Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bogey555 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:48:
[...]
Misschien is het zelfs beter om hem tegen dan gewoon te gebruiken als grote batterij voor het huis als daar een mogelijkheid toe komt. :)
Hier ook 6 van de 7 dagen mogelijkheden tot thuiswerk (en in de zomer bij droog weer wordt de auto sowieso niet gebruikt voor WW-verkeer dus alle mogelijkheden om op zon te laden) en gezien de EV6 GT-line standaard V2L (met de mogelijkheid uit te bouwen tot V2H) aan boord heeft niet van plan nog jaren te wachten om van die optie gebruik te maken (tussen november en februari, de overige maanden voldoet de huidige thuisaccu al ruim voldoende). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:32
IvoB2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Hier ook 6 van de 7 dagen mogelijkheden tot thuiswerk (en in de zomer bij droog weer wordt de auto sowieso niet gebruikt voor WW-verkeer dus alle mogelijkheden om op zon te laden) en gezien de EV6 GT-line standaard V2L (met de mogelijkheid uit te bouwen tot V2H) aan boord heeft niet van plan nog jaren te wachten om van die optie gebruik te maken (tussen november en februari, de overige maanden voldoet de huidige thuisaccu al ruim voldoende). :)
Ik heb hier ook een 10kW thuisbatterij maar als ik zie wat ze in Nederland doen met die terugleververgoeding dan vrees ik dat wij ook snel dezelfde kant opgaan. Ik heb vorig jaar evenveel verbruikt van het net dan dat ik teruggestoken heb dus dan zou dat wel eens kostelijk kunnen worden. Ben al aan het kijken of ik via de domotica de omvormer dan kan uitzetten. Nu is die batterij vooral top om aan peak shaving te doen. Kwestie van de capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden maar meer is altijd beter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:04
izzet3838 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:44:
[Afbeelding]heel leuk die tas van Kia, maar ik gebruik hem nooit :D
Van Mossel had mijn kabel niet eens uit het plastic gehaald. Laat staan dat er een tas bij zat.

Kabel ligt altijd in de frunk bij mij, dus had de tas toch niet gebruikt verder.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaffarra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 14:42
Sinds een aantal weken sluit de automatische achterklep meteen na het openen.
Heeft één van jullie dit al eens meegemaakt en een oplossing?
NB. Ik kan pas over twee maanden bij de dealer terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bogey555 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb hier ook een 10kW thuisbatterij maar als ik zie wat ze in Nederland doen met die terugleververgoeding dan vrees ik dat wij ook snel dezelfde kant opgaan. Ik heb vorig jaar evenveel verbruikt van het net dan dat ik teruggestoken heb dus dan zou dat wel eens kostelijk kunnen worden. Ben al aan het kijken of ik via de domotica de omvormer dan kan uitzetten. Nu is die batterij vooral top om aan peak shaving te doen. Kwestie van de capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden maar meer is altijd beter :*)
Off topic maar ik begrijp niet goed wat de TLV met een thuisaccu, laat staan de accu van een BEV, te maken heeft?
Het voordeel van een thuisaccu (en BEV accu als back up) is juist dat je op dag/jaarbasis zo weinig mogelijk van het net afneemt noch teruglevert maar het zelf gaat verbruiken (in huis en in de woning).
Het net is tenslotte geen alternatieve accu. Het slaat niets op en moet altijd in balans zijn.
Met een thuisaccu moet ik ook al niet aan peakshaving doen gezien het grootste deel van het verbruik uit de thuisaccu komt (en met V2H wordt dat aandeel nog hoger) en niet uit het net.
En het resterende verbruik dat op jaarbasis (maar in feite alleen nog de maanden december en januari) nog van het net moet komen is zo laag dat er netvergoeding noch capaciteitsvergoeding moet betaald worden op de lage netafname (want die valt in Vlaanderen dan onder de max. factuur).

De omvormer uitzetten daar denk ik niet aan want dan gaat er ook geen zonneproductie meer naar de woning noch naar de opslag (en is er in mijn geval ook geen productievergoeding meer van 33 cent/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Off topic maar ik begrijp niet goed wat de TLV met een thuisaccu, laat staan de accu van een BEV, te maken heeft?
Het voordeel van een thuisaccu (en BEV accu als back up) is juist dat je op dag/jaarbasis zo weinig mogelijk van het net afneemt noch teruglevert maar het zelf gaat verbruiken (in huis en in de woning).
Het net is tenslotte geen alternatieve accu. Het slaat niets op en moet altijd in balans zijn.
Met een thuisaccu moet ik ook al niet aan peakshaving doen gezien het grootste deel van het verbruik uit de thuisaccu komt (en met V2H wordt dat aandeel nog hoger) en niet uit het net.
En het resterende verbruik dat op jaarbasis (maar in feite alleen nog de maanden december en januari) nog van het net moet komen is zo laag dat er netvergoeding noch capaciteitsvergoeding moet betaald worden op de lage netafname (want die valt in Vlaanderen dan onder de max. factuur).

De omvormer uitzetten daar denk ik niet aan want dan gaat er ook geen zonneproductie meer naar de woning noch naar de opslag (en is er in mijn geval ook geen productievergoeding meer van 33 cent/kWh).
Idd wel even off topic. Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt of ik heb het verkeerd gelezen maar ik bedoelde dat ze je gaan doen betalen als je teveel terug gaat leveren. Ik had iets horen waaien dat ze daar in Nederland al gaan moeten voor betalen. Vandaar inderdaad dat het best is van zoveel mogelijk zelf op te slaan. In de zomer leveren wij pakken terug. En de batterij zorgt bij mij in de winter voor peakshaving als die bijspringt om de wagen te laden indien nodig. Het verbruik uit de thuisaccu is toch peakshaving? Zolang ik dan onder de 2.5kW kwartierpiek blijf zit ik op het minimum. En misschien heb ik een verkeerd contract want voor die 4 cent die ik krijg kan ik perfect de omvormer sturen om uit schakelen als er teveel geleverd wordt. Of eventueel een deel van de panelen uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ha, het omgekeerde van een terugleververgoeding dus. :)
Vooralsnog krijg je geld om terug te leveren en moet je niet betalen.
Ook niets om je zorgen over te maken. Niets zo makkelijk dan niet terugleveren aan het net.
Ik gebruik het openbaar net al enkele jaren alleen nog omdat het me geld opbrengt.
De dag dat het me geld kost gaat de knop gewoon om.
Maar tot het zover is gewoon "tjing, tjing, in the pocket". :)

