Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
1Mark schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Bij Phuse is alles verkeerd en stuk zo te lezen:
- verkeerd besteld
- grepen
- iccu
- roest
- range
- achterklep
En dan vergeet ik vast nog een boel.

Ik zou hem dan verkopen en een ander merk nemen waar je nul problemen in de eerste 5 jaar hebt.

Ik heb overigens nul problemen met mijn EV6
Precies.
Maar ik denk dat als Phuse een Mercedes koopt dat ie dan ook tig problemen heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
mitsumark schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Precies.
Maar ik denk dat als Phuse een Mercedes koopt dat ie dan ook tig problemen heeft :+
Ik heb met hem te doen.... De wet van Murphy?

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:04
Overstag schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Via de infotainment kan je de kabel laten ontgrendelen als hij “vol” geladen is of pas laten ontgrendelen als je het laadpasje weer aanbiedt. Tenminste dat is bij mijn EV6 Plus.
Bij mij zoals ik eerder aangaf. Lijkt me sterk dat daar verschil in zit.

Zou ook gek zijn, want je hebt niet altijd een pasje nodig. Er zijn ook gratis laders (pluggen en laden) en met een grannycharger heb je ook geen pasje.
DaMenaz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:07:
Je kunt in je infotainment instellen of de kabel moet ontgrendelen bij stoppen laden of bij ontgrendelen auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwiFzE_5_ePu056OimgeB_fRN_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psCc69DOv3kweSnZmNPVPzUj.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door DaMenaz op 12-05-2024 15:14 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
king_dude schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:20:
[...]
Ik serveer ‘m niet af, alleen wat ik bedoelde ging niet over het automatisch loskoppelen van de kabel. Dat heb ik volgens mij toch netjes benoemd ipv iemand afserveren?
Zo werd het door mij ook niet opgevat iig. Maar vermoed ook dat hij doelde op de suggestie, niet de persoon. 👍

[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 12-05-2024 15:20 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zojuist van laadpaal vandaan, moederdag bij vdv lunch. Auto was 98%. Setting vanochtend aangepast: laadkabel blijft nu vast zitten.

Auto 2 uur op 100% laten staan, echter auto geeft nog steeds aan ‘niet verbonden’
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTRlC9uVuEtoYGrAEQW8G1zuwOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76hmV51NPKnbOKXuFL9xEkA4.jpg?f=fotoalbum_large

En laadpaal was disconnected. Zou ik alleen met de Granny (dus AC) dit kunnen doen?

Ik ga ffe kijken of ik snel een verbruiksmeter kan vinden, en die tussen granny en 230 zetten. En dan Granny nacht aan laten. En starten met 99%, en op 100% 0 punt verbruik opnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz

[ Voor 97% gewijzigd door DaMenaz op 12-05-2024 15:40 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Mijn laatste metingen duiden op een capaciteit van 68 kWh van de accu.

Vandaag bijvoorbeeld 95% verbruikt (op 378 km), en volgens de app was dat 65 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 12-05-2024 15:49 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Ik kom net van een publieke laadpaal af, en zat bij 99% in auto. Wat ik merk: Bij 100% stopt het laden op dash, hoor ik een klik van de vergrendeling kabel die open gaat en staat de laadpaal op groen.

Ik kan mijn laadkabel er zo uittrekken.

Niks doorladen helaas
Dat doet ie idd niet altijd, dat balanceren, is ook niet vaak nodig. Als je hem aan de laadpaal hebt en hij is klaar (100 %), en je gaat de airco/verwarming starten dan zal hij de stroom van de laadpaal pakken, dat doet bijna elke EV. En het maakt niet uit als je een openbare laadpaal of een eigen laadpaal/granny gebruikt, zolang je dr sessie niet stopt zal de auto gewoon weer stroom pakken van de paal.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 08:57
[...]

- verkeerd besteld
- grepen
- iccu
- roest
- range
- achterklep

Ik zou hem dan verkopen en een ander merk nemen waar je nul problemen in de eerste 5 jaar hebt.

Ik ben blij voor je, maar ik heb ook best wat issues met mijn EV6... Net als @Phusebox

Ik heb de auto nu 2,5 jaar en heb het gevoel dat ik ook om de paar maand bij de dealer zit (en dan niet voor een geplande onderhoudsbeurt).

Ik las laatst ook dat iemand ruim 100K aan KM had (ik ruim 40K) en hij had 0 problemen gehad.
Zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen....

Mijn lijstje tot nu toe:

- handgrepen
- ICCU stuk
- 12V accu (vorige week vervangen)
- banden die trillen
- issue met de verwarming
- beslagen ramen (na een paar uur onderweg te zijn)

Nu is alles boven in het lijstje onder garantie vervangen en volgens mij geeft dat ook aan dat het dus issues waren die niet horen.
Dus ja, soms is er echt wel wat mis met die auto hoor...

Soms snap ik de dealer ook niet.
Moet ik voor het 12V issue 3 a 4 keer terug komen met het issue voordat de accu wordt vervangen (terwijl dit een algemeen probleem is).
Kost mij veel tijd, maar de dealer ook (en geld).
Gelijk de accu vervangen was uiteindelijk goedkoper geweest naar mijn inziens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

- verkeerd besteld
- grepen
- iccu
- roest
- range
- achterklep

Heel fijn voor iedereen die geen problemen heeft, maar ik heb soortgelijke issues als Phusbox

-range
-beslagen ramen ( ook nu nog)
-kromme handgrepen
-onverklaarbare krassen ( slechte lak )
-verwarming die het vaker niet dan wel doet
-op afstand verwarming starten werkt ook niet

Auto in het bezit sinds 01-12-21 en 65K op de teller,,,

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Heb hem nog niet zo lang (12/23), en zeer tevreden rijder, maar zeker wat issues.

- sensoren achterbank niet goed
- beslagen ramen tijdens het rijden, al heb ik inmiddels door dat het komt doordat de auto automatisch naar binnenventilatie springt af en toe, zelfs in de regen. Irritant in de regen met tunnels, zit ik elke keer aan het einde van de tunnel met beslagen ramen.
- regensensoren zijn niet helemaal wijs (knoerthard met miezer voor het stoplicht, en soms in stromende regen doen ze niks)
- ABS springt af en toe ineens aan bij mild remmen, das best schrikken, vooral voor de passagiers
- matige banden gemonteerd (mogelijke oorzaak ABS issues)
- lak is net boter

Gelukkig geen elektrische issues gehad nog met 12V of ICCU. Ook geen problemen met de range. Haal met dit weer bijna 400km uit de 58kWh als ik "normaal" rij.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 13-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 23:18
--HOOLIE-- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Heel fijn voor iedereen die geen problemen heeft, maar ik heb soortgelijke issues als Phusbox

-range
-beslagen ramen ( ook nu nog)
-kromme handgrepen
-onverklaarbare krassen ( slechte lak )
-verwarming die het vaker niet dan wel doet
-op afstand verwarming starten werkt ook niet

Auto in het bezit sinds 01-12-21 en 65K op de teller,,,
Toch ook even positief geluid.EV6 advance plus april 2022. Nu bijna 60K

- Rijdt geweldig comfortabel.
- Comfortabele automatich verstelbare stoelen. Nooit (meer) rugpijn na lange rit.
- Goede lak (interstellar grey). Geen enkel krasje of steenslag. Wel altijd zelf met schuim gewassen (met dank aan dit forum _/-\o_ ).
- Geen kromme handgrepen.
- Bijna nooit beslagen ramen. Wel airco altijd aan en automatisch schakelen naar interne circulatie (tunnels) zoveel mogelijk uitgeschakeld in instellingen.
- Goede kwaliteit muziek (wel altijd flacs via USB stick/ bluetooth telefoon afspelen).
- Nooit enige trilling in banden/wielen gehad. Overigens nog steeds de 1e bandenset.
- Native navigatie is goed genoeg en op sommige punten beter dan google maps. Wel geluid (behalve roodlicht camera's) uit.
- Licht opbrengst lampen goed genoeg.
- HDA functies allemaal in gebruik. Altijd I-pedal, lane assist, automatisch (bij)sturen en cruise control.
- Automatisch groot licht nooit een andere auto verblind.
- Geen rammeltjes.
- Vandaag bij 100% opladen 512 km range (wel optimaal als airco uit zou zijn. Anders 40km minder)
- Goede dealer. Ook belangrijk als men goed reageert op probleempjes.
- Snelladen in zomer op vakantie (235kW vaak gehaald).
- KIA (hoewel langzaam) past de software toch wel aan: i-Pedal update voor remlichten, ICCU update, (gratis) update/upgrade preconditionering voor snel opladen in winter (200kW gehaald deze winter, ...
- App werkt bij mij altijd voor voorverwarmen interieur. Met verwarming geen problemen gehad (wordt lekker warm in winter en lekker koud in zomer). Nu is het wel zo dat ik geen koukleum ben.
- Met Home Assistant start en stopt het AC laden automatisch in de goedkope uurtjes.

Min punten:
- Bijna direct na levering 12V accu vervangen.
- USB A connectie onbetrouwbaar (wordt bij 60K beurt hopelijk opgelost).
- Schemerindicator voor lichten zou instelbaar moeten zijn.
- Wat vage instellingen voor ruitenwissers.
- In Nederland wat te veel verkeersborden en tekstbordjes langs de weg, waar HDA allemaal wel of juist niet op reageert. Gelukkig kan je dat meestal wel negeren door automatisch standaard 5 km boven de aangegeven snelheid te zitten.
- te vaak mededeling" handen aan het stuur". Is daar een oplossing voor?
- OTA onduidelijk. Gelukkig is zelf doen met USB stick geen probleem

[ Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 13-05-2024 11:15 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05
JanAllElectric schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
[...]

- Comfortabele automatich verstelbare stoelen. Nooit (meer) rugpijn na lange rit.
- Goede lak (interstellar grey). Geen enkel krasje of steenslag. Wel altijd zelf met schuim gewassen (met dank aan dit forum _/-\o_ ).
- Bijna nooit beslagen ramen. Wel airco altijd aan en automatisch schakelen naar interne circulatie (tunnels) zoveel mogelijk uitgeschakeld in instellingen.
- Goede kwaliteit muziek (wel altijd flacs via USB stick/ bluetooth telefoon afspelen).
- Nooit enige trilling in banden/wielen gehad. Overigens nog steeds de 1e bandenset.
- Native navigatie is goed genoeg en op sommige punten beter dan google maps. Wel geluid (behalve roodlicht camera's) uit.
- HDA functies allemaal in gebruik. Altijd I-pedal, lane assist, automatisch (bij)sturen en cruise control.
- Geen rammeltjes.
- Vandaag bij 100% opladen 512 km range (wel optimaal als airco uit zou zijn. Anders 40km minder)
- KIA (hoewel langzaam) past de software toch wel aan: i-Pedal update voor remlichten, ICCU update, (gratis) update/upgrade preconditionering voor snel opladen in winter (200kW gehaald deze winter, ...
- App werkt bij mij altijd voor voorverwarmen interieur. Met verwarming geen problemen gehad (wordt lekker warm in winter en lekker koud in zomer). Nu is het wel zo dat ik geen koukleum ben.
- Met Home Assistant start en stopt het AC laden automatisch in de goedkope uurtjes.

Min punten:
- In Nederland wat te veel verkeersborden en tekstbordjes langs de weg, waar HDA allemaal wel of juist niet op reageert. Gelukkig kan je dat meestal wel negeren door automatisch standaard 5 km boven de aangegeven snelheid te zitten.
Steenslag had ik helaas al na de terugrit naar huis van de dealer toen ik de auto ophaalde. Meteen een plekje op de motorkap. Ik heb de Runway Red lak.
Verder werkt de verwarming bij mij ook prima, verwarmen en koelen gaat goed.
Voor de rest ook geen issues, alleen de optie uitgezet dat de auto automatisch gaat vertragen in snelheidszones. Bijvoorbeeld op de A9 ging de auto automatisch vertragen omdat die dacht dat er een 90 km/h zone was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 22:34
Bosmonster schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:38:
Heb hem nog niet zo lang (12/23), en zeer tevreden rijder, maar zeker wat issues.

- sensoren achterbank niet goed
- beslagen ramen tijdens het rijden, al heb ik inmiddels door dat het komt doordat de auto automatisch naar binnenventilatie springt af en toe, zelfs in de regen. Irritant in de regen met tunnels, zit ik elke keer aan het einde van de tunnel met beslagen ramen.
- regensensoren zijn niet helemaal wijs (knoerthard met miezer voor het stoplicht, en soms in stromende regen doen ze niks)
- ABS springt af en toe ineens aan bij mild remmen, das best schrikken, vooral voor de passagiers
- matige banden gemonteerd (mogelijke oorzaak ABS issues)
- lak is net boter

Gelukkig geen elektrische issues gehad nog met 12V of ICCU. Ook geen problemen met de range. Haal met dit weer bijna 400km uit de 58kWh als ik "normaal" rij.
Nummer 1 is hier ook een issue precies, er zit zelden iemand dus nog niet goed kunnen testen maar heb het gevoel dat als de persoon voor het starten zijn gordel aandoet hij niet piept, maar eens de auto begint te rijden en de persoon later(na het piepen) zijn gordel aandoet zwijgt die niet.

Het vreemde is wel dat die na het stoppen en starten van de wagen terug zweeg, dus is het dan wel de sensor?

Steenslag heb ik trouwens ook en zit nog maar op 1500km, nu zo lang het bij steenslag blijft en er geen stukjes loskomen maakt het me weinig uit...

[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 13-05-2024 11:51 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb ook goede ervaringen na 6 maanden gebruik. Echter weleens wat dingetjes, met name met de app. De lak is inderdaad wat minder goed, maar stoor ik me niet zo aan.
Wat we echter nu wel hebben: de auto koelde/verwarmde ineens niet meer op afstand. Ook kwam er geen koude lucht meer, de verwarming deed het wel. Nu blijkt dat de warmtepomp stuk is. En ook dermate stuk dat er kleine stukjes metaal door het hele airco/ventilatiesysteem door de hele auto gegaan zijn. Alles moet dus vernieuwd worden, hij staat sinds vandaag bij de dealer. Ik begreep dat Kia Nederland er ook bij komt morgen, dus nog wel een dingetje geloof ik.

Als leenauto een elektrische Niro. Die heeft meer actieradius, 420km bij 100%, dan ik bij mijn EV6 77versie ooit gehad heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Kopke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:54:

Als leenauto een elektrische Niro. Die heeft meer actieradius, 420km bij 100%, dan ik bij mijn EV6 77versie ooit gehad heb... :)
Huh? Ik heb met mijn 54 (58) met dit weer een actieradius van 425. Hoe kom jij daar met je 77 dan niet aan?

Disclaimer: ik rij wel als een ouwe lul, langzaam optrekken en met airco uit enzo, maar dan nog.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
Bra-Jo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Huh? Ik heb met mijn 54 (58) met dit weer een actieradius van 425. Hoe kom jij daar met je 77 dan niet aan?

Disclaimer: ik rij wel als een ouwe lul, langzaam optrekken en met airco uit enzo, maar dan nog.
Same hier, ook een ouwe lul 8) . 430km range op de 58kwh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wat ik nog vergeten was te melden: Bij mijn eerste onderhoudsbeurt vorige week (31,5K, 1 jaar) is het interieurfilter niet vervangen... omdat de leasemaatschappij daar nog geen toestemming voor gaf. Dus moet ik 60K doen met een vies filter. Vuile schrapers. :(

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
[...]
Ik zie iedereen hier met actieradia strooien, zonder parameters, dus vergelijken wordt al lastig. N=1.

Velgen, aandrijflijn, rijmodus, rijstijl, wel/niet dak open, snelheid, weersomstandigheden, airco, belading, etc, etc. Is allemaal van invloed. Maar niemand die het aangeeft.

Maak me er ook niet druk om. Als ie leeg is, dan gaat ie aan de lader.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
DaMenaz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:50:
Wat ik nog vergeten was te melden: Bij mijn eerste onderhoudsbeurt vorige week (31,5K, 1 jaar) is het interieurfilter niet vervangen... omdat de leasemaatschappij daar nog geen toestemming voor gaf. Dus moet ik 60K doen met een vies filter. Vuile schrapers. :(
Niet mee akkoord gaan.
Onderhoudsschema van KIA voor Europa geeft aan V= vervangen bij 24 maanden of 30.000km (welke als eerst voorkomt).
Bij jou is het 30.000 km.
Ze behoren minimaal onderhoud uit te voeren wat de fabrikant voorschrijft, en dat is ook wat je mag verwachten van de leasemaatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFf4s59IQHNFXwQWpGLF_l2Sd6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AbaLfduKOnnrDGIEuAesEMT7.png?f=fotoalbum_large

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Solarman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Niet mee akkoord gaan.
Onderhoudsschema van KIA voor Europa geeft aan V= vervangen bij 24 maanden of 30.000km (welke als eerst voorkomt).
Heb ook al contact opgenomen en een klacht ingediend. (y)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

Ik kom met mijn 77Kw ook niet boven de 400km hoor....ook niet met deze temperatuur.
Maar goed, dat heb ik ( en andere met mij ) al vaker gemeld...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
--HOOLIE-- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:31:
[...]

Ik kom met mijn 77Kw ook niet boven de 400km hoor....ook niet met deze temperatuur.
Maar goed, dat heb ik ( en andere met mij ) al vaker gemeld...
Blijf ik toch bijzonder vinden. Gisteren had ik hem op 518 met 100% (airco altijd aan, eco modus omdat dat rustiger optrekt met een kind achterin)

[ Voor 10% gewijzigd door Leezer14 op 13-05-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Leezer14 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Blijf ik toch bijzonder vinden. Gisteren had ik hem op 518 met 100%
Heb je er 518 mee gereden toen hij op 0 stond?

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
DaMenaz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Heb je er 518 mee gereden toen hij op 0 stond?
Nee zeker niet, maar een dikke 400 haal ik zeker wel met nog wat % over. Dus dat is zeker meer dan wat Hoolie aangeeft met zijn 77 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Leezer14 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Nee zeker niet, maar een dikke 400 haal ik zeker wel met nog wat % over. Dus dat is zeker meer dan wat Hoolie aangeeft met zijn 77 model
Nog een parameter. Vermelden mensen bij range wat hun auto of app aangeeft na laden, of geven ze aan wat er daadwerkelijk is gereden.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 15:44
JanAllElectric schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Same here... De van mij is uit dec 2021 (GT-Lijn) - enige wat ik heb gedaan is de banden laten wisselen en een beurt.. Ik rij ook met alle hulpsystemen aan en heb tot nu toe alleen maar plezier van de auto.. Als ik hier af en toe de verhalen lees, lijkt het wel alsof ik de enige normale EV6 heb?

- Geen rammeltjes.

Min punten:

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tja, dat zal overwegend zijn wat de GOM aangeeft.
Ik zie er maar weinig rijden tot ze effectief stilvallen gewoon om hun gelijk te bewijzen. :+

En het punt is uiteraard dat er meerdere bestuurders aangeven dat ze x km halen volgens de GOM bij 100% SoC waarna je dan direct reactie krijgt dat "dit niet kan want bestuurder y haalt dat nooit en aan zijn of haar rijstijl zal het zeker niet liggen. :).

Nu, eind van de maand wordt de EV6 GT line hier geleverd.
Benieuwd wat de GOM dan zal aangeven in vergelijking met de data van 52 maanden e-Niro 64/67 kWh accu. Uiteraard een vergelijking met dezelfde rijders met dezelfde rijstijl over dezelfde wegen maar twee verschillende auto's met o.a. andere banden en ander gewicht.
Ik verwacht met 10 kWh extra accu inhoud toch minstens dezelfde range te halen als bij de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
[...]

Tsja, ik heb nu max 400 km in de auto zelf, de app is overigens aardig gelijk altijd bij mij. Wel een open dak die bijna altijd open staat en ik vind snel optrekken leuk :) Geen airco want die doet het al een poosje niet. Ook rij ik meer dan 95% snelweg waar ik tussen de 110 en 115 kmpu rij.. Volgens mij is mijn band ook iets groter maar dat weet ik niet zeker. Tot slot ook nog regelmatig een zware aanhanger (paardentrailer), werkt dat ook mee in het berekenen van de range?
Ik heb weleens geprobeerd idd om te rijden als een oude sok :) maar niet volgehouden, het is zo leuk om een beetje te scheuren buiten de bebouwde kom. Radius maakt mij in mindere mate uit, ik laad altijd thuis en heb voldoende aan de huidige range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsaZjJXYH2GFaO3REggRbL4AvrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcnWccE7ZAqlgFKzNyp8Bdxr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:30
IvoB2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:49:
Nu, eind van de maand wordt de EV6 GT line hier geleverd.
Benieuwd wat de GOM dan zal aangeven in vergelijking met de data van 52 maanden e-Niro 64/67 kWh accu. Uiteraard een vergelijking met dezelfde rijders met dezelfde rijstijl over dezelfde wegen maar twee verschillende auto's met o.a. andere banden en ander gewicht.
Ik verwacht met 10 kWh extra accu inhoud toch minstens dezelfde range te halen als bij de e-Niro.
Dat denk ik ook wel, ik rij niet veel minder zuiniger.

eNiro DPL: 14,4kWh/100km (over 45k km)
EV6 RWD: 14,9kWh/100km (over 3k km dus wellicht wel iets gunstiger weer so far)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:20:
[...]
EV6 RWD: 14,9kWh/100km (over 3k km dus wellicht wel iets gunstiger weer so far)
Ja, dat vermoed ik ook. :)
Over 75K km heb ik een gemiddelde van 15 kWh/100 km met de e-Niro.
En bij dit weer heb ik een gemiddeld verbruik tussen de 11 en 12 kWh/100 km (eco stand en geen airco).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik haalde over ongeveer 300km snelweg met 105km/u iets meer dan 16 kWh/100.

Dat was onder niet gunstige omstandigheden. 4 man met bagage en 12 graden/regen.

Dit was met de 58kWh RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
(jarig!)
IvoB2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:49:
9.2 kWh extra (14% meer) maar ook 228 kg extra (13% meer) ... 't zal erom spannen denk ik ...
Die "toch minstens dezelfde range" lijkt me niet zo vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoe kom je aan die 9,2 kWh extra?
e-Niro: 64/67 kWh.
EV6: 74/77,4
Dat lijkt me dan 10 kWh extra?

Nou ja, we gaan het zien.
Een ramp is het niet want kan openbaar aan 11 kW laden ipv de 3/7,2 van de e-Niro. _/-\o_
En, sarcastisch bekeken, meer verbruik is ook weer meer inkomsten uit zonne-stroom. :+

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
(jarig!)
IvoB2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:54:
Hoe kom je aan die 9,2 kWh extra?
e-Niro: 64/67 kWh.
EV6: 74/77,4
Dat lijkt me dan 10 kWh extra?

Nou ja, we gaan het zien.
Een ramp is het niet want kan openbaar aan 11 kW laden ipv de 3/7,2 van de e-Niro. _/-\o_
En, sarcastisch bekeken, meer verbruik is ook weer meer inkomsten uit zonne-stroom. :+
Niro 64.8 kWh - https://ev-database.org/nl/auto/1666/Kia-Niro-EV
EV6 74.0 kWh - https://ev-database.org/nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zijn de cijfers van de Kia Niro EV.
Ik heb nog een e-Niro 2019.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcPGyhgD_TOEJEST42PqlPMRBN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYeBhG2NgFLRns33gy4L9H9P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
(jarig!)
IvoB2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:13:
Dat zijn de cijfers van de Kia EV.
Ik heb nog een e-Niro 2019.
OK dan is het inderdaad 64 kWh en 173 kg verschil (9.5%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
DaMenaz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:24:
[...]

Ik zie iedereen hier met actieradia strooien, zonder parameters, dus vergelijken wordt al lastig. N=1.

Velgen, aandrijflijn, rijmodus, rijstijl, wel/niet dak open, snelheid, weersomstandigheden, airco, belading, etc, etc. Is allemaal van invloed. Maar niemand die het aangeeft.

Maak me er ook niet druk om. Als ie leeg is, dan gaat ie aan de lader.
Dat klopt,maar belangrijkste is de snelheid, tot 100 km per uur kun je gemakkelijk rond de 16a18 kw per 100 km rijden.Boven de 130 gaat het richting 22 je per 100km.
Ik heb er nu 2500 km opzitten en heb 17kw per 100 km gereden,70% korte ritjes in de buurt waarbij ik niet harder dan 50 gemiddeld rij. Dan is het verbruik rond de 12à15kw per 100, er wordt dan ook veel geregenereerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02
Dat zijn de cijfers uit de EV6 brochure. Mijn EV6 77 is maar 66kWh, dat zegt ie zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qg9Dh-NurAJC2NP0y_yfDO6Yvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ifmohSCno4HJDOvWwPEaSYJp.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door itsjohan op 13-05-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
dropie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Dat klopt,maar belangrijkste is de snelheid, tot 100 km per uur kun je gemakkelijk rond de 16a18 kw per 100 km rijden.Boven de 130 gaat het richting 22 je per 100km.
Ik heb er nu 2500 km opzitten en heb 17kw per 100 km gereden,70% korte ritjes in de buurt waarbij ik niet harder dan 50 gemiddeld rij. Dan is het verbruik rond de 12à15kw per 100, er wordt dan ook veel geregenereerd natuurlijk.
Snelheid stond er tussen. 😅

Catch my drift?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
quote]stimpyrulez schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:57:
[...]

Ik las laatst ook dat iemand ruim 100K aan KM had (ik ruim 40K) en hij had 0 problemen gehad.
[/quote]

Nou.. dat is niet vanzelf gegaan hoor. Er zijn best wel wat zaken waar je zelf iets aan kon doen.

Lak.
Als je dit forum leest kon je weten dat de lak boterzacht is. Dit is in 2021 hier uitgebreid besproken. De staat van de lak is hierdoor een keuze van de eigenaar (wel/niet wasstraat, wel/niet coating).
Ik heb ervoor gekozen om er een glascoating op te zetten, en de auto nooit door de wasstraat te doen.
Ook heb ik de achterspoiler met blanke folie laten wrappen.Deze keuze bevalt prima, lak is in goede staat.

Beslagen ramen tijdens het rijden.
Vanaf het eerste uur heeft de EV6 er last van, destijds een software issue. Advies van (mijn) dealer was destijds: 'als het werkt NIET updaten' zolang het probleem speelt. Ik heb destijds meer dan een jaar de auto niet voorzien van updates vanwege deze rede. Desalniettemin vervelend voor de anderen destijds.
Nu mag dit geen probleem meer zijn. Sowieso de intelligente functies in de airco uitzetten verhelpt een hoop problemen.

Die hele discussie over range is er echt eentje die me de keel uit gaat hangen. Erken gewoon dat bij een laag verbruik je een rede hebt dat dit laag is, en andersom. Het hier neerzetten heeft geen enkele toegevoegde waarde zonder heel specifiek te zijn. Precies zoal Menaz zegt.

En over de kwaliteit en (non) issue’s van de EV6. Ook dat is een kapstop waar ieder zijn eigen jasje aan hangt. En vergeet niet dat koop/verkoop een kwestie is van gunnen. Zo ook in de after sales kan het helpen om te investeren in een goede relatie met je dealer.

* mijn accu is direct geswapt na 1x boosten door anwb
* mijn koplampen zijn direct gewisseld na het bekende barst issue
* ik kreeg direct precon update in winter, zonder kosten. Binnen 4 dagen toen het echt heel koud was
* mijn usb poort wordt een volgende keer vervangen. Tot die tijd draadloos tijdens werk, en accepteren dat tijdens prive mijn dongle soms uitvalt
* met interesse volgt mijn dealer mijn laadgedrag en degradatie. Vragen er actief naar
* ze hebben extra moeite gedaan om mijn sleutel te swappen, omdat deze aan de kopse kant rafels had van het vallen. Hadden ze niet hoeven te doen.

Maar het is ook:
* ik zeur niet over dat iets direct moet. Banden trillen heeft 15.000 km gekost om goed te krijgen.
* ik breng ze bosse bollen als ze een verschil hebben gemaakt voor mij (want dat verdienen ze, ze werken kei hard)
* ik accepteer een dialoog, en heb begrip voor wederhoor. Dat doen ze andersom ook.
* ze geven mijn ervaringen en tips actief door aan andere klanten. Dit waarderen ze.
* ze vonden het fijn een actief meedenkende klant te hebben
* luchtfilter betaal ik zelf, want 50k per jaar. Ik declareer dit gewoon bij werkgever

Wat blijft over? De range? Ach ik maak mij er niet druk om. Ik ga niet inleveren op comfort (precon/airco/cabine koelen/verwarmen) en/of rijgedrag (snelheid 84/110/124/134 en vlot rijgedrag).

Verlichting?
Ik accepteer het, want het is niet anders.

Iccu?
Ok daar heb ik mazzel, ik doe alleen aan snelladen

Heb ik nog iets anders?
Jazeker, maar daar wordt binnenkort uitgebreid naar gekeken (melding controleer remsysteem). Dealer heeft hiervoor een goede check gedaan en kan niets technisch vinden.

De positieve beleving is vele malen groter dan de negatieve ervaring. Ik zou direct een nieuwe bestellen na nu 110k aan kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
king_dude schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:31:
quote]stimpyrulez schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:57:
[...]

[/quote]

Nou.. dat is niet vanzelf gegaan hoor. Er zijn best wel wat zaken waar je zelf iets aan kon doen.

Lak.
Als je dit forum leest kon je weten dat de lak boterzacht is. Dit is in 2021 hier uitgebreid besproken. De staat van de lak is hierdoor een keuze van de eigenaar (wel/niet wasstraat, wel/niet coating).
Ik heb ervoor gekozen om er een glascoating op te zetten, en de auto nooit door de wasstraat te doen.
Ook heb ik de achterspoiler met blanke folie laten wrappen.Deze keuze bevalt prima, lak is in goede staat.

Beslagen ramen tijdens het rijden.
Vanaf het eerste uur heeft de EV6 er last van, destijds een software issue. Advies van (mijn) dealer was destijds: 'als het werkt NIET updaten' zolang het probleem speelt. Ik heb destijds meer dan een jaar de auto niet voorzien van updates vanwege deze rede. Desalniettemin vervelend voor de anderen destijds.
Nu mag dit geen probleem meer zijn. Sowieso de intelligente functies in de airco uitzetten verhelpt een hoop problemen.

Die hele discussie over range is er echt eentje die me de keel uit gaat hangen. Erken gewoon dat bij een laag verbruik je een rede hebt dat dit laag is, en andersom. Het hier neerzetten heeft geen enkele toegevoegde waarde zonder heel specifiek te zijn. Precies zoal Menaz zegt.

En over de kwaliteit en (non) issue’s van de EV6. Ook dat is een kapstop waar ieder zijn eigen jasje aan hangt. En vergeet niet dat koop/verkoop een kwestie is van gunnen. Zo ook in de after sales kan het helpen om te investeren in een goede relatie met je dealer.

* mijn accu is direct geswapt na 1x boosten door anwb
* mijn koplampen zijn direct gewisseld na het bekende barst issue
* ik kreeg direct precon update in winter, zonder kosten. Binnen 4 dagen toen het echt heel koud was
* mijn usb poort wordt een volgende keer vervangen. Tot die tijd draadloos tijdens werk, en accepteren dat tijdens prive mijn dongle soms uitvalt
* met interesse volgt mijn dealer mijn laadgedrag en degradatie. Vragen er actief naar
* ze hebben extra moeite gedaan om mijn sleutel te swappen, omdat deze aan de kopse kant rafels had van het vallen. Hadden ze niet hoeven te doen.

Maar het is ook:
* ik zeur niet over dat iets direct moet. Banden trillen heeft 15.000 km gekost om goed te krijgen.
* ik breng ze bosse bollen als ze een verschil hebben gemaakt voor mij (want dat verdienen ze, ze werken kei hard)
* ik accepteer een dialoog, en heb begrip voor wederhoor. Dat doen ze andersom ook.
* ze geven mijn ervaringen en tips actief door aan andere klanten. Dit waarderen ze.
* ze vonden het fijn een actief meedenkende klant te hebben
* luchtfilter betaal ik zelf, want 50k per jaar. Ik declareer dit gewoon bij werkgever

Wat blijft over? De range? Ach ik maak mij er niet druk om. Ik ga niet inleveren op comfort (precon/airco/cabine koelen/verwarmen) en/of rijgedrag (snelheid 84/110/124/134 en vlot rijgedrag).

Verlichting?
Ik accepteer het, want het is niet anders.

Iccu?
Ok daar heb ik mazzel, ik doe alleen aan snelladen

Heb ik nog iets anders?
Jazeker, maar daar wordt binnenkort uitgebreid naar gekeken (melding controleer remsysteem). Dealer heeft hiervoor een goede check gedaan en kan niets technisch vinden.

De positieve beleving is vele malen groter dan de negatieve ervaring. Ik zou direct een nieuwe bestellen na nu 110k aan kilometers.
Amen. Ik sluit me hier volledig bij aan. 73k, enige klacht kromme deurhendels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• izzet3838
Daar is dan de ev6 facelift:
YouTube: New 2025 Kia EV6 Facelift First Impression “Kia Listens"

- 84kWh battery pack;
- Updated front and rear face with starmap signature lighting
- CCnC software system enabling manual battery conditioning and wireless Android Auto/Apple
CarPlay;
- Capacitive steering wheel that doesn't require torque input when using HDA;
- Fingerprint authentification;
- More sound absorbing material around rear motor;
- Side airbags for second row;
- More rigid body;
- Over the air updates for the drivetrain;
- Digital rear view mirror.

Voor mij persoonlijk lijken enkel ccnc met manuel precon en het touch sensitive stuur dingen die nodig waren, de rest lijkt me minder interessant (behalve de grote accu voor de gt versie).

Wat me wel opvalt is dat er met geen enkel woord gerept wordt over de kleine accu, zou die verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:24:

- 84kWh battery pack;
- CCnC software system enabling manual battery conditioning and wireless Android Auto/Apple
CarPlay;
- More rigid body;

Voor mij persoonlijk lijken enkel ccnc met manuel precon en het touch sensitive stuur dingen die nodig waren, de rest lijkt me minder interessant (behalve de grote accu voor de gt versie).

Wat me wel opvalt is dat er met geen enkel woord gerept wordt over de kleine accu, zou die verdwijnen?
De voorkant is echt een afterthought. Een van de lelijkste neuzen die ik de afgelopen jaren heb gezien.

Voor mij ook alleen de accu en het nieuwe infotainment systeem + OTA firmware updates die het de moeite waard zouden maken. Maar ik ga mijn EV6 wellicht inruilen op een EV3 als die interessant genoeg is.

Kia listened:
- Nog steeds een handmatige frunk.
- Geen verlichte laadpoort

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 14-05-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Welke laadpoort zou niet verlicht zijn dan? ik heb verlichting in mijn laadpoort. Hebben ze dat er weer afgehaald?

[ Voor 16% gewijzigd door murky123 op 14-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
murky123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:47:
Welke laadpoort zou niet verlicht zijn dan? ik heb verlichting in mijn laadpoort. Hebben ze dat er weer afgehaald?
Ik zag geen verschil, waar zit die verlichting dan? En ik bedoel wederom niet de achterklep, maar de klep waar je oplaadaansluiting achter zit.

Sorry dan heb ik te snel geoordeelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 14-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 22:54

d0s

sssst

Verlichting op de laadpoort is recent toegevoegd voor MY24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
murky123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:47:
Misschien in de GT uitvoeringen maar in 58 kWh plus heeft mijn laadpoort geen verlichting. Het is in het donker altijd zoeken om het knopje te vinden om de klep te sluiten.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
mijn light edition 58kwh heeft een lamp in de laadpoort , links van de stekker. auto is 8 december geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xNGTF3qC8ypE1w8sxopCe8s4So=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b4XHjBTR1ZERA76SftaUNJJQ.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 14-05-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
murky123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:55:
mijn light edition 58kwh heeft een lamp in de laadpoort , links van de stekker. auto is 8 december geleverd

[Afbeelding]
Heeft de mijne ook, geleverd ergens begin februari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Bij de oudere modellen is er noch het licht noch de verlichte sluitknop. Wij moeten het doen met het licht van het batterijstatus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:35:
[...]

De voorkant is echt een afterthought. Een van de lelijkste neuzen die ik de afgelopen jaren heb gezien.

Voor mij ook alleen de accu en het nieuwe infotainment systeem + OTA firmware updates die het de moeite waard zouden maken. Maar ik ga mijn EV6 wellicht inruilen op een EV3 als die interessant genoeg is.

Kia listened:
Over smaken valt geen discussie te voeren.
Vreemd dat je dan wel voor een EV3 doos zou kiezen want de nieuwe lichten van de EV6 update zijn zowat de signature van iedere KIA EV geworden.
Ik vind in elk geval niets mis met de cosmetische update van het exterieur.
En wat betreft het interieur zijn ze eindelijk afgestapt van het stofgevoelige "pianoblack".

Of draadloos carplay/android auto in de praktijk een verbetering blijkt te zijn valt nog af te wachten.
Ken genoeg gebruikers van draadloze carplay/android auto die er niet tevreden over zijn gezien talrijke issues met de draadloze verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak

- 84kWh battery pack;
CarPlay;
- More rigid body;

Ik heb het YouTube filmpje gekeken en er wordt inderdaad alleen gesproken over de 84 kWh accu en niet over de 58 kWh accu. Misschien verdwijnt die wel of komt er voor de Nederlandse markt alsnog een 58 kWh accu (of groter 64 kWh? De grote accu is ook 10 kWh gegroeid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:52

- 84kWh battery pack;
CarPlay;
- More rigid body;

Teleurstellende facelift qua uiterlijk. Enige pluspunt is CCnC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Staat nu ook op Autoweek.

https://www.autoweek.nl/a...ijk-en-groter-accupakket/

Daar wordt wel gesproken over het feit dat de huidige versie een 58 kWh accu had, maar bij de facelift wordt alleen 84 kWh accu genoemd. Kan dus best zijn dat 58 kWh accu niet meer geleverd wordt op het facelift model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Is ook een beetje ondermaatse accu voor zo'n relatief grote/zware auto.
En vanuit standarisatie oogpunt ook wel begrijpelijk dat ze voor dat platform (gebruikt voor meerdere auto's) maar één accu aanbieden.
Spijtig dat de upgrade niet in V2H voorziet (zoals de EV9).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:56:
En vanuit standarisatie oogpunt ook wel begrijpelijk dat ze voor dat platform (gebruikt voor meerdere auto's) maar één accu aanbieden.
Nou, ik ben blij met de 58 kWh accu aangezien de range voor mij ruim voldoende is met die accu.
De grotere accu is leuk voor meer range, maar zorgt ook voor een hogere aanschafprijs/leaseprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 13:35
Is het zeker dat dat NIET gaat kunnen, of weten we het op basis van de huidige info nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Nou, ik ben blij met de 58 kWh accu aangezien de range voor mij ruim voldoende is met die accu.
De grotere accu is leuk voor meer range, maar zorgt ook voor een hogere aanschafprijs/leaseprijs.
Ieder zijn keuze uiteraard.
Maar wanneer ik voor een kleinere accu zou kiezen zou ik ook voor een kleinere auto kiezen.
Indien eerder beschikbaar had ik bv. voor de R5 gekozen ipv de EV6 (wat betreft leaseprijs maakt het in mijn geval niet uit want beiden vallen binnen beschikbaar budget).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sn0x0r schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:06:
[...]
Is het zeker dat dat NIET gaat kunnen, of weten we het op basis van de huidige info nog niet?
Ik weet net zoveel als jij, nl. wat ik hier lees. :)
En persoonlijk maakt het voor mij niet meer uit gezien de geleverde EV6 nog MY 2024 is en vier jaar moet meegaan. Tegen dan zijn er weer andere EV's met andere mogelijkheden beschikbaar en zien we dan wel weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Maar wanneer ik voor een kleinere accu zou kiezen zou ik ook voor een kleinere auto kiezen.
Indien eerder beschikbaar had ik bv. voor de R5 gekozen ipv de EV6 (wat betreft leaseprijs maakt het in mijn geval niet uit want beiden vallen binnen beschikbaar budget).
Inderdaad, ieder zijn keuze. :)
Ik wilde graag de EV6 omdat die ruimer is qua zit-en kofferruimte dan andere elektrische auto's in het C-segment (behalve Ioniq 5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00
itsjohan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Dat zijn de cijfers uit de EV6 brochure. Mijn EV6 77 is maar 66kWh, dat zegt ie zelf:

[Afbeelding]
Krijg je dit via een OBD apparaat en app? Of zit dit standaard in de Kia Connect app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00

- 84kWh battery pack;
CarPlay;
- More rigid body;

Lijkt mij toch dat het manual preconditioning ook met de huidige versie moet kunnen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
greg-a schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Lijkt mij toch dat het manual preconditioning ook met de huidige versie moet kunnen of mis ik iets?
Ze bedoelen het handmatig voorverwarmen van de accu en niet het interieur.
Bij de huidige versie kun je niet handmatig de accu voorverwarmen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:57
Weet niet of dit al gedeeld was:

Ik vind het front totaal geen verbetering in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
greg-a schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Lijkt mij ook.
Is later softwarematig ingebouwd, automatisch gekoppeld aan de navigatie.
Moet dus geen probleem zijn om een digitale aan/uit knop in het scherm te zetten om handmatig preconditioning te kunnen starten van de HV-batterij.
Wie weet misschien in een latere software-update!

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 10:33
Phusebox schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Kia listened:
Na zoveel klachten over Kia en hun service, kennis en kunde toch weer een Kia als mogelijke opvolger??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Mustang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Na zoveel klachten over Kia en hun service, kennis en kunde toch weer een Kia als mogelijke opvolger??
Ik ben ook een beetje verbaasd. Een klein beetje maar eerlijk gezegd..

edit: taalfout

[ Voor 3% gewijzigd door henrov op 14-05-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online

[Afbeelding]
Is dat de Snow White Pearl? Zou je wat meer foto's kunnen delen? Heb ook de Light Edition 58 kWh in bestelling.( 23 mei ETA dealer).

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mustang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Helaas is een BMW EV niet betaalbaar genoeg. Maar je hebt gelijk, what was I thinking. Bedankt dat je me weer even met beide voeten op de aarde hebt gezet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Loei123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:03:
Weet niet of dit al gedeeld was:

Ik vind het front totaal geen verbetering in ieder geval.
Ja, ik had het ook al gepost. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78982018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Helaas is een BMW EV niet betaalbaar genoeg. Maar je hebt gelijk, what was I thinking. Bedankt dat je me weer even met beide voeten op de aarde hebt gezet 8)
Zo duur is een i3 toch niet? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Ik zie niet in wat de maat van de auto met de grootte van de accu te maken heeft.
Sommige mensen willen met zn 5en weekendjes/weekjes weg, en andere willen met zn 2en naar zuid frankrijk, voor ieder wat wils.
Verbruik tussen een grote en kleine auto verschilt niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Zo duur is een i3 toch niet? ;)
Worden niet meer gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Worden niet meer gemaakt.
Je had het ook niet over een nieuwe. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:38:
[...]
Ik zie niet in wat de maat van de auto met de grootte van de accu te maken
Minder gewicht, minder grote wielen, indien mogelijk minder lucbhtweerstand,....
Zodat je met een kleinere accu inhoud evenveel range hebt dan bij een zwaardere, grotere auto met dezelfde accu.
Sommige mensen willen met zn 5en weekendjes/weekjes weg, en andere willen met zn 2en naar zuid frankrijk, voor ieder wat wils.
Idd, en vandaar dat ik reeds schreef:
"Ieder zijn keuze uiteraard.
Maar wanneer ik voor een kleinere accu zou kiezen ..." :)
Verbruik tussen een grote en kleine auto verschilt niet zo heel veel.
Wanneer ik de WLTP opgaves zie en vooral wanneer ik de range van mijn huidige e-Niro met netto 64 kWh vergelijk met de range van sommige EV6 rijders met 74 kWh durf ik dat toch te betwijfelen. :+
En de zuinigste EV waarmee ik tot nu toe reed is nog altijd de Kona EV MY 2018 => tot 530 km range op een 64 kWh accu.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak

[Afbeelding]
Mijn Light heeft ook een lamp in de laadpoort.
Is sinds de MY2024 standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hPf_Q1opqgEZb3wVAUPa99ahAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RinsppqkfMMwfYQK0wM3Rldg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Maarten69 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Is dat de Snow White Pearl? Zou je wat meer foto's kunnen delen? Heb ook de Light Edition 58 kWh in bestelling.( 23 mei ETA dealer).
inderdaad de snow white pearl light edition 58kwh , nog eventjes wachten en veel plezier met de jouwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHWEDoTAuybeYl7dSNQcnH1aCyA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FX4znEexf18uqdTaLvoLaLr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7uuqQz3Hxb31KE1YsDBWQMilGo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny1jMmA4dIaQvgRe7ics0XUB.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwvHktJmjPK_WJI3KFqPpYJZqK0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ86YxTgPhiuYtELrdPKbpYH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHkzBHumhxRn3P7aRvumIPUFABo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cgX4Iudo6fowbT95GGOGaz5.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Hmm het aangezicht van de nieuwe ev6 valt me nog mee. Minder gedrocht dan gedacht. Taillights minder mooi. Dashboard displays meer hoekig. Stuur anders. Hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Solarman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Lijkt mij ook.
Is later softwarematig ingebouwd, automatisch gekoppeld aan de navigatie.
Moet dus geen probleem zijn om een digitale aan/uit knop in het scherm te zetten om handmatig preconditioning te kunnen starten van de HV-batterij.
Wie weet misschien in een latere software-update!
Dat het geen probleem is is al lang duidelijk, ook wireless aa zou geen probleem moeten zijn, alleen is het de vraag of Kia er de nodige tijd in wilt steken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
izzet3838 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Dat het geen probleem is is al lang duidelijk, ook wireless aa zou geen probleem moeten zijn, alleen is het de vraag of Kia er de nodige tijd in wilt steken...
Wireless aa/carplay kun je vergeten. Hardware niet geschikt. Handmatige precon knop wel. Of ie komt.. tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56
Laat maar.

[ Voor 96% gewijzigd door Andrehj op 14-05-2024 17:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dat matblauw op de persfoto's vind ik wel tof. Nieuwe infotainment ook. Stuur is wennen. Exterieur zal iedereen zijn eigen idee bij hebben.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat andere stuur heeft tenminste een praktische functie (in bepaalde standen kan je meer van het dashboard zien dan bij een rond stuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02
greg-a schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Krijg je dit via een OBD apparaat en app? Of zit dit standaard in de Kia Connect app?
Ja obd2 inderdaad, via Bluetooth en dan de carscanner app op je telefoon. Leuk om te bekijken, je kunt zelfs op celniveau bv het voltage zien maar ook hoeveel g krachten de auto ondergaat, hoe ver de rem ingetrapt is, hoe warm de koel vloeistof is etc. Dit allemaal als bijrijder natuurlijk of na de rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Ik denk dat je de kleine accu behoorlijk onderschat. Destijds de auto mede gekocht vanwege het snelle snelladen. Ik heb echter nog nooit een snellader nodig gehad. Met een range tussen de 350km in de winter en 420 km in de zomer kan ik prima uit de voeten. En ik denk dat, dat voor velen zal gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt o.a. van je rijgedrag af (of beter niet van je persoonlijk rijgedrag maar van onbekende "issues" en/of pech met een "maandagauto").
De ene haalt vlot de 400 km met de kleine accu en een ander in de zomer nauwelijks 400 km met de grote accu. :+

En zoals altijd, ieder zijn ding. N = dus 1.

Ik denk dan maar weer waarom voor een kleine accu kiezen als je voor hetzelfde geld 16 kWh meer accu inhoud kan krijgen. De range gaat heus niet minderen bij een grotere accu (indien dit het geval zou zijn zou niemand de grotere accu verkiezen).

Wat voor "velen" zou moeten gelden maakt overigens mijn rekening niet. ;)

Snelladers gebruik ikzelf trouwens ook nooit.
Meestal thuis laden aan 2 tot 5 kW. En ook dan is een ruimere accu handiger om het teveel aan PV in te verstouwen. :+

Hoe je het ook draait of keert, in dit geval is meer nooit minder. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:08:
Ik denk dan maar weer waarom voor een kleine accu kiezen als je voor hetzelfde geld 16 kWh meer accu inhoud kan krijgen. De range gaat heus niet minderen bij een grotere accu (indien dit het geval zou zijn zou niemand de grotere accu verkiezen).
Maar dat is dus het punt, het is niet voor hetzelfde geld de grote accu. Je moet meer betalen om de grote accu te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sonicfreak schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Maar dat is dus het punt, het is niet voor hetzelfde geld de grote accu. Je moet meer betalen om de grote accu te krijgen.
Zoals ik al meermaals schreef: "Ieder zijn ding".
En dat laatste betekent dat ik voor een grotere accu helemaal niet meer moet betalen want het is een bedrijfswagen/salarisauto.

Dat dit een punt is voor wie de auto privé moet aankopen (vandaar andere uitgangspunten, andere gevolgen) begrijp ik ook wel.
Maar wanneer ik privé een EV zou aankopen zou het al zeker geen EV6 GT line van 67K zijn maar eerder een EV van een 30-35K of nog beter een elektrische deelauto die me jaarlijks maar een 1750€ zou kosten. :)
Dat dit niet overeenkomt met "het punt" van een ander begrijp ik ook maar het is duidelijk niet "mijn punt".

Ik ben Belg en het overgrootste deel van BEV's zijn er salarisauto's en duidelijk geen privéaankopen (en al helemaal niet in klasse van een EV6). En in de lease is een EV met een ruim bemeten accu relatief voordeliger dan eentje die klein is bemeten want de restwaarde van de eerste is hoger.

Hoe dat in Nederland verdeeld is weet ik niet.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
Sonicfreak schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:02:
[...]

en al helemaal rekening houdend met de SEPP
een grotere acuu is een paar 1000 euro duurder, dan kom je boven de grens van de subsidie van 3000 euro die je dan misloopt en dan is de grotere accu ineens een meerprijs van 5 a 6k euro

zo heb ik ook gekozen voor de 58kwh accu. en de (beperkte) range is meer dan voldoende voor mijn geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Zoals ik al meermaals schreef: "Ieder zijn ding".
En dat laatste betekent dat ik voor een grotere accu helemaal niet meer moet betalen want het is een bedrijfswagen/salarisauto.

Dat dit een punt is voor wie de auto privé moet aankopen (vandaar andere uitgangspunten, andere gevolgen) begrijp ik ook wel.
Maar wanneer ik privé een EV zou aankopen zou het al zeker geen EV6 GT line van 67K zijn maar eerder een EV van een 30-35K of nog beter een elektrische deelauto die me jaarlijks maar een 1750€ zou kosten. :)
Dat dit niet overeenkomt met "het punt" van een ander begrijp ik ook maar het is duidelijk niet "mijn punt".

Ik ben Belg en het overgrootste deel van BEV's zijn er salarisauto's en duidelijk geen privéaankopen (en al helemaal niet in klasse van een EV6). En in de lease is een EV met een ruim bemeten accu relatief voordeliger dan eentje die klein is bemeten want de restwaarde van de eerste is hoger.

Hoe dat in Nederland verdeeld is weet ik niet.
Dan is jouw situatie denk ik behoorlijk uitzonderlijk en niet zonder meer van toepassing op de gemiddelde autorijder. In zijn algemeenheid geldt, wie meer wil moet meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mjas schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Dan is jouw situatie denk ik behoorlijk uitzonderlijk en niet zonder meer van toepassing op de gemiddelde autorijder. In zijn algemeenheid geldt, wie meer wil moet meer betalen.
Voor een Nederlander zal dat een uitzonderlijke situatie zijn. Kan best want op die markt ben ik niet thuis.
Voor een Belgische salarisrijder is dat geen uitzonderlijke situatie want eerder regel dan uitzondering.
En de Vlaamse privérijder moet ook al geen rekening houden met subsidies want die zijn alleen van toepassing voor 2024 en dan is de grens 40K voor een nieuwe (en daar heb je hier ook geen nieuwe EV6 met een kleine accu voor want de vanaf prijs voor de goedkoopste versie met 58 kWh is 48990 €) of 60K catalogusprijs voor een tweedehands (en daar heb je hier ook een tweedehands EV6 met grotere accu voor, het verschil tussen 58 kWh en 77,4 kWh is hier overigens, BTW in, maar 4000 €. Wat neerkomt op een 206,2 €/kWh accuopslag en dat is een koopje :) ).

YouTube: 2024 KIA the new EV6 POV Exterior and Interior
YouTube: 2025 Kia EV6 с обновленным дизайном и батареей

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
king_dude schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Wireless aa/carplay kun je vergeten. Hardware niet geschikt. Handmatige precon knop wel. Of ie komt.. tijd zal het leren!
Nooit officieel bevestigd, de stonic heeft het al 3 jaar bijvoorbeeld, lijkt me raar dat het infotainment van de ev6 die "hardware" niet zal hebben dan...

Maar goed is alleen speculatie, ik verwacht persoonlijk dat beide niet meer komen, lijkt me raar dat Kia geld gaat uitgeven aan features voor een model dat eol is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 00:23:
[...]

Nooit officieel bevestigd, de stonic heeft het al 3 jaar bijvoorbeeld, lijkt me raar dat het infotainment van de ev6 die "hardware" niet zal hebben dan...

Maar goed is alleen speculatie, ik verwacht persoonlijk dat beide niet meer komen, lijkt me raar dat Kia geld gaat uitgeven aan features voor een model dat eol is...
Het lijkt samen te hangen met je scherm. De grotere brede schermen hebben geen wireless. De kleinere schermen wel.

Het is wellicht een bepaald pakket dat ze ergens inkopen of een beperking qua bandbreedte bij hogere resoluties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik zie (en las) dat de nieuwe EV6 ook (optioneel?) een digitale binnenspiegel heeft. Je ziet ook een cameraatje onder de spoiler. Benieuwd of die optie ook naar Europa komt. Zou zelf overigens liever een gewone spiegel hebben. Ook al is de camera hoog gemonteerd, vies zal hij toch worden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 15-05-2024 09:13 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
DaMenaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:11:
Ik zie (en las) dat de nieuwe EV6 ook (optioneel?) een digitale binnenspiegel heeft. Je ziet ook een cameraatje onder de spoiler. Benieuwd of die optie ook naar Europa komt. Zou zelf overigens liever een gewone spiegel hebben. Ook al is de camera hoog gemonteerd, vies zal hij toch worden.
En wat je vaak hoort is dat een gewone spiegel fijner in gebruik is dan een digitale spiegel. Zelfde als die buitenspiegel camera's. In reviews lees en hoor je altijd dat een gewone spiegel beter en fijner werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Sonicfreak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:20:
[...]

En wat je vaak hoort is dat een gewone spiegel fijner in gebruik is dan een digitale spiegel. Zelfde als die buitenspiegel camera's. In reviews lees en hoor je altijd dat een gewone spiegel beter en fijner werkt.
Voor de zijspiegels zeker, daar zijn camera's echt waardeloos (en onnodig complex/duur). Ze geven je niet het gevoel van diepte en afstand die je nodig hebt.

Voor een achteruitrijspiegel is het wat minder boeiend. Een camera kan je een prima indicatie geven van de situatie recht achter je. Zeker als je zicht door de achterruit beperkt is. Maar dan heb je wel weer de limitaties van een camera (wordt vies, werkt minder in het donker, etc.)

Helaas gaan designers tegenwoordig daarom maar los en laten een achterruit maar helemaal weg... *kuch*Polestar 4*kuch*

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 15-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaMenaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:11:
Heeft die spiegel niet de combinatie van de twee functies?
Digitaal aan (is via camera) en digitaal uit (gewone spiegelfunctie).
In de link van één van de "new EV6" filmpjes zie je dat even voorbij komen.

Het probleem met de eerste generatie digitale achteruitrij"spiegels" was het gebrek aan dieptezicht.
Maar de techniek staat niet stil.
De Polestar 4 heeft bv. al geen achterruit meer en dan is een digitale middenspiegel de enige optie.

Ik zie het probleem ook niet echt. Doorgaans rij ik bij achteruitrijden op wat de buitenspiegels weergeven.
En bij periodieke controle van achteropkomend verkeer volstaat de combinatie van sensoren en (digitale) middenspiegel ruimschoots.
En wanneer je de optie hebt om te kiezen maakt het verder ook niet veel uit.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:29:
Dat andere stuur heeft tenminste een praktische functie (in bepaalde standen kan je meer van het dashboard zien dan bij een rond stuur).
Praktische functie: ja, maar niet dat. Het stuur is niet vierkant, maar afgeplat..

Je ziet steeds meer sturen met een platte bovenkant voor beter zicht op de HUD. Ik had eerst een Q4 besteld en die had dat ook om die reden.

Bij de EV6 dekt het huidige stuur de linker onderhoek van het rechter scherm af, Zicht op het scherm achter het stuur is prima. Als daar al wat wordt afgedekt, dan zijn het de hoekjes waar geen info staat (of je stuur staat veel te laag).

Catch my drift?

Pagina: 1 ... 365 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic