Maar is het zoveel beter voor de accu?
De accu van onze e-Niro lease had na 70000 km en 50 maanden oud nog een gemeten SoH van 100%.
En dat zag je ook aan de range. Bij +20°C en 100% geladen is dat nog steeds rond de 490 km (en dat voor een 64/67 kWh capaciteit).
En wij hebben de gewoonte bij voldoende zon de EV thuis in te pluggen door wie thuis parkeert en pas uit te trekken wanneer je vertrekt. Eveneens laden op parking werk (8 tot 10 uur ingeplugd) en aan de fitness (twee uur ingeplugd). Gaat dus wekelings wel eens naar de 100%.
Tijdens de gebruiksperiode nauwelijks DC snelgeladen (meestal tussen de 2 en 7 kW Ac laden).
Ik denk dat dit laatste belangrijker is voor de accu dan niet tot 100% laden (en zoals eerder gezegd niet met een volle batterij langdurig immobiel laten staan).
Heeft ook 99% op eco gereden, 1% op normaal en 0% sportief.
ps. overnemen doen we de e-Niro ook niet. De volgende zal dus de gelegenheid krijgen een e-Niro in praktische nieuwstaat te kunnen kopen met een range tot 500 km en een accu met een SoH van nog 100%. Staan sinds vorige week ook nieuwe zomerbanden op de voortrein.
Benieuwd aan welke prijs deze nog verkocht wordt (geen app en AC 1F laden).
Rond eind van deze maand ingeleverd voor de EV6 GT line.
(Net bericht gekregen dat de afleverdatum vervroegd is van 31/8 naar 31/5.)
Kunnen we (eindelijk

) de effectieve range eens zelf gaan uittesten.
En laden zal eveneens waar mogelijk tot 100% geschieden.
Heeft, voor ons, niets te maken met "zuinig zijn" op een auto.
Het is een gebruiksvoorwerp en dan gebruiken we het volgens de mogelijkheden dat het ontworpen werd en gaan we er geen extra restricties gaan bij verzinnen.
Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
Maar dat regelmatig tot 100% laden nadelig zou zijn voor een accu daar geloof ik niet meer in.
Ik heb ook een thuisaccu en die moet je zelfs minstens één keer om de twee weken tot 100% laden om de SoC te resetten. En vanaf maart tot november wordt deze zelfs dagelijks geladen tot 100%. En dat is geen lease.
[
Voor 24% gewijzigd door
IvoB2 op 07-05-2024 09:40
]