In Nederland mag men vooralsnog zelfs eigen productie op een later tijdstip salderen + krijgt men geld voor de eigen productie die men niet verbruikt. Energetisch totaal van de pot gerukt systeem maar het kan blijkbaar allemaal. :+

Vooralsnog krijg ik netto 7,5 cent/kWh teruglevering aan het net, 33 cent/kWh voor iedere geproduceerde eenheid energie (wat ik er mee doe maakt niet uit) en tussen de 28 en 55 cent/kWh geproduceerde energie die ik in de accu van de BEV stop.

Ik hou geen rekening met vermogens boven de 2,5 kW (dus ik ga niet peakshaven). Zoals ik zei ben ik - doordat ik op jaarbasis meer produceer dan zelf verbruik - een kleine netverbruiker en dan betaal je geen capaciteitstarief boven de 2,5 kW (ook al neem je dat vermogen technisch af) en geen nettarief op het afgenomen kWh gedeelte. Dat hangt niet af van de energieleverancier maar van de netbeheerder en die regels zijn voor iedereen in Vlaanderen gelijk (alleen de tarieven voor kWh netvergoeding schommelen lichtjes).
En om het forfaitaire capaciteitstarief te betalen volstaat de jaarlijkse TLV aan het net ruimschoots.
En dat hangt uiteraard wel af van de voorwaarden van je energieleverancier want deze bepaalt de TLV.

In Vlaanderen betaal je bij sommige energieleveranciers ook al een onbalansvergoeding wanneer je energie terug op het net zet. Maar alleen wanneer je nog een analoge terugdraaiende teller hebt en niet wanneer je al een digitale meter hebt.
Heb je een dynamisch energiecontract betaal je uiteraard ook bij teruglevering aan het net wanneer de energieprijzen negatief zijn. Maar dat weet je, of zou je moeten weten, bij afsluiten van dat contract.

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 07-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
IvoB2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:05:
Ha, het omgekeerde van een terugleververgoeding dus. :)
Vooralsnog krijg je geld om terug te leveren en moet je niet betalen.
Ook niets om je zorgen over te maken. Niets zo makkelijk dan niet terugleveren aan het net.
Ik gebruik het openbaar net al enkele jaren alleen nog omdat het me geld opbrengt.
De dag dat het me geld kost gaat de knop gewoon om.
Maar tot het zover is gewoon "tjing, tjing, in the pocket". :)

In Nederland mag men vooralsnog zelfs eigen productie op een later tijdstip salderen + krijgt men geld voor de eigen productie die men niet verbruikt. Energetisch totaal van de pot gerukt systeem maar het kan blijkbaar allemaal. :+

Vooralsnog krijg ik netto 7,5 cent/kWh teruglevering aan het net, 33 cent/kWh voor iedere geproduceerde eenheid energie (wat ik er mee doe maakt niet uit) en tussen de 28 en 55 cent/kWh geproduceerde energie die ik in de accu van de BEV stop.

Ik hou geen rekening met vermogens boven de 2,5 kW (dus ik ga niet peakshaven). Zoals ik zei ben ik - doordat ik op jaarbasis meer produceer dan zelf verbruik - een kleine netverbruiker en dan betaal je geen capaciteitstarief boven de 2,5 kW (ook al neem je dat vermogen technisch af) en geen nettarief op het afgenomen kWh gedeelte. Dat hangt niet af van de energieleverancier maar van de netbeheerder en die regels zijn voor iedereen in Vlaanderen gelijk (alleen de tarieven voor kWh netvergoeding schommelen lichtjes).
En om het forfaitaire capaciteitstarief te betalen volstaat de jaarlijkse TLV aan het net ruimschoots.
En dat hangt uiteraard wel af van de voorwaarden van je energieleverancier want deze bepaalt de TLV.

In Vlaanderen betaal je bij sommige energieleveranciers ook al een onbalansvergoeding wanneer je energie terug op het net zet. Maar alleen wanneer je nog een analoge terugdraaiende teller hebt en niet wanneer je al een digitale meter hebt.
Heb je een dynamisch energiecontract betaal je uiteraard ook bij teruglevering aan het net wanneer de energieprijzen negatief zijn. Maar dat weet je, of zou je moeten weten, bij afsluiten van dat contract.
Thanks voor de info. Ben nog niet zolang bezig met alles in kaart te brengen en eventueel te sturen via de domotica. Zeer interessant maar idd hier off topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mhkw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-06-2024
Even tussendoor:
Mijn EV6 is nu bijna 2 jaar oud. Ik wil alvast een nieuwe 12v accu kopen. Welke raden jullie aan? Een AGM of Lithium?
Ik heb begrepen dat de originele accu niet veel soeps is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Mhkw schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:36:
Even tussendoor:
Mijn EV6 is nu bijna 2 jaar oud. Ik wil alvast een nieuwe 12v accu kopen. Welke raden jullie aan? Een AGM of Lithium?
Waarom zou je die zelf kopen? Valt dat niet gewoon onder de garantie??

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:38
Mhkw schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:36:
Even tussendoor:
Is onzin. Als ie stuk gaat haal je ergens een nieuwe. En die moet van hetzelfde type (niet merk) zijn als de bestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Ik heb overigens wel de laatste tijd dat de app dezelfde range geeft als de auto. Update van de app geweest dat ie niet meer te optimistisch is?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUrpZmROn0wIJ_Ne42tyJKzsuns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zfL1FuHH3eNmuWRvU0azTr7y.png?f=fotoalbum_large

Auto is net terug van de garage voor kleine beurt en winterbanden.
Moet ik me zorgen maken om de accu nu?…

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Atlas schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:21:
[Afbeelding]

Heb dat ook elke keer na een garagebezoek. Die laten de auto heel lang aanstaan en dan is ie vaak ver leeg.

Waarschijnlijk bij jou ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 12:19
Atlas schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:21:
[Afbeelding]

Toen ik deze melding had hebben ze de accu vervangen heeft 5 dagen geduurd voordat de app weer normaal was. Als de accu stuk is krijg je waarschijnlijk wel een melding bij het starten dat de spanning laag is.
zo niet dan moet die waarschijnlijk gewoon bij laden en is de melding weg over een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Iemand een idee of de stoelen (en achterbank) van een AWD GT-line en een echte GT uitwisselbaar zijn?
Ik zit te denken aan een GT i.v.m. vermogen, adaptief onderstel en 21" velgen, maar wil liever wel comfy stoelen met ventilatie.
Velgen zijn eventueel los te koop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
mitsumark schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:26:
Iemand een idee of de stoelen (en achterbank) van een AWD GT-line en een echte GT uitwisselbaar zijn?
Ik zit te denken aan een GT i.v.m. vermogen, adaptief onderstel en 21" velgen, maar wil liever wel comfy stoelen met ventilatie.
Velgen zijn eventueel los te koop..
Geen idee of dat kan maar ik denk dat ze beiden identiek zijn dus misschien wel maar hoe het dan moet met ontbrekende schakelaars voor elektrische bediening is nog een andere vraag. Dus ik zou daar goed over nadenken. Ik hoor regelmatig mensen klagen over de andere stoelen. (Loszitten, elek bediening die raar doet, weinig steun, enz)
Wel een tip. De kuipstoelen heb je echt wel nodig als je dat vermogen wil benutten anders zal het zogezegde extra comfort snel weg zijn ;) Ik ben een enorme fan van de steun die ze bieden en je zit ook lager. Je wil toch geen sportauto die je maar 1/4 kan benutten omdat je anders naast je stoel zit :o
Edit: nog vergeten... de achterbank is dezelfde als de andere modellen dus daar moet je het niet voor doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bogey555 op 08-05-2024 08:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:43

TGEN

Hmmmx_

Bogey555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:04:
[...]

Geen idee of dat kan maar ik denk dat ze beiden identiek zijn dus misschien wel maar hoe het dan moet met ontbrekende schakelaars voor elektrische bediening is nog een andere vraag. Dus ik zou daar goed over nadenken. Ik hoor regelmatig mensen klagen over de andere stoelen. (Loszitten, elek bediening die raar doet, weinig steun, enz)
Wel een tip. De kuipstoelen heb je echt wel nodig als je dat vermogen wil benutten anders zal het zogezegde extra comfort snel weg zijn ;) Ik ben een enorme fan van de steun die ze bieden en je zit ook lager. Je wil toch geen sportauto die je maar 1/4 kan benutten omdat je anders naast je stoel zit :o
Edit: nog vergeten... de achterbank is dezelfde als de andere modellen dus daar moet je het niet voor doen.
Ik zou ook juist de GT-stoelen in mijn laffe Air willen, daar glij je bij een beetje enthousiast genomen bocht bijkans de auto uit ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:08
Zo sinds maandag ook de EV6 binnen. Betreft een zwart 77,4kwh Plus rwd. Wat een heerlijke auto, hij is wel groter als ik gedacht had eigenlijk. Geen proefritje gemaakt ivm occassionlease en even snel toeslaan toen hij er voor een goede maandprijs opstond. Wel ingelezen natuurlijk!

Eerste opvallendheden;
- Irritant dat je snel de stoelverwarming etc indrukt als je bezig bent de Climate Control/Media
- Kia Navigatie is wel heel erg lelijk en onduidelijk, zag wel dat de vorige eigenaar geen updates heeft gedraaid dus dat gaan we ook maar even doen.
- Ik had het al gelezen, maar de Meridian geluidsinstallatie valt wel echt tegen. Zag hier wel ergens een Poweramp truukje, nog niet helemaal uit hoe dat werkt maar dat gaan we nog even proberen.
- Je hebt bijna niet door hoe hard je rijdt, wat een ontspannend rijdende auto
- Alle hulpsystemen werken echt wel relaxt, geen heftige irritant ingrepen. Ervaar het als assistent.
- Overal ruimte, ik weet niet eens wat ik er mee zou moeten doen :P

Hulpvraagje:
- Waar vind ik de instelling dat de auto automatisch op slot gaat als ik wegloop? Kan dat echt nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 22:34
Fiorano schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:54:

Hulpvraagje:
- Waar vind ik de instelling dat de auto automatisch op slot gaat als ik wegloop? Kan dat echt nergens vinden...
Heeft die niet :(

Wat betreft de knoppen voor de steolverwarming heb ik het nooit begrepen, er is een plek voorzien voor je pols(naast de startknop) om je airco te bedienen...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:38
Zo sinds maandag ook de EV6 binnen. Betreft een zwart 77,4kwh Plus rwd. Wat een heerlijke auto, hij is wel groter als ik gedacht had eigenlijk. Geen proefritje gemaakt ivm occassionlease en even snel toeslaan toen hij er voor een goede maandprijs opstond. Wel ingelezen natuurlijk!

Eerste opvallendheden;
- Irritant dat je snel de stoelverwarming etc indrukt als je bezig bent de Climate Control/Media
- Kia Navigatie is wel heel erg lelijk en onduidelijk, zag wel dat de vorige eigenaar geen updates heeft gedraaid dus dat gaan we ook maar even doen.
- Ik had het al gelezen, maar de Meridian geluidsinstallatie valt wel echt tegen. Zag hier wel ergens een Poweramp truukje, nog niet helemaal uit hoe dat werkt maar dat gaan we nog even proberen.
- Je hebt bijna niet door hoe hard je rijdt, wat een ontspannend rijdende auto
- Alle hulpsystemen werken echt wel relaxt, geen heftige irritant ingrepen. Ervaar het als assistent.
- Overal ruimte, ik weet niet eens wat ik er mee zou moeten doen :P

Hulpvraagje:
Exact dezelfde auto hier.
Hulpsystemen gaan bij mij uit, dat irritante getrek aan je stuur…
Maar dat is een generiek probleem van moderne auto’s.
Audio is persoonlijk. Voor mij is het prima.
Navia is zo slecht nog niet, tegenwoordig vindt ie online ook bedrijven op naam en zo.
Grootste nadeel is dat er geen knop is voor snelle toegang tot alternatieve routes (a la Waze)

Ruimt? Ja groot, behalve de deurbakken.

Verder idd een heerlijke auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Staat de meest recente infotainmentsoftware op je auto? Er is een update geweest voor Meridian.

https://update.kia.com/EU/NL/Main

En heb je al met de geluidsinstellingen gespeeld? Per bron kun je de instellingen apart instellen. Dus voor de DAB kun je weer andere instellingen gebruiken dan voor je telefoon als bron. Om de telefoon als bron te 'tunen' moet je deze niet bedraad hebben en dan als ingang bluetooth kiezen. Dan kun je met de instellingen aan de slag die hij pakt als je de telefoon met de kabel hebt aangesloten (gek genoeg kun je die instellingen juist niet wijzigen als de telefoon bedraad is aangesloten).

Afbeeldingslocatie: https://electricdrives.tv/wp-content/uploads/2022/04/624ec10d3ff80d10e85ba78d_KiaEV6Meridian9.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 08-05-2024 09:47 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Vandaag precies 1 jaar geleden dat de EV6 is afgeleverd. Straks wegbrengen voor een beurt (rare tijd, 10:15).

Van tevoren maak ik even een screenshot van de verschillende firmwareversies. Benieuwd of daar iets wijzigt. Ik vraag wel om een overzicht van de uitgevoerde updates. Benieuwd of er ook een ICCU-update beschikbaar is. Zag gisteren een filmpje van EVodessey voorbij komen daarover.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Eerste opvallendheden;
Is me in twee jaar echt nog geen enkele keer gebeurt
Hulpvraagje:
Is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Oeh autolock die ontbreekt is wel een tegenvaller... Ga zo eens updaten, kijken wat het brengt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 08:57

had ik in het begin ook, maar naar een tijdje gaat het over en daarna nooit meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Phusebox schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Heb dat ook elke keer na een garagebezoek. Die laten de auto heel lang aanstaan en dan is ie vaak ver leeg.

Waarschijnlijk bij jou ook het geval.
Nou mijn auto laad niet meer op via de 11kW poort... 4 witte streepjes tijdens het laden, dus denk dat de ICCU gaar is. Zo even FastNed proberen en vrijdagochtend auto inleveren :(

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 12:19
Fiorano schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Oeh autolock die ontbreekt is wel een tegenvaller... Ga zo eens updaten, kijken wat het brengt
Er zijn wel third party modules

Hier kan je meer info vinden over het inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Blijkbaar wordt de ICCU recall nu effectief uitgevoerd. Gaan ze dan ook elke ICCU apart bestellen in Korea met een wachttijd van 2 tot 4 weken? Met zo'n recall moeten er toch enkele duizenden eenheden ter beschikking zijn, gek dat men in BE/NL telkens het ding moet bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door DigitalHombre op 08-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
IvoB2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:02:

Dat af en toe laden tot 100% dient om de GOM te calibreren. De BMS weet dan terug hoeveel 100% precies is (volgens de spanning in de verschillende cellen en deze op elkaar afstemmen) en vervolgens een SoC-waarde toekennen aan de dalende en/of stijgende restwaarde.
Er zit immers geen vlotter in om het volume te meten. :)
Na een tijd gaat door zelfontlading, veroudering en drift de SoC waarde steeds meer afwijken van de werkelijke restwaarde. Een batterij kan dan beter af en toe naar een SoC van 100% gebracht worden en even in rust gaan om te hercalibreren naar de werkelijke 100% en te vergelijken met de ijkingstabellen van het BMS.
En toch vind ik het vreemd dat er met geen woord gerept wordt in de handleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:04
DigitalHombre schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:19:
Blijkbaar wordt de ICCU recall nu effectief uitgevoerd. Gaan ze dan ook elke ICCU apart bestellen in Korea met een wachttijd van 2 tot 4 weken? Met zo'n recall moeten er toch enkele duizenden eenheden ter beschikking zijn, gek dat men in BE/NL telkens het ding moet bestellen.

[YouTube: 2024 ICCU recall SC302 TSB is finally out!]
Volgens mij betreft de recall in eerste instantie alleen een software update en alleen als er sprake is van daadwerkelijk risico op uitval ook met die update wordt 'ie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

anboni schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Volgens mij betreft de recall in eerste instantie alleen een software update en alleen als er sprake is van daadwerkelijk risico op uitval ook met die update wordt 'ie vervangen.
Die van mij is overleden bij de software update :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Atlas schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Die van mij is overleden bij de software update :p
Zou natuurlijk zomaar kunnen dat de update bepaalde waardes controleert en als die buiten tolerantie vallen de unit als defect meldt, ook als ie nog niet echt overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:11
anboni schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Er wordt hier en daar ook gesproken over een zekering die vervangen moet worden. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
(jarig!)
EV6 GT-Line 74 kWh vandaag 1 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si94pVr8Qnl5YY04s2zsr7Jo7z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nFDvDe9CPfdjPnqtS9nF2pwt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Mijn auto heeft gisteren een aantal software-updates gekregen bij de dealer. Er stonden er 2 klaar, maar weet zo niet welke. Als het maar heel blijft (tot nu toe 0 problemen).

Dealer gaf het advies om over 15K (dan 45K) nog een keer langs te komen om de banden en remmen te checken. Eigenlijk zou hij bij 60K weer voor een grote beurt moeten. Zijn er meer dealers die dat advies geven?

[ Voor 48% gewijzigd door DaMenaz op 09-05-2024 13:02 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
Als ik een dongle voor wireless CarPlay (carlinkit) aansluit op de usb-a waar je normaal je telefoon wired aansluit voor je CarPlay. Blijft deze dan stroom ontvangen nadat de auto uitstaat. Of word deze usb dan ook echt spanningsloos. In het kader van voorkomen dat de 12v accu leeg getrokken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
murky123 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:51:
Als ik een dongle voor wireless CarPlay (carlinkit) aansluit op de usb-a waar je normaal je telefoon wired aansluit voor je CarPlay. Blijft deze dan stroom ontvangen nadat de auto uitstaat. Of word deze usb dan ook echt spanningsloos. In het kader van voorkomen dat de 12v accu leeg getrokken word.
Bij mij blijft 'ie actief als de auto uit staat. Lijkt geen significant effect te hebben op de 12v accu, auto staat de laatste 3 dagen stil en niet ingeplugd, HA rapporteert 85% voor de car battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Ik dacht iets gelezen te hebben in een aantal posts geleden dat die een bepaalde tijd onder spanning blijft en dan uitvalt maar ik kan mis zijn.

Edit: Ik heb in elk geval "hout vasthouden" nog geen spanningsproblemen gehad en de mijne blijft constant inzitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Bogey555 op 09-05-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 22:34
Bogey555 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Ik dacht iets gelezen te hebben in een aantal posts geleden dat die een bepaalde tijd onder spanning blijft en dan uitvalt maar ik kan mis zijn.
De mijne gaat aan en uit met het slot van de deuren, heb wel een andeoid dongle van ali, maar hij blijft dus niet aan staan.

Als ik het slot vanop afstand aanzet maakt die ook al direct verbinding, als ik de keyless entry gebruik gebeurt dat een 10 tal seconden later pmdat de dongle moet opstarten...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 19:17
Telefoon eraan en kijken of laadicoontje verschijnt?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik heb er een draad aan zitten met een LEDje en die gaat gewoon uit als ik de auto afsluit.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
DaMenaz schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:58:
Mijn auto heeft gisteren een aantal software-updates gekregen bij de dealer. Er stonden er 2 klaar, maar weet zo niet welke. Als het maar heel blijft (tot nu toe 0 problemen).

Dealer gaf het advies om over 15K (dan 45K) nog een keer langs te komen om de banden en remmen te checken. Eigenlijk zou hij bij 60K weer voor een grote beurt moeten. Zijn er meer dealers die dat advies geven?
Of hij wilt extra euro’s verdienen (normaliter om de 30k beurt), of je rem en rijgedrag is dermate dat slijtagepatroon zegt dat je tussentijds moet controleren.

Ik zit op 107k, en remblokken zijn bij mij nog erg goed. Bij 90k zomerbanden vernieuwd (om een voorbeeld te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Klonk als een verkooptruc idd. Ik rij vooral snelweg en daar slijten de remmen van een EV niet van. Ik rij ook niet als een halve tamme.

Rij wel op allseasons, dus niet 2 x per jaar wisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door DaMenaz op 09-05-2024 22:20 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fiorano schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Weinig, je kunt alleen de navi zelf updaten, dat neemt wel iets van het entertainmentsysteem mee, maar daar houdt het dan ook helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:35
gaffarra schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:11:
Ik meen dat je de achterklep kunt "resetten" procedure daarvoor staat ergens in de handleiding. Anders wordt het een bezoekje aan de dealer vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 10-05-2024 08:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05
Via de Kia Connect app nog een handigheid ontdekt. Ik weet niet of dit al bekend was.

Via Meer -> Gebruikersinstellingen -> Gebruikersprofiel -> Voertuiginstellingen kun je allerlei opties aanpassen die je normaal gesproken via het infotainmentsysteem in de auto zelf moet instellen.
Voor voorbeelden zie screenshot hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NMh727JH2bMRWN91t4TpzI0n6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCwsJuDAgzw7uojEruNAYOke.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer je dan de volgende keer in de auto stapt worden deze instellingen naar het infotainmentsysteem gedownload. Je krijgt hiervan ook kort een melding op het scherm.
Ik vind het wel handig om de instellingen via de app aan te passen want in het infotainmentsysteem is het soms behoorlijk zoeken naar een optie. Misschien hebben jullie iets aan deze tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Sonicfreak schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:00:
Via de Kia Connect app nog een handigheid ontdekt. Ik weet niet of dit al bekend was.

Via Meer -> Gebruikersinstellingen -> Gebruikersprofiel -> Voertuiginstellingen kun je allerlei opties aanpassen die je normaal gesproken via het infotainmentsysteem in de auto zelf moet instellen.
Voor voorbeelden zie screenshot hieronder.
[Afbeelding]
Wanneer je dan de volgende keer in de auto stapt worden deze instellingen naar het infotainmentsysteem gedownload. Je krijgt hiervan ook kort een melding op het scherm.
Ik vind het wel handig om de instellingen via de app aan te passen want in het infotainmentsysteem is het soms behoorlijk zoeken naar een optie. Misschien hebben jullie iets aan deze tip.
Heb je de auto pas??

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
gaffarra schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sQflI0N73f55qzP5h9hOKpDXhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XNMYuNHvRpAASd2dJEPNlu3i.png?f=user_large

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Sinds 26 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Dat verklaart het...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sonicfreak
Ik deelde de informatie alleen zodat anderen er ook wat aan hebben wanneer die niet op de hoogte waren van deze handigheid in de app.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
Sonicfreak schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Ik deelde de informatie alleen zodat anderen er ook wat aan hebben wanneer die niet op de hoogte waren van deze handigheid in de app.
Ik heb de auto 2 jaar. Dankzij jouw tip alles weer een keer nagelopen en enkele aanpassingen gedaan. Ik had niet meer aan die instelmogelijkheden gedacht. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-10 11:27
Heb de Kia ev6 net maar zit er geen adaptor bij voor 220 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Kan ik nou wel of niet laden bij een Tesla supercharger met de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij de Tesla SuC die al zijn vrijgegeven voor derden.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 11-05-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Boot schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:38:
Heb de Kia ev6 net maar zit er geen adaptor bij voor 220 volt?
Wat bedoel je: een granny charge of een V2L adpater?
Het eerste is negatief en het tweede hangt af van de versie (alleen de twee hoogste uitrustingniveau's hebben de V2L standaard meegeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:06:
Bij de Tesla SuC die al zijn vrijgegeven voor derden.
En dan haal je geloof ik zo'n 100KW. Dus omrijden naar een snellere loont al snel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
1Mark schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:00:
[...]

En dan haal je geloof ik zo'n 100KW. Dus omrijden naar een snellere loont al snel denk ik.
Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Hangt ervan af hoeveel tijd dat "omrijden" met zich meebrengt.
Ik laad sowieso 99% van de tijd aan AC laders.
EV staat nu gewoon aan de thuislaadpaal aan 3 kW te laden en heeft al 95% SoC (gisteren namiddag beginnen laden en gestopt aan 6A en deze morgen terug begonnen aan 6A). :)
DC Snelladers/AC openbare laders zijn (voor ons) goed tussen november en maart.
En ook dan 80% van de tijd aan AC laders van 22 kW (max. 11 kW dus voor de EV6).
Er staat hier (Vlaanderen) nergens in de buurt een Teskla SuC, snelladen is dus sowieso via FastNed (waar er twee stations zijn, eentje richting noord en eentje richting zuid op de nabijgelegen autosnelweg.
Maar zelfs die 20 minuten supersnelladen loont dan doorgaans niet (in tijdsbesparing) wanneer er genoeg gelegenheden zijn om AC te laden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
Ik ben vandaag aan de beurt: 12v accu leeg. Auto gaat niet meer aan.
Ben gisteren om 21:46 thuis gekomen na 3000+ km in twee weken (Noorwegen) dus goede timing....

Wie kan ik nu het beste bellen? De SOS knop in de auto lijkt me wat dramatisch?

Zij stond aan de AC maar die doet nu ook niets meer. Is dat logisch omdat de 12v accu leeg is of is nu mijn ICCU overleden?

[ Voor 20% gewijzigd door henrov op 11-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
henrov schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:26:
Als het goed is, heb je iets van een kaart meegekregen voor de mobiliteitsservice (of hoe dat bij Kia ook heet). Die kun je gewoon bellen (best kans dat je dan in eerste instantie gewoon bij de ANWB terechtkomt trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJohuhOVjhfURxSCViaYN99K6MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MC2DwDzhqzIsjPQEbt3VN9z.jpg?f=fotoalbum_large

De pechhulp is onderweg. Het is ergens wel grappig: de lampen branden maar ik krijg ze niet meer uit.

Mocht Evy meegenomen moeten worden, dan zit de pechhulp in ieder geval in een schone auto.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
henrov schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:26:
Ik ben vandaag aan de beurt: 12v accu leeg. Auto gaat niet meer aan.
Ben gisteren om 21:46 thuis gekomen na 3000+ km in twee weken (Noorwegen) dus goede timing....

Zij stond aan de AC maar die doet nu ook niets meer. Is dat logisch omdat de 12v accu leeg is of is nu mijn ICCU overleden?
Als AC niet meer laad is je ICCU stuk. Ik had het zelf ook dd dag na vakantie vorig jaar. Misschien kan ie toch niet goed tegen lange afstanden met veel snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
henrov schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:44:
[Afbeelding]

De pechhulp is onderweg. Het is ergens wel grappig: de lampen branden maar ik krijg ze niet meer uit.

Mocht Evy meegenomen moeten worden, dan zit de pechhulp in ieder geval in een schone auto.

:+
Meenemen kan alleen als ze met een oplegger komen. Slepen mag niet. Grote kans dat de pechhulp dus na inventarisatie een oplegger laat aanrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Phusebox schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Als AC niet meer laad is je ICCU stuk. Ik had het zelf ook dd dag na vakantie vorig jaar. Misschien kan ie toch niet goed tegen lange afstanden met veel snelladen?
Zodra de Anwb 12v op de accu zette werd het laden hervat.
Dus niet de ICCU. 😁

Blijkbaar toch teveel stroom gebruikt bij het schoonmaken.

Voor de rest ben ik trouwens fan geworden van roadtrip naar Noorwegen, mijn vrouw is de volgende al aan het plannen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
henrov schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Dus niet de ICCU. 😁

Voor de rest ben ik trouwens fan geworden van roadtrip naar Noorwegen, mijn vrouw is de volgende al aan het plannen. 😁
Te veel stroom gebruiken zou niet mogen want er zit een limiet op, die je kunt instellen.

Ja Noorwegen is mooi. Alleen jammer dat het zo duur is en we twee weken regen hadden plus dichte mist op de Trollstigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52
[...]

Dus niet de ICCU. 😁

Bij de Action kan je een acculader kopen voor €15. Apparaten zoals een compressor voor je banden trekken je accu snel leeg. Ooit eens op vakantie de 2 bandjes van caravan bijgevuld voor de terugweg: auto startte daarna niet meer :(

De acculader gebruik ik sowieso 2x per jaar om de accu helemaal op 100% te krijgen voor de levensduur ivm (winter)periodes met kleine ritjes.
Maar ook voor de motoraccu voor de winterstalling. Sinds die tijd heb ik nooit meer een accu hoeven te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Dus niet de ICCU. 😁

Is het voordeel van de EV6 nu net niet dat hij een 230V/16A uitgang heeft die van de grote accu stroom levert en niet via de 12V accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
TinusH777 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:19:
Maar ook voor de motoraccu voor de winterstalling. Sinds die tijd heb ik nooit meer een accu hoeven te vernieuwen.
Ha kan je zo'n Optimate 4 ook gebruiken om de 12V accu van een EV bij te laden/onderhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
Fiorano schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:05:
Dat kan en is ook veel goedkoper dan andere snelladers,zonder abo betaal je rond de €0,30 cent en met abo rond de €0,25 cent. Gemiddelde snellader betaal je gauw tussen de €0,65 en €0,85 cent,dit scheelt al gauw €20,- per laadbeurt,volgens mij zijn de meeste Tesla laders in Nederland open voor elke EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
Ik ging vandaag voor het eerst met een aanhanger op pad. Ik steek die stekker er in en stap achter het stuur en hup 100km minder bereik 🤨. Ik denk huh? Maar na een paar kilometer kwam er een herberekening. En was het nog maar 50km minder bereik 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Fiorano schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:05:
Ja, dat kan.
Maar zover ik weet alleen bij de V2 en V3 laadpalen van Tesla. (weet niet of inmiddels ook de V4 geschikt is).
V2 is een oud type laadpaal met 2 kabelaansluitingen. De V3 heeft 1 CCS kabel.
Om het verschil te zien tussen V3 en V4 kijk hier.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:33:

Is het voordeel van de EV6 nu net niet dat hij een 230V/16A uitgang heeft die van de grote accu stroom levert en niet via de 12V accu?
Bij het schoonmaken van de auto heb je vaak de portieren open staan etc. Bepaalde systemen gebruiken dan stroom van de 12v accu (zelfs je autosleutel).
Onderstaande geeft Hyundai aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyHBEzaP0Bu8-V6lEMQOi0cH0Zw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/trWVK1BvrJUFosgPeiywQmLh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-10 11:27
Ik bedoel een v2l adaptor bedankt voor het antwoord.
Ben vandaag naar de Volvo gegaan en een v2l meegekregen hoorde bij de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
Tesla supercharger ging inderdaad prima, we sliepen bij vd Valk in Tilburg. Tussen ontbijt en uitchecken even de EV6 aan de lader en met +-95kw laadsnelheid in 25 minuten weer ready to go. Werkte prima en tegen een scherpe prijs natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
AnjaT850 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Bij het schoonmaken van de auto heb je vaak de portieren open staan etc. Bepaalde systemen gebruiken dan stroom van de 12v accu (zelfs je autosleutel).
Onderstaande geeft Hyundai aan:
[Afbeelding]
Exact wat de ww mij ook vertelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Iemand die een idee heeft wat de oorzaak en oplossing is van een laadklep die niet meer open gaat?

De noodvergrendeling aan de binnenkant doet niks. Als ik de laadklep open via de knop of door er op te drukken hoor je wel een motortje zoemen maar er gebeurt niks. Gisteren en vandaag weer hetzelfde.

Enige dat ik kan doen is handmatig open trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52
IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Ha kan je zo'n Optimate 4 ook gebruiken om de 12V accu van een EV bij te laden/onderhouden?
12volt is 12volt. Dus ja, en werkt bij 'lege accu' noodgevallen. Hij heeft alleen moeite met accus die écht compleet & totaal leeg zijn: dan denk hij dat het een 6volt accu is en laadt-ie niet verder.
Het ding is niet echt snel: kan uren duren voordat de accu vol is.

[ Voor 7% gewijzigd door TinusH777 op 11-05-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 15:59
Solarman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Ja, dat kan.
Maar zover ik weet alleen bij de V2 en V3 laadpalen van Tesla. (weet niet of inmiddels ook de V4 geschikt is).
V2 is een oud type laadpaal met 2 kabelaansluitingen. De V3 heeft 1 CCS kabel.
Om het verschil te zien tussen V3 en V4 kijk hier.
V4 werkt perfect, al meerdere keren gebruikt. En staat voor niet Tesla's ook gunstiger, midden achter de auto met een kabel die lang genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMe
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-03 08:42
Phusebox schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:31:
Iemand die een idee heeft wat de oorzaak en oplossing is van een laadklep die niet meer open gaat?

De noodvergrendeling aan de binnenkant doet niks. Als ik de laadklep open via de knop of door er op te drukken hoor je wel een motortje zoemen maar er gebeurt niks. Gisteren en vandaag weer hetzelfde.

Misschien werk een reset.

De elektrisch bediende achter- klep resetten
Werking
僅 SchakelhetvoertuigUITofschakel naar P (Parkeren) of N (Neutraal).
僅 Drukopdetoetsvandeelektrisch bedienbare achterklep om de elektri- sche achterklep te openen.
僅 Houddeknopbinnenomdeachter- klep te sluiten en de knop buiten om de achterklep te openen tegelijkertijd en langer dan 3 seconden ingedrukt en het geluid zal weerklinken.
僅 Sluitdeachterklepmetdehand.
僅 Drukopdetoestvoorhetopenenvan de elektrische achterklep op de bui- tenkant van het voertuig.
僅 Deachterklepzalopenenenhet geluid zal weerklinken.
僅 Alsdeachterklepwordtgestoptvoor- dat deze volledig is geopend, zal de reset niet plaatsvinden. Wacht tot de achterklep volledig is geopend en gestopt.
Werkingsvoorwaarde(n)

Je moet de knop aan de binnenzijde om te sluiten en de knop op de buitenzijde om te openen tegelijkertijd
Indrukken.

Staat in de gebruiksaanwijzing, hoofdstuk 5 - 25
(Helaas werk copy past niet goed )

[ Voor 7% gewijzigd door JanMe op 11-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:52

Rubbers ingesmeerd met vaseline o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanMe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Misschien werk een reset.

De elektrisch bediende achter- klep resetten
Werking
僅 SchakelhetvoertuigUITofschakel naar P (Parkeren) of N (Neutraal).
僅 Drukopdetoetsvandeelektrisch bedienbare achterklep om de elektri- sche achterklep te openen.
僅 Houddeknopbinnenomdeachter- klep te sluiten en de knop buiten om de achterklep te openen tegelijkertijd en langer dan 3 seconden ingedrukt en het geluid zal weerklinken.
僅 Sluitdeachterklepmetdehand.
僅 Drukopdetoestvoorhetopenenvan de elektrische achterklep op de bui- tenkant van het voertuig.
僅 Deachterklepzalopenenenhet geluid zal weerklinken.
僅 Alsdeachterklepwordtgestoptvoor- dat deze volledig is geopend, zal de reset niet plaatsvinden. Wacht tot de achterklep volledig is geopend en gestopt.
Werkingsvoorwaarde(n)
Dit is zo onleesbaar... wat is de bron?

Punt 3: dan moet je al met 2 man zijn? Snap er niks van.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 11-05-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
@Phusebox Hij, @JanMe , geeft je een resetmethode voor de achterklep.
Dat is ook wel een laadklep, maar niet de laadklep die jij bedoelde.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMe
Je moet de knop aan de binnenzijde om te sluiten en de knop op de buitenzijde om te openen tegelijkertijd
Indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanMe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:23:
Indrukken.

Ah ik bedoelde de klep waar de laadaansluiting achter zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
(jarig!)
JanMe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:23:
Indrukken.

De laadklep open je om je auto op te laden. Wat jij aangeeft gaat over de koffer (de tail-gate).
PhuseBox heeft 'n probleem met de laadklep. Over een reset daarvan vind ik niks in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMe
Foutje, en dan helaas geen oplossing :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tolga07 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Rubbers ingesmeerd met vaseline o.i.d.?
Ja zal ik morgen eens proberen. Denk dat het zoiets zal zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59

Wat is er nog niet kapot of wat het niet meer doet aan jouw auto? Ik had hem al lang weggedaan. Dit is alleen maar frustrerend. Het is geen “freude am fahren”.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wakkie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Wat is er nog niet kapot of wat het niet meer doet aan jouw auto? Ik had hem al lang weggedaan. Dit is alleen maar frustrerend. Het is geen “freude am fahren”.
Ik heb vanochtend tijdens het poetsen ook twee roestplekjes op de achterklep ontdekt, midden in de klep dus niet in de buurt van plastic delen of schroeven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
Phusebox schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Ik heb vanochtend tijdens het poetsen ook twee roestplekjes op de achterklep ontdekt, midden in de klep dus niet in de buurt van plastic delen of schroeven etc.
Het kan niet op…….😥

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Nee, bij publiek laden blijft ie gewoon actief. De paal wordt wel groen maar als je bijv. de verwarming start wordt hij gewoon weer blauw. Hij gaat gewoon verder. De sessie wordt pas gestopt als je afkoppelt, dus balanceren moet ie idd gewoon doen.

Ik zou hem zeker door laten meten, zal idd een cel zijn die roet in het eten gooit.
Ik kom net van een publieke laadpaal af, en zat bij 99% in auto. Wat ik merk: Bij 100% stopt het laden op dash, hoor ik een klik van de vergrendeling kabel die open gaat en staat de laadpaal op groen.

Ik kan mijn laadkabel er zo uittrekken.

Niks doorladen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Je kunt in je infotainment instellen of de kabel moet ontgrendelen bij stoppen laden of bij ontgrendelen auto.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Punt wat ik bedoel is niet dat de kabel ontkoppelbaar is bij einde laden maaR dat een publieke laadpaal niet verder gaat dan 100% (en dus uitbalanceren van accu niet doet, wat Wizard wel claimt). Paal geeft geen spanning meer.

[ Voor 10% gewijzigd door king_dude op 12-05-2024 00:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
@king_dude Als de kabelvergrendeling 'los' is, wordt er niet (meer) geladen.
Probeer de door @DaMenaz aangedragen (mogelijke) oplossing eens vóór je 'm afserveert.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

king_dude schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:30:
Punt wat ik bedoel is niet dat de kabel ontkoppelbaar is bij einde laden maaR dat een publieke laadpaal niet verder gaat dan 100% (en dus uitbalanceren van accu niet doet, wat Wizard wel claimt). Paal geeft geen spanning meer.
Het is niet altijd zo dat uitbalanceren. Dat merk ik thuis ook. Soms is ie nog uren bezig met een laag vermogen. Soms is ie direct klaar. Heb dat privé maar ook openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
DaMenaz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:07:
Je kunt in je infotainment instellen of de kabel moet ontgrendelen bij stoppen laden of bij ontgrendelen auto.
Via de infotainment kan je de kabel laten ontgrendelen als hij “vol” geladen is of pas laten ontgrendelen als je het laadpasje weer aanbiedt. Tenminste dat is bij mijn EV6 Plus.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Peter-036 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:31:
@king_dude Als de kabelvergrendeling 'los' is, wordt er niet (meer) geladen.
Probeer de door @DaMenaz aangedragen (mogelijke) oplossing eens vóór je 'm afserveert.
Ik serveer ‘m niet af, alleen wat ik bedoelde ging niet over het automatisch loskoppelen van de kabel. Dat heb ik volgens mij toch netjes benoemd ipv iemand afserveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08

Oorzaak is een hele beroerde maandag ochtend, uur of 7.
Oplossing is het het probleem van de verkoper van maken.
Ik zou er echt helemaal klaar mee zijn inmiddels.

Als je een auto met problemen had gewild had je wel een Franse auto met 2 ton op de teller gekocht (no offence).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
mitsumark schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Oorzaak is een hele beroerde maandag ochtend, uur of 7.
Oplossing is het het probleem van de verkoper van maken.
Ik zou er echt helemaal klaar mee zijn inmiddels.

Als je een auto met problemen had gewild had je wel een Franse auto met 2 ton op de teller gekocht (no offence).
Bij Phuse is alles verkeerd en stuk zo te lezen:
- verkeerd besteld
- grepen
- iccu
- roest
- range
- achterklep
En dan vergeet ik vast nog een boel.

Ik zou hem dan verkopen en een ander merk nemen waar je nul problemen in de eerste 5 jaar hebt.

Ik heb overigens nul problemen met mijn EV6
Pagina: 1 ... 364 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic