Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10
murky123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:06:
[...]

ik denk juist aan de lage kant. verkoop voor een gemiddelde 2dehands 77kwh zit rond de 42 a 43K
https://www.kia.com/nl/de...een-occasion/#/?model=EV6
Trek daar 5000 euro winst voor de dealer vanaf, et voila.

Maar zelfs al zou die rond de 42.000 euro opleveren dan nog zit ik na 2 jaar op een afschrijving van 450-500 euro per maand.

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 02-05-2024 15:10 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Trek daar 5000 euro winst voor de dealer vanaf, et voila.
niet waar, als je weer een wagen terug koopt rond de 45k dan is dat zeer zeker niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 22:34
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:58:
[...]

De EV5 zou ik ook wel meer over willen weten. Misschien toch de moeite waard om de EV6 in te ruilen. Er is immers niks mee aan de hand volgens de dealer :o
Staan al veel youtube videos over, maar allemaal in Australië, ik denk dat die daar veel eerder gaat uitkomen.

Hij gebruikt batterijen van byd blijkbaar en komt op een 400v architectuur met standaard voorwiel en optioneel 4 wiel aandrijving.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Dan had je nog tot 2025 moeten wachten. :)
De mijne wordt, als alles normaal verloopt, pas geleverd in Q4 van dit jaar en dat is nog altijd MY2024.
(En dan "moeten" we er nog tussen de 12 en 60 maanden mee doen.) :+
Had ik ook geen zin in :)
Los daarvan ook 12k korting gehad op de ev6 business plus, het was nog maar de vraag of ik bij release die korting zou kunnen krijgen met vergelijkbare uitrusting...

Hij paste ook maar vrij nipt binnen mijn budget dus ik wilde geen risico's nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Staan al veel youtube videos over, maar allemaal in Australië, ik denk dat die daar veel eerder gaat uitkomen.

Hij gebruikt batterijen van byd blijkbaar en komt op een 400v architectuur met standaard voorwiel en optioneel 4 wiel aandrijving.
Je kan een EV6 nu wel niet gaan vergelijken met een EV5. :)
Voor de EV5 zijn er alternatieven genoeg te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Ik snap die doscussie over afschrijving niet, het is een nieuwe markt en ik ben niet verrast door de afschrijvingen op ev's.

Sterker nog ik verwacht dat het verder gaat toenemen aangezien accuprijzen blijven dalen en meer en meer chinese merken opkomen...

Je moet gewoon voor je zelf de berekening maken of je de kostprijs van die wagen ervoor over hebt...

Mensen kopen nou eenmaal geen tweedehands ev's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Los daarvan ook 12k korting gehad op de ev6 business plus, het was nog maar de vraag of ik bij release die korting zou kunnen krijgen met vergelijkbare uitrusting...

Hij paste ook maar vrij nipt binnen mijn budget dus ik wilde geen risico's nemen...
Idem.
Zat (GT line met trekhaak) 0,5 € onder het maandbudget en dat uitsluitend dankzij de tijdelijke december korting van 20%. :) (die toevallig samenging met een car budgetverhoging in Q4 2024.)
Redelijk toeval dus dat we met de EV6 gaan rijden want zag de korting maar enkele dagen voor ze verviel voorbij komen. 8)7

Wachten tot 2025 was hier sowieso geen optie want de e-Niro hadden we al met een jaar verlengd tot januari 2025 (en langer dan 60 maanden lease mag niet en dan zou het een loterij worden van tijdelijke poolauto's. Alhoewel daar soms ook leuke dingetjes tussen staan om tijdelijk gebruik van te maken).

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

De eerste export gaat inderdaad naar Australië, Nieuw-Zeeland, Thailand en China. Is al geleverd bij een aantal dealers (showroom modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:18:
Ik zou, gezien de evoluerende marktomstandigheden, zelfs geen nieuwe EV kopen.
En zeker geen auto van 67K, ook al ging er 20% korting af. :)
Ik zou ook mijn tweedehands e- Niro van bijna 5 jaar oud niet overkopen (nieuwstaat, accu SoH 100%, op open dak na full option) gezien technisch achterhaald (geen trekhaak mogelijk, 1F openbaar AC laden).

Bij lease is er ook geen discussie over de afschrijving. Of het zou op managementniveau van het leasebedrijf moeten zijn. :+

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Bij lease is er ook geen discussie over de afschrijving. Of het zou op managementniveau van het leasebedrijf moeten zijn. :+
Als je je auto als investering ziet misschien. Anderen kopen een auto om in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bosmonster schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:27:
Anderen kopen een auto om in te rijden.
Net daarom.
Dan ga ik geen tienduizenden euro (meer) uitgeven om van A naar B te komen.
Een tweedehands/nieuwe EV is nog altijd duurder dan een vergelijkbare ICE.
Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:52
[...]

Klopt, maar over een levering in europa nog bijna niets. Ik had ergens ook gehoord of gelezen dar bijvoorbeeld de "bank" in het midden voorin niet in de europese modellen zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:16:
[...]

Niet altijd. Ik ben het levende bewijs dat dit voorheen idd kon, maar 6 maanden geleden kapte de auto er al mee bij 14%.

Vandaag afgesleept bij 3% en 9 km over.
[Afbeelding]

‘Opgeladen’ krijgt een andere dimensie..
[Afbeelding]
Laat ik het zo zeggen, je kan, bij een goed werkende auto/BMS, tot 0% leegrijden. Dat hij bij 3 of 14% ermee kapt is niet goed, dan is er zeker iets niet in orde in de auto. Laad je wel eens tot 100%? Voor de BMS calibratie is dat wel een must.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zou ook mijn tweedehands e- Niro van bijna 5 jaar oud niet overkopen (nieuwstaat, accu SoH 100%, op open dak na full option) gezien technisch achterhaald (geen trekhaak mogelijk, 1F openbaar AC laden).

Inderdaad, tenzij je da wagen dus wilt rijden tot die "op" is.

Zo'n model 3 voor 35k leek me wel nog enigzins logisch maar goed we zijn weer aan het afwijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:59:
[...]
Inderdaad, tenzij je da wagen dus wilt rijden tot die "op" is.
Hangt van je instelling en de auto af.
Wanneer je tienduizenden euro's betaalt aan een nieuwe EV(6) die vervolgens nauwelijks 400 km range haalt en nog allerlei bijkomende issues heeft die niet erkend worden door de dealer zou, mijn mening, "tot op" wel heel lang duren. :+
Ieder zijn eigen keuze maar ik rij niet met een (pokkedure) auto om me er dan voortdurend aan te kunnen ergeren. :)
Dat laat ik liever over aan de invoerder/dealer/leaseMij.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 13:27
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Hoe kom je aan die afschrijving? Hier zit het op 700 euro per maand momenteel uitgaande van een verwachtte inruil/verkoopprijs van 38.000 euro voor een 77kWh Plus uit 2022.

En dat is denk ik al aan de hoge kant.
Heel eenvoudig. Restwaarde 5000 (heel pessimistisch)
57000-5000 = 52000:180=€288
GT-line 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:37
Wiliyama schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Heel eenvoudig. Restwaarde 5000 (heel pessimistisch)
57000-5000 = 52000:180=€288
GT-line 2022
Vergeet de wegenbelasting ergens onderweg niet, blijf je hem dan ook zo lang rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Vergeet de wegenbelasting ergens onderweg niet, blijf je hem dan ook zo lang rijden?
Ik kan me niet voorstellen dat deze auto 15 jaar mee gaat en dan nog 5000 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
The Wizard schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:42:
[...]

Laat ik het zo zeggen, je kan, bij een goed werkende auto/BMS, tot 0% leegrijden. Dat hij bij 3 of 14% ermee kapt is niet goed, dan is er zeker iets niet in orde in de auto. Laad je wel eens tot 100%? Voor de BMS calibratie is dat wel een must.
Kappen = melding beperkt vermogen, en in periode van 2 kilometer van 100 naar max 40 gaan, en daarna in 1 km naar 0 vanaf in dit geval 3% accu.

100% opladen doe ik gemiddeld 1x per maand, als ie overnacht op een laadpaal waar ik zicht op heb. Rest is vrijwel altijd snelladen.

Overigens: gaat de auto bij publieke laadpalen (in de straat) door met calibratie-laden? Mijn vermoeden is van niet, want: 100% is direct afkoppelen volgens mij.

En die 0 lijn weet ik heel goed. Heb eerder hier mijn verhalen gedeeld. Heb dat zeker 20x gedaan met deze auto, 1x zelfs tot 0.5% echte accu op carscanner. Toen kwam ik op -20km en precies voor een laadpaal.

Bij de volgende beurt zal ik mijn accupakket per cel door laten meten door de dealer. Ben benieuwd.

Ook interessant, want mijn usercase is alles behalve accubehoud.

In dit geval was het dus een keer ‘you lose some’. Ach ik wist dat dat risico er in zat. En ik ben ook wel iemand die de randjes opzoekt. En ik was in 1,5 uur weer verder mét een volle accu. Petje af voor Kia road assistance (ook de volledig geautomatiseerde afhandeling is top, tot zonder aankondiging direct doorverbinden bij een 2e belletje)

Overigens nog steeds met vol vertrouwen. Het is by far de beste auto die ik ooit gereden heb. Geen kraakje, alles werkt en blijft werken.

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 03-05-2024 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 18:05
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:18:

Ik vraag mij af hoe dat gaat lopen. We worden steeds meer geforceerd om elektrisch te rijden. Vanaf volgend jaar gaan de zero-emissie zones in steden in. Dan verwacht ik dat het niet lang zal duren dat de inwoners zelf ook alleen maar auto’s mogen rijden zonder emissie.

De prijs fluctuaties helpen echter niet en aangezien wij het oudste autopark hebben zal het wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Laatst online: 12:00
Wimploo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:48:
Vorige week bij de dealer werd aangegeven dat de nieuwe EV6 pas vanaf 2025 Q1 besteld kan worden en de EV5 vanaf 2024 Q3, maar daar zie of lees je erg weinig over.
Dat lijkt me sterk. Er wordt nu geteased en naar verwachting volgt binnen enkele weken de presentatie van de facelift. Dan ga je toch niet wachten tot q1 2025 voor bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
GHorsie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Ik vraag mij af hoe dat gaat lopen. We worden steeds meer geforceerd om elektrisch te rijden. Vanaf volgend jaar gaan de zero-emissie zones in steden in. Dan verwacht ik dat het niet lang zal duren dat de inwoners zelf ook alleen maar auto’s mogen rijden zonder emissie.

De prijs fluctuaties helpen echter niet en aangezien wij het oudste autopark hebben zal het wel even duren.
Probleem is ook de productie van genoeg elektriciteit en genoeg openbare laadpunten.

Ik verwacht wel dat de prijzen nog verder gaan dalen, als je de prijzen in China ziet zie ik die trend nig wel een paar jaar voortzetten...

Ook puur het feit dat mensen niet geïnformeerd zijn helpt niet, als je over kilowatts begint te spreken weten de meeste mensen nog steeds niet waarover je het hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Op reddit lees ik dat de EV6 heel veel issues heeft met de ICCU. Lijken vooral amerikaanse modellen t3 zijn. Hebben nederlandse modellen hier ook veel last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
sgouman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:01:
Op reddit lees ik dat de EV6 heel veel issues heeft met de ICCU. Lijken vooral amerikaanse modellen t3 zijn. Hebben nederlandse modellen hier ook veel last van?
Gebruik de zoekfunctie even met steekwoord ‘iccu’ aub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
sgouman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:01:
Ja, er zijn ICCU issues, ook in Nederland. Vergeet alleen niet dat de meeste mensen alleen online posten om te klagen. Je leest nergens posts van mensen die geen ICCU problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
anboni schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Ja, er zijn ICCU issues, ook in Nederland. Vergeet alleen niet dat de meeste mensen alleen online posten om te klagen. Je leest nergens posts van mensen die geen ICCU problemen hebben.
Is dit ook nogsteeds het geval bij nieuwr geleverde EV6 en? In amerika is er juist een recall voor de ICCU dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
sgouman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:46:
Is dit ook nogsteeds het geval bij nieuwr geleverde EV6 en? In amerika is er juist een recall voor de ICCU dacht ik
Wat is nieuw? Mijn EV6 werd geleverd 9 mei vorig jaar dus bijna 1 jaar oud (en 18k km). Nog geen issues gehad. Ik heb de auto gekocht, dus geen lease. En ik heb een onderhoudscontract afgesloten bij Kia. Zij hebben er dus alle belang bij om mij niet met "mogelijke issues" te laten zitten. Bij onderhoud enkele maanden geleden speelde al die recall in de VS maar werd mij verzekerd dat mijn EV6 die update / replacement niet meer nodig had. We zien wel.
Dit is niet m'n 1ste EV, ik heb al 'n 1st gen Ioniq (28 kWh). Die had na iets meer dan een jaar een GDU breakdown. Dat was toen iets dat bij die auto's "wel eens voorkwam" maar afgaande op fora (hier, Reddit, ...) toch wel frekwent. Uiteraard is dat een vertekend beeld, ik ken intussen 6 rijders van zo'n Ioniq die het nooit meegemaakt hebben. Fyi, GDU = Gear Drive Unit = de tandwielkast dus, motor naar wielen. Auto 3 weken kwijt owv kerstperiode en sneeuwellende in Europa (stukken moesten van Italië komen).
Bij elk merk en/of nieuw model zal je wel eens ellende tegenkomen.
Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Het is een antwoord op de vraag van fusebox.
Wat heeft dat te maken met wegenbelasting die er ooit gaat komen? We hadden het niet over totale gebruikerskosten per maand.

Antwoord op jouw vraag: ja wie weet .. misschien wel...

[ Voor 36% gewijzigd door Wiliyama op 02-05-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat deze auto 15 jaar mee gaat en dan nog 5000 euro waard is.
Waarom niet? Tegenwoordig betaal je voor een leuke middenklasse auto van 12 + jaar nog snel 10K. En die zien er nog bijna uit als nieuw. Misschien gaat de accu wel 400.000km mee. Zo niet, andere accu zou een optie kunnen zijn. Een motor van een benzine auto wordt toch ook wel eens gewisseld bij 300.000 km . Misschien ben ik wat positiever ingesteld. Maar begrijpelijk van jouw kant uit gezien na alle ellende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Probleem is ook de productie van genoeg elektriciteit en genoeg openbare laadpunten.
Er is helemaal geen probleem met het produceren van volume kWh.
Er is wel een probleem wanneer iedereen op dezelfde ogenblikken veel vermogen (kW) vraagt gezien het openbare elektriciteitsnet niet voorzien is op een snelle transitie en kandidaat kopers bestookt worden met misinformatie. En zelfs zij die al EV rijden zitten tussen de twee oren nog met een ice mentaliteit waarbij thuis snel kunnen laden (lees zelfs op dit forum maar eens in het topic over laden, daar wil men doorgaans liever op 22 kW kunnen laden dan op 7 of minder) een "must" is als het even kan.

Accu's van EV's kunnen zelfs helpen het net te balanceren.
Toch wanneer overheden de techniek ter beschikking stellen en gebruikers verder kunnen/willen denken dat hun eigen laadpunt en onmiddellijke behoeften.

En daar loopt het idd niet goed want kip en ei verhaal.
Er moeten genoeg laadpunten beschikbaar zijn (liefst bidirectioneel met V2G) maar de opportuniteit ontbreekt omdat er niet voldoende gebruik gemaakt wordt van EV. En omgekeerd.
Ik verwacht wel dat de prijzen nog verder gaan dalen, als je de prijzen in China ziet zie ik die trend nig wel een paar jaar voortzetten...
Dat zou de logische gang van zaken zijn maar legacy automakers hebben uiteraard daar geen voordeel bij en hun lobbygroep is nogal sterk bij de beslissingsorganen.
Met kan dat proces ook vertragen door invoertaksen op EV's die niet in de EU en/of de VS geproduceerd worden en dan blijven ze nog wel een tijdje te duur voor de massa.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2024 00:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
anboni schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Inderdaad, de mijne is van nov '22 en alleen een defecte versterker van het meridian systeem en kon meteen komen on hem bij een kopje koffie te vervangen. Heb nu 42K gereden en geniet er iedere dag van. Heerlijke auto!!! En dus niet alleen maar mensen die klagen!!! Er zijn van de ruim 9000 op kenteken ook een heleboel tevreden rijders!!!! :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:38
marc4547 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Inderdaad, de mijne is van nov '22 en alleen een defecte versterker van het meridian systeem en kon meteen komen on hem bij een kopje koffie te vervangen. Heb nu 42K gereden en geniet er iedere dag van. Heerlijke auto!!! En dus niet alleen maar mensen die klagen!!! Er zijn van de ruim 9000 op kenteken ook een heleboel tevreden rijders!!!! :)
Ook een tevreden rijder hier. 7500 km sinds februari 24. Nog geen misstap gemaakt.
Enige probleem wat elke auto tegenwoordig heeft is de ongelofelijke hoeveelheid elektronica en software met bijbehorende instellingen. Daar worden auto’s niet overzichtelijker en leuker van.

Zeer onderscheidende auto, kofferbak niet de ruimste (kom van een station af), maar wat een heerlijk ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Kappen = melding beperkt vermogen, en in periode van 2 kilometer van 100 naar max 40 gaan, en daarna in 1 km naar 0 vanaf in dit geval 3% accu.

100% opladen doe ik gemiddeld 1x per maand, als ie overnacht op een laadpaal waar ik zicht op heb. Rest is vrijwel altijd snelladen.

Overigens: gaat de auto bij publieke laadpalen (in de straat) door met calibratie-laden? Mijn vermoeden is van niet, want: 100% is direct afkoppelen volgens mij.

En die 0 lijn weet ik heel goed. Heb eerder hier mijn verhalen gedeeld. Heb dat zeker 20x gedaan met deze auto, 1x zelfs tot 0.5% echte accu op carscanner. Toen kwam ik op -20km en precies voor een laadpaal.

Bij de volgende beurt zal ik mijn accupakket per cel door laten meten door de dealer. Ben benieuwd.

Ook interessant, want mijn usercase is alles behalve accubehoud.

In dit geval was het dus een keer ‘you lose some’. Ach ik wist dat dat risico er in zat. En ik ben ook wel iemand die de randjes opzoekt. En ik was in 1,5 uur weer verder mét een volle accu. Petje af voor Kia road assistance (ook de volledig geautomatiseerde afhandeling is top, tot zonder aankondiging direct doorverbinden bij een 2e belletje)

Overigens nog steeds met vol vertrouwen. Het is by far de beste auto die ik ooit gereden heb. Geen kraakje, alles werkt en blijft werken.
Nee, bij publiek laden blijft ie gewoon actief. De paal wordt wel groen maar als je bijv. de verwarming start wordt hij gewoon weer blauw. Hij gaat gewoon verder. De sessie wordt pas gestopt als je afkoppelt, dus balanceren moet ie idd gewoon doen.

Ik zou hem zeker door laten meten, zal idd een cel zijn die roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Het is weer feest.
Schadebedrijf belt, bumper staat in backorder (er zou geen nieuwe op komen, waarom staat mijn auto bij jullie als de bumper nog niet binnen is?).

Volgende week een korte week, dus waarschijnlijk 17 mei de auto pas terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:02
Krijg je zo een halve facelift. 😅

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:27:
Het is weer feest.
Schadebedrijf belt, bumper staat in backorder (er zou geen nieuwe op komen, waarom staat mijn auto bij jullie als de bumper nog niet binnen is?).

Volgende week een korte week, dus waarschijnlijk 17 mei de auto pas terug...
Valt nog mee joh....
Die van mij staat al sinds vorig jaar met panne bj de garage. 8)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Solarman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Valt nog mee joh....
Die van mij staat al sinds vorig jaar met panne bj de garage. 8)
Wat? In 2024 nog niet kunnen rijden met je EV6?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05-2024

RDS

Sinds gisteren werkt mijn IPedal niet meeer. Staat nu ook auto bij? Lijkt een update. Weet iemand hoe IPedal weer op 100% aan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Wat? In 2024 nog niet kunnen rijden met je EV6?!
Nee, helaas. Maar gaat weer goedkomen.
Wel heb ik een EV6 plus als vervangend vervoer.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 03-05-2024 14:29 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
RDS schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:18:
Sinds gisteren werkt mijn IPedal niet meeer. Staat nu ook auto bij? Lijkt een update. Weet iemand hoe IPedal weer op 100% aan te krijgen?
Dan heb je de rechter flipper te lang aangetrokken. Rechter flipper nogmaals lang aantrekken. Dan schakelt AUTO weer uit en kun je weer met de linker flipper naar i-Pedal toe.

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Midweekje Disneyland Paris achter de rug. Maandag met een volgeladen EV6 (letterlijk en figuurlijk) op pad gegaan naar een gîte in de buurt van het park. Leuke route binnendoor uitgestippeld ipv de peage. Onderweg een door de KIA navi voorgestelde stop gemaakt bij een snellader. Die bleek helemaal niet te bestaan. Gelukkig aan de overkant van de weg op het terrein van een Intermarché wel 100 kW laders. Daar even een stop gemaakt om te eten en te laden en weer op pad. Los van deze misser (niet voor het eerst) blijf ik de KIA navi echt een klotesysteem vinden. Dus gewoon weer lekker Google Maps op Carplay aangeslingerd.

Volgende ochtend doorgereden naar Disneyland. Daar kun je gratis laden bij je Disney-hotel. Ideaal. Dus gisteravond laat met een volle accu weer terug. Met 130 op de ACC over de peage ben je zo weer thuis. Onderweg geladen bij een van tevoren geselecteerd nieuw 300 kW Allego snellaadplein in Waregem. Niet op de KIA navi gereden, dus kwam aan zonder precon. Auto ging een tijd rond de 130 kW laden, toen kroop hij naar de 200 kW. Heel even daar gepiekt en zakte toen weer naar 150 kW. Vaag. Ik was de enige auto en dan verwacht je wel dat hij op een gegeven moment de 235 kW haalt (is 47 kWh ingegaan). Bij eerdere snellaadbeurten zelfs de 240 gehaald, dus ik denk dat de paal hem afkneep. Daarna in 1 streep door naar huis. En leuk: in Frankrijk ben je echt nog uniek met een EV6.

Auto is weer heerlijk bevallen. Echt een fijne reiswagen, En met de hulpsystemen prima uren achter elkaar te rijden zonder vermoeidheid. Alleen jammer van de navi dus. En het af en toe beslaan van de ramen (nu was het ook wel rotweer). En 130 km/u en slecht weer is funest voor de range. Dat 100 kachelen in Nederland is zo slecht nog niet met een EV.

Woensdag moet hij voor de 30K-beurt (nu ruim over de 31K gelopen, beurt is exact 1 jaar na aflevering (8 mei 2023)), Had eigenlijk voor deze trip gewild (in maart al een afspraak gemaakt), maar bij KIA moet je dan schijnbaar 3 maanden van tevoren een afspraak maken.

Dus ook hier een tevreden EV6'er. Hopelijk straks met rechte deurklinken en dan op naar de 60K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T6VaxhA9wki6yzN-4vXvjadZmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydT0tHCEtfbTCnC3ZJod9AUO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 04-05-2024 13:13 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Nee, bij publiek laden blijft ie gewoon actief. De paal wordt wel groen maar als je bijv. de verwarming start wordt hij gewoon weer blauw. Hij gaat gewoon verder. De sessie wordt pas gestopt als je afkoppelt, dus balanceren moet ie idd gewoon doen.

Ik zou hem zeker door laten meten, zal idd een cel zijn die roet in het eten gooit.
Gaan we zeker doen. Ondertussen vanmiddag 4 uur op 100% aan laadpaal laten hangen.

302 km range 58 kWh, maar goed: wel met 120 km/u, verwarming/airco en cabine voorverwarmen bij iedere start. Afin: we mogen weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Gaan we zeker doen. Ondertussen vanmiddag 4 uur op 100% aan laadpaal laten hangen.

302 km range, maar goed: wel met 120 km/u, verwarming/airco en cabine voorverwarmen bij iedere start. Afin: we mogen weer!
302? Met een 77? Midden in de winter zit ik nog hoger. Heb je een OBD reader samen met Carscanner? Kan je ook de cel voltages mee uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:45:
[...]

302? Met een 77? Midden in de winter zit ik nog hoger. Heb je een OBD reader samen met Carscanner? Kan je ook de cel voltages mee uitlezen.
Uiteraard ;) wij zitten op zelfde kennisniveau en middelen. Ik heb een 58kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
king_dude schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:00:
[...]

302 km range 58 kWh, maar goed: wel met 120 km/u, verwarming/airco en cabine voorverwarmen bij iedere start. Afin: we mogen weer!
Das laag. Ik ben nog nooit onder 370km gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 18:05
De Ideale Man schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:52:
[...]

De WLTP voor een 58kWh versie is 394km. Ik denk dat hier nog niemand de 528km van de 77kWh gehaald heeft :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColdRain
GHorsie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:04:
Ik denk dat hier nog niemand de 528km van de 77kWh gehaald heeft :o
Oh jawel, al meermaals. In de zomer uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De Ideale Man schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Met 120 km/u?

Als je alleen maar 30-50 rijdt kun je zelfs boven wltp uitkomen. Met 120 is dat zeer onwaarschijnlijk.

Zelf vandaag toevallig een rit van bijna 3 uur snelweg gedaan met de 58kWh met ongeveer 105 op de teller. Daar haalde ik 6.2 km/kWh mee. Oftewel ongeveer 360 km.

Dit was wel met 4 man en bagage, in 12 graden en regelmatig regen.

Met 120 zou dat wel beduidend minder zijn.

Los daarvan ben ik zeer onder de indruk van de range van de EV6.

[ Voor 58% gewijzigd door Bosmonster op 03-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hier ook na 60.000 km nog heel blij met de EV6.
Top auto!

Deze week gebruik gemaakt van de V2C. Vehicle to caravan :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6J6woW2IQE4TP2EfNsAI1QO1pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU6zG6rUiKQ9szpnlAbfU6na.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag 24% geladen in parkeergarage, was 24 kWh. Dus lastig terugrekenen dan want dan zou mijn accu 100 kWh - laadverlies zijn. Dus lijkt op enorm laadverlies van minimaal 25%.

Thuis heb ik gisteravond 26% geladen, en dat was 21,8 kWh. Als ik daar 10% laadverlies vanaf trek komt dat uit op een capaciteit van 75 kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
Ja, handige functie @Mister I!

Het is al weer even geleden, maar zo stonden wij er bij voor een nachtje op een doorreis camping met gebruikmaking van de V2C functie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW1pEv7oc_u3_RVCaP0NUkJC4UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99Eb2TBOdnNOrGJ3uNeeFE4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Ideale Man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yOZFXFvoRByXWfBtXxLbjuwc3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MhFp2wx4eBH3CGZsEQdixiu.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag maar ff de DVD schermen testen op de hoofdsteunen. Ik had ze eerst op kleerhanger gedeelte hangen, maar de kinderen worden groter en willen de schermen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:16
De Ideale Man schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:21:
[Afbeelding]

Vandaag maar ff de DVD schermen testen op de hoofdsteunen. Ik had ze eerst op kleerhanger gedeelte hangen, maar de kinderen worden groter en willen de schermen hoger.
Hoe heb je die en met wat gemonteerd?
Moet straks nog wat zoeken voor de tablet van onze jongste dochter als we op vakantie gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
d-vine schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Moet straks nog wat zoeken voor de tablet van onze jongste dochter als we op vakantie gaan
DaMenaz in "Het grote Kia EV6 topic"

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:03
Verbruik bij twee weken stilstaan EV6: https://youtu.be/W6LSxLBkHEY?si=nxHhdi_nYJQ0N_eH

Ik vind dit best veel.

[ Voor 5% gewijzigd door petertenboer op 04-05-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Was het maar zo weinig bij mij :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
De mijne (18k km) heeft onlangs zo'n 10 dagen buiten stil gestaan, van vrijdagavond 19/4 tot dinsdagochtend 30/4. Op vrijdag achtergelaten op 50% en op 30/4 vertrokken op 48%. Zondag 28/4 getracht via de app de status op te vragen maar dat lukte niet met de melding dat als de auto lange tijd stil staat er geen contact meer is met de cloud om de 12V batterij te sparen.
Mijn auto stond buiten en op een plaats met prima gsm dekking. Die uit de YT video stond in een parkeergarage. Was daar dekking? Heeft die EV6 misschien veel meer getracht connectie te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
ColdRain schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:13:
[...]

De mijne (18k km) heeft onlangs zo'n 10 dagen buiten stil gestaan, van vrijdagavond 19/4 tot dinsdagochtend 30/4. Op vrijdag achtergelaten op 50% en op 30/4 vertrokken op 48%. Zondag 28/4 getracht via de app de status op te vragen maar dat lukte niet met de melding dat als de auto lange tijd stil staat er geen contact meer is met de cloud om de 12V batterij te sparen.
Mijn auto stond buiten en op een plaats met prima gsm dekking. Die uit de YT video stond in een parkeergarage. Was daar dekking? Heeft die EV6 misschien veel meer getracht connectie te maken?
Ik ben 3 weken op vakantie geweest. Auto achter gelaten met 85% lading.
Na thuiskomst via de app proberen te kijken naar de status, kreeg ook geen contact vanwege de lange stilstand en besparing voor de 12V accu. Moest eerst rijden.
Toen ik de auto startte was de lading nog steeds, na 3 weken, 85%. Ik was verbaasd. Na 5 minuten de auto weer uitgezet en via de app kreeg ik weer inzicht van de auto. De lading die de app aangaf was 84% nu. Dus weinig verlies.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Overstag schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Ik ben 3 weken op vakantie geweest. Auto achter gelaten met 85% lading.
Na thuiskomst via de app proberen te kijken naar de status, kreeg ook geen contact vanwege de lange stilstand en besparing voor de 12V accu. Moest eerst rijden.
Toen ik de auto startte was de lading nog steeds, na 3 weken, 85%. Ik was verbaasd. Na 5 minuten de auto weer uitgezet en via de app kreeg ik weer inzicht van de auto. De lading die de app aangaf was 84% nu. Dus weinig verlies.
Soms klopt het soc ook gewoon niet en daalt die hewoon sneller...

Maar ik denk dat idle usage vooral een tesla dingetje is, mijn polestar had er ook geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

GHorsie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:04:
[...]

De WLTP voor een 58kWh versie is 394km. Ik denk dat hier nog niemand de 528km van de 77kWh gehaald heeft :o
Makkelijk. Tijdens de zomer in Noorwegen (waar je buiten Oslo) max. 80km/u mag rijden. Dat scheelt echt enorm.

Zelfs 1 keer gehad dat we de auto bij het hotel wegreden en een half uur rijden meer lading in zat dan bij vertrek (max. regeneratie ivm haarspeldbochten naar beneden).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik vind het jammer dat de guess-o-meter zich niet sneller aanpast aan de omstandigheden. Als je continu 130 rijdt dan lijkt hij nog steeds uit te gaan van je normale maximum van 100.

Ik heb trouwens 20”. Dan is de range al ietsje minder. Maar neem ik voor lief want ze doen het model veel goeds.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
DaMenaz schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:59:
Ik heb trouwens 20”. Dan is de range al ietsje minder.
Beetje off-topic maar dat heb ik nog altijd niet helemaal gesnapt. Het verschil in omtrek tussen 19" en 20" is pi inch dus per omwenteling leg je meer afstand af. Maar blijkbaar is 20" ook iets breder en heeft aanzienlijk meer rolweerstand? En weegt dat zwaarder door dan de extra 3.14" afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
d-vine schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Via deze form van Burner.
https://www.bol.com/nl/nl...e-armen/9200000114732655/

Moest wel iets verzinnen om het scherm rechtop te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
ColdRain schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Beetje off-topic maar dat heb ik nog altijd niet helemaal gesnapt. Het verschil in omtrek tussen 19" en 20" is pi inch dus per omwenteling leg je meer afstand af. Maar blijkbaar is 20" ook iets breder en heeft aanzienlijk meer rolweerstand? En weegt dat zwaarder door dan de extra 3.14" afstand?
Zijn inderdaad bredere banden (255/45 vs 235/55). Hoe minder rolweerstand, des te zuiniger. Kijk maar naar de fietsbandjes onder de oude Prius.

[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 05-05-2024 13:21 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Vanmorgen 100% opgeladen vertrokken. App vermeldde 410km range. De auto 397km. 58kwh accu. 115km gereden. 80% snelweg km’s. Range auto na aankomst: 115km plus 292km is 407km. Vind ik toch wel netjes, na reparatie van de accu (vervanging van een accucel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYl0I-StdyCvihjAnCeuRoEMAlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txsy7NEu3YTHocHxPNwGhDSQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm3VEK8ib5X4K8jFxh9ThlHjIOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rogJb3nsgtJxCHEj39EghePC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
[...]

Beetje off-topic maar dat heb ik nog altijd niet helemaal gesnapt.
Een velg is vaak ook zwaarder dan een band. Vooral gewicht op niet geveerde roterende massa telt aan, niet alleen om range maar ook in acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Iemand al eens gehad het het stekker symbool naast je bereik op het scherm blijft branden ? De wagen al een paar x uit en aan gehad. Maar symbool blijft zichtbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
murky123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:10:
Iemand al eens gehad het het stekker symbool naast je bereik op het scherm blijft branden ? De wagen al een paar x uit en aan gehad. Maar symbool blijft zichtbaar
Is dat niet gewoon om aan te geven waar de laadaansluiting zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Nope. Dat symbool is om aan te geven dat je wagen aan het laden is. Voor de duidelijkheid zichtbaar op het hoofd display achter je stuur waar je rechts in je scherm het aantal kilometers hebt staan. En dan links van dat getal blijft een stekker symbool zichtbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
murky123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:33:
Nope. Dat symbool is om aan te geven dat je wagen aan het laden is. Voor de duidelijkheid zichtbaar op het hoofd display achter je stuur waar je rechts in je scherm het aantal kilometers hebt staan. En dan links van dat getal blijft een stekker symbool zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qWWU22N.png

Die bedoel je? Die is juist zichtbaar tijdens het rijden, wanneer je dus niet aan het opladen kunt zijn. Ik blijf bij mijn interpretatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Die staat er bij mij al ruim 31K. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQzpjxHbaPuFVljsrrtYEJ-9IZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTQTfrEhXMZjf3CZpJ2hMlmx.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een rtfm’etje.

[ Voor 84% gewijzigd door DaMenaz op 05-05-2024 19:58 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

is toch niet meer dan de aanduiding dat het over 292 km tijd is voor een stekker ? Ofwel "stekker nodig over 292 km"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

murky123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:33:
Dan ben ik al 2 jaar permanent aan het laden, nee die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murky123
Nah zeg. I bied mijn excuus aan. Nooit opgevallen eigenlijk zo infront of my face.

Sorry sorry 😣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
anboni schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]

Die bedoel je? Die is juist zichtbaar tijdens het rijden, wanneer je dus niet aan het opladen kunt zijn. Ik blijf bij mijn interpretatie.
Dat symbool geeft alleen aan als je wilt laden dat je stekker aan de rechterkant in de auto kunt stopen. Bij een benzine bak staat er ook een tanksymbool met een pijltje aan welke kan de tankdop zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

De omtrek is exact gelijk op enkele millimeters na. Ook de buitendiameter van de band is gelijk. Het is puur optisch. De wangen van de 20" band zijn lager. Alleen de diameter van de velg is groter.
.45x235=106mm bij 19"
.35x255= 89mm. bij 20"
Hoe lager de wangen (bij 20") hoe stugger ze moeten zijn. Dus minder comfort en meer rolweerstand
Hoe hoger en zachter de wangen (bij19") hoe lager de rolweerstand en hoe hoger het comfort bij dezelfde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Mjas schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:30:
Vanmorgen 100% opgeladen vertrokken. App vermeldde 410km range. De auto 397km. 58kwh accu. 115km gereden. 80% snelweg km’s. Range auto na aankomst: 115km plus 292km is 407km. Vind ik toch wel netjes, na reparatie van de accu (vervanging van een accucel).
[Afbeelding][Afbeelding]
Jaloers hoor...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

De Ideale Man schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Via deze form van Burner.
https://www.bol.com/nl/nl...e-armen/9200000114732655/

Moest wel iets verzinnen om het scherm rechtop te krijgen.
Wat had je verzonnen dan? :) Afstandshoudertje ofzo?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wiliyama schreef op maandag 6 mei 2024 @ 01:40:
[...]
Hoe lager de wangen (bij 20") hoe stugger ze moeten zijn. Dus minder comfort en meer rolweerstand
Hoe hoger en zachter de wangen (bij19") hoe lager de rolweerstand en hoe hoger het comfort bij dezelfde druk.
Gelukkig (voor het comfort) heb je bij de EV6 nog steeds een enorme lap rubber bij 20", :D

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-10 15:43

TGEN

Hmmmx_

Hij heeft dus een accucel laten vervangen... misschien brengt dat ook heil voor jou en @Phusebox?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
DaMenaz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Gelukkig (voor het comfort) heb je bij de EV6 nog steeds een enorme lap rubber bij 20", :D
Minder t.o.v. behoorlijk goed is nog steeds niet slecht.....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
TGEN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Hij heeft dus een accucel laten vervangen... misschien brengt dat ook heil voor jou en @Phusebox?
Ik heb ook last van een mindere range, alhoewel ik echt denk dat het degradatie is + preconnen + verwarming altijd aan + altijd snelladen en relatief diep ontladen + veel 120 km/u en soms nog wel eens iets meer.

Ik laat (via Leaseplan - want ze hebben er financieel baat bij als onder garantie dit item speelt) bij volgende beurt de cellen doormeten. Mijn dealer geeft aan dit geen probleem te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door king_dude op 06-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

king_dude schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Ik heb ook last van een mindere range, alhoewel ik echt denk dat het degradatie is + preconnen + verwarming altijd aan + altijd snelladen en relatief diep ontladen + veel 120 km/u en soms nog wel eens iets meer.

Ik laat (via Leaseplan - want ze hebben er financieel baat bij als onder garantie dit item speelt) bij volgende beurt de cellen doormeten. Mijn dealer geeft aan dit geen probleem te vinden.
Ik heb dit bij ALD al 2x aangekaart, maar nog steeds geen toestemming...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Daarnaast heb ik het fenomeen dat ik regelmatig de melding krijg 'controleer remsysteem'. Dealer heeft alles nagekeken en verzekerd dat het veilig is.

Fenomeen ontstaat door vanuit stilstand wat dieper het gaspedaal in te drukken. Met name bij Eco en Snow lijkt het door het niet-lineare karakter van gasrespons de trigger te zijn.

Vermoeden is een storing in één van de aansturing eenheden (IEB) te zijn. Wordt aangepakt bij volgende beurt over 12k. Jammer is dat ik de melding alleen wegkrijg door contact uit te zetten. Blijft nl rechts in beeld staan.

Melding wordt niet gelogd door auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb een aantal laadsessies bijgehouden, komt allemaal redelijk overeen. Laatste was bijvoorbeeld:

Van 26% naar 80%: 42,95 kWh volgens lader verbruikt. Met verschillende laadverliezen komt er dan een volgende capaciteit uit:

10% laadverlies = 72,3 kWh capaciteit
15% laadverlies = 69,2 kWh capaciteit

Volgens mij is 12 tot 15 procent laadverlies normaal, wat ik zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
The Wizard schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:42:
[...]

Ik heb dit al meermaals zien voorbij komen op dit forum dat je 1 keer per maand ongeveer tot 100% zou moeten laden voor de BMS te calibreren.
Volgens de handleiding staat er volgens mij dat je beter niet tot 100% laadt, maar best zoveel mogelijk tussen 20% en 80% blijft. Vanwaar komt dan het idee om toch om de zoveel keer tot 100% te laden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Om te beginnen is het idee al fout om maar tussen de 20 en de 80% te laden.
Je koopt/huurt immers een EV met een bepaalde bruto/netto capaciteit en niet een EV met maar 60% daarvan.

Wat je niet moet doen is een EV langdurig met een bijna lege accu parkeren of langdurig (en dan spreken we over meerdere dagen) 100% geladen immobiel achter laten.

Dat af en toe laden tot 100% dient om de GOM te calibreren. De BMS weet dan terug hoeveel 100% precies is (volgens de spanning in de verschillende cellen en deze op elkaar afstemmen) en vervolgens een SoC-waarde toekennen aan de dalende en/of stijgende restwaarde.
Er zit immers geen vlotter in om het volume te meten. :)
Na een tijd gaat door zelfontlading, veroudering en drift de SoC waarde steeds meer afwijken van de werkelijke restwaarde. Een batterij kan dan beter af en toe naar een SoC van 100% gebracht worden en even in rust gaan om te hercalibreren naar de werkelijke 100% en te vergelijken met de ijkingstabellen van het BMS.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 06-05-2024 20:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

BelgNL schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Ik heb dit al meermaals zien voorbij komen op dit forum dat je 1 keer per maand ongeveer tot 100% zou moeten laden voor de BMS te calibreren.
Volgens de handleiding staat er volgens mij dat je beter niet tot 100% laadt, maar best zoveel mogelijk tussen 20% en 80% blijft. Vanwaar komt dan het idee om toch om de zoveel keer tot 100% te laden?
Waarom zou ik een dure EV kopen en dan maar tot 80% laden? Zodat ik over tig jaar misschien eens een keer de auto verkoop met 1% meer batterijleven?

Denk soms wel eens dat mensen een auto kopen en vervolgens alleen maar met het geld en de waarde bezig zijn, ipv waarvoor je dat ding koopt. Om in te rijden en gemak en plezier van te hebben.

(nog los van het feit dat waarschijnlijk het merendeel hier hem in de lease heeft, dan snap ik hem al helemaal niet)

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 06-05-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Bosmonster schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Waarom zou ik een dure EV kopen en dan maar tot 80% laden? Zodat ik over tig jaar misschien eens een keer de auto verkoop met 1% meer batterijleven?

Denk soms wel eens dat mensen een auto kopen en vervolgens alleen maar met het geld en de waarde bezig zijn, ipv waarvoor je dat ding koopt. Om in te rijden en gemak en plezier van te hebben.

(nog los van het feit dat waarschijnlijk het merendeel hier hem in de lease heeft, dan snap ik hem al helemaal niet)
In lease snap ik het ook niet, moest ik de wagen prive gekocht hebben(wat ik nooit zou doen) zou ik hem persoonlijk ook tot 90 laden.

Waarom?
Omdat 90% al makkelijk 350km range is en ik toch niet meer nodig heb en wanneer nodig kan ik het aanpassen in de app, als ik dan de lans heb dat de wagen iets langer meegaat later is dat mooi meegenomen.

Zelfs mijn wagen in lease ziet nauwelijks de 100% trouwens, ik laad hem zoveel mogelijk op met zonnepanelen en pas als de soc onder de 50% komt ga ik hem laden op het net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Phusebox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:56:
Ik heb een aantal laadsessies bijgehouden, komt allemaal redelijk overeen. Laatste was bijvoorbeeld:

Van 26% naar 80%: 42,95 kWh volgens lader verbruikt. Met verschillende laadverliezen komt er dan een volgende capaciteit uit:

10% laadverlies = 72,3 kWh capaciteit
15% laadverlies = 69,2 kWh capaciteit

Volgens mij is 12 tot 15 procent laadverlies normaal, wat ik zo lees.
ik heb detzelfde ervaring als jij hoor; wat ik er aan kWh in stop komt (na verekenen laadverlies) grofweg overeen met de max capaciteit die de EV6 zelf ook weergeeft via OBD2 en dat is ongeveer 65kWh.
Dit met 4% degradatie / 96% SOH. Met 4% zou je denken +/- 69kWh over te houden, maar misschien rekent Kia de volledige inhoud 72,4 - de buffer - de degradatie = 65?
Alle cellen zitten vrijwel op hetzelfde voltage, geen enkele cel wijkt (volgens OBD2 dan) af. geen foutmeldingen of andere redenen om een defecte cel te vermoeden. simpelweg de ervaring dat ik een mooi laag gemiddeld verbruik kan hebben en toch geen hoog bereik.

[ Voor 8% gewijzigd door itsjohan op 06-05-2024 23:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
[...]

Omdat het geen extra moeite is en beter voor de accu?
Wellicht wil je de auto later zelf overnemen?
Beter voor de accu en dus beter voor het milieu als die langer mee gaat?

Ik doe het zelf ook en heb hem in de (private) lease. Ik kan zelf elke dag gratis op het werk laden (15km van huis) en heb thuis een laadpaal. Voor mij is er geen verschil tussen prive en lease alsin ik ben er dan niet minder zuinig mee 'omdat het maar een leasebak is'. Sterker nog, het is spul van iemand anders, daar ben ik doorgaans zuiniger mee dan met mijn eigen spullen (al ben ik met beide erg zuinig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:38
[...]

Ik snap het ook niet.
Nou rijd ik meestal langere afstanden, en als het even kan wil ik die zonder lander onderweg doen, dus altijd de accu vol.

Maar het is een beetje hetzelfde als vroeger toen de Golf 2 op de markt was.
Iedereen kocht die oh zo saaie en dure auto, “want je kreeg er ook meer voor terug”.

Campers zijn ook zoiets, een hoop eigenaren zijn meer bezig met de waarde van de camper, als met genieten van dat ding.

Ergo, accu altijd vol, airco aan, en hypermilen, wat is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
Card Nox schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 00:37:
[...]

Wellicht wil je de auto later zelf overnemen?
Beter voor de accu en dus beter voor het milieu als die langer mee gaat?

Ik doe het zelf ook en heb hem in de (private) lease. Ik kan zelf elke dag gratis op het werk laden (15km van huis) en heb thuis een laadpaal. Voor mij is er geen verschil tussen prive en lease alsin ik ben er dan niet minder zuinig mee 'omdat het maar een leasebak is'. Sterker nog, het is spul van iemand anders, daar ben ik doorgaans zuiniger mee dan met mijn eigen spullen (al ben ik met beide erg zuinig).
Ik ben het helemaal met je eens. Voor mij is het een zakelijke leaseauto en ik ben er ook erg zuinig op. Ik stel het maximum in op 90% en eens in de zoveel tijd laad ik tot 100% wanneer ik bijvoorbeeld een lange rit ga maken.
Dat het niet mijn auto is, maakt mij niet uit. Het is beter voor de accu en net wat je zegt, als je zelf de auto overneemt dan heb je er zelf voordeel van en zo niet, de volgende eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
De Ideale Man schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Dat symbool geeft alleen aan als je wilt laden dat je stekker aan de rechterkant in de auto kunt stopen. Bij een benzine bak staat er ook een tanksymbool met een pijltje aan welke kan de tankdop zit.
Klopt niet.

Edit: Ik klop niet, sorry. Ik was in de war met deze.
https://sites.google.com/...dezelfde-kant-als-tankdop

[ Voor 21% gewijzigd door henrov op 07-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:16
Sonicfreak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:01:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Voor mij is het een zakelijke leaseauto en ik ben er ook erg zuinig op. Ik stel het maximum in op 90% en eens in de zoveel tijd laad ik tot 100% wanneer ik bijvoorbeeld een lange rit ga maken.
Dat het niet mijn auto is, maakt mij niet uit. Het is beter voor de accu en net wat je zegt, als je zelf de auto overneemt dan heb je er zelf voordeel van en zo niet, de volgende eigenaar.
Hier precies het zelfde met omgang en instellingen. Altijd in het achterhoofd dat de auto van de leasemaatschappij is en ook dat deze na 5 jaar weer naar een nieuwe eigenaar gaat.
Merk dat ik sinds ik elektrisch rij rustiger ben gaan rijden, kom van een middenklasse benzine auto
De combinatie van een grotere auto, automaat, elektrisch, betere cruise control,lane assist en noem maar op triggert mij in de relax modes te komen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Card Nox schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 00:37:
[...]

Maar is het zoveel beter voor de accu?
De accu van onze e-Niro lease had na 70000 km en 50 maanden oud nog een gemeten SoH van 100%.
En dat zag je ook aan de range. Bij +20°C en 100% geladen is dat nog steeds rond de 490 km (en dat voor een 64/67 kWh capaciteit).
En wij hebben de gewoonte bij voldoende zon de EV thuis in te pluggen door wie thuis parkeert en pas uit te trekken wanneer je vertrekt. Eveneens laden op parking werk (8 tot 10 uur ingeplugd) en aan de fitness (twee uur ingeplugd). Gaat dus wekelings wel eens naar de 100%.
Tijdens de gebruiksperiode nauwelijks DC snelgeladen (meestal tussen de 2 en 7 kW Ac laden).
Ik denk dat dit laatste belangrijker is voor de accu dan niet tot 100% laden (en zoals eerder gezegd niet met een volle batterij langdurig immobiel laten staan).
Heeft ook 99% op eco gereden, 1% op normaal en 0% sportief.

ps. overnemen doen we de e-Niro ook niet. De volgende zal dus de gelegenheid krijgen een e-Niro in praktische nieuwstaat te kunnen kopen met een range tot 500 km en een accu met een SoH van nog 100%. Staan sinds vorige week ook nieuwe zomerbanden op de voortrein.
Benieuwd aan welke prijs deze nog verkocht wordt (geen app en AC 1F laden).

Rond eind van deze maand ingeleverd voor de EV6 GT line.
(Net bericht gekregen dat de afleverdatum vervroegd is van 31/8 naar 31/5.)
Kunnen we (eindelijk :) ) de effectieve range eens zelf gaan uittesten. :+
En laden zal eveneens waar mogelijk tot 100% geschieden.

Heeft, voor ons, niets te maken met "zuinig zijn" op een auto.
Het is een gebruiksvoorwerp en dan gebruiken we het volgens de mogelijkheden dat het ontworpen werd en gaan we er geen extra restricties gaan bij verzinnen.
Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
Maar dat regelmatig tot 100% laden nadelig zou zijn voor een accu daar geloof ik niet meer in.
Ik heb ook een thuisaccu en die moet je zelfs minstens één keer om de twee weken tot 100% laden om de SoC te resetten. En vanaf maart tot november wordt deze zelfs dagelijks geladen tot 100%. En dat is geen lease. :+

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 07-05-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

macfocus schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:00:
[...]

Ik snap het ook niet.
Nou rijd ik meestal langere afstanden, en als het even kan wil ik die zonder lander onderweg doen, dus altijd de accu vol.

Maar het is een beetje hetzelfde als vroeger toen de Golf 2 op de markt was.
Iedereen kocht die oh zo saaie en dure auto, “want je kreeg er ook meer voor terug”.

Campers zijn ook zoiets, een hoop eigenaren zijn meer bezig met de waarde van de camper, als met genieten van dat ding.

Ergo, accu altijd vol, airco aan, en hypermilen, wat is dat?
Heb hem gister van 80 tot 100% geladen onderweg, want we maakten een stop onderweg terug. Hoefde ik wat minder op de snelheid te letten het laatste stuk naar huis. En de dag ervoor van 96 naar 100%, omdat dat parkeerplekje vrij was en dicht bij de uitgang, dus denk hang hem er maar even in.

En ik heb dat ding in eigendom lol. Misschien is dat dan wel juist het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
d-vine schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:12:
[...]
Merk dat ik sinds ik elektrisch rij rustiger ben gaan rijden,
Ja dat doe ik privé op de openbare weg ook altijd (ongeacht het soort aandrijving want de reglementering op de openbare weg laat niet meer anders toe) maar dat heeft weinig tot niets te maken met de SoC van de accu. Met 100% accu lading kan ik net zo rustig en relax rijden dan met 80% accu lading.
Het scheelt ook niet merkbaar in gewicht of de accu tot 80 of tot 100% is geladen. :)
Dat van die 100% is nog iets uit de begindagen van elektrisch rijden dat is blijven "hangen". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGQh-SfoIM5nK6R55yvcbSU4UrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIUmbFq4YpRjpM0iEmJvMsUh.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die zon velcro strap op ali kan vinden, heel leuk die tas van Kia, maar ik gebruik hem nooit :D

Edit: gevonden :)
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 12% gewijzigd door izzet3838 op 07-05-2024 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 15:32
IvoB2 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Maar is het zoveel beter voor de accu?
De accu van onze e-Niro lease had na 70000 km en 50 maanden oud nog een gemeten SoH van 100%.
En dat zag je ook aan de range. Bij +20°C en 100% geladen is dat nog steeds rond de 490 km.
En wij hebben de gewoonte bij voldoende zon de EV thuis in te pluggen door wie thuis parkeert en pas uit te trekken wanneer je vertrekt. Eveneens laden op parking werk (8 tot 10 uur ingeplugd) en aan de fitness (twee uur ingeplugd). Gaat dus wekelings wel eens naar de 100%.
Tijdens de gebruiksperiode nauwelijks DC snelgeladen (meestal tussen de 2 en 7 kW Ac laden).
Ik denk dat dit laatste belangrijker is voor de accu dan niet tot 100% laden (en zoals eerder gezegd niet met een volle batterij langdurig immobiel laten staan).
Heeft ook 99% op eco gereden, 1% op normaal en 0% sportief.

ps. overnemen doen we de e-Niro ook niet. De volgende zal dus de gelegenheid krijgen een e-Niro in praktische nieuwstaat te kunnen kopen met een range tot 500 km en een accu met een SoH van nog 100%. Staan sinds vorige week ook nieuwe zomerbanden op de voortrein.
Benieuwd aan welke prijs deze nog verkocht wordt (geen app en AC 1F laden).

Rond eind van deze maand ingeleverd voor de EV6 GT line.
(Net bericht gekregen dat de afleverdatum vervroegd is van 31/8 naar 31/5.)
Kunnen we (eindelijk :) ) de effectieve range eens zelf gaan uittesten. :+
En laden zal eveneens waar mogelijk tot 100% geschieden.

Heeft, voor ons, niets te maken met "zuinig zijn" op een auto.
Het is een gebruiksvoorwerp en dan gebruiken we het volgens de mogelijkheden dat het ontworpen werd en gaan we er geen extra restricties gaan bij verzinnen.
Maar ieder zijn eigen ding uiteraard.
Maar dat regelmatig tot 100% laden nadelig zou zijn voor een accu daar geloof ik niet meer in.
Ik heb ook een thuisaccu en die moet je zelfs minstens één keer om de twee weken tot 100% laden om de SoC te resetten. En vanaf maart tot november wordt deze zelfs dagelijks geladen tot 100%. En dat is geen lease. :+
Zeker ben ik niet maar ik heb wel dezelfde mening. Ik denk dat op lagere vermogens AC laden veel meer effect heeft voor de SOC van de batterij dan beperken tot 80% laden.
Ik heb de auto nu 1.5 jaar en heb nog nooit DC geladen. Wel hang ik hem bijna elke dag thuis aan de laadpaal. Dat is een beetje afhankelijk van thuiswerk. Ik doe verder ook 90% kortere trippen. Het dak ligt vol zonnepanelen dus vanaf maart/april tot september/oktober laad ik 100% zon. Die 2 uiterste maanden hangt wat af van het weer. Met de GT heb ik natuurlijk wel een pak minder range. Ik heb hem privé gekocht maar ik focus mij enkel op genieten en nooit laadstress hebben :) Of dit dat effect zal hebben op de SOC geen idee maar daar lig ik echt niet van wakker. Als de auto ooit vervangen wordt zal dat toch zo goed als geen effect meer hebben op de verkoopprijs. Misschien is het zelfs beter om hem tegen dan gewoon te gebruiken als grote batterij voor het huis als daar een mogelijkheid toe komt. :)
Pagina: 1 ... 363 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic