan 40kW en hij stopt ook nog eens automatisch na 5min.
Dus kan je daar nu al 150 tot 200+ kW laden?
zo nee, dan heeft voorverwarmen ook geen zin... denk ik dan
Nee Tesla laders beginnen meestal zo rond de 68 a 70 voor een paar minuten en lopen op tot max 97KW ik ben nog nooit daarboven gekomen en heb het al heel wat keren gedaan.stimpyrulez schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:45:
[...]
Is dat al sterk verbeterd dan?
De laatste keer dat ik bij Tesla ging/probeerde te laden ging hij sowieso niet verder dan 40kW en hij stopt ook nog eens automatisch na 5min.
Dus kan je daar nu al 150 tot 200+ kW laden?
zo nee, dan heeft voorverwarmen ook geen zin... denk ik dan
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Dat zijn de Light en Light Edition modellenHetisookwat schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:15:
Inderdaad, toen ik de mijne bestelde in januari werden de keuzes als beperkt omdat ik enkel nog kon kiezen uit wagens die waren voorbesteld door Kia belux.blb4 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:11:
[...]
Ik zou er niet teveel op rekenen, 't oude model is niet meer echt leverbaar....
Wat ik me dan wel afvraag aangezien de facelift pas eind dit jaar komt, heeft Kia een mega stock aangelegd of gaan ze de productie van het huidige model toch gewoon hervatten?
Ik denk eerder dat ze enkel nog de facelift gaan leveren straks, die zullen de meeste mensen willen. Risico is dat ze de oude blijven produceren en die straks met enorme kortingen moeten gaan uitleveren gezien hij naast de nieuwe zal bestaan.izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Inderdaad, toen ik de mijne bestelde in januari werden de keuzes als beperkt omdat ik enkel nog kon kiezen uit wagens die waren voorbesteld door Kia belux.
Wat ik me dan wel afvraag aangezien de facelift pas eind dit jaar komt, heeft Kia een mega stock aangelegd of gaan ze de productie van het huidige model toch gewoon hervatten?
Ik zou zelf alleen al voor het nieuwe model gaan omdat die naar het lijkt veel minder pianozwart in het interieur heeft.
als ik het zo bekijk is de facelift er ook juist ( deels ) voor de versimpeling / vereenvoudinging van veel onderdelen binnen de KIA EV modellen.
je ziet voornamelijk in het interieur dat nu bijvoorbeeld het dashboard , schermen, stukje techniek en software gelijk getrokken word over de ev6, ev9 straks ev3 en 4 .
minder verschillende onderdelen
Zijn alsnog verschillende onderdelen hoor, de ev9 en ev3 hebben de klimaatcontrole tussen de 2 displays, bij de ev6 blijft dit onderaan en heb je daar een zwarte balk, software wordt inderdaad gelijkgetrokken maar das ook het enige lijkt me.murky123 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:
je ziet voornamelijk in het interieur dat nu bijvoorbeeld het dashboard , schermen, stukje techniek en software gelijk getrokken word over de ev6, ev9 straks ev3 en 4 .
minder verschillende onderdelen
Wellicht wel dat ze de productie vergemakkelijken/goedkoper maken...
Over die "dalende vraag" hoor je de wildste verhalen. Dus beter met een korreltje zout nemen.Phusebox schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:05:
Denk ook dat er nog wel stock is met de dalende vraag wereldwijd.
En wanneer er zo'n grote stock is waarom is er dan nog steeds een wachttijd van maanden tussen bestelling en levering? Volgens mij wordt er tegenwoordig alleen nog geproduceerd op basis van erffectieve bestellingen.
Dealers klagen zelfs dat ze niet eens aan showroommodellen geraken en daarvoor tijdelijk een geleverde auto van een klant voor gebruiken.
Op onze e-Niro moesten we 11 maanden wachten. Toen hij geleverd werd was de Niro EV zelfs hier al in het straatbeeld te zien. Ik heb me op dat gebied laten vertellen dat niet alle productielijnen gelijk worden overgeschakeld van een oud naar nieuw/facelift model. Je hebt dan een tijd dat twee versies van één model nog naast elkaar lopen op de productielijnen.
Ik heb daar niet zo'n zicht op maar ben er wel benieuwd naar als net nieuwe rijder van een EV6 (Edition Advanced)
Buiten bugfixes hoef je weinig te verwachten. Ons infotainment systeem is zometeen ook EOL.EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:39:
Gaan er bij de huidige EV6 ook nog updates komen als het gaat om de nieuwere modellen die net weer wat meer opties hebben etc.?
Ik heb daar niet zo'n zicht op maar ben er wel benieuwd naar als net nieuwe rijder van een EV6 (Edition Advanced)
ik verwacht het niet. dit model ( voor de facelift ) is EOL ( end of life )EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:39:
Gaan er bij de huidige EV6 ook nog updates komen als het gaat om de nieuwere modellen die net weer wat meer opties hebben etc.?
ik baseer dat op mijn ruim 20 jaar KIA ervaring , en dealership in de familie
fysieke updates niet , software is wel waarschijnlijk.
In elk geval hebben we recht op 7 jaar kaart updatesEN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:39:
Maar dat zal dan ook wel een utopie worden als ik jullie reacties zo lees...
Dat zit wel in MY25EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:54:
Haha het enige waar ik toch nog op hoop is draadloos AA
Model Year 2025EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:03:
[...]
Ik ben een leek he, waar staat MY25 voor en wat houdt het in?
Haha
Ik hoop vooral op manuel precon, aa kun je grotendeels oplossen met een dongle van 30 euro, enige is dat je dan op het aa icoontje moet klikken als je in de wagen stapt.EN86 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:54:
Haha het enige waar ik toch nog op hoop is draadloos AA
Ook dat hoeft nog niet eens, ik heb de AAWireless dongle, en AA opent automatisch op de console zodra mijn mobiel verbinding heeft met de dongle.izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:13:
[...]
Ik hoop vooral op manuel precon, aa kun je grotendeels oplossen met een dongle van 30 euro, enige is dat je dan op het aa icoontje moet klikken als je in de wagen stapt.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